'Twitter-gebruik in Turkije neemt toe na blokkade'

De blokkade van Twitter in Turkije lijkt averechts te werken: het gebruik van de microbloggingdienst ligt sinds de blokkade is ingesteld hoger dan daarvoor. Gebruikers twitteren via sms of gebruiken een alternatieve dns-server om de blokkade te omzeilen.

Het aantal tweets van Turkse gebruikers ligt 138 procent hoger dan in dezelfde periode voor de blokkade, blijkt uit cijfers die twee statistiekenbedrijven aan VentureBeat hebben overhandigd. Volgens The Guardian waren er vrijdag op het moment van schrijven al 2,5 miljoen tweets verstuurd, wat een record in Turkije zou zijn. Na de blokkade was de hashtag '#turkeyblockedtwitter' zelfs wereldwijd trending topic.

De blokkade is relatief eenvoudig te omzeilen: het gaat om een dns-blokkade, dus het instellen van een alternatieve dns-server van bijvoorbeeld Google of OpenDNS is voldoende om de dienst toch te gebruiken. Daarnaast gebruiken Turkse twitteraars vpn-verbindingen om de blokkade te omzeilen. Ook kunnen ze sms gebruiken om te twitteren; vooralsnog lijkt de shortcode van Twitter nog niet geblokkeerd.

Alle Turkse internetproviders werken mee aan de blokkade, die donderdagavond is ingesteld. Twitter zou meerdere keren hebben geweigerd om links te verwijderen; op basis van een nieuwe, omstreden wet kan daarop de complete website worden geblokkeerd.

Door Joost Schellevis

Redacteur

21-03-2014 • 18:47

138 Linkedin

Reacties (138)

138
110
72
13
3
9
Wijzig sortering
Laat ik vooraf zeggen dat ik tegen alle poltieke/stroomingen partijen ben voordat ik cliche reacties krijg.

Hij blokkert twitter/youtube/facebook omdat zijn vuile was en die van anderen naar buiten wordt gebracht via deza kanalen.Voorbeeld op een youtube account genaamd " Bascalan" zijn er heleboel stem opnames van telefoon gesprekken( in middels 37 ) van hem die aantonen dat hij op de dag van de anti fraude operatie van de politie zijn zoon belt en hem vertelt dat 3 zonen van ministers zijn opgepakt, hij al wat er is elders moet verbergen.Zijn zoon zegt dan ''enige wat hier is jouw geld papa'', hij" ja dat bedoel ik ook''. Later op die dag vraagt hij zijn zoon of het is gelukt zijn zoon Bilal zegt dat er alleen 30 miljoen euro over is .Moet je nagaan ,ze zijn heel de dag bezig gewest en nog 30 miljoen euro.

Andere voorbeeld: hij belt persoonlijk vanuit Marokko naar de direktuer van HaberTurk TV kanaal om de news banner onder aan de scherm loopt te verwijderen.Dit gebeurt tijdens de rellen in Istanbul in Juni2013.En de direkteur blt verder met manager etc.

Let wel op dat deze gespreken somswel meer dan 10 min lang zijn en dat context en stemmen consistent zijn.Binnen een dag na het verschijnen van de eerste telefoon opname zei de minister van technologie dat ze nep zijn,let wel paar dagan daarvoor was deze minister op de plaats van de oude minister gezet, ra ra !
Niet alleen op basis van context is vast komen te staan dat de gesprekken echt zijn, maar er is ook spectrografische analyse uitgevoerd die dit ondersteunt.

Je kunt je alleen afvragen wat dit betekent voor een Turk. De logica die ik in Istanbul hoorde: "iedereen heeft zijn zakken gevuld, maar de AKP zorgt dat er ook wat onze kant op waait".

Ze weten kortom donders goed dat de Erdogan clan zijn zakken vult. De grootse projecten en zijn familiebedrijven helpen hier allemaal aan mee. Er zijn er verdomd weinig die twijfelen aan de authenticiteit van de gesprekken. Hetgeen de Cemaat onderschat heeft is hoe weinig het mensen interesseert.

Zolang er iemand zit die voor hun belangen opkomt (ok, en zijn eigen), zal het ze worst zijn. Andere regeringen hebben zichzelf ook verrijkt, dus waarom zouden ze Erdogan erop afrekenen?
Het is een doorgestoken kaart dat sommige mensen het niet zo schokkerend vinden of doen alsof,want er wordt op een brede schaal (direct en indirect) en op een agressieve wijze manipulatie uitgevoerd op mensen.Af en toe spreken ze hun mond voorbij, of een tongslippertje : op TRTHaber is een programma genaamd Derin Analiz, de presentator zei op gegeven moment tijdens zijn kant en klare pep-talk dat ze zonder schuld de boel voortstuwen, LOL ,de andere poppetje van Erdogan deed alsof hij hem niet hoorde en praatte verder.Ieder jaar betaalt Turkije allen al +- 25 miljard Dollar aan rente van haar schulden.Ja dit jaar ook.

Dus,net zoals op de dag van 11september2001 zei een ''toevallige'' ,''normale''voorbijganger dat de torens door de kerosine hitte zijn in elkaar gestoord.Maar nu weten we hoe het zit met 9/11.Op het heetste van de chaos, midden in een emotionele situatie wordt er leugens aan ons verkocht.

[Reactie gewijzigd door TahlilciTurk op 21 maart 2014 21:40]

Wederom weet u meer dan een ander... wanneer en door wie is dit 'bewezen' dan?

Heb ik u verkeerd begrepen of missen uw statements iedere vorm van onderbouwing?

Let op: een mening is niet hetzelfde als een feit. Niet alles wat u leest/hoort en in uw straatje past is waarheid!
LET OP! LEES VOOR INFO OVER TURKIJE!! (..) niemand weet genoeg over turkije hier.
Kun je aangeven waar jouw kennis over Turkije op gebaseerd is? [edit: zie reactie StarScreaMx hieronder] Ik heb er zelf een jaar gewoond en me erg verdiept in de politiek. Vooral omdat het samen viel met de Gezi Park protesten waar ik 5 minuten vandaan woonde.


Het valt me op dat je enkele feitelijke onjuistheden presenteert. De meest opvallende is toch wel dat je Twitter als belangrijkste sociale netwerksite beschouwt. Dit ligt veel genuanceerder: Facebook speelt een veel belangrijkere rol in het leven van de Turken.

Facebook en Google zijn in het recente verleden tegemoet gekomen aan de eis van de regering om een vestiging in Turkije te openen. De regering kan daarom een zekere mate van invloed over ze uitoefenen. Hieraan ging in het geval van Google een lange blokkade van Youtube aan vooraf voordat ze toegaven.

Twitter weet zich vooralsnog te onttrekken aan de druk van de regering Erdogan.

Verder is het raar dat je zegt dat "tweets demonstraties veroorzaken". Dat ligt een beetje in de lijn van uitspraken van Erdogan over een "robot-leger" dat onrust verspreidt.

Als je nadenkt over de anatomie van een demonstratie, kom je erachter dat onvrede of angst onder een grote groep de werkelijke oorzaak is. De demonstratie is een democratisch recht en een prima middel om dit te tonen. Het is echter gebleken dat de regering structureel op zoek is naar manieren om dit recht te ondermijnen.

In bepaalde gevallen is dat zover gegaan om advocaten die demonstranten verdedigden te arresteren. Om dokters die slachtoffers van politie-geweld behandelden te arresteren van van hun bevoegdheid te ontslaan. Het verbod op Twitter past prima in het patroon om het demonstreren onmogelijk te maken.

Bovendien, en misschien belangrijker, is het een spreekbuis waar Erdogan geen controle over heeft. Alle media zit in zijn binnenzak. Terwijl de stad om me heen in de brand stond, werden er pinguin documentaires uitgezonden.

Recente onthullingen over corruptie zijn zeer bezwarend, zelfs onder de harde kern van zijn aanhang. Het is er hem aan gelegen om dit de kop in te drukken op de enige manier die hij kent.

ps. Als iemand vragen heeft over de situatie in Turkije, stel ze aan mij en ik doe mijn best te antwoorden.

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 21 maart 2014 20:47]

In Turkije gaan volgende week 52.695.831 mensen naar de stembussen. Dan weet je ook dat er 3 maal zoveel stem biljetten zijn klaar gemaakt voor de verkiezingen op 30 maart. Om precies te zijn 141.654.161 stem biljetten.
Ik ben zelf Turks, die politiek en nieuws goed bijhoud, qwa de goede en slechte kanten van de media. Dankzij mijn laptop en smartphone ontkomt mij helemaal niks, en elke avond de TV nieuws, praten met vrienden, onderzoeken in vertrouwbare bronnen.

Hier komt mijn ervaringen uit
Ik vermoedde het al een beetje: bedankt voor je reactie en fijn dat je bijdraagt aan de discussie :) eline sağlık

Het blijft een complex land en het is hier moeilijk uit de leggen dat niet alles zo zwart/wit is als het voor ons Nederlanders lijkt. Je kunt het alleen met de volledige historie snappen en ook zien waar Erdogan vandaan komt.

edit: Laten we geen onderlinge politieke discussie voeren, ik denk niet dat iemand daar wijzer van wordt: Şerefine Tayyip ve biber gazi için teşekkür ederim!

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 21 maart 2014 20:53]

Geen dank hoor! Ik probeer zoveel mogelijk mensen hier ook duidelijk te maken dat de media gewoon niet te vertrouwen is!
Met Turkije gaat het nu ongelooflijk goed.
De premier is ook geen dictator te noemen.
Hij heeft soms wel wat harde woordjes, maar that's it. In ieder geval thanks voor het lezen van mijn berichten!
Ging het niet goed met turkije vanwege het feit dat veel staatsbedrijven zijn verkocht aan het buitenland? En turkije openstelt voor buitenlandse investeringen?

Dus niet vanwege de turkse bevolking maar verandering van regulering lijkt me de economie een tijdelijke impuls te geven die over een langere periode zal stabiliseren net als een steen in het water gooien.

Volgens recente gegevens is de Turkse economie een luchtballon dat alleen maar fictioneel lijkt te floreren maar in werkelijkheid helemaal niet zo is. Een fabeltje zeg maar.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 22 maart 2014 13:30]

En wat is je punt? Dat er niet gedemonstreerd mag worden? Of dat je Twitter niet zou mogen gebruiken om tot demonstraties op te roepen? Of dat je het eigenlijk eens bent met de poging van de regering om tegengeluiden te censureren?
Nu ben ik het met je eens dat vooral nieuws over buitenlandse politiek vaak beperkt of eenzijdig wordt weergegeven.
Maar de mogelijkheden van de bevolking om onderling te communiceren inperken, om demonstraties te voorkomen, is toch iets dat naar mijn mening niet thuis hoort in een democratie.
Democratie is tegenwoordig maar een woord in de politiek. Voor ons lijkt het democratie :)
Je mag toch gewoon demonstreren? Hoe moeten mensen anders weten wanneer ze waar moeten zijn...
Ik ben het volledig met je eens ALS demonstraties netals in Nederland gebeuren. Maar helaas begrijp ik deze zet van de regering en ik ben ervan overtuigd dat hetzelfde in Nederland zou gebeuren (weet het bijna heel zeker).

Allereerst mag je in Turkije gaan demonstreren, dat is geen probleem, maar je moet er wel een vergunning ervoor hebben en je krijgt een aangewezen plaats waar je dan kan demonstreren. Dit gaat precies hetzelfde in Nederland. In Nederland is het ook verboden om zonder vergunning e.d. te demonstreren.

Demonstraties die via Twitter worden georganiseerd zijn vaak (lees: altijd) illegaal. Wat er dan gebeurt is, dat demonstraties snel uit de hand lopen (vandalisme, onschuldige mensen die worden meegetrokken, veel mensen raken verwond). Kortom: niet goed. Dit, gecombineerd met Turkse agressie en kort lontje versterkt de omringende schade en vooral mensen. Politie treed op, maar als het chaos is dan kan je ze ook niet goed onder controle houden en er gebeuren vele verschikkelijke dingen.

Hierdoor wordt dus Twitter geblokkeerd, helaas gaat het ten koste van mensen die het natuurlijk voor normale doeleinden wordt gebruikt. Ik zou het toch anders hebben gedaan, maar misschien heb je die niet, ik moet dan meer onderzoek doen.

Nu moet ik ff ook in mijn betoog vertellen waarom ik denk dat Nederland (lees: Westen) precies hetzelfde zouden doen. Overigens is dit natuulijk niet 100% natuurlijk. Iedereen herinneert zich vast wel het feestje in Haren (Waar is het feestje? Hier is het feestje!). Ik weet niet of je het nog herinneert maar hierna werd er strak controle uitgevoerd op Facebook om volgende feestjes te voorkomen. Mocht er een melding worden gedaan van zo een event dan zou het gelijk verwijderd worden. "Premier David Cameron bepleitte zelfs een zogenoemde “killswitch” als allerlaatste redmiddel om álle verkeer lam te kunnen leggen na de gebeurtenissen bij de Londense rellen. "(source: TNO)

Hiermee wil ik zeggen dat Westen zelfde soort ideeen hebben en dat mensen niet henzelf als heilig moeten zien en zeker niet "moet dit bij de EU?" aangezien EU zelf waarschijnlijk zelfde zou reageren. Ik bedoel, ze hebben nog niet eens rellen als Turkije meegemaakt en ze hebben al zelfde plannen om het te voorkomen.
Wat een onzin: In Nederland heb je geen vergunning nodig om te demonstreren, sterker nog: expliciet wordt in artikel 9 van de grondwet het recht op betoging gewaarborgd. Je hebt geen vergunning nodig en je krijgt geen plaats aangewezen.

Demonstraties die via Twitter worden georganiseerd zijn altijd illegaal? Waarom, het is toch een medium om contact met elkaar te hebben? We sluiten toch ook niet de telefoonlijnen af omdat mensen via telefoon wel eens een demonstratie zouden kunnen afspreken?

De kill-switch van Cameron is er niet voor niets niet gekomen, dit zou een beperking van je grondrechten betekenen. En Haaren was natuurlijk geen demonstratie, geen uiting van een mening of vergadering om aan meningsvorming te doen. Want daarvoor zijn deze grondrechten in het leven geroepen.

Dat Facebook gecontroleerd werd is logisch. Mensen publiceren openbare informatie via Facebook (in dit geval oproep tot een bijeenkomst die via een APV verboden is). Dat heeft echter niet tot gevolg dat facebook afgesloten wordt.

Ik weet te weinig van de Turkse situatie om een inhoudelijke uitspraak te kunnen doen over de demonstraties maar het is evident dat het afsluiten van communicatiemediums niet is toegestaan.
Met vergunning bedoel ik dan dit, het komt als het ware op hetzelfde neer. (dit was het eerste google link) Het wordt een geregeld demonstratie (veilig en met controle).

Met "demonstraties via Twitter altijd illegaal" bedoel ik natuurlijk dat het waarschijnlijk spontaan gebeurd en zonder enige melding bij regering e.d.

Kill-switch van Cameron is niet gekomen, omdat mijn aap destijds het niet leuk vond. Sorry, als het zo raar klinkt, maar wat ik bedoel is dat het speculaties zijn. Ik denk dat de MP van Verenigd Koninkrijk niet een mongool is en wel wat weet van grondwetten. Er zijn allerlei middelen omdat het te omzeilen, maak je daar maar geen zorgen over ;)

Mensen sterke controle op facebook doel ik dan ook op het feit dat dit alleen al gebeurd bij een feestje, dus kan je je beetje voorstellen wat er gebeurd als er één hele grote rel ontstaat waardoor business stopt, ov niet rijdt, chaos ontstaat, etc. Ik heb zo'n idee dat ze met sterkere controles gaan komen, misschien niet zoals Twitter stopzetten maar wat tactischer (zo zijn de westerse overheden eenmaal). Natuurlijk is dit een speculatie, daarom zei ik ook dat het niet 100% zeker is, maar er wel sterke aanwijzingen zijn.

Ik apprecieer wel je punten die je hebt gemaakt. Veelal heb je grijze gebieden (het is bijna nooit zwart-wit foto), waardoor je dus niet zeker kan zijn over wat je zegt. Daarom zijn de bovenstaande ook allemaal speculaties. Wie weet vond Erdogan de woord Twitter niet leuk en heeft ie het geblocked hahaha

[Reactie gewijzigd door darkchief op 21 maart 2014 21:39]

Ik had er graag de mogelijkheid willen hebben om je door Gezi Park rond te leiden en je te laten zien hoever bezijden de waarheid jouw generalisaties zijn.

Twee weken lang heeft men daar gedemonstreerd, zonder geweld, zonder problemen. Dat moet je in Nederland niet proberen om 10 verschillende stromingen op een veldje te zetten, zonder politie en met wat alcohol erbij. Ik voorspel een veldslag. In Turkije? Kringdansen. Twee gratis bibliotheken. Drie gratis gaarkeukens. Een veldhospitaal voor dieren die gewond raakten door het traangas.

Dit allemaal terwijl de politie probeerde te provoceren met charges en toneelstukjes met molotov cocktails (waarvan ik getuige was, echt hilarisch).

Begrijp me goed, het is niet dat er geen onvertogen woord gevallen is, maar de propaganda van de staats-media kon er niet verder naast zitten.
En dat terwijl de rest van Turkije dacht dat het een paar mensen waren die zich druk maken om een paar bomen vertelde een turk mij afgelopen zomer op vakantie daar. Het is daar dus waarschijnlijk nauwelijks op het nieuws geweest.
Deze post is op zoveel manieren fout, dat ik niet weet waar te beginnen. Gelukkig corrigeerde 'bvdbos' je al grotendeels. Jij klinkt meer als een soort Erdogan II.

Demonstraties gebeuren in Europa dagelijks, op hele kleine schaal en op hele grote. Ik geloof dat de Groningers nog niet heel veel weken terug een demonstratie hebben gehouden, waarbij ze een snelweg blokkeerden. En of je nou een demonstratie via Twitter, post, facebook, post-it bij je plaatselijke supermarkt organiseert, maakt natuurlijk niets uit. Je hebt een grondwettelijk recht om te demonstreren en deze te organiseren. Zoals jij het verwoord, klinkt het als een oproep voor het opzetten van een criminele organisatie. Haaren is een exceptioneel voorbeeld van een uit de hand gelopen samenscholing van mensen bij een voor Nederland vrij uniek fenomeen. Natuurlijk monitort de politie zulke oproepen daarna, om een herhaling te voorkomen. Dit staat echter in geen vergelijking met het afsluiten van een medium. Totaal kromme vergelijking.

Excessen tijdens demonstraties, waarbij vandalisme of iets dergelijks plaatsvind, zijn altijd al verboden en moeten zodoende ook aangepakt worden. Maar daarmee vertel ik niets nieuws.
Ook in Nederland worden wel eens demonstraties verboden (als de burgemeester bang is dat het uit de hand gaat lopen bijvoorbeeld). En er zijn de afgelopen tijd al meerdere doden gevallen bij demonstraties; de kans dat het bij een volgende demonstratie weer helemaal mis gaat is reëel.

Nee, ik ben het niet eens met het volledig blokkeren van Twitter.
Nee, ik ben het niet eens met een volledig verbod op demonstraties (als dat er is; geen idee).
Maar met jouw "je mag toch demonstreren" (met een impliciete "demonstraties zouden nooit verboden mogen worden" erachter) kan ik het ook niet eens zijn. Het hele verhaal is net even iets ingewikkelder.
Ja en? Dus hiermee wil je zeggen dat hij de demonstraties de kop in wil drukken, lekkere president dan. Hoe hij ook de mensen toesprak, heeft wel wat weg van een dictator.
ik vraag toch ook niet aan tweakers uw reacties te blokkeren zelfde principe
Geloof jij nou maar niet in alles wat Erdogan zegt. Luister eens naar die mensen. Wat proberen zij te vertellen? Juist ja, daarom demonstreren die mensen. Er wordt niet naar hun geluisterd.
Niks wat je daar zegt is een reden om twitter te blokkeren.
In Londen deden ze dit toch ook?
Nee, uiteindelijk niet. Is wel mee gedreigd.
Ja, laten we inderdaad de media censureren zodat niemand bang wordt van de daden van de dictator... 8)7
Waarom zou twitter gehoor moeten geven aan een regering die vrije meningsuiting niet toelaat? En dat wil dan toetreden tot de EU.
...maar gaat u nu niet aan het punt voorbij dat de reden voor die protesten is de grootschalige corruptie en het nepotisme binnen de overheid in Turkije en de op zijn minst twijfelachtige wetgeving die de heer Erdogan meent in te moeten voeren.

Dat er vervolgens mensen angstig thuiszitten en er zelfs doden vallen is niet te wijten aan het medium dat gebruikt wordt om de onvrede te uiten over bovengenoemde praktijken. Als men het (zoals vroeger) zou doen via vaste telefonie... zouden de telecommaatschappijen dan moeten worden lamgelegd omdat zij de schuldigen zijn aan de demonstraties?
Dat is een redenering met uiteindelijk hele bizarre consequenties...

Alle propaganda en 'connaisseurs' ten spijt kan men niet anders dan concluderen dat de heer Erdogan c.s. op zijn minst de schijn tegen hebben.

Btw was het ook niet in Turkije dat er een filmpje opdook waarin agenten een pinautomaat sloopten en daar vervolgens een paar 'omstanders' voor arresteerden?
LET OP! LEES VOOR INFO OVER TURKIJE!!

Mensen, geloof niet alles wat je in de media ziet, niemand weet genoeg over turkije hier.

President van Turkije heeft meerdere malen aan twitter gevraagd om op te letten op tweets die demonstraties veroorzaken! Na meerdere malen hebben ze uiteindelijk twitter geblokkeerd omdat twitter geen gehoor gaf!

Twitter is de populairste sociale site onder de Turken, alle demonstraties tot nu toe zijn voort gekomen door tweets van mensen, en via twitter zijn alle demonstranten bij elkaar geroepen, waarom? Via twitter gaat dat makkelijk! Daarom!
Dus als ik het goed samenvat :

Turkije heeft niet de capaciteit om alle tweets te lezen om demonstraties op te merken, en te voorkomen.
Dus moest Twitter zelf de tweets in de gaten houden, en elke vewijzing verwijderen.

Dat is geen onwilligheid van Twitter, dat is censuur, en daar is een instelling als Twitter weer niet voor.
Demostraties voor een democratischer Turkije, tegen de islamisering en tegen de geldverkwisting van de regering. Moet dat verboden worden?
10 jaar terug was turkije een arm land met veel armoede!
Mensen konden niet naar de ziekenhuis en tientallen gingen dood omdat ze de kosten niet konden opbrengen voor operaties.
De ambulance deed er gemakkelijk een uur over om een persoon op te halen die dringend naar de ziekenhuis moest vanwege de ontbrekende asfalt wegen en te weinig aan ambulance autos. Zo kan ik honderden voorbeelden opnoemen!

Nu is de ambulance binnen 5 minuten voor de deur! Iedereen heeft verzekering! Bedrijven zijn met 2000% vermeerderd in turkije vanwege de economie! Werkloosheid is gedaald tot een record! Zelfs in de kleinste dorpen heb je nu asfalt wegen!
Ambulance die binnen 5 minuten voor de deur staat? Ik weet niet wat jij hebt gezien/beleefd maar zelfs in een klein land als Nederland staat de ambulance niet binnen 5 minuten voor de deur.

Anyway, je punten hebben niks te maken met het blokkeren van Twitter en het recht om vrijheid van meningsuiting in te perken. De enige reden waarom Erdogan Twitter blokkeert, is omdat de geluidsopnames van Erdogan/AK partij via Twitter werden gedeeld en juist social media hebben zij niet onder controle, maar TV/kranten wel. 99% van alle media is in de handen van de AK partij. Dit is ook allemaal te horen in de uitgelekte geluidsopnames.

Wat is dan een oplossing voor Erdogan? Juist, blokkeren.

[Reactie gewijzigd door kyddil op 21 maart 2014 20:23]

Ah, u heeft dus duidelijk de waarheid in pacht...

Maakt het uit of iemand een Turk is?
Waarom zou u iemand moeten overtuigen van wat er goed en fout is als u de waarheid in pacht heeft? U heeft dan toch al gelijk? Enige vorm van debat is dan toch overbodig?

Gelooft u overigens alles wat u leest of alleen hetgeen in uw straatje past?
En de munt zakt zo hard dat men de rente keer op keer moet opschroeven. En de groei van de Turkse economie is meer dan welke economie ook ter wereld afhankelijk van 'hot money' (investeringen met buitenlands geleend geld die enorm kwetsbaar zijn voor schommelingen in rente, wisselkoersen en conjunctuur). En de banksector heeft een schrikbarend hoog aantal non performing loans. Etc.

Veel van de recente Turkse groei is gebouwd op drijfzand; als straks de rentes weer stijgen in Europa en de VS is het ermee gedaan: leningen worden duurder en kapitaal keert terug naar het westen.

En zelfs al was Erdogan echt zo'n held, dan nog gaf hem dat niet het recht om vrijheid van meningsuiting in te perken.

[Reactie gewijzigd door Silmarunya op 21 maart 2014 19:06]

en zelfs in het kleinste dorp is je twitter via de normale weg geblokkeert
10 jaar geleden heeft de turkse regering op de knop gedrukt waarin in een avond BBP USD 2500 naar USD 10000. Dit komt door dat statische cijfers op een andere manier bekeken wordt.
In Istanbul duurt de komst van een Ambulance gemiddeld een uur.. en AKP regeert daar meer dan 20 jaar.. wat een fail!! De Turkse bedrijven zitten zwaar in de schulden.. niet in Turkije, maar bij westerse banken.. Thanks Erdogan.. je hebt letterlijk het PR van Turkije teniet gedaan.. Meester dief Erdogan, Despoot Erdogan.. what a shame dat hij nog steeds premier is.. de vraag is wil Europa een buurland die geregeerd wordt door een Islamistische Despoot?
Stemmen zijn te koop voor een pak rijst en een kilo kolen.
Ik ben verbaasd dat je bekend bent met de gratis kolen en het clientalisme van de AKP. Zijn dat soort zaken hier in de media geweest?
En dat is een goede reden om twitter te blokkeren? Ik weet niet in hoeverre het allemaal klopt wat je zegt, maar voor het blokkeren van twitter lijkt me dit niet relevant.
10 jaar terug was turkije een arm land met veel armoede!
.........Zo kan ik honderden voorbeelden opnoemen!.......Bedrijven zijn met 2000% vermeerderd in turkije vanwege de economie! Werkloosheid is gedaald tot een record! Zelfs in de kleinste dorpen heb je nu asfalt wegen!
Zelden zo'n onzin over Turkije gehoord (wat een A tot Z broodje aap verhalen).
10 Jaar geleden was Turkije al lang geen arm land meer (Turks BNP, toen en nu, kun je opzoeken).

Turkije bevind zich heel duidelijk op de verkeerde weg, dat blijkt vooral uit het loslaten van de principes van Ataturk (stichter van Turkije - scheiding van religie en staat). Erdogan heeft daar lak aan wat vooral in de (westerse) regio Instanbul (terecht) nogal verkeerd valt.
En je punt hiermee is?
Dat is geen verdienste van Erdogan hoor, dat zijn de westerse turken, die HIER ( in Nederland en Duitsland ) een vak geleerd hebben ( toerisme ) en dat op een superlocatie zijn gaan ontwikkelen.

Geweldige lui, Pioniers neomen ze dat.
Dankzij die mensen zijn de hotels gegroeid tot een hoge standaard, en komen de toeristen graag naar de zon.
Omwonenden zijn aangespoord om hun dorp toegankelijk te maken ( asfalt ) zodat excursies gegeven konden worden.

Erdogan heeft tot nog toe alleen maar ( belasting ) profijt daarvan, want de wegen zijn allemaal privé aangelegd ( gemeenschapsgeld )

Ik heb een paar keer met het opperhofd achter Corendon gesproken, die is in de jaren 80 begonnen met een eigen 2e hands touringcar, eerst Turkse mensen die de dure reis niet konden betalen, later avontuurlijke Nederlanders die met hun 'buren' meegingen.

Van een 2ehands touringcar naar megareisorganisatie, DAT is de drijvende kracht van jullie mooie Turkije, hardwerkende mensen die voor hun eigen winst, maar vooral voor hun thuisland de handen uit de mouwen steken
En wat heeft dat te maken met de blokkade van Twitter?

Ik ben hartstikke blij dat het veel beter gaat in Turkije voor de meeste mensen maar ik ben hartstikke boos dat er daar een wet is die twitter kan blokkeren als je iets kwaads zegt over de president. In economie zijn ze hard gegaan maar in menselijkheid en democratie is er nog een lange weg af te leggen, hoeveel uitroeptekens je ook gebruikt.
Zionisten? Welk belang zou Israël hebben bij een zwak Turkije? Ondanks alle retoriek en PR is Erdogan behoorlijk vriendelijk voor Israël, en bovendien kan Israël een instabiel Turkije missen als kiespijn.

Dat de Alevieten en seculiere Turken anti-Erdogan zijn is maar normaal. De in beginsel seculiere Turkse staat (met dank aan Ataturk) wordt dag na dag meer geïslamiseerd en de Alevieten worden behoorlijk slecht behandeld, van openlijke discriminatie tot zinloze provocaties zoals het noemen van een nieuwe brug in Istanboel naar een Ottomaanse generaal die de dood van talloze Alevi's op zijn geweten heeft.
Het is een seculiere republiek, dat zegt haar grondwet. Het is net omdat Ataturk komaf maakte met het al eeuwen in verval zijnde Ottomaanse Rijk en haar ouderwetse islamitische cultuur dat Turkije een nieuwe start kon nemen.

De enige reden was dat ze een andere vorm van de islam aanhangen dan de Soennitische. Ze waren niet bijzonder opstandig, ondermijnden de staat niet en betaalden netjes belastingen. Ze wilden gewoon de vrijheid om hun geloof te belijden. Je weet wel, zoals miljoenen Turken in West-Europa doen.
Ja... en die demonstraties zijn van deze tijd en dus makkelijker maar hebben dan geen goede redenen?

U wekt de indruk dat uw emoties uw zicht op de realiteit enigszins vertroebelen... bovendien... Nederland was nog niet zo lang geleden in Duitse handen en daarvoor zijn wij ook nog Spaans, Frans en nog langer geleden zelfs Italiaans geweest... bovendien... van wie hebben de Ottamanen het land dan destijds gejat? Interessante kwesties, maar niet direct relevant.

Uw statements aangaande de Alevieten zijn een beetje van het niveau van die Turkse schoffies in het Broek (Arnhem)
http://www.omroepgelderla...n-arnhem.htm#.Uy1X4qhcjLo

Maar goed, sommige mensen zijn nu eenmaal niet voor verbetering vatbaar.
Het aantal tweets van Turkse gebruikers ligt 138 procent hoger
Dan wordt er nu dus 238/100 vaker getwitterd. Volgens mij moet het zijn "ligt 38 procent hoger" of het aantal tweets is 138% van het aantal voor de blokkade.
Ik kan me best voorstellen dat het nu dus 238% is vergeleken met een vergelijkbare periode zonder deze blokade, als iedere Twitteraar 1 extra tweet maakt, over de blokade, en 38% komt uit mensen die na die tweet toch al Twitteren over de blokade kan er nog wel een tweetje bij.
Haha, ik zag vanmiddag op Twitter een foto waar op een gevel het IP adres van de Google DNS was gespoten met grafitti :+
8.8.8.8 en 8.8.4.4 trouwens :P
Grappig inderdaad, pica's hier: http://mashable.com/2014/03/21/twitter-ban-turkey-graffiti/

OT: Los van wat Erdoğan voor de Turkse staat heeft gedaan is het natuurlijk niet sjiek om te censureren. Zeker niet als het over je eigen corruptie gaat.

[Reactie gewijzigd door oef! op 21 maart 2014 20:02]

Anoniem: 451857
22 maart 2014 08:01
Volgens mij is de Google DNS (8.8.8.8 en 8.8.4.4) ook geblokkeerd. Ik woon en werk en Istanboel en heb standaard Google DNS ingesteld voor testdoeleinden. Deze morgen wilde het internet het niet meer doen. Een traceroute levert helaas het volgende op:

6 host-82-222-224-77.reverse.superonline.net (82.222.224.77) 9.878 ms 11.560 ms 9.922 ms
7 * * *
8 * * *

Kan iemand verifiëren?
Yep dat klopt. Ze hebben die geblokkeerd. Op twitter word er over gepraat. Je kunt de dns servers van opendns gebruiken.

Ik verwacht de komende dagen een blokkade voor facebook en youtube.
Wat voor werk doe je daar als ik vragen mag?
R&D voor een computerbedrijf (android tablets)
net als ThePirateBay, media aandacht is alleen maar reclame voor de diensten.
piratebay is toch bij velen al bekend
En Twitter niet zeker?
het gaat in deze reactie over piratebay niet over twitter vandaar dat ik facebook, twitter, instagram, snapchat etc etc er niet bij vermeld heb
Ja, maar mensen gaan juist dan onderzoeken hoe ze er toch bij kunnen, wat dus leid tot meer gebruik.
Precies, net als bij mensen, hoe meer mensen aangifte doen tegen Wilders, hoe groter de kans dat de PVV stopt en hoe groter de kans dat een nog extremer (zoals links het zou noemen) persoon een nieuwe partij start. :P
Hahahah, dit vind echt heel mooi. Misschien leren de leiders van landen hier iets van (waarschijnlijk niet), blokkeren werkt niet. Of Brein in that matter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Streisandeffect

Het Streisandeffect is het verschijnsel dat pogingen van een persoon of instantie om informatie te verbergen of te verwijderen, juist de aandacht trekken. Zodra pogingen een onderwerp uit het nieuws te houden worden opgepikt door de media, wordt het publiek nieuwsgierig, waardoor men er in groten getale kennis van gaat nemen.
Uit het bericht van vanmorgen: "We hebben een gerechtelijk bevel. We roeien Twitter uit.", zei Erdoğan tijdens zijn verkiezingscampagne volgens de Turkse krant Hürriyet, "Het kan me niet schelen wat de internationale gemeenschap zegt. Iedereen zal de kracht van de Turkse republiek aanschouwen."

Dit is dus de kracht van de Turkse republiek. 38% méér twitterberichten, ongetwijfeld voornamelijk uit protest. Onbedoeld heeft Erdogan hiermee wat mij betreft gelijk gekregen, maar dan vooral in de zin dat dit de kracht van het volk laat zien en niet van de regering :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee