Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

TomTom brengt Go Discover-navigatiesystemen uit met schermen tot 7"

TomTom brengt drie nieuwe losstaande navigatiesystemen uit in de Go Discover-serie. Het gaat om varianten met scherm van 5", 6" en 7" en prijzen van 230 tot 300 euro. De hardware heeft onder andere 5GHz-wifi voor snellere kaartupdates.

Volgens TomTom hebben de Go Discover-navigatiesystemen een nieuwe processor die leidt tot een 'tot vier keer snellere en betere respons', maar welke chip de fabrikant gebruikt is niet bekend. Naar eigen zeggen is het de krachtigste TomTom tot nu toe. De grootste versie met 7"-scherm heeft een resolutie van 1280x800 pixels.

De navigatiesystemen hebben een ingebouwde accu, maar houden het daarop niet lang vol. De grootste variant werkt een kleine twee uur zonder voeding, de twee kleinere tot een uur. TomTom levert ook een auto-oplader en Micro-USB-kabel mee.

De navigatiesystemen hebben een touchscreen en volgens TomTom zijn ze van een krachtige luidspreker voorzien. De TomTom-wereldkaarten zijn 'nooit ouder dan een week' en worden via 5GHz-wifi vernieuwd. Om andere informatie, zoals flitspaalwaarschuwingen, informatie over brandstofprijzen en beschikbaarheid van parkeerplaatsen en oplaadpunten voor ev's te zien, kunnen gebruikers hun smartphone via bluetooth verbinden met het navigatiesysteem. De Go Discover heeft zelf geen ingebouwde simkaart en dus geen mobiele dataverbinding.

TomTom verkoopt de Go Discover-systemen zelf voor 300, 260 en 230 euro. De twee grotere varianten zijn ook via andere retailers te koop; de 5"-versie brengt TomTom alleen uit via zijn eigen webwinkel.

TomTom Go Discovery 7"-versie 6"-versie 5"-versie
Resolutie 1280x800px 1280x720px 800x480px
Accuduur (100% helderheid) Tot 116 minuten Tot 48 minuten Tot 60 minuten
Opslag 32GB
Ram 2GB
Verbindingen Wifi 5GHz, bluetooth
Stembesturing Ja
Features TomTom Services via smartphone, 3D-gebouwen
Prijs 300 euro 260 euro 230 euro

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-03-2021 • 10:32

153 Linkedin

Reacties (153)

Wijzig sortering
Flinke prijzen voor tablet-/smartphone-achtige apparaten met beperkte functionaliteit en specificaties. Dit gecombineerd met de teleurstellende prestaties op vrijwel alle voorgaande modellen geeft me vooralsnog geen hoop op een succesverhaal.

Een telefoon met vergelijkbare specs, zoals bv diverse modellen uit deze snelle zoektocht (smartphones 6-8”, geintroduceerd na 1-1-2020 en €120-180) lijken me een betere optie. Een abonnement op Tom Tom Go kost namelijk €12,99 per jaar. Gecombineerd dus een ‘betere’ deal gezien je:
- een multifunctioneel apparaat hebt (met mogelijk betere specs en restwaarde mocht je eerder willen upgraden).
- usb-c kunt hebben (micro usb is een merkwaardige keuze van TomTom anno 2021).
- daar 10 jaar lang een van de beste navigatie apps op de markt bij kunt nemen.
En dat alles voor een lager bedrag dan het goedkoopste toestel dat ze hier introduceren.

* mits de telefoon het 10 jaar volhoudt.
** live verkeersinfo en map updates kunnen via hotspot van je andere telefoon.

Persoonlijk gebruik ik het liefst TomTom Go op mijn main-device. Die heb ik toch al, voldoet aan mijn performance-eisen, heeft een betere batterij-duur en voorkomt dat ik meer e-waste produceer (extra toestellen en kabels).

[Reactie gewijzigd door Gody op 29 maart 2021 11:53]

Je vergeet dat je bij een telefoon nog los moet betalen voor data.
Nee hoor 🙂, dat staat al bij het *.

TomTom biedt tenslotte ook geen modellen met cellular support, enkel wifi+bluetooth.
Tomtom biedt ook Live modellen met ingebouwde simkaart. Dan heb je altijd een internetverbinding zonder dat je een telefoon nodig hebt.
Je vergeet dat je bij een telefoon nog los moet betalen voor data.
Ik weet niet hoe het bij iedereen is tegenwoordig, maar denk dat een groot deel met een smartphone al wel een data bundel heeft. In de tomtom app kan je al gewoon de kaarten offline downloaden dus enige data die je gebruikt zijn de live services.
Als iemand die een bril nodig heeft om ver te kijken is zo een groot scherm veel beter. Smartphones worden wel groter maar dan vooral in de lengte. Op zo een grote Tomtom kan ik nog steeds alle informatie lezen. Op het scherm van een smartphones nauwelijks leesbaar voor mij. Met de navigatie van de auto is dat scherm veel te dicht bij mij. Helemaal onleesbaar. Die Tomtom kan ik zo ver mogelijk op het dashboard zetten.
je kan een telefoon in landscape mode vastzetten op de ruit of dashboard. Er zijn diverse lange steunen te koop die op dezelfde leesafstand tov het instrumentenpaneel staan. Daar focussed ook een oog goed op. Dus kwestie van het juiste materiaal kopen en bevestigen. Meeste mensen doen niet genoeg moeite om een oplossing te verzinnen en geven dan het spul de schuld van het falen.
Wat is het voordeel van een losse TomTom tov van Maps/ Waze / Here op je telefoon?

> Op mijn gsm zijn de kaarten ook altijd actueel
> Betere accu
> Beter scherm
> Geen losliggende apparatuur

[Reactie gewijzigd door kevin33 op 29 maart 2021 10:35]

Naast fysieke systemen heeft TomTom ook een navigatieapp welke mijns inziens vele malen actueler / informatiever is dan apps als Google Maps & Waze. De interface van dit systeem lijkt voor een heel groot deel overeen te komen hiermee. Wat betreft het fysieke product zal er vast een groep consumenten zijn die hier liever een losstaand systeem voor gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Cas op 29 maart 2021 10:40]

Deze mening deel ik. De TomTom app steekt voor mij persoonlijk uit boven Apple Maps / Google Maps / Waze. De kaarten zijn actueler, de snelheden kloppen vele malen vaker en de verkeersinformatie lijkt ook meer op orde te zijn.

Echter is de zoekfunctie / databank aan bedrijven, organisaties, adressen dramatisch. Je kunt vaak maar beter het adres weten i.p.v. de naam van het bedrijf. Ook staan er erg veel bedrijven in die inmiddels niet meer bestaan.

Voor mij is deze app die twee tientjes (nog niet eens) per jaar waard.
Even een ander geluid: heb de app jaren gehad toen die ook echt beter was dan google maps (ondankd de belabberde zoekfunctie). Maar laatste jaar ofzo merkte ik echt nog maar weinig verschil. Gecombineerd met dat tomtom toen ook nog niet snapte dat de snelheidslimiet in NL tijdsafhankelijk is, trage opstarten van de app etc heb ik hem niet meer verlengd. Ik rij natuurlijk ook veel minder dit jaar, maar de voor mij belangrijkste missende features die TomTom wel had en Google Maps niet zijn al lang en breed overgenomen (accurate snelheidsaanduiding, snelheidslimiet, flitsers) zitten inmiddels allemaal in Google Maps. Qua routes en file informatie ontloopt het elkaar ook steeds minder (hoewel ik de TomTom interface wel echt fijner vind). Kortom, na 5? jaar TomTom opgezegd.


Ik bedenk met trouwens nog wel een belangrijk nadeel van Google Maps: de interface is onduidelijk bij ingewikkelde afslagen. Staat er al een knettergrote pijl met rechterbaan/neem afslag,en dan in mini letters eronder dat het pas over 2400m is. Terwijl er nog twee afslagen voor zijn die je dus niet moet nemen. Dat heeft me al een paar keer in verwarring gebracht. TomTom doet dat absoluut vele malen beter

[Reactie gewijzigd door Damsplaat op 29 maart 2021 13:39]

Toevallig is mijn TomTom abonnement twee weken terug verlopen en heb ik ook nog even getwijfeld om deze te verlengen. Ik heb vervolgens toen een route gereden met Google Maps en op de helft van de wegen wist hij de snelheid niet en van de wegen waarvan hij de snelheid wel dacht te weten was het vrijwel altijd de incorrecte snelheid.

Binnenkort nog even Waze en Here opnieuw proberen alvorens TomTom wellicht weer te verlengen.
Weet TomTom inmiddels wel de juiste snelheid waar dat afhankelijk is van het tijdstip?
Ja! Ik rij bijna dagelijks met TomTom Go op mijn iPhone en overal op de snelwegen kloppen de snelheden met de actuele tijd.
De meeste wegen binnen en buiten de bebouwde kom zijn meestal ook juist. Op een paar kleine puntjes na dan na een herinrichting:-)
Ja, dat gaat bij mij altijd goed, op de A27 bij utrecht na. Hij heeft wat moeite met de snelheids aanpassing naar 80kmh-1 bij open spitsstrook.
Het switchen naar 100km/u tussen 06:00 - 19:00 doet die i.i.g. al ruim een jaar.
Over variabele snelheden buiten deze algemene regel durf ik niets te zeggen.
Gebruik jij iOS? Ik ben er niet zo heel tevreden over, Carplay is te laat met mijn afslagen, nieuw is slecht herkenbaar. Dit doen Waze, Google en Apple beter.

Ook stem zoeken is een drama terwijl dit vroeger juist zo goed werkte. Ik mis ook routes kunnen plannen. Het is niet meer het niveau van wat ze eerst hadden met de eerste kaarten (die met het zwarte icoontje).
Yes, ik gebruik iOS. Ik gebruik echter geen Carplay, voice commando’s en routes vooraf plannen.
Dan zal het wel aan de CarPlay integratie liggen, maar zonder vind ik niet fijn navigeren. Siri doet mijn rittenregistratie middels automatische triggers en zonder CarPlay weet ze niet goed dat ik van A naar B ga.

Je zou dan handmatig kunnen schrijven, maar dat zou ik op de verguldenpen.net logisch vinden niet hier op T.net - vaak zat aangegeven en schijnbaar wil TomTom mij niet als klant.
Probeer ook een TomTom Amigo, streaming kaart ala Google maps maar dan met de services en UI van TomTom en is gratis.
Persoonlijk vind ik Magic Earth een fijne navigatie voor op de smartphone deze word zeer regelmatig bijgewerkt en het voordeel is dat men landen afzonderlijk kan downloaden en landen als Duitsland enz per deelstaat of regio.
Bij Magic Earth heb je geen last van advertenties, en voor de liefhebbers zelfs een soort van ingebouwde dashcam voor wat je het waard vind.
Ik gebruik deze app al een hele tijd tot volle tevredenheid en is in mijn beleving zelfs actueler dan Google maps
Vergeten, als men Apple carplay of Google auto heeft daar mee te koppelen

[Reactie gewijzigd door bemu op 29 maart 2021 12:17]

Persoonlijk vind ik Magic Earth een fijne navigatie voor op de smartphone deze word zeer regelmatig bijgewerkt en het voordeel is dat men landen afzonderlijk kan downloaden en landen als Duitsland enz per deelstaat of regio.
Dit kan sinds enkele maanden ook bij de TomTom Go app, wekelijkse updates en je kan net als bij Magic Earth per land, of zoals bij Duitsland per regio de kaart downloaden.
Vergeten, als men Apple carplay of Google auto heeft daar mee te koppelen
Apple Carplay werkt ook met de TomTom Go app. Android Auto nog niet, maar draai al een poosje de beta versie en die werkt top.
Interessant, is (gedeeltelijk?) Nederlands volgens de site. Wat is hun verdienmodel? Ben altijd wantrouwig als dat niet meteen duidelijk is
Echt gratis?
Doordat Magic Earth gebruikmaakt van OpenStreetMap, kunnen ze de kaarten gratis aanbieden. Het is ook niet vereist om een account aan te maken of bijvoorbeeld in te loggen met Facebook, waardoor de app geen profiel over jou kan aanmaken. In de privacy-voorwaarden vonden we ook geen gekke dingen. Het bedrijf achter de app verdient vooral zijn geld met de verkoop van accessoires, zoals smartphonehouders voor in de auto of opladers voor tijdens het rijden. Daarom is Magic Earth helemaal gratis te gebruiken, want er zitten ook geen in-app aankopen in.
Magic Earth...Heerlijke navigatieapp, helemaal off-line en Open Streetmap kaarten, perfect bijgewerkt. Wij pakken altijd de auto van mijn vrouw als we ergens heen gaan want die heeft een tankpas van haar werk, lekker goedkoop.Haar auto heeft een TomTom Kastje maar we gebruiken altijd de telefoon met Magic Earth.
Vergeet dat navigatie apps als Google Maps en Waze op basis van het Amerikaanse wegen netwerk zijn gebaseerd.
Ik gebruikte tot 1.5 jaar terug ook navigatie apps op mijn telefoon. Echter, sinds ik een TomTom kastje heb wil ik niet meer terug. Ik ga hier niet uitleggen waarom, dat mag iedereen voor zichzelf uitvinden.
Vergeet dat navigatie apps als Google Maps en Waze op basis van het Amerikaanse wegen netwerk zijn gebaseerd.
Hiervoor zou je ook naar Flitsmeister kunnen kijken misschien? Is afaik een Nederlands bedrijf.
Heb ik ook gebruikt. Mijn ervaringen met de Tomtom zijn beter.
Een vriend van me praatte al een paar jaar op mij in. Dat een Tomtom met Live vele malen beter werkt dan welke app ook. Ik geloofde hem niet en bleef stug mijn telefoon gebruiken. Google Maps, Waze, FM, Here etcetera. Heb ze allemaal gebruikt maar geen een komt in de buurt van de intelligentie van de Tomtom.
Eens. Maar bovenal: het systeem doet wat het goed moet doen: navigeren. Google mag dan wel een gigantische hoeveelheid informatie hebben, het kiest vaak vreemde onlogische routes uit. Zo stuurde Google mij eens van de snelweg af om vervolgens de parallel boerderijweg lángs de snelweg op te gaan om vervolgens wéér op de snelweg te gaan. Zonder file of 'vermijd snelwegen' optie aan. Ook op gebied van omleidingen bij files kiest TomTom veel verstandigere routes.

Voor mij is het dat geringe bedrag per jaar zeker waard, vooral in het buitenland.

[Reactie gewijzigd door snaggyheadshot op 29 maart 2021 10:51]

Ik vind Waze qua navigatie veel fijner dan de TomTom-app. De TomTom-app is mijns inziens nog wel eens onduidelijk of te laat met instructies en haalt nog wel eens rare fratsen uit. Niet dat Waze nou perfect is hoor, maar ik verwacht beter van TomTom :)

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 29 maart 2021 10:58]

En ik ervaar dat precies omgekeerd. Zelf betaal ik ook graag voor de tomtom- app, heb pas onlangs de pnd verkocht omdat de app via carplay werkt en ik het extra fysieke schermpje niet meer nodig heb.

Het is ook gewoon een kwestie van smaak en soms geluk hebben denk ik.
Het zal vast ook te maken hebben met waar je rijdt en hoe vaak. Ik heb net wat te vaak gehad dat TomTom op cruciale momenten te laat was met instructies geven en dat die instructies ook nog eens niet expliciet genoeg zijn. Dit geldt vooral in gebieden waar ik niet bekend ben en waar de instructies elkaar relatief snel opvolgen. Maar goed, zo zal Waze vast ook wel eens gekke dingen doen die mij niet opvallen of die ik gewoon nooit voorbij hoor komen.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 29 maart 2021 11:19]

Google en al die andere apps hebben een verdienmodel: advertenties. Koop een Tomtom en hij geeft je een kaart zonder meuk.
Dat doet/deed TomTom niet anders, met de auto als wel op de motor zo vaak mee gemaakt, dat is echt geen Goolgle dingetje hoor...
In de auto vind ik het persoonlijk wel fijn dat ik 1 apparaat heb wat doet waar hij voor gemaakt is; mij de weg wijzen.

Met een telefoon word ik snel afgeleid door appjes en andere notificaties die binnen komen. Er is een mogelijkheid voor Android Auto, daarentegen.

Zelf heb ik een TomTom Rider; vroeger deed ik wel eens navigeren met een telefoon op mijn motorfiets stuur. Echter, door trillingen van het stuur op hoge snelheid gaat de telefoon niet lang mee door vibratie.

Verder zijn er een aantal voertuigen zoals campers en vrachtwagens die baat hebben bij de software van TomTom, welke uitgebreider is dan een gratis applicatie op je telefoon. Denk aan tolwegen, LIVE services (route blokkeringen etc) en daar kan een HERE (welke ik soms gebruik in de auto op mijn telefoon) echt totaal niet aan tippen.

HERE is bijvoorbeeld heel summier in zijn informatie - veel te clean qua UI imho - en wilt maar 1 route tonen. Bij Google Maps heb je natuurlijk ook het feit dat je afhankelijk bent van Google (met de privacy issues)
TomTom heeft voor de zakelijke markt inderdaad veel opties. Bv. bij ons op de huisartsenpost kan de callcenter medewerker meteen een patiënt ´inschieten´ vanuit het informatiesysteem naar de navigatie; zou anders handmatig moeten en de visitelijst wordt nu realtime bijgehouden (ook bij bv. wijzigingen i.v.m. spoed).
Dat inschieten doe ik ook op de MyDrive app van Tomtom.
Thuis op de bank het adres alvast versturen en zodra ik in de auto stap begint de Tomtom met het navigeren naar het adres.

Ook makkelijk als je een adres op Google opzoekt. Kopieëren, plakken in MyDrive en verzenden. Kind kan de was doen.
Ik ben voornemens om zo'n uitgebreide TomTom of Garmin te kopen. Eentje waarbij je de afmetingen van je combinatie kan opgeven. Ik zit er niet op te wachten om straks met caravan door een net te smal straatje geleid te worden door de ingebouwde navigatie of de Google maps navigatie.
Met een telefoon word ik snel afgeleid door appjes en andere notificaties die binnen komen. Er is een mogelijkheid voor Android Auto, daarentegen.
Je hebt bepaalde modus opties om dit aan te passen natuurlijk :) .
Verder zijn er een aantal voertuigen zoals campers en vrachtwagens die baat hebben bij de software van TomTom, welke uitgebreider is dan een gratis applicatie op je telefoon. Denk aan tolwegen, LIVE services (route blokkeringen etc) en daar kan een HERE (welke ik soms gebruik in de auto op mijn telefoon) echt totaal niet aan tippen.
Here heb ik rond 2016/2017 gebruikt, toen opzich oke maar te basic en de ''live'' services zijn te basic om er echt wat aan te hebben. Ik kan je zeker Waze aanrijden, net zo goed als Tomtom alleen moet je wel internetverbinding hebben om tijdens de route te genieten van de live service. Je kan een soort van offline navigeren, als je van te voren de route berekent blijft dit in je cache zitten.
HERE is bijvoorbeeld heel summier in zijn informatie - veel te clean qua UI imho - en wilt maar 1 route tonen. Bij Google Maps heb je natuurlijk ook het feit dat je afhankelijk bent van Google (met de privacy issues)
Klopt helemaal, ze zijn nu wel bezig om een gehele nieuwe app te maken (Here beta). Getest maar het zit nog te in beta om echt te gebruiken.

Voor de rest zou je ipv google maps waze kunnen gebruiken dus, waze is van google maar het is nog steeds een losstaand bedrijf en deelt alleen data als er een ongeval is gemeld in waze en voor de rest niks.
@kevin33
De tomtom app is ook interessant als je voor iets meer vertrouwd wil gaan, voor 12/13 euro per jaar kan je onbezorgd van tomtom app gebruik maken. Ondersteuning voor apple carplay is er al en ondersteuning voor android auto begint er aan te komen.
Belangrijkste voordeel? Betalen met je euro’s in plaats van met je gegevens. Of dacht je dat Google maps gratis tot stand komt?
Ah je doet nu net alsof tomtom niks met je gegevens en locatie doet. Je betaald voor de apparatuur, maar ze gebruiken je data ook!
Dat weet ik niet, kijk ik naar de gegevens die de TomTom app gebruikt dan kan ik dat vanuit de doeleinden van de app goed begrijpen. Bij Google maps zie ik die relatie minder.

Ter informatie, TomTom gebruikt de volgende gegevens voor tracking:
Identifiers
  • user ID
  • Device ID
Usage data
  • product interaction
  • Advertising data
Waarbij de Advertising Data bij mij enkele twijfels oproept over het nut en noodzaak

[Reactie gewijzigd door Ganymedus op 29 maart 2021 12:16]

Bij google maps zie ik de relatie juist wel beter. Die geven exact aan waar files staan of waar het even wat langzamer rijd dan gewoonlijk.

Bij TomTom heb je dus ook advertising data... En tomtom houd volgensmij ook bij waar je rijd ivm files etc..
De relatie met waar je rijdt is logisch en prima te verantwoorden vanuit het doel van de applicatie.

Aangezien Google ervoor heeft gekozen nog niet vrij te geven welke informatie je allemaal deelt, kan ik nog niet zeggen of de relatie logisch is of niet. Kijk ik naar andere applicaties onder het merk Google, zal het naar verwachting meer zijn dan wat TomTom opvraagt. Logisch want er zit een ander verdienmodel achter.
Advertising data schrikt je bij tomtom dus niet af?
Die verkopen dus alle data door aan andere partijen, Dat doet google niet want die gebruiken het voor hun eigen platform.
Sorry? Waar maak je uit op dat a de advertising data van TomTom mij niet afschrikt, b dat TomTom deze data verkoopt aan derden en c Google hun data niet verkoopt aan derden?

Wat is volgens jou het verdienmodel van Google (Alphabet)?
Google: Adwords
TomTom: met de verkoop van data
TomTom’s primaire verdienmodel is volgens mij (nog) niet het verkopen van data. Het verkoopt gegeneraliseerde data aan instanties als de politie en VV. Ze verkopen, zo ver ik weet, geen persoonlijke data aan derden.
Dat nieuwsbericht uit 2011 had ik helemaal gemist. Gelukkig zijn het gemiddelden en is het niet te herleiden tot wie, maar netjes is (of was) het niet.

Ik vraag me af of ze dit nog steeds doen, of dat ze het nu better verwerkt hebben.
Dat ging sowieso aan anonieme gemiddelden. Ik meen ook dat er naar derde partijen geen hogere snelheden meer doorgegeven worden dan de maximum snelheid, zodat de data niet voor dit soort praktijken gebruikt kan worden. Toenertijd gelezen in een interview van Harold Godijn meen ik.
Er is vast een doelgroep voor dit soort schermen. Zelf zou ik het ook fijn vinden om niet iedere keer mijn telefoon voor alles te moeten pakken. Vooral ouderen vinden dit fijn lijkt mij.
Tja het grote scherm bied wel wat toegevoegde waarde natuurlijk, helaas zit je bij tomtom ook vast aan een bepaalde ondersteuningsperiode.. en worden kaarten vaak niet geupdate (althans in het verleden is dit de ervaring geweest van veel mensen). Zit je na een jaar of 4-5 met een toestel waar je niks meer mee kan.

Tegenwoordig hebben veel auto's al een ingebouwd systeem of gebruiken mensen de telefoon... De grote doelgroep van vroeger gaan ze niet meer bereiken. Al zal er vast een markt voor zijn (bv voor bezorgers die geen ingebouwd systeem hebben).
Ik gebruik wel een TomTom, maar dat is puur, omdat m'n vader die gekocht heeft voor de auto waarin ik mag rijden. Het is overigens een traag stuk ellende, maar het werkt wel. Het is meer dat input niet zo snel verwerkt wordt.

Wat me opvalt is dat maps (andere apps niet gebruikt) nog altijd een minder prettige vorm van rijstrookassistentie heeft. De duurdere modellen van TomTom hebben ook live filemeldingen en kunnen een alternatieve route voor je berekenen. Ik weet niet hoe goed maps dat doet.

Updates is inderdaad een dingetje. TomTom heeft nu lifetime maps, maar dat houdt niet meer in dat zij updates gedurende de tijd dat zij vinden dat ze het apparaat moeten ondersteunen, beschikbaar stellen.

Oja, over die ingebouwde dingen heb ik geen goed woord. Ofwel ze zitten te laag, zijn stronttraag en geven het onprettig laat aan als je moet afslaan (oudere modellen van Mercedes bijvoorbeeld) ofwel het is z'n lelijke tablet op je dashboard met een veel te onoverzichtelijke interface en verschrikkelijke bediening (Audi A3 lesauto) Dan komt er nog bij dat een update naar de software van 4 jaar geleden zo maar een paar 100 euro kan kosten.
Tja het grote scherm bied wel wat toegevoegde waarde natuurlijk, helaas zit je bij tomtom ook vast aan een bepaalde ondersteuningsperiode.. en worden kaarten vaak niet geupdate (althans in het verleden is dit de ervaring geweest van veel mensen). Zit je na een jaar of 4-5 met een toestel waar je niks meer mee kan.

Tegenwoordig hebben veel auto's al een ingebouwd systeem of gebruiken mensen de telefoon... De grote doelgroep van vroeger gaan ze niet meer bereiken. Al zal er vast een markt voor zijn (bv voor bezorgers die geen ingebouwd systeem hebben).
Dan is je ervaring inmiddels erg achterhaald. Ik heb al jaren een TomTom 1005 en daarvoor zijn er nog steeds nieuwe kaarten beschikbaar. De kaartupdates zijn voor oudere navigatiesystemen een betaalde optie los of in een abonnement.

DeTomTom Go app heeft een speciale kaarten tab gekregen in het menu. Er komen minstens 2 wekelijks kaartupdates uit. Deze kan je gratis downloaden van de gehele wereld.

En de nieuwe TomTom Go’s hebben wekelijks gratis updates, zoals het artikel al aangeeft.

Dat wil trouwens nooit zeggen dat het kaart materiaal ook van deze week is. Fouten kan je via de website intekenen.
je hebnt natuurlijk wat fysieke voordelen omdat je een 2e apparaat koopt...maar verder beperkt natuurlijk omdat er tegenwoordig genoeg alternatieven zijn zoals je zelf al aandraagt.
Ik heb nooit een fysiek apparaat gekocht, vroeger had ik tomtom op mn iphone, ideaal, tegenwoordig ben ik tevreden met waze. Volgens mij heeft tomtom het ook niet al te makkelijk tegenwoordig.
Ik sta er wel verbaast van overigens, dat een apparaat als een tomtom, met maar 1 doel, maar 1 a 2 uur mee gaat op zn batterij...tuurlijk zal het gros m in de stekker pluggen, maartoch
>Mijn phone gaat automatisch uit na 3 minuten.
>Een smartphone, die continu aanstaat wordt warm.
Dit is gewoon in te stellen, en een tomtom wordt niet warm?
Ik weet niet of het komt doordat de TomTom zelf heet wordt. Maar ik heb een heel aantal vakanties gehad in Griekenland en andere erg warme landen (35C +) en daar werd ie toch vaak (aantal keer per week) zo warm dat ie uit ging en opnieuw ging opstarten. Gelukkig gebeurde het niet vaak maar als het gebeurde was ie ook echt gloeiend heet, zo heet dat je serieus je handen brandde als je 'm aanraakte.
Dit was overigens wel een model uit 2013.

Sinds 2017 hebben de 5200 en deze hebben we ook meegehad naar erg warme landen, maar nooit meer last gehad van dat ie uit ging, wel dat ie te heet was om aan te raken.

Dus ik denk dat ze het probleem van oververhitting hebben opgelost, maar een witte variant uitbrengen, helpt (denk ik) veel meer tegen oververhitting.
Mijn iPhone kan prima aan staan zonder warm te worden hoor. Ik weet niet wat voor telefoon jij hebt en wat je er op draait, maar ik heb wat jij deelt nog nooit ervaren.
Zelf navigeer ik altijd met mijn telefoon. Het is zeker waar dat hij, met name op vakantie in warme landen, vrij heet kan worden. Hij staat namelijk bij te laden, het scherm en de GPS zijn ingeschakeld en hij draait het programma. De telefoon stopt dan op een gegeven moment met opladen om de accu tegen oververhitting te beschermen waardoor hij snel leegloopt en uiteindelijk niet meer werkt.

Mijn oplossing is om hem in de middenconsole voor een luchtrooster te hangen dat koele lucht van de airco uitblaast. Sinds ik dat doe heb ik geen problemen meer.
@911GT2 Een iPhone 6s plus in een hoes.
@theMob Mijn oplossing is om hem in de middenconsole voor een luchtrooster te hangen dat koele lucht van de airco uitblaast.
Heb ik helaas niet op mijn fiets ;)
Tja, dan zit je vast aan een TomTom met een accuduur van 60 minuten ;-)
Dit is een betaald product wat speciaal gemaakt is voor offline navigeren, routes plannen, etc. Ik weet niet waar jij het mee vergelijkt, maar als je auto meerdere gebruikers heeft ga je waarschijnlijk niet iedere gebruiker apart laten betalen. Daarbij kan je dan je mobiel gebruiken voor andere zaken, zoals bereikbaar zijn, of uit zetten om je volledig op de rit te kunnen consentreren.
Ik weet niet wat je bedoelt met betere accu. De tomtom gebruikt namelijk de eigen accu en dat gaat dus niet af van de capaciteit van je smartphone, wat anders wel zou gebeuren. Dat is dan meteen een reden om niet de smartphone die energie te laten gebruiken, ksn je nog langer met je smartphone werken zonder op te hoeven laden.
Er zijn zeker voordelen.
Niet iedereen heeft een (dikke) databundel op zijn GSM.

Een TomTom is makkelijker te bedienen en te begrijpen dan Waze / GoogleMaps.

En zo kan ik nog wel wat zaken bedenken.
Ik vind de navigatie bij Maps soms knap waardeloos. Als er meer dan 4 rijbanen zijn moet ik altijd 3x keer kijken waar ik nou precies heen moet. Bij Utrecht en ring Rotterdam gebeurt dit nogal eens. TomTom deed dat beter (tenminste, zo herinner ik dat)
Tomtom doet het veel beter. Gewoon je verstand op nul en de lijntjes/pijltjes volgen.
Zit een snellere processor in, dan ben je eerder op je bestemming :+
Ben eigenlijk geen fan van telefoon te gebruiken als navigatiesysteem, nooit gedaan eigenlijk. Geef voorkeur om toch het ingebouwde systeem te gebruiken, een dedicated systeem of een oude smartphone (heb nog een Nokia 630 liggen die nog prima in staat is om GPS navigatie te doen op reis).

Zo bespaar ik mijn eigen smartphone van de wear en tear op de batterij, is het geen kokende aardappel en is er minder afleiding.
Nu ik rij wel niet zo vaak naar onbekende plaatsen. Ik vind de updates van ingebouwde kaarten eigenlijk rampzalig (zelfs straten die al jaren 1 richting zijn, kent die nog steeds niet terwijl ik wel de meest recente updates heb waardoor ik heel soms voor die laatste km toch moet teruggrijpen naar Google maps).
Iets meer een nichere markt, maar ik gebruik de TomTom Rider 550 op mijn motor. Naast dat hij geschikt is voor gebruik tijdens regen en vocht in het algemeen heeft hij ook enkele unieke functionaliteit zoals dat hij roadtrips en leuke motor routes kan maken (of bestaande ophalen)
Voor mensen die niet vast willen zitten aan Google en/of Apple? Maps is van Google, Waze is van Google, Here en TomTom dan weer niet, maar die werken wel het beste op een Android- of iOS-telefoon.
Maar dat ontkracht mijn punt toch niet?
Helemaal niet, het was bedoeld als aanvulling, dan kunnen lezers zien dat Here een ander verdienmodel heeft dan Google Maps of Waze.
A, dan begreep ik je even verkeerd - mijn excuses :)
Geen probleem! Kan maar duidelijk zijn toch....
Kennelijk zien ze aan de verkochten modules dat er toch nog vraag naar is
Je kan ook TomTom AmiGo gebruiken als je voor gratis en het delen van je gegevens prima vindt.

Voor mezelf gebruik ik toch liever de TomTom Go app waarin ook alle favorieten gedeeld zijn met de andere telefoons in huis/auto.
Ik heb een los navigatiesysteem in mijn auto (uit 2000) gemonteerd. Wel zo makkelijk dat ik niet steeds mijn telefoon hoef te pakken.
Een landscape mode 6' telefoon is wel te doen. Maar voor veel mensen is een wat groter formaat scherm wel handig tijdens navigeren. En zo'n rubberen zuignap op de voorruit is niet ideaal. Zolang er mensen zijn die geen auto met satnav hebben blijven dit toch goede oplossingen. Ik zou niet voor een TT kassie gaan. De een vorige serie werden zo maar EOL verklaard. Dus op een gegeven moment houd het op met de updates.
Tomtom is nog steeds veel beter dan al die apps. Duidelijker, up to date en een goede interface. Kwaliteit kost nou eenmaal wat meer.
Een groot nadeel bij dagelijks gebruik op je mobiel is dat je scherm kan inbranden. Dat had ik op mijn vorige telefoon (Ssamsung s8) toen ik nog elke dag 45 minuten op en neer naar werk moest rijden.
wie koopt er nog een tom tom als je ook je smartphone kan gebruiken
Motorrijders !

Smartphone op de motorfiets werkt wel totdat hij begint te haperen door de trillingen.
In de praktijk gaat je smartphone maar heel kort mee onder die omstandigheden :(
Ik! :P

Ben niet oud, heb 2 telefoons, zelfs navigatie ingebouwd in de auto.
Toch staat de TomTom altijd aan. Is de enige die consistent flitsers meldt, en mijn gemiddelde snelheid in trajectcontroles weergeeft. Voor mij onbetaalbaar.
waze al eens geprobeerd? doet alles wat je omschrijft. plus liver verkeer en gratis...
Maar ik vond de interface van tomtom wel altijd het fijnst en meest overzichtelijk
Ervaring met beide systemen, en héél veel kilometers. Ook ervaring met andere alternatieven zoals Sygic en dergelijke. TomTom wint hands-down altijd met actuele file-informatie, waar side-by-side Google Maps of Waze me vrolijk door wilden laten gaan. Daarnaast is de route-optimalisatie, bij een daadwerkelijke omleiding, van TomTom vele malen beter.

Ik heb geen los apparaat van TomTom meer tegenwoordig, maar de app is echt vele malen beter dan de Google alternatieven (blijkt ook uit tests van anderen overigens). Dat het wat geld kost: Ach, als ik alleen maar naar m'n schoonmoeder zou rijden zou ik het ook met Waze doen, maar als je iedere dag veel op de weg zit is TomTom z'n geld meer dan waard.
Totdat je op een cruciaal moment gebeld wordt en daardoor een belangrijke afslag mist. In Duitsland. Om 23:00u. Dan besef je dat je voor navigeren beter een dedicated toestel kan nemen en gewoon een Tomtom kastje moet kopen.

Gebruik zelf weer sinds 1.5 jaar een Go Premium en wil niet meer terug naar de telefoon.
Zelfs flitmeister doet dat allemaal tegenwoordig.
Ik, voor op vakantie in een huurauto. Een 6 inch scherm (in mijn geval) vind ik een stuk prettiger kijken dan een iPhone Max. De kaarten zijn offline altijd te gebruiken van een heel werelddeel. Je hoeft dus niet GB's van je telefoon op te offeren om de kaartinformatie lokaal op te slaan als je in een gebied bent waar je geen dekking hebt of waar het peperduur is om 4G aan te hebben staan.
Ja behalve als je uit dat werelddeel gaat en je weer nieuwe kaarten moet kopen.
26 Euro heb ik betaald voor heel Noord-Amerika. Daarnaast wordt het met je telefoon ook problematisch in de binnenlanden van Spanje, Polen, Schotland, Noorwegen als je de kaartinformatie niet vooraf gedownload hebt.
Dat is niet zo bij alle modellen. Bij de wereld edities van de modellen (sommige hebben alleen nog maar een wereld editie) kan je elke kaart die TomTom heeft downloaden zonder extra te betalen.
Bedrijven die TomTomFleet achtige oplossingen gebruiken :)
https://www.tomtom.com/en_gb/business-and-government/

Potato - potato ;-)
TomTom Fleet Management and Logistics
The world's largest fleet management and logistics software companies, including Webfleet Solutions, trust TomTom's mapping services and location technology ...
Smartphone mag je tijdens het rijden toch niet aanraken, een navi wel?!
Wel als de telefoon in een houder zit. Wat niet betekent dat je mag gaan appen als je telefoon maar in een houder zit. Maar een nummer wisselen op Spotify (ik weet niet of een nummer opzoeken hier ook onder valt gezien dit nogal veel vergt van je aandacht), of je navigatie besturen, mag wel.

[Reactie gewijzigd door spokje op 29 maart 2021 10:50]

OK, dat wist ik nog niet
Ik en nog vele anderen die snappen dat een telefoon niet gemaakt is om mee te navigeren. 😋
De doelgroep zal een stuk kleiner zijn nu met smartphones en de grotere schermen in nieuwe auto's, maar blijkbaar is de doelgroep nog groot genoeg. Ik kan me voorstellen dat het vooral handig is voor bedrijfsauto's zoals busjes en de kleine auto's van bijvoorbeeld thuiszorgorganisaties.
Mensen die een apart kassie willen en een groter beelscherm willen. Ik zie trouwens geen vraagteken.
Het jaar 2000 wil zijn bijgeleverde kabel terug...
Was het nu zoveel moeite om usbc te gebruiken.
Dit was precies ook mijn gedachte... Waarom nog micro-usb? Misschien ene kant ook wel vrij logisch, aangezien Tomtom in mijn ogen weinig heeft kunnen innoveren/moderniseren, en dit eigenlijk het alleen maar aantoont. (ik zou uberhaupt niet weten op welk vlak ze zouden kunnen innoveren).
Tom Tom GO Mobile. Ik gebruik het al jaren. Ik hoop dat ze nooit stoppen met innoveren. De rest kan hier enkel van leren, er is niets dat in de buurt komt imo.
Die heb je ook voor iPhone en Android telefoons. Inmiddels is NDS de opvolger van GO. Die kaarten worden voor dat systeem worden wekelijks geupdated. Inderdaad het beste systeem wat er is. Vergeet Google Maps, Waze, Sygic, Garmin ect ect.

[Reactie gewijzigd door RAAF12 op 29 maart 2021 18:13]

Ik gebruik het op android en daar is vorig jaar een grote update voor geweest. Sindsdien draait dat op NDS.
NDS is de naam van het kaartformat, een industrie standaard, de opvolger van het interne TomTom kaart formaat.

Als er wekelijkse updates zijn zullen de Go producten waarschijnlijk al op NDS lopen.
Ik draai Tomtom Go sinds de CarPlay beta... En ik moet toegeven dat ze zaken iig anders aanpakken dan een Apple & Google Maps. Maar ik vind dat ze best traag reageren, zoals de introductie van CarPlay, en ik vraag me af hoe snel ze Android Auto ondersteuning daadwerkelijk erin gaan bakken.
Dat zijn dingen waar ik nog niet tegen ben aangelopen, ik gebruik het rechtstreeks op men phone in een Brodit houder.
De laadkabel gaat in de houder. Die handeling doe je maar een keer.
De Tomtom zelf klikt in de magnetische houder.
Het zit hem niet zozeer in de handeling, maar het feit dat het een legacy connector is. Ik kan nu vrijwel alles met USB-C aansluiten thuis, en wil ook geen micro USB kabels meer hebben. Het is 2021, USB-C is gewoon de opvolger van micro-USB. Als je als fabrikant nu nog iets met micro-USB uitbrengt, heb je echt je kop in het zand gestoken of gewoon 'schijt'.
Heb je USB C ook in een 90 graden variant? Ik weet dat de originele kabel van Tomtom een haakse stekker heeft om netjes achter de houder weg gewerkt te kunnen worden.
En nogmaals, die stekker steek je maar een keer in. Daarna heb je er niets meer mee te maken.
Ja die zijn er zeker! :)
Ik snap ja redenatie van 1x wel hoor, maar waarom zou je als fabrikant van de standaard afwijken? Gebruik van micro-usb biedt voor de rest alleen maar nadelen, behalve dat ze kunnen zeggen dat hun 'oude' kabels er ook nog op werken...
Het is in ieder geval geen mini USB meer
Persoonlijk heb ik liever een mini dan een micro USB stekker. De micro oogt erg fragiel. Daarnaast moet ik altijd goed kijken of ik hem goed heb. Bij de mini zie je sneller of hij goed om zit.
Hopelijk komt TomTom binnenkort met een TomTom Rider update. Dat is een goede markt waarbij er toepassingen zitten die niet in maps gebruikt kunnen worden, zoals het zoeken van leuke / bochtige routes met instellingen voor meer/minder hoogteverschillen en meer/minder bochten. Ik ben van plan om met de motor richting de Alpen te gaan van de zomer en dan is de snelste / snelweg route natuurlijk niet de route die je wilt rijden.
Ik merk de laatste jaren wel steeds meer technologische innovaties op het gebied van motoren dus ik hoop dat TomTom mee gaat.