Scarlet introduceert all-in-one-abonnement in België

Belgacom-dochter Scarlet brengt een nieuw all-in-one-pakket op de markt. Het Scarlet One-abonnement biedt de digitale televisiedienst van Belgacom, telefonie via voip, internet middels een dsl-verbinding en optioneel een mobiel abonnement.

Het Scarlet One-pakket kost 50 euro per maand. Daarvoor krijgt de klant onder andere de beschikking over digitale televisie van Belgacom, waarin momenteel vijf hd-zenders zijn te vinden. De abonnee krijgt verder een dsl-internetverbinding met een maximale downloadsnelheid van 12Mbps en een uploadsnelheid van 1Mbps. De datalimiet ligt op 30GB per maand. De dsl-lijn maakt het verder mogelijk om via voip in de avonduren en in het weekend gratis te bellen naar vaste nummers in België.

Optioneel kan bij Scarlet One een 'gratis' mobiel abonnement worden afgenomen, waarbij naar verbruik dient te worden betaald. Voor het binnenhalen van data via 3g moet 50 eurocent per megabyte neergelegd worden. De Belgacom-dochter laat verder weten dat het installeren van de benodigde hardware voorlopig gratis is.

Scarlet lijkt zich met zijn all-in-one-abonnement met name te richten op Telenet-klanten; de isp claimt dat Scarlet One-abonnees tot 160 euro per jaar kunnen besparen door hun kabelabonnement vaarwel te zeggen. Toch geeft het telecombedrijf tegenover De Tijd toe dat het pakket kannibaliserend kan werken ten opzichte van bestaande Belgacom-pakketten. Een vergelijkbaar all-in-one-abonnement kost bij het moederbedrijf van Scarlet 76,75 euro per maand.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

30-09-2009 • 16:10

64

Lees meer

Belgacom breidt ftth-tests uit
Belgacom breidt ftth-tests uit Nieuws van 10 september 2009
Scarlet wint eerste slag van Sabam
Scarlet wint eerste slag van Sabam Nieuws van 24 oktober 2008

Reacties (64)

64
63
28
1
0
17
Wijzig sortering
Ik dacht dat dit een primeur zou zijn, waarin datalimiet verleden tijd zou worden...
Maar helaas is het niet zo gunstig voor onze zuiderbuur.

Waarom heeft België een datalimiet bij iedere provider? Is dit wettelijk vastgelegd of zo?
Dit komt doordat er in Belgie een duopolie is. Er zijn daar slechts 2 (grote) providers, namelijk: Belgacom & Telenet.

Dit betekent dat prijzen hoog gehouden kunnen worden en dat providers (zoals eerder in deze discussie genoemd) weinig gestimuleerd worden (moahhh.. dit heeft wellicht wat weg van een understatement) investeringen te doen in hun netwerk. Klanten kunnen immers toch nergens anders heen.

Mijns inziens wordt het dan ook hoog tijd dat Neelie Kroes daar eens gaat kijken en orde op zaken stelt, echter, mensen dwingen een ISP te beginnen blijft lastig ;-)
Telenet is enkel actief in Vlaanderen en niet in gans België...
Datalimieten zijn al lang verleden tijd met SCARLET UNLIMITED :) ik zit al 3 jaar zonder limiet.
En wat ben je kwijt je voor zo´n unlimited abbonement, als ik mag vragen?
29 euro per maand, wat in België goedkoop genoemd mag worden :p

[Reactie gewijzigd door flamingworm op 22 juli 2024 15:19]

Euh... Het is niet omdat Tweakers.net alleen maar informatie geeft over ISP met downloadlimieten dat er bij elke ISP downloadlimiet bestaan. Er bestaan een tiental ISP zonder downloadlimiet, Scarlet heeft ook een formule zonder, net als Tele2, Dommel, practisch alle Waalse kabelmaatschappijen en nog een pak ADSL aanbieders.
Een datalimiet van 30Gb?
Dat is toch bijna geen limiet meer te noemen?
Dat is 1Gb per dag, daar moet je nog aardig je best voor doen :o
Neem aan dat je sarcastisch bent? 1GB is een lachertje; zeker als je je verbinding nuttig gebruikt voor bijvoorbeeld telewerken of andere (non-warez) doeleinden.

Ga maar eens meten als je een dag in het weekend een beetje intensief op Hyves ofzo zit; daar gaat meer dataverkeer over heen dan je denkt. Zelfde geldt voor sites als Geenstijl met allemaal mooi opmaak en fotootjes enzo.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 22 juli 2024 15:19]

Ik was niet sarcastisch, eigenlijk.
Maar ik heb (sinds ik ben gaan meten) nooit de 30Gb in een maand gehaald.

Maar ik zit vooral op fora, misschien dat dat scheelt.
(Uitgaande van 100kb/pagina, dan zou je per dag 10.000 pageviews moeten hebben om aan die 30Gb te komen)

[Reactie gewijzigd door anandus op 22 juli 2024 15:19]

Met een text-only browser ofzo? Ik heb sinds de installatie van W7 op mijn bak geen torrent client meer gehad, dat is nu dus 5 weken. Ik werk zo 1 a 2 dagen per week thuis. Verder surf ik wel wat, kom ik af en toe wel eens op youtube voor een videoclipje, op google maps voor een kaartje, en luuister ik nog wel eens webradio.

Daar doe ik dus niets geks mee vind ik zelf. Toch stook ik rustig 50 GB in de afgelopen 33 dagen op. Als ik m'n downloadserver weer aan zet gaat dat rustig richting de 250 - 300 GB/maand.
Ik ben het met je eens dat 250/300 GB niet zinnig is voor normaal gebruik, maar 30 GB als "geen limiet" omschrijven vind ik wel heel kras.
Dan zit er iemand op jouw verbinding te surfen want wat je vertelt klopt niet. Ik werk 7/7 thuis en internet is mijn grootste communicatiekanaal. Ik surf heel veel, kijk per dag minstens 5 filmpjes (genre youtube) en heb een PS3 waar ik maandelijk toch wel een stuk of 5 demo's voor download. Ik ben nog nooit tegen mijn limiet aangelopen sinds die is opgetrokken naar 30GB. Of je vergeet een paar dingen te melden of je bent het slachtoffer van een freetard.
Jij vergeet zijn webradio... die verbruiken erg veel zonder dat je het door hebt ;) Dus niet meteen paniek zaaien zeg
30 Gb?? Dat is nog nieteens een ongecomprimeerde bluray!!
Met een beetje geluk haal je er twee 1080p .mkv's mee binnen, mocht je de rest van de maand niets meer willen doen...

Verder is dit natuurlijk een mooie ontwikkeling die Scarlet laat zien, door voor een scherpe prijs zo'n totaalpakket neer te zetten.

Ter vergelijk (voor zover mogelijk ivm datalimiet en snelheid): ik heb een UPC pakket met:
  • 60MB internet
  • Telefonie weekend+avond
  • Digi TV HD + Dvr royaal
en ben daar € 85/maand voor kwijt.

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 22 juli 2024 15:19]

Films of muziek downloaden is in België verboden.
De gemiddelde gebruiker komt er heus mee toe, ook als die wat mp3's download.

Ik mag 200GB/maand verstoken bij dommel en ik kom ook niet aan de 30GB/maand.
TV kijken via ADSL : +200GB per maand. O-)
En DAT zit weer net NIET binnen de datalimiet bundel... Scarlet pakt het "slim" aan. Op deze manier is het alleen mogelijk om Scarlet HD-TV te kijken omdat alle andere aanbieders van HD content WEL van de datalimiet bundel afgaan... ERG foute praktijken.....

Overigens biedt scarlet ook een FUP aan. Voor 19,95 per maand is dat (zeker in Belgie) erg concurrerend te noemen. Er moet wel bij gezegd worden dat dit een actie tarief is voor de eerste 6 maanden en dat na 6 maanden de prijs 29,95 per maand is.
+ 5 EUR voor koperlijn. Dus 35 EUR/mnd voor FUP. Nog steeds beter dan wat de rest aanbiedt in BE (ik gebruik dit abbo en ben er erg tevree mee :-)
Fout, in Brussel heb je FUP als je een supplement van 10 euro betaalt op je factuur. Voor mij is FUP overkill, want ik kom toch niet aan mijn datalimiet (100Gb per maand). In Brussel zijn de telecom-prijzen gezakt hoor. Voor 50 euro per maand heb je kabelinternet met een snelheid van 30 of 100Mb (afhangend welke gemeente) ook 30 Gb downloadlimiet, digitale tv en onbeperkt bellen. Met deze abonnement komt Scarlet wel dichterbij het Brusselse norm, dan hebben de Vlamingen ook een beter alternatief dan wat BGC en Telenet aanbiedt.
30gb?

geef me maar eens een weekje met Youtube ;) ed.
Voor jou misschien, maar ik ken genoeg toepassingen die véél bandbreedte verteren.

-streams
-downloads
-online backups
-...

Limieten houden ook de vooruitgang tegen. België loopt nog altijd zwaar achter op Nederland wat dat betreft (en dat zeg ik zelf als Belg). Ooit was het wel anders.
Online backups? Voor de zekerheid die je daarmee wil hebben dat deze geautomatiseerd en goed verlopen over een stabiele lijn zal je als particulier toch stevig moeten/mogen betalen.
30Gb < 4GB, dat is heel weinig, gelukkig is het 30GB.
Demootje van Forza 3, hoppa 1,25GB, Oh Fable 2 kan via XBL gekocht worden, ook 8GB, Youtube trekt behoorlijk, Ubuntu updates, uitzendinggemist.nl, foto's van de kleinkinderen, je zit er zo aan hoor (zonder illegaal gebruik ;))
Och, ik denk dat ik met mijn Xbox360 al snel door deze limiet heen ga. Zo af en toe een demo'tje van Xbox Live downloaden of zo'n gestreamed filmpje op HD en dan ben ik al heel snel door die limiet heen.

Dan hebben moet ik nog ruimte over hebben om mijn filmpjes op Youtube, Gamespot en Zero Punctuation te bekijken.

Ik denk dat ik dat ik dan al fors over de 30 GB ga.

We hebben natuurlijk dan ook nog het legaal downloaden van gekochte muziek, films en programma's.

30 GB is belachelijk met het huidige gebruik van internet. Het feit dat dit nog kan worden aangeboden in Belgie geeft toch wel aan dat de concurrentie in Belgie niet werkt. Ook al beweert belgacom van wel.
Als Nederlander is het bijna niet om aan te zien dat ze in België nog gebruik maken van datalimieten. Waarom worden de datalimieten niet afgeschaft?

Koppelverkoop is nog zo'n issue.
Zou jij investeren in je netwerk of luisteren naar klanten als je een monopolie hebt?
Ik zou wel regelmatig de meest schrijnende klachtenbrieven uitprinten en een goeie voice actor inhuren om die als huilerige klaagzang te laten inspreken. Dan organiseer je een vrijdag-middag borrel voor het hoger management en laat je die als achtergrond muziek lopen tijdens het ludieke uurtje (van half één tot kwart over één*) teneinde de stemming wat te verbeteren met een beetje Schadenfreude. Doet het goed bij een drankje en een hapje, terwijl je per uur enkele honderden euros betaald wordt.


* managers uren zijn 45 minuten bij mijn fanatie-monopolist, anders moeten we te hard werken. Daar hebben we blauwkragen voor.
Nee, ik wil enkel betalen voor wat ik gebruik. Als mensen meer gebruiken, moeten ze ook meer betalen: geheel logisch zo is het met alles. Dus "betalen per GB" a.u.b. overal weer invoeren.
Op zich handig dat zulke paketten er komen, maar persoonlijk houd ik zaken liever gescheiden zodat ik flexibeler ben. Zal dan misschien wel uiteindelijk duurder zijn...
En toch blijf ik deze prijzen icm het gebodene tov de nederlandse pakketten erg schrijnend vinden..

Maargoed, elke stap is er 1.
Anoniem: 95032 @418O230 september 2009 19:19
Hoeveel kost een all in one in Nederland? HD TV+Internet+Vaste lijn+Mobiel?
Bij UPC is dit 49 Euro voor 30Mbit, telefonie en HD TV (En wij hebben hier in NL veel meer dan 5 zenders)

Dus ik ben het helemaal eens met Catch22 dat het in belgië gewoon veels te duur is imo.
€0,50 voor 1 mb op 3g...
Vanuit Nederland in buitenland betaal je €2,95 voor 1 mb (Hi Eindeloos online abbo)

Echt dure hobby om in Belgie op 3g te zitten...
Eh.. het vergelijk wordt nog schever. In nederland zijn er een flink aantal mobiele (!) data-abonnementen, zonder harde data-limiet! (wel een FUP, maar goed), welke al te vinden zijn voor € 2,50 p/maand.

Toegegeven je moet niet proberen daar een gig of 30 vanaf te trekken, dan gaan ze wel klagen hehehe, maar toch..

Overigens vind ik die prijs per mb echt te belachelijk voor woorden! Open eens een mailtje via je webmail.. Dat is samen al meer dan een meg bij mij!
Geef eens een voorbeeldje van zo'n ISP's waar wij en 3G abo kunnen afsluiten met die policy aub?
De abonnee krijgt verder een dsl-internetverbinding met een maximale downloadsnelheid van 12Mbps en een uploadsnelheid van 1Mbps. De datalimiet ligt op 30GB per maand.

Hoe krom is dit?
Heb je een aardig snelle verbinding maar kan je er niks mee omdat je maar een limiet hebt van 30GB 8)7
dat is typisch belgisch. Telenet bijvoorbeeld maakt praktisch uitsluitend reclame over hun snelheid, ze reppen met geen woord over bandbreedte.
Bandbreedte = snelheid (ongeveer). Je bedoelt wsl datalimiet :)
dat bedoelde ik inderdaad ;-)
@guidonno:

In Nederland wel, maar in Belgie hebben ze dat nog steeds.
Nu ben ik in principe niet tegen een datalimiet, maar die mag dan toch eerder rond de 150GB liggen vind ik zelf. Op die manier doe je iets tegen de 24/7 leechers en zal de niet asociale gebruiker er geen last van ondervinden.

Ik heb in Nederland al genoeg services naar de knoppen zien gaan door een bepaalde groep die denkt dat ze recht hebben op 24/7 vol bandbreedteverbruik en om een of andere reden nooit aan een FUP worden gehouden. Daar zullen ze in Belgie geen last van hebben.

Het heeft dus zijn voor en tegens, maar de datalimieten die daar nu gelden zijn wel nogal schraal in mijn ogen. In ieder geval zie je in de prijzen die gehanteerd worden daar ook niet terug dat ze geen last van misbruik hebben.
Zoals bij bijna ieder bericht over Belgische providers gaan de commentaren ook hier weer over die datalimieten. Eigenlijk heb je daar als belg nauwelijks last van. Er zijn genoeg internetproviders die formules aanbieden met een FUP (en alleen een limiet op usenet) of met onhaalbare limieten zoals 200GB/maand.
Wij hebben thuis een niet eens zo dure formule bij Scarlet met een limiet van 100 GB/maand. Zelfs als ik heel erg mijn best doe haal ik maar de helft.
Ik vind wel dat iedere provider een dure formule zou mogen aanbieden zonder limiet. Maar stel je voor dat ook de goedkopere en tragere verbindingen zonder datalimiet zijn, dan zouden meer mensen daar naar terugvallen en de inkomsten van de providers dalen. Ook zouden gierige eigenaars van studentenhuizen dan te krappe verbindingen aanschaffen. Nu zijn ze een beetje verplicht een behoorlijke verbinding te nemen.
Dit nieuw noemen is ook een understatement! Ik ben al drie jaar Scarlet One-klant, dus de dienst bestaat al een tijdje. Ze wordt alleen VERnieuwd, door toevoeging van Belgacom TV (digitale TV-aanbod). Daarbij moet wel gezegd worden dat bestaande Scarlet One abonnees hun vorige aanbiedingen houden (100Gb/maand, 20Mbps download, etc.) en daarbij de Belgacom TV erbovenop krijgen, terwijl nieuwe Scarlet One'ers blijkbaar een sterk verminderd aanbod krijgen voor dezelfde prijs.

Way to go Belgacom, ze slagen er zelfs in om bedrijven die dan eindelijk eens de markt wat open breken (100Gb/maand was echt hallucinant drie jaar terug, in België dan toch) op te kopen en de klok simpelweg terug te draaien. Hoera voor de Belgische telecomsector!
Eigenlijk is dit nieuwsbericht niet meer dan reclame; een Belgacom dochter lanceert een Belgacom pakket onder andere naam, niet echt spannend..

Voor ruimere (of helemaal geen) limieten moet je niet bij 1 vd duopolisten zijn, ook dat weten we ondertussen wel.

De echte innovators zijn gespecialiseerde 'underdogs' als Dommel die er oa. in slagen om een eigen ADSL2+ netwerk uit te bouwen met een FUP aanbod aan 24mbps/1mbps voor nog geen €20/mnd.
Dommel zit op het netwerk van Belgacom
Cityconnect, dat een snelheid tot 24Mbps down en 3Mbps up heeft, zit niet op het netwerk van Belgacom. En het is geen FUP, maar naargelang het abo een datalimiet van 30 GB tot onbeperkt.

De andere abo's van Dommel zitten wel op het Belgacom netwerk.
Als dat er is voor die prijs, waarom stapt heel Belgie dan niet direct over?
Om een of andere bizarre reden klagen Belgen liever dan te veranderen van service provider (ben zelf Belg en ik erger mij hier mateloos aan)
Dat kan ik beamen. De elektriciteitsmarkt is al jaren vrij en toch blijft het merendeel van de Belgen bij de duurste (en voorheen enige) leverancier, Electrabel.

En de meeste leken gebruiken een persoonlijk emailadres bij hun internet provider, dat ze dan na overschakeling kwijt zijn.
Omdat de dekkingsgraad nog erg gering is. De grootsteden en wat kleinere steden in Limburg en dan heb je het zowat gehad. Wat me vragen doet stellen bij de uitspraak dat "dommel erin slaagt om een eigen netwerk uit te bouwen". Misschien slagen ze er ooit in om het degelijk uit te bouwen, maar er is nog erg veel werk aan de winkel en op dit ogenblijk zijn ze er echt nog niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.