Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Intel zou de Core i7-processor niet in week 46 uitbrengen, maar pas een week later voor het grote publiek beschikbaar maken. Vanaf 17 november moeten de cpu's alsnog verkrijgbaar zijn.

Intel Core i7-logoDe nieuwste berichten wijzen erop dat de desktop-Nehalems, die Intel voorheen de codenaam Bloomfield gaf en officieel Core i7 doopte, vanaf 17 november verkrijgbaar zijn. De processors zou niet vanaf begin november worden verkocht, maar gelijktijdig met de introductie van X58-moederborden op de markt gebracht worden. Diverse fabrikanten hebben inmiddels duidelijk gemaakt dat hun moederborden met die chipset pas in week 47 beschikbaar komen.

Volgens website Fudzilla zullen, naast de moederborden en de cpu's, op dat moment ook de benodigde ddr3-geheugenkitjes door diverse fabrikanten worden gelanceerd. De prijzen voor de Core i7-processors zouden ten opzichte van eerdere berichten wel ongewijzigd blijven: de goedkoopste variant zou 284 dollar kosten, de middenmoter moet 562 dollar opbrengen en de snelste variant zou voor 999 dollar over de toonbank gaan.

Processor Kloksnelheid Aantal cores Bussnelheid Tdp Prijs
Core i7-920 2,66GHz 4 1x 4,8GT/s QPI 130W 284 dollar
Core i7-940 2,93GHz 41x 4,8GT/s QPI 130W 562 dollar
Core i7-965 3,2GHz 41x 6,4GT/s QPI 130W 999 dollar
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Wat ik me nou al een tijdje afvraag: zijn de huidige CPU koelers met de Core I7 compatibel of zou je je (water)koelsysteem moeten upgraden?

EDIT: volgens mij moeten hier nieuwe koelers aan te pas komen: leesvoer

[Reactie gewijzigd door les_paulde op 10 oktober 2008 14:55]

Als je er 10seconden Google image bijhaalt zie je dat de gaten op dezelfde plaats staan. De hele socket is even groot en heeft enkel pinnen bijgekregen.
Dus als je koeler de warmte van je oude cpu kan afvoeren, kan hij dat ook voor een i7. Val niet voor al de marketing die gericht is om mensen te foppen.
Hoeft niet per se. een koeler is nodig omdat een cpu heel veel hitte produceert. wat als de i7 nou veel meer hitte produceert dan de C2Quads (die denk i bhet heetst worden van de C2 serie)?
Dan mag de koeler wel passen, maar het is dan nog steeds niet compatibel met de i7's.
Waar heb jij dan gekeeke? Socket 1366 32x35mm vs. Socket 775 28.5x28.5mm. Er komt een nieuw serie koelers uit voor de i7 van intel.
De Core i7 krijgt een nieuwe serie Intel koelers gebasseerd op een 3-punts aansluiting. De manier om een koeler te monteren blijft gelijk. Simpelweg pin naar beneden drukken en hij zit vast.

Deze informatie heb ik uit een NDA vanuit de Asus P6T Deluxe series moederbord welke ik vorige week wegens mijn werk in handen heb gekregen. De afbeeldingen en teksten kan ik logischergewijs niet posten.
zou die datum iets te maken hebben met de naam?

i7 --> 17

zijn wel lekkere dingetjes om in je bak te stoppen :P, apart dat ze allemaal een tdp hebben van 130W, je zou verwachten, hoe meer GHz hoe meer Watts, maar dat zegt dus blijkbaar niets.
zou die datum iets te maken hebben met de naam?

i7 --> 17
Nope, het is de 7e model naam - in zijn eigen familie reeks. (Dus Xeon en IA / Itanium-reeks bv niet meetellen.)

1 Pentium D(ual)
2 Pentium Extreme Edition
3 Intel Core
4 Intel Core 2 Duo
5 Intel Core 2 Extreme
6 Intel Core 2 Quad
7 Intel Core i7 ∑

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 11 oktober 2008 15:00]

het is een maximaal verbruik... in de praktijk zullen de langzamere echt wel zuiniger zijn, alleen heeft Intel dit keer besloten dat lagere energieverbruik niet te garanderen.... Misschien was het verschil te klein, of is't gewoon niet interessant voor de doelgroup die ze voor ogen hebben.
Heeft te maken met het automatisch oc van de processor zelf. ( Dynamic Speed Technology ) Dat doet ie tot op een bepaalde Temp. Om op deze manier sneller zijn werk te kunnen doen.

http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=9601&Itemid=35

[Reactie gewijzigd door wiskid op 10 oktober 2008 15:34]

Als hij automatisch overklokt, dan heeft het toch ook geen zin op bijvoorbeeld een 940 te kopen, als ik een 920 wil? Als ik er dan een goede koeler op zet komt hij wel aan die snelheid. Of zie ik dat zo verkeerd?

In ieder geval zijn ze wel erg duur, en het prijsverschil is ook erg hoog. Ik wacht denk ik maar tot ze al een tijd uit zijn, kan je waarschijnlijk voor veel minder geld een leuke processor halen.
Eigenlijk is TDP helemaal niet verbruik. ;)
TDP is namelijk het maximale wattage dat moet worden afgevoerd worden door de koeler.
Warmte dus en geen verbruik!
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermal_Design_Power :)
Aangezien een processor bijna geen vermogen levert aan z'n uitgangen word vrijwel alle energie die een processor opneemt omgezet in warmte.

Verbruik en warmte zijn hier dus wel degelijk sterk gerelateerd.
Het enige wat je door 'warmteafvoer' te specificeren ipv energieverbruik is dat over een langere tijd kan middelen waardoor je lager uit komt.
Daar heb je helemaal gelijk in maar nu is het natuurlijk wel zo dat er bij een processor bijna al het vermogen wordt omgezet in warmte. Alleen de stroompjes die worden gebruikt om data te versturen (wat misschien 1% is van de lekstromen van de transistoren, die het werkelijke verbruik veroorzaken) worden niet in de processor omgezet in warmte.
Volgens mij komt i7 van iteration 7 af. De zevende productherziening dus als we Intel mogen geloven.

[Reactie gewijzigd door Smithers.83 op 10 oktober 2008 15:04]

Hij bedoelt het andersom, i7 lijkt op 17 en dus is er een kans dat Intel bewust voor de 17e heeft gekozen.

Datum afgeleid van de naam dus en niet de naam afgeleid van de datum.
Je moet wel weer een kompleet nieuw moederbord kopen en ze zijn alleen interessant voor de niet gamers. Ookal werd er beweerd dat de cpu 50% sneller zou zijn in games is dit waarschijnlijk de cpu test van 3D mark. Games maken nog niet eens gebruik van 4 threads ( behalve 3D mark) dus laat staan 8.
Een stukje nieuws belangrijk voor hardcore overclockers tav de Core i7.

Over-volted RAM will damage Core i7 CPUs

Mogelijk is dit item over het hoofd gezien bij tweakers.

Edit: Slecht gekeken c.q. geheugen. :(

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 10 oktober 2008 15:04]

Nog een leuk stukje dan: Asus bord met vdimm tot 2.4 volt zonder problemen

en nog een stukje:
It turns out that all this memory Voltage limitation of the X58/Core i7 platform might have more to do with board design than anything else

[Reactie gewijzigd door Blastpe op 10 oktober 2008 16:49]

Dit is afgelopen week ook verschenen op tweakers.net ;)

Vorige week vrijdag is dat hier verschenen:
nieuws: Asus: hoog geheugenvoltage kan Core i7 beschadigen
Geloof mij het is wat lastiger, het geheugen kan los wel op hoger voltage, maar de overclock menu's werken anders. Ik werk bij MSI en hier hebben ze tot 2,5volt getest. Meer kan ik hier helaas niet over zeggen, maar het kan wel degelijk. (LET OP! Ik garandeer hiermee natuurlijk niet dat alles heel blijft, dus aan deze tekst kan je geen rechten ontlenen. Denk zeg het toch even voor de zekerheid.)

Maar allejesus die dingen zijn snel! Daar ga ik mijn quad wel voor inruilen op termijn.

En je krijgt straks goedkopere i7 dan quad cores, dus maak je geen zorgen over de prijs van de processor. In het begin is het net zo duur om een x58 moederbord te kopen, en dan niet te vergeten voor vele de upgrade naar ddr3 en/of een 3e geheugen bank. Want we gaan naar triple channel hŤ...

[Reactie gewijzigd door Raptorial op 10 oktober 2008 15:22]

Wat ik belangrijker vind: nog geen kinderziektes ofzo tegengekomen?
Ik sta op het punt een quadcore te kopen.
Alleen de kans op kinderziektes houdt me tegen om te wachten op een Core i7.
Dat is ook bij tweakers in het news geweest,..
Zeker goede processoren, alleen is het prijsverschil tussen de processoren te veel vind ik. Je kunt waarschijnlijk de 920 gewoon overclocken, zodat deze net zo draaid als de 940. Alleen betaal je dan 300 dollar minder. beetje te groot prijsverschil.
Maar intel ging geloof ik ook het overklokken limiteren op de goedkopere modellen, tenminste, zo gingen de geruchten.
Schijnt wel mee te vallen overklokken schijnt nog gewoon met alle modellen te kunnen.
Zie ook dit filpje van HWI: http://www.hardware.info/...ds_on_met_Intels_Core_i7/
Maakt veel duidelijk, aangezien hun al een Core i7 CPU hebben getest. :)

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 10 oktober 2008 15:24]

Ik zou eigenlijk wachten tot de NDAs zijn afgelopen.
Moet je eens kijken naar de prijsverschillen bij introductie en met name een tikkeltje later tussen de Q6600 en de QX6700. prestatieverschil is daar ook minimaal terwijl terwijl de QX6700 gewoon $999 deed en de Q6600 eerst op datzelfde 562 prijspunt en niet zo heel veel later zelfs op datzelfde $284 prijspunt zat
.
Volgens HWI-TV is de tdp de limiet wat de proc max mag verbruiken. en zal dit ook doen als het nodig is. En om te overklokken kan je de tdp verhogen(mits goede koeling) en zal de proc ook meer verstoken als hij belast wordt.(als ik het mij goed herinner, bekijk het i7 stukje zelf maar ff)

@ (zie post worldcitz.) Het geheugen kan je kennelijk wel overklokken.
Dat het RAm zoveel volt nodig heeft betekent bij de i7 dus niet dat de controller dat ook krijgt.
Lees eerst even mijn post 3 hoger.

Klopt de tdp kun je verhogen maar dat heeft meer invloed op de auto overclock functie, die turbo functie van intel. Dan zet hij cores uit, en verhoogt de snelheid van de overgebleven. Maar dit heeft weer te maken met cpu load, en of er parallel geprogrammeerd is, is dat niet het geval is de kans groter dat hij zichzelf overclocked.
Gaan ze deze ook een de nieuwe laptops bouwen ?
of is dat niet mogelijk...
Alienware zal het wel doen maar andere fabrikanten zullen wachten op low power versies. Bij laptopts zou ik zelfs op C2D's blijven tot Westmere er is.
de T9... neem ik aan ;)
de prijzen zijn al bekend in euro' s

http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/bGVk/viewgroup/

316 euro de goedkoopste.

zal wel op 17 november rond de 300 euro zijn
pfff, wordt wel een dure grap zo. bord §300, proc §300, ddr3 (3 maal) §300(?) plus nog wat andere zooi...
zit je voor een nieuwe pc zomaar op §1400....
Maar je wilt natuurlijk ook sli of crossfire dus ook nog 2x 150 (9800 gt 512MB) dus 300+300+300+300+300 (kast+voeding)+300 (2xhardeschijf+DVD+kaartlezer)=

6x300=1800 euro voor een nieuw krachtig systeem.

Daar kan je dan wel een OS bij rekenen, dat zit wel in dat budget denk ik ;) wel 64bit hŤ jongens (en geen xp 64bit, die komt drivers tekort voor van alles)

En nee, er zijn bijna geen problemen met 64bit, houd daar ook eens mee op :P

Ik werk er al 7 maanden vlekkenloos mee op 8GB
ik had vista 64 bit op mijn pc maar ben huilend terug gegaan naar 32 bit. blauwe schermen op nvidia drivers bij het afsluiten tv tuners die niet werken etc

dan maar 2 gb ram ipv 4 ( quad sli :| )
Ik denk dat als deze cpu's uitkomen ik een nieuwe Q9550 ga nemen. Of toch even sparen voor een hele upgrade van moederbord + processor + geheugen.