Freedom Internet verhoogt prijzen internetabonnementen en huurmodems vanaf 2025

Freedom Internet verhoogt vanaf 1 januari 2025 de prijzen van alle internetabonnementen en sommige huurmodems. De prijsstijging geldt zowel voor nieuwe als bestaande klanten. In alle gevallen wordt een internetabonnement een of twee euro per maand duurder.

De prijsveranderingen hebben volgens Freedom Internet twee redenen. Enerzijds wordt de huur van bepaalde FritzBox-modems verhoogd van twee naar drie euro per maand. Het is voor het eerst sinds 2019 dat de provider de huurprijzen van de FritzBox 5530, 7590(AX) en 7583 verhoogt. De kosten om een modem over te nemen gaan voor de vermelde modellen met 25 euro omhoog. De huur- en overnameprijzen voor de FritzBox 5490 en 5590 blijven hetzelfde.

Uitgifte modem 2024 Uitgifte modem 2023 Uitgifte modem 2022 of eerder
FritzBox 5530 € 100,- € 75,- € 50,-
FritzBox 7590(AX) € 125,- € 100,- € 75,-
FritzBox 7583 € 125,- € 100,- € 75,-

Daarnaast worden sommige internetabonnementen nog eens een euro duurder vanwege 'hogere kosten voor grondstoffen, energie en inflatie'. Klanten die vanaf 1 januari 2025 meer dan een euro per maand extra moeten gaan betalen, mogen tot en met 31 januari 2025 hun abonnement zonder extra kosten opzeggen.

De onderstaande prijzen zijn inclusief btw en gelden voor bestaande en nieuwe klanten die naast een internetabonnement een modem van Freedom Internet huren. Klanten die een eigen modem gebruiken of een modem van de provider kopen of overnemen voor een eenmalig bedrag, hoeven geen huur te betalen en betalen dus drie euro per maand minder.

Abonnement Snelheid Huidige prijs (incl. modem) Prijs per 1-1-2025 (incl. modem) Verschil
Internetverbinding DSL Onbekend € 49,- € 50,- € 1,-
Internetverbinding DSL met toeslag pairbonding Onbekend € 59,- € 60,- € 1,-
Internet glasvezel KPN WBA 50Mbit/s € 51,- € 53,- € 2,-
100Mbit/s € 53,- € 55,- € 2,-
200Mbit/s € 57,- € 59,- € 2,-
500Mbit/s € 61,- € 63,- € 2,-
1Gbit/s € 67,- € 69,- € 2,-
Internetverbinding Fiber Operator 1Gbit/s € 51,- € 53,- € 2,-
Internetverbinding Glaspoort 100Mbit/s € 51,- € 53,- € 2,-
200Mbit/s € 57,- € 59,- € 2,-
500Mbit/s € 61,- € 63,- € 2,-
1Gbit/s € 65,- € 67,- € 2,-
Internet glasvezel GDW 1Gbit/s € 51,- € 53,- € 2,-
Internet glasvezel COA 1Gbit/s € 51,- € 53,- € 2,-
Internet Glasvezel eQuest Operator 1Gbit/s € 58,- € 59,- € 1,-
Internetverbinding Fiber Crew 1Gbit/s € 51,- € 53,- € 2,-
Internetverbinding Glasweb Venray Onbekend € 17,- € 18,- € 1,-
Internetverbinding Midden-Brabant Glas Onbekend € 17,- € 18,- € 1,-
Internetverbinding Delta 50Mbit/s € 59,- € 60,- € 1,-
100Mbit/s € 62,- € 63,- € 1,-
200Mbit/s € 65,- € 66,- € 1,-
500Mbit/s € 68,- € 69,- € 1,-
1Gbit/s € 72,- € 73,- € 1,-
Internetverbinding Open Dutch Fiber 1Gbit/s € 51,- € 53,- € 2,-
Internetverbinding RE-NET Hoogeveen 1Gbit/s € 60,- € 62,- € 2,-

Door Yannick Spinner

Redacteur

28-11-2024 • 19:37

105

Submitter: GertMenkel

Reacties (105)

105
105
66
6
0
35
Wijzig sortering
Serieuze vraag: wat is precies de meerwaarde van freedom tov bv KPN als je daar zelf een fritzbox koopt of huurt? De prijs is best een stukje hoger namelijk.
Ik heb de link gelezen. Dat is vooral een tussen de oren verhaal in mijn beleving. Helemaal zoals ook door anderen hier aangegeven je de helpdesk niet of nooit nodig bent.
Ik schrok eigenlijk vooral van de krappe openingstijd van de klantenservice van freedom (10u tot 17.30 en dan alleen doordeweeks)
Je zal net een storing hebben op vrijdagmiddag om 18u. Kun je mooi wachten tot maandag 10u en misschien ook je baas moeten bellen of je wat later mag beginnen.
Als ik de KPN desk bel krijg ik gelijk 100gb tegoed voor het ongemak op mijn mobiele abonnement die ik dan mooi als hotspot kan inzetten.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 28 november 2024 21:42]

Niet dat ik het er niet mee eens ben dat die openingstijden erg mager zijn maar backup routes hebben om door te kunnen werken waar nodig moet je ook vooral zelf realiseren, dat is niet aan je ISP...

Ziggo is wel in het weekend open maar die gaat ook je issue niet oplossen voor maandagmorgen als er wat bij je moet gebeuren of je modem stuk is.

Iemand te spreken krijgen en een oplossing krijgen zijn wel twee verschillende stations.
Je ISP in het weekend kunnen bellen is vooral leuk als je hulp nodig hebt bij het instellen van je mail.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 28 november 2024 22:02]

Maar bij kpn krijg je wel tijdelijk 100gb (ieder lid van het gezin zelfs) als je een mobiel abonnement bij hen hebt. Deze kun je toch mooi gebruiken om je mobiel als hotspot in te zetten om te kunnen blijven streamen in het weekend
Ik heb sowieso al jaren een bizar hoog of gewoon geen datalimiet op mijn telefoon.
Maar als je dat niet hebt snap ik dat je dat handig vind.
Al ligt bij streaming voor mij persoonlijk niet het zwaartepunt als internet er uit ligt.

Afspraken maken met een buur met een andere ISP is ook een invalshoek.
Zeker als je dat technisch vorm weet te geven met bijvoorbeeld failover.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 28 november 2024 22:11]

Het wifi wachtwoord aan de buren geven of vragen bedoel je? Dat zou ik echt nooit willen of doen. En dan moet je ook nog maar hopen dat er geen algehele storing is waarbij het internet van de buren er ook uit ligt. Daarnaast woont niet iedereen in een rijtjeshuis waarbij de modem van de buren binnen bereik is. Als laatste moet je best een vriendschappelijke band met je buren hebben om dit überhaupt te vragen. Dan vind ik de gratis tijdelijk 100gb extra op mijn mobiele abonnement een veel fijnere oplossing.
Bij een grote storing hoef je je provider ook niet te bellen, dan is als het goed is je ISP drukdoende dat op te lossen.
Je noemt dat een nadeel want niet iedereen woont in een rijtjeshuis, maar dat je extra data krijgt op je mobiel ALS je bij KPN zit is wel een voordeel? Hoeveel % van de bevolking woont in een vrijstaand huis? Je hebt overduidelijk bias tegenover KPN.
ALS je dat hebt is dat mooi ja. Wat heb ik daar dan precies aan? Ik heb liever een betaalbaar mobiel abonnement dan KPN.

[Reactie gewijzigd door Borgia op 29 november 2024 06:49]

Mijn ervaring is anders. Ik kreeg instantaan 100GB om via mijn telefoon als hotspot te werken nadat op zaterdag ochtend de glasvezel was gebroken door straatwerkers. Op maandag was er al een mannetje om het te repareren
Het is een mooi verhaal maar je heb er niets aan. Ook zijn de prijzen zeer hoog en je krijgt er weinig voor terug.
Lijkt wel een ASN verkooppraatje.
Ik hoop oprecht dat je het verschil kunt duiden.
Het hele praatje is compleet gebakken lucht. Ik hoop oprecht dat je ooit wakker wordt en gewoon zelf voor je privacy en security gaat zorgen. Net als dat je zelf een goed mens bent en niet de ethiek van je ISP nodig hebt.
Je bedoelt dat jij dat gebakken lucht vindt. Dat mag uiteraard. Goed dat we het over privacy en security eens zijn, daar mag je inderdaad zelf voor zorgen. Maar hoe fijn is het dat je daar niet alleen in staat maar clubs als Freedom daar in meehelpen. Zelf nadenken is een groot goed. Wantrouwen naar anderen is niet nodig, de meeste mensen zijn in de aard gewoon goed :)
Dus ondanks dat ik zelf ethisch probeer te handelen in mijn leven, stel je voor dat ik dat maar in de wind moet slaan bij mijn keuzes in bedrijven waar ik diensten van afneem? Het één komt toch voort uit het ander? Ik snap dat het niet voor iedereen boeiend is, maar ik hecht daar wel degelijk waarde aan. Ik zit zelf ook in de strategische laag van het bedrijf waar ik werk, en daar probeer ik mijn ethische verantwoordelijkheid hoog te houden zo goed als dat kan. Als dat bepaalde klanten juist over de streept trekt om de keuze voor ons te maken is dat toch niet raar?

Overigens maak ik die keuze echt niet overal bewust omdat er soms gewoon een te groot gat is om te overbruggen. Maar voor Freedom betaal ik nou niet zoveel meer dan een andere provider. En de dienstverlening is er dikke prima.

[Reactie gewijzigd door --MeAngry-- op 29 november 2024 15:27]

1) Privacy. Tegenwoordig is er een Convenant bestrijding online piraterij, zie daar de bijlage.

Convenant bestrijding online piraterij zijn alle providers akkoord gegaan behalve Freedom.

2) Extra ip adressen.

3) Zie andere reacties.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 28 november 2024 20:38]

Dat Freedom niet akkoord gaat is omdat het intrinsiek de wmb belangrijkere vrijheden en privacy rechten aantast die gebruikers als individu hebben.
Iemand kan het oneens zijn met ..vul-in.. wat nog niet mag maken dat die keuze ook wordt opgelegd aan andersdenkenden.

Het is best zot dat een provider op de stoel van een overheid moet gaan zitten om af te dwingen wat een gebruiker wel of niet mag/kan doen. Dat veel gebruikers dat - vaak voor anderen - een (h)eerlijke zaak vinden, is andermans belangen negeren.
Dat een provider de keuze moet bieden of een gebruiker zichzelf wil laten pamperen middels restricties, ben ik weer voor.
Yep, we weten dat we niet te hard mogen rijden op de weg, maar het is niet aan de wegbeheerder om de verkeersregels te handhaven. Ik vind het helemaal prima dat de providers meewerken met de opsporingsdiensten om criminaliteit aan te pakken, maar daarbij blijft het ook.
Voor zover ik weet is het de enige provider waar je reverse DNS in kan laten stellen. Dat is wel lekker als je stug vasthoudt aan je eigen mailserver thuis hosten.
Glasnet ook met tevens een vast IP. Heb dit jaren lang gedaan maar extern op een VPS is wel makkelijker. Je moet wel geluk hebben met je IP reputatie.
In aanvulling op de "tastbare" zaken die al door anderen genoemd zijn: je krijgt er ook nog eens een provider voor terug die werk maakt van het beschermen van jouw internetvrijheid. Zij zijn een van de partijen die de regeringen van de Europese Unie (die samen "de Raad" zijn) voor de Europese rechter gesleept. Freedom Internet doet dat omdat de Raad, zonder rechterlijke of parlementaire toetsing, de providers heeft gedwongen het internetverkeer naar Russische staatsmedia te blokkeren -- kortweg censuur. Dat doet Freedom Internet omdat de vrijheid van meningsuiting, een belangrijk mensenrecht, onder druk staat. Propaganda maak je niet monddood met censuur, persvrijheid wel. Los van het feit dat dat soort rechtszaken ontzettend kostbaar zijn, is alleen het opkomen voor jouw vrijheid een "meerwaarde" die "best een stukje meer" mag kosten.
Betere klantenservice, een vast IPv4 adres (en een bups IPv6 addressen), een gratis domeinnaam.

Het zijn geen dingen die een standaardklant bij KPN zal willen/snappen, maar voor de "pro" klant zijn dit wel erg fijne dingen

Op de onderstaande comments:

Helpdesk: is het echt een meerwaarde tov een KPN: alleen als je een eigen modem eraan wil hangen, of vragen hebt over complexere onderwerpen, ga je ze na het configureren nog eens bellen? Waarschijnlijk niet.


Vast IP adres: persoonlijk is het wel fijn omdat het een ding minder is om naar om te kijken, bij Odido krijg je een nieuw IP als je modem te lang offline is, zou niet moeten gebeuren totdat je een stroomstoring hebt bijvoorbeeld, dan mag je ineens wat DNS records gaan updaten…

Gratis domeinnaam: leuke extra, meer niet.

Allemaal geen overtuigende argumenten om voor Freedom te gaan, iets wat ik ook niet probeerde (heb geen financieel belang erbij); en het zijn allemaal “nice to haves” absoluut geen musts

[Reactie gewijzigd door ThaStealth op 28 november 2024 21:55]

Ik heb al zeker 18 jaar hetzelfde IP-adres bij een normale consumenten lijn van KPN. Klantenservice heeft me nog nooit teleurgesteld. Domeinnaam? Je bedoelt een subdomein.
Domeinnaam? Je bedoelt een subdomein.
Als dat zo is mogen ze bij Freedom het beter communiceren. Nu lijkt het toch om een domein te gaan geen subdomein.

Wat zit er bij je internetabonnement inbegrepen?
  • Freedom Mail: 5 mailboxen en 12 aliassen;
  • Een eigen .nl domeinnaam;
  • en nog een aantal dingen meer...
Ook hier lees ik domein:
https://helpdesk.freedom....-registreer-je-een-domein
Het IP adres is net zo vast totdat het anders is of moet zijn.
Het Freedom verhaal is dan ook niet formeel contractueel overeengekomen en vond ik een beetje een kul argument dat lekker klinkt.
Er is ook iets te zeggen om juist geen vast IP adres te willen hebben zodat dat de kans op connectie-identificatie daarmee kleiner is.
Welke IP adres achter een domein zit, lijkt mij anno nu ook niet meer zo van belang.

Inzake domein, heb je bij Freedom een eigen domein waarin je naar eigen inzicht dan subdomeinen in/voor kunt aanmaken. Daarnaast is er een /48 range voor IPv6 (voor wie dat waarom dan ook van eigenbelang acht) en is er 25GByte beschikking voor 5 onafhankelijke mailboxen die inclusief een oneindig aantal aliassen op allerlei manieren inzetbaar zijn via Webmail of IMAP.

Ik geef verder toe dat meerwaarde van Freedom vooral een tussen de oren verhaal zit waarbij de passie tot principe(s) een grotere rol speelt dan het steunen van winstbelangen die KPN moet nastreven jegens haar aandeelhouders.
De support of helpdesk is wmb van minder belang dan wordt genoemd omdat eenmaal iets dat werkt, weinig tot geen support meer nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door PtrO op 28 november 2024 20:51]

Domeinnaam.

'gewoon' een naam.nl geregistreerd op jouw naam/IP

( al moet ik nog wel een keer kijken of ondertussen de nameservers aan te passen zijn, dat was niet zomaar mogelijk vorige keer dat ik dat wilde doen. )
Ik heb bij KPN ook altijd hetzelfde ip adres gehad. Voor de zekerheid net nog even gecheckt op watismijnip. Al 12 jaar ongewijzigd.

En betere helpdesk? Niet qua openingstijden van slechts 10u tot half 6 en dan ook alleen door de week. Dan moet je ook maar net thuis zijn als ze vragen om je modem te resetten.
De KPN helpdesk kun je 24 uur 7 dagen per week bellen.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 28 november 2024 20:54]

Nee KPN is tot 20:00 tegenwoordig. Die hebben wel inderdaad 24/7 dekking gehad
Klantenservice is nog steeds 24/7, alleen worden alle niet storing gerelateerde vragen naar een servicetool geleid of gevraagd volgende dag terug te bellen, spreek je in dat je een storing hebt en kom je er met de servicetool niet uit, is er nog steeds een klantenservice beschikbaar.
Dat is kpn zakelijk. Voor consumenten geldt nog steeds 24/7 .. net getest door even te bellen naar 0800 0402
Een betere klantenservice, als hij dan ooit open is......dan is hij echt super. Dat je er vrij voor moet nemen om met ze te kunnen bellen.
Van 10:00 tot 17:30 is wel kort idd.
Maar heb jij nooit pauzes op je werk? Als je een keer eerder begin bent je toch wel om 17uur thuis om ze dan te bellen?
Ik werk vanaf thuis dus voor mij geen enkel probleem. Maar er zijn zat mensen die als loonslaaf in een fabriek staan.
Ik vind dit persoonlijk redelijk zwak.

Ik heb de servicedesk echt nooit nodig. Een vast IP-adres. Ik zou niet weten wat ik er mee moet. IPv6 heb ik ook bij KPN. Een "gratis" domeinnaam. Dat zit dus bij de prijs in. Gratis bestaat tenslotte niet. Net zoals KPN met een modem in 'bruikleen' (dat is dus gewoon huur.)

M'n IPv4 adres is sinds ik glas heb, zover ik weer nooit veranderd. Ik heb een dyndns-dienst draaien zodat ik m'n VPN op hostname kan vinden. (ik heb al een domeinnaam elders)
Ik heb meerdere domeinnamen en subdomeinen naar mijn ene IP adres wijzen. Als deze veranderd moet ik 1 DNS record aanpassen. Deze heeft een TTL van 1 uur geloof ik.
Dus met 65 min is alles weer online. En ja echt veel valt er ook niet.

Ik heb 1 A-record voor mijn primaire domein
MX-records verwijzen naar als het goed is naar een A-record dus die hoef je niet te wijzigen.
En alles domeinen verwijzen met een CNAME-record ook naar dat domein.
De reserve proxy handelt die verder af bij mij intern.
En mijn provider levert geen IPv6, maar anders herhaal je niet ook naar een AAAA-record. Dan moet je misschien 2 records aanpassen.
Ik heb al jaren hetzelfde IP4 adres bij KPN, dus dat punt is wat discutabel. De helpdesk van KPN... tja... dat is een kwestie van geluk hebben, maar dankzij hun handleidingen was het een fluitje van een cent om mijn eigen modem aan te sluiten.
En die domeinnaam is ook iets waar ik alleen in de jaren 90 interesse in had.

Ik ben het met je eens, wat mij betreft is er niets wat er echt uitspringt wat mij nou warm zou maken voor Freedom.
Sommige mensen eten ook biologisch, dat is met freedom ook zo.
Bepaalde mensen kiezen voor een bedrijf met de juiste waarden en normen.
Zo ben je bijvoorbeeld contract vrij op het moment wanneer er een prijsverhoging wordt doorgevoerd. Dit laat wel zien uit wat voor hout je gesneden bent. Heb je enig idee wat odido met jouw data doet bijvoorbeeld?
Zo ben je bijvoorbeeld contract vrij op het moment wanneer er een prijsverhoging wordt doorgevoerd.
Dat is bij alle providers zo
Nope, andere providers hebben inflatiecorrecties in het contract opgenomen als uitzondering op die regel. Freedom verpakt, voor zover ik weet, die inflatiecorrectie in een algemene prijswijziging waardoor je wel kunt opzeggen.
Heb je enig idee wat odido met jouw data doet bijvoorbeeld?
Wat doet Odido dan met welke data?
Waarschijnlijk alles waarmee ze wettelijk weg kunnen komen. Wat dat is - geen idee…
Oh, dat valt wel mee. Ze delen het niet met derden (euh) maar gebruiken wel de diensten van Whooz (is dat geen derde partij?) om data te analyseren. Verder het standaard verhaal over hoe belangrijk het allemaal is en zo.
Zo ben je bijvoorbeeld contract vrij op het moment wanneer er een prijsverhoging wordt doorgevoerd.
Dit vind ik (tot nu toe) wel netjes. Freedom doet niet (toch?) aan inflatiecorrecties maar verpakt dat in een normale prijswijziging. De inflatiecorrecties zijn bij de andere providers geen rede tot opzegging en verpakt in het contract.
Als je geluk hebt, dan heb je bij freedom keuze van uitstekende internetverbindingen die zonder kortingen vergelijkbaar zijn met KPN. Verder is Freedom als kleine provider minder op de radar van bepaalde partijen die tegen de vrijheid van informatie zijn. Als laatste heeft Freedom andere peering dan KPN (AMS-IX vs NL-IX), maar ik weet niet hoe je zoiets vergelijkt.
Voor 95% van de mensen maakt het allemaal niet uit. Ze zijn inderdaad voor Privacy, maar als er wetten en regels komen moeten ook zij zich er aan voldoen..

Voor de handigere persoon krijg je een vast IP adres (IPv4) en krijg je een hele reeks aan IPv6 adressen (/48 subnet). Je hebt nog wat andere dingetjes zoals bijvoorbeeld reverse DNS, een gratis eigen domein en (in mijn ervaring) is te klantenservice net wat technischer dan de rest, maar dat beoordeel ik aan de hand van één keer dat ik ze nodig had :)

Voor de rest van Nederland is bovenstaande niet van belang. Die willen internet en TV, zo snel mogelijk en met zoveel mogelijk zenders voor zo weinig mogelijk geld :)
Bij mij is de prijs ongeveer 25% lager. Dit komt omdat Freedom geen gebruik hoeft te maken van de KPN netwerk bij mij en laat zien wat echte concurrentie kan doen.
Nette verhoging, geen gekke zaken zoals Ziggo al jaren doet en in de e mail zegt men:
Wat betekent dit voor jou?
De prijswijzigingen zijn afhankelijk van het netwerk waarover wij jouw internetverbinding leveren.
Ik vertaal dit naar dat Freedom de hogere kosten vanuit de netwerken waarover ze bij de klant binnenkomen doorrekenen naar de consument. Lijkt mij niet onredelijk.
En dat gezegd hebbende, Freedom is niet jouw provider als je voor een dubelletje op de eerste rang wilt zitten.
Ze zijn niet de goedkoopste wel de beste qua product / service.
Aan de andere kant vind ik ze ook niet duur. Kijk eens wat je voor hetzelfde pakket bij KPN betaald, waar dat überhaupt al mogelijk is.

Maar bij kpn betaal je voor 1gbps, inql Fritsbox en service plus ook een aardig bedrag.
Daar waar je bij KPN zelfs dan nog niet deze service krijgt.

Het is misschien veel geld, maar duur vind ik het product niet.

Ik vergelijk dit met mijn werkgever, wij bieden aan zakelijke klanten ook internet aan, maar bieden wel een zeer goede service waar de klant ook voor betaald.
Is het duur dat we altijd een active-passive verbinding bieden met 5G backup, een monteur die binnen 1 uur aan rijd, en 24/7 een monitoring hebben waar wij de storing vaak eerder constateren dan de klant ons belt.

Dit alles kost het veelvoudige van wat klanten bij kpn kwijt zullen zijn, maar deze service is wel iets waar sommige zakelijke klanten om vragen.

Hetzelfde kan je zeggen over deze provider, is die noybevhr duur voor de service die je krijgt?
Maar bij kpn betaal je voor 1gbps, inql Fritsbox en service plus ook een aardig bedrag.
Daar waar je bij KPN zelfs dan nog niet deze service krijgt.
Bij deze argumenten heb ik altijd een beetje een scheef gevoel.

Ik heb helemaal geen behoefte aan een Fritsbox of een puike helpdesk. En dan is KPN met 52,50 per maand voor een 1Gbit-aansluiting toch best een boel goedkoper/minder geld.

Dus wat dat betreft past dat helemaal niet bij mij wat Freedom aanbiedt. Daar 'moet' ik die goede servicedeskdienst afnemen die ik helemaal niet nodig heb. Zeker niet voor een tientje per maand extra.


N.B. Voor zakelijke toepassingen is het wat mij betreft een heel ander verhaal, maar voor mij als particulier...
En dat is prima uiteraard. Je kan je geld maar één keer uitgeven en wat geen waarde voor jou heeft, daar kies je niet voor. Het aardige is dat de techniek zo langzamerhand niet meer uitmaakt. Alle partijen bieden prima internet en alle marktpartijen hebben weleens een slechte dag in hun service verlening. Voor mij is Freedom een logisch vervolg op XS4ALL qua normen en waarden en waar ik me goed bij voel. En dat is ook best. Het één is niet beter dan het ander. Het is iets met emotie :)
Misschien dat ze bij jou over een duurdere glasvezeloperator leveren, maar ik betaal (nu nog) €51/mnd aan Freedom voor 1GBit glasvezel en huur fritzbox. Da's kaal internet zonder telefonie of TV.
Klopt. Ik heb alleen KPN, en daarmee is Freedom ruim 10 euro duurder per maand.
Dat hangt dus van je netwerk af, waar je op zit. Ik zie in de lijst in het artikel een spread op 1Gbps van €21. Dat is best veel.
Klopt. Maar ik heb geen keus van het netwerk. :)
Ik heb alleen KPN tot m'n beschikking. Daar kan Freedom natuurlijk niks aan doen, maar dat is natuurlijk niet mijn probleem. Ze zijn gewoon een stuk duurder dan KPN zelf. (ik kies met m'n pegels zeg maar. ;) )
Bij KPN wordt nog wel eens met prijzen gestunt (eerste zes maanden minder/gratis/Xbox erbij). Dat kan natuurlijk alleen als je een hele hoop trouwe klanten hebt die de hoofdprijs betalen, iets dat Freedom (nog) niet heeft. Schaalvoordeel blijft helaas, zelfs als beglazers een eerlijke prijs vragen voor de lijnen die ze aanleggen waardoor kleinere spelers een kans krijgen.

Overigens vind ik het wel klasse dat Freedom de optie aanbiedt om het huurmodem af te kopen tegen een redelijke (lijkt op halve aankoop-) prijs als je het niet eens bent met de huurprijsverhoging.

Persoonlijk vind ik dat Freedom het geld waard is, maar voor de meeste mensen is KPN stukken goedkoper zonder echte nadelen.
Daarom betaal ik bij Freedom als founding member gewoon per jaar wat dan 10 maanden is. (Ook dat gaat omhoog.)

Overigens @YannickSpinner de snelheid van DSL is het maximale dat men (bijv KPN WBA) op jouw adres kan leveren. Dus als je VDSL2 hebt en je zit dicht bij de centrale dan kan dat zomaar max volgens spec zijn (in mijn geval 200+/30 mbit). Met pair bonding zou het nog meer betreffen.

Nog een maand of 10 en ik kan Odido opzeggen en ODF via Freedom nemen (met founding member status). Overigens heb ik de DSL fallback nog wel 'ns nodig gehad...
Thanks! Dat is inderdaad ook de reden waarom er 'onbekend' staat. Het verschilt te veel per adres om daar iets algemeens over neer te zetten
Kijk verhoging is nooit leuk. Inderdaad redelijk acceptabel verhoging en wat ook netjes is voor iedereen zowel huidige als nieuwe klant. Dat is wel zo eerlijk en zo werkt inflatie namelijk.

Sommige providers gooien de prijs omhoog onder inflatie reden (kunt geen kant uit omdat je nog 1 jaar moet ivm 2 jarig contract) maar volgens hetzelfde abbo word in prijs verlaagd voor nieuwe klanten ivm concurrentie, inflatie is ineens van de baan dat klopt niet helemaal... Hier een mooi voorbeeld.
Zelfs met €3 per maand moet je zo'n Fritz!Box modem wel heel lang huren wil je de consumentenprijs halen. Bovendien draag je na de overname van het apparaat zelf het risico voor defecten.

De prijsverhoging van de abonnementen zit nog ver onder de verhogingen die andere bedrijven hanteren, dus het valt wat dat betreft nog best wel mee.
Wat het modem betreft: als je het voor de 5530 omrekent is het de consumentenprijs uitgesmeerd over vijf jaar. Dat is ook precies de garantietermijn die AVM geeft. De vraag is: krijg je bij een defect binnen die tijd sneller een nieuw modem via Freedom of via AVM? Daarnaast, als je het modem langer dan vijf jaar huurt, vindt Freedom het dan wel mooi dat het nog steeds werkt? (Van XS4ALL/KPN ook nooit een nieuw modem gekregen.)
Freedom constateerde vorig jaar dat ze bij mij in de wijk via een ander belichter konden leveren dan de al aanwezige kpn. Freedom heeft mij dat toen netjes gemeld en details geregeld. Van de toen 200Mbit bij kpn naar nu 1Gbit bij een andere belichter Zie de prijzen hier boven voor de verschillen.

Daarbij moest wel de glas-techniek worden aangepast. Dat bleek niet alleen met een andere fom te kunnen maar de FB5430 moest ook vervangen worden. Dat is allemaal netjes gebeurt, de nieuwe modem was binnen ruim voordat de omzetting daar was. De enige pijn die ik had is dat de tweede glasvezel bij mij in huis bij de aanleg al beschadigd was. Dus die konden ze niet gebruiken en het koste even om ze daar van te overtuigen.

Dus ja: goede ervaring met Freedom: Netjes doorgeven dat het goedkoper kan met de zelfde kwaliteit. En het overstappen goed voorbereid ondanks dat ik veel zelf deed.
Netjes doorgeven dat het goedkoper kan met de zelfde kwaliteit
Objectief hogere kwaliteit (alleen al downloadsnelheid x5, upload hebben we niet over, latency zal minstens iets beter zijn), al kan VDSL2 qua techniek heel goed zijn... als je geluk hebt...

[Reactie gewijzigd door Jerie op 28 november 2024 23:17]

In dit geval ging het om een glasvezel verbinding. Het was van aon naar gpon. En dat is van een eigen glasvezel naar een gedeelde aansluiting. Net zoals dat altijd al met adsl en kabel-internet gebeurt. Hoe de verdeling en verhoudingen zijn is mij niet bekend. Ook is het vanaf de centrale naar internet ook altijd al een gedeelde aansluiting dus gedeelde bandbreedte.

Gelukkig is dat allemaal in glasvezel-bandbreedte en met glasvezel-latency. Gezien het thuis allemaal met gigabit (up en down) werkt en ik de 200Mbit van 'vroeger' al niet eens vol kreeg heb ik geen snelheidsproblemen.
tldr; huur het modem voor de onverbrekelijke werkingsgarantie.

Met koop zal iemand geen aanspraak kunnen maken op (directe) vervanging, bij welk defect dan ook en geldt alleen de wettelijk overengekomen verplichting (2 jaar winkel via Freedom en de laatste 3 jaar fabriek via AVM).
In het beste geval zal de consument de onzinnige RMA procedure gaan doorlopen waarin bmw geen contractuele voorziening is die de consument voorziet van een reserve- modem.

Bij modemhuur en indien defect kan iemanfd wel een werkingsrecht doen gelden en Freedom daarvoor bmw reservemodems op de plank heeft liggen.
bron: Voorwaarden Freedom
10.6 Wij verzorgen de reparatie van de Voorzieningen. Reparatiekosten zijn voor onze rekening, tenzij sprake is van grove schuld of opzet aan jouw kant en de schade aan jou toe te rekenen is. Wij kunnen eventueel besluiten onderzoek uit te voeren naar de oorzaak van de schade en die op jou verhalen.

Je krijgt zo snel mogelijk andere Voorzieningen toegestuurd, zodat je gebruik kunt blijven maken van de Dienst(en) tijdens je Abonnement. Wij zijn niet verantwoordelijk voor het feit dat je tijdelijk geen gebruik kunt maken van de Dienst(en) of enige schade die daardoor ontstaat.
Dit laatste, is weer de bekende disclaimer die alles op losse schroeven zet.

[Reactie gewijzigd door PtrO op 29 november 2024 12:59]

Het mooie van Freedom.nl is dat je de keuze hebt. En de keuze is reéel: 2 a 3 euro per maand, 24 tot 36 euro per jaar dus een modem van 150 tot 200 euro is in zo'n 6 jaar op break-even. Naar mijn ervaring de afgeloipen 20 jaar is dat best reëel.

Tel daarbij dat hier in huis nog 3 oude modems liggen van diverse redenen om modems te wisselen waarbij de provider de moden niet terug hoefde, Dus reserve is aanwezig al hebben zommige een onhebbelijk defect. Maar in mijn huidige situatie zijn problemen met telefonie van isdn via pots tot adsl geen probleem meer en kan ik de rest van die modems wel aardig gebruiken. Op dit moment als mesh-repeater bijvoorbeeld.
Tweehands fritsboksje erbij nemen voor noodgevallen...
Zelfs met €3 per maand moet je zo'n Fritz!Box modem wel heel lang huren wil je de consumentenprijs halen. Bovendien draag je na de overname van het apparaat zelf het risico voor defecten.
Je koopt het apparaat als consument, dus hebt daar gewoon de bijbehorende garantie bij.
Voor een apparaat uit de categorie "Computer" (waaronder ook routers vallen) met een prijs van 0-299 euro geeft UNETO-VNI een levensduur van 2 jaar aan.
Als ik mijn Fritz!Box 7590 uit juli 2022 zou gaan kopen voor €75 dan is deze al ouder dan de aangegeven levensduur (niet realistisch, maar een rechter zou deze lijst ook hanteren), het is bovendien een tweedehands apparaat met een prijs die ook de verwachtingen moet temperen.

Zo lang je dat ding huurt is het risico voor Freedom als er defecten ontstaan (ervan uitgaand dat het apparaat normaal is gebruikt). Dit in combinatie met de huurprijs (KPN vraagt bijvoorbeeld €7,49 per maand) vormt voor mij een reden om het modem te blijven huren.
Voor een apparaat uit de categorie "Computer" (waaronder ook routers vallen) met een prijs van 0-299 euro geeft UNETO-VNI een levensduur van 2 jaar aan.
Als ik mijn Fritz!Box 7590 uit juli 2022 zou gaan kopen voor €75 dan is deze al ouder dan de aangegeven levensduur (niet realistisch, maar een rechter zou deze lijst ook hanteren), het is bovendien een tweedehands apparaat met een prijs die ook de verwachtingen moet temperen.
Het is een apparaat verkocht door een bedrijf aan een consument, waar gewoon garantie bijhoort.

Verder citeer je selectief. UNETO-VNI spreekt voor die categorie over "(pc, notebooks, tablets, gameconsoles)", niet over netwerkapparatuur. Van die categorie mag je verwachten dat het langer meegaat, gezien hoe weinig ze vervangen worden voor nieuwere modellen door providers.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 november 2024 22:37]

Daarop aanvullend zegt UNETO-VNI wettelijk helemaal niets en kan men daar geheel niets aan ontlenen, helaas is in je recht staan en je recht krijgen, lang altijd niet vanzelfsprekend.
Het is een apparaat verkocht door een bedrijf aan een consument, waar gewoon garantie bijhoort.
Het is een tweedehands apparaat, meer dan twee jaar oud en de afgelopen jaren lag de winkelprijs grofweg rond de €200. Als je die voor €75 koopt dan mag je niet verwachten dat die de oorspronkelijk verwachte levensduur zal hebben.
Verder citeer je selectief. UNETO-VNI spreekt voor die categorie over "(pc, notebooks, tablets, gameconsoles)", niet over netwerkapparatuur.
Over selectief citeren gesproken, in het document https://www.techniekneder...afschrijvingsmethoden.pdf staat "Computer: pc’s, laptops, notebooks,
tablets, e-books, game-consoles, beamers, routers, monitors en printers." Routers vallen onder netwerkapparatuur.
En ja, van veel van die apparatuur (zoals -- maar niet uitsluitend -- routers, monitoren, printers) is de ervaring dat die veel langer mee kunnen gaan dan twee jaar. Het gaat echter om een korte lijst waarbij alle mogelijke apparaten die de branche verkoopt in tien groepen zijn onderverdeeld.
Persoonlijke ervaring kan enorm afwijken en zal ook afhangen van zaken als merk en hoe je met je spullen omgaat. Ik had ook niet verwacht dat m'n wekkerradio na 40 jaar nog steeds werkt (behuizing is een beetje vergeeld, maar de rode LED display is nog perfect), en toch is de levensduur die je bij aankoop mag verwachten aanzienlijk korter.

De lijst heeft geen wettelijke status, maar het blijkt dat in de praktijk veelal die lijst wordt aangehouden om in te schatten wat de te verwachten levensduur van een apparaat is. De wetgever heeft geen levensduur van goederen genoemd. Geschillencommissies en rechters moeten zich in hun uitspraken ergens op baseren en dan blijkt dergelijke informatie van een brancheorganisatie vaak meegenomen te worden. Jurisprudentie is dit natuurlijk langzamerhand aan het vervangen.
Die KPN Wba toeslag moet echt heel snel omlaag. Prijsverschil van 16 euro (bij 1 GBit) is echt achterlijk.
Daar waar het kan en mag biedt Freedom netjes internet aan via een andere/alternative belichter. Zo ben ik van 200 Mbit via kpn naar 1 Gbit via een andere belichter gegaan en de prijs ging serieus naar beneden.
Monopolist gonna monopolize.
Netjes dat je mag opzeggen binnen je contracttermijn.
Tsja. Contractbreuk van de ene kant, dan mag het ook van de andere kant. Denk dat ze niet anders kunnen.
Indexering is geen reden tot het opzeggen van je contract zolang dat maar in de Algemene Voorwaarden staat. Guess what, dat staat bij alle grote jongens daar dan ook in. Dus inderdaad netjes van Freedom, met één zinnetje hadden ze dat kunnen voorkomen. Heerlijk transparant van ze.
Ze indexeren in de meeste gevallen met meer dan het vastgestelde inflatiepercentage, dus dat zinnetje had geen verschil gemaakt. Je kunt dan gewoon opzeggen.
In de AV van de meeste bedrijven staat hoe ze tot die indexering komen. Wat zegt Odido bijvoorbeeld:
Odido is gerechtigd om ieder jaar in januari haar tarieven aan te passen als gevolg van inflatie. Deze aanpassing wordt gebaseerd op de jaarmutatie CPI (Consumenten-prijsindexcijfer) van het CBS in de maand juni van het voorafgaande jaar. Odido voert geen inflatiecorrectie door als er drie maanden of minder van je overeenkomst verstreken zijn.
Wat ze vervolgens doen staat hier. Spoiler: Het klopt precies met hun AV. Als ik even een steekproef doe naar indexeringen in de afgelopen jaren van Odido, VF-Ziggo, KPN voldoen ze exact aan wat er in hun AV staat. De grote Telco's lijken te doen wat ze melden in hun AV. Caiway was in 2024 een uitzondering zo te zien waarbij prijzen meer stegen dan de inflatiecorrectie. "Ze" indexeren m.i. in de meeste gevallen conform "hun" inflatiecorrectie. Wat mij daarin irriteert is dat ze zelf een methodiek kunnen kiezen en iedereen dus anders kan indexeren en het toch "inflatiecorrectie" heet. Bottom line moet de methodiek dus vooraf bekend zijn, dat is wel duidelijk.
De mail kan beter, buiten dat ik hem twee keer ontving.
Voor de meeste netwerken zal de prijs van het internetabonnement stijgen met € 1,00 per maand.
Maar bij 15 van de 25 'netwerken' die ze noemen, gaat de prijs €2 omhoog.


En in mijn geval vertellen ze vriendelijk:
Jouw internetverbinding wordt geleverd over het netwerk van: KPN WBA
maar je moet zelf even zoeken in het rijtje naar je nieuwe prijs. Met KPN WBA bedoelen ze waarschijnlijk Wholesale Broadband Access en omdat er geen 'glasvezel' bij staat, bedoelen ze gewoon 'Internetverbinding DSL'
maar je moet zelf even zoeken in het rijtje naar je nieuwe prijs. Met KPN WBA bedoelen ze waarschijnlijk Wholesale Broadband Access en omdat er geen 'glasvezel' bij staat, bedoelen ze gewoon 'Internetverbinding DSL'
Tabel lijkt mij niet moeilijk uit te lezen. DSL is DSL (wordt maar door 1 partij geleverd). KPN WBA = FttH verzorgd door KPN.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 november 2024 20:41]

ik wil niet heel zelfverzekerd overkomen, maar ik denk dat ik een glasvezelkabel wel zou herkennen als ik hem hier in huis had.
Ik weet verder vrij zeker dat ik heden €47 per maand betaal wat overeen komt met DSL zonder modem en dat KPN geen glasvezel voor consumenten hier aanlegt.

Maar kan natuurlijk dat hun mail het fout heeft; ik had dan wel verwacht dat als ze denken dat ik FttH heb, ze ook vertellen hoe snel

[Reactie gewijzigd door dwizzy op 28 november 2024 22:08]

KPN WBA kan inderdaad ook DSL zijn. Beetje onhandig dat ze een andere benaming gebruiken dan in de tabel.
De prijs van de aansluiting gaat omhoog, EN de prijs van het evt. modem wat je huurt.
Die twee samen maken de volledige prijsverhoging.

Dat ze dat duidelijker hadden kunnen omschrijven, was misschien wel handig geweest
De mail kan beter, buiten dat ik hem twee keer ontving.
'k Kreeg hem op twee verschillende e-mailadressen.
Maar bij 15 van de 25 'netwerken' die ze noemen, gaat de prijs €2 omhoog.
Dat is de prijs inclusief modemhuur; de prijs voor het huren van een modem stijgt met €1 per maand en de prijzen van de meeste 'netwerken' ook met €1.
> Jouw internetverbinding wordt geleverd over het netwerk van: KPN WBA
maar je moet zelf even zoeken in het rijtje naar je nieuwe prijs.
Staat er bij mij ook, maar op de facturen staat toch duidelijk Glaspoort. Nu zijn de prijzen van KPN WBA en Glaspoort hetzelfde (helaas). Dus voor m'n bankrekening is er geen verschil.
Je DSL verbinding loopt via KPN WBA. Vanaf de wijkcentrale is glas. Naar wijkcentrale DSL, hopelijk VDSL2 (zo niet zou ik kijken naar Ziggo of Odido K&K, wat ook glas is vanaf wijkcentrale).
volgens mij wel VDSL2. Die 200Mb/s van Freedom Internet lijk ik niet snel elders te krijgen.
De glasvezel van "Open" Dutch Fiber ligt al een jaar voor de stoep, maar moet is niet het appartement in getrokken...
Tja... altijd weer die gebruikelijke vergelijking op kosten en features. Freedom gaat voor mij verder. Ik heb ook:
* Een inmiddels 5 jaar oude Fairphone 3
* Een bankrekening en hypotheek bij de Triodos Bank
* Een ziektekostenverzekering bij DSW
* Een Framework Laptop met Debian Linux
* Ik kies in de supermarkt voor de Bio variant van een product waar mogelijk
Kost allemaal meer dan de goedkope variant en geeft me zelden meer of betere features dan de "normale" variant. Ik geloof dat ik als relatief goed verdienende IT-er best een beetje meer mag uitgeven aan een product of dienst die de wereld een heel klein beetje beter probeert te maken.
Ik geloof daarom in de missie van Freedom Internet. Ik heb er ook in een paar certificaten (soort aandelen maar dan zonder winstuitkering of zeggenschap) geïnvesteerd.
Ik wordt daar blij van. Als je dat allemaal niets kan interesseren of de prijs voor jou om wat voor reden dan ook belangrijker is, prima.
gebeurt met elke provider. al jaren. niets helpt.
Net als de lonen. Blijven ook maar stijgen. Niets helpt.
Waarde van mijn geld blijft maar dalen. Niets helpt.
Als die van mij maar blijft stijgen.
Verdien in Nederland meer dan het minimumloon in een sector zonder cao en je hebt kans niet automatisch een salarisverhoging te krijgen. Het "probleem" van salarisverhogingen is daarmee oplosbaar... Veel mensen vinden een verhoging alleen minder een probleem dan geen verhoging.
En daarmee ook de prijzen want we hebben loonsverhoging gehad dus kunnen we de stijging weer betalen en zo gaan we maar door tot het oneindige, leve het kapitalisme.
In Spanje, 1Gb/sec, 2x mobiele telefoon met onbeperkt bellen en 200Gb Data, Amazon Prime 12 maanden, 100 Tv-kanalen (Engels en Spaans) + Gratis Voetbalshirt....€ 36,99/maand
In Pakistan nog goedkoper.
En hoe verhoudt zich dit m.b.t. gemiddeld inkomen als je Spanje vergelijkt met Nederland?
Zou mooi zijn als KPN, OdidO en Ziggo ook zulke lage verhogingen zouden doorvoeren. Echter met de "gratis" Playstation, Xbox en Nintendo aanbiedingen zullen de gemiddelde consumenten gewoon naar de standaard providers gelokt worden. Ook al betalen ze de console x1.5 tot 2x.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.