Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 159 reacties

Nokia gaat zijn kaartendivisie voor 2,8 miljard euro verkopen aan een groep van autofabrikanten met daarin onder meer BMW, Audi en Daimler. Het is de tweede grote tak die Nokia verkoopt, nadat het zijn smartphone-divisie in 2013 verkocht aan Microsoft.

In de aankondiging hint Nokia erop dat BMW, Audi en Daimler de kaarten in licentie zullen blijven geven aan andere bedrijven. Onder meer Microsoft, Samsung en Amazon hebben nu een licentie op het gebruik van de kaarten. Met de kaartendivisie onder eigen beheer kunnen de automakers de kaartentechnologie bijvoorbeeld beter proberen af te stemmen voor gebruik in zelfrijdende auto's, iets waarvoor preciezere kaarten nodig zijn dan er nu zijn.

Nokia verkoopt de divisie om geld op te halen voor de overname van Alcatel-Lucent, de Franse leverancier van netwerkproducten die het wil overnemen. Die overname kost 15,6 miljard euro. Nokia bestaat na de overname van Here, die begin 2016 moet zijn afgerond, nog uit twee divisies. Nokia Network voor netwerkproducten en -diensten en Nokia Advanced Technologies voor het licenseren van zijn merk voor smartphones en tablets zoals de N1 en nieuwe producten als de Ozo.

De Finse fabrikant verkoopt met Here zijn tweede grote divisie in enkele jaren. Het sloot in 2013 een deal met Microsoft voor de verkoop van de tak die telefoons en smartphones maakt. Inmiddels verkoopt Microsoft smartphones louter onder de naam Lumia en gebruikt het de naam Nokia alleen nog voor goedkope mobieltjes.

Het is onbekend wat er gebeurt met de diensten van Here Maps en Here Drive voor Android en iOS. Microsoft heeft een licentie voor het gebruik van Here-apps op Windows Phone, waardoor die waarschijnlijk blijven bestaan. Nokia kreeg het kaartenmateriaal in handen met de overname van Navteq in 2007.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (159)

Ik snap nog steeds niet waarom Microsoft dit niet overgenomen heeft om een van de sterke punten (extra's) voor hun mobiele OS te waarborgen.. Want dit is veruit de fijnste en meest accurate navigatie die ik in jaren heb gehad. Gewoon onbegrijpelijk als je zo'n grote oorlogskas hebt! Het is inmiddels zelfs al beschikbaar voor alle platformen..
Ze hebben de kaarten tot 4 jaar in licentie, zoals valt te lezen in een eerdere berichtgeving. Verder heeft Microsoft al een aardige poot in de maps divsie:

Quote 1:
"Microsoft also bought the rights to license Nokia’s robust patent portfolio for 10 years. Microsoft is specifically buying 8,500 of Nokia's design patents, and will also make its patents available to Nokia for its HERE Maps unit. Nokia will also transfer its patent licensing agreements, including its big one with chipmaker Qualcomm, to Microsoft. Other patent agreements transferred to Microsoft includes those with IBM, Motorola Mobility (owned by Google), Motorola Solutions. Nokia also passes on patent agreements with Apple, LG, Nortel and Kodak to Microsoft."

Quote 2:
Nokia will make HERE Maps available to Windows Phones and feature phones as part of a four-year license that Microsoft will pay for separately. This preserves a revenue stream for Nokia and also allows Nokia to sell HERE Maps and services to other companies.
Ja, werkelijk onbegrijpelijk. Wat is de reden dat ze hun USP in licentie te nemen en niet gewoon kopen? Kan me niet voorstellen dat die licentie dermate goedkoop gaat zijn dat kopen een veel te dure optie is. Dus wat gaat die licentie MS kosten en stelt dat de Here apps op het windows (phone) platform veilig?
Here is geen USP voor Windows 10 Mobile. Vooral nu het cross-platform beschikbaar is. Waarom een hele kaartendivisie onderhouden terwijl je een licentie kunt afnemen?
De HERE apps op Windows Phone zijn nog altijd superieur aan de apps voor iOS en Android
Ik heb altijd problemen met HERE. Zeker bij lange ritten (ca 200 km) merk ik dat alleen de route zelf in het geheugen zit en als ik van de route afwijk krijg ik alleen lichtgroen te zien met een stipje wat mijn auto moet voorstellen. Als ik Here wil blijven gebruiken moet ik de navigatie afbreken, de app stoppen, weer opstarten en opnieuw de bestemming invoeren.
Het kan aan mijn telefoon liggen, maar handig is anders. Ik hoop dat BWM en consorten dit probleem oplossen. Zij maken immers auto's waarmee een ritje van 200 km en meer geen probleem mag zijn.

Uit nood ben ik overgestapt naar OSM. Perfecte kaarten! Goede navigatie, maar geen alternatieve routes en max. 500 km. Tijdens het rijden ook rijstrook aanduidingen en naast de eerstvolgende bocht ook de daaropvolgende netjes in beeld. Daar kan Here nog wat van leren.
Gewoon de kaarten offline downloaden is misschien een optie? Hoe kun je verwachten dat de app nog werkt als je van de route afwijkt zonder internet verbinding.
Ik rij altijd op de offline kaarten. Tijdens het rijden staan de internet verbindingen altijd uit. Van de ofline-kaarten verwacht ik dat die gewoon volledig beschikbaar zijn, maar dat is dus niet zo.

OSM gebruikte ik altijd al op de fiets en bij bergwandelingen. Werkt prima alleen de beperking tot 150 km zat me voorheen dwars, maar nu dat is opgekrikt tot 500 km is het voor in de auto ook een krachtige app,
De OpenStreetmap kaarten zijn prima. Voordeel is dat je een foutje in een kaart gewoon kan verbeteren.
OSM verdient eigenlijk meer aandacht. De kaarten zijn subliem en elke weg, maar ook alle fiets en wandelpaden staan erop. De maximum snelheid wordt ook netjes aan het tijdstip aangepast.
Ook naar offline modus geswitched in de app?
Gebruik nu HERE maps al sinds het beschikbaar is op mn Lumia en vind het de beste navi app die ik tot nu heb gebruikt. TomTom en Navigon op iOS en OSM op Android en ook HERE op Andriod + iOS gebruikt.

De HERE op Windows Phone is met gemak de beste navi app beschikbaar imho.

Vorige week nog naar Nantes in Frankrijk heen en weer gedaan (~900km enkele reis). Week abbo voor internet bij t-mobile en continu netjes vertragingen weergegeven. Als ik dan van de route afwijk heb ik binnen een paar seconden netjes een nieuwe route.

Ook de vind je auto functie werkt heel goed. Parkeer je auto in een grote stad en na uren lopen werd ik netjes terug naar mn auto geleid. Voor de dagelijkse woon/werk route heb je een aparte app voor en die werkt ook heel goed. Geeft zodra je hem aantikt gelijk de verwachte reistijd aan.
Ja? Ik ben benieuwd, hoe is Here beter op Windows Phone vergeleken met Android?
Betere navigatie stemmen (Nederlands, oa.), betere interface in HERE Drive+ tov. de alles in 1 app HERE op Android en iOS
Heb je helemaal gelijk in, maar dat maakt het geen USP. Denk niet dat de meeste mensen dan een WP gaan kopen alleen voor Here.
Klopt niet van die navigatie stemmen. Ik gebruik (onder Android) gewoon de nederlandstalige vrouwenstem (bij instellingen te kiezen). En wat is er beter aan de interface?

[Reactie gewijzigd door RoyD op 4 augustus 2015 14:43]

O okee, stemmen heb ik nog niet kunnen testen. Auto-navigatie gebruik ik niet, maar lopend/fietsend wel (ook nog niet getest); is die ook beter? Google heeft een fiets-modus (handig), maar Here op Android niet; heeft Here die wel op Windows?
Op android vind ik het een top Navi en vooral de offline modus. Op IOS vind ik toch dat die wat minder is. Dit komt dat hij geen Nederlandse stemmen heeft.
Hmm I see. Gelukkig heb ik geen Apple-producten hehe. Spreekt de Nederlandse stem in Here ook de straatnamen uit in Android? Ik vergeet steeds hem te proberen.
Kan me niet voorstellen dat die licentie dermate goedkoop gaat zijn dat kopen een veel te dure optie is.
Ik kan me dat wel voorstellen ;)
Dacht je dat ja al klaar was met de kaarten 'hebben'? Al die kaarten up to date houden kost echt een berg werk, research, resources en dus geld. Dit soort werk mag dan een sterk wapen zijn, maar het is content business, en dat is niet de core business van Microsoft. Je eigen kaarten hebben voegt geen USP toe aan Windows of Office. Je kan net zo goed bijv Google maps toevoegen als functionaliteit. M.a.w. uitwisselbaar.

Ik kan me het strategisch belang van die kaarten voor de autofabrikanten wel voorstellen. Google heeft nl. allerhande belang in automobiel industrie, w.o. hun eigen zelfrijdende auto's en blijkbaar een eigen autofabriek ook nog. Je kaarten betrekken van een (potentiele) concurrent geeft je dus een zwakke positie. Zie ook Windows Phone van Microsoft en hoe de andere smartphone fabrikanten tegenover ondersteuning van Windows Phone staan.

Ik ben echter benieuwd hoe dit consortium van concurrenten stand zal houden. Het doet me denken aan Symbian Foundation destijds met allemaal concurrenten en de interne machtsstrijd.
Ik ben echter benieuwd hoe dit consortium van concurrenten stand zal houden.
Drie Duitse fabrikanten, dat wel.
Het valt me op dat Audi er bij staat. Waarom niet VAG?
Audi is nog steeds een apart bedrijf, ja VAG is er wel eigenaar van maar misschien willen ze Here diensten alleen in de duurdere auto's (lees Audi). Als een soort premium dienst.
Zelfs Bing Maps gebruikt kaarten van HERE dus ik ben benieuwd wat ze daar mee gaan doen...
Licentie blijven nemen zoals ze dat nu al doen?
Omdat Microsoft zijn eigen maps afdeling al heeft verkocht. Waarom? Omdat het enorm veel geld kost om kaarten te ontwikkelen en je verdient geen cent aan. Waarom zelf de kaarten maken als je deze ook gewoon voor een prikkie kan kopen. Laat kaarten maken maar aan bedrijven die hier goed in zijn.

Je vergeet dat Microsoft zelf zijn eigen gratis navigatie app kan ontwikkelen zonder dat ze zelf de kaarten hoeven te maken. Win-win.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 3 augustus 2015 10:11]

Leuke ontwikkeling.. Het 'kaartenmaken' ligt (wat mij betreft) in goede handen. Grootste belanghebbenden (vervoer/auto-industrie) zorgen voor continuÔteit.
Bij deze een aantal opmerkingen aan eerdere reageerders:
- CitroŽn gebruikt al een tijdje Nokia-Here-maps. Er WAS dus al belangstelling voor HERE-maps.
- Maken van de kaarten en deze omzetten naar goede software zijn totaal verschillende zaken..
De 'APP' van Nokia (of wie dan ook) staat of valt met het implementeren van de kaarten naar een route-beschrijving en aanvullende info. Nokia doet/deed beide goed en is daarmee beroemd geworden. Houd in de gaten dat de kaarten (maps) NIETS te maken hebben met route-software.
----------------
Voorbeeld: ik heb een maand geleden mijn CitroŽn (soort auto, voor het geval echte nerds dat niet weten) een maps-update gegeven Š §149. Dat moet je elk jaar aftikken om bij te blijven, en dan krijg je ook nog wat oudere kaarten, want CitroŽn moet de software maken/aanpassen en dat duurt een half jaar...
Op mijn MotoG (mobieltje, maar dat wisten jullie wťl) heb ik eerder de GRATIS Nokia-Here-App gezet.. Gratis, update zichzelf elke dag, en... GRATIS.
Opa heeft op een aantal routes de CitroŽn tegen MotoG getest... Voor grof geld (vind ik) de auto-software ge-update terwijl die al gratis op m'n telefoon staat, dan wil ik zien wat beterl is..
VERSCHILLEN: qua kaarten gťťn gevonden. Beide lijken alle sluiproutes en nieuwe kruisingen te kennen. SOFTWARE: Nokia-Here-Drive (gratis app) wint met kop en schouders. Nokia geeft vťťl eerder info over wisselen van rijbaan, etc dan CitroŽn. Zelfde geldt voor flitspalen, etc..
Voor mij verrassend dat Nokia de IMPLEMENTATIE van de kaarten beter voor elkaar heeft dan een groot auto-merk (CitroŽn is langer dan Ford).. En ook nog gratis.
Wat mij betreft gaat CitroŽn de Nokia-software gebruiken. Niet allen de kaarten, maar ook de route-info, etc.. Dan wil ik er nog goed voor betalen ook. CitroŽn-updates heb ik nu 2 maal gedaan; voor het eerst en voor het laatst. Ik leg de MotoG tegen de CitroŽn-display en geniet..
Kan het een verschil in instelling zijn dat de MotoG eerder info over bv flitspalen geeft?
Kan de grap wel waarderen, maar de realiteit is dat Nokia EERDER en betere info geeft over alles. Van rijbaan-wissel tot POI.
Ik heb letterlijk de MotoG (Nokia-Drive) op het CitroŽn-lcd gelegd..
Kaarten lopen synchroon.... Stemmetjes soms ook...
......
Op enig moment zegt Nokia: Over xxx kilometer links aan houden..
Na xxx kilometer gebeurt het volgende:
- Nokia: HIER LINKS.. HIER LINKS..
- CitroŽn: HIER LINKS...... (zie Nokia)..
Met Nokia had ik me kunnen voorbereiden.. CitroŽn begint pas te mekkeren als je geen kant meer op kunt. De kaarten zijn overduidelijk identiek, maar de route-software van Nokia is +10.
--------------
Edit / Toevoeging: Nokia geeft op cruciale momenten ruim van te voren een eerste waarschuwing of aanwijzing... Daarna lopen de stemmen van Nokia en CitroŽn synchroon.. CitroŽn heeft blijkbaar gekozen voor een andere implementai dan Nokia. Voor mij vreemd dat juist Nokia (zag ik als mobieltjes-fabrikant) het beter doet dan CitroŽn. Citro hoeft niets anders te doen dan autorijders tevreden te houden, en dat lukt NIET met hun route-software

[Reactie gewijzigd door Opa_1960 op 3 augustus 2015 11:22]

Ben ik met je eens, als je kijkt wat die updates voor je auto kosten en dan de kwaliteit...

Daarom Navigon voor mij kost ook geld maar kost iets van §60 in de aanbieding en heeft heel wat meer functionaliteit dan de ingebouwde navigatie in de auto!
Vind het een jammere maar misschien nodige ontwikkeling. Nokia maakt er geen winst mee en anderen kunnen het goed gebruiken.

Ik ben wel benieuwd hoe ze bepaalde dingen gaan behandelen. Hier moet gedacht worden aan Here Transit (OV is directe concurrent auto), maar ook Here kaarten in licentie aan andere bedrijven. Vrachtwagens kunnen Here namelijk embedded gebruiken. Moeten deze bedrijven zich bij het consortium gaan aansluiten of kunnen ze het in licentie blijven nemen?

Verder hoop ik echt dat er geen bonje met Microsoft komt. Die heeft namelijk zelf geen kaarten meer in Bing Maps en gebruikt uitsluitend Here kaarten. Zelfde geld voor de kaarten app in Windows 10. Persoonlijk was ik dan ook meer warm gelopen als het aan Microsoft was verkocht, zij maken apps tegenwoordig cross platform dus Android en iOS gebruikers waren dan ook zekerder (al was het in de vorm van een Bing Maps app).
OV is een concurrent van BMW, Audi & Daimler. Sowieso is de vraag wat die met de Here app moeten. Het zou me niets verbazen als alle developers aan de kant gezet worden, danwel embedded software mogen gaan schrijven voor in-car infotainment systemen.

Microsoft is geen concurrent, en vrachtwagens evenmin. Die mogen dus ongetwijfeld een licentie kopen.
Dat zal wel mee vallen, het zou mij verbazen als ineens zeer beperkende maatregelen genomen worden. Ze zullen Garmin ook niet ineens zonder kaarten laten zitten en Peugeot zal ook gewoon de kaarten kunnen blijven kopen.
Kaarten zulen ze blijven moeten verkopen. Grote kans dat een monopolie organisatie anders gaat ingrijpen. Gezien de beperkte concurrentie op deze markt zullen er ook eisen gesteld worden aan een overname.
Uitsluiten van anderen zal moeilijk gemaakt kunnen worden.
Mensen die een BMW, Audi of Mercedes kopen nemen meestal toch al niet de bus. BMW en Mercedes maken vrachtwagens, dus daar is wel concurentie. Maar het lijkt me dat ze voorlopig niets gaan veranderen. Het lijkt me juist goede marketing als jou navigatie systeem in de wagen van de concurent wordt gebruikt.
En aangezien er genoeg lijnbussen rijden van MAN en Mercedes moet dat nou ook niet direct een probleem zijn :p
Ik heb een Audi en neem toch regelmatig het OV....
Maar zou je het overwegen je auto weg te doen en alleen nog met het OV te reizen?
Je vergeet voor het gemak dat de auto-industrie de komende 20 jaar grote veranderingen zal ondergaan. Duitse bedrijven lopen al ver vooruit op de concurrentie met het anticiperen van deze verandering.

Daimler is bijvoorbeeld al bezig met zelfrijdende taxi's voor 2025-2030. En voor dat soort diensten heb je toch wel een kaartendivisie nodig die zowel enorme nauwkeurige kaarten maakt als diensten opzet a la Uber. Bedrijven als Daimler zullen straks keihard concurreren met Uber en je mag er al van uitgaan dat zij voorrang krijgen in Duitsland.
Duitse bedrijven lopen al ver vooruit op de concurrentie met het anticiperen van deze verandering.
Misschien op het vlak van zelf rijdende auto's zoals je zegt. Al moeten ze dan wel eerst de boordcomputers veiliger maken voor invloeden van buitenaf. Op dit vlak zijn autofabrikanten, Duitse kwaliteitsmerken niet uitgezonderd, nog niet helemaal bij.

Over de wel geen concurrentiediscussie: en wat dan met Core Business?? Wat is core business aan kaartinformatie? De toepassing van zelfrijdende auto's kan strategisch worden genoemd, maar moet het concern zich zelf gaan bezighouden met kaarten? Om dezelfde reden dat Microsoft het niet als zijn core business beschouwd zou dit concern misschien hetzelfde moeten zeggen. Op dit moment vond ik het nog meer voor de hand liggen als Microsoft Here had gekocht dan dat deze groep autofabrikanten het nu doet.

Misschien is zelfs slim gebruik maken van kaartinformatie een brug te ver voor deze fabrikanten. Het zijn autobouwers, ze denken auto. Ik zou zeggen: hou je zelf ver van software en misschien zelfs hardware en zoek strategische partners die het beter kunnen dan dat je het zelf kan. De veiligheidskwestie vind ik veelzeggend over het niveau waarmee autofabrikanten IT benaderen.

Om het bovenstaande heb ik niet veel illusie over de toekomst van Here. De breed georiŽnteerdheid die het nu heeft zal wel gaan verdwijnen, te ver van de core business om focus op te houden.

[Reactie gewijzigd door teacup op 3 augustus 2015 12:38]

Hoezo is vrachtwagen geen concurrent, Volkswagen (Audi) is het moederbedrijf van Scania en MAN trucks. Daimler is eigenaar van Mercedes Benz. DAF en Volvo (waaronder ook Renault Trucks valt) zijn directe concurrenten.

Daarnaast is overeengekomen dat het consortium de technologie in licentie blijft uitgeven. Het is vast wel mogelijk dat andere bedrijven later kunnen instappen bij het consortium. Zelf rijdende auto's begint vooral in de CS goed van de grond te komen. Echter in Europa is het vooral de vrachtwagen sector welke al flinke tijd bezig is met zelf rijdende vrachtwagens waarbij je kunt denken aan bijvoorbeeld plattooning waarbij vrachtwagens een trein vormen en de voorste vrachtwagen als 'locomotief' opdrachten naar de overige vrachtwagens stuurt.

Ook zijn vrachtwagen (en bus) chauffeurs veel op de weg, waardoor bedrijven sneller bereid zijn om te investeren in nieuwe (maar relatief dure) technologie welke uiteindelijk geld zal besparen. Want een chauffeur van een vrachtwagen welke in plattoon mode rijdt, is technisch gezien niet aan het rijden en is dus aan het rusten..
Leer het nu eens ;-)
OV is geen concurrent van BMW maar een subsituut.

Substitutie (economie), het geheel of gedeeltelijk vervangen van een schaars goed door een ander

Concurrenten vervullen in de zelfde behoefde in de zelfde markt met nagenoeg het zelfde product. Substiuten vervullen niet de zelfde behoefde maar hebben last van elkaar of omdat door het gebruik van een substituut er minder behoefde naar het product is Of ze vullen elkaar juist heel goed aan en kan je door gecombineerd gebruik juist de vraag naar beide producten vergroten.

Volgens jouw redenering (concurrent) zouden mensen die met het OV gaan, nooit meer een auto nodig hebben. Omdat ze daarvoor het OV gebruiken. (Concurrentie) maar OV gebruikers moeten ook wel eens ergens naar plekken waar het OV niet in de behoefde kan voldoen.
Hier blijft de behoefde naar een auto bestaan. Want OV kan niet alle behoefde vervullen Die auto wel kan. Dus is het een subsituut en geen concurent.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 3 augustus 2015 10:29]

Microsoft heeft nog een licentie voor de komende jaren om gebruik te mogen maken van de kaarten en de bijbehorende technologie. Deze zit al verwerkt in de Windows Kaarten-app voor Windows 10. Hopen dat deze nog wel wat wordt verbeterd, vind het dagelijkse route deel best wel fijn om te gebruiken van de Here-Drive-app.
Waarom is OV een concurrent van hun eigen auto's? Het vult elkaar net zo mooi aan.
Die auto verkopen ze toch wel en hoe mooi is een systeem dat de auto aangeeft dat je beter bij de P+R kan parkeren en dan door kan met OV omdat het tijd en kosten bespaard (denk aan parkeerkosten).

Denk niet dat ze zomaar de licenties kunnen stopzetten. Die zullen wel door de bedrijven zijn afgekocht voor een groot aantal jaar. NavTeq/Here kaarten worden door veel andere bedrijven gebruikt omdat er niet zo veel grote kaarten-makers meer zijn. O.a. navigon gebruikt dezelfde kaarten.
Precies zo denk ik er ook over.
Subsituten zijn mooie aanvullingen
OV is een concurrent van BMW, Audi & Daimler.
Daimler-Benz produceert ook OV-bussen, dus indirect zal dat bedrijf ook voordeel halen uit een dienst als Here Transit. Hetzelfde geldt voor het moederbedrijf van Audi: VAG produceert ook MAN autobussen.
Sowieso is de vraag wat die met de Here app moeten. Het zou me niets verbazen als alle developers aan de kant gezet worden, danwel embedded software mogen gaan schrijven voor in-car infotainment systemen.
Of ze verkopen de afdeling(en) die de smartphone/tablet/pc-apps maken aan een derde partij, die vervolgens de Here kaartinformatie in licentie mag gebruiken.
Ik neem aan dat Microsoft een paar jaar geleden bewust de keuze heeft gemaakt om alleen de telefoondivisie van Nokia over te nemen, en niet ůůk de kaartendivisie. Er zal toen dus ook wel een clausule zijn opgenomen dat Microsoft voor de eerste x jaar verzekerd is van kaarten van Here, ongeacht of Nokia die divisie aan een andere partij zou overdoen.

Verder zal het Duitse consortium, gezien het overnamebedrag, er niet onderuit komen om de kaartgegevens ook in licentie aan anderen te verkopen. En ik denk dat het voor hun marketingtechnisch goed uitkomt als een grote partij zoals Microsoft of Garmin ůůk gebruik maakt van hun kaarten.

Een groter gevaar lijkt het me als die drie autofabrikanten onderling onenigheid krijgen over de te varen koers of de financiŽle uitwerking van deze deal.
Here Maps gebruikt helemaal geen Bing Maps. Maar je download kaarten van OpenStreet Maps. Of hebben Bing Maps en OpenStreet Maps toevallig een link met elkaar?

Ik hoop idd ook dat er geen bonje komt met de huidige Here apps. Erg fijne app!

PS. Mooie avatar btw. ;) :X

[Reactie gewijzigd door mkliko op 3 augustus 2015 08:59]

Bing Maps gebruikt uitsluitend kaarten van Here (zie rechts onder kaarten in copyright). Open Street Map staat daar niet tussen maar vereist dit wel bij gebruik.

Microsoft heeft een paar jaar geleden lucht foto's geleverd aan Open Street Map zodat zij hun kaarten kunnen verbeteren. Verder is de oprichter van OSM bij Bing Maps gaan werken (weet niet of hij er nog werkt).

offtopic:
Goede muziek mag gedeeld worden :9
Vreemd consortium dat het koopt. Immers Audi is voor 95%+ in eigendom van Volkswagen AG dat nog meer automerken exploiteert. Krijgt Volkswagen nu ook automatisch een licentie? Want dan het VAG concern de grote winnaar. Verder is het vreemd dat 3 van de 4 Zuid-Duiste premium fabrikanten in een consortium zitten om gezamenlijk iets aan te kopen. Te meer omdat het om een relatief klein bedrag gaat (tov de omzetten van deze merken is 2 miljard een klein bedrag). Ik ben benieuwd wat de mededingingsautoriteiten hiervan vinden.
Dat vroeg ik me ook af. Ik had het logischer gevonden als VAG het had gedaan, maar misschien willen ze het wel exclusief voor premium merken houden (vooralsnog).

Het is niet gek voor dit soort grote zaken een consortium wordt opgericht. De kaarten zijn slechts een klein deel van de totale oplossing. Om het goed te laten gaan werken moet je eigenlijk met alle merken samenwerken, dus dit is een begin.
VAG auto's gebruikten al jaren, voornamelijk, Blaupunkt navigatie die weer gebruikt maakt van Tele Atlas kaarten, wat sinds enige jaren TomTom kaarten zijn. In maart van dit jaar werd nog bekend dat Volkswagen en Audi nu direct TomTom gaan installeren in hun auto's. Wat dat betreft is dit een opvallende stap van Audi en wellicht ook een tegenvaller voor TomTom. Audi zal toch zeker niet de rechten en mogelijkheden (source) krijgen van TomTom om beiden kaarten te combineren tot een goede perfecte kaart. Als zoiets sowieso al technisch mogelijk is.
Audi AG geniet een behoorlijk grote mate van zelfstandigheid binnen het VAG-concern. Voor een aantal modellen gebruiken ze bijvoorbeeld een eigen platform met in lengte geplaatste motoren, in plaats van een VAG-platform te gebruiken met dwarsgeplaatste motoren (hoewel die VAG-platforms steeds flexibeler worden zodat Audi er ook gebruik van kan maken). Ook met het gebruik van aluminium carrosserieŽn en het Quattro aandrijfsysteem vaart Audi een eigen weg. En zo zijn er nog talloze voorbeelden.

Het is dus niet zo vreemd dat Audi deze stap kan zetten, wellicht in een poging zich te kunnen differentiŽren van andere merken binnen het moederbedrijf. Of andere VAG-dochters korting kunnen krijgen op Here-licenties hangt dan natuurlijk weer af of BMW en Daimler daarmee instemmen.
Er zullen ook VW modellen op MLB worden ontwikkeld. Ook zie je Audi techniek bij Porsche en andersom. Het hele idee achter het VAG concern is techniek delen zodat het goedkoop wordt.
En zo zijn er nog talloze voorbeelden.
Maar er zijn ook voorbeelden waar Audi juist haar zelfstandigheid verliest. De infotainment systemen worden steeds universeler bijvoorbeeld.
Microsoft heeft een licentie voor het gebruik van Here-apps op Windows Phone, waardoor die waarschijnlijk blijven bestaan.
Ik hoop het. Ik vind het serieus fijne navigatie. Ik laat mijn auto navigatie steeds vaker thuis, omdat ik de Here maps en Here drive -apps zo prettig vind :)

Daarnaast is het updaten van de Garmin toch elke keer weer een gedoe waarvoor je weer van die brakke software geÔnstalleerd moet hebben op je pc.

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 3 augustus 2015 07:46]

Hmmm, persoonlijk verkies ik nog steeds m'n 5 jaar oude TomTom kastje boven Here Drive+. Waarom?
  • De route-aanwijzingen in HD+ bevatten geen plaatsnamen die je moet volgen
  • HD+ geeft geen rijbaanaanwijzingen
  • Ik wil de route-aanwijzingen niet via BT over de stereo-installatie van de auto hebben, maar die keuze bestaat niet in HD+ en/of WP8.1. Ik heb nu de gesproken aanwijzingen maar uitgezet, maar dan moet je wel heel goed blijven opletten.
Op zich wel jammer, want verder vind ik het een heel prettige navigatie-app. Maar zeker voor de langere ritten is-tie het niet voor mij.
  • De route-aanwijzingen in HD+ bevatten geen plaatsnamen die je moet volgen
  • HD+ geeft geen rijbaanaanwijzingen
In deze twee punten kan ik me inderdaad nog wel vinden. Zeker rondom de grotere steden (met veel afritten en richtingen) kan het soms even zoeken zijn. Maar ik ben tot op heden met Here Drive nog niet verkeerd gereden, dus wie weet is het een kwestie van wennen voor je? :)

Wat betreft geluid niet over de auto. Geen idee. Ik heb mijn telefoon niet via Bluetooth verbonden. Heb geen BT in de auto.
Ik gebruik Here ook naar tevredenheid en herken de minpunten. Een ander minpunt vind ik dat je geen routes vooraf kunt plannen, slechts vanaf de locatie waar je op dat moment bevind. Als ik in Utrecht ben en wil weten hoe lang ik zal doen over een rit Maastricht - Antwerpen dan kan ik dat niet met Here Maps, met een TomTom kan dat wel.
(als je vanuit Maps je Here drive start) Schakel je gps even uit en je kunt je routes vooraf plannen. Als de software namelijk een positie-bepaling detecteert dan verdwijnt de vanaf optie en kun je alleen nog de aankomst invullen.

[Reactie gewijzigd door khamikaze99 op 3 augustus 2015 11:38]

@Paulus73:

Dat kan je wel doen vanuit here maps:
- zoek met het vergrootglas je bestemming
- klik dan op de pijl om de route te laten berekenen en waar je dan ook op het scherm de knop krijgt 'start navigation'
- onder die knop staat er 'from' en dan erbij 'your locaction'
- als je klikt op 'your loaction' kun je een ander vertrekpunt kiezen dan je huidige locatie.

[Reactie gewijzigd door elmariachi op 3 augustus 2015 12:41]

Als ik in Utrecht ben en wil weten hoe lang ik zal doen over een rit Maastricht - Antwerpen dan kan ik dat niet met Here Maps, met een TomTom kan dat wel.
Dat kan ad hoc wel met Here Maps. Je moet alleen het 'from' veld aanpassen van de standaard huidige locatie naar wat je vertrekpunt is. Zo werkt het in ieder geval op de Android versie.
Mis zelf ook een aantal features in HD+ waaronder de rijbaanaanwijzingen!

Gebruik persoonlijk Navigon op mijn L920 en heb er al zoveel lange afstanden 1k ritten mee gemaakt echt beter dan alles wat ik ooit heb gebruikt incl tomtom! Oke kost wel iets maar dan heb je ook iets meer kwaliteit en in de aanbieding valt het best wel mee!
En vooral eigen routes en poi in garmin aanmaken in om te janken
Eigen routes en POI in Garmin om te janken?!? Ik heb juist een Garmin gekocht omdat het veel eenvoudiger was dan bij TomTom bijvoorbeeld.
Qua eigen routes komt TomTom nu pas een beetje in de buurt van Garmin.
Het maken van een eigen route via de Garmin software gaat erg eenvoudig, ik snap niet wat er om te janken is...
Helemaal mee eens.

Daarnaast is Garmin 5x sneller in rekenen dan Tomtom. Na die korte rekentijd worden ook nog eens meteen drie alternatieve routes geleverd; iets wat Tomtom Łberhaupt niet doet.

Tomtom ziet er op het oog gelikter uit, maar haalt het kwalitatief niet bij Garmin. Ook niet qua route-kwaliteit. Bij Tomtom moet je de kaart er echt even bij hebben om te beoordelen of het wel een verstandige route is (bijvoorbeeld met de caravan). Garmin kent dat probleem niet.
Ik begrijp de keuze wel, Nokia zal hier veel minder aan verdienen dan de autobranche, maar ik hoop echt dat de app blijft wat hij is. Ook op android, windows en iPhone. Op windows zal hij niet direct verdwijnen aangezien hij standaard meegeleverd is met windows 10(wat een aangename verassing was). Maar het zou natuurlijk kunnen dat de autobedrijven vinden dat de apps in de weg zitten voor de producten die gaan komen.

Net een week met de auto naar Frankrijk geweest. Mijn vader met de TomTom en ik met de HERE app op android. Geweldige app. De enige problemen die ik gehad heb hadden als oorzaak dat ik 'onverharde wegen' aan had staan. Verder altijd perfect gewerk! Ook op momenten dat de TomTom rare dingen deed of iets niet kon vinden bood de Here app de uitkomst.
In de huidige Insider Preview van Windows Phone 10 zijn alle Here applicaties nochtans verdwenen (stonden ze reeds op je telefoon dan werken ze meestal niet meer) en vervangen door de Microsoft Maps app (welke nu dus ook navigatie doet).

Of dit zo blijft is me niet echt duidelijk.
Heb zelf geen Windows Phone, maar op desktop staat hij er netjes op, onder de naam Kaarten;) Maar misschien dat desktop minder bedrijgend is dan de smartphone/tablet.
Kaarten is de bewuste app van Microsoft waar r2504 het over heeft. De zelfde app word ook op mobile gebruikt. Here is niet te downloaden en of te gebruiken met Windows 10. Alle functies zover ik weet zijn in de Kaarten app gepropt en werken zeer netjes.
Here is nog te vinden in je lijst van "mijn bibliotheek". Op die manier kun je hem wel downloaden en installeren. Althans op mijn 930 met win10 is dat gelukt.

Oeps ik zie nu dat ie echt verdwenen is uit de store. Zelf gelukkig dus net op tijd geÔnstalleerd.

[Reactie gewijzigd door LessRam op 3 augustus 2015 09:59]

Bij mij op mijn 630 win10 staan ze onder "Werkt niet op dit apparaat". Persoonlijk ben ik er niet super rauwig om. De zelfde kaarten zitten in de app 'Kaarten' welke ook naar mijn weten alle functies uit Here Maps, Here Drive+ en Here Transit heeft overgenomen. Alleen citylens functie zit er volgens mij niet in, maar deze heb ik toch nooit kunnen gebruiken want mijn telefoons waren niet supported.
Je kan nog wel geen andere stemmen/talen selecteren in de Microsoft Maps app... en navigatie start soms traag of crashed bij mij (maar het is dan ook een Insider Preview).

Als je naar de referenties kijkt zie je wel dat het gebaseerd is op Here materiaal... allťťn bizar dat Microsoft de app heeft gedumped en dit in Maps (Kaarten) heeft gestoken.
Here was van Nokia en Nokia is/was niet echt een financieel super bedrijf. Microsoft wilt er zeker van zijn dat ze navigatie en kaarten hebben. Ze konden dus niet op Nokia leunen zoals ze eerst wel konden toen het nog een goes lopend bedrijf was. En wat die je als je niet op anderen kunt leunen: Zelf maken. Zorgt ook meteen dat het overal via een MS-account netjes integreert en bijvoorbeeld je POI deelt maar ook zou je in theorie een route op je tablet kunnen plannen en deze daarna op je telefoon starten.

Kortweg gezegd hebben ze het naar mijn idee gedaan voor integratie en zekerheid.
Ik draai gewoon Here maps en OV met W10 mobiel preview?
Bij sommige mensen werken ze wel, bij andere niet (zoals ook bij mij). In Windows 10 zit een fatsoenlijke kaartenapp ingebakken dus problemen van het niet werken van de Here apps zouden er niet moeten komen. Nokia investeerde naar mijn zin en idee toch al weinig de laatste tijd aan de apps sinds de komst van hun Android en iOS apps.
Ze staan netjes nog op mijn lumia en worden ook gewoon geinstalleerd na een hard-reset/factory restore.. Kan ze ook nog gewoon vinden in de Mobile Store.
Opvallend dat de drie grote concurrenten de handen ineen slaan voor deze aankoop. Nu is het geen klein bedrag, maar voor alle drie zou het toch mogelijk moeten zijn een kleine 3 miljard op te hoesten.

Vind het wel een logische zet, gezien de ontwikkelingen binnen de automotive. Denk dat op dit moment de meeste vacatures voor ontwikkelaars zijn bij dergelijke bedrijven. En daar past een aankoop als deze natuurlijk prima bij, gezien de ambities voor autonoom rijden.
Waarschijnlijk gaat Here zelfstandig verder en zullen zij aan de Duitse klanten specifieke diensten leveren. Het belangrijkste voor hun is dat Here niet in handen van Amerikanen is gekomen. Anders was de hele auto-industrie straks slaaf van Google, Uber, Apple, etc.
Soms moet je met meerdere partners samenwerken om initiatieven van de grond te krijgen. In de IT en telecom zie je dit ook: concurrenten werken samen voor standardisatie. Als een bedrijf dat alleen probeert te doen dan lukt het niet.
Wat mij opvalt is dat Bmw al gebruik maakt van Navteq kaarten in de ingebouwde navigaties. Nokia Here bestaat uit dezelfde Navteq kaarten.

Ik hoop dat er niets aan de app zelf veranderd, vind het een ontzettend fijne navi app.
Navteq is in 2008 overgenomen door Nokia. BMW, en de andere ondernemende partijen, waren al klant van Nokia Here.
En dit betekent dus een dikke verliespost voor Nokia. Navteq is overgenomen destijds voor $8,1 miljard. Nu wordt de hele Here divisie verkocht voor §2,8 miljard. Auch...
Je maakt een grove rekenfout. Na de overname heeft Nokia Here gebouwd en had het meerdere grote klanten die er gewoon voor betaalden. Dus je hebt geen idee wat er onder de streep overblijft.
Je maakt een grove rekenfout. Na de overname heeft Nokia Here gebouwd en had het meerdere grote klanten die er gewoon voor betaalden. Dus je hebt geen idee wat er onder de streep overblijft.
Zoals je zelf zegt heeft Nokia na de overname Here gebouwd en had het dus kosten na de overname. Die moeten ook terugverdiend worden bovenop de overnameprijs. Here heeft momenteel bijna 6500 mensen in dienst.
Bovendien heeft Nokia nog enkele andere bedrijven overgenomen (voor een niet nader genoemd bedrag) en deze in de Navteq/Here afdeling gestoken (oa. Metacarta, Desti en Medio)

Het valt overigens op te merken dat in 2008 de dollar bijzonder laag gewaardeerd was (tussen 0.6 en 0.75 euro) en de overnameprijs in euro's dus eerder tussen de 5 en 6 miljard lag.

De Here afdeling maakte vorig jaar slechts 31 miljoen euro winst. Het valt ook op dat het gerapporteerde cijfer 1.2 milJARD in het rood ging. (boekhoudkunde is niet meer te begrijpen...)
Het probleem is hier dat je niet precies weet wat de divisie HERE precies inhoud. Het is zeker niet hetzelfde als het aangekochte NavTeq.
Na de aankoop van NavTeq heeft Nokia een HERE divisie opgezet. Daar hoeft NavTeq niet eens een onderdeel van uit te maken. De divisie van NavTech (het produceren van alleen kaartmateriaal) kan best een flink verlies gedraaid hebben, terwijl HERE winst maakt door het verkopen van licenties op code die het gebruik van de kaarten mogelijk maakt.
De jaarcijfers voor NOKIA moeten voor het gehele bedrijf correct zijn. Een divisie is geen apart bedrijf en heeft dus geen eigen jaarrapportage. Hierdoor kan naar hartenlust schuiven en flinke bedragen van de ťťn naar de ander schuiven. Op de interne rekeningen verhuizen dan (delen van) divisies van de ťťn naar de ander. Dit is niet allemaal niet duidelijk terug te vinden in de jaarcijfers.
Kopers krijgen normaal inzicht in de interne boekhouding, daarmee kunnen zij zien wat de divisie HERE op dit moment is en wat die waard moet zijn.
je hebt gedeeltelijk gelijk maar nokia heeft wel degelijk navteq omgevormd tot here en erna oa de 3 bedrijven die ik eerder aanhaalde ingestoken. Bovendien rapporteert nokia altijd cijfers voor hun 3 afdelingen apart (here, technologies en networks)

[Reactie gewijzigd door vampke op 3 augustus 2015 19:50]

Je maakt een grove rekenfout. Na de overname heeft Nokia Here gebouwd en had het meerdere grote klanten die er gewoon voor betaalden. Dus je hebt geen idee wat er onder de streep overblijft.
Maar zeker geen $5.9 miljard.

Analisten (die meestal geen grote rekenfouten maken) verwachten dat Nokia enige miljarden zal moeten afschrijven.
Kan het wellicht zijn dat ze met licentie inkomsten dit gat hebben kunnen dichten?
Kan zijn maar dat is dan een operationeel resultaat. Maar dat dat de divisie flink minder waard is geworden is toch een serieuze verliespost.
Dat wist ik nog niet. Ben er niet echt in thuis. Bedankt voor de info!
Okay ik hoop nu twee dingen:

1) dat inderdaad de Here applicaties blijven bestaan. Want die zijn echt heerlijk!
2) meer auto fabrikanten zich hierbij aansluiten en het een platform voor alle besturingssystemen blijft.
Wat ik vooral hoop is dat je straks eindelijk Here routes op de computer ook kan laden in here drive, dat is echt een gemis, juist omdat je op vakantie niet altijd de snelste route wilt nemen, maar b.v. een mooie omweg in wilt kunnen stellen. Op een groot scherm gaat dat toch heel wat makkelijker dan op het schermpje van mijn mobiel.

Het zou mooi zijn als de hele Here divisie in een apart bedrijf gezet wordt met hun zeer goede apps op alle drie de platformen. Een super slimme zet om de amerikanen en japanners/koreanen voor te zijn.

[Reactie gewijzigd door divvid op 3 augustus 2015 10:49]

Voor toeristische routes koop ik altijd een kaartje bij de locatie of benzinepomp. Of ik rij maar een eind en tegen de tijd dat ik weer terug wil, stel ik de navigatie weer in.
klopt.... ten dele.... In frankrijk b.v.kan je heel goed IGN kaarten gebruiken, alleen jammer dat je die in NL nauwelijks kan kopen en bestellen via internet is echt een drama op de IGN site. Ik heb ook al diverse malen meegemaakt dat ze niet te krijgen zijn, zelfs niet in Frankrijk bij de lokale pomp. Dan zou het handig zijn als je van te voren relaxed achter de PC een route in elkaar kan knutselen en die naar je mobiel kan overzetten. Lijkt me logisch.
Neee dit meen je niet?! Waarom? Waarom zal een een bedrijf dit willen verkopen als ze iets goeds in handen hebben?

Nu zul je zien dat het bedrijf meer op richt op hun eigen systeem. Er zit in de app ook aangegeven dat je bijvb met de OV. Kunt afleggen, zal me niks verbazen als ze dat ook eruit slopen.

Jammer, ťcht jammer. Z'n goede, prachtige app. Ben benieuwd wat er overblijft.
Nokia heeft de strategische keuze genomen om de consumentenmarkt te verlaten. De Here maps pasten dus niet meer bij hun core business. Daarnaast hadden ze enkele miljarden nodig om hun laatste aankoop te financieren.
En die autofabrikanten hebben wel kaas gegeten mbt het bouwen van mobile apps voor navigatie en openbaar vervoer.... Persoonlijk ben ik erg teleurgesteld in deze verkoop. Liever had ik gezien dat het in de handen was gekomen van MS. Op die manier hebben de drie groten nml hun eigen navigatie systemen. Ik hoop echt dat er voor de huidige consument niets gaat veranderen.
Het is niet omdat de autofabrikanten de kaarten in bezit hebben dat ze ook de mobile apps moeten ontwikkelen... dit kan nog steeds door een extern bedrijf gebeuren (trouwens ik ben best tevreden van de navigatie software in m'n BMW).
Ik vind dit net positief en beter dan dat het in handen van MS komt. Het word tijd dat we Europese technologie in Europa houden ipv altijd maar aan Amerikanen te verkopen om daarna te klagen dat in Europa zo weinig innovatie zit.
Maps zijn niet per definitie consumentenmarkt. Dat geldt alleen voor de Here app, niet voor de kaarten. Maar het past inderdaad niet bij de nieuwe core business. Ze zullen dit geld hard nodig hebben als smeerolie om Alcatel Lucent te integreren in hun organisatie.
Here levert op dit moment niks op voor Nokia aan extra inkomsten. Simpele keuze om het dan te verkopen. De winst voor autobedrijven is de verkoop van GPS systemen. Er zijn nog steed auto's zonder GPS. Echter niet in het segment van de aankopers. Deze kunnen het dan verkopen aan andere fabrikanten om dit richting budget auto's te brengen.

Er zit voor auto fabrikanten dus een grotere marge op als voor Nokia qua inkomsten.
Er zit voor auto fabrikanten dus een grotere marge op als voor Nokia qua inkomsten.
dat moet je toch even uitleggen....
hoe kan hetzelfde product een hogere marge hebben voor een autofabrikant dan voor een toeleverancier van de auto-industrie?
Het consortium koopt dit echt niet om het door te verkopen aan de concurrentie. Het is duidelijk dat dit een strategische aankoop was van de Duitse autobouwers en dat ze er zeer specifieke plannen mee hebben (zoals ook aangehaald in het artikel: mogelijks voor de zelfrijdende auto's)
dat moet je toch even uitleggen....
hoe kan hetzelfde product een hogere marge hebben voor een autofabrikant dan voor een toeleverancier van de auto-industrie?
Stel de volgende zaken:
  • verkoopwaarde navi in een auto §300
  • kosten kaartenmaker §50
  • overhead kaartenmaker §30
  • kosten autofabrikant §50
  • overhead autofabrikant §30
Dan is in de situatie waarbij de toeleverancier levert: de marge op de navi §300 - §50 - §50 - §30 - §30 = §140.
Dan is in de situatie waarbij de autoleverancier zelf levert: de marge op de navi §300 - §50 - §50 - §30 = §170.

Voor de autoleverancier dus een hogere marge.

[Reactie gewijzigd door JackBol op 3 augustus 2015 10:40]

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er geen overhead meer zou zijn voor het overgenomen kaartenbedrijf.
Bij zulke 2 totaal verschillende zaken (maken van auto's, maken van kaarten/software) zal er weinig winst te behalen zijn in overlappende bevoegdheden.
Het enige dat verandert is de winst van de kaartenmaker die nu naar de autofabrikant gaat.
HR, PR, Marketing, een stapel managers, een CEO, een board, dat hoeft allemaal ineens niet meer dubbel betaald te worden.

Dit is bedrijfs-economie 101.
Overhead reductie is de basis voor een merger of acquisition business case.


Zie ook:
http://www.nu.nl/beurs/40...g-fusie-upc-en-ziggo.html
http://www.volkskrant.nl/...van-zuivelreuzen~a888897/
http://dutchitchannel.nl/...use-en-dixons-retail.html
http://www.bd.nl/algemeen...sie-natuurclubs-1.3495939
http://fd.nl/frontpage/on...wegener-door-de-persgroep
http://www.volkskrant.nl/...-britse-barclays~a862048/

[Reactie gewijzigd door JackBol op 3 augustus 2015 15:07]

Zoals ik in mijn vorige post zei:
Bij zulke 2 totaal verschillende zaken (maken van auto's, maken van kaarten/software) zal er weinig winst te behalen zijn in overlappende bevoegdheden.
alle links die je geeft verwijzen naar bedrijven die zijn overgenomen door een sectorgenoot. dat is iets totaal anders. Ook bedrijfs-economie 101...
We kunnen hier kort of lang over soepbatten, maar je moet het toch met me eens zijn dat ze geen aparte HR afdeling voor die kaartenclub in stand hoeven te houden?
Nokia verdiende alleen op kaart licenties. Voor bijvoorbeeld de Here appps die toch ook breed in de markt werden gezet was geen verdienmodel op de kaarten aan consumenten zijde. Voor de autofabrikanten is zelfrijdende auto's 1 ding. Echter nu krijgen ze ook de licentie inkomsten. Als grote autoleverancier heb je ook een bereik onder andere fabrikanten. Het verder in de markt zetten onder andere leveranciers is dan ook een makkelijkere stap. Dit levert dus meer licentie inkomsten op. De slagkracht van deze grote bedrijven is ook een stuk groter. Waar hier GPS redelijk ingeburgerd is is dit niet overal zo. Bedenk dat Audi (VAG-concern) ook de onderkant van de markt bedient. Als je zelf kaarten "bezit" draag je dus niet snel een licentie per device af. Kosten effectiever. Zo zijn er volgens mij nog wel een aantal zaken te bedenken waarin de schaalgrote van deze fabrikanten van nut kan zijn op een beter verdienmodel.
Als grote autoleverancier heb je ook een bereik onder andere fabrikanten. Het verder in de markt zetten onder andere leveranciers is dan ook een makkelijkere stap.
ik zie werkelijk geen enkele reden waarom een grote autofabrikant een groter bereik zou hebben bij concurrenten dan een onafhankelijke (grote) toeleverancier. Integendeel, het lijkt me dat een autofabrikant eerder niet van een concurrent wil afhankelijk zijn voor wat dan ook.
Als je zelf kaarten "bezit" draag je dus niet snel een licentie per device af. Kosten effectiever.
maar daar tegenover staat uiteraard dat je zelf instaat voor de produktiekosten plus de overnameprijs. Dat is echt de reden niet van deze overname. Voor zover ik weet maakt BMW zelf geen autobanden of autoradios, maar kopen ze die gewoon in bij gespecialiseerde bedrijven. Volgens jouw redenering zouden ze dat ook beter zelf doen.
Het was toch zo dat Nokia de afgelopen jaren geen mobiel mocht uitbrengen onder de naam " Nokia". Had begrepen dat ze volgende jaar wel toestellen uit mochten brengen. Vanwege einde contract.
"Ontwerpen".

Ze gaan gewoon hun Naam licenseren om zo hun naam nog verder te grabbel gooien. Accepteer dat je geen smartphone bedrijf meer bent en focus je op nieuwe technologie zoals die 360 camera van hun.
dat zal pijnlijk worden daar Microsoft de naam 'Nokia' grondig door de stront heeft gesleept. Het wordt nu geassocieerd met goedkope, low-end telefoons met slechte of afwezige apps. Brand value is echt met miljarden gedaald, de laatste paar jaar.
Gelukkig is brandvalue een volslagen nonsensgetal dat verzonnen wordt door journalisten die nog een paar pagina's moeten vullen.
Maar die low end telefoons, daar was Nokia zelf al mee begonnen. Hun laatste bestseller was de Lumia 520.
Bedrijven als Coca Cola en Nike McDonals zetten hun merk op de balans als zijnde tientallen miljarden waard. Als jij het beter weet - laat het ff horen! Argumenten, misschien?

En ja, dat zeg ik, toen Nokia met MS in bed dook ging het mis. Er was een probleem en er was een oplossing - en die is de nek omgedraaid want mr Elop had een grote bonus klaar staan als hij Nokia kon verkopen. En dan moet de waarde van Nokia eerst flink omlaag natuurlijk, zodat het makkelijker te verkopen is. Dat is gelukt!
En ja, dat zeg ik, toen Nokia met MS in bed dook ging het mis. Er was een probleem en er was een oplossing - en die is de nek omgedraaid want mr Elop had een grote bonus klaar staan als hij Nokia kon verkopen.
Goh, ik ben erg benieuwd naar die andere oplossing die er volgens jou was. Dat alternatieve, op Linux gebaseerde OS, dat zo vaak van koers en naam veranderde dat iedereen het spoor bijster raakte? Dat was niet de oplossing, dat was het probleem.
Er waren op het einde nog maar twee mogelijkheden. Het eerste van een harde landing van de telefoontak van Nokia bij Microsoft, waar Microsoft een paar miljard dollar voor over had. De andere was een crash-landing die het faillissement van de telefoontak zou hebben betekend en de rest van Nokia flinke schade zou hebben toegebracht.
Lees wat meer over Meego of zoek een N9 op zou ik zeggen - het laat de nieuwste android of iOS ouderwets aanvoelen. Of het genoeg zou zijn geweest? Tja, slechter dan wat nu is gebeurt* kon bijna niet, dus...

* zoek het Eens op. De afwaardering van Nokia tijdens Elop is legendarisch...
Ik zeg niet dat Meego een slecht OS is of dat de N9 een slechte smartphone is. Alle berichten die ik daarover gehoord en gelezen heb zeggen juist het tegenovergestelde. Maar door het zwalkende traject waarop Nokia op dat punt was gekomen, was de consument het spoor totaal bijster geraakt. De consument had geen idee of dit nu een stabiel beginpunt van een eco-systeem zou zijn of een ander dood spoor. Dat is dodelijk voor een merk.
Had Nokia meteen vanaf het begin een duidelijke lijn gehad, vergelijkbaar met iOS of Android, dan was de smartphone markt nu waarschijnlijk een tweestrijd geweest tussen Apple en Nokia. Dan had Android nooit een serieuze kans gemaakt en bestond de rest van de smartphone markt waarschijnlijk uit fabrikanten met een eigen OS dat in meer of mindere mate compatible was met Meego apps. Dat is iets dat Nokia door haar eigen zwalkende beleid heeft laten schieten. Elop is te laat binnengehaald om dat nog te kunnen stoppen.
Inderdaad is de afwaardering van Nokia tijdens Elop legendarisch, maar hij heeft die afwaardering weten te stoppen door het onderbrengen van de telefoontak bij Microsoft (geheel volgens opdracht van zowel de Microsoft als de Nokia top). Wanneer Elop het niet had gedaan, had iemand anders de opdracht gekregen of had de telefoontak de rest van Nokia mee ten onder getrokken.
Dat het pas zichtbaar slecht ging met de waardering van Nokia toen Elop betekent niet dat dat door zijn beleid kwam. Waardering komt van analisten en beleggers en die hadden met de komst van Elop door dat de top van Nokia de telefoontak had afgeschreven.
Mja, het is makkelijk terugkijken en moeilijk voorspellen wat er anders was gebeurt. Je hebt geen ongelijk dat Nokia aan het zwalken was maar of dit de beste oplossing was... Ik betwijfel het.
Als jij het beter weet - laat het ff horen! Argumenten, misschien?
Ik lees maar even om de onvriendelijke niet constructieve toon heen. Merkwaarde is voor een beusgenoteerd bedrijf niet relevant omdat de waarde van het bedrijf door de beurswaarde bepaald wordt. En dat is ook precies de reden om de fictieve (want niet objectief vast te stellen) merkwaarde op de balans op te nemen. Een flink verschil laten ontstaan tussen balanswaarde van het bedrijf en de beurswaarde met als intentie de beurswaarde omhoog te laten gaan. Dit natuurlijk zodat de bestuurders dikke bonussen krijgen. De investeerder trapt daar niet in maar een belegger of speculant misschien wel.
Mijn visie op Nokia is een andere. Ik zie Elop nog wel als redder van het bedrijf. De weg met een eigen OS was de betere geweest. Maar dat kwam gewoon niet af. Daarom moeten we het nu doen met het dure iOS en het architectonisch wat primitieve Android.
Kijk, ik vroeg om argumenten waarom jij beweert dat een merk geen waarde heeft - daar elke econoom het met je oneens is lijkt het me niet onredelijk dat ik je vraag die positie te verdedigen... Ik ga er voorlopig maar gewoon vanuit dat je niet echt weet waar je het over hebt - waardoor dit sus ook mijn laatste reactie is 😃
Ja want voor de overname door Microsoft was de Nokia brand enorm sterk. |:( Nokia heeft zelf een zooitje van gemaakt door niet te innoveren tijdens de opkomst van iOS en Android.

Zonder Microsoft was het bedrijf al een paar jaar geleden failliet.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 3 augustus 2015 10:16]

Hmm, kennelijk hebben we in een verschillend universum geleeft, de laatste 10 jaar - Nokia was inderdaad achteruit aan het gaan, maar het ging pas echt mis toen ze met Microsoft in bed doken.

https://d28wbuch0jlv7v.cl...are_Microsoft_Nokia_n.jpg

Ze hadden de N9 net uitgebracht en die verkocht goed - http://www.bloomberg.com/...lion-in-respite-for-stock zie onderaan, de N9 verkocht beter dan de Lumia. En dan te bedenken dat de N9 niet in rijke, westerse landen te krijgen was (niet in duitsland, NL, VS etc maar in roemenie, hongarije etc)...

Nokia had nog een sterk merk - nu niet meer.
Het gaat hier niet over kerninkomsten. Het was een aanvullende dienst. Daar zit veel verschil in. Deze nevenactiviteiten zijn zoals je ook in het artikel ziet niet relevant in de activiteiten waarin Nokia zich wil ontplooien. Mobiele Telefonie is dus ook geen partij in deze.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True