Door Tomas Hochstenbach

Redacteur

Prijsdalingen gpu's en RTX 4000-uitstel?

Dit is hoe het echt zit

24-07-2022 • 06:00

168

Prijsdalingen videokaarten en RTX 4000-uitstel?

Koop je binnenkort een videokaart voor een appel en een ei? Na langdurige tekorten aan videokaarten zou de situatie nu in rap tempo omdraaien naar een overschot. De YouTuber Moore's Law Is Dead had het eerder deze maand over 'magazijnen vol voorraad' en Nvidia zou fabrikanten willen gaan 'helpen' om de verkoop op te krikken. Daar blijkt veel meer achter te zitten dan je op het eerste gezicht zou denken, zo ontdekte Tweakers.

Onderstaand verhaal is gebaseerd op gesprekken die Tweakers voerde met allerlei belanghebbenden in de videokaartenmarkt - van fabrikanten tot winkeliers. We schrijven uitspraken niet specifiek toe aan een persoon of bedrijf, om consequenties te voorkomen en jullie toch een exclusief inkijkje in de markt voor videokaarten te kunnen bieden.

Waar staan we nu?

Eind maart schreven we voor het laatst uitgebreid over de situatie in de markt voor videokaarten. De prijzen van videokaarten waren toen in enkele maanden scherp gedaald. Op basis van wat we destijds van onze bronnen vernamen, verwachtten we een langzame stabilisatie, en die hebben we de afgelopen maanden ook gezien. Vorige maand staken we onze thermometer voor het laatst in de Pricewatch. Ten opzichte van maart zagen we een gemiddelde daling van 20 procent, die zich concentreerde in het high-end segment.

Dat beeld wordt alleen maar versterkt als we louter naar de ontwikkelingen in de voorbije weken kijken. De high-end kaarten van AMD en Nvidia, specifiek de RX 6900 XT, RX 6800 (XT), RTX 3090 Ti, RTX 3090 en RTX 3080 12GB, zijn nog eens met 10 tot 25 procent in prijs gedaald. Dat staat in schril contrast met lichte prijsstijgingen voor de RTX 3080 Ti en RTX 3080 10GB, en stabiele prijzen voor vrijwel alle kaarten in het midden- en lage segment.

De strategie achter deze prijsdalingen

Bovenstaande grafiek ziet er niet erg natuurlijk uit. Het Chinese Benchlife rapporteerde vorige week dat specifiek de high-end kaarten een 'aangepaste' adviesprijs kregen. Deze prijs heeft echter weinig met nieuwe verkopen te maken, maar des te meer met de grote hoeveelheden videokaarten die inmiddels al bij winkels, distributeurs en (vooral) videokaartfabrikanten liggen.

Tot januari 2022 was de vraag naar videokaarten veel hoger dan het aanbod. Fabrikanten wilden letterlijk elke chip hebben die Nvidia bakte. Datzelfde gold voor winkels met betrekking tot elke kaart die werd geproduceerd, en voor consumenten bij elke kaart die een winkel binnenkreeg. Fabrikanten plaatsten grote bestellingen bij Nvidia, in de wetenschap dat die waarschijnlijk lang niet volledig zouden worden uitgeleverd.

Sinds dit voorjaar zijn bijna alle videokaarten weer op voorraad
Sinds dit voorjaar zijn bijna alle videokaarten weer op voorraad

In het begin van dit jaar zakte de vraag naar videokaarten ineens onderuit. Dat had tal van belangrijke en minder belangrijke oorzaken die deels met elkaar samenhangen. De economie raakte enigszins in het slop door de nasleep van corona, Rusland viel Oekraïne binnen, de energieprijzen stegen sterk, de koersen van cryptovaluta kregen een forse correctie, en naarmate de maanden vorderden, kwam de videokaartenmarkt steeds dieper in het traditionele 'slow season' van de zomermaanden terecht.

Terwijl de vraag en dus ook de verkoop kelderde, bleven de enkele maanden vooruit geplaatste bestellingen van gpu's binnenkomen bij videokaartfabrikanten. Die bestellingen waren nog gebaseerd op de grote vraag van eind 2021, en ze zorgden ervoor dat de videokaarten begonnen op te stapelen, primair bij de fabrikanten zelf. De magazijnen liggen inmiddels al maanden vol. Dat is meteen ook de reden waarom de lockdowns in diverse Chinese industriesteden niet tot prijsstijgingen hebben geleid; er hoeft amper te worden geproduceerd.

Vanzelfsprekend wilden fabrikanten op een gegeven moment geen grote nieuwe orders meer plaatsen bij Nvidia. Daarbij ging het om de RTX 3000-serie, maar langzaamaan werd het ook tijd om te gaan spreken over de RTX 4000-serie. Als Nvidia die aan het einde van deze zomer wil introduceren, wat volgens de geruchten het geval is, moeten die chips zo ongeveer nu worden aangeschaft door fabrikanten. Er is immers tijd nodig voor de aanlevering en voor het bouwen van die kaarten. De ontwerpen van printplaten en koelers voor de RTX 4000-kaarten liggen overigens al te wachten; het is een slecht bewaard geheim dat de printplaat van de RTX 3090 Ti afgeschermde mogelijkheden heeft waarmee fabrikanten koelers voor de volgende generatie kunnen testen. Hoe dan ook, het probleem van de fabrikanten werd de afgelopen tijd steeds meer ook het probleem van Nvidia.

Nvidia's nieuwste gamebundel blijkt meer dan alleen een gamebundel
Nvidia's nieuwste gamebundel blijkt meer dan alleen een gamebundel

Dit is waar de link met de recente prijsdalingen van de high-end kaarten in beeld komt. Nvidia introduceerde vorige week de 'Face your demons'-bundel voor de RTX 3080 en hoger, waarbij je onder meer de games Ghostwire: Tokyo en Doom Eternal krijgt. Zoals wel vaker schuilt er meer achter deze marketingcampagne. Effectief committeren fabrikanten en winkels zich met deelname hieraan aan het verrichten van inspanningen om de door Benchlife publiek gemaakte nieuwe 'richtprijzen' te halen. Nvidia doet daarvoor zelf een duit in het zakje, maar ook fabrikanten en winkels wordt gevraagd om wat verlies te pakken op de eerder ingekochte videokaarten.

De strategie om de verkoopsnelheid van de high-end videokaarten op te krikken, is in de praktijk nog wat ingewikkelder dan uit de gamebundel blijkt. Een bundel voor enkel de RTX 3080 12GB en RTX 3090 (Ti) zou aan de consument onmogelijk zijn uit te leggen, maar het is alle betrokkenen bekend dat in eerste instantie op deze modellen dient te worden gefocust, omdat de voorraadsituatie hierbij het extreemst is. Als je de prijsstelling van die modellen tot voor kort vergeleek met die van de rest van de line-up en ook met de concurrentie van AMD, was dat natuurlijk niet zo gek. Dat specifiek deze modellen flink goedkoper zijn geworden terwijl de prijzen van de 3080 Ti en 3080 10GB stabiliseren of zelfs licht stijgen, is dan ook zeker geen toeval.

Wanneer bereiken videokaarten eindelijk die gewilde adviesprijs?

Laten we de huidige stand van zaken eens bekijken. Sommige videokaarten zijn al verkrijgbaar voor (ruim) minder dan hun introductieprijs. Dat geldt vooral voor videokaarten uit het topsegment en daarbij in belangrijke mate voor kaarten die wat later werden uitgebracht en dus al een verhoogde adviesprijs hadden ten opzichte van de oorspronkelijke releasegolf eind 2020.

In het 'normale' high-end segment en het middensegment zijn de meeste kaarten nog rond de twintig procent duurder dan bij hun introductie. Met de introductie- of adviesprijs bedoelen we hier overigens de 'echte' introductieprijs die werd beloofd bij introductie. Adviesprijzen blijken namelijk redelijk fluïde; Nvidia heeft ze eerder al verhoogd en recent dus weer verlaagd, en in de officiële AMD-winkel volgen de prijzen de dollarkoers zodat ze per dag veranderen. Bijwerken naar deze 'actuele' adviesprijzen werkt bovendien niet voor gpu's waarvan AMD en Nvidia geen referentiemodellen verkopen.

Overigens zou je eigenlijk ook wel kunnen verdedigen dat bijvoorbeeld een RTX 3080 al voor zijn introductieprijs wordt verkocht. Als je de inflatiecijfers volgens het CBS volgt, zou de prijs van 719 euro uit september 2020 inmiddels moeten zijn verhoogd tot 793 euro. In dat inflatiecijfer speelt de dollarkoers natuurlijk al enige rol, maar videokaarten worden net als olie volledig in dollars afgerekend. Het feit dat een euro in september 2020 nog 1,17 dollar waard was en op dit moment nog maar 1,02 dollar, raakt videokaarten daarom nog wat harder dan bij de reguliere inflatieberekening het geval is.

Een videokaart aan kunnen schaffen voor de adviesprijs: lange tijd was het de ultieme droom. Nu is het min of meer zover, maar die 'gewilde' adviesprijs blijkt helemaal niet meer zo gewild. Dat zie je terug in die ingestorte vraag waar alle fabrikanten en winkels die we hebben gesproken het over hebben, maar ook bij Tweakers blijkt dat het geval. In een poll die we eerder deze week op de frontpage zetten, geeft slechts 5 procent van de respondenten aan dat hij of zij een videokaart zou aanschaffen voor de adviesprijs. 14 procent zou zich alleen laten overtuigen door een prijs die fors lager ligt dan de adviesprijs. Toen we exact een jaar geleden een soortgelijk polletje draaiden, gaf nog bijna een derde van de stemmers aan te wachten tot een videokaart kon worden aangeschaft voor de adviesprijs.

Verdere prijsdalingen en de RTX 4000-serie

Hoe gaat dit verder? Over de korte termijn durven we met best wat zekerheid voorspellingen te doen. Terugkomend op Nvidia's als gamebundel vermomde actie, ligt het voor de hand dat er pas met de RTX 3080 Ti gestunt gaat worden zodra de voorraad van de RTX 3080 12GB is teruggelopen tot een acceptabel niveau. Scherpe prijzen voor de 3080 Ti zouden van de 3080 12GB immers een minder goede deal maken. Dezelfde gedachtegang volgend, kan de RTX 3090 Ti pas verder in prijs omlaag als de voorraden van de RTX 3090 enigszins zijn weggewerkt.

In de lagere prijssegmenten zijn de overschotten minder problematisch. Kaarten als de RTX 3060 en RTX 3070 zijn al maanden stabiel in prijs, en dat zien we voorlopig niet veranderen. Wellicht dalen de prijzen nog een klein beetje om de huidige verkoopsnelheid te behouden, maar zolang de voorraden beheersbaar blijven, zal geen winkel of fabrikant vrijwillig kaarten onder de inkoopprijs weg gaan doen.

De prijs van deze RTX 3070 Ti is sinds het voorjaar redelijk stabiel
De prijs van deze RTX 3070 Ti is sinds het voorjaar redelijk stabiel

Vrijwel al onze bronnen zijn het erover eens dat het dieptepunt van de prijzen later deze maand of in augustus zal liggen. Richting het einde van de zomer wordt de aankondiging van de volgende generatie videokaarten verwacht. Over het algemeen denkt men dat dit de vraag naar videokaarten flink zal aanwakkeren, terwijl de productie zeker in het begin nog beperkt zal zijn. Fabrikanten en winkels houden dus serieus rekening met nieuwe tekorten in het najaar.

Een belangrijk verschil met de release van de RTX 3000- en RX 6000-series is dat de bestaande reeksen videokaarten nog wel even te koop zullen blijven, zeker in het lagere segment. Eind 2020 was de vraag zo overweldigend dat alles wat ook maar een beetje op een videokaart leek massaal werd opgekocht. Dat ligt nu niet in de lijn der verwachting.

Nvidia RTX 4080Hoewel eerdere geruchten het nog over een release in de zomer van dit jaar hadden, zou Nvidia het grootste deel van de RTX 4000-videokaartenserie nu pas in 2023 willen uitbrengen. Alleen topmodel RTX 4090 zou nog dit jaar het levenslicht zien. Dit strookt met geruchten dat Nvidia TSMC zou hebben gevraagd om een deel van de 5nm-productie uit te stellen. Tweakers kan bevestigen dat hierover wordt nagedacht, maar we moeten daar direct de kanttekening bij plaatsen dat Nvidia's releaseschema nog allesbehalve definitief is. Wel is duidelijk dat de voorbereidingen voor de productie nog niet zo ver zijn als nodig zou zijn voor een release van de volledige line-up in augustus of september. Er is dus sowieso sprake van enige vertraging ten opzichte van het oorspronkelijke schema.

Tegelijk achten we uitstel tot diep in 2023 uiterst onwaarschijnlijk. Nvidia's boekjaar eindigt op 31 januari en voor een goed verhaal richting investeerders zal Nvidia daarin zeker nog een substantiële omzet uit de nieuwe generatie willen meepakken.

Tot slot

Het is nog altijd spannend in de markt voor videokaarten, maar om een heel andere reden dan de afgelopen paar jaar het geval was. Een voorraad van een paar flinke pallets videokaarten is van een lust opeens veranderd in een last. Na gewend te zijn geraakt aan een vrijwel onbeperkte vraag moeten Nvidia, de videokaartfabrikanten en de winkels opeens weer uitvinden hoe ze van videokaarten af kunnen komen.

In het duurste segment zijn de overschotten het grootst. Daar zien we dan ook nog altijd stevige prijsdalingen en zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen, is dat allesbehalve toeval. Bij videokaarten met lagere prestaties en prijzen zijn de voorraden beter afgestemd op de vraag, zodat verdere significante prijsdalingen niet in de verwachting liggen.

De rest van de zomer zal de prijstrend dus stabiel tot licht dalend zijn. Daarna hangt alles af van de plannen van AMD en Nvidia, en van de vraag in hoeverre de nieuwe videokaarten en externe factoren de vraag weer gaan aanwakkeren. Nvidia en videokaartfabrikanten proberen in elk geval te voorkomen dat er al te veel RTX 3000-voorraad in de magazijnen ligt op het moment dat de RTX 4000-serie ten tonele verschijnt.

Die nieuwe generatie videokaarten zal bovendien een nieuwe kans voor AMD bieden. Hoewel deze fabrikant met de Radeon RX 6000-serie in technische zin zonder twijfel zijn beste product in jaren verkocht, kwam AMD amper voor in het verhaal hierboven. De reden daarvoor is eigenlijk onveranderd ten opzichte van de vorige keer: het rode kamp speelt amper een noemenswaardige rol in de losse verkoop van videokaarten. In de productiestrijd die de videokaartenmarkt de afgelopen jaren beheerste, kon AMD geen potten breken, maar als de situatie blijvend normaliseert, heeft AMD bij de komende generatie wellicht een betere kans.

Lees meer

Reacties (168)

168
160
77
2
0
43
Wijzig sortering
Anoniem: 1733082 24 juli 2022 07:06
In een tijd waarin groepen uit de middeninkomens al moeite beginnen te krijgen met het betalen van de energierekening is een energie slurpende game pc wel het laatste dat mensen nog willen kopen. Dat de vraag dus is ingestort en ze met steeds grotere voorraden zitten, was wel te verwachten.
Stroom is niet duur, gas wel.
Stroom is wel veel duurder geworden. In het laatste jaar is de prijs van electriciteit met 800 procent gestegen, die van gas met 1000 procent. Zie dit artikel, en dat is dan nog uit oktober 2021, sindsdien zijn de prijzen nog verder gestegen. Ook het CBS meldt dit overigens.

Dat je het bij electriciteit minder merkt op de rekening dan bij gas komt door de (overigens tijdelijke) belastingverlaging, die bij gas niet het geval is. Dat vertekent het beeld.
Dat vertekende beeld komt ook door contracten die op gezette tijden veranderen, wat je dus vorig jaar betaalde is oud nieuws.

De dayahead spotprijzen laten beter zien wat de actuele prijs is waarvoor je leverancier het inkoopt. Gas is dan eigenlijk best goedkoop geworden over de laatste 8 jaar. Electriciteit daarentegen is echt omhoog geschoten

https://www.energiemarkti...n/elektra/#stockchart_apx
De laatste datum voor gas op die grafiek is in April 2021.
Elektra voor de consument is grofweg verdubbeld, dat is dan toch een 100% stijging?
Van 24 cent naar 34 cent hier.
Mijn 3 jaar contract loopt af, ik ga van 18ct naar ca 40ct (40ct is stand van paar weken geleden)
Nou ik weet niet wanneer je afgesloten hebt, ik in mei en toen was het 39 cent dal en 49 cent piek de absolute bodem bij MEGA. Vorige contract uit 2021 was nog 21/24 cent oid.
32 cent per kwh die ik nu betaal , als ik niet zou salderen, is geen 800 % prijsstijging.
32 cent per kwh die ik nu betaal , als ik niet zou salderen, is geen 800 % prijsstijging.
Jij bent ook geen bedrijf, die grootscheeps videokaarten inkoopt om te minen. Consumenten betalen energiebelasting, die niet automatisch met de prijs meestijgt.
Ben gewoon consument die ook energiebelasting betaalt.
En iedereen heeft ook zonnepanelen... Nee, dus voor de meeste mensen is stroom ook erg duur.
32 cent per kwh is niet erg duur.
Maar 60 wel en dat geldt voor veel mensen. Dan kan veel gamen met dergelijke kaarten een hoop geldt kosten in alleen verbruik.
32 cent per kwh is niet erg duur.
Alleen betaalt een zeer groot deel van de bevolking geen 32 cent per kWh, maar ligt dat vaak al op 60 tot 70 cent per kWh, bij sommige aanbieders nog hoger dan dat.

Een gemiddeld Nederlands huishouden verbruikt 2479 kWh per jaar (bron), dus dan komt dat bij 70 cent per kWh al op 1735 euro per jaar aan alleen al electriciteit. En dat is dus puur en alleen het verbruik, vaste kosten voor de netleverancier, vastrecht etc komen hier nog bovenop, net als het gas.

Voor veel mensen is dat een flinke smak geld, en het kan dus heel lonend zijn om eens goed te kijken of je niet minder energie kan verbruiken per apparaat, waaronder dus je computer en dus videokaart.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 24 juli 2024 10:51]

32 cent is ook geen gangbare prijs nu. Jij hebt de prijs waarschijnlijk al een poosje vast staan.
Mijn tarief is per 1 juli veranderd naar 33 cent, variabel tarief bij Greenchoice. Hoe dat dan kan als het blijkbaar zoveel duurder is bij anderen, geen idee...
Hier hetzelfde bij Delta. €0,34 per kWh variabel sinds 1 juli 2022. Het is vooral duur als je nu voor een jaar of langer wilt vastzetten
Heb lastst gebeld met mijn leverancier (Eneco) op website staat ca 70ct. Maar dat tarief is alleen voor nieuwe klanten. Bestaande klanten gaan naar ca 40ct
Is nu al hoger bij greenchoice, bij de eerst volgende prijs verandering / wijziging ga jij ook meer betalen.

https://www.greenchoice.n...odelcontract-20220711.pdf
Jij noemt 32 cent per Kwh niet duur?? Als ik je dan vertel dat ik 21 cent per Kwh betaal?? Dan is 32 cent ineens wel heel duur en bijna een verdubbeling van wat ik nu betaal.
Mwa, niet echt een verdubbeling he ;)
En daarnaast zeer zeker niet die 800% stijging waar @wildhagen het over heeft.
Ik zei ook bijna een verdubbeling, maar indd geen 800 procent GELUKKIG ! Ik heb dit contract nog tot eind 2024 en voor gas betaal ik 71 cent per M3 dus tot die tijd maak ik me qua energie niet heel druk. We zijn al druk bezig met 5000 Kwh aan zonnepanelen op het dak aan het leggen :D
ruilen mijn variabel word per augustus 44.3 cent de kwh.
ik saldeer gelukkig ook een groot deel maar toch, dit word wel duur grapje zo.
32 cent per kWh is alsnog erg duur vergeleken met de prijs 12 maanden geleden. Verder heb je geluk dat je niet de hoofdprijs betaalt zoals sommigen wiens energieleverancier failiet is gegaan of om andere reden een (nieuwe) leverancier hebben moeten kiezen.
Van die 32 cent die jij betaald is slechts een deeltje de stroomprijs. Daar komen nog vele andere kosten bovenop.
34 cent is bij me de all in prijs.
Wat een simpele opmerking. Als je nu een contract afsluit betaal je vele malen meer dan het door jou genoemde tarief: je zit dan al snel tussen de 0,55c en 0,70c per kWh. Maar met jouw n=1 redenering kom je wel enorm ver met je inlevingsvermogen.
Dus je hebt eerder teveel betaald en nu betaal je wat minder ;)
Nee? Ik wel hoor. Volgende maand wordt mijn nieuwbouw opgeleverd dus ik zal wel moeten ;)
Als het goed is kun je geen vast contract meer afsluiten en zijn alle contracten variabel. Dat is wat ik me heb laten vertellen door een aantal leveranciers van stroom en gas.
Ik kon medio mei een jaar vast krijgen en heb dat ook gedaan. Variabel tarief lag ongeveer gelijk. 60 ct per kwh en die krijg ik ook op de laadpaal terug, dus dat is best lachen met 10 zonnepanelen op het dak... effectief krijg ik dat nu voor teruglevering.

Het is dus niet onmogelijk en ook niet meteen dom ;) Hangt van je glazen bol en je situatie af. Ik denk dat energie niet goedkoper gaat worden voorlopig en de oorlog deescaleert ook niet.

Als je per voorjaar je tarief vastlegt heb je geen last van het najaar waarin verbruik en dus schaarste het hoogst is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 10:51]

Je kan je energiecontract mee laten verhuizen naar je nieuwe woning.
https://www.consuwijzer.n...-doen-als-ik-ga-verhuizen
Contracten lopen over het algemeen ook gewoon af en dan wordt in de regel teruggevallen op het variabele tarief. Dit tarief ligt nu gewoon gemiddeld hoger dan de prijs die jij blijkbaar betaald @digifun. In de andere reacties wordt al verwezen naar de cijfers van het CBS enz. volgens mij een prima betrouwbare bron om aan te nemen dat de prijzen gemiddeld een stuk zijn gestegen. Nee niet voor iedereen, maar de maatschappij bestaat uit een grote groep mensen. Daar zitten mensen tussen die slechte en goede keuzes maken, die dit niet (hebben kunnen) voorzien, die weinig keuze hebben wat betreft energiecontract en vast heel veel andere soort (groepen) mensen.
Dat klopt helemaal, wij moeten zakelijk oko de cijfers aan het CBS doorgeven en als je dan ziet hoe die de cijfers verder berekenen lach je je de ballen uit je broek, klopt geen biet van.
Mijn electriteitprijs is nauwlijks gestegen, ik betaal 34 cent per kw/u.
Hopelijk blijft tijdelijk heel lang. En dat erbij ze hebben al bakken aan belastinggeld.
Anoniem: 1733082 @digifun24 juli 2022 08:38
Stroom wordt nog overwegend opgewekt met fossiele brandstoffen dus de prijsontwikkeling van gas kun je ook op je stroomrekening verwachten.
Gas was er in overvloed in Nederland en Rusland dus al die kolencentrales zijn dichtgegooid en gascentrales uit de grond gestampt.
Over twintig jaar lachen we er om. :'(
Feit dat die kolencentrales dicht zijn is dikke prima w.m.b. Sluipmoordernaars die dingen. Zoek voor de grap eens op hoeveel hoger het percentage is van mensen die kanker krijgen in een straal van 50km om zo'n centrale.
Stroom is niet duur?
Volgens mij is de kWh minimaal zo sterk gestegen als de m3 gasprijs.
Maar met een dak vol panelen merk je daar natuurlijk niks van.
Naast de kWh en m3 prijzen zijn ook de ltr prijzen aan de pomp vergelijkbaar gestegen.
stroom wordt vaak ook met gascentrales opgewekt, zeker in de markten waar snel moet kunnen worden aan- en uitgeschakeld om het net in evenwicht te houden. Hier in België is de grootste hater van kerncentrales (onze groene minister) nu op haar blote knieën moeten gaan smeken samen met de premier bij Engie om aub nog 10 jaar langer kernenergie te blijven produceren in 2 centrales, omdat de "tijdelijke" gascentrales in afwachting van de transitie naar renewables onbetaalbaar en onhaalbaar zijn, nadat ze nota bene zelf jarenlang heeft geijverd voor de sluiting ervan. De oudste 2 centrales zijn al dusdanig ver in het uitdoofscenario dat het technisch niet meer mogelijk is om ze nog langer open te houden, want dat wou ze ook nog.
Jij woont zeker nog bij papa en mama thuis? Stroom is minimaal in prijs verdubbeld als een jaar geleden
0,19 kwh naar minimaal 0,40kwh +
Ik woon al bijna 40 jaar op mezelf. Bij mij is de stroomprijs nog niet verdubbeld.
Mijn game pc draait idle op 5 Watt CPU (i7 12700k) en 40 W GPU (RTX 3080) vermogen, dus dat zal wel meevallen. De grootste stroomverbruikers zijn nog steeds mijn monitors. Zelfs met de gestegen stroomprijzen, zijn de gasprijzen van de winter nog steeds het merendeel van de kosten voor de meeste huishoudens.
40 watt idle klinkt heftig in mijn oren, of is dat gewoon laag voor high end gpu's? Mijn undervolted rx470 gebruikt er 80 in full load
Daar heb je zeker gelijk, het ligt denk ik aan wat er aan de GPU hangt. Ik heb er 2 4k monitoren aanhangen (eentje 60 Hz en de ander 160 Hz) en een Valve Index VR set. Ik denk dat zonder de monitoren de GPU idd nog lager verbruik heeft. Mijn minimum is 31.5 W.
Hier wordt 10W als minimum aangegeven:

https://www.ecoenergygeek.com/rtx-3080-power-consumption/

[Reactie gewijzigd door prop_dynamic op 24 juli 2024 10:51]

ACM Software Architect @prop_dynamic24 juli 2022 14:48
Hoge refreshrates en meerdere schermen zorgen inderdaad voor hoger idle-verbruik. Zie ook dit (plus)artikel daarover:
reviews: Energie besparen op je videokaart - grafische monsters getemd
Anoniem: 1733082 @prop_dynamic24 juli 2022 12:31
Dit soort hardware koop je toch niet om idle te laten draaien? Dan kun je beter een NUC of zo kopen voor een fractie van de prijs en die verbruikt nog minder dan jouw idle hardware. Als je die hardware al hebt dan is het fijn dat het idle weinig verbruikt maar dat de vraag nu is ingestort is niet meer dan logisch. Als je vaste lasten flink stijgen dan ga je geen geld uitgeven aan iets waar je je vanwege energiekosten toch weinig actief gebruik van gaat maken.
Ik gebruik mijn pc niet alleen om op te gamen, maar ook om te browsen, streams te kijken, films te kijken of te coden, dat is het mooie van een pc. Bij deze andere activiteiten draait deze hardware nagenoeg op idle voor mij. Die keren dat ik een AAA titel voor een paar uur speel ok, dan draai je op de volle 100%, maar zeker niet non-stop. Mijn vriendin en ik draaien al jaren allebei een dikke game-pc en onze stroom kosten zitten nog steeds ver onder gemiddeld. Ik denk dat een zuinige koelkast, lampen en niet allerlei smart apparatuur die non-stop draait in huis meer bespaart.
Anoniem: 1733082 @prop_dynamic24 juli 2022 12:57
Jouw use case heeft niks te maken met de afzetmarkt van nieuwe hardware. Mensen kopen geen videokaart van 1000 euro om hun administratie te doen of om te streamen. De ingestorte verkoopcijfers spreken verder voor zich. Mensen hebben minder te besteden dan voorheen. Een simpele laptop volstaat prima. Een nieuwe game pc in elkaar zetten wordt uitgesteld naar betere tijden.
Je legt hier een foutieve relatie. De verkoopcijfers waren opgeblazen omdat er een inschattingsfout is gemaakt door chipleveranciers voor mindere chipproductie aan het begin van de corona crisis en als gevolg is er een wereldwijd chiptekort ontstaan. De prijzen van GPU's zijn nu terug naar een normaal niveau als gevolg van meer aanbod. Hierdoor is bijvoorbeeld een 2060, die aan het begin van het jaar nog 800 euro koste, nu 250 euro waard. Er is geen beter moment om nu een game pc te bouwen, en mensen vinden altijd geld om luxe producten te kopen, als is het een vliegreis, TV, game pc of gameconsole. Hiernaast zal mijn use-case redelijk gemiddeld zijn, ik ken zat mensen die een dikke game pc hebben maar die zijn vaak 30-40 jaar oud. Die kijken ook films, youtube, nieuwswebsite of zijn bezig voor werk. Die hebben zelden tijd/energie voor lange gamesessies. De jongere generatie is de chromebook generatie die vaak meer laptops/game consoles gebruikt. Met de lagere prijzen willen ze nu ook instappen voor een game-pc maar de tijd zal het leren.
Anoniem: 1733082 @prop_dynamic24 juli 2022 16:07
Het hele artikel gaat erover dat de verkopen gekelderd zijn. De productie is in ieder geval niet substantieel gestegen. Dan mag jij uitleggen waarom de voorraden zo enorm gegroeid zijn als dat volgens jou niet aan gekelderde verkopen ligt.
Dat wil ik graag uitleggen. Aan het begin van de 30xx series release zijn er te weinig GPU's geproduceerd om aan de vraag te voldoen vanwege een lage inschatting aan verkopen van Nvidia's kant. Een hoge vraag van zowel gamers als cryptominers leidde tot een tekort en scalpers draagden daar ook aan bij. Nu dumpen de cryptominers en scalpers massaal hun stock terug op de markt, waardoor het aanbod vele malen groter is en de vraag gemakkelijk voldaan kan worden. De prijzen zakken als gevolg en nu zitten we bijna weer rond MSRP. Het is heel moeilijk om te bewijzen dat de verkoop gekelderd is aan gamers omdat er voorheen ook scalpers en cryptominers tussen zaten. Als 2 van de partijen geen vraag meer hebben terwijl de andere partij meer vraag heeft, zul je netto nog steeds minder verkopen zien. Dit is puur speculatie, maar er zijn geen harde cijfers over bekend. Nu de 40xx series kaarten uitgesteld zijn, verwacht ik nog wel een goede verkoop en uitverkoop van de 20xx en 30xx series stock omdat winkels toch van hun voorraden af willen. De 2e helft van dit jaar verwacht ik dan ook goede prijsstunts en zullen er veel verkopen plaats gaan vinden.
Volgens mij was er vanaf het begin al een grote vraag, in de coronatijd, en was dat voor iedereen duidelijk.
Als ze de vraag te laag hebben ingeschat, dan hebben ze die foute inschatting al in 2019 gemaakt, een jaar voor de introductie van de 3000 serie.
Vergeet ook niet moederbord, geheugen en PSU (zit altijd verlies op, zeker bij lage vermogensafgifte)
En toch kan dat net een reden zijn om het wel te doen. Ja, het verbruik bij piekbelasting is hoger, maar het idle verbruik, waar je veel vaker op werkt dan dat piekverbruik, is dan weer beduidend lager dan enkele generaties terug.
Aangezien piek (en zelfs gemiddeld verbruik) bij topkaarten vaak een factor 20-30x hoger ligt dan idle moet je wel heel erg weinig met je videokaart doen om dat zwaarder te laten wegen.

We hebben het hier over videokaarten, die kopen mensen over het algemeen niet om er vervolgens niets mee te doen.
Dit gaat zeker tellen met een rtx4090 kaart. Die gaan over de 600 watt TDP heen. Dan hebben we het niet over de rest van het systeem. Met beefy hardware en monitor ga je over de 1 kW heen! Nu zal dit in de winter geen probleem zijn want dan hoef je iets minder te stoken, maar in de zomer is die extra dosis hitte alles behalve wenselijk. Dan gaat gamen een dure hobby worden. (nog niets gezegd over de prijzen van dergelijke hardware en de afschrijving ervan).
Ik heb dan wel airco in huis, maar daar ben ik ook zuinig mee want mijn cassette airco lust ook 1 kW uit het net. Het blijft koel binnen en de PC is dan ook wat stiller, maar het kan zomaar zijn dat ik gigantisch moet bijbetalen en om dan zo'n gamebeest te kopen knaagt aan me. Ik heb al een leuk systeem en die zal het toch echt even moeten volhouden. Mijn airco gaat nooit koeler dan 25 graden, dat kost me teveel én:
Het ethisch aspect. Ik voel me een milieuvervuiler als ik nog meer stroom uit het net zal tappen terwijl steeds meer mensen op een houtje moeten bijten en waar ook steeds meer mensen hun thermostaat op standje diepvries moeten zetten<>helemaal uit in de winter. In de winter staat mijn thermostaat ook op 18 graden en dat is genoeg. Ik kán het betalen om op 22 graden te stoken, maar ik voel wel enige solidariteit met mijn medemens en het milieu.
Ook bespaar ik stevig op mijn autogebruik en pak ik veel vaker de e-bike. De auto doet 200 Wh/km en de e-bike 7 Wh/km, nogal een verschil.

Dus het gaat er niet zozeer om hoe duur energie is, het gaat erom dat we er nu achter aan het komen zijn hoe afhankelijk we zijn van de verwarming, PC, airco en andere vormen van energiegebruik.
Mijn moraal gaat er meer om dat het moeilijk te verantwoorden is aan jezelf om te gamen tegen de prijs van zeer veel elektra met een monsterlijke kaart. Mijn rtx3080 doet 300 watt, maar deze heb ik geknepen naar 250 watt. Ik schakel dus ook energiebesparing in op de computer als ik niet aan het gamen ben.

Sorry voor het lange epistel, maar het is een bewustwording ;)
Mijn game PC kan ook fungeren als space heater }>
ASUS ROG Strix RTX 3070 nog steeds €780 helaas.

Voor €650 ga ik wel akkoord, maar dat is inmiddels al te laat.

En ja, moet helaas een Strix zijn vanwege de dikke koeler. Ik wil een zo stil mogelijke PC hebben.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 24 juli 2024 10:51]

Het is echt een stille kaart. Zo stil dat je zelfs de coil wine (af en toe) hoort. Sterkte met het wachten/zoeken.
Koop om het even wat voor kaart, haal de cover en de fans eraf, laat de koeler zitten natuurlijk en zet er 2/3 120mm fans op. Klaar is je super stille en koele kaart voor heel wat minder dan een Strix. Bij verkoop de cover en de orginele fans er weer op en alles ziet er weer nieuw uit.

Niet mooi ? Draai je kast om ;-)

[Reactie gewijzigd door HaseMike op 24 juli 2024 10:51]

Precies heb de 70 ti op het oog, maar sorry veel te duur voor zo laat in de lifecycle.
Je betaalt wat je er voor over hebt. Een open deur die ik even gebruik om het één en ander te relativeren. Als je begin 2021 veel zin had om al te genieten van de nieuwste gpu's dan heb je veel betaald voor een aftermarket model. Tegelijk had je dan wel al heel lang kunnen spelen terwijl andere nog dagelijks zaten te azen op prijsdalingen.

De mensen die "wat minder" geld over hebben voor een high end gpu komen sinds een paar weken helemaal goed aan hun trekken. Een 3080 12G voor wat je een tijd betaalde voor een 3060.

Zelf zit ik er een beetje tussen in, ik wilde z.s.m een 3080 maar wel als de prijs rond de 1050 zou zitten. De 10G variant btw. En die heb ik uiteindelijk gekregen en van mijn favoriete merk.. Dat het later nog verder kon dalen wist ik. Tegelijk had het ook weer kunnen stijgen. Goed zo :) ik ga nog lang genieten van mijn MSI 3080 en ondertussen heb ik een MSI 980 als backup (nog steeds beter dan een igpu)
Heel erg mee eens. Je moet kijken wat je er voor over hebt en je niet gek laten maken door al die prijsgrafieken. Het enige wat je dan krijgt is dat je je grens telkens gaat verleggen van wat je eigenlijk had willen betalen voor een videokaart. Ook al gaat de 30 serie weer helemaal terug naar MSRP, het is en blijft een ontzettend duur product.

Ik heb er zelf geen moeite mee om een generatie of twee over te slaan en dan voor weinig een tweedehands kaart te kopen. Maar ja, niet iedereen heeft dat geduld en die behoefte, natuurlijk :)
Ik heb zelf ook meerdere generaties overgeslagen. Achteraf had ik best al kunnen toeslaan bij bijvoorbeeld de 1xxx serie. De 2xxx serie vond ik niet zo, vooral omdat ray tracing toen was gekomen en ik vond dat de 2070 en 2080 toch nét niet sterk genoeg waren. Achteraf maakt het niet heel veel uit want nu kan ik raytracing aan zetten maar ik heb het toch liever uit voor een hogere framerate. De realistische schaduwen doen mij eigenlijk heel weinig.
Ik heb in 2020 een GTX 1070 op de kop getikt voor €200 en daar heb ik nu nog steeds veel plezier van. Daarna begon de gekte en gingen ook die oude kaarten weer voor flink meer rond op Marktplaats. Op een gegeven moment zelfs weer tegen de € 400. Echt bizar.

Ik ben wel bang dat de prijs voor tweedehands 30-series nog lang hoog gaat blijven. Vooral als mensen er in 2021 zo veel voor hebben betaald, gaan ze ze niet voor €200/300 meer van de hand doen.
Hee pricewatch maat, haha, ja man, ik heb echt al bijna een jaar plezier van m'n 3060 Ti en ja wat ik er toen voor betaalde daar had ik nu een 3070 voor, of voor iets meer een 3080, maar die heb ik ook gewoon niet nodig en heb wel al zo lang plezier van dit ding, geweldig (en met wat minen vorig jaar de prijs gedrukt).
van de 3xxx serie denk ik dat als je er "rationeel" naar kijkt de 3060ti zo'n beetje het meeste waar voor je geld is. Los van het moment dat je hem hebt gekocht natuurlijk. Eigenlijk krijg je praktisch 3070 performance voor een scherpe prijs. Naar mijn mening één van de betere ti's van de afgelopen generaties.
Eens, heb zelf 1750 euro neergeteld (zakelijk, dat wel) voor een 3090. Duur, zeker, maar heb de laatste 1.5 jaar daardoor wel genoten van soepele gameplay op een 4k widescreen scherm, voor mij is het elke euro waard geweest.

Ik kijk bij de aankoop van dit soort spullen vooral naar precies dat...is het het mij waard?

Dat voorkomt ook dat ik me bestolen voel als producten een week later ergens anders goedkoper zijn. Ik vond het op dat moment bedrag x waard, dus nu nog steeds. Zo niet, dan had ik het in eerste plaats niet moeten kopen.
Je hebt geen ongelijk maar neemt niet weg dat deze markt wel zuur is voor zowel diegene die kopen omdat ze het graag zo snel mogelijk willen hebben en omgekeerd diegene die moeten wachten omdat ze het gewoon niet hebben. Dit was natuurlijk een probleem ook voor de crypto maar toen speelde dit toch beduidend minder omdat de verschillen tussen high/low end niet zo groot waren, en zelfs low end nog steeds erg betaalbaar was.

Uiteindelijk heeft crypto de markt gehoorlijk verstoord voor een ruime periode en mogen we hopen dat crypto dan ook nooit meer terugkomt in deze hoedanigheid.
Ik heb de Asus Rog Strix 3080 10g gekocht voor 950 euro 2 maanden geleden. Vond het na al die tijd van overgeprijste gpu's een zeer redelijke prijs.
Er is ondertussen wel een echte daling gaande, maar hoe verhouden de prijzen zich tov de normale daling die je zou verwachten doordat er nieuwe modellen aankomen? Hoe verliep dit bij de 1000 en 2000 serie?
Gaan partijen geen schaarste creëren nu ze minder willen afnamen (doordat de cryptovraag lager zal zijn)?

Zou mooi zijn als Intel (op termijn) met een echte concurrent gaat komen om prijzen in de GPU markt weer wat scherper te stellen. Jaar of 10 geleden kocht je een goede midrange/highend kaart voor €200.
Mid-range, geen high-end kaart voor 200.

10 jaar geleden kwam de 6xx reeks uit. Beste modellen waren 500 euro.
Zit zelf in twijfel. Heb ooit een ATI kaart gehad die je van xx50 kon softmodden naar xx70. Was toen €180 best snel na de release. Maar twijfel over welk type dit was, 1950?
Zal wel langer dan 10 jaar geleden zijn :D
Dat was iets van de 6950 naar 6970 toch? Die kaarten waren wel populair en een heethoofd.
Was inderdaad een (MSI) 6950 die je kon softmodden naar 6970!
20 jaar geleden had je een Radeon 9500 die je kon softmodden naar een 9700. Daar kon je 4 slapende pixel pipelines mee activeren. Heerlijk om die extra power te gebruiken voor Half Life 2. Waar zijn de tijden. :)
Ik heb de 9500 gehad! Sterker nog, ik heb hem pas ongeveer 5 jaar geleden vervangen (voor wat ik momenteel heb, 750ti), deze winter ga ik die vervangen (rest van het systeem begin dit jaar gedaan).
High end was wel wat duurder dan €200, maar zo'n 10 8 jaar geleden heb ik voor €300 een high end R9 290 gekocht. Met wat inflatie zouden we nu voor €375 een redelijk high end kaart (bijvoorbeeld een 3080 (TI) of 6800XT) moeten kunnen kopen. Daar komen de prijzen bij lange na niet in de buurt...
Update: April 2014 had ik de 290 gekocht, dus 8 jaar geleden kostte een high end kaart €300.

[Reactie gewijzigd door DavidAxe op 24 juli 2024 10:51]

In 2013 kocht je een amd 7950hd voor 200 euro, die kaart was aardig high end, zeker boven mid range.
Mooie verhaal! Blij om te lezen dat het eindelijk beter gaat met de markt voor de videokaart. Ik wilde afgelopen week een GIGABYTE nVidia GeForce RTX 3080TI OC kaart kopen voor €1.199,- en op voorraad. Ik heb besloten om toch nog te wachten op de RTX 4090 of een RTX 4080.

De kans is heel groot dat ik straks voor hetzelfde bedrag een RTX 4090 of 4080 kan kopen.

Voor mij is de videokaart de volgende upgraden dat op mijn lijstje staat. Ik heb afgelopen december 2021 een nieuwe monitor gekocht een GIGABYTE M32U een 32-inch 4K met 144Hz refresh rate, de volgende stap in gamen.

Met mijn huidige MSI VENTUS OC RTX 2080 8GB moet ik steeds de instellingen op medium-settings of low-settings zetten om over de 100fps te kunnen. Ik denk met een upgraden naar de RTX 4090 of 4080 dat dit niet meer nodig is en snel genoeg is om 144Hz aan te kunnen en op hogere beeldkwaliteit/instellingen.

Ik heb nu zo lang gewacht en ik sla daarmee de RTX 3000 generatie over en bij de RTX 4000 gaat het om een nieuwe architectuur + chipset op 5nm.

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 24 juli 2024 10:51]

Mijn oude monitor was defect geraakt. Ik heb een RTX 2080, zat te kijken naar een 4K monitor, maar dat zou de 2080 niet trekken. Gezien de destijds bizarre videokaartprijzen ben ik gegaan voor een LG 1440p 144Hz. Totaal geen problemen voor de 2080.

Ik speel voornamelijk FPS. Ik verwacht dat ook 4K met de Nvidia 4xxx serie nog niet krachtig genoeg zal zijn voor 120+ fps in de meeste nieuwe fps, dus niet games als Counter Strike.
Ik speel daarin tegen veel veel moderne spellen zoals Battlefield en Call of Duty spelletjes. Flight Simulator overige spelen.

Ik had hiervoor een 27-inch 4K op 60Hz refresh rate. Maar ik wilde niet down graden naar 1440p. Eenmaal 4K is het lastig om terug te gaan naar 1440p. Voor mij was 4K heel belangrijk en ik wilde niet meer terug op 1440p. Ik gebruik standaard 4K in Windows en in spellen via Displayport 1.4

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 24 juli 2024 10:51]

Een vraag uit interesse; hoe zou DLSS kunnen spelen in dit verhaal? Gebruik je dat al om 1440p te behalen, of zou je het kunnen gebruiken om de stap naar 4k te kunnen behalen?
Ik schat dat ik meeste moderne games op max settings kan draaien op 1440p, mits ze redelijk zijn geoptimaliseerd. DLSS helpt ook bij deze resolutie naar mijn mening om bijv. features zoals Raytracing te gebruiken (denk aan Cyberpunk of Dying Light 2). DLSS gebruik ik altijd op "Quality" als een game dat ondersteund. Indien dat niet genoeg is om bijv. 60 fps te halen, ga ik pas spelen met overige settings, maar in bijna alle gevallen is een locked 60 fps wel mogelijk zonder Raytracing opties. Overigens is zonder DLSS Raytracing (RT shadows, GI, etc) sowieso niet te doen.

Ik heb ook een 55" CX OLED die ik soms gebruik om bijv. horror games te spelen met vrienden. Sommige games zijn wel speelbaar op 4K 60fps. Indien een game DLSS ondersteunt gebruik ik deze altijd op Quality modus. Dit werkt naar mijn mening ook erg goed.

Voorbeeld, recent heb ik Stray gespeeld op de TV 4K 60FPS. De game ondersteund geen DLSS, ik had alle settings op max. Ik haalde tussen de 40 en 60 fps. Geen fijne performance. De resolution scale heb ik gezet op 90%, nauwelijks te onderscheiden van 4K in mijn ogen en een locked 60fps. DLSS was hier uitstekend voor geweest als deze aanwezig was.

Met DLSS kan ik komende tijd prima door met ook nieuwere games die eventueel te zwaar zijn voor zelfs native 1440p.

Nog even ter info: Als ik een competitive shooter speel, CS of Apex Legends, is hogere framerate voor mij het belangrijkste, de target is dan de 144Hz van mijn monitor. Alle overige games is mijn target minimaal of locked 60 fps.

[Reactie gewijzigd door Spooner op 24 juli 2024 10:51]

Ik zou dan persoonlijk toch liever gamen met iets minder fps maar op high settings. Behalve als er enorme dalen zitten in die game op bepaalde momenten.
Het aloude verhaal, wachten op de volgende gen. Echter kan dat ook tot in 2023 duren als je de geruchten mag geloven. Driekwart jaar wachten op een GPU die duurder is dan de huidige kaart voor maar 20% verbetering? En ja dat is elk jaar de verbetering, de marketingmachine is élk jaar weer BS.

Daarnaast ook: Heb je een PSU die de GPU aankan?
Ja, ik heb een Seasonic Platinum Series 860W v2 voeding
Als een 4090 600w nodig heeft, dan lijkt 850/60w zeker niet genoeg voor piek belasting icm de rest van de onderdelen. Bij een psu wil je ook graag overcapaciteit hebben.
Jammer dat we dit jaar dus hoogstwaarschijnlijk enkel de 4090 kunnen verwachten.

Ik kijk erg uit naar de 4080. (Hopelijk wordt er een fijne stap gezet ten opzichte van de 3080)
Wordt een kwestie van prijsstelling en prestatie tov 3080ti
Als een 4090 een advies prijs van 1200 of meer gaat krijgen kan bijv. 3080ti ineens een veel beter alternatief zijn. Tenzij natuurlijk de prestaties van de 4090 extreem veel beter zijn (en minder energie slurpen kan ook geen kwaad)
Wordt een kwestie van prijsstelling en prestatie tov 3080ti
Als een 4090 een advies prijs van 1200 of meer gaat krijgen kan bijv. 3080ti ineens een veel beter alternatief zijn. Tenzij natuurlijk de prestaties van de 4090 extreem veel beter zijn (en minder energie slurpen kan ook geen kwaad)
Van de 4090 wordt verwacht dat het 2x een 3090 is qua prestaties. Dus ook ongeveer 2x een 3080ti.

Het zou kunnen maar dan zullen ze de prijs van de 3080ti minimaal moeten halveren. En eigenlijk nog wel verder want waarschijnlijk zal de nieuwe generatie nog meer voordelen hebben over de oude dan alleen rauwe performance (meer frames per watt, mogelijk ook betere raytracing).

Nog even los van het feit dat mensen altijd liever iets nieuws hebben dan iets "ouds".
Leuk, maar dat is elk jaar de marketingmachine die zijn werk doet. Elk jaar (en ik volg al 3 generaties) is dit hetzelfde verhaal en vooral onzin.
Ik heb het hier over inschattingen van Moores Law is Dead op Youtube.
Een Youtuber die bronnen binnen AMD en Nvidia gebruikt om tot dit soort schattingen te komen.

Het gaat dus niet om marketingmateriaal van Nvidia zelf of iets dergelijks.
Marketingmachine, geruchten machine. Same same.
Oneens, Moores law is Dead werkt niet voor Nvidia of AMD en heeft dus geen prikkel om te overdrijven. Marketingslides van Nvidia, tja... je snapt het wel.

Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Niet voor niets worden voorspellingen van Moores law is Dead vaak gequoot in artikelen van Tweakers en Hardware info als bron.
Ik heb bijna 1400 moeten neerleggen voor mijn 3080. 1200 euro voor een 4090 zou wel een forse verbetering zijn ten opzichte van de prijzen vorig jaar.

[Reactie gewijzigd door DLSS op 24 juli 2024 10:51]

Heeft het nu wel zin om een tweedehands 3070 te kopen?
Tweedehands zou ik net oppassen met deze kaarten. Mensen die ze vandaag tweedehands verkopen zijn meestal miners en scalpers.
Oprechte vraag: is dat een negatief iets voor de kaart zelf?
Nee. Laatst een video van Linus gezien waarin hij uitlegt dat dat niet zov eel uitmaakt: https://www.youtube.com/watch?v=hKqVvXTanzI

Je kan rustig een tweede hands minerkaart kopen als die schappelijk geprijst is.
Mining gpus zijn vaak in betere staat dan gaming gpus.
Inderdaad, omdat ze vaak in schonere stofvrije/arme ruimtes hebben gestaan, en constant aan hebben gestaan, ipv aan-uit-aan-uit-aan-uit wat materiaalmoeiheid genereert.

Misschien de fans vervangen. Boeien :-)
Als het minen op een juiste manier is gedaan, dan is er niets mis met de kaart. Zelf heb ik een jaar of drie gebruik gemaakt van een crosfire opstelling van twee 290X kaarten welke eerst anderhalf jaar dient hebbtne gedaan in een miningrig. Ik heb de kaarten ook nog weer doorverkocht, daar hebben ze ook nog een poos gedraaid.

Miner unther volten de kaarten over het algemeen eerder dan dat ze er meer doorheen jagen of overclocken, daarnaast probeert men de kaarten zo koel mogelijk te houden en zijn ze veelal in rekken geplaatst met extra koeling.

De gemiddelde game Pc is veel slechter voor zo'n kaart veel wisselende temperatuur en koeling is maar afwachten... :)
Als iemand er iig nog een factuur bij heeft voor eventuele garantie zou ik het zeker overwegen, voor de juiste prijs natuurlijk ;)
Volgens mij kun je het beste 1 of 2 generaties van videokaarten overslaan. Op een kleine groep die hard gamers na is de gemiddelde gamer beter af om niet elke nieuwe generatie aan te schaffen. Mijn GTX1070 draait nog prima de meeste games.

Ik vraag me wel af of er niet over een of twee videokaart generaties een verzadiging optreedt. Als tegen die tijd iedereen 4k @ 300hz speelt, of er dan nog veel behoefte is aan meer. Voor de meeste VR lijkt me dit ook al voldoende. 8k gaming lijkt mij niet zo'n grote vaart te lopen als de stap van 2k naar 4k. Boven de 300hz wordt het verschil ook erg miniem. We gaan het zien.
Bij VR schijnt het geheugen belangrijk te zijn, en belangrijker te worden.
Daarnaast, als de graphics van games beter worden wordt het steeds lastiger om genoeg fps te maken. Dat is waarom er geen verzadiging gaat optreden. Speel CS:GO maar eens op 4k met een huidige generatie. Krijg je meer fps dan je nodig hebt. Maar dat is een oud spel. Bij de nieuwste spellen is dat een stuk lastiger.
De gestegen grafische kracht van gpu's zorgt er ook voor dat game ontwikkelaars meer grafische pracht in hun games kunnen stoppen. En daar zit voorlopig nog geen grens aan.
Ik vind sommige games al tegen het fotorealisme aanzitten. Bij dit filmpje dacht ik dat het echt was: https://youtu.be/co68Izaw1wA
Unreal Engine 5 laat ook al fotorealisme zien, dus ik denk dat de grens redelijk snel bereikt is.
Ja, maar UE4 was ook al erg fotorealistisch. En bij lancering dacht men precies hetzelfde als wat jij nu zegt.
Maar er zijn altijd wel weer verbeteringen mogelijk.

En er zijn verschillen tussen een tech demo van UE5, en een complete game daarin. Daar zit nogal een verschil in qua performance. Eer je dezelfde kwaliteit in games hebt als die tech demo's, dan zijn we wel weer een paar jaar verder.

En dat filmpje van jou vond ik best redelijk. Maar nog wel duidelijk verschillend van het echte werk. Maar met elke generatie videokaarten en game engines komen we steeds dichter bij.

Ik ben er van overtuigd dat de videokaarten over 1 generatie nog echt niet klaar zijn met ontwikkelen. Kijk maar hoe beperkt Ray tracing bv nu nog is.
Dat ligt er een beetje aan wat je hebt en wilt natuurlijk. Een xx70 bij Nvidia zit al wat hoger, en dat kan meestal wel, de xx80 zeker. Met een xx60 zou ik dat minder aanraden, tenzij je ook al jaren tevreden bent en blijft op 1080p60. Wat je echter met de 2xxx en 3xxx kaarten hebt is RTX, en belangrijker, DLSS! Alleen voor die techniek zou ik al kijken of je de 1070 voor weinig kan "inruilen" voor een 3060 of iets dergelijks, als je ook spellen speelt die DLSS ondersteunen. Dat is nou echt een stukje magie waardoor ik zelf ben overgestapt van een 1080 naar een 3080, en van 1440p144 naar 2160p165.
Vrijwel ALLE kaarten staan in het rood. En dat met de wetenschap dat winkels kaarten voor schandalig hoge prijzen in de winkels hadden liggen en verkochten. De kaart prijzen zijn kunstmatig hoog gehouden, zodat er lekker op verdiend kon worden. Winkels hebben twee jaar lang misbruik gemaakt van de situatie. We zijn allemaal belazerd, en NU weer. "Grote daling kaart prijzen", lees ik overal, maar wel NADAT er achterlijk en schandalig hoge prijs stijgingen zijn geweest. Een sigaar uit eigen doos dus. Of je daar nou zo blij mee moet zijn ....
Ach, is dat zo raar ? Er werd geroepen tekorten, en dat zie je niet alleen meteen terug in deze markt, kijk voor de gein eens naar je boodschappen. 2 liter frituurolie bij de AH betaal je nu € 7,50 voor, bij de Aldi iets van € 3,50 a € 4. Bij de AH is die prijs veel harder gestegen, waarom ? Omdat het kan. Er is een crisis dit of dat en ploep daar gaan de inkoopprijzen de lucht in en de ene keten berekend het zo snel mogelijk door, de andere keten doet het pas later omdat ze nog voorraden hebben voor tijd X. Uiteindelijk bepaal je zelf of je het wilt en kunt betalen. Ik doe het bijvoorbeeld nog wel even met mijn 1070 TI, had wel naar een RX 6750 XT ofzo willen gaan, maar de prijzen zijn me nog een aardig tikje te hoog. Nog zoiets om maar even bij je dagelijkse boodschappen te blijven... de "aanbiedingen" die de supermarkten tegenwoordig hebben... het lijkt best een korting, maar... je betaald nog steeds een flinke klap meer dan voor alle "aanleidingen" voor de prijsverhogingen.
Kleine vraag, gerelateerd aan het topic: AMD heeft SAM, Smart Memory Access, als feature, indien je een Ryzen processor hebt (ik heb een 5600X met B550 mobo); is deze feature ook aanwezig in de aankomende 7000 serie? Ik kan het nergens vinden...
Dat lijkt me wel. SAM is gewoon resizable bar, wat een PCI express standaard is

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.