Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Bron: BBC News

Volgens onderzoeksbureau Jupiter Research worden p2p-netwerken in Europa circa driemaal zoveel gebruikt als downloaddiensten zoals iTunes. Van de internetters betaalt vijf procent voor zijn muziekdownloads, tegen 15 procent die onbetaald auteursrechtelijk beschermd materiaal binnenhaalt. Bij 15 tot 24-jarigen zou dat zelfs 34 procent zijn; van deze groep zegt verder 40 procent dat ze met cd's geen waar voor hun geld krijgen. Het onderzoeksbureau stelt daarnaast vast dat gemiddeld tien procent van de Europese internetters bereid is voor muziekdownloads te betalen. Jupiter dringt er bij de muziekindustrie op aan om na te denken hoe er geld verdiend kan worden aan de veelal jonge p2p-downloaders. Als er geen zinnige oplossingen komen, dan zal deze groep ook naarmate ze ouder en financieel draagkrachtiger wordt, geen koopgedrag ontwikkelen en staat de muziekindustrie een diepe crisis te wachten. Volgens Jupiter zou de muziekindustrie bijvoorbeeld aan door advertenties ondersteunde gratis downloads moeten denken - waarmee er richting een zakenmodel gegaan zou worden waarover Microsoft ook nadenkt met betrekking tot zijn software.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Als er geen zinnige oplossingen komen, dan zal deze groep ook naarmate ze ouder en financieel draagkrachtiger wordt, geen koopgedrag ontwikkelen en staat de muziekindustrie een diepe crisis te wachten
Foei, wij zijn slechte consumenten. We moeten meer geld uitgeven en vooral niet nadenken, maar zoveel mogelijk spenderen.

Adware-muziek, wat moet ik me daar bij voorstellen?
Bijvoorbeeld alleen afspeelbaar in hun eigen player waarbij je adds voorbij ziet komen?
Tukk16 heeft imho gelijk. Het is niet onze schuld, maar die van de muziek industrie zelf. Cd's worden steeds duurder, de muziek in veel gevallen steeds slechter, het aantal minuten muziek op een cd word ook steeds minder en als extratje krijg je er ook nog eens een gratis rootkit bij of kan je je cd nieteens op elke cd speler afspelen. Vind je het gek dat mensen geen zin hebben om een cd te kopen.
Ik ben het niet helemaal met ben666. In de eerste plaats over de prijs van de cd´s. In de eerste plaats worden natuurlijk alle producten over tijd duurder, maar tegenwoordig valt het mij juist op dat er steeds meer en goedkopere aanbiedingen komen. Ook worden er op internet hopen cd´s voor zeer acceptabele prijzen aangeboden. Het is gewoon een kwestie van zoeken, zoals we dat alom in onze maatschappij zien opkomen. Verder lijkt mij je argument dat cd´s steeds minder muziek bevatten gewoon uit de lucht gegrepen. Op de ene cd staan gewoon langere nummers dan op de andere en dat ligt gewoon aan de muzikant zelf.
Ik zou willen zeggen probeer eens wat actiever de prijzen te vergelijken en dan zul je zien dat je nog hopen cd´s vind die aantrekkelijk van prijs zijn.
In mijn tijd werden dingen naar mate de tijd vorderde goedkoper...casettes waren in den beginne schreeuwend duur en platenspelers was iets wat vele decennia alleen voor de rijken was...Nu is vinyl duur omdat het bijna maatwerk is, ipv massa productie(ivm CD's) en casettes...wie(buiten in de auto om) gebruikt ze nog? Welke zelf respecterende artiest brengt anno 2k5 nog muziek uit op casette?

CD's zijn nu duurder dan pak 'em beet 10 jaar terug, toen betaalde je 44gulden voor een cd met een nummer op 15-20. Nu betaal je 16-22 euro voor een cd met hoogstens 12 nummers. Jah, Zo kan ik ook elke 3 maanden een album uitbrengen :X

In het artiekel van iTunes kaartte is het ook al aan, je gaat me niet vertellen dat het persen van een CD een paar euro kost, als van elke euro per liedje 6ct naar de artiest gaat en 29 cent naar de verkoper, wat geberud er met die anders 65 cent? "Pers en transport kosten?" "Risico dekking?" 8)7

Dat maak je mij niet wijs, 1 goedlopend album van madonna of linkin park dekt de transportkosten en risico dekking voor de rest van hun carierre :z
Als je goed zoekt kan je een CDtje misschien wel goedkoper op internet vinden dan in de winkel, maar dat kost meer moeite dan de muziek ergens (illegaal) te downloaden. Daarnaast heb ik bij de aankoop van 1 CD naar verhouden erg hoge verzendkosten en moet ik een paar dagen wachten voor ik de CD binnen heb.
Om een vermogen te betalen voor legale downloads heeft ook niemand zin in. Ik snap dan ook niet dat je niet gewoon voor 5 euro een hele CD kan downloaden, dan zouden heel wat meer mensen overwegen om hun muziek op legale wijze te downloaden en zou het me niet verbazen dat er dan meer mee verdiend wordt dan nu.
Zolang er met DRM wordt gewerkt en de downloads erg duur zijn zal legaal muziek downloaden niet populair worden.
16-22 euro? als je goed rondkijkt zijn de meeste nieuwe cd's voor 15 euro of minder te koop...
@Metten: meestal zijn de CDs die duurder zijn zonder lastige DRM.
Ik ben eerder van mening dat de populaire muziek duurder is - iedereen koopt 'm toch, ongeacht de prijs, vandaar dat mensen 20 euro uitgeven aan de nieuwe Britney. Net die muziek is ook beveiligd, omdat hij zo populair is.

Wie een beetje in de alternatieve muziek zit weet best waar hij goedkope cd's kan vinden en die zijn veelal juist niet beveiligd.
"In het artiekel van iTunes kaartte is het ook al aan, je gaat me niet vertellen dat het persen van een CD een paar euro kost, als van elke euro per liedje 6ct naar de artiest gaat en 29 cent naar de verkoper, wat geberud er met die anders 65 cent? "Pers en transport kosten?" "Risico dekking?" "

Administratiekosten, drukkosten, vervoerskosten, invoerkosten, belasting, distributiekosten, dikke vette winstmarge, opslagkosten, en nog wat extra winstmarge.
Vergis je niet, het onderliggende proces slokt aardig wat geld op, zeker gezien veel maatschappijen gebruik maken van 3e partijen voor distributie en verkoop; kortom, er komt ook dubbele winstmarge bovenop voor de 3e partij. Vergeet bij dit alles ook niet de PR-kosten en de oorspronkelijke investering van de platenmaatschappij voor opnames, studiowerk (mixen), mastering en designkosten.

Dit soort zaken worden allemaal standaard vastgelegd in een platencontract en zijn, voor de nieuwsgierigen onder ons, ook op te vragen bij een vriendelijke platenmaatschappij. De winst wordt vaak niet behaald uit de verkoop van 1000 CDs met dikke marge, maar uit de verkoop van 1 miljoen CDs met minder dikke marge en optredens.

Overigens ligt de winstmarge voor de artiest bij online verkoop vaak hoger (40-50% in tegenstelling tot 10-15%) omdat bij dit distributiekanaal een deel van de kosten niet gemaakt hoeven te worden.
Een van de mogelijkheden om advertenties aan je muziek te plakken is via DRM. Je kan namelijk als je een liedje laat afspelen via de license request een popup te voorschijn laten komen met bijv. een advertentie. In een project waaraan ik mee werk gebruiken we die methode al, echter gebruiken we de popup niet om een advertentie te tonen maar iets totaal anders.
Uhmm dus als ik dan op de advertensie klikt krijgt sony extra geld???

dan moeten ze de cd's gratis weggeven... telkens wanneer ik dan me cd in de PC plempt dan krijgt sony, bmg ect. extra inkomsten zonder extra moeite te hoeven doen

nee.. gewoon DRM vrij. of zorgen dat mensen weer CD willen gaan kopen.. geef graag geld uit aan CD's DVD's maar dan wil ik wel wat terug voor me geld!!

kijk naar Kelly Clarkson op een CD gaat makelijk 80 min.. je krijgt voor 15.99¤ *2.2037=35.23 Gulden maar 46:38 minuten!! nah dan maar downloaden!! stuk goedkoper!!
Vroeger kreeg je een lp met krap 40 minuten speeltijd. Een cd van 80 minuten volproppen is ook niet alles. Vaak verslapt na zo'n 45 min. de aandacht van de luisteraar.
En het gaat natuurlijk om de kwaliteit van de muziek. De gemiddelde speelduur van een cd ligt al jaren en jaren rond de 50 minuten.

Ik koop echt liever 45 minuten goede muziek dan 80 minuten bagger ;)
Nee je moet het anders zien, ik heb het alleen over files die je bijvoorbeeld via iTunes binnenhaalt. Stel dat je een nummer gratis aanbiedt met zo'n advertentie constructie als ik beschreef, de persoon die dat nummer download krijgt bij het afspelen de advertentie te zien. De platenmaatschappij/iTunes vangen geld voor die advertentie van het bedrijf dat wil adverteren en als klant betaal je niks. Dus elke keer dat je het nummer krijg je allene een advertentie voor je kiezen, ik geloof zelfs dat je dit kan instellen zodat je alleen bij de eerste 10x een advertentie krijgt bijvoorbeeld.

Als je zelf op zo'n advertentie wilt klikken dan is dat de keus van de downloader, de platenmaatschappij en iTunes vangen hiervoor niks, want die hebben immers al van het adverterende bedrijf gevangen.

Ik vind het ook belachelijk dat er tegenwoordig maar krap een uur muziek gemiddeld op een cd staat, vroegah......... :Z
Indeed. Valt me ook op dat er steeds minder op de cd staat... voor steeds meer geld.
Laat me raden: de songteksten?
Nee, midden in het liedje wordt er ineens 2x zo luid "KOOP NU OB TAMPONS" geschreeuwd :P
CDs zijn inderdaad gewoon te duur en het downloaden is te duur ! Waarom ? ... heel simpel:

1. in de US kost een album rond de $ 5
2. in NL kost een album rond de ¤ 15-22,
is dat voor 100% te verklaren door hogere transport-/distributie-kosten,
invoerheffingen, BTW ? Lijkt me niet ! |:(
3. Downloaden kost ~ 1 euro per nummer, terwijl de CD in de US gewoon $ 5 kost (inclusief cd-hoesje en kleuren-inlet). Stel (worst-case scenario !): 10 nummers op die CD --> $ 0.50 per nummer ! Maar nee, als we 'm downloaden dan is ie ~ 1 euro per nummer ? Zouden de kosten van het digitaal aanbieden - zonder de 'normale / fysieke CD' distributie- en verpakkings-kosten (!) - dan echt $ 0.50 duurder zijn (ff ¤ 1 = $ 1 rekenen voor het gemak) ????

Lijkt me niet, de kosten lijken me juist lager }:O ... dus een redelijke prijs zou (IMHO) ongeveer ¤ 0.35 per nummer zijn !

@Platen-industrie: stop met deze oplichters-tarieven en de consument komt vanzelf terug. In Australie hebben ze bv. in 2004 (?) n.a.w. enorm teruglopende verkopen ook de prijzen drastisch verlaagd en guess what --> verkopen stegen weer (en de omzet ook) !

Als ik een CD koop of nummers (betaald) download, wil ik geen DRM-crap ! Heb ik die mogelijkheid niet, dan download ik 'm gewoon illegaal, basta ! De huidige praktijken 'dwingen' je er bijna toe (klinkt als: uitlokking ..). En kom nu niet zeuren dat ik dan 'maar pech heb en m'n muziek moet mislopen of DRM moet accepteren', ik ben een consument en ik consumeer; het liefst legaal, maar anders illegaal ! We laten ons toch niet door een platenbaas vertellen wat we wel of niet mogen ? Marktwerking; de wisselwerking tussen vraag & aanbod, dus slechte verkopen betekent gewoon minder vraag en wat zou daar nou de oorzaak van zijn (* hint * hint *) ?

* OEI * OEI * nu ben ik een staatsgevaarlijke terrorist, een anarchist die de samenleving & economie ondermijnt (volgens Brein/BIG/etc..) !!!
Ik weet het niet, maar als ik op amazon kijk dan kost de gemiddelde CD $13, ook al is dat nog steeds een stuk goedkoper dan NL, het is een heel ander bedrag dan $5.
Reageren er ook mensen die daadwerkelijk verstand hebben van de muziekbizz? :Z

Kijk, je kunt het ook lekker goedkoop houden door het net zo duur te maken als de daadwerkelijke productiekosten + wat centjes voor de rechten/artiest + een beetje winst voor het label. Dan komt het te liggen op een prijsje van 5,- ofzo. Transport-/distributie-/verzendkosten zijn inderdaad ook nog wat, maar boven de 10 euro zal een CD inderdaad nooit komen op deze manier.
Maar bedenk wel dat een artiest gepromoot moet worden door zo'n label en geloof me, dat kost wel wat.

Zoals iemand hierboven ook al eens aanhaalde, waarom sluit iTunes geen contract met de artiest zelf. Ja en dan?
Alsof ik nummers zou gaan kopen van mensen waar ik nog nooit van heb gehoord, waar ik geen idee van heb wat de muzeikstijl is, of het kwaliteitsspul is e.d. Artiesten gaan juist bij een [bekend] label omdat ze dan weten dat er [goede] reclame voor ze wordt gemaakt en omdat distributeurs [iTunes] weer liever bestellen bij een label dat een goede naam heeft. Als er geen reclame wordt gemaakt voor een artiest [en dus de CD-prijs lekker laag kan zijn], dan koopt nooit iemand een nummer van 'm omdat niemand de artiest kent en dan heeft het dus nog totaal geen nut om de prijs zo laag te zetten. En als iTunes de promotie moet gaan verzorgen wordt het een in principe een groot label. Waarbij het de promotie voor die ene artiest voorrang zou geven vanwege, weet ik veel wat voor regeling ze hebben getroffen in, hun contract [de artiest die er het meest voor over heeft, neem ik aan].

De prijs van een CD is gewoon te hoog dat ben ik met jullie eens, maar het is wel heel simpel gedacht om te zeggen van: oh, 1 nummer kan met gemak gemiddeld maar 35 cent kosten ofzo.
Er komen echt wel wat meer kosten bij kijken.

Voor de mensen die het interessant vinden, check het boek "Artiest & Recht" eens, een leuke muziekbijbel van een 600 a 700 blz., waar dit soort gebeuren in uitgelegd staat en uitgelegd wordt waar welk geld naartoe gaat als je artiest bent / een platenlabel hebt; het zal je verbazen!
[Ik wil zelf een klein label beginnen namelijk... en ja, ik ga proberen de prijs zo laag mogelijk te houden }> ]
Wat er mist is de 'waarde-ervaring' van ons (jonge)consumenten. CD's zitten op ieder pak zeep en zijn in een paar minuten te kopieeren, daar hebben niet veel mensen ¤ 17,- voor over, zeker niet als het om top 40 materiaal gaat met een korte 'levensduur' . De industrie heeft daar geen goed antwoord op

imho is het maar de vraag of het google model dit kan oplossen...

off topic: Gek genoeg krijg ik steeds het idee dat dat in de game industrie anders ligt. Dat een game op slechts 1 machine afspeelt is heel gewoon. En een game kopen ook (of niet?) (heb zelf geen eigen ervaring :P )
Edit: geen ervaring met gamen dus.
Wat er mist is de 'waarde-ervaring' van ons (jonge)consumenten
Je zou kunnen zeggen dat muziek steeds waardelozer aan het worden is. :+

Maar inderdaad hoe meer muziek je al hebt, hoe minder interessant het, op een bepaald moment, wordt om er nog meer geld aan uit te geven. En er zijn tegenwoordig ook veel meer radiozenders, een aantal clipzenders diverse streaming media sites (en haha, ringtones). En een CD of een DRMed bestand is ook niet voor iedereen het beste formaat. :z
Om eerlijk te zijn denk ik dat er "driemaal zoveel gebruikt" toch niet helemaal klopt.

Ondanks dat de percentages mensen die ze geven zouden kunnen kloppen, ga ik er vanuit dat de mensen die er niet voor betalen meer (als in meer liedjes per persoon) downloaden.
hmm, stelen is dan wel verkeerd, maar ik zie toch een verschil tussen je auto stelen en een mp3 file van je copiëren...

de huidige werkwijze van de muziekindustrie is achterhaald en illegale downloads zijn daar een expressie van, in mijn mening is het voor hen aanpassen of verdwijnen.
Hmm, het is duidelijk dat de industrie nog geen enkel idee heeft over hoe zij hun product succesvol aan de man kan blijven brengen.

Hoewel Itunes een stap in de juiste richting is, maakt het itunes model maximaal gebruik van de ruimte die de industrie achterlaat door geen soortgelijke diensten op te zetten en tegen een concurrende prijs content aan te bieden. de 0.99 dollarcent is hiervoor veels te hoog. vrijwel alle tussenhandel is uitgeschakeld, distributieketens opgerold, ook packaging kan in een klap een stuk eenvoudiger. en toch vasthouden aan 0.99 dollarcent per nummer. 0.09 dollarcent zou er meer op lijken, en dan krijg je echt wel iedereen over de streep. En dan nog het liefst abonnementvormen met muziek credits. 50 credits voor 19,99 of zo en dan kan je voor 1 credit 1 nummer downloaden. de rest is gemarchandeer. Zolang de industrie niet bereidt is om een businessmodel aan te gaan blijven dit soort onderzoeken, de goedbetalende consument verdoemen, en blijven nutteloze stichtingen als de STOBI en Brein, ons het leven zuur maken.
grom :r
Nou, dat gaat er denk ik nog niet echt aankomen. Warner en Sony-BMG laten al weten dat ze de prijzen die ITMS voor een nummer / album vraagt wat hun betreft veel te laag is: "Platenmaatschappijen willen ander prijsmodel voor iTunes"

Als dat zo doorgaat moeten we online gewoon weer 15-20 euro per album gaan betalen... Wat denken die platenmaatschappijen nou helemaal wat ze aan het doen zijn?! Ik begrijp het gewoonweg niet. Online muziekverkoop wordt gestimuleerd door ITMS's lage prijzen. Zodra die prijzen omhoog gaan zullen veel mensen toch ook weer afhaken? Of zou het gemak die prijs waard zijn?
Ik ben het niet helemaal eens met je dat de prijs naar bijv. 0,09 dollar cent. Vergeet niet dat Itunes contracten met Platen Labels sluit. Deze willen, als ik kijk naar wat de nederlandse labels hier vragen, iets van rond de 50 dollar cent (dit is een gok maar ik denk wel in de buurt). Het kan iig dus nooit zo zijn dat iTunes onder die prijs gaat zitten. Dat 0,99 teveel is ben ik met je eens, er is nog wel marge om wat naar beneden te gaan.
Word het niet tijd dat ITunes contracten gaat afsluiten met de artiesten zelf zodra dat kan?
Reken maar dat het dan stukken! goedkoper kan
Apple mag geen muziekuitgever worden. Er bestaat al een muziekuitgever met deze naam. Het betreft het label van de Beatles, een bekende band van zo'n veertig jaar geleden.
De artiesten zelf hebben niet de copyrights op hun werk, dat heeft de platenmaatschappij. Daar moeten ze een contract mee tekenen (als ze hun CD geperst/gepromoot enz. willen hebben). Dus tenzij ze een eigen label hebben kunnen ze niet zelf hun muziek aan iets als iTunes verkopen.
Zoals flossed al zei, heeft de muziekindustrie (aka de studios) een probleem betreffende illegale downloads. De suggestie is dat ze eens serieus na moeten gaan denken over andere manieren om geld te verdienen. De suggestie om alles on-line beschikbaar te maken tegen marginale kosten is helemaal niet zo onredelijk, aangezien de distributie via internet downloads dus vrijwel niets kost. Het huidige distributiekanaal kost ongeveer 6 euro per CD.
Download prijzen zijn nu vergelijkbaar met CD winkels omdat de studios bang zijn om de retail kanalen tegen zich in het harnas te jagen.
Tja...
Laatst een album proberen te kopen via Itunes.
Helaas kan er alleen in de VS betaald worden met paypal. Ik hoef en wil ook geen credit card...jammer dan

klik klik, torrent...muziek binnen.
Dat is inderdaad één van de beperkingen bij het legaal downloaden. De meeste diensten aanvaarden enkel een kredietkaart (er zijn wel enkele uitzonderingen). Bij iTunes kan je sinds kort wel liedjes schenken, dus als je iemand kent met een kredietkaart...
Zo heb ik een vriend van mij laatst enkele liedjes 'cadeau' gedaan. Hij heeft dan netjes het geld teruggestort :)
Ik vind het niet vreemd dat mensen Filesharen, CD's zijn gewoon véél te duur. Daarom download ik vaak eerst een plaat om te horen of ik het écht mijn 20 euries waard vind. Online MP3-shops doe ik al hélemaal niet aan. Daar betaal je 10 eurie voor een album. Dan haal ik toch liever voor 5 á 10 euro meer een origineel met een mooie cover, een leuk boekje met songteksten en plaatjes en de cd met (meestal) exclusieve online content. Bovendien kan ik dan tenminste een écht goede rip op 320kbit maken :) (voor eigen gebruik uiteraard :+ )
Dit is echt niet zo gek. Ze schieten zichzelf in de voet met hun beleid. Muziek is gewoon te duur, punt. En ik nog denken, als nou die prijzen bij itunes wat goedkoper zouden worden zou ik er best wat nummers willen kopen, las ik laatst dat de muziekindustrie aandringt op hogere prijzen :S

Maar goed, die komen zichzelf nog wel tegen. Hoe meer het ten koste gaat van hun omzet, hoe harder zullen wijzen naar alle "criminele" P2P users. Ik heb het afgelopen jaar meer geld uitgegeven aan muziek dan ooit tevoren, maar dat heb ik bij allofmp3.com gedaan.

Ik denk dat dat genoeg zegt....
Dat is net zo fout als kazaa enzo.
check: http://www.netkwesties.nl/editie105/column1.php

Hoewel ik vind dat de muziek industrie heel veel huiswerk heeft blijft het wel zo dat we met z'n allen de boel om zeep helpen door alles maar gratis te verwachten.

We hebben het hier steeds over de platen maatschappijen maar de genen die het hardst getroffen worden zijn uiteindelijk de muzikanten (Warner NL heeft laatst toch Krezip en Ilse De Lange op straat gezet?).
Muzikanten krijgen hun rechten ook niet betaald en kunnen er dus niet van leven. Resultaat: alleen K3 en Marco Borsato blijven over.
Tijd om niet meer bij grote labels te gaan zitten, maar proberen direct aan de klanten je muziek te verkopen. Internet is daar een prima middel voor.
Of tijd om hun eigen plaaten maatschappij op te richten.

Kijk naar Hanson, Nadat ze zijn vertrekken bij IDJ, waar ze zelf bij weg zijn gegaan, en hebben ze 3CGRecords opgericht. Kort erna werden er 2 CD's gereleased.
Crisis wil zeggen mensen op straat, en het zijn er een pak hoor.
Maar dat vinden wij allemaal niet zo erg he.
Ach ze zullen dan wel de belastingen verhogen om die mensen dan te laten genieten van hun werkloosheid.

Hier gaat de maatschappij de rekening voor moeten betalen maar dat vinden wij downloaders niet erg he ...
Ej, je slaat iets met planken :P

Download is in Nederland toegestaan.

Stel dat "gratis goederen meenemen uit de supermarkt" toegestaan wordt, maar je MAG betalen. Jij gaat mij niet vertellen dat mensen zich gaan bekommeren om kassamiepjes die hun baantjes kwijtraken, en mensen daarom dus gewoon hun boodschappen blijven betalen. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True