'Meer dan een miljoen tablets verkocht in Nederland'

Het gebruik van tablets in Nederland is in een jaar tijd verdrievoudigd. Dat blijkt uit een enquête van Telecompaper. Als je de cijfers op de hele bevolking betrekt, zouden er in Nederland inmiddels meer dan een miljoen tablets verkocht zijn.

Volgens Telecompaper ligt in 12 procent van de huishoudens een tablet, terwijl 2 procent zelfs meer dan een tablet heeft liggen. Als de cijfers worden toegepast op alle huishoudens in Nederland, ongeveer 7,4 miljoen, betekent het dat er ongeveer 1,07 miljoen tablets zijn verkocht in Nederland.

Het bezit van tablets is in het afgelopen jaar fors gestegen. Eind 2010 lag in 4 procent van de huishoudens een tablet, medio vorig jaar was dat in hetzelfde onderzoek van Telecompaper al 8 procent. Als de groei in dit tempo doorgaat, ligt eind dit jaar in een op de vijf Nederlandse huishoudens een tablet.

Voor ongeveer 400.000 tablets is een 3g-abonnement afgesloten. Een 3g-abonnement geeft de mogelijkheid om de tablet buitenshuis te gebruiken, bijvoorbeeld in de trein, op school of op het werk. Veel tablets worden verkocht met 3g-optie, al zijn die veelal duurder dan wifi only-varianten. Apples iPad is volgens Telecompaper marktleider, gevolgd door Samsungs Galaxy Tab-lijn. In de Verenigde Staten verdubbelde het aantal tablet-gebruikers in de afgelopen feestdagen bijna van 10 naar 19 procent.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

24-01-2012 • 13:35

85 Linkedin

Reacties (85)

85
82
45
3
0
19
Wijzig sortering
Anoniem: 243154
24 januari 2012 14:54
Ik zie veel reacties die afgeven op een tablet en wat je er mee moet. Ik vraag mij dan af of ze er zelf wel een hebben. Ik heb wel een iPad. Meteen app voor mij stamboom. Altijd leuk tijdens familie feestjes. Mijn complete stripverzameling staat er in. Reuze handig als ik op een stripbeurs ben. Ik analyseer mij golfrondjes op mij iPad, niet dat het help :-). Ik bestuur er mijn domotica systeem mee, luister muziek vanaf mij iPad via mijn versterker. En niet vergeten ik internet lees mij mail en speel games. En dat is nog niet alles, maar misschien is dat wel mijn probleem. Ik ben natuurlijk maar een domme gebruiker :-)
Tweakers willen er nog niet aan dat de tablet the next step is. Over een x aantal jaren en dat zal minder zijn dan nu wordt gedacht zal de tablet mainstream zijn.

Dan zul je de meeste dingen op een tablet doen en voor een enkele uitzondering een "add-on" pakken zoals een groot scherm (voor het kijken van beeldmateriaal), eventueel met een dockingstation. Opslag zal centraal zijn of in de "Cloud".

Wellicht dat de poweruser nog met een "gewone" computer moet/wil werken maar dat zullen er steeds minder zijn.

Notebooks zullen er mijns inziens over een jaar of 5 helemaal niet meer bestaan.
Notebooks zullen toch wel blijven bestaan hoor!

Ik heb ook een tablet, en de conclusie is eenvoudig voor me.

Een tablet is handig om data (pdf, video, surfen, instellingsapp,...) te raadplegen/consumeren.
Een desktop/laptop is veel beter om data (tekstbestanden, excel, programmeren,..) te maken/produceren!

Je gaat toch geen werk (een deftig verslag maken bvb.) doen op een tablet als je een laptop/desktop ter beschikking hebt? Werken met een gewoon klavier+muis is nog altijd 1000x productiever, te beginnen bij het typen al. Bovendien mus je toch wel echt functies in je software op een tablet om iets te serieus te doen. Maar voor het snel raadplegen van dingen (en dan bedoel ik algemeen, dus vb ook domotica waar je de stand raadpleegt en evt. lichtjes aanpast etc.) is het natuurlijk een heel handig ding!
Mee eens RolfNL. Alleen klagers die geen tablet hebben.
Mijn Ipad gebruik ik voornamelijk om te surfen, shoppen en te mailen. Dan kijk ik best veel films/series die ik stream met Plex. Gemiste programma's horen daar ook bij.
Ik gebruik hem ook om de babykamer in de gaten te houden d.m.v. een netwerkcamera en een speciale gratis app. Daarnaast heb ik iets van 100 ebooks erin zitten (niet dat ik echt veel lees). Eigenlijk game ik het minst erop. Mis toch nog games die ik leuk vind.
Dus voor mij is een tablet dubbel en dwars waard.

Daarnaast heb ik een Imac voor het echte werk.
Het is waar je voor kiest. Vandaag een tablet gekocht (moet nog binnenkomen) en wel om de volgende redenen:

- Het zware werk gebeurt op de PC (die in de studeerkamer staat)
- Simpele taken (email, officedocumenten maken) worden verricht op de laptop in de woonkamer.
- Simpele zoekopdrachten of kleine spelletjes kunnen op de tablet.

Een paar jaar geleden ontstond de hype met de kleine laptops. En nog snap ik niet waarom die dingen zoveel werden verkocht aangezien je nog steeds met een laptop opengeklapt op schoot zit. Het lagere gewicht is mooi meegenomen maar dan heb je mijnziens de voordelen wel gehad.

Zelf zat ik al langer op een tablet te wachten. Een paar jaar geleden bestonden deze al maar waren ze nog te duur. Dus besloot ik te wachten op het moment dat deze betaalbaar zouden worden. Dat moment is nu gekomen en dus heb ik er vandaag één gekocht.

Tegenwoordig heb je voor onder de €200,- een tablet met de volgende specificaties:

- 1,2Ghz processor (al dan niet dualcore)
- 512MB tot 1GB aan werkgeheugen
- 10" scherm capacitief (langere tijd hadden de goedkope tablets een resistief scherm en dat wil je echt niet)
- 4GB aan opslaggeheugen (soms zelfs 8GB)

En zo kan ik nog wel doorgaan. Dat maakt het aantrekkelijk en goede specificaties zeggen natuurlijk niet alles want er speelt meer voordat je tot de aanschaf overgaat maar voor mij was het moment vandaag. Voor mij was een 7" scherm voldoende en heb die van de Kruidvat gekocht.

De dingen die ik nu doe op mijn telefoon zal ik dan op de tablet doen en als mijn telefoon met een 600Mhz processor het kan moet de tablet het zeker kunnen. :)

Nu spreek ik voor mezelf maar er zijn meer mensen die er zo over denken. Het is een luxeartikel en de meeste mensen hebben al een PC en of laptop maar men ziet wel in dat het handig kan zijn en dat de prijzen nu laag genoeg zijn dankzij de moordende concurrentie.
Een paar jaar geleden ontstond de hype met de kleine laptops. En nog snap ik niet waarom die dingen zoveel werden verkocht aangezien je nog steeds met een laptop opengeklapt op schoot zit. Het lagere gewicht is mooi meegenomen maar dan heb je mijnziens de voordelen wel gehad.
Voor veel mensen is zo'n kleine laptop een uitkomt. In mijn situatie bijv. Ik reis niet veel voor mn werk maar wanneer ik op reis ga is dat altijd naar het buitenland. Bij voorkeur neem ik dus 1 tas mee, zelfs wanneer ik een week weg ga. Dmv mijn kleine 12" netbook (fusion) is dat mogelijk, anders moest ik altijd verplicht een extra laptop tas kopen.

Maar ja dat is mijn situatie en omgeving :P

Verder ben ik het helemaal met je eens. Ik heb gister avond nog 2 uur lang met een non IT'er gesproken over een tablet/laptop voor bij hem thuis. Alles wat hij opnoemde kon met een tablet en is hij dus uiteindelijk overgehaald om een tablet te kopen (wel een Android tablet want een iPad vind ik persoonlijk veelste beperkt om als laptop vervanging te gebruiken...)
ipad is niet beperkt. dat zeg ik als android liefhebber, niet als apple fan. op de ipad kan je eigenlijk alles doen wat op een galaxy tab kan. de ipad is veel sneller, de galaxy tab heeft android. beiden goede tekstverwerker, internetmogelijkheden, pdf/ebook mogelijkheden. beide dropbox, alleen met een ipad kun je niet klooien.
Kan je die enquete wel zo simpel extrapoleren? Kan me niet voorstellen dat een hoop van de vergrijsde bevolking zo'n tablet heeft aangeschaft.
Juist veel ouderen kopen of krijgen een Tablet. Een 'grote' computer is veel te veel en te ingewikkeld voor ze. Een iPad is ideaal. Beetje browsen, mailen en wordfeuden.
Mijn ouders zijn bijna 70 jaar oud en sinds ze een tablet hebben, zijn ze voor het eerst van het 'voorzichtige' gedrag af dat ze wel altijd hadden achter hun PC.

Je kunt eigenlijk niets 'verkeerd' doen op een tablet en vrijwel alles werkt simpel en zonder problemen. Daarom is een tablet veel geschikter voor oudere mensen dan een normale computer.

(bovendien hoef ik nu vrijwel nooit meer te helpen met irritante pc problemen gheghe)
Misschien juist wel. Als jij een oma of opa moet leren met een PC om te gaan of met een Tablet, dan is de keus veel makkelijker. Daarnaast is er ook een behoorlijke groep ouderen die kapitaalkrachtig zijn om dergelijke dure hardware aan te schaffen.

Hoe vaak komt het wel niet voor dat een digibeet een PC weet te killen qua OS, dat gaat ze zelden tot nooit lukken met een Tablet. Daarnaast is het voor een digibeet veel makkelijker om software op een tablet te installeren ipv de veel moeilijkere methoden op een pc. Ze hoeven niet meer te zoeken waar ze software moet halen, die staat in de appstore of op de market.

Nee, een tablet is voor de meeste mensen qua werkzaamheden meer dan genoeg thuis. Daarnaast worden apps met het jaar volwassener en krijgen de tablets steeds meer power om ook de wat meer complexe taken te behappen. Tuurlijk zal er een markt blijven voor laptops, desktops e.d. voor het echte serieuze werk, maar dat is niet de gemiddelde consument. De consument moet dan alleen nog kiezen welk besturingsysteem ze op de tablet willen, Android of iOS. Voor beide is wat te zeggen.
Ik heb juist een iPad2 voor mijn ouders gekocht.
Zij kunnen met moeite (en stickers) 7 functies van een afstandsbediening begrijpen (play, stop, power, channelup channeldown, volumeup, volumedown), dus een laptop/desktop was onbegonnen werk.
Ze hadden dan ook niks te zoeken daar op.

Maar hun ipad hadden ze binnen een dag door.
Nu lezen ze de elke dag de krant, kijken de nieuwste nieuwsfilmpjes, skypen met familieleden, zien de nieuwste foto's direct gestreamed van mijn nas en zitten op facebook.
Interessant. Ik ken mensen die hun laptop ook al hebben weggedaan en geheel zijn overgegaan op tablet en smartphone. Werkt wel lekker, vonden ze. Mooie ontwikkeling!
Ik gebruik al geen PC (desktop) meer sinds ik een goede laptop heb en gebruik mijn laptop veel minder sinds ik een tablet heb... Dit ging niet op met mijn smartphone overigens..
Klopt, heb ik ook gedaan. Heb thuis een iMac staan voor het "echte" werk, en voor het mobiele werk gebruik ik een iPad en een S-E Xperia Arc.

De noodzaak voor een laptop is er niet meer in mijn geval.
Sinds ik een Asus Transformer heb (juni vorig jaar), heb ik mijn desktop computer de deur uitgedaan.
Ik gebruik nu alleen nog maar de tablet met toetsenborddock en een een NAS, en bevalt mij prima.
Scheelt ook een boel aan stroom, mijn desktop verbruikte ongeveer 280 watt, en de Transformer bijna niets.
Ik zie ze wel veel maar ik hoor vooral ook dat veel bedrijven hun werknemers een tablet meegeven/cadeau doen dus dat zal zeker meehelpen.

Vind alleen de redenatie/berekeningen wel erg vaag. een enquete onder gadgetfreaks (telecompaper zal niet door de gemiddelde consument gelezen worden) extrapoleren naar de gehele Nederlandse bevolking.
De enquete is precies niet alleen bij gadgetfreaks gedaan ...

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Beretta1979 op 24 januari 2012 13:53]

Anoniem: 80466
@harley24 januari 2012 14:21
In de helft van de Nederlandse gemeentes hebben enkel duizenden raadsleden besloten elkaar een iPad te geven (voor het raadswerk natuurlijk...)
Het lijkt misschien nogal graaierig, maar in bestuurlijke/politieke kringen kan een iPad zich in theorie binnen een jaar terugverdienen als er daadwerkelijk over wordt gestapt op papierloos vergaderen.

Ga voor de grap namelijk eens een avondje naar een gemeenteraadsvergadering van je gemeente en let op wat de bodes allemaal aan zinloos papierwerk ronddelen.

Als bijvoorbeeld iemand begint over een rapportje van een jaar terug en dat in wil brengen als stuk bij de vergadering, dan wil iedereen toch echt het hele rapport (a 30 pagina's) bij de hand hebben.

Bij een beetje gemeenteraad scheelt een iPad in zo'n geval al weer snel 20 kopietjes (600 a4'tjes). Als je dat over alle stukken, notulen en notities van een heel jaar doorrekent, dan wordt dat een heel aardig bedrag!

Natuurlijk is het geen minpunt dat het ook nog eens leuk staat en een fraai hebbedingetje is, maar ik denk dat je de gemeenteraden toch ook een beetje voordeel van de twijfel mag gunnen.
Het feit dat de a4'tjes rondfladderen geeft een ander fundamenteel probleem aan, dat die papieren niet worden doorgelezen. Een ipad verandert daar niets aan, het geeft alleen een nettere indruk.
Als het op de iPad niet gelezen wordt is dat niet zo erg. In het slechtste geval is er wat dataverkeer verspild. In het geval van 20 pakken papier is dat een stuk vervelender.
het interpreteren van statistieken blijft lastig: "there are lies, damn lies and statistics"
Volgens mij kan je een tablet ook zonder 3g uitstekend buitenshuis gebruiken. :P
Inderdaad, ik heb zelf geen 3g op mijn tablet (asus transformer) en kan op de meeste plekken gewoon op wifi; sommige ns sneltreinen, meeste grote food/drink ketens, school, etc.
Kortom overal waar ik van internet gebruik zou willen maken is ook mogenlijk zonder 3g.
Dan lopen we nog wel achter op de VS: artikel
Daar hebben ze het tabletbezit becijferd als 1 op 5, waar we hier dus 1 op 8 hebben.
Ik moet zeggen dat ik ook steeds meer neig naar een tablet voor erbij ipv de netbook die ik nu heb rondslingeren.

[Reactie gewijzigd door Sn0zz op 24 januari 2012 13:49]

Dat zijn er veel zeg, 1 op de 7 huishoudens. Het is ook best wel goed gemarket natuurlijk, bij veel kranten kon je kiezen voor een extra digitaal abonnement waarbij je dan bijvoorbeeld een iPad cadeau kreeg, zo zullen zeker veel ouderen aan een tablet gekomen zijn, die er anders niet zo gauw een zouden kopen.
Dat is ook meteen het mooie van de tablets, er komen steeds meer functionaliteiten die toch wel erg lekker zijn op een tablet, zoals eerder genoemde digitale krant, en uberhaupt het lezen van boeken op zo'n apparaat. En het is net even wat lekkerder internetten dan met zware laptop op je schoot moet ik zeggen, en het zit allemaal net wat simpeler in elkaar, wat betreft de GUI van het OS. Dat geeft het toch een behoorlijke meerwaarde voor o.a. thuisgebruik boven een laptop of een smartphone; het is inmiddels veel meer dan een 'gadget' geworden.
Crisis?? Niks van te merken blijkbaar....
De koopkracht van mensen daalt omdat we op het zelfde salaris steeds meer willen uitgeven ;)

Waar je vroeger enkel een TV + telefoon abbo thuis had, betalen we nu voor 3x mobiel, internet, HD TV, een 3G abbo voor de tablet, etc, etc.

De levensstandaard is flink gestegen, laten we het daar op houden.
De absolute koopkracht neemt toe, durf ik eerder te stellen. Mensen kunnen namelijk meer producten besteden met hetzelfde of meer vermogen. Vroeger betaalde je voor internet bij Chello (UPC) 89,90 gulden, nu heb je internet voor al 30 euro. Dus heb ik 10 euro meer te besteden aan andere producten zoals bijvoorbeeld een 3G abonnement.

@Xeanor voordat wij de overheidsmaatregelen er bij gaan betrekken wil ik stellen dat de kosten voor het zorgstelsel, links of rechtsom toch uit de portemonnee van de burger komt. Daarbij was de verhouding scheef en waren particulier verzekerde zwaarder belast dan ziekenfonds verzekerden voor hun pakket.

[Reactie gewijzigd door Termi op 24 januari 2012 14:08]

En andere dingen worden weer flink duurder, bijvoorbeeld je zorgverzekering.
Gas, water en elektra. Supermarkten. Brandstof en auto bezit.
Wat een gezeur weer over dat alles duurder wordt, wat heeft dit te maken met de verkoop van reletief goedkope pads. Kan je niet ergens anders gaan huilen, ga die belegers hedgefounds en banken lastig vallen met dat zielige gezeur.

Als mensen 400 euro overhebben kopen ze iets leuks daarvoor, crisis of geen crisis.
offtopic:
@terni: hoewel ik het met je eens ben dat de particulier verzekerde zwaarder werd belast in het oude stelsel, is m.i. de weegschaal nu naar de andere kant doorgeslagen.

Het idee van een inkomensafhankelijke premie is wat ik al jaren graag zou zien. Verdien je meer, dan betaal je meer. Nu worden de kosten verdeeld over de bevolking waardoor de onderinkomens extreem worden belast. Je zou maar een minimaal inkomen hebben met 2 studerende kinderen, dat betekent iedere maand 4 x 100 euro voor een basisverzekering.

En dan nog het compleet ridicule idee dat je mensen die hun verzekering niet kunnen betalen een boete oplegt omdat ze het niet kunnen betalen.

Nee, het idee van toen was niet goed, maar mijns insziens beter dan wat het nu is


je vergeet het fenomeen indexatie even in je rekenvoorbeeld...
Slecht voorbeeld, er zijn inderdaad dingen die goedkoper worden maar als jouw verhaal/fantasie standhoudt dan zouden de economen pas echt in paniek raken.

Inflatie is een normaal element van een goed draaiende economie als hij maar niet te hoog wordt, dat betekend dat alles langzaam duurder worden en de salarissen ook langzaam stijgen. Het resultaat is dat als ik iets nodig heb, ik het NU koop want morgen is het duurder.

Deflatie, dingen worden goedkoper is een RAMP. Want dan wacht ik tot morgen met kopen want dan krijg ik meer voor minder. Mensen houden hun geld vast want puur vast houden alleen maakt het al meer waard.

Aangezien de economie in Nederland niet in ramp staat verkeerd is er inflatie en worden dingen in het algemeen duurder.

En om het even duidelijk te maken, voor die 89,90 had je ooit een hoogstaand product dat iedereen jaloers maakte, je 30 euro abbo nu stelt niets voor en ik kijk er zelfs op neer... 100mbit fiber... waar ik dus wel weer meer voor betaal.

Je kan zeggen dat een goedkope PC nu, goedkoper was dan een C64 tijdens de introductie en je hebt gelijk, maar bijna niemand had een thuis computer toen en nu is het gemeen goed.

Koopkracht is een stuk complexer dan wat kon ik toen kopen en wat kan ik nu kopen. Dingen worden nodig, ooit was a mobiele telefoon, nee zelfs een pager een luxe, nu verwacht een werkgever dat je een heb, ga maar eens soliciteren en accepteer alleen telefoontjes op je landlijn als je thuis bent.

Dus reken je de kosten van een landlijn nu tegen die van een landlijn 30 jaar geleden of een mobiel nu tegen die oude landlijn?
Dan weet jij niet hoe koopkracht door het CBS wordt gemeten.. hint: http://nl.wikipedia.org/wiki/Consumentenprijsindex
Vergelijk de prijzen van deze apparaten eens met wat ze 5 jaar geleden kosten en voila: electronica wordt steeds goedkoper en niet zo'n beetje ook.
Toegegeven die abbo's blijven maar stijgen in prijs met steeds minder waar voor je geld.
Denk eerder dat mensen het schijnbaar belangrijker vinden om geld aan hebbedingetjes uit te geven. Zie soms mensen die het niet breed hebben maar wel dikke breedbeeld tv, tablets enz. Zal wel op krediet zijn.

De vraag is eerder hoe zinnig is een tablet voor een normaal gezin. Het is leuk voor de heb maar dan is het vrij duur voor de heb met 3g abbo.
Hoe bedoel je dan "niet breed hebben"?
Veralgemeen je niet te snel? "Zal wel op krediet zijn" klinkt ook eerder als een jaloerse uitspraak van een buurman als op een gestaafde mening.

Misschien hebben mensen wel andere prioriteiten, de ene rijdt graag met een Mercedes, de andere gaat graag op reis, en diegene die graag tech spul heeft (tablets, consoles, tv's) is eigenlijk het goedkoopste af.

Een keertje minder op reis met een familie van 5 kan heel wat schelen op het jaarbudget van zulke gezinnen.
Klopt Snow. als je eens uit gaat rekenen wat we kwijt zijn aan abonnementen.... alleen al kpn van mij is 540 euro per jaar, tel daar die van mijn vriendin bij dan zit je alleen al voor mobiel met 1080 euro aan kosten.

UPC is 64 euro per maand wat ook nog eens 768 euro per jaar is totaal al ruim 1800 euro.

We hebben geen flauw benul wat we per jaar uitgeven aan abonnementen. voor mij is dat ruim een maandloon per jaar.

Door niet op vakantie te gaan, energie zuinig te leven en een simpel prepaid abonnement te nemen bespaar je al snel 2500 a 3000 euro per jaar met zijn tweeen. Dat is echt een hele hoop geld!

Hierdoor zou je theoretisch gezien naast je normale vakantie dagen nog eens een extra 2 maanden per jaar niet hoeven werken.

[Reactie gewijzigd door sygys op 24 januari 2012 16:21]

Crisis?? Niks van te merken blijkbaar....
Dat de prijzen van tablets nu nog vrij hoog zijn is een kwestie van tijd. Misschien lijkt een tablet een luxe, maar vroeger gaf je 1000 euro uit aan desktop, nu heb je voor 1000 euro een tablet + laptop.
Inderdaad en niet te vergeten vliegtickets,

In 1975 gaf ik 550 euro uit voor een retour Suriname en in 1978 eenzelfde bedrag voor retour Kenya, nu zijn deze tickets nauwelijks duurder.
Een desktop PC kostte met 2 MEGA byte geheugen en 40 MEGA byte HD en een scherm met wel zestien kleuren en de geweldige resolutie van 640x480 anno 1988 ongeveer 2000 - 4000 euro. Voor dat geld heb je nu een Macbook Pro + iPad.
Er is een twedeling zichtbaar. Mensen die hun baan en inkomen behouden gaan er niet per se op achteruit, de groeiende groep mensen zonder inkomen kopen niet en die hoor je niet. De verschillen tussen rijk en arm worden dus groter in een crisis. Daarom verkopen dure auto's nu ook veel beter dan ooit tevoren.. Gekke wereld :)
En toch snap ik het nut van die tablet niet helemaal. Ja, het is een leuke gadget, en ja het is handig internetten op de bank, maar in de praktijk doe je er volgens mij niks meer mee dan wat internetten en idiote appjes spelen.

Ik moet er niet aan denken om het gemak en snelheid van m'n desktop te vervangen voor zo'n ding, idem voor m'n mini-laptop die ik gebruik in de collegebanken. Ja, ik weet ook wel dat ik geen gemiddelde computer-gebruiker ben, maar dan nog. Volgen mij is het een luxe-product wat hoort bij de hedendaagse hippe lifestyle pur sang.

Een maat van me heeft bijvoorbeeld zo'n Galaxy Tab voor z'n 25ste gekregen. In het begin allemaal grappig, maar nu ligt dat ding een beetje te vergaan op de bank. Wordt volgens mij alleen nog als playboy in motion gebruikt. :Y)

Is zo'n ding echt nodig, naast een smartphone, desktop, dvd-speler, tv en laptop? Ik vraag het me af.
maar in de praktijk doe je er volgens mij niks meer mee dan wat internetten en idiote appjes spelen.
Volgens mij doet het gros van de mensen op een normale pc/laptop ook niet veel meer dan wat internetten en "idiote appjes" (lees: simpele spelletjes) spelen.
Errr.... Weet niet wat jij er op doet maar ik - en ik denk de meeste met een nuttige baan - werk op mijn PC. Dat is heel wat meer dan wat internetten.

Als dit immers niet het geval is dan kunnen mooi al die pc's bij bedrijven worden wegbezuinigd.
PC == Zakelijk

Tablet == Prive

Ik heb een nuttige baan en heb inderdaad een desktop en een laptop nodig. Die krijg ik alleen van mijn werk en hoef ik niet zelf te kopen.

Wat ik dus nog nodig heb is iets om mee te gamen (Xbox360, PS3) en iets om simpele internet zaakjes te gebruiken (tablet).

Dit is gewoon heel simpel gezegd de realiteit voor enorm veel mensen. Ik moet alleen wel toegeven dat ik daarnaast nog een vette desktop PC heb voor het tweakertje in me (en voor de PC only games die ik ECHT wil spelen zoals SC2) maar de doorsnee consument heeft niks meer nodig dan een tablet... Tenzij je een iPad hebt, dat zou ik nooit als een laptop vervanger kunnen gebruiken vanwege de bergen beperkingen maar elke willekeurige Android tablet voldoet prima.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 24 januari 2012 14:46]

Anoniem: 382732
@Emgeebee24 januari 2012 14:11
"maar in de praktijk doe je er volgens mij niks meer mee dan wat internetten en idiote appjes spelen."

Wat denk je dat de doorsnee consument op zijn prive laptop/desktop doet? Niet veel meer dan de dingen die je noemt. En dan is de vormfactor van een tablet superieur t.o.v. de andere devices die we hebben. Probeer eens een boek te lezen op een desktop op laptop, en probeer het dan eens met een tablet.

Ik gebruik 'm overigens als vrijwel volwaardige vervanger van mijn laptop, dus je kunt er wel wat meer mee dan alleen "wat internetten" (wat dat ook mogen zijn).
Dat is dus het verschil tussen een Galaxy Tab en een iPad. Een iPad kan je ook daadwerkelijk wat mee door de ontelbare apps die er voor zijn. Ik heb mijn iMac er volledig mee vervangen op echt grafisch zwaar werk (of lang typwerk) na.
Idd ik heb hier een USB stick met vakantie foto's... Kunnen we die even bekijken op je iPad? ;) Of kan dat beter op je laptop?

Nee sorry, het verschilt natuurlijk per situatie maar ik zou mijn laptop nooit kunnen vervangen door iets met iOS. Een Android tablet daarentegen is echt ideaal. Zonder problemen USB, SD. Toch wat serieuzer internet werk? Even in de KB klikken (heb zelf de Asus TF) en muisje eraan en ik kan echt serieus internetten :P

Maar ja dat is per situatie natuurlijk... Alleen als ik zie dat zelfs mijn oma wordt gedwongen om bijv met SD kaartjes te werken kan ik zoiets niet missen in een tablet
- Ik heb gewoon een USB/SD dongle. Werkt perfect voor fotos. Ik heb liever dit los dan dat ik altijd een open poort heb die vies word of kapot kan gaan.

- Ook voor de iPad zijn er gewoon verschillende keyboards /stands voor serieus typwerk.

Een muis kan echt niet op tegen touchscreen, (direct aanraken/multitouch vs indirect muizen) zeker bij iOS.
- Ik heb gewoon een USB/SD dongle. Werkt perfect voor fotos. Ik heb liever dit los dan dat ik altijd een open poort heb die vies word of kapot kan gaan.
Mijn tablet heeft gewoon een klepje :P Jij hebt sowieso een open port want sjah dat is je connector :P
- Ook voor de iPad zijn er gewoon verschillende keyboards /stands voor serieus typwerk.
Ik weet het, werk zelf bij een fabrikant van apple accessoires. Werkt leuk maar lang niet zo goed als de docking van de TF. Let op: de keyboard van de Asus TF tikt echt lekker (vergelijkbaar met bijv een Mac Air)
Een muis kan echt niet op tegen touchscreen, (direct aanraken/multitouch vs indirect muizen) zeker bij iOS.
Een muis in de browser van Android werkt hetzelfde als een muis in bijv Chrome (naarbenee scrollen met het wieltje en klikken maar) :P
Het werkt vele malen beter vergeleken met een touch input MAAR het bied pas voordeel wanneer je voor een langere tijd gaat internetten (daarom ook, "serieus internet werk"). Wanneer ik even snel ga internetten doe ik dat natuurlijk gewoon via touch want dat werkt voor simpele taken makkelijker

Ik heb alle vormen en maten geprobeerd maar het is op iOS op dit moment echt nog net niet... Op dat gebied is Android gewoon wat verder ontwikkeld :)

Zo heb ik afgelopen zondag gewoon even voor het eerst een torrent gedownload en deze afgespeeld op mijn TV (gewoon even om te kijken of het kan en omdat ik ziek was en me verveelde :P)

Zo kan ik nog wel 20 a 30 zaken opnoemen waarom een Android tablet beter functioneert als vervanging voor de laptop dan een iPad.... Maar zoals ik blijf zeggen, het ligt natuurlijk aan je situatie

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 24 januari 2012 16:21]

Werk je nog met usb sticks? SD kaarten? hahah dat is soooo jaren 2000 :*)
Op mijn ipad kan ik prima alle fotos bekijken d.m.v. photostream. Daarnaast zit ik ook op dropbox. geen sticks en kaarten nodig. Alles gaat draadloos tegenwoordig.
Beetje jammer dat je net je desktop en laptop heb vervangen voor een tablet...

Dat is natuurlijk waar het om gaat in deze discussie ;) Het gaat er niet om in hoeverre je tablet zo goed samenwerkt met je PC :P
Dus je camera stuurt de foto's zo via dropbox op het internet? Dacht het niet.
Zodra ik foto's heb genomen met mijn iphone verschijnt het in Photo stream. Ik zie ze dus meteen terug op mijn imac en ipad.
Wil ik ze in dropbox hebben dan upload ik de fotos meteen vanaf iphone op dropbox.

dacht het wel dus.
Als je een iPhone een camera noemt , dan gaat het misschien op. Maar kom een iphone is geen camera.
Ik heb ook een Nikon camera. Die sluit ik aan op mijn imac en laad de fotos in dropbox.
Maar de camera's van smartphone kunnen best camera's genoemd worden. De verschillen worden steeds minder.
Misschien met een kleine compact camera, maar zie toch veel verschillen (vooral in niet perfecte omstandigheden) tussen een foto van een telefoon of van een echte camera.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee