Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 136 reacties

Apple heeft Samsung in Duitsland opnieuw aangeklaagd. Samsung kreeg eerder een verkoopverbod opgelegd voor zijn Tab 10.1, omdat deze te veel op de iPad zou lijken, en kwam daarom met een nieuwe versie. Apple wil ook deze laten verbieden.

De aanklacht werd door Apple ingediend bij een rechtbank in Düsseldorf en verwijst naar de Samsung Galaxy Tab 10.1N, een nieuwe versie die onlangs in de Duitse winkels verscheen. Apple is van mening dat het nieuwe model nog steeds te veel lijkt op zijn eigen iPad-tablet. Om die reden legde de rechter al een verkoopverbod op voor de originele versie. Op 22 december wordt er een zitting gehouden waar beide partijen gehoord worden.

Samsungs nieuwe variant van de Galaxy Tab 10.1 werd onlangs opgemerkt, en verschilt van zijn voorganger vooral bij de randen. De metalen rand is doorgetrokken tot de voorkant, maar de N-versie lijkt verder nog steeds veel op zijn voorganger. Daardoor is onbekend of de rechter de aanpassingen voldoende zal vinden, zodat er niet langer inbreuk wordt gemaakt op het modelrecht van Apple.

De rechtszaken tussen Apple en Samsung slepen al enige tijd voort in verschillende landen. Ook in Nederland kreeg Samsung te maken met een verkoopverbod. Het ging om de smartphone Galaxy S II, waarbij Samsung inbreuk maakte op een patent in zijn fotogallerij-app. De Koreaanse fabrikant wist onder het verkoopverbod uit te komen door de software aan te passen. Ook in andere landen, zoals Australië en de Verenigde Staten, worden rechtszaken gevoerd.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (136)

Het begint toch wel een beetje schrijnend te worden, al die zaken die Apple aanspant. Het gaat er zo steeds meer op lijken dat ze het niet doen om zichzelf te beschermen, maar vooral om de concurrentie dwars te zitten.

Sowieso is het verschil in besturingssysteem dermate groot, dat je geen Galaxy Tab gaat kopen als je een iPad wil. Het draait uiteindelijk om smaak qua OS, prijs en merk. Wat uiterlijk betreft kan je weinig variŽren, tenzij je een totaal andere form factor gaat gebruiken (rond?).

Uiteindelijk willen mensen een platte, lichte tablet met een scherm van rond de 10". Apple heeft die markt gecreŽerd, maar kan het niet hebben dat ze meer en meer concurrentie krijgen. Helaas pakken ze dit aan door te procederen in plaats van te produceren. Als je niet goed genoeg bent, dan verkoop je minder.

De consument is uiteindelijk de dupe van dit beleid, want die heeft zo minder keus en als het aan Apple ligt, maar een keus: Apple.
Helemaal mee eens Framoes, als je en tablet ontwikkeld blijven er maar weinig
vormen over qua uiterlijk, daarom zie je ook zoveel producten die ergonomische op elkaar lijken.

Drukte allemaal om niets, as. weekeind staan beiden CEO's van Apple en Samsung weer gebroederlijk samen op de golf baan, en hier staat het gros bijna te schuimbekken.
Ik begrijp de consternatie niet. Ik ben in het bezit van een Galaxy tab 10.1 (de in Duitsland verboden variant :9) en in de familie zijn er heel wat Ipad 2. Om die reden ken ik deze tabblets goed uit praktijk ervaring. De twee lijken naar mijn idee totaal niet op elkaar.

Als je de Samsung met de Apple vergelijkt:
  • Ipad is zwaar <--> Tab erg licht
  • Ipad voelt iets dikker aan <--> Tab voelt dunner aan
  • Ipad heeft een aluminium achterkant <--> Tab plastic achterkant
  • Ipad is meer vierkant <--> Tab is rechthoekig
  • Ipad schermreactie is anders (reageert vrijwel niet op nagels)<--> Tab reageert makkelijker
  • Ipad voelt degelijker aan (al denk ik dat de Tab beter tegen een val kan doordat die van plastic is en minder weegt) <--> Tab is wat plastic achtig
  • Ipad ios weer totaal anders en is meer beperkend<--> Tab Android is wat omslachtiger maar ook flexibeler
  • Ipad heeft tot op heden meer apps en de apps komen veel eerder uit<-->Tab loopt tot op heden altijd achter op de apps, gelijkwaardige apps komen veelal maanden later uit.
Kortom ik vind het producten in dezelfde categorie, maar daar blijft het bij! Ik snap dat gedoe dan niet.

[Reactie gewijzigd door trabbit op 30 november 2011 10:39]

het gedoe is geld. :)
Kan er vrij weinig aan doen.. en ik zal waarschijnlijk ook wel weggemod worden.. so be it.. Maar ik begin toch echt een beetje moe te worden van dat bedrijf Apple. Je leest tegenwoordig niets anders meer dan 'Apple wil verbod op dit..' 'Apple wil verbod op dat..' 'Apple patent hier.. ' en 'Apple patent daar'..
Een goede bedrijfsvoering heb ik niets op tegen en uiteraard komt daar af en toe een rechtszaak bij om de hoek kijken.. maar ik krijg steeds meer het geval dat Apple meer een rechtsmacht is dan een bedrijf dat telefoons en computers ontwikkeld.

Hoe kun je nu als consument nu nog sympathie krijgen voor een bedrijf dat je alleen maar hoort van rechtszaken over de stompzinnigste dingen? Ik heb er in ieder geval moeite mee.. Ik vind dat ze mooie producten maken, dat staat buiten kijf ... maar de bedrijfsvoering :X
Is de rechter en rechtsgang ook kinderachtig? Wat jij voor het gemak vergeet is dat alle vorige tablets helemaal niet op een iPad leken. Maar sinds de iPad is dat wel zo. Dus er zijn genoeg andere manieren om je product vorm te geven. Apple heeft al genoeg meegemaakt hoe zij door MS en hardware-leveranciers (soms heel subtiel) gekopieerd zijn. Dit laten ze niet nog een keer over zich heenkomen en kijken dus hoe ver ze hun merk en producten kunnen beschermen. Ik denk dat de meeste Android gebruikers die hier het negatieve beargumenteren hetzelfde zouden hebben gedaan als zij een product op de markt hadden gebracht.

Jij ontwerpt en produceert een fietslicht. Deze doet het goed op de markt. Nu is er een ander bedrijf dat probeert mee te liften op jouw succes en bekendheid door zijn best te doen om datgene wat nou typisch kenmerkend is van jouw product (licht uit twee oogjes) te kopiŽren. Dan zou jij ook stappen ondernemen om deze partij te stoppen. Innovatie en goed design moet geŽerd worden en niet zomaar gekopieerd worden. Dus eis jij nou van Samsung dat ze zelf eens investeren in design en innovatie op dit gebied zodat jij ook van goed bedachte producten kan genieten.
Dus tablets voor de iPad leken niet op een iPad:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:TC1100-1.JPG

Dit is een HP/Compaq TC 1100 uit 2006. Denk nu die grijze binnenrand eens zwart en vertel nog eens dat vroegere tablets niet op een iPad leken.

Bedenk daarbij dat de technische mogelijkheden in 2006 er heel anders uitzagen als in 2010 bij lancering van de eerste iPad. Natuurlijk was de TC 1100 dikker, maar de vorm en de metalen rand waren er echt al eerder. zoals je ziet is het discutabel om op design patenten of rechten te verstrekken.
Dit is een HP/Compaq TC 1100 uit 2006. Denk nu die grijze binnenrand eens zwart en vertel nog eens dat vroegere tablets niet op een iPad leken.
Je gaat toch niet serieus vertellen dat je die HP op een iPad vindt lijken ?
Hij lijkt er in vrijwel niets op, behalve de vorm.
En Apple zegt dan ook niet dat het patent heeft op de tablet-vorm.

Als je met dit soort argumenten komt heb je volgens mij geen idee waar die rechtzaken over gaan.

Bekijk hem trouwens ook nog even vanaf een andere kant:
http://www.pc-tablet.us/w...paq-TC1100-Tablet-PC1.jpg

[Reactie gewijzigd door edwingr op 30 november 2011 09:43]

Jammer, je hebt deze zaken duidelijk niet goed gevolgd en jij bent degene die niet weet waar deze rechtzaken over gaan!

Het gaat juist wel om de vorm waarmee Apple een verbod op de Tab 10.1 afgedwongen. Apple heeft een zogenaamd community design op de iPad. Die gaat over vorm en vorm alleen. Zie ook Zaken waar ik eens dieper op in wil gaan..: Apple's "iPad patent"

Het community design stamp overigens dus al uit 2004, maar Apple was duidelijk niet de eerste die een dergelijke vorm ook echt gebruikte in een product.

Ik heb overigens omdat sommige mensen zoals jij moeite lijken te hebben met het zwartdenken van een grijze rand even snel (en lelijk) die rand in Gimp zwart gekleurd. Zo lijkt 'ie al beter niet:

http://imageshack.us/photo/my-images/207/800pxtc110012.jpg/

[Reactie gewijzigd door resma op 30 november 2011 09:52]

Vreemd dat ze dan niet de makers van elk rechthoekig device aanklagen vind je niet ?

Het ding lijkt voor geen meter op een iPad. Alleen het bovenaanzicht, en dan moet je eerst nog die rand zwart maken. En nee, daar hoef je me niet bij te helpen, zo slecht is het nu ook weer niet met m'n inbeeldingsvermogen gesteld.

Maar goed, laat vooral een rechter het beslissen.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 30 november 2011 09:56]

Het moet me van het hart dat het er de schijn van heeft dat je bewust je ogen sluit voor duidelijke argumenten.

De iPad zelf lijkt net zoveel op het community design (op basis waarvan Apple het verbod van de Galaxy Tab 10.1 heeft gerealiseerd) als de TC-1100 uit 2006.

Ik heb zowel een iPad als een Tab 10.1 op mijn bureau liggen. Die twee apparaten hebben afgezien van de vorm en kleur ook niets van elkaar weg. Ook de werkwijze is anders. De Tab is duidelijk horizontaal georienteerd, terwijl de iPad juist vertikaal is georienteerd. De hoogte/breedte verhouding is ook duidelijk anders.

Het is te hopen dat de Duitse rechter die de zaak nu behandeld net zo intelligent is als zijn Nederlandse tegenhanger die het community design als te generiek heeft bestempeld.
De iPad zelf lijkt net zoveel op het community design (op basis waarvan Apple het verbod van de Galaxy Tab 10.1 heeft gerealiseerd) als de TC-1100 uit 2006.
Dat zou kunnen. Dan nog steeds de vraag: Waarom alleen de Tab, en niet elk rechthoekig device ?

Voor Apple speelt volgens mij meer dan alleen die rechthoekige vorm.

http://www.theverge.com/2...le-sues-samsung-analysis/

[Reactie gewijzigd door edwingr op 30 november 2011 10:29]

Oh als je vind dat Samsung teveel Apple kopieert qua design van bijvoorbeeld haar telefoons, dan ben ik dat grotendeels met met je eens. Ik kan me voorstellen dat dat de aandacht van Apple trekt. Apple slaat echter imo veel te ver door in haar rechtzaken omtrent merkrecht en design.

HTC stopt bijvoorbeeld veel meer eigen design in haar Android producten. Toch leek ook de verpakking van mijn Desire HD in een bepaald opzicht wel wat op een iPhone verpakking. De vraag blijft dus vooral hoe zwaar je design laat wegen in relatie tot een technologisch product.

Aan de ene kant schermt Apple met het feit dat haar iOS producten een volledig ander concept bieden, waardoor ze beter zijn, aan de andere kant maken ze zich druk om design kwesties. Dat rijmt niet imo.
Of ik dat vind maakt nog niet eens zoveel uit, Samsung moet wat mij betreft vooral doen wat ze zelf willen. Ik heb alleen wel wat meer bewondering voor bedrijven die wat creatiever zijn.

Maar ik begrijp heel goed dat Apple het aanvecht, omdat het duidelijk is dat Samsung probeert mee te liften op het succes van de iPhone/iPad, door er uiterlijk zoveel mogelijk op te lijken. Dat ze in dat gevecht als eerste de zaken gebruiken die ze beschermd hebben (of misschien wel denken beschermd te hebben), lijkt me niet meer dan logisch. Dat is immers de enige weg die op korte termijn effectief kan zijn. Of ze daarin doorslaan of dat Samsung te ver is gegaan moet een rechter maar beoordelen.

Ik vind het alleen onbegrijpelijk dat mensen hier keer op keer ontkennen dat de Samsung Apple imiteert in mťťr dan alleen de rechthoekige vorm van de iPad.
Interessant stukje. Overduidelijk dit.
hij lijkt ongeveer even veel op de ipad als de tab lijkt op de ipad.

maar eigenlijk is het de ipad die lijkt op de Samsung photoframe uit 2006 (voor de duidelijkheid, dat was voor zelfs de iphone uit kwam).
Joo Joo tablet had dat design eerder dan de iPad 1.

Hier een foto: http://www.geek.com/gearlog/images/JooJoo_PCMag.jpg

Of de foto frame van Samsung zelf: http://www.blogcdn.com/ww...3/samsungpictureframe.jpg

Apple heeft gewoon geen ALLEEN RECHT op dat design !!! Dus iedereen mag gewoon dat design gebruiken omdat dat design NIET origineel is.

Gek he? Apple niet origineel.... Dat de voorkant geheel van glas is met een zwarte rand. Ik vind dat Apple daar geen alleen recht op heeft. Zo simpel is het. Iedereen mag dat zo maken. Puur omdat dat soort designs al voor de iPad 1 gemeengoed waren.

Net zoals die chicklet toetsenbords van apple... ook niet van hun zelf.

Heel veel design van apple is ook gewoon gestolen en samengevoegd.
Ok en er is geen concurrentie meer als je zelfs voor een omranding van je tablet kan aangeklaagd worden. Geen concurentie = monopoly situatie. Iets waar al jullie lieve appeltjes al jarenlang over klagen dat Microsoft het doet. Mag apple nu ook aangeklaagd worden omdat het een monopolysituatie creeert?

En koppelverkoop (hardware + software)?
Wie zegt dat het puur om de rand gaat? Dat maak jij ervan. Heb je de zaak al bestudeerd? Of roep je maar gewoon wat? Het heeft niks met monopolie te maken. Apple heeft geen monopolie op tabletten. Zij hebben wel monopolie op hun design en ideeŽn.
ALs ze altijd zo zeker zijn van hun zaak, waarom moeten ze dan bewijsmateriaal faken om hun gelijk te halen?

Het gekste van de zaak is dat dat helemaal niet in de zaak werd opgenomen, dat zegt al genoeg over de rechters vindt ik
Precies! Als je een goed product maakt willen mensen het toch kopen?

Eigenlijk zegt apple nu: Onze producten zijn slecht, en om ze toch te kunnen verkopen willen wij dat andere pabrikanten geen tablets en telefoons meer verkopen.

Edit: Ik heb het dus niet over de producten van apple, alleen hun werkwijze suggereert dit.

[Reactie gewijzigd door The Anarchist op 30 november 2011 08:08]

Nou slecht, de iPhone 4S misschien wel (en iOS5), de 3GS was best een goede telefoon. Het probleem is veelal prijs/kwaliteit.
Vergeet dan nog niet het belangrijkste, Apple klaagt horecazaak "apfelkind" aan. Het is inderdaad ronduit belachelijk.
Het wordt dus tijd dat Nike eens Apple gaat aanklagen vanwege het gebruik van het woord Air?
Apple en Nike zijn al jaren dikke vrienden dus Nike gaat Apple helemaal niet aanklagen.
Dit is een echte dure grap van Samsung.

Als je het model verandert omdat het teveel erop lijkt dan moet je het wel goed doen he.

Eff niet relevant of het waar is of niet
Dit is een echte dure grap van Samsung.

Als je het model verandert omdat het teveel erop lijkt dan moet je het wel goed doen he.

Eff niet relevant of het waar is of niet
Waarschijnlijk is dit ook gebeurd, maar Apple heeft een evil corporation imago om verder te zetten. Moest ik het imago van het bedrijf niet zo slecht vinden had ik al lang een iPhone gekocht... Hun eigen schuld.

Edit: ik zie hieronder hopeloze reacties over "wauw 1 iphone minder"... Wel ik ben niet meer de enige die dit denkt. Dit is onlangs bewezen in onderzoeken, dat de iPhone 4s het hoogtepunt is geweest en dat ongeveer 20,03 % vd mensen geen iPhone meer gaat kopen door o.a. fouten in iOS5, slecht imago en slechte iPhone 4s. Dit onderzoek kwam van de apple fanboys bij Zdnet.

Het enige wat Samsung niet moet over zeiken is de verpakking... Maar ja, oud marketing trucje om de verpakking van concurrenten over te nemen.

[Reactie gewijzigd door matthewk op 30 november 2011 07:37]

Dat onderzoek van GfK waar je naar verwijst zegt dat 84% van de iphone gebruikers weer een iphone zouden kopen. Dat versus het gemiddelde van 63% van de gemiddelde telefoongebruiker (waar iphone dus ook onder valt).

70% van de gebruikers die een ander toestel kiezen zegt dat integratie niet naadloos verloopt en het aanbod aan content te laag is. Merk is het stuk niet benoemd als reden voor wisseling.

Dat zijn maar even de conclusies uit het betreffende onderzoek.

Even in jouw gedachten gang doorredeneren met deze feiten. Doordat Samsung steeds apparatuur kopieert stappen mensen over van een Samsung telefoon naar de iPhone. Tang... varken?

Aanvullend, Apple is een van de sterkste merken. Misschien wel het sterkste van het moment. Mensen kopen Apple producten vanwege het merk en datgene waarvoor het staat en dat zie je terug in de producten. De manier van acteren van een bedrijf naar concurrenten heeft bij lange na niet zo heel veel effect op het aankoop gedrag van consumenten.

[Reactie gewijzigd door timonb op 30 november 2011 08:45]

Een duidelijke reden om weer een iPhone te kiezen is omdat mensen een iPhone gewend zijn en deze telefoons dus fijn vinden werken. Dat geeft ook maar weer aan dat een iPhone gebruiken een andere belevenis is als een Android telefoon. Het werkt gewoon anders.
Dus het gezeur over dat het allemaal teveel op elkaar lijkt is nogal zwaar overdreven.
En met de pads is dit niet veel anders.

[Reactie gewijzigd door isnake op 30 november 2011 08:15]

Een duidelijke reden waarom mensen voor de iPhone kiezen is terug te vinden in de neuromarketing.

En ik geloof dat Apple daar het verst staat in zijn soort (heel hun business is er volgens mij op gebaseerd) zie : Social categorization and intergroup behavior

Het komt erop neer dat ze zich identificeren als : Apple vs. al de rest.

Zelfs in hun reclame kwam het al voor:
http://www.google.be/url?...g2=h2fa_iw_Z3-Cd6JIQH02Jw

etc...

Een voordeel van neuromarketing is dat je "religieuze fanaten" maakt en die brengen zelf hun mond-op-mond reclame = double-win.

PS. Een nieuwtje, Samsung wint een rondje tegen Apple in AustraliŽ
Was er laatst ook hiet dat onderzoek waaruit bleek dat iPhone-bezitters de meest trouwe klanten zijn qua telefoon? Dus: eenmaal een iPhone, nooit meer wat anders - dat is blijkbaar het motto van heel veel Apple-klanten.
En wat betreft die fouten in iOS5: noem mij ťťn OS waar geen fouten in zitten en je wint mijn iPhone! ;)

On a personal note: zelf was ik lang Apple-sceptisch, precies om de redenen die je noemt. Sinds een half jaar toch een iPhone en ik vind die zů goed dat ik inmiddels m'n pc de deur uit heb gedaan (althans, die staat nu werkeloos te zijn) en een iMac heb gekocht. Werkelijk nog nooit zo'n goed product in huis gehad, had ik jaaaaaaren eerder moeten doen.
Apple mag dan een slecht imago hebben, een arrogant bedrijf zijn en lak hebben aan alles en iedereen, ze maken gewoon goede spullen. (Waarbij er natuurlijk ook de welbekende misbaksels en miskleunen voorkomen... maar dat is logisch).
Grappig, ik werk dagelijks met iPads, iPhones, iPods, maar ook Android tablets vanuit mijn werk. Heb zelf een Android telefoon. Ik vind iOS vooral beperkend in zijn mogelijkheden. Het blijft vooral een persoonlijke kwestie.

Ik loop dagelijks tegen (door een gebrek aan geheugen) crashende apps aan op iOS. We moesten een speciale machine aanrukken om alle iOS devices met iTunes te beheren, want als je met een team een aantal iOS apparaten deelt kun je niet het beheer op je eigen machine doen. Heeft een iOS device eerst aan iTunes van je collega gehangen kan ie niet meer koppelen met jouw iTunes zonder eerst alles eraf te gooien.

Dat soort shit heb je op een Android device niet. Daar kun je je startschermen met widgets helemaal naar je hand zetten. Je kunt de apps en widgets neerzetten waar jij dat prettig vind en niet perse lijnend vanaf linksboven. Daar koppel je het device gewoon aan de usb van je Linux machine en sleept de app installer op zijn plek. De keuze aan apps is inmiddels feitelijk gelijk. De keuze aan gratis apps waarschijnlijk groter.

Apple liefhebbers hebben jaren geroepen dat een van de factoren die een Apple goedkoper maakt de levensduur is. Toch worden deze apparaten inmiddels bij ons in het bedrijf tweemaal zovaak vervangen als hun Dell / zelfbouw tegenhangers in het geval van de iMacs en Macbooks en de HTC's en Samsungs in het geval van de iPhones. Deels is dat omdat de Apple minded managers bij ons echt niet meer met een iPad1 of een iPhone3GS bij de klant willen komen, maar deels ook omdat die twee jaar oude Macbook, iPad1 of 3GS ook echt niet meer lekker draaien.
Met een jailbreak kun je op de iPhone ook alles wat je maar wilt.
Die vlieger vind ik niet op gaan.
Ik had een iPhone 4 en nu even een Samsung Galaxy S2, maar moet zeggen dat de Market mij tot nu toe tegenvalt en het er allemaal net ff minder uit ziet.
Sommige apps kan ik niet vinden in de Market, of de apps werken echt een stuk minder stabiel.
Aan de andere kant is de Samsung gewoon een stuk opener en kun je wel wat meer met het toestel. Maar de gemiddelde gebruiker kan prima overweg met een Iphone, die doet wat het moet doen en doet dat het beste.
Wil je wat meer of eens wat anders dan is de Samsung zeker een hele fijne.
Het is maar net wat je wilt..maar dat weten we nu zo langzamerhand allemaal wel denk ik.
Ik wou net zeggen.. vaak genoeg iOS apps zien crashen. Alleen iOS doet dit op een stiekeme manier waardoor je gewoon terug gaat naar je home screen met een leuke transform animatie.
Hierdoor valt het niet op dat de app crasht....

Bij Android krijg je een Force Close venster met de vraag of je de bug wil melden. Dat valt veel meer op!

iOS apps crashen ook... alleen veel iPhone gebruikers blijven maar volhouden van niet :)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 30 november 2011 15:00]

[...]
Het enige wat Samsung niet moet over zeiken is de verpakking... Maar ja, oud marketing trucje om de verpakking van concurrenten over te nemen.
zowat de enig gelijkenis die ik zie in de verpakking is de achtergrondkleur.

De tablets staan totaal anders afgebeeld en de kanjer van een tekst met SAMSUNG in blauw er op, denk niet dat er 1 persoon die doos kan nemen en denken dat het een Apple is.
alsof Apple zich wat aantrekt van wat mensen die hun imago niks vindt ? ze verkopen miljoenen iphones
Nog wel, maar ik denk dat ze aardig bezig zijn zichzelf onpopulair te maken. Dat is ze in het verleden ook al een goed gelukt en als ze zo door gaan gaan ze het nog een keer doen. Voor mij persoonlijk denk ik ook dat de iP 4 mijn laatste Apple is geweest. De volgende wordt in iedergeval een Android, zeker gezien het meer open karakter voor software e.d.

Ik denk ook dat nu meneer Steve er niet meer is om het een en ander zo hard te pushen en innoveren en toch wel een halt komt aan die grootte vlucht die Apple maakt. Kijken hoe lang ze nog kunnen door borduren op het bestaande succes / model...
Alleen maar diegenen die IT-nieuws volgen storen zich eraan.

Jan alleman weet er bijna niets van en is blij met de vendor-lockin, ook al weten ze niet eens wat het is.

+ In een bedrijf waar er zoveel mensen werken, denk je echt dat Steve Jobs de grootste innovaties deed?

Dat geloof je toch zelf niet.

Dat hij extra kritisch opstelde en zei wanneer het niet goed was, geloof ik wel :)
Alleen maar diegenen die IT-nieuws volgen storen zich eraan.
En daarvan dan alleen nog het deel wat zich bezighoudt met de eeuwige speurtocht naar "hoogste specs voor laagste prijs".
Dat dacht ik ook, tot dat een behoorlijk non techie clubje mensen bij de koffie automaat ook al over dit onderwerp stonden te kletsen en hun Apple'tjes absoluut niet zelf gekocht zouden hebben als ze er geen van de zaak hadden gehad. Ze zijn dan wel niet tech savvy, maar ze lezen wel de krant en hebben toch een bepaald gevoel bij dit soort berichten. Ook de opmerkingen als je een non-Apple product op je bureau hebt liggen ipv de company Apple'tjes luiden vaak als "heb je bewust geen Apple genomen?"
Of: "komt die ook van de zaak? Die wil ik ook wel dan".
Vervolgens laat je ze je Android zien met SPB Shell 3D en ze zijn om.
Ze kunnen zich beter impopulair maken dan irrelevant.

Gezien de historie in de jaren tachtig, toen Microsoft zonder schaamte Apple's look en feel kopieerde, en (ondanks het feit dat hun versie veruit inferieur was) ermee weg kwam, waardoor Apple jaren lang in hun schaduw heeft moeten bestaan, kan ik me goed voorstellen dat ze dat nu hoe dan ook proberen te voorkomen door hun look en feel met hand en tand te verdedigen tegen ongeoorloofd gebruik/jatwerk.

Dat ze daarmee af en toe iets te ver doorslaan is m.i. beter voor Apple (en uiteindelijk ook de consument) dan dat ze concurrenten de krenten uit hun pap laten pikken...
waardoor Apple jaren lang in hun schaduw heeft moeten bestaan

Dankzij Microsoft bestaan ze nog

http://blogs.seattleweekl..._in_history_microsoft.php

[Reactie gewijzigd door Boeing op 30 november 2011 13:14]

alsof Apple zich wat aantrekt van wat mensen die hun imago niks vindt ? ze verkopen miljoenen iphones
omdat er niets anders op de markt verkocht mocht worden omdat alles al snel op een iphone of een ipad lijkt :S. zelfs al zouden ze de klanten tot op het bot beledigen en uitschelden verkopen ze alsmede nog miljoenen iphones en ipads.
tis net alsof je Nike schoenen koop. want dan hoor je er pas echt bij. met apple is dat precies het zelfde, je betaald meer voor het merk, je denkt er meer mee te kunnen, je voelt jezelf beter en krijgt er een enorme ego-boost van (en vaak krijg je dan ook een anti-niet-apple houding). status symbool.

de manier waarop Apple concurrenten probeert te dwarsbomen gaat wel heel ver. of winkels onder druk zetten om apple producten goedkoper te verkopen door middel van subsidies van de winkels zelf. dit doen de winkels ook omdat ze weten dat er veel mensen een iphone of ipad gaan kopen.

dan zal ik de volgende reactie neerzetten en ook beantwoorden :
> maar dan koop je toch iets anders? je bent niet verplicht om apple spullen te kopen.
< helaas dat gaat niet meer. apple heeft alle concurrenten weggeslagen en juridisch alles netjes dichtgetimmerd zodat concurrentie ook niet kan ontstaan.

dat je een mooi product maak is goed. maar waarom dan de concurrent dwarsbomen.... dat is business, dat snap ik dan nog wel, maar het is zo bot en vijandig.

Apple presenteert, de MyBlock. het is nieuw, innoverend, doorschijnend en opent een nieuwe wereld. maar in de werkelijkheid koop je hardware tegen een hoge prijs en hoop je dat het meer kan dan dezelfde hardware waar geen apple logo op staat.
je denkt er meer mee te kunnen, je voelt jezelf beter en krijgt er een enorme ego-boost van (en vaak krijg je dan ook een anti-niet-apple houding). status symbool.
Volgens mij zijn dat allemaal hele goede koop argumenten. Een stukje materieel dat in staat is jou een goed gevoel te geven. Er zijn weinig producten in de markt die dat kunnen.

De wereld van zaken doen is hard, vijandig en meedogenloos. Het lijkt in veel aspecten net op het echte leven. Er zijn genoeg redenen waarom de mens op de wereld heerst en niet de apen of de Neanderthalers. Die laatsten zijn ook niet helemaal vrijwillig uitgemoord door de homo sapiens. Het recht van de sterkste geldt ook hier, of wacht is het omdat bij Apple ook maar gewoon mensen werken?
Het is niet omdat ze een slecht imago hebben dat ze van vandaag op morgen niets meer gaan verkopen.
Ik zie echt niet het voordeel in voor een bedrijf om een slecht imago te hebben, kan volgens mij toch alleen maar negatieve effecten hebben.
Je kan wel zeggen dat ze miljoenen verkopen, maar zo een groot bedrijf kan door een slechte stap volledig overboord gaan. Dan is het geld zeer snel op, wat trouwens in het verleden hen al eens overkomen is. Ze hebben zich wel door jocbs net kunnen redden.
+1@reden voor niet kopen, want dat + gesloten imago zijn ook voor mij de redenen dat ik niet snel meer voor apple producten zou gaan.
jij koopt op basis van een imago…wie creŽert dat imago ? denk even aan de substantie in je hoofd.
Dat zeg ik net: dat doe ik juist NIET. Ik ben jrenlang Apple-sceptisch geweest, verafschuwde het merk en dat doe ik op sommiige punten nog. Ik heb een halfjaar terug een iPhone gehaald en die beviel zo goed dat ik een imac ben gaan proberen en die bevalt ook beter dan welke pc dan ook die ik gehad heb. En dat zijn er veel, heel veel.

@Resma: ik denk dat er een groot verschil zit tussen particulier gebruik en zakelijk gebruik. Jullie gebruiken de devices zakelijk, ik niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat iOS beperkend is als je e.e.a. met een groep wilt doen/delen en inderdaad, dat iTunesverhaal wat je vertelt klopt en is niet handig. Maar voor een particulier maakt dit niet uit en is het geen isue.

Maar terug naar het ter tafel liggende: het zou Apple sieren te stoppen met het continu aanklagen van alles en iedereen. Het lijkt wel alsof ze vinden dat alles op hun spullen lijkt: "Ik klaag je aan, want jouw tablet is ook rechthoekig," lijkt het motto zo langzamerhand.
Ik moest laatst wel lachen om een opmerking van iemand hier op Tweakers.net die bang was voor gedoe als Apple met zijn eigen TV zou komen. Hij zei: "Krijgen we dadelijk de discussie dat Apple ook de TV heeft uitgevonden..." Tsja, zou zomaar kunnen met een dergelijke bedrijfshouding. En dat is dus, zeker, een treurig punt aan Apple en ook een punt waarvan ik - als nieuwe Apple-liefhebber - vind dat het het bedrijf eerder schaadt dan goed doet.
[...]

Waarschijnlijk is dit ook gebeurd, maar Apple heeft een evil corporation imago om verder te zetten. Moest ik het imago van het bedrijf niet zo slecht vinden had ik al lang een iPhone gekocht... Hun eigen schuld.
Omdat Apple door schade en schande wijzer is geworden door andere bedrijven die in het verleden met het IP van Apple aan de haal zijn gegaan. Apple mag dan een 'evil company' zijn maar wat ze doen daar hebben ze het volste recht toe om hun eigen IP te beschermen met de middelen waarover ze beschikken.
Echte eigen IP's hebben ze sinds die tijd niet meer gehad. De iPod en iPhone zijn imho geen IP, gewoon bestaande producten met een apple touch. Ze bestonden namelijk al in die formfactor en met die functies.

[Reactie gewijzigd door matthewk op 30 november 2011 08:00]

Ik weiger om dezelfde reden aan Apple te beginnen. Is gewoon een principe kwestie voor mij. Los daarvan zie ik voor mijn gebruik gewoon teveel nadelen aan een Apple en ik hou al helemaal niet van het gesloten karakter wat ze er op na houden.

Wat betreft deze actie van Apple: "Haters Gonna Hate"... :Y)

Als ik me niet vergis was er door een Nederlandse rechter geroepen dat het anders moeten maken van het design afbruik doet aan de praktische werking van het 'concept' tablet. Verder gebruik je deze Android tablets standaard in een horizontale positie en een iPad verticaal. Dat is naar mijn idee al genoeg zichtbaar verschil.

[Reactie gewijzigd door R0KH op 30 november 2011 13:59]

Huh? Voor mij is het toch echt wel samsung die het evil corporation imago heeft hoor. Het kopiŽren is nu al veelvuldig aangetoond maar Samsung trekt zich er gewoon niets van aan. Toen ik het bericht zag dat ze een een nieuwe versie hadden gemaakt zag ik echt niet het verschil tussen de 2 modellen tot ik las dat er de bezel nu iets breder was. Bij nadere bestudering bleek dat inderdaad het geval maar als je het niet op het eerste zicht ziet blijft het gewoon een kopie van de iPad.
Ik ben niet de enige die zo denkt, ik hoor dit argument namelijk vaker en vaker. Ook mensen die geen nieuwe iPhone meer gaan kopen. Reeds 20.03 % (cijfer na de komma ben ik niet zeker van, zo even zoeken) zal geen nieuwe iPhone kopen.

Al zitten de slordige fouten in iOS5 / iPhone 4s daar ook wel voor iets tussen.
Lol, als 20,03% afhaakt maar 79,97% trouw blijft heb je wel de hoogste score.

Wacht maar, het jaar met het tussen model is weer geweest, volgend jaar staat iedereen weer te klappen voor Apple.

- Nieuwe iPhone 5,
- Nieuwe iPad 3 met hoge resolutie,
- Aankondiging nieuwe HDTV??

Als je Steves biografie leest kom je erachter dat Apple wel soms agressief moet zijn.
Je moet soms agressief zijn maar je kunt ook overdrijven natuurlijk. Ik krijg meer en meer het idee dat Apple doordat ze bulken van het geld gewoon de concurrent loopt te zieken dan dat het werkelijk invloed heeft op de verkopen van Apple dat een concurrerend apparaat er op lijkt. Dat procederen kan wel degelijk imagoschade veroorzaken.
Ik krijg meer en meer het idee dat Apple doordat ze bulken van het geld gewoon de concurrent loopt te zieken
Als je je een beetje in het bedrijf verdiept dan zul je zien dat ze zich niet heel erg met concurrenten bezig houden, maar vooral met hun eigen visie op producten. En die beschermen en verdedigen ze met hand en tand. Of dat helemaal terecht is moet een rechter in dit geval maar bepalen.
Toen de Suzuki Swift uitkwam heeft Mini toch ook geen rechtszaak aangespannen? Of toen de Smart uitkwam? Een auto heeft nu eenmaal 3 of 4 wielen, een stuur en stoelen.. Een PC heeft een beeldscherm, een toetsenbord en muis. In welke vorm je het ook giet, de hardware blijft nagenoeg hetzelfde, kleiner of groter. Een iPad is geen innovatie, het is simpelweg verkleining.
ik deel je mening dat een bedrijf soms moet opkomen voor zijn belangen. maar als je alles gelooft wat er in die biografie staat...

Wij van WC eend?
Wij van WC eend?
Het is geen autobiografie.
Ik heb 'm nog niet gelezen maar naar ik begrepen heb wordt Jobs niet bepaald positief neergezet in die bio.
het is wel een biografie die uitdrukkelijk op vraag van Jobs geschreven is.
Lees het voorwoord: Jobs wou zelf dat de schrijver ook de vijanden van jobs zou contacteren daaromtrent en wou zelfs dat zelfs over zijn negatieve kanten niet gezwegen werd.

Dan lees je inderdaad dat Jobs agressief was niet alleen ten opzichte van de concurrentie maar ook ten opzichte van zijn familie, collega's en werk.
Maar eerder omdat hij perfectionist is.

Ja Jobs was agressief, maar na het lezen van het boek vind ik hem wel nog altijd iemand waar je respect voor moet hebben, ook al ben je niet met hem eens
dus door een monopolie proberen te bouwen door de concurrent ( op dit moment samsung ) uit de weg te ruimen?
die zegt dat android gestolen is van apple? terwijl t gewoon een afstammeling is van linux.

nee dat vindt ik geen persoon die mijn respect in ieder geval krijgt, zijn uitspraken zijn gewoon fout.
Tja wat voor de ťťn 'agressief' is, is voor de ander gewoon heldere taal.
inderdaad...criminelen verstaan elkaar perfect, de buiten wereld daarin tegen voelt zich dan menigmaal bedreigd.....
Job zijn naam en faam als control freak kennende zal het wel behoorlijk gedicteerd zijn. Er zal werkelijk niet heel veel in staat waar meneer Jobs het niet mee eens zou zijn.
Ik zou zeggen, lees de bio voor je oordeelt.
Dat is niet waar.. De auteur heeft ook gezegd dat Jobs het niet heeft ingezien en geen aanpassingen heeft gemaakt.
Wie weet heeft Jobs hem betaald om dat te zeggen... dat zullen we dus nooit weten ;)
Oohja dus Volgens jou zijn 100% van de smartphones een iPhone ? Je hebt het mis, ik zie meer en meer mensen in mijn omgeving interesse hebben in Android (mensen die een iPhone bezitten of hebben gehad)...
Samsung is al decenia lang een grote speler op de electronicamarkt.Die kunnen het wel hebben.

Het ziet er naar uit dat Apple alles en iedereen gaat aanklagen die een tablet op de markt brengt met het argument:het is vierkant,heeft knopjes en een touchscreen dus lijkt op een Ipad.Misschien tijd om echt te gaan innoveren ipv om telkens een product minimaal te redisignen en met veel bombarie(lees:marketing)op de markt te presenteren als "iets nieuws". Niet.Sinds na de Iphone is er geen echte innovatie van Apple geweest op de markt en de consument begint dit door te krijgen. De Iphone 4 verschilt met zijn voorganger in:1)het is duurder,2)het gebruikt een systeem,Siri,die voor geen ene flikker werkt.dan zijn voorganger.

Apple maakt geen schijn van kans deze keer,want ze hebben geen patent op touchscreen + vierkant.
Tja, de vormgeving van een tablet is ook vrij vanzelfsprekend. Veel scherm en weinig rand. Zolang Apple geeen patent heeft op de tablet an sich, moet er natuurlijk wel een mogelijkheid zijn om er een te maken met functionele vormgeving...
Grappig, want in de vorige nieuwsposting vonden veel mensen de 10.1N veel lelijker geworden. Dus schijnbaar zijn er genoeg mogelijkheden om je onderscheidend genoeg te maken.

En schijnbaar vindt Apple dat Samsung nogsteeds niet voldoende onderscheidend is geweest.
Tjah, ze lijken allemaal qua vorm erg veel op de ouderwetse leiplaat, dus waar hebben we het over. Zwart scherm, rand er omheen met afgerond hoeken. Onderscheidend?
Heel veel mensen weten schijnbaar niets af van het verleden van Apple, waar ze door gejat werk van de concurrent buitenspel zijn gezet. Dit heeft ze bijna aan de rand van de afgrond gebracht en willen ze dus kostte wat kost voorkomen. Kijk, als Apple nu het recht heeft op een bepaald design en tweakers vinden dat krom, dan ligt het probleem bij de organisatie die dit soort dingen goedkeurt.

Desalniettemin jat Apple ook wel eens wat en wordt daar ook wel voor de vingers getikt, maar waar Samsung de laatste tijd mee bezig houdt is gewoon opzichtig de bedrijfsvoering en het imago van Apple proberen te kopiŽren. Gelukkig lukt ze dat nog steeds niet goed.
ze zijn anders wel groot geworden door het betere jatwerk. De meeste bekende bedrijven van nu trouwens (als in Apple, Microsoft). Daar is niks mis mee, maar om nu te gaan janken dat het daardoor is dat ze zo moeten procederen, kweet eht toch niet hoor.

Iedereen is al jaren bezig dat Microsoft Ev0l is en Apple good, maar de balans begint naar mijn mening toch een beetje de andere kant op te gaan, MS heeft ingezien dat het betere producten moet leveren en Apple heeft ingezien dat zelfs met de meest gekke policies, de mensen toch nog blijven kopen (en verkopen in de shop). We zullen het de komende jaren wel zien wat het wordt
Pffff, samsung jat helemaal niets van apple. De Galaxy S2 bv. is de iphone al ver voorbij imo.
Toch weer lekker selectief nieuws hier trouwens, ik mis de verkoop die wel weer door mag gaan in Australie:
http://phandroid.com/2011/11/29/74839/
Ik mis tevens dat Samsung er nog een merknaam bij heeft geregistreerd (Sleek):
http://phandroid.com/2011...-hints-toward-new-series/

En tot slot verbaast het me natuurlijk niet dat Apple hier ook achter aan gaat, bijna alle reviews vinden de nieuwe tablet beter als de oude (ivm speakers die naar voren gericht zijn), dus ghet probleem is alleen maar groter geworden voor Apple.
An Australian federal court unanimously decided to lift a preliminary injunction, imposed by a lower court, on sales of Samsung's Galaxy Tab 10.1 -- but granted Apple a stay on lifting the sales ban until Friday afternoon.

"It's hard to expect the ruling to have a major positive impact on Samsung's tablet business or legal cases in other countries as Apple could appeal ... and sales won't be restored anytime soon"
bron: reuters.
Ik mis de laatste tijd wel meer berichten over Samsung. Berichten die vreemd genoeg wel nu.nl en andere nieuwssites halen.
Het moet gewoon ophouden!
Rechters moeten hier helemaal geen uitspraken over doen. Het recht moet hun (over IT specifieke vraagstukken) uit handen genomen worden. De meeste rechters hebben namelijk geen verstand van het IT gebeuren. Hoe kan een rechter dan een goed oordeel geven? Dit heeft als gevolg dat het bedrijf met de beste advocaat wint. Wat zal lijden tot rechtelijke dwalingen.

De volgende reden is dat dit gewoon een vorm van “censuur” is.
Begrip censuur: Censuur is het gebruiken van de macht van de staat, een bepaalde groepering, of van bepaalde individuen, om informatie of producten achter te houden of de expressie aan banden te leggen.
Rechters gaan nu keuzes “opdwingen” aan consumenten. Dit is een niet wenselijk effect, de consument moet namelijk zelf die keuze maken!

[Reactie gewijzigd door mpaddo op 30 november 2011 09:21]

Ach, veel IT-ers hebben zelf geen verstand van het hele IT-gebeuren, maar alleen van een klein deeltje waar ze goed in zijn (waarom zouden er anders zoveel fiasco's zijn).
In principe is het juist ook de bedoeling dat de rechter zich houdt aan de wetgeving en dus moet oordelen over wat hem voorgelegd wordt, en juist dus de bedoeling is van de advocaten om zoveel mogelijk 'bewijs' aan te leveren/te ontkrachten. Waarom zouden we anders uberhaupt advocaten nodig hebben?

Tevens mag je blij zijn dat een gemiddelde tweaker geen rechter is, aangezien deze tweaker veel meer met emotie bezig is dan met de harde werkelijkheid als het om dit soort IT-zaken aankomt.
Ik vind het wel vreemd dat ze alleen een probleem maken over de Samsung Tab.
Waarom niet over de Motarola Xoom? die lijkt er net zo veel op.

Maar Apple is ook niet echt slim bezig. aangezien Samsung voor hun de A4 en A5 Cpu's maken. tevens levert Samsung ook het Flash geheugen voor de ipad's
Als ze Samsung nog veel langer dwars gaan zitten kan Samsung de productie gaan stoppen.
Jij snapt werkelijk niet hoe het in elkaar steekt. Samsung verdient miljoenen aan Apple, no way dat ze de productie stop zetten..
Precies, de productie stilzetten gaat Samsung echt nooit doen.
Waarschijnlijk zijn het zelfs losstaande bedrijven, bijvoorbeeld Samsung Semiconductor en Samsung Electronics......
er staat toch samsung op.ik heb zelf de galaxy tab en ipad naast elkaar gelegd maar ik zie in godsnaam niks wat oelkaar lijkt .ze zijn allebei totaal anders