Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Telenet gaat in BelgiŽ digitale televisie en radio via de ether aanbieden. De aanbieder wil hiermee zijn dekkingsgraad voor doorgifte van tv-signalen vergroten. Momenteel biedt het concern alleen via de kabel radio en televisie aan.

Telenet heeft voor zijn etherplannen een akkoord gesloten met Norkring België. Telenet, dat naast radio en tv ook internetaansluitingen levert, gaat de infrastructuur van deze joint venture van de VRT en het Noorse Norkring gebruiken. Norkring België is onder andere de uitbater van het zenderpark van de publieke omroep VRT. Norkring heeft de licenties om gedurende vijftien jaar digitale televisiesignalen via de ether te verspreiden. Het bedrijf gebruikt de dvb-t-standaard.

Telenet geeft al tv- en radio-diensten via de kabel door. Met digitale ethersignalen kan de aanbieder naar eigen zeggen ook Vlaamse klanten in afgelegen gebieden, caravans, vakantiewoningen en auto's bereiken. Ook wil het concern zijn dekkingsgebied in Brussel vergroten. Het is nog onbekend wanneer Telenet met zijn etherplannen van start gaat en waaruit het aanbod zal bestaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

mooi, eindelijk iets meer tegenaan het britse systeem van digitale televisie. Het is zowiezo redelijk triestig gesteld met DVB-T in Belgie, hopelijk komen er nu ook meer free-to-air kanalen op DVB-T, zoals er nu al zijn op de kabel met DVB-C.

[Reactie gewijzigd door DarkJack op 19 februari 2010 17:22]

Wat me helaas opvalt bij veel digitale abonnementen, en dat zie je ook terug in het tegenwoordige digitale standaardpakket en pluspakket van Telenet, is dat BBC1 en BBC2 helemaal van de aardbodem lijken te zijn verdwenen. Je kan er gif op innemen dat ook dit digitale ether abonnement de twee kanalen zal moeten ontberen (om over BBC3 en BBC4 maar helemaal niet te spreken).

Op zich is dit Telenet niet te verwijten, ik heb begrepen uit internetfora dat BBC, behalve BBC world, geen nieuwe BBC1 en BBC2 vergunningen verleent aan buitenlandse netwerkaanbieders. Helaas vallen nagenoeg alle tegenwoordige digitale abonnementen in deze doelgroep. Op zich snap ik niets van dit beleid. Het druist in tegen alle logica. Minder inkomsten, verkleining Engelse invloedsfeer (TV5 wordt tegenwoordig niet voor niets ondertiteld, want de Franse invloedsfeer verkleint). Welke paranoide MI5 agent heeft dit dus verzonnen?

Ik kan alleen voor mijzelf spreken dat dat voor mij een grote drempel is om een digtaal abonnement te nemen (ja, het weinige dat ik kijk, is analoog). Naar mijn bescheiden mening behoren de BBC 1 en 2 tot de weinige relevante kanalen om naar te kijken. Tenminste, als je een eindeloze stoet BN'ers, tv dokters, quiz'jes en prietpraat progamma's systematisch probeert te ontwijken (en dat is moeilijk hoor). Met smart zit ik te wachten op een echt digitaal internetabonnement waarbij je vrijelijk over content kan beschikken tegen kosten vergelijkbaar met het tegenwoordige TV abonnement, en de content kan kijken wanneer IK dat wil. Voor alle duideijkheid 8-) ik heb het hier even over een legale oplossing!

Voor de groep zuiderburen die BBC 1 en 2 niet missen is dit een mooie mogelijkheid voor een concurrerende aanbieding, vooral omdat het aanbod ontkoppeld wordt van de fysieke kabelnetwerken. En die concurrentie is hoog nodig omdat deze kabelnetwerken nog steeds een monopoliepositie hebben in hun thuisgebied. Enige liberalisering is dus op zijn plaats. Wat zou ik zelf doen als Belg? Wachten op digitaal internet aanbod op een mediaspeler, en dan heb ik het niet alleen maar over youtube filmpjes... Hmmm een jaartje of vijf? Laten we er allemaal even voor duimen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 20 februari 2010 12:41]

BBC Benelux is tegen het uitgeven van nieuwe licenties aan de aanbieders, misschien omdat de kabel een vinger in de pap houdt.

BBC HQ te London staat NIET negatief tegenover het uitgeven van BBClicenties. Belgacom is een "nieuwe" aanbieder, zoals KPN met ITV is, en Belgacom heeft ruim een jaar terug wel een licentie gehad voor BBC 1 t/m 4, BBC HD, Prime en World.
BBC1 en BBC2 zijn toch te bekijken bij ons thuis, zowel analoog als digitaal?
"Voor de groep zuiderburen die BBC 1 en 2 niet missen" --> ik vrees dus dat ze in NL BBC wel moeten missen... In Vlaanderen is het dus geen probleem, tenminste als je een digitaal abonnement hebt: analoog hebben ze de BW systematisch zitten terugschroeven voor BBC gedurende de voorbije 10j. Kwaliteit is naarvenant.
Je bedoelt de kanalen van de overheid met free-to-air?
Voor toestellen anders dan telenet hun DVR's is het namelijk geblokkeerd, ook alle kanalen die sowieso in je abonnement zitten (zoals vb. vt4, vtm en kanaal 2).
Hopelijk krijgen we dan ook alle kanalen i.p.v. enkel die van de overheid en moeten we niet nog meer gaan betalen.
In Spanje bestaat een soortgelijk systeem. Je hebt een ontvanger nodig, en die zijn voor pakweg 25 euro te verkrijgen. Abonnementskosten betaal je hiervoor zelfs niet, dat zal wel ergens via een belasting gaan.
Tja, maar BelgiŽ en Nederland zijn niet Spanje, ook al kost die ontvanger €25, bij ons zal je ongeveer dat bedrag per 2 maanden moeten gaan betalen. Uitmelken die hap, gekke Belgen en Hollanders accepteren het toch allemaal.
Telenet stopt binnen een aantal jaar wel degelijk met analoge tv. Dat hebben ze zelf reeds eerder gemeld.
En het is Telenet: het zal dus weer allemaal dik te betalen zijn.
Heel graag dus de Engelse situatie waar de meeste kanalen gewoon gratis via sat te ontvangen zijn (17 stuks of zo, ook commerciŽle, via de Astra 2)!

[Reactie gewijzigd door kijker op 19 februari 2010 19:08]

Zoiets ontstaat als zenders zelf bereid zijn voor signaaldistributie te betalen. In Engeland kwam die bereidheid uit concurrentieangst met de publieke omroep, veel Britten keken per analoge hark vonden alleen de BBC via DVB-T wel prima en kochten een FTA-ontvanger. Om dat tegen te gaan gingen de commerciŽlen ook FTA.

In ItaliŽ ging bijvoorbeeld anders, dat is een land waar de zenderinfrastructuur gericht was op veel analoge zenders in de ether (je ontving er meer dan 30) en een zendvergunning krijgen was relatief makkelijk. Bijgevolg zijn de Italianen niet gewend voor televisie te betalen. De ene manier om Łberhaupt in de huiskamers gezien te worden was dat zenders zelf hun zendkosten betaalden. Voor DVB-T is dat gehandhaafd en de Italianen hebben de infrastructuur stevig aangepakt: er zitten honderden gratis zenders in de ether.
DVB-H is voor handheld en wordt (bijna) nergens gebruikt. Dit is DVB-T
Hoe kom je erbij dat het (bijna) nergens wordt gebruikt? KPN biedt het gewoon aan hoor.
Dat het wordt aangeboden betekent nog niet dat het overal/"vaak" wordt gebruikt. Ik heb zelf nog nooit iemand TV zien kijken op zijn/haar GSM'etje in de bus/trein/you name it...
waar en wanneer zit je op de bus of trein? Ik zal er zijn, met m'n gsm. Ik kijk namelijk vaak naar het nieuws en weerbericht als ik onderweg ben, of gewoon naar m'n favoriete quiz op TV (vtm/een/canvas)
Zoiets als Digitenne wat wij al jaren hebben in Nederland?
Hier in BelgiŽ hebben we ook al DVB-T hoor (zonder debiele naam zoals Digitenne :+), echter niet commercieel: momenteel kun je gratis de overheidszenders ontvangen via antenne mits je een DVB-T decoder hebt natuurlijk.

@Cumulus: ik vind de vernederlandsing/versimpeling van technische termen debiel: Ik erger me bv aan mensen die praten over 'draden' ipv threads, CVE ipv CPU, of digitenne ipv DVB-T :+
@MicGlou: Heb ik gezegd dat we in BelgiŽ beter zijn ofzo? Jezus, waarom moet ELKE discussie uitmonden in 'In Belgie doen jullie dat ook - Maar in NL meer en slechter!- weenweenween'. Het enige dat ik zeg is dat we hier geen debiele vertaling/versimpelde term gebruiken voor dez ene technologie. voor andere dingen hebben we dat vast en zeker wel, hoewel ik neit meteen een voorbeeld vind (wentelwiek heb ik nog nooit va gehoord, dus ga lopen met je urban legend :+). Ik stoor me er gewoon aan, of het nu in Nederland of BelgiŽ gebeurt, of het nu een merknaam is of niet. Het is DVB-T verdomme.

[Reactie gewijzigd door kiang op 20 februari 2010 12:47]

Wat is er debiel aan de naam Digitenne? Hier in nederland zijn de publieke zenders gratis te ontvangen en de commerciŽle zenders zijn versleuteld.
Digitenne is geen vernederlandsing, het is een merknaam voor een dienst die TV via DVB-T levert.
Om maar even lekker Oudhollands uit de hoek te komen: Bezint eer gij begint!

Dat moet een Belg zeggen? Belgen zijn veel sterker in het omzetten van Engelse termen naar het Nederlands... wentelwiek, om maar even een grappig voorbeeld te noemen? :+

Overigens is Digitenne een merknaam zoals Gekke Dirkie al aangeeft en dan nog steeds niet vernederlandst zoals jij beweerd. Het is een samenvoeging van 2 woorden; Digitaal en Antenne He goh, volgens mij zijn dat toch twee vrij normale woorden in de Nederlandse taal?

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 20 februari 2010 04:50]

Nja, ik moet er wel bij zeggen dan wat ik aan artikelen ik lees over de Belgische TV en internetproviders, ik wel erg blij ben met de gang van zaken in NL.

te offtopic, maar ik ben het met je eens. Wij Nederlanders zijn wel erg makkelijk in het adopteren van buitenlandse woordenschat, al helemaal als het "lekker" klinkt. Het heeft echter ook voordelen als je bijv. veel met buitenlanders communiceert. Ik moet ook zeggen dat ik de Belgische benadering vaak veel vernuftiger en origineler vind dan de Nederlandse.

het zal een kwestie van cultuur waar ik vermoed dat wij erg adoptief zijn vanwege onze nationaal produkt grotendeels voortkomt uit handel met het buitenland en onze zuiderburen wellicht wat vasthoudender aan de taal zijn ivm jullie clash (sorry kon't niet laten :*) ) met de Walloniers.
Ik vraag me af of er een aantal kanalen gratis gaan zijn of allemaal gecodeerd en betalend.
Er staat ook in het artikel, dat er hierover nog niets geweten is. Er vragen zich wel meer mensen dingen af, maar het volk kan in dit geval niet een antwoord bieden. Even wachten op Telenet dus.
Telenet kennende zal het niet gratis zijn.
<naam bedrijf> kennende zullen zij niet investeren, zonder dat er ook terug uit te willen halen. Bedoel je dat? ;)
Dat zijn gewoon de wetten van bedrijfsmanagement. En zelfs al lijken ze er niets uit te halen, dan zal het wel dankzij de marketing zijn, dat ze op andere gebieden toch extra valuta binnenhalen. Een goed imago is ook geld waard.

[Reactie gewijzigd door Mizitras op 19 februari 2010 23:22]

Ik begrijp niet dat in deze technologie nog wrodt geinvesteerd , zeker in verstedelijkte gebieden als Vlaanderen. Gewoon investeren in 4G en dan streamen maar. Ik hoor meer een meer vrienden en collegas die net als ik alle distributie TV buiten smijten en inruilen voor pay per view al dan niet via internet.
Het is nu en morgen goedkoper EN 4G is niet voor de komende jaren om weidverspreid aan een 'behaaglijke' prijs aan te bieden aan de Vlamingen.
Ik kijk al lang geen tv meer via een draad ...

satelliet-tv all the way .... vťťl goedkoper, vťťl meer aanbod, veel meer vrijheid (je kan tenminste je eigen hardware kiezen...), ...


DVB-S - all the way here :)
zolang de overheidszenders VRT,Ketnet/canvas en Ned1-2-3 ( ja ik woon tegen het grensgebied aan ) via DVB-T te ontvangen zijn is het mij goed.

als Telenet via de kabel analoog stopt, stop ik met hen daarvoor 12euro per maand te betalen, en tegen die tijd dowloaden of kijken we toch allemaal al streamend de programma's die we willen zien ( zonder ergelijke reclames ertussendoor )
Je hoeft helemaal niet in het grensgebied te wonen, ik heb een stuk bosgrond met een kleine chalet in de antwerpse kempen (regio Geel-Tessenderlo-Laakdal) en heb perfecte ontvangst van Ned 1-2-3, maar geen VRT. Wťl RTBF. raar, maar waar :S en nu is alles dvb-t, spijtig genoeg. Vroeger werkte de VRT wel (met ruis), nu helemaal niemeer.
Onlangs EyeTV DTT voor m'n mac gekocht. VRT en RTBF ontvang ik. Kan ik daarmee dan ook commerciŽle zenders ontvangen??
Erg jammer dat het weer Telenet is. Zo krijgen ze meer dan een monopolie op de Vlaamse TV-markt. |:(
Er staat nergens vermeldt dat Telenet de enigste gaat zijn die via DVB-t gaat uitzenden, het is de VRT en Norkring die de rechten hebben dus zij verhuren gewoon aan Telenet. Eerder had al Mobistar gemeldt dat ze via DVB-t gaan uitzenden en Belgacom zal hier ook nog wel mee komen.

Dit is eigenlijk hoe het op internetgebied in BelgiŽ ook zou moeten zijn, een apparte firma die het netwerk beheerd waarvan dan verschillende providers tegen betaling gebruik van mogen maken.

Op termijn zie ik coax voor TV nog wel verdwijnen. Ze gaan dit toch via een setopbox weer gaan aanbieden aangezien je uiteraard moet betalen voor deze dienst en dit kan alleen via zo'n smartcard in een setopbox + ze gaan natuurlijk extra diensten willen aanbieden. Op die manier wordt de coax in de digicorder overbodig en kunnen ze meer ruimte vrijkrijgen op de coax waardoor ze de snelheid weer hoger krijgen. Ftth zal bij Telenet dus nog wel even duren voor ze dat gaan aanbieden. Belgacom zal hier toch eerder mee moeten komen aangezien zij theoretisch nog wel hoger kunnen maar in praktijk blijkt dit toch niet echt haalbaar bij iedereen.
De VRT heeft geen enkele rechten hierop, de VRT heeft zijn zenderpark & expertise aan Norkring verkocht (moest van de overheid voor het verhogen van de concurrentie dacht ik). Norkring investeert de komende maanden enkele miljoenen in extra zenders en zal die capaciteit dan verder verkopen, waarbij Telenet nu de eerste is die hierop inspringt.
Telenet zou wel gek zijn om analoge televisie over hun kabelnetwerk af te schaffen! Dit is namelijk een van hun "unique selling points" tegenover Belgacom: zonder een bijkomende decoder kan je bijkomend zo veel televisietoestellen aansluiten als je wil (voor de kids, extra tv in de keuken, ... - natuurlijk enkel analoog en dus niet het volledige zenderpakket) daar waar je bij Belgacom per toestel een decoder moet kopen/huren en maximum (afhankelijk van de afstand tot de node) twee decoders op ťťn lijn kan aansluiten.

Elke standaard telenet internet+televisie installatie is voorzien van minstens 4 aansluitingen voor televisie (analoog of digitaal). Sommige installaties, afhankelijk van de regio, zelfs meer. Mits een goede versterker-splitter kan je dat aantal nog verhogen.

[Reactie gewijzigd door C-sharp op 19 februari 2010 18:17]

[zeikmode]
Er zal zeker nergens vermeld worden dat het de enigste zou zijn, gezien het de enige zou zijn.
[/zeikmode]

Coax zal wellicht blijven bestaan voor de overdracht van digitale televisie en internet/voip. Verder denk ik ook dat het televisiesignaal via coax een keer ophoud. Caiway stopt geloof ik al met het aanbieden van het televisiesignaal over de kabel.
in andere landen heb je dat ook, maar dan per regio. Velen vergeten dat Vlaanderen en petitereig klein landje is, waar de economische haalbaarheid van concurrentie voor vele aspirant-concurrenten niet aantrekkelijk is.
vlaanderen is geen land, het is een deel van BelgiŽ. Maar dat wist je waarschijnlijk wel. Het is gewoon een te klein gebied waardoor het niet aantrekkelijk is om grote investeringen te doen voor *slechts* 6 miljoen mensen.
Vlaanderen is geen land maar een regio ;)

[Reactie gewijzigd door kiang op 19 februari 2010 17:39]

Misschien weet hij meer ťn wordt volgende week de splitsing van BelgiŽ aangekondigd... :)
Ja, dat zal wel 8)7
De VRT heeft er alleszinds al een filmpje van (voor wie zich de uitzending van een hele tijd terug nog herrinerd).

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 19 februari 2010 19:24]

Vlaanderen is geen regio maar een deelstaat of gewest, afhankelijk van de context.
Vlaanderen is zowel een regio, deelstaat en een gewest. De regio met Vlamingen noemt Vlaanderen, de regio met de Vlaamse cultuur is Vlaanderen, de regio waar men de Vlaamse taal (erkent) spreekt is ook Vlaanderen. Dit maakt Vlaanderen op veel gebied bruikbaar als een regio.

@Kiang: Zoals jij het bedoelt, moet ik mij aansluiten bij Retspan en horen wij liever de naam 'deelstaat'.
Hopelijk is het een beetje in het prijsbereik van Digitenne.