Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 296 reacties

Apple heeft bij een Duitse rechtbank een aanklacht ingediend waarin Samsung wordt beschuldigd van het kopiŽren van Apples design in zijn smartphones en tablets. Eerder al werd de verkoop van enkele Samsung-tablets verboden.

Met een van de rechtszaken wil Apple bereiken dat de verkoop van verscheidene smartphones, waaronder het huidige vlaggenschip Galaxy S II, wordt verboden, zo meldt Bloomberg. In totaal zou het om tien modellen gaan. Volgens Apple laat Samsung zijn smartphones te veel op de iPhone lijken.

Een tweede door Apple aangespannen rechtszaak is gericht op de tablets van Samsung, waarbij het in totaal om vijf verschillende modellen zou gaan. Eerder slaagde Apple erin om in Duitsland een verkoopverbod van de Galaxy Tab-tablets van Samsung af te dwingen. De Koreaanse fabrikant kwam toen met een licht aangepaste versie, waarna Apple reageerde door te proberen om ook deze via een rechtszaak te laten verbieden. De rechter oordeelde echter dat het nieuwe Galaxy Tab 10.1N-model geen inbreuk maakt op Apples design-rechten. Waarschijnlijk is het N-model in de nieuwe aanklacht eveneens opgenomen.

Apple en Samsung zijn al enige tijd verstrengeld in een juridisch gevecht. Veel rechtszaken worden aangespannen in Duitsland, maar ook in andere landen, waaronder Nederland, worden aanklachten ingediend. In Nederland werd onlangs de verkoop van de Galaxy S II verboden, maar Samsung kon doorgaan met de verkoop door het inbreukmakende element uit de software te verwijderen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (296)

1 2 3 ... 8
Even Offtopic

dit SIERT ook APPLE misschien moeten ze daar in die Toren van Apple
Wakker worden ....

eigenlijk een Schande


http://www.z24.nl/onderne...inese_iPhonefabriek_.html
Apple is hier trouwens redelijk transparant over en bezoekt al haar partners (ook zonder waarschuwing vooraf) en dan worden de arbeidsomstandigheden en dergelijke gecontroleerd. Ook via steekproeven worden de leeftijden van werknemers gecontroleerd. Apple is hier redelijk transparant over en heeft er pas geleden nog een erg gedetailleerd rapport over uitgebracht.

http://www.apple.com/supplierresponsibility/

Voordat je allerlei dingen gaat roepen, is het handig om eerst even de rapporten door te lezen. Apple is ook het eerste bedrijf dat zich heeft aangesloten bij de Fair Labor Association.

Apple controleert hier redelijk streng op door, zoals ik al zei, onder andere verrassingsbezoeken. Het lijkt me verder onmogelijk voor Apple om alle werknemers van al hun suppliers te screenen. Het feit dat Apple uitgebreid rapporten uitbrengt en is aangesloten bij organisaties als de FLA lijkt mij een goed teken.

Sterker nog, Apple zegt zelfs contracten met bedrijven op waarbij meerdere keren overtredingen worden geconstateerd.

Daarnaast werkt Foxconn met veel meer bedrijven samen, zoals Dell, HP, Intel, IBM, Logitech, Microsoft, MSI, Motorola, Netgear, Nintendo, Nokia, Panasonic, ons Nederlandse Philips, Samsung, Sharp, Sony (Ericsson), Toshiba en nog veel meer bedrijven (ik heb hier alleen wat bedrijven opgenoemd die in Nederland wel redelijk bekend zijn).

http://www.computerworld....e_capacity_to_meet_demand
http://eetimes.com/electr...xconn-for-smartphone-help
In het raport oa:

"We have a zero-tolerance policy for underage labor, and we believe our system is the toughest in the electronics industry. In 2011, we broadened our age verification program and saw dramatic improvements in hiring practices by our suppliers. Cases of underage labor were down significantly, and our audits found no underage workers at our final assembly suppliers."

Dit zijn nog audits gedaan door Apple. Vanaf nu worden ze dus ook gedaan door de FLA.
Apple is het enige electronica bedrijf dat hiermee samenwerkt. Het is afwachten wat de onafhankelijke partij meldt, maar dit is al meer dan anderen doen.

en:
"We offer continuing education opportunities at our suppliers’ facilities free of charge. More than 60,000 workers have enrolled in classes to study business and entrepreneurship, improve their computer skills, or learn English. And the curriculum continues to expand. We’ve also partnered with some local universities to offer courses that employees can apply toward an associate degree."

Het kan zeker beter, dat zeggen ze zelf ook maar dit zijn erg goede stappen.
Apple is niet verantwoordelijk voor de huishouding van thirtparty suppliers. Ze doen echter wel hun best om de naam van het bedrijf hoog te houden en zich niet in vreemde zaakjes te begeven. De rapporten zijn er niet voor niets. Ook is er veel inzicht in de belasting op het milieu van de productie van Apple. Zie de officiele rapporten maar op Apple.com
Alweer?
Dus als het op de ene manier niet lukt omdat de rechter vind dat het geen inbreuk meer maakt na een aanpassing gaan ze toch doorhameren?

Dit begint er steeds meer op te lijken dat ze in feite enorm bang zijn voor Samsung. Volgens mij heeft dit niets meer te maken met stelen van design, maar gewoon het proberen te belemmeren van concurrentie. Bij de vorige rechtszaken had ik dat idee al lichtelijk, maar goed: het ZOU kunnen dat het werkelijk "in good faith" ging, dus innocent until proven otherwise. Dit gaat echter helemaal nergens meer over... Kappen met die onzin Apple!
Ik zat al met dezelfde gevoelens (dat Apple vreest de concurrentie van Samsung niet de baas te kunnen).

Laat men daarbij wel de kanttekening maken dat totnutoe Apple nog altijd mooie (financiŽle) resultaten heeft kunnen boeken. Investeerders zijn dus heel blij, maar door de jaren heen zijn ze gewend geraakt aan deze mooie resultaten. Slechtere resultaten kan Apple zich dus eigenlijk niet echt toestaan (onder druk van verwende investeerders/aandeelhouders).


En aub begin niet met "alle investeerders zijn geldgeile mensen" reacties. Al is volgende vergelijking niet de beste het vat wel de psychologie van dit gedrag. Stel dat jouw loon elk jaar veel meer stijgt dan bij andere bedrijven. En tegen alle verwachtingen, blijft dit jaar na jaar stijgen. Het zal niet lang duren of je zal deze stijging als een gewoonte zien, een feit of zelfs een verworven recht.


Het is onbetwistbaar dat Samsung sinds kort even mooie verkoopsresultaten haalt. En dat kan wel eens een nefast effect hebben op ťťn van de cash cows van Apple (= Iphone) en dus de bedrijfsresultaten. Wat zoals ik al eerder zei een negatief effect zal hebben op investeerders met alle gevolgen van dien.

Als dit de motivatie is van Apple om te steeds rechtszaken op te zetten ten opzichte van Samsung, dan kan dit misschien wel helpen om tijd te winnen. Voldoende tijd om nieuwe innovaties te introduceren en zo weer meer marktaandeel te verwerven ten opzichte van Samsung en dus van Android.
Het bijkomende gezichtsverlies is welliicht kleiner dan men hier op Tweakers.net denkt. De meeste tweakers volgens het nieuws, maar kennissen rondom mij die zelfs rondlopen met een iPhone zijn meestal zelfs niet op de hoogte van de lopende rechtszaken. Als je ze even helpt herinneren ze zich wel iets van geblokkeerde Samsung tablets enzo, maar op zich waren ze het al lang vergeten.

Dus deze tactiek zou nog wel eens kunnen werken voor Apple als deze opgesomde intenties hun ware zijn natuurlijk ;)
Ik wilde me eigenlijk niet mengen in deze oeverloze discussie. Iets met uitgemolken tot de laatste druppel. Iedereen heeft een mening over de handelswijze van Apple en Samsung, en dat is het leuke van een mening. Die is persoonlijk.

Echter, elke keer weer het verhaal dat de iPhone minder populair wordt en Apple bang is voor Samsung staaft niet echt met de feiten, zoals:

- De iPhone 4s verkoopt ongelofelijk goed; zie o.a. de problemen in China, en de verwachtingen in de VS. Ik ben heel benieuwd naar de cijfers van het aflopende kwartaal, en het volgende als China pas echt goed wordt ontsloten voor de iPhone.
- Samsung doet het goed, maar heeft bij lange na niet de winst die Apple maakt. Sommigen vinden dat het bewijs dat Apple afzetters zijn, ik ben er van overtuigd dat de aandeelhouders daar anders over denken. Feit is dat ze erg veel cash hebben.
- Onderzoek naar de tweedehands markt in de VS toont aan dat 50% van de iPhones worden doorverkocht of weggegeven, tegenover 15% Android. Dat zegt veel over tevredenheid en waardevastheid...
http://allthingsd.com/201...tt-verizon-and-apple-too/

Oftewel, de iOS doet het nog steeds heel erg goed ondanks alle drama elke keer weer zoals bijvoorbeeld bij de introductie van de iPhone 4S. Of over hoe slecht het wel niet gaat vanwege deze rechtszaken. Etc. etc.

Het is mijn mening dat ze bij Apple oprecht pissig zijn op Samsung vanwege dat wat Apple ziet als schaamteloos kopiŽren. Zo simpel is het denk ik.
Apple is al lang niet meer 'in good faith', en gebruikt inderdaad rechtzaken om concurrentie te belemmeren.

Apple wil de smartphone markt domineren, om daarmee ook de content markt te domineren (itunes). Helaas voor hen zijn er nu vele kapers op de kust (Android Appstore voor apps, Amazon met zijn Kindle voor boeken).

Daarmee is het businessmodel dat Apple voor ogen had (grote winsten maken op content) een beetje de mist in gegaan.
Ik word langzamerhand knettergek van Apple, ze maken mooie producten maar dit is echt dom vind ik dan, ze kunnen er kennelijk niet tegen dat de Galaxy S2 beter is.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 17 januari 2012 16:18]

Volgens Apple maakt Samsung inbreuk op Apple's patenten. Hier is niets 'dom' aan, en het heeft er ook helemaal niets mee of dat de Galaxy S2 beter is dan de iPhone, wat overigens niets meer dan een mening betreft.
En waarom maakt Samsung daar inbreuk op dan? Omdat het een telefoon is die goed werkt & populair is? (mijn mening!)
Wat is precies je mening? 'Samsung maakt inbreuk op Apple patenten' en jij komt met argumenten als "Omdat het een telefoon is die goed werkt & populair is?"

Of Samsung nou populair is of niets, dat verandert niks aan het feit of Samsung wel of niet inbreuk maakt op patenten van Apple.

Ik snap de hele ophef ook niet helemaal hier: Samung wint misschien en dan is er niks aan de hand. Verliezen ze en moeten apparaten uit de verkoop, dan komt daar weer een nieuw nieuwsbericht over en dan kan je klagen waarom dit wel of niet belachelijk is.

Apple is een commercieel bedrijf, en het zou alleen maar dom van Apple zijn als ze juist niks deden. Sterker nog, als andere bedrijven van jouw patenten gebruik maken en je doet er zelf niks tegen, dan kan je patenten verliezen. Stel dus dat Samsung daadwerkelijk patenten gebruikt van Apple, en Apple zou daar niks tegen doen, dan zou Apple die patenten verliezen. ;)

Serieus, als je het 'vermoeiend' vindt om 'dit soort berichten te lezen', lees het bericht dan niet! En als het onderwerp je dan toch ontzettend veel aanspreekt, ondanks dat je het vermoeiend vindt, reageer dan niet!

Ik vraag me serieus af of de klagers hier ("not this shit again", "ik word langzamerhand knettergek van Apple") niks zouden doen als zij aan de top van een groot bedrijf stonden. Stel dat ťťn van die klagers hier een bedrijf heeft en een ander merk maakt gebruik van jouw patenten. Wat doe je dan? Span je geen rechtszaak aan, omdat je niet een 'slecht bedrijf' wilt zijn? Of span je wťl een rechtszaak aan waarvan JOUW commercieel bedrijf profijt kan hebben?

Ik durf te wedden dat 9/10 klagers dan toch een rechtszaak zouden aanspannen. De 1/10 zou zich moeten schamen en zou niet eens aan het top van zo'n bedrijf horen te staan: wat voor een manager of CEO ben je als je niet eens je best doet om je patenten van je bedrijf te beschermen?
Wat betreft jouw stelling t.o.v. de klagers: ik denk dat het die mensen niet gaat om het principe DAT Apple zijn patenten verdedigd, maar meer om WAT voor een patenten en de gedachte erachter. Als commercieel bedrijf jouw producten en patenten beschermen is ťťn ding, maar doe dit voor dingen die er toe doen.
In mijn ogen zijn patenten zinvol voor een unieke, revolutionaire uitvinding te beschermen tegen kopiŽren. Daarbij ook om te voorkomen dat consumenten verward raken wanneer ze jouw product willen kopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan 2 producten of diensten die eenzelfde functie dienen en een bijna gelijke naam hebben, waar mensen zich door een typfout kunnen vergissen.

Hetgeen wat Apple (en ze zijn heus niet de enigen) doet heeft hier niets meer mee te maken. Ze gaan moedwillig op zoek naar elk klein ding waar ook maar enige overeenkomst te vinden is en noemen dat inbreuk maken op een patent. Een knopje ongeveer hetzelfde maken, iconen die op een grid liggen, een tablet die een rechthoekige vorm heeft enzovoorts, het zijn allemaal voorbeelden die Apple aanhaalt als inbreuk makende op een van hun patenten. Maar als je b.v. een iPad 2 en een Galaxy Tab naast elkaar legt, dan heeft de een toch echt een Apple logo erop en draait het op iOS en de ander draagt de naam Samsung en draait op Android. Hier is het niet dat men zich bij de Galaxy Tab zou vergissen van "ow is dat een iPad", nee een persoon die niet geheel thuis is in die markt ziet beiden "als 2 enigszins lijkende tablets". Door de hele Apple hype eromheen is "Apple" en "iPad" echter een begrip geworden en noemt de leek het apparaat misschien eerder bij die naam, omdat die naam door marketing bekend is.
En zoals eerder gezegd, Apple zou hier juist trots op moeten zijn dat hun naam en hun producten een begrip zijn geworden in de samenleving.

Samengevat zijn mensen het gewoon een beetje moe dat Apple de schijn wekt van een verwend kind dat zijn zin niet krijgt (volledige superioriteit op de smartphone en tablet markt) en daarom alles en nog wat aanhaalt om andere producenten het leven zuur te maken. Unieke uitvindingen beschermen, ja, doelgericht elke kleine overeenkomst met een product proberen te verbieden, hell no.

ps: Ik denk dat het, om al deze discussie en aanklachten te verminderen, goed zou zijn om eens wat kritischer te kijken naar de patenten die worden aangevraagd (ongeacht welk bedrijf) en niet zomaar meer voor elk klein iets een patent uit te delen. Zou denk ik een heleboel gezeur voorkomen.

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 17 januari 2012 17:01]

Prima dat jij vindt dat patenten niet zo mogen worden gebruikt. Feit is dat ťlk groot bedrijf hun patenten zo gebruikt. Samsung spant ook rechtszaken aan om dezelfde kleine dingen. Net zoals Intel, Microsoft, Google en andere grote bedrijven.

Alles wat je niet in jouw voordeel gebruikt, kan later een nadeel voor jou zijn. Als jij niet zo'n "stom patent" patenteert, dan zal een ander bedrijf dat vroeg of laat doen - en dat andere bedrijf kan het dan later tegen jou gebruiken.

Ik vind zelf dan ook dat software patenten verboden moeten worden, maar dat gaat voorlopig ook niet gebeuren. Tot die tijd moeten bedrijven daar zo goed mogelijk gebruik van maken.

Nogmaals, commerciele bedrijven zijn uit op commercieel succes: op welke manier dan ook.
Mijn reactie (op de laatste alinea na) was op de vraag waarom mensen moe worden van al die aanklachten die Apple en anderen doen. Hierbij moet ik zeggen dat Apple t.o.v. andere bedrijven veel vaker anderen aanklaagt.

De ps in de laatste alinea heb ik derhalve toegevoegd om aan te geven dat de oorzaak van dit alles ligt bij het patenten systeem. Patenten worden in mijn optiek voor te triviale zaken uitgegeven. Hierbij constateer ik dat Apple, met welke achterliggende gedachte dan ook, maar al te graag rechtszaken aanspant om "misbruik" te maken van/voordeel te halen uit het gammele patenten systeem. Als gevolg daarvan (en ook tegelijk) gaan andere bedrijven hetzelfde doen en ontstaat het hele wellus-nietus spelletje waar we hier weer een voorbeeld van zien.

Ik zou het bedrijf dat als eerste naar voren stapt en zegt "we willen stoppen met de patenten oorlog en het hele patenten systeem onder de loep nemen" enorm waarderen. Echter zijn ze allen (schijnbaar) nog van mening dat wat betreft het vergroten van hun marktaandeel en hun omzet het meer rendabel is om elkaar aan te klagen. Dit werkt misschien op de korte termijn, maar zoals de algemene sfeer hier al aangeeft worden consumenten het op de lange termijn gewoon moe en kan het zelfs averechts werken.
Daarbij komt dan het principe van "hoge bomen vangen de meeste wind" kijken, waar grote namen als Apple sneller het mikpunt worden van kritiek.

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 17 januari 2012 18:04]

Prima dat jij vindt dat patenten niet zo mogen worden gebruikt. Feit is dat ťlk groot bedrijf hun patenten zo gebruikt. Samsung spant ook rechtszaken aan om dezelfde kleine dingen. Net zoals Intel, Microsoft, Google en andere grote bedrijven.

Alles wat je niet in jouw voordeel gebruikt, kan later een nadeel voor jou zijn. Als jij niet zo'n "stom patent" patenteert, dan zal een ander bedrijf dat vroeg of laat doen - en dat andere bedrijf kan het dan later tegen jou gebruiken.

Ik vind zelf dan ook dat software patenten verboden moeten worden, maar dat gaat voorlopig ook niet gebeuren. Tot die tijd moeten bedrijven daar zo goed mogelijk gebruik van maken.

Nogmaals, commerciele bedrijven zijn uit op commercieel succes: op welke manier dan ook.
jouw opmerking is niks anders dan waarover het in principe ging, "je" "jij" en "vinden"
Waar het wel om gaat is de reden achter de aanklachten
Het gaat hier niet over patenten, maar weer over design. Dat is inderdaad gewoon hopeloos kinderachtig, en als ik aan het hoofd zou staan van een groot bedrijf zou ik me daar niet te druk om maken. Zeker aangezien het niet waar is, er is geen enkele koper die per ongeluk een Samsung Galaxy S2 kiest terwijl hij een Apple wil hebben.

Vechten in de juridische wereld duidt erop dat je het in de werkelijke wereld niet denkt te kunnen winnen. Dat is het Apple van dit moment, geen innovatie, achter de feiten aanlopen en wanhopig proberend om met juridische trucjes de concurrentie bij te houden. Laat ze zich gewoon neerleggen bij de wet van de remmende voorsprong en hun nieuwe plaats op de markt accepteren. Ze zijn niet meer innovatief, ze zijn niet meer het best. Wat ze nog wel hebben is het sterkste merk, ipv daar gebruik van te maken doet dit daar ook alleen maar ernstig afbreuk aan.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 17 januari 2012 17:55]

Je hebt gelijk maar dit noem ik geen patent breukt meer. Leg maar eens de samsung galaxy s2 en iphone 4s naast elkaar. :)
Ik ga nu niet beslissen of Samsung wel of niet het design van Apple heeft gekopieerd. Het enige aan de Galaxy S2 waarvan ik misschien zou kunnen denken dat het een design [i]kenmerk[/b] (dus niet het hele design) van de iPhone is, is de rand rondom de Galaxy S2.

Dat is echter iets voor de rechter om te bepalen.

Het gaat mij meer om het feit waarom Apple dit doet, wat in mijn ogen logisch is: Apple is een commercieel bedrijf. Het doel van commerciele bedrijven is geld verdienen. Apple kŠn geld verdienen door toestellen van de concurrent uit de winkels te bannen. Apple spant rechtszaak aan.

Of Samsung wel of niet patent inbreuk/design diefstal heeft gepleegd, is niet aan mij om te bepalen: daar hebben we in heel Europa redelijk goede rechtssystemen voor waar het verder wordt afgehandeld.
@Uniciteit:
Het gaat mij meer om het feit waarom Apple dit doet, wat in mijn ogen logisch is: Apple is een commercieel bedrijf.
Je vergeet dat op tweakers.net mensen posten in de hoedanigheid van een consument/particulier, niet als een commercieel bedrijf. Vandaar verbaast het mij ook dat je verwacht dat mensen als consument niet negatief tegen een dergelijke strategie van Apple staan. Het is namelijk voor een consument absoluut niet van tel of het bedrijf in kwestie commercieel is of niet, maar wel welke producten er op de markt beschikbaar zijn.

De algemene tendens voor de consument is dat er met de Samsung Galaxy SII niets mis is, dat ze zelfs niet zoveel gemeen hebben. Dat apple beter concurreert met producten ipv de 'achterbakse' manier via het aanspannen van rechtzaken over "futiliteiten". Dus als je dergelijke discussies of argumenten niet wil lezen, dan vraag ik me af waarom je hier in de discussie stapt en zelfs vraagt of consumenten nu eenmaal willen ophouden met een consument te zijn, omdat Apple een commercieel bedrijf is dat geld wil verdienen? Omgekeerde wereld.

Er zit veel waarheid in "moge de beste winnen", voor de consument is dat de aanbieder met de beste telefoon (in het midden gelaten welke smartphone de beste is). Elke zet om deze uitkomst te verdraaien (zoals bv een rechtzaak aanspannen voor een heel algemeen design) is in de ogen van de consument obstructie van dit principe. Vergelijk het met een topsporter die doping pakt. In de ogen van de atleet kan je zeggen dat hij commerciele belangen heeft bij het nemen van doping, maar voor de sportfanaat zal al het respect weg zijn.

Wat er momenteel op de smartphone markt gebeurt is niet om te draaien. Als de consument alternatieven heeft voor de iPhone en deze goedkoper over de toonbank gaan dan de iPhone zelf, bestaat de kans altijd dat er meer mensen zijn die een alternatief willen dan de iPhone zelf. Denk maar aan de "IBM-clones", wat nu in het algemeen een PC genoemd wordt, IBM heeft zelfs geen hardware afdeling meer (voor consumenten). Andere resellers hebben de vlag overgenomen. Zo werkt de markt nu eenmaal. Apple moet wel gek zijn als ze denken dat ze door enkele rechtzaken aan te spannen, de consument opeens geen alternatieven meer zal kopen/willen. Als Samsung's modellen door de rechter tegengehouden worden, staat er binnen een aantal maanden een andere fabrikant aan de top, en de kans is heel groot dat het een HTC of een andere android-fabrikant is... Verloren moeite dus.

Rechtzaken kosten trouwens ook geld en zijn niet goed voor je imago. Misschien is het vanuit een commercieel standpunt uiteindelijk wel een verlieslatende operatie? Dus in elk geval zijn er heel wat haken en ogen aan de strategie van Apple.
Wat Apple hiermee wilt bereiken is dat ze op deze manier aan Samsung aangeven geen sterk vergelijkende producten op de markt zetten.

Ik geef Apple daar wel een beetje gelijk in. Er zijn zat phones/tabletten die wel hetzelfde kunnen als een iPad of iTab, maar die nog steeds kwa uitstraling totaal anders eruitzien.
Als Apple deze recht zaken niet aanspant, zal de volgende tablet/phone van Samsung weer een Apple look-a-like zijn. (in de ogen van Apple)
Het is logisch. Het tekent ook een mate van verweer tegen een bedrijf dat het op dit moment beter doet. Ik vind de patentaanvallen van Apple logisch, maar het zou minder kinderachtig zijn door gewoon betere, modernere producten op de markt te zetten, die prijstechnisch gewoon weer eens concurreren. Een iPhone 4s voor 699 euro, niemand hoort dat ding te kopen als je een Galaxy Note kan halen voor 512 euro. Ik snap dat wel. Dan ga je marktaandeel verliezen. Het zou Apple sieren als ze hier eens stappen in maakten. Concurrentie hoort je scherp te houden. Hoort goed te zijn voor de consument wat betreft prijs. Dit is de ander de markt uitslaan om het maximale te kunnen blijven vragen voor relatief oude troep.
Deze hele discussie staat vol met waarde oordelen. "Samsung kopieert Apple." "Echt Niet" "Apple is te duur" "Echt niet" enz enz. Helaas weet niemand hier genoeg van de onderhavige patenten om een zinnig oordeel te kunnen geven.

Wat je kan zeggen is dat Apple geregeld zaken van Samsung wint en Samsung met haar producten dus bewust of onbewust erg dicht op Apple is gaan zitten. Je kan ook stellen dat kopiŽren goedkoper is dan zelf bedenken. De lagere prijs van een Samsung kan dus direct een gevolg zijn van haar kopieer gedrag. En zoals je aangaf:
Een iPhone 4s voor 699 euro, niemand hoort dat ding te kopen als je een Galaxy Note kan halen voor 512 euro.
Als Samsung dankzij kopiŽren goedkoper kan zijn dan Apple en Apple dat dus merkt in de verkopen zou ik als Apple ook overwegen een rechtszaak aan te spannen.

Inhoudelijk lijkt het dus volkomen logisch dat Apple rechtszaken aanspant. De concurrent is goedkoper en is al herhaaldelijk door rechters terecht gewezen op het kopiŽren van Apples technologie. Wat dat betreft kan ik Apple dan ook alleen maar gelijk geven.

Er is echter ook een tweede dimensie en dat is het imago van het merk. Je ziet dat hier op tweakers Apple vaak als slecht wordt beschouwd (want "weer een rechtszaak, kunnen ze niet een keer stoppen?") Als dat negatieve beeld doordruppelt richting andere consumenten kan dat slecht uitpakken voor Apple. Het lijkt me dan ook dat Apple nauwlettend in de gaten houdt wat de reacties van consumenten op deze hele sliert rechtszaken is en mocht het imago van Apple er te zwaar onder leiden men zelfs zal overwegen rechtszaken niet te voeren.

Maar uiteindelijk ligt mijn eigen sympathie toch gewoon nog bij Apple. Ieder kind kan zien dat Samsung Apple probeert te kopiŽren en verschillende rechters hebben Samsung dan ook al op de vingers getikt. Ondanks dat is Samsung ondertussen zo'n beetje de grootste telefoonfabrikant en zijn de namaak iPhones(= Galaxy S serie) een groot succes. Dat komt op mij toch echt over als profiteren van illegale handelingen. Voor mij dus geen Samsung voorlopig.
Mee eens met je opmerking, maar zwaar overtrokken. Er staat namelijk nergens dat het met patenten te maken heeft, Bloomberg meld "design rights". Dat is een fundamenteel verschil, het gaat blijkbaar niet om de techniek die ze willen beschermen (met patenten) maar over het uiterlijk. Gezien de grote verschillen in uiterlijk tussen Apple en Samsung lijkt dat me nogal overdreven, maar voordat we de precieze claims kennen is het allemaal koffiedik kijken en merkhaten.
We kennen wat van de vorige claims he. De dikte en vorm van de rand, de plaatsing van het glas. Jij en ik weten allebei dat het wel een beetje overdreven werd, met de bewerkte foto's als dieptepunt.
Je zorgt er als CEO wel voor dat je bedrijf keer op keer negatief in het nieuws komt vanwege een rechtszaak. en vraag me ook af het aantal Iphone's dat meer verkocht wordt als de S2 wordt verboden in duitsland opweegt tegen het aantal Iphone's dat wereldwijd minder wordt verkocht door de negatieve publiciteit.

En of de 'klagers' in dit topic gelijk hebben of niet, ze geven wel de gedachtegang van een gedeelte van de bevolking weer.
het aantal Iphone's dat wereldwijd minder wordt verkocht door de negatieve publiciteit.
Alle cijfers wijzen er op dat de 4S records breekt. Ik geloof niet dat de gemiddelde burger ook maar 1 seconde het nieuws over rechtzaken als negatief beschouwd.

Alleen tweakers lijken heel veel moeite te hebben met het fenomeen 'patenten rechtzaken'. En waarom snap ik niet. Ik geloof dat wij hier met z'n allen toch slim genoeg zouden moeten zijn om in te kunnen zien dat het allemaal onderdeel is van zakendoen. Denk je nou echt dat al die bedrijven elkaar niet kunnen luchten of zien? Vergeet 't maar, die zitten gewoon iedere dag met elkaar rond de tafel, deals te sluiten, en grapjes te maken.

Het is doodsimpel: je kunt er niet voor kiezen om niet mee te doen in het patenten spelletje. Dat kan google niet, dat kan Apple niet, dat kan Microsoft niet, dat kan Samsung niet, en HTC evenmin. Je moet dat spelletje meespelen, of je dat nou leuk vind of niet. (ik kan je op een briefje geven dat de meeste van die bedrijven het helemaal niet leuk vinden om miljoenen uit te geven aan nutteloze rechtzaken waar nooit iemand wint)
Ik ben zelf niet thuis in de wereld van de patenten, dus daar durf ik niets over te zeggen. Maar er zijn hoogstwaarschijnlijk genoeg bronnen op internet te vinden hierover. ;)
Apple wilt gewoon zoveel mogelijk marktaandeel hebben. En dat proberen ze dan op zo'n manier...
Ik denk dat het volgende ermee te maken heeft:
Bij de introductie van de Iphone in 2007 zei SJ letterlijk:

"We have patented the hell out of it"

Na het debacle met MS in de jaren 90 (gedeeltelijk door Apple's eigen schuld, ze hadden oa te weinig gepatenteerd.) heeft Apple de gewoonte gehad om patenten in te dienen.
De Iphone is een van Apple's meest gepatenteerde product. Op zich is dat niet vreemd elk (groot) bedrijf wil zijn IP beschermen en de kosten van R&D terug verdienen.
Hij zei zelfs over multitouch : "Aaand boy, have we patented it!" Apple kan hieruit helaas geen voordeel meer halen, want fabrikanten maken tegenwoordig gebruik van andere multitouch technieken.
Iedere fabrikant doet multitouch net iets anders. De basis is natuurlijk een capacitatief scherm. Dat hebben ze allemaal. (nou ja, bijna allemaal).

Maar hoe dat hardwarematig en softwarematig allemaal samenwerkt? Daar zitten enorme verschillen, en juist dat hebben ze allemaal gepatenteerd.

De meeste mensen hier lijken alleen maar de samenvatting te lezen van een patentaanvraag, om vervolgens in een vloek en scheld kannonade los te barsten over hoe algemeen, en dat dit niet moet mogen kunnen, etc,etc,etc.

In werkelijkheid, als je het hele patent zou lezen, zou je kunnen zien dat Apple het zus doet, Google doet 't zo ( en dekt daarmee alle android toestellen ), Microsoft doet 't weer linksom anders, en RIM gaat rechtsom. Vervolgens doet Samsung met Bada nog iets waar ook niemand aan gedacht heeft, en patenteerd dat ook nog even.

Oh, en Nokia had ergens nog een patent liggen, misschien.

In patenten zitten zo ongeloofelijk veel nuances. waarom denk je dat dergelijke rechtzaken soms jaren duren om uit te dokteren of er ja of nee sprake is van inbreuk? Het gaat echt wel wat verder dan alleen die summary.
Het gaat niet om patenten, maar om design. Patenten kan ik nog achterstaan, maar rechtszaken zoals deze die apple steeds maar weer aanspant gaan mij te ver.
"If you can't innovate, litigate" lijkt de slogan van apple te worden, terwijl echt niemand die voor een apple de winkel inging er met een samsung uitkomt omdat ze "zoveel op elkaar lijken".
Tevens is de iPhone ook weer erg generiek, aangezien er tegenwoordig al jawel, 2 verschillende zijn en 2 kleuren.

de oude iPhone3, en de iPhone 4.

Dus welke bedoelen ze nou eigenlijk? Ik vind zelf de Samsung Galaxy S2 een beetje op de iPhone 4 lijken. Dit is ook de reden waarom ik hem niet mooi vind.
Maar Apple vind alles op de verpakking en op de iPhone lijken, paranoide?

Het lijkt alsof Apple gewoon het zicht kwijt is om met nieuwe producten te komen of met nieuwe designs. Daarom slaan ze wild om zich heen, todat ze een keer een verkeerde raken.
Waarom wordt je dan niet knettergek van Samsung, die doen namelijk exact hetzelfde zoals recentelijk in Duitsland en ItaliŽ? In de laatste heeft Samsung nog maar een 2 weken geleden een rechtzaak tegen Apple verloren waarbij Samsung een verbod op verkoop van de iPhone wilde.

Echter is dat schijnbaar niet hot nieuws of willen sommigen het gewoon niet lezen.
Business as usual. Apple is niet anders dan al die anderen.
Vergeet niet dat Apple deze hele soap begonnen is met het aanklagen van Samsung in verschillende landen, wat toen ook geleid heeft tot het verkoopverbod van de Galaxy Tab in Duitsland. Ik vind het niet meer dan logisch dat Samsung het er niet bij laat zitten en terug vecht. Om maar even een oud spreekwoord erbij te halen:

Wie kaatst kan de bal terug verwachten.
Wie gebeten wordt bijt terug. Als iemand de hele tijd over jou zegt dat je een dief bent en dan blijkt dat die persoon die dat zegt mogelijk iets van jou gestolen heeft, dan ga je er toch ook tegen in?
aha, dus je zegt zelf nu dat ook wat Apple doet terecht is. Apple was namelijk de meest aangeklaagde company wat betreft patenten en hebben uiteindelijk daarop hun strategie aangepast en daarmee is men fel van leer getrokken wat betreft patenten. Zij hebben namelijk al eens eerder aangegeven dat hun patenten strijd een reactie was op al alle zaken die tegen heb liepen. Kortom nog steeds doet Apple niks anders dan Samsung.

Velen roepen en denken hier dat alleen Apple dit doet. Je zou ook eens iets verder kunnen kijken en bedenken dat dit nou anno 2012 schijnbaar bij de technologie bedrijven hoort, vooral in de nieuwe markten. Niet dat we er blij mee moeten zijn, maar velen zijn wel heel eenkennig en geven alleen af op Apple, terwijl anderen geen haar beter zijn.
Apple komt er alleen meer mee in het nieuws. Het is schijnbaar hot en het is een bedrijf die boven het maaiveld uitkomt.
Ik heb Samsung Apple niet zien aanvallen totdat ze zelf aangevallen werden.
Bron dus bitte?
Ik vind dat Apple wel een punt heeft voor wat betreft de Galaxy S II; het ding lijkt zelfs op 20cm afstand op een iPhone.
Ik kan nog begrijpen dat tablets op elkaar lijken, maar ook veel andere hardware en packaging van Samsung lijkt op die van Apple (of andersom).

Niet geheel onpartijdig, maar wel interessant om te zien: http://www.cultofmac.com/...t-copy-apple-at-all-sure/
Ga eens even plaatjes naast elkaar leggen, dan zie je vanzelf de verschillen al van 20 meter... De Iphone heeft veel rondere hoeken, groter stuk boven en onder het scherm, kleiner scherm, andere verhoudingen, ronde knop enzovoorts. De achterkanten lijken al helemaal niet op elkaar en de s2 heeft nog twee capacitieve knoppen erbij zitten... Ik heb ze allebei in mijn handen gehad en nooit het idee gehad dat ik hetzelfde vast had.

Software pictogrammen is ook gezeur over geweest, maar dat is gewoon generiek (telefoontje voor telefoneren, radertje of steeksleutel voor instellingen enz..)
En voor de mensen die vinden dat de interface teveel op elkaar lijken, probeer ze allebei eens en dan kom je erachter dat het compleet verschillend aanvoelt.
Ja, maar als ze niet naast elkaar liggen dan zijn de toestellen voor de argeloze voorbijganger niet te onderscheiden.
Oh ja? Nou ik ken ze prima uit elkaar houden hoor
Vanop meters, of toch niet moeilijker uit elkaar te houden dan 2 andere generieke gsm's.

Het "design" dat apple probeert te enforcen is gewoon het hele design dat een touchscreen phone met zich meebrengt: groot scherm, afgeronde hoeken.

Telkens moet ik blijkbaar weer de LG Prada bovenhalen als we het toch over design hebben...

[Reactie gewijzigd door ZesPak op 18 januari 2012 09:47]

Wat is hier dom aan dan? Apple stelt dat zij vinden dat samsung's product te veel lijkt op dat wat zij hebben. Niks mis met het beschermen van je eigen product(en).
Kijk naar de consumenten. Als je een Samsung wil, ga je geen Apple kopen als die er net ff een tikje beter uitzien (uitzonderingen daargelaten!) dus in principe schiet Apple er niets mee op om dit aan te vechten. Ze winnen er niets mee (behalve de rechtzaak dan misschien).

Beschermen van je eigen producten betekent dat je niet toelaat dat een ander bedrijf een volledige schaamteloze kopie maakt. Dat gebeurt massaal in China (o.a. DealExtreme staat vol met klonen van allerlei A-merk producten), en dat vechten ze niťt aan?!

Het punt is dat Apple dit moet zien als een compliment voor hun design, niet als een belediging ervoor.

Als jij nieuwe schonen koopt, en je buurman (die altijd goed gekleed is) heeft ze de volgende dag ook, dan zou ik dan zien als een compliment voor mijn keuze. Het is een andere situatie, maar het idee (compliment op uiterlijk door kopiŽren) is hetzelfde.
Och komaan, wees nu eens een beetje realistisch. Samsung heeft kopiŽren in zijn DNA, ik kocht als tiener Samsung omdat het goedkope aftreksels waren van Sony. Ik had dan een stereo voor weinig geld die trok op het model dat ik echt wou. Als Samsung je kopieert is dat echt geen compliment maar een teken dat ze op je geld uit zijn. En met de Android foons van Samsung is het zelfs nog erger omdat Android gewoon een kopie van iOS was en als Samsung het dan ook nog eens in een Apple jasje stopt tja dan vraag je echt wel om problemen.Samsung is daar echt wel zwaar in opgegaan, ze kopieerden de kabels tot zelfs Apple iconen en schermafbeeldingen in hun promotie materiaal. Het is echt geen compliment meer maar de kaas van onder je brood wegnemen.

We spreken hierover 2 heel grote bedrijven en niet over david tegen goliath. Samsung heeft het geld voor R&D maar kopiŽren liever dan er geld in te stoppen. Apple heeft een punt als ze dat niet zomaar laten gebeuren.

Kijk naar dat nieuwe model dat Samsung onlangs voorstelden, het is verdomme een kopie van de 3GS.
SoSueMe, Je zit nog diep in het jaren 80 idee dat Aziatische bedrijven alleen maar kopieren. Dat doen alle opkomende economien, maar die tijd reeds voorbij.

Kijk eens naar deze cijfers:

Samsung Electronics R&D budget 2011:
US$9.3 billion
Apple R&D budget 2011:
US$1.78 billion

bron Sammy
bron Apple

Afhankelijk van de nieuwsbron komt er nog een miljoentje of honderd bij of af. Maar je begrijpt het punt.

Dan de toegewezen patenten in de VS:

nr 1: IBM: 6,180 patents
nr 2: Samsung 4,894 patents
nr 39: Apple 676 patents
edit: nog ff een eervolle vermelding voor Philips op plek 36!

Volledige lijst: klik
Grafiek IBM patenten tegenover VS concurrenten

Nu is het natuurlijk wel zo dat het ene patent het andere niet is. Met 1 goed idee kun je de wereld veranderen. Dan zijn 5000 patenten leuk, maar uiteindelijk had je liever die ene.

Apple heeft de plicht aan zichzelf en aan zijn aandelenhouders om zich te beschermen en om zijn IP te verdedigen. Het zou stom zijn om je concurrenten het gemakkelijk te maken. Volgens mij was er ooit een Nederlander die klikkers of zoiets had uitgevonden. Van die knikkers met magneetjes erin. Wat hadden Nederlanders trots geweest als die man zijn IP had kunnen verdedigen en nu een wereldwijde spelletjes mogul was. Nu trekt ie misschien verbitterd een uitkeringkje. Dat wens je niemand toe. Je idee moet je kunnen beschermen en de rechter moet jou daarin helpen. Als je kwaad willend bent krijg je op een gegeven moment van de rechter de deksel op de neus.

[Reactie gewijzigd door EektheMan op 17 januari 2012 18:12]

Wow! ik ga je even stoppen met je cijfers. Die 9.3 miljard van Samsung Electronics gaan niet naar smartphones die gaan naar
Plasmatelevisies
lcd-televisies
Led-televisies
lcd-monitoren
Laptops
Dvd-spelers
Digitale camcorders
Laserprinters.
camera's
Mobiele telefoons
Smartphones
Tablet-pcs
Satellietontvangers en settopboxen
Multi-service DSLAM's.
Koelkasten
Air conditioners
Luchtreinigers
Wasmachines
Magnetrons
Stofzuigers.
SDRAM
SRAM
NAND-flashgeheugen
Smart Card
System-in-Package
4Chip Multi Chip Package
Digitale opslagmedia
Harde schijven.

Waar die 1.7 miljard bij Apple gaan naar :
Computers
Laptops
mp3 spelers
telefoons
tablets
LCD monitoren
Apple TV
LCD TV (?)
Routers
Software

Het is dus gemakkelijk te zeggen dat Samsung meer in R&D steekt maar dat wil echt niet zeggen dat ze meer in R&D steken in smartphones dan Apple. Ze moeten zelfs niet betalen voor het OS van een Galaxy bvb. Je hebt cijfers en cijfers natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op 17 januari 2012 18:53]

Je hebt gelijk, om helemaal eerlijk te zijn moeten we het R&D budget van Google er ook nog bij tellen...

Dus wat is je punt nou?

Als je wilt kijken naar wie wat jat heeft Apple het echt niet allemaal zelf verzonnen hoor.

Kijk eens naar je beeldscherm. Daar zit ook een dunne rand om met alleen maar een paar knoppen. En JVC had als eerste bedacht dat je hier beter een zwarte rand omheen kan doen omdat daardoor het contrast hoger lijkt.

Als je hier naar hebt gekeken is het geen jatten meer, maar common sense!

Zeg nu eens eerlijk, als men aan jou had gevraagd om een touchscreen telefoon te ontwerpen en je had dit nog nooit gezien had je waarschijnlijk hetzelfde gemaakt.

En als je Minority Report ooit had gezien kan je ook nog wel bedenken hoe je het OS zou moeten bedienen.
Samsung Electronics R&D budget 2011:
US$9.3 billion
Apple R&D budget 2011:
US$1.78 billion
Dat Samsug een dergelijk R&D budget heeft zegt weinig over hoe innovatief ze zijn. Samsung is veel groter, en veel breder georiŽnteerd dan Apple, en bovendien kunnen ze dat R&D budget prima gebruiken om te kopiŽren. (research hoe je 't beste een namaak kunt developen).

Samsung heeft simpelweg een enorm slechte staat van dienst op dat vlak, en ze hebben veel dingen overduidelijk van Apple afgekeken. Apple heeft - gezien het klimaat onder aandeelhouders in Amerika - weinig keuze. Ze moeten alles doen om hun IP te beschermen.

Patentenoorlogen als deze kennen geen winnaars onder de strijdende partijen, samsung en apple verliezen beiden hieraan. De enige die er vruchten van plukken zijn advocaten. (en de American Bar Association doet er dan ook alles aan om patenten in stand te houden - ze hebben niet voor niets een kantoor vol lobbyisten in Washington DC)
Ik zeg ook niet dat R&D en veel patenten hebben aangeeft dat je een topbedrijf bent. Wel dat je Samsung er niet 100% volledig van kunt beschuldigen dat ze niets anders doen dan op de kopieerknop drukken.

De cijfers geven aan dat Samsung zeker origineel R&D doet. Mochten ze het niet doen dan zouden ze op de lange termijn niet kunnen overleven.

In het bedrijsleven kopieerd men succesvolle producten van elkaar. Of ontwikkeld het net ietsje door. Samsung dus ook.......en Apple is ook geen heilig boontje. Geen wereldschokkende onthulling. Zo zit de commeriele wereld nou eenmaal in elkaar. Ben je het er niet mee eens, dan voer je een rechtszaak. En dat zien we nu gebeuren. En dat zal niet bij Apple en Samsung blijven, maar zal zich steeds meer uitbreiden naar alle bedrijfstakken nu de belangen groter worden, de bedrijven mondialer en kapitaalkrachtiger. En zoals je zegt, de aandeelhouders verwachten niet anders. En die zitten trouwens niet alleen in de VS. Verder ben ik het met je betoog eens.

De Bar heeft die lobbyisten niet nodig in Washington. Er staat er een van hen aan het hoofd ;) .

@SoSueMe, je vergeet Bada :) En veel consumerproducten worden ontworpen en dan in licentie verkocht aan bv Samsung.. Samsung hoeft dus niet overal R&D naar te doen.

[Reactie gewijzigd door EektheMan op 17 januari 2012 20:07]

In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst. Samsung is bijna marktleider wat betreft de mobiele telefonie op dit moment. De nieuwe Samsung modellen zijn vooruitstrevend, lijken niet op iPhones maar hebben een eigen identiteit ontwikkeld die gekenmerkt wordt door diepdonkere schermen, op de telefoon liggend in plaats van erin verzonken, zeer licht materiaal gewicht en extreme dunheid. De formfactor van een Galaxy Note is compleet anders als die van een iPhone 4. Ik snap wel waarom Apple dit doet. De rechters zijn ze aardig gezind en Samsung is een grote bedreiging.
Android gekopieerd van iOS? Wat een nonsens. Het is iOS die de laatste functionaliteiten heeft overgenomen, zoals de notificatiebalk..
Ware het niet dat de Galaxy Note naar mijn idee een soort zijweg is van Samsung. Een experiment om te kijken of er ook een markt is voor dergelijke producten. Overigens vind ik de gelijkenissen tussen de Galaxy-series en de iPhone niet bepaald overtuigend genoeg is om een verbod af te dwingen.

Er is volgens mij ook nog geen uitspraak in hoger beroep met betrekking tot de vorige rechtszaak in Duitsland. Aangezien een vonnis van een lagere rechtbank vrij weinig betekenis heeft als precedent zijnde heeft Apple er weinig baat bij om zich te beroepen op de vorige uitspraak. Of bedoel je met de zin "De rechters zijn ze (Apple) aardig gezind en Samsung is een grote bedrijf" dat de Duitse rechters partijdig zijn en Apple een streepje voor geven? Zo ja: gedurfde uitspraak hoor. Over welke bronnen beschik je binnen de Duitse rechtsprekende macht?
Grote bedreiging.. Ik bedoelde, Apple zal zeker hoop putten uit eerdere uitspraken die in hun voordeel zijn geweest. De rechters zijn ze dus aardig gezind geweest. Waarom zou je het dan niet nog een keer doen? Daarnaast vast wel eens gehoord van jurisprudentie ? Eerdere uitspraken wegen namelijk mee in de nieuwe besluitvorming tav dit soort patentoorlogen.

Edit typfout

[Reactie gewijzigd door HgnX op 18 januari 2012 09:21]

Volgende keer kun je beter even googlen voordat je BS uitkraamt. Apples R&D budget haalt het niet bij dat van Samsung:
http://www.csmonitor.com/...-the-Top-10-firms/Samsung
Samsung doet het goed met een goedkope knockoff van de iPhone die verkocht wordt alsof het een iPhone is niet meer niet minder. Waarom zou Apple bang moeten zijn van Samsung? Ze verkopen meer iPhones dan Samsung van 1 model kan verkopen en maken het meeste winst van de smartphone makers.

Een iPhone kost geen §1000 waarom wil je het dan doen lijken alsof een iPhone $1000 kost. Het kost Apple iets van een $188 om de iPhone te maken dat weet ondertussen wel iedereen.

En zoals je zelf zegt had je geen problemen met je iPhone net zoals weinig mensen last hebben van de restricties die Apple oplegt. Het gros van de iPhone gebruikers heeft dan ook geen last van restricties die Apple oplegt omdat de iPhone maar een foon is en het perfect doet wat je moet kunnen met een foon.
Ik heb werkelijk waar nog nooit iemand gezien die zo ongelooflijk biased was.

SoSueMe, kijk eens wat verder dan je appeltje. Ik krijg vaak vragen van mensen als ze een nieuw toestel willen, omdat ik nou eenmaal een aardige hoeveelheid kennis van embedded technologie en mobiele operating systems heb.

De eerste vraag die ik stel is:

"Heb jij verstand van het customizen van je telefoon en wil je dit ook. Of wil je een plug en play telefoon die lekker werkt, maar voor eeuwig lijkt op alle 4 mill andere telefoons van dat merk?

Als ze dan antwoorden: "Nee, ik heb er echt geen verstand van", raad ik ze een iPhone aan.


Niet lullig bedoeld, maar een iPhone is nou eenmaal niets voor mensen die ťcht weten wat ze met een telefoon willen en kunnen.
Omdat ik vind dat de iPhone alles kan wat ik wil en meer kan dan wat ik van een Android verwacht ben ik biased? Ik ben gewoon een tevreden klant en wil een klant zijn en geen product zoals dat het geval is bij Google. Ik kijk gewoon verder dan mijn neus lang is en besef de consequenties die het heeft om een product te worden van het grootste advertentie bedrijf ter wereld. Ik informeer me zowel over de iPhone, Android als de Windows Phone en omdat voor mij Android daar als de slechtste deal uitkomt ben ik biased?

Totaal niet hoor. Tot voor kort was de iPhone voor mij de enigste telefoon om serieus te nemen maar de Windows Phone blijkt nu ook een toestel om serieus te nemen. Het spijt me als het je pijn doet als ik de Android phone en zijn gebruikers niet serieus wil nemen maar dat komt voornamelijk door het gedrag van Android gebruikers die pas de gebreken van Android erkennen eens deze verholpen zijn. Android is nu met ICS pas goed bezig maar moet nu genoegen nemen met een 3rde plaats vermits WP reeds een beter alternatief is geworden voor de iPhone dan Android.

Android gebruikers lijken een beetje op de Borg met hun gezeur dat iedereen die niet buigt voor Android een bril op heeft. Moesten Android gebruikers niet steeds feiten verdraaien om hun gelijk te halen zouden ze al een pak serieuzer genomen maar tot nu toe ken ik geen enkel Android toestel of OS versie dat echt strookt met wat Android gebruikers er over vertellen.
Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik een "knockoff" van een IOS phone ging kopen toen ik een Samsung in mijn handen had. Iets totaal anders, voelt anders en werkt anders.

ik begrijp niet dat mensen dat steeds zeggen. Begrijp me goed, ik heb een iPhone4 en een Galaxy phone en beide zijn gewoon goed en JA de iPhone werkt super maar helaas ook zeer beperkt in wat kan en mag. De Samsung gebruik ik zakelijk en dit is iets totaal anders. Niets goedkope rip off maar een totaal ander systeem en gevoel. Zelfs de hardware lijkt in geen velden of wegen op elkaar!!!

Tuurlijk "pikken" ze dingen van elkaar maar dat doen mensen al eeuwen toch? Als iets logisch is om zo te doen dan is het heel normaal dat mensen dit dan ook op die manier willen! Het zou toch raar zijn om iets wat heel normaal (common sence) is niet gaan gebruiken omdat iemand anders dit iets eerder al zo deed?
Kijk je hebt pikken en pikken. Mij ga je niet horen zeggen dat Windows Phone gepikt is van Apple, mij ga je ook niet horen zeggen dat HTC of Motorola pikt van Apple. Je gaat me wel horen zeggen dat Google vuil spel heeft gespeeld met Android en al zeker dat Samsung moedwillig Apple kopieert.

Voor jou dan nog eens de link die mooi illustreert hoe ver Samsung daar in gaat: klik
Klopt niks mis mee, maar waarom alleen Samsung (welke wel succesvolle devices heeft) en niet andere concurrenten die nog meer op Apple devices lijken?
Apple is in Spanje veroordeeld voor bullying van een klein bedrijf (of kleine bedrijven in het algemeen). Dus ja, ze doen het ook tegen kleine bedrijfjes die geen enkele manier hebben om zichzelf te verdedigen omdat ze het geld niet hebben voor de rechtszaken.
Apple is - als ik me de uitspraak goed kan herinneren - helemaal niet veroordeeld wegens bullying. Ze spanden een rechtzaak aan, en kregen het deksel op de neus. Zo gaan die dingen.
Waarom enkel Samsung? Ze verloren net van Motorola en wonnen van HTC. Ze klagen dus iedereen aan die de iPhone kopieert. Jobs heeft het tijdens de lancering van de eerste iPhone gezegd. Apple vindt de iPhone zo revolutionair dat ze achter iedereen zullen aangaan die het design en de werking van de iPhone zou kopiŽren.
Ik vind dat als een producent jouw product zo namaakt dat het (blijkbaar) beter is, dat je niet zo moet jammeren maar je eigen product gewoon verbeteren. Bovendien ben ik er in dit geval niet van overtuigd dat het ook echt zo erg erop lijkt. Apple maakt zijn dingen zo simpel en minimalistisch dat alles er volgens hen op lijkt. Het is moeilijk iets soortgelijks te maken wat er niet iets van weg heeft, en dat is ook nergens voor nodig want dit is wat mensen willen.
Boven dien heeft samsung ook hun eigen patenten sinds 2006 wat eerder is dan de design patenten van apple die uit 2007 komen
Boven dien heeft samsung ook hun eigen patenten sinds 2006 wat eerder is dan de design patenten van apple die uit 2007 komen
"Design-patenten" bestaan niet. Design is een kwestie van handelsrecht, vziw. Patenten gaan over technologie, niet over uiterlijk ontwerp.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 17 januari 2012 17:20]

Waarbij software patenten er weer tussenin zitten waar het helaas ook maar al te vaak over gaat.

Ik vraag me echter af wat het doel is van Apple, het wordt meer een patenttroll dan dat Apple inhoudelijk nog iets doet.
Zou het slecht gaan met Apple of hebben ze een identiteitscrisis?
Zelfs hun oplader van de Galaxy Tab is een EXACTE kopie van die van de iPhone/iPad. Duidelijke kopie. Daarnaast klaagt Samsung net zo hard Apple aan voor hun onzin, en spelen ze weer mooi het slachtoffer zodat Apple negatieve publiciteit krijgt.
En alsof Apple niet precies hetzelfde doet...
De beste toevoeging in de iphone 4s is een kopy van wat er in Android zit.
Apple heeft als zo vaak dingen gekopieerd van anderen. Zelfs zijn eigen naam.
En dan gaan ze klagen dat anderen hetzelfde doen. Iets van pot en ketel?
Je bedoelt Siri? Dat stukje software wat - in tegenstelling tot Google Voice - weet wat je bedoelt als je zegt 'heb ik een paraplu nodig?' dat je het weerbericht wil zien, terwijl je bij Google Voice 'weerbericht' o.i.d. moet zeggen?
Mooie kopie!
Dat snapt Siri niet want Siri snapt alleen maar Engels. Bovendien zou ik eerder weerbericht zeggen ja en niet: heb ik een paraplu nodig? Dat is toch onlogisch. Of misschien kan ik wel zeggen: is het vochtgehalte buiten dusdanig hoog dat ik wellicht zou moeten overwegen om een paraplu mee te nemen? En floep daar is het weerbericht. Revolutionair hoor!

Buiten dat, het argument Siri weten we nu wel. Dat wordt nu al maandenlang als ultra revolutionair betitelt door iPhone bezitters. Ik zie mezelf al zitten in de trein of uberhaupt ergens tegen mijn telefoon praten lol. Een schizofreen is nooit alleen zullen we maar zeggen.

Siri is het meest overhypte en meest overgerate stukje software aller tijden van Apple, maar dat is ook logisch want het is het enige vernieuwende wat Apple de laatste 2 jaar heeft uitgebracht op softwaregebied dus ja iets anders is voor de Apple bezitter niet meer te benoemen dus klampen ze zich daar maar aan vast, ook al werkt het niet in het Nederlands.
Siri is juist bedoeld om communiceren met je telefoon bijna persoonlijk te maken. Als ik van jou wil weten of het gaat regenen zeg ik ook niet tegen jou "weerbericht". Gaat het vandaag regenen? Vertel mijn moeder dat ik er rond 3 uur ben. Maak een afspraak voor vrijdag om 6 uur met Kees. Hoe kom ik thuis?(routebeschrijving) Noteer dat ik 5 euro heb uitgegeven aan lunch vandaag. Herinner me eraan om Kees te bellen als ik thuis ben. Zoek op wikipedia naar een lijst van programmeertalen. Hoe veel dollar is 45 euro?

Voor in de auto is Siri een perfecte toevoeging. Het is net als dat iemand naast je zit en je die persoon vraagt iets te sms-en oid.
Daarnaast lijkt het me nog veel toffer om toe te voegen aan een TV. "Schakel over op comedy central als futurama begint" lijkt me een uiterst nuttig commando.
Hij bedoelt de status bar, siri een goede toevoeging laat me niet lachen.

Siri is een mooi stukje software om aan je vrienden te zeggen hey kijk wat mijn gsm kan maar meer ook niet, wanneer heb jij laats nog in publiek tegen je gsm staan roepen?
Siri doet wel meer dan alleen maar stoer doen naar je vrienden, natuurlijk loop je niets tegen je mobiel te roepen in de Bios, of als je ergens bent waar het druk is.

Maar ik kan mij heelgoed voorstellen dat Siri een goede toevoeging is als je als zakenman of vrouw in de autozit. Ik zou het zelfs willen gebruiken als ik aan het werk ben en afspraken wil maken/verzetten (ben freelance software engineer).
Als je in de auto zit moet je jezelf concentreren op het rijden en niet tegen je iPhone gaan zitten praten. Bellen is al erg genoeg als mensen nu ook nog via Siri hun agenda gaan beheren wordt het helemaal een chaos op de weg. En iemand bellen door z'n naam te roepen kon 10 jaar geleden op een koelkast Nokia ook al.

En als freelance software engineer is Siri juist handig? Die link kan ik even niet leggen. Omdat je nooit je handen vrij hebt met dat beroep ofzo :? Of hebben we hier te maken met een hidden brag?

Ik dacht dat software engineers juist open source fan waren maar zelfs die zijn dus tegenwoordig al aanhanger van de Apple kerk.
Nou spannend... als ik wil weten wat het voor weer wordt, zoek ik het weerbericht, ik vraag niet of ik een paraplu nodig heb.

Overigens, als je siri vraagt 'heb ik een paraplu nodig' verstaat die er naar mijn weten niets van, gezien de NL taal ontbreekt.

[Reactie gewijzigd door benji83 op 17 januari 2012 22:07]

Ja hoor, en wat Apple allemaal zegt over Samsung is lekker positieve publiciteit wil je zeggen? :) Keer op keer rechtszaken dat het allemaal gejatte flut zooi is. Nee dat is heerlijk postitief voor de Koreanen. Kom op zeg :P

En USB kabels lijken inderdaad op elkaar... Moeilijk aan te ontkomen.
Maar probeer maar eens je Samsung stekkertje in een iPad te steken. No way dat dat gaat werken... Dat "EXACTE" valt dus wel mee :)
Zeg je dat op basis van die oude niet kloppende foto's die over het internet gingen?

Ik moet overigens wel toegeven dat bij de afweging tussen een Galaxy Tab 10.1 en een iPad 2 de vorm van de oplader wel meegenomen is in die afweging. ;)
kom, apple's design filosofie is zo simpel als wat: minimaliseer. Dat kun je niet patenteren, en als anderen het kopieeren - wat, apple zou het alleen recht hebben op dingen weg laten?

Leg eens uit hoe je een tablet anders kunt maken dan hoe alle tablets er op dit moment uit zien... symetrisch (zodat je hem van alle kanten kunt gebruiken), zwarte (minst storende 'kleur') van 2 centimeter (zodat je het scherm niet raakt als je hem vast houd) rond een zo groot mogelijk scherm (duhuh het is een tablet). En plat, duhuh. Wat kun je anders doen? En dat gaat dus ook op voor telefoons - die zien er OOK allemaal hetzelfde uit omdat ze - surprise - hetzelfde doen. Form follows function.

Het is gewoon onzin, en zielig. Apple jat net zo hard van anderen, en terecht - beter goed gejat dan slecht bedacht. Dat is hoe de mensheid al eeuwen lang vooruitgang boekt. Gaan we dat nu opeens stoppen? Natuurlijk niet.
Ik ben geen fan/hater van wat dan ook, maar ik moet toch wel zeggen dat aardig wat producten van samsung best wel op andere lijken.

waarschijnlijk van een apple fanboy:
http://cydiahelp.com/wp-c.../Samsung-Copies-Apple.jpg

Met name de verpakking en adapters vind ik een beetje lame. Zo makkelijk om iets zelf te verzinnen.
Dat is wel een erge fanboy site ja, als ie enkel de stekker en de verpakking kan uitlichten als zijnde gekopieerd.
Het is echt belachelijk. Het is nu nog wacht totdat wapen fabrikanten elkaar voor de rechter slepen omdat hun geweer gekopieerd is.

Een efficient ontwerp is nou eenmaal een efficient ontwerp en Apple heeft dit echt niet zelf bedacht.
In welk opzicht is de S2 remotely lijkend op een apple product? Als de S2 op een apple product lijkt dan lijken alle telefoons op een apple product, oftewel, apple lijkt op alle smartphones.

Sorry hoor, apple is gewoon benauwd voor de opkomst van android en probeert dat ipv met betere producten/prijs te bevechten door ze te laten verbieden met absurde regeltjes.

Mensen zaten altijd MS zo af te zeiken in het verleden...apple is nog vele malen erger. :X
In het artikel staat duidelijk dat het om een tiental modellen gaat en niet alleen om de S2. De S2 wordt alleen genoemd omdat het het vlaggenschip is, niet omdat het het meest op de iphone lijkende model is.

De Galaxy Ace is wel een goed voorbeeld, daar is een goedkope chinese iPhone niks bij!
Apple koopt ook veel hardware-onderdelen in bij Samsung. Waarschijnlijk is dit gewoon onderdeel van de prijs-onderhandelingen. I scratch your back, you scratch mine. Wacht maar op de schikkingsvoorstellen.
Daar zou ik je gelijk in geven ware het niet dat eerdere rechtzaken niet geschikt zijn.
Samsung is dan ook geen bedrijf maar een holding, je klagen niet Samsung aan maar Samsung Electronics Co.
apple is al lang bezig met het verkrijgen van een andere leverancier voor de beeldschermen. Helaas zitten ze voorlopig vast aan samsung O-)
Misschien een stomme vraag maar waarom jammer?

Blijkbaar levert Samsung de kwaliteit die Apple wilt want iedereen is toch super enthousiast over de Apple schermen?
Wat is hier dom aan dan? Apple stelt dat zij vinden dat samsung's product te veel lijkt op dat wat zij hebben. Niks mis met het beschermen van je eigen product(en).
Wat er dom aan is dat niet de "zogenaamde"gelijkenis het probleem is, maar de verkoop positie van apple tov samsung......

Apple maakt wederom MISBRUIK van het rechtssysteem om een concurrent een loer te draaien...
Apple maakt wederom MISBRUIK van het rechtssysteem
Als Apple, of welk bedrijf dan ook, misbruik zou maken van het rechtssysteem, zouden ze zo ongenadig hard van de rechter op hun sodemieter krijgen, dat ze over 10 jaar nog sterretjes zien. Rechters haten dat soort dingen.

Nee, het is geen misbruik. Het is precies doen waar het rechtssysteem in voorziet. Of je er nou wel of niet mee eens bent. Apple doet niets anders, net als Samsung, net als ieder ander bedrijf. Als je iets wilt afbranden, kijk dan eens naar het gehele stelsel van patenten. Dat is waar het probleem zit. Niet bij de bedrijven zelf, die geen keuze hebben dan het spelletje meespelen.
Het is precies doen waar het rechtssysteem in voorziet.
Een advocaat die criminelen vrijkrijgt, bijv. door middel van vorm-fouten, doet ook precies waar het rechtssysteem in voorziet.
En die krijgen ook niet ongenadig hard op hun sdsodemieter van de rechter. Deze geeft ze zelfs (zij het soms met tegenzin) gelijk.

Maar het is en blijft (in ieder geval in mijn ogen) toch misbruik.
Je kan het ook zo stellen dat Samsung wederom de concurrentie een loer draait door een succesvol product te kopiŽren
Tjah, ze kopieeren zelfs het feit dat ze kopieeren van Apple?
MP3 spelers, tablets, computers... alles was er eigenlijk al voordat Apple er in stapte
Apple is goed in het succesvol maken van iets. Maar het is niet zo dat ze de eerste zijn met de vorm. Het is niet zo dat ze het eerste zijn met het idee van de smartphone of tablet. Of nog verder in het verleden, het is niet alsof ze de eerste zijn met een windows-achtig besturingssysteem

Nu hoef ik zelf ook niet een iphone kopie want persoonlijk vind ik de iphone's eigenlijk gewoon lelijk. Dan zien de meeste samsungs er toch mooier uit. Niet dat ik een van beide heb, een aantal collega's wel. Maar ik ben blij met mijn asus tablet en htc phone, allebei met android. En ze lijken ook niet op een iphone of een ipad, tenminste zeker niet meer dan dat de ipad lijkt op een HP tablet of een lei.

Maar de grote vraag is, waarom zouden er geen nieuwe fabrikanten meer in een markt mogen springen als Apple in die markt is gesprongen. Apple was tenslotte ook niet de eerste.
Het hele iPhone concept is een kopie van een miljoen dingen bij elkaar, je kan niet als bedrijf eerst allemaal technieken stelen en vervolgens als iemand iets heeft wat op jou techniek lijkt of waar jij toevallig een patent op hebt staan helemaal de grond in boren toevallig omdat jij een groot bedrijf bent en vaker zijn zin krijgt in patent oorlogen...

Want het is eigenlijk wel waar. De iPhone zou eigenlijk wereldwijd verboden moeten zijn ;) Het is gewoon een mega kopie, maar omdat het hun enige toestel is en het verkoopt als geen ander toestel worden rechtzaken zelden nadelig bepaald op Apple's producten. Bovendien zien veel te veel mensen de iPhone als revolutie in de mobiele wereld, maar mensen die beter opletten weten dat de iPhone niks nieuws op de markt te bieden had behalve een concept met veel elementen die gewoon eerder nooit waren toegepast in een telefoon en goeie marketing.

Waarom zou de Galaxy Tab en de Galaxy S II verboden moeten zijn als de iPhone al jaren nog veel meer problemen veroorzaakt!

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 17 januari 2012 23:41]

dit heeft niks meer met geld of productbescherming te maken. Dit is pure pesterij! Zielig! Dit heeft apple helemaal niet nodig. Hun producten verkopen zichzelf.
Omdat de concurrentiestrijd wordt uitgevochten op de rechtbanken, ipv in marketingafdelingen.

De barrage van rechtzaken zijn ronduit belachelijk en tonen Apple als een slechte verliezer. Tekenen aan de wand van een steady decline?

Je kan ook nog oeverloos heen-en-weer gaan over pot-blames-the-kettle, want Apple maakt zich evenzeer schuldig aan het overnemen van andere product ideŽen, net als Microsoft en andere grotere spelers. Het is echter duidelijk dat Apple zijn status als smartphone guru aan het verliezen is en dan blijkbaar grijpt naar lafhartige pogingen om de concurrentie te blokkeren.

Persoonlijk gesproken: van mij mag Apple de grootste en de breedste zijn, hun producten zijn niet aan mij besteed, uit persoonlijke voorkeur. Tried, tested, didn't care for it. Samsung's producten vind ik dan weer wel interessant. Wanneer Apple MIJ als consument blokkeert, maak je van mij niet niet enkel ongeÔnteresserd in Apple, maar zal ik Apple mijden en afraden waar mogelijk. Ik ben kennelijk niet de enige.
Waarom? Een tablet heeft bepaalde eigenschappen. Daarom is het een tablet. Apple valt over een vorm, een in centimeters uitgedrukte rechthoek. Daar valt geen patent op aan te vragen vind ik. Als ik een kopje maak, en die vorm patenteer, zijn dan meteen alle bekers met een oor verboden?
En HP was toch al eerder met die vorm en met een touchscreen?
Yep idd en nog een paar fabrikanten al jaren terug die deze vorm gebruikte (zelfs in Star trek liepen ze al met "smart phones" rond met de "iPhone" vorm.
Inderdaad een beetje triest gedrag... zo fuel je deze hele hetze alleen maar!
Ik word langzamerhand knettergek van anti-apple-fanboys die maar moeten roepen dat het "dom" is en dat samsung "dus" beter is e.d.

Wat zou jij doen als jij VIND dat JOU 'innovatief' product slaafs wordt gekopieerd door anderen?
Ik vind het zelf wel een beetje vreemde berichtgeving worden van Tweakers :P
Onlangs = onderhand alweer een half jaar geleden al dan niet langer geleden.
Tjah, dat is een persoonlijke mening.
De consumentenbond heeft uit haar testen toch duidelijk een ander resultaat bijvoorbeeld. Daarin wint de S2 het van de iphone, ook van de 4s
waar baseer je deze PERSOONLIJKE mening op?

Geef feiten en dan zal je zien dat alle (top segment) allemaal goed zijn en dat ze allemaal steeds meer op elkaar gaan lijken want ze nemen alles van elkaar over. Niet alleen Samsun doet dat maar dus ook Apple (JB software), HTC en anderen.

Het si te kort door de bocht om dit te roepen omdat jij dit vind!
IBM waar blijf je? of hebben jullie dit niet gepatenteerd?
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Simon

ik bedoel het is rechthoekig met afgeronde hoekjes, het heeft een touchscreen en kan meer dan alleen maar bellen.
onderandere ; Kalender, adresboek, wereldklok, calculator, notepad, e-mail, en games. heeft GEEN toetsen om mee te typen, maar een touchscreen die reageerd op vinger of optionele stylus.

geen patent gescoord? probeer het dan eens met prior art.
okay het ziet er tegenwoordig wel iets anders uit maar de basis blijft en misschien wordt zo`n rechter dan ook eens wakker dat het e.e.a. wel eens TEVEEL wordt overtrokken.

dit soort geneuzel remt de vooruitgang, en dat zou strafbaar moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door Chuckylee op 17 januari 2012 16:50]

Misschien nog wel een beter voorbeeld: de Compaq TC1000/1100 (Wiki link). Ok, de techniek was wat ouder en dus het geheel wat dikker met een bredere rand. Maar het concept en globale design is identiek aan elke tablet: een zo groot mogelijk scherm met afgeronde randjes.
Ja hoor, dat lijkt net zoveel op een iphone als die van Samsung.. Als je dat echt vindt is er iets mis met je.
Als je Apple wilt bashen, gebruik dan goede voorbeelden. Zonder Apple was er nu geen Galaxy.
Ik word hier toch echt een beetje zat van... Weer een rechtszaak. Kom op Apple, een vierkant met ronde hoeken en een scherm + knop is geen patent.
Manier van dingen doen, of unieke uitvindingen als de lamp, of de telefoon, die kan je patenteren. Maar een vorm is geen uitvinding.
Hadden ze dat maar gedaan, de telefoon patenteren. Nee, just kidding.
Daar heb je inderdaad een goed punt, laat ze maar eens met iets nieuws komen en dat patenteren.

Begint inderdaad erg vervelend te worden en ja, er zijn overeenkomsten, maar anders is het op zo'n concurrerende markt onmogelijk om producten te ontwerpen naar wens van de klant. (Zoals de meeste mensen nu graag een groter scherm willen).

Ik zou nu niet zeggen dat het design van de SGSII 'afgekeken' is van de iPhone. Als er nou een telefoon zou zijn met ook een 3,5" scherm (dat ten eerste) en alleen een homeknop in het midden, zou ik het me wel kunnen voorstellen, maar dit gaat te ver. Bovendien zijn de knoppen op de SGSII touch...
Ik zou het met je eens kunnen zijn als Samsung het daar bij gelaten zou hebben.

Stel dat de ontwerpen van Samsung gebaseerd zijn op generieke mogelijkheden/limieten om een smartphone of tablet te ontwerpen. Dat is een opzichzelf een plausibele verklaring al zie ik dat andere bedrijven neem bijvoorbeeld Sony met de Xperia S het ook anders kan maar soit.

Waarom kopiŽren ze dan wel de lichtnetadapters dan nagenoeg 1 op 1? Of wat dacht je van de datakabel? Of de gehele verpakking? Check aub de volgende link: http://www.reddit.com/tb/kr14a
Ik vraag me echt af wie nu echt kinderachtig is }:O

[Reactie gewijzigd door Miki op 17 januari 2012 18:52]

Eigenlijk is de connector prima in lijn met de europese richtlijnen.
Bij telefoons is bijvoorbeeld ook een standaard connector voor opladen verplicht, ik vraag me trouwens af of apple daar niet voor kan worden aangeklaagd omdat zij zich niet aan deze richtlijn houden.

De connector wordt voor meerdere apparaten gebruikt, niet alleen apple en samsung. Het is dus alleen maar mooi dat er generieke connectoren en powersupplies zijn want dan kan daar ook onderling uitgewisseld worden en kunnen deze ook goedkoper door andere fabrikanten worden aangeboden.

Maar apple moet niet zo zeuren over kopiŽren want ze doen het zelf net zo goed.
Kunnen hier niet eens een keer mee ophouden? Altijd die rechtzaken ruzies tussen Apple en Samsung, begint een beetje uit de hand te lopen...

Ik vind de Galaxy S2 dus helemaal niet op de iPhone lijken, we hebben ze hier op het werk beiden. Dan vind ik de Samsung Galaxy Ace er nog meer op lijken, maar dan ook weer niet zoveel dat het een rechtzaak verdient...

Of mag er niemand telefoons maken met maar ťťn (hardware) knop? Wat een onzin allemaal....

[Reactie gewijzigd door Walance op 17 januari 2012 16:22]

En het grappige is dat de S II meedere hardware knoppen heeft: de vierkante bovenop, de aan/uit en volume.

Ofwel, knoppen zijn anders, afronding van de hoeken is anders, Samsung gebruikt geen metalen rand, en de achterkant is volledig anders. Zelfs de camera is anders gepositioneerd. Belangrijkste overeenkomst is dat grote vlak aan de voorkant (genaamd beeldscherm). Hoeveel varianten kan je daar op maken voor een touchscreen telefoon?
iets met pot en ketel, bomen en bos, geschied en niet. en welke spreuken nog meer.
ik en met mij waarschijnlijk duizenden anderen worden hier zoooooo moe van hŤ.

ja ik heb thuis ook apple producten en doen precies waar ze voor bedoeld zijn maar ze zijn verre van suprieur aan de overige producten die ik in huis heb die precies doen wat IK wil.

Apple heeft 1 ding ondertussen in mijn opinie wel bereikt, voorlopig geen meer aanschaffen.
en bij de zoveelste klanten onderzoek of nipo enquete zal ik er bij vermelden dat die negative marketing die ze hier mee voeren mij daar toe bewogen heeft. (en DAT zouden meer mensen moeten doen).

* teleurgesteld in het huidige patenten systeem en de typisch Amerikaanse kinderachtige handelswijze*
Hoeveel Apple producten heb je nu dan?

Misschien een oude iPod?

Apple scoort altijd goed in klanttevredenheidstesten, die gaan echt niet stoppen met Apple producten kopen omdat ze hun patenten verdedigen, terwijl ze hardstikke tevreden zijn over de producten.

Als je eens zou nadenken weet je ook dat zonder Apple de smartphone van nu er gewoon heel anders uit zou zien, evenals de tablets van nu.
ik denk dat je de intensie van de post mist maar voor jou duidelijkheid.....
ik heb er zat en nee niet de Istof of zo.
wat ik zeg het doet waar het voor gemaakt is (dus denk niet out of the box)
het weegt niet op tegen doen wat ik wil.
en JA ook zonder Apple bestaat er ontwikkeling en vooruitgang dus ik denk dat het huidige beeld er niet veel anders had uit gezien.
ondertussen hed de vooruitgang zelfs wel verder kunnen zijn als je het goed bekijkt (echter is die rem niet alleen aan Apple te verwijten)

//edit//
owja, lees jij eens de onafhankelijke testen, het zal je verbazen. wordt toch wakker....
//edit//

[Reactie gewijzigd door Chuckylee op 18 januari 2012 01:54]

Als er 10 modellen van Samsung lijken op de Iphone van Apple.
Dan heeft Samsung helemaal geen 10 modellen, zou je kunnen stellen?
Scherp :p

Een serieus antwoord; ze kijken naar de officiŽle merknamen. Zo is de Note bijvoorbeeld SGS-N7000. Dit is anders als die van de SII.

Samsung heeft daarnaast wel degelijk op elkaar gelijkende telefoons. Er is een bepaald design geassocieerd met de galaxy lijn, namelijk, dun, licht materiaal, glazen display liggend op de telefoon of tablet in plaats van erin verzonken en slechts 1 aanraakknop fysiek. Apple heeft hetzelfde; een niet verzonken display en ťťn knop op de voorkant. Daarom zeuren ze. En omdat de iPhone ronde hoeken heeft, (serieus) en de Galaxy S ook.
Sorry hoor als dit niet toepasselijk is.

Kan door mij komen, Maar volgens mij als je een 10 inch pad wilt maken. Die zo klein en dun mogelijk is houd je design mogelijk heden vrij gouw op. Op die manier gaat alles op elkaar lijken.
ja of je moet de weg van sony op en daar word al helemaal niemand vrolijk van.
Ik vraag me af wat apple er mee opschiet want stel dat ze winnen samsung mag dan geen galaxy S2 of een galaxy tab meer verkopen maar de winkels wel dus wat doet een mediamarkt nou die haalt ze bijv uit nederland dus het effect is nihil denk ik zo.

Samsung kan niet voorkomen dat winkels ze ergens anders vandaan halen toch?
Een algeheel verkoopverbod in Duitsland is wat geeist wordt. Dan mag dus niemand het meer verkopen, ook de retailers niet.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True