KPN verhoogt zelf databundels van sommige klanten voor 1,25 euro extra per maand

KPN heeft sommige klanten laten weten dat hun databundels vanaf januari of februari worden vergroot. Gebruikers moeten daar wel 1,25 euro per maand extra voor betalen. Wie daarin geen interesse heeft, kan 'kijken naar een ander passend abonnement bij KPN', aldus een woordvoerder.

KPN ziet naar eigen zeggen dat het dataverbruik van klanten toeneemt, bijvoorbeeld door het streamen van series of het voeren van videogesprekken. "Daarop spelen we in door sommige klanten een grotere bundel aan te bieden voor een klein bedrag extra", zegt een woordvoerder van KPN na vragen van Tweakers. De bundels worden vergroot met 10, 30 of 50GB extra data om te voorkomen dat klanten 'buiten de bundel gaan'.

Een klein deel van de prijs voor de grotere bundel wordt doorberekend aan de klant. Hun abonnement wordt 1,25 euro per maand duurder. Verder blijft het contract hetzelfde, benadrukt KPN. Niet alle klanten komen echter hiervoor in aanmerking. Om hoeveel klanten het precies gaat is niet bekendgemaakt.

Wie wel in aanmerking komt voor de extra GB's, hoeft hiervoor zelf niets te doen. KPN voert deze wijziging zelf door, zonder actie van klanten. De abonnementhouders in kwestie zijn per brief geïnformeerd, zegt KPN. Vanaf januari of februari ontvangen zij automatisch de extra GB's.

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

05-12-2024 • 15:11

146

Submitter: Hmmbob

Reacties (146)

146
146
75
4
0
61
Wijzig sortering
Is dit überhaupt toegestaan? Zomaar een abonnement eenzijdig wijzigen zonder dat de klant hier om gevraagd heeft met extra kosten als gevolg?

Zoals het hier in het artikel verwoord wordt lijkt het alsof de klant geen keuze heeft en deze databundels gewoon krijgt opgedrongen.. Rare gang van zaken.
Het gaat waarschijnlijk om oude contracten die niet meer voor x jaar vast liggen maar per direct kunnen worden opgezegd, als je het er dus niet mee eens bent kun je er makkelijk van af.
Ik heb deze mail gehad; ik heb een abonnement afgesloten met de launch van de iPhone 14 Pro Max van 20gb en die data maak ik zelden op.

Zo oud zijn die contracten dus niet. De nieuwe abonnementen van kpn spreken mij echter niet echt aan, de beperkte bundels hebben rare hoeveelheid GB en de Unlimited heeft meerdere snelheidsopties; zo’n “langzame” klinkt niet top en de snellere zijn juist weer aardig prijzig.

Iemand tips voor een goede provider?
Ik ben al twintig jaar dik tevreden met maandelijks opzegbare abonnementen bij de goedkoopste sim-only beunhaas die ik op dat moment kan vinden. Momenteel zit ik bij Ben, maar ook Simyo en Lebara en best lang Telfort gehad. Ik vind het niet prettig om ergens aan vast te zitten, vandaar maandelijks opzegbaar, maar in praktijk zit ik vaak 2-5 jaar (of nog langer) bij dezelfde provider, want ik ben telkens prima tevreden (alleen Telfort heb ik verlaten omdat ze steeds vaker storingen kregen en dat niet konden oplossen). Laatste jaren pas ik het abonnement aan op vast internet voor combikorting en/of extra data, dus Simyo icm KPN en nu Ben icm Odido.

Echt slechte providers bestaan wat mij betreft niet meer, wel slechte deals.

Door het maandelijks opzegbare abo behoud ik de deal die ik afgesloten heb, maar kon ik deze week wel weer mijn abonnement kostenloos omzetten naar hetzelfde abonnement bij dezelfde provider voor een 7% lagere prijs. Vond ik wel geinig.
Hoe gaan die overgangen van de ene naar de andere provider? M’n laatste overstap van Odido naar KPN ging niet helemaal vlekkeloos (halve dag geen bereik, doordat een vd 2 providers een ding te vroeg had gedaan en nabellen omdat eindfactuur niet juist ging). Of accepteer je bij elke overstap dat je misschien even geen bereik hebt?
KPN en Odido ging bij mij om vast internet. Van Odido kreeg ik op de overstapdag een dag lang onbeperkt mobiel internet met nadrukkelijke toestemming / aanmoediging om m’n mobiel als hotspot te gebruiken. Niet gedaan, was niet thuis.

Overstappen mobiel gaat meestal prima, maar ik heb ook wel eens een (halve?) dag geen bereik gehad door een vergelijkbaar foutje. Volgens mij vond ik dat irritant, maar geen ramp, kan het me eigenlijk niet meer zo herinneren. Ik ben in de afgelopen 20 jaar zo’n 5 of 6 keer overgestapt, beschouw mezelf daarmee geen professioneel abonnementhopper.

Mijn voornaamste punt was: alle providers zijn best ok imho, het enige wat echt verschilt is de prijs.
Staat in de mail van KPN dat je ook mag overstappen naar een andere provider? Dat staat namelijk niet in het artikel. Ook geen vermelding om welke abo’s het betreft.

Verder lijkt de tekst
De bundels worden vergroot met 10, 30 of 50GB extra data om te voorkomen dat klanten buiten de bundel gaan.
zonder aanhalingstekens (zoals de zin ervoor) gekopieerd te zijn van KPN? Nu lijkt het alsof dit zelf de conclusie is van Tweakers.
Hoi, in de mail zelf staat dit niet, de tekst luidt;

Vanaf 11 januari 2025 ga je 1,25 meer betalen per maand voor nummer 06-XXXXXxxx. Daarvoor krijg je maandelijks 30 GB extra data. Zo kan je nóg meer doen met je abonnement. Of dat nou streamen, videobellen of appen is.

En nog wat marketing en linkjes naar algemene voorwaarden :)
Wel iets wat ze hadden mogen nabellen dan. Zonder die optie vind ik dit heel raar. Zou ik niet akkoord mee gaan uit principe.
Vodafone, ben daar weg gegaan paar maanden geleden naar KPN na 4 jaar omdat KPN een goedkopere aanbieding had. Echter reuze spijt van met wat voor zooitje ze er van maken.
Hollandsnieuwe, ik heb 10.000MB/min/sms (veel te veel) voor €8/mnd. Vodafone netwerk, helemaal goed verder.
Je kunt altijd overstappen op een bundel hoger/lager. Zo ben ik op die 10.000 gekomen; ik had 5.000 voor €8,50 en ben bij een aanbieding hierheen overgestapt; je houdt dan verder die prijs.
Ga je uit de bundel, dan krijg je een sms en kun je dezelfde bundel nog eens kopen. Dus niet gelijk superhoge buiten-bundel-tarieven.
Ik zat ook bij Hollandsnieuwe (HN), ben blij dat ik daar weg ben. Ze hebben geen esim maar dat is natuurlijk mijn fout dat ik destijds slecht gelezen heb. Wat me bij HN echt tegenviel is het bereik waar veel mensen samenkomen zoals voetbalstadions, en dan met name in de rust als iedereen zijn telefoon pakt. Ik kon dan nog geen appje sturen, zo slecht was de verbinding. Nu overgestapt naar Odido voor dezelfde prijs als HN en nu heb ik wel verbinding in de rust.

8,50 euro voor 10gb is trouwens niet zo goedkoop hoor. Tegenwoordig krijg je voor die prijs een grotere bundel.

[Reactie gewijzigd door iT3CH op 6 december 2024 07:57]

Zit zelf met veel plezier bij Youfone. Stabiele verbinding 5g hier in Brabant, 25gb + onbeperkt bellen/smsen eerste jaar EUR 5,- tweede jaar EUR 10,- per maand.

Dat gezegd hebbende, hun klantenservice is wel matig, maar die heb je als het goed is niet nodig. Daarbij bieden ze ook (nog) geen ondersteuning voor smartwatches.

Edit: dat waren black friday deals, prijzen zijn nu iets anders.

[Reactie gewijzigd door royzegthoi op 5 december 2024 19:29]

Ik heb voor mijn kinderen al jaaaren Simpel.

Goeie prijs/kwaliteit. En belangrijkste voordeel was: plafond in te stellen (voor 50 cent volgens mij)
Daarmee kun je niet over je databundel heen en dus geen verrassingen achteraf.

Overweeg zelf ook over te stappen, aangezien de 'grote' providers duurder zijn zonder dat ik toegevoegde waarde merk
Ik gebruik nu al 6 jaar sim only abo van Odido,
ik ben er best tevreden over.

€ 36,99 / maand (ex btw)
Inbegrepen in het abonnement:
In NL:
Elke dag 20 GB, als het op is, kan ik via de app gratis 1 GB aanvragen (eindeloos)

In het buitenland:
70 GB / Maand in EU, Switzerland & VS
2 GB in Zone 2
1 GB in Zone 3

Een goede bundel dus als je veel reist.
Zelf zit ik bij odido, nooit echt problemen en goedkope databundel omdat ie door klantvoordeel verdubbeld wordt (heb ook vast internet).
Dat vraag ik me ook af, lijkt me dat je een contract hebt ondertekend met een afgesproken bedrag erop toch? of zie ik daar dan iets verkeerd aan.
in zo'n geval al sj een telefoon erbij kreeg. contact opzeggen en nieuwe aanschaffen, sim only of weer met een telefoon.. jou keus mar het kan, zonder extra kosten!
Die telefoon is een aparte lening met apart contract.
Meestal wel mits je per direct kan opzeggen. Als ze het beetje goed in de voorwaarden hebben staan iig.

Het vervelende is wel dat bij mobiele telefonie daar een staartje aan zit. Veel mensen betalen hun toestel maandelijks bij hun abbonoment in. Dan kun je dus of naar een goedkoper KPN abbo met een kleinere databundel, of je moet in 1 keer alles afbetalen. En dat kan tegenwoordig dus prima over de duizend euro zijn. Zelfs wanneer je gewoon het geld hebt, is dat natuurlijk niet fijn zo ongepland ff in december (en januari gaat het al in voor een groep, dus moet ook wel ff nu).

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 5 december 2024 19:48]

Ik heb het goedkoopste abonnement bij KPN, en krijg dit ook opgedrongen 30 Gb extra waar ik 800 mb per maand verbruik.

Dus nu kijken naar wat te doen, ik heb ook nog een unlimited lopen, dus die maar terug zetten naar goedkoopste en data delen gebruiken denk ik.
Is prepaid dan niet goedkoper?
Ja dit mag echter mag je dan als klant ook je contract kosteloos laten opzeggen, want zij wijzigen jouw voorwaarden.
Je krijgt wel meer dat is leuk, maar je mag niet ineens zomaar meer gaan betalen.
Is gewoon toegestaan. Klant daarentegen heeft het recht een lopend contract zonder enig issue of kosten stop te zetten wanneer dit gebeurd (mits anders beschreven wat gewoonlijk niet zo is buiten inflatiecorrecties)
KPN is altijd onbetrouwbaar geweest als het gaat om contracten en het leveren van diensten. Ze hebben lak aan hun klanten. Ik heb ooit een 'levenslang voor €xx,-' abonnement bij ze afgesloten. Daarvan werd na twee jaar (want zolang duurt een leven bij KPN) gewoon opgehoogd zonder daarover te communiceren. Ik ken ook mensen die ze dure ISDN telfoons hadden verkocht en kort daarna zomaar hadden overgezet op ADSL waarop de telefoons niet meer werkten. Oudere mensen echter die een heel duur beperkt internet abonnement hadden en daarna data moesten bijkopen kregen nooit een aanpassing van hun contract zodat zij (10 jaar geleden) ongeveer €110,- per maand kwijt waren om hun mail te lezen.
En dan heb ik het nog niet over monteurs die voor veel geld langskomen en enorm prutswerk (losse contacten) afleveren of voorstellen om een kabel midden door de kamer te trekken.
Ik weet in ieder geval zeker dat ik nooit meer diensten direct van KPN ga afnemen.
Wie daarin geen interesse heeft, kan 'kijken naar een ander passend abonnement', aldus een woordvoerder.
Lees; KPN adviseert betaalbare alternatieven te zoeken zoals Simpel, YouFone, 50+ Mobiel etc. KPN-abo's zijn schandalig duur.
Youfone is tegenwoordig onderdeel van KPN dus die kun je uit het lijstje schrappen ;)
Nou ja, niet dus. Ze zullen klanten als die vertrekken liever semi binnenboord houden, me dunkt? Plus, ik neem aan dat er op een Youfone-KPN abonnementscombinatie wel iets van combinatiekorting zit?
Dat klopt, vroeger hadden ze Telfort hiervoor. Toen kwam de italiaanse beheerder die dacht dat je merk zowel AAAAA als mensen onder bewind kan bedienen. Nu merk je toch wel dat KPN weer een budget merk PR technisch nodig heeft om te groeien op de aandeelhouders vergadering.

Het zal me niet verbazen als ze ook weer op zoek gaan naar een “XS4ALL” voor de geld-geen-issue-ik-wil-tweaken-klanten.

Die huidige “5 euro” addon zal geen xs4all vergelijking zijn.

Ik vroeg woensdag aan een niet kpn helpdesk overigens medewerker of hij m’n wan adres wel kon pingen. Ik gok dat die ping gegoogled heeft en besloot iets over whatsapp te vragen aangezien die duidelijk nog nooit een terminal venster heeft gezien in z’n leven. Blackberry messenger was inderdaad vroeger pingen…

Maar ben benieuwd welke klanten dit zijn… dat zullen niet de unlimiteds zijn.
Waarom dan?
Ik heb zelf nu al enkele jaren een abonnement bij Youfone (was ervoor KPN) vanwege de gekke verhogingen en de hoge prijzen bij KPN. Ik betaalde destijds bij Youfone minder dan de helft van het KPN abonnement en kreeg minstens net zoveel data/minuten/sms op hetzelfde netwerk!
Overigens ben ik geen grootverbruiker. 10 GB per maand is voor mij voldoende.
Ik betaal op het moment van schrijven €11,- p/maand voor die 10 GB.
Zou een dief van mijn eigen portemonnee zijn als ik zou blijven ;-)

[Reactie gewijzigd door overl0ad op 5 december 2024 17:12]

Blaze85 heeft het over een alternatief voor KPN, aangezien Youfone nu onderdeel is van KPN hoort die dus niet meer in het lijstje.
Dat was het enige dat ik probeerde te zeggen met mijn reactie, misschien had ik dat duidelijker moeten vermelden.
Het ging dus niet om een prijs of kwaliteit vergelijking.
Ik stap in januari lekker over naar YouFone in elk geval. Jaren en jaren bij KPN gezeten, maar het mobiele internet werkt al een paar maanden onwijs k*t, klantenservice kan niets vinden ook al heb ik een nieuwe SIM en 3 verschillende telefoons geprobeerd. Nu Klik&Klaar in de vrachtwagen voor €25 per maand en 30GB met unlimited bellen voor €7 voor 12 maanden en €14 voor de volgende 12. Dat afgezet tegen KPN haperend Unlimited voor €37,50 per maand. Doei KPN!
Je vind eerste 3 maand voor 5,50 euro en 9 maanden voor 11 euro met daarbovenop nog gratis aansluiten en 30 euro ING korting duur voor 25 GB en onbeperkt internet?

Ik stap met paar dagen over naar Youfone. Prima prijs als je 't mij vraagt ;)
Enige puntje hierbij is de snelheid vaak. Is dat bij Youfone ook?
Uiteraard lager dan bij KPN zelf. Zo is het met elke virtuele provider maar ruim voldoende hoor;
Alle internetbundels van Youfone zijn standaard met 5G en hebben een downloadsnelheid van 200 Mbit/s en een uploadsnelheid van 100 Mbit/s.

Indien jouw toestel geen 5G ondersteunt kun je gebruik blijven maken van het 4G+-netwerk.
Oh dat is meer dan ik had verwacht inderdaad! 👍🏻
Wel goed opletten inderdaad. Simpel (zat ik bij) heeft 150 en 50. Lebara viel mij op is als ik mij goed herinner de laagste in de markt. Veruit de laagste die op 't kpn netwerk zit.
Vodafone is nog schandaliger, na 15 jaar daar klant te zijn geweest, en meermaals moeten bellen omdat een nieuw abonnement ronduit veel goedkoper was met meer GB's, wilde ze geen 3 maanden coulance geven omdat ik naar KPN wilde overstappen tegelijkertijd met Internet vanwege de glasvezel verbinding. Kortom ze geven helemaal niks om klanten, of je nou lang of kort klant bent.
Sorry maar zowel zakelijk als particulier zegt hedendaags lengte van lidmaatschap niets meer.

Ik ben ook van trouwe klant, maar zelfs partners waar je 10 jaar zaken mee doet zullen als de bedragen groot genoeg zijn toch euro’s voor hun eieren kiezen in de huidige wereld - helaas…

churn rate vs acquisitie is het enige wat telt voor grote merken..
Waarom verwacht jij coulance als je aangeeft dat je weggaat? Zo werkt geen enkel groot concern. Die jaren tellen misschien (een klein beetje) als je bij Vodafone zou willen blijven.
Prima alternatieven als geen onbeperkt wil en weinig geld kwijt wilt zijn.

Wel goed onderzoek doen als je budget provider bij je past. Om een voorbeeld te noemen 50+ mobiel heeft als nadeel bellen en mobiel internetten dat kan niet tegelijkertijd.
KPN is duur, maar heeft ook gewoon een merkbaar beter netwerk dan veel van de kleinere providers, zelfs als ze beweren dat ze op het KPN-netwerk zitten. Ik heb met KPN (binnen Nederland) overal waar ik kom perfect bereik en top downloadsnelheden. Daar waar een bedrijf waar vrienden werken een eigen LTE-netwerk opgezet heeft omdat er zo'n slecht bereik was had ik voorheen ook al altijd prima bereik met KPN.
Dat, in combinatie met de vele extra's die ze gratis aan blijvende klanten geven (gaven?) maakt KPN voor mij een no-brainer. Ik hoeft niet een paar euro per maand te besparen op iets wat we tegenwoordig toch wel erg belangrijk vinden, en in sommige gevallen (vooral in de grensregio waar ik woon) zelfs van levensbelang kan zijn.
Ik betaal 25 euro voor onbeperkt data en bellen. Duur? Vodafone en Odido hebben dezelfde prijzen.
maar de meesten hebben die onbeperkte bundel helemaal niet nodig.....
en dan is een bundel van bijvoorbeeld 10GB (welke ze niet eens opkrijgen..) in verhouding dus schreeuwend duur...
En bij wie ligt die fout? De klanten sluiten alsnog een abonnement af, dus blijkbaar heeft men het ervoor over om 20 euro voor 10GB data neer te leggen, terwijl wij (als tweakers) wel beter weten en je diezelfde data of meer voor een tientje kan krijgen. Terwijl je op TV/Radio/krant en internet bestookt wordt met aanbiedingen door goedkopere providers.

Overigens is dit bij de andere grote providers niet beter. Vodafone smeert een oudere man waarvan ik al jaren over de vloer kom 3GB data en onbeperkt bellen voor 17,50. Want dat was 'goedkoop'. Toen ik aangaf dat hij honderden euro's teveel had betaald voor zowel de aanschaf voor de iphone als het abonnement was de reactie ineens wat minder vrolijk.

Men is nog steeds bereid om naar de winkel te lopen en daar zo een abonnement af te sluiten zonder even te oriënteren. Ik kan er dan ook geen moeite (meer) mee hebben als men zoiets afsluit.
Achja ik piep ook niet.ket m'n unlimited van Odido.. Alleen moet ik wel even gaan verlengen.. Scheelt weer 1 euro 64 oid per maand.. (terug naar 25 ipv 26 nog wat.. En van echt unlimited naar 400/100 snelheid maar das niet echt een issue)
Sommigen hebben het omdat ze op die manier ook grote kortingen kregen bij hun vaste verbinding. Ik heb bv een Unlimited Odido abonnement die ik helemaal niet nodig heb enkel is het wel zo dat ik hierdoor meer korting kreeg icm met mijn glasvezel en TV dan wanneer ik niet zou doen. Mijn unlimited bundel komt na de korting op die manier op een prijs van 5 euro ja daar zeg je geen nee tegen op die manier.
Echt? Ik heb 24 gb data en onbeperkt bellen-sms voor 18,50 per maand.

Tuurlijk kan het elders goedkoper, maar dan ben ik mn voordelen kwijt van KPN glas
Met een KPN abonnement kun je over je bundel zonder een asociale rekening te ontvangen. Enkel je snelheid wordt dan afgeknepen. Bij de goedkopere ga je buiten je bundel zomaar 10 euro per GB betalen en met streaming video gaat dat best hard. Ik ga ook met gerust gevoel op vakantie en gebruik dan mijn telefoon zonder echt op het verbruik te letten.
Ik had mijn KPN abonnement verlengd met een bundel verlaging van 20 naar 10 GB omdat ik het nooit echt gebruik. Enkele maanden later kreeg ik zomaar 20GB extra. Reden: het is makkelijk gegeven omdat ik het toch niet gebruik. Met de verhogingen kijkt KPN ongetwijfeld wat je verbruikt en krijg je soms iets extra’s. Bij mij wederom 10 GB erbij en zit ik op 40GB voor 23 euro per maand.
Ik heb dit ook gekregen. Ik ben een beetje geïrriteerd hierdoor.

Ik heb dus een 10Gb onbeperkt bellen/sms abbo van 20 euro. Die is inmiddels 23,29 door inflatie. Vorig jaar kreeg ik 20 Gb gratis bij dit abonnement en heb nu dus 30Gb.

Ik moet nu ineens 1,25 extra gaan betalen voor 10Gb extra terwijl ik vorig jaar 20 gratis kreeg. Ik gebruik het niet eens.

Houdt dit juridisch wel stand eigenlijk? Mogen ze zomaar abonnement eenzijdig wijzigen nadat ze ook net nog is een inflatie correctie hebben toegepast?

Ik kan dus alleen nog maar naar een abonnement met minder data of een abbo met gelijkwaardige data voor meer geld. Heel bijzonder.

[Reactie gewijzigd door OMD op 5 december 2024 15:39]

Ja/Nee maar in dit geval mag jij je contract opzeggen, want zij veranderen hem in jou nadeel(Want je moet meer gaan betalen).
En dan moet je met een inflatie correctie ook, maar dit is anders. zij vinden dat jij maar meer moet gaan betalen en geven je er iets extra erbij.
Ze willen zo gewoon van hun oude contracten af die niet voordelig voor hun zijn.

Ik vind 10gb(Of nu 20gb dan) en onbeperkt bel/sms best veel trouwens voor 20 euro per maand, je heb voor die bedragen al unlimited abonnementen.

Anders

400 min/sms en 15gb data voor 9 euro, of voor 1 euro meer onbeperkt bel/sms dus 10 euro.

https://www.simyo.nl/sim-only/bestellen

Je kan ook combineren met kpn thuis dan krijg je nu 23gb in plaats van 15.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 5 december 2024 16:13]

Volgens mij mag jij nu gewoon naar een kleiner abonnement als je dat fijner vindt? (het staat wel in de Veelgestelde vragen in elk geval)
Naast inflatie verzinnen ze dit weer 8)7

Inflatie blijft bij de mobiele providers toch een raar iets.

Als vaste klant kan je de inflatie slikken (terwijl ze vanaf dag 1 bij 2 jarig contract de inkomsten weten).
Nieuwe klant blijft gewoon de oude prijs (0GB bij 2 jarig contract al jaren op 15 euro staan bij KPN).

Simyo maakt het helemaal bond. Klant die nog jaar vast zit krijgt inflatiecorrectie en de bundels worden in mom van concurrentie verlaagd.

Dan snapt Freedom het beter wat inflatie is. Daar word gewoon voor iedereen de prijs gelijk getrokken. Zowel huidige als de nieuwe klant.
Je kan verhuizen :)
Simpel is goedkoper .eerst.€10 nu €5

2 jaar abbo
25 GB+ 5g
onbeperkt bellen
500 sms'jes
Excl. bellen van NL naar het buitenland

[Reactie gewijzigd door MCP cloud op 5 december 2024 17:18]

Ja, denk dat ik dat maar ga doen. Bedankt voor de tip :)
Ik heb precies dezelfde bundel. 10gb+onbeperkt bellen. Omdat ik 2 mobiele abbo's + kpn internet had kreeg ik dubbele data en dus na de aankondiging van gisteren nog eens 10gb extra. 30gb dus waarvan ik niet eens de helft gebruik per maand. En dan ook weer meer betalen. Ik was het zat!

Afgelopen maand al overgestapt naar odido glasvezel 1gbs voor een jaar waarvan 10 maanden slechts €15 incl tv. Dat scheelde gewoon te veel geld.

En gisteravond mijn inmiddels uitgediende mobiele contract sinds feb 2024 overgezet naar Simyo voor €12 en maandelijks opzegbaar. Ze wilde mij niet eens meer aan de 31 dagen opzegtermijn houden want nummer gaat al met 7 dagen over van kpn maar Simyo. 😜

Dit weekend ook maar het laatste mobiele abonnement overzetten dan is het na 15jr toedeloe KPN.
Je weet dat Simyo KPN is? Of bedoel je gewoon abonnement bij KPN.

[Reactie gewijzigd door OMD op 5 december 2024 18:52]

Yes, weet ik. Kwalitatief nooit gedoe met het netwerk van KPN gehad en dus nooit erg gevonden voor kwaliteit te betalen maar ze worden gewoon te duur ten opzichte van concurrenten (ook op hetzelfde netwerk). Vandaar de overstap
Het is dus gewoon een inflatiecorrectie?
Eerder een opt-out addon abonnement op je bestaande abonnement die ook nog eens selectief wordt toegepast op een 'kleine selectie' aboneehouders.
Het is geen opt out. Je krijgt het gewoon en wil je het niet dan moet je maar een andere bundel kiezen aldus kpn.
En zou me niet verbazen dat die andere bundel niet overeenkomt met je huidige. Ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die dit aanbod gehad hebben en voor een andere bundel gekozen hebben en wat hun ervaring is.
Ik heb dit aanbod gehad. Binnen het spectrum van KPN vind ik het een goede deal. Ik heb nu een abonnement van 3 GB per maand, waar ik 30 GB bij krijg. Dat kost mij nu 19,41 euro per maand en straks 20,91 euro. Een nieuw abonnement kost ofwel 21 euro (12 GB) ofwel 27,50 per maand (unlimited50). Hierbij is de snelheid van unlimited50 veel lager dan van wat ik nu heb. Met deze aanpassing krijg ik voor 20,91 euro 33 GB per maand. Binnen het KPN spectrum is dat een prima deal volgens mij.
Het is alleen geen goede deal als je nu iedere maand niet in de buurt komt van die 3GB. Dan hou je er straks 30 extra over.

Wat is nu je dataverbruik?
Daar heb je helemaal gelijk in, dat het natuurlijk geen goede deal is als je de data niet nodig hebt.

Voor mij is data nodig hebben niet zo zwart-wit. Heb ik meer dan 3 GB nodig? Nee. Is meer dan 3 GB prettig qua peace of mind? Ja. Omdat ik maar 3 GB had, heb ik mijn telefoon geoptimaliseerd voor weinig data verbruik in de achtergrond. Sommige apps heb ik zo ingesteld dat ik ze uberhaupt niet kan gebruiken op data omdat die data vreten. Sinds ik 16 GB heb, heb ik de instellingen voor een aantal apps gewijzigd zodat ik die wel altijd kan gebruiken. Ook gebruik ik b.v. de wifi in de trein niet meer (die een hele slechte datasnelheid heeft).
Al met al ben ik nog nooit in de buurt van de 16 GB gekomen, en verwacht ik dat niet snel te komen. Maar ik heb dus mijn instellingen geoptimaliseerd op weinig data verbruik, en dat beperkt ook.
Je kan je contract opzeggen als deze eenzijdig wordt gewijzigd. Mooi moment om over te stappen naar een andere partij die niet dit soort praktijken doet zou ik zeggen.
Ik verwacht dat dit bij klanten is die helemaal niet meer in hun contract periode zitten maar die hun abonnement gewoon door laten lopen. Die konden dus sowieso al weg. Zou me ook niks verbazen als dit vooral om verouderde bundels gaat die niet veel meer aangesloten worden (of helemaal niet meer beschikbaar zijn) en dat ze hiermee eigenlijk hun portfolio aan producten die ze moeten blijven onderhouden opschonen.
Dat kan je verwachten maar dat blijkt niet uit het artikel of de pagina van KPN ;)

Ik zou verwachten dat Tweakers in het artikel erbij vermeld dat een consument het contract kan opzeggen wanneer deze eenzijdig wordt gewijzigd, maar dat staat er ook niet in (helaas).
Misschien een poll starten. Ben wel benieuwd.
Dit is algemeen bekend inmiddels toch? Als alle open deuren beschreven moeten worden wordt het wel een ellenlang artikel.

Iedereen weet door schade en schande dat wanneer een noem ziggo de prijzen aanpast dat je er dan onderuit kan omdat ze alleen een wettelijke verhoging toegestaan wordt als inflatie bijv.
Ik heb geen mogelijkheid om te weten of het algemeen bekend is of niet maar ik vind het wel cruciale informatie bij een artikel over het eenzijdig wijzigen van een abonnement. Een extra zin maakt het artikel niet direct ellenlang en voegt wel informatie toe. Meer informatie dan een paar zinnen die nu wel gebruikt worden in ieder geval.
Ik ben een van de mensen die 30 GB extra per maand krijgt. Ik heb een abonnement van 3 GB per maand. Ik kan mijn abonnement inderdaad al sinds augustus verlengen. Eerder dit jaar kreeg ik 13 GB extra (zonder verhoging van kosten), nu krijg ik dus voor 1,25 euro 30 GB extra.

Wat ik niet snap, is hoe dit de verouderde bundels verandert. Mijn bundel is straks 33 GB, wat niet overeenkomt met een nieuwe bundel. Hoe helpt dit met versimpelen?
Dit zal 100% alleen worden gedaan bij klanten die geen vaste contract meer hebben.
Klopt, maar de Nederlandse telecommarkt is een oligopolie. Dus als eentje ermee begint, dan volgen de anderen meestal snel.

Het is me inderdaad niet duidelijk of het om abonnees gaat die al buiten hun contract zitten. Er zijn andere manieren om die te laten bewegen. Odido (ook toen het nog T-Mobile was) verkoopt bijvoorbeeld geen enkel abonnement voor de prijs in het contract. Er zit altijd 24 maanden (bijvoobeeld) 10 euro korting op. Laat je het abonnement doorlopen, ga je simpelweg meer betalen.

Ook niet zo netjes, maar je kunt het vooraf tenminste weten.
De timing (net na Black Friday) lijkt mij dan ook niet heel toevallig. Het is voor deze gebruikers daardoor niet mogelijk om nog een goede BF aanbieding bij KPN of concurrentie af te sluiten...
Het is dus gewoon een inflatiecorrectie?
Nee, dit is een ongevraagde bundel- en prijsverhoging. Je mag het je klant altijd aanbieden, maar geef je klant dan de keuze. Wie het nu niet snapt, of wie geen actie onderneemt (slaapt in zijn abonnement) is straks opeens duurder uit.

En dan is wie in aanmerking komt blijkbaar ook nog eens een lot trekken en niet transparant.

Het kan natuurlijk zijn dat dit klanten betreft waar geen inflatie correctie bij gerekend kan worden (al zit dit volgens mij al lang in de abonnements voorwaarden), maar net zo goed kan je dubbel beprijsd gaan worden: inflatie correctie + het bedrag extra per maand.

Laat de klant gewoon zelf kiezen!
Ik kreeg gisteren hier een mail over en kom dus in aanmerking, maar mijn abo heeft gewoon inflatiecorrectie gehad. Is volgens mij een Hussel abonnement uit 2020 of 2021, dus niet eens heel oud.
Oud genoeg. Tenzij je een nieuwe contract hebt afgesloten. Je hebt een abbo maar geen contract met voorwaarden meer. Misschien kut voor de klant maar meer dan logisch.
Zo te lezen zijn dit oudere contracten waarvan de 1 of 2 jaar al uitgezeten zijn maar nog gewoon doorlopen. En was je waarschijnlijk al goedkoper uitgeweest door over te stappen naar een andere provider of een nieuwere abonnement te pakken.

Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. De klant kan opzeggen, maar het staat KPN ook vrij het aan te passen. Juridisch zal er weinig aan gedaan kunnen worden lijkt mij.

Daarbij doet mij dit een beetje denken aan de 24 maanden voor €9,95 contracten, en als je dan niet oplet ineens 20 euro per maand ging aftikken vanaf de 25e maand

[Reactie gewijzigd door krakendmodem op 5 december 2024 17:56]

Ik heb de mail ook gehad. Contract van juni 2024. 2 jarig 300min met 6GB data. Incl kpn glas verdubbeld naar 12GB
Eigenlijk niet. Bij een inflatiecorrectie wordt de prijs aangepast en kan je als klant niet besluiten om op basis daarvan het contract te ontbinden. Nu wordt de dienst veranderd (je krijgt een grotere bundel) en dat is wel een geldige reden om je contract (voortijdig) te ontbinden.
Het is wel raar, ik bedoel bijna elk jaar of elke 2 jaar krijg ik gratis bij mijn 10 euro abonnement een paar gb extra er bij voor de zelfde prijs, blijkbaar werkt het anders bij de kpn.
Wat een bizarre vorm van handelen. En dan doen alsof je heel veel data krijgt voor maar bijna niets. En als je het niet bevalt kun je oprotten? Het is alsof de Albert Heijn mij wekelijks 10 liter melk doet voor 3 euro omdat ze zien dat er meer melk gedronken wordt.
Zolang ik per saldo goedkoper uit ben zou ik dat prima vinden.

Maar het is een beetje onduidelijk of deze klanten nu meer dan 3 euro betalen voor de melk die ze “teveel” drinken.
Om het in perspectief te plaatsen: ik heb een abo van 25GB (was oorspronkelijk 10GB, maar is al keer door KPN vergroot) en krijg er nu 30GB bij. Ik gebruik in normale maanden misschien 4GB max. Per saldo ben ik dus niet goedkoper uit want ik gebruik helemaal niet zoveel data.
Maar waarom is het voor KPN dan een probleem als jij je 25GB abonnement houdt? Ik snap echt niet waarom ze dit doen.
Ja snap ik dus ook niet 🤷‍♂️
Ik zou het eerder zo omschrijven: Albert Heijn ziet dat jij wekelijks 8 liter melk koopt en biedt voor een klein bedrag* meer 2 pakken melk extra aan.

*Die prijs zou dan goedkoper moeten zijn dan 2x 1 liter.
Niet helemaal. AH dan wel "jij koopt deze 2L melk nu verplicht extra of je koopt voortaan 6L ipv 8, en anders moet je een beter passende supermarkt zoeken".

Want je moet of een kleiner abbo nemen, of een andere provider zoeken :+ .
Het is mij niet helemaal duidelijk of dit ook geldt voor unlimited-abonnementen. Je zou verwachten dat het alleen van toepassing is op mensen met een databundel van een bepaald aantal GB. In dat geval lijkt het me een redelijk goede deal. Maar als het ook geldt voor mensen met een unlimited-abonnement, dan voelt dit als een ordinaire graaiactie.
De bundels worden vergroot met 10, 30 of 50GB extra data om te voorkomen dat klanten 'buiten de bundel gaan'.
Gezien je niet "buiten je bundel" kan gaan met unlimited lijkt dat me sterk. Je moet na 20GB (oude abbo's 10GB) wel meer aanvragen, maar je hebt geen max op je bundel (dus dan kan "de bundel" niet verhoogd worden) en je kan al nooit buiten de bundel komen. Heb zelf als unlimited klant ook niks gehoord, maarja dat zegt niet per se iets als ze het niet voor alle klanten geld.

Maar verder ligt het eraan. Als je helemaal niet meer data wil en het ook niet gebruikt, dan is het toch 1,25 extra betalen zonder dat je erom vraagt en die buiten de inflatiecorrectie valt (welke je waarschijnlijk ook nog wel krijgt later). Niet veel, maar wel onnodige kosten en dat is nooit beter dan niet betalen. Ik vraag me ook af hoe groot het probleem van mensen die buiten hun bundel gaan werkelijk is. Financieel zijn ze veel beter uit door die mensen er buiten te laten geen gezien data over het algemeen dan veel meer kost, tenzij het zelden gebeurd waardoor al die 1,25 euro'tjes meer opbrengt. Maar dan is hun argument weer onzin. Ik heb het vermoeden dat het niet so filantropisch is als hun marketing afdeling weergeeft.

Daarnaast kun je je afvragen hoe eerlijk "als je dit niet wil kan je een ander passend abonnement zoeken" is voor mobiele telefonie. Veel mensen nemen nog altijd de kosten van hun mobiel ook af bij hun abbo, en kunnen niet zomaar tussendoor opzeggen zonder opeens een bedrag neer te leggen voor het toestel. Dus dan moet je of je bundel aanzienlijk verkleinen of een mogelijk groot bedrag betalen (wat ook als je het geld hebt niet fijn is zo ff ongepland in december, en vanaf januari gaat het in dus moet wel snel), want naar een goedkopere provider kan niet als je je toestelkosten mee wil nemen in je abbo.

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 5 december 2024 15:38]

Ik vind het helemaal geen goede deal. Ik had een abo van 10GB, die is door verschillende acties door KPN al verhoogd naar 20GB. Nu krijg ik er 30GB bij wat ik helemaal niet gebruik, maar ik mag wel 1,25 per maand meer betalen.

De prijs per GB is niet slecht maar ik vind het bizar dat KPN meent mijn contract ongevraagd open te kunnen breken.
Zit jij nog in een vaste periode dan? Hierboven zeg je dat het een abonnement uit 2020 of 21 is, dus dan ben je al contractsvrij. KPN is niet verplicht om jou tot in het einde der tijden hetzelfde product voor dezelfde prijs te blijven leveren en van openbreken van je contract is dan ook geen sprake.
Dat is geeneens van belang in dit geval. De leverancier verandert de dienst. Dan mag je gewoon opzeggen. Ongeacht of je nog in een vaste periode zit. KPN neemt in dit geval het risico dat er mogelijk mensen op gaan zeggen. Slimmer was geweest om de bundel groter te maken en later een inflatiecorrectie toe te passen. Dat is immers geen reden om je contract te mogen opzeggen.
Jawel want je gaat een 1 of 2 jaar contract aan. Dus finraziel heeft dus gelijk. En ja je mag dan gewoon opzeggen. Na het contract mag jij het door laten lopen of kpn mag het zelfs beëindigen als ze dat zouden willen(wat natuurlijk niet veel voor komt). Nu geven ze die klanten een deal.
Nee, niet meer vast contract inderdaad. Maar ik heb geen 30GB nodig en ik ga het ook niet gebruiken. En ik vermoed dat KPN dat ook wel bedacht heeft.
Dat het contract afgelopen is wil zeggen dat het jou vrij staat om op te zeggen. Maar dat geeft KPN ook de optie e.e.a. te gaan doen. Openbreken van het contract is geen sprake meer van, de afgesproken contractperiode is voorbij en dan mogen beide partijen bepalen wat ze met het contract gaan doen.

En dan vraag ik mij af of je nu al niet teveel betaald voor je KPN abonnement, bij Simyo/simpel of een andere sim-only provider betaal je minder dan 10 euro voor dezelfde hoeveelheid data.
Dan verander je toch je abo naar een kleiner abonnement?
Dit staat in de Veelgestelde Vragen op de gelinkte pagina.

Volgens mij kun je altijd wel iets regelen als KPN iets wil veranderen toch?
Waarom kan KPN mijn bestaande abo niet gewoon behouden?
Dat moet je aan KPN vragen 😊

Maar als ik een vermoeden mag uitspreken, denk ik dat dit in de praktijk een actie is, om de abonnementsvormen te harmoniseren.
Dat dacht ik ook, maar ik ga in de nieuwe situatie naar een bundel die niet af te sluiten is. Dus so far voor harmonisatie van de abo's..
Dan weet ik het ook niet :). Maar dat leek me in elk geval het meest logische (minst onlogische)
Door dit soort trucjes ben ik helemaal over op prepaid geen gezeur met prijs verhogingen die de winsten en dividenden bij aandeelhouders in de portemonnee vloeien. ;)
Dan betaal je altijd te veel ongeacht je gebruik. :)
Dan moet je het wel gebruiken.
Mijn dochter van 10 heeft een prepaid kaartje. Die gebruikt haar telefoon alleen 'in huis' (thuis, bij een vriendinnetje, bij opa/oma/enz). Ze doet al maanden met een tegoed van 5 euro.

Dus het ligt er maar net aan hoe je je telefoon wilt gebruiken.
Echter moet je prepaid te goed wel gaan gebruiken, anders ben je het kwijt.
Goed als die 5 euro eens weg is geen ramp, maar als ze het echt niet gebruikt. zou ik het wel in de gaten houden.
Klopt. Ze moet eens in de 6 maanden iets doen. Dus een gesprek van een paar seconden of zo is dan voldoende😊
Dan moet je wel wat verbruik hebben. 2,5 jaar geleden ben ik overgestapt naar een prepaidkaart met €10. Daar is momenteel nog €3,47 van over. Daar kan geen abonnement tegenop.
Misschien hele rare vraag, maar dit geld neem ik aan voor mobiele abbonomenten.
Niet voor regulier internet/glasvezel internet?
Even doorklikken in de link in het artikel mocht het niet helder zijn - https://www.kpn.com/service/mobiel/extradata

Het gaat over databundels - dat geeft al een hint.
regulier internet/glasvezel internet heeft geen databundels
*in Nederland.

Mocht @Silentek Belgisch zijn (of een ander land misschien zelfs) is het eigenlijk niet zo'n gekke vraag.
KPN is actief in Nederland, dat spreekt dus voor zich.
Niet als je niet bekend bent met de Nederlandse markt. De meeste Nederlanders hebben ook geen detailkennis van de Belgische markt.
"Niet alle klanten komen echter hiervoor in aanmerking."
Wat voor mensen zitten hier op de communicatie/marketingafdeling dan? Zonder enige context lees ik hier "Klanten die de data toch niet gebruiken, en waarvan wij inschatten dat we ze verder kunnen uitmelken komen in aanmerking".

Als ze bedoeld hadden "grootgebruikers die kunnen besparen op hun abonnement omdat ze regelmatig over hun bundel heengaan" dan hadden ze dat zeker wel gecommuniceerd, want dat is positieve marketing.
"Niet alle klanten komen echter hiervoor in aanmerking."
Wat voor mensen zitten hier op de communicatie/marketingafdeling dan? Zonder enige context lees ik hier "Klanten die de data toch niet gebruiken, en waarvan wij inschatten dat we ze verder kunnen uitmelken komen in aanmerking".

Als ze bedoeld hadden "grootgebruikers die kunnen besparen op hun abonnement omdat ze regelmatig over hun bundel heengaan" dan hadden ze dat zeker wel gecommuniceerd, want dat is positieve marketing.
Bij KPN surf je zonder meerkosten op lagere snelheid door nadat je bundel op is. Dus meerkosten zijn niet van toepassing als je meer verbruikt dan je bundel. Alleen als je van de sneheidscap boven je bundel af wilt, dan kan je data bijkopen.

1GB extra kost bij KPN inmiddels 7,99. (Bij unlimited abonnementen krijg je dit voor 3,99 maar dan kom je alleen in het EU buitenland buiten je bundel omdat je NL bundel unlimited is.)

De enige usecase zou zijn: klanten die iedere maand 1 of meer keren per maand 1GB aan data bijkopen.

Maar dan nog: doe je klant een voorstel en laat ze kiezen.
KPN heeft over de jaren heen 'tig' verschillende abonnementen gehad. Zie her en der in dit item. Er zijn mensen die hebben 10GB. Dit kun je nu niet kopen. Het is nu 'oneindig', 12, 6 of 0 GB.

Allicht dat ze dit aangrijpen om alle abonnementen te harmoniseren?
Of: klanten waarvan ze vermoeden dat deze wel eens over kunnen stappen omdat er elders een beter abonnement beschikbaar is. Match het abonnement voor die groep met wat anderen bieden en er is een kans dat ze blijven.
Wat een fantastische "slikken of stikken" houding van KPN. Benieuwd of en zo ja hoeveel klanten er mee akkoord gaan.
Ik kreeg de mail ook, ik verbruik 2gb van de 10gb per maand. Gaat ze dus niet over het verbruik, het is gewoon een prijsverhoging.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.