Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

TomTom gaat kaarten voor nieuw besturingssysteem van Huawei leveren

TomTom gaat samenwerken met Huawei om kaarten te leveren voor het nieuwe besturingssysteem van de smartphonemaker. Het Nederlandse bedrijf wordt de exclusieve leverancier van kaarten voor de fabrikant, al zijn details nog niet bekend.

TomTom bevestigt dat aan de Telegraaf. Eerder gingen er al geruchten dat de twee fabrikanten samenwerkten en een bepaalde deal hadden gesloten. Het bedrijf geeft geen verdere details aan de Telegraaf, zoals hoeveel geld er met de deal gemoeid is. Ook is niet duidelijk wat de samenwerking precies inhoudt. Waarschijnlijk gaat TomTom de kaarttechnologie bouwen voor Map Kit, Huaweis eigen kaartendienst waar het bedrijf al in augustus over vertelde dat het kwam. Tot nu toe is er nog weinig bekend over Map Kit, behalve dat het met Huawei Mobile Services wordt meegeleverd.

De kaarten komen waarschijnlijk op het nieuwe besturingssysteem van Huawei te staan. Het bedrijf toonde in augustus het zogeheten 'HarmonyOS', een opensource besturingssysteem dat in principe bedoeld is voor televisies en iot-apparaten. Hoewel Huawei voorlopig het liefst nog van Android gebruik wil maken kan het HarmonyOS mogelijk ook ombouwen zodat het voor telefoons geschikt is. Dat is nodig voor het geval het bedrijf straks geen gebruik meer kan maken van Google-diensten. Dat is vanwege het handelsverbod tussen de VS en China een realistisch scenario.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

17-01-2020 • 18:29

70 Linkedin

Reacties (70)

Wijzig sortering
Huawei is niet in staat zelf een OS te ontwikkelen, Microsoft kwam er niet eens tussen...
Huawei pakt het a) anders aan en b) hebben ze een thuismarkt die welwillend is. Ik heb een Mate 9, naar volle tevredenheid. De afgelopen 3 jaar heb ik beetje bij beetje op Android op de Mate 9 de ontwikkeling gezien van Huawei Mobile Services. Dit is een geleidelijke ontwikkeling, en die ziet er positief uit. Met een eigen kaarten app erbij wordt het Huawei eco systeem steeds volwassener.

Ik denk dat Huawei een geduchte concurrent gaat worden voor het Google eco systeem. Misschien niet zozeer in Europa, wel in Azië. En die Aziatische markt is een stuk groter dan de Europese. Als ze zo doorgaan, dan volgt op termijn ook Europa. Kwestie van lange adem, en geen ongeduldige aandeelhouders zoals bij Microsoft. Huawei heeft alle tijd van de wereld.

[Reactie gewijzigd door KoffieAnanas op 17 januari 2020 19:09]

Voor Europa is het niet bedoeld, daar steekt de VS toch een stokje voor. Die staat niet toe dat wij hier systemen gebruiken die niet door de VS van spyware zijn voorzien. Harmony OS zou onmiddelijk van de markt worden geweerd als "veiligheidsrisico", en dus zullen de Chinezen er niet eens aan beginnen.

Alleen in TV's en huishoudelijke appaten zal je het hier tegen komen. En dat zou ik al een verademing vinden voor Android. Want ik wil zo weinig mogelijke Google spyware in huis. Zelfs in hun thermostaat frommelen ze nog een microfoon die toevallig staat mee te luisteren. Ja, foutje. En in de slimme homespeaker was ook een foutje. Dat de telefoon ongemerkt beeldopnames kon maken, was ook foutje.

Hoe zouden Amerikanen reageren als het van Huawie was geweest en niet Google? Zouden ze dan zeggen: Huawei heeft een foutje gemaakt?

Ik denk dat Trump in de tweede fase de zaak verder uit elkaar gaat spelen. China zal zijn groei primair gaan zoeken in zijn interne markt en export naar landen waar ze nog wel toegang hebben. Europa gaat het grote slachtoffer worden. Dat vrezen er meer:
De nieuwe EU-president Charles Michel (43) vreest een koude oorlog tussen de Verenigde Staten en China. Met Europa als betreurenswaardig slachtoffer. Dat zegt de Belg in een interview in de Volkskrant.

"Het risico bestaat dat Europa de 'collateral ­damage' van deze koude oorlog wordt", aldus Michel. "Ik denk niet dat het de Europese lots­bestemming is om de junior partner te worden op internationaal niveau. We zijn een markt met 500 miljoen consumenten, we hebben democratische waarden en belangen die we moeten behartigen. We hebben een duidelijke visie nodig op wat we willen met Afrika, China, de VS, het Verenigd Koninkrijk. De EU moet steviger optreden in de wereld, niet agressief maar assertief. Daarover wil ik volgend jaar een serieus debat met de leiders, over een Europese buitenlandstrategie. Voorwaarde is dat ze allemaal over dezelfde informatie beschikken. Aan ­tafel moet er vertrouwen zijn dat ze die informatie kunnen delen", aldus Michel.
Ik denk dat die kaart technolgie vooral voor autonoom rijden is bedoeld en dan met name China. De Chinezen volgen daarin een andere weg dan de Westerse bedrijven. Zij maken van de auto een domme client en doen al het rekenwerk in de cloud. 5G van Huawwei staat daarin centraal. Experts zeggen dat dit een slimmer systeem is.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 17 januari 2020 23:25]

En hoe zou de VS dat kunnen tegenhouden dan? Als ze het gooien op spionage kunnen ze wel verwachten dat die bal terugkomt.

En Chinezen zijn net zo patriottisch als Amerikanen, en de verkoop van Huawei is daar echt niet ingestort, en zal met een eigen OS best eens omhoog kunnen gaan.
Natuurlijk gaat deze bal terug komen. Dat weet Trump ook. Het punt is dat Trump niet echt geinteresseerd is in een oplossing, maar er een naakte machtsstrijd van maakt welk land dominant is. de VS wil China klein houden zoals ze de EU ook klein houden.

Dat is niet in het belang van de EU die zich juist helemaal op internationale handel heeft gericht als verbindend middel in de wereld. Maar ze zijn machteloos tenzij de leden met één stem leren spreken. Ze hebben ons altijd voorgehouden dat wij daarvoor de EU hebben. Nu blijkt dat de EU helemaal geen machtig verband is. Na eerst Trump te hebben afgefakkeld, doen ze nu net of ze hetzelfde willen als Trump, om hun zwakte verbergen. Het is net als op het schoolplein waar zwakkeren meedoen met de bully om zelf niet mikpunt te worden van zijn agressie.

De EU is een praatclub van technocraten en bureaucraten. Dat werkt als iedereen zich netjes aan de regeltjes houdt, maar Trump veegt die regeltjes (WTO) gewoon van tafel en nu weten ze niet wat ze moeten doen. Strafmaatregelen via de regeltjes gaat ineens niet meer. De bureacraten voelen zich machteloos.

Er is maar een goed antwoord en dat is zelf een vuist maken om zijn onafhankelijkheid te behouden. Dat is ook wat de EU president in bedekte woorden zegt, maar tegelijkertijd klinkt er weinig vertrouwen in door dat dit gaat gebeuren. Het is een vertooon van machteloosheid.

Huawei gaat natuurlijk niet instorten, De Chinese overheid heeft Huawei tot een speerpunt gemaakt van de technologische verniewing. Ik denk dat de plannen nu wel bijgesteld zullen worden.
Zelfs in hun thermostaat frommelen ze nog een microfoon die toevallig staat mee te luisteren.
Even een correctie: in de thermostaat zit (voor zover bekend) geen microfoon. Die was aangetroffen in apparaten van het alarmsysteem, Nest Home Security.
'Niemand koopt een ....' is wat overdreven vermoed ik. Er is zeker een doelgroep die ondertussen moet kotsen van alle VS techfabrikanten en hun 'oepsies' rondom privacy. Daarna toch voor de zoveelste keer beterschap beloven, lachend een boete betalen waar ze amper iets van voelen en daarna gewoon weer schijt overal aan hebben. Ik heb zelf ook geen google meer en gebruik nu Sailfish en in de toekomst misschien HarmonyOS of hoe het ook gaat heten, alles beter dan iets uit de VS. Er zullen gerust beperkingen zijn omdat dit niet met je privé data wordt betaald, maar dat is nog altijd beter dan het sponsoren van de tumoren van de tech wereld.
Huawei hoeft alleen maar een os na te maken. Microsoft eigenwijs als ze zijn maakten iets dat niet leek op wat mensen gewend waren.
Dat was exact wat he zo fijn maakte.
Ik weet zeker dat Jolla graag met ze gaat praten hoor. Dan hoeven ze niets meer te ontwikkelen.
Helemaal mee eens en hoop het echt.
De tiles in Windows 8 waren een flinke faal inderdaad, maar ik vond het erg fijn op mijn Windows Phones moet ik zeggen. :)
Ik heb zelf nooit een Windows phone gehad, maar iedereen die ik ken en er een gehad heeft, is er bijzonder positief over. Dit zegt mij dat Microsoft te weinig geduld heeft gehad, en wellicht meer moeite heeft moeten steken in de juiste marketing. Aan het product zelf lijkt het niet gelegen te hebben.
Ik heb er een gehad.
Je kent mij niet.. eerlijk is eerlijk.
Maar ik vind het waardeloos.
Hardware is prima.

- kleuren tiles individueel niet aan te passen
- afhankelijk van hoeveelheid scrollen app iconen op andere plekken op je scherm

Om zomaar uit de losse pols 2 dodelijke eigenschappen op te lepelen.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 17 januari 2020 19:39]

Als ik iedereen zou kennen die een Windows phone heeft gehad, dan was ik een cyborg geweest. :+

En het betreft vooral minder techie mensen die ik ken en er eentje gehad hebben. Wellicht maakt dat een verschil.

[Reactie gewijzigd door KoffieAnanas op 17 januari 2020 19:41]

Ik ben heel sterk kleur georienteerd, niet vorm. Ook op mijn Windows OS. Dus als alles dezelfde kleur heeft en het veranderd van positie sta je als OS al met 2-0 achter. Dit is echter vrij subjectief en ik doe mijn uitspraken dan ook op persoonlijke titel en het is een mening en geen feit. Een feit is wel dat het totaal geflopt is.
De grootste doodsteek was echter het gebrek aan apps.

Kom je in een snackbar "Meneer meneer.. u kunt ook van te voren bestellen met onze app!" verteld de eigenaar me trots. Ik kijk hem aan "Ook voor window phone?".
Win 0$ door het juiste antwoord te raden.

En als er al apps waren waren die minder en werden minder geüpdate of waren die een beperkte HTML5 versie in plaats van een native app.

Ik moet nu stoppen want ik krijg flashbacks.
Ja, de marketing was ruk. Is vrijwel niets mee gedaan. En toch was ook iedereen die het gebruikte in mijn vriendenkring uitermate tevreden over het systeem. Pas toen de support werd stopgezet door de app makers, en later ook Microsoft zelf, hebben ze weer elders hun heil gezocht.

Meest kinderachtige vindt ik nog wel de manier waarop de meeste apps, waaronder ING en Whatsapp ermee nokken; namelijk via een timebomb waarna de app gereduceerd wordt tot een statisch scherm. Vooral in het geval van WA stoor ik me daaraan, aangezien de livetile nog gewoon doodleuk aangeeft dat ik 3 ongelezen appjes heb. Ben mede daardoor niet erg happig om een nieuwe telefoon te gaan halen alleen maar om WhatsApp te kunnen gebruiken.

Ik begin onderhand sowieso de hele verbruiksmaatschappij beu te worden, en heb liever 10 jaar hetzelfde apparaat dan elke paar jaar een nieuw toestel van €499 te gaan halen (want wat ik heb moet wel presteren). Zolang ik buiten WhatsApp nog alles kan met mijn Lumia 930 komt er in ieder geval geen vervangend toestel.
Het lag ook aan het product, veel apps kwamen niet eens uit voor windows phone.
Huawei is niet in staat zelf een OS te ontwikkelen, Microsoft kwam er niet eens tussen...
Welcome to the new world.
Huawei gaat hier groter uitkomen dan ooit denk ik, door de anti Huawei campagne van Trump is Huawei nog veel groter geworden in China dan het al was.
3e grootste smartphone verkoper buiten China, stelt niet zo veel voor zeg je? Weet je wel waar je het over hebt?
Niet vergeten dat er in China alleen al meer mensen wonen dan in heel Europa en Noord Amerika bij elkaar.
Microsoft moest concurreren met wat er al was, Apple en Android. Daar kwamen ze niet tussen. Maar de VS hebben een enorme vrije ruimte gemaakt daar ruzie te maken met China. Chinezen zijn, terecht, trots op wat Huawei bereikt heft tot nu toe. Al gaat maar de helft van de Chinezen nu Huawei kopen met een mogelijk wat minder OS, dan hebben ze een flinke markt.

Iets in de stijl van China First en Lets make Huawei great again.
Ik gok dat Huawei gewoon Android blijft ontwikkelen maar wel werkt aan een sterk eigen eco-systeem met een gevulde App-Store, Maps concurrent etc. Dan hoef je alleen app-developers over te halen om hun apps in een andere app store aan te bieden ipv het compleet herschrijven en herdesignen voor een nieuw OS.
Daarom denk ik juist dat je een eigen eco-systeem gaan ontwikkelen, niet een eigen OS. Ze blijven gewoon op Android draaien, maar dan met de een andere store, andere maps, andere cloud storage. Dat is iets anders als Tizen of Windows Phone, een compleet ander OS. De apps voor Android zijn immers al gemaakt, ze moeten alleen nog even op de Huawei store terecht komen.
Wat voor kaarten gaan ze dan over China leveren? Daar is namelijk wel een probleempje mee.
(en ja dat is die man van Wendover, maar met zn 2e kanaal wat een stuk informeler is. Worthafollow).

Dus tenzij TomTom ineens geldige kaarten mag maken van China, zie ik even niet hoe ze een Chinees OS van kaarten gaan voorzien.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 17 januari 2020 20:17]

Ach, meen je nu echt dat Huawei (en Tomtom) daar niet aan gedacht hebben?
Huawei krijgt zó de toestemming, en het zou me niet verrassen als de Chinezen al ergens kaartmateriaal klaar hebben liggen. De taak van Tomtom is dan om met hun kennis, ervaring en technologie in te zetten het bestaande kaartmateriaal geschikt te maken voor deze toepassing en de app te leveren voor Harmony OS. En anders om als de wiedeweerga hun systeem geschikt te maken om nieuwe input te verwerken terwijl Huawei vijfduizend camera-auto's laat rondrijden om het beeldmateriaal te verzamelen.
En zo zie je maar dat er snel een kandidaat opstaat om een (waardig) alternatief voor Google Maps aan te bieden.
Dat is nog maar helemaal de vraag.

Google maps is wel meer dan alleen een kaart natuurlijk. OV lijnen, vertrektijden, restaurant informatie etc etc.
Reviews van lokale gidsen. Je hoeft maar "Mexicaans" in te tikken, en je krijgt alle tacotenten in de omgeving.
Alleen klopt die informatie niet helemaal, zo te zien. Ik typte net 'Mexicaans' op Google Maps en hij kwam terug met 1 Mexicaans restaurant en 2 Argentijnse restaurants.
Of omdat er maar 1 werd gevonden, krijg je een paar suggesties bij. Of de Argentijn heeft Mexicaans op het menu.
Maar dan moeten ze er duidelijk bij zetten dat het suggesties zijn en dat doen ze niet, zoiets als "wellicht ook interessant". En nee, die Argentijnen hebben geen Mexicaans op het menu.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 18 januari 2020 12:35]

Zekers, die je gelijk bombardeert met reclame over van alles en nog wat wat er in de buurt te vinden is.
Dit vind ik nou ook wel meevallen, zelf eigenlijk helemaal geen last/hinder van
Of je hebt een serieuze navigatie of een reclamefolder met navigatieoptie.
Ik heb in de tijd van Windows Phone dankbaar gebruik gemaakt van Here.
Een nononsense rechttoe rechtaan navipakket en ook nog eens Offline.
Een navi die afhankelijk is van internet is mijn inziens geen navi
Dan kan je toch ook gewoon een TomTom (oid) kopen als je een navi zonder internet wilt gebruiken???
Google Maps kan je prima offline gebruiken.

Bron: https://support.google.com/maps/answer/6291838

[Reactie gewijzigd door defixje op 18 januari 2020 11:20]

Deze thread gaat nergens over, lijkt wel een armworstel thread. TomTom levert ook de kaarten voor Apple Maps en Apple maps heeft ook OV navigatie. Dus laten wij maar wachten en zien hoe dit afloopt voor Huawei.
Een gebied..... Totdat je er weer uitrijdt en dan moet je opnieuw downloaden.
Iets wat bij een offline navi niet hoort.
Wat dat betreft is gmaps nog lang niet volwassen genoeg.
Google maps is gelukkig ook offline te gebruiken.
...die je gelijk bombardeert met reclame over van alles en nog wat wat er in de buurt te vinden is.
En daardoor zelfs op een high-end smartphone altijd een paar seconden bezig is met rommel laden waar ik niet op zit te wachten voor ik een zoekopdracht in kan typen...

Als die TomTom kaarten ook traffic info hebben en wat beter geoptimaliseerd zijn dan de TomTom app wordt het een interessant alternatief.
Heb je er mee kunnen spelen dan?
Dit is wel heel mooi voor Huawei.
Toch netjes van TomTom. Met de opkomst van apps als Google maps en Waze had ik de eigenlijk al afgeschreven. Maar inmiddels zijn ze prima met de markt mee veranderd en leverancier van o.a. Apple Microsoft en nu ook Huawei. Ze zijn lekker bezig!
Toppie, kom maar gauw met een snel Huawei tablet en Tomtom er op.
Huawei mobile services draait gewoon al op Android telefoons en staat al default op alle huawei toestellen. HMS is ook gewoon voor hun android zonder Google toestellen zoals de mate 30 en niet specifiek voor HarnonyOS. Nu met versie 4.0 komt mapkit mee.

Ik had alleen gehoopt dat het Here zou zijn die kaarten levert. Die kaarten zijn vaker up to date.
Kan je even linken waar je gelezen of gezien hebt dat Here maps kaarten vaker update?
Vergelijk Apple maps maar met here op je telefoon. Zeker nieuwbouwwijken zijn bijzonder interessant. Here verwerkt regelmatig nog niet bestaande, maar wel geplande wegen al voor dat soort wijken bestaan en tijdens de bouw, terwijl TomTom en Google daar maanden tot jaren over kunnen doen.