Microsoft houdt in juni Xbox Games Showcase-presentatie en Starfield Direct

Microsoft houdt zijn Xbox Games Showcase-presentatie dit jaar op 11 juni, bevestigt het bedrijf officieel. Direct daarna volgt een presentatie waarin het bedrijf meer details deelt over Starfield, de komende game van Bethesda.

De Xbox Games Showcase wordt dit jaar op zondag 11 juni om 19.00 uur Nederlandse tijd live uitgezonden via YouTube, Twitch en Facebook. Microsoft toont tijdens de presentatie 'nieuwe verrassingen' en eerste blikken op projecten van zijn interne studio's en thirdpartystudio's. Het bedrijf deelt verder geen details en noemt geen concrete games. Direct na de Showcase volgt een Starfield Direct-presentatie. Bethesda Game Studios toont dan 'veel nieuwe gameplay', een interview met ontwikkelaars en verdere informatie over de ruimte-rpg, die na meermalig uitstel op de planning staat voor 6 september.

Xbox Games Showcase 2023

Wat een kort bericht, wat is dit?

Tweakers experimenteert tijdelijk met korte nieuwsberichten zoals deze, die nét niet lang genoeg zijn voor een volledig artikel. Wil je meer informatie over dit experiment of wil je feedback geven over de vorm, dan willen we je vragen dat in deze post op Geachte Redactie te doen.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

04-05-2023 • 09:32

119

Lees meer

Reacties (119)

Sorteer op:

Weergave:

Best reuze benieuwd naar Starfield, buiten Forza Motorsport, wat hoop ik eigenlijk allemaal te zien, hier mijn lijst.

Hellblade 2, State of Decay 3 en Fable op ze minst, en hoop ook op eindelijk iets over Gears 6. Maar hopelijk ook een exclusieve verrassing waar we allemaal gewoon niet aan gedacht hadden. Hoe dan ook, ben zeer benieuwd.

[Reactie gewijzigd door Linksquest op 23 juli 2024 17:28]

Een nikszeggende Gears 6 trailer om de presentatie maar op te vullen. Hetzelfde met elk jaar een nieuwe trailer van Everwild, waar mensen tot op de dag van vandaag nog steeds niks over weten, misschien hernoemen naar Foreverwild.

Ik heb sinds de 360 een Xbox gehad en ben in dat opzicht altijd "trouw" gebleven aan MS. Maar sinds November toen er opnieuw een Sony blockbuster: GOW:Ragnarok. Werd gelanceerd was ik er wel klaar mee, en ben ik overgestapt. Nog geen seconde spijt van gehad, alles aan de playstation ademt "For the players"

Xbox beloofd jaar in jaar uit dat er vanalles gaat veranderen. En ik zag de overname van Bethesda dan ook als positief punt, vertrouwen in het merk en investeren in een grote studio.

3 jaar later is daar dan Redfall, wat een draak van een game blijkt te zijn. Opnieuw gewoon een dikke middelvinger naar de fans. Als ze Bethesda niet hadden overgenomen hadden ze dit jaar geen 1 echt dikke titel waarmee ze kunnen concurreren. Forza is te niche, waarschijnlijk een toffe game, maar met een vrij beperkte doelgroep. Gran turismo zie ik ook niet als blockbuster titel voor Playstation. Maar Playstation brengt daarnaast nog minstens 3 andere klappers per jaar uit.

Het grootste verschil tussen Xbox en Playstation is dat MS zich richt op kwantiteit en abbo's schuiven. Een software bedrijf pur sang. En Playstation zich daadwerkelijk richt op de gamer en ervaring. Een beetje zoals Nintendo dat doet voor de "doorsnee" gamers.
Niet om te zeggen dat je geen gelijk hebt, maar als ik kijk naar de grote PS5 exclusives gepland voor 2023 kom ik toch niet verder dan Forspoken (slecht ontvangen), Spiderman 2 en Final Fantasy deel 16(miljoen).

Dat is toch niet zoveel beter als de line-up van MS dit jaar (Red Fall, Starfield, STALKER2, Forza Motorsport)?

En wat ademt dan 'for the players'? Het feit dat je alleen online games kan kopen in de officiële store tegen hoge prijzen in ieder geval niet }> .

[Reactie gewijzigd door crankthisup op 23 juli 2024 17:28]

En wat ademt dan 'for the players'? Het feit dat je alleen online games kan kopen in de officiële store tegen hoge prijzen in ieder geval niet }> .
Wat heeft prijs met "for the players" te maken? Je bent er alleen maar voor de spelers als je de games voor een appel en een ei aanbied? Volgens mij ben je er voor de spelers als je kwaliteit games levert. En dat mag best wat kosten.
Dat is toch niet zoveel beter als de line-up van MS dit jaar (Red Fall, Starfield, STALKER2, Forza Motorsport)?
Redfall is enorm slecht ontvangen. Starfield is maar de vraag of ze de verwachtingen waar kunnen maken.

Stalker 2 lijkt mij dit jaar niet uit te komen gezien de oorlog in Oekraïne.

Forza Motorsport is de enige waar ik wel vertrouwen in heb.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 17:28]

Hellblade 2 komt mogelijk ook eind dit jaar (recent opgedoken in een Game Pass advertentie die bijna alleen titels met release in 2023 liet zien).
Waarvan Final Fantasy niet van een Sony studio afkomstig is en waarschijnlijk alleen door een zak geld exclusive is.
Als de hele deal met Activision opblaast dan zou ik Microsoft ook aanraden om die zak geld gewoon te gaan gebruiken om goede exclusives te kopen.

De sony aanhangers die het eerst verschrikkelijk vonden dat Red Fall nu exclusief naar de xbox ging en moord en brand schreeuwden dat dit echt niet kon, zullen het nu wel gebruiken als 'is een ontzettend slechte exclusive, zie je nou wat een rotzooi xbox voortbrengt'. Mss was het wel de redding van Red Fall. Als die ook nog voor de PS ontwikkeld had moeten worden was het waarschijnlijk nog veel erger geweest.

(overigens vind ik Red Fall best lekker spelen, maar dat heb ik wel vaker bij slechte reviews.. Cyberpunk heb ik mij ook uitstekend mee vermaakt vanaf het begin)
Waarvan Final Fantasy niet van een Sony studio afkomstig is en waarschijnlijk alleen door een zak geld exclusive is.
Dat is toch net zo met Stalker 2?
Het gaat hier om wat de studio's van Microsoft zelf uitbrengen. Dat kun je niet vergelijken met een exclusieve titel kopen en vind dan ook niet dat je die mag meetellen als product dat Sony uitbrengt in dit geval. Dat is waar ik op reageer. Ik zeg nergens dat Microsoft hetzelfde doet en ook geen exclusives koopt. Sterker nog, als ik Microsoft was zou ik die grote zak geld voor Activision gebruiken om alleen maar exclusives te kopen de komende 2 a 3 jaar. Maar daarbij geldt wel dat je geen zeggenschap hebt over die studio en een uitstel of uitbrengen ervan dus ook niet te wijten valt aan degene die een zak geld levert.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 23 juli 2024 17:28]

Het gaat hier om wat de studio's van Microsoft zelf uitbrengen.
Nou, nee. Aangezien crankthisup een lijstje van exclusives van Microsoft vergelijkt met die van Sony. Hij heeft hier zelf geen voorwaarden aan verbonden. Dus je hele relaas over Final Fantasy geldt net zo goed voor Stalker 2. (Die ook in zijn lijstje staat)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 17:28]

De console-exclusiviteit van Stalker 2 duurt welgeteld drie maanden, wat een behoorlijk verschil is met FF16 (dat waarschijnlijk door Sony's contract nooit op Xbox uitkomt).

[Reactie gewijzigd door RelentlessRDS op 23 juli 2024 17:28]

Ik heb sinds de 360 een Xbox gehad en ben in dat opzicht altijd "trouw" gebleven aan MS. Maar sinds November toen er opnieuw een Sony blockbuster: GOW:Ragnarok. Werd gelanceerd was ik er wel klaar mee, en ben ik overgestapt. Nog geen seconde spijt van gehad, alles aan de playstation ademt "For the players"
Ik zit hier juist in de omgekeerde situatie, ben sinds deze generatie naar Xbox gegaan (al heb ik ondertussen ook wel de PS5) en vind juist het ecosysteem met Gamepass heel fijn en krijg veel meer het gevoel dat het opgezet is voor de spelers.

Heb helaas niet meer zo veel tijd om te gamen, dus vermaak mij prima met Gamepass en mijn Playstation staat zo goed als stil.

Zelf ben ik niet zo geïnteresseerd in triple A games en kijk liever per game of het iets voor mij is, en met Gamepass heb ik meer keuze dan ooit.
Om heel eerlijk te zijn vind ik niks " for the players" aan op de ps5.
- Geen Backwards compatibility verder dan ps4, en zelfs dat alleen al omdat MS ermee begon + COVID+ development delays. Jim Ryan (toen CEO EU) had het zelf tegen Times gezegd dat hij alle games op ps1 + ps2 maar " ancient" uit vond zien.
Sorry maar dan snap je de gamers niet hoor...gewoon hele " legacy" aan games en leuke herinneringen van fans weggegooid.
Alle OG xbox/xbox 360 games die ik heb zijn gewoon upscaled te spelen op de xsx.
- Jaren geduurt voor 1440p support , waar xbox dat al sinds de one x heeft, sterker nog, toen al met 120hz!
- Onlangs EINDELIJK VRR support
- Dualshock 4 niet te gebruiken bij ps5 games...waarom, meeste crossplatform titels doen helemaal niks met Dual sense..
- Onlangs eindelijk na xbox ook discord support.

Het is maar dat zij vorig jaar met een " antwoord" op de gamepass zijn gekomen. Tot die tijd was xbox veel vriendelijker.

Betreft AAA titels vind ik beide partijen gewoon zwak afgelopen 2/3 jaar. Er worden elk jaar titels beloofd voor jaar erop en jaar erop wordt het nog eens 6 maanden- 1 jaar opgeschoven en vervolgens komt er een alsnog half gare game uit die eigenlijk overhyped is. Xbox heeft tenminste nog de indies en BC in overvloed.
Blijkbaar vinden gamers die punten die je hierboven opnoemt blijkbaar niet belangrijk, anders zouden toch wel meer mensen een Xbox kopen?

Maar inmiddels heeft de ps5 deze ondersteuning toch? Dus wat is nu precies het probleem?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 17:28]

Als de xsx morgen 150€ goedkoper is dan mag Sony alles " for the players" doen wat ze willen maar zal verkoop xbox stijgen, verkoopcijfer heeft niet direct te maken met wat een bedrijf voor hun doelgroep doet.
Timing/marketing etc zouden anders niet bestaan!

Ja ondersteuning is er nu ja, dat is het probleem, we zijn jaren verder en er wordt alleen gevolgd.
Dat vind ik niet " for the players" meer maar omdat competitie het doet.

Maargoed, offtopic allemaal!
Ik begrijp niet helemaal waarom je +2 krijgt, want het is makkelijk als jij altijd op een XBOX hebt gegamed en ineens een PS5 hebt met verschillende mooie titels die je kunt spelen.. Killzone Shadowfall, TLOU1, GOW etc. Prachtige games en ook nog eens op 60 fps speelbaar.
Andersom zou je dat ook zo kunnen bekijken, dus denk niet dat het echt een sterk punt is.

MS lijkt het misschien even lastig te hebben, maar ze hebben geen keuze. Ze moeten gewoon gaan leveren, dus ik hoop dat ze verstandige keuzes maken. 343 Eruit knikkeren bijvoorbeeld :P
Bekijk eens spacebourne 2
Over Fable blijft het wel heel erg stil. Playground Games zou er aan werken maar verder komt er geen info van. Als Fable uit zou komen ooit, dan wordt dat 2024 op zijn vroegst.
Maanden geleund op de launch van redfall, die valt al slecht bij reviewers.. nu maar meteen door naar de volgende aankondigingen/live event om de consument niet te verliezen. Xbox staat er slecht bij. Gamepass releases stellen toch veelal teleur. Geduld lijkt op, mijne eigenlijk ook. Gamepass is het op deze manier niet waard om continue te laten doorlopen, wellicht wel een maandje hier en daar proberen, maar alle beloftes qua AAA-titels worden helaas niet waargemaakt tot heden. Hopen dat Starfield wel enigszins de beloftes gaat waarmaken.
Ja maar volgend jaar wordt echt het jaar van MS en GP hoor!

Dat horen we nu al jaren. Het lukt MS maar niet om met first party titels te komen van het niveau van Sony en Nintendo. Nu was Hifi rush erg leuk maar dat is veel te mager voor een bedrijf met zo ongelooflijk veel geld.

Er zal veel druk staan op de release van Starfield. Nu denk ik dat het met die titel wel goed gaat komen maar MS maakt het zichzelf wel erg moeilijk.
Want As Dusk Falls, Age of Empires IV, Pentiment, Grounded, Deathloop, Ghostwire en Microsoft Legends bestaan niet? Om maar te zwijgen over alle third party games die op dag 1 naar Game Pass komen. First party heeft nooit Game Pass alleen moeten dragen, en van de games die Microsoft over de afgelopen jaren heeft uit gebracht is alleen Redfall tot dusver een teleurstelling...

Overdrijven is ook een vak zeg...
Inderdaad. Ik snap dat comentaar ook niet. Er komen meer dan genoeg games naar GamePass, zowel 1st party als 3rd party en nee het zijn niet allemaal blockbusters zoals God of War, Horizon Forbidden West, maar is dat nu echt continue nodig? Het gaat erom dat je (voor een vast bedrag) een heel scala aan leuke games kunt spelen en dat er met regelmaat nieuwe leuke (AAA?) games bij komen. Volgens mij lukt dat aardig en ja, er staan toch weer een aardig aantal toppers opgelijnd voor 2023 dus om nu zo te klagen begrijp ik compleet niet.
Misschien hangt het er ook van af hoeveel je speelt en hoeveel verschillende games je speelt. Ik koop normaal 2 a 3 (AAA) games per jaar en had de verwachting dat bij GamePass in ieder geval 1 a 2 van de games die ik normaal zou kopen inbegrepen zouden zijn. En dat was ook kort even toen Halo en Forza Horizon uit kwamen op GamePass. Daarna bleef het echter heel stil qua games op GamePass die me voldoende interesseren.
Al moet ik wel toegeven dat High on Life wel een game was die ik graag wilde proberen en in GamePass zat. Die viel me alleen zwaar tegen (dat was dan wel weer een voordeel van GamePass dat ik 'em gratis kon proberen).
Probeer gewoon eens een game waarvan je denkt dat het niets voor je is.
Ik probeer af en toe eens wat uit de genre's die ik niet zomaar zou kopen en vermaak mij daar uitzonderlijk mee.
Het zijn niet allemaal blockbusters? Het probleem is dat er geen een echte blockbuster tussen zit.
Die blockbusters zijn voor mij de enige reden om een abonnement op Game Pass te rechtvaardigen. Met een gezinsleven heb ik geen tijd om een breed scala aan indie-games te spelen. En gezien de scheve verhoudingen in verkoopcijfers t.o.v. de concurrent, lijkt de meerderheid van de gamers ook de blockbusters te prefereren.
Game Pass heeft een bepaald aantal abonnees nodig om rendabel te blijven en zonder blockbusters gaan ze dat aantal denk ik niet redden.
Ik verleng nu zelf om de Brazilië truc, maar anders had ik al lang en breed opgezegd
Mensen zijn verwend, helemaal met day one releases op deze diensten. Koop gewoon de games die je leuk lijkt, een abbo is leuk voor als je iets wilt proberen, maar er zijn weinig games die ik lang speel via zo’n dienst. En als je 1 game heel veel speelt maar verder niets dan is een abbo ook niet de moeite waard maar beter om die game gewoon te hebben.

Nu krijg je dat mensen verwachten dat alles meteen “gratis” te spelen is.

Ik blijf wel bij discs.
Dat ligt er maar net aan wat voor soort gamer je bent en hoe je ernaar kijkt. Voor mensen die al een Xbox Live abonnement moeten nemen omdat ze graag multiplayer games spelen is de gamepass natuurlijk geen geld. Vooralsnog upgrade je je hele Xbox Live abonnement voor een euro naar gamepass ultimate waarmee je ook nog eens gamepass titels op je PC kunt spelen als je die hebt. Dan heb je dus omgerekend voor 3x45 + 1 euro, dus in totaal 136 euro 3 jaar lang Xbox Live en gamepass ultimate. Dat is toch geen geld? Zelfs als je niet online gamet kun je dus voor 46 euro per jaar klaar zijn. Dat is nog geen 4 euro per maand en goedkoper dan een enkele day one triple-A game.

Dat gezegd hebbende; ik snap ook best dat het niet interessant is voor iedereen, maar voor zulke prijzen kun je echt niet zeggen dat het een slechte deal is.

[Reactie gewijzigd door geeMc op 23 juli 2024 17:28]

45 per jaar bedoel je vast,
Maar inderdaad dat valt reuze mee, alleen dat men verwacht dat alles day one op de dienst komt gaat een beetje ver. En ik vraag me af hoe winstgevend dat op langere termijn gaat zijn voor Microsoft, stel je koopt anders een game voor de volle pond, is 70 euro, maar via gamepass speel je voor 45 euro 10 nieuwe games in dat jaar. Kan mij niet voorstellen dat dit beter is voor de omzet dan als iedereen zelfs de helft van die games hadden gekocht.
Haha, had de bedragen gemixt idd en het verkeerde gewijzigd :+

Verwachtingen zijn inderdaad wel een ding. Het is een abonnement met een (tot zover) gigantisch lage prijs, dus mijn verwachtingen liggen dan ook meer in lijn met de realiteit. Volgens mij heeft Microsoft eerder ook wel eens gezegd dat ze verlies maken (maakten?) op de gamepass en ik denk eerder dat het een tactiek is om meer mensen naar dat platform te krijgen. Microsoft heeft erg goed aan de weg gespijkerd de laatste jaren met cross compatibility en door hun Xbox platform onder een enkele paraplu te brengen op verschillende gameplatforms (PC & Console), maar ik ben echt bang dat ze gewoon niet meer mensen overhalen om over te stappen zolang ze niet net als Sony met goede en kwalitatieve first party titels komen.

Natuurlijk zijn er wel een hoop goede first party titles die hier in de comments ook aangehaald worden (en ben ik fan van Forza, Halo & Gears), maar die slaan doorgaans minder aan dan PS titels. Het is dat de meeste Sony exclusives/first party titles me niet zo aanspreken, want anders was ik ook eerder voor de PS gegaan. Maar dat gecombineerd met dat ik het Xbox ecosysteem en controller fijner vind zorgt er voor mij vooralsnog voor om voor de Xbox te kiezen. Al ik elke generatie uiteindelijk wel een PS koop, maar dan moeten er wel meer titels komen die voor mij interessant zijn :).
Ghostwire en Deathloop kwamen eerst uit op de PS5 dus je verhaal klopt al niet.

De andere games die je noemt zijn leuk maar het zijn geen systemsellers van de orde Halo, Forza, Gears en wat Starfield moet worden.

Blijkbaar ben je ook de hele initiële shitstorm vergeten rondom Sea of Thieves wat Rare uiteindelijk knap heeft weten te herstellen.

Het is al heel lang duidelijk wat het zwakke punt van Xbox is en dat lijken ze maar niet op orde te krijgen. Daarom zijn mensen sceptisch. En dat is volkomen logisch als je ziet wat de concurrentie wel uitbrengt.
Niet vergeten dat de concurrent een boel ook opkoopt wanneer er iets enigzins vruchtbaars aan hun getoond wordt. Dan kan je makkelijk zeggen dat de concurrent wél veel uitbrengt, maar een hoop daarvan is simpelweg opgekocht.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 17:28]

Is toch heel anders.

Wat Sony vooral doet is kleine, veelbelovende studio's opkopen en deze helpen succesvol te worden.

Wat Microsoft doet is al succesvolle studio's opkopen met IP die in vergevorderd stadium van ontwikkeling is, deze IP dan exclusief releasen op Xbox/Gamepass en daarna de studie opdoeken. Een soort van roofbouw op game studio's.
Ook Sony koopt studios op om die uiteindelijk onder de Sony studios te laten vallen, zie hun recentste overname. Waar Microsoft uiteindelijk de games naar Gamepass duwt en dat zo weid mogelijk beschikbaar wilt hebben en Sony vasthoudt aan exclusiviteit op hun platform icm hun hardware, zodat de klant geen enkele kant op kan, waar iemand met Gamepass wel de keuze van platform heeft strakjes.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 17:28]

Ah, cool. Dus ik kan Gamepass games gewoon op mijn PS5 spelen ?

En ja, Sony koopt studio's voor exclusieve games (alhoewel er steeds meer naar PC komen) maar stopt ontzettend veel support in die studio's.
zie hun recentste overname
Dit is inderdaad een goed voorbeeld. Firewalk Studios is een nieuwe, veelbelovende studio, opgericht door een aantal veteranen in de videogame industrie. Ze hebben nog nooit een game gereleased, er wordt dus geen bestaande IP bij andere platformen weg gehaald. Nu ze onderdeel zijn van PlayStation Studios kunnen ze gebruik maken van alle ondersteuning die Sony hun eigen studio's bied (er wordt veel samengewerkt en kennis gedeeld tussen verschillende PS studios, en Sony heeft ook interne ondersteuningsteams).
Ah, cool. Dus ik kan Gamepass games gewoon op mijn PS5 spelen ?
Dit was wel de bedoeling. Microsoft heeft contact gehad erover met Sony, maar je raadt het vast al, Sony heeft geweigerd.
Dit is inderdaad een goed voorbeeld. Firewalk Studios is een nieuwe, veelbelovende studio, opgericht door een aantal veteranen in de videogame industrie. Ze hebben nog nooit een game gereleased, er wordt dus geen bestaande IP bij andere platformen weg gehaald. Nu ze onderdeel zijn van PlayStation Studios kunnen ze gebruik maken van alle ondersteuning die Sony hun eigen studio's bied (er wordt veel samengewerkt en kennis gedeeld tussen verschillende PS studios, en Sony heeft ook interne ondersteuningsteams).
Bijgevolg is natuurlijk wel dat Sony hiermee wederom een IP naar zich toe trekt. Hoewel Sony voor de overname de studio al hielp financieel. Het blijft gewoon zonde om te zien dat op deze manier bij voorbaat al een nieuwe IP exclusief is/wordt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 17:28]

Dat klinkt als een nogal eenzijdige uitleg, er wordt daar gedaan alsof Sony uit principe geen 3rd party subscription services toe wil staan, maar je kan op PS ook gewoon een abbo nemen op EA Play.

Wat veel waarschijnlijker is, is dat ze het niet eens konden worden over de financiële voorwaarden.
Zeker eenzijdig, aangezien Microsoft ook Ps plus blokkeert op Xbox:

https://playsense.nl/5214...plus-op-de-xbox-niet-toe/

Daarnaast als Microsoft dezelfde strategie hanteert als richting de cloud partners (Die krijgen geen enkele inkomsten van de games). Dan begrijp ik wel waarom Sony hier nee tegen heeft gezegd.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 17:28]

Uit je eigen artikel
Nu is niet duidelijk of Sony ooit écht heeft aangeboden aan Microsoft om PlayStation Plus naar de Xbox te brengen of dat men hier van een hypothetische situatie spreekt.
Oftewel, fake news/clickbait artikel. Als Sony het nooit gevraagd heeft of ze PS Plus mogen introduceren op de xbox, dan weet je ook niet of microsoft ja of nee gaat zeggen. Het artikel is geschreven op lucht.
Oftewel, fake news/clickbait artikel. Als Sony het nooit gevraagd heeft of ze PS Plus mogen introduceren op de xbox, dan weet je ook niet of microsoft ja of nee gaat zeggen. Het artikel is geschreven op lucht.
Dit is een tekst die letterlijk uit de CMA teksten komt (Page 14, para. 40). Dus hoe kan dit fake news of clickbate zijn?
Third, Microsoft argues that demand for multi-game subscription services would not tip towards Game Pass because Microsoft would also make Game Pass available on PlayStation (Microsoft, para.1.3(g)). But the wider availability of the leading provider (Game Pass), now endowed with exclusive irreplaceable content, and protected by direct and indirect network effects, would makes it harder - not easier - for rival multi-game subscription services to compete. Microsoft's stance that Game Pass availability on PlayStation would be a panacea for the harm from this Transaction rings particularly hollow given that Microsoft does not permit PlayStation Plus to be available on Xbox.
https://assets.publishing...ractive_Entertainment.pdf
Omdat die tekst verder niet onderbouwt wordt met of Sony dit uberhaupt heeft gevraagd of wilt doen en daarmee een loze tekst is. Je weet niet of Sony het heeft gevraagd en dat Microsoft nee zei, of dat dit een gevoel is van Sony dat Microsoft dit ook niet zal toestaan.
EA is ook geen directe concurrent of bedreiging voor Sony (EA is eerder van Sony afhankelijk voor de gameverkopen op de PS-consoles, wat toch het grootste console platform van het moment is), waar Microsoft dat wel is en dus een grotere deuk kan slaan in het Sony imperium. ;) Terwijl een PlayStation met GamePass mij juist een ideale combinatie lijkt. OP die manier krijg je the best of both worlds, naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 17:28]

Plus het feit dat het een IP is die nog niet gereleased was op andere platformen, maar grote kans had wel multi platform te worden, als je kijkt naar wat de mensen die er werken eerder hebben uitgebracht.

Redfall was nog niet gereleased en in officiele media nooit aangekondigd als multi platform. Zelfde voor Starfield, ook daarvan is nooit in officiele media gemeld dat die multi platform zou zijn. Toch zien mensen het als iets wat de playstation ontnomen is, net als mogelijke nieuwe IP's die Bethesda mss in de toekomst wel gaat uitbrengen.
Oh kom op zeg, dat is toch pure Microsoft haat? Welke studio's hebben ze dat bij gedaan in het afgelopen decennium of zo? Lionhead en press play volgens mij alleen en dat was ook al 7 jaar geleden. En dan heb ik het alleen over het sluiten, volgens mij hebben ze nauwelijks games in vergevorderde ontwikkeling exclusief gemaakt. Het hele issue waar mensen over klagen is dat al hun aankopen nog maar tot weinig dikke releases leiden, wat juist haaks staat op waar jij ze van beschuldigt.

En wat Sony betreft, ze doen echt niet alleen wat jij beschrijft, Sony is kampioen exclusiviteit afkopen op individuele games of features in die games.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 juli 2024 17:28]

volgens mij hebben ze nauwelijks games in vergevorderde ontwikkeling exclusief gemaakt
Dus Starfield komt naar Playstation ?
Je kunt je afvragen of Starfield destijds al in een vergevorderd stadium was, of wat de definitie van vergevorderd is. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 17:28]

Als je enige voorbeeld een game is die 2,5 jaar nadat de deal voltooid was (laat staan begon) pas misschien uitkomt dan heb je dus gewoon geen punt.
Wat Sony vooral doet is kleine, veelbelovende studio's opkopen en deze helpen succesvol te worden.
Kleine veelbelovende indie games zoals Final Fantasy :+
Sony heeft Square Enix overgenomen ?
Ik geloof dat het vooral sarcastisch bedoeld is. ;) Daarnaast heeft Sony wel degelijk een deal met Square Enix om m.n Final Fantasy PS-exclusief te houden tegenwoordig. Of is Final Fantasy een kleine indie game volgens jou? :+

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 17:28]

Ja, zoals Microsoft ook Bethesda en nog verschillende studio's heeft opgekocht.
Zoals Mojang en uiteindelijk Minecraft multiplatform heeft gemaakt, zelfs op de PlayStation? :)
Microsoft heeft momenteel succes geboekt door GamePass, lekker goedkoop mensen lokken, om in hun eco-systeem te komen, alle spellen komen daar ook bla bla. Maar de 1st party games is om te huilen :X 8)7

Gears of War
Forza
Halo
fable
Ninja Gaiden
Crack down
Alan Wake
etc, zijn 1st party, maar niet echt op niveau van Nintendo en Sony. al zijn ze wel allemaal goed.
Ik mis echt wel goede IPS vanuit Microsoft, als je veel geld hebt, dan ja koop je liever de grote jongens, zodat je hun portfolio hebt, maar als de games er maar niet komen? tja wiens schuld is dat dan?
Gears of War en Halo zijn niet meer wat het geweest is. Forza Motorsport is al jaren nergens meer te bekennen terwijl de nieuwste Horizon vol zit met bugs en cheaters. De rest zijn niet eens uit het laatste decennium.

Hopelijk maakt Starfield de hype goed, en heeft de nieuwe Forza z'n 6 jaar ontwikkeltijd niet alleen in graphics gestoken. Hopelijk laat in 2024 Fable weer wat van zich horen, of dat Everwild van Rare.
Er moet in ieder geval iets goed gaan.
Het heeft Netflix ook een aantal jaren gekost om hun original programming op het niveau te brengen wat het nu is. Sommige dingen hebben gewoon tijd nodig. Productie van games is ook langer dan bij films en tv.

[Reactie gewijzigd door iOnoWLIt op 23 juli 2024 17:28]

Het is niet alsof MS net begonnen is. Het 360 tijdperk is echt een wereld van verschil wat dat betreft. Voor mij persoonlijk het hoogtepunt wat goede Xbox games betreft!
Was die tijdperk ook niet vooral gekenmerkt door sterke third party partnerships en exclusives? Die zelfde franchises als Halo, Gears en Forza krijgen we ook nog steeds namelijk.
Klopt maar hun first party lineup was ook sterk. Behalve tegen het einde van de cyclus. Voor die tijd echt prima games en inderdaad goede third party support. Daar heeft het eigenlijk nooit aan gelegen.
Een beetje van beiden denk ik. Gears of War 1 was baanbrekend, Halo 3 was erg populair en Forza Motorsport 2 werd ook sterk beoordeeld.

In dezelfde tijd kwamen er een heleboel onvergetelijke third party games, waaronder Oblivion, Portal, Call of Duty 4 (toen de serie echt z'n draai vond), Assassin's Creed, Mass Effect en Bioshock.
En dat was alleen de eerste twee jaar. Gewoon hele sterke periode voor AAA.

Vervolgens hadden de financiële crisis van 2008, ging er een grote uitgever over de kop en begon de industrie het op safe te spelen. Sequel na sequel op dezelfde formule. Blindelings trends achterna lopen (met vaak een flop tot gevolg), en een grote focus op mass appeal.

Third parties kun je dus niet meer op rekenen, het moet echt met de first-party studios gebeuren. Ik denk dat Microsoft dat wel snapt en daarom zoveel studios heeft opgekocht. Het moet alleen een keer z'n vruchten af gaan werpen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 17:28]

Sinds ik een One X heb hoor ik al wat er allemaal gaat komen en over de vele ontwikkelaars die ze gekocht hebben. Veel games zijn nog niet uit of je hoort er niet veel over (Fable etc.) en wat uitkomt valt meestal tegen. De kleinere titels waar sommige heel blij van worden heb ik geen Series X voor gekocht.
Vanaf vorig jaar is het heel mager geworden allemaal. Dit zal het jaar gaan worden dat het echt begint zei Spencer aan het begin van deze generatie. Ben benieuwd.

Xbox bestaat inmiddels ook al lang, ze zijn in het PS2 tijdperk ingesprongen. We mogen best wel meer vragen als we zien wat een PlayStation of Nintendo levert.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 17:28]

microsoft heeft zoveel opgekocht, zoveel devs werken aan games, heeft eigen studios opgericht. ze werken daar echt niet met 5-10 man aan games ontwikkelen hoor .
Ik vind dat je een beetje aan het overdrijven bent. Zo veel hype is er niet gemaakt over Redfall, want studios weten namelijk zelf ook wel tijdens het testen of een game goed is of niet. Daar bovenop gaan zo een grote bedrijven niet last minute changes gaan maken in hun marketing roadmap. Dit event was al lang gepland, net zoals het uitsturen van de invites.

Misschien heb jij veel meer tijd om te game als mij, maar ik heb nog steeds veel te spelen op Game Pass. Ik ben het wel eens dat van hun first party studios we nog steeds wachten op iets van het niveau van TLOU of God of War, maar gelukkig wordt dit gevuld via 3rd party studios.
Ik heb na topjaar 2021 in heel 2022 en tot nu toe in 2023 geen AAA topgame meer voorbij zien komen op game pass. Toen mijn abonnement laatst afliep wilde ik dan ook niet verlengen, maar met het oog op Redfall toch maar gedaan. Het is dat de Brazilië truc nog werkt, maar anders had ik dat ook niet gedaan. Ik hoop echt dat er vanaf Starfield een steady stroom aan AAA games onze kant op komt, anders zie ik het nóg somberder in voor het merk Xbox. Een zeer teleurstellende generatie tot nu toe voor mij
geen AAA topgame
Waarom ligt de focus zo sterk op enkel AAA-topgames? Voorbeeld: A Plague Tale: Requiem was een uitstekende AA(+) game en die kreeg je op de day one 'gratis' erbij.
Omdat dat mijn type games zijn. A Plague Tale: Requiem was trouwens inderdaad de uitzondering, en de enige game naast HiFi: Rush die ik in 2022 de moeite waard vond via Game Pass. Beide overigens niet uitgespeeld, en beide geen games die ik normaal aan zou schaffen (ook achteraf niet). Maar om daarvoor nou een abonnement aan te houden, of het een mooi Xbox gamejaar te noemen… Voor mij niet, ik hou persoonlijk meer van AAA knallers

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 23 juli 2024 17:28]

Dat is raar want AAA games zijn geen vast type games. Dat zijn vele genres.

Dus als dat je keuze argument is vindt ik dat een hele oppervlakkige en geloof ik het niet zo.
Uiteraard spreekt niet elke AAA game mij aan… Feit is dat er voor mij persoonlijk werkelijk niets uitgekomen is na MSFS, FH5 en Halo (alledrie in topjaar 2021) dat een abonnement op Game Pass de moeite waard maakt

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 23 juli 2024 17:28]

Sid Meier's Civilization VI
Wo Long: Fallen Dynasty
Atomic Heart
High On Life
Return to Monkey Island
DEATHLOOP
Two Point Campus
Sniper Elite 5
Farming Simulator 22

Zo maar even een greep dat afgelopen jaar erop zijn gekomen en leuke games waren om te spelen. Ik haal er in ieder geval mijn geld dik uit. Dan heb ik de Ubisoft en EA games er niet eens bij gepakt.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 23 juli 2024 17:28]

Deathloop had ik al op de PS5 gespeeld, waar hij veel eerder uitkwam. Atomic Heart en Wo Long had ik wel geprobeerd, maar was niks voor mij. De rest spreekt me niet aan. Ik snap dat dit persoonlijke smaak is. EA en Ubi staan er niet day one op en heb ik al lang in huis voordat ze op game pass komen.

2021 had MSFS, FH5 en Halo: Infinite. Dát zijn de soort games waarvoor ik een Xbox in huis heb en waarvoor ik een Game Pass abonnement heb.

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 23 juli 2024 17:28]

Klinkt alsof je niet echt de doelgroep bent. Aangezien je blijkbaar direct de nieuwste spellen wilt hebben. Lijkt mij nogal onhaalbaar om voor 10 euro per maand te verwachten dat je meerdere top spellen van 60+ euro direct krijgt per jaar. Dat is net zoiets als zeggen bij Netflix ja maar die heb ik al lang in de bioscoop gezien.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 23 juli 2024 17:28]

Ja, daar heb je zeker een punt en dat begin ik ook steeds meer in te zien. Beter gewoon games kopen die me aanspreken dan een abonnement hebben. En dan maar “helaas” op de PlayStation omdat zij kwaliteit exclusives aanbieden, ondanks dat Xbox sinds de 360 mijn favoriete consolemerk was
Wanneer gamepass afloopt hier eind van het jaar is het klaar voor mij. Voor mijn gevoel zit ik alleen maar te wachten op dikke aaa titels die niet uitkomen. 3 jaar gamepass is genoeg geweest.
Enige Xbox exclusieve die (waarschijnlijk) dit jaar uitkomt die mij trekt is Starfield. Mocht die goed zijn dan koop ik de game. Geen gamepass meer voor mij.
Als je met de truc werkt, kan je voor max 140 euro drie jaar lang gamepass hebben. Toch een dealke.
Dat scheelt een hoop ja. De kosten zijn het niet maar het grootste deel van het jaar vind ik niks wat ik wil spelen dus dan is het zonde voor mij. Al helemaal nu PS Plus Extra op gang komt zie ik het nut niet meer van gamepass.
Voor de exclusives hoeft het niet..

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 17:28]

Hebben ze echt geleund op Redfall? Ik heb er maar weinig van voorbij zien komen eerlijk gezegd.
Lijkt me inderdaad ook niet. Het heeft ook maar 1100 reviews op Steam, wat echt absurd weinig is. Hadden ze meer aandacht gegeven dan hadden ze echt veel meer gehad.

Peak players is ook maar 6100: https://steamdb.info/app/1294810/charts/

Vergelijk dat met een Cyberpunk die op dag 1 1 miljoen individuele spelers had: https://steamdb.info/app/1091500/charts/

Dit was een kleine release, die slecht gepromoot was, dat is duidelijk.
Ik zag de titel een paar weken voor het eerst in Game Pass. Ik heb een actief Game Pass abonnement, maar ondanks dat heb ik nog geen interesse gehad om het spel te installeren, het ziet er zo oninteressant uit.
Microsoft investeert sowieso niet in marketing, wanneer is er voor het laatst reclame of marketing voor een bepaalde game langs gekomen van Microsoft? Ik denk vooral dat gamepass bezitters de hoop hadden dat Redfall de AAA game zou worden waar ze zo lang al op wachten.
Ik hoorde letterlijk niks over Redfall tot er reviews uit kwamen dat ie niet goed was, en ik heb bijna alles van Bethesda gespeeld en game over het algemeen veel. Als ik het dan mis moet ik er wel van uit gaan dat er niet veel marketing is geweest.

Beetje een anecdotisch argument, maar dat is ook een beetje de essentie van marketing.
Maanden geleund op de launch van redfall, die valt al slecht bij reviewers..
Redfall valt niet slechts 'slecht' bij reviewers, ik zou zeggen 'zeer slecht' (op PC). Echter is Bethesda een groot bedrijf (zeker als onderdeel van MS) en heeft verschillende studio's waar het spellen voor uitgeeft, een daarvan is Arkane Studios, welke Redfall heeft gemaakt. Hiervoor heeft het Deathloop gemaakt, wat ansich goed werd ontvingen, maar na anderhalf jaar nog steeds behoorlijk wat bugs heeft die de boel laten crashen...

Echter heeft Bethesda ook andere game Studios zoals Tango Gameworks, welke drie maanden geleden Hi-Fi RUSH uitgaf, welke toen en nu 'extreem goed' wordt ontvangen... Dezelfde studio die Ghostwire heeft gemaakt, welke ook erg goed werd ontvangen maar na een jaar negatief in het nieuws (en reviews) komt door het toevoegen van de Denuvo-kopieerbeveiliging bij de PC versie...

Nu wordt Starfield gemaakt door Bethesda Game Studios zelf en is bekend, wellicht berucht, van titels zoals The Elder Scrolls: Blades en Fallout 76. Beide zijn zeer slecht ontvangen. Men kan niet blijven teren op de reputatie van hits zoals Fallout 4 en Skyrim...

Dus... Verschillende studios die niet kunnen blijven teren op vergane glorie! Echter de tendens over alle Bethesda studio's is niet positief, een studio zoals Tango met Hi-Fi RUSH lijkt dan weer een uitzondering om wellicht een jaar later weer te worden voorzien van de Denuvo-kopieerbeveiliging? Het gebeurde immers ook bij Ghostwire... Ik kijk gewoon lekker de kat uit de boom!

Bron:
https://www.metacritic.com/game/pc/redfall
https://store.steampowered.com/app/1294810/Redfall/
nieuws: 'Update Ghostwire: Tokyo bevat Denuvo-kopieerbeveiliging'
Niks kan Xbox nog redden die van mij gaat binnenkort de marktplaats op.
Xbox is tegenwoordig het platform.
Ik denk niet dat Redfall en deze showcase veel met elkaar te maken hebben, dit soort dingen worden ver vantevoren ingepland en voorbereid.

Maar je hebt een sterk punt qua staat van xbox. Het is een beetje een herhaling van zetten tijdens het 360 tijdperk. MS komt sterk uit de startblokken om vervolgens terug te zakken in grauwe middelmaat - oninteressante releases en matige kwaliteit. Hieruit volgt vanzelf dat Game Pass minder interessant wordt.

En dat kost ze. Ik ben fervent Forza Motorsport speler maar na uitstel daarvan heb ik een PS5 gekocht om GT te spelen. Omdat ik meestal een hoofdplatform heb is de kans nu groot dat dat PS wordt, ook door andere goede exclusives. Dit vind ik jammer omdat MS meer mindshare bij me heeft dan Sony maar ik mezelf niet benadelen uit fanboyism.
Wat zijn de mensen negatief hier, vergeten deze dat corona heeft plaatsgevonden en dat daardoor ook releases noodgedwongen zijn moeten verschuiven?

Ik ben heel blij met GP, dankzij dit heb ik nieuwe spellen ontdekt en iets als Forza Horizon staat er gewoon op.

Bij mij kruipt het gevoel dat sommige mensen erg verwend zijn en elke maand een nieuwe game release willen zien, die ook nog groot en briljant is tegelijkertijd. Vroeger had je ook niet tig games, maar je deed er gewoon langer mee. Dat kan nu toch nog steeds?

Heb genoeg spellen voorbij zien komen, niet allemaal mijn genre, maar er is genoeg aanbod. Heb zo'n gevoel dat mensen games maar half spelen, en dan zeuren over hoe kort het spel was.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 23 juli 2024 17:28]

Bij mij kruipt het gevoel dat sommige mensen erg verwend zijn en elke maand een nieuwe game release willen zien, die ook nog groot en briljant is tegelijkertijd.
Nou, niet een per maand, maar er is in héél 2022 en 2023 tot nu to geen AAA game meer uitgekomen op game pass. 1 per jaar is toch niet teveel gevraagd? Er was ons ooit 1 per kwartaal beloofd, al ben ik het met je eens dat Corona dat verstoord kan hebben
Misschien zit daar het verschil, ik zie niet elke game als een AAA. Ik speel bijvoorbeeld ook games van minder grote spelers op de markt, vaak vind ik die ook leuker en beter, dan een EA game bijvoorbeeld.
Ik heb dag de laatste tijd ook steeds meer. Het zijn de triple a titels die me altijd tegenvallen. Over het algemeen zijn het nooit spellen die wat anders doen, ik ben daar wel klaar mee. Juist omdat die budgetten zo groot zijn is er totaal geen ruimte meer voor creativiteit. En ja Sony heeft goede exclusives maar heb steeds meer dat ik het idee heb dat ik half een film aan het spelen met met al die cutscenes en andere onderbrekingen.
Aan de andere kant was Corona ook wel het typische excuus van de afgelopen jaren. Terwijl IT werkers vooral efficiënter hebben gewerkt.

Vaak had de reden voor het uitstel helemaal niks met corona te maken maar was het gewoon pure mismanagement.
Dat is niet helemaal waar, of denk je dat de IT-bedrijven helemaal geen last hebben gehad van corona? Daar zijn ook gewoon mensen ziek geworden, en niet alleen binnen IT, wat denk je van mensen die verantwoordelijk zijn muziek, illustratie, etc.? Of de invloed op die mensen van hun familieleden die opeens ziek werden?

Verder wordt corona ook wel excuus gebruikt inderdaad, maar dat komt ook door de negatieve reviews die veel worden afgegeven. Ik snap wel dat een bedrijf zegt, we werken nog wel een paar maandjes door, dan dat we allemaal negatieve feedback krijgen en het spel daardoor niet (goed) verkoopt. Al geld dat niet zo voor EA, R*, etc.

Ik vind best dat gezegd mag worden dat gamers verwend zijn. Ja, GP mag meer AAA-games hebben, maar kijk ook eens daarbuiten. :)
Ik werk zelf in de IT in een groot bedrijf en de impact is bij ons gewoon enorm laag geweest. Af en toe was er iemand een weekje uit als die echt ziek was, maar mensen konden juist gewoon doorwerken als ze corona hadden omdat ze toch al thuis zaten (want meestal was het helemaal niet erg). Aan de andere kant hebben we er een heleboel efficientie voor teruggekregen. Zelf ben ik uiteindelijk 2 dagen ziek geweest in de hele corona tijd.

Maar aan de andere kant kon ik veel efficienter werken doordat er minder gezeur was over thuiswerken, totaal geen reistijd meer waardoor het zorgen voor eventuele zieke huisgenoten ook makkelijker was. Ik zat ook veel uitgeruster aan de computer. Vergaderingen waren ook veel meer to the point online, minder vulling en flauwekul.

Dus nee, eigenlijk helemaal geen last gehad, integendeel. Sinds corona echter vind ik het juist vreselijk. We moeten weer 2-3 dagen naar kantoor maar in de tussentijd is het kantoor veel kleiner gemaakt en een vreselijk slecht "Web 1.0" boekingssysteem geintroduceerd (Planon) waardoor ik steeds loop te bekvechten met collega's die een reeds geboekt bureau hebben gepakt. En steeds loop te zoeken naar waar collega's nu weer zitten, en loop te zeulen met mijn spullen. Zit ik vaak naast vervelende salesmensen die continu door hun telefoon lopen te blaffen (vroeger was de IT verdieping lekker stil zodat je je kon concentreren). En het is veel te heet want de overheid hier heeft bepaald dat de Aircon op 27 graden moet vanwege de energiecrisis. Ik vind het echt een vreselijke werkomgeving nu, het wordt tijd dat ze het kantoor helemaal opgeven want zoals het nu is gaat het niet. De dagen dat ik op kantoor zit, voer ik effectief niks uit door alle irritatie en gedoe eromheen. Dus 2 verloren dagen per week.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 17:28]

Jullie impact is juist ontzettend groot. Als ik het zo hoor kunnen jullie alleen nog beetje via email en Teams communiceren en is het gehele feeling met het bedrijf compleet weg.

Dat is juist waar ontzettend veel bedrijven last van hebben door dat thuiswerken.....veel mensen raken de touch/klik met het bedrijf kwijt en ja ze werken efficiënt maar kunnen sinds corona ineens niet meer functioneren buiten hun thuiswerkplek.
veel mensen raken de touch/klik met het bedrijf kwijt en ja ze werken efficiënt maar kunnen sinds corona ineens niet meer functioneren buiten hun thuiswerkplek.
Mja, dat komt in ons geval echt puur doordat de "modern workplace" zoals ze het hier noemen gewoon shit is. Als medewerker ben je slechts een nagedachte. Een klein kluisje om je spullen in te pleuren (vaak helemaal op de grond zodat je op je knieen moet zitten om je spullen er uit te peuteren), een boekingssysteem dat voor geen meter werkt, en voor de rest mag je het allemaal uitzoeken als ze je soms maar op kantoor zien zitten. Vind je het gek dat we minder om het bedrijf geven als het bedrijf minder om ons geeft?

En maakt het ook echt uit als je je werk prima doet? We communiceren alleen maar meer eigenlijk. Vroeger hadden we onze eigen IT verdieping waar nooit iemand anders kwam. Nu zitten we veel op Yammer en Teams met andere afdelingen samen te werken. Ik zie niet echt hoe dit beter wordt door op kantoor te zitten (buiten nog het feit dat ik voornamelijk met mensen in andere landen werk die ik dus toch nooit op kantoor zal zien).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 17:28]

Het is nu wel pijnlijk aan het worden voor Microsoft. Ik ben zelf een pc gamer, maar als je kijkt naar het verschil tussen PS exclusives en Xbox/pc exclusives dan moet je toch vaststellen dat Microsoft flink onder doet. De twee belangrijkste releases zijn Redfall en Starfield. Als je kijkt naar Redfall kan ik enkel hopen dat ze alle devs al een jaar van Redfall verplaatst hebben naar Starfield. Redfall is echt een nieuw dieptepunt, niet enkel voor Bethesda/Microsoft, maar voor de gehele AAA gaming markt. Werkelijk alles is slecht aan die game.
Nu maar hopen voor Microsoft/Bethesda (en ons allemaal) dat Starfield wel brengt wat het beloofd.
Redfall is echt ZO slecht, ik snap niet dat dit spel zo uitgekomen is. De meest achterlijke artifical stupidity van de tegenstanders, het bizarre bewegingsmechanisme... het is onmogelijk vloeiend te spelen met al die plotselinge versnellingen bij het draaien en vage andere bewegingen. Grafisch ziet het er op de animaties en tussenfilmpjes na netjes met raytracing maar het is zo traag als dikke poep om te spelen. Spontaan verdwijnende tegenstanders, wapens die je niet kunt oppakken, een 'open world' game met vrijwel lineaire doelen en omgeving. In ieder geval in het begin want ik ben er na een uurtje mee gestopt en heb het spel verwijderd. Lang leve GamePass hehehe.
Het gewicht op de schouders van Starfield is enorm, na de botched release van Redfall. Heel benieuwd hoe dit allemaal gaat uitpakken. Nog zo'n release kunnen ze zich gewoon niet verloren.
Laten we heel eerlijk zijn, het is Bethesda.
Alle games die ze releasen hebben issues. De hoop is dat ze niet te veel issues hebben en mod-baar zijn.

Als je Fallout 4 of Skyrim niet kon modden waren die games na minder dan een jaar vergeten.

Geen idee of Redfall gered kan worden met mods, maar FO4 en Skyrim waren als base-game tenminste nog goed genoeg om van te genieten.
Zat te twijfelen om gamepass te verlengen. Keek erg uit naar Redfall maar het is gewoon treurig. Een leeg omhulsel. En dan te denken dat starfield honderen planeten heeft waar je je ding kunt doen. Het is totaal niet realistisch dat ze hier iets bijzonders van kunnen maken zonder 10 jaar ontwikkeltijd.

Steeds meer mensen gaan de reviews afwachten bij brakke release op release. Dat gaat ze (de game industrie) een keer opbreken en hopelijk zorgt dat weer voor kwaliteit.

P.s. oeps niet bedoeld als reactie op parrot

[Reactie gewijzigd door biggydeen2 op 23 juli 2024 17:28]

P.s. oeps niet bedoeld als reactie op parrot
Toch een goede opmerking.

F076 faalde omdat ze de FO4 engine gebruikte en daar online multiplayer aan vast naaide. Alle oude bugs + nieuwe omdat ze 0 ervaring hadden met multiplayer. We konden van veraf zien dat het niet goed zou komen.

Starfield heb ik dezelfde zorgen over. Een nieuwe engine is wel mooi, maar of die goed gaat zijn is een ander verhaal. En we weten dat Bethesda niet goed is in nieuwe dingen in een keer goed krijgen.
Het is niet echt een nieuwe engine. Het is gewoon de volgende iteratie van hun Creation Engine. Ladders zijn dus nog steeds niet mogelijk :+
fps boost voor fallout76 was wel een dikke plus punt voor mij. speel het speel nog vaak en amuseer me er prima mee
Heb nooit mods gebruikt op de XBox bij Fallout 4 en start de game nog regelmatig op.
Omdat die games onderdeel waren van een serie die over een langere tijd opgebouwd is, zonder ineens gigantische features te introduceren (zoals multiplayer of honderden werelden).

Zonder mods zijn ze prima speelbaar, maar totdat we hard bewijs hebben durf ik te wedden dat het meerendeel van de spelers met mods spelen (en dan bedoel ik niet alleen een bugfix mod maar echt extra content of betere graphics);
Laten we heel eerlijk zijn, het is Bethesda.
En dat is precies waarom de hype er is. Oblivion won "best game of all time" in 2007. Skyrim, 11 keer game of the year, Fallout 4 had vergelijkbare ontvangst. Alleen Fallout 76 was minder (inmiddels toch 75% positief op Steam).
Als je Fallout 4 of Skyrim niet kon modden waren die games na minder dan een jaar vergeten.
Daar ben ik het niet mee eens. De mods hebben zeker effect op de lange levensduur van deze games, maar ook zonder mods is de herspeelbaarheid erg hoog. Ik denk dat er juist daarom zoveel mods zijn.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 17:28]

Had het idee dat dit allang was aangekondigd en moest even terugzoeken. Maar dit was inderdaad 8 maart al bevestigd.

https://twitter.com/Xbox/status/1633485273446375424
Wat een haat op Game Pass en Xbox hier in de comments zeg... Ik vermaak me er al jaren prima mee en heb via Game Pass een hoop spellen gespeeld die ik nooit zelf zou hebben gekocht. Het maakt mij echt niet uit of iets een AAA game met fantastische graphics is of niet, zolang de gameplay maar in orde is. Zo heb ik momenteel al idioot veel uren in Deep Rock Galactic gestoken, een game die ik zonder Game Pass waarschijnlijk nooit zou hebben aangeraakt.
Ik snap er ook niets van, of alleen het bezit van een game er toe doet. Vaak speel je een spel uit en dan doe je het weg of bewaard het en doet er niets meer mee, tenminste dat geldt voor veel mensen. Multiplayer games zijn meestal ook voor een jaar of 1-2 interessant of worden vervangen door een opvolger. Dan ben je eigenaar van het spel en dan? Ik ben eigenaar van Battlefield 2042, nou joepie, het staat ook op GamePass, dat had me 100 euro gescheeld en ik had het spel er niet meer of minder om gespeeld.

En wat je zegt @ErikT738 je speelt er ook veel meer games door die je normaal niet zou kopen of spelen. Leuk om dit te doen en goed voor de ontwikkelaar denk ik dan maar. Hoe dan ook, ik snap niet wat het probleem is, als je liever games koopt, niemand houdt je tegen.
Eind 2021 prezen we allemaal Game Pass de hemel in hoor. Daarna is er voor velen echter niets meer verschenen dat de moeite waard is om Game Pass voor te hebben. Dan slaat de sfeer snel om ja, en imo terecht
Het is de laatste jaren behoorlijk slecht gesteld met de first party titels van Xbox. Halo flopte, Forza zit vol met cheaters. In 2022 helemaal geen grote releases, en nu weer Redfall welk gewoon niet af is.

Ik speel op consoles wel voornamelijk de grote releases en deze generatie is tot nu toe behoorlijk teleurstellend. Normaal zouden de third parties dat absorberen maar dat loopt ook allemaal niet heel lekker.
Halo flopte
Persoonlijk vind ik Infinite veel beter dan 4 en 5, maar ik geef dan ook niets om de multiplayer. Verder interesseert het me ook niets of iets een "grote release" is of niet. Ik heb het afgelopen anderhalf jaar veel tijd gestoken in de onderstaande games uit GP; Spelunky 2, Tunic, Deathloop, Deep Rock Galactic, Dead Cells, Hi-fi Rush en Halo Infinite. Voor mij is dat ruim voldoende value voor wat ik er voor hen betaald. Voor 15 euro in de maand zou ik hier wellicht anders in staan, maar door het omzetten van 3 jaar Gold naar GP was dit voordelig genoeg.
Ik had toevallig 3 dagen geleden mijn Xbox Series X teruggebracht naar de Media Markt en omgeruild voor een Playstation 5. Geen grap. Je kan binnen 30 dagen retourneren of omruilen. Ik had eerst impulsief de Xbox gekocht vanwege betere videokaart maar wat was ik teleurgesteld in deze console zeg. Heel weinig online spelers bij mijn favoriete game Black Ops 3 Zombies. Vrijwel geen spelers eigenlijk.

Maar wat een verschil. Playstation 5 is echt veel beter. Meer aanbod en veel meer online spelers. De controllers liggen beter in de hand en er zit zelfs een luidspreker + microfoon ingebouwd. Daarom 50 euro duurder de console denk. Maar voor mij geen Xbox meer. 2 weken geprobeerd maar naar mijn bescheiden mening kan het absoluut niet op tegen de ervaring van de PS5.
Ik ben het wel eens met de consensus hierzo. Ik heb zowel een xbox series x (met gamepass) en een ps5 sinds launch day. Eigenlijk ben ik een PS gaan halen in de Xone tijd omdat toen sony al meer interessante blockbusters bracht. Maar nu wederom staat die zwarte doos stof te happen en maakt de ps5 overuren. Het is ook inmiddels de console van mijn voorkeur dus ook cross platform games haal ik voor de ps5. Misschien ben ik niet de doelgroep meer voor Microsoft en denk ook dat ik hem op marktplaats ga zetten, maar het had toch mooi geweest hadden ze inmiddels wel met succesvolle AAA titels gekomen en dan ook nog op gamepass, maar niets is minder waar. Ik zou op dit moment ook niemand aanraden om nog een xbox te kopen.
Met die game pass heb ik helemaal niks. Ik wil gewoon dat mijn games van mij zijn. Bovendien gebruik ik de Microsoft Store niet.

Maar naar starfield ben ik wel benieuwd. Al is mijn interesse door het vele uitstel nogal ingezakt.
Verassing, geen enkele game is van jou. Je hebt alleen maar een gebruikerslicentie :+
Dat juridische geneuzel boeit me niet. En als Steam games weghaalt waar ik voor betaald heb, hebben ze een probleem.

Maar ik koop idd vooral op GOG als het mogelijk is, waar ik mijn games gewoon zelf kan opslaan zonder DRM.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 17:28]

Steam heeft geen probleem. Als jij digitaal spellen koopt en de voorwaarden niet leest "juridische geneuzel" dan doe je toch echt iets fouts.

Over paar jaar zal je helemaal geen fysieke spellen meer zien. Klein voordeel....stuk beter voor het milieu.
Nouja dat is het probleem, je kan spellen niet meer op DVD kopen, zeker niet voor PC. Dus je wordt gewoon genaaid met die 'gebruiksrechten' onzin. Je betaalt evenveel maar het concept van bezit word je afgenomen. Ik ben dan ook 100% voor piraterij tegenwoordig, fuck het systeem en de wet. Als het niet linksom kan dan wel rechtsom :) De voorwaarden lees ik inderdaad niet want ik erken ze toch niet.

De enige reden dat ik games nog wel koop is de grote kans op malware bij downloaden, wat met video/film content natuurlijk veel minder is. En dan doe ik het bij voorkeur op GOG en download automatische backups voor het geval dat (het komt ook wel eens voor bijvoorbeeld dat content uit games wordt verwijderd doordat muziekrechten ofzo verlopen).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 17:28]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.