Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Het Turkse constitutionele hof stelt dat de blokkade van Twitter in strijd is met de vrijheid van meningsuiting. Volgens het hof moeten de autoriteiten dan ook per direct de blokkade van de sociale-netwerkdienst opheffen.

CensuurIn opdracht van de Turkse regering die wordt aangestuurd door premier Erdogan liet telecomwaakhond TIB Twitter blokkeren. De blokkade werd op 21 maart ingesteld. Volgens de regering zou Twitter inbreuk hebben gemaakt op de privacy, maar tegenstanders van Erdogan spraken in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen weekend, waarbij de president flink werd bekritiseerd, van censuur.

Een lagere rechtbank in de Turkse hoofdstad Ankara oordeelde vorige week dat de blokkade van Twitter moest worden opgeheven, maar daar werd niet aan voldaan. Woensdag heeft het Turkse constitutionele hof, het hoogste rechtsorgaan in Turkije, echter de autoriteiten opgeroepen om de Twitterblokkade per direct te beëindigen. De blokkade zou in strijd zijn met de vrijheid van meningsuiting, zo meldt de Volkskrant. Onduidelijk is nog of de eis van het hof zal worden ingewilligd.

Het Turkse constitutionele hof heeft geen uitspraak gedaan over de blokkade van YouTube en Tor. Bovendien maken Turkse providers in een poging de blokkade overeind te houden, gebruik van het kapen van dataverkeer naar buitenlandse dns-servers, een omstreden methode die echter niet waterdicht is gebleken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Toch interessant om te zien hoe het hof/justitie de overheid "tegenwerkt". Daarentegen ook beangstigend om te zien dat zo'n blokkade gewoon in wordt gesteld zonder een OK van justitie in the first place. Best wel fragiel, ons toegang tot internet :/
Toch interessant om te zien hoe het hof/justitie de overheid "tegenwerkt". Daarentegen ook beangstigend om te zien dat zo'n blokkade gewoon in wordt gesteld zonder een OK van justitie in the first place. Best wel fragiel, ons toegang tot internet :/
De overheid is een verzamelnaam voor instanties als de belastingdienst, de ministeries, sociale diensten etc. Erdogan en zijn ministers zijn onderdeel van de regering, de wetgevers: die stelt weliswaar de 'regels' op voor de overheden(zoals hoeveel belasting geheven mag worden, welke ministeries hoeveel geld krijgen en wat ze de komende jaren moeten doen), maar moet daarvoor wel verantwoording afleggen aan het volk, vertegenwoordigd door leden van de 2e kamer(of het turkse equivalent). Ze hebben dus geen carte blanche om zo maar even wat wetjes op te schrijven als het hen uitkomt, echter hebben ze wel besloten dat twitter een gevaar is voor de samenleving en dus geblokkeerd moest worden.

Rechters toetsen de wereld aan de wet, en daarbij is gebleken dat het laten blokkeren van twitter tegen de wet is, het is dan aan de regering om de wetten aan te passen, echter zal een goedgekozen (en functionerende) volksvertegenwoordiging daar nooit mee akkoord gaan ( en in geval van een constitutionele schending zal de grondwet gewijzigd moeten worden, iets wat niet zo 1,2,3 gebeurd). En dus wordt de beslissing onwetmatig genoemd en moet worden terug gedraaid, tenzij de regering lak heeft aan 't hele trias politica stelsel zullen ze moeten gehoorzamen of het risico lopen om uit hun ambt gezet te worden / burgeroorlog te ontketenen :+

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 2 april 2014 20:37]

Het is heel mooi dat de rechtelijke macht zijn rol pakt. Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe groot het draagvlak (autoriteit) is van de rechtelijke macht bij "de" bevolking (er is natuurlijk geen "de" bevolking, laten we ons hierbij een bevolkingsmeerderheid voorstellen). Als de voorkeur van veel Turkse kiezers godsdienst gedreven is, dan kan ik mij voorstellen dat Erdogan ruimte ziet deze (wereldlijke) rechterlijke macht opzij te schuiven. De tijd zal het leren. Ik hoop dat de invloed van de rechtbank bepalend wordt.

[Reactie gewijzigd door teacup op 2 april 2014 21:12]

Toegang tot internet lijkt fragiel, echter zijn dit soort incidenten een perfecte aangelegenheid voor de bevolking om zich bekend te maken met het omzeilen van dit soort loze blokkades.
Dat is voor een heleboel mensen al niet haalbaar zonder extra hulp. Dit in Turkije gaat nog relatief "lief" natuurlijk. Als een overheid echt kwaad wil dan houdt het niet op bij een blokkade hier en daar uiteraard.

Maar dan zijn we ook wel aan het doem scenarios bedenken. Als een overheid dat zou flikken dan zal hopelijk de UN en Human Rights ook wel om de hoek komen kijken :P
Gaat relatief makkelijk hoor. Zijn voornamelijk jonge mensen die dit daar gebruikten dus moet op zich wel lukken. Alleen een uitleg filmpje op youtube kan nu niet want die is ook uit de lucht.
Enige echte oplossing is dat Erdogan weg moet! Anders blijven ze aan de gang.
Ander probleem: zijn grote populariteit bij een groot deel van de bevolking ( Almonitor). Zijn Ak partij heeft ruim 44% van de stemmen gehaald. Wel staat de eerlijkheid van de verkiezingen in Turkije al weer ter discussie.

Waarom wordt de man dan maar weer gekozen? Naar mijn verwachting heeft dat met het scholingsniveau in niet stedelijke gebieden te maken. Zonder voldoende onderwijs is informatie niet goed genoeg te wegen en te filteren. Dus laten we de invloedsfactor van die blokkades op het Turkse internet niet te groot maken. NOS journaal gebruikte in een analyse de term "beschermer". Turkije is blijkbaar een nog zodanige masculiene samenleving dat alfa mannetjes gedrag nog effect heeft. Sorry voor de omschrijving, iets anders kan ik het optreden van Erdogan niet noemen.

Nog gênanter dan het optreden van Erdogan zelf is eigenlijk de collectieve blindheid van de Turkse bevolking. Nee, eerder nog dan Twitter heeft Turkije beter onderwijs en breed gelezen, gezaghebbende kranten of andere genuanceerde nieuwsmedia nodig. En in reactie op het punt van Quicksort: met goede media en een kritische bevolking zou er een alternatief scenario mogelijk kunnen zijn geweest waarin de Ak partij zichzelf gedwongen zag zich van Erdogan en zijn gunstelingen te distantiëren. Zo zou de partij zichzelf kunnen zuiveren, wat beter zou zijn voor de democratie als geheel. In de huidige situatie ziet de Ak partij zichzelf gegijzeld.

edit: taal

[Reactie gewijzigd door teacup op 2 april 2014 21:23]

Vergeet niet de realtime censuur de Erdogan oplegd op de media en social media. TRT heeft 15 uur lang propaganda van Erdogan uitgezonden en maar 43 minuten van de oppositiepartij tot aan de verkiezing. Laag opgeleide mensen kijken vaak naar discussie programma's om zo een mening op te doen. Wat je nu vooral ziet zijn gekochte pennen en economen die halve waarheden vertellen. Vroeger was het zo dat regering in debat ging met de oppositie op verschillende nieuwszenders. Al 13 jaar ontloopt Erdogan en zijn partij iedere oproep van de oppositie om samen op tv live te debatteren. Want geloof me dan zal er een hoop veranderen. Erdogan is geen debator. Hij wordt snel kwaad en maakt dan fouten. Erdogan loopt zoals Wilders graag weg van de problemen om later bij een opgetrommelde menigte via Prompters de les te lezen aan de oppositie partijen.

Vandaag is Yalova een provincie toch na verkiezingsfraude door de AKP in handen gekomen van CHP. Verder is in Ankara en provincie enorm veel fraude geconstateerd en heel waarschijnlijk heeft daar de CHP ook gewonnen.

[Reactie gewijzigd door Yavuz007 op 2 april 2014 22:04]

Door wie is het geconstateerd dan? Als het door een rechter of wat dan ook geconstateerd is, wordt het meteen rechtgezet toch?

Dat de CHP een ex-MHP'er als kandidaat aansteld voor Ankara zegt toch eigenlijk genoeg over hoe wanhopig ze zijn?

Over Yalova, de AKP heeft ook een klacht ingediend over dat er verkeerd geteld is.

[Reactie gewijzigd door atillicious op 2 april 2014 22:14]

Yalova is al een feit. Check your facts.. Er zijn tal van filmpjes op het net dat stembiljetten zijn verbrand van de oppositie door akp milities.

Waarom zijn deze jongeren wanhopig ze komen op voor hun democratisch recht. Heb je niet gehoord van die katten :-) die allemaal tegelijkertijd tijd na de verkiezingen tijdens het tellen van de stemmen in de provincies waar erdoğan het moeilijk heeft tegen de travos zijn gelopen? Vervolgens werden de stemmen geteld in het donker met alle gevolgen van dien. Deze gemeente verkiezing in Turkije gaat de geschiedenis in al meest gefraudeerde verkiezing.
De minister van energie en nog iets heeft gezegd dat in de regio's waar de elektriciteit is uitgevallen de oppositie heeft gewonnen.
Liegt hij nou of begrijp ik het verkeerd?

Van elke partij zijn er mensen die de stembussen in de gaten houden, kunnen die van de AKP in het donker zien of hadden ze nachtkijkers? Waar waren die van de CHP en MHP?
In Ankara werd er zelfs beweerd dat er een bus reed met gestolen stembiljetten, dat bestuurd werd door de zoon van Melih.
Het kenteken stond op naam van iemand van de plaatselijke CHP 'militie', om het met jouw woorden te zeggen.
Heb je een link van die filmpjes? Het zijn er een heleboel als ik je moet geloven.

Edit:
Ik moet er toch nog even op terug komen, dat de CHP Yalova heeft gewonnen is nog niet een feit. Dat gebeurd pas als geen klachten meer tegen zijn of als de YSK de officiële cijfers bekend heeft gemaakt.
Iets niet weten is niet erg, maar doen alsof je het weet en het bij het verkeerde eind hebben is gewoon onnozel.

Met je 'Check your facts..'

[Reactie gewijzigd door atillicious op 2 april 2014 23:40]

Om eerlijk te zijn. denk ik dat we in een situate zijn waarbij zij geloven dat alles wat de pro erdogan media zegt niks anders dan leugens zijn en alles wat wij lezen of horen van hun media hetzelfde denken, dat het leugens zijn.

Want als we Yigit Bulut moeten geloven. valt hun media onder de 60% die door Duitsland wordt gecontroleerd.

Maar ik denk dat ik al weet hoe zij over hem denken, dus zijn mening zal in hun ogen ook geen waarde hebben.

Verder heb ik nog wel wat te zeggen, maar omdat het waarschijnlijk een hoop -1 zal opleveren en toch verwacht dat het met een doof oor geluisterd zal worden. Pas ik zelfcensuur toe.
Wat ook grappig is, de CHP heeft om een hertelling gevraagd in Ankara. Zij kregen 1800 stemmen erbij en de AKP 9000. En dan nog de AKP beschuldigen van fraude.

Wat leven we toch in een gekke wereld.
Dus we gaan een democratie ondermijnen? Of is een democratie alleen een democratie als het doelen dient die in het belang zijn van het westen?
Probleem is, al de andere partijen zijn nog erger. Kortom, Turkije is op
Je bedoelt zeker andere partijen die alleen door de pro Erdogan media genoemd worden ,dat zijn er 2 ,CHP en MHP ! Terwijl er 5/ 6 weldegelijk noemens waardiga partijen zijn die net zo sterke taal gebruiken ,zo niet sterker, tegen AKP , waarom worden die nooit beantwoord ? Ik ben tegen ze allemaal maar om de manipulatie/lafheid/schijnheiligheid van Erdogan en zijn aanhang aan te tonen,vroeg ik het .
Mensen beseffen meestal niet waar de staat paar jaar terug was. Toen er een coalitie was met DSP, MHP, ANAP, weet ik nog dat Turkije op het nippertje net niet failliet ging. Ze kregen geld van IMF. Toen begon Erdogan te regeren met AK partij, en aantal jaren verder is Turkije rijk geworden economie is gestegen en tegenwoordig geven ze zelfs geld aan IMF, omdat ze nu in de plus zitten. Geen schulden. Mensen hebben blijkbaar echt vertrouwen. Ondanks hij af en toe dit soort rare dingen doet, is de welvaart in Turkije zeker aanwezig.
"Toen begon Erdogan te regeren met AK partij, en aantal jaren verder is Turkije rijk geworden economie is gestegen", "omdat ze nu in de plus zitten. Geen schulden", hebben we het wel over hetzelfde land?

Handelsbalans: http://www.hazine.org.tr/tr/index.php/ekonomi/cari-ac-k

Ik woon al 8 jaar in Turkije en ik kan je vertellen dat de welvaart in Turkije zeker NIET aanwezig is. The grass is always greener on the other side. In dit geval veel groener.
Okay, jij zult het vast beter weten inderdaad. Ik keek er meer naar vanuit de uitgangspunt van IMF. http://www.nederlandersin...-nodig-integendeel-zelfs/
Wat ? Welke plus ? Zoek a.u.b op tegen welke rent Turkije en Griekenland( die failliet is) op internationale markt geld lenen.

Oké , de schuld aan IMF is genuld,maar waarom dan die vampier organisatie die de bloed zuigt van derde wereld aansterken door 5 miljard aan te lenen en band versterken ? Als er zoveel geld beschikbaar is waarom niet in arme zuid oosten van Turkije investeren ? Of heeft Erdogan geen zeggenschappen over het geld van Turkije,het is toch een soeverein land ?

In 2002 waren er 4 a 5 dollar miljardairs ,nu ongeveer 20 ,zegt wat over de volume toename van de economie en welvaart verdeling misschien ?

Zullen we door gaan over schulden ? Hoeveel mensen hadden krediet kaart in 2002 en nu ?Wat was de handels balans in 2002 en nu ? Wat was de staats schuld in 2002 en nu ? Hoeveel schuld hadden ondernemingen in 2002 en nu ?Hoeveel mensen zijn onder toezicht omdat ze hun schuld niet meer kunnen betalen ?

In 2002 zaten ongeveer 40 000 mensen in gevangenissen nu ongeveer 140 000,in een periode van een conservatieve partij met ''economische groei'' !

Als Turkije steeds maar groei (eigenlijk inflatie volgde de groei steeds op de voet ook,maar enfin..)kende afgelopen 12 jaar waarom betaalt de overheid ieder jaar (ja dit jaar ook)ongeveer 20/25 miljard dollar alleen al rente van schulden ?

Waarom solliciteren voor een vacature ongeveer 10 mensen na 12 jaar groei ?

Nee ,dit zijn geen loze woorden, als moslim weet ik dat iemand valselijk beschuldigen een van de grote zondes zijn en Allah het tussen die twee personen zal laten in hiernamaals.Alles is op officiële websites te vinden, en ieder december wordt natuurlijk de budget van volgend jaar in de parlement live gepresenteerd, alleen niet zo vaak herhaald als de uithalingen van Erdogan naar Gulen/CHP/MHP , :)
Ik vind je betoog prima maar waarom de verwijzing naar Moslim er ineens bij moet?
Is een atheïst dan niet in bij machte om te bepalen dat iemand valselijk beschuldigen gewoon niet kan en hoort?
Laten we stellen dat over de verschillende "godsdiensten met matig gelovigen" en de "niet gelovige" toch wel de zelfde normen en waarde bezitten. De extremisten, ongeachte welke godsdienst is niet mee praten en hebben verwrongen normen en waarde. Die veroorzaken de ellende aangaande godsdienstoorlogen. De gematigde niet.

Tweakers is een techsite waar wat mij betreft de hele godsdienst-discussie achterwege mag blijven.

Buiten de basiskennis die ik van Turkije heb is het een onhandige zet om media te dwarsbomen. Voor de gezondheid van een land kan je beter zorgen voor openheid en waar nodig inhoudelijk reageren op zaken dan proberen mensen de mond te snoeren.

[Reactie gewijzigd door Floor op 3 april 2014 10:19]

Ik bespeur een sterke wrok tegenover Erdoan. Bent u soms een Gülenist? Zo ja, bent u dan van mening dat Gülen deze situatie zelf over zich heen geroepen heeft met zijn baddua? En zo nee, is het waar dat de Gülen beweging (Hizmet) taqiyyah (leugens) mag toepassen om dergelijke vragen te ontwijken?
Lol ,bedank voor het bevestigen van mijn punt.Inderdaad laatste tijd is er de Gulen beweging bijgekomen waar Erdogan alleen over heeft ,alsof er geen andere partijen zijn.Gulen morgen Gulen middags Gulen avonds ,dus als er iemand krietiek heeft op Erdogan Moet hij een aanhanger zijn van een de partijen die de grote leider over heeft ! Maar de grote leider laat ander partijen totaal onbeantwoord die zijn partij een misdaad organisatie noemen,zoals Saadet Partisi. Ik ben niet alleen tegen alle politieke partijen maar ook tegen politieke stroomingen -beweging, of welke organisatie ( cemaat / tarikat) dan ook.
Is het niet de Gulen-beweging die duizenden mensen ongeoorloofd heeft afgeluisterd of op video heeft genomen? Die door middel van knippen en plakken hele gesprekken heeft verzonnen en verspreid?
Was het niet de Gulen-beweging die de CHP steunde in de verkiezingen?
De Saadet Partisi is niets meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Geen hond die er naar blaft, daarom krijgen zij geen aandacht.
Wat zijn dan de andere partijen? en waarom zijn ze erger? Motivering graag.
Ik snap niet dat Twitter geblokkeerd kan worden door de regering, gezien Turkije een seculier land is en een Westers rechtssysteem heeft. Dat moet, lijkt mij, via de rechter gebeuren.
In Nederland zou dat niet kunnen, volgens mij?

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 2 april 2014 20:28]

Turkije seculier ? Was het maar waar, (niet dat ik het wil maar) want dan zou er meer vrijhied en eerlijkheid zijn.Imams zijn in Turkije gewoon ambtenaren net als leraren/politie agenten etc.En vrijdags wordt er een preek voorgelezen die door binnenlandse zaken is geschreven, en als een imam anti VS preken doet wordt hij ontslagen,hoezo seculier ?Elektriciteits-rekening van kerken en synagoges worden door overheid betaald.Afgelopen 12 jaar heeft Recep Tayyip Erdogan miljoenen uitgegeven van belasting geld aan renovatie van oude kerken in'' middle of nowhere '' zonder parochie.

toevoeging
Trouwens, waarom zeggen De Westen/Eu/NL- politici ,journalisten en intellectuelen, die maar mond vol hebben met mensen rechten/Europese normen etc, hier niets over ,dit is toch regel recht tegenstrijdig met secularisme ?

[Reactie gewijzigd door TahlilciTurk op 2 april 2014 20:47]

Turkije seculier ? Was het maar waar, (niet dat ik het wil maar) want dan zou er meer vrijhied en eerlijkheid zijn.Imams zijn in Turkije gewoon ambtenaren net als leraren/politie agenten etc.En vrijdags wordt er een preek voorgelezen die door binnenlandse zaken is geschreven, en als een imam anti VS preken doet wordt hij ontslagen,hoezo seculier ?Elektriciteits-rekening van kerken en synagoges worden door overheid betaald.Afgelopen 12 jaar heeft Recep Tayyip Erdogan miljoenen uitgegeven van belasting geld aan renovatie van oude kerken in'' middle of nowhere '' zonder parochie.
Seculier betekent niet dat je niet als kerkvoogd als ambtenaar mag werken of dat de staat niet betaald aan onderhoud van religieuze monumenten, maar betekent dat de religie de facto los staat van de overheid & regering. Je kan nog steeds christelijke of islamisitsche partijen hebben die hun ideologie in wetgeving terug wil zien ( net zoals in nederland) alleen zal het daar veel sterker verweven zijn omdat ook de bevolking nog veel religieuzer is.
Kan je aangeven hoe het gesteld is met het seculiere karakter van de huidige Turkse grondwet? In mijn beeldvorming (verbeter me als ik het mis heb) is het (seculiere) fundament voor de huidige Turkse grondwet gelegd door Atatürk. Heeft het seculiere karakter van de Turkse grondwet na Atatürk averij opgelopen?
Het huidige Turks grondwet is niet opgelegd door iemand met de titel Ataturk, maar door de juntaregeringen, die de volgende excuus gebruikten. Om de staat die Ataturk heeft opgelegd te verdedigen hebben wij de leger besloten om in te grijpen. Maar als we over toch over witwassen en corruptie gaan hebben. Als alles wat over erdogan gezegd waar is, waarbij vreemd genoeg nog steeds geen enkel rechtzaak voor geopend is. Volgd Erdogan netjes de voorbeeld van Ataturk.

[Reactie gewijzigd door fremen.mehmet op 3 april 2014 00:24]

Waarom moeten atheïsten meebetalen aan de salarissen van priesters/imams/rabbijnen? Waarom moeten christenen meebetalen aan de salarissen van imams/rabbijnen ? etc .

Partijleden van Erdogan hebben in en net buiten de moskee hun partij propaganda gepredikt ,mag dit volgens jou ?
Staat en overheid zijn met elkaar verweven is dat niet de definitie van seculier. Hier is alleen de overheid degene die meer te vertellen heeft dan andersom. Sowieso is deze overheid niet op weg naar meer islam invloed op het uitvoeren van overheidstaken waar zij eerder minder wilden.
Het heeft niet met deze regering te maken het is van begin af aan zo geweest.
Eh ik dacht van niet! Was het niet zo dat attaturk zo even staat en kerk/moskee gescheiden had.

Wijziging: het is laat en de zin klopte voor geen meter.

[Reactie gewijzigd door CoranOrange op 3 april 2014 00:54]

Trouwens, waarom zeggen De Westen/Eu/NL- politici ,journalisten en intellectuelen, die maar mond vol hebben met mensen rechten/Europese normen etc, hier niets over ,dit is toch regel recht tegenstrijdig met secularisme ?
Noord Korea, China en Rusland zijn allemaal seculiere landen. het woord dat je zoekt is democratisch
Ik snap niet dat Twitter geblokkeerd kan worden door de regering, gezien Turkije een seculier land is en een Westers rechtssysteem heeft. Dat moet, lijkt mij, via de rechter gebeuren.
In Nederland zou dat niet kunnen, volgens mij?
Een beetje premier heeft juridische adviseurs in dienst die hem vertellen dat een idee nooit door rechterlijke toetsing komt, vóór dat hij domme dingen zegt...

Overigens is Turkije seculier en naar westers model gestyled, maar dat betekent niet dat er geen censuur kan zijn, in Groot Brittannië is er, geheel volgens de westerse gang van wetgeving besloten om pr0n te censureren, tenzij geregistreerd als pervert.
Top! Het is maar goed dat rechters, ook in Turkije, onafhankelijk zijn!
Nu nog hopen dat er geluisterd wordt naar de rechterlijke macht, anders ben je natuurlijk nog geen stap verder.

Ben benieuwd hoe deze situatie uitpakt, ik vermoed dat dit nog niet het laatste van Erdogans censuur is. Vooral als straks de waarheid boventafel komt wat betreft die beschuldigingen van corruptie e.d.
Ik heb er een dubbel gevoel over. In het verleden zijn er bijvoorbeeld ook nieuwszenders geblokkeerd, al dan niet vanwege een bepaalde controverse, zoals PressTV in Engeland. Ik geloof niet dat Turkije stelselmatig websites uit de lucht haalt en daarmee de 'vrijheid van meningsuiting' onderdrukt. Als je enig zicht hebt op waarvoor die Amerikaanse webdiensten voor (mis-)gebruikt zijn, is het niet heel gek dat er een blokkade op is getreden.
Pff, na de verkiezingen, beetje mosterd na de maaltijd !
Inderdaad, Erdogan zit weer stevig in het zadel dus het zal 'm wel koud laten...

Off-topic: wordt er in Turkije ook mosterd gebruikt?
Nou ! Hij zit minder stevig dan voorheen.Want hij zei zelf dat dit eigenlijk geen lokale verkiezingen zijn maar landelijke en vorige verkiezingen haalde hij 51% nu 45% ( bovendien hebben maar 42 miljoen van 52 miljoen stemgerechtigden hun stem uitgebracht, 1,7 miljoen ongeldig verklaard,dus eigenlijk minder dan 40% )

Mosterd wordt in Turkije ook gebruikt ,minder dan in NL.
Je gebruikt de verkeerde vergelijking.

want in 2009 waren er lokale verkiezingen, toen had AKP, 38,8% van de totale stemmen en nu in 2014 45.6% van de totale stemmen

Verder zie je ook dat in 2009 AKP 15 miljoen stemmen had en nu 2014 20 miljoen stemmen.

Dus als je een vergelijking wilt maken of Erdogan nog steeds even stevig is of niet
moet je wachten tot 2015, want als je de cijfers van 2011 wilt vergelijken met iets moet je terug naar 2007.

En als je toch die quote gaat gebruiken van Erdogan dat de lokale verkiezingen eigenlijk geen lokale verkiezingen, maar een landelijke referendum. Kan je beter kijken naar de gemeenteraadsverkiezing cijfers. Want die liggen over het algemeen hoger bij de AKP. Want de mensen zullen nog steeds kiezen voor een bepaalde burgemeester, niet omdat de Premier dat zegt maar omdat ze zelf ervoor kiezen.

bronnen voor generale verkiezingen 2007
http://secim2007.ntvmsnbc.com/

bronnen voor generale verkiezingen 2011
http://secim.haberler.com/2011/

bronnen voor lokale verkiezingen 2009
http://secim.haberler.com/2009/

bronnen voor lokale verkiezingen 2014
http://secim.haberler.com/2014/
Nee ik maakte die vergelijking niet, Erdogan zelf zei ( zoals in mijn reactie staat) dat deze verkiezingen net als algemene verkiezingen zijn .Dus dan vergelijk ik ze met de laatste algemene verkiezingen die in 2011 plaats vonden zoals jezelf ook aangeeft. Dan nog zie je niet in je eigen links dat hij deze verkiezingen minder stemmen heeft gehaald dan in 2011 ! Beter je emoties beteugelen misschien en koelbloedig naar cijfers kijken.
Je bent hopelijk bewust dat naast de burgemeester verkiezingen ook gemeenteraad verkiezingen waren. En die cijfers liggen over het algemeen hoger in voordeel van akp.
Wachten tot 2015 is niet nodig. In augustus dit jaar word hij president van turkije. Voor het eerste keer, democratisch, gekozen door het volk.
Je vergelijkt landelijke verkiezingen met gemeenteraadsverkiezingen. Dat is in Nederland niet eens te doen, laat staan in Turkije. Ik voorspel je nu alvast een grote winst voor AKP (ook door de steun van de Koerden), vooral omdat het de partij is die op dit moment met daden politiek voert in plaats van met woorden.
Deze uitspraak zal Erdogan moeten negeren. Hij heeft geen keuze als hij de rest van de blokkades in de lucht willen houden.
Het lijkt erop dat elke politicus op deze aardbol aan het kijken is hoever ze kunnen gaan en op zoek naar persoonlijk machtsgewin. Zolang de landelijke wetgeving achterloopt met de technische mogelijkheden en grensoverschrijdende aktieve .internetbevolking blijven we krantekoppen zoals deze houden. Verdeel en heers politiek.
Het wordt tijd dat er een internationale internetwetgeving geformuleerd gaat worden waar elk *....landje zich aan dient te houden. Zelfs oorlogsgedrag en normen hebben we onder kunnen brengen in de Conventie van Geneve. En worden overtreders in Den Haag voor de rechter gebracht. Waarom zou dit met internet ook niet kunnen.
Erdogan heeft al eerder gezegd dat de blokkade van Twitter pas opgeheft word als ze een bureau openen in Turkije.

Gezien ze aan de uitspraak van de hof moeten houden, en twitter geen gegevens deelt verwacht ik dat ze zullen gaan proberen om het verkeer naar de twitter servers via een bepaalde omweg willen inzien. Ik weet niet of het technisch mogelijks is maar Erdogan is bereid om alles te doen.
Erdogan heeft niks te willen. Turkije is geen BV waar hij denkt dat hij de OWNER van is.. het is een soeverein land. Erdogan moet zich verantwoorden voor de rechter van de miljarden Euro's die zijn witgewassen en zijn verduistert. Zolang hij aan de macht blijft denk ik niet dat Twitter in Turkije een bureau gaat openen. Erdogan is in de fout gegaan en zal daarvoor moeten boeten zo is dat in de politiek Je treedt gewoon af.. alleen daar heeft hij de ballen niet voor:-)
Zolang Erdoğan de controle heeft over de politie, justitie en de grootte gedeelte van de media zal hij aan de macht blijven.

Weet je dat de ministerie van binnenlandse zaken Maandag om 04:25 in de deelgemeente Yenimahalle ( Ankara ) de verkiezing commisie onder druk heeft gezet?

Erdoğan houd zich niet aan de regels. Zodra hij tegen iets aanloopt verandert zijn partij de wetten. Weet je hoevaak de aanbestedings wet is aangepast in 12 jaar tijd? Om precies te zijn 164 keer.

Hij heeft de ballen om alle wetten aan te passen naar zijn eigen zin. Zodra hij een verkiezing verliest met een grote nederlaag is het over voor hem en zijn omgeving.

Yavuz een tip, volg Tolga Tanış hij schrijft bij Hurriyet. Hij schrijft de witwas praktijken van Erdoğan.

[Reactie gewijzigd door rolex op 2 april 2014 22:39]

Heb je een bron waar ik kan lezen dat iemand van BZ de verkiezingscommissie onder druk heeft gezegd? Daar ben ik echt nieuwsgierig naar.
En hurriyet, is dat niet de krant die zei dat er 52 miljoen stemgerechtigden waren, 180 miljoen stembiljetten? Dat op de voorkant van hun krant in koeienletters. Het antwoord was voor het gemak in het midden van de krant? Namelijk dat er niet alleen voor gemeentes, maar ook voor dorpshoofden werden gestemd?
Lekker geloofwaardige krant.
Dat plaatje :Y)
Duitse president heeft door een corruptie schandaal ontslag genomen zoals jullie weten ,maar lees nou dit :

Een parlementslid, Aykut Erdogdu, maakte op een rechtstreekse uitzending in de parlement ( ook dinsdags in Turkije ) ,voor alle parlementsleden ,alle kijkers en kabinet dat een bank directeur die schuldig bevonden is van fraude aan het hoofd is (of in dat comité gezet )gezet van anti-fraude orgaan. Wat gebeurde er na zijn onthulling denken jullie ?
Zoek het op zou ik zeggen .

Waarom heeft die rechtschapen geweldige media ,ook de media van zogenaamde oppositie dit ( TV5, RehberTV ,BenguTurk etc ) niet aan de kaak gesteld ?