Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 589 reacties

Een Duitse rechter zou op last van Apple bepaald hebben dat Samsung zijn Android-tablet Galaxy Tab 10.1 niet in de Europese Unie uit mag brengen. Het verkoopverbod geldt voor de hele EU, maar vooralsnog niet voor Nederland.

De rechtbank in Düsseldorf heeft bepaald dat er eerst uitgezocht moet worden of Samsung met zijn Galaxy Tab 10.1 de iPad kopieert, meldt het Duitse persbureau DPA op basis van bronnen bij beide bedrijven. Zowel Apple als Samsung hebben nog niet gereageerd op het nieuws. De Tab 10.1, die binnen twee weken in Europa zou moeten uitkomen, mag op straffe van een dwangsom van een kwart miljoen euro per dag niet worden uitgebracht. De zaak gaat over patenten: Apple claimt dat Samsung inbreuk maakt op patenten op het gebied van design, verpakking en uiterlijk van de interface.

Het vonnis is vermoedelijk een voorlopige voorziening: daarbij neemt een rechter alvast een beslissing, omdat zijn uiteindelijke vonnis om de een of andere reden te laat komt. In dit geval heeft Apple geëist dat de verkoop van de Galaxy Tab 10.1 zou worden tegengehouden voordat hij op de markt zou komen.

Het verbod geldt niet voor Nederland: hier volgen twee aparte korte gedingen over de zaak tussen Apple en Samsung. Het eerste kort geding dient woensdag, een tweede zitting volgt donderdag, meldt Webwereld. In de zittingen eist Apple van de rechter dat deze de verkoop van Android-smartphones en -tablets van Samsung in Nederland verbiedt. Samsung verkoopt onder meer de Galaxy S II-smartphone.

Samsung zou het er volgens Webwereld niet bij laten zitten en spant op 17 augustus een bodemprocedure aan tegen de iPhone-maker. Een bodemprocedure is een lange rechtszaak, waarvan de uitspraak maanden tot jaren op zich kan laten wachten. Wat de Koreaanse fabrikant eist in die bodemprocedure, is onduidelijk. Samsungs advocaat Bas Berghuis van Woortman wilde tegenover Tweakers.net niet inhoudelijk op de zaak ingaan.

Apple en Samsung zijn beland in een wereldwijd juridisch gevecht over patenten. Samsung beweert dat Apple inbreuk maakt op diverse patenten voor draadloze netwerken en e-mail. Het juridische gevecht begon in april in de Verenigde Staten, maar leidde inmiddels in Australië al tot uitstel van de verkoop van Samungs Galaxy Tab 10.1.

Update 19:07: Dit artikel ging oorspronkelijk alleen over de kort gedingen in Nederland. Dat is aangepast naar aanleiding van de nieuwe informatie over het verkoopverbod in Europa.

Samsung Galaxy Tab 10.1 (Google I/O-editie) en iPad 1

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (589)

1 2 3 ... 14
Het Duitse District Hof van Dusseldorf heeft besloten om de verkoop van de Samsung Galaxy Tab te verbieden in heel Europa, behalve Nederland.

http://www.macrumors.com/2011/08/09/apple-granted-injunction-barring-sale-of-samsung-galaxy-tab-10-1-in-european-union/

http://9to5mac.com/2011/0...bution-in-european-union/

http://www.appleinsider.c...europe_in_apple_suit.html

http://fosspatents.blogsp...njunction-granted-by.html

Het originele artikel van Foss Patents

[Reactie gewijzigd door We.are.cake op 9 augustus 2011 19:13]

vergeef me mijn onwetendheid maar hoe kan een Duits hof iets verbieden in andere EU lidstaten ?
Dat legt dit stukje uit het artikel van FOSS Patents uit:

Note that this is an intellectual property right granted by an agency of the European Union. It can therefore be enforced on an EU-wide basis, while European patent law is still fragmented, requiring a different lawsuit in each country in which one seeks to enforce it. There's a European Patent Office, but it's not an EU agency. By contrast, there are EU-wide trademarks and design rights.
Dus die Duitse rechter heeft een soort EU recht toegepast dat niet eens door een echte EU wet gestaafd word maar door een EU agentschap
Is het niet zo dat EU recht door het EU hof gesproken moet worden en dat het EU hof daarvoor echte EU wetten moet hanteren
Je kan niet stellen dat de Duitse rechter het volgens de EU bij het rechte eind heeft want wie weet oordeelt de rechter van het EU hof wel anders .
Samsung kan dit denk ik volledig naast zich neerleggen en wel om de reden die ik hier schets .

Ik vind dit op zijn minst erg wazig
Lees het artikel eens. :)
Ik denk dat dit alleen maar voor een grotere run/hype op de Galaxy Tab gaat creŽren. Er is niets meer geliefd dan iets dat verboden is of dreigt verboden te worden.


Wel opvallend dat een duitse rechter over heel Europa mag beslissen. Als dat mogelijk is zou dit een zeer ernstige dwaling zijn in het rechtssysteem.
Dan krijg je straks Amerikaanse taferelen waar je de regio kiest die voor jou het meest gunstige is.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 9 augustus 2011 20:06]

Hierin staat waarom het vonnis niet in Nederland geldig is: http://fosspatents.blogsp...njunction-granted-by.html

[Reactie gewijzigd door arthur-m op 9 augustus 2011 20:48]

Even afgezien van welke tablet beter, mooier of geiler is.. Want dat is voor iedereen persoonlijk..

- Verpakking lijkt hetzelfde
http://common5.ziffdavisi...1425,i=258026&sz=1,00.jpg
- Uiterlijk lijkt hetzelfde
(Zie foto van dit artikel)
- 30 pin dock connector
http://images.six.betanews.com/media/6772.jpg

Ik snap dan op zich wel dat je dat als Apple nogal vervelend vindt.. En zoals iemand anders al zei: het gaat hier helemaal niet om software patenten maar om design patenten.

Zie ook:
http://fosspatents.blogsp...njunction-granted-by.html

Ik zou er persoonlijk ook niet vrolijk van worden als ik veel tijd heb gestoken in een mooi ontwerp en iemand anders dat zomaar gaat kopiŽren. En dat daarvoor patenten worden gebruikt om dat af te schermen is op zich niets mis mee.. Ik denk dat de uitvinders in NL ook niet blij worden als we ineens besluiten dat octrooien niet meer aangevraagd kunnen worden omdat het de vooruitgang zou beperken..

[Reactie gewijzigd door Myrdhin op 10 augustus 2011 09:33]

Natuurlijk heeft Apple allang bij Samsung zelf, buiten gerechtelijke stappen, aangeklopt met de mededeling dat dit niet de bedoeling is. Samsung zal hier echter niet in een manier op hebben gereageerd waar Apple content mee was.

Apple is in ieder geval niet bang voor Samsung's producten. Hier is in ieder geval nergens een bron voor aan te halen, hoe vaak dit ook hierboven geroepen wordt.

Deze hele zaak gaat niet om specifiek de Galaxy Lijn, maar natuurlijk om alle producten die de gehele look & feel van Apple's iPhone/iPad kopieren. Niet hardware, niet functionaliteit, niet design, maar een combinatie van al die factoren. Als alleen het uiterlijk van de Tab voor 90% leek dan was het een veel minder voor de hand liggende zaak geweest. De beleving Galaxy wordt gekopieerd van de iPhone/iPad/Apple. Vergeet specs/features dus, dat is maar heel klein deel.

Waar het op neerkomt is dat Apple samsung waarschijnlijk ziet als de grootste copy-cat. Uit het feit dat tot nu toe Samsung hier mee weg is gekomen halen andere (kleinere) fabrikanten het idee dat zij hier ook mee weg kunnen komen en zullen dezelfde weg in slaan, wat natuurlijk een nog grotere copy markt gaat opleveren.

Afhankelijk van de uitslag van deze rechtszaak hoeft Apple straks niet meer alle fabrikanten af die de Apple beleving kopieren, maar kunnen ze naar de uitspraak van deze rechtszaak verwijzen. Als de andere fabrikanten dan hier niet gehoor aan geven, zal een rechter aan de hand van deze zaak veel sneller uitspraak kunnen doen.


Wat zouden jullie Tweakers.net (VNU) aanraden als er een "Twokkers.net" met een "Bijeenkomst van Twokkers" forum online kwam. Die site en forum gaan natuurlijk over alles computer/gadget/electronics gerelateerd, met een Prijskijker, een Marktbazaar en Baantjes. Natuurlijk zijn er qua design wat overeenkomsten, maar toch zeker 30% is geheel totaal anders. Echter voor iemand die maar "heel af en toe" op de sites komt is dit verschil amper te zien.
Zorgen dat je inhoudelijk toch de beste blijft. DAT HEET CONCURRENTIE, EN DAT STIMULEERT INNOVATIE EN ONTWIKKELINGEN. Maar als het op grote bedrijven en hun populaire producten aankomt dan mag er opeens een (tijdelijk) monopolie toegepast worden. Gek toch?

Als mensen een twokkers.net + forum op willen zetten moeten ze dat lekker doen wat mij betreft. Degene die echt goed is springt er toch wel uit voor de gebruiker.

Tjonge, jonge, wat een gezeik toch altijd om patenten van die grote bedrijven, vooral apple is een bedrijf waar ik principieel al geen spullen meer van wil hebben, naast het feit dat het overgehypte rommel is die de concurrent veel beter kan maken. Ik hoop echt dat Apple eens flink op de vingers getikt word voor deze agressieve concurrentie van ze. En dat hoop ik ook voor gelijksoortige bedrijven die dit soort dingen flikken overigens.

Gewoonweg schandalig dat een bedrijf als samsung nu zo vlak voor een grote levering opeens verboden word om te leveren omdat het ene apparaatje zoveel op de andere lijkt. Zelfs als daar die hele zogenaamde "beleving" bij in acht word genomen. Dat is namelijk wel de grootste bullshit die ik ooit gehoord heb. Vertel mij dan maar eens hoe samsung DAN zijn apparaten aan de man moet brengen? Volgens mij is het gewoon gezonde concurrentie (en gezonde economie) om de prestaties van je concurrenten na te streven of misschien zelf voorbij te streven.

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 10 augustus 2011 09:04]

Nogmaals, het is niet dat ze monopolie willen, maar ze willen eerlijke concurrentie. Namaken is gewoon wettelijk verboden (copyright!). Asus en Motorola kunnen het wel aardig anders maken qua beleving. Waarom Samsung dan niet?

Samsung kopieert:

Samsung Galaxy Tab Box (1e beleving bij kopen product)
http://www.thegalaxytab.c...0/galaxy-tab-unboxing.png

iPad Box:
http://www.singaporeclass...ts_img/ipad-box-side.jpeg

XOOM box:
http://farm3.static.flick...5786239039_7342656da6.jpg

EEE pad box:
http://ritchiesblog.files...pad-slider-retail-box.jpg

Maar kan het ook gewoon helemaal zelf met veel meer een eigen look hoor:

Samsung Omnia II box:
http://freshgear.files.wo.../samsung-omnia-ii-box.jpg

[Reactie gewijzigd door Arnold op 10 augustus 2011 09:08]

Witte rechthoekige doos met het daarin aanwezige apparaat zo groot mogelijk afgebeeld.
Dit is veel te generiek om beschermd te kunnen zijn.

Bij de EEE pad staat het apparaat anders afgebeeld zodat je het sliding toetsenbord kan zien. Bij de dozen van de XOOM box en de Omnia II box is het verschil dat die niet wit zijn en nog een reclamecreet bevatten (it's not the next generation tablet... resp. all-in-one redefined en amoled). De doos van de Gallaxy Tab bevat dan nog de naam van de fabrikant en het product, die van de iPad bevat, net zoals een immitatie-product helemaal niets.

Op basis van de dozen zou ik de iPad als de immitatie bestempelen.

De fles van Absolut Vodka is ook niet beschermd, dat was een generieke glazen medicijnfles, maar de fles met logo/naam er op dus duidelijk wel.
Normale rechtsgang is toch wel zo dat het de bedoeling is dat je eerst toenadering zoekt met de andere partij voor je het gerechtelijk proces in werking zet. Hier had de rechter anders eerst opdracht toe gegeven. Had anders misschien beter kunnen zeggen dat dat aannemelijker is dan dat ze bang zijn ;)
Bijzonder dat ze dit nu in Nederland proberen uit te vechten. Wat heeft ons land wat dat betreft nu te bieden aan hefboomwerking, mocht 1 van de 2 gelijk krijgen.

Onze markt voor tablets is toch een fractie van andere landen in Europa? Of is onze wetgeving zo gunstig voor het uitvechten van patenten-ruzies?
http://fosspatents.blogsp...njunction-granted-by.html

Hierin staat waarom het verbod niet geldt in NL

[Reactie gewijzigd door arthur-m op 9 augustus 2011 20:49]

er staat alleen dat er verschillen zijn in de competitie wetgeving in duitsland en nederland . er staat dus niet waarom het verbond niet in nederland geldt, er wordt alleen een hint gegeven naar de reden.
Vergeet niet dat nederland heel neutraal wordt gezien in het rechtssysteem. Dit kan misschien wel dienen als een voorbeeld voor andere europese landen.

Daarnaast is nederland heel sterk vertegenwoordigd in de tabloid en smartphone markt.
In vergelijking met bijvoorbeeld met belgie, frankrijk, spanje en italie is de opkomst en snelheid van verkoop van beide sneller!
Ik hoop niet dat de gebruikers in dit kemphanen gevecht "Collateral Damage" worden...
Nou als apple dit voor elkaar krijgt wel.
Dan is apple de 'grootste' concurrent kwijt en kan apple lekker prijzen bepalen zoals ze willen. (Andersom ook trouwens)

Een beetje prijzenoorlog op dit aspect zou geen kwaad kunnen, zeker als het hier niet gaat om een concurent dat niet goedkoop en duidelijk mindere specs heeft. Samsung heeft echt wel een goed product om de strijd met de Ipad2 aan te kunnen. Maar is het dan handig om iets te verkopen dat toch aardig lijkt op de concurrent?
Waarom is Samsung de grootste concurrent? Samsung is niet de enige die Android toestellen maakt, en daarnaast. Als Apple de prijs nog hoger zet raken ze alleen maar klanten kwijt.

Tevens wordt ik ontzettend moe van de werkwijze van Apple. Ga je toch is bezig houden met nuttige zaken ipv op deze manier je concurrentie pogen uit te schakelen.

Kom met goede producten zodat je daarmee kunt concurreren.

(HTC gebruiker)
Heel waarschijnlijk dat Samsung ťťn van de eerste bedrijven is die wel degelijk concurrentie kan beiden aan Apple.

Het bedrijf Apple is een geoliede machine en sinds de iPod, iPhone en iPad hebben ze een dominante positie verworven in deze markten. Concurrenten probeerden (meestal tevergeefs) hun oude marktpositie terug te krijgen, maar Apple bleek telkens een stap voor te zijn. Samsung heeft met de Galaxy S en Galaxy tablet een mooi marktaandeel verworven op de smartphone- en tabletmarkt. Hun marketingcampagne was zelfs zo een succes dat Apple zich bedreigd voelt. En dit merkt men nu in het juridisch hanengevecht dat zich sinds een paar maanden afspeelt.

Apple kan al een paar jaren mooie kwartaalcijfers voorleggen aan aandeelhouders en investeerders. De verwachtingen worden hierdoor alsmaar hoger. Als Apple eens minder goede kwartaalcijfers zou hebben (doordat Samsung succesvol marktaandeel zou hebben afgepakt bijvoorbeeld) dan zouden aandeelhouders en investeerders wel eens negatief kunnen reageren. De markt bestaat uit mensen en mensen reageren nu ťťnmaal emotioneel en niet rationeel. Apple weet dit. Door hun succes hebben ze de lat voor zichzelf alsmaar hoger gelegd. Tot nu toe hebben ze dit kunnen volhouden of zelfs kunnen overtreffen. De grote (strategische) vrees is dan ook de dag dat dit niet lukt.

Deze rechtszaak draait dus heel waarschijnlijk niet om het feit dat de Samsung producten een grote gelijkenis vertonen met Apple producten. Het probleem is dat de Samsung producten daarbij succesvol zijn. Waren de Samsung Galaxy S en Galaxy tablet niet succesvol dan was Apple nu waarschijnlijk met Samsung aan het lachen (>> 'zelfs met een kopie van ons ontwerp halen ze geen goede verkopen').
Procederen, zeker om patenten, kost een hoop geld en moeite. Dus je gaat dat alleen doen tegen concurrenten die daadwerkelijk een bedreiging vormen en waar resultaat (in de vorm van een afkoopsom of een licentieregeling) te behalen valt. Het is dus redelijk logisch dat Apple zijn pijlen in eerste instantie op de grootste concurrent Samsung richt.

Het feit dat Samsung ook een leverancier is/was van enkele key-componenten van Apple's produkten, maakt de zaak precairder. Het feit dat Apple deze relatie op het spel zet, toont aan dat Apple echt meent aanzienlijke schade van Samsung te ondervinden.
En nu gaat Apple bij allerlei Taiwaneze fabriekanten gaan, wat ik niet echt goed vindt. Oke ik haat letterlijk Apple, vraag me niet waarom, maar was het niet slimmer geweest om vriendjes te blijven met Samsung... Of misschien om samentewerken aan iets zodanig dat ze nog groter zouden kunnen worden ?

TSMC kampt op dit moment met productieproblemen, dat leidt ik uit het feit dat AMD en nVidia ook problemen hebben met het produceren van hun nieuwe chips... Dus het is een risico, wat als nu net als een paar maanden geleden bij Intel blijkt dat de chips een heel klein foutje bevatten en dat meerendeels of alle iPads of nieuwe iPhones terug moet ? Veel fanboys zullen het niet erg vinden, maar andere mensen zullen hun vertrouwen erin kwijt raken. Apple producten zijn al aan de dure kant, en ze promoten zichzelf op ondirecte wijze "onze producten werken simpelweg gewoon wel, en beter dan die van onze concurrentie"...
Natuurlijk draait het om de gelijkenis! Als jij een product maakt waarvan het onderscheidende kernmerk het design en de user-interface is, onderneem je toch actie als een van je grootste concurrent opeens met producten komt die wel heel erg die twee onderdelen proberen te kopiŽren... Zeker als dat ook nog eens een bedrijf is dat onderdelen voor je produceert waardoor ze wellicht inside information hadden...

Een Apple woordvoerder legt het nog eens uit. Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar het geeft de intenties duidelijk weer:
http://www.telegraph.co.u....1-blocked-in-Europe.html

An Apple spokesman said: "It's no coincidence that Samsung's latest products look a lot like the iPhone and iPad, from the shape of the hardware to the user interface and even the packaging. This kind of blatant copying is wrong, and we need to protect Apple's intellectual property when companies steal our ideas."

[Reactie gewijzigd door curumir op 10 augustus 2011 02:00]

Omdat samsung ook een goede marketing heeft, en dit bij aankondiging van de IPAD2 bijna gelijk deze Samsung werd aangekondigd om de strijd met Apple aan te gaan.

Daarbij is de Samsung qua specs ook beter :)
Beide hebben 1 gig CPU en dezelfde prijs.
Maar de Samsung is lichter, dunner, betere camera en hogere resolutie.

Apple moet het hebben van apple te zijn. Heeft natuurlijk ook voordelen.
Specs zeggen vrij weinig. Dat is waarom Apple zo succesvol is; zij leggen de nadruk op gebruikersgemak en wŗt je er mee kunt.

Al is de tablet van merk x 10x sneller dan de Apple-variant, als de Apple gewoon lekkerder werkt kopen mensen de Apple. Behalve tweakers die er zelf op alle mogelijke manieren aan willen knutselen.

Let maar eens op hoe Apple haar produkten market en hoe veel andere bedrijven dat doen. Dan zie je dit in veel gevallen precies zo terug, hoewel dit de laatste jaren erg aan het veranderen is. Apple zegt niet "wooo we hebben een dualcore!", maar zegt iets als "woo sneller dan vorig model waardoor je nog sneller je facebook kunt updaten!".

Concreet voorbeeld:
Ad voor Galaxy S II

Apple ad

[Reactie gewijzigd door stok op 9 augustus 2011 18:12]

Laten we wel wezen, kwa gebruikersgemak ontlopen android en ios elkaar niet veel, en samsung is een grote partij en dus een gevaarlijke concurrent voor apple.

En laten we wel wezen, de 10.1 (dus niet de 10.1v) lijkt in veel opzichten op het ipad design, het is niet alsof er binnen de vorm van een tablet niet veel mogelijkheden voor design zijn om daar in voldoende mate van af te wijken.
Specs zeggen vrij weinig. Dat is waarom Apple zo succesvol is; zij leggen de nadruk op gebruikersgemak en wŗt je er mee kunt.
Niet echt een onderbouwing, meer een persoonlijke mening.
Al is de tablet van merk x 10x sneller dan de Apple-variant, als de Apple gewoon lekkerder werkt kopen mensen de Apple
weer geen onderwbouwing, alleen een stelling gepresenteerd als feit.
Specs zeggen wel degelijk wat.

En dat advertisement voorbeeld is onzin aangezien ik wel degelijk mij herinner dat zij reclame maakte voor het feit dat er een dual core in de ipad 2 zit.
(dit is enorm off-topic, dus mod maar zo!)
Specs zeggen wel degelijk wat.
Sterke onderbouwing...
En dat advertisement voorbeeld is onzin aangezien ik wel degelijk mij herinner dat zij reclame maakte voor het feit dat er een dual core in de ipad 2 zit.
Wederom geen onderbouwing, anders dan 'ik kan me herinneren dat'.
Bovendien spreek ik niet van situatie x is in alle gevallen zo, maar dat het zich in veel gevallen zo voordoet.

Ik zal je een onderbouwing geven waarom Apple haar producten op een fundamenteel andere wijze market.
The Apple Brand Personality

Apple has a branding strategy that focuses on the emotions. The Apple brand personality is about lifestyle; imagination; liberty regained; innovation; passion; hopes, dreams and aspirations; and power-to-the-people through technology. The Apple brand personality is also about simplicity and the removal of complexity from people's lives; people-driven product design; and about being a really humanistic company with a heartfelt connection with its customers.
Bron
What’s Apple’s secret sauce?

It’s not technology, contrary to popular belief. Instead, Apple’s obsessive focus on user experience is the horse that pulls the technological cart.
Bron

En deze is ook interessant. Zijn overigens legio analyses te vinden. Heb hier geen toegang tot de UU bieb, want dan kon ik met wetenschappelijke papers aan komen zetten. Veel leesplezier!
Het feit dat Samsung begin dit jaar op beurzen een 10 inch tablet toont dat het niet haalt bij de iPad 2 en na introductie van de iPad 2 opeens een aangepaste versie voorstelt die 0,2 mm dunner is (kun je dat Łberhaupt zien) en qua uiterlijk een regelrechte kopie van de iPad 2 is, is redelijk verdacht. Ook het feit dat dat apparaat op dat moment pas na maanden op de markt komt omdat het nog niet uitontwikkeld is geeft in mij ogen aan dat ze het niet helemaal zelf hebben bedacht.

Maar hoop wel dat al dit gedoe de gezonde concurrentie niet in de weg gaat zitten. Samsung is de laatste paar jaren gewoon goed bezig (ook met bv TV's, waar het de markt van Sony en Philips aan het verdrijven is) en Apple is al jaren goed bezig.
Samsung is imo
de enige meetje 'grote fabrikant' die wat leuks op de markt zet. (ok HTC heeft ook een leuk ding neergezet maar specificatie wise weer minder he, een single core)

Een Samsung Galaxy TAB 10 inch heb ik in NL al een paar keer gezien....

De eerste Motorola Xoom, Acer tablet of Asus tablet moet ik nog in het openbaar tegen komen.. ? laat staan dat de Motorola Xoom in NL te koop is?

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 9 augustus 2011 17:29]

Dat is dus het probleem met de patenten, ze zouden er moeten er zijn voor innovatie en niet om je concurrent (en ook uiteindelijk de klant) een oor aan te naaien. Want blijkbaar wil Apple dat alleen in zijn producten bepaalde (veelal alledaagse standaard) functies mogen zitten en als consument zien ze mogelijk het liefst dat je alleen nog maar Apple kunt of mag kopen.
Euhm ik mag toch aannemen dat het hier om patenten gaat die wereldwijd gelden? Of gaat die vlieger niet op voor Apple-tje?
Dat is dus het probleem met de patenten, ze zouden er moeten er zijn voor innovatie en niet om je concurrent (en ook uiteindelijk de klant) een oor aan te naaien.
Waarom wordt dit statement over patenten altijd zo uit zijn verband gerukt?

Patenten moeten innovatie stimuleren, door de uitvinder te beschermen tegen kopieerwerk van zijn concurrenten.

Als iedereen Apple zomaar mocht kopieren, dan zou Apple er ook snel mee ophouden, want dan konden ze niet meer concurreren (de concurrenten hoeven niet te investeren in innovatie en kunnen dus goedkoper produceren). Dus einde innovatie.

Je kunt er nog over discussieren of de patenten van Apple inhoudelijk voldoende om het lijf hebben, maar aangezien het artikel daar helemaal niet op in gaat, kun je hier nu niks over zeggen.

En natuurlijk wil Apple dat je alleen Apple producten koopt. Je laat het klinken alsof competitie op de markt iets slechts is.
Patenten zijn ervoor om goede ideeŽn te beschermen voor een paar jaar, niet om 100 simpele standaard oplossingen om telefoons te kunnen maken patenteren.

Stel je voor dat elk onderdeeltje van een auto 5 patenten heeft waar voor betaald moet worden, dan zijn auto's volledig onbetaalbaar!

Ik heb ergens gelezen dat MS meer zou verdienen aan Android dan aan Windows Phone door zijn patenten. Dan gaat er toch iets mis met het idee van (eigen) innovatie stimuleren. Het is gewoon zoveel mogelijk patenten aanvragen of kopen om zoveel mogelijk aan een ander te kunnen verdienen.

Bovendien kost dat hele patentencircus ons als consument bakken met geld, laat ze die aub in innoveren steken in plaats van aanklagen!
Ik heb ervaring in de automotive sector, en ik kan je vertellen dat elk onderdeel van een auto bijna echt (wel meer dan) 5 patenten heeft (En niet altijd hoeft ervoor betaald te worden, omdat ze nog in handen zijn van de bedenker die het niet wil verkopen.) (google op mirrorcontrols international voor bijvoorbeeld patenten op het onderdeel dat je buitenspiegel laat bewegen) en nee, dit is geen reclame maar bron

Verder: 'ik heb ergens gelezen...' dat is dus geen bron...

Ik zie ook niet in hoe een patentencircus ons als consument bakken met geld kost, aangezien je altijd de keuze hebt om iets wel of niet te kopen.

Verder on-topic. Ik weet niet wat ik ervan vind. Ik vind dat het alle partijen schade oplevert. Zowel apple, google als samsung.

edit: paar woordjes vergeten

[Reactie gewijzigd door arthur-m op 9 augustus 2011 20:29]

Ik zie ook niet in hoe een patentencircus ons als consument bakken met geld kost, aangezien je altijd de keuze hebt om iets wel of niet te kopen.
Het probleem met patenten is dat deze regelmatig ten onrechte worden toegekend, vanwege prior art, te algemeen, etc. Het kost echter een hoop geld om een patent aan te vechten. Daardoor is het vaak goedkoper om "dan maar" de patent-troll te betalen (de troll weet natuurlijk heel goed hoeveel ze kunnen vragen zodat deze optie nog altijd de aantrekkelijkste is). Aangezien dat kostprijsverhogend werkt, komt dit dus uiteindelijk toch gewoon uit de zak van de consument.

"De keuze om iets wel of niet te kopen" is natuurlijk onzin, dat is geen keuze, zo kan ik er ook nog wel een paar bedenken, maar dan raken we off-topic.
@ arthur-m:

En de schades die deze "alle partijen" ondervinden zullen de consumenten uiteindelijk op de een of ander manier, vroeg of laat, ervoor moeten betalen.

Ik en met mij waarschijnlijk velen, begrijpen heus wel dat er voor een patent betaald moet worden. Wat betreft de hoogte van de bedragen en duur daarvan zijn niet redelijk.
Een bedrijf dat veel macht heeft d.m.v. patenten, kan deze macht op een goede/redelijke manier gebruiken. Helaas blijkt al te vaak dat deze bedrijven er juist misbruik van maken; veel te veel voor vragen. De nadelen hiervan kunnen we ons allemaal wel verzinnen/voorstellen.

Wat we niet moeten vergeten is dat de meeste technologische bedrijven/onderzoeksinstellingen in het Westen, Japan, relatief meer geld besteden aan R&D (aanname). Deze moeten wel goed beschermd worden tegen de copy&paste methoden van de andere bedrijven/landen.
Het ironische van dit is dat wat betreft Android de meeste toestellen gemaakt worden in copy&paste-landen en tegelijketijd veel verkocht worden in het Westen; De maatschapij/belastingbetaler/consumenten die relatief veel bijgedragen hebben aan de ontwikkelingen/patenten, hebben er weinig baat bij. Het geld verdwijnt in de grote zakken van enkelingen.
Laten we aannemen dŠt patenten voor hogere prijzen zorgen. Dan verdienen bedrijven dus meer. Echter wat gebeurt er met dat geld. Juist daarvan worden salarissen betaald nieuwe producten ontwikkeld en aandeelhouders blij gemaakt. Het ontwikkelen van nieuwe producten is mooi en het geld komt uiteindelijk dus bij mensen terecht die het weer uit kunnen geven aan andere producten. Het enige verschil is dat dit mogelijk een ander persoon is. In de basis praat je dus over een herverdelingsprobleem maar voor de groep "consumenten" veranderd er dus niet veel. Sommigen hebben minder, anderen meer. De wereld wordt er dus geen cent armer van.
Weet je wat ons ook geld kost? Google die een mobiel platform met reclame inkomsten financiert en gratis in een ander marktsegment dumpt. Raad eens wie uiteindelijk die reclame inkomsten ophoest.... Jij en ik. Niet alleen patenten kosten geld.
Op zich heb je helemaal gelijk, maar het gaat nu ook over patenten die apple niet heeft ingediend, maar gekocht. Dat verandert voor mij het verhaal nogal, zo wordt je rijk van andermans ideeŽn en patenten.
Het ging in de laatste rechtzaak specifiek over een patent dat Apple in 1997 zelf heeft aangevraagd, namelijk het selecteerbaar maken van adressen en telefoonnummers op een device.
En hiermee toon je op een schitterende manier aan hoe belachelijk er met patenten wordt omgegaan.

Mijn idee: in de huidige tijd van snelle wereldwijde ontwikkelingen, patenten een geldigheidsduur van max 5. jaar geven. Meer dan genoeg tijd om de ontwikkeling te gelde te maken en marktaandeel te veroveren, daarna stimuleert het andere bedrijven om erop voort te borduren, en DAT lijkt me pas echt de innovatie stimuleren.
Vergelijk de 20 jaar eens met de duur van het auteursrecht (70 jaar na overlijden van de auteur). Dus zo onredelijk is de patent bescherming ook weer niet.
Met als verschil, dat als je een boek schrijft, roman, tussen x en y, iemand anders nog steeds een boek mag schrijven dat ook een roman is etc. Alleen de inhoud is (met mate) beschermt onder auteursrecht.

Auteursrecht is meer als plagiaat - je mag het kopieren mits je er genoeg aan verandert of het te algemeen is.


Patent houd in dat als je een boek schrijft, niemand anders in principe meer een boek mag schrijven zonder jouw toestemming. Er wordt niet eens gekeken naar de inhoud of hoe iets wordt gedaan, het object op zichzelf benoemen is genoeg.
Uit intellectuele luiheid zou ik met net zo'n boutade kunnen antwoorden:"Vergelijk de 20 jaar eens met de duur van het auteursrecht (70 jaar na overlijden van de auteur). Dus het auteursrecht is nog onredelijker dan de patent bescherming."

Ik haal liever steviger argumenten boven: wetenschappelijk onderzoek. Omtrent de inverse correlatie tussen (software)patentrecht en innovatie zijn er enkele heel interessante studies gemaakt. Zie bijvoorbeeld dit werkstuk van James Bessen en Robert Hunt: http://www.researchoninnovation.org/swpat.pdf .
Als het ene minder is betekend dat niet dat dat andere absurd is. Auteursrecht is sowieso absurd. Ik wordt niet betaald als ik stop met werken, of met geld wat ik via de belasting al betaald heb.
Als je zo graag 'makkelijk ' geld wilt verdienen dan ga je toch lekker een boek schrijven.....
Of juist het auteurs recht is onredelijk, het is maar hoe je het bekijkt.

Ik vindt zelf het auteurs recht te lang in deze tijd.
Of die twintig jaar redelijk is, hangt af van de volatiliteit van de branche.

In veel branches gaat de ontwikkeling nu zowiezo sneller als bv 100 jaar geleden, vanwege snellere transportmiddelen, en dus snellere distributie, snellere communicatie via luchtpost, telegraaf, telefoon, e-mail en grotere rekencapaciteit (computers) .

In de computer-industrie, met name software, gaat alles heel hard en is de termijn van 20 jaar erg lang.

Voor bijvoorbeeld medicijnen waar jarenlang getest moet worden op de werking en bijwerkingen licht de zaak anders, al is de indruk dat ook daar de industie soms misbruik maakt van haar machtspositie en partijen probeert te beÔnvloeden.

Voor bijvoorbeeld stofzuigers (uitgevonden 1901, Dyson 1979), wasdrogers (conventioneel, warmtepomp, ...) gaat het langzamer als bij electronica (m.n. computers) maar het marktrijp maken gaat sneller als bij medicijnen. Sinds kort heeft Dyson geen alleenrecht meer op cycloonstofzuigers en zie je ze van diverse merken. In die branche lijkt het systeem dus wel goed te werken.
Het ging in de laatste rechtzaak specifiek over een patent dat Apple in 1997 zelf heeft aangevraagd, namelijk het selecteerbaar maken van adressen en telefoonnummers op een device
Dat was niet nieuw in 1997, mijn Nokia uit 1992 kon dat al.
Tijd voor een verkoopverbod op iPhones tot 2012.
Ik vraag me af om welke patenten het gaan.
Amerikaanse patenten zijn in Europa niet geldig, lijkt me.
het gaat niet om patenten maar om ontwerprechten en dat is natuurlijk kansloos. tablets en andere MIDs bestaan al lang voor de ipad.
Het gaat er niet om dat Samsung met tablet uitkomt, maar dat bijvoorbeeld de Galaxy Tab 10.1 qua uiterlijk nauwelijks te onderscheiden is van de iPad. En kansloos is het niet als je ziet dat diverse rechters Apple voorlopig gelijk geeft.
Tja, het heeft een tochscreen aan de voorkant en 1 knop.
De achterkant is zwart... de hoeken zijn iets afgerond...
Hoe algemeen wil je het hebben...
Dan kan Samsung ook wel importverbod van ipad want die lijkt ook wel sprekend op andere tablets zoals deze http://www.tegatech.com.au/reseller/popup_image.php?pID=378
Als Samsung ook design rights had aangevraagd dan was het zeker kassa geweest, maar ik denk niet dat Samsung dat heeft.
Rechten op een specifiek ontwerp heb je zowiezo echter Apple heeft het voor elkaar gekregen een generieke ontwerp-stijl tot alleenrecht te bestempelen. Alle devices met een scherm met zwarte rand, afgeronde hoeken en een zwarte achtergrond vinden ze, voldoet aan hun merkrecht, ongeacht de grootte en eventuele andere interne verschillen. Echter in de meeste landen is een ontwerp beschermd maar een ontwerpstijl niet.

Zo is de fotografe Anne Geddes beroemd geworden met foto's van baby's in een bepaalde stijl, bv als vlinder, in een ei, in bloempotten, als bloem. Een andere fotografen mogen haar foto's niet namaken, maar wel nieuwe, andere foto's maken in dezelfde stijl. Lijkt een foto teveel op ťťn van die van haar, dan is het plagiaat, echter maakt die een nieuwe foto die niet lijkt op ťťn van die van haar, dan is dat geen probleem.
hoezo zou je patenten niet mogen verkopen? Apple koopt het recht om te distribueren. Als wat jij zegt zou mogen, dan zou apple miljarden betalen voor een patent (wat dus substituut is voor de kosten om te innoveren) en dan zou iemand anders het zo na mogen maken - dan heb je dus toch precies dezelfde schade als wanneer je het zelf uitgevonden zou hebben?
En wat is daar mis mee? Ik ben zeker geen Apple fan maar ik vind het weer typisch geleuter Š la Holland op z'n smalst. Wat is het verschil tussen een technologie, inclusief patenten, aankopen i.p.v. ze zelf bedenken? Niets, want in beide gevallen is maar ťťn eigenaar. Zo zit onze wereld nu eenmaal in elkaar, zeker niet perfect en veel op aan te merken maar het is wel zoals het is.
Grappig is dat de grootste tegenstanders van patenten hun eigen patenten met hand en tand verdedigen. Geen beter belang dan eigen belang zullen we maar zeggen.
Tussen een patent kopen en zelf een patent ontwikkelen zie ik persoonlijk weinig verschil, het ene kost geld om te kopen en het andere kost geld om te maken. In eerste instantie worden ze er op beide manieren juist Šrmer van. Je rechten zijn precies dezelfde, juridisch gezien.

Je schrijft: "zo wordt je rijk van andermans ideeŽn en patenten", maar dat slaat toch nergens op? Iemand mag toch zijn goede idee verkopen of in licentie "geven"? Dat is voor de bedenker namelijk een manier om geld te verdienen, toch?! Zoals jij het schrijft is het bijna een schande om iemands anders' idee te gebruiken, ook als je 't netjes koopt...

Maar misschien zie ik iets over het hoofd; Waarom is er een verschil tussen kopen en zelf ontwikkelen, volgens jou? Misschien vind je 't een kwestie van "eer"? :X
Waarom wordt dit statement over patenten altijd zo uit zijn verband gerukt?
Het is (ook op beleidsniveau) toch nog een terechte discussie. Natuurlijk zouden patenten innovatie moeten bevorderen, door de uitvinder het alleenrecht te geven zijn idee te exploiteren. Helaas geven patenten ook de mogelijkheid om je concurrenten tegen te houden zich in een bepaalde richting te ontwikkelen.

De discussie of het huidige patentensysteem innovatie bevordert of belemmert is nog niet gedaan, dus het is een blijft een nuttig statement om aan te halen. Ik denk overigens dat zowel Apple als Samsung zich hier schuldig maken aan strategisch patent-gebruik. Gewoon in hun eigen patenten-database kijken hoe ze het de ander lastig kunnen maken.
Ik denk dat dit niet zozeer over patenten gaat maar eerder om het kopieren van het uiterlijk, de patenten waarover men in de vs vecht gelden ook alleen in de vs.

//edit: inderdaad het uiterlijk, men wil het als namaak zien

http://en.wikipedia.org/wiki/Community_design

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 9 augustus 2011 23:24]

Het zal wel een out of court settlement worden. Jarenlange rechtszaken kosten veel geld en resources. Alleen overheden hebben zulke lange adem.
Met 50 miljard euro in kas heeft Apple meer geld dan menig land ;)
Off-topic
Veel overheden beschikken over budgetten die hoger zijn dan 50 miljard hoor ;)
off-topic 2
Apple heeft meer cash dan de regering van de VS. 76,2miljard vs. 73 miljard
Niet, bekijk de aandelen markt maar, Apple heeft het zwaar te voorduren. Zou ook een reden kunnen zijn waarom ze zo fel tegen de samsung tab zijn.. Nog meer verlies....

Je haalt je cijfers van vreemde plekken in ieder geval geen feiten.
sinds wanneer is de aandelenmarkt, zeker op dit moment, rationeel?

Uiteindelijk gaat het nog altijd om de omzet - kosten = winst van het bedrijf. Niet om winst en verlies van het aandeel en vage derivaten.

[Reactie gewijzigd door SecondReality op 10 augustus 2011 11:13]

Wat een onzin.
Apple maakt gigantische kwartaalwinsten, al jaren lang. Aandelen stijgen of dalen niet met de winst of verlies die een bedrijf maakt, maar met de vraag die er is naar aandelen in dat bedrijf. De reden dat Apple aandelen recentelijk daalden is een gevolg van de schuldencrisis in de VS, niet verminderde winst of cashreserve van Apple zelf.
Gasten die concluderen dat doordat ' apple het zwaar te verduren heeft op de aandelenmarkt' het ook slecht gaat met apple moeten echt maar eens opzoeken op google hoe de aandelenmarkt werkt hoor ha ha ha. Apple maakt nog steeds bakken met winst dat is duidelijk...
De USA print zijn eigen cash ;)
Die dan gelijk minder waard wordt (dat heeft inflatie). De hoeveelheid geld moet ongeveer even groot zijn als de vraag naar geld anders worden dingen duurder (inflatie, mensen hebben meer geld zijn dus bereid meer te betalen) of worden ze goedkoper (deflatie, is helemaal desastreus want dan valt de economie stil, je kunt immers met je geld volgende week meer kopen als nu) Ook betekent het vergroten van de geldhoeveelheid, en dus de inflatie, dat de rente omhoog gaat, zodat je meer moet betalen om de staatsschuld af te lossen.

Kortom ongelimiteerd geld bijdrukken is niet verstandig.
Uhm. VS heeft geen geld. Alleen schuld. Dat is net zoals dat ik vroeger zei: yay ik heb geld gebeurd ik kan weer 300 gulden pinnen!!!! En dan zei mijn moeder: jij hebt helemaal geen geld je staat 700 gulden rood!!! (stomme studentenrekening lang geduurt voor ik schuldvrij was)
Heeft meer geld om uit te geven was het toch.
Veel overheden beschikken over budgetten die hoger zijn dan 50 miljard hoor
Maar daar staat wel een veelvoud aan schuld tegenover .
Je recht kun je niet kopen, al lijkt het er soms wel op...
En hoe groot denk je dat Samsung is? Ik denk dat het gehele bedrijf een keer of 10 groter is dan Appeltje in dit geval.
Samsung doet iets meer dan alleen elektronica maken.
die 10x is een inschatting, ik heb geen cijfers van Samsung in totaal opgezocht.

[Reactie gewijzigd door Ghoztmaster op 9 augustus 2011 20:12]

Meer geld hebben wil niet zeggen dat je meer kan uitgeven, ze hebben ook een veel grotere verantwoordelijkheid dan die landen met minder geld... Aandeelhouders... En wij burgers pikken alles dus de overheid hoeft er neit op te letten :)
Apple is super rijk inderdaad, en in de VS bezit 1% van de bevolking 43% van 's lands vermogen. Met een hardnekkig hoge jeugd werkeloosheid, zou het me niet verbazen dat de ze ook sociale onrusten krijgen.

We zullen zien. Meer on topic, deze patent oorlog is wel gigantisch uit de hand gelopen. Patenten moet innovatie stimuleren, niet om elkaar de pas af te snijden. Hoop toch wel dat ze snel tot overeenstemming komen.
Burgers pikken alles? Onlangs nieuws in London en omstreken gevolgd?
Dat is Engeland, hier in Nederland zal een opstand van deze grote zich vrijwel nooit voordoen. De reden daarvoor is natuurlijk heel simpel, het Nederlandse volk pikt veel meer en werkt niet samen.


Verder denk ik dat Apple en Samsung zich beter kunnen bezig houden met kwaliteit te leveren en daarmee de klanten van beide af te nemen, in plaats van producten laten verbieden. Wat schiet de klant op met een product dat hij moet importeren omdat de verkoop door een stom patent niet meer gaat in zijn land?
je zegt het goed; zal een opstand van deze grote zich vrijwel nooit voordoen.

In Engeland gebeurt het namelijk ook vrijwel nooit... maar nu op deze moment is het wťl.
Een paar jaar geleden was het nog Frankrijk dat in lichterlaaie stong trouwens, en daar gebeurt het ook vrijwel nooit.
De boodschap; zeg nooit nooit.

On topic hoop ik dat samsung de sterkste papieren heeft en dat apple dan mag betalen. En dan zou het nog leuker zijn moest apple een paar ander processen aan z'n broek krijgen van (een verzameling smartphone bouwers) en zelf een verkoopsverbod krijgeen...
(die hadden ze al lang moeten krijgen omdat je de batterij niet kan wisselen; maar apple mag blijkbaar meer dan een ander; ook in Europa)
Inderdaad, apple producten (iphones(volgens mij) ipods (zeker) en waarschijnlijk iPads mogen eigenlijk niet verhandeld worden in Europa, waarom dat nog steeds mag weet ik niet. Maar ze voldoen niet aan de Europese wet, natuurlijk weet iedereen het wel, Apple schuift gewoon geld naar Europa.
Zucht... zoek in de geschiedenis van Tweakers over deze zaak en gij zult vinden dat nergens in die regelgeving staat dat de consument het zelf makkelijk moet kunnen doen.
Het is bedoelt om recyling van batterijen mogelijk te maken.
Het feit dat je 2 schroeven moet losmaken, een 12 tal interne schroeven en Voila! de batterij is eruit, maakt dat het voldoet aan de eisen van de EU betreffende recycling.

Als Apple de regels overtreed betreffende de batterij, dan worden ze echt wel aangepakt door Neelie & Co. Ze hebben Microsoft ook aangepakt, dus bang is de EU niet.
Burgers pikken alles? Onlangs nieuws in London en omstreken gevolgd?
De rellen in Londen hebben niets maar dan ook helemaal niets met een burger protest te maken.
Nou eigenlijk wel, ik heb vandaag met een collega gesproken die heeft op University London gestudeerd, en heeft in een appartementje in 1 van de bekende wijken gewoond. Het probleem daar schijnt te zijn dat er heel veel haat heerst vanuit politie tegenover een man / vrouw / kind met een donkere/zwarte huidskleur.
Een man / vrouw / kind met een donkere/zwarte huidskleur word 8x vaker aangehouden zonder overtreding of wat dan ook dan een blanke burger.
Een hoge pief bij de politie in London maakt gebruik van 1 of andere ''in de soep gedoopte'' wet dat ze 28 dagen lang iedereen staande mogen houden ook al hebben ze niks fout of misdaan. Zodra die 28 dagen om zijn regelt hij op een vreemde manier dat het weer hervat word, oftewel het is NON STOP. Nou uh goed dat komt er zo ongeveer op neer dat ELK mens met een kloppend hart met een donkere/zwarte huidskleur wel 80% meer kans heeft dat hij gefouilleerd (kan je nagaan hoe een politie agent wat racist is dat bij een vrouw met een donkere huidskleur aanpakt) word of staande word gehouden wanneer ze even naar de supermarkt gaan voor een pakje suiker dan een blank persoon.
Ze proberen het op te lossen door te demonstreren( al jaren lang) zonder effect, nu is er een man met een donkere huidskleur zonder duidelijke reden door een politie agent om het leven gebracht(voor de zoveelste keer), moet ik wel toelichten dat de doodgeschoten man geen lieverdje schijnt geweest te zijn. Dat was de druppel voor veel mensen wat daar wonen. Puur racisme vanuit de politie naar de burger.
Het leuke is, me collega heeft er rechten bestudeerd en snapt de ophef maar al te GOED van de burgers kant. De regering / politie is 100x fout bezig. Daarbij keurt ze natuurlijk net als wij niet goed dat ze andermans eigendommen slopen etc wat er niks mee te maken hebben Maar goed, nogmaals ze hebben het jaren lang op een vreedzame manier gedaan door te demonstreren etc zonder enig resultaat.


Nu weer ontopic. Joh het valt wel op he dan komt de iphone, even later komt samsung met galaxy s, lijkt verdomd veel op een iphone, dan komt iphone4, even later samsung galaxy s 2, lijkt weeer verdomd veel op de iphone4.
Dan komt apple met hun ipad met hun eigen style en herkenning, komt Samsung met een tab wat gewoon bijna gelijk uitziet.
Dit noem je imitatie voor het oog. Iemand wat denkt van ja die ipad is te duur en die tab van samsung ziet er precies hetzelfde uit(onder een andere operating system wat de meeste tablet users niet zo belangrijk vind, ofcourse wel de nerds maar een oudere man of vrouw boeid dat niet en gaat voor de leuke verhaaltjes van snel en makkelijk internet/mail bij de hand)maar met een ander prijs kaartje gaan ze voor de samsung, hier gaat het puur om wat ut oog krijgt, en daar was Apple altijd sterk in. Als samsung het gewoon bijna tot op de detail gaat namaken kunnen ze gewoonweg problemen van Apple uit verwachtten. Logische!!!!
Waarom zou men(standaard gebruiker) een ipad kiezen wanneer de tab van samsung een stuk goedkoper is?
Iemand die verder kijkt gaat oa naar de operating system kijken en mischien daar de keus op bazeren, of andere specs(wat ongeveer allemaal toch wel op elkaar lijkt)
Apple is hier in hun goed recht, samsung maakt het gewoon na klaar.
Daarbij heb ik een iphone 3gs gehad, en nu (al tijdje inmiddels) eigenaar van een samsung galaxy s. Dus nee ik ben geen apple noch een samsung fanaat.


Daarbij uhhh apple heeft geld dat is duidelijk, hun aandelen markt ligt op de kant waardoor ze money in kassa een stuk kleiner is dan dat het was/leek

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 10 augustus 2011 01:59]

Hoewel ik het niet direct geloof dat iedereen maar aangehouden mag worden en voor 28 dagen vastgezet mag worden en dit zich maar blijft herhalen ga ik hierover niet in discussie omdat ik dit niet weet.

MAAR. Je kan op geen enkele manier goedpraten dat nu niet de politie maar de kleine middenstand volledig gemolesteerd wordt. Winkels worden vernield en geplunderd onder het mom "De rijken moeten maar eens voelen dat wij niet alles pikken". Ik weet niet of het gros van de relschoppers het weet, maar de kleine middenstand zijn echt niet de rijken in het land. Nee dat zijn de mensen waar ze in de ochtend weer hun brood moeten halen of waar ze hun wasmachine naar toe brengen als dat die stuk is.

Het heeft allang niets meer met politiek te maken. Het is nu ordinair achterlijk volk dat niet eens weet waarom ze dit doen maar alleen weet dat ze het leuk vinden om te doen.

Oppakken, veroordelen en de volledige schade terug laten betalen in de vorm van arbeid. Al duurt het 100 jaar.
Sorry volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk geweest, maar die piloot van bij de politie herhaalt telkens een wet waardoor je 28 dagen lang mensen STAANDE mag houden met alle gevolgen van dien, niet VASThouden.

Nu lees ik de rest van wat je zegt, en ik raad je aan mijn vorige reactie gewoon nogmaals te lezen, ik verdedig niemand. Maar ik zeg wel dat elk mens met een kloppend hart dezelfde rechten hoort te hebben, legaal wat voor huidskleur je hebt.
Daar in London etc is de politie flink racistische(kort weg grotendeels van de politie mensen)

En met je oppakken en veroordelen, dan zou er geen politie meer zijn daar, op een paar enkele neutrale agenten na....... MAAR DAT GEBEURT OOK NIET!!!

Deze vieze praktijken zijn al jaren, jaren lang gaande en staande in oa Parijs te Frankrijk.. Is daar nog nieuws over? nee wist je dat in frankrijk de politie beter equip / armors etc heeft dan de Nederlandse Militaire??? Dit waait dalijk ook over en hoor je niemand meer over, terwijl de mensen daar in armoede en onrust blijven leven.. Is dat fair?
Raar maar merendeel van de getroffen winkeliers waren toch van een Etnische groep
en niet echt typisch Brit met Bolhoed

En anders huizen van de 'gewone mensen' in de fik steken ja vast wel
En heb jij meer dan de koppen gelezen? K raad je de live pagina van de NOS aan. Daar staan een paar quotes van de 'demonstranten'
@dingieM Fout is fout, hoe moeilijk is dat? Je steelt niet, punt uit. Hoe zielig je ook bent...
Armoede ? wel op nike's dan en met merkkleding zekers en niet ff aanbelle ga je mee maar een Zwarte Bes phoney lol
En dan waar tegen waren die rellen dan ???
Geef mij maar een Zeemeeuw die een zakje chips pikt
Criminelen =! Burgers in opstand ;-)

Dat ongedierte in Londen (en Brussel) is gewoon lui, gretig, ongeletterd, agressief, egoÔstisch en is mentaal achterwaarts aan het evolueren. heeft niets met politieke overtuiging te maken. Dan mag je nog "tegen" politie zijn, Ik ben ook "tegen" het huidige politieke systeem in BelgiŽ, maar ik ga niet lopen vernielen, plunderen, onbeschoft en agressief zijn tegen agenten die alleen maar hun werk doen door de straten effectief trachten veilig te houden door dit soort parasieten te verdelgen.

Voor mijn part zetten ze het leger er meteen op met live ammo.

Ontopic: Apple krijgt weereens gelijk in het voordeel van hun ťnige serieuze concurrent, zodat hun monopoliepositie al helemaal niet meer van de troon te stoten valt, terwijl microsoft duffe maatregelen als Windows N-edition opgelegd krijgt voor belachelijke argumenten
Net zoals in Syrie, onder het mom van "eigen volk eerst"? }>
Daarentegen is Samsung wel 6x zo groot als Apple... een lachertje.
6x zo groot?
Samsung Electronics, want daar gaat het over is niet 6x zo groot als Apple en dat geldt voor zowel de omzet, winst , bezittingen als het aantal werknemers.

Kwa omzet (2010) scheelt het een factor 2 (in het voordeel van Samsung Electronics) maar Apple behaalde in dezelfde periode een iets hogere netto winst (14.0 miljard USD)

Het Samsung conglomeraat behaalde in dezelfde periode een netto winst van 18 miljard USD en dat is dus inclusief de 13.7 miljard winst van Samsung Electronics.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 9 augustus 2011 18:32]

Daarbij vergeet je dat Apple ook de grootste klant van Samsung is.
Apple heeft al laten doorschemeren om de productie van diverse chips en chipsets bij Samsung weg te halen.

Aandeelhouders en beleggers met Samsung aandelen zullen dat ongetwijfeld niet grappig vinden als Apple ook hier daad bij woord voegt
Apple is op dit moment vrijwel het grootste bedrijf ter wereld (op ExxonMobil na), Samsung is veel kleiner. Ze zullen misschien meer omzet draaien, maar groter zijn ze absoluut niet.
Apple is op dit moment vrijwel het grootste bedrijf ter wereld (op ExxonMobil na), Samsung is veel kleiner. Ze zullen misschien meer omzet draaien, maar groter zijn ze absoluut niet.
Hahah wat? |:(

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_companies_by_revenue
http://en.wikipedia.org/w...obal_technology_companies
http://en.wikipedia.org/w...global_software_companies
Zo ongeveer de eerste regel van je Wikipedia link:
Revenue is only one of many ways of measuring company size and it is not the most appropriate for all purposes. Using a different measure, such as total assets or market capitalisation, would produce a fundamentally different list.
Ander lijstje dan maar:
http://en.wikipedia.org/w...arket_capitalization#2011

Het is maar net waar je in geÔnteresseerd ben. Market capitalization wordt algemeen gezien als een vele malen interessantere maat voor de 'omvang' van een bedrijf dan revenue, omdat het iets zegt over de mate waarin een bedrijf kan investeren en groeien door uitgifte van aandelen. Revenue zegt helemaal niks, alleen maar hoeveel geld er binnenkomt, zonder enige relatie tot winstgevendheid, liquiditeit, of hoe hoog de markt de waarde van het bedrijf inschat.
Klopt geen reet van dat lijstje (is ook al zowat een jaar oud), ook al staat het op wikipedia (wat juist vaker incorrect is). Die ander lijstjes zijn ook erg gedateerd. Kom eens met een recente lijst ofzo... |:(

Marktwaarde van Apple is op dit moment $334 miljard en geen $187 miljard zoals in het verouderde lijstje staat die jij noemt. Vanmiddag was Apple even het bedrijf met de grootste marktwaarde net boven Exxon Mobil.

Samsung kan dan wel een veel grotere inkomsten draaien maar dat zegt hele gene niks over de "grootte" van een bedrijf.

Oh, en inkomsten is geen winst he, laat dat duidelijk zijn.
Winst die behaald wordt door bijna alles in China te produceren
USA heeft veel werklozen maar niet dat Applie en zijn beursvrienden daar wakker om liggen
Jobs gezondheid wat minder meteen die beursgenoteerde geruchten dat hij het veld moet ruimen
Tja hart voor de zaak hebben
Apple heeft de hoogste koerswaardering van alle bedrijven, maar dat betekent niet dat ze de grootste bedrijf zijn. Apple koerswaardering betekent dat al hun uitstaande aandelen ten samen de hoogste waarde hebben in de wereld. Hun hoge koerswaardering hebben heeft Apple te danken aan de gigantische winstmarge, dus een grote uitbetaling per aandeel. Bij een groot bedrijf denk ik aan hoeveelheid werknemers en omzet. Dat daar winst of verlies wordt gemaakt is andere verhaal. Dus Apple is geen grote bedrijf, maar de 'rijkste' bedrijf in koerswaarde.

[Reactie gewijzigd door AmazighQ op 9 augustus 2011 18:28]

LOL LOL en nog eens LOL!

Hoe kom je er bij man, echt?
Uit de Global 500 Companies 2011

Rank Company Revenues ($ millions) Profits ($ millions)

22 Samsung Electronics 133,781 13,669
111 Apple 65,225 14,013

Ergo Apple fanboys betalen duidelijk veel te veel voor willekeurig welk Apple product met zo'n hoge winstmarge.
Erg offtopic maar Apple is sinds vandaag Exxon voorbij.

http://9to5mac.com/2011/0...ble-company-in-the-world/
Momentele waarde van de op de beurs uitstaande aandelen zegt helemaal niets over de grootte van een bedrijf. Dat is wat de gek (aandeelhouder) er voor geeft op basis van hooggespannen winstverwachtingen.
Als het volgende product van Apple niet aanslaat of Steve er mee stopt kelderen de koersen net zo makkelijk weer naar beneden.

[Reactie gewijzigd door bouwfraude op 10 augustus 2011 10:20]

Oh mijn god wat een onzin wordt er weer uitgekraamd hier. Schoolvakanties zijn nog niet afgelopen zeker.

http://money.cnn.com/maga...global500/2011/full_list/

Apple komt niet eens in de top100 voor. Samsung Electronics >>> nr. 22

fanboys...
Apple komt niet eens in de top100 voor. Samsung Electronics >>> nr. 22
Je kunt de 'grootte' van een bedrijf op verschillende manieren meten en dat overzicht kijkt alleen naar de omzet.

Kijk je b.v. naar de netto-winst dan ziet het plaatje er ineens heel anders uit.

http://money.cnn.com/maga...ormers/companies/profits/

En zie daar Apple staat op plaats 20 en Samsung Electronics op plaats 22

[Reactie gewijzigd door Carbon op 9 augustus 2011 18:41]

Hoe kom je daar nou bij? Grootte van een bedrijf is toch niet de netto-winst? Dat zegt iets over de winstgevendheid van het bedrijf. Grootte van een bedrijf is heeft toch betrekking op de schaal van het bedrijf. Maw hoeveel omzet een bedrijf genereert?

Dat de nettowinst bij Apple zo hoog is zegt meer over de door hun gehanteerde marges dan over hoe 'groot' Apple is.
Like it or not, maar Apple is tov Samsung een eenzijdig bedrijf.

[Reactie gewijzigd door schelling op 9 augustus 2011 19:23]

Samsung is niet 'een bedrijf', het is een industrieel conglomeraat, waarbij de verschillende onderdelen weinig meer met elkaar te maken hebben dan de gedeelde naam. Wat dat betreft is Samsung vergelijkbaar met zoiets als Kawasaki of Yamaha, de eerste kennen de meeste mensen alleen maar van de motoren en jetski's, en de tweede vooral van (wederom) de motoren en synthesizers, maar ondertussen zijn ook dat conglomeraten die zo'n beetje alles maken wat los en vast zit.

Je loopt je nogal op te winden in dit topic over wat mensen beweren over wie nu de grootste heeft, alsof dat iets uitmaakt, en dat iedereen die het niet met je eens is een religieuze fanboy is, maar ondertussen heb je er zelf weinig van begrepen. Samsung als geheel is volkomen overgelijkbaar met Apple. Samsung Electronics is redelijk te vergelijken met Apple en afhankelijk van de manier van vergelijken kom je op verschillende resultaten uit.

Market cap: Apple: ~$304 miljard, Samsung Electronics: ~$100 miljard
Assets: Apple: ~$80 miljard, Samsung Electronics: ~$120 miljard
Revenue 2011 (estimate): Apple: ~$110 miljard, Samsung Electronics: ~$130 miljard
Profit 2011 (estimate): Apple: ~$27 miljard, Samsung Electronics: ~$14 miljard

Niet dat het ene moer uitmaakt, maar het ligt allemaal dus net iets ingewikkelder dan jouw geblaat over religieuze fanboys. Feit is dat Apple heel wat meer speelruimte heeft in hoeveel het waar aan uitgeeft, omdat het een volledig zelfstandig bedrijf is, met relatief lage operationele kosten, hoge winstmarges, en de laatste jaren een enorme cash hoard heeft opgebouwd. Samsung Electronics heeft dit allemaal niet, dat is een divers bedrijf met veel verschillende producten, lagere marges, veel ingewikkeldere reporting relations, en het probleem dat ze de naam 'Samsung' moeten beschermen, omdat een juridische uitglijer of een all-out patent oorlog tegen een van de grootste afnemers van Samsungs component divisie, erg ongunstig is voor het merk Samsung.
"Revenue 2011 (estimate): Apple: ~$110 miljard"

Right... Ik weet niet waar je die voorspelling vandaan getrokken hebt, maar dat zou een verbetering van 80% betekenen t.o.v. 2010. Beetje ongeloofwaardig niet? Helemaal met deze economie...
@knirfie dat is helemaal niet zo'n rare voorspelling. Even een paar grepen:

http://www.apple.com/pr/l...cond-Quarter-Results.html
“With quarterly revenue growth of 83 percent and profit growth of 95 percent, we’re firing on all cylinders,” said Steve Jobs, Apple’s CEO. “We will continue to innovate on all fronts throughout the remainder of the year.”
Apple’s CFO. “Looking ahead to the third fiscal quarter of 2011, we expect revenue of about $23 billion and we expect diluted earnings per share of about $5.03.”
http://www.apple.com/pr/l...hird-Quarter-Results.html
The Company posted record quarterly revenue of $28.57 billion and record quarterly net profit of $7.31 billion, or $7.79 per diluted share.
“We’re thrilled to deliver our best quarter ever, with revenue up 82 percent and profits up 125 percent,” said Steve Jobs, Apple’s CEO. “Right now, we’re very focused and excited about bringing iOS 5 and iCloud to our users this fall.”
Het 1e kwartaal van 2011 was al een record, het 2e kwartaal weer, en het 3e kwartaal nogmaals.
Wordt het ineens best geloofwaardig van, zelfs in deze economie. ;)

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 10 augustus 2011 00:13]

Ongeloofwaardig? Apple heeft nu een aantal merkproducten. Het is niet meer het niche merk waar slechts een selecte gebruikersgroep mee te maken had. Alles heeft tegenwoordig een iphone of een ipad of een imac of een macbook, al dan niet pro / lite / thin. En zonder iphone hoor je er tegenwoordig niet meer bij.

En laten we wel wezen, die dingen zijn vrij prijzig. En er komt jaarlijks een nieuwe versie uit, die automatisch de oude versie compleet overbodig maakt.

En nu is iedereen verslaafd aan apple producten en is het het grootste (in dollar tekens uitgedrukte) bedrijf ter wereld.
Het interesseert me niet wie van de grootste is, dat is afhankelijk van waar je naar wilt kijken. Wat wel duidelijk is, is dat de marges van Apple kleiner zijn dan bijvoorbeeld die van MS en Google. Samsung heeft ze helaas niet online staan.

Apple:
http://finance.yahoo.com/q/ks?s=AAPL+Key+Statistics
23.53%

MS:
http://finance.yahoo.com/q/ks?s=MSFT+Key+Statistics
33.10

Google:
http://finance.yahoo.com/q/ks?s=GOOG+Key+Statistics
27.05

[Reactie gewijzigd door curumir op 10 augustus 2011 01:30]

Je weet toch dat MS & Google vooral software verkopen en Apple hardware, right?

Ik denk dat je best Appels met appels vergelijkt (excuses voor de slechte woordkeuze), en de winstmarge van Apple vergelijkt met bvb Samsung Elec., HTC, Dell.
Wat schelling zegt dus..

Zucht in de statistieken zoeken om apple boven samsung uit te laten komen zegt idd dat meer winst maken maar dat is dan ook alles, samsung heeft waarschijnlijk veel meer omzet, meer werknemers, is op meerdere markten aanwezig (apple alleen pc's, tablets en telefoons) samsung doet bijv ook wasmachines. enz enz.

Oftewel samsung is groter klaar wat een nondiscussie zeg jezus.

@t carbon, conclusie je meet fout. grote bedrijf -> gaat niet alleen om winst.
einde discussie..

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 9 augustus 2011 19:42]

LOL...ja idd. Wat weet Fortune nou eigenlijk van het waarderen van een bedrijf. Echt, gasten zoek de term cognitieve dissonantie eens op. Misschien steek je er wat van op.

Serieus, discussieren met Apple fanboys is hetzelfde als een discussie aangaan met een religieuze fundamentalist. Je kunt argumenten op tafel leggen dat er geen God is tot je een ons weegt, ze luisteren toch niet. Niet voor rede vatbaar.

[Reactie gewijzigd door schelling op 9 augustus 2011 18:46]

Serieus, discussieren met Apple fanboys is hetzelfde als een discussie aangaan met een religieuze fundamentalist.
Net zoals met Android of Windows fanboys...?
En daar zijn er heel wat van aanwezig op tweakers.net...
omdat dat te tweaken valt.
dag meneer de koeke ehh appel ?
Serieus, discussieren met Apple fanboys is hetzelfde als een discussie aangaan met een religieuze fundamentalist.
Het is jammer dat je met dit soort bullshit-argumenten je verhaal probeert aan te sterken. Hoewel je in de kern een goed punt maakt, ontkracht je je eigen verhaal voor een groot deel door het in zulke bewoordingen te gieten.

Als je probeert een serieuze discussie op te zetten, heb je natuurlijk niets aan zo'n overduidelijk stroman-argument.

Als je die 'fanboys' nou eens echt zou willen overtuigen, doe je er 't beste aan je intellectuele boodschap in een passende bewoording te gieten, zonder je eigen mening over bepaalde groepen erin door te laten schijnen.

Want door mensen met religieuze fundamentalisten te vergelijken, krijgen je post automatisch een beetje een 'trollerig' gevoel. And nobody likes to feed an angry troll.

[Reactie gewijzigd door tofus op 9 augustus 2011 20:27]

Apple heeft blijkbaar 70 miljard dollar, en Samsung zou 53 miljard dollar waard zijn.
Ook is apple het meest waardevolle bedrijf ter wereld [Onderzoeksbureau Millward Brown]

http://www.iphoneclub.nl/...motorola-en-rim-te-kopen/
en Samsung zou 53 miljard dollar waard zijn.
Dat is Samsung Electronics, Samsung als geheel is vele malen groter, en grotendeels niet beursgenoteerd. Derhalve kun je 't niet vergelijken.
Dat is Samsung Electronics, Samsung als geheel is vele malen groter,
Kwa omzet scheelt het een factor 3 maar het Samsung conglomeraat behaalde in 2010 maar 26% meer winst dan Apple.
"maar".. 1/4de meer van whatever dat getal is. Veel niet?
@Dutch-gabber - Een paar weken geleden was het nog 50 miljard, dollar! Nog steeds een hoop geld, maar toch een heel ander bedrag...

En daarnaast, doorgaans wordt bij een overname ongeveer 4-5x de jaaromzet betaald voor het bedrijf. Apple kan dus nooit Nokia overnemen dat een omzet heeft van 40 miljard euro.


Ontopic: Die foto is misleidend, als je de tablets in de hand hebt, van de zijkant of achterkant bekijkt, lijken ze echt totaal niet op elkaar. Daarnaast staat er volgens mij normaal gesproken een Samsung logo op de voorkant (behalve bij de rebranded versies). En de interface is al helemaal compleet anders.

Het enige wat ze in gemeen hebben is een scherm met een zwarte rand eromheen, maar wijs mij eens een tablet aan die dat niet heeft...


edit: Ohja, Samsung heeft de 10.1 ťťn week voordat apple de iPad 2 aankondigde geintroduceerd en laten zien, dus hoe kan de 10.1 op de iPad 2 lijken?

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 10 augustus 2011 00:05]

En daarnaast, doorgaans wordt bij een overname ongeveer 4-5x de jaaromzet betaald voor het bedrijf. Apple kan dus nooit Nokia overnemen dat een omzet heeft van 40 miljard euro.
Doorgaans, echter dat hangt dus ook af van hoeveel er verdiend wordt. Heb je hoge winstmarges dan kan ket wel 10◊ de jaaromzet worden, echter heb je een slecht jaar, of meerdere, waarbij de winst in de buurt zit van 0, dan zijn aanheeldhouders sneller bereid tot verkopen en ben je dus veel goedkoper over te nemen.

Als je bedrijf in de ogen van de koper makkelijk weer winstgevend is te maken, of als je productenpallet in het gamma van de koper past, zeker als die synergie verwacht, dan is een overname waarschijnlijk. Bij Apple en Nokia is dat niet het geval.
Dan moet je het artikel wel goed lezen, Apple is het meest waardevolle merk ter wereld. Niet het meest waardevolle bedrijf. Groot nuanceverschil!
Right, Apple groter dan Samsung?
Ze hebben misschien meer geld, maar op die manier kan Bill gates ff een klein zaakje opzetten, al zijn geld erin pompen en dan is het opeens een groter bedrijf dan Apple, volgens je definitie?
Samsung is een mega bedrijf met 164k werknemers, en Apple heeft er 35k.
Hoe kan Apple dan ooit groter zijn?
Tja, dan kijk je alleen naar de afdeling die elektronica maakt, als je de scheepswerven en kranen/graafmachines etc. etc. er bij gaat halen ben ik nog erg benieuwd.
Dat zijn we nu dus wel, immers kan een van de weinige echte concurenten van de iPad (qua naam dan) niet verkocht worden.

Wat trouwens als de Nederlandse rechter beslist dat het in heel Europa wel verkocht mag worden. het lijkt me dat dat net zo goed moet kunnen als een Duitse die het andersom beslist.

Ik zou als ik samsung was gewoon geen schermen leveren, maar ja handelen zoals normale mensen gebeurd niet door bedrijven. Geen normaal mens zou met iemand die je zo behandeld uberhaupt nog praten.

Edit: ze in we veranderd

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 9 augustus 2011 20:47]

Je vergist je, ik vindt je argumentatie goed en je hebt een punt, maar de schermen worden niet geleverd door Samsung maar LG. Het Retina display is gewoon eeen soort van prototype Nova display dat in sommige LG toestellen zit...


Samsung levert daarentegen nog belangrijkere onderdelen.
Gisteren nog een artikel op de frontpage, dat Apple 3 leveranciers heeft voor de display's van de iPad 2, waarvan LG en Samsung de grote zijn, en dat ze gingen switchen tot nader order naar Samsung omdat de LG schermen backlight problemen hadden en niet voldoen aan de kwaliteitseisen.
Onzin.
Die leveringen zijn uitvoerig in contracten omschreven.
Niet leveren is zelfmoord.
(tenzij clausule van toepassing is, natuurrampen bijvoorbeeld)
Design en Patent/Octrooi zijn twee verschillende dingen.
Het kan bv best zo zijn dat de Galaxy Tab 10.1 verboden wordt omdat deze qua design een kopie is van de iPad (of 2) terwijl tegelijkertijd de iPad (en/of 2) verboden wordt omdat deze patenten schend van Samsung. Het zijn twee zaken die in principe los van elkaar staan, maar samenkomen in producten.
Wat een big bag of bull!!

Ik wil echt niet zeggen dat Apple slechte producten maakt, maar met zulke acties scoren ze geen punten bij mij. Er gaat bijna geen dag voorbij dat Apple rechtzaken aanspant tegen bedrijven die producten produceren die op Apple lijken.. Lekker belangrijk! Een Apple fanboy weet echt wel wat hij koopt, een leek koopt wat de verkoper hem aansmeert.
Alle andere mensen investeren tijd in het lezen van specs en reviews en baseren daarop hun keuze.
Ik koop per definitie geen Apple producten. Geen idee waarom, noem het een aversie die zij opgebouwd hebben door acties als deze. Ik kan er mee leven..of eerder Zonder!

In mijn omgeving gaan er meer mensen van Apple naar Android ipv andersom. Wederom, geen idee waarom. Prijs? Looks? Joost zal het weten.

Apple maakt zich in mijn ogen belachelijk door zich te storen aan hoe het product van een ander eruit ziet. Zie je VW een rechtzaak aanspannen tegen Honda omdat zij een auto hebben gebouwd met 4 wielen, een stuur en een voorruit???

Apple, get a life!! Perfectioneer je product zodat meer mensen het willen kopen. Dat is een betere besteding van je tijd.
Grotendeels mee eens...

Mensen herkennen heus wel een iPhone/iPad en zien ook wel de verschillen.

Hier op het kantoor hebben we een keer een iPhone3, iPhone4 en een SGS2 naast elkaar gelegd en aan mensen gevraagd welke toestellen het waren;
Iedereen herkende de iPhone.
Een groep kende de SGS2, een paar dachten dat het "ook" een iPhone was, maar de meesten kenden de SGS2 niet en wisten wel dat het geen Apple product was.

Dus tenzij ze bij Apple hun eigen producten niet herkennen slaan dit soort acties dus helemaal nergens op.

Patenten snap ik nog (al ben ik het niet eens met de huidige werkwijze), maar "omdat ze op elkaar lijken"? Nee, dat gaat mij een stap te ver...
Tuurlijk gebeurt dat wel. Het is toch juist precies de bedoeling van de aanklager om verkoop te verbieden van Samsungs, en daarmee de verkoop van Apples te bevorderen? Lijkt me logisch dat potentiele Samsung kopers dan 'collateral damage' worden.
mja...wat heeft een duitse rechtbank nu veel te maken met europa ??? helemaal niets en noppes dus !!!
deze uitspraak kan dus alleen maar toepasselijk zijn voor duitsland zelf, en voor europese uitspraken hebben we nog steeds het europese gerechtshof, en zolang deze niets en/of geen uitspraak heeft gedaan staan ze machteloos...
snap ook niet hoe ze zo een onnozele en dubieuze uitspraken kunnen doen...totaal illegaal dus !!!
Tja.. ik geef Apple ergens wel gelijk hoor, als je kijkt hoe erg de Galaxy Tab op de iPad lijkt.. de Galaxy S 2 vind ik dan totaal niet op een iPhone lijken, maar ik snap Apple's reactie compleet.

Ik vraag me trouwens af welke patent Apple gebruikt voor draadloze techniek die Samsung heeft geregistreerd? Aangezien de iPad en iPhone's al uit waren toen samsung nog aan hun klap mobieltjes vast zat (iPhone dan he).

E-mail... volgens mij is het gewoon een mobiele versie van mail.app (die overigens al sinds 10.0 beschikbaar is) in die tijd maakte Samsung nog helemaal geen telefoons die met internet of e-mail konden omgaan..

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 9 augustus 2011 17:05]

Klopt. Maar hoe Apple te werk gaat irriteert mij ook. En Apple kan maar op 1 manier ter verantwoording worden geroepen. Hun spullen niet kopen. Helaas zal dat niet gebeuren.
Het punt is dat Apple wel moet protesteren tegen Samsung. Doen ze dat niet dan vervalt hun patentrecht en andere zaken die vastgelegd liggen.

Daarbij: als ze tegen Samsung in het gelijk gesteld worden (als er een uitspraak komt) dan kunnen ze de rest ook aanpakken die er achteraan komt.

Als er geen uitspraak komt dan wordt er waarschijnlijk een aardige korting bedongen op de onderdelen die Apple van Samsung betrekt. Dit kan ook best aantrekkelijk zijn voor de winstmarge van Apple.
"Doen ze dat niet dan vervalt hun patentrecht en andere zaken die vastgelegd liggen. "
Volgens mij is dat niet zo bij patenten, die blijven sowieso van de rechthebbenden (mogelijk dat er wel een bepaalde bedrag betaald moet worden elk jaar ofzo).
Ik hoor dit argument inderdaad vaak voorbij komen op Tweakers, maar ik heb er nog nooit een concrete bron bij gezien. Al kan ik me er wel wat bij voorstellen. Anders kun je immers een patent achter de hand houden, wachten tot concurrenten een kapitaal hebben geÔnvesteerd in deze nieuwe technieken, om hen vervolgens aan te klagen.

De bodemprocedure is overigens niet per definitie een 'lange' rechtszaak, maar een reguliere rechtszaak die kan volgen na een kort geding, deze wordt vaak achterwege gelaten, omdat deze procedure erg kostbaar is - al mag je er vanuit gaan dat in dit geval er de nodige belangen zijn bij Samsung danwel Apple om een bodemprocedure te voeren.
Dat heet een submarine patent, en dat soort grapjes gebeuren ongelooflijk vaak.
En doordat bedrijven (vooral in de VS) gewoon eeuwig kunnen traineren en rechtszaken uit kunnen rekken, kiezen de meeste bedrijven (vooral de kleine) er dan ook maar voor om buiten de rechtzaal om te settlen, hoe onredelijk de eisen ook zijn..
Het punt is dat Apple wel moet protesteren tegen Samsung. Doen ze dat niet dan vervalt hun patentrecht en andere zaken die vastgelegd liggen.
Je verwart patenten met trademarks.
in dit geval gaat die vlieger niet op toch? die regels (en de patenten) zijn iets van binnen het rechtsgebied van de VS.
' Het punt is dat Apple wel moet protesteren tegen Samsung. Doen ze dat niet dan vervalt hun patentrecht en andere zaken die vastgelegd liggen'

Hiermee kan de hele discussie worden afgedaan. Dit is de hele kern van IE-recht.
Onzin. Verwar in godsnaam partentrecht niet met trademarks.

Waarom dacht je anders dat patent zaken jaren na dato nog worden gevoerd?

De hele discussie is dus helemaal niet afgedaan. Dit is gewoon Apple op zijn Amerikaans, de Microsoft modus en dan nog even een paar keer erger.

Walgelijk.


Getypt van mijn Macbook.
Als er geen uitspraak komt dan wordt er waarschijnlijk een aardige korting bedongen op de onderdelen die Apple van Samsung betrekt. Dit kan ook best aantrekkelijk zijn voor de winstmarge van Apple.
Zolang Samsung van mening is niks verkeerds te doen zie ik dat helemaal niet gebeuren, die zien dan veel liever de rechter zeggen dat ze gelijk hebben dan Apple korting krijgt op producten die al bijna voor nop verkocht worden... Immers hoe meer je koopt hoe meer korting dus Apple heeft waarschijnlijk de max korting gekregen...
Als er geen uitspraak komt dan wordt er waarschijnlijk een aardige korting bedongen op de onderdelen die Apple van Samsung betrekt. Dit kan ook best aantrekkelijk zijn voor de winstmarge van Apple.
Het gaat Apple niet om geld!!
Vanaf dag 1 hebben ze gevraagd om een verkoopverbod en niet om geld.
De boodschap van Apple is: "Hee, je gaat maar lekker iets origineels verzinnen, niet ons gewoon lekker schaamteloos kopiŽren. Als je dat blijft doen, willen we gewoon niet meer dat je dit verkoopt. We willen geen geld, we willen geen troep wat op ons lijkt/gewoon een kopie is"
Waarom denk je dat de WebOS tablets van HP geen enkel probleem hebben? dit is gewoon een origineel nieuw idee wat niet een 1:1 kopie is van Apple. Of RIM's Playbook. Ook een origineel nieuw OS, geen kopie, dus geen probleem.
Microsoft heeft bijvoorbeeld niet om een verkoopverbod gevraagd, maar vanaf dag 1 om compensatie.
Tja.. ik geef Apple ergens wel gelijk hoor, als je kijkt hoe erg de Galaxy Tab op de iPad lijkt.. de Galaxy S 2 vind ik dan totaal niet op een iPhone lijken, maar ik snap Apple's reactie compleet.
De reactie van Apple is nog beter te begrijpen als je je realiseert dat Samsung leverancier was van veel onderdelen van de iPad. Het is dan des te frappanter dat de Galaxy Tab zoveel gelijkenissen vertoond met de iPad. Dat geeft het vermoeden dat Samsung's produktontwikkel afdelingen nauwe banden onderhield met de afdeling die verantwoordelijk is voor de produktie van de iPad.
Of nog minder, immers is de iPad misschien wel gewoon door Samsung ontwikkeld met een Apple logo, waardoor de patenten dus bij Samsung liggen.
Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Enerzijds zijn er zeker de nodige overeenkomsten tussen de producten, maar anderzijds zijn er nu ook weer niet zo verschrikkelijk veel manieren om een tablet of smartphone te verpakken. Zeker niet wanneer er met grote schermen gewerkt wordt en dunne randen: je wilt dan al snel een glimmend randje voor een chique uitstraling. Rechte hoeken doen het ook niet goed, dus wordt er voor afgeronde hoeken gekozen: goh, dan lijkt het ineens wel erg op een Apple-product.
Volkomen mee eens. Ik vrees dat de gebruikers hier vooral het slachtoffer gaan zijn.

Ik kan me niet inbeelden hoe een tablet er anders uit zou moeten zien... Staat er een hele reeks ovale tablets voor de deur?

Ik vind trouwens dat een verbod op verkoop zwaar overdreven zou zijn. Wat is het nut daarvan? Alle verkopers gaan gewoon uit van de vrije vervoer van goederen en halen alle Android tablets gewoon uit de buurlanden, niet?
Mja, dat is de eis van Apple he. Hier in nederland moet het echt ver gaan wil dat gebeuren. Wat wel zou kunnen lukken is dat tijdens de duur van de rechtzaak dat de verkoop niet mag voordat er een uitspraak is gegeven.
Precies. Het is een manier om de verkoop van Samsung tegen te gaan, in welke vorm dan ook. Kan dus ook betekenen dat Samsung zijn verkopen in Nederland moet uitstellen en dat de rest van Europa daar eensgezind mee in moet stemmen.
Hele kinderachtige manier van zaken doen. En dan nog met een trots gebaar durven zeggen dat je het meeste verkocht hebt in kwartaal X of Y.
En de consument is uiteindelijk de sigaar. Nu is het Samsung, dan Acer, dan Asus en dan elke andere tablet fabrikant die producten hebben die enigzins op een iPad lijken. Wat heb je straks als consument nog te kiezen? Apple of niet. Nou, dan maar niet.
Heel kort door de bocht. Samsung moet dan gewoon met iets anders komen en wat beter doen dan wat ze nu doen. Samsung is haal tijden bezig heel erg naar Apple te kijken en veel van hun producten lijken verdomd veel op de Apple producten. In mijn ogen is dat pogen mee te liften op het succes van een ander.
Laat ze eerst eens met iets origineels komen. Apple heeft een trend gezet en de tablet device in de huiskamer gebracht. Logisch dat ze fabrikanten als Samsung tegen werken.

Het hoeft geen moeite te zijn om iets anders wat betreft design op de markt te zetten. Iedereen roept " hoe moet je het anders maken" moet iets meer fantasie gebruiken. Dat de iPad er zo uit ziet betekent niet dat alle tablets er zo uit moeten zien.

Maar volgens mij gaat het hier niet eens zozeer om het design alleen. Ook de interface is twijfelachtig gelijkend. Zekers er zitten verschillen in, maar je kan niet met droge ogen zeggen dat Samsung niet erg hard zijn best doet om op de iPad te lijken.
Apple is er op uit om een verschil te houden en het voor de consument duidelijk te maken, zij zitten er echt niet op te wachten dat de iPad een algemene term voor een tablet wordt.
Ik kan het geheel begrijpen ook al zijn dit soort acties niet leuk.
En is de consument de dupe? Tot nu toe weet niemand een gelijk presterend apparaat op de markt te zetten voor een veel lagere prijs. Ja keuze is uiteindelijk goed voor de consument maar de strategie die Samsung er op nahoudt is hoogst twijfelachtig.

Blame Samsung, laat die lui maar wat beter hun best doen voor die centen die ze willen verdienen. Goede fabrikant? bewijs het dan maar en breng iets eigens op de markt waar je onderscheidend mee bent. Dan verdien je lof.

Edit: goh mijn reactie wordt aangemerkt als ongewenst. Dus een onderbouwde mening staat sommige mods niet aan? Tja als men niet naar je mond praat dan is het makkelijk om weg te modden

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 9 augustus 2011 21:17]

Vind jij dat een willekeurige startup TV's mag maken? Auto's? Fietsen?

Vind jij het problematisch dat een Pioneer en Sony TV precies hetzelfde eruit zien? Of een Peugeot en VW? Batavus en Gazelle?

Sorry, ik gebruik met veel plezier Apple producten, maar dit is gewoon op een kwaadaardige zaken doen waarbij de consument de dupe is.

Toen Mickeysoft dit soort zaken wilde (en dat was met Lindows, relatief onbelangrijk) was de wereld te klein. Ooit geprobeerd Safari te deinstalleren van je OSX? Niet dat me dat een moer interesseert, maar laten we wel zijn, Apple heeft geen enkele morele basis meer.

Hun zaken mores is inkt zwart.
maar anderzijds zijn er nu ook weer niet zo verschrikkelijk veel manieren om een tablet of smartphone te verpakken
Dus neem je een andere kleur materiaal, een ander kleur randje, een andere radius voor de hoeken, een andere plek voor de knoppen, maak je de scherm rand groter of kleiner. Nokia en Sony Ericsson lukt het bijvoorbeeld wel. Samsung heeft zelfs de Android software zo aangepast dat de iconen op die van de iPhone lijken. Samsung smeekt er gewoon om om aangeklaagd te worden.
Welnee, Samsung heef zijn eigen iconen, alleen Apple heeft ze van eerder Samsung versies "geleend",
Even kijken wat anders is dan: aspect ratio, processor, OS, bouwmateriaal, home knop, gewicht, enz.
Misschien moet Viacom maar allebei aanklagen. Ze lijken namelijk ook verdacht veel op PADDs uit Star Trek....
Apple voelt de hete adem van Samsung en andere fabrikanten
De tijden dat Apple boven alles stond op smartphone en tabletgebied en andere zaken zijn simpelweg voorgoed voorbij
De SGS2 veegt de vloer aan met de Iphone 4 en waarschijnlijk ook met de opvolgers daarvan en zelfs de Ipad 2 is trager in sommige benchmarks dan de SGS2
De SGS2 is dun , dunner dan.......strakker dan .en dat steekt bij Apple ( en nadat ik naar beneden gemod ben weet ik ook dat het steekt bij Tweakers.net Apple fanboy's die de realiteit niet onder ogen willen zien ) , met de Iphone 5 hebben ze waarschijnlijk niet iets dat er bovenuit steekt, er stappen nu al veel Iphone gebruikers over naar de SGS2 of andere android phones en misschien later wel naar Windows.

Op PC VS Apple ( een Apple is nu trouwens gewoon een PC met een ander OS ) gebied is het al niet anders
Voor multimedia kan je net zo goed op de PC uit de voeten als met de MAC, er is geen voorsprong meer, of het moet vanwege een paar MAC only titels zijn waar volwaardige PC alternatieven tegenover staan .

Bovendien moet Apple eens nokken met dat gezeur
Iedereen kent het verhaal van de LG Prada en de Iphone , het is gewoon hypocriet , heel die houding van Apple.
De LG Prada heeft design awards gewonnen en opeens komt Apple met de Iphone die er zeer sterk op lijkt .


Tuurlijk lijkt vooral de tab op de Ipad maar dat is het probleem niet, de galaxy Tab loopt niet zo heel goed.
Het probleem voor Apple is de SGS2

Samsung heeft dertig miljoen aanraaksensoren besteld voor 4-inch AMOLED-schermen in Galaxytoestellen.

[Reactie gewijzigd door FX16 op 9 augustus 2011 18:10]

Ik denk dat Apple op dit moment niet erg bang is voor Samsung. Het bedrijf heeft misschien niet het hoogste marktaandeel, maar in haar eentje (met twee modellen, waarvan eentje 14 maanden oud is en het andere 26 maanden oud) 50 (vijftig!) procent van de winst in de smartphonemarkt. (zie hier: http://www.intomobile.com...rs-behind-huge-wall-cash/)

Dat Apple binnenkort een iPhone 5 introduceert is een gegeven. De SGS2 vergelijken met de iPhone 4 (die al veertien maand uit is) is dan ook dom en kortzichtig. Als je de iPhone 4 vergelijkt met de SGS dan krijg je een eerlijker beeld. De SGS2 zou je dan met de iPhone 5 moeten vergelijken. Echter, belangrijker is om te kijken wat de consument wil.

Apple denkt dat haar product het best pakt bij de "gewone" consument, terwijl Samsung daar andere ideeŽn over heeft. Gun mensen hun keuze. Mijn vriendin heeft een Galaxy S en is daar heel tevreden over. Mijn zus heeft een Desire, en is daar niet zo over te spreken. Mijn moeder heeft weer een ander toestel, dat nog op Windows Mobile draait. Zij is zwaar ontevreden. Ik gebruik zelf liever mijn iPhone 4. Er is voor iedereen wat. Om elkaars keuze elke keer weer af te branden, wat heeft het voor zin?

Als je wilt kijken wat voor bedrijf het goed doet, kijk dan naar specs (wat leuk is voor tweeakters maar niet voor gewone consumenten) marktaandeel (wat leuk is voor fanboys), naar hoeveel de gebruikers uitgeven aan apps (wat belangrijk is voor developers), naar winstaandeel (wat belangrijker is voor aandeelhouders) of naar je eigen ervaring met een apparaat (voor consumenten). Dat zal voor iedereen weer andere resultaten opleveren.
Klopt eigenlijk niet, de witte iPhone 4 werd gereleased op 28 april, dat is 4 maanden geleden.

Volgens mij is het dan wel correct om het ermee te vergelijken ;), aangezien het in principe dus ook een nieuw model is. (zonder veranderingen in specs overigens).

Echter, het overige betoog is wel mooi geschreven.

Elk zijn eigen keus!

Die rechtzaken zijn dan ook wel weer enorm belachelijk.
Hopelijk verliest Samsung/HTC niet van Apple...
Ik denk dat Apple op dit moment niet erg bang is voor Samsung. Het bedrijf heeft misschien niet het hoogste marktaandeel, maar in haar eentje (met twee modellen, waarvan eentje 14 maanden oud is en het andere 26 maanden oud) 50 (vijftig!) procent van de winst in de smartphonemarkt.
Dan leg mij eens uit waarom ik maar 3 mensen ken met een iphone (ongeachte welke versie) en ik al minstens 5 mensen ken met een SGS2 (om over de SGS die ik zelf heb nog maar te zwijgen).