TomTom komt met navigatiesystemen met ifttt-integratie

TomTom heeft een nieuwe serie navigatiesystemen onthuld met ifttt-integratie. Ook is de TomTom-software aangevuld de mogelijkheid om gereden routes op te slaan voor latere herhalingen. Het nieuwe model is wederom zowel in 5" als in 6" beschikbaar.

De nieuwe zogenaamde TomTom GO Premium kan dankzij ifttt bijvoorbeeld automatisch de garagedeur laten openen wanneer de gebruiker aan komt rijden, of de lichten uitschakelen wanneer de gebruiker vertrekt, schrijft TomTom. De functie 'gepersonaliseerde routes' lijkt ook nieuw: daarmee worden routes opgeslagen terwijl ze gereden worden en kunnen ze later aangepast, gedeeld en geüpload worden naar TomTom Road Trips. De twee nieuwe systemen hebben kaarten van wegen over heel de wereld.

Deze vernieuwingen zijn allemaal aan de softwarezijde. Dat, gecombineerd met het feit dat de TomTom GO Premium er aan de buitenzijde hetzelfde uitziet als de GO 5200 en 6200 en bijvoorbeeld dezelfde schermresolutie, accuduur en opslagruimte heeft als die bestaande tegenhangers, doet vermoeden dat het om dezelfde hardware gaat. Tweakers heeft contact opgenomen met TomTom om dit te bevestigen, maar op moment van publicatie was er nog geen reactie.

Bestaande functies zijn navigatie te voet met de smartphone voor de laatste etappe van een reis, compatibiliteit met Siri en Google Assistant, handsfree bellen, het voorlezen van binnenkomende berichten en live-verkeersinformatie. Verder zit er een simkaart ingebouwd voor de TomTom Services.

De TomTom GO Premium kost 329,95 euro en voor 379,95 euro gaat het scherm van 5" naar 6". Dat zijn dezelfde prijzen als voor de GO 5200 en 6200. Voor dat geld krijgen gebruikers verder ook minstens vier kaartenupdates per jaar en flitsermeldingen zolang het apparaat ondersteund wordt door TomTom.

Update, 02/04: TomTom bevestigt dat de hardware van deze nieuwe navigatiesystemen gelijk is aan die van de GO 5200 en 6200.

TomTom GO Premium

Door Mark Hendrikman

Redacteur

28-03-2019 • 13:08

97

Submitter: kiddingguy

Reacties (97)

97
97
47
4
0
44
Wijzig sortering
Mooi systeem, maar net zoals altijd vraag ik me af. Wat voor toegevoegde waarde heeft dit? Ik rij zelf vaak tussen:

Nederland
Belgie
Frankrijk
en soms Duitsland

Hiervoor pak ik gewoon waze. Alles up to date, geen kosten en het doet wat het moet doen. Telefoon heb ik toch altijd in de houder ivm Spotify Bluetooth.

Ik zie mogelijkheden dat dit handiger is, maar zeker geen 330 euro kostende mogelijkheden.

Heeft een navigatie systeem nog wel een toegevoegde waarde voor de gemiddelde consument? Ik snap dat het misschien voor bedrijfsmatige chauffeurs handiger is. Maar zijn ze daar dan echt op gericht?
Ik was Waze gebruiker van het eerste uur, heb hele steden aan straten en wegen toegevoegd.

Maar tegenwoordig verkies ik duidelijk TomTom (waarvan ik ook gebruiker van het eerste uur was) boven Waze. Alles heeft zijn prijs, Waze is gewoon een grote reclame uiting geworden. Sta je maar even stil, krijg je meteen reclame waardoor je de route niet meer kunt zien :? .

Nee doe mij dan maar TomTom voor 20 euro per jaar op mijn telefoon waaraan ik niet mijn ziel hoef te verkopen!
Waze is gewoon een grote reclame uiting geworden. Sta je maar even stil, krijg je meteen reclame waardoor je de route niet meer kunt zien :?
Ja of je krijgt de vraag of je een lekke band hebt :?
Nee ik sta stil voor een verkeerslicht!

Sowieso is de routeplanning van Waze lang niet heilig. De route wordt vooral bepaald op tijdsduur volgens mij, maar 1 minuutje er langer over doen zonder file vind ik toch prettiger dus neem ik op bepaalde punten altijd een alternatieve route.
google maps en apple maps (ja die is tegenwoordig ook best ok) zijn ook gratis zonder reclame.
imho vindt ware het veel te leuk om idiote routes te nemen, dus google en apple maps hebben bij mij de voorkeur.

maargoed bij mij is het vooral waarom een dedicated apparaat meenemen terwijl ik toch een telefoon heb.
en als het offline moet kan je maps cachen met google.
Onderweg ook nog iedere 2 min opnieuw berekend, maar uiteraard met threshold voor alternatieven om te voorkomen dat je iedere minuut een andere route krijgt 😉
Pak dan Sygic, met kaarten van TomTom maar ook levenslange updates. Ook realtime traffic. Navigatie werkt dus offline en harkt alleen verkeersinfo binnen.

Paar keer per jaar komt Sygic met een aanbieding waardoor je voor 20 euro het hele pakket aanschaft (en dan er voortaan altijd vanaf bent).

[Reactie gewijzigd door Floor op 22 juli 2024 14:48]

Sygic heb ik ook al enkele jaren in gebruik. Toch bevalt TomTom mij beter.
Dat maakt mij nieuwsgierig, wat zijn de verschillen dan?
Ik gebruik Sygic veelvuldig, ik kan niet direct een nadeel noemen waar ik echt last van heb. De invoer van adressen vindt ik minder (was vroeger absoluut beter). Maar dat is dan ook het enige, het loodst mij overal probleemloos doorheen. Dit in tegenstelling tot de vele ingebouwde navigatiemodellen waar ik afgelopen jaar mee gereden heb, daar zaten ook wat luxere tussen (waaronder Volvo V90 2018, Opel Insignia en BWM M7). Het werkt en navigeert allemaal net wat vervelender dan "mijn" Sygic.
Maar ik sta altijd open voor verbeteringen :)
Van Sygic heb ik "Premium+Traffic levenslange licentie voor Wereld" in gebruik. Hierbij zijn mijn ergernissen:
  • Route welke tijdens het navigeren spontaan verdwijnt (dan moet opnieuw de/een bestemming ingegeven worden).
  • Audio (navigatie instructies) gaan als telefoon oproep door het audiosysteem (zowel bij Volkswagen als Renault, ongeacht de gekozen instelling "Bleutooth" in Sygic) sinds de update van 29 maart jl. werkt het eindelijk zoals ik wil, maar nog steeds heeft de "Bluetooth instelling in Sygic geen effect.
  • Weinig stemmen, en daarnaast vind ik de stemmen een vervelende "toon" hebben, Ik heb steeds het idee dat ik "Yes sir" moet roepen :+ .
  • Sygic heeft geen "themes" of "kleur" keuze.
  • Routebalk met verkeersinfo is veel minder duidelijk dan bij TomTom.
  • Bij TomTom krijg ik veel vaker een alternatieve route voorgesteld dan bij Sygic.
Toevallig verliep gisteren mijn TomTom abonnement, direct weer voor een jaar afgesloten. Die 20 euro scheelt mij een hoop ergernis.
Bedankt! :)
Dat van de verdwijnende routes heb ik heel af en toe inderdaad; van de week een update binnen gekregen maar ik kan niet zeggen of het probleem is opgelost. Komt maar heel sporadisch voor.

Als stem heb ik NL Maria die ik persoonlijk prettig vindt .
Ik zal TomTom blijven volgen.
Maar tegenwoordig verkies ik duidelijk TomTom (waarvan ik ook gebruiker van het eerste uur was)
Check! Hier nog één. Sterker nog: ik heb afgelopen jaar gewoon nog zo'n kastje voor in de auto gekocht.
Ik vind de navigatie en de interface superieur boven Google en Here. Waze niet gebruikt.
Rij regelmatig stukken van 5-600 km en dan vind ik een telefoon gewoon niet fijn.
Ik snap jou wel. Heb onlangs de 5100 aan mijn ouders gegeven (dat eeuwige gezeur over wegen die niet op hun oude TomTom staan is nu afgelopen) en zelf de 5200 aangeschaft. Met houder die ik nog op het dashboard moet schroeven.
Waze + android auto is wel erg fijn. Moet alleen je auto het ook ondersteunen.
Totdat je op plekken rijdt waar geen dataverbinding is. Ik zou graag zien dat ze sygic naar android auto brengen met offline maps.
Mobiel, 100% mee eens. Ik moet die van TomTom nog testen, maar ik hooer er goede verhalen over. Echter doel ik nu meer op een device zoals dit. En dan is 330 euro aardig wat.
Het probleem met TomTom is dat je een kastje koopt en dat die 10 jaar later nog gewoon doet wat ie moet.
Er valt gewoon geen cent mee te verdienen. Je krijgt levenslang kaart updates- niet dat je dat überhaupt nodig hebt in Nederland waar alles al sinds midden jaren 80 is aangelegd.
Het probleem is dat de software steeds langzamer gaat draaien op een ouder systeem. Vergelijk Tomtom Maps voor Android maar eens op een goede telefoon, dat is bloedsnel. Nu een nieuw duur los Tomtom kassie kopen betekent over een paar dat het traag wordt. Bij navigeren over fly-overs ect. loop je dan net de afslag mis. Telefoons van 6' in landscape mode in een goede houder werken prima. O ja ik gebruik Tomtom al vanaf de PDA tijd ,met losse GPS muis.
https://www.tomtom.com/nl_nl/drive/sat-nav-app/go-mobile/ 75km p/m free

[Reactie gewijzigd door RAAF12 op 22 juli 2024 14:48]

Zoals de doorgetrokken a4 enz? Er worden natuurlijk nooit nieuwe wegen gebouwd in NL..
Je krijgt levenslang kaart updates- ....
Nee maar 1 of 2 jaar:
TomTom explains that "lifetime" means the "useful life" of a device: "ie: the period of time TomTom supports your device with updates, services, content or accessories. A device will have reached the end of its life when none of these are available any more."
Tot nu toe is lifetime updates anders al >3 jaar lang updates op mijn TomTom Go, en het gaat gewoon door.
Die bepaling is opgenomen om te zorgen dat ze niet 20 jaar support op een device hoeven te leveren.
Ik kreeg onlangs een berichtje dat mijn oude TomTom 510 Go uit 2006 niet meer ondersteund zal worden bij de nieuwe kaarten. Dat was dus een dikke 12 jaar.
De enige devices die <2 jaar support hebben gehad waren de "Limerick" (One XL) devices. Dat was de eerste generatie HD-traffic die het alleen in Nederland deden. Dat was een SIM card issue, dat kon niet met software gefixt worden, dus de kopers daarvan hebben fors veel korting gekregen op een nieuwe TomTom. Niet dat het er veel waren, ik geloof minder dan 10.000, waarvan een groot deel onder TomTom medewerkers.
Mijn vorige was ook maar twee jaar lifetime... Dat zou verboden moeten worden.
Ik heb klacht ingediend bij de dienst economie, ik raad iedereen hetzelfde aan als je er iets aan wil veranderen
Ik had een kleine Iq edition van meer dan 10 jaar oud. Zelfs vandaag de dag krijg ik nog fixes per mail gestuurd. Oftewel het wordt ondersteund als je netjes het product geregistreerd hebt. Aanvullende diensten zoals flitspalen en troep moet je wel voor betalen (wat logisch is).
Ik moet toch regelmatig updaten om de veranderingen her en der bij te houden...
Je hetzelfde kun je zeggen over waze. Groot deel van moderne auto's heeft al navigatie geïntegreerd. Dat wil echter niet zeggen dat iedereen dat wil of kan gebruiken. Juist het feit dat er keuze is is prettig.
uiteraard, keuze is goed! Maar ik doel meer op de prijs :) 330 is stevig aan de prijs als je ziet wat andere opties kosten.
Nu zit je hardware&software met software te vergelijken en dan vind je het gek dat er een prijsverschil in zit.
nee. ik zit vanaf het begin al te vragen wat de hardware en 330 euro nuttig maakt tov een telefoon. Ik verduidelijk dat alleen maar.
- Je bent niet afhankelijk van de app makers voor het ondersteunen van jouw hardware
- Je hoeft als je van bestuurder wisselt niet van apparaat te wisselen om toch als bijrijder gebruik te kunnen maken van je telefoon
- De speaker is ingericht op gebruik in de auto
- Het scherm is ook met een Polaroid bril op goed zichtbaar
- Het scherm glimt minder dan dat van een telefoon.
- Offline navigatie kost geen ruimte op je telefoon.
- Groter scherm dan de gemiddelde telefoon.
- Je kan hem gewoon in de houder zetten en hij is verbonden met de stroom. Geen stekkertjes inpluggen (of bij elke nieuwe telefoon een nieuwe houder kopen).
- Bij het model met traffic ook gratis traffic info als je buiten de EU-zone bent (geen roaming kosten in Noorwegen en Zwitserland bij T-Mobile en dochters).
De verwachte aankomsttijd en file meldingen vind ik vergeleken met andere systemen wel nauwkeuriger bij TomTom. Daar bovenop is kijken op een 6" 'breedbeeld' scherm wel stuk fijner. Maar iedereen heeft wel zo zijn voorkeuren en systemen (telefoon en BT) al opgezet / geregeld in de auto.
Wat dacht je van gebeld worden op het moment dat je moet beslissen links of rechts aan te houden?
Spreek uit ervaring en dan vervloek je jezelf als je weer 20 kilometer om moet rijden omdat je een afslag hebt gemist door een oproep die jouw visuele navigatie instructies van het scherm laat verdwijnen.
bedrijfsmatige chauffeurs (vrachtwagens) hebben meestal andere systemen die geïntegreerd zijn met andere bedrijfssystemen (routetracking etc)

vraag me idd ook af of dit voor een consument wel een handig iets is(voegt t iets toe aan de systemen die de consument al bezit (telefoon of in-car)

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 22 juli 2024 14:48]

Voor mensen met een pre-paid telefoon kan een Tomtom of ander navigatiesysteem nog erg nuttig zijn. Alleen zal het dan waarschijnlijk ook een goedkoper model zijn dan dit model.
Toegevoegde waarde is dat je telefoon vrij blijft, opgeladen blijft, niet stoort als je gebeld word en niet afhankelijk is van je data abonnement
Ik heb ook waze gebruikt, maar dat werkt veel te afleidend met alle social functies die je onderweg kunt gebruiken. Ik gebruik nu een garmin drivesmart, die volgt gewoon je route, doet aanbevelingen bij file en heeft lane assist. Er zitten wel meer functies in, maar geen functies die je onderweg afleiden. Nu zal dat bij die tomtom ook wel zo zijn, maar heb tomtom nooit fijn gevonden.
Klinkt leuk, alleen vind ik het persoonlijk een beetje een gimmick. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone waar je navigatie op kan hebben en aan de hand van de locatie van je telefoon zou je ook een garagedeur open kunnen laten gaan.

Daarnaast; was het niet zo dat TomTom zou stoppen met het ontwikkelen van kastjes? :?
klopt, maar .... niet alle telefoons (met gps) zijn geschikt voor navigatie; maken een trip naar buitenland, telefoon wordt "opgeladen" door 12v sigaretten lader, maar verbruikt meer dan erin gaat; GPS slurpt die batterij, daarlangs is de 4G continue info/data/kaart/verkeer aan het opvragen, eventueel via bluetooth verbonden, je scherm(verlichting) staat hoog ..... verrek, batterij wordt steeds minder, en deze ligt aan de lader.

Prima, dat gaat zon 2-3uur goed, maar dan is de telefoon 'ineens' leeg. En daar sta je dan, in oost Duitsland om 03:00 ... geen idee hoe nu verder moeten rijden :+ andere telefoon erbij, hele zooitje weer opnieuw koppelen en installeren.

Jah dat is leuk en handig dat mobiel navigeren, voor laatste stukje op onbekend adres. Maar als serieuze vervanger van de tomtom/gps-navigatie units is het niet helemaal geschikt. Wij navigeren 'gewoon' met een PND-kastje, en houden de mobiel 'gewoon' voor mobiele zaken.
Dan zou ik toch eens kijken naar een fatsoenlijke 12v lader of telefoon.

Ik gebruik deze methode met tomtom op mijn telefoon namelijk al jaren dag in dag uit (met eerst een iphone 6 en nu een 7) door geheel europa.

Zelfs ritten van 1000+ kilometer ineens en nog nooit een batterij minder dan 50% gehad dus geen idee hoe je die leeg zou moeten trekken. En dat is incl bluetooth en spotify op de achtergrond.

Ik heb ooit een keer Tom Tom europa gekocht voor 79 euro en daarbij een traffic abo van va 20 per jaar.

[Reactie gewijzigd door themaxter op 22 juli 2024 14:48]

Het probleem is vooral dat continu navigeren, internetverbinding, luidspreker, scherm op hoge helderheid en grote laadstroom om niet langzaam leeg te lopen i.c.m. hoge temperatuur (zon die door het raam schijnt) nogal funest voor je batterij kan zijn. Om mijn telefoon te sparen gebruik ik dus een losse TomTom (en omdat ik de berekende routes vaak beter vind).
Er zit flink verschil in de kwaliteit van de 12v ladertjes. De extreem goedkope (lees: €3 bij de Action e.d.) laten je telefoon gewoon leeglopen.
Dat klopt, daarom had ik ook een goeie 3A adapter. De telefoon krijgt dan genoeg stroom om met navigatie nog bij te kunnen laden. De accu slijt daarentegen nog harder omdat de temperatuur hoog is, het verbruik flink en de laadstroom groot.
Ik kan mij vergissen maar als de telefoon continu aan de lader hangt en de accu 100% blijft aangeven tijdens navigatie, dan levert de kabel toch de stroom welke het systeem vraagt i.p.v. de accu? Aangezien de accu volgeladen is dan is er ook geen sprake van laadstroom, op wat druppelladen na. Dan slijt de accu toch niet?

Ik heb met Google Maps zo naar Oostenrijk en terug genavigeerd in de zomer. De accu bleef tijdens de 7 uur durende ritten continu op 100% staan, een teken dat de de aangeleverde stroom toereikend is. Dit was op een iPhone 6S. Wellicht dat er andere toestellen zijn die in deze situatie meer stroom verbruiken dan dat er bijgeladen kan worden.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 22 juli 2024 14:48]

Zoek met een geschikt programma maar eens het temperatuurverloop van je telefoon en specifiek je accu op. Tenzij deze tegen een koude airco aan zit loopt deze snel op. Komt ook doordat het scherm continu op bijna 100% zit en de zon door je voorruit op je telefoon brandt. Mijn oude HTC One X ging vanwege de temperatuur zelfs in de beveiliging en beperkte de laadstroom. Dit was overigens wel tijdens een zomerse rit naar Spanje met een telefoon die sowieso snel warm werd. Ook met andere telefoons treedt dit op, zij het in mindere mate.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 22 juli 2024 14:48]

Ik lees nu inderdaad het volgende:

“Lithium-ion suffers from stress when exposed to heat, so does keeping a cell at a high charge voltage. A battery dwelling above 30°C (86°F) is considered elevated temperature and for most Li-ion a voltage above 4.10V/cell is deemed as high voltage. Exposing the battery to high temperature and dwelling in a full state-of-charge for an extended time can be more stressful than cycling.”

Bron: https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries

Mits deze informatie klopt dan kan dit inderdaad voor extra slijtage zorgen tenzij je de accu voldoende koud houdt middels airflow of airco. Maarja, wordt een TomTom niet ook warm op diezelfde plek?
Ik navigeer vaak lange stukken op mijn smartphone en merk hier geen opvallende capaciteitsafname door.

Ook kan je gewoon een paar tientjes uitgeven aan een nieuwe accu voor je smartphone mocht dat ooit nodig zijn..

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 22 juli 2024 14:48]

Klopt, maar die TomTom laat ik lekker in de auto zitten en die hoef ik daarna ook niet te gebruiken om te bellen.
Je zou overigens ook een oude telefoon hiervoor kunnen gebruiken. Je mist dan alleen de dataverbinding.
Dan is er echt serieus iets mis met of je telefoon, of je 12v oplader! Moderne auto's ondersteunen allemaal tegenwoordig bijna standaard Carplay en Android Auto, wat er toe leidt dat bij de dealers er nu meer en meer auto's zonder navigatie systemen worden verkocht, omdat dergelijke systemen gewoon niet tegen Apple Maps, Google Maps, Waze, etc op kunnen. Dat spul wordt echt niet zo verkocht als die telefoons een dergelijk scherm niet continue van GPS en data kunnen voorzien.

En tuurlijk, je gebruikt dan niet meer het scherm van de telefoon, maar zo groot gaat dat verschil echt niet zijn. Ik navigeer al vanaf de iPhone 3GS op een smartphone in de auto en nog nooit met een lege batterij gezeten, ook niet op meerdaagse ritten!
Wat wel een nadeel is, is dat je je telefoon op deze manier erg veel aan de lader hebt. Dit levert warmte op, en dus degradatie van je accu.
Dan heb je gewoon een brakke oplader ben ik bang. Tegenwoordig opladers voor in de auto genoeg die je telefoon prima met alles aan nog gewoon netjes opladen. En dan heb ik navigatie aan. Scherm op max, luister ik spotify etc.
Sinds kort een abb met 5GB data. Daarvoor kon ik toch prima navigeren met een offline navigatie.
Ja, dan krijg je geen fileinfo... Dùh, dan luister je toch naar de radio... En anders met de prepaid heel even online en google maps checken.
Als je veel onderweg bent, is een aparte navigatie veel handiger dan je telefoon.
Bizar, mijn gsm laad gewoon op als ik hem als gps gebruik..
klopt, maar .... niet alle telefoons (met gps) zijn geschikt voor navigatie; maken een trip naar buitenland, telefoon wordt "opgeladen" door 12v sigaretten lader, maar verbruikt meer dan erin gaat; GPS slurpt die batterij, daarlangs is de 4G continue info/data/kaart/verkeer aan het opvragen, eventueel via bluetooth verbonden, je scherm(verlichting) staat hoog ..... verrek, batterij wordt steeds minder, en deze ligt aan de lader.

Mijn S8 laad gewoon op als hij in de sigaretten lader zit. Tomtom open, flitsmeister open en music via bluetooth naar mijn hooraperatuur , 4g aan en GPS aan.
Daarnaast; was het niet zo dat TomTom zou stoppen met het ontwikkelen van kastjes? :?
Dit zou weleens een teken zijn dat dit een beetje een "last effort" is om nog zo'n toestellen te maken maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke perspectief op de situatie.
Vaak zie je producenten snel gimmicks pushen in hun producten wanneer ze een daling zien in verkoop met wat ze traditioneel aanbieden.
Ik denk de ontwikkelingskosten zo laag zijn, dat het zonde is om het niet te verkopen. Die kastjes maken ze toch nog wel voor de zakelijke vrachtautomarkt. Enig verschil is de iets minder uitgebreide software bij particuliere versies.
Weleens een traject gereden met navigatie op een smartphone en een TomTom met ingebouwde live?

De TomTom presteert veel beter.
Zolang alles volgens plan gaat merk je niet veel verschil, maar zodra er plotseling een file ontstaat of een ongeval zich voordoet laat de TomTom zijn superieure kwaliteit zien.
Files worden herkend terwijl ze nog gevormd worden en omleidingen aangegeven voordat je überhaupt in de gaten hebt dat je een file tegemoet rijdt.

Navigeren via de telefoon blijft een alternatief voor een TomTom maar is nooit een gelijke.
Wel als je de TomTom GO app gebruikt.
Veel goedkoper dan de aanschaf van zo’n kastje.
Idd Tomtom Go voor de iPhone of Android. Laatst stond er een lange stilstaande file wegens brand in de tunnel bij Maastricht. De mensen met goede navigatie spullen reden er allemaal keurig omheen omdat de reserve tunnelbuis was opengezet en Tomtom je daar heen leidde. Eerste maand is het gratis. Maar ik weet dat er ook langdurig 'gratis' mogelijkheden zijn. Maar dat heb ik van horen zeggen.

[Reactie gewijzigd door RAAF12 op 22 juli 2024 14:48]

Misschien gebruikten die andere mensen een ander systeem dan Tomtom? Met Google Maps krijg ik ook wel eens de waarschuwing dat er op de huidige route oponthoud was. Ik wordt dan soms gevraagd of ik een snellere alternatieve route wil rijden. Dit accepteer ik en ik wordt dan om het oponthoud heen geleid. Wanneer het niet gevraagd wordt kan het zijn dat aanschuiven nog het snelst is natuurlijk.

Ik moet wel zeggen dat ik de rijstrookbegeleiding van TomTom erg goed vond en wel mis in Google Maps. En de aangegeven maximum snelheden. Dat doet Maps ook niet.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 22 juli 2024 14:48]

Idd dat vind ik ook een gemis. Tomtom laat de snelheden zien, de echte GPS gemeten snelheid en de toegestane snelheid op dat baanvak en houd ook rekening met verschillende tijden. 's Avonds mag er bijv. harder worden gereden. Verder kleurt het symbool als je je harder rijd en wordt ROOD als het bekeurenswaardig is. Verder vind ik Google Maps slecht is op en afritten. Ik zat net bij een hotel wat direct vanaf de autoweg bereikbaar is. Tomtom doet het goed, Google Maps vind dat ik moet omrijden en via de achterzijde moet gaan. En die verschrikkelijke begeleidingsstem in Maps! Dan is Xander van Tomtom toch veel beter.
Klinkt leuk, alleen vind ik het persoonlijk een beetje een gimmick. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone waar je navigatie op kan hebben en aan de hand van de locatie van je telefoon zou je ook een garagedeur open kunnen laten gaan.
Het werkt twee kanten op, en dat is minder vanzelfsprekend. Je kunt dus ook adressen naar je TomTom navigatie sturen.
Ik heb al jaren een pnd, van tomtom, voor de motor voor garmin (maar de motornav van tomtom is zeker zo goed). Ik heb de telefoon geprobeerd maar dit ik mij niet goed bevallen. Een telefoon als pnd op de voorruit vind ik een bak afleidende ellende. Doe mij maar gewoon een dedicated pnd die mij vertelt waar ik heen moet en die voorkomt dat ik in de file sta. Daarvan weet je zeker dat ie het doet en gaat echt jaren mee. Mijn eerste tomtom was 7jr oud. Gemiddelde telefoon euh 2?

[Reactie gewijzigd door shades op 22 juli 2024 14:48]

Een feature die ik nog nooit heb gezien, maar die mij erg handig lijkt: Tijdens het rijden herkent het navigatie systeem een route en stelt daarmee automatisch de bestemming in.

Dat lijkt mij erg handig omdat ik het navigatiesysteem vaak gebruik voor file-informatie op mijn route, terwijl ik de route wel ken en het omslachtig is om steeds handmatig de bestemming op te geven. Dat zou denk ik allemaal automatisch moeten kunnen.
Die feature zit er al in. Mijn TomTom stelt automatisch de bestemming voor op basis van dag en tijd en route.
Dat is exact hetzelfde wat mijn iPhone ook doet heb ik gemerkt. Zodra hij met de carkit verbind en het is dinsdagavond stelt hij automatisch de route voor naar het sportcentrum en hoef ik enkel te zeggen dat dat klopt. Of automatisch de route naar huis is ook erg handig!
Precies! Google Maps heeft nu de commute functie, maar dan krijg ik alsnog volledige route begeleiding, terwijl ik naar mijn werk dat niet nodig heb (tenzijik echt een afwijkende route nodig heb). Maar gewoon een overzicht met mijn aankomsttijd, eventuele file en problemen, flitsers, etc, dat zou genoeg zijn.
Een feature die ik nog nooit heb gezien, maar die mij erg handig lijkt: Tijdens het rijden herkent het navigatie systeem een route en stelt daarmee automatisch de bestemming in.
Kan je met IFTTT nu dus programmeren. Je TomTom kan als trigger en als doel fungeren, desnoods in 1 recept. "Als je TomTom de A2 oprijdt op werkdagen tussen 8 en 9, navigeer dan naar kantoor."
Klinkt leuk, maar dat wordt natuurlijk helemaal niks. Als je ziet wat er met IFTTT gebeurd:

- Facebookkoppelingen/updates zijn afgeschaft op last van Facebook
- Gmail integratie is verregaand gesloopt onlangs

Al die 'gratis' diensten zien nu ineens in dat ongebreidelde toegang tot hun data misschien toch niet zo verstandig was. En hoewel Gmail integratie nog wel bestaat kan dit zomaar van de één op de andere dag om zeep geholpen worden.

Nu maakt Tomtom zich óók nog 'afhankelijk' voor dit product van IFTTT, wat ook 0,0 aan garanties biedt.

Het is een gimmick die op elk moment weer gesloopt kan worden omdat IFTTT geblokkeerd wordt of andere aanbieders hun API's aanpassen.
Gaat wat ver om IFTTT op die manier af te schilderen. Sommige bedrijven vernauwen de mogelijkheden van hun API, maar zat doen het tegenovergestelde en teren juist op de mogelijkheden van IFTTT om zelf niks in elkaar te hoeven zetten. Kijk maar eens bij hun services.
Al die 'gratis' diensten zien nu ineens
Sommige gratis diensten doen dat, niet al ;)

[Reactie gewijzigd door DrPoncho op 22 juli 2024 14:48]

Probleem is dat zowel Tomtom als IFTTT er niks tegen kunnen doen als fabrikant <x> ineens z'n API aanpast. IFTTT kan nergens aanspraak op maken, en jij als klant van Tomtom al helemáál niet. Er zitten teveel schijven tussen. Het idee is prima hoor, daar niet van - maar koppel het dan als Tomtom zijnde niet uitsluitend aan een gratis dienst als IFTTT.

Even een random voorbeeld, mijn Renault Clio met R-Link heeft ook Gmail integratie. Met veel pijn en moeite heb ik Twitter erop kunnen krijgen, maar Gmail werkte al niet meer want Google stond geen 3rd party apps met een bepaald beveiligingsniveau meer toe omdat dat legacy was. Dus: wel leuk een icoontje op m'n multimediasysteem maar 0,0 aan functionaliteit daarachter.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 14:48]

Wat had je dan liever gehad, een koppeling met een specifieke API? Dan was je wel de pineut als die ermee ophield. Gezien de bekendheid van IFTTT heeft die tenminste nog iets van leverage als ze met een partij gaan praten, en anders kan je wellicht via een 3e partij koppelen (al dan niet met webhooks).

Lijkt mij dat ze hiermee enige vrijheid bieden ipv vendor lock-in. Je voorbeeld van jouw auto is toch juist een reden dat IFTTT de voorkeur geniet over specifieke koppelingen?
Strikt genomen heb je gelijk. En via IFTTT heeft óók zijn voordelen: als er updates zijn in API's bij 3rd parties en IFTTT neemt dat mee, dan hoef je je Tomtom in dit geval niet te updaten omdat alles toch al via IFTTT loopt. De backend van IFTTT regelt het wel met die 3rd party en de frontend zorgt dat het op je Tomtom terecht komt als je die termen zo mag gebruiken.

Het probleem dat ik voorzie is de onzekere factor die daar nog eens bij komt. Een 3rd party met gratis tooltjes zoals Google en Facebook is één ding waar je geen controle over hebt, maar een extra 3rd party met een gratis dienst als IFTTT dáár nog tussen wordt helemáál oncontroleerbaar.
Het is ook een beetje een bokkesprong van ze. Elke mobiel kan dit allemaal ook, en die kan inderdaad switchen mocht IFTTT niet meer afdoende zijn.

Wel erg vervelend van je Renault multimedia trouwens :|
Mwah. De smartphones hebben dat ding al lang ingehaald hoor ;) maar de functie was leuk als extra geweest. Ik kan wél nog steeds m'n motorgeluid aanpassen op het systeem. OK, dat hoor je alleen binnen in de auto omdat het over de speakers gaat, maar toch. Met het raampje open en volume maximaal is dat best geestig.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 14:48]

Dat is natuurlijk kul. TomTom maakt zich niet "afhankelijk" van IFTTT. Je navigatie doet het sowieso nog zonder IFTTT, en 99% van de IFTTT koppelingen doen het ook nog gewoon. Facebook kan niet héél IFTTT blokkeren.
Ben benieuwd of het een GO 5200 met een nieuwe naamgeving betreft.
Mijn huidige GO 5000 is wel aan vervanging toe, maar alleen niet op deze manier TomTom ;)

Zelfde product, paar softwarematige features toevoegen op hardware uit 2017...

Even afwachten wat de officiële reactie van TomTom dus is...
Het wordt dan hopelijk ook een kwestie van tijd voordat iemand een rom kopieert,
Of dat tomtom zo netjes zal zijn om een gratis software update ter beschikking te stellen.
Volgens Tommie support is het een heel nieuwe device, met nieuwe hardware. Wel in een zelfde case als de GO 5200.
Softwarematig zijn er enige zaken veranderd en geüpgradet.
goud randje erom heen en blitz gold theme software matig en dus ifttt. kunnen ze vast op ser nr afvangen en ik heb nig geen roms op nwe moellen onderling gezien bij mydrive toestellen

[Reactie gewijzigd door hbt68 op 22 juli 2024 14:48]

Aardig idee, maar als ik me meteen verplaats in hoe je het zou moeten gebruiken:
- bij vertrek moet Tom Tom aangezet worden (dus altijd navigatie aan, ook al ga je naar een bekende locatie)
- bij aankomst moet je Tom Tom aan hebben staan (meestal als ik tijdens het navigeren op weg naar huis bekend terrein zie dan zet ik Tom Tom uit, dus dan ifttt geen zin)

Ik heb Tom Tom al heel lang op mijn iPhone. Nog voordat ze met Go een abonnementsvorm hadden gestart. Nu is het moment aangebroken dat ik mijn abonnement moet verlengen, dat kost 20 euro per jaar. An sich niet zo duur, maar het alternatief is Google (of Apple) maps. Dus ik ben niet meer geneigd om te verlengen bij Tom Tom. Hoewel ik de interface wel prettiger vindt van Tom Tom, maar Google heeft weer de feature dat je gewoon een bedrijfsnaam of locatienaam kunt intypen en dat staat er meestal wel in. Dus ik snap dat Tom Tom er alles aan moet doen om hier tegenop te vechten, want veel mensen zullen hun abonnement niet meer doorzetten.
Ik rij al jaren met een 6000/6200 en heb 'm altijd aanstaan. Niet voor ritjes naar de supermarkt, maar meer dan 10km, altijd. Ik heb namelijk een gruwelijke hekel aan stilstaan en letterlijk elke vertraging staat erop, zelfs als het druk op een op- of afrit is.
Daarvoor had ik ook een TomTom gekocht.
Helaas is het een hassle om iedere keer de telefoon met tomtom te vervinden voor een data verbinding op te zetten, en als ik het wel doe, altijd maar weer aangeven dat ik de TomTom niet als handsfree device wil gebruiken.

Kan ook via een app van TomTom, maar die wil echt overtal toegang toe wat ik ook niet echt zie zitten.
Als offline navigatie ben ik er wel erg tevreden mee.
Waarom is het een hassle? Eenmaal gepaired kan een device toch zonder dat je je telefoon hoeft aan te raken, gebruikmaken van de dataverbinding?
Het bluetooth verbinden gaat goed, alleen de internet over bluetooth werkt niet, daarvoor moet iedere sessie tethering geactiveerd worden (en daarna weer uit).
Ohh, dat ligt dan aan je telefoon. Op die van mij "approve" je een gepairde device en dan kan ie er gewoon gebruik van maken zolang BT aan staat (last time I checked)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 juli 2024 14:48]

Als je Android hebt, kan je Blue Car Tethering gebruiken. Is een mini-app (44K) en gebruik ik al jaren met mijn Tom Tom Rider om tethering automatisch aan te zetten als ik verbinding maak met het navigatiesysteem. Eén maal installeren en nooit meer naar omkijken 8-)

[Reactie gewijzigd door CTX op 22 juli 2024 14:48]

Thanx!
Even snel getest en app werkt erg goed, Tomtom automatisch verbonden zonder zich als handsfree apparaat te gedragen, en tetring wordt nu automatisch geactiveerd en gedeactiveerd als tomtom verbonden is. (eigenlijk zoals ik standaard al zou verwachten)
Ik heb liever een Android Auto-achtige app voor op de telefoon zodat ik TomTom kan draaien op de unit in de auto.
idem voor mij, maar dan met CarPlay. TomTom had beweerd dat dat begin 2019 zou komen (CarPlay iig) toen ik er navraag naar deed omdat apple CarPlay had opengegooid voor navigatie van derden. (google maps was ogenblikkelijk beschikbaar, en nog wat navigate pakketten volgende rap).

Als je zo'n android auto / apple CarPlay compatible unit in de auto hebt zitten ga je echt niet nog een separaat kastje van tomtom kopen. Hoe tof je tomtom ook vind werken.
"doet vermoeden dat het om dezelfde hardware gaat. "...

Mooi dan weten we al dat wij deze niet hoeven aan te schaffen. Wat een ontzettend traag apparaat is die 6200. Mooi hoor vervaag effectjes en toetsenborden die het beeld inschuiven maar dan mag je eerst wel betere hardware inbouwen zeker voor die prijs.
De 6200 hoort eigenlijk snel te functioneren.
Heb je al contact gehad met Customer Support? Wellicht is er iets met het toestel aan de hand?
TomTom Hi, the GO Premium will be available in 5 & 6 inch screens, it has an updated CPU and has a number of exciting new features. To find out more go to: https://bit.ly/2UfKhAV Cheers, TomTom Team
Do you happen to know with CPU? Or improvement increase in speed/reaction times compared to GO 5200 (or even GO 5000)?
Nooit geweten dat die apparaten zo duur zijn :?

Voor die prijs heb je een middenklasser smartphone/tablet. Ik mag dus aannemen dat het wel een extreem briljant apparaat is. Maar geen idee hoe dat zich zal uiten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.