Proton voegt Albums toe aan Proton Drive

Proton introduceert Albums voor Proton Drive. De functie bouwt voort op de bestaande fotoback-upmogelijkheden van het bedrijf en laat gebruikers foto's en video's ordenen, delen en bekijken 'zonder dat dit ten koste gaat van hun privacy'.

Alle Proton Drive-gebruikers kunnen vanaf 14 mei aangepaste collecties maken met foto's en video's en die delen met anderen per e-mail. Gebruikers behouden de volledige controle over wie toegang heeft tot de inhoud en de toegang kan op elk moment worden ingetrokken. Net als andere Proton-diensten worden de foto's, video's, albumnamen en metadata end-to-end versleuteld.

Proton staat bekend om zijn focus op privacy en beveiliging, opgericht door wetenschappers van CERN. Het bedrijf is gevestigd in Zwitserland en begon in 2014 als versleutelde e-maildienst. Inmiddels biedt Proton naast een e-maildienst onder andere cloudopslag, een wachtwoordmanager en een vpn aan met end-to-endencryptie.

Proton Drive Albums

Door Sabine Schults

Redacteur

14-05-2025 • 12:00

72

Reacties (72)

Sorteer op:

Weergave:

Gebruik zelf proton al jaren en ben bijzonder tevreden, ja het kost geld, maar daarmee geeft het me wel de rust dat mijn data niet voor allerlei doeleinden wordt doorverkocht en gebruikt.

Vooral sinds de laatste ontwikkelingen in amerika zou ik iedereen willen oproepen om zoveel mogelijk europese clouddiensten, emaildiensten en webhosters te gebruiken.

Ben dan ook heel blij te zien dat ze blijven doorbouwen aan hun diensten en alles steeds completer wordt.
Ik zit momenteel deels in het iCloud-ecosysteem en merk dat het lastig is mezelf te overtuigen om over te stappen. Voor e-mail gebruik ik al de gratis versie van Proton. Voor €0,99 per maand krijg ik bij Apple 50 GB opslag, een e-maildienst waaraan ik mijn eigen domeinnaam heb gekoppeld, én geavanceerde beveiliging: met Advanced Data Protection is al mijn data end-to-end versleuteld opgeslagen — Apple heeft zelf geen toegang tot mijn private key.

Daarnaast bieden ze ‘Hide My Email’ en iCloud Relay, die helpen mijn online activiteiten minder traceerbaar te maken. Als ik dat afzet tegen de kosten van een volledig Proton-abonnement, is het lastig te verdedigen op basis van features. Zeker omdat veel van Proton’s kernwaarden — privacy en veiligheid — in deze setup bij Apple al behoorlijk goed afgedekt zijn.
Zegt Apple. Het is niet te bewijzen dat Apple dat doet. Bij Proton is het grotendeels te bewijzen wat zij met je data doen doordat de source code openbaar is. Ik vertrouw erop dat Apple niet aan jouw data zit, maar ze kunnen het niet bewijzen. Meermaals heeft Apple gekeken naar mogelijkheden om toch aan je data te zitten, zie het client-side scanner verhaal.

Heel groot verschil tussen iets zeggen (vertrouwen) en iets hard kunnen maken (de waarheid).
Zelf heb ik nog drie andere redenen kunnen bedenken om wel de overstap te maken van Microsoft naar Proton.
1. Het is een Europees bedrijf
2. Het is geen "Big Tech", niet dat ze zo klein meer zijn, maar ze komen nog lang niet in de buurt van Apple of Microsoft cijfers qua gebruikers.
3. Hun hele motto, vanaf dag 1, is "A better internet starts with privacy and freedom". Dat kun je van de grote tegenhangers niet zeggen, al doet Apple (voor het oog) wel zijn best om privacy vriendelijk(er) te zijn.

Ik ben het eerste jaar ingestapt, heb toen jarenlang betaalde dienst gehad, zakelijk toch maar overgestapt naar Microsoft. Maar nu toch weer terug naar Proton gegaan, dat bevalt weer erg goed.
Misschien een belangrijk punt om te overwegen: Bij Proton is een heel groot deel open-source. Dat geeft vertrouwen, omdat je kan zien wat de code doet en wat er precies gebeurt met de software die je gebruikt. Bij Apple gebeurt alles daarentegen achter gesloten deuren, dus je zult Apple op hun woorden moeten vertrouwen.
Counterargument: Wanneer checken mensen (ja ook programmeurs) daadwerkelijk deze code als ze er zelf niets mee doen? Begrijp me niet verkeerd, ik vertrouw FOSS standaard meer en geef geld aan meerdere FOSS projecten (zoals Firefox, Thunderbird, Linux Mint) maar ik ga niet uren die code zitten te checken.

Dit wordt keer op keer als argument gebruikt, maar vindt het maar zwak. Een beter argument daarin tegen heb ik niet.

En Proton blijft ook veel server-side software. Van dit soort software valt (niet altijd) te verifiëren dat deze op een bepaalde build van de software - dus zonder toevoegingen/aanpassing - draait. Who checks de server side code?
Je schetst nu een heel zwart/wit beeld. De code word wel degelijk bekeken door mensen en je kunt redelijk rap zien wat de kwaliteit van iets is. Dat wil niet zeggen dat iedereen iedere regel code gecontroleerd heeft. Daarnaast kun je ook een bugfix maken en submitten. Over het algemeen spoort dat ontwikkelaars ook aan om netter te werken. Te vergelijken met het verschil tussen een restaurant met een open of een gesloten keuken.

Van een hoop closed source software kun je helemaal niet zien wat de kwaliteit is. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een hoop software van bijvoorbeeld Cisco en GE dan kan ik enkel maar gokken dat het een totaal zooitje moet zijn. Anders kan ik ook niet verklaren waarom ze continue de UI thread blokkeren...Maar dat kon ik helaas aan de voorkant niet zien en ik kan ook geen fix maken.
Ik snap best dat jij de broncode van Proton niet gaat nalezen, en dat bijna niemand dat ook effectief doet. Maar het is geen zwak argument omdat jij er niets aan hebt.

Het punt blijft dat je bij Proton voor een heel groot deel weet wat er gebeurt met je data, en bij andere partijen (waaronder bv. Apple) volledig niet. Alles bij Apple opslaan in iCloud kan voor jou een prima oplossing zijn. Als je zeker wil zijn wat er met je gegevens gebeurt, dan is het dat niet.

Mee eens dat in het beste geval de serverside code ook te bekijken valt, of nog beter zelf te hosten (want als je het niet zelf host, weet je ook niet wat er effectief draait). Maar vanuit een alles-kost-geld principe is dat te begrijpen, en als je weet dat de client geen ontsleutelbare data opstuurt kan je eigenlijk de server ook vertrouwen toch?
Proton's code wordt ook wel effectief extern geaudit. Je kunt daar rapporten van terug vinden (https://proton.me/community/open-source), maar ik zie er wel vooral voor clients en niet de server side software.

Dat kan ook met closed source software, maar ik zie Apple er in elk geval niet transparant over zijn.
Mee eens. Er zijn ook voldoende supply chain attacks geweest waar 'gewoon' in het openbaar aan backdoors werd getimmerd en maar net op tijd werden gevonden voor ze gedistribueerd waren in verschillende package managers.
Het is mijn inziens vooral een argument omdat iedereen de code kan inzien waardoor iedereen kan zien wat er effectief in gebeurt, zijnde aanpassingen die bugs fixes etc, maar ook wat er niet gebeurt, zijnde aanpassingen die telemetrie toevoegen etc. Dat laatste is dan ook weer een dikke leugen want wat zit effectief in de binaries die je download? En al je software zelf builden is ook weer iets te veel van het goede. Maar ik vind ook een eerder slap argument vinden.
Proton heeft de meeste van hun producten laten auditen door een onafhankelijke partij en publiceert deze rapporten.

https://proton.me/nl/community/open-source
Apple heeft zelf geen toegang tot mijn private key.
Dit is enkel waar zolang Apple niet anders besluit. Immers wordt de sleutel op hardware van Apple opgeslagen en beheert Apple de software.
Apple beheert de secret en public key, maar alleen jij kan met je hoofdwachtwoord de secret key "openen".

In UK is nu End 2 End Encryption is nu verboden, Apple heeft hierop de feature uitgezet in de UK voor de mensen die het nog niet hadden geactiveerd. Voor de mensen die het al reeds geactiveerd hadden kunnen ze het niet simpel weg uitschakelen omdat zij niet beschikken over het hoofdwachtwoord.
For users in the UK who already enabled Advanced Data Protection, Apple will soon provide additional guidance. Apple cannot disable ADP automatically for these users. Instead, UK users will be given a period of time to disable the feature themselves to keep using their iCloud account.
https://support.apple.com/en-us/122234
Apple beheert de secret en public key, maar alleen jij kan met je hoofdwachtwoord de secret key "openen".
Op welk apparaat voert de gebruiker het hoofdwachtwoord in?
Voor de mensen die het al reeds geactiveerd hadden kunnen ze het niet simpel weg uitschakelen omdat zij niet beschikken over het hoofdwachtwoord.
Ze kunnen prima alles uitschakelen, maar dan zou Apple data van een ander vernietigen. Dat is dus met name een juridische en economische hindernis, niet een technische. Qua techniek houdt Apple niets tegen om de data gewoon te vernietigen of het hoofdwachtwoord van een gebruiker en het kritieke sleutelmateriaal op diens toestel op enig moment te sniffen en op te slaan voor later gebruik (elders).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 mei 2025 16:35]

Volgens mij (relaterend aan drive) scanned Apple je (foto)bestanden om de inhoud.
Proton scanned heelmaal niets. Privacy is ook echt privacy, niet alleen een verkoopargument
Zover ik begrijp, is dit met advanced data protection niet mogelijk. Ze beschikken immers niet over de keys om de bestanden te ontsleutelen en te 'bekijken'.
Ik weet niet hoe het er nu bij staat maar de laatste keer dat ik de methode hiervan zag kon dat wel degelijk. Er werd on device gewoon gescand en dan kan er vervolgens van alles gedaan worden. Jij kan immers toch je fotos bekijken dus je telefoon ook. Nou effectief als er dan iets gevonden wordt wat volgens apple niet hoort dan kunnen ze wat ze willen doorsturen.
Dus opzich kunnen ze het wel in ieder geval de resultaten doorsturen.
Het grote nadeel is dat e-mail dus niet in de advanced data protection valt. Als Apple wil kunnen ze dus al je e-mails lezen. Dat is de reden dat ik naar proton mail ben gegaan voor e-mail.
Het grootste verschil is de wetgeving. Dat advanced data protection is ook een wassen neus. Kijk naar Engeland, daar Apple door de knieën is gegaan. Het is dus "veilig" zolang er geen beroep op gedaan wordt.

Wetgeving in Zwitserland is wel wat strenger, daarnaast kan Proton als er een gerechtelijk bevel komt, alleen meta data overhandigen. Jouw data bij Proton is jouw data.
Apple en Google maken het users ook bijzonder moeilijker om makkelijk hun data offline te krijgen.

Lekker 100en gigabytes aan data opsplitsen in kleinere zip files om dan 1 voor 1 te gaan downloaden, bij Apple gebruik je zelfs best third party software tools om geen dagen van je leven kwijt te zijn enz...

Geef me als particulier dan toch maar een NAS van bv. Synology om foto's en data op te slaan.
Dit is een heel belangrijk argument. Ben momenteel bezig om al mijn foto's uit Google Photos te krijgen, maar dat is echt een heel vervelend proces. Inderdaad eerst alles downloaden en daarna in het geval van Google de metadata uit .json bestanden weer in het bestand schrijven (heb hiervoor een tool aangeschaft). Blijkt ook nog eens dat alle albums die je ooit zelf gecreëerd hebt of die zijn aangemaakt mbv gezichtsherkenning als aparte mappen worden aangeboden. Het is me ook nog niet duidelijk of je sommige foto's daardoor meerdere keren download.
Gelukkig niet, wat je dan wel kan doen is iedere zip file extracten met dezelfde bestemmingsmap. Dan behoud je de structuur.

En als het toch nog in de cloud moet heb ik nog liever OneDrive waarmee je gewoon zelf aan je files kan, of het nu via de webbrowser of Windows verkenner, of de OneDrive app op een smartphone is.
Probeer maar eens je foto's van iCloud & Google te exporteren met hun desktop software Google Drive & iCloud drive...
Voorheen was inderdaad zo dat Google Photos gewoon een map was in je Google Drive. Dat was veel overzichtelijker. De keus om het nu zo aan te pakken lijkt inderdaad gedreven om je niet makkelijk te laten overstappen.
Zet nu alles op mijn Synology NAS en op termijn misschien ook op Proton. Daar merk je dat het veel overzichtelijker is. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je een foto op je telefoon bewerkt in Google Photos.
Het is heel naïef om te denken dat 0,99 winstgevend is voor Apple. Kijk in pricewatch naar de goedkoopste schijven met de beste prijs per GB. die kosten ongeveer een euro per 50GB. dat is zonder datacenter, server, bandbreedte, Electra kosten etc.

0,99 euro is onder de kostprijs en Apple is een commercieel bedrijf. Je betaald met je privacy. En als jij de prijs belangrijker vindt dan je privacy is Proton inderdaad niet voor jou.
Denk je zelf dat Apple een consumentenprijs gaat betalen? Zouden ze misschien niet iets met deduplicatie doen? Zou een deel van de kostendekking niet in het onderliggende product verrekend zitten?
En als jij de prijs belangrijker vindt dan je privacy is Proton inderdaad niet voor jou.
Hiermee zeg je impliciet dat privacy gewoon veel kost, dus proton is goed.

...maar dat geldt eigenlijk alleen als je binnen het Proton eco-systeem blijft. Want "daarbuiten" gebruikt het overgrote deel van bedrijven, instellingen en consumenten gewoon Microsoft, Google en Apple. Het gebruik van E2E-encryption werkt met die bedrijven/instellingen/consumenten over het algemeen ook niet, maar belangrijker: daar heb je ook weer niet specifiek Proton voor nodig.

In sommige scenario's is Proton echt wel een uitkomst (bijvoorbeeld voor journalisten die onderling vrij berichten uit willen kunnen wisselen), maar voor de "Jan met de Pet" is Proton imho redelijk overhyped. Daarnaast komt dan ook nog dat bepaalde basis functionaliteit nog steeds ontbreekt (zoals het doorsturen van een meeting in de calendar, of een basisding zoals een meeting aanpassen in de mobiele app) terwijl er wel hard gewerkt wordt aan een "album"-functie in Proton Drive.
Ik hoop vooral dat de EU apple dwingt om iCloud volledig te kunnen vervangen.
De huidige implementatie van foto backup naar proton drive is nog erg slecht waardoor ik vast zit aan ICloud.
Met name het auto backuppen van foto’s wat met iCloud redelijk goed werkt. Maar met alle andere apps alleen als de app open is.
Is dat wel zo? Ik draai zelf automatische back-ups naar mijn Synology Server via de Synology Photos app. Er zijn dagen dat ik die app niet open, maar als ik op een ander apparaat de foto's bekijk, deze nieuwe foto's daar wel gewoon staan. Dus die worden wel degelijk 'op de achtergrond' gesynchroniseerd.
Oke, iets te kort door de bocht van mij, maar laat de app van de synology een week dicht, en dan begint de synology app zelf te mopperen dat de laatste sync nu net was, maar daarna synct ie niet meer.

Ik kijk niet zo vaak in de synology photo's app. Dus bij mij komt die melding met enige regelmaat.
K ben nu aan het kijken of ik met rclone, de foto's uit de iCloud kan halen, en op de synology kan zetten. Dan staan de foto's hooguit een kwartier op de iCloud. Alleen dan kun je de foto's app op je iDevices niet echt meer gebruiken: zodra je er een foto op zet, is ie binnen een kwartier weg.

Het zou fijn zijn als je bij apple zou kunnen zeggen: vanaf nu gebruik je de functie om de foto's te uploaden naar iCloud, om ze te uploaden naar mijn synology, of naar (fill in your fav selfhosted cloud)
Ja, helemaal eens wat betreft je laatste opmerkingen, dat zou het een stuk makkelijker maken! Maar... ze willen het je natuurlijk zo moeilijk mogelijk maken om uit hun ecosysteem te stappen :)
Aanradertje: PhotoSync heeft dit voor mij opgelost (naar m'n NAS, niet naar Proton -- maar ze hebben veel "destinations"). Je moet de premium versie kopen, maar dan krijg je wel automatische backups.
Zelf ook sinds een aantal maanden gebruiker van Proton (mail, drive, calendar en pass). Om dezelfde redenen als jij.

Het is niet perfect en ik mis her en der wat functies die ik bij een outlook/onedrive/keeper wel handig vond, maar niks cruciaals dat mijn dagelijks gebruik in de weg zit. En net door betalende user te worden steun je natuurlijk ook verdere ontwikkeling :) Ik kan ook iedereen raden er eens een blik op te werpen, en het op zijn minst te overwegen!
Inderdaad, 't kost wat maar dan heb je ook wat!
Maar nog belangrijker: je maakt jezelf op die manier provider-onafhankelijk !!!
Door je hele datahuishouding onder te brengen bij een apart bedrijf is het makkelijker om op elk moment te wisselen van internetprovider, en te profiteren van interessante aanbiedingen.
Ik ben nog in transitie wat e-mail betreft. Ik ben wel al over op drive, pass en vpn. Voor mail pak ik het nu anders aan. Ik had 3 hotmail adressen, maar ben te laat met die verdeling begonnen. Nu gooi ik het meeste onder een alias en heb voor de echt serieuze zaken (overheid) een adres bij tutamail aangemaakt.
Helemaal mee eens uiteraard. Maar ik zou dan ook gelijk iedereen aanraden een eigen domein te gaan gebruiken. Dan ben je bij een volgende overstap nog sneller up and running. Stel dat Proton ooit in Amerikaanse handen terecht komt of dat het toch niet zo veilig blijkt als gedacht kun je met je eigen domein snel weer naar een nieuwe provider.
Ze hebben toch ook een gratis optie
Ik ben lovend over de functionaliteit en ihb de beveiliging van hun diensten, en gebruik hun maildienst daarom ook al een paar jaar. Ik vind de prijs voor hun familie pakket met mail en opslag ihb voor foto's ed echter absurd bijna 4x zoveel als bij de amerikaanse cloud provider(s) - waar ik erg graag van af wil, maar niet voor zo'n prijs.
Nice, 1 van de functies die ik mis(te)!
Ik mis eigenlijk nog wel wat zaken, zoals het makkelijk terugscrollen naar een bepaalde periode (als ik weet dat ik die foto in februari 2023 heb gemaakt, dan mag ik eindeloos scrollen momenteel en proberen te gokken of ik al ver genoeg zit) of zoeken naar zaken die op de foto staan.

Ik heb dus lokaal Immich draaien en gebruik Proton Drive puur als offsite off-device locatie. Als primaire app is het gewoon nog veel te beperkt en zeker geen Google Drive / Google Photos alternatief.
Kijk vooral eens naar https://ente.io/ de enige die zich kan meten met Immich en Google Photos. Het is niet self hosted, dus wat meer toegankelijk.
Wel duur, 1TB is €120/yr. En dat is dus alleen voor fotos en videos. Het is geen algemene Drive.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 14 mei 2025 12:45]

Sinds kort ook beschikbaar om zelf te hosten https://help.ente.io/self-hosting/
Ha grappig!
Had Immich ook maar het omgekeerde. Denk dat er 10000x zoveel mensen zijn die wel een Google Photos alternatief willen maar niet kunnen selfhosten.
Dan zou ik het toch (zoals ik doe) encrypted en offsite backup op Backblaze B2 (eu). Veeeeeeel goedkoper dan proton. En ik encrypt de boel zelf in containers via Duplicati.
Kijk eens naar Amazon Glacier Deep archive.
Goede tip. 6x goedkoper zo te zien.

Backblaze: 0,006$/GB
Amazon Glacier Deep Archive: ~0,001$/GB

Eigenlijk 1$ vs 6$ per TB. Alleen al die extra kosten qua metadata etc zit wel weer bij Amazon.

Maar zeker de moeite om dit te testen.
Goedkoper totdat je je data er daadwerkelijk een keer uit moet halen. Het verdienmodel van AWS rust op de egress kosten, niet op de storage.
Klopt, maar ik heb in de afgelopen 3 jaar de data er nog nooit uit moeten halen bij Backblaze. Het is puur als de eerste 2 storage locaties ‘falen’. En als er uit nood dan honderd euro of van mij part 200 euro afgerekend moet worden zal mij dat weinig boeien.
Ik heb Mega nu een paar maanden. Voor mij uitstekend. 2 TB VOOR € 9,99 en gehost in de EU. Ben groot voorstander van Proton, gebruik de VPN en incidenteel mail, maar als je meer dan 1 TB opslag wilt, moet je naar 3 TB en dat is dat bijna 3x zo duur als MEGA https://mega.io/nl/storage. Bovendien 100% upload en 10p% download snelheid, geen regres en mogelijkheid tot sync.
Goedkoper dan Proton, tenzij je al voor Proton betaalt voor mail, pass en vpn.


Dan niet.
Ja/nee. Heb Proton Family, en de opslag is gewoon te weinig. 500 GB red ik het bij ver niet mee.

Dus als je barweinig data hebt dan niet nee. Maar een beetje backup, al helemaal met 4K/60 video’s zit je zo op die hoeveelheid data. Backblaze B2 en Amazon EC2 hebben dan geen grens qua opslag, en dus ook goedkoper.
Ik ben alleen en betaal dus voor Proton Business Suite met 1 licentie, en heb zo 1 TB opslag. Ik gebruik momenteel 600GB.
Dat gaat bij mij aardig hard, ik zit zelf met alleen media, dus niet andere data meegenomen op ca 800 GB, dan mijn vrouw nog ~400 GB dan lukt het dus op Proton nog niet. Maar zit je ver onder de 1 TB en ben je alleen met backup, plus je gebruikt en betaald Proton al, is dat natuurlijk het goedkoopste.
Ik heb thuis 72TB (bruikbare) opslag in raid 5 die in sync blijft met een HDD array die bij vrienden staat, maar gezien het een sync is en er dus softwarematig nog altijd e.e.a kan misgaan waardoor er op beide plekken data verwijderd wordt, heb ik m'n foto's en video's ook in Proton zitten.

Voor al de rest vertrouw ik wel gewoon op m'n lokale storage met offsite backup. Heeft me ook al meer dan 1x gered, o.a. tijdens de overstromingen en algemene stroompanne vorige maand had ik thuis (met UPS) nog gewoon toegang tot mijn bestanden zonder internet.
Ik heb naast Proton ook Ente.io als daadwerkelijke foto"tank".
Proton drive is leuk maar het heeft niks in de vorm van fotobeheer.
Ik backup mijn gemaakt foto's naar zowel proton als Ente maar proton is meer een soort tweede backup/koude opslag.
Ente gebruik ik echt zoals ik vroeger google photo's gebruikte.

Bij proton kan je nog niet eens je meuk naar je PC terugsyncen, er is daar nog echt moeilijk veel werk aan de winkel voordat het een beetje concurreert met wat er is.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 14 mei 2025 18:29]

Volgende stap zou een Linux client moeten zijn... ik bedoel je streeft als Proton naar maximale veiligheid, maar je hebt nog geen waardige Linux applicatie? voor mijn gevoel staat dat een beetje haaks op elkaar. Ik denk juist dat er aan de kant van Linux gebruikers veel behoefte kan zijn naar een dienst als Proton.

Dit jaar overgestapt naar Proton Drive, voor waar ik het gebruik prima. Maar met Albums ben ik wel blij. Ik gebruik Drive voornamelijk als archief, maar wil ook mijn albums van OneDrive afhalen nu is de drempel kleiner dankzij deze update.

PS: Proton erkent de behoefte van Linux en is bezig met aannemen van Linux developers (https://proton.me/blog/proton-drive-product-roadmap)

[Reactie gewijzigd door Pasteis op 14 mei 2025 13:15]

Een Linux client is echt een gemis, ik heb zitten klooien met alternatieve clients maar die werken niet lekker samen met 2fa en bij elke sync krijg je een warning dat er iemand inlogged.
Dat zou echt een killer-feature zijn en veel mensen toelaten hun afhankelijkheid van Amerikaanse diensten serieus te verminderen.
Totdat die client er wel is (eerste stap wordt een set libraries waar community ontwikkelaars aan verder kunnen werken geloof ik):

Deze rclone implementatie werkt behoorlijk goed voor mij.
Kunnen we ze dan ook daadwerkelijk nog downloaden via de desktop client? Momenteel staan de foto's alleen op de website en dat maakt de backup dus wel een beetje nutteloos
Voor mij werkt die backupmogelijkheid nog niet lekker. Met 10.000+ foto's die 'geoptimaliseerd' op de telefoon staan, worden telkens maar een paar foto's geupload en daar blijft het bij. Dat is al maanden nu zo. Ik gok dat de service prima werkt als je van meet af aan Proton hebt gebruikt maar goed ik heb toch de nodige historie die ik graag over zou willen zetten.

Het zou mooi zijn als daar ook iets van een oplossing voor zou komen. Dan denk ik bijv. aan een sync direct tussen de 'clouds' ipv via de mobiel (en waarbij de app actief moet zijn).
Ben nu aan het syncen maar herken jou probleem niet. Het gaat niet snel Maar hij blijft uploaden naar proton drive.
Oh dat is goed te horen. Ga ik het nog eens wat vaker een slinger geven.
backup werkt alleen via wifi
Dat probleem had ik juist met de stackstorage client van TransIp.
Wat mij betreft is dit nog maar een half gebakken functie, ik zou heel graag zien dat hij de albums van mijn telefoon galerij overneemt. Nu moet ik namelijk alles 2 keer doen, één keer in m'n telefoon galerij en één keer in proton drive. Welke ook nog steeds regelmatig traag is en vast loopt. Ik gebruik Proton drive, maar ben er zeker niet tevreden over.
Al hun andere producten zijn meer dan prima! Maar ik ben niet tevreden met de snelheid van proton drive op zowel Android als Windows, en mis ik vele functies.

Ik heb hier al meerdere ideeën doorgegeven en stem regelmatig op goede ideeën van andere maar ze lijken er maar langzaam aan te werken.
Wat een halfslachtige bedoening: albums vallen alleen te delen met andere Proton-accounts. De optie voor publieke links is niet beschikbaar, dus snel een stel foto's met vrienden/familie delen middels een aantrekkelijke galerij (i.p.v. een nietszeggende lijst met bestanden) is nog steeds niet aanwezig.
Het wordt steeds beter. Ik wacht nog op de 2TB ruimte, dan kan ik weg bij Google.
Quote van de Proton website
Albums are now available for everyone in Proton Drive. If you already have Proton Drive installed on your mobile device, update your apps today to access this feature.
Je kan alleen albums aanmaken via de app op je smartphone? Op mijn desktop lukt het n.l. (nog) niet.
Zowel niet via de desktop app als via de browser.
Zal aan mij liggen, maar net app een update gegeven maar zie nergens de mogelijkheid om een album te maken.
Bij settings op web kun je "beta toegang" aanvinken. Daarmee zou het moeten werken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.