Proton introduceert 'zelfbeheerde' cryptowallet voor bewaren bitcoins

Proton brengt een digitale wallet uit voor het bewaren van bitcoins. Volgens het Zwitserse bedrijf gaat het om een wallet die gebruikers zelfstandig beheren, waarbij ze hun privatekeys in eigen bezit krijgen. Proton Visionary- en Lifetime-abonnees krijgen per direct toegang tot de dienst.

Proton Wallet is volgens Proton gericht op privacy en maakt gebruik van end-to-endencryptie. Het bedrijf claimt daarbij dat het geen toegang heeft tot de wallets van gebruikers. De bitcoins van gebruikers worden ook niet samen met de munten van andere gebruikers op een gecentraliseerde plek bewaard. Daarbij krijgen gebruikers zelf hun private keys in bezit en ontvangen ze ook een herstelsleutel waarmee ze bij de bitcoins in hun wallet kunnen, ook als Proton ophoudt te bestaan.

De Wallet wordt daarnaast geïntegreerd in het ecosysteem van Proton. Zo kunnen gebruikers hun wallet koppelen aan hun Proton Mail-adres, en daarmee cryptovaluta versturen naar en ontvangen van andere Proton Wallet-gebruikers. Proton Wallet is verder opensource en het bedrijf deelt in een uitgebreide blogpost details over hoe de dienst is beveiligd.

Proton Wallet komt per direct beschikbaar voor gebruikers met een Visionary- of Lifetime-abonnement. Die gebruikers krijgen ook uitnodigingen die ze met anderen kunnen delen. Voor overige Proton-gebruikers komt een wachtlijst beschikbaar. Het is niet bekend wanneer de Wallet-dienst algemeen beschikbaar zal zijn.

Proton Wallet

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

24-07-2024 • 16:48

91

Submitter: BiaggioLuciano

Lees meer

Reacties (91)

91
90
40
0
0
27
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Proton zoekt blijkbaar een bepaald klantprofiel waar niet iedereen zich in zal kunnen vinden.

Persoonlijk ben ik nogal avers van crypto currencies en ik zou daarom ook bewust niet voor Proton email kiezen omdat ik dat ecosysteem niet wil steunen.
Huh? Door Proton Mail te nemen koop je toch geen cryptocurrency? Ik vind dit verband nogal vergezocht.
Yariva Moderator internet & netwerken @Yggdrasil24 juli 2024 18:22
Ja als betalend gebruiker betaal ik een bedrijf welke een aantal hoeveelheid FTE heeft. Zodra Proton dan ervoor kiest om een industrie te ondersteunen waar ik zelf niet achter sta met deze nieuwe features en dus NIET simpele feature requests in hun bestaande stack introduceert of bugs fixt dan mag ik als betalend gebruiker daar toch best wel wat van vinden. Die FTE had ik liever gezien om functies in hun core producten te introduceren zoals bijvoorbeeld idk... Het versturen van urgente mails wat er nog steeds niet in zit?
Veel succes met een bedrijf vinden wat alleen zaken ondersteund die jij wil ondersteunen. Lijkt me kwetsbaar verdienmodel
Yariva Moderator internet & netwerken @gaskabouter25 juli 2024 15:20
Het gaat niet om al mijn idealen ondersteunen. Het gaat om stemmen met je geld en een aantal punten prioriteren boven andere. Als ik privacy niet belangrijk vond had ik al mijn inboedel al lang gehost bij Google. Maar ik kies ervoor om voor een privacy vriendelijke aanbieder te kiezen en betaal daar voor. Dat is een voorbeeld van stemmen met je geld voor onderwerpen die belangrijker voor mij zijn dan voor andere gebruikers (die zich zullen afvragen waarom ik in hemelsnaam zou betalen voor iets simpels als mail.)
Da's wel wat anders dan geen pen willen kopen bij Hema omdat je geen rookworst lust. En daar toch echt met resources in gaan zitten die ze ook in die pen hadden kunnen stoppen

Google verdient zijn geld met "gratis" diensten terwijl de filosofie van Proton juist anders. Dat ze dan ook iets aanbieden wat je niet nodig hebt is het wel heel principieel de hele filosofie dan niet te ondersteunen. Met name omdat weer andere mensen net weer andere keuzes maken

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 25 juli 2024 16:56]

100% dit antwoord
Je bedoeld e-mails die een urgentie vlaggetje stuurt? Die altijd wordt weggewapperd? Ik ken letterlijk niemand die urgente mails serieus neemt. Dus ik snap wel dat die 'feature' er niet in zit.
Yariva Moderator internet & netwerken @Dylan_R25 juli 2024 15:22
Dat is natuurlijk een voorbeeld feature. Dat je een functie minder relevant vindt is prima. Alle andere grote providers zoals Outlook ondersteunen deze functionaliteit wel, daar doel ik op. Aan het einde van de dag is het een mail pakket wat ook te maken heeft met concurrentie.
Zodra Proton dan ervoor kiest om een [applicatie te bouwen] waar ik zelf niet [op zit te wachten] dan [gaat dat ten koste van] simpele feature requests in [de applicatie die ik wel gebruik]
Die redenatie klopt niet, omdat Proton voor elke nieuwe applicatie een nieuw team inhuurt. Zo wordt Proton Pass door een ander team gemaakt dan Proton Mail. Dat heeft Proton op Reddit gezegd.
Yariva Moderator internet & netwerken @Sando25 juli 2024 15:25
Dat het door een ander team wordt gemaakt geloof ik best. Aan het einde van de dag worden die mensen door de zelfde pot met geld betaald en is het een bedrijfsbeslissing waar je resources (tijd / geld) naar toe gaan.

Vanuit welk team dit gebeurd maakt mij niet zo veel uit. En al zou het uit maken trek je een aantal FTE uit het Pass team en gooi je die bij Mail. Of visa versa.
Aan het einde van de dag worden die mensen door de zelfde pot met geld betaald en is het een bedrijfsbeslissing waar je resources (tijd / geld) naar toe gaan.
Maar het is dus niet zo dat doordat een nieuw team werkt aan deze service, jouw favoriete service nog langzamer wordt ontwikkeld. Ben je bekend met Brooks's law? Het beschrijft de empirische observatie dat een software project door het toevoegen van nieuwe developers nog meer vertraging oploopt.

Hoe meer producten ze uitrollen, hoe meer winst ze uiteindelijk maken. Daardoor blijft ook jouw favoriete dienst financieel gezonder.
Yariva Moderator internet & netwerken @Sando26 juli 2024 09:35
Nee daar was ik nog niet bekend mee, ik zal er eens naar googelen. Het verhaal wat jij schrijft klikt ook nog niet helemaal in mijn hoofd (veelal door de argumenten die ik al had geschreven, herhalen heeft weinig zin) maar ik zal er eens deze dagen naar kijken! Nooit te laat om van inzicht te veranderen :)

[Reactie gewijzigd door Yariva op 26 juli 2024 12:26]

Even subjectief vanuit mijn perspectief gezegd dan; ik gebruik alleen ProtonMail, maar in 2016 ging Proton bijna failliet door stijgende operationele kosten. Je ziet vaker dat bedrijven die écht het beste met je voor hebben failliet gaan of opgedoekt worden.

Het Nederlandse XS4ALL bijvoorbeeld voerde ook rechtszaken ten behoeve van privacy, streed voor netneutraliteit, ondersteunde burgerrechtenorganisaties etc. Toen werd het overgenomen door KPN voor de infrastructuur en opgeheven.

Om dat laatste te voorkomen moest Proton meer inkomsten genereren en een non-profit structuur krijgen. In 2016 ging Proton immers een keer bijna failliet door stijgende operationele kosten en moeilijke concurrentie met "gratis" diensten.

Nu hebben ze verschillende diensten die mij persoonlijk niet interesseren uitgebracht (Calender, Drive) en het staat er financieel beter voor dan ooit. Dus van mijn part maken ze een natuurfilm. Ik ben blij met ProtonMail en in het verlengde daarvan alles wat meehelpt dat deze dienst niet opnieuw bijna failliet gaat.
Eens, ze zijn duidelijk bezig in te zetten op zoveel mogelijk "privacy". Het is wachten totdat ze straks opgerold worden net als encrochat etc.

Lekker marge pakken over andermans leed met die bitcoins, je moet het maar kunnen.
Ik snap deze haat niet. Ben je veel geld verloren met bitcoin ofzo.

Je hoeft het niet te gebruiken he.
Nee, niets verloren. Maar wel van dichtbij een stel hackers gezien die bijna een mkb onderneming kapot maakte.

Contact verliep toen via protonmail en betaling werd geëist via bitcoin.

Dus ik ben idd geen fan van ontraceerbaar geld en berichten verkeer. Geen moeite met bitcoin als er achter iedere wallet gewoon een identiteit beschikbaar is, want in de basis is er niks mis met een concept wat de banken buiten spel zet. Echter de anonimiteit moet er van af.
Where is the "hate"? Is it better/accurate to refer to it as "criticism"?

"Hate" is an extreme sense. Does any person know it?
Avers is een woord dat bij mij overkomt als meer dan kritiek. Dat gaat meer richting haat.

En schrijf gewoon nederlands. Anders kom je over als een bot.
Duim omhoog voor uw moreel kompas,
Heb jaren geleden ook mijn protonmail stopgezet wegens dezelfde reden.

Money corrupts; bitcoin corrupts absolutely
Disregarding all of bitcoin's shortcomings, a financial instrument that brings out the worst in people—greed—won't change the world for the better.” —https://www.cynicusrex.com/file/cryptocultscience.html
Lijkt me best lastig om zo te leven, er zijn zoveel bedrijven en instanties die crypto ondersteunen. Kijk je dan bijvoorbeeld ook geen Nederlands voetbal meer? Want KNVB steunt crypto (BitVavo partner). Of niets meer bestellen en kopen bij bedrijven die aangesloten zijn bij Thuisbezorgd? Want Thuisbezorgd accepteerd BitCoin. En hoever trek je dit door? ING, KPN, Nike, en Albert Heijn zijn ook partner van de KNVB, doe je daar ook geen zaken meer mee?
Het is minder lastig dan men denkt want de meeste dingen in ons Westers leven zijn luxe waarmee men makkelijk zonder kan, of er zijn genoeg alternatieven.

Indien er geen alternatieven zijn dan stuur ik soms een objectief neutraal mailtje dat eventueel aanzet tot denken. Ik geloofde zelf ook ooit in het door demagogie opgehemeld beeld van crypto"currency", dus boos met de vingers wijzen of moreel superieur gaan doen zou maar hypocriet zijn.
Het lastige lijkt me dat ik bij alles wat ik doe eerst zou moeten nagaan of dat bedrijf of die instantie op de een of andere manier crypto ondersteund. En natuurlijk waar je de grens trekt. ThuisBezorgd accepteert BitCoin, dus daar niet meer bestellen, maar kun je dan nog wel naar de (bijvoorbeeld) McDonald die ook aangesloten is bij ThuisBezorgd? Of iets kopen van Nike die partner is van een instantie die hun support voor crypto breed uitdraagt.
Het lastige lijkt me dat ik bij alles wat ik doe eerst zou moeten nagaan of dat bedrijf of die instantie op de een of andere manier crypto ondersteund.
Valt mee hoor. Dat is wat ik doe en heb gedaan vooraleer het doneren aan al mijn gebruikte gratis software:
What if I paid for all my free software?
I've always felt guilty by taking for granted the rare breed of virtuous humans that provide free excellent software without relying on advertising. Let's change that and pay, how much would I “lose” anyway?” —https://www.cynicusrex.com/file/takemymoney.html
Het niet geassocieerd zijn met crypto"currency" is de vierde voorwaarde:
“4. No association with or reference to crypto“currencies” because these are greed incentivizing pyramid schemes.”
Of iets kopen van Nike die partner is van een instantie die hun support voor crypto breed uitdraagt.
Grote merken laten me koud, en ben makkelijk gestopt met het kopen van Adidas skateschoenen toen ik hun opzet in de NFT wereld zag. Ontgoocheld was ik wel. Trouwens, niemand zou moeten eten in de clownketen. Dat is geen voedsel maar ongezonde onethische troep.

[Reactie gewijzigd door Verrukt op 25 juli 2024 11:47]

Ja honderd procent
Ik wist niet dat er zoveel haat was naar crypto.

Ik heb zelf trouwens helemaal niks he voor de duidelijkheid. Maar om nu anti te zijn.....
Ignorance is bliss, en dat is geen belediging naar u toe. Het hele crypto“currency” gedoe is voornamelijk gefundeerd op hebzucht, fraude, louche figuren, demagogie, enzovoort.
Het doet zich voor als een witte ridder, maar eigenlijk is het een rioolmonster.
Vervang crypto door Wallstreet en dan geldt exact hetzelfde.
Uiteraard, maar een “whataboutism” drogreden ontkracht mijn argument niet.
I suffer from "greed". In my case, it takes the form of maximising acquisition of "wealth" by buying products that I need/want if the products are discounted/reduced. If I take it to an extreme I total all the discounts I have received and invest the total in an interest bearing account. Discounts/reductions are the full price spent with an instant payback of interest. For example, a product is priced at 1.90 each and is offered at 3 for 3. Ignore currency names. Therefore, spending 3 has given me 2.7 payback (3x1.90=5.7-3=2.7) ROI=2.7=47.4%pa. "Invest" 2.7 @ 3.25%pa=2.79. Therefore, I have received 2.7 interest instantly and after 1 year I receive 0.09 interest. Yes, looking at those numbers they look like dust but scale it up to all the discounts/reductions you benefit during a month invested for 1 year at the start of the next month. It will add up. Recently, I spent 2700, received 240 instantly and will invest 2700 for the duration of the repayments of the 2460 over 24 months at 0%pa. Thus I have received interest of 240 instantly and will receive interest at the end of each of the 2 years. The only positive to purchasing is purchasing at 0%
Proton zoekt blijkbaar een bepaald klantprofiel waar niet iedereen zich in zal kunnen vinden.

Persoonlijk ben ik nogal avers van crypto currencies en ik zou daarom ook bewust niet voor Proton email kiezen omdat ik dat ecosysteem niet wil steunen.
Als je het crypto gedeelte niet wil gebruiken dan hoeft dat niet toch?

Ik ben er ook geen fan van, maar het is niet alsof het impact heeft op het gebruik van hun vpn of de mail.
Met deze logica moet je Microsoft dan ook maar in de ban doen.[1]
En ook geen pakketjes meer sturen met DHL [2] of betalingen doen via Paypal [3] 🤔


[1] https://azure.microsoft.c...lockchain-development-kit

[2] https://dhl-freight-conne...ency-for-the-supply-chain

[3] https://newsroom.paypal-c...Bitcoin-Cash-and-Litecoin
Met deze logica moet je Microsoft dan ook maar in de ban doen.
“Microsoft in de ban doen” zou iedereen standaard moeten doen los van hun blockchain gedoe want Microsoft is bedrijf dat enkel bovenwater dobbert door onethische praktijken.

En bedrijven mijden met onethische kenmerken is deugdelijke logica dewelke ik zoveel mogelijk probeer toe te passen.
Ok, whatever.complete onzin redenatie natuurlijk.

Dus als je bij de Hema met bitcoin zou kunnen betalen zou je daar nooit meer iets kopen?
Klopt inderdaad
Dus je eet ook nooit iets van KFC, McDonald, Burger King, Domino, New York Pizza, en koopt nooit iets van de Blokker, Gall & Gall, Albert Heijn of Etos?

[Reactie gewijzigd door MischaBoender op 25 juli 2024 11:05]

Maar die zijn aangesloten bij Thuisbezorgd waar je met BitCoin kan betalen...
Dan koop je toch simpelweg rechtstreeks in de winkel en niet via thuisbezorgd? Ik bestel sowieso altijd eten bij de ondernemer zelf ipv via thuisbezorgd. Maar dat meer vanwege de praktijken van die toko in het algemeen.
Ik koop nooit iets via thuisbezorgd
X niet steunen omdat het indirect ook Y ondersteunt is een geldige redenering.
Ok, whatever.complete onzin redenatie natuurlijk.
Dit is daarentegen een ongeldige redenering; ≈ ad hominem.
Bitcoin is een alternatief betaalmiddel. En dat heel veel mensen er mee speculeren omdat ze denken daar rijk van te kunnen worden is niet de schuld van bitcoin.

Je kunt tegen bedrijven zijn die het speculeren in bitcoin faciliteren. Proton biedt hier een service om op ren veilige manier bitcoin te gebruiken waar het voor bedoelt is: als betaalmiddel.

Iedereen die roept dat ze een aversie hebben tegen bitcoin hebben een probleem tegen iets dat helemaal niets met bitcoin te maken heeft.
Mailbox, wachtwoordkluis en wallet onder één paraplu. What could possibly go wrong 8)7
Een nuancering is wel dat alles cliënt side versleuteld is. Server kraken is dus niet genoeg.
Jawel hoor, server kraken, software aanpassen, wachten tot iedereen nieuwe software erop heeft staan, en dan alle credentials vanaf de nieuwe software posten naar een botnet. Done!

Een enkele build server is genoeg :9

[Reactie gewijzigd door _eLMo_ op 24 juli 2024 17:00]

Je geeft zelf al aan dat er meer moet gebeuren dan de server kraken. Eigenlijk stel je met je antwoord dat cliënt side versleuteling niks waard is, wat ik een vrij vergaande implicatie vindt.
1 server kraken. Toegegeven, die zit natuurlijk vaak achter een firewall. Dus arguably twee kraken.

Als je op de CI server zit kun je prima code injecten in de software die wordt gebuild. Dan zou de client simpelweg de credentials door kunnen posten.

Dit kan de gemiddelde medewerker prima bereiken. Zonder iets te kraken.

De aanname bij client side encryptie is altijd dat je de CLIENT vertrouwd. Proton’s software dus.

Als ik proton wilde hacken zou ik een medewerker omkopen of mezelf aan laten nemen. Veel effectiever dan “ouderwets” vulnerabilities hacken.

[Reactie gewijzigd door _eLMo_ op 24 juli 2024 17:40]

Natuurlijk, niks is 100% veilig. Maar server hacken en direct data naar binnen trekken is sneller, makkelijker en veiliger dan code in het buildproces injecteren, bouwen, deployen en dan wachten tot genoeg mensen data hebben ingevoerd, als je al niet voortijdig wordt ontdekt want er is meer te detecteren en meer tijd om het te vinden. Ik ben er wel van overtuigd dat het een stap veiliger is.
Client side encryptie is ook niet zoveel waard als de encryptie algoritmen en de software van dezelfde plek komen. Vergelijk bijvoorbeeld Whatsapp met Matrix/Element: bij de een kan Meta alles aanpassen zonder dat je het doorhebt, bij de ander zijn er meerdere software implementaties van dezelfde standaard. Daar kan niets veranderd worden zonder dat iedereen het doorheeft.
Het enige voordeel is dat er op de server geen plaintext data staat
Zeker waar hoor. Vertrouwen is cruciaal. Maar als ik niet zelf open source code ga review en het programma ga hosten dan kies ik het liefst een veiligere optie en ik geloof dat cliënt side versleuteling dan wel een extra stap veiligheid biedt. Waarbij de meerwaarde inderdaad wel afhangt van hoe het geïmplementeerd is. En vertrouwen.
Je zin slaat kant noch wal, waarom zou iets gepost worden naar een botnet behalve uitvoerende commando's?... Maar goed, sws meer vertrouwen in Proton dan in een Google of Apple..
Omdat je die credentials stuurt naar het botnet die er wat mee doet? Dat is gelijk gedistribueerd, dus moeilijk te ontdekken en makkelijker te misbruiken (versus veel verkeer naar 1 endpoint).

[Reactie gewijzigd door _eLMo_ op 24 juli 2024 18:30]

Nee dat klopt niet kerel, lees je even in wat een botnet is en doet. En er zijn betere methodieken dan een statisch endpoint om je info heen te versturen.
Je doet het er op lijken alsof dat zo makkelijk is. Dat zijn meerdere lagen waar je doorheen moet zonder detectie. Niet onmogelijk, maar wel lastig, tenzij Proton hun IT zaakjes niet op orde heeft, maar daar vertrouw ik Proton genoeg op. Niet genoeg om daar mijn bitcoins te bewaren, maar genoeg :)

[Reactie gewijzigd door MrFax op 25 juli 2024 01:46]

Je doet het erop lijken alsof dat zo moeilijk is. Je hoeft maar 1 persoon om te kopen, zelfs als Proton hun zaakjes op orde heeft.

Ik heb gewerkt bij een bank en twee andere grote corporates, het is echt makkelijker dan mensen denken }:O
Ach, hoe anders is het dan Chrome gebruiken om je wachtwoorden in op te slaan, je gmail te lezen, en google pay op je android te hebben, allemaal gekoppeld te hebben aan 1 google account? Zij hebben er wel ook nog een handig reclame-netwerk bij :)

Ik zeg niet dat jij of ik dat doet, maar genoeg mensen wel. Vervang oviergens waar gewenst (en van toepassing) google door apple, ook een optie natuurlijk. Beetje een 'choose your evil' geval, denk ik.
Straks krijgen we ook Proton Browser 8)7
Ik zou het echt tof vinden als er een Firefox Proton editie komt waarbij “Firefox account”- datasynchronisatie dus bij Proton versleuteld zit. Echt goud waard en daar wil ik wel een premium plus ofzo voor betalen.

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 24 juli 2024 17:53]

De data synchronisatie (Firefox sync) is bij Firefox zelf ook al end to end versleuteld. Anders dan bij Chrome en edge. Mozilla kan je data niet inzien.

https://hacks.mozilla.org/2018/11/firefox-sync-privacy/

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 24 juli 2024 21:07]

Maar, zoals ik al zei, het bedrijf en de opslaglocatie zijn niet beschermd met de Zwitserse wet. Daar zit de meerwaarde.
Is de Zwitserse wet in de praktijk zo bijzonder op dat gebied dan? Proton heeft immers ook al eens op last van die Zwitserse wet een van hun klanten gevolgd: https://arstechnica.com/i...p-address-to-authorities/ . En Zwitserland moet (helaas) gewoon meedoen aan de EU wet om de interne markt aan te kunnen spreken dus als er iets als "ChatControl" door komt zullen ze daar ook niet onder uitkomen :'(

Beter dat het gewoon end to end is en niemand er bij kan.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 25 juli 2024 09:33]

Dit is natuurlijk bonus op de E2E versleuteling. Om even een kleine selectie te citeren, bron https://proton.me/blog/switzerland
  • Article 13 safeguards privacy in personal or family life and within one’s home, and the Swiss Civil Code translates this right into statutory law in Article 28.
    In the US and EU, authorities can issue gag orders to prevent an individual from knowing they are being investigated or under surveillance. While this type of order also exists in Switzerland, the prosecutors have an obligation to notify the target of surveillance, and the target has an opportunity to appeal in court. In Switzerland, there are no such things as national security letters, and all surveillance requests must go through the courts. Warrantless surveillance, like that practiced in the US where the FBI conducts 3.4 million searches per year with little oversight, is illegal and not permitted in Switzerland.
  • Switzerland also benefits from a unique legal provision with Article 271 of the Swiss Criminal Code, which forbids any Swiss company from assisting foreign law enforcement, under threat of criminal penalty. While Switzerland is party to certain international legal assistance agreements, all requests under such agreements must hold up under Swiss law, which has much stricter privacy provisions. All foreign requests are assessed by the Swiss government, which generally does not assist requests from countries with poor rule of law or lack an independent judiciary.
Waarom een bonus? Zie bijvoorbeeld EncroChat. Als EncroChat in Zwitserland was gebaseerd, had er een extra toetsing plaatsgevonden door Zwitserland, alvorens men kon/mocht overgaan tot de acties zoals die hier hebben plaatsgevonden. En omdat deze acties in bulk communicatie verzamelden, in tegen stelling tot individuele zaken, acht ik toestemming erg onwaarschijnlijk te zijn geweest. Tenzij deze opsporingsdiensten dus specifieke verdachten hadden kunnen aanwijzen als doelwit, met een technisch plan om de rest te respecteren.

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 26 juli 2024 11:50]

Ja, goud waard, totdat iemand zich toegang verschaft tot je browser en alle data steelt.
Die browser, of die mail client, dat zijn zwakke schakels.
Je zou eigenlijk zo min mogelijk moeten koppelen aan die applicaties.

Feitelijk creëer je met al die centralisatie een single-point-of-failure.

En browsers en mail clients zijn hele slechte spofs om te hebben.
Dan koppel je niets. Wat ik bedoel is dat het profiel “in de cloud” van proton zit. In Zwitserland, onder de Zwitserse wetgeving. Dat is de meerwaarde. En dat mag en kan technisch zonder koppeling met Pass, Drive, Mail.
Heb laatst een cliënt survey van hun gehad waarbij dat als een van de voorgestelde producten stond met de vraag over hoe interessant je dat zou vinden.
En een proton Factuur
Mja dat is ook wel mijn idee. Niet alles onder 1 account gooien. Ja dat is duurder, maar risico spreiden is ook wel slimmer.

Ik heb alleen het idee dat je voor veel producten niet echt een goed alternatief hebt wat hetzelfde doet, met dezelfde insteek op privacy en beveiliging en dezelfde features kan bieden.
Als Proton gebruiker krijg ik steeds meer het idee dat de focus vooral ligt op het uitbreiden van het productaanbod. Ze lanceren heel snel nieuwe producten. Terwijl er nog genoeg is dat ze kunnen verbeteren in hun bestaande producten. Zou liever zien dat ze een beperkt aantal producten van hoge kwaliteit hebben, dan een enorm aanbod van lage kwaliteit.
Ik heb bijvoorbeeld regelmatig dat acties die ik in mijn iOS email app uitvoer, pas zichtbaar zijn als ik handmatig refresh. Dus dan blijven emails die ik verwijder in mijn postvak in totdat in refresh.
En de functionaliteit van Proton agenda is ook veel te beperkt.
Exact! Ik zou heel graag Linux support zien voor Drive. Een officiele client is ver te zoeken en open source initiatieven die de api gebruiken worden actief geweerd lijkt het.
Ja, ik zie dit ook gebeuren, en ben er ook geen fan van. Wanneer een bedrijf dergelijke feature bloat opvoert en high-cost-low-reward bugs laat liggen, is het niet ongebruikelijk ze snel daarna in de etalage te zien staan. Maar dat zou de Proton Foundation niet toestaan. Ik zie om me heen wel dat Proton rap credits verliest bij een doelgroep die warmloopt voor privacy en niet-Google, maar niets heeft met AI en crypto.
Hun motto is "A better internet starts with privacy and freedom".

Een quote van hun blog:
[We] experienced first-hand what it’s like being cut off from the financial system [when] PayPal froze our funds [and questioned] whether Proton had government approval to encrypt emails. That dangerous moment has always stayed in our minds, and we still keep a proportion of Proton’s financial reserves in Bitcoin.

Having experienced firsthand the unreliability of the traditional financial sector, building Proton Wallet is an important strategic move to make [Proton and the entire Proton community] more resilient and independent in the future [with] the promise of financial freedom for all, [insulated] from the risks posed by traditional finance.
Heb hem geprobeerd en het werkt mooi:
  • Je krijgt (zoals verwacht) je seedwords
  • Inladen seedwords werkt ook goed in andere wallets (houdt zich aan specs)
  • Ze geven netjes aan dat je je account goed moet beveiligen. Drie vinkjes, waaronder seed-backup en 2FA-suggestie
  • In gebruik werkt het eenvoudig. "Lastige" dingen zoals transactie-IDs zitten er wel in, maar worden netjes buiten zicht gehouden van gebruikers.
Leuke oplossing als "hot" wallet zo op het eerste gezicht.
Als iemand zonder enige crypto kennis vraag ik me af waarom dit boven z'on fysieke usb wallet?
Gemak. Zou er geen fortuin op zetten.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 24 juli 2024 19:33]

Ik volg Proton al een tijdje en wacht .met smart op meerdere functies die door de community massaal worden aangevraagd, dit is er volgens mij niet echt een :?

https://protonmail.uservoice.com/
Ik denk dat vooral notes en google integratie met de kalender een groot gemis zijn momenteel.
Een notes app hebben ze al (gekocht), en verder integratie komt er aan - https://proton.me/blog/proton-standard-notes-join-forces
Mijn advies: niet doen. Als je al zover bent dat je verantwoord je eigen privkeys kan beheren, beheer dan je eigen wallet bij je thuis op een oude laptop welke geen verbinding heeft met het interweb. Want alles wat hangt aan het interweb is al een potentieel gevaar, dus ook bij Proton.
Proton doet wel veel de laatste tijd, ik zie telkens artikelen met hun naam erin langskomen.
Terwijl je er eerder bijna nooit over hoorde.
Schoenmaker, blijf bij je leest…
Hun leest is juist een versleuteld-ecosysteem aanbieden...
Mja, ondertussen is hun mail dienst redelijk onderbemand, met vele bugs en veel missende features… dan kan me al die crypto shit gestolen worden, heb liever een werkende searchbar in Proton Mail…
Mij is niet opgevallen dat de searchbar niet werkt. Wat werkt er niet?
Zoek maar eens op mail inhoud van meet dan een jaar terug. Als het vandaag toevallig wel werkt, werkt dezelfde zoekopdracht morgen niet.
Snap de reactie maar tegelijkertijd zie ik ook wel een verband tussen hun diensten, omdat het net zoals bij de rest om privacy-gerelateerde dingen gaat (bovenop iets wat ook opzich al met privacy te maken heeft). Maar van mij hoeft dit eigenlijk niet zo nodig geïntegreerd te worden bij de andere diensten.
Maar als we even kijken wat hun leest is:

"A better internet starts with privacy and freedom".

Dan past dit er toch goed bij. Of zoals ze het zelf op hun blog beschrijven:
[We] experienced first-hand what it’s like being cut off from the financial system [when] PayPal froze our funds [and questioned] whether Proton had government approval to encrypt emails. That dangerous moment has always stayed in our minds, and we still keep a proportion of Proton’s financial reserves in Bitcoin.

Having experienced firsthand the unreliability of the traditional financial sector, building Proton Wallet is an important strategic move to make [Proton and the entire Proton community] more resilient and independent in the future [with] the promise of financial freedom for all, [insulated] from the risks posed by traditional finance.
Gek genoeg vertrouw ik Proton volledig, en dat kan ik over bijna geen enkel ander bedrijf zeggen.
Je zou bijna zeggen dat Bitcoin ontworpen zou zijn als een P2P dienst waarbij je je eigen wallet beheert, oh wacht

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.