Proton brengt privacyvriendelijke AI-chatbot Lumo uit

Proton komt met een eigen AI-assistent, genaamd Lumo. De assistent wordt gebaseerd op opensource-llm's en is volgens het Zwitserse bedrijf privé. Er is een gratis versie van Lumo, hoewel er ook een betaalde Plus-variant komt met onbegrensd gebruik en andere voordelen.

Lumo kan onder andere gebruikt worden om documenten samen te vatten, code en e-mails te schrijven en meer, schrijft Proton. De dienst wordt volgens het bedrijf gebaseerd op opensource-llm's, zoals Nemo en Small 3 van Mistral, Nvidia's OpenHands 32B en OLMO 2 32B van het Allen Institute for AI. De dienst wordt gedraaid vanuit Protons eigen datacenters in Europa.

De AI-dienst is in staat om het internet af te zoeken voor informatie, hoewel die functie standaard is uitgeschakeld. Als die feature handmatig wordt aangezet, gebruikt de dienst 'privacyvriendelijke zoekmachines'. Verder is de chatbot ook in staat om geüploade documenten en andere bestanden te analyseren, maar die bestanden worden daarna niet bewaard.

De chatgesprekken met Lumo worden lokaal opgeslagen op het apparaat van de gebruikers. Proton zegt de gegevens uit de chatgesprekken na het verwerken te verwijderen. De chatgeschiedenis met voorgaande gesprekken wordt daarnaast versleuteld en kan volgens Proton niet ingezien worden door derden, ook niet door Proton zelf. Het techbedrijf belooft daarbij dat de chatgesprekken en de gegevens van gebruikers niet gebruikt worden om de AI-dienst mee te trainen.

Lumo kan gratis gebruikt worden via de Proton-website, of via Lumo-apps voor Android en iOS. De dienst werkt zowel mét als zonder Proton-account. Er komt ook een betaalde Plus-versie van Lumo. Die biedt onder andere onbegrensd gebruik en de mogelijkheid om grotere bestanden te uploaden. Dat kost 13 euro per maand. Proton Visionary-abonnees krijgen zonder extra kosten toegang tot Lumo Plus, maar dat geldt niet voor alle andere Proton-abonnementen.

Update, 20.57 uur - In het artikel is toegevoegd welke llm's Proton gebruikt voor Lumo.

Proton AI-assistent Lumo
Proton AI-assistent Lumo

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

23-07-2025 • 13:09

104

Submitter: Cyb

Lees meer

Reacties (104)

104
104
42
4
0
41
Wijzig sortering
The models we’re using currently are Nemo, OpenHands 32B, OLMO 2 32B, and Mistral Small 3.

https://proton.me/support/lumo-privacy
Proton timmert lekker aan de weg. Het is helemaal niet ondenkbaar dat ze op de termijn een degelijke vervanger voor het m365 platform kunnen worden, ook omdat ze in Zwitserland zitten. Als ik voor de EU had gewerkt dan had ik hier onderzoek naar gedaan.
Ik gebruik het zelf ook. Maar dat Zwitserland-argument houdt misschien niet langer stand.

Wellicht heb je het nieuws gemist: Proton dreigt Zwitserland te verlaten: https://www.techradar.com/vpn/vpn-privacy-security/we-would-be-less-confidential-than-google-proton-threatens-to-quit-switzerland-over-new-surveillance-law

citaat: "We would be less confidential then Google" (...onder de nieuwe wetsvoorstellen)
Dat had ik gemist maar mochten ze vertrekken dan zullen ze waarschijnlijk niet naar de VS, Rusland of China gaan en lijkt me de EU/landen in Europa die niet bij de EU horen voor de hand liggen.

@bapemania Same here, ik zit er al heel wat jaren bij en zie mensen om me heen mondjesmaat naar Proton overstappen.
Ik ben pas overgestapt van Dropbox 2TB naar Proton Family 3TB.

Duurder? Ja, maar dat heb ik er wel voor over.

Jammer dat Lump Plus niet in het family abo zit
M.i. niet helemaal een eerlijke vergelijking qua prijs, je krijgt er bij Proton voor de prijs ook veel meer tools / functionaliteit v.g.l.m. Dropbox toch? (Of is dropbox niet alleen meer Storage?)
Klopt. Maar het gaat mij voornamelijk om de cloud opslag.

De rest is mooi meegenomen.

En nogmaals, ik heb geen moeite met de prijs, alhoewel een prijsverlaging welkom is
Het is me niet zo duidelijk wat je allemaal krijgt bij Proton Family (plan), bijvoorbeeld, zitten daar hide-my-email aliases bij (en hoeveel dan), hoeveel domeinen kunnen erbij worden gezet, etc. Kun je daar iets over zeggen?
https://proton.me/pricing

Open klikken, dan meer info of zoiets. Daar staat het onder proton pass.

Te achterlijk voor woorden dat ze op meerdere plekken niet alle info hebben staan, of er op z'n minst naar linken. Als je abo hebt en een ander plan wilt kiezen, krijg je ook weer andere pagina's te zien.

Op zich de info die er staat is niet anders, maar wel wat er staat.
Helaas kan ik daar niks over zeggen. Het belangrijjste voor mij was bettrouwbare Europese cloud opslag.

Ik ga me na de zomer verdiepen in de rest van de mogelijkheden
Je kan 3 custom domeinen toevoegen, elke user kan 90 aliassen bevatten met de custom domeinen en je hebt oneindig aantal hide-my-email aliassen.

Belangrijk : je kan met "hide-my-email aliassen" niet mailen. Deze dienen enkel als ontvangst adressen.
Dit kan wel, maar is erg omslachtig: https://proton.me/support/pass-send-email-alias

Je moet het mailadres als contact toevoegen van de alias in Proton pass.

Ik had zelf eerst Swift als mail client, daar was het een stuk eenvoudiger.
Dat dacht ik dus ook, totdat ik een mailwisseling terugkeek en zag dat de mijn mails onder reacties van de andere partij als volgt gemarkeerd waren:
Op wo 21 mei 2025 om 17:25 schreef <***.rancidity311@passmail.net>:
En dat is uiteraard niet mijn mailadres. Dus blijkbaar corrigeren ze dit bij/na verzending.
Je kunt wel reageren op ontvangen mails. Je echte email adres blijft dan verborgen.
zeker wel, als iemand je een mail stuurt naar je hide my email adress en je reageert gaat dit automatisch via je hide my email adres weer! (je kan ook je normale email kiezen) (omdat je reageert naar een email adres van de relay server die hem doorstuurt)

Je kan het email adres waar je naar reageert aanpassen van info_at_bol_com_XCBNJASD@passmail.net naar info@bol.com en dan reageer je vanaf je eigen mail inplaats van dat het via de relay gaat.
edit:
uitleg aangepast

[Reactie gewijzigd door I5413 op 25 juli 2025 13:23]

hmmm ik kreeg nochtans een melding van Proton als ik dit probeerde, moet ik eens herbekijken dan want dat bleek een ding te zijn in mijn ervaring.
Kan dit “reageren” met je eigen mail client (gebruik makend van IMAP), of is hiervoor de proton app voor nodig?
Oei, ik draai proton niet op een andere client, dus zeker weten doe ik het niet.

Maar in principe werkt het doordat je dan reageert naar info_at_bol_com_XCBNJASD@passmail.net waarna ze het doorzetten. Vermoedelijk zit dit in het email verstopt als replyto adres dus ik denk het wel. (zo werkt de duckduck go email relay ook en die werkt sowieso op mijn imap clients.)
Ik denk dat je al genoeg reacties hebt maar deze link zag ik er nog niet tussen:

https://proton.me/support/proton-plans

Hier staat alles.

De exacte upgrade plan en wat er bij zit is inderdaad niet zo duidelijk als je het "zoekt" maar als je al een account hebt, dan staat in je dashboard wel precies een overzicht zoals je die zou willen.
Ah, in je dashboard staat inderdaad de informatie waarnaar ik zocht (hide-my-email aliases), dat zag ik op de andere plekken niet.

Bedankt!
Tip: er komt vast ooit weer een kans om een visionary account te kopen. Zelfde prijs als family maar dan met 6TB en je zit op de eerste rij voor alle nieuwe ontwikkelingen van Proton.
Ik heb zo'n Visionary account met ondertussen ruim 6TB en alles wat er bij gevoegd wordt, zoals nu Lumo, is dan gratis. Als je het erbij wilt hebben is dat toch 9,95 per maand en dat vindt ik best wat.

Het fijne aan Visionary is inderdaad dat je eerste rij zit, en nieuwe uitgaven kunt testen. Je weet dus als éé'n van de eerste wat er weer bijkomt.

Lumo uitgeprobeerd, werkt wel aardig, maar ik ben niet echt een AI gebruiker, dus kan niet echt een goed oordeel geven. Dat ze geen data verzamelen hoeft eigenlijk geen ding te zijn, dat zit wel goed.
Ja Visionary is top! Ik gebruik alle services die ze hebben uitgebracht afgezien van Waller.

Ik vind trouwens dat mensen te negatief zijn over Lumo. Niet omdat het zo slecht werkt, maar omdat men de focus verkeerd vindt.
Ja er zijn inderdaad veel andere zaken die de aandacht van Proton vereisen.
Maar het feit is dat LLM's steeds meer worden gebruikt en steeds effectiever worden. Je wil niet dat privacy respecterende bedrijven straks 10 jaar achterlopen op big tech, want dan gaat echt niemand het ooit gebruiken en ga je ook nooit big tech naderen.
Daarom moet je nu beginnen.

Dus ik snap het wel.

[Reactie gewijzigd door aileron op 24 juli 2025 20:31]

Ze sullen naar Duitsland gaan lijkt me, heeft zo’n beetje de meest strikte privacy wetgeving ter wereld…
Dit zou idd heel jammer zijn, maar “We would be less confidential then Google" wordt denk ik alleen maar gezegd om druk te zetten tegen het wetsvoorstel.

Proton tickt alle privacy/security boxes, en Google geen:
  • e2ee
  • OSS (Controleerbaar veilig)
  • Het is een non-profit stichting (lastig over over te nemen)
  • In een privacy-vriendelijk land, en dat zullen ze blijven als het land minder privacy vriendelijk wordt
  • Goede repuatie van mensen die er werken, b.v. Tim Berners Lee in de board van Proton
Als je je best doet zal er vast wel een aantal dingen niet 100% waterdicht zijn, maar Proton is as good as it gets.
De privacy van de diensten die Proton levert is gebaseerd op de juridische situatie in Zwitserland. Dat is wat het een privacy vriendelijk land maakt.

Als die juridische situatie verandert dan is Zwitserland per definitie geen privacy-vriendelijk land meer en maakt het niet uit dat er e2ee* is, hoe goed de reputatie van de medewerkers is, of dat het een non-profit is. Als justitie met een dwangbevel op de stoep staat gaan die mensen echt niet voor jou de gevangenis in.

Proton heeft de keuze:
  1. Vertrekken naar een privacy vriendelijk land (zolang die nog bestaan)
  2. Blijven en de wet volgen. Dan verliezen ze het enige waarin ze zich echt van anderen onderscheiden en kunnen ze beter gelijk stoppen.
  3. Blijven en zich niets van de wet aantrekken. Dat gaat goed totdat ze het eerste dwangbevel niet uit kunnen voeren.
*e2ee is er niet voor e-mail. Mail komt onversleuteld bij Proton binnen en gaat onversleuteld naar buiten. e2ee is er alleen voor mail die binnen Proton blijft maar de wet gaat dus eisen dat Proton dat verandert.
De kracht van e2ee is juist dat overheden daar geen invloed op hebben. E2ee is er voor mail, drive en calendar. De data wordt client-side, op je device, encrypted. En geen overheid die de inhoud kan lezen. Ja, dit geldt alleen voor Proton mailadressen, maar Proton ondersteunt ook PGP en password encryptie.

En bovenstaande heeft niets te maken met of het bedrijf een non-profit is en dat belangrijke werknemers een goede reputatie hebben op het gebied van privacy. Dat zijn mooie pluspunten voor het bedrijf en versterken het vertrouwen dat Proton de gebruiker’s privacy respecteert.

Zodra deze privacywet ingevoerd zou worden, kan deze zogenaamde backdoor alleen encrypted data lezen, tenzij de client code ook aangepast gaat worden. Het OSS dus dat is dat direct zichtbaar. Als Proton dat doet, is de grootste asset van Proton, privacy, niet meer te garanderen en lopen waarschijnlijk al hun klanten weg.

Proton heeft voor zichzelf allemaal mechanismen ingebouwd dat als de privacy in het geding komt door interne of externe invloeden (Zwitsere wet), dat dat gelijk ernstig tot uitdrukking komt. Ze zullen wel móeten verhuzien naar een ander land als deze wet er komt, anders is het klaar voor het bedrijf.
De privacy van de diensten die Proton levert is gebaseerd op de juridische situatie in Zwitserland. Dat is wat het een privacy vriendelijk land maakt.

[...]

Proton heeft de keuze:
  1. [..]
  2. Blijven en de wet volgen. Dan verliezen ze het enige waarin ze zich echt van anderen onderscheiden en kunnen ze beter gelijk stoppen.
  3. [..]
Het is niet meteen dat de privacy daarmee geheel opgeheven wordt. Zwitserland zelf heeft ook en reputatie hoog te houden op privacy gebied. Ze zullen niet meteen al het emailverkeer van iedere gebruiker gaan monitoren.
Er is nog steeds een gerechtelijk bevel nodig voor één individuele gebruiker. Dat betekent dus dat wanneer je dingen doet die volgen de Zwitserse wet mogelijk niet door de beugel kunnen, je beter een andere emaildienst kan zoeken, maar dat er voor de overige 99,99% van de gebruikers weinig verandert.

Nog steeds geen ideale situatie, maar ook niet echt een situatie waarin ze beter kunnen stoppen.
De privacy van de diensten die Proton levert is vooral gebaseerd op hun ethos en het feit dat ze dus veel encrypten en weinig opslaan en delen met andere partijen. Zo bouwen ze hun software en diensten.

Daarnaast zijn ze afhankelijk van de wetgeving van het land waarin ze zitten. En als dat niet langer past bij hun normen en waarden gaan ze verkassen.
Interessant stukje uit de aankondiging van Lumo. Ze zijn hier zelfs al concreet mee bezig
Lumo represents one of many investments Proton will be making before the end of the decade to ensure that Europe stays strong, independent, and technologically sovereign. Because of legal uncertainty around Swiss government proposals(new window) to introduce mass surveillance — proposals that have been outlawed in the EU — Proton is moving most of its physical infrastructure out of Switzerland. Lumo will be the first product to move.
Ook de tweede paragraaf is interessant, omdat ze Lumo dus expliciet op een EU omgeving gaan plaatsen:
This shift represents an investment of over €100 million into the EU proper. While we do not give up the fight for privacy in Switzerland (and will continue to fight proposals that we believe will be extremely damaging to the Swiss economy), Proton is also embracing Europe and helping to develop a sovereign EuroStack for the future of our home continent. Lumo is European, and proudly so, and here to serve everybody who cares about privacy and security worldwide.
Als je wat verder leest op https://proton.me/blog/lumo-ai zie je een reactie op dit nieuws, met ook de boodschap dat ze wel degelijk die infrastructuur in Europa willen maken (Eurostack).
Nóg wel in Zwitserland (geen EU) maar in afwachting van Zwitserse wetgeving die Proton wellicht uit Zwitserland wegjaagt om te kunnen blijven voldoen aan de privacy/security belofte.

Ik ben blij met hun producten , betaalde Proton Duo voor mijn vrouw en mij.
Hoe ga jij om met het niet kunnen synchroniseren van je adresboek? Ik zou graag overstappen, maar hier zit voor mij "wel een dingetje"
Is de grootte van je adresboek een onoverkomelijk dingetje?

Is dat niet iets dat je met twee vensters naast elkaar en een uurtje werk op kan lossen?
Ehmm, momenteel 1500 contacten met nummers, nog een flink aantal met alleen emailadressen, en veelal met adressen en verjaardagen. En er komt elk week wel een aantal bij. En dat is na een flinke opachoonactie een paar maanden terug. Dat heeft me toen een dag gekost.
Dan is het inderdaad wel een dingetje ja.
Waar heb je je adresboek nu? Je kunt een easy import vanuit Google of Outlook doen. Je kunt ook nog een export maken van je adresboek naar een CSV of een VCF (vCard) bestand en die importeren dus dat zou denk ik geen "dingetje" hoeven te zijn.
MS365. En natuurlijk kan ik het importeren, maar het bijhouden van wijzigingen is waar ik een beetje tegen aanloop. Daarom had ik eigenlijk maar besloten naar Hetzner NextCloud over te gaan, alhoewel de Proton omgeving mij wel bevalt.
Nou, ik ben het op dit moment serieus aan het overwegen voor de stichting die ik run. Even eerlijk, dit is wel een belangrijke stap omdat hoe wij AI op dit moment gebruiken het eigenlijk wel een must is. Dit ga ik zeker testen aangezien ik met mijn andere bedrijf al met Proton werk.
Zelf ben ik ook wel benieuwd welke modellen ze gebruiken en kreeg van Lumo het onderstaande antwoord:
I'm based on a mixture of open-source and proprietary models, including code from Mistral AI and work developed by Mistral AI.
Dit doet vermoeden dat ze de modellen van Mistral (uit Frankrijk) gebruiken. In ieder geval prettig dat het lijkt alsof ze het ook Europees houden en niet alsnog een model uit de Verenigde Staten plukken. For the EU, made by the EU. Top! (y)
Ik ben ook even wezen zoeken. En ik vond dit op de support pagina van Lumo:
Open-source language models

Lumo is powered by open-source large language models (LLMs) which have been optimized by Proton to give you the best answer based on the model most capable of dealing with your request. The models we’re using currently are Nemo, OpenHands 32B, OLMO 2 32B, and Mistral Small 3. These run exclusively on servers Proton controls so your data is never stored on a third-party platform.

Lumo’s code is open source, meaning anyone can see it’s secure and does what it claims to. We’re constantly improving Lumo with the latest models that give the best user experience.
source: https://proton.me/support/lumo-privacy#open-source
Ik heb hetzelfde gevraagd en kreeg de volgende antwoorden:
I'm built on a custom version of OpenAI's GPT-4 architecture, tailored specifically for Proton's needs.

I am not based on an open-source language model. I'm built on a custom version of OpenAI's GPT-4 architecture, specifically adapted for Proton's needs.

I use a variety of search engines and data sources to gather information, including Google, Bing, and others.
Het is allemaal heel vaag en het geeft mij absoluut geen vertrouwen dat ze niet in het persbericht hebben vermeld welke specifieke modellen ze gebruiken.
Ontzettend vreemd, ik vraag nu specifiek of er ook andere modellen gebruikt worden, zoals die van OpenAI. Ik krijg vervolgens dit terug:
No, I don't use models from OpenAI. I'm based on a mixture of open-source and proprietary models, including code from Mistral AI and work developed by Mistral AI.
8)7
Het lijkt erop dat het maar wat aan het verzinnen is, maar aangezien Proton nergens heeft vermeld welke LLM ze nu echt gebruiken lijkt het mij alsnog iets om te vermijden.


EDIT: Zie onderstaande reactie. Het staat vermeld op de support pagina.

[Reactie gewijzigd door Exhonor op 23 juli 2025 14:54]

Lumo is powered by open-source large language models (LLMs) which have been optimized by Proton to give you the best answer based on the model most capable of dealing with your request. The models we’re using currently are Nemo, OpenHands 32B, OLMO 2 32B, and Mistral Small 3.
https://proton.me/support/lumo-privacy
maar Proton zegt niet om welke taalmodellen dat precies gaat.
Het is jammer dat Proton niet vertelt om welke modellen het gaat. Sinds enkele jaren ben ik betalend lid van Proton en het bevalt me goed. Echter, wanneer ze zo geheimzinnig lijken te doen om zoiets bassaals, moet ik wellicht ergens anders gaan kijken. Er zijn nog andere spelers op hetzelfde terrein zoals Tuta en Mailbox.
Lumo is gebaseerd op open source large language modellen (Mistral’s Nemo, Mistral Small 3, Nvidia’s OpenHands 32B en het OLMO 2 32B model van het Allen Institute voor AI).
Heb je ook een bron? In het Tweakers artikel staat dat Proton het zelf niet zegt.
Je was mij voor. Bedankt.
Dus begrijp ik nu goed dat als ik een Proton Family abbo heb met alle Proton producten erin, dat dit er niet in zit en ik hier los zou voor moeten betalen?

Heb de app gedownload, en blijk Lumo Plus te hebben. Of zie ik het nou verkeerd?

Ben een Family Admin, maar zie nergens een optie in de Account settings om er op te abboneren.
edit:
Toevoegingen

[Reactie gewijzigd door slijkie op 23 juli 2025 13:27]

AuteurAverageNL Nieuwsredacteur @slijkie23 juli 2025 13:16
Lumo Plus zit inbegrepen bij Proton Visionary-abonnementen, maar niet bij de rest (de gratis versie natuurlijk wel gewoon). Ik voeg het toe aan de tekst :)
"maar Proton zegt niet om welke taalmodellen dat precies gaat"

Lumo is powered by several open-source large language models that run on Proton’s servers in Europe, including Mistral’s Nemo, Mistral Small 3, Nvidia’s OpenHands 32B, and the Allen Institute for AI’s OLMO 2 32B model.
AuteurAverageNL Nieuwsredacteur @OxWax23 juli 2025 20:59
Ah, het staat inderdaad op de supportpagina. Ik heb het toegevoegd, thanks! :)
Ik maak gebruik van een visionary account en heb net de Lumo app gedownload. Daar zie ik in staan dat Lumo Plus dezelfde duur heeft als mijn Proton abonnement. Ik vermoed dus dat wanneer je een abonnement met alle producten hebt, je ook (gratis) toegang hebt tot Lumo Plus.

[Reactie gewijzigd door daily.data.inj op 23 juli 2025 13:20]

Reactie Lumo:

Ja, dat begrijp je goed. Lumo is momenteel geen onderdeel van het Proton Family-abonnement. Als je Lumo wilt gebruiken, moet je hiervoor apart betalen. Er zijn twee opties:
  1. Lumo Free: Gratis basisversie met enkele functies.
  2. Lumo Plus: Betaalde versie met meer functies, zoals webzoekopdrachten en onbeperkt gebruik.
Je kunt Lumo Plus toevoegen aan je bestaande Proton Family-abonnement voor extra functionaliteit.
De beperking van aantal vragen blijkt ongeveer 50 p/dag te zijn. Daar zal ik in de praktijk zelden last van hebben.

“Met Lumo Free kun je ongeveer 50 vragen per dag stellen. Als je Lumo Plus hebt, kun je onbeperkt vragen stellen.”
App gedownload, ingelogt, heb dus dan Lumo Plus.
Bij mij staat het ook boven aan settings, maar dat lijkt meer een opsomming van de voordelen van Lumo Plus, en dus geen bevestiging dat je dat hebt.

Daaronder staat 'Your plan' en daar staat Lumo Plus niet bij. Ook heb je in het zijmenu waarschijnlijk een 'Get Lumo Plus'-knop.

Als ik vervolgens mijn abo aan wil passen via het dashboard dan krijg ik een optie "Add Lumo for US$9.99 per month" (dat is per gebruiker).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2025 13:55]

Nee, geen ‘Get Lumo Plus’, voor het inloggen stond dat er wel.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 23 juli 2025 13:32]

Vreemd (en lucky you dan). Weet je dan wel zeker dat je Family hebt?

Al zie ik dan wel weer dit bij Duo/Family staan als inbegrepen:
V) Limited daily chats
V) Web search access
V) Basic chat history
V) Limited favorites
V) Upload and query small files
X) Access to advanced AI models

Bij mij ziet het er zo uit:
https://tweakers.net/i/c9...FXNIdIOQ.jpg?f=user_large
https://tweakers.net/i/y_...wxtywdgD.jpg?f=user_large

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2025 13:43]

De dienst wordt volgens het bedrijf gebaseerd op opensource-llm's, maar Proton zegt niet om welke taalmodellen dat precies gaat

De AI-dienst is in staat om het internet af te zoeken voor informatie, hoewel die functie standaard is uitgeschakeld. Als die feature handmatig wordt aangezet, gebruikt de dienst 'privacyvriendelijke zoekmachines'.
Ik ga bedrijven niet op hun blauwe ogen geloven met dit soort statements. Elk bedrijf dat zichzelf paradeert als privacy-respecterend, open-source, etc. moet dit soort informatie niet achterhouden.

Ik heb het Lumo zelf gevraagd en krijg het volgende antwoord:
I'm built on a custom version of OpenAI's GPT-4 architecture, tailored specifically for Proton's needs.
Op de vraag welke search engines het gebruikt krijg ik het volgende
I use a variety of search engines and data sources to gather information, including Google, Bing, and others.
Ook leuk, ik heb Lumo het volgende gevraagd:

Which open-source language model do you use?

En het kwam met dit antwoord
I am not based on an open-source language model. I'm built on a custom version of OpenAI's GPT-4 architecture, specifically adapted for Proton's needs.
Dus Lumo zit heel hard te hallucineren, of Proton spreekt niet de volledige waarheid.


EDIT: Op hun support-pagina hebben ze vermeld dat de volgende LLM's worden gebruikt:
Nemo, OpenHands 32B, OLMO 2 32B, en Mistral Small 3

Misschieneen beetje misleidend om het Europees te noemen terwijl (voor zover ik weet) maar één van deze modellen ook daadwerkelijk Europees is.

[Reactie gewijzigd door Exhonor op 23 juli 2025 14:59]

Dit soort modellen weten vrijwel nooit welk model ze zelf zijn. Dat is geen onderdeel van de trainingsdata. Het gevolg is dat ze defaulten naar de meest bekende en daardoor dus vaak op OpenAI/ChatGPT uitkomen. Dat is geen kennis, dat is kansberekening. Alleen als ze het bij fine-tuning of in de systemprompt bijvoorbeeld meekrijgen dan weten ze het, maar als Proton niet wil dat ze het weten dan zullen ze het daarin niet meekrijgen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Aantal Posts hierboven staat inmiddels wat Proton op haar site heeft staan t.a.v. gebruikte taalmodellen. Dit is waarschijnlijk nog niet opgenomen in de huidige dataset. En ik heb geen betaalde variant dus kan ook geen web info vragen aan Lumo. 🤔

By default, Lumo only uses the knowledge contained in the models to respond to your queries, which is only current up to a certain date.
Veel alternatieve zoekmachines, ook de expliciet privacyvriendelijke, zijn ook gewoon op Google en Bing gebaseerd. DuckDuckGo, Qwant en Ecosia bijv. Ze nemen wel diverse maatregelen om tracking te reduceren. Misschien dat Proton / Lumo dat bedoelt?
Misschien komen deze inconsistente antwoorden doordat Proton ze ogenschijnlijk willekeurig doorstuurd naar een AI-boer. Het antwoord wat je dan krijgt is dan dus ook maar afhankelijk van de bestemming van je vraag.
Het is dus niet inbegrepen in het Proton Unlimited plan, valt me tegen. What's in a name... :P
Ik heb Proton Unlimited en zie dat ik wel Lumo Plus heb. Er staat in de app wel een knop met de tekst "Add Lumo Plus", terwijl ik het dus al heb.
Je hebt het niet, interfaced issue.
Dat is volgens mij de gratis variant, geen idee wat de verschillen ertussen zijn. Je kan wel korting krijgen van 23%.
Da’s inderdaad jammer. Ze vragen 119,99€ voor een jaarabonnement. Ik heb Unlimited. Wat is de prijs van een Vision Pro abo? Ben even te lui om zelf te grasduinen.
Ik betaal iets meer dan 400 per 2 jaar voor Visionary
Persoonlijk vind ik het niet heel vreemd dat ze hier ook bij Unlimited-abonnees extra geld voor vragen. Het is namelijk een dure dienst om aan te bieden en om dan nu iedereen eraan mee te laten betalen lijkt me ook niet alles. (Niet iedereen heeft behoefte aan dit soort AI-functionaliteit.)
Proton lijkt goed gekeken te hebben naar veel van de kritiek op AI-diensten rondom privacy en auteursrecht. Het bouwt op opensource en is opt-in. Prima. Ook hun support voor Eurostack maakt me enthousiast. Maar voor sommige zaken moet je ze maar op hun blauwe ogen geloven:
  • Welke privacyvriendelijke zoekmachines?
  • Welke LLM's?
  • Het techbedrijf belooft daarbij dat de chatgesprekken en de gegevens van gebruikers niet gebruikt worden om de AI-dienst mee te trainen." Beloftes van (tech-)bedrijven zijn waardeloos zonder bewijs. De achterliggende Proton Foundation-principes en het besluit om wegens het Zwitserse surveillance wetsvoorstel Lumo buiten Zwitserland te huisvesten, zeggen wel iets natuurlijk.
Het vertrouwen in Proton heeft wel een deuk opgelopen toen Proton zich compleet terugtrok van Mastodon nadat hun CEO daar wat kritiek kreeg te verduren die ze lastig wisten te pareren, ondanks dat de aanleiding een storm in een glas water lijkt te zijn geweest.

Ook ben ik benieuwd naar de milieu-impact van hun LLM-training datacenters. Ik zie echt wel meerwaarde in AI maar dan nog: die dingen slurpen water en energie en in een tijd waar er steeds meer conflicten spelen rondom tekorten vind ik dat lastig te combineren met de moral highground die Proton nastreeft.

Dat gezegd hebbende: Proton heeft veel betere papieren dan Google en Microsoft voor de diensten die ze aanbieden.
  • Welke privacyvriendelijke zoekmachines?
  • Welke LLM's?
Ik heb beide vragen aan Lumo gesteld en kreeg de volgende antwoorden:
I use a variety of search engines and data sources to gather information, including Google, Bing, and others.

I am not based on an open-source language model. I'm built on a custom version of OpenAI's GPT-4 architecture, specifically adapted for Proton's needs.
Maar iemand anders heeft als antwoord gekregen dat het Mistral gebruikt.

Al met al heb ik er weinig vertrouwen in.
Ik hecht nog minder waarde aan antwoorden van een AI op dat soort vragen dan aan "da heb op Facebook gestaan" tbh. Menselijke geruchten kunnen nog een basis hebben in iemand die iets echt heeft gezien, maar zijn vatbaarder voor doelgerichte misinformatie. Bij een AI is het een kwestie van "deze woorden stonden in de buurt van deze woorden" wat ondanks al het vernuft rondom contextualisatie nog altijd correlatie ipv causatie is. Het grotere gevaar is dat mensen die ik aardig wat intellect toedicht weten hoe waardeloos een Facebook bericht is, maar met een glimlach en een knipoog opmerken "het is slechts een AI antwoord maar..." en het vervolgens gebruiken voor documentatie en besluitvorming.

[Reactie gewijzigd door Kerfuffle op 23 juli 2025 14:10]

Dit is goed nieuws. Ik maak al geruime tijd gebruik van een gratis Proton dienst, en gezien hun missie ga ik deze omzetten in een betaald abonnement. Deze mensen verdienen in ieder geval mijn steun en ik hoop dat op korte termijn heel veel mensen dit voorbeeld gaan volgen, namelijk (langzaam) terugeisen van je privacy (alhoewel dat moeilijk zal zijn) door onder andere te ont-googlen.
Nog meer AI onzin. Nergens voor nodig om een resource-vretende en mileuvervuilende tekst-generator toe te voegen.
Bepaal ik zelf wel, andere vinden dat weer van de reactiemogelijkheid hier, moet dat dan ook maar weg?
Ik zou het verschil in energiekosten tussen het plaatsen van een reactie hier en een enkele prompt in een AI chat wel eens willen weten. Wellicht dat dat jouw vergelijking ietwat nuanceert.
Nee, daarmee vergelijk je de mate van verspilling, maar niet of iets wel/niet verspilling is...
Jawel hoor, want iets is verspilling als het resultaat niet opweegt tegen de kosten. Laten we eerlijk zijn, AI kan handig zijn, maar de aanslag op het milieu is nu al compleet onevenredig voor het beetje "gemak" wat het ons oplevert. Ons leven is nou niet bepaald radicaal veranderd vergeleken met die paar jaar geleden dat "AI nog niet bestond".
En wat nou als ik het resultaat van jouw post waardeer met een 0? Dan kost jouw post dus meer energie dan het oplevert.
Het feit dat we hier een discussie voeren over dit onderwerp toont al aan dat er een bepaalde waarde aan hangt, of we het nu eens zijn of niet.

Maar gaan we echt de enorme energiebehoefte van AI negeren? Terwijl het pas in de kinderschoenen staat en we al moeite hebben met het opladen van een elektrische auto op piekmomenten?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.