Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Intel heeft een nieuwe serie low-power processors officieel aangekondigd. De Atom-serie is niet alleen bedoeld voor mobiele internetapparaten, maar zou ook zijn weg moeten vinden naar budgetcomputers.

Intel Atom-badgeDe Atom-processorlijn bestaat uit de Silverthorne- en Diamondville-cpu's en het Menlow-platform. De twee cpu's worden daarbij onder de 'Intel Atom'-vlag geschaard, terwijl het Menlow-platform voortaan de benaming 'Intel Atom Centrino' draagt. De Silverthorne-core wordt in mobiele apparaten gebruikt, terwijl goedkope computers voorzien kunnen worden van een Atom-cpu met een Diamondville-core. Het 'Atom Centrino'-platform is door Intel onder andere voorzien van een geÔntegreerde gpu en draadloze connectiviteit.

Intel Atom Centrino-badgeIntel geeft te kennen dat de Atoms de kleinste processors zijn die het bedrijf tot nu toe heeft geproduceerd. De cpu's worden op het 45nm-procedť gebakken en zijn voorzien van 47 miljoen transistors, die op een oppervlakte van 25mm≤ geplaatst zijn. Volgens de specificaties hebben de Silverthorne-atoms een tdp van 0,6 tot 2,5 watt, terwijl de sinlgecore-modellen van Diamondville 4 watt en de dualcore-varianten 8 watt gaan verstoken. De op Diamondville gebaseerde Atom 230 krijgt bij introductie een kloksnelheid van 1,6GHz, een fsb van 533MHz en een L2 cache van 512kB mee; de Silverthorne-atoms hebben een kloksnelheid van 500MHz tot 1,8 GHz.

Verder is Atom gebaseerd op de Core 2 Duo-architectuur. Hierdoor kent de nieuwe processorlijn ondersteuning voor onder meer hyperthreading, Intel Virtualization Technology en EM64T. Intel heeft nog geen releasedatum van de Atom-processorlijn bekendgemaakt. Verwacht wordt dat de eerste computers met een Atom aan boord in de zomer zullen verschijnen.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

512k L2 cache lijkt me erg weinig. Als je kijkt naar de E2*** serie met 1MB, zie je dat dit al een duidelijke negatieve invloed op de performance heeft. Ik ben benieuwd wat de prijzen van deze processoren doen, ze moeten wel erg hun best doen om onder de E52,97 van de E2160 te komen...
Zoals je uit het artikel kunt opmaken zijn deze processors niet bepaald gericht op prestaties, maar op een laag verbruik: een TDP tot 8W voor desktop dualcore's is echt heel weinig. De huidige Core 2 Duo reeks (codename Conroe) heeft een TDP van 65W, de Core 2 Extreme een van 80W tot zelfs 130W (!).
Zelfs de huidige Centrino chips (codename Merom) zitten nog altijd op minimaal 35W voor de normale chips en 5,5W voor de ultra-low voltage versies, tegen dus 2,5W tot 0,6W voor deze nieuwe chips! Dat zal de accuduur flink verlengen en bovendien de warmteproductie een stuk terugbrengen. Je zou ze zelfs in een PDA of iets dergelijks kunnen gebruiken.
Bron voor de TDP cijfers

[Reactie gewijzigd door cas.fm op 3 maart 2008 11:52]

Dit is geen concurrent van de E2160; de CPU's zijn op verschillende marktsegmenten gericht.

Voor een 24/7 server ben ik overigens gerust bereid meer te betalen voor een CPU met lagere prestatie en een veel lager energieverbruik. Dat verdient zich al snel terug door het lagere energieverbruik. 50 W minder scheelt al snel meer dan 60 EUR op jaarbasis.
Deze processors zijn helemaal niet gericht op de losse verkoop, gezien ze beide op het moederbord gesoldeerd dienen te worden. Daarnaast is het een compleet ander (in-order) ontwerp die waarschijnlijk wel ontwikkeld is om goede prestaties te kunnen leveren met 512kB cache.

Vanaf de Pentium 2 t/m de eerste P4's hadden we toch ook maar 512kB cache?
Als je kijkt naar de E2*** serie met 1MB, zie je dat dit al een duidelijke negatieve invloed op de performance heeft.
Nogal een baude uitspraak om zonder bronvermelding te doen. Hierbij een bron waaruit het tegendeel blijkt. Cache boeit minder dan het aantal GHz waarop zo'n cpu loopt.
Denk niet dat ze daar ver onder hoeven te zitten... de e2 serie verbruikt aanzienlijk meer stroom...
De mindere cache heeft echt bijna geen impact op de performance. Echt weinig hoor :) paar procentjes maar
Dit is een zeer interassant platform voor mobiele producten. Ik denk dat er toch al snel wat Centrino Atom UMPC's zullen verschijnen. Ik vraag me wel af hoe de prestaties zullen zijn gezien het in-order ontwerp.

Deze producten zullen waarschijnlijk niet snel aanslaan in de embedded markt, vooral niet bij de industriŽle embedded markt. Hier zijn ze niet snel geneigd zomaar over te stappen op een andere fabrikant/ontwerp/product.
Verder is Atom gebaseerd op de Core 2 Duo-architectuur.
Weten jullie dat zeker? Voor zover mij bekend is Diamondville een volledig nieuw (in-order) ontwerp. Gezien Core 2 out-of-order is (net als alle intel processors sinds de Pentium Pro), lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat de Diamondville (en silverthorne) hierop gebaseerd zijn. Daarnaast ondersteund de Core2 lijn helemaal geen Hyperthreading.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 3 maart 2008 12:03]

Je hebt helemaal gelijk. Van de bron (het Intel persbericht):
The Intel Atom processor is based on an entirely new microarchitecture designed specifically for small devices and low power, while maintaining the Intelģ Core™ 2 Duo instruction set compatibility consumers are accustomed to when using a standard PC and the Internet.
Slordig van Tweakers. Het is al geruime tijd bekend dat dit een totaal nieuwe architectuur is voor extreem laag stroomverbruik. Het is inderdaad een In-Order ontwerp en lijkt daarmee meer op de Pentium 1 dan op de Core2. Hyperthreading is toegevoegd om de executie resources van de chip, die door de afwezigheid van out-of-order execution minder efficient gebruikt worden, beter te gebruiken.
Hopelijk zijn dit de ideale processors voor een low power home server die rond de 20,30 w verstookt. Nu hopen dat de moederborden niet ongelooflijk veel stroom trekken.

Ben erg benieuwd naar de prijzen!
Dat kan NU al met een zuinig bord (bijv. Asrock NF7) en een standaard AMD X2 CPU.
Hiermee kun je zelfs al ruim onder de 20W komen als je eea optimaliseerd en een 2.5" HDD neemt, maar met een 3.5" HDD en een goede voeding is 25W ook al geen groot probleem meer...

Het aantal schijven dat je in een server propt telt dan het zwaarst, afhankelijk of ze continue aan staan of dat je ze terug laat vallen in sleep mode!

Zie bijv: AMD X2 15.7 - 18.7W idle.
Daarnaast heeft bijv. C't / CHIP ook dit soort metingen gedaan en komen ook rond de 20W uit (19 - 22W, afhankelijk van de 'tuning') ;)

[Reactie gewijzigd door Mars Warrior op 3 maart 2008 14:55]

Er is geen enkel amd x2 systeem dat onder 20W verbruikt. Is gewoon niet mogelijk. Anders had ik daar graag het bewijs van gezien.

De zuinigste X2 cpu die beschikbaar is heeft een TDP van 35W. En das dan enkel de cpu.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 3 maart 2008 14:04]

Het gaat in die link om het idle verbruik.
I: 800mhz - 0,8V: 19,9W G2: 18,7W
P: 800mhz - 0,8V: 26,4W G2: 25,1W

I: 2300Mhz - 1,075V: 29,9W G2: 1,00V - 25,1W
P: 2300Mhz - 1,075V: 55,6W G2: 1,00V - 50,1W
http://www.meisterkuehler.de/forum/energie-stromspar-pc-systeme/13970-amd-x2-g2-stepping-mit-asrock-alivenf7g-hdready-15-7-18-7w-idle-3.html

Dat is dus 25W onder load met Prime95. Toegegeven dat het ferm ondervolt en onderklokt is, maar het gaat dus. :x

Ook zie je dat een dergelijke systeem met normale kloksnelheid en voltage maar 25W in idle verbruikt. Vrij knap vind ik samen met nog anderen. Je moet maar eens gaan neuzen op het forum van silentpcreview (http://www.silentpcreview.com/forums/) over de populariteit van de AthlonX2 Brisbanes (65nm X2's) om in low power systemen te gebruiken. En dat komt voornamelijk ook door hun lage kostprijs, aangezien het bij ondervolten en soms ook onderklokken niet uitmaakt of het vlaggenschipmodel wordt gebruikt of niet.

[Reactie gewijzigd door IveGotARuddyGun op 3 maart 2008 20:49]

Het gaat daar wel om een zeer zwaar ondergeklokte/undervolte CPU. Maar goed, dat is wel een manier om het stroomverbruik laag te krijgen. Ik hoop echter dat zo'n diamondville meer performance levert dan een sterk ondergeklokte/undervolte AMD X2.
Als je goed kijkt zie je dat een dergelijke AthlonX2 systeem (in Idle toestand) nabij de 2GHz amper meer dan 20W verbruikt. Full load (prime95) is inderdaad al hoger, nabij de 35 ŗ 40W. Maar aangezien een 2GHz AthlonX2 vrij hard overkill is waarvoor de meeste lowpower homeservers worden gebruikt lijkt het mij niet zo dat dergelijke cpu's veel van hun tijd onder stres zullen staan.
Precies, en dan is het nog mooi meegenomen dat de AMD op het moment dat die performance nodig is toch een paar uurtjes in het jaar hard kan werken...

Doe mij maar een cpu die op 50 % load dezelfde performance geeft als een 'zuinige' cpu op 100 % load.

Maargoed, AMD's zijn zuinig.... maar deze cpu zal wel nog net dat beetje zuiniger zijn... Denk ook niet dat het voor servers bedoeld is, maar meer voor umpc's of dingen als de eee pc waar elke watt telt.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 4 maart 2008 00:13]

Ooit van VIA gehoord? Home servers met 20/30W verbruik zijn al lang mogelijk...
Mijn 3500+ (s939 dus kan nog beter) server verbruikt nu al maar 45W (idle, dat is dus 80-90% vd tijd).
45W cpu verbruik t.o.v. 20W totaal systeemverbruik is wel een heel groot verschil voor servers die toch vaak 24/7 draaien.
het verschil in Watt tussen 45 en 20 Watt is inderdaad een verdubbeling en dus erg veel. Maar als je enige overweging geld is om 20 Watt minder te verbruiken dan denk ik dat je voorlopig niet naar deze processors hoeft te kijken.
20 watt 24/7 een jaar lang kost je dacht ik minder dan 20 euro op jaarbasis. al is het maar honderd euro die je moet neertellen om 20 watt te besparen duurt het nog minimaal 5 jaar om het er uit te halen.

edit:
typo

[Reactie gewijzigd door VB op 3 maart 2008 21:16]

20 watt => 175 kWh/jaar.
kWh prijs ligt op ongeveer 18ct, inclusief belastingen e.d., dus dan kom je uit op 31,5E.

Als de prijzen van de processors 30 euro hoger liggen dan de prijzen van de genoemde 3500+ processor, dan is het al lonend. En aangezien het hier gaat om een reeks gericht op de budgetmarkt, is het waarschijnlijker dat de processors goedkoper zijn dan die 3500+.
Via is nogal duur en de performance is niet echt om over naar huis te schrijven.

Nu besef ik dat ik het over een home server heb, maar ook in dat geval heb ik liefst een zo hoog mogelijke performance/watt ťn een zo laag mogelijk idle gebruik. Ik gebruik mijn server namelijk het liefst ook af en toe als ontwikkelomgeving/testserver voor Ruby on Rails sites e.d.

Ik heb trouwens recent geprobeerd om naar een server te zoeken van 20/30W, maar dan kom je al snel uit bij heel dure oplossingen, zoals VIA idd. Een dualcore met 8W tdp, zal in idle echter maar 3, 4W trekken, en dan moet 25W/30W net haalbaar zijn met 3 heel zuininge HD's.

De vraag blijft echter vooral wat de prestaties van zo'n dualcore Diamondville zullen zijn aangezien het prijstechnisch budget CPU's zullen zijn.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 3 maart 2008 15:14]

Voor zover ik weet ondersteunt de huidige C2D geen Hyperthreading, dus de stelling in het artikel klopt niet:
Verder is Atom gebaseerd op de Core 2 Duo-architectuur. Hierdoor kent de nieuwe processorlijn ondersteuning voor onder meer hyperthreading, Intel Virtualization Technology en EM64T
Core 2 Duo is wel in het bezit van HT technologie, bij de komende serie E1x Celerons word het aangezet. Core 2 Duo is meer dan alleen een E6x of E8x, het is de hele line-up van Intel op dit moment.
Helaas is dit nog niet genoeg om een groter stuk van het platform energie efficiŽnter te maken. De northbridges lopen naast een groter procedť ook nog achter op het gebied van energie efficiŽntie.
Waar heb je het over? Het klopt dat chipsets niet superzuinig zjin. Maar dit is een compleet nieuw platform met eigen processors en chipsets die volledig los staat van de Core2. De chipset is, net als de processor, ontworpen om zo min mogelijk stroom te trekken (onder andere een PowerVR gpu ipv intels eigen ontwerp). hij wordt dan nog wel op 65nm gebakken, maar zal zeker een stuk zuiniger zijn als alles wat er nu op de markt is.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 3 maart 2008 14:45]

ik denk niet dat deze cpu's echt gemaakt zijn met het oog op rekenkracht... en 512kb cache moet genoeg zijn voor simpele toepassingen. ik gok dat deze dingen hun weg wel gaan vinden in de eee pc van asus en z'n concurrenten
Simpele? ah zo heet efficient geschreven software dus tegenwoordig.. de PC's worden sneller de software trager, dus alles voor "langzame" systemen is dan maar simpel?

Dit worden geen video/audio editing systemen maar een luxe HTPC moet je er toch wel mee kunnen maken in combinatie met een mooie grafische kaart voor een Full HD signaaltje en een nette 5.1 kaart

Nee voor simpele dingen precies :)
Ik denk dat deze processors vooral in embedded devices zullen terug komen. Nu wordt daarvoor al snel de Via C3 gebruikt. En en ander is natuurlijk afhankelijk van de prijs die Intel voor Atom gaat vragen.
nu alleen nog hopen dat hier een leuke selectie betaalbare moederbordjes (liefst ook lekker zuinig) voor komen zodat er echt sprake is van een budgetcomputer
Vind de naam iets te vooruitstrevend. De transistors zitten als het goed is nog (lang) niet op atoomgrootte. Maarja, wat zou dan een betere naam geweest zijn... 'Intel Molecule' ?? :P