ACM: Nederlanders kiezen vaker voor glasvezel, internet via koper en kabel daalt

Het aantal glasvezelverbindingen in Nederland steeg in het derde kwartaal van 2024 met 245.000, waarmee het totaalaantal op 7,94 miljoen komt. Het aantal abonnementen voor glasvezelinternet steeg ook, maar breedbandinternet via koper en de kabel neemt af.

In totaal kozen 40.000 nieuwe huishoudens in het derde kwartaal van 2024 voor een glasvezelabonnement, blijkt uit de ACM Telecommonitor. Daarmee komt het totaalaantal op 3,03 miljoen uit. Tegelijkertijd daalde het aantal abonnementen voor breedbandinternet via koper en de kabel met respectievelijk 80.000 en 25.000 naar 1,55 miljoen en 3,25 miljoen. ACM baseert de cijfers op de gegevens van netwerkeigenaren.

Lang niet alle aangelegde glasvezelverbindingen zijn ook al geactiveerd met een glasvezeldienst. Van de 7,94 miljoen glasvezelaansluitingen zijn er nu ruim 3 miljoen geactiveerd. De uitrol van glasvezelinternet verschilt bovendien per gebied. Zo valt op dat de uitrol in delen van Groningen, Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland nog achterloopt. In Drenthe, Overijssel en Flevoland zijn al wel veel glasvezelaansluitingen uitgerold.

Het aantal huishoudens met een alles-in-eenbundel nam het afgelopen kwartaal opnieuw iets af. Bij deze bundels worden telefonie, internet en televisie gecombineerd. Maar slechts 820.000 huishoudens kiezen daar nu voor, krap een procent minder dan een kwartaal eerder. Het aantal bundels met twee vaste diensten - doorgaans televisie en internet - nam juist iets toe. 2,99 miljoen huishoudens hebben nu zo'n bundel, 1,2 procent meer dan van het voorjaar.

Vaste telefonie wordt dus steeds vaker uit het abonnement gehaald. Dat blijkt ook uit de vaste telefonie-aansluitingen: die daalden met 1,28 procent naar 4,1 miljoen. De bundels met mobiele telefonie stegen met 0,55 procent naar 3,77 miljoen.

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

19-12-2024 • 10:45

159

Lees meer

Reacties (159)

Sorteer op:

Weergave:

Ziggo verliest volgens mij vooral mensen aan glasvezel omdat ze (in ieder geval met internet only) zo stuiterduur zijn en niet omdat ze het over coax leveren.

Ikzelf heb expliciet voor de upload en latency gekozen die je hebt met glasvezel maar het leeuwendeel van de mensen kijkt alleen maar hoe snel ze kunnen downloaden en wat het kost.

Met internet only op 1 gigabit zijn ze gewoon 20 euro per maand duurder dan Odido in mijn gebied, en dat is zonder tijdelijke kortingen mee te nemen.
Je moet wel echt geld haten om dan bij Ziggo te blijven plakken als je internet zowel sneller als goedkoper wordt met een overstap.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 19 december 2024 10:59]

Het grappige is dat ze bij Ziggo de klantverliezen compenseren door de prijzen te verhogen voor degene die wel blijven. Bizar.
Ziggonomics. Lagere vraag, gelijk aanbod, dus prijs omhoog.

Ze lijken ook te geloven dat mensen het prettig vinden aan de telefoon te bedelen om korting i.p.v. direct een goedkopere aanbieder te kiezen.
Ik had graag over gestapt op glasvezel(Delta) maar schijnbaar is er aangekondigd dat er nog een provider hier in de buurt glas ging aanleggen waardoor Delta zich terug getrokken heeft.
Resultaat; geen glas(andere aanbieder is er niet) en nog steeds ziggo...
klinkt wat als fraude
Nu is het afwachten tot ze worden overgenomen door een of andere multinational voor pennies.
Ze zijn toch al jaren van Liberty Global?
Weet niet of dat inmiddels veranderd is maar vroeger kon je jouw pakket elk jaar wijzigen via hun website en dan kreeg je ook korting bv 6 maanden gratis enzovoort. bellen helpt soms ook.
Werd gisteren door Ziggo nagebeld vanwege uitfaseren SPDIF audio aansluiting op de gewone NEXT.
Prettig gesprek gehad en de gewone NEXT kan tegenwoordig omgeruild worden voor een NEXT mini, was destijds niet mogelijk. Ook de administratiekosten konden nu wel geschrapt worden.

Mijn pakket doorgenomen en prima deal gemaakt met o.a. weer een jaar gratis ESPN compleet ipv de aangeboden tijdelijke korting. Tevens een kleine maandelijkse besparing vanwege vaste telefonie eruit.
Nadeel dat je dan telkens een ''nieuw contract'' aangaat met een wijziging en de gratis snelheidsverhogingen dus teniet worden gedaan, zo ben ik van UPC 50/2,5 > 50/5 > 100/10 > 200/20 > 400/40 of zoiets gegaan in de loop van de afgelopen 10 jaar terwijl toen dat het over ging op Ziggo bijvoorbeeld het basis 3-in-1 abonnement iets dan 40/4 was dus dan ging je er gewoon achteruit voor een hogere maandprijs. 8)7

Ziggo tot nu toe wel gehouden i.v.m. telefoon, email en TV voor de ouder, maar zelf er mooi Delta ernaast geplaatst dus nu hebben dubbel internet, en die van Delta is beduidend stabieler qua ping/jitter (zeker op hoge belasting) met een sneller modem en qua downtime zijn beiden dat vrijwel nooit.

Volgens mij begonnen we met 43,50 p/m en nu zal het niet vreemd zijn dat het zomaar eens 60-70 of meer in de maand kost ook i.v.m. dat onbeperkt bellen bij ons pakket er niet bij zit. :+

Maar zou je nu terug gaan naar een basis abonnement dan is het gewoonweg te traag en nog altijd te duur voor wat je krijgt, heb ook nog een oud aansluitpunt/splitter omdat de nieuwe splitter er niet oppast, maar de nieuwe splitter is ook incompatibel met de oude UPC Mediabox die je dan geheid vernieuwd krijgt met een internet-only kastje of iets dergelijks dus we laten het voorlopig maar zo.

Ik sluit Ziggo nog liever af dan dat het aansluitpunt wordt vernieuwd. :+
Je betaald nu wel dubbele kosten vanwege 2 aansluitingen.
Is het dan niet handiger om een TV abonnement bij Delta te nemen voor je moeder?

Na opzeggen Ziggo heeft ze nog 6 maanden toegang tot haar Ziggo e-mail, dus tijd genoeg om deze om te zetten. Het is sowieso slim om een provider onafhankelijk mail adres voor haar te regelen.

Overigens bespeur ik in dit item een hoop negativiteit over Ziggo en bestaande klanten die in een gebied zonder glasvezel wonen en achtergesteld worden op voordeeltjes. Mijn ervaring is toch anders.

Uiteraard moet je zelf wel periodiek de nieuwe pakketten in de gaten houden en hierop acteren.
Indien de combinatie die je wil niet on-line te regelen is dan even bellen.

En ja, je wordt tegenwoordig minder 'lastig' gevallen met cadeautjes dan de afgelopen jaren.
Vooral na het kwijtraken van de F1 kon het niet op met 1 jaar gratis Filmnet / ESPN / Ziggo Sport e.d.
Maar voordeeltjes zoals een jaar gratis ESPN compleet zijn nog steeds mogelijk na een babbeltje.

@CriticalHit_NL
Verouderde wandaansluiting komt een monteur voor langs.
Overigens stuurt Ziggo altijd een redelijk compleet installatiepakket op met adapters voor alle voorkomende wandaansluitingen. Kan onderhand een winkeltje beginnen in adapters en F-connectoren.

Coax is tegenwoordig ook niet meer nodig voor de mini TV-mediaboxen.
Doen het ook prima over wifi.

Prijstechnisch zitten KPN en Ziggo op hetzelfde niveau.
KPN+ TV boxen hebben als voordeel dat je er zelf apps op kan zetten, maar zijn minder gebruikersvriendelijk tijdens 1e installatie. Verder prima apparaatjes, ook voor ouderen.

Voor internet only is Ziggo geen goede partij en kan je beter elders gaan shoppen.
Overigens geen klachten over de snelheid (1000/100) en stabiliteit.

Ondanks dat de ODF sprieten hier al bijna 2 jaar uit het grasveld steken nog geen behoefte gehad om de VvE aan te spreken over de plannen / afspraken om deze het pand in te brengen.
Provider onafhankelijke E-mail was ook altijd mijn voorkeur, maar ja nu is het eenmaal even zo geregeld, overigens is een back-up lijn wel fijn voor het geval dat er eens onderhoud is o.i.d.

Qua TV is Delta en eigenlijk alle providers over IPTV vaak ondermaats t.a.v. wat Ziggo aanbiedt over Coax, ook regelmatig regent het klachten over haperingen in het beeld, uitval of dat er geen 5.1 Dolby surround is of minuten vertragingen in het beeld t.a.v. Coax, dus dat voordeel heeft Ziggo dan maar.

Over Wifi te TV aansturen ga ik nooit goedkeuren, als ik al zie als ik een wifi kanaal belast met een los apparaat van het ene provider netwerk en dat dit het wifi signaal zo erg verstoort op de wifi van een totaal losstaand ander provider netwerk ernaast betekent dat deze latency spikes/timeouts geen goeds betekenen voor de beeldkwaliteit (blokjes) dan wel haperingen.

Wat dat betreft zou ik een lokale Wifi over LAN speedtest 24/7 500Mbit/s kunnen laten pompen en de 5Ghz band is voor de nabije buren dan volledig onbruikbaar, en dat is niet 5Ghz gelimiteerd, als een buur even flink via Wifi aan het downloaden is gaat je TV in de buurt er hinder van ondervinden.

Maar ik zie het nut niet meer om Ziggo daarvoor langs te laten komen, ik sluit de provider liever af totdat ze eindelijk besluiten van het laatste stukje Coax goedendag te zeggen, anders blijf je periodiek aan de gang met allerlei adapters en dat soort onzin als lappendeken voor het bloeden. Glasvezel heeft daar totaal geen last van met snelheidsverhogingen behalve dat je dan een ander modem wellicht in het aansluitpunt moet prikken, niks geen geneuzel met bandfilters en ander frequentiegeneuzel of versterkers.

Dat zelfde hanteerde ik voor KPN toen Ziggo de enige aanbieder was, zolang KPN niet afstapt van koper krijgen ze geen geld meer en zie ze nu maar eens verglazen nu de voetjes nat zijn, VDSL veranderd daar niets aan.

Ik heb nu vrijwel stabiel 2-3ms naar tweakers.net, maar als ik zoiets probeer op Ziggo dan is behalve dat de ping vaak minimaal 9-11ms is ook regelmatig gestuiter boven de 19ms, laat staan als er een download/upload gestart wordt, maar nu zit er ook een bagger Puma 6 intel chipset modem aan i.p.v. de betere oude Technicolor TC7200 die niet zo last had van latency problemen wat zelfs zo erg bleek te zijn dat er rechtzaken over zijn gestart.

Zie trouwens ook liever in het algemeen dat ze loyaliteit belonen i.p.v. bestraffen met telkens maar hoger wordende kosten, gratis snelheids upgrades is een ding maar het is vaak gewoon een manier om na verloop van tijd een duurder abbo aan te smeren, dat is dan wel weer fijn bij Delta betreft het Flexpakket dat je dit gewoon zelf kan bijstellen zonder dat het ineens een nieuw contract is met de huidige prijsvoorwaarden zoals dat bij Ziggo lijkt te gebeuren.

Maar hoe je het ook went of keert, glasvezel is de toekomst, en wie achter blijft lopen op dat gebied gaat uiteindelijk onherroepelijk ten onder zoals dat bij o.a. Kodak is gebeurt, langer wachten maakt het niet goedkoper, wel moeilijker om nog te kunnen concurreren.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 21 december 2024 00:15]

Iedereen verhoogt de prijzen.
Tot nu toe bel ik ieder jaar naar Ziggo, met de prijzen van de concurrentie achter de hand, en ik krijg steeds een mooie korting, waardoor ze weer een jaar de goedkoopste zijn.
@CPV,
Ja, dat werkt best, maar dat zou niet nodig moeten zijn.

In plaats van gedonder en bedelen voor korting is een aanbieding met gewoon een goede doorlopende prijs blijkbaar te moeilijk.

Ik pas daar in ieder geval voor, dat heet ... sinds ik wat te kiezen heb.
Dat is niet te moeilijk, het levert minder op.
Het is nog steeds geen liefdadigheidsinstelling, er moet gewoon zoveel mogelijk winst gemaakt worden. Als mensen bereid zijn het volle pond te betalen, waarom zou je ze dan tegenhouden?
Zolang de concurrent dat wel doet, en je wat te kiezen hebt ... dan is dat een prima manier om klanten kwijt te raken.

Ik heb hier 10+ jaar ziggo gehad, toen hier de schep voor glas de grond in ging was ik een van de eerste met een abbo over die lijn.

En als je dan gaat belen om op te zeggen (of beter: nog 3x gebeld wordt na het opzeggingsformulier online ingevuld te hebben) kan er opeens wel van alles.
Doei doei. Zo doen we geen zaken, niet met den dezen in ieder geval.
Klikt meer als een onderbuikgevoel. Elke provider heeft zijn prijzen verhoogd afgelopen paar jaar. Om daarmee de conclusie te trekken dat alleen Ziggo dat gebruikt om het vertrek van klanten te compenseren klinkt vooral leuk voor de bühne.
Staat hier gewoon hoor.
Dankzij jaarlijkse prijsverhogingen is VodafoneZiggo erin geslaagd zijn omzet en winst over het tweede kwartaal op te krikken. Maar met die prijsverhogingen jaagt Ziggo steeds meer klanten weg. In een jaar tijd zijn 152.600 klanten overgestapt naar een andere provider.
Ziggo voerde in juli vorig jaar een forse prijsverhoging van 8,5 procent door en Vodafone verhoogde de prijzen met 10 procent. Het gevolg daarvan is dat steeds meer klanten vertrekken.
Ziggo word uitgekleed en klaargemaakt voor verkoop.
Verkoop aan wie? Wie wil een terugkopend aantal klanten op een verouderde techniek hebben?
Helaas kost glasvezel mij €12000 euro aanleg + nog hogere abo kosten eerste jaren. Glasvezel is helaas aangelegd tot 15 huizen naast ons, en 20 huizen aan de andere kant. Onze huizen zijn ze "vergeten".

Ziggo it is...

Maar komend van 1000/1000 glas op mijn is de upload 10x kleiner, latency 3 tot 10x hoger. Prijs minimaal €10 hoger per maand
Ze willen 12k voor een een oppervlakkig geultje? Hoeveel meter heb je het over?
Volgens mij zitten ze je gewoon af te schepen...
Glasvezel is altijd een aparte draad van de kast naar jouw huis. Ze knopen het niet aan de laatste aansluiting. Zo werkt glasvezel niet.
Niet helemaal waar. Bij AON is dit wel het geval, tegenwoordig zijn bijna alle nieuwe aansluitingen PON. Nieuwe netwerken die alleen PON doen kun je aanleggen zoals coax, meerdere vertakkingen op dezelfde kabel. Bestaande P2P netwerken kunnen ze in de centrale splitsen maar nieuw kan het best een gedeeld netwerk zijn.
Dat probeerde ik ook niet te suggereren, maar ik verwachtte wel ergens in de straat of directe omgeving een punt waar vandaan gewerkt kan worden.
Je zal toch ook iets moeten kunnen als ze nieuwe huizen bouwen of met complete nieuwe straten aan komen zetten enzo?
Als je dan gelijk weer een geul van een kilometer moet trekken vind ik dat niet zo effectief maar wellicht ben ik daar wat naïef in.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 19 december 2024 15:05]

Ze moeten volgens hen, een compleet nieuwe lijn aanleggen vanaf het centrale verdeelpunt. En die is meer dan 1km verder.
Verlengen vanaf het laatste huis tot ons huis schijnt niet mogelijk te zijn....

Gaat overigens om Delta.
ODF, KPN (of variant) is hier nergens in de buurt.

[Reactie gewijzigd door Get!em op 19 december 2024 11:57]

Ja ze hebben hier kabels ook gewoon los de grond in gedonderd, dus er ligt geen buis waar ze gewoon even een extra kabel doorheen kunnen blazen.
Waarom ze dat zo gedaan hebben mag Joost weten want echt duurzaam lijkt me dat niet, maar goed.
Als ze een geul van een kilometer moeten graven snap ik de prijs een beetje.

Evengoed karig gezeik, want hiermee maken ze een fout aan hun kant feitelijk jou probleem.
Normaal graaf je extra kabels in voor dit soort dingen want er wordt ook nog wel eens wat gebouwd enzo, maar daar hebben ze kennelijk ook niet aan gedacht.

Je kan dat ook niet absorberen met buren? Als je een paar mensen zo ver kan krijgen mee te doen wordt de investering per persoon alweer een stuk minder.
Neem aan althans dat je niet de enige bent die nu een issue heeft?

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 19 december 2024 12:11]

Alle tussenliggende huizen hebben nu geen glas.
Alleen een slecht werkende ADSL met <5mbit. Of ziggo 1000, of zelfs alleen schotelantenne.
Starlink misschien een optie? Zou qua latency ongeveer wel hetzelfde zijn als via Ziggo ;)
Alleen is het pakket 350 euro om aan te schaffen, en 50 euro per maand. Dus eerste optie zou dan toch Odido klik en klaar zijn, als dat snel is op desbetreffende locatie.
Tegenwoordig heeft odido ook via 5g internet, is per locatie natuurlijk verschillend maar bij mij doet ie ongeveer 200/200 voor 20,- per maand (combinatie met ben abbonement)
De kabels liggen idd los in de grond, maar binnen 200 meter ligt wel een DP (DistributiePunt) van waaruit deze kabels komen waar een meer vezelige kabel op binnenkomt (en daar wordt ook in gelast naar de DAC kabels die naar de woningen gaan). Of dacht je dat ze duizenden kabels los in de geul vanaf de POP hadden liggen?

Als een DP vol zit dan is het idd niet meer mogelijk om "even een extra kabel te blazen". MAAR in elk glasvezel ontwerp houd je altijd een extra buis (de bruine om precies te zijn) vrij voor toekomstige uitbreidingen als er een nieuwe straat wordt aangelegd bijvoorbeeld. Dan kun je door een192 vezelige kabel daarin te blazen best wel wat huizen van glasvezel voorzien. Maar zie maar eens de juiste mensen te bereiken...
In welke volgorde wordt dan de glasvezel duct volgeblazen?. En hoeveel kabels blazen ze maximaal door 1 duct? 1 of meerdere?

Gewoon uit nieuwsgierigheid
Een duct heeft vaak 7 buizen: https://www.electroplast....158700d/combiduct-002.jpg
en daar blaast ODF iig per buis 96 vezelig of 192 vezelige kabel in, dat kan allebei, afhankelijk van het ontwerp. Per DP heb je dan rond de 44 aansluitingen (en dus ongeveer 4 reserve vezels) en die DP's plaats je dan in cascade. Met 96 vezelig 2 achter elkaar en met 192 vezelig maximaal 4.

Door die extra bruine buis die vanaf de POP tot de laatste DP meeloopt heb je altijd extra capaciteit voor situaties als er een nieuwe straat komt, of 1 pand wordt gesloopt en er bijvoorbeeld 8 woning of een klein aparementen gebouw voor terug komt. Zolang het maximaal 192 aansluitingen zijn kom je daar mee uit de voeten.
Of dacht je dat ze duizenden kabels los in de geul vanaf de POP hadden liggen?
Zeker niet maar ik ga er wel van uit dat je dingen als nieuwe/extra kabels moet leggen je ontwerp wel dusdanig handig is dat je niet gelijk geulen hoeft te graven van een kilometer of meer...

En ik vind het vooral matig dat dit niet gewoon opgelost wordt voor @Get!em en buurtgenoten.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 19 december 2024 15:10]

Je kan anders dit even aanhalen bij ze, providers krijgen ook subsidie voor de aanleg vanuit de EU.
Als ze u niet tegen 2030 hebben aangesloten plegen ze fraude als achteraf blijkt dat een aansluiting wel mogelijk was maar dat het zogenaamd te duur was.
Hoge tarieven verbazen me niets bij Delta. Op het werk zit een ongebruikt glasvezelkastje omdat ze een belachelijk hoog bedrag vragen om hem te activeren. Delta is namelijk van mening (<250m van dichtbevolkte woonwijk) dat het afgelegen buitengebied is.

Heb die verkoper van Delta al meerdere keren buiten gezet met de mededeling "KPN komt binnenkort en sluit ons kosteloos aan".
Klopt, hier ook buitengebied (als in, buiten bordje bebouwde kom), maar wel met een 30 weg ivm veel huizen.....
Klik en klaar van odido is ook een leuke optie, hier heb ik tenminste maar 21ms ping en de snelheid gaat ruim over de 800mbps heen. Ook nog eens goedkoper dan glas en kabel. Persoonlijk zou ik ook liever glasvezel kiezen...maar als het er niet ligt en niet aangelegd wordt ben je snel klaar.
Wat haal je met je upload? 800Mbps down is voor het geld enorm veel!
Op een plek waar geen glasvezel ligt is dat heel netjes! Ziggo kan daar alleen met z’n dikste pakket tegenop.
En Ziggo heeft ook gewoon veel mensen tegen zich in het harnas gejaagd in gebieden waar ze de enige aanbieder van goed breedband internet waren.

Zo heb ik veel discussie gehad met de klantenservice over allerlei klachten maar steevast was het antwoord 'het probleem zit in uw apparatuur" en dan zit je met een instabiele verbinding, hoge latency en/of wegvallende TV-zenders. En ze wisten dat ze de enige aanbieder waren in dit gebied want mijn ouders hadden dezelfde problemen maar wel de optie tot glasvezel en daar werd alles direct opgelost (grofweg 1,5km verderop).

De kers op de taart was een klanttevredenheidsonderzoek van ze waarbij ik aangaf al 6 maanden geen TV te kijken en de coax niet eens meer aangesloten had. Als bedankje kreeg ik 6 maanden een TV zender pakket :z

Sinds glas hier ligt overgestapt op KPN wat overigens niet eens spectaculair goedkoper is maar heb wel al in 3 jaar geen router meer hoeven resetten :+
Sindsdien meer post, mensen aan de deur en belletjes gehad van Ziggo als de 10 jaar ervoor bij elkaar :+

[Reactie gewijzigd door sapphire op 19 december 2024 11:24]

Ik woon al lange tijd in een(tot voor kort) Ziggo-only gebied, voorheen UPC. Toen Ziggo reclame maakte op haar website voor hoge welkomst kortingen, ook voor bestaande klanten heb ik geïnformeerd dat ik daar ook wel gebruik van wilde maken omdat ik contractvrij was. Toen vroeg de medewerker aan de telefoon naar mijn postcode waarna ik kreeg te horen: “deze actie geldt niet voor u.” Waarop ik vroeg: “waarom dan niet? Ik zie geen bijzondere voorwaarden op jullie site.”. Daarop kreeg ik het antwoord dat ik niet vergeten ben: “omdat u niet in een glasvezel concurrentiegebied woont, daarom mag ik deze aanbieding niet voor u in orde maken.”. Mijn reactie daarop was: “jammer dat dit op deze manier zo onduidelijk verloopt, maar zodra hier glasvezel ligt, ben ik bij jullie weg ook al bespaar ik daarmee geen ene rooie cent aan abonnementskosten.”, reactie van de Ziggo-medewerker was: “ik begrijp het, dat is uw goed recht.”.

5 jaar later kwam in de wijk glasvezel te liggen en ik ben direct overgestapt. Per saldo €20 in de maand goedkoper uit. Ik moet wel zeggen dat ik positieve ervaringen heb met de kwaliteit en stabiliteit van dienstverlening van Ziggo. Ook het contact via webcare of de telefoon was goed. Nu vijf jaar KPN via glasvezel en de kwaliteit en stabiliteit is minstens op hetzelfde niveau. Maar goedkoper.
omdat u niet in een glasvezel concurrentiegebied woont
Aha, dus dat groene kabeltje in mijn meterkast zorgt ervoor, dat ik ieder jaar weer het goedkoopst bij Ziggo ben.
KPN, bedankt!
Ik heb altijd bij kpn gezeten ook met de telefoon.
En ik moet zeggen dat we geen noemenswaardige fouten of veel storingen hebben gehad.
ik ben er tot nu toe erg tevreden over.
Zelfde als jouw verhaal. Glas nu via Freedom internet sinds juni, nul problemen gehad. Bij ziggo lag internet er 2x per week een paar uur uit, en was dns lookups heel traag of laden pagina's gewoon niet. Lag allemaal aan mijn apparatuur of computer/telefoon/tablet etc.
Het is een stuk beter dan ziggo als je kijkt naar bandbreedte en prijs/kwaliteit. Ik betaalde 55 euro/maand voor de middelste abbo, ik dacht iets van 250Mbit. Betaal nu 53 euro voor 1000/1000 mbit. Ziggo had ook nog een telefoon abbo in de maag gesplitst waar ik niets van af wist, noch om gevraagd had en geen restitutie voor heb gekregen.
Ik ben momenteel veel met LLMs lokaal bezig, dat zijn gigabytes aan data. Dat hengelt ie lekker snel binnen met 50MB/s. En mocht ik het naar huggingface willen uploaden dan is een 1000/1000 verbinding ideaal.
Zelfde hier. Dat was al toen het nog UPC was.
Vooral toen ik jonger was en nog thuis woonde ben ik de tel kwijtgeraakt dat ik toch maar mijn pc ging formatteren en opnieuw installeren, omdat de slechte verbinding niet aan hen lag, maar aan mij.
Ik wist dat het niet aan de pc lag, maar ja, ging toch twijfelen, want ja, wie weet. Ik speelde dagelijks Unreal Tournament dus ping was erg belangrijk voor mij destijds.
Geen 1 keer dat het geholpen had en altijd werkte de verbinding op een gegeven moment weer om voor mij onverklaarbare reden. Dit is zo vaak gebeurd dat het geen incidenten meer zijn.

Het moment dat ik in een glasvezel gebied ben gaan wonen heb ik ze ook meteen "verbannen". Zowel in mijn huidige woning als in mijn vorige uit principe de aansluiting weggehaald uit de woonkamer. Gewoon voor mijn eigen gevoel :)
Bij mij komen ze er principieel ook nooit meer in tenzij ik geen alternatief heb.

Televisie kwaliteit vind/vond ik wel altijd goed, maar ook weer niet beter voor mij dan KPN of andere alternatieven.

Ik zit nu bij KPN wat voor mij net zo'n waardeloos bedrijf is als Ziggo, maar de verbinding is tenminste symmetrisch. Mijn vorige provider was Tweak (1Gbps voor €40). Dan is het erg teleurstellend wanneer je weer met KPN (of Ziggo) zaken moet doen.
En Ziggo heeft ook gewoon veel mensen tegen zich in het harnas gejaagd in gebieden waar ze de enige aanbieder van goed breedband internet waren.
Er moet een manier zijn om bij Ziggo geregistreerd te worden als "Deze persoon gaat nooit meer kant worden"

Niet lang voor Delta hier kwam was er een enorm offensief van Ziggo. Een van de verkopers vroeg mij hoe tevreden ik was als jarenlange klant van Ziggo en of ik wist dat ik eigenlijk al glasvezel had en alleen het aller aller laatste stukje koper was?. Mijn antwoord: "Ik heb gisteren 10 GB geprobeerd te uploaden met Ziggo, hoe blij denkt u dat ik ben met de verouderde techniek en wat ik ga doen als hier Glasvezel"

Ik heb afgelopen 1,5 jaar nog wel groepen Ziggo verkopers door de wijk zien gaan maar mijn huis slaan ze over. Ik wilde ze wel tevreden ik ben met glas (van Delta)
Laatste keer dat ik checkte, ontliepen de paketten die ik zou afnemen elkaar qua prijs niet zoveel. Ik heb weinig problemen met Ziggo internet en alhoewel de belofte van betere upload snelheid me aanspreekt, hoor ik eigenlijk alleen maar problemen met betrouwbaarheid & service van Odido. Mensen die soms dagen helemaal geen internet hebben en nul op rekest krijgen bij de klantenservice. Dat heeft mij doen besluiten nog even te wachten met een overstap.
Ik had dezelfde zorgen, vriend van me had inderdaad gezeik, en heb daarom nog enkele maanden Ziggo aangehouden naast Odido, maar ik heb nog geen downtime gemeten (die ik niet zelf heb veroorzaakt...) sinds het is aangesloten ruwweg een half jaar geleden.

Geloof best dat hun service te wensen kan overlaten, ben al eens vetrokken om de service in het verleden toen het nog t-mobile was.
Maar voor die 20 euro per maand die het scheelde wou ik het wel een poging wagen. Ook omdat ik die hoogmoed van Ziggo als jarenlange monopolist een beetje beu was.

Mocht het nog drama zijn of worden kan ik over een half jaar naar alsnog wieberen voor een andere glas provider want dan is Odido's exclusiviteit weg.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 19 december 2024 11:31]

Wij hebben Odido glasvezel, maar ook mobiel internet, en hiervoor T-Mobile, maar we hebben echt 0 issues tot nu toe. Met T-Mobile in het verleden ook nooit problemen gehad. Zou ook raar zijn als de betrouwbaarheid opeens waardeloos is na de overname. Het is niet alsof de infrastructuur opeens verandert :+ Klantenservice kan ik niks over zeggen aangezien ik die nog nooit nodig heb gehad.
Ik ga voor t eerst zelf van Ziggo naar Odido, tot nu toe is de klantenservice heel behulpzaam geweest, zelfs gratis ethernet kabels gekregen, zit helaas nog wel met Vodafone vast voor de komende 1,5 jaar.. maarja..
Ging ook er vanuit dat ik gewoon voor ~ 50/mnd door mocht bij ziggo, ze boden niet lager dan 69,99/mnd eerste 6 en daarna 79,99.. Odido is nog goedkoper en (volgens mn buren) ook stabieler, scheelt minimaal 10ms (als ziggo 29ms is) toen ik op hun netwerk testte per request/game ping (en ik zit op ~29-259 bij ziggo)

Ik baal er wel van, ouders al 30-40 jaar bij Ziggo (en daarvoor @Home en andere namen voordat t ziggo werd), kreeg altijd goede support, overigens ook altijd 200GB gratis op mn vodafone abbonement als internet thuis uitviel door schade/storing of whatever, maar nu moet ik t gaan doen met 12gb voor 12,50/mnd voor de komende 1,5 jaar.. en daarbij nog de inflatiecorrectie erboven :P
Vond de 24gb wel fijner maarja, krijg je ervan als je wegloopt i guess haha
29ms? Zelfs ADSL2+ lijn heeft een lagere ping dan dat xD Als gamer kan je dan beter op de telefoonlijn zitten of zelfs klik en klaar zou zelfde latency hebben via het 5g netwerk. Te bizar voor woorden die mooie docsis techniek, 1000mbit met 29ms jezus....
Nouja.. ik weet niet welke game er meer dan 30mb/s gebruikt hoor.. Maar de ping volgens eigenlijk iedereen wel die ik tot nu toe sprak is lager bij Glasvezel (voorbeelden zijn Fortnite, Rocket League en Minecraft met ping tests), maar zoveel gebruikt een online game ook niet he :P dus nee. Je zal inderdaad geen 1000 met 29ms krijgen, Ziggo doet dat ook niet lijkt mij ondanks dat het een telefoonlijn is (Hadden ze maar snellere upload dan 100 voor 79,99/mnd..)
Ik heb nu al een paar jaar KPN glasvezel 1000/1000 bevalt prima , mijn collega heeft Odido betaald gewoon 45% minder en krijgt 2000/2000 dus in oktober 2025 als mijn contact afloopt dan stap ik over scheelt mij te veel en weet je die 1000/1000 die ik nu heb die trek ik echt niet vol het gaat ook niet over getallen maar puur om de prijs en je krijgt gewoon hetzelfde of meer , dus tja die keuze is snel gemaakt.
Ik weet niet waar u woont, maar bij mij thuis biedt Odido alleen glas aan via KPN en dat voor om en nabij hetzelfde bedrag, zeker geen 45% minder.
collega van mij betaald 35 en ik 54, dit delen door elkaar levert 0,648 dus das toch 35%wat het scheelt en hij heeft ook nog eens 2000/2000 niet dat ik dat ooit nodig heb maar goed KPN Is gewoon duur en dat is bekend dus ik stap in oktober ook over
Ben hier niet mee eens, bezit Ziggo en ODIDO alles wat ik bezit is het prijsverschil maar 9 euro duurder per maand dan bij ODIDO.
Ziggo is echt alleen interessant als je veel TV kijkt en extra zenders wil.
Ja ik ben ook zo snel mogelijk weg bij ziggo wanneer ik kan. Glasvezel ligt hier al 2 jaar maar t het is nog steeds niet aangesloten in leiderdorp. Ik wil hoge snelheden minimaal 400mb en dan is er letterlijk nog geen keus en ik vind het veelst te duur.
Ik heb de goedkoopste aansluiting bij Ziggo met kabel tv en geen enkele aanbieder biedt glasvezel en basis tv aan voor een lagere prijs. In sommige gebieden heeft u gelijk, de rest van ons heeft de keuze tussen Ziggo of KPN, die allebei veel te duur zijn. De belangrijkste reden om naar glas te gaan is dus veelal niet de prijs. Wel is de upload bij glas vaak sneller en krijgen ze bij overstap meestal een nieuwe klant korting.
De reden dus dat mensen overstappen is, dat er niet aan klantenbinding gedaan wordt en dat regelmatig switchen goedkoper is dan blijven zitten.
Volgens mij verliezen ze ook klanten omdat ze onbetrouwbaar zijn en zo ook bekend staan. Ik had laatst iemand van een callcenter aan de lijn die probeerde me een Ziggo abonnement aan te smeren zonder de naam Ziggo te noemen.
Sinds 2012 alleen in woningen gewoond met glasvezel. Sindsdien nooit meer van glasvezel afgeweest. De aangeboden uploadsnelheden zijn bedroevend op kabel, vooral ten opzichte van de downloadsnelheid.
Het is maar net waar je het voor nodig hebt.

We kunnen allemaal 300/25 bedroevend vinden maar als je de max van 25mbps nog niet eens nodig hebt. Hoe bedroevend is het dan?

Ik zou me dus niet blindstaren op snelheden alleen maar ook op het gebruik van de lijn.

Niet iedereen heeft een gig nodig. En voor een enkele keer dat je een groot bestand moet uploaden. Is iets meer geduld nodig.
Ik snap die dubbele standaard die Ziggo fans hebben niet zo goed: mMet die houding kan je ook 300 Mbps down 'nutteloos' noemen: hoe vaak download je nou veel data? In realiteit kan je 95% van wat je doet gewoon doen op een lijntje van 20 Mbps, dus waarom zeg je dan niet hetzelfde over downloaden?
Want al heb je genoeg aan enkele tientallen Mbps, alsnog gaat heel Nederland aan de 100 Mbps+ verbindingen.

Upload is net zo: *meestal* heb je geen hoge snelheid nodig. Maar die paar keren dat je een paar GB aan vakantiefoto's upload om te delen met de familie? Ja, dan is die achterlijke uploadsnelheid van Ziggo echt strontirritant.

Dus sure, je ka budgetbewust zijn en voor een lage uploadsnelheid kiezen (al snap ik niet dat mensen dan alsnog voor Ziggo gaan want Ziggo is helemaal niet goedkoper), net zoals je ook kan besparen door te kiezen voor de laagste downloadsnelheid, want voor gewoon netflix en gaming heb je aan enkele tientallen Mbps genoeg.
Maar wil je meer comfort? Dan kan je voor wat meer geld zowel sneller downloaden EN uploaden.

[Reactie gewijzigd door kiang op 19 december 2024 14:55]

Ik heb zelf een 1000/1000 glas. Heb een permanente verbinding tussen verschillende locaties met site2site VPN.

Buiten huis gaan alle iPhones en ipads over naar een VPN terug naar huis. Dus ja ik denk wel dat ik wat meer upload snellheid moet hebben.

Reden is ook dat de kids zo redelijk veilig buitenhuis ook het internet kunnen gebruiken en minder kwetsbaar ben voor wifi spoofing.

Ik geef ook altijd aan kies glasvezel als je dat kan aanvragen. Maar dan nog moet je juist kiezen voor iets wat aansluit bij jouw gebruik ipv ik wil het beste en snelste wat er is. Daar bespaar je dan ook weer op.
Dit. Ik heb een soortgelijk iets met een VPN/DNS server thuis + Pihole om via mobiel/openbare wifi etc veiliger op het internet te zitten, dat kost behoorlijk veel UPload data, en dat is echt ruk met Ziggo's lage uploadsnelheid, zeker voor de prijs van 79,99/mnd is het hoog in kosten tov wat je krijgt als je dit vergelijkt met Glasvezel providers (~50-60/mnd zonder kortingen, 1000/1000 ipv 1000/100), terwijl ziggo hier 89,99 voor vraagt in mijn gebied, was 79,99.. en 69,99 als ik een jaartje wil verlengen maar die korting geld maar voor 4 maanden..

Ja, technisch gezien hebben we nooit hoger dan 100/100 nodig, maar als je nou net dat ene grote bestand of net die ene avond veel download/upload (zoals dus in mijn geval buiten huis of gewoon een thuis servertje draaien zodat je niet alles via slome servers van datacenters moet doen die gelimiteerd kunnen zijn bij downloads) dan is hoog wel fijner.
Nogmaals zoals eerder aangaf. Jij gebruikt de lijn op een andere manier. Ja dan is de upload van 25Mbps niet tof.

Maar dat wil niet zeggen zoals de ts van deze tree aanhaalt dat upload bagger is. Het is zoals jij de lijn wilt gebruiken. Voor heel veel mensen anders dan jij en mij is die 25Mbps meer dan genoeg en niet bagger te noemen.

Het is pas bagger voor jouw op het moment dat jij niet kan doen wat jij wilt. Maar dat wil niet zeggen dat de dienst zelf bagger is.
Ik heb een pc, laptop, tablet en een telefoon aan internet hangen, begon met 40, toen naar 50 en via 100 naar 200mbps bij Ziggo, kan niet zeggen dat ik enig verschil heb gemerkt. Als ik voor minder geld langzamer zou kunnen krijgen zou ik het doen, maar ze beginnen tegenwoordig bij 200.
Nee hoor, Ziggo heeft er een abo onder geplaatst met Internet Lite. 100Mbps voor €4,50 minder per maand dan Internet Start.
Dat is nieuw voor mij, bedankt voor de tip _/-\o_
Behalve dan het feit dat Glas op andere vlakken ook superieur is . indien goed aangelegd heb je met glas altijd een betere connectie (lagere ping, lagere jitter en stabieler) , dat alleen is al reden genoeg om voor glas te kiezen.
Voor iemand die alleen wat films stuurt en mailtje beetje YouTube. Maakt dat helemaal niet uit dat ping en jitter hoger is.

Dat is alleen fijn bij specifieke taken die je op internetbril uitvoeren. Een gamer wil zo laag mogelijke ping hebben. Maar iemand die alleen casual een speeltje speelt en voornamelijk bezig is met mail en browsen is dat totaal overbodig.

Je moet je middel uitkiezen waarvoor je het gebruikt.
Zeker, maar ik zeg ook niet dat ik een gig upload nodig heb. Voor het dagelijkse gebruik en wachttijden vind ik het acceptabel om 100 Mbit/s upload te hebben. Dan heb ik bij Ziggo al 1000 down nodig, dat vind ik pas zonde. Ik heb nu bij Odido 100/100, dat is prima voor ons. En scheelt ook nog eens €25 per maand (€35 vs €60).
Wat ik echt 'nodig' heb is eigenlijk niet relevant in de vergelijking als ik sneller internet krijg voor een lagere prijs :D

Pas als Ziggo goedkoper is dan glas wordt dat een optie om over na te denken, daarom zit ik nu bij ziggo (1gbit/100mbit hele looptijd voor 35 per maand inclusief HBO Now). Maar ga ik begin komend jaar weer naar KPN (1gbit synchroon) want goedkoper dan dat ik bij Ziggo blijf en sneller.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 december 2024 11:27]

als bedrijf A 1000/1000 brengt voor 40 euro en bedrijf B brengt 1000/100 voor 40 euro dan gaan mensen voor bedrijf A, tenzij deze niet beschikbaar is voor hun, zo simpel is het.

Ik vind het wel bedroevend als bedrijf B dan niet een goedkoper aanbod brengt wegens...minder winst? (al lijkt me een aankoop beter dan geen aankoop maar goed).

Koper en kabel zijn er nu vooral nog omdat het bedrijf niet geinvesteerd heeft in glasvezel en mensen exploiteert die geen andere optie hebben of niet anders weten, want goedkoper is het amper tot niet.
Ik heb de upload van glasvezel ook helemaal niet nodig maar ik ben juist bij Ziggo weggegaan omdat ze te duur zijn. Na het uitzetten van analoge radio vind ik alleen DVB-C nog een pluspunt bij Ziggo. Dat is me te weinig.
Het gaat er bij vele vooral om wat terugkrijgt voor hetgeen wat je hebt betaald. Nodig of niet nodig is minder relevant.

Als ik bij de Lekkere Dingen Bakker voor 1 euro 1 brood krijgt, maar bij Bakker Jan krijg ik voor 1 euro 2 broden dan ga ik (en de meeste mensen die om hun centen geven) naar Bakker Jan. Ook al kunnen ze maar 1 brood op.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 19 december 2024 13:24]

Het gaat er bij vele vooral om wat terugkrijgt voor hetgeen wat je hebt betaald. Nodig of niet nodig is minder relevant.
Echt wel.
Ga maar eens bij Gamma op zoek naar een een rolletje tape voor waterleidingen, je moet er meteen 2 kopen. Of naar 2 haakjes, je moet er meteen 10 kopen.
Dat is veel geld voor 1 waterleiding of 2 haakjes, want dat is wat ik nodig heb.
Als 2 hetzelfde kosten als 10 dan koop ik er 10.
Heb ik ze meteen voor de volgende keer. Lijkt mij nogal wiedes. Ik ben geen sponsor van de Gamma.

En als ik er echt maar 2 wil hebben dan ga ik naar de Hornbach (om in deze context te blijven). Daar kan je er 2 kopen voor de prijs van 2 (en niet voor de prijs van 10).

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 19 december 2024 15:37]

Ondertussen doet ziggo aan borderline false advertising door te stellen dat zij ook een fiber netwerk hebben, dat dat netwerk niet tot aan de huizen rijkt, dat staat natuurlijk alleen in de kleine lettertjes, *en* dat snappen de verkopers op straat (bewust?) niet.
Dan krijg je de doodoener te horen: "Ja maar dat heb je toch niet nodig". Kan je de vraag ook aan hun stellen hoeveel mensen er daadwerkelijk 1200MBit aan download nodig hebben. Met die beredenering kunnen we met zn allen op VDSL zitten want waarom zou je naar coaxmoeten.

Hoe vaak ze wel niet zeggen dat ze glasvezel hebben en het echt precies hetzelfde is als Odido. En dan vraag je waarom er dan Coax mijn huis binnenkomt en komen ze met een onzinverhaal dat de rest van mijn huis ook over koper gaat.
Weg met die verouderde meuk. Ziggo zou flink minder moeten kosten vergeleken met glasvezel als ze enig vorm van bestaansrecht willen hebben.
Mag een toezichthouder zich wel over buigen dit.

Dat "koper heb je ook in huis" verhaal is echt kolder, coax en UTP zijn niet vergelijkbaar.

En ze leveren ook qua product niet hetzelfde als Odido want die upload die Ziggo levert is exact een tiende van de snelheid die bij Odido krijgt, en latency over coax is ook gewoon veel hoger dan over glas.
Er zijn ook steeds minder mensen met Coax in huis, dus ze moeten wel een keer over zou je zeggen.
Als je nieuwbouw hebt brengt Ziggo idd gewoon glas je huis in, om dat vervolgens in je huis te converteren naar coax zodat je er een docsis modem op kan prikken.
Ziggo gaat daar voorlopig niet van af stappen hoor.
Waarom ga je met die mensen in gesprek :P

Ziggo heeft me nu precies 10x proberen te bellen om me over te halen maar heb ze gewoon geblokkeerd, ze vallen mijn voicemail maar lastig. Ze wilde de korting van concurrentie niet evenaren en dus heb ik de keus gemaakt weg te gaan maar daarna willen ze ineens wel praten over kortingen, te laat Ziggo had het meteen aangeboden (of uberhaubt als verlenging voorgesteld) :)

Maarja ze moeten het dus duidelijk hebben van mensen die het zelf ook niet snappen en denken dat je niet kan overstappen oid (of daar te lui voor zijn). Prima maar ik werk daar niet aan mee als het niet ten goede van mij komt.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 december 2024 11:31]

Ziggo heeft me nu precies 10x proberen te bellen om me over te halen maar heb ze gewoon geblokkeerd
"Een leuke aanbieding? Momentje dan roep ik mijn vader even voor u!"

Dan laat je ze gewoon wachten tot ze ophangen. Werkt prima :-)
Of gewoon zeggen dat je geen interesse hebt. Dat werkt nog beter.
Ja, direct dingen afkappen. Anders luisteren ze nog 10-20 minuten mee met wat er thuis gebeurt.

Aan de deur ook, alles direct afkappen, al die verkopers mogen niet eens hun kwijl verhaal starten.

De hele advertentie-commercie wereld is zo vervuild, dat was 25 jaar geleden al niet leuk meer, en is nu alleen maar nog erger geworden.
Dit is overigens niet veel anders als wat alle fiberboeren tegenwoordig doen met XGSPON. Het verschil zit hem in het type aansluiting maar allebei zijn het shared lijnen. Het grootste verschil zit hem in de bandbreedteallocatie mbt upload wat vooral bij kabel een ding is.

Voor de eindgebruiker komt er een RJ45 stekker uit het eindpunt, of dit nu een ziggo modem is of een fiberboer mediaconverter.

Dat ze de waarheid verder met een loopje nemen is te verwachten met straatverkopers.
en de stabiliteit van fiber is ook veel hoger. geen ruis, overspraak, corrosie etc.
Benieuwd of in de toekomst ook “fixed wireless” zoals Klik&Klaar gaat worden meegenomen. Zelf nog niet bereid om mijn glas er voor op te zeggen, maar zeker voor koper kan het een prima alternatief zijn.
Voor mij is die toekomst er al met Klik&Klaar en dat is ook gelijk de enige optie.
Glasvezel kan aangeboden worden maar pas over een paar maanden ivm problemen met de glasvezelkabel en dan 100mb/s up down voor €70 of €49 met +/- €2000 afkoop buitengebied toeslag. Ziggo coax ligt er niet en koper levert slechts 4mb/s.
Gelukkig een Odido 5G mast in line of sight en daardoor gemiddeld 350mb/s up en 150mb/s /down voor €20 ivm een 2e Odido abonnement. Mij hoor je niet klagen O-)
Starlink is ook een prima alternatief 8-)
Ik had er nooit naar gekeken, maar Klik&Klaar (met theoretisch 300Mbit) is goedkoper dan Ziggo met 100Mbit.
Dus als die Klik&Klaar op je adres stabiel en acceptabele snelheden haalt, is dat zeker een goed alternatief. Als je meer dan 300Mbit nodig hebt, heb je er dus niet zo veel aan. Ook moet dat vaste-5g zich natuurlijk nog een beetje bewijzen. Dus qua snelheidstabiliteit en zo. Het is toch vervelend dat als je aan videobellen bent voor je werk, en de puber in de zomervakantie een film opstart, dat je dan wegvalt uit je thuiswerkgesprek ;). Maar goed. Ik denk dat daar nu nog niets over te zeggen is.
Wij hebben iets dergelijks een tijd gehad in het buitengebied (vrij veld naar de mast) en vergeet niet dat het heel erg weersafhankelijk kan zijn, zelfs als je complete line of sight hebt met de mast. Vooral regen wil wel eens de snelheden in elkaar doen zakken en dat is toch heel jammer als je in de winter op een regenachtige avond Netflix wil kijken en ineens is er nog naar 1 MBit over. Er gaat echt niets boven een kabel of fiber.

[Reactie gewijzigd door EraYaN op 19 december 2024 12:41]

Toen der tijd hadden ze gewoon over de schutting gekeken en was het whatever de andere had plus een beetje. Maar goed was toen nog 4G natuurlijk.
Of je hebt iets onbetrouwbaars voor 35 euro, of iets betrouwbaars voor 55 euro.
Kies je gif :)

In het geval van @EraYaN was die draadloze oplossing blijkbaar niet toereikend. Dit zegt natuurlijk niets over een ander. Misschien dat het op mijn of jouw adres prima voldoet. (Ik wil dus niet suggereren dat die draadloze oplossing een prutproduct is voor het geval.)

Als je altijd minimaal, ongeveer 30Mbit haalt is het natuurlijk prima (afhankelijk van je snelheidseisen/benodigdheden), maar als je regelmatig 1Mbit haalt, schiet het niet op natuurlijk.
Blijkbaar is bij @EraYaN kabel dan wel glas wel betrouwbaar.
35 euro? Het is in dit geval maar 25 (en 20 met korting)...

Voor individuen zal fixed wirless hit or miss zijn, omdat het wat afhankelijk is van je afstand tot een mast, en ja, als het wat populairder wordt, dan kan congestie ook een issue worden, maar dat was in de begintijd op de kabel ook het geval.

Mijn verwachting is dat fixed wireless alleen maar betrouwbaarder zal worden als de technologie en de processen voor consumenten verder volwassen wordt.

Geen idee hoe oud je bent, maar denk maar terug aan uberhaupt de begintijd van mobiele telefonie. Dat was leuk voor buitenshuis, maar op ieder bureau stond nog een vaste telefoon, want de kwaliteit van de gesprekken was beter en connectiviteit betrouwbaarder. (Had je van die mooie IP-telefoons, die je konden "volgen"). Tegenwoordig staat er misschien bij de receptie nog 1.
Ik noemde maar een bedrag… maar 20-25 euro voor iets waar je niet op kunt vertrouwen schiet ook niet op natuurlijk.

Wat ik al schreef. Het zal op het moment per adres verschillen. Maar wat die ander zei, dat het heel erg weer-afhankelijk is op het moment, klinkt dat niet veelbelovend op het moment.

Allicht wordt het beter. Misschien niet. Daar kunnen we nu nog niks over zeggen. Misschien gaat het nooit wat worden. Misschien gaat het heel serieus worden.
Kijk naar digitenne. Dat is ook nooit echt populair geworden.

Ik heb sinds GSM nooit problemen gekend met bereikbaar zijn in huis. (Altijd in de randstad gewoond. Allicht maakt dat uit.)
De voorloper van GSM, ben de naam even kwijt, werd niet voor niets een autotelefoon genoemd. Die werkte alleen (enigszins betrouwbaar) buitenshuis.
In den beginne had men volgens mij vooral een vaste lijn, omdat mobiel bellen en gebeld worden veel geld kostte. (Voor beide partijen).
Wat je zegt: locatie afhankelijk. Juist op fiber kan ik hier niet vertrouwen want het is onbekend wanneer ze kunnen gaan leveren. Een toegezegde datum bleek na veel navragen niet haalbaar (handig als je veel thuiswerkt).
Een paar maanden geleden woonde ik nog in de bewoonde wereld en daar was fiber totaal geen probleem en stabiel.
Bij mij draait het nu voor 20-25 stabiel. De truc was wel een eigen router op een paar meter achter de Odido router zodat de wifi en 5g elkaar niet storen.
Dat is wel een ander verhaal natuurlijk. Deze dienst is op dat beschreven adres als dienst niet stabiel, maar wel beschikbaar.

Als het bij jou wel stabiel is, dan is het dus gewoon een goede oplossing voor jou.

Ik suggereer nergens dat het slecht of goed is hè? Ik ken het niet. Ik ken niemand die het heeft. Ik lees nu twee verhalen. Een negatief, een positief, dus dat kan nog steeds alle kanten op 😊

Het is niet te voorspellen hoe stabiel door is als het veel gebruikt gaat worden.

Vroeger was kabel-internet rond 1900 niet vooruit te schoppen. Tegenwoordig is kabel-internet gewoon goed. Uiteraard zijn er zwakke plekken, en die zie je het meeste klagen.

Een paar huizen hier verderop zijn ze gestopt maar glasvezel omdat het niet stabiel is bij zijn huis. Z’n buren hebben nergens last van. Waarschijnlijk dus het kabeltje in z’n tuin of zo?
Ik heb ook glas. Werkt prima. Nooit problemen. Hiervoor had ik kabel. Ook nooit problemen.

Je kunt beter iets niet hebben (en er alternatieven zijn), dan dat je een slecht product hebt.
Hoe wordt een glasvezelaansluiting gedefinieerd mbt wel of niet geactiveerd? Hier bijvoorbeeld hebben zowel delta als glaspoort glasvezel kabels getrokken maar omdat delta initieel de aansluiting alleen tot in huis wilde aanleggen als je een abonnement zou nemen stopt die bij de meeste huishoudens ergens voor de tuin. Word dat alsnog als een (niet geactiveerde) aansluiting gezien? Zo ja, dan is het aantal aansluitingen vs huishoudens namelijk nogal scheef.
Daar zijn definities voor: Homes passed (plus) / homes connected / homes activated.

Hier zie je een visuele weergave van deze definities:
https://www.hubersuhner.c...-plus-and-homes-connected

Hier de definities van ACM: https://www.acm.nl/system...gen-en-definitielijst.pdf

[Reactie gewijzigd door Neyluzz op 19 december 2024 11:26]

Waarbij die termen dus niet eenduidig worden toepast om te stellen wat de voortgang is.

Zelfs de toezichthouder gebruikt termen al aangelegd en aansluiting alsof dat vergelijkbaar is met de aansluitingen en aangelegde verbindingen van bestaande netwerken.

De termen worden niet gebruikt om objectief te kunnen vergelijken. Men gebruikt het vooral om maar net te doen alsof er vergeleken met de bestaande netwerken aansluitingen zijn gerealiseerd. De betrouwbaarheid van de termen, cijfers en vergelijkingen is daarmee laag.

Verantwoording om termen niet eenduidig te gebruiken lijkt er ook niet te zijn. Als je opzettelijk termen als aansluiting en aanleg op een manier gaat gebruiken die geen recht doen aan de praktijk dan valt dat al snel onder bedrog.
Er worden normaal 3 termen gebezigd.
HP - Home Passed, dus de glasvezel loopt door de straat
HC - Home Connected, dus de glasvezel is afgewerkt in de Meterkast (oid)
HA - Home Activated, dus het betreffend huishouden heeft de glasvezel echt met een dienst in gebruik.

Die HP's zijn de verwarring hier omdat de glasvezelboeren hier dubbeltellingen in hebben, heb je een vezel van zowel ODF als KPN dan telt dat voor 2 in dit totaal overzicht. Zo komen ze ook tot 7,94 miljoen HH met glas, dus in theorie hebben 'slechts' 600.000 (van de 8,4 miljoen HH in NL) nog geen toegang tot FTTH.
De realiteit is dat nu ongeveer 60 a 65% van Nederland toegang heeft tot FTTH.
Ik heb nog m'n oude koperabonnement, maar ga het net op via glasvezel. :)
Lijkt me dat elk huis waar 1 of meer glasvezels heen liggen meetelt...

Als jij het niet hebt door laten leggen dan tel je imo dus wel mee, je hebt de optie immers wel (gehad).
Het prijsverschil is ook gewoon te groot. Wij hebben hier zo'n 20 jaar verplicht aan de Ziggo gezeten en dat kostte een hoop geld. Nu eindelijk glasvezel en op een mooie aanbieding voor nieuwe klanten bij Odido.

Ik zou graag over een paar maanden weer overstappen, maar tot nu toe is er nog geen nieuwe aanbieder gekomen. Ik vraag mij dus af wanneer ik via zo'n postcode checker andere aanbieders zal gaan treffen. Ik denk dat de glasvezel aansluiting hier nu zo'n 8 maanden ligt. Wanneer mogen andere providers over deze aansluiting een abbonement aanbieden? Desnoods terug naar Ziggo voor een aanbieding. De snelheid is een mooie extra maar het gaat voornamelijk om het geldverschil.

Enigste dat mij enigzins na staat is dat er dan weer een nieuwe installatie moet plaatsvinden. Zou het graag zelf regelen met eigen modem (op de glasvezel dus). Hebben hier een ONT hangen waar dan een gele kabel uitkomt, is het zo simpel als gewoon eigen router aansluiten waar nu de Zyxel staat (en een aantal instellingen, ? Stuurt een nieuwe provider dan ook geen modem meer op?

[Reactie gewijzigd door stfnz op 19 december 2024 11:34]

Ik wissel jaarlijks tussen KPN en Odido. Mijn eigen router heb ik setup bestand voor KPN en Odido. Bij jaarlijkse wissel even bestand laden en ik kan verder. Dat instellen moet je je heel even in verdiepen maar echt heel ingewikkeld is het niet. Dat modem/router van KPN/Odido heb ik dan ook niet nodig. Vaak wel ff aansluiten als start om de verbinding te testen/activeren.
Sinds eind januari 2022 heb je zogenoemde "Vrije modemkeuze". Je bent dus niet meer verplicht om de modem van je provider te gebruiker. Je bent dan wel verantwoordelijk voor beveiliging/updates/etc. van je modem (en netwerk). Je provider moet dan ook instellingen geven waarmee een verbinding gemaakt zou moeten kunnen worden. Of dat jou lukt hangt af van je technische kennis en het merk/soort modem wat je hebt gekozen. Je provider is niet verplicht om jou te helpen met het specifieke modem, maar met voldoende kennis moeten de gegeven instellingen genoeg zijn om het te configureren.

Wanneer je mag overstappen kun je zien in je contract met Odido. Voor zover mij bekend hebben sommige providers gezorgd dat je bij de aanleg van glasvezel gedurende de contractperiode niet kunt overstappen, maar daarna zou dat moeten kunnen.

Of je nieuwe provider ook geen modem opstuurt ligt aan die provider. Bij bijvoorbeeld Freedom kun je ervoor kiezen om geen modem te huren en dan krijg je €3 per maand korting. Misschien dat andere de procedure intern versimpeld hebben en gewoon iedereen een standaardpakket sturen; je kunt dan met je eigen modem aan het werk en dat pakket op zolder bewaren om uiteindelijk terug te sturen als je ook bij die provider opzegt.
Goedkoper en betere upload en techniek. Heel blij met mijn glasvezel die dit jaar werd aangelegd! Ziggo was prima, maar kan hier niet tegenop.

Mn ouders doen nog veel met tv, daar is Ziggo met hun mediabox wel goed in. Dus die maar laten zitten op Ziggo.
Die nieuwe WiFi TV boxen van Ziggo zijn qua beeldkwaliteit en vertraging ook niet echt meer fantastisch dus het lijkt erop dat ze de USP van 'beste TV signaal' ook niet meer zo belangrijk vinden.
Meeste wordt nog op 720p uitgezonden en het lijkt wel of het 15fps is. Het stilstaande beeld is wel beter en stabiler, dan het was. Ik heb geen vergelijk met andere providers, maar het lijkt wel of de techniek stilstaat bij Ziggo. Modem, laatste model, moet ik om de 3 dagen uit-/aanzetten, want anders werkt de VPN van mijn werk niet en loopt de verbinding "vol". Wat heeft geholpen is eerst zoveel mogelijk uitzetten en dan in bridge modus laten zetten. Het lijkt erop dat de monopolie positie Ziggo eindelijk gaat tegenwerken.

Gelukkig kan ik snel over naar glasvezel en TV kijk ik toch al bijna niet.
Ik ben al heel lang bij Ziggo, maar bv bij voetbal als het beeld een beetje bewoog leek het gras een mozaïek van groene blokjes.

Resolutie geeft slechts de maximale kwaliteit aan, maar niet de daadwerkelijke.
4k kan door lage bandbreedte slechter ogen dan 720p en zelfs nog minder.
Als het beeld stilstaat kan het redelijk ogen omdat er op dat moment voldoende bandbreedte is om het beeld met weinig compressie door te geven.
Klopt, maar we hadden het hier over de IPTV via de wifi box en die heeft blijkbaar ook minder bandbreedte dan andere streamingsdiensten.
Next mini op UTP doet het prima, is voor lineair en begingemist en terugkijk tv prima snel.

Je kunt in de instellingen kiezen voor UTP of wifi.
Mocht je geen UTP vanuit modem hebben, de meegeleverde wifi versterkers van Ziggo fungeren ook als draadloze hub, en kunnen dus op de UTP adapter van de mini worden aangesloten.

De meegeleverde standaard apps (waaronder netflix, skyshowtime etc) zijn echter rete traag op dat ding.
Zijn er TVs met ingebouwde IPTV, wat net zo makkelijk werkt als DVB-C?
Mijn afstandsbediening pakken en op '1' klikken om NPO1 te zien is geweldig voor luie mensen zoals ik. Dit is één van de reden om Ziggo te houden. De andere reden is de ouderwetse 'video opname' optie. TV Headend doet het goed op Ziggo. Zijn er goeie oplossingen om Jeugdjournaal op te namen als een nichtje of neefje er in te zien is?

Dit zijn twee dingen die mij tegenhounden.
De upstream and galvanische scheiding vind ik wel weer een goeie reden om over te stappen.
The KPN TV app op mijn Samsung TV werkt uitstekend, maar de beeldkwaliteit blijft wel achter bij KPN's eigen set top box. Een echte 'DVB over IP' standaard is volgens mij nooit van de grond gekomen. Erg jammer.
Even off-topic...
LOL. Nog iemand die TV Headend gebruikt. Wat gebruik je als cliënt op je tv? Ik vind Kodi inmiddels wat te omslachtig worden.
Goeie vraag Rene, eigenlijk knip ik meestal mijn opnames en gaan ze mijn archief in. Dan kijk ik ze met plex terug…
Hier is KPN bezig met het aanleggen van glas (via glaspoort). In de bireven wordt echter al geschermd met dat het koper binnenkort "uit" gaat en je dus nu glas moet nemen. KAn me voorstellen dat mensen het alleen daarom al laten aanleggen. Ik zit er echter niet op te wachten en heb aan mijn VDSL lijntje meer dan genoeg. Maar - mits ze onder de fundering doorgaan en niet erdoor - ze mogen het van mij naar binnen brengen.
Ga er maar vanuit. Bij ons is een jaar geleden KPN glasvezel aangelegd en deze maand is de telefoonlijn uitgeschakeld.

Ik had er ook geen behoefte aan om 10 euro per maand meer te betalen voor dezelfde snelheid, maar ze laten je geen keuze.
Ik ben helaas nogsteeds aan het wachten tot er uberhaubt glasvezel wordt gelegd voor ons huis.. Zal nog wel even duren denk ik aangezien de deadline al een dikke 6 keer is veranderd bij ODF.
Ik weet ook niet wat mijn toekomst is. Hoop KPN glasvezel. Maar hoe snel zijn ze met leggen/aansluiting. Kan zo weer 3 jaar duren.

Delta is dichtbij (tot voordeur al) maar gezien de verhalen weet ik niet of dat een betrouwbare is, of dat ik na 3 maanden hard moet wegrennen bij hun.

En Odido. Eerst huidige KPN ADSL abonnement uitzitten hopelijk volgend jaar proberen. Maar ik vind dat Odido zich ook nog moet bewijzen voor de langere termijn. Internet is toch een basisbehoefte en ik wil niet switchen elk jaar.
Mijn 2 collegas op de ICT afdeling zitten beiden bij Delta en heb ik nog geen geklaag over gehoord.. maar dat is weer net zon dingetje met providers. Je moet maar net geluk hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.