Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Sony heeft zijn eerste smartphone met minimale bezels en met 21,5MP-camera gepresenteerd. Beide nieuwe Xperia's hebben frontcamera's met een maximale resolutie van dertien megapixels en draaien op MediaTek-processors.

De Xperia M5 is de eerste smartphone van Sony met een maximale resolutie boven de 20,7 megapixels van de Xperia Z-serie. Het gaat vermoedelijk om de eerder aangekondigde IMX230-sensor van Sony zelf, met fasedetectie-autofocus. Dat is een gestapelde cmos-sensor met 192 geïntegreerde fasedetectie-autofocuspunten verspreid over het oppervlak. De sensor zou daardoor zeer geschikt zijn om bewegende onderwerpen te volgen, zoals spelende kinderen of sporters, iets waarmee Sony de M5 inderdaad promoot. In plaats van een traditioneel bsi cmos-ontwerp gebruikt de Exmor RS een chip bestaande uit signaalverwerkingsschakelingen, met daar bovenop een laag met achterwaarts belichte pixels. Het gaat om een 1/2.4"-sensor en de lens beschikt over een f/2.2-diafragma.

Sony noemt bij de M5 een camerafunctie met de naam 5x Clear Image Zoom, waarbij de gebruiker het beeld zou kunnen inzoomen zonder aan kwaliteit in te boeten. Vermoedelijk gebeurt dat op een stand, waarbij de camera standaard foto's maakt op lagere resolutie, zodat de telefoon het beeld kan croppen door het overschot aan pixels te benutten op de lagere resolutie. Die truc paste Nokia toe op bijvoorbeeld de Lumia 1020.

De M5 is verder een waterdichte en stofdichte smartphone met 5"-scherm, dat is voorzien van full-hd-resolutie. De processor is een MediaTek Helio X10, een octacore met acht Cortex A53-kernen op maximaal 1,8GHz en PowerVR G6200-gpu.

De Xperia C5 Ultra is de eerste Sony-smartphone met minimale bezels rondom het scherm. De kleine schermranden zitten rondom een 6"-scherm. De bezels zijn per zijde rond 2,45mm, iets breder dan de 2,37mm van de Sharp Aquos Crystal, het toestel met de kleinste bezels tot nu toe. De randen aan de boven- en onderkanten zijn wel groter dan bij veel andere smartphones. In totaal is ongeveer 76 procent van de voorkant ingenomen door het scherm. Het scherm heeft een resolutie van 1920x1080 pixels.

De C5 Ultra heeft een frontcamera met een maximale resolutie van 13 megapixels, voorzien van een led-flitser. De camera aan de achterkant heeft eveneens een resolutie van 13 megapixels. De processor is een MediaTek MTK6752, een octacore op 1,7GHz met een Mali T760-gpu.

Beide toestellen komen nog deze zomer uit. Sony laat weten dat het vooralsnog niet van plan is de C5 Ultra en M5 uit te brengen in de Benelux.

Sony Xperia M5Sony Xperia C5 Ultra

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Wow, die M5. Mooie configuratie voor een midrange/high-end telefoon!

+ Dual sim versie is ook verkrijgbaar
Weight - 142.5 g (SS variant) and 142.6 g (DS)
+ Externe SD kaart, icm Android 5, kun je je apps daar gewoon op kwijt.
+ De best verkrijgbare MediaTek processor tot nu toe. Prestaties: tussen de Snapdragon 800 en 801 in
+ Waterdicht, maar met een vrije USB poort.
+ Goede frontcam voor acceptabele foto's/video's.
+ 5" scherm, boven de 5" zijn er genoeg telefoons verkrijgbaar.
+ Sony kennende, gaat deze telefoon met gemak 2 dagen mee
+ 3GB werkgeheugen (waarschijnlijk maar DDR3)
+ NFC
+ Erg goede Backcam (vermoeden is op basis van voorgaande camera prestaties van de Z serie met vorige generatie camera)
+ 4G

- Helaas is hij erg hoog door de grote randen aan de boven + onderkant, terwijl de knoppen op het scherm zitten.
(voorbeeld, de Samsung S6, Huawei P8 zijn kleiner, maar hebben een groter scherm)
- 4G, vermoedelijk alleen 1800, 2100 en 2600 MHz.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 3 augustus 2015 09:08]

Uiteraard!!
&
Ik blijf fan van 1920x1080 schermen. Ik persoonlijk zie het verschil niet met de hogere resoluties. Wel kwa batterij gebruik. Zo zijn er ook voordelen in je kosten, een hogere res is wel vaker duurder. maar vergelijk ik het wel alleen even met batterij gebruik van beide resoluties & kosten. er zullen genoeg andere dingen zijn wat een hogere res wel beter heeft :). Mijn Z3 blijft het 2 dagen ( 2de dag net geen volle dag) bij normaal gebruik nog wel functioneren :).

[Reactie gewijzigd door HaruHaru op 3 augustus 2015 09:19]

Ik ven van mening dat een hogere resolutie alleen meerwaarde heeft wanneer de gebruiker van plan is het apparaat te gebruiken voor Virtual Reality.

Ik zou fabrikanten dan ook aanmoedigen om VR versies van hun apparaten uit te brengen voor de specifieke gebruikers die dat willen en voor de rest zo rond de 400 ppi te blijven (wat 1920x1080 is op een 5 inch scherm). Apple geeft geloof ik apparaten de term retina mee als de ppi rond de 330 ligt bij handhelds

[Reactie gewijzigd door Coebergh op 3 augustus 2015 10:08]

De ppi varieert heel erg bij Apple producten die de term 'retina' dragen. Het idee erachter is dat, bij een normale afstand bij gebruik, de pixels niet meer te onderscheiden zijn voor het oog. Bij laptops ligt dat vaak rond de 220PPI, bij handhelds weer hoger (zit je dichter op).

Overigens voel ik niets voor VR telefoons, de Samsung Gear VR is een geinig apparaat. Maar de kracht van de GPU+CPU zorgen ervoor dat er niets interessants te doen is op de apparaten. Ik denk dat de VR markt voorlopig nog even gescheiden moet blijven.

Echter worden er wel veel telefoonschermen gebruikt in de 'echte' VR headsets. Dus een hogere resolutie in de smartphone markt, betekent automatisch een doorbraak in VR schermen. Daargelaten dat een goede Virtual Reality headset ook een goede refresh-rate en response-rate moeten hebben. Vooralsnog lijken OLED schermen daar het meest geschikt voor.
Ik geloof dat ik er ook bij had gezegd dat die 330 pixels voor handhelds geldt, maar het klopt dat het aan de verwachte afstand tot je scherm af hangt.

Ik ven zelf ook (nog) niet gek van de huidige VR toepassingen, al denk ik wel dat er best wat mensen (met name gamers en sommige professionals) baat van kunnen hebben. Maar tegelijkertijd denk ik idd dat die mensen het juist op een dedicated apparaat willen doen en niet op hun smartphone.

Je laatste punt vind ik interessant, zo had ik er nog niet over na gedacht!
Ik zie zelf weldegelijk een verschil in scherpte tussen 720p/1080p/1440p schermen, en dat is niet marketing die zijn werk doet. Ik zelf kan het niet zo goed uitleggen, maar Raymon Soneira van DisplayMate kan het beter:
"The resolution of the retina is in angular measure - it's 50 Cycles Per Degree. A cycle is a line pair, which is two pixels, so the angular resolution of the eye is 0.6 arc minutes per pixel.

So, if you hold an iPhone at the typical 12 inches from your eyes that works out to 477 pixels per inch, at 8 inches it's 716 ppi. You have to hold it out 18 inches before it falls to 318 ppi.

So the iPhone has significantly lower resolution than the retina. It actually needs a resolution significantly higher than the retina in order to deliver an image that appears perfect to the retina.
Ik weet nog dat ten tijden van de iPhone 4 "echt retina" op meer dan 900PPI werd geschat.

Daarnaast werkt het ook nog zo dat zo lang resolutie verhoogd wordt zullen objecten er steeds levensechter uit zien. (zie 1.1.1) Nou moeten we ook andere problemen met displays verbeteren om echt levens echt te zijn, maar het zou zonde zijn als we stil bleven staan op de huidige resoluties.

Ook helpen HiDPI displays er voor dat je ogen minder moe zullen worden van het lezen, aangezien de letters gewoon vlak zijn zoals op papier, en niet hoekerig zoals op de meeste schermen.

Ik snap het punt dat processorkracht en batterijduur niet moeten lijden onder de resolutie, dus moeten we resoluties gestaagd upgraden, maar dat zal het zeker wel waard zijn. Ik snap alleen niet hoe mensen zo antagonistisch op toch wel een van de belangrijkste dingen van je smartphone reageren.
+ De best verkrijgbare MediaTek processor tot nu toe. Prestaties: tussen de Snapdragon 800 en 801 in
+ Sony kennende, gaat deze telefoon met gemak 2 dagen mee
+ 3GB werkgeheugen (waarschijnlijk maar DDR3)
Best verkrijgbaar, of de beste verkrijgbare MediaTek? ;)
2 dagen of 10 uur, dat ligt voornamelijk aan het gebruik.
Aangezien de Helio X10 alleen LPDDR3 ondersteund tot 933 MHz zal het dat wel zijn.

Verder heeft de X10 nog last van multitasking issues en ook grafisch blijkt het geen echte krachtpatser.

Bron: Helio X10
Bron: PowerVR G6200

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 3 augustus 2015 19:35]

Uhm, het is de beste MediaTek processor die te koop is :D

10 uur onscreen time of 2 dagen gebruik, daarin zit ook nog eens een verschil in. Als je nu niet 1 dag met een "standaard" telefoon kan doen, dan kan dat misschien maar nèt met een Xperia Z-serie.

Wil je real-life prestaties, dan denk ik dat mijn benchmarks wel interessant kunnen zijn:
productreview: Letv Le1 16GB Wit review door Kiswum

Wat betreft de accu, de slechte prestaties van de Le1 kunnen te wijten zijn aan de accu, software of aan de processor. Over het algemeen zijn de MediaTek telefoons die ik in handen heb gehad, ongeveer net zo zuinig als een vergelijkbare Qualcomm soc.
'Helaas is hij erg hoog door de grote randen aan de boven + onderkant, terwijl de knoppen op het scherm zitten. (voorbeeld, de Samsung S6, Huawei P8 zijn kleiner, maar hebben een groter scherm)'

Ben zelf geen fan van Sony wegens te duur voor mij persoonlijk en omdat ik geen fan ben van hun design, maar ze brengen wel als één van de weinige goede specs naar 'kleinere' displays wat ik wel kan appreciëren. Op gebied van bezels kan het inderdaad nog een pak beter, kijk bijvoorbeeld naar Motorola die een groter scherm in een kleinere phone krijgt (5.2" t.o.v. 5").

[Reactie gewijzigd door Largamelion op 3 augustus 2015 11:18]

Helaas nog geen 4 inch telefoon van Sony.. :(
Zit nog steeds met smart op een kleine waardige opvolger van mijn Xperia P te wachten.
Z1 / Z3 "compact" zijn nog steeds bakbeesten, gaat er nog een merk concurrentie bieden tegen de Apple 5C?
Waarom zou je een 4" telefoon willen ter grote van een 5C, terwijl andere telefoons met 4,3" scherm of groter bijna net zo groot zijn?
Voorbeeld van de Z3c met 4,6" scherm:

Lengte 124,4mm
Breedte 59,2mm
Hoogte / Diepte 8,97mm

vs

Lengte 127,3mm
Breedte 64,9mm
Hoogte / Diepte 8,64mm

p.s. Apple zal voor de 5C zeer waarschijnlijk geen opvolger geven (in ieder geval niet in hetzelfde formaat, maar ook richting maatje "bakbeest").
mag ik je de 4,6inch Z3 compact aanraden? Prachtig apparaatje met de hardware van zijn grote broer.
De Z3 Compact scheelt maar 5mm in de hoogte en in de breedte. Geloof me, dat verschil dat ben je na een maand echt compleet vergeten. Daarnaast krijg je 0,6" meer scherm en een veel betere telefoon ervoor terug. Ik kan me echt oprecht niet voorstellen dat je daarover kan vallen.

Verschil is gemeten van je Xperia P, nog niet eens vanaf de door jou genoemde concurrent 5c. Dan wordt het verschil helemaal verwaarloosbaar.

[Reactie gewijzigd door jannoww op 8 augustus 2015 16:13]

De M5 zou een mooie opvolger voor mijn huidige ZL kunnen zijn, ligt er een beetje aan hoe groot deze is, de ZL heeft ook hele kleine bezels zodat ik het hele scherm kan bereiken met mijn duim, dus makkelijk met 1 hand te bedienen. Die kleine bezels op de C5 hadden ze wat mij betreft ook op de M5 moeten doen.

Maar ja nu nog een half jaar wachten totdat de prijzen sowieso gezakt zijn en de eerste gebruikservaringen binnen zijn, ik koop nooit meer een telefoon bij launch iig.

Het design an sich interesseert me ook totaal niet, ding ziet er toch niet meer uit na 3 maanden in mijn broekzak met huissleutels. Telefoon is voor mij een gebruiksvoorwerp. Maar de ZL zit goed elkaar en heb de update naar Lollipop nog gekregen (niet verwacht eigenlijk) dus Sony heeft zich wat mij betreft bewezen. Samsung heet zich daarmee gedisqualificeerd (belooft met update te komen en niet gedaan) bij mijn vorige telefoon, en ik heb zakelijk een S5 en ik vind het een gruwelijk onoverzichtelijk telefoon.

[Reactie gewijzigd door Flagg op 3 augustus 2015 09:13]

145 x 72 x 7.6 mm

Bron: http://www.sonymobile.com...a-m5/specifications/#tabs

p.s. Sony is wel goed met updates, maar vooral bij de Z serie. De series daaronder moet je een beetje geluk hebben met het update beleid. Ik denk dat de M serie het wel eerder zal krijgen van de C serie. Als ik het zo zie zijn dat respectievelijk de mid-range en budget-versies.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 3 augustus 2015 09:16]

Hmm ik voel me nou heel erg lui, bedankt. :)

Maar scheelt dus enkele mm met mijn ZL qua breedte e, een ruime cm qua hoogte, zal hem dus eerst in mijn handen moeten hebben de ZL gaat echt net als ik mijn duim een beetje strek.

*mental note* navraag doen wat het kost om je duim aan rechterhand te verlengen met een cm. :)
Maar dit zijn niet de higend phone dus vrees ik dat Sony Mobile meer achter de feiten aan lopen.

http://www.gsmarena.com/c...Phone2=7464&idPhone3=7463

Ik hoop dat ze als nog een HIG end phone aan melden van de Z3+ is eingelijk een kleine update op de Z3.
Dit zijn ook niet de high end toestellen, die zouden volgens mij eind augustus aangekondigd worden
Hmm laten we hopen dat ze dan ook eens goed kijken naar die concepten die ze gedaan hebben.

Ik hoop dat ze beetje van hun Xperia Z design af stappen. Ze mogen best eens naar hun eigen concept art kijken (was een leak een tijdje terug http://www.xperiablog.net...cial-concept-images-leak/)
Die M5 lijkt me wel wat, maar helaas geen Benelux release....
spijtig, net een M4 Aqua Dual gekocht een maand geleden... ik miste enkel het fullHD scherm...

deze heeft dan ook nog een betere camera! Wel geen snapdragon 615 meer...

Sony maakt meer en meer Mediatek toestellen... vroeger had ik een Mediatek processor, niets mis mee (misschien het stroomverbruik toen).

[Reactie gewijzigd door bjp op 3 augustus 2015 11:44]

Zojuist reactie gehad van Sony Nederland: "Tot heden hebben wij geen concrete marketing informatie betreft de onderstaande modellen.". Dat is imho wat anders dan zeggen dat je het toestel niet uitbrengt in de Benelux. Ik kan me ook niet voorstellen dat een dergelijk toestel (de M5 valt onder de Z5 die bijna zeker naar Nederland komt) alleen op bepaalde markten wordt uitgebracht.
Het design is echt al jaren hetzelfde van de Sony lineup. Stilstand is design wise achteruitgang.
Ik vind Sony altijd wel een kenmerkend design hebben.
Dat komt niet vaak voor tegenwoordig. :)
Mee eens, maar de skin is wel echt verouderd. Komt grotendeels zo uit de periode van de Xperia Arc/Xperia S. Tijd voor wat nieuws. De bovenkant en onderkant kunnen ook vast wat kleiner (of plaats daar twee front facing speakers).
zoals op de z3?...
Ah kijk, da's al beter idd.
Het design is echt al jaren hetzelfde van de Sony lineup. Stilstand is design wise achteruitgang.
Als je houdt van ironie: ik heb vorige maand al die mooie moderne designs eens goed bekeken en heb vervolgens een Sony gekocht omdat ik die verreweg het mooiste vond.

Vind het persoonlijk wel jammer dat Sony ook steeds meer naar "Telefoon Formaatje Koelkast" lijkt te gaan. De M4 aqua en Z3 waren 4,7", deze is al 5"... en zo lijkt het telkens iets groter te worden.
If it ain't broke, don't fix it
Or if you can't fix it, don't break it. :9

Ik vind eerder de schil van Sony in Android niet zo mooi. Iconen die nog 5 jaar geleden gemaakt zouden worden. Qua specs vind ik het wel interessante apparaten, zeker het waterdichte en de goede camera's.
Welke schil van Sony? Ik vind Sony net goed omwille van de minimale wijzigingen tov de standaard android.
Bij apple niet dan?
De iPhone 6 is heel anders qua uiterlijk dan de 5S. Dus nope.
Vond het zelf niet heel erg veel verschil, deze Sony heeft misschien ook wat trekjes van zijn voorganger maar iPhones hebben dan ook
nou ja je kunt argumenteren dat het actieve achteruitgang is daar het design erg lijkt op de eerste 2 generaties iPhones ;-)

Of een kopie van de HTC One M8 natuurlijk.

Wat dat betreft is het gek genoeg Samsung die qua design wat nieuws heeft gedaan.

Maar met al het gezeur over wie kopieert en wie veranderd moet ik zeggen dat ik de iPhone 6 wel de mooiste telefoon vind die op de markt is - kwestie van smaak natuurlijk maar als het geen iOS zou draaien en wat redelijker geprijst was had ik em gekocht.
Ik zie het verschil duidelijk tussen de M8 en de iphone 6, het is eerder de samsung die erg doet denken aan de iphone 6, vooral de onderkant die ze zo prominent op de billboard langs de weg hebben staan.

Qua kosten zal het inderdaad goedkoper zijn zonder IOS, maar echt lager geprijst dan zou het niet met de huidige materialen gemaakt worden, denk daarbij aan kunstof.

Zie bijvoorbeeld samsung, einderlijk hebben ze een mooie telefoon neer gezet met de edge 6, deze is dan ook gelijk een stuk duurder en verschild niet veel met iphone.

Dit is het zelfde geval met 600,- laptops die mensen al te graag vergelijken met een macbook, kijk je naar de concurrent met de zelfde afwerking en het verschil in prijs is nihil, althans dat vind ik.
Oh kom, jij geloofd toch niet dat de kosten van de iPhone in de kwaliteit zitten? Die telefoon kan best gemaakt en verkocht worden voor de helft - je betaald voor marketing en uitbetalingen aan de investeerders. Al eens opgezocht wat hun bruto marge is? En hoeveel ze per jaar verdienen?

Niet dat daar iets mis mee is, hoor - ze doen het gewoon goed qua marketing enzo, dat mag best. Maar als ik zeg dat ik iets goedkopers wil met de zelfde kwaliteit dan kan dat best...
De veranderen om de 2 jaar ;)
Daarom wacht ik gewoon op de iPhone 7, de 6 (en 6s) vind ik gewoon simpel weg niet mooier dan m'n 5s!

[Reactie gewijzigd door nils7 op 3 augustus 2015 08:53]

En dat is altijd de en dan ook de enige reden om een (nieuwe) smartphone te kopen: het design.
En het eerste wat je doet is er een hoesje om gooien
Bij apple was het ook wel tijd dat ze overstapte op 'flat', maar bij Sony is het nog een stukje erger dan dat.

Als ik een Sony vast heb voelt het alsof ik een Android 2.3.6 telefoon vast heb, bovendien lijkt dat ding (Z4) voor mijn gevoel heel traag en raar te werken door alle troep die Sony er op zet.

Persoonlijk vind ik Sony dan ook niet representatief voor de gemiddelde Android ervaring.
Dan heb je je nooit echt verdiept, juist weinig bloat en netjes 5.1.1. Op mn z2 van 2 jaar oud.
Ik weet niet hoor, in het zwart zien die toestellen er echt wel goed uit. Wit is een verkeerde keuze omdat je dan alle lenzen en connectors ziet en paars is voor een heel ander soort man, maar met zwart krijg je het featureless vlakglaseffect dat de designers wellicht voor ogen hadden.

Misschien zou een aluminium rand een goed idee zijn, maar misschien ook niet. Het huidige plastic rond een zwart glazen voorkant doet denken aan een tv of aan zo'n jaren '90 hifi-installatie met een transparant zwarte voorkant waarachter een display oplicht. Misschien is dit wel de bedoeling.
Ben het zeker met je eens, elk jaar geven ze een kleine fijn tune aan hun design van een nieuw model.

Hopelijk kan de xperia z5 over paar maand eindelijk weer de concurrentie aan. De sd810 heeft de z3 plus verpest. Maar hopelijk gaat de sd820 weer killen. De z4 tablet schijnt wel een hele goeie tablet te zijn, maar ook vrij duur.
En nu nog de onder en bovenkant kleiner maken, of het scherm groter..dan zou het helemaal top zijn.
Mooie toestellen hoor, maar ik wacht nog even op de Z5C.
Wel erg handig dat de usb nu niet meer bedekt is met een klepje.