'Samsung maakt nieuwe tablets wellicht geschikt voor stylus'

Samsung gaat toekomstige tablets misschien, net als de Galaxy Note, geschikt maken voor gebruik met een stylus. Volgens de technologiegigant uit Zuid-Korea is een stylus een logische toevoeging aan tablets met een groot scherm.

Samsung logo (45 pix)Dat zegt Director of Product Marketing Ryan Bidan in een interview met laptopmag. Bidan geeft aan dat Samsung met de Galaxy Note-smartphone, die met een stylus wordt geleverd, duidelijk heeft geprobeerd een nieuw soort product te ontwikkelen. Door de stylus zou het gebruik van een apparaat persoonlijker en meer 'analoog' worden, en Samsung denkt dat die functionaliteit veel waarde heeft.

Op de vraag of een stylus daarom ook zou kunnen werken op apparaten met een groter scherm reageert Bidan positief. Hij denkt dat een stylus een logische toevoeging is op verschillende soorten apparaten en vooral apparaten met grote schermen, zoals tablets, zouden er baat bij hebben. Dieper wilde hij er echter niet op ingaan. "Specifieker kan ik niet zijn zonder meteen een product aan te kondigen", aldus Bidan.

Samsung heeft verschillende tablets op de markt met beelddiagonalen van 7" tot 10,1". De 5,3"-Galaxy Note-smartphone is het enige apparaat dat met een stylus wordt geleverd. Het is overigens niet ondenkbaar dat Biden met zijn opmerking over styli ook op Windows-tablets doelde. Microsoft brengt later dit jaar Windows 8 uit, dat over een speciale tabletinterface zal beschikken en ondersteuning voor styli en handschriftherkenning krijgt ingebouwd.

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

25-01-2012 • 15:25

72 Linkedin

Reacties (72)

72
67
38
2
0
13
Wijzig sortering
Ik hoop dat wel dat het scherm de rest van mijn hand negeert als ik met de stylus aan het schrijven ben.

Nou heb ik zelf geen tablet, maar ik hoor van veel mensen met bv een iPad met pen dat als je je hand neerlegt op het scherm notities maken op PDFjes niet erg goed gaat. En laat dat nou juist de reden zijn waarom ik een tablet wil. Kan ik eindelijk eens stoppen met dikke rapporten printen.

Edit: Goed, dus als ik het goed begrijp kan het dus nog steeds dat mijn hand ook wordt herkend als ik met die pen schrijf en het scherm met mn hand aanraak. Zeker met een tablet van 10" (pak em beet een A5je), wil ik toch wel graag mijn hand rusten bij het schrijven, in plaats van in de lucht te schrijven zoals bij een schoolbord. Aantekeningen maken op een kladblok doe je ook niet met je hand zwevend in de lucht.

Misschien dat toekomstige apps hiermee om kunnen gaan, tot die tijd maar even de kat uit de boom kijken.

[Reactie gewijzigd door Yavaris op 25 januari 2012 15:52]

De inzet van Samsung is de S-Pen maar dan voor tablets. Dit vereist hetzelfde type scherm als die van de Galaxy Note: eentje met drukgevoelige laag.
Helemaal mee eens, ik hoop ook dat de hand genegeerd wordt.
Mocht het hardwarematig niet kunnen, dan maar zoiets als de vi editor: een modus om te schrijven/tekenen en een modus om de interface te besturen.

Dat zou kunnen door een stylus-gevoelig knopje waarmee van modus gewisseld wordt, in een hoek van een scherm tijdens de interface modus (waarin je dus hoofdzakelijk met je vingers werkt) en een vingergevoelig knopje in dezelfde hoek (knopje verandert simpelweg van gevoeligheid) in de bewerk modus (waarin je dus hoofdzakelijk met de stylus werkt).

Het 'knopje' kan natuurlijk ook een andere input zijn zoals een hardwarematige knop, een gesture, voice-commando, of enige andere inputmethodes.

[Reactie gewijzigd door Crazy Harry op 25 januari 2012 16:21]

Dit is zeer zeker mogelijk, als men een extra passieve of actieve laag toepast voor de stylus, samen met de gewone capacitieve laag voor het touchscreen. Als ik het goed begrijp past Samsung dit al toe op de Note, al heb ik mensen ook horen beweren dat het om een extra resistieve laag gaat. (Wat me zeer stug lijkt, aangezien het paneel met glas bedekt is)
Anoniem: 414003
25 januari 2012 15:48
Ergens vind ik het wel grappig dat de sommige dingen waar windows tablets (convertibles) en windows mobile toestellen om werden verafschuwt weer terug komen.

De HP touchsmart tablets werken naar mijn idee precies zoals in het bericht wordt bedoeld, zowel vinger als pen bediening, waarbij de penbediening ook nog drukgevoelig is.
Een veel gehoord reden waarom soms een tablet niet voldoende is om aantekeningen te maken, met de thumb-interface is een tekeningetje gewoon niet te doen.

Off-topic: Ook hoop ik dat ze ooit weer iets resistiefs resistief-achtig uitbrengen, want ik word gestoord van het feit dat schermen eventjes een nagel registreren als onderbreking..

Edit: Leuk praktijk voorbeeldje, op je tablet een tekeningetje maken, vergelijk een tablet eens met een potlood. ;)

@D4NG3R:
Er word toch overduidelijk gedoeld op een stylus die werkt in combinatie met een capacitief scherm en waarschijnlijk verhoogde precisie. (zie iPad stylus issues en waarom die zo dik moeten zijn)

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 25 januari 2012 15:38]

Er zijn al stylussen te koop die goed werken op een ipad via elektronische geleiding. Zelfs van nederlandse bodem. Dus ik snap niet goed wat hier nu zo speciaal aan is.
die sylussen zijn meestal heel erg dik, en/of moet je op een bepaalde manier vasthouden , heel erg lekker werkt het niet
Die zijn helemaal niet dik en werken gewoon.
Er zijn al stylussen te koop die goed werken op een ipad via elektronische geleiding. Zelfs van nederlandse bodem. Dus ik snap niet goed wat hier nu zo speciaal aan is.
Ooit weleens geprobeerd die stylus in je ipad weg te steken voor wanneer je 'm niet nodig hebt? m.a.w. wat hier zo speciaal aan is zijn integratie in de behuziing, drukgevoeligheid en een grote nauwkeurigheid...
Maar resistief betekend volgens mij ook weer snel krassen en minder mooi beeld. Dit kan alleen met een soort plastic laag die mee geeft als je er op drukt toch? Ik denk dat de precisie dan ook een stuk achter uit gaat omdat er gewerkt moet worden met druk sensoren.
Plastic lijkt mij erg snel krassen en het is wat minder mooi.
Ik wil niet terug, ik wil verder, dus capacitief + resistieve-achtige registratie!
oftwel je wil een scherm zoals bij windows convertible laptops wordt gebruikt :)
zie bijvoorbeeld de HP touchsmart tm2.
Dat heb ik ook, en de handschrijftherkenning in windows 7 is al zeer goed hiermee (ook redelijk voor wiskundige notaties).
Je hebt gelijk maar ik heb ook erg dure uitvoeringen in mijn handen gehad die vergelijkbaar reageerden als capacitief. Enig nadeel dat het toen niet multi touch was.

Persoonlijk heb ik liever een extreem goede resistieve schermen want sjah dat werkt toch iets beter in mijn situaties (veel buiten onderweg van huis naar werk of andersom en als het weer eens gaat regenen... pff :P)

Maar ja of zoiets wishful thinking is weet ik niet :P
Ze gaan waarschijnlijk gewoon het zelfde principe gebruiken als de Galaxy Note

Die heeft een speciale laag erover heen zodat het ook met het bijgeleverde pennetje werkt
Maar resistief betekend volgens mij ook weer snel krassen en minder mooi beeld.
Samsung kan hier gewoon Gorilla Glass voor gebruiken (net als bij de Galaxy Note).
Overigens denk ik dat een stylus alleen toegevoegde waarde heeft in de zakelijke markt.
Maar resistief betekend volgens mij ook weer snel krassen en minder mooi beeld. Dit kan alleen met een soort plastic laag die mee geeft als je er op drukt toch? Ik denk dat de precisie dan ook een stuk achter uit gaat omdat er gewerkt moet worden met druk sensoren.
Plastic lijkt mij erg snel krassen en het is wat minder mooi.
Beeldkwaliteit maakt weinig uit, albeit dat je meer lagen hebt, dus iets slechtere kijkhoeken.
Resistief betekent vooral: hard drukken, juist omdat je 2 lagen tegen elkaar moet duwen.


Het verschil in aanraakgevoeligheid tussen m'n galaxy note en mijn oude touch HD is fenomenaal, zowel met als zonder stylus(bij de laatste had je het zonder stylus eigk wel een stuk lastiger om te typen :+)

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 26 januari 2012 12:13]

@D4NG3R:
Er word toch overduidelijk gedoeld op een stylus die werkt in combinatie met een capacitief scherm en waarschijnlijk verhoogde precisie. (zie iPad stylus issues en waarom die zo dik moeten zijn)
De stylus bij mijn Galaxy Note heeft anders een punt zo groot als die bij de Touch HD die ik ervoor had... 't hoeven geen ondingen te zijn....
Vroegah, toen je zo'n stylus erbij kreeg was het alleen maar lastig en wilde iedereen schermen die beter werkten (aanraakgevoeliger). Nu zijn die er, en dan gaan we weer terug naar een stylus ;)

Lijkt een beetje op GSM die van groot naar klein gingen (Nokia 8810) en nu steeds weer groter worden
Nou, Samsung roept dit nu wel maar ik ben benieuwd wie er in vredesnaam nog een stylus wil. We schreeuwden het niet voor niets zo hard. Ik zit er persoonlijk helemaal niet meer op te wachten en ik denk/hoop de rest van de markt ook niet.

Ik was het destijds helemaal met Steve eens:
http://www.youtube.com/watch?v=4YY3MSaUqMg
Vooral als je dat ding weer eens kwijt was.... Echt een waardeloze oplossing.
Vind een resistief scherm veel nauwkeurig om iets te selecteren, aan te klikken(duwen).
Dus een combi scherm met de nauwkeurigheid van resistieve schermen met multitouch en stylus zou mooi zijn.
Nou, Samsung roept dit nu wel maar ik ben benieuwd wie er in vredesnaam nog een stylus wil. We schreeuwden het niet voor niets zo hard. Ik zit er persoonlijk helemaal niet meer op te wachten en ik denk/hoop de rest van de markt ook niet.

Ik was het destijds helemaal met Steve eens:
http://www.youtube.com/watch?v=4YY3MSaUqMg
Vooral als je dat ding weer eens kwijt was.... Echt een waardeloze oplossing.
Op die oude toestellen was een stylus een must...controle elementen waren zo klein dat je vinger like 9 tegelijk kon bedekken...laat staan daj de juiste aantikt. Tegenwoordig zijn die dingen veel groter, dus als je je stylus kwijt bent is dat niet zo'n ramp(behalve als je wil tekenen oid) en kun je rustig een nieuw halen en toch kunnen bellen :+
We gaan niet terug, sinds wanneer lezen mensne op tweakers enkel het titel (10de reactie die iets tegenstelligs roept als er gewoon netjes in het artikel staat)...

We gaan daarmee juist verder, heden + oud, ipv alleen oud of alleen nieuw :)
Ik denk dat er heel weinig mensen zijn die zitten te wachten op een stylus. Schrijven doet tegenwoordig vrijwel niemand die ik ken met enig plezier. Vooral de jongere generatie niet. Het enige waar een stylus leuk voor is, is voor een kunstenaar, tekenaar of architect. De mainstream mensen gaan echt geen stylus gebruiken als ze hun vinger kunnen gebruiken door middel van aanraking.

En door de stylus wordt het apparaat persoonlijker? Ik snap die link niet helemaal. Juist de ervaring dat je 1 bent met het apparaat door het aan te raken, maakt zo'n apparaat persoonlijk. Een stylus is een stap daartussen waardoor het een stuk minder persoonlijk zal zijn lijkt me.

Ze kunnen beter hun centen investeren in een manier waardoor een scherm geen vette vinger-vlekken achterlaat :)
Nou, ik wil graag kunnen tekenen op een tablet, en met mijn vingers tekenen is super vervelend de precisie is er simpelweg niet. Met een stylus kan ik precies zien waar ik het scherm ga raken dat kan ik met mijn vingers een stuk minder goed.

Op dit moment tekenen op een tablet voelt aan als vingerverven, leuk maar t levert niet veel moois op.

Wel belangrijk is dat het een combinatie is tussen vinger en stylus besturing en dat er goede tekensoftware komt voor Android of Windows 8 anders is de stylus nauwelijks nodig.
Als je aantekeningen wilt maken bij een vergadering of een lezing, dan is een stylus ongelooflijk plezierig. Even een snelle schets/tekening, of een krabbeltje naast een tekst, is gewoon ondoenlijk zonder een stylus.
Off-topic: die uitvinding heet: handen-wassen-na-het-eten! 8)7
En afdrogen want anders werkt je scherm voor geen meter ;)
Off-topic: die uitvinding heet: handen-wassen-na-het-eten! 8)7
Je lichaam maakt vet aan om je huid soepel te houden...zelfs als je je handen schrobt en 24 uur niks aanraakt heb je vette vingers...
Ik denk dat er heel weinig mensen zijn die zitten te wachten op een stylus. Schrijven doet tegenwoordig vrijwel niemand die ik ken met enig plezier.

- nee, omdat de mogelijkheden om 'lekker' te schrijven beperkt zijn (?).... eerst internette ook bijna niemand met plezier op zijn telefoon, omdat het niet fijn werkte
Ik werk toch liever met een stylus dan met mijn vingers, afgrijselijk vermoeiend en onhanding. Een touchscreen dat geen stylus heeft is bij mij een ramp. Ik snap persoonlijk niet hoe mensen dat doen. En zou oud (30) ben ik nu toch ook weer niet om 'niet meer mee te kunnen met de technologie' ?
Ik denk dat er heel weinig mensen zijn die zitten te wachten op een stylus. Schrijven doet tegenwoordig vrijwel niemand die ik ken met enig plezier. Vooral de jongere generatie niet. Het enige waar een stylus leuk voor is, is voor een kunstenaar, tekenaar of architect. De mainstream mensen gaan echt geen stylus gebruiken als ze hun vinger kunnen gebruiken door middel van aanraking.

En door de stylus wordt het apparaat persoonlijker? Ik snap die link niet helemaal. Juist de ervaring dat je 1 bent met het apparaat door het aan te raken, maakt zo'n apparaat persoonlijk. Een stylus is een stap daartussen waardoor het een stuk minder persoonlijk zal zijn lijkt me.

Ze kunnen beter hun centen investeren in een manier waardoor een scherm geen vette vinger-vlekken achterlaat :)
Dat doen ze ook: met een stylus ;)
Persoonlijker vind ik ook een rare uitspraak...lijkt me ook eerder iets uit de marketing koker :P

Een stylus is wel veel nauwkeuriger dan je vinger, kleinere punt en je kunt meerdere vingers gebruiken voor de beweging(itt tot slechts één)..dus voor precisie werk kan ik 't me wel voorstellen.
Er zijn nog wel meer mensen die hier op wachten dan je denkt. Ik als wiskunde student schrijf liever dan ik type, al die wiskundige notaties... probeer ze maar te vinden op een toetsenbord.
Als er goede handschrift herkenning software (incl wiskundige notaties natuurlijk :9) op zit is het helemaal mooi.
Dit zal fijn zijn voor tekeningen. Vooral als je schetsen maakt en dat het op de PC tevoorschijn komt. Voor precisiewerk is dit ook goed te doen.
Ik vind het al heel jammer dat dit nu niet mogelijk is bij de galaxy S2 omdat het net dat laagje niet heeft op het scherm.
Dat laagje had de telefoon duurder gemaakt voor 100% van de gebruikers terwijl misschien 5% er echt op zit te wachten... Beter van niet dus, en een los model uitbrengen (Galaxy S2 Stylus editie) zodat je niet iedereen opscheept met de wil van 5% :)
Dat laagje had de telefoon duurder gemaakt voor 100% van de gebruikers terwijl misschien 5% er echt op zit te wachten... Beter van niet dus, en een los model uitbrengen (Galaxy S2 Stylus editie) zodat je niet iedereen opscheept met de wil van 5% :)
De note was bij release slechts 100 euro duurder dan de GS2...gegeven de betere specs, het bigass screen en de dikkere accu, denk ik niet dat dat drukgevoelige laagje 'echt significant impact heeft gemaakt op de prijs...
Iemand ooit met een Wacom Cintiq gewerkt? Combineer deze techniek met de huidige tablet-touchscreen (schakel het capacitieve scherm uit bij gebruik stylus) en je hebt een bijna perfect tablet.

Perfecte tablet:
Combineer bovenstaande met E-paper en je hebt het perfecte tablet!
De technologie achter S-Pen van de Galaxy Note word gemaakt door Wacom, en beschikt over 256 drukgevoeligheids niveau's, dus zo ver zit Samsung er niet vandaan.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 25 januari 2012 16:15]

Juist met kleine apparaten handig imo, loop je niet constant in en uit te zoomen op websites maar kan je gewoon meteen dat kleine linkje aanklikken. De stylus bij m'n Nokia N900 gebruik ik niet vaak maar soms is het toch wel erg handig. Neem bijvoorbeeld de t.net voorpagina, een hoop links naar de nieuwsberichten dicht op elkaar, met je vinger op een tablet nog wel te raken.. op een telefoon niet echt. Puntje van de stylus kan je dan een hoop gezoom besparen.

Bij dingen als handschrift herkenning is het op tablet lijkt me dan wel weer handig.
Neem bijvoorbeeld de t.net voorpagina, een hoop links naar de nieuwsberichten dicht op elkaar, met je vinger op een tablet nog wel te raken.. op een telefoon niet echt. Puntje van de stylus kan je dan een hoop gezoom besparen.
Dubbeltap op kolom. tap op link. Klaar.
Als ik een stylus had was ik echt niet sneller geweest. Sterker nog, ik was gaan prielen om op de juiste link te klikken met de styles i.p.v. in te zoomen. Zeker voor de wat oudere mensen die slecht zicht hebben is dat een uitkomst?
Tevens heeft Tweakers ook nog een app die volledig met de vingers te bedienen is.

Voor tekenaars zal het erg makkelijk zijn maar die willen zeer waarschijnlijk liever een wacom. Als ik mensen zie met een stylus dan kijk ik tegenwoordig wel 2x of ik het nou echt wel goed zag...

[Reactie gewijzigd door dycell op 25 januari 2012 17:09]

"Als ik een stylus had was ik echt niet sneller geweest. Sterker nog, ik was gaan prielen om op de juiste link te klikken met de styles i.p.v. in te zoomen "

Ik kan sneller met mijn nagel een link aanklikken dan telkens te hoeven in en uitzoomen voor elke link die je wilt aanklikken. Vooral op oude androids waar het beeld vaak nog verspringt.
Dat is gewoon slecht ontwerp, deed het zelf jaren geleden beter.

Ga eens naar de mobiele pagina van de BBC nieuws service.

Dan zie daar hele blokken maar alleen te tekst link is aanraak gevoelig en met dikke vingers is dat wel heel klein.

Wat deed ik jaren geleden? Juist, HELE blok PLUS plaatje is aanraak gevoelig. 1 cm hoog vlag, dat kan zelfs de echtste man met klauwen als een kolenschop nog wel aanraken.

Tweakers is mobiel een ramp.
Ik vind het uit dit artikel nogal onduidelijk overkomen of er dan bedoeld word dat je "OOK" een stylus kan gebruiken (Naast 'gewone' vingerbesturing) of expliciet met een stylus.

--

Ik ben het met Samsung eens dat het op een groter scherm prettig kan zijn om eventueel met een stylus te werken, zeker als je het tablet wilt gebruiken om notities op te 'schrijven' dit gaat gewoon tig keer beter met een stylus als met je vinger(s).
Staat ook toevoeging ;) Dus daar haal ik uit dat het een toevoeging is op de huidige tablets.. dus dat je het ook zonder styles kan gebruiken.
zo werkt het in ieder geval op de galaxy note... ik gebruik de stylus persoonlijk nooit
Ik vind het uit dit artikel nogal onduidelijk overkomen of er dan bedoeld word dat je "OOK" een stylus kan gebruiken (Naast 'gewone' vingerbesturing) of expliciet met een stylus.

--

Ik ben het met Samsung eens dat het op een groter scherm prettig kan zijn om eventueel met een stylus te werken, zeker als je het tablet wilt gebruiken om notities op te 'schrijven' dit gaat gewoon tig keer beter met een stylus als met je vinger(s).
Tis een ook, niemand gaat een stylus-only apparaat op de markt brengen in 2012...dat is commerciële zelfmoord...
ik ben zeer benieuwd wat sneller is typen of schrijven (wat ook nog eens goed herkend word)

Persoonlijk gaat het me prima af om te typen tijdens een vergadering.
Daarnaast is een stylus nu weer echt zo'n ding om kwijt te raken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee