Door Hayte Hugo

Redacteur

TomTom slaat een nieuwe weg in

Zelfrijdende auto's, OpenStreetMap en autocamera's

19-05-2023 • 06:00

75

Interview

Aan het begin van deze eeuw was TomTom niet weg te denken uit de levens van vele miljoenen automobilisten. Anno 2023 bestaat het bedrijf nog steeds, maar die navigatieapparaten spelen lang niet meer zo'n grote rol als vroeger. Het bedrijf blijft echter nog steeds aan navigatiesoftware en kaarten werken. De directe verkoop aan consumenten speelt daarbij een steeds kleinere rol; andere bedrijven zoals autofabrikanten en app-ontwikkelaars zijn nu TomToms voornaamste klanten. Zo kan je als consument dus alsnog TomTom-producten gebruiken, ook als je de naam wellicht minder in beeld ziet dan voorheen.

Om die kaarten- en navigatiediensten sneller, nauwkeuriger en gedetailleerder te kunnen maken, kondigde het bedrijf vorig jaar een nieuw kaartplatform en een samenwerkingsverband met bigtechbedrijven als Meta en Microsoft aan. Dat was voor Tweakers aanleiding om met het bedrijf te spreken over dat platform en het samenwerkingsverband, waarom ze bijzonder zijn en wat TomToms rol binnen de navigatiemarkt is. We spraken met Willem Strijbosch, VP of Product for Maps en daarbij verantwoordelijk voor de visie, strategie en doelen van TomToms kaarten.

TomToms nieuwe logo
Sinds november vorig jaar heeft TomTom
een nieuw logo.

De afgelopen vijftien jaar is TomTom vrijwel volledig uit de winkels verdwenen en lijkt het bedrijf voor de consument nauwelijks nog te bestaan. Wat is er gebeurd?

"In 2007 en 2008 hadden we een omzet van zo'n 1,7 miljard euro, vrijwel alleen uit consumentenelektronica: de navigatiekastjes dus. Vorig jaar was TomToms omzet 500 miljoen euro. Dat is flink minder, maar hiervan is tachtig procent kaarten en services, met hogere marges dan die consumentenelektronica. We hebben het bedrijf over de afgelopen vijftien jaar compleet veranderd. Uiteindelijk draait het om de topline, onze Location Technology Business, die al die tijd is gegroeid. Dat zag je alleen niet goed in het totaal, omdat de omzet uit de kastjes omlaagging."

"Maar vorig jaar hadden we dus nog steeds een omzet van honderd miljoen euro uit die navigatiekastjes. Als je in 2008 of 2009, toen de omzet begon te krimpen, had gezegd dat we in 2022 nog steeds honderd miljoen euro zouden ophalen met de navigatieapparaten, dan zouden mensen denken: nee joh, dan is het allang de winkels uit! Er zit nog steeds groei in de navigatiekastjes, maar dan in markten zoals apparatuur voor vrachtwagens en campers. Daarnaast blijft er nog een trouw publiek voor de navigatiekastjes. De hele focus van het bedrijf ligt wel op kaarten en de bijbehorende services; de navigatiekastjes hebben dus minder onze focus."

"Kijk maar naar fintechbedrijven als Mollie of Adyen. Als je mensen op straat gaat vragen wat voor bedrijven dat zijn, dan zullen ze zeggen: o ja, dat heb ik een keer gezien, als ik ergens voor moest betalen. Maar het zijn best grote b2b-bedrijven, net als TomTom."

Jullie kondigden vorig jaar Overture en Maps Platform aan. Wat zijn dit? Wat willen jullie daarmee?

"Maps Platform is software die wij gaan gebruiken om kaarten te maken, wat weer gebruik gaat maken van de Overture-dataset. We hebben namelijk geconstateerd dat er in de afgelopen jaren veel veranderd is. Er is veel meer open data beschikbaar van goede kwaliteit, die we willen integreren in onze kaart."

"Denk bijvoorbeeld aan OpenStreetMap, waarbij Overture een rol gaat spelen, maar ook sensordata, zoals locationtraces. Dit zijn anonieme meldingen van waar devices, zoals auto's en smartphones, zijn geweest. Hier kunnen we betere verkeersinformatie mee maken en kunnen we drukte of files mee in kaart brengen, maar met die locationtraces kunnen we ook inzien wanneer er ergens wegwerkzaamheden zijn. Stel dat er vandaag werk aan de weg begint. Normaal zien we daar elke dag zoveel auto's doorheen rijden, maar vandaag ineens niks. Dan zetten wij die weg 'dicht' en kun je er niet meer doorheen navigeren."

Willem Strijbosch, via TomTom https://www.tomtom.com/newsroom/behind-the-map/the-right-time-for-collaborative-mapmaking/
Willem Strijbosch. Bron: TomTom

"Dat werkt ook andersom; als de wegwerkzaamheden weer voorbij zijn en auto's rijden weer door de straat, dan zien wij dat en kunnen we auto's er weer doorheen navigeren. Dat is zo betrouwbaar dat gemeenten ons soms bellen met de vraag of ergens de wegwerkzaamheden voorbij zijn. Het is namelijk goedkoper en makkelijker voor ze om ons te bellen, dan om een ambtenaar op de fiets langs te laten gaan. Dankzij die locationtraces zien we ook dat er ergens nieuwe wegen zijn, omdat er ineens veel auto's rijden."

"Die locationtraces krijgen we van auto's die hun locatie hebben doorgegeven om verkeersinformatie te kunnen krijgen. Het hoeft dus niet per se te gaan om gebruikers die op dat moment onze navigatiesoftware gebruiken. Op deze manier hebben we een grote hoeveelheid gps-traces waarvan we zeker weten dat het van een auto komt; wij zouden van alle bedrijven zomaar eens de meeste auto-gps-traces kunnen hebben."

"Een ander voorbeeld van meer sensordata is cameradata van auto's. Veel nieuwe auto's komen namelijk met camera's. Het is niet alsof wij livebeelden of afbeeldingen krijgen; de auto verwerkt de beelden en maakt observaties: ik zie een doorgetrokken streep op de weg, met daarnaast een onderbroken streep, of: ik zie een stopbord op deze locatie staan. Omdat auto's steeds vaker met camera's worden uitgerust, komt er steeds meer van zulk soort data beschikbaar."

"Naast de toegenomen open en sensordata, komt er betere technologie waar wij als TomTom op kunnen leunen. Denk aan betere kunstmatige intelligentie of cloudverwerkingen. Je moet de data namelijk goed kunnen verwerken, omdat er veel 'noisy data' tussen zit. Met één observatie is van alles mis. Omdat één persoon door wegwerkzaamheden rijdt, bijvoorbeeld, betekent niet dat de weg daadwerkelijk weer open is. Of een bord kan door de auto verkeerd geïnterpreteerd worden. Dus het gaat om enorme hoeveelheden data waar je uit moet halen wat de werkelijkheid is."

Niet alleen voor navigatie

Auto's komen al jaren met kaarten voor navigatie, maar ze kunnen ook voor andere doeleinden worden gebruikt. Zo moeten alle nieuwe auto's vanaf 2024 verplicht een intelligente snelheidsassistent krijgen, waarvoor fabrikanten kaarten kunnen gebruiken. De auto weet dan hoe hard hij op de weg mag rijden en kan dan de bestuurder stimuleren zijn of haar snelheid te verlagen tot de maximumsnelheid, wanneer deze wordt overschreden. Ook TomToms kaarten bevatten dergelijke snelheidsinformatie. TomTom verwacht mede door de intelligente snelheidsassistent als bedrijf te kunnen groeien, zei het in maart 2023.

Wat heeft de navigatiesoftware van TomTom aan de informatie over wegbelijning of verkeersborden?

"Zulke informatie komt vooral van pas voor auto's met allerlei advanced driver-assistance systems-functies, zoals automatische noodremmen of adaptieve cruisecontrol. Daarbij worden sensoren van de auto gebruikt, zoals camera's, maar daarbij kan data van kaarten helpen. Wij vertellen de adas-systemen hoeveel rijbanen er zijn, hoe die rijbanen zijn verbonden aan kruisingen en wat de belijning van de weg is. Zo kan de auto beter anticiperen op wat hij met zijn sensoren ziet en bijvoorbeeld zijn positie op de weg beter inschatten. Het gebruik van de TomTom-kaartinformatie kan zo voor de bestuurder onzichtbaar zijn."

"Een simpel voorbeeld is de adaptieve cruisecontrol. Die ziet op de snelweg een snelheidsbord. Dan weet de auto dat hij vanaf dat punt een bepaalde snelheid mag rijden. Maar waar eindigt die snelheidslimiet dan? Wanneer mag de auto harder rijden? Dat bord vertalen naar een stretch, is ingewikkelder dan het lijkt. Onze kaart kan die informatie al bevatten, waardoor de auto beter weet hoe hard er ergens gereden mag worden. Stopborden kunnen weer gebruikt worden om op tijd af te kunnen remmen en zo energie te besparen."

Moet ik dan denken aan wat bijvoorbeeld sommige Volkswagens kunnen? Als ze op basis van kaartdata weten dat er een rotonde aankomt, dan adviseren ze de bestuurder de voet van het gaspedaal af te halen om zo rollend en efficiënter tot stilstand te kunnen komen. Is dit ook een opmaat naar een zelfrijdende toekomst?

Een Volvo EX90
Een Volvo EX90 met een camera in de neus, onder het Volvo-logo

"Dit kan inderdaad gebruikt worden voor zelfrijdende auto's, maar ook voor 'minder ambitieuze' zaken als brandstofbesparing. Als een vrachtwagen weet dat er over twee kilometer een stopbord is, dan kan hij al gas loslaten. Die heeft zoveel momentum: laat het gas maar los. Rol maar uit. Voor zulk soort functies kunnen kaarten van pas komen."

"Maar je hebt meerdere soorten verkeersborden. Naast snelheidslimieten en stopborden, heb je bijvoorbeeld borden die bij kruisingen aangeven welke rijbanen er zijn. Dankzij de cameradata van de auto's, kunnen we de recentste verkeersbordeninformatie vergelijken met wat wij gezien hebben op de grond. Klopt die informatie nog met elkaar? Zo kunnen we er altijd voor zorgen dat we de best mogelijke informatie hebben."

Dus jullie betalen autofabrikanten voor deze data die door rondrijdende auto's wordt gegenereerd?

"Dat hangt er vanaf, die betaling kan impliciet of expliciet zijn. Als wij een kaart verkopen aan een autofabrikant, dan kan dat zijn tegen een bepaalde prijs en dat we dan data terugkrijgen om de kaart beter te maken. Anders zou de kaart misschien duurder worden voor de autofabrikant. Dit geldt ook voor de verkeersinformatie die we verkopen aan een automaker; in ruil daarvoor geeft die auto zijn locatiegegevens aan ons. Dat moet wel, want anders kunnen we die verkeersinformatie niet doorgeven."

Hoe zit het met de privacy?

"Wat wij krijgen, is volledig geanonimiseerd. Het gaat ons alleen om de informatie; de rest maakt ons niks uit. Het maakt ons dus niet uit van welke auto de informatie komt; wij willen alleen weten welk verkeersbord of welke belijning waar staat. Het enige dat enigszins relevant is, is wie de cameramaker is. Die kan bepaalde systemische fouten hebben. We zijn sinds jaar en dag extreem privacyminded. Dus ik ben niet bang dat we de privacy van de gebruiker overtreden. Autofabrikanten verkopen hun data daarnaast niet aan iedereen, maar alleen aan partijen die ze op privacyvlak vertrouwen."

EU-wetgeving over data

De Europese Commissie kondigde in februari vorig jaar de Data Act aan, een verordening die ervoor moet zorgen dat gebruikers meer controle hebben over hun data en bedrijven meer data moeten kunnen gebruiken. De Dataverordening is nog niet in werking getreden, al stemde het Europese Parlement in maart wel in met de verordening.

Jullie gaan voor dit kaartenplatform meer gebruikmaken van data van gebruikers, terwijl er nu meer aandacht lijkt te zijn voor dergelijke autodata. Zijn jullie niet bang voor bijvoorbeeld wetgeving die deze verzameling gaat beperken?

"Nee, de richting is alleen maar dat dit meer beschikbaar komt. Bij de Europese Commissie liggen nu ook plannen om meer data beschikbaar te maken, via de Data Act. Dus wij maken ons geen zorgen om wetgeving die deze dataverzameling zou kunnen beperken."

Jullie zijn van plan om over te stappen naar OpenStreetMap voor het verzamelen van kaarteninformatie. Waarom?

"OpenStreetMap wordt een nieuwe bron voor ons en waar we onze kaarten op baseren. Dat klinkt triviaal, maar het is een behoorlijke transformatie. Een weg van OSM kan zomaar een paar meter verder liggen dan de wegen volgens ons oude kaartenplatform, vanwege verschillende meetfouten. We moeten daarom goed opletten dat adrespunten bijvoorbeeld aan dezelfde kant van de weg blijven staan. De meetverschillen tussen de verschillende kaartbronnen worden steeds kleiner, maar je moet er wel op blijven letten. We denken wel dat OpenStreetMap op een niveau is gekomen dat de kaarten goed genoeg zijn om te gebruiken voor ons platform."

"Het grote voordeel van OSM zijn de duizenden mensen van over de hele wereld die de motivatie en prikkel hebben om hun gedeelte te onderhouden en dat ook doen. Die vrijwilligers geven daarnaast veel om hoe de kaart eruitziet. Zo kunnen we met OSM niet alleen betere kaarten maken, maar ook mooiere. Parken zitten er goed in, bijvoorbeeld, en je hebt meerdere kleuren groen. Voor een autobestuurder is dat op het eerste gezicht niet zo belangrijk, maar als je de kaart opent, is hij pleasing for the eye. Daarnaast stelt het je in staat je makkelijker te oriënteren. Als je naast een park staat, maar dat park is niet groen ingekleurd op je kaart, dan denk je toch van: klopt dit wel? Dit geldt ook voor wandelpaden die je kunnen helpen met oriënteren. Op dit soort zaken focusten we voorheen minder, maar dat kunnen we met OSM meer doen."

TomTom

Hoe verzamelden jullie hiervoor data dan?

"Dat verzamelden we zelf. We hadden en hebben mensen in veel landen, in meer dan honderd. Dat wordt door deze stap wel minder."

Is het gebruik van OpenStreetMap dan niet een bezuinigingsmaatregel?

"Het is een verplaatsing van de investering. Wij willen meer in de automatische verwerking van die sensordata zitten, wat veel geld kost, en dat geld kun je maar één keer uitgeven. Met het gebruiken van OSM geven we minder geld uit aan het wegennetwerk. Als bedrijf moeten we niet alles willen financieren. Kaarten maken is een dure hobby, waar je per jaar oneindig veel miljarden in kan stoppen."

Is het ook niet een risico om zoveel te leunen op een platform dat door iedereen op een laagdrempelige manier kan worden aangepast? Zou ik niet heel eenvoudig ergens een straat kunnen toevoegen die dan in TomTom-kaarten komt?

"Ja, dat kun jij doen, maar OSM bestaat al sinds 2004, dus die hebben een niet-kloppende edit al honderdduizend keer voorbij zien komen. Daardoor hebben zij er al mechanismes voor. Je hebt bijvoorbeeld 'super editors', dat zijn mensen die meer aanzien genieten in de community. Die controleren de edits van anderen."

"Daarom wachten wij een tijdje voor we nieuwe edits zomaar doorvoeren. Als er na x uur niet is gereageerd door de community, dan laten we het door. Daarnaast passen we nog onze kwaliteitscontrole toe. Denk bijvoorbeeld aan een edit van een gebruiker, met een kruispunt met vier wegen, waarbij de vier wegen eenrichting zijn naar het kruispunt toe. Dat noemen wij een graveyard. Die laten wij niet door, want dan is er een fout gemaakt. De edit moet dus kunnen kloppen, waarvoor we duizenden van zulk soort regels hebben."

Je mag de kaarten van OSM gebruiken voor commerciële doeleinden, op voorwaarde dat je duidelijk aangeeft dat je data van OpenStreetMap komt. Geven jullie het opensourceplatform ook iets terug voor het gebruiken van de kaarten?

"Als wij een nieuwe weg toevoegen op ons Maps Platform op basis van bijvoorbeeld een locationtrace, dan delen we dit weer met OSM. We zetten de weg niet terug in de kaart van OSM, maar we laten de community weten wat we hebben gedaan en dan kunnen zij besluiten wat ze ermee doen. Dus we krijgen iets, maar we geven ook iets terug."

Wat is de rol van Overture, dat jullie samen met Amazon, Meta en Microsoft hebben opgericht?

Logo van Overture Maps Foundation"We kwamen er op een gegeven moment achter dat wij niet het enige bedrijf waren dat meer met open data, zoals OpenStreetMap, wilde werken. Andere bigtechbedrijven, zoals Apple, Uber, Microsoft en Meta, deden dit al en hadden duizenden mensen opgeleid en betaald om OSM te bewerken. Dit doen ze nu ook nog steeds. Ze zagen, net als wij, dat het platform zijn beperkingen had, maar dat het bijna goed genoeg was om gebruikt te kunnen worden. Dus gingen ze erin investeren. En omdat ze dat allemaal doen, wordt het platform sneller beter."

"Die grote bedrijven zijn gedeeltelijk onze klanten en op een gegeven moment zijn we bij elkaar gekomen. We probeerden namelijk eerst individueel met OSM te werken, maar om het bruikbaar te maken, moesten we allemaal dezelfde aanpassingen verrichten. In plaats van dat we dit allemaal los doen, besloten we daarom dat we het beter samen konden doen en hebben we Overture gestart."

"Overture heeft als doel om een kaart te maken op basis van OSM die geschikt is voor commerciële toepassingen en een uniform datamodel heeft. OpenStreetMap heeft nu namelijk niet zo'n uniform datamodel, waardoor jouw straat of postcode op een andere manier gemodelleerd kan zijn dan een straat in Pakistan, bij wijze van spreken. Dat is de kracht van OSM; je hoeft bijna niks te leren en je kan het invullen zoals je denkt dat op dat moment logisch is. Hang je je adres vast aan een gebouw, bijvoorbeeld, of maak je het een los punt in de kaart? Dat is allemaal mogelijk. Op de kaart zie je die verschillen natuurlijk niet, maar het maakt grootschalige processing wel lastiger."

"Daarnaast maakt OSM geen gebruik van stable-ID's. Een stable-ID houdt in dat bijvoorbeeld adrespunten dezelfde identifiers behouden. Dat is nu in OSM niet zo. Als iemand de snelheidslimiet in een straat verandert, dan splitst OSM die weg in tweeën en kan een adrespunt een nieuwe identifier krijgen, terwijl er fysiek niets veranderd is aan je straat. Het gebrek aan stable-ID's is onhandig omdat je met die identifiers data wil kunnen verwerken."

"Naast die stable-ID's en het uniforme datamodel, voegen we onze kwaliteitscontrole toe en de macht van de bigtechbedrijven. Je kan Overture uiteindelijk zien als onderdeel van een multitrapsraket. OSM bestaat als bron, Overture maakt daar een 'basiskaart' van en is de tweede trap van de raket. Hierbij worden wegennetwerken, points of interests zoals restaurants en hotels, en gebouwen toegevoegd. Dit doen we samen met bedrijven als Meta en Microsoft. Die voegen bijvoorbeeld veel poi's toe."

"Omdat onze partijen poi's toevoegen aan Overture, denk ik dat het platform ook beter gaat worden met zoekopdrachten. Daar heeft Google nu een beetje een monopolie op, maar vooral aan de poi-kant kunnen we dat gat met Overture dichten. Niemand is blij met het monopolie van Google op zoekopdrachten, ook overheden niet. Dus in dat opzicht hebben we de wind mee."

TomTom kaart gps navigeren

En wat doet TomToms Maps Platform met die informatie?

"Wij zijn de derde trap van die raket en voegen al onze TomTom-informatie nog toe. Dat zijn bijvoorbeeld de adrespunten, zonder kun je niet navigeren, of betere informatie over welke wegen eenrichting zijn of welke bochten je bij kruisingen soms niet mag nemen. Zonder dergelijke informatie kun je eigenlijk niet navigeren. In sommige landen is die informatie best redelijk aanwezig in OSM, maar in andere weer niet. Verder voegen we snelheidslimieten, 3d-gebouwen en lane-information ook nog toe. Onze klanten kunnen ook wijzigingen aan ons doorgeven die wij weer doorvoeren in onze kaarten."

Wie zijn nu TomToms klanten die straks gebruik gaan maken van Maps Platform? Vroeger waren dat consumenten. En nu?

"Die zijn in te delen in twee groepen: autofabrikanten en onze enterpriseklanten. Dat zijn klanten als Microsoft, Uber en Verizon. Microsoft zet onze kaarten in voor Bing Maps en Uber gebruikt onze kaart om te navigeren. We werken daarnaast veel samen met bezorgbedrijven die ook moeten kunnen navigeren en een kaart nodig hebben. Deze markt neemt alleen maar toe, daardoor groeien wij ook."

"Er zijn op dit moment al klanten met Maps Platform aan de slag, maar in de zakelijke markt zie je dat het lang duurt voor dergelijke grote platformen geïntegreerd worden. Zo zijn we met een aantal van onze belangrijkste klanten al meer dan een jaar in gesprek, waarbij er iedere keer weer een sample wordt gestuurd waarbij we weer zaken moeten aanpassen. In feite ontwikkel je zo'n platform dan ook in hele nauwe samenwerking met een klein aantal klanten. Later dit jaar moet Maps Platform voor meer klanten beschikbaar komen."

"Bij autofabrikanten is niet van allemaal publiekelijk bekend dat ze klant van ons zijn, maar bijvoorbeeld Stellantis, moederbedrijf van onder meer Citroën, Fiat, Opel en Peugeot, en Hyundai/KIA zijn klant van ons. Als gebruiker ga je niet direct doorhebben dat je met Maps Platform werkt, of überhaupt een TomTom-platform. Dat willen de autofabrikanten ook niet. Het is geen laptop met Intel Inside-sticker. Aan een auto werken honderden leveranciers mee; als die allemaal een stickertje willen plakken, dan wordt je auto er niet mooier op."

"Sterker nog, autofabrikanten vragen zich nu af wat ze zelf gaan doen aan software en tuigen daarom interne softwarebedrijven op van duizenden mensen. Daar werken wij weer veel mee samen. Ze gaan immers niet zelf navigatiesoftware ontwikkelen, want daar heb je decennia voor nodig voor je alle randgevallen hebt opgelost. Autofabrikanten willen juist boven op die navigatiesoftware bouwen en er zelfrijdende functies mee ontwikkelen. Daar hebben ze software zoals ons Maps Platform voor nodig."

Digital Cockpit op verschillende formaten infotainmentschermen
Digital Cockpit op verschillende formaten infotainmentschermen

Eerder bouwden jullie IndiGO, jullie op Android Automotive gebasseerde besturingssysteem voor auto's. Waarom deden jullie dat?

"Dat heet nu Digital Cockpit en is een platform dat over het algemeen zonder onze TomTom-naam door klanten wordt gebruikt, waar we al veel software-integraties hebben gedaan. Je hebt dus al Spotify en Disney+, voor als je stilstaat of voor de passagiersschermen. Er is daarnaast ondersteuning voor andere autozaken, zoals de verwarming en de airconditioning. Autofabrikanten kunnen weer hun eigen kleur en styling over Digital Cockpit doen. Ze kunnen er zelfs voor kiezen om alle graphics te vervangen of zelfs te verwijderen en alleen de kale functionaliteit te bieden."

Hoe gaat het nu met Digital Cockpit? Zit het al in auto's?

Fisker eerste auto met Digital Cockpit?

Volgens een eerder gerucht wordt de Fisker Ocean de eerste auto met Digital Cockpit. TomTom wilde dit niet bevestigen. De eerste exemplaren van de elektrische suv verschijnen nu in Europa.

"Dat gaat hartstikke goed. Dat komt dit jaar op de weg, in auto's die door mensen te koop zijn. Ik mag niet zeggen welke fabrikant, want daar is publiekelijk nog niets over bekend. De doorlooptijden zijn in de automotivewereld erg lang, dus het resultaat van de gesprekken en integraties die plaatsvinden, zie je op een gegeven moment in auto's terug. Met Digital Cockpit lossen we de problemen op die iedere autofabrikant op moet lossen, terwijl de software niet per se differentiërend is voor iedere automaker. Dus als jij je als autofabrikant niet per se wil onderscheiden met je autosoftware, maar gewoon wilt dat het werkt, dan kan Digital Cockpit iets voor jou zijn. Omdat je als autofabrikant nog wel je eigen styling en branding kan gebruiken, kan je je zo wel onderscheiden van andere Digital Cockpit-gebruikers."

"Ten opzichte van Android Automotive voegen we bijvoorbeeld onze navigatiemodule, search en kaartvisualisatie toe. Daarnaast verzamelen we geen privacygevoelige data, wat Google wel doet. Als je ons vergelijkt met andere concurrenten, dan hebben we ontzettend veel ervaring met userexperience, vanuit onze consumentenachtergrond. Dat hebben b2b-bedrijven over het algemeen niet, die gaan meer clunky producten maken dan wij, terwijl wij een hele historie en afdeling hebben die alleen maar met de userexperience werkt."

TomTom Digital Cockpit op verschillende schermen in een auto
TomTom Digital Cockpit op verschillende schermen in een auto

Zien jullie de plannen van bijvoorbeeld Google of Apple om zelf meer software in de auto te krijgen als een risico?

"Er is altijd concurrentie. Maar Apple heeft bijvoorbeeld een visie aangekondigd en hoopt eigenlijk dat autofabrikanten zeggen: oké Apple, hier zijn de sleutels naar de bestuurder, wij verdwijnen naar de achtergrond en maken alleen nog maar auto's. Zo werkt het natuurlijk niet. Diezelfde vrees is er bij Google, dat ze de controle moeten geven aan een techbedrijf. Die vrees is er niet bij ons. Google wil bijvoorbeeld graag laten weten dat het hun besturingssysteem is dat de bestuurder gebruikt, maar dat is bij ons minder. Natuurlijk willen we van de daken schreeuwen dat het onze software is, maar als dat zo niet uitkomt, dan vinden we het ook prima om te weten dat we ergens in zitten en dat de bestuurder een fijn systeem heeft dat doet wat de bestuurder ervan verwacht."

"Google wil niet alleen dat logo laten zien, maar slurpt ook de data mee. Wij willen wel wat van de geanonimiseerde data om betere kaarten mee te kunnen maken, maar in gepersonaliseerde data zijn we totaal niet geïnteresseerd. We hoeven niet te weten waar jij als persoon bent geweest. Google wil dat koppelen aan jouw profiel. Stel dat je altijd snel optrekt, dan wil het bedrijf je tijdens de zoekopdracht een advertentie kunnen laten zien voor een product dat je moet helpen bij rustiger rijden. Daar zijn wij als TomTom niet in geïnteresseerd en doen we niks mee."

In een interview in 2019 met PCM werd er nog over sociale aanbevelingen in TomTom-kaarten gesproken, met het 'inspireren' van andere gebruikers voor restaurants en musea. Zo te horen wil TomTom dat dus niet meer doen?

"Dat is inmiddels vier jaar geleden en daar hebben we nu geen plannen voor. De enige sociale component die we nu hebben, is wanneer je als gebruiker langs bijvoorbeeld een locatie rijdt waar volgens een andere gebruiker een flitser zou staan. Dan kan je van ons de vraag krijgen of die flitser er nog staat. Dat is voor ons de sociale component. Je kan mensen soms vragen, je moet ze dan niet overvragen, of de snelheidslimiet onlangs inderdaad is verlaagd van 120 naar 100. Dan kan je 'ja' of 'nee' aanklikken. Wij zijn dus niet van plan om restaurantaanbevelingen te doen, of iets anders. Dat is iets voor Google, TripAdvisor of Yelp. We willen dat alle mensen die, wetend of niet-wetend, een TomTom gebruiken, informatie kunnen doorgeven waar de rest van de TomTom-gebruikers profijt van hebben. Dat maakt het product sterker en de gebruikservaring beter."

In dat interview zei TomTom nog steeds te kunnen groeien op de consumententak. Nu denken jullie dat niet meer, maar verwachten jullie dat met Maps Platform en Overture te kunnen doen. Gaat deze nieuwe groeistrategie wél werken?

"Zeker, dit is de toekomst voor kaartenmaken. Dit is de enige manier om het probleem op te lossen en wij hebben daar de eerste stappen in gezet. Het is niet zonder risico's om OSM te gaan gebruiken, door in Overture te stappen en het mede op te richten."

Welk probleem bedoel je?

"Het probleem dat uiteindelijk de eindgebruikers de meest complete, gedetailleerde en altijd up-to-date kaart willen. Dat probleem is niet op te lossen door maar meer miljarden erin te pompen. Dat moet je doen met een ecosysteem, zoals Overture. Op de CES hadden we de slogan: 'It takes the world to map the world'. Ik vind dat een mooie samenvatting. Je hebt iedereen nodig. Daarom noemen we het ook TomTom Maps Platform, niet TomTom Maps. We zijn een platform waarin we dataproducers zijn, maar er is ook andere data in de wereld, die wij met Platform samenbrengen."

Bannerfoto: Rost-9D / Getty Images

Reacties (75)

75
75
39
2
0
29
Wijzig sortering
TomTom is naar mijn mening hopeloos achter geraakt op zijn Amerikaanse concurrent Garmin. Hun autonavigatie is nog steeds uitstekend maar Garmin heeft zo veel meer. Wandelnavigatie, fietsnavigatie, satellietcommunicatie, GPS horloges, vliegtuignavigatie, scheepsnavigatie. Als mijn vader een navigatieapparaat zoekt voor in de auto raad ik hem nog altijd een TomTom aan vanwege de uitstekende Nederlandse en Europese dekking en software. Maar zelf gebruik ik een Garmin waarmee ik kan wandelen, geocachen en met de juiste mounts klik ik hem op mijn dashboard en op mijn fietsstuur.
En toch heb ik er voor gekozen om naast mijn Garmin (op de motor) een TomTom aan te schaffen voor in mijn camper. Dat heeft Garmin dus niet.
En heel eerlijk vind ik de interface een verademing t.o.v. het spartaanse uiterlijk op de Garmin.
Gelukkig is er voor elk wat wils ;-)
maar we geven ook iets terug
Het klinkt meer als iets over de schutting gooien in plaats van actief meewerken aan het verbeteren van OSM.
Toen ik OpenStreetMap las was ik gelijk ook benieuwd naar hoe ze (TomTom) iets terug doen. Want zonder al die honderdduizenden onbetaalde vrijwilligers die de kaarten hebben gemaakt en nog steeds bijwerken ben je nergens. OSM is een goudmijn qua kaartdata. Het is onbetaalbaar als je dit als bedrijf zelf allemaal in kaart moet brengen. Dus ik ben inderdaad benieuwd in wat meer detail eigenlijk wat ze (TomTom) terug doen en of de OSM-gemeenschap ook echt iets daar aan heeft. Is zo'n locationtrace delen iets dat een beetje in verhouding staat?
Dunno. Ik woon in een nieuwbouwwijk en Google Maps kent mijn adres na 3 maanden nog steeds niet. Apple maps kent heel de wijk überhaupt nog niet.

Als ik hier zelf de staat en het adres toe kan voegen, vind ik dat ze al aan mij teruggeven puur door te zorgen dat bezorgers e.d. mijn huis eindelijk kunnen vinden. Dat zie ik als een win en daarvoor geef ik ze dan met plezier gratis een hint.

Of bekijk ik het nu te simpel?
Kijk maar eens op OpenStreetMap dan, die zal wel een eind kloppen. Tenminste, die ervaring heb ik met een nieuwe wijk uit 2020. Apple heeft het kruispunt nog steeds niet kloppend, ook al heb ik diverse meldingen en foto's ingediend. Reactie krijg je niet en de kaart wordt ook niet aangepast.
Je hebt gelijk, hij staat erop!

Wat nog best indrukwekkend is, gezien mijn straat uit april 2023 is.

Op Google Maps is het nog steeds een weiland, terwijl de straat achter/naast me er wel op staat. Apple maps heeft de complete wijk nog niet eens.
Bij ons duurde het meer dan een jaar voor het een beetje erop kwam te staan…
Bij mijn oma (NL) staat het nog altijd niet goed, nu tien jaar na dato. Als je het adres intypt kom je in een andere straat uit. OpenStreetMap en overheidsdata natuurlijk al die tijd feilloos, maar de belgische post wist uiteindelijk pas het adres te vinden nadat de snelheidsovertreding geëscaleerd was tot een dagvaarding en ze zich moesten komen verantwoorden voor de belgische rechter. Oorspronkelijk meen ik dat het iets van 30 euro was. Mensen houden echt heel erg van Google.

[Reactie gewijzigd door Lucb1e op 22 juli 2024 13:27]

Google maps staat (buiten China) op iedere Android telefoon standaard ingesteld. Dan heb je dus al een voordeel bij de consument.
Internet Explorer stond voorgeïnstalleerd op elke Windows, dat was volgens de EU concurrentiebenadelend. Ik blijf me verbazen over de ontelbare dingen die Google uithaalt in recente jaren waar Microsoft voor op de vingers getikt zou worden. 't is dat ik zelf geen benadeelde/concurrerende partij ben en 't aangeven bij een marktautoriteit daarom wrs absoluut nul nut heeft... :/
Woningen worden in nieuwbouwwijken vanuit BAG rechtstreeks geïmporteerd in openstreetmap, vaak nog voordat ze opgeleverd zijn.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Geim op 22 juli 2024 13:27]

Ik heb vorige week ook drie nieuwe nabijgelegen straten op OpenStreetMap gezet (niet in NL). Het zijn nog zandwegen maar ongeveer de helft van de huizen lijken nu ongeveer af en bij een derde zag ik een auto 's avonds voor de deur. Die adressen staan er nu netjes op. Apple gebruikt in sommige regio's OpenStreetMap-data; Google blijft koppig volhouden het zelf te kunnen. Als zij niet samen willen spelen, mogen ze het ook zelf uitzoeken, ik ga ze niet helpen zolang ze de hoofdprijs vragen voor die data (als je API access wil; van consumenten innen ze natuurlijk winst op hun gebruikelijke manier).
Apple Maps is waardeloos in Nederland - geen idee waar ze de data vandaan halen, maar met de auto sturen ze me regelmatig een fietspad op. Terwijl het al 10 jaar geleden is gewijzigd.

In Silicon Valley daarintegen staan er zelfs bomen op de kaart aangeven.

[Reactie gewijzigd door Klaus_1250 op 22 juli 2024 13:27]

klopt. Afgelopen weekend waren we in een dorpje vlakbij huis waar het jaarmarkt was. Google maps had keurig het plein op rood gezet. Apple wist van niets en had ons daarvoor ook al het terrein van een fabriek opgestuurt. Meestal gaat het met maps overigens wel goed, maar dit viel me nu wel op. Alleen de navigatie stem van Google is echt slecht.
Ja, want als die data die je toevoegt openbaar is kan iedereen jouw woning vinden.
Als die data alleen bij TomTom (of bij Google) komt kan de helft van de wereld jouw woning nog steeds niet vinden.
Klopt Google maps herkend nieuwe straten vaak wel eerder dan Tomtom is mijn ervaring en nummers kan het veel beter vinden? Zou zeker werken als iedere gebruiker veranderingen en nieuwe wegen zou kunnen doorgeven of fouten melden? Mijn ervaring is dat er veel fouten in Tomtom zitten? Een doodlopende weg in willen sturen of fietspad enz.
Aangezien zovele met navigatie rijden vraag ik me af of de basis hiervan niet een overheids veantwoordelijkheid zou moeten zijn net als het wegennet. Dus niet de gemeente informeert via tomtom of de werkzaamheden voorbij zijn maar de gemeente heeft zowel de fysieke weg als de virtuele in beheer en bv google maps haalt daar de info vandaan. Het registreren van waar/start/einde werkzaamheden is dan onderdeel van de werkzaamheden.
Lijkt me niet praktisch en realistisch. Als de gemeente verantwoordelijk wordt voor de navigatiesystemen en het doorgeven van alle wijzigingen aan TomTom, Google en de tig andere aanbieders, heb je héél, héél veel extra ambtenaren nodig. Wat weer veel (belasting)geld kost, en vind die mensen sowieso maar eens, met het huidige personeelstekort.

Het huidige ambtenarenbestand is nu al zwaar overwerkt/overbelast, en komt aan veel van hun huidige taken niet eens (tijdig) toe. Als ze dit er dan ook nog bij moeten gaan doen, dan blijven de meer belangrijke zaken nóg langer liggen....

Dan zouden dit soort updates veel langer gaan duren dan het nu duurt, waardoor navigatie minder nauwkeurig wordt.

Daarnaast lijkt het aanbieden van navigatie(-gegevens) me geen taak die bij een overheid thuishoort. Dit is de verantwoordelijkheid van degene die de navigatiesoftware aanbied.
Lijkt me niet praktisch en realistisch. Als de gemeente verantwoordelijk wordt voor de navigatiesystemen en het doorgeven van alle wijzigingen aan TomTom, Google en de tig andere aanbieders, heb je héél, héél veel extra ambtenaren nodig.
Dat is niet wat @HanslH voorstelt.

Bestaande ambtenaren in het gehele overheidsapparaat zijn al betrokken bij beslissingen over het wegennet. Het bestaande werk zou in een centraal systeem verwerkt kunnen worden (door gemeente, rijksoverheid, provincie...), waar andere partijen weer hun informatie uit krijgen (TomTom, OSM, ...).

Er zijn ook afdelingen die zich bezig houden met bijvoorbeeld vergunningen. Die leveren nu ook informatie over vergunningen aan een centraal systeem. Het Omgevingsloket neemt werk weg, want niet elke gemeente hoeft het wiel opnieuw uit te vinden over hoe burgers geïnformeerd kunnen worden over vergunningseisen.

Het centraliseren en standaardiseren van processen en informatiestromen waar alle partijen binnen alle overheidsniveaus mee te maken krijgen is helemaal niet zo'n gek idee. Zeker voor infrastructuur.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 13:27]

Dat is niet wat @HanslH voorstelt.

Bestaande ambtenaren in het gehele overheidsapparaat zijn al betrokken bij beslissingen over het wegennet. Het bestaande werk zou in een centraal systeem verwerkt kunnen worden (door gemeente, rijksoverheid, provincie...), waar andere partijen weer hun informatie uit krijgen (TomTom, OSM, ...).
Euh... dat systeem bestaat al een hele tijd hoor? Dat is het Nationaal Wegenbestand (NWB) dat je kunt raadplegen via het Dataportaal Rijkswaterstaat. Hierin staan dus alle wegen in Nederland die een naam en/of nummer hebben, met alle relevante gegevens erbij.

Maar dat werkt dus wel alleen als de uitvoerende (de aannemers dus) ook alle wijzigingen (tijdig) doorgeven. Daar valt of staat alles mee.

Waarom zou je, zoals @HanslH kennelijk voorstelt, dan nog een tweede systeem naast het NWB opzetten? Is dat dan niet nogal dubbelop, en overbodig?

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 22 juli 2024 13:27]

Ik krijg sterk de indruk dat je er op gebrand op bent @HanslH woorden in de mond te leggen. Hij/zij stelt niet voor dat de gemeente verantwoordelijk wordt voor navigatiesystemen en ook niet dat er een tweede systeem moet komen. Ik vermoed dat @HanslH net als ik niet op de hoogte was dat er een eerste systeem was. Bedankt dat je ons er op gewezen hebt, maar ik zie niet in waarom dat niet als eerste reactie kon.
Maar dat werkt dus wel alleen als de uitvoerende (de aannemers dus) ook alle wijzigingen (tijdig) doorgeven. Daar valt of staat alles mee.
Als de gemeente verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld de aanbesteding van werkzaamheden, dan zouden ze toch ook verantwoordelijkheid kunnen nemen voor het bijwerken van NWB? Dat kunnen ze zelf doen, of ook aan de aanneemt overlaten. Zolang de weg niet digitaal én fysiek geupdate is is het werk nog niet af.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 juli 2024 13:27]

Voor Nederland is dit theoretisch allemaal wel te doen. Alleen verzameld TomTom de data wereldwijd. Om dit voor elkaar te krijgen zullen wereldwijd alle gemeenten dit op dezelfde manier moeten gaan doen. In veel minder ontwikkelde landen is de overheid niet in staat om een dergelijk systeem op te tuigen.
In veel minder ontwikkelde landen is de overheid niet in staat om een dergelijk systeem op te tuigen.
Je zou decentrale systemen kunnen koppelen. Er zijn inderdaad landen die niet eens een kadaster hebben, maar wellicht kunnen commerciële partijen dat gat vullen? Dat wil zeggen, als er behoefte is aan navigatiesystemen die in bijvoorbeeld de Centraal Afrikaanse Republiek werken, dan is er dus ook geld aan te verdienen.
Daar is geen extra capaciteit voor nodig.
Als de gemeente een ontheffing verstrekt om bv een straat af te sluiten vanwege hijswerkzaamheden, of een contract sluit met Heijmans om te asfalteren, dan zitten die werkzaamheden al in de ambtelijke molen.
Met een start en einddatum want een andere ambtenaar plaatst borden langs de weg met daarop de tijd en datum die de gemeente moet doorgeven aan TT.
Dus alles wat nodig is, is een automatische upload naar een centrale database.
Daarnaast lijkt het aanbieden van navigatie(-gegevens) me geen taak die bij een overheid thuishoort. Dit is de verantwoordelijkheid van degene die de navigatiesoftware aanbied.
Ik begrijp je punt, anderzijds is een goed bruikbaar wegennet de taak van de overheid.
Navigatie in strikte zin hoort daar niet bij, maar afsluitingen, files etc wel.
Er bestaat al een nationaal platform waar alle informatie in hoort te staan, namelijk Melvin (MELden van Verstoringen in de Infrastructuur in Nederland) melvin.ndw.nu/public. Via deze weg laten gemeenten, provincies, het rijk en onderaannemers al weten aan het publiek welke wegen afgesloten zijn.
Anoniem: 454358 @HanslH19 mei 2023 19:10
Ja, en nog meer belasting innen om die mensen te betalen, ongetwijfeld zal de overheid daar 5.000 mensen voor nodig hebben waar een bedrijf het met 8 mensen oid zou kunnen doen :+
Je kunt ook NDW en de Bag gebruiken, maar dan mis je heel veel informatie.
"In 2007 en 2008 hadden we een omzet van zo'n 1,7 miljard euro, vrijwel alleen uit consumentenelektronica: de navigatiekastjes dus. Vorig jaar was TomToms omzet 500 miljoen euro. Dat is flink minder, maar hiervan is tachtig procent kaarten en services, met hogere marges dan die consumentenelektronica. We hebben het bedrijf over de afgelopen vijftien jaar compleet veranderd. Uiteindelijk draait het om de bottomline, die al die tijd is gegroeid. Dat zag je alleen niet goed in het totaal, omdat de omzet uit de kastjes omlaagging."
Vervolgens komt er een grafiekje waar de netto winst alleen maar af nam sinds de piek in 2007 en de laatste jaren flink negatief is. Dat snap ik niet. Of lees ik het verkeerd?
Die viel mij ook op.

Misschien dat degene die die uitspraak deed bedoelde: de winst voor terug-investeren in het bedrijf. (Zal vast een mooie financiële naam voor zijn)

Dus dat er een winst na alle kostenposten was van, ik noem maar wat, 500 miljoen en ze daarna 600 miljoen in hun R&D hebben geïnvesteerd - netto winst -100 miljoen.

Maar, speculatie van mijn kant. Vooralsnog voegt die grafiek vooral onduidelijk toe aan het artikel.
Lang leven boekhouders. Een belangrijke vraag bij die grafiek is vooral: naar welke cijfers kijken we hier? Het is goed mogelijk dat als je puur kijkt naar inkomsten vs uitgaven en alles zoals belastingen en afschrijvingen achterwege laat, dat de bewering wel klopt.
Marge is per product. Voor hardware zijn meer directe kosten dan voor IT (kosten cloud/maatwerk). met vaste laten (en vaak ook gedane investeringen) wordt geen rekening gehouden.

Stel vaarde laste €200 mio
Bij elke €100 verkochte hardware is de extra kosten €80. Marge 20%. Bij €1 miljard omzet break even.
Bij elke €100 verkochte diensten is de extra kosten €20. Er is slechts €250 mio omzet nog voor break even. Als die omzet €200 mio is dan nog steeds hogere marge maar verlies.
"Dat werkt ook andersom; als de wegwerkzaamheden weer voorbij zijn en auto's rijden weer door de straat, dan zien wij dat en kunnen we auto's er weer doorheen navigeren. Dat is zo betrouwbaar dat gemeenten ons soms bellen met de vraag of ergens de wegwerkzaamheden voorbij zijn. Het is namelijk goedkoper en makkelijker voor ze om ons te bellen, dan om een ambtenaar op de fiets langs te laten gaan. Dankzij die locationtraces zien we ook dat er ergens nieuwe wegen zijn, omdat er ineens veel auto's rijden."
Toch best bizar dat een gemeente zo slecht op de hoogte is van haar eigen werkzaamheden?
Niet alle wegen zijn in beheer bij de gemeenten, je hebt ook nog zoiets als provinciale wegen en snelwegen die onder respectievelijk beheer van de provincie en Rijkswaterstaat zijn.

Daarnaast worden werkzaamheden aan wegen doorgaans niet uitgevoerd door de gemeente zelf, maar door aannemers (bouwbedrijven), de gemeenten zijn slechts opdrachtgever.

De aannemer hoort het einde van wegwerkzaamheden uiteraard bij de gemeente terug te melden, maar het zou me niet verbazen als dit vaak niet gebeurt, of pas veel later. Of de melding wordt wel gedaan, maar pas later verwerkt bij de gemeente, om welke reden dan ook (drukte, andere prioriteiten op dat moment etc).
Vanuit de infra gaat dit iets anders, je dient een plan in te dienen groot of klein. Daarin geef je aan hoe verkeer wordt gewijzigd (vooral bij grotere projecten) in combinatie met time-frames. Hier heb je aparte consultancy bedrijven voor om dit in goede banen te leiden.

Dus in theorie dient de gemeente alles te weten, als de boel uitloopt dien je ook dit aan te geven richting de gemeente en die zitten daar toch wel boven op.

Mij verbaast deze reactie maar lijkt het meer dat onderlinge afdelingen op de gemeente niet met elkaar communiceren? Diegene die hierin samen werken hebben vaak de directe nummer van de uitvoering om op de hoogte te blijven namelijk.

(Of probeert TomTom zich hier zelf te verkopen als handige partner?)
In theorie heb je helemaal gelijk. Echter weten we allemaal dat theorie en praktijk niet altijd met elkaar matchen.

Heb in het verleden bij een gemeente gewerkt, en daar het nodige gezien. Dat externe partners (zoals in dit concrete voorbeeld) bouwbedrijven gewoon geen terugmelding doen, of pas een paar dagen na afronden van de werkzaamheden. Maar ook wat je zelf al zegt dat twee afdelingen binnen de gemeente niet (of slecht) met elkaar communiceren, waardoor ook dit soort "ruis op de lijn" kan ontstaan.

Voor wat betreft indienen van die plannen: ook dat zou inderdaad moeten, maar ook dat gebeurt niet altijd volledig. Ook als zaken uitlopen, dus buiten de ingediende tijdplannen raken, wordt dat niet altijd tijdig (of helemaal niet...) doorgegeven. Heb destijds meerdere voorbeelden gezien dat de gemeente waar ik zat dit soort berichten via de media moest vernemen...
Tja, het kan ook dat de aannemer niet de hele periode van werkzaamheden de boel opgebroken houdt. "We kunnen er ook met een smalle gleuf langs".
Mogelijk wordt het gebruikt om te controleren of de aannemer zich aan de afgesproken data houdt?

Stel je spreekt af dat je de 18e klaar moet zijn en de 19e de weg weer open. Hoef je geen gemeenteambtenaar de weg op te sturen om te controleren of de weg inderdaad de 19e open is gegaan.

Hangen mogelijk zelfs financiële doelen aan voor de aannemer, en kun je dus ook voorkomen dat deze zegt dat de weg open is, terwijl ze nog twee dagen hebben doorgewerkt.
Kan de aannemer wellicht een boete krijgen voor te laat opleveren, als jij als (onderdeel van) de gemeente dénkt dat de weg nu open is om dit vervolgens weer door te brieven aan een derde partij die die route moét gebruiken is het toch lullig als je dan alsnog tegen een open sleuf aan rijdt vanwege een nabrandertje of calamiteit.

En een belletje is vast goedkoper, en als er over een normaal drukke weg weer ineens 10-tallen GPS traces per uur over een daarvoor afgesloten wegvak rijden dan zal er wel een mogelijkheid zijn om er door te kunnen.

Maar dan is nog maar de vraag of de toegang op dat moment enkel open is voor normale personenauto's en wellicht een vrachtwagen, maar niet voor bijvoorbeeld een 'convoi exceptional'.

Een '1'-tje ipv een '0'-letje op je traject wil nog niet zeggen dat het weer helemaal open is.
Als je in het gegeven voorbeeld als ambtenaar niet even de moeite kan nemen om te kijken (of navraag te doen bij een toezichthouder/projectleider van het werk) dan is er wel iets goed mis. Ja, een belletje is goedkoper en sneller, maar gemakzucht kan een duur grapje in wording zijn.

Als je dan toch zo graag uit je raam wil blijven turen, kun je wellicht beter de aannemer bellen dan het hoofdkantoor van TomTom.
Niet alleen zijn niet alle wegen eigendom van de gemeente, maar ook niet alle werkzaamheden worden uitgevoerd in opdracht van de wegbeheerder. Er zit ook infrastructuur onder de wegen die soms onderhoud nodig heeft. En dan zijn er dus weer meer partijen betrokken en is het altijd maar de vraag of er goed is afgesproken wie dat aan wie wat communiceert.
Overheid IT is een troep, dat kan ik toch wel uit ervaring zeggen.
Data is zeker niet netjes, dat geldt op eigenlijk alle niveaus (pak er maar eens een leuke CBS dataset bij). Er er soms weinig communicatie binnen overheidsinstellingen en laat staan buiten de instellingen. Dus men weet intern niet eens wat er allemaal gebeurt, laat staan dat ze het weten op andere overheidslagen.

Je zou denken dat zoiets centraler geregeld zou (moeten) worden, maar dat is zeker niet het geval.
In 2007 en 2008 hadden we een omzet van zo'n 1,7 miljard euro, vrijwel alleen uit consumentenelektronica: de navigatiekastjes dus. Vorig jaar was TomToms omzet 500 miljoen euro. Dat is flink minder, maar hiervan is tachtig procent kaarten en services, met hogere marges dan die consumentenelektronica. We hebben het bedrijf over de afgelopen vijftien jaar compleet veranderd. Uiteindelijk draait het om de bottomline, die al die tijd is gegroeid. Dat zag je alleen niet goed in het totaal, omdat de omzet uit de kastjes omlaagging."
Dat is toch wel een rare opmerking als je die in de afgelopen jaar enkel ziet afnemen en zelfs in recente jaren enkel in het rood. Ik vraag me ook sterk af hoe dit valt te verenigen wanneer in de consumenten electronica met beduidend hogere omzet en stevige winst en in de hedendaagse business veelal B2B beduidend lagere omzet en een zeer dunne winst, zo niet in de laatste jaren zoals ik al aangaf enkel verlies.

Ik snap dat TomTom zichzelf aanpast aan de markt, maar dit lijkt me toch wel heel lastig zeker in een markt waar menig gebruiker niet bereid is om te betalen voor kaarten en (althans ikzelf) liever m'n mobiel voor navigatie gebruik dan wat in m'n Mercedes/Tesla zit.
Dan nog zou TT zich kunnen onderscheiden in kwaliteit.
Gratis navigatieapps zijn er in overvloed; maar er is nog steeds veel te winnen met actuele kaarten en verkeersinfo.
En zo gratis zijn die apps niet. Apple maps gebruikt TT kaartdata en Apple bouwt daar zelf een app omheen. Die data heeft Apple bij TT gekocht en linksom of rechtsom gaat de gebruiker aan Apple betalen.
De navigatie in jou Mercedes en Tesla heb je ook betaald.
En dat is het nieuwe verdienmodel van TT. Verkopen/leasen aan autofabrikanten.
Tot op heden is dit nieuwe verdienmodel verlieslatend.

Al is uit de grafieken en tekst niet op te maken waar de verliezen vandaan komen, het kan ook pijn uit het verleden zijn wat nu wordt afgeschreven.
Op een gegeven moment is de user experience van navigeren wel uitontwikkeld, mobiele navigatie was ook enkel maar beter omdat het sneller ontwikkelingen naar de gebruiker kon brengen.

Als de ingebouwde navigatie op hetzelfde niveau zit als de ingebouwde navigatie, waarom dan nog moeite doen met telefoon aan te sluiten?

Dan heb je nog een gigantisch probleem voor navigeren met de telefoon, de auto kan geen gebruik maken van de maps van je telefoon maar die heeft wel up to date kaarten nodig voor rij-assistentie of autonoom rijden. Het artikel gaat daar dieper op in maar ook een Google ziet de bui al hangen waarbij er terug een switch gaat komen naar ingebouwde navigatie, net daarom dat Google nu het ingebouwde navigatie wilt overnemen. Auto fabrikanten moeten hun systeem performant krijgen (een rijhulpsysteem gaat geen 20 seconden de tijd hebben om info te krijgen van een traag navigatie systeem) alsook moet hun systeem continu up to date zijn met over the air updates.

Zelfs al ga je dan nog altijd navigeren via je telefoon, je bent min of meer verplicht de interne navigatie up to date te houden tenzij je die duur betaalde opties niet meer wilt gebruiken. Uiteraard zal de auto-fabrikant je daar met plezier een abbonement/service voor verkopen waarbij ik sterk vermoed dat veel mensen plots terug bereid zullen zijn om een bepaald bedrag te betalen voor up to date kaartinformatie.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 22 juli 2024 13:27]

Ik hoop dat TT het gaat redden want ze hadden altijd een prima product dat ik al decennia gebruik.
Helaas is TT dertien in een dozijn geworden. Het uiterlijk van de kaarten is ronduit waardeloos geworden. Ik gebruik nog steeds de oude 1.8 versie en als die niet meer werkt is het einde TT voor mij.

Ik heb TT vanwege het interface, niets meer niets minder. Het "moderne" interface van TT is dezelfde onoverzichtelijk spuuglelijke troep zoals van Apple, Google, etc.
Als ik dan uiteindelijk toch moet overstappen naar iets nieuws, dat gaat het gratis lelijk worden.
Heb je Amigo app geprobeerd? Is gratis en de interface is top. Plus, je krijgt geen ads.
Heb AmiGo wel een tijd gebruikt, maar (in ieder geval op Android) had ik wel zeer geregeld dat hij de hele telefoon in een freeze wist te krijgen. Verder inderdaad wel een lekker strakke app.

En grappig genoeg wel met agenda integratie, waar de officiële betaalde TomTom app dat niet heeft.
Oh, daar heb ik zelf nooit last van gehad. Wellicht een issue dat inmiddels verholpen is?
Helaas is TT dertien in een dozijn geworden.
Erger nog denk ik: de concurrentie gebruikt hun machtspositie uit een andere markt. Als je de software van een miljard telefoons bouwt (Google/Apple) en standaard locaties bijhoudt en mensen vragen stelt, of een zoekmachine beheert met >90% marktaandeel en winkeleigenaren natuurlijk gevonden willen worden, dan is een kaart maken die concureert met een offline apparaat als een TomTom van toentertijd natuurlijk peanuts.

Vervolgens werken deze partijen ook gensoverschreidend: ze hebben direct data van de hele wereld in plaats van waar TomTom mensen op af moet sturen om de situatie in te gaan tekenen.

Dan, als kers op de taart: omdat je te hardware (telefoon) al verkocht hebt, heb je nauwelijks onkosten aan het aanbieden van de navigatiedienst. Geen 200 euro meer neertellen voor een navi-apparaat. Je draait toevallig ook nog 's werelds grootste advertentienetwerk en zit je op een zak geld waar je u tegen zegt wat je kan investeren in deze nieuwe markt. Hoe zou het toch kunnen dat opeens TomToms marktaandeel door Google werd overgenomen, hmmmm....

[Reactie gewijzigd door Lucb1e op 22 juli 2024 13:27]

Kan het verhaal hierboven wel duiden, rij reeds jaren met een TomTomGo Navigation incl Abo voor kaarten update op mijn android telefoon. Laatste jaren via TomTomGo Navigation met Android Auto.
Dat werkt heerlijk, Krijg inderdaad af en toe een Ja/Nee vraag, niet overdreven veel. Als rij snelheden niet kloppen kan je dit makkelijk aangeven in de software. Meerdere malen per jaar een update van kaarten werkt goed.
Ford heeft me dat belooft bij verkoop auto zolang als ik hem heb, meerdere keren per jaar. Nu die software hangt ergens met zijn kaart update, bijzonder eritant. De A6 is nog steeds niet aangepast bij Almere. Zo zijn er zat voorbeelden. Ik ben over gegaan naar Android Auto toen TomTomGO Navigation via mijn auto scherm kon komen, dat werkt goed. Anders had ik Android auto links laten liggen, bel er nu mee via voice en ook adres aangeven via voice. Rest binnen Android Auto uit staan.
Wat mij aangaat is Tom Tom de juiste weg ingeslagen, mijn volgende auto zal geen Google of Apple product hebben.
Op motorfietsen is TomTom met z'n 'kastjes' nog een grote speler met maar 1 echte concurrent (Garmin). Telefooncamera's kunnen slecht tegen trillingen en worden daarom minder vaak ingezet als routenavigatiescherm. Wel krijgen steeds meer motorfietsen een TFT scherm, waar ook routenavigatie op weergegeven worden. Dus ook die toekomst ziet er niet rooskleurig uit voor TT.
Het geen ik heel erg mis bij deze grote bedrijven is hun groene boom knuffel clubs die ook veel met deze kaarten zouden kunnen doen.

Denk aan het toevoegen van hoogte informatie en dus hoe steil een weg is, voeg daar ook nog eens aan toe hoe breed een weg is, welke goederen er over vervoert mogen worden en welk gewicht vervoerd mag worden en welke maximale hoogte er over de weg kan en op eens kun je dingen als CO2 berekeningen uitvoeren maar ook bijvoorbeeld zeer veel geld gaan verdienen met het leveren van route planning software voor de logistiek.
Er is een enorme markt die snakt naar meer opties op de logistiek markt en CO2 uitstoot is helemaal niet zo moeilijk te berekenen als je wat aannames maakt dan is het een kwestie van de data van de fabrikant in je systeem zetten en met de rest van de informatie (heuvel op heuvel af, snel of langzaam etc) kun je dan een goede schatting maken. Ook kun je als je een beetje verder kijkt en deze berekeningen beschikbaar hebt met auto fabrikanten werken om hun voor de zelfde trip de werkelijke CO2 uitstoot te laten berekenen en zo jouw berekeningen te verbeteren en de gebruiker te helpen de meest eco vriendelijke route te plannen.

Er zijn genoeg dingen die TomTom zou kunnen doen om veel meer uit de kaarten te halen. Ik vrees alleen dat ze erg laat tot de conclusie gekomen zijn dat je met een standalone apparaat nooit kan winnen van smartphone makers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.