Marktonderzoek: gpu-leveringen daalden afgelopen kwartaal het hardst sinds 2009

Het aantal gpu-leveringen daalde in het derde kwartaal van 2022 met 25,1 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt analistenbureau Jon Peddie Research. Dat zou de grootste daling zijn sinds de recessie van 2009.

Volgens Jon Peddie Research werden er afgelopen kwartaal 75,5 miljoen videokaarten geleverd. Daarbij daalden de leveringen van desktop-gpu's met 15,4 procent, terwijl het aantal geleverde laptop-gpu's daalde met ongeveer 30,0 procent. Ten opzichte van het tweede kwartaal, vielen de gpu-leveringen 10,3 procent lager uit.

Daarbij daalde het aantal leveringen van AMD met 47,6 procent, terwijl die daling bij Nvidia op 19,7 procent lag. Intel leverde juist iets meer gpu's, met een stijging van 4,7 procent. Deze cijfers slaan op alle soorten gpu's, van losse desktopkaarten tot geïntegreerde gpu's in processors. In het eerste en het tweede kwartaal van dit jaar daalden het aantal gpu-leveringen ook al, respectievelijk met 19 en 14,9 procent.

Normaliter is het derde kwartaal van het jaar juist het hoogtepunt van het jaar voor gpu- en pc-leveranciers, schrijft JPR. Leveranciers verlaagden hun verwachtingen voor het afgelopen kwartaal echter al, vanwege de dalende vraag naar consumentenhardware door economische onzekerheden en inflatie. Volgens JPR kwamen de uiteindelijke leveringen nog lager uit dan eerder werd verwacht.

Bedrijven geven daarvoor verschillende redenen, zoals de terugval van de cryptovalutamarkt, lockdowns in China, inflatie en te hoge voorraden. De verwachting is dat leveringen in het vierde kwartaal weer zullen dalen, terwijl de gemiddelde verkoopprijzen zullen stijgen en de voorraden ook goed zullen zijn, schrijft het analistenbureau.

Al met al zijn de marktaandelen van AMD en Nvidia respectievelijk met 8,5 en 1,9 procent gedaald, terwijl het aandeel van Intel juist steeg met ongeveer 10,3 procent. Dat is met inbegrip van leveringen van alle soorten videokaarten, waaronder laptopmodellen en geïntegreerde gpu's. Verder daalde ook de leveringen van processors afgelopen kwartaal. Volgens JPR gaat dat om een daling van 18,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021. In totaal werden afgelopen kwartaal 66 miljoen desktop- en laptopprocessors geleverd, ten opzichte van 81 miljoen vorig jaar.

Jon Peddie Research Q3 2022Jon Peddie Research Q3 2022

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

23-11-2022 • 07:50

85

Lees meer

Reacties (85)

Sorteer op:

Weergave:

Ze zijn te duur. Een 3060Ti zou 2 jaar geleden 420 euro gaan kosten. nu willen ze er nog steeds 500 voor hebben terwijl de volgende generatie kaarten op de markt begint te komen.
2 jaar geleden was de EUR 20% meer waard ten opzichte van de USD. Dat speelt mee, maar ook de bereidheid van kopers om meer te betalen.

De afgelopen 2 jaar waren kopers bereid 2x de adviesprijs te betalen. AMD en Nvidia hebben kunnen cashen. Met een afname van vraag en een druk om hun sales doelen te halen, zullen de prijzen verder zakken zoals ze dat hebben gedaan het afgelopen halfjaar.
Sommige kopers waren bereid dat te doen, maar velen ook niet. En ik denk dat een aanzienlijk aantal die de hoofdprijs hebben betaald de afgelopen twee jaar dat niet nog een keer willen doen. Toen was er geld over omdat je door Corona weinig uit kon geven. Nu is er de energie rekening en de boodschappen om je centen aan uit te geven.

Denk dat Nvidia zich aardig heeft verrekend met de 4000 serie en ben benieuwd of AMD ook de grip op de realiteit heeft verloren. Gezien de huidige generatie consoles toch leidend is voor spel ontwikkeling zijn de nieuwe kaarten alleen "nodig" voor mensen die met een hoge FPS op 4k willen spelen.
Van de 4090 zijn er 125.000+ verkocht en deze kaart is niet makkelijk aan te komen. Denk dat er meer dan genoeg animo is. De 4080 daarentegen is diefstal.
Tsja. Stijgende prijzen zullen vanzelf gaan dalen wanneer de voorraad te groot is.
Dat is met name wanneer er concurrentie is (vraag en aanbod). Grote voorraden betekent niet per se meer 'aanbod' want welke alternatieven heb je als consument? Helemaal nu de nieuwe generatie hoger lijkt te zijn gepositioneerd dan de oude, zowel in prijs als in prestatie waardoor er effectief een segment bij is gekomen aan de bovenkant en weinig druk wordt gezet op de bestaande marktsegmenten.

[Reactie gewijzigd door bahamapleister op 22 juli 2024 20:15]

want welke alternatieven heb je als consument
Je oude kaartje gewoon gebruiken totdat die omvalt, want tegenwoordig zijn de minimum specs van games wel redelijk stabiel en heb je nog een prima ervaring op medium/60fps met een degelijke 4+ jaar oude kaart.

Of oude kaarten kopen die vrijkomen van de mining markt.
Precies dit. Laat de voorraden nieuwe kaarten maar eens een tijdje liggen, dan zul je zien hoe snel fabrikanten gaan zweten. Het is net als met elke andere industrie, voorraad die blijft liggen brandt langzaam een gat in het kasboek. Zolang je nog een paar jaar af kunt met je huidige (of andere 2ehands) kaart geef je een signaal af en gaat die prijs echt wel zakken.
En natuurlijk behouden die kaarten op voorraad wel waarde maar ze kosten ook een hoop om op de plank te laten liggen. Alsnt lang genoeg duurt is t bovendien is het ook merkbaar aan een veel te lage cashflow
Kaarten op voorraad verliezen op termijn zeker waarde omdat ontwikkelingen niet stil staan. Weliswaar is dat effect minder urgent dan de kosten van voorraad aanhouden maar het is op de wat langere termijn wel degelijk een risico. Niemand koopt nu b.v. nog een 1080ti voor 800 euro.
Rente, ruimte, risico.

Het kost je rente, je maakt kosten voor ruimtegebruik en je loopt het risico op veroudering of fysieke beschadiging.
Niet alleen fabrikanten. Bij de releases van de 4090 werd direct duidelijk dat Nvidia niet te spreken was over de prijzen die winkels vroegen.

Ook winkels die groot hebben ingekocht zien hun investering langer op de plank liggen! Al met al zou dit positief voor ons consumenten moeten zijn!
Ze waren er als de kippen bij om alles wat ze konden leveren aan de crypto bro's te verkopen in 2020 en 2021, en ons rustig een jaar in de wachtlijst te laten staan.

Laat ze het nu ook maar aan de crypto markt slijten dan.
Ik heb een 6800XT en die haalt in de meeste games al boven de 60 fps in 4K op HIGH. Je kunt natuurlijk een 4090 kopen voor de epeen, maar waarom je een 4080 oid zou kopen is mij een raadsel.
Hangt af van het spel en je settings

Maar gisteren WOW nog eens opgestart, en met mijn 2060 super haal ik daar dus vlot 100fps op 4k (zelfs in een alterac valley bijvoorbeeld, settings staan op medium. Het "full grafische" ding van Wow kan ik zelfs niet verdragen. Nu in cod vanguard heb ik toch wat moeten bijschroeven om vlot rond de 60fps te zitten op 4k. Maar veel mensen hebben geen 4K monitor, op mijn 1440p monitor draait alles wat ik speel vlot met een 2060 super. Natuurlijk als je de nieuwste AAA game wilt spelen met maximale settings, dan heb je een nieuwe kaart nodig. Maar anders kan je best wel een paar jaar met een kaart doen.

Als je bij steam gaat kijken dan zie je welke kaarten het meest gebruikt worden. Ok niet iedereen gebruikt steam, maar het kan je toch een beeld geven van wat er veel gekocht is. Met de huidige prijzen zullen er weinig kaarten verkocht worden. En de meeste zullen toch in de 60 reeks zitten. Nu er zijn genoeg mensen die al sinds 2020 wachten om een nieuwe kaart te kopen, geen kaarten beschikbaar, prijs x 2 etc. Van deze groep is toch al een deeltje overgegaan op een console. En ik zie die trend meer en meer, veel mensen laten de pc gewoon liggen en kopen een console.
En dan is nu het feit dat als je een 4090 koop je er je huis kan mee verwamren (wel niet zo efficïent) maar kom. En de groep die moet kiezen tussen "x kopen" of rekeningen betalen is alsmaar groter aan het worden. Bij een supermarkt in de buurt vertelde me de eigenaar onlangs dat ze nu al 10-15% minder omzet hebben per maand, en dat is al geruime tijd zo. Onlangs een promo gezien 1+1 van Desperados bier. Ok dat is niet noodzakelijk 2-3 jaar geleden dag zelf uitverkocht, nu staat het rek nog vol tegen het einde van de promo. Dat speelt ook zeker parten bij de verkoop van kaarten. En hier op tweakers zitten meestal mensen met een loon boven het gemiddelde, maar niet iedereen heeft dit. Ik ken ondertussen wel een paar vrienden die maandelijk 8-900 euro aan verwarming/electriciteit kunnen betalen. En dat was vroeger deels budget voor andere dingen.
En dan nog ligt het aan wat je hebt. Ik kan alles nog op ultra draaien met een 4jaar oude 2080ti. Dus idd. oudere kaarten kunnen ook prima mee met wat lagere settings.
Ik kan me nog herinneren dat eind jaren 90 de techniek veel sneller ging.


Tegenwoordig bestaan echte PC exclusieve games bijna niet meer. Daardoor hoef je alleen maar een computer te bouwen met PS5 specs en zit je voor jaren goed.
want welke alternatieven heb je als consument?
Niet kopen, en mensen kiezen daar dus massaal voor.

nVidia: je kan wel shit verkopen aan een normale winstmarge, maar blijkbaar wil je liever niets verkopen met een enorme winstmarge. Prima, mijn GPU van 4 jaar terug doet het nog prima, en de tweedehandsmarkt loopt ook lekker.
Wie zegt alleen dat de winstmarge verhoogt is? Fabricage is veel duurder geworden en de euro heeft een gigantische duik genomen.
Daarnaast moeten ze nu met dalende verkopen (die er toch wel aan zaten te komen) hun R&D terug zien te verdienen.

Het zou me verbazen als we recordwinsten zien bij Nvidia.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 20:15]

Wees dan maar verbaasd want nvidia heeft letterlijk een astronomische recordwinst in 2022: nVidia heeft in 2022 een winstmarge van 65%. Hun kosten zijn vergeleken met 2021 met 27% gestegen, hun netto inkomsten met 125%

Dat is in vergelijking met vorig jaar, kijken we op langere termijn dan zien we dat de winst per jaar de afgelopen jaren explodeerde:
  • 2015: $759 miljoen
  • 2016: $747 miljoen
  • 2017: $1,934 miljard
  • 2018: $3,210 miljard
  • 2019: $3,804 miljard
  • 2020: $2,846 miljard
  • 2021: $4,532 miljard
  • 2022 (ingeschat): $10.041 miljard
Vorig jaar had nVidia al een ongelofelijke recordwinst, dit jaar hebben ze die nog eens meer dan verdubbeld.

Hoe groot is je verbazing nu?

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 juli 2024 20:15]

En hoe groot is het aandeel data center hierin?

""Te beginnen bij de Gaming-divisie; de afdeling van grafische kaarten en andere gaminghardware was goed voor een omzet van ruim 2 miljard USD, wat een daling van 33 procent is vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Vergeleken met het afgelopen recordkwartaal is dat zelfs een daling van 44 procent.

De Data Center-tak deed het dan weer ontzettend goed. Met een omzet van 3,8 miljard dollar steeg de omzet ruim 60 procent ten opzichte van vorig jaar. De omzet is sinds het afgelopen recordkwartaal niet veranderd, wat opvallend is aangezien de algehele resultaten juist zeer teleurstellend zijn.""

Bij de buren,
https://nl.hardware.info/...enters-gaan-als-een-speer
welke alternatieven heb je als consument?
Consoles. En voor wat ik doe op een PC zijn ze geen alternatief echt voor mij. Maar gewoon voor de grotere groep is het vaak genoeg wel een alternatief.
Inderdaad. Ter vergelijking is PC gaming echt klote deze generatie. Je betaalt makkelijk het drievoudige, terwijl op de consoles momenteel bijna alles op 60FPS draait. En je hebt niet dat gezeik met stotterende games waar veel Unreal Engine titels last van hebben op de PC.
Maar als je een voorraad te lang aanhoudt dan verwatert de waarde ook. Dus ze zullen een keer moeten verkopen.
En dat de nieuwe generatie sneller en duurder is, dat was altijd al zo. Dat normaal gesproken de oude generaties dan 1 stapje terug werden gezet in prijspeil lijkt nu niet te gebeuren. Dus komt er een nieuw prijspeil bij lijkt het. Maar is dat wel zo? Dankzij inflatie die voor bepaalde produktsegmenten hoger lijkt te zijn omdat er zoveel afhankelijkheden bestaan die prijsverhogingen hebben meegemaakt.

En 'helaas' wordt een deel van de wereld wel degelijk steeds rijker (en een deel steeds armer) maar dat rijkere deel kan zich dat nieuwe prijspeil blijkbaar veroorloven.
(helaas: voor de rijken niet erg natuurlijk maar wel voor de rest)
Gewoon wachten, de igpu's worden ook elk jaar sneller (met name nu Amd) alleen dat al zal zorgen voor lagere prijzen of dat entry gpu's competiever worden. Ik merk ook met mn 1050Ti dat ik nog best aardig kan rondkomen, er zijn ook meestal grafische opties in spellen die je uit kan zetten die vaak maar subtiel zijn en je toch een paar fps mee wint.

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 22 juli 2024 20:15]

De voorraad blijft voorlopig te groot nu de cryptomarkt een flinke dip kent.

En dat begon al tijdens corona toen verschillende landen hadden besloten om mining te verbieden waardoor de vraag afvlakte en prijzen stabiliseerde.


Resultaat is nu het inzakt dat er relatief veel 30xx worden aangeboden. En de 30xx is best wel een goede kaart en met DLSS van Nvidia en FSR van AMD werkt het allemaal nog goed, helemaal als je kijkt naar prijs/kwaliteit.

nieuws: Nvidia DLSS 3 belooft hogere framerates door nieuwe frames te creëren...

nieuws: AMD introduceert FSR 2.1 met minder shimmering en ghosting
Prijzen zijn nog steeds belachelijk hoog terwijl de vraag relatief laag is en de voorraad hoog.

Begin maar met prijzen dumpen! Koop ik een nieuwe GPU. Heb verder geen haast mijn huidige RX5700 voldoet nog
In sommige omstandigheden zullen fabrikanten er voor kiezen om producten te vernietigen in plaats van te dumpen, omdat anders ze de markt voor zichzelf en retailers voor langere tijd kapot maken (i.e. verlies van marge ook op nieuwe generaties).

Dus deels verdere prijsverlaging zou kunnen, maar dump prijzen is zeer onwaarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 22 juli 2024 20:15]

Ja als de marge al minimaal is. Maar dat is hier zeker niet het geval.
Vraag mij af wat bijv de daadwerkelijke productiekosten zijn van een rtx4090
die paar top-end kaarten hebben uiteraard een veel grotere marge, maar het gaat om het volledige arsenaal aan prijzen dat in elkaar zou stuiken als die verlaagd moet worden
Productie kosten bij electronica zijn maar een klein deel van de totale kosten. R&D en natuurlijk marketing moet je niet vergeten.
Die reken je erbij 'productiekosten' Niet BOM.

[Reactie gewijzigd door osmosis op 22 juli 2024 20:15]

Precies: let even op het staatje van @kiang Nvidia heeft zijn winsten de afgelopen 6 jaar meer dan vertienvoudigd goh, waar zou dat geld nu vandaan gekomen zijn? Zowel nvidia als AMD hebben er geen belang bij 90% van de winst weer aan de consument terug te geven...
Precies dit. Ik heb ook een RX5700 vlak voor Corona op de kop getikt voor 300 euro. Wil best upgraden in dezelfde prijsklasse maar daar koop je amper wat beters voor.
Hoge GPU prijzen die ook nog eens energieslurpend zijn in combinatie met een recessie.

PC gaming lijkt door Nvidia gewoon een nicheproduct te worden.
Het is denk ik een markt die aan het eindigen is, jaren lopen verkopen al achteruit. Aantal huishoudens met een kast in huis loopt al jaren terug. Vraag mij dus af of de prijsverhoging er niet voor zorgt dat ze nog door kunnen blijven draaien op de consumentenmarkt.
Nou ja: welke consumentenmarkt? Vooral in Europa gaat het momentaan slecht door zwakke Euro en absurde energieprijzen: zo'n COVID epidemie gevolgd door een oorlog is nu eenmaal heel erg duur! In Noord Amerika gaat het beter en in Azie kunnen zich denkelijk juist meer mensen een mooie PC veroorloven, alleen de rijkere natuurlijk, maar dat zijn er nog steeds heel veel. Ik zou weleens willen zien in hoeverre de markt aan het verschuiven is van "het Westen" naar Azie&Co...
Zelfbouw PCs worden gewoon meer niche. En niche is altijd duur.
Dat zegt men al 20 jaar. Ik zie het zo direct niet gebeuren tbh.
Nvidia is belachelijk duur aan het worden. Maar ook de marges op 3rd party vendors zijn dermate laag (ze doen een 3DFX nu) dat partijen zoals EVGA er gewoon mee stoppen.

Meer voor het rupsje dat Nvidia heet. Stem met je wallet. Simpel zat. Koop een Radeon.
Nog beter: koop aandelen i.p.v. een kaart
Als de consumenten nou echt allemaal stoppen met die dure kaarten kopen, dan gaan aandelen koersen Nvidia ook kei hard dalen natuurlijk. Dus daar zit je dan, zonder videokaart en zonder geld.
We hebben allemaal toch al een kaart die werkt :)
De koers van Nvidia aandelen staat nog relatief laag vergeleken met een jaar geleden, maar is terug in stijgende lijn. Daarbij komt dat de meeste mensen liever consumeren dan investeren, dus zo'n vaart zal het wel niet lopen imho.
Wat een onzin dat PC gaming door nvidia een niche zou worden. Highend PC Gaming is altijd al wel een niche geweest, en de kaarten van AMD zijn ook niet veel goedkoper.
Je zegt het zelf. Highend PC gaming is gewoon een niche. Door de nieuwe GPU prijzen van Nvidia die meer dan een maandloon kosten die energieslurpend zijn gevoed door de energiecrisis. Het overgrote deel gaat dat absoluut niet betalen getuige dit nieuwsartikel. Ik weet niet wat jij onder niche verstaat.

AMD kan er ook wat van maar ze zijn wel heel goedkoper ipv "niet veel goedkoper".
Ja, maar PC Gaming ansich is geen niche aan het worden zoals jij stelt.
Op dit moment niet nee maar daar gaan we wel naartoe als Nvidia zo'n prijzen vraagt voor een nieuw GPU. Zelfs AMD met zijn nieuwe prijzen, in minder mate, gaat er vrolijk in mee.

Zou mij niet verbazen mochten de PC gamers deze nieuwe GPU generatie overslaan of toch tenminste wachten totdat de energiecrisis voorbij is. Dit nieuwsartikel is al het eerste bewijs.
De prijzen zijn dan ook gewoon enorm duur en het als maar toegenomen verbruik is ook iets dat je op termijn veel kan kosten.

Hopelijk zet dit wat druk op de absolute arrogantie van Nvidia.

[Reactie gewijzigd door Tapijtmepper op 22 juli 2024 20:15]

Het heeft meer te maken met het einde van minen.

Hoewel Nvidia altijd heeft geroepen dat minen geen impact had op de hoge prijs van GPU's is dit natuurlijk onzin. Mensen die een GPU kochten op RTX 3000 series release hadden die kaart binnen 4 maanden terugverdiend. Als je bij een scalpers kocht was dit ongeveer 6 maanden.

Nu is minen voorbij dankzij POS op Eth, dus nu betaald niemand meer die hoge prijzen, daarnaast zijn er ook nog een hele hoop mining kaarten vrijgekomen die nog prima te gebruiken zijn (gezien een miningkaart amper tot zelfs veel minder zwaar lijden dan een kaart waar flink op gegamed is).

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 22 juli 2024 20:15]

Nvidia is zelfs beboet omdat ze verzwegen hadden hoeveel invloed crypto had op hun omzet.
nieuws: Nvidia krijgt boete van 5,2 miljoen euro voor omissie invloed crypto ...
De prijzen zijn hoog of het leven is duur :)
De prijzen zijn hoog en het leven is duur ;)
Ik zou mn adem er niet op inhouden :)
Ja no shit, maandsalaris voor een leuke gpu.
En maandsalaris dat sinds het afgelopen jaar een klap minder waard is geworden door de enorm toegenomen kosten van de basisbehoeften.

Het is ergens wel geruststellend dat we het afnemen van de vraag naar luxe producten nu zien. De crash van 2008 kon veel minder groot zijn als men eerder weer sober werd en realiseerde dat zij boven hun stand leefde.
Leven we / leeft men echt boven onze /hun stand of is de verschuiving van welvaart extremer geworden? Ik denk het laatste. Als je tot een zeker moment wel degelijk een huis, eten en entertainment kon betalen en dan opeens niet meer, dan leefde je toch niet boven je stand als dat nu niet meer kan?
De woningschaarste die nu is ontstaan, de enorm hoge energie kosten dat kun je toch niet toewijzen aan 'boven je stand leven' ?

Dat we dan als eerste een daling in de verkoop van luxe goederen zullen zien is logisch. Dat dit dan voor de niche produkten dan zelfs tot prijstijgingen zal leiden helaas ook. Omdat het rijke deel kleiner is, moet de fabrikant met kleinere verkoopaantallen de omzet halen. Deze trend is al langere tijd aan de gang in ander segmenten. Dus de al dure videokaarten worden duurder net zoals bijv. auto's. Er zijn nieuwe prijssegmenten bijgekomen en de goedkoopste segmenten zijn ook duurder geworden.
De woningschaarste die nu is ontstaan, de enorm hoge energie kosten dat kun je toch niet toewijzen aan 'boven je stand leven' ?
Je snapt het begrip ' boven je stand leven' niet. Boven je stand betekent heel simpel gezegd dat je meer geld uitgeeft dan er binnenkomt en/of je hebt gespaard.

Waar jij mee in de war bent zijn de oorzaken van achteruitgang van de stand. En dat is een hele andere en grotere discussie die voor mij te vermoeiend is tijdens mijn pauze op 't werk. :)
Nee, als je enkel bedoelt dan men onvoldoende middelen heeft dan spreek je niet van een 'boven diens stand leven'.

Als jij prima rond kwam met inkomen X en alle vaste lasten worden duurder dan leef je niet opeens boven je stand... want dat impliceert dat het een keuze is om meer uit te geven dan je bezit.

Daarvoor is de uitdrukking "boven je stand leven" - om aan te geven dat de fout bij de persoon ligt maar als opeens bepaalde kosten die onvermijdelijk zijn enorm stijgen dan kun je toch niemand gaan beschuldigen van 'boven hun stand leven'.

Jij stelt simpelweg dat iedereen die nu dus onvoldoende middelen heeft boven hun stand leeft. Maar hun stand is eigenlijk onveranderd. Ze leefden eigenlijk iets te dicht bij hun maximale stand.

Zou mooie boel worden; Stel een dakloze heeft elke dag net genoeg geld om voor die ene dag eten te kopen maar nu wordt het eten 2 x zo duur en dan stellen dat deze boven z'n stand leeft... :/

Jij doelt waarschijnlijk op de overconsumptie van sommigen (gezien de term sober in je opmerking).
Maar waarom is het eigenlijk niet juist dat men behoefte zou hebben aan luxe produkten? Voor wie zijn die snelle videokaarten dan wel bedoeld?

[Reactie gewijzigd door Tintel op 22 juli 2024 20:15]

De verwachting is dat leveringen in het vierde kwartaal weer zullen dalen, terwijl de gemiddelde verkoopprijzen zullen stijgen en de voorraden ook goed zullen zijn, schrijft het analistenbureau.
Met andere woorden: GPU's zijn te duur voor wat de markt ervoor over heeft. Gezien voorraad hebben geld kost, ben ik benieuwd wat wij in Q1 (vaak niet het spannendste kwartaal qua verkopen) kunnen verwachten.

Het kan wel eens lonen om die geplande koop over de kerstvakantie heen te tillen. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 20:15]

Precies. Mijn PC begint nu (figuurlijk) wat te piepen en te kraken met z'n GTX 970, maar voor games kan ik ook m'n console gebruiken. En veel goedkope Steam-spellen doen het nog best goed op het oude beestje.

Dus inderdaad nog even wachten met het aanschaffen van een nieuwe PC.
Daarbij daalde het aantal leveringen van AMD met 47,6 procent, terwijl die daling bij Nvidia op 19,7 procent lag.
Ik vraag me af of dit de reden is dat NVIDIA de hoge prijzen aan houd? Ze schuiven ten opzichte van de concurrentie nog prima zo lijkt het.

Het kan ook een vertekend beeld zijn natuurlijk, omdat AMD minder kaarten schuift heeft een 'kleine' absolute vermindering een groter effect op de procenten?
-20% is niet prima. Minder erg, maar niet prima.
Er werden dan ook veel gekocht in de afgelopen jaren, daarbij de hogere (energie)prijzen en je hebt de perfect combo om vandaag sterkste daling in jaren te zien. Het leek me onoverkomelijk, maar wat niet te voorzien was, was wanneer dit ging gebeuren en hoe sterk.
Vattenfall die de stroomprijs ff verdrievoudigd in januari...
Waarom kijk ik naar 'n CPU grafiek bij een artikel over GPUs? Waar is de grafiek met GPU aantallen?
(@AverageNL)

[Reactie gewijzigd door Gwaihir op 22 juli 2024 20:15]

AuteurAverageNL Nieuwsredacteur @Gwaihir23 november 2022 10:52
Waar is de grafiek met GPU aantallen?
In het volledige Market Watch-rapport van JPR, waar we helaas geen toegang toe hebben. Dit was alles wat beschikbaar is, vrees ik :/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.