Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 273 reacties
Submitter: Marsli

Turkije heeft een Twitter-blokkade ingesteld nadat de premier van het land, Recep Tayyip Erdoğan, gezegd zou hebben dat hij Twitter zou 'uitroeien'. De blokkade is op bevel van meerdere rechtbanken ingesteld nadat Twitter geweigerd zou hebben bepaalde links te verwijderen.

De blokkade werd donderdagavond ingesteld. "We hebben een gerechtelijk bevel. We roeien Twitter uit.", zei Erdoğan tijdens zijn verkiezingscampagne volgens de Turkse krant Hürriyet, "Het kan me niet schelen wat de internationale gemeenschap zegt. Iedereen zal de kracht van de Turkse republiek aanschouwen."

In een persstatement later verduidelijkte de overheid dat Twitter meerdere gerechtelijke bevelen tot verwijdering van 'bepaalde links' had genegeerd. "Technisch is er geen andere mogelijkheid dan om de toegang te blokkeren om onze burgers te ontzien." Alle providers van het land hebben het bevel tot blokkeren opgevolgd.

Erdoğan lijkt van een recente controversiële wet gebruikgemaakt te hebben, schrijft Mashable, die de telecomautoriteit van het land het recht geeft om websites af te sluiten op basis van privacyinbreuken. In de afgelopen maanden zou Erdoğan al gedreigd hebben Facebook en YouTube te blokkeren. In het verleden werd burgers van Turkije al regelmatig de toegang tot YouTube en andere internetdiensten ontzegd.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (273)

1 2 3 ... 6
Op het werk in Istanboel nog steeds toegang. Via 3G wil het al niet meer lukken. Het zal dus wel niet meer al te lang duren voor het helemaal plat ligt.

Je zou denken, met de locale verkiezingen van 30 maart in het achterhoofd, dat de premier zulke zetten niet op dit moment doet. Of zijn er echt mensen die zulke dingen accepteren? Mijn vrienden, kennissen, collega's alvast niet. Het gaat hier nog stuiven na de verkiezingen.

Ik ben werk nu al enkele maanden in Istanboel. Het land dat de premier probeert te creŽren met al zijn gekke wetten en uitspraken lijkt helemaal niet op het land (misschien zeg ik beter stad) waar ik nu in woon. Dat is misschien in alle landen zo; grote steden zijn modern, het platteland zeer conservatief. En laat nu net een groot deel van de bevolking op het platte land wonen. Het geeft een zeer vertekend beeld bij bv. presidentsverkiezingen. Het verschil tussen metropool en platteland moet zich toch op een andere manier kunnen vertalen bij verkiezingen.

Hoewel ik BelgiŽ absoluut niet mis, merk ik toch dat het er niet zo slecht was. Zulke dingen gebeuren daar nu eenmaal niet.
En dan gaan mensen hier op Tweakers klagen dat Turken in de EU te anti-Erdogan is. Eerlijk is eerlijk praktisch alle partijen zijn slecht, maar die van Erdogan is toch het slechtste.

//ontopic
Erdogan weet dat de meeste mensen in Turkije geen Twitter gebruiken, dus die worden er niet door geraakt. Akparti geeft 200gram rijst/tarwe aan de kiezers en ze kiezen massaal op hem. Tja wat kan je dan van Erdogan verwachten? Hij zal toch wel de verkiezing op deze manier winnen en dat is het meest trieste aan dit hele verhaal... Nog afgezien van alle corruptie en gekke wetten zoals jij ze zo mooi verwoord ;) .
Ik merk dat heel wel jongeren, die zich voor de Gezi incidenten van vorige zomer apolitiek opstelden, zich nu voornemen om te gaan stemmen. Vroeger deden ze het niet en kwamen ze er met een kleine boete vanaf. En ze verenigen zich om te stemmen, niet voor hun voorkeur partij, maar op de 2de partij: CHP. Hun redenering is dat "als je de 2de grootste partij voorbij steekt, je nog altijd maar 2de bent." Ik ben benieuwd naar de verkiezingen. Het zijn locale verkiezingen, dus in grote steden zoals Istanbul, Ankara en Izmir zouden we wel wat verschuivingen kunnen zien.
//ontopic
Akparti geeft 200gram rijst/tarwe aan de kiezers en ze kiezen massaal op hem. Tja wat kan je dan van Erdogan verwachten? Hij zal toch wel de verkiezing op deze manier winnen en dat is het meest trieste aan dit hele verhaal... Nog afgezien van alle corruptie en gekke wetten zoals jij ze zo mooi verwoord ;) .
De PvdA deelt rozen op straat uit voor de verkiezingen en toch verloren ze fiks bij de laatste gemeenteraadverkiezingen. Dus dingen uitdelen hoeft niet te betekenen dat mensen massaal op je gaan stemmen.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 21 maart 2014 13:21]

Het meerendeel van het volk in Turkije is niet welvarend als mensen hier in Nederland. Om mensen hier in Nederland blij te maken heb je meer dan een roos nodig en terecht ;) . Het blijft te gek voor woorden dat je je stem verkoopt voor iets kleins tegenover wat je stem betekent. Of geeft de SP dan ook tomaten weg, zou wel grappig zijn. :+ :Y)
Zou het niet juist ook met die verkiezingen in het achterhoofd gedaan worden? Minder platform voor anti-Erdogan uitspraken? Zo heeft hij het denk ik makkelijker om zijn propaganda er zonder tegenspraak door te drukken. Niet in de stad natuurlijk, maar zoals je zegt, jullie zijn toch in de minderheid dus wat hem betreft, boeien?
je snapt dat op de verkiezingen er niet veel in te brengen zal zijn bij door de bevolking?
En dan te denken dat men het er een paar jaar geleden serieus over had om Turkije lid te maken van de EU...het lijkt erop dat meneer Erdogan hard z'n best aan het doen is om het secularisme en de democratie in Turkije de das om te doen. Dit is het zoveelste voorbeeld.

Jammer voor de Turken die graag Twitten, maar er zal gauw genoeg een alternatief voor komen denk ik zo.
Het is zeker heel triest.. Wij als westerse landen zouden gewoon hard moeten optreden tegen zulke landen. We moeten de grenzen gewoon dichtgooien waardoor niemand meer naar Turkije kan. Ze zullen het direct merken in hun portomonee, toeristen zijn hun belangrijkste inkomsten bron. Zonder dat valt het land uit elkaar en zullen ze uiteindelijk na gaan denken!

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 21 maart 2014 08:09]

toeristen zijn hun belangrijkste inkomsten bron.
Ze verdienen inderdaad nog een aardig centje aan toerisme, maar dat is allang niet meer de belangrijkste inkomstenbron van Turkije. Het is een belangrijk industrieland in de regio geworden en ook een belangrijk doorvoerland voor handel naar het Midden-Oosten. Door de economische crisis in het Westen is Europa nu niet zo'n interessante handelspartner voor Turkije, waardoor ze meer naar het Oosten kijken en zich niet zo gek veel van het Westen aantrekken.
Wanneer de economie bij ons weer aantrekt en de Turkse economie na jaren van forse groei gaat stagneren (iets dat onherroepelijk gaat gebeuren), dan richten ze hun focus weer op Europa. Dan hebben ze het weer serieus over een EU-lidmaatschap en gedraagt de politiek zich weer meer zoals dat in het Westen gebruikelijk is.
Een EU-lidmaatschap zou in het voordeel van de EU zijn, omdat Turkije dan de verbinding tussen Europa en AziŽ (met name het Midden-Oosten) vormt. Wanneer de rust in SyriŽ terugkeert en het handelsembargo met Iran wordt versoepeld ontstaat daar een gigantische markt (niet alleen voor export, maar ook voor import) die dan makkelijk voor de hele EU toegankelijk is.
Het is zeker heel triest.. Wij als westerse landen zouden gewoon hard moeten optreden tegen zulke landen.
Waarom?

Kijk ik ben het ook niet eens met de maatregel maar Turkije is een (okay zwak) functionerende democratie en hoewel omgeven door controverse is Erdogan een gekozen volksvertegenwoordiger. Als de bevolking het niet eens is met zijn maatregelen dan zal hij de volgende verkiezing verliezen. Dus waar halen wij het recht vandaan om straffen uit te delen omdat we het ergens niet mee eens zijn? Ik bedoel als dat een valide reden zou zijn dan zou er niets overblijven van relaties tussen landen.

Dus je kan als buitenland zeggen dat censurering geen goed middel is, dat het de kloof tussen Turkije en Europa zal vergroten en daarmee zijn je mogelijkheden op.
Democratie?

Advocaten en journalisten krijgen het steeds lastiger. Oppositie en andere "lastige mensen" worden via "recht"zaken onschadelijk gemaakt (google Ergenekon). Nu dit weer. Dit alles vergezeld van retoriek waar ze in de oude Sovjetstaten trots op zouden zijn geweest.

Dat ze verkiezingen houden maakt het nog geen democratie.
"Verkiezingen" hebben ze ook in Noord Korea. Het echte criterium is vrije verkiezingen. Dat vereist dat kiezers in vrijheid kunnen bepalen op welke politicus ze stemmen. En dat informatie over criminele daden van politici beschikbaar is.

En dat is nu precies waarom Erdogan Twitter afsluit: er staan honderden links op die de wijd verbreide corruptie binnen zijn AKP aantonen. Deze censuur is dus bedoeld om de verkiezingen niet meer vrij te laten zijn.

En wat betreft "daarmee zijn je mogelijkheden op": Nee. Er zijn tenminste twee acties noodzakelijk: het beŽindigen van de EU lidmaatschapsprocedure Niet opschorten, niet vertragen. Terug naar af, U ontvangt geen 200 miljard. En het tweede is het opzeggen van het associatieverdrag. Geef Turkije dezelfde toegang tot de Europese markt als bijvoorbeeld AustraliŽ of ArgentiniŽ.
Wie ben jij om te bepalen waar mensen wel of niet heen kunnen.
Nederland kan sowiezo alleen het advies geven niet naar het land te gaan.
"Wij" en hard optreden. Zie de Krim. En dat gaat wel even een stukje verder dan Twitter blokkeren. Het laatste heb je zelf in de hand. Jij kan ervoor kiezen om daar nu niet naar op vakantie te gaan, ook al kost een vakantie in bijvoorbeeld Griekenland (kunnen het best gebruiken) iets meer. Maar kan je wel twitteren. Net wat je belangrijker vind.
Social media creŽert uitdagen die we vervolgens ook sociaal moeten aanpakken.
Hadden we nu hard op getreden hadden we mogelijk nu in schuilkelders gezeten ipv hier op tweakers. Denk daar ook maar eens aan.
Kvan, als je Turkije niet tot de EU wilt toelaten dan had je ook landen als Bulgarije, Cyprus, Griekenland, KroatiŽ, RoemeniŽ, TsjechiŽ en Hongarije ook niet moeten toelaten.

Deze landen zijn vele malen erger (corrupter) dan Turkije of in ieder een pot nat.

Hard optreden kan je wel vergeten want the US staat achter Turkije aangezien Turkije op de perfecte spot ligt op de kaart. Tevens heeft de Eu ook Turkije nodig. Waarom mag je zelf uitzoeken.

Wat betreft Erdogan: OPZOUTUH!

[Reactie gewijzigd door Mandrake466 op 21 maart 2014 08:37]

Jaja, het verbod op twitter in Turkije "oplossen" door Nederlanders te verbieden er naar toe te laten reizen. Lekker hypocriet he...
Je kan het ook oplossen door het advies te geven er met z'n allen naar toe te gaan. Hoe meer "andere" geluiden ze horen hoe groter de kans is dat ze het niet eens zijn met de huidige regering.
Percentage mensen in Turkije die het eens zijn met de regering is toch een heel stuk groter dan in Nederland. Hebben we een paar dagen geleden de cijfers van gezien. Cijfers Turkije volgen ook binnenkort.
Dus een regeringadvies van Nederland kun je niet echt serieus nemen. Het is lang geleden dat we hier een regering hebben kunnen kiezen die goed werk heeft verricht.
Dan is er toch ook niks aan de hand. Je moet ze informeren en als ze dan achter hun regering blijven staan zie ik het probleem niet.
Mee eens we bemoeien ons vaak veel te veel met dingen wat ons eigenlijk niet aan gaat.
Via DNS-aanpassing kunnen ze wel op weer op Twitter komen. Want burgemeester van Ankara (eveneens AKP) twittert gewoon vrolijk verder... https://twitter.com/06melihgokcek
Inderdaad, de DNS aanpassen naar die van Google werkt prima. Aangezien ik nog 5 weken in Turkije ben is het wel fijn dat ik op Twitter kan. Overigens heeft Turkije er wel een handje van, dat blokkeren.

Turkije heeft ook een eigen "Educatieve" internet provider welke elke school verplicht moet hebben waarin ze nagenoeg alle ongewenste websites en onderwerpen blokkeren. Zo zijn zelfs YouTube, Vimeo, Blogger en Tumblr geblokkeerd! Oh, en zelfs Tweakblogs is geblokkeerd!

Nieuws items met YouTube oid. in de titel worden overigens ook automatisch geblokkeerd.

[Reactie gewijzigd door hostler op 21 maart 2014 08:31]

Ik vind een edu internet ISP ook helemaal niet erg :) Volgens mij hebben we zoiets ook in Nederland voor scholen.

Mijn werkgever heeft ook een aantal basis scholen als klant. Waarbij wij het internet regelen en zo bepaalde sites en type sites kunnen blokkeren.

Je wilt tijdens het werken op de beamer en iets laten zien via het Internet aan de kinderen dat je niet per ongeluk op een verkeerde website terecht komt.

Maar censuur op normaal Internet thuis vind ik wel te ver gaan.
In Nederland hebben we o.a. Filternet. Wordt binnen de bible-belt gemeenten nog best veel toegepast. Wat overigens best kwalijk is, omdat initiatieven als deze er nogal een handje van hebben om bepaalde website ten aanzien van bv. de evolutieleer te blokkeren.

Statement, dus, bron: ervaring. Ik woon zelf in een 'bible-belt'-gemeente en het is, anno 2014, nog steeds niet ongebruikelijk om dergelijke filters tegen te komen.
Als jij als gebruiker daar voor kiest is daar dan toch niets mis mee? Als jij als gebruiker dan ook maar weet dat bepaalde legale content ook geblokkeerd kan zijn.

Maar als jij hiervoor niet kiest is het gewoon censuur :)

dat Scholen zeker basis scholen met de kleinste kinderen, een soort internet filter hebben vind ik best noodzakelijk. Docenten kunnen iets zoeken op internet en per ongeluk op een site komen met content dat niet geschikt is voor kinderen. Een filter om iig deze resultaten te blokkeren vind ik dan ook gepast. Zolang jij als thuis gebruiker er geen last van ondervind.
nu even genuanceerder, als jij als ouder er voor kiest .... is het dan nog steeds ok....

er zijn ook nog steeds ouders ( ja echt) die hun kinderen aanleren dat joden slechte mensen zijn omdat ze here jezus hebben vermoord... dat je mensen die niet in god geloven mag slaan (of erger) net als david en goliath.

ik weet niet, maar ik vind dat dat gelijk staat aan 'geestelijke' mishandeling van het kind. iedereen moet vrij zijn om de kiezen waar hij of zei in geloofd, maar wel staan wij het mensen toe om kinderen op zulke weize te laten verwaarlozen door ouders en 'christelijke' scholen...
Een speciale provider voor scholen die bepaalde bronnen blokkeert zie ik echt wel meerwaarde van in. Via die weg zou je ook wel scholen toegang kunnen geven tot bepaalde educatieve webapps enzo te bereiken vanuit een door de provider gemaakte startpagina. Een mooi compleet pakket voor internet dus.

Neemt wel de vrijheid weg natuurlijk, maar dat heb je op scholen in principe niet nodig.
Die providers zijn er al :) XS4ALL heeft een aangepast abbo voor scholen :) waarbij het filterpakket ook zelf ingesteld kan worden. Daarbij is de school verantwoordelijk voor de gefilterde content.

Kennisnet heeft ook zo zijn eigen ISP enz enz..
Voor het MBO, HBO en universiteiten heb je eduroam.
Dit is zelfs een wereldwijd draadloos netwerk.
Zit je in Nederland op een aangesloten school, dan kun je ook inloggen op dit draadloze netwerk in New York, Kuala Lumpur of gewoon in onze hoofdstad.
Laatste bericht:

İbrahim Melih GŲkÁek ‏@06melihgokcek 5h

BENİM DNS AYARI A«IK OLDUĞU İ«İN TWİT ATABİLİYORUM.MUHTEMELEN YARIN BU DA KAPATILIR.UMARIM S÷VENLER VE SAHTE HESAP KULLANANLAR DERS ALMIŞTIR
----------

Google translate:
Mijn DNS is ingesteld op Aan DEZE MORGEN in de KAPATILIR.UM ATABİLİYORUM.MUHTEMEL ik twit die deurstijl en nep GEBRUIKERS CURSUS is afgelopen
---------------

Volgens mij leg hij daar uit dat een DNS wijziging het probleem oplost en hij het niet eens is met het beleid, maar dat weet ik niet zeker!
"OMDAT IK DNS HEB KAN IK TWEETEN. MORGEN ZAL DIT OOK WEL GEBLOKKEERD WORDEN. IK HOOP DAT DIEGENE DIE VLOEKEN EN NEP ACCOUNTS GEBRUIKEN HUN LESJE HEBBEN GELEERD".

Ik weet nu niet of hij nep (twitter) account bedoeld of een nep bankrekening.

Erol, bedankt voor het vertalen :)

[Reactie gewijzigd door Mandrake466 op 21 maart 2014 08:29]

45 minuten geleden getweet door Abdullah GŁl, de President van Turkije,
"Hopelijk duurt dit niet lang"

https://twitter.com/cbabdullahgul/status/446943152155656192
Klinkt als een email sturen voor het oplossen van een email probleem. Of is het een politiek statement?
Thanks for the tip.

Kan iemand dan mij uitleggen in welke dns er veranderd moet worden. Wil graag wel op twitter.
Als je spaties toevoegd achter de punten in de tekst wordt het iets leesbaarder in Google Translate :)
Thanks for the tip.

Kan iemand dan mij uitleggen in welke dns er veranderd moet worden. Wil graag wel op twitter..
Tja, wij doen het toch net zo goed? Was hier tot een een paar maanden geleden the Pirate Bay niet geblokkeerd door praktisch alle providers? Hoe is dit anders? Oh ja, bij ons was het nog erger, bij ons was het een private organisatie die besloot dat die website offline moest, in Turkije is het in ieder geval nog de overheid.

Niet dat ik het ermee eens ben, maar ik kan het zelf niet echt anders zien dan de blokkade van TPB hier. 8)7
hier gaat het over de overheid die links wil verwijderen die corruptie van de overheid aan de kaak stellen (lees: het versluieren van misdaad/criminaliteit), in het geval van TPB gaat het over het verwijderen van links naar illegale uploads (lees: poging tot verminderen van misdaad/criminaliteit)
Jij kunt dit niet anders zien? Terug naar school dan maar he ;) Heel, heel lang terug naar school.

Een site die vrijwel uitsluitend gebruikt wordt voor het uitwisselen van auteursrechtelijk beschermd materiaal en een sociaal medium dat vrijwel uitsluitend gebruikt wordt voor communicatie zijn niet hetzelfde.

Een site die wordt geblokkeerd via een gerechtelijke procedure aangespannen door de ene privaatrechtelijke organisatie tegen de andere (en waarvan de blokkade wordt opgeheven via zo'n zelfde procedure) is niet hetzelfde als de overheid die een site/dienst blokkeert omdat er dingen worden gezegd die ze niet aanstaan.

Daarbij wil ik opmerken dat ik het blokkeren van geen van beide goedkeur, maar dat het niet van veel denkvermogen getuigt als je het verschil niet ziet.
...In het verleden werd burgers van Turkije al regelmatig de toegang tot YouTube en andere internetdiensten ontzegd.
Deze laatste zin dekt de lading van mijn gevoel hierover. Incapabel leiderschap en met een sloophamer een minuscuul probleem escaleren.
Overigens vraag ik me af wanneer dit soort zaken doorslaat de andere kant op. Wanneer zou een partij zoals twitter, google of facebook gewoon stoppen met hun applicatie beschikbaar stellen in een land zoals Turkije, als je dit soort problemen krijgt?

Wordt weer tijd om een VPN tunnel beschikbaar te stellen, deze keer niet voor Chinese vrienden, maar bizar genoeg voor een land wat zo ver was en zo dichtbij ligt.
Zoals hierboven aangehaald, hiermee lijkt me een eventueel lidmaatschap van de EU ook weer een decennium verder weg.

[Reactie gewijzigd door SndBastard op 21 maart 2014 07:40]

Ik denk niet dat dit zoals je zegt met een sloophamer een miniscuul probleem escalleren is, ik denk dat dit een excuus is om een medium wat veel gebruikt wordt door de tegenstanders van Erdogan te verbannen. Ook het feit dat je wel weer om die blokkade wel heen kunt betekent niet dat het niet effectief is, sommige mensen zullen toch wel blijven tweeten maar als hun publiek binnen Turkije minder is dan is dat winst voor Erdogan.
Wat betreft lidmaatschap van de EU, dat wil Erdogan voor zover ik weet ook helemaal niet. Hij is al een hele tijd bezig om het land verder weg te brengen van de westerse maatschappij en dichterbij een traditioneel islamitische, daarbij alle protest bloedig neerslaand.
Desondanks gunnen we Turkije wel alle handelsvoordelen die bij de status van (kandidaat)lid horen. Zo hoeven Turken in Nederland niet te integreren, net zoals Belgen dat niet hoeven. Laten we die regels ook meteen schrappen. Als Turkije Iran achterna wil, dan kan de EU dat niet tegenhouden, maar we hoeven het niet te subsidieren.
dat Twitter meerdere gerechtelijke bevelen tot verwijdering van 'bepaalde links' had genegeerd.
Als dat waar is dan is de actie toch logisch en legitiem? Iedereen loop te mopperen over beperking van vrijheid. Maar een land laat niet met zich sollen als een (groot) bedrijf de lokale wetten aan zijn laars lapt. Dat vind ik wel sterk.
Ik ben helaas wel een beetje bang dat het niet zo eenvoudig ligt.

[Reactie gewijzigd door Folke op 21 maart 2014 07:55]

Zou jij als internetbedrijf wel meewerken aan censuur, dan?
Ik, net zoals Twitter, Google, en whichever website, niet.
Hoe verachtekijk ook, dan moet je geen zaken doen ik dat land. Als je het wel doet zul je je aan de wetten moeten houden.
Om eerlijk te zijn snap ik de houding van Twitter wel, ze laten wel duidelijk merken dat ze het er niet mee eens zijn.
Mijn ouders zijn van Koerdische afkomst en volgen regelmatig met mij de binnenlandse politiek van Turkije.

Op moment is het land er zeker beter aan toe dan wanneer mijn ouders er leefde. Ze hebben grote vooruitgang geboekt. ( betere infrastructuur, meer openheid, het toelaten van koerdisch spreken op straat, ... ). Maar het land is nog jong en heeft een lange weg te gaan. Al deze verbeteringen zijn mooi maar hebben dan ook weer geen kracht als het volk die jarenlang super nationalistisch is gemaakt en altijd ouderwets heeft gedacht deze verbeteringen moeten weten te verteren.

Over meneer Erdogan,
Erdogan is lijk elk andere politici. Mooi van buiten en ... van binnen :)
Grote fraude onderzoek met belastende bewijzen afschuiven als vervalsing en vizieren en het volk maar klappen naar zijn woorden.
Spijtig maar waar

Over twitter,
De bevolking hun eerste zorg is niet twitter maar de overheersende armoede. Ze geloven dat het beter wordt als ze op AKP of CHP of wie dan ook belooft dat het beter wordt. En dan heb je de stemmen. Internet in de meeste plaatsen van Turkije gebeurt nog in de Web Cafe's. En daar is het meestal voor te chatten, facebook, spelletjes spelen en schunnige foto's.
Hallo Bakuku,

Eerlijk gezegd zie ik niet echt armoede in mijn directe omgeving, ik zit in de telecom (Turk Telekom) en we hebben tot in de kleinste dorpje al een fibre verbinding of een R/L.

Bedelaars heb je altijd in Turkije en volgens mijn omgeving hebben zij meer geld dan ik dus ze raden mij af om hun geld te geven.

+/- 8 miljoen huishoudens (5 mensen gemiddeld per huishouden) hebben een internet verbinding. (vaste lijn)
Dus 40 miljoen (van de 70)

Ik heb geen info van hoeveel Superonline/Turkcell aan vaste verbindingen heeft. Daarnaast heb je ook DigitŁrk, D-Smart, Uydunet etc.

Tel daarbij de smartphones met internetverbinding bij. (Heb geen cijfers van Turkcell, Avea of Vodafone)

Veel mensen hebben ook heel veel goud en vreemde valuta onder de kussen (heb zelf nu ook een stock opgebouwd :) )

Het is inderdaad steeds beter geworden in Turkije, binnen 4 jaar tijd verdien ik bijna 50% meer salaris, en niets is 50% duurder geworden in die 4 jaar tijd hoor.

Hoe dan ook, het kan altijd beter. En ik ondervind ook gewoon dat koerden en andere minderheden gewoon als een inwoner worden gezien.
Dan is het er sterk op vooruit gegaan laatst ik ben geweest.
Fijn om te weten dat ze op dat vlak goed vooruit gaan.

Armoede is er nog, misschien niet in jou directe omgeving maar ze is er. Ken veel Turken van hier die toegeeft dat hun familie daar het zeker niet goed hebben. Ze komen er juist juist rond.

Het zal veranderen op zijn tijd maar dan zullen de mensen daar ook moeten mee veranderen vrees ik.
Dit is heel jammer voor de Turkse democratie. Maar de meeste Turken twitteren weer door met een DNS aanpassing of vpn.
Ik verwachtte al censuur toen de nieuwe internetwet aankwam. Er zijn talloze incriminerende geluidsopnames op Twitter gekomen die door het gerechtshof in het kader van een groot corruptieonderzoek waren gemaakt. Er waren beloftes dat er ook opnames zouden worden vrijgegeven over een politieke moord op een rivaliserende Islamitische politicus, muhsin yazicioglu, die in 2009 onder verdachte omstandigheden stierf.
Haha Turkse democratie...dat is met dit soort acties wel een beetje een contradictio in terminis aan het worden.
ja jammer.. ik hoop dat er bij de verkiezingen niet al te veel wordt gesjoemeld . Er zijn nu op twitter ook berichten van voorgedrukte stembiljetten en gefalsificeerde stembusmedewerker handtekeningen....
Hoog tijd voor Twister: http://twister.net.co/

Dit is een gedecentaliseerde Twitter-achtige oplossing waarbij iedereen een account op een eigen node kan draaien of een account kan hebben bij een van de meerdere websites die als node functioneren. Turkije kan moeilijk ALLE Twister-software downloads en websites blokkeren.

Helaas is er van de software nog slechts een alpha-versie beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door rickiii op 21 maart 2014 09:00]

Turkije kan (en zal) spijtig genoeg wel iedereen gewoon naar de gevangenis sturen die zo'n software gebruikt. En dat zijn het soort gevangenissen waar ze concepten als "eerlijk proces", "mensenrechten",... niet kennen, ŗls je al niet gewoon ineens van de aardbodem verdwijnt.
Alles wat die kerel doet heeft totaal niets met de islam te maken. De verhalen die rondgaan dat hij een islamitische staat van Turkije wilt maken is ook bullshit. Dat wordt hier door de westerse media verteld.

Het punt is dat hij trekjes toont van een dictator. Rechten van de burger ontnemen en alles wat hij wilt zal gebeuren zonder dat het volk er ook maar iets over te zeggen heeft. Zijn eigen familie voortrekken. Wie denk je dat die mega winkelcentrum in Taksim park zou maken? Zoon van Erdogan.

Hier in Nederland kan alles door de strot gedrukt worden, maar wat die Erdogan geflikt heeft kan echt niet door de beugel.
Lees jij wel de juiste media? Zowat alle kranten, tv zenders en journalisten zijn van Erdogan.

Een betrouwbaar bron moet aangetoond kunnen worden met feiten. Een feit is bijvoorbeeld een bewijsstuk als een rapport. En niet een speech van Erdogan.

Waarom raken alle journalisten werkloos als ze iets schrijven wat Erdogan niet bevalt? Omdat het allemaal leugens zijn? Zegt Erdogan zelf altijd de waarheid? Laat hem eens vertellen waar het geld van Deniz Feneri is gebleven.
Zie hier een voorbeeld van volk dat domgehouden wordt door propaganda van Erdogan.
Het bouwen van wegen doe je niet in 10 jaar tijd. Vooral niet 16000km Daar zijn projecten van gestart sinds 1970. Erdogan plakt daar zijn label dat hij het had gemaakt. Rapporten zeggen echter wat anders.
Economie loopt hard? Hard richting de grond ja. De lira is nog nooit zo hard gezakt in waarde. Wie betaald de duurste brandstof op aarde? Juist ja Turkije.

Over de economie van Turkije, Erdogan zegt dat ze IMF een lening gegeven hebben :') Dan mogen mensen die dit geloven eerst even uitzoeken wat IMF is. Contributiegeld wat altijd al betaald werd. Erdogan plakt daar weer zijn label op dat ze een lening aan 'de rest van de wereld' geven.

Waarom heeft Turkije geen contact meer met de buurlanden? Waarom heeft Erdogan zowat alle grote holdings en bedrijven verkocht naar het buitenland? Waarom importeert Erdogan gas voor een driedubbel hogere prijs? Waarom is de vlees zo duur. En laat hem die 800 miljoen dollar eens verklaren op Zwitserse banken.

Doe eens goed je huiswerk en kijk naar de feiten. Turkse TV/kranten/media is allang niet meer wat het was.

Die mafkezen in Gezi park, die mafkezen zijn het volk zelf. Die zijn het zat. Denk je echt dat die gasten daar niets te doen hebben dan te rellen. "Oh laat ik maar vandaag zomaar de politie aanvallen".
Misschien is het een idee om naar het volk te luisteren ipv uit te roeien met gas.

Wat verteld Erdogan TV? Dat het terroristen zijn, dat zijn politie helden zijn. Tot nu toe is de politie nog nooit zo hevig ingezet tegen het volk.

Erdogan doet alsof hij een goede moslim is. Dat kan hij in ieder geval vergeten met de leugens die hij verteld. We wachten nog steeds op het filmpje dat mensen alcohol gingen drinken en met hun schoenen liepen in de moskee. Wel heeft HalkTV een filmpje die opgenomen is door iemand anders laten zien. Dat toonde wel het tegenovergestelde wat Erdogan zegt. Er is zelfs aan de imam gevraagd of het klopt wat Erdogan zegt. Zelfs de imam zegt dat het niet zo is.

Je moet niet alles geloven wat hij zegt maar kijken naar de feiten, kijken wat de oppositie te vertellen heeft.

Erdogan heeft nu voor een situate gezorgd dat alle mensen die op hem stemmen moslims zijn en de rest zijn terroristen. Waar vroeger (minder) problemen waren met koerden, alevieten etc. zijn nu de problemen groter geworden. Als premier heb je het niet over een koerd, aleviet, moslim maar over je volk zelf.

Zelf ben ik een islamiet en heb net als de rest geen recht om een ander te beoordelen. Ik heb dat recht niet, Erdogan ook niet.

Stel je voor dat Wilders eens de straat op ging en Marokkanen zouden vergassen. Zijn genoeg die er mee eens zouden zijn.
En daarmee hebben we het volgende land dat denkt dat het zijn mensen op deze manier kan onderdrukken en de vrijheid van mening in het gedrang laat komen. Wanneer leren mensen nu eens dat censuur niet de oplossing is? Ga in gesprek; houdt het debat levend; kijk en begrijp waarom bepaalde zaken die je niet leuk vindt toch gezegd worden. Leer daarvan.

Ik moet nog zien hoe lang het duurt tot de Turken wel weer via een omweg op Twitter kunnen komen. Als hier TPB al niet eens geblokkeerd kan worden, hoe zal het dan gaan met een medium als Twitter dat bij uitstek geschikt is om je mening te verkondigen en je van informatie te voorzien. Een weg naar Twitter zal waarschijnlijk weer zo gevonden worden.

Van een land als Turkije mag je ondertussen toch wensen dat ze dit soort dingen niet doen.
Het is censuur. Er zijn de afgelopen weken via Twitter zaken uit telefoongesprekken welke Erdoğan gevoerd zou hebben openbaar gemaakt. Of dit nu allemaal waar of niet waar is, dat zal een belangrijke reden zijn geweest om Twitter te blokkeren. Kan je dat alleen niet interpreteren als schuld bekennen? Waarom zou je iets blokkeren als het niet waar is? Tenzij je de bevolking heftig onderdrukt ga je daar bij verkiezingen last van krijgen.

Alles bij elkaar een enge situatie. Tijd zal het leren...
Vreemde is dat een groot deel van de turken ook echt totaal niet achter dit soort dingen staan...

Ja je hebt van die idioten zoals Erdoğan of het 'uitschot' wat je hier ook hebt in Nederland, maar toch is een groot deel naar mijn weten niet van die mafkezen.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True