Door Tomas Hochstenbach

Redacteur

Videokaartprijzen in vrije val

'Winkels verkopen gpu's onder inkoopprijs'

28-03-2022 • 06:00

162

Videokaartprijzen in vrije val

Het is oorlog in Europa, corona zorgt ervoor dat Chinese fabrieken weer sluiten en de chiptekorten woekeren voort, bijvoorbeeld in de autowereld. En de prijzen van videokaarten, die al anderhalf jaar het meest schrijnende voorbeeld van de componentenschaarste zijn? Die lijken opeens in een vrije val terecht te zijn gekomen. Tweakers duidt hoe dat kan.

Onderstaand verhaal is gebaseerd op gesprekken die Tweakers voerde met allerlei belanghebbenden in de videokaartenmarkt, van fabrikanten tot winkeliers. We schrijven uitspraken niet specifiek toe aan een persoon of bedrijf, om consequenties te voorkomen en jullie toch een exclusief inkijkje in de onder hoogspanning staande markt voor videokaarten te kunnen bieden.

Zo ging het mis in de videokaartenmarkt

Precies een jaar geleden schreven we voor het eerst een achtergrondartikel over de prijsstijgingen van videokaarten. 'Waarom zijn gpu's opeens bizar duur?', zo kopten we. If only we knew ... Bij het verschijnen van dat artikel kostte de door ons als voorbeeld genomen RTX 3080 minstens 1199 euro. Diezelfde kaart zou in juli en december 2021 pieken op een vanafprijs van 2000 euro. Voor een kaart op voorraad betaalde je makkelijk nog een paar honderd euro meer.

De vraag naar de GeForce RTX 3000- en Radeon RX 6000-videokaarten is eigenlijk al sinds de release hoger geweest dan het aanbod. Toch was er de eerste maanden geen sprake van sterke prijsstijgingen. Terugkijkend ging het vooral mis toen winkels zich realiseerden dat de ellenlange rij verzamelde preorders niet op korte termijn vervuld zou worden. Winkels voerden toen prijsverhogingen door om de levering van die preorders te dekken. In feite subsidieerde je met een nieuwe bestelling de uitlevering van een oude order, en om letterlijk een afschrikwekkend effect te creëren, om te veel nieuwe orders te voorkomen. Terwijl winkels normaal gesproken natuurlijk graag de goedkoopste zijn, wilden ze dat in dit geval juist liever niet. Dat heeft een prijsopdrijvend effect, want een verhoging van winkel A heeft als gevolg dat winkel B de goedkoopste is, die vervolgens weer zijn prijs omhoog bijstelt. Dit is tevens de periode waarin veel winkels preorders helemaal in de ban deden en bestellimieten van een of twee kaarten per klant invoerden.

Prijsontwikkeling MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio
De prijsontwikkeling van videokaarten laat zich het beste samenvatten door de prijsgrafiek van een RTX 3090, omdat die (nog) nooit is vervangen of opgevolgd.

Winkels maakten zodoende meer en meer marge op de spaarzame kaarten die ze konden verkopen. Fabrikanten verhoogden hierop stapsgewijs hun inkoopprijzen. In de lente van 2021 werden er soms wekelijks prijsverhogingen doorgevoerd. De reden verschilt een beetje afhankelijk van wie je het vraagt. Een winkel zal al gauw zeggen dat fabrikanten ook wilden profiteren van een deel van deze hogere marges; een fabrikant zal de stijgingen eerder afdoen als onvermijdelijk door de toegenomen kosten van geheugenchips, grondstoffen en transport. In beide verklaringen zal een kern van waarheid zitten.

Waar is AMD in dit verhaal?

Het woord 'AMD' komt buiten dit kader geen enkele keer voor in dit artikel. Helaas is dat nu eenmaal de realiteit; de leveringen van Radeon RX 6000-kaarten zijn al sinds het prille begin zeer beperkt in omvang, waardoor de prijzen hoog blijven. Bovendien richt AMD zich meer dan Nvidia op de verkoop van zijn referentiekaarten direct aan consumenten.

De cijfers zijn hard: AMD heeft eerder marktaandeel verloren dan gewonnen sinds de release van de RX 6000-serie. Dat is extreem zuur als je bedenkt dat dit zonder meer de beste Radeons in jaren zijn: bij onze eerste review van de RX 6800 (XT) spraken we zelfs over 'het Zen-moment voor Radeon'. De beperkte TSMC-productiecapaciteit van AMD, die het bovendien over tal van producten moet verdelen, heeft echter voorkomen dat de chipontwerper kon profiteren.

In de vroege zomer van 2021 zagen we videokaarten wat in prijs zakken, in september moesten we constateren dat de prijzen juist opnieuw waren gestegen. Cruciaal om dat uit te leggen is het begrip 'doorloop', oftewel de verkoopsnelheid. Idealiter hanteer je als winkel een prijs waarbij de voorraad is uitverkocht precies op het moment dat je weer een nieuwe levering binnenkrijgt. Het is immers nogal risicovol om bij een dalende prijstrend een voorraad videokaarten aan te houden, want wie garandeert je dat je die een paar weken later nog boven de inkoopprijs kunt verkopen?

Toen de prijzen begon te dalen, verbeterde de situatie zowel vanuit de vraagkant als vanuit de aanbodkant. Door een toegenomen productie waren er meer kaarten om te verkopen, terwijl de vraag juist wat terugliep, onder meer omdat de ethereumkoers een dip meemaakte. Zonder dat er wat gebeurde aan de inkoopprijzen van de kaarten bij fabrikanten, namen winkels dus tijdelijk genoegen met een lagere marge om de doorloopsnelheid te verhogen.

Vanaf augustus 2021 begonnen de prijzen weer te stijgen. In november bereikten cryptovaluta nieuwe recordhoogten en hoewel Nvidia inmiddels vrijwel geheel was overgestapt op LHR-kaarten met beperkte miningprestaties, volgden videokaarten die prijstrend vrijwel exact. Toch is de inzet van gpu's voor mining niet de enige oorzaak. Ook bij normaal consumentengedrag worden er in het derde en vierde kwartaal traditioneel meer gpu's verkocht, en omdat de fabrieken al op volle capaciteit draaiden, liep het tekort als vanzelf op aan het einde van vorig jaar.

Waarom videokaarten nu weer goedkoper worden

Ruwweg half december keerde het tij: als een vroeg kerstcadeautje braken de prijzen van videokaarten met de trend en begonnen ze langzaam te dalen. In het begin voorzichtig en in kleine stappen, maar dit voorjaar versnelde de daling en ging er in een week tijd soms wel 100 euro van de Pricewatch-prijzen af. Op 22 maart was er zelfs korte tijd een RTX 3080 Ti te koop voor zijn introductieprijs van 1199 euro.

Zoals ook in de zomer van 2021 het geval was, dragen meerdere factoren bij aan de dalende prijzen. Om te beginnen zijn er simpelweg meer kaarten beschikbaar: zowel Nvidia als zijn boardpartners hebben de productie van bepaalde modellen verhoogd, waarbij de focus lag op de duurdere gpu's, vanaf de RTX 3070 Ti en hoger. Effectief wordt er de afgelopen tijd ongeveer een kwart meer kaarten geleverd dan tot nu toe gebruikelijk was. Vooral de RTX 3050 en RTX 3060 (Ti) worden echter nog altijd in kleine hoeveelheden geleverd, waardoor de prijsdalingen op die modellen minder groot zijn.

De vraag naar kaarten vanuit miners van cryptovaluta nam intussen af door de lage koersen, hogere difficulty, hoge stroomprijzen en Chinese maatregelen tegen grootschalige mining. Bovendien moet ethereum deze zomer dan toch echt gaan overstappen van proof-of-work naar proof-of-stake, wat de hoeveelheid benodigde rekenkracht enorm zal doen dalen.

Er is weer voldoende voorraad van deze RTX 3070 Ti, wat shops weer ouderwets laat concurreren.
Er is weer voldoende voorraad van deze RTX 3070 Ti,
wat shops weer ouderwets laat concurreren.

Bronnen bij winkels en fabrikanten zijn eensgezind in hun oordeel over de huidige situatie: er is sprake van normalisatie. Nu de meeste winkels weer voorraad hebben, keert de concurrentie op de prijs terug die we gewend waren van voor de schaarste. De scherpe prijsdaling leidt er in sommige gevallen zelfs toe dat winkels hun voorraad nog hebben ingekocht voor een prijs die hoger ligt dan de huidige verkoopprijs.

Dat klinkt misschien gek, maar het blijven hanteren van hogere prijzen dan de consument op dit moment wil betalen, is ook geen optie: dan blijf je nog langer zitten met je duur ingekochte kaarten, terwijl de prijstrend dalend is. In ieder geval één fabrikant compenseert zijn officiële verkooppartners voor de verliesgevende verkoop, door 'marketingbudget' te verlenen per verkochte kaart. Effectief kan daarmee de verkoopprijs worden gedrukt, zonder dat de officiële inkoopprijs omlaag hoeft.

Toch loert het gevaar van (te) veel voorraadopbouw. De afgelopen week hield Tweakers de voorraad van de populairste videokaart in de Pricewatch, de Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti Gaming OC, in de gaten bij drie officiële verkooppunten. Die hadden vrijdag 18 maart gezamenlijk ruim 200 kaarten van dit type op voorraad. Daar zijn er tot het moment van schrijven slechts 36 van verkocht. Ervan uitgaande dat de leveringen op peil blijven, groeit daarmee de druk om de doorloop te verhogen. Stilletjes hebben meerdere winkels intussen zelfs weer afscheid genomen van de eerder ingestelde bestellimieten.

Aantal verkocht 19-3 20-3 21-3 22-3 23-3 24-3 25-3 26-3
Azerty
startvoorraad: 49
4 2 5 1 1 -1 0 0
Informatique
startvoorraad: 40
0 0 0 0 0 -2 1 0
Megekko
startvoorraad: 112
6 5 3 1 0 3 4 3

Schattingen door Tweakers op basis van voorraadindicaties. Negatieve getallen komen door bijvoorbeeld annuleringen en retouren.

De afgelopen anderhalf jaar kwam je voor de aankoop van een videokaart vaak uit bij een van de grotere componentenwinkels, die tijdens de schaarste allocatie kregen toegewezen. Inmiddels zijn de leveringen zo groot dat er ook weer kaarten in de vrije voorraden van distributeurs terechtkomen. Daardoor kunnen ook winkels die geen officieel verkooppunt zijn, nu weer kaarten aanbieden. Dat kan bovendien vaak voor scherpe prijzen, omdat deze winkels niet met oude, duurdere voorraad zitten. Let er echter wel op dat je een videokaart bestelt die uit eigen voorraad leverbaar is, want doorkoppelingen van leveranciers (levertijd van 2 of meer werkdagen) zijn vaak nog onbetrouwbaar. Tegen de tijd dat je shop die kaart werkelijk bestelt bij de distributeur, kan die vrije voorraad alweer op zijn.

Een saillant detail is dat ook de oorlog in Oekraïne een rol speelt in de scherpe prijsdaling van de afgelopen weken. Terwijl vrijwel alle Amerikaanse techgiganten maatregelen namen tegen Rusland, houden de hardwarefabrikanten zich op de vlakte. Alleen ASUS kwam vorige week met een statement, waarin het zijn zorgen uitsprak over de 'humanitaire crisis' in Oekraïne en liet weten dat allerlei factoren tot een 'effectieve stop' van hardwareleveringen aan Rusland hadden geleid. In de praktijk levert geen enkele videokaartenfabrikant nu noemenswaardige hoeveelheden kaarten aan Rusland, en de oorspronkelijk voor Rusland bedoelde allocatie komt grotendeels in Europa terecht.

Blijven de prijzen van videokaarten dalen?

Hoe gaat dit verder? Op dit moment zijn verdere prijsdalingen eigenlijk niet mogelijk. Winkels hebben vrijwel alle extra marge waar ze vorig jaar van hebben geprofiteerd weer ingeleverd. De prijs die fabrikanten op dit moment vragen aan winkels, zal omlaag moeten om nog lagere verkoopprijzen mogelijk te maken.

Het hoofdkantoor van ASUS in Taipei, Taiwan.
Het hoofdkantoor van ASUS in Taipei, Taiwan

Om te begrijpen hoe dat werkt, is het van belang om te weten dat vrijwel alle videokaartfabrikanten een Europees verkoopkantoor hebben. Die kopen hun voorraad in bij de Taiwanese hoofdvestiging. Het Europese kantoor kan de prijzen iets beïnvloeden, bijvoorbeeld door het eerdergenoemde marketingbudget in te zetten, maar kan natuurlijk nooit onder de interne inkoopprijs gaan zitten.

Nu de winkels en lokale verkoopkantoren van fabrikanten weer genoegen nemen met lagere marges, is het de beurt aan hun hoofdkantoren en uiteindelijk ook aan Nvidia. Tot nu toe lijkt daar weinig beweging in te zitten. Het is lastig om in de portemonnee van die partijen te kijken. Toen we beschreven hoe de prijzen stegen, noemden we al dat prijsstijgingen vanuit de fabrikanten het midden hielden tussen een graantje meepikken en onderbouwde kostenstijgingen, bijvoorbeeld van grondstoffen en transport. Van dat eerste is het de vraag of fabrikanten het weer willen inleveren, van dat tweede zelfs of het überhaupt mogelijk is.

Vorige week kwam geruchtensite Wccftech met het nieuws dat Nvidia zijn partners had geïnformeerd over een prijsdaling van acht tot twaalf procent. Daarbij gaat het uitsluitend om de chip, die uiteraard niet de volledige kostprijs van een videokaart uitmaakt, maar toch wel een significant deel. Deze prijsverlaging zou videokaartfabrikanten in staat moeten stellen om de interne prijzen voor de EU-kantoren te verlagen, die vervolgens de inkoopprijzen voor winkels kunnen verlagen, waardoor Nvidia's prijsverlaging ten slotte ook bij de consument terechtkomt.

Hoe 'goedkoop' worden ze nog?

De grote vraag is natuurlijk hoe ver de prijzen nog zullen dalen. Dat hangt in belangrijke mate af van in hoeverre Nvidia en de verschillende videokaartfabrikanten bereid en in staat zijn om de eerder doorgevoerde prijsverhogingen weer ongedaan te maken. De verschillende winkeliers en fabrikanten die we voor dit artikel spraken, rekenen er eigenlijk niet meer op dat de in 2020 gecommuniceerde adviesprijzen nog gehaald gaan worden tijdens de levensduur van deze generatie videokaarten; vergeet immers niet dat de adviesprijzen van de eerste RTX 3000-kaarten door insiders al werden omschreven als 'volstrekt onhaalbaar' toen er nog geen sprake was van aanhoudende tekorten, duurdere grondstoffen of verhoogde verzendkosten. Nvidia lijkt begin dit jaar eindelijk aan de werkelijkheid te hebben toegegeven door zijn officiële adviesprijzen voor de Founders Editions te verhogen.

De verhoogde adviesprijs van 759 euro voor een RTX 3080 (was 719 euro).
De verhoogde adviesprijs van 759 euro voor een RTX 3080 (was 719 euro)

Wat is dan wel realistisch? Laten we als voorbeeld weer de GeForce RTX 3070 Ti nemen. Deze kaart kwam in juni 2021 op de markt met een adviesprijs van 619 euro, die begin dit jaar werd verhoogd naar 649 euro. Inmiddels kost de goedkoopste kaart in de Pricewatch, een exemplaar van Inno3D, 829 euro. Er is dus nog een gat van 180 euro te overbruggen. De verhoogde marge van de winkel bedraagt inmiddels nog hooguit een paar tientjes, dus de meest logische route naar lagere prijzen is dat Nvidia en videokaartfabrikanten de inkoopprijs stapsgewijs blijven verlagen. Daarmee lijkt een prijs van rond de 700 euro aan het einde van de zomer haalbaar.

Houd er dan wel rekening mee dat alleen de simpelste uitvoeringen, zonder dikke koeler of fabrieksoverklok, dat prijspunt kunnen halen. Een wat luxer exemplaar kost al gauw 50 euro meer. Bovendien verschilt de situatie per gpu, omdat er de afgelopen tijd vooral is gefocust op de productie van de duurdere chips. Bijvoorbeeld de RTX 3060 en RTX 3060 Ti zijn daardoor nog altijd relatief duur.

Peildatum: 27 maart 2022. Adviesprijzen RX 6900 XT / RX 6800 XT / RX 6800 / RX 6700 XT zijn de huidige prijzen op amd.com. Officieel zijn die onveranderd, maar door de lagere koers van de euro tegenover de dollar vallen die nu wel hoger uit dan bij release.

Tot slot

Er kan voorzichtig steeds beter worden voldaan aan de vraag naar videokaarten, maar de situatie blijft precair. Een kleine gebeurtenis kan de huidige dalende prijstrend al verstoren. Op korte termijn vinden de aanvoerlijnen bijvoorbeeld hinder van lockdowns in de ene na de andere Chinese stad.

Toch proeven we in onze gesprekken met winkels en fabrikanten voorzichtig optimisme. In de tweede helft van dit jaar worden nieuwe generaties videokaarten verwacht; in aanloop daarnaartoe neemt traditioneel de vraag naar de huidige series terug. Tegelijk beperken allerlei eerdergenoemde factoren de interesse in videokaarten voor cryptomining. Combineer dat met een voorzichtig groeiende aanvoer, en een gezondere marktsituatie ligt in het verschiet.

Laten we hopen dat dit optimisme niet pijnlijk wordt ingehaald door de realiteit, en de prijsdaling dit keer van blijvende aard is. De voortekenen lijken vooralsnog gunstiger dan voorheen.

Lees meer

Reacties (158)

158
155
108
20
0
38
Wijzig sortering
Voor de vergelijking in de tabel zou het wel netjes zijn als voor AMD ook de huidige MSRP wordt genomen en niet degene die bij de introductie genoemd is. Voor Nvidia is in de tabel wel uitgegaan van de MSRP na de verhogingen in januari, voor AMD niet.
AMD verhoogt de prijzen al sinds de introductie elke week een beetje, waardoor de prijzen nu totaal niet meer overeen komen met wat in het tabelletje staat. Bij de 6900XT bijvoorbeeld is dat een fors verschil, in de tabel staat €999 terwijl hij bij AMD op dit moment €1116,86 kost. Het verschil tussen MSRP en webshop prijzen is dus minder groot dan de tabel doet vermoeden.

De huidige prijzen zijn terug te vinden in de webshop van AMD, https://www.amd.com/en/direct-buy/nl.
Ik zou eerder zeggen dat je juist de originele MSRP prijzen moet hanteren. Want, of de winkels, de aftermarket fabrikanten of de fabrikanten zelf de prijzen verhogen, het blijven verhoogde prijzen ten opzichte van de introductieprijs. De 3080 was 700 euro bij introductie. Punt.

De Gigabyte Eagle 3080 bijvoorbeeld 730 euro: pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 3080 Eagle OC 10G
En net zo mag er bij die MSRP van de 3080 Ti een flinke korrel zout gelegd. Een adviesprijs van € 1.199 is nooit normaal geweest, dat was al een heel sterk opgeblazen prijs voor wat die kaart te bieden heeft. Alles xx80 zo rond 800 euro of xx80 Ti hoort max. 999 euro te zijn. Die hebben stilletjes al 200 euro op de adviesprijs gezet. Dan haal je die vervolgens ooit wel ja, met heel dikgevulde zakken voor elke kaart die ze zo weten te verkopen.
AMD en TSMC hebben de bal echt goed laten vallen in deze crisis. Alle kans om echt groot te scoren en dan hopeloos te weinig capaciteit om ook maar een beetje marktaandeel te winnen, eeuwig zonde.
Ik snap waar je heen wilt, maar de crisis komt vanwege capaciteitsproblemen. Dan zeggen dat AMD en TSMC niet hebben weten te scoren vanwege capaciteitsproblemen... I don't know.
Is er nieuws dat AMD onevenredig slecht door de capaciteitscrisis geraakt is, door zaken buiten haar eigen invloed om? Gelijkblijvend marktaandeel bij gelijke capaciteitsproblemen zou ik anders denken. Niet dat je met een historisch goede line-up, waar van nature AMD marktaandeel al wat door zou moeten stijgen, vervolgens netto nog marktaandeel inlevert ook. Je mag hopen dat ze bij AMD toch ook langjarig strategisch op groei inzetten bij TSMC en daar al helemaal voor deze serie videokaarten in de schaduw alvast een iets grotere allocatie foundry capaciteit besproken hadden...
Goede toevoeging (ook @Ram-G-maN)! Ik heb de adviesprijzen vervangen door de huidige direct-buy-prijzen. Dat geldt wel alleen voor de RX 6700 XT en hoger, want voor de 6600XT/6600/6500XT is er geen referentiekaart en dus ook geen aangepaste prijs daarvan.
De direct buy zijn moeilijk te krijgen, maar wel in de doorverkoop, voor aanmerkelijk minder dan winkel..
AMD lijkt de prijs te verhogen maar dit heeft dus te maken met de steeds zwakkere euro. In de Verenigde Staten zijn de prijzen in USD ongewijzigd. Maar je opmerking is nog steeds relevant omdat het prijsverschil voor Nederlanders een stuk kleiner is dan de tabel van Tweakers doet suggereren.

On topic: Er lijkt sprake van een bullwhip effect maar dan op de prijsstelling van de goederen. Iedere schakel in de supply chain lijkt een hogere marge te hanteren om eventuele tegenslagen te kunnen opvangen. Maar in de praktijk zal dit leiden tot een permanente nieuwe (hogere) prijsstelling voor grafische kaarten óf tot één of meerdere faillissementen binnen de supply chain omdat iemand opgescheept zit met een voorraad grafische kaarten die niet worden afgenomen. "There ain't such thing as a bad product, only bad pricing."

Deze hele situatie is uiterst volatiel en het zou mij niks verbazen als er vanuit de supply chain een oproep wordt gedaan aan het adres van de chipfabrikanten om vooral niet met nieuwere kaarten te komen totdat de (buffer)voorraden zijn gereduceerd. Mocht je je afvragen of de supply chain wel zo veel macht heeft over de roadmap van de te introduceren modellen denk er dan aan het feit dat er meerdere SKU's zijn gecreëerd in de loop van de huidige generatie videokaarten om de eerdere bestellingen van consumenten te annuleren omdat ze al "EOL" zijn. Dit heeft ervoor gezorgd dat de meeste consumenten opnieuw een bestelling hebben moeten plaatsen tegen een hogere prijs.

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 22 juli 2024 14:54]

AMD heeft de prijzen niet alleen maar verhoogd. Af en toe daalt de prijs ook weer. Ik weet niet of dat aan de euro-/dollarkoers ligt of aan iets anders, maar de netto prijsverhoging valt wel mee, vind ik.
Vrije val? De huidige prijzen zijn nog steeds ver boven MSRP en zelfs tijdens de crisis hebben we deze prijzen gezien.
Vrije val slaat op de sterk dalende prijstrend van de afgelopen weken. Vergis je er niet in hoe hard dat op dit moment gaat; de RTX 3090, 3080 Ti en 3080 zijn bijvoorbeeld alle drie ruim 100 euro goedkoper dan 2 weken geleden (!).

Met het absolute prijsniveau heeft de beeldspraak weinig te maken. Maar zelfs als je daar wat achter zoekt, klopt het: een 'echte' vrije val begint doorgaans ook op grote hoogte ;)
Ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken maar ik meen dat ik meerdere 3060TI's van 800 tijdelijk naar 600 euro zien gaan binnen een week (en daarna weer omhoog) tijdens de crisis

De MSRP van de 3080 is trouwens $699 dus voordat we daar zijn zal het misschien een "komeet neerslag" moeten maken. Dit artikel voelt persoonlijk een beetje als de nieuwe gigantisch verhoogde prijzen van GPU's gaan normaliseren waar ik geen fan van ben.
daarmee veel van mijn vrienden groep niet geupgraded hebben en meer op hun console's spelen.

het feit is GPU prijzen zijn de laaste 8jaar met elke generatie gestegen. Ik kocht destijds en gtx 970 voor rond 380 euro.

nu voor een huidige 70's series kaart betaal je minstens dubbel to 3 dubbel wat een absurde steiging is gezien mensen echt niet zo veel meer budget hebben.
Dus je hebt meer mensen die terug naar console gaming gaan. nvidia en AMD gaan moeten opletten dat ze de pc gaming markt niet verwoesten zoals bijna gebeurd is in begin jaren 2000 omdat pc gaming gewoon te duur werd.
De crypto mark gaat altijd iets heel volatile zijn lijkt me dus je kan als bedrijf geen toekomst op plakken
Dat is ook gewoon een beetje de realiteit. Die 699 dollar was op het releasemoment 719 euro (inclusief btw), als je die 699 dollar met de huidige koers omrekent kom je al op 770 euro. En als je een beetje een leuke uitvoering wil qua koeler enzo, mag je er weer zo 50 euro bij optellen. Dan is die 'normale' prijs dus opeens al 830 euro (terwijl we in onze hersenen vaak simpelweg 699 dollar = 699 euro denken).

We kunnen altijd hopen natuurlijk, maar dit artikel laat hopelijk zien dat de totstandkoming van de prijs van een videokaart bij je favoriete winkel best ingewikkeld is.
Ik geef je deels gelijk maar het voelt ook wel alsof AMD en Nvidia zeer tevreden zijn met de hoge prijzen en ze het liefst lekker hoog houden. En als mensen voelen dat dit "de laagst mogenlijke" prijzen zijn, zullen ze ook voor deze prijzen blijven kopen en blijft het aanbod schaars.

We hebben met Intel gezien dat zodra er echt concurrentie komt, er blijkt dat de manufacturers gigantische winstmarges hadden welk plots wat kleiner kunnen.

Laten we ze niet te hard juichen als de lieve GPU boeren ons 4 jaar later dezelfde price-performance bieden als voorheen, en voor alle extra performance t.o.v. vroeger ineens een premium gaan vragen.
Van 1999 euro naar 1849 euro heeft echt geen drol met 'vrije val' te maken. Dat is een paar procentjes eraf.

Dan zouden de prijzen van televisie/smartphones continu in vrije val zijn. Totaal onzinnige clickbait voor een Plus artikel.
Hoe gaat dit verder? Op dit moment zijn verdere prijsdalingen eigenlijk niet mogelijk.
ctrl-f clickbait

Helemaal mee eens. Nieuwe kop die de lading wel dekt: Vrije val prijzen GPUs niet verder mogelijk.
Mijn 3070 TI is in vier maanden tijd van 1399 naar 890 euro nieuwprijs gegaan: dat is een verschil van meer dan 400 euro.

Misschien geen vrije val, maar meer dan 35% er af is het wel (itt een paar procentpuntjes). Een artikel is het wat mij betreft ook wel waard, zeker voor de mensen die aan het wachten waren met de hoge prijzen in december.
Het is maar wat je goedkoper noemt. Het us nog steeds veel te duur. Zelfs zwaar verouderde tweedehandse kaarten kosten hetzelfde of meer als een vergelijkbare nieuwe kaart zou moeten kosten.

En ga er maar vanuit dat die prijzen weer omhoog gaan. Lisa Su heeft al praktisch te kennen gegeven dat de RX7000 dit jaar nog uitkomt. Nvidia zal niet achterblijven. Momenteel wacht iedereen op ofwel de nieuwe kaarten, ofwel op verdere prijsdalingen. Dat is slechts een tijdelijke verlaging in vraag.

Zodra de RTX4000 en RX7000 uitkomen zal daar opnieuw een enorme run op komen. Die zijn direct uitverkocht, en dan barst het ook weer los op oudere kaarten. Voorheen zagen we de prijs van een tweedehands GTX1600 al verdubbelen ten opzichte van de adviesprijs. Die was destijds al 2-3 jaar oud. Nu zal de RTX3000 dus verdubbelen in prijs.

Ik heb argumenten gehoord dat het deze keer niet zal gebeuren, want binnenkort kan de RTX3000 niet meer minen. Dat is een zwak argument. De GTX1600 heeft nooit fatsoenlijk kunnen minen en verdubbelde ook. Oudere kaarten konden niet meer minen en schoten ook omhoog. Naast dat we nog helemaal niet weten wat de crypto wereld gaat doen. Het kan zijn dat ethereum toch niet proof of stake gaat, sat wordt nu toch al zo lang uitgesteld. En er kan zomaar een munt komen die op de RTX4000 goed te minen is, en dan heb je de beer al helemaal los. Maar zelfs zonder crypto is er al 2 jaar lang een idioot hoge vraag. Die gaat niet zomaar verdwijnen.
Gewoon bizar, als puber heb ik nog keihard lopen werken en sparen voor de Nvidia 5800 ultra van rond de 500 euro.
Echt he, 10 jaar geleden bouwde ik nog een high-end pc voor € 1.200 met het topmodel videokaart van dat moment. Voor € 1.200 koop je nu niet eens het topmodel videokaart en dan moet je de rest van de pc nog :')

Zelfs met 10 jaar inflatie zijn de prijzen ongekend. PC gaming is momenteel zo duur dat het voor pubers praktisch onbereikbaar is geworden. Zelfs een instap gaming videokaart (3060ti) kost je € 5- € 600.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 22 juli 2024 14:54]

Dromen kon toen nog echt! Maar precies wat jij zegt, slaat toch nergens meer op een game pc als puber is onbereikbaar zo.
Echt he, in de vakantie je helemaal de schompes werken in de supermarkt en dan had je na een goede zomer werken echt genoeg voor een leuke midrange game pc. Andere tijden zullen we maar zeggen. Een XSX is momenteel de beste koop als pc vervanger.
Ik ben zo'n persoon, wil al jaren een high-end pc bouwen om eindelijk ultra settings te draaien. Net voor de crisis had ik ongeveer genoeg, net iets te lang gewacht en nu is het weer onbetaalbaar. Gelukkig heb ik wel een ps5 maar hier zijn helaas veel games niet op te spelen. Nog maar wat jaartjes wachten dan :(
Instap 3060?! 😢 Kom ik aan met mijn 1080 wens 😭 die ik 2e-hands al te duur vindt...

Nee, die videokaartenmarkt is de weg kwijt.
Och, ik heb als puber nog een 3000 gulden PC gekocht, een 386. Later heb ik daar voor 1000 gulden nog een setje van 8 MB geheugen bijgehaald. 300 euro voor de geluidskaart, later nog een Voodoo, ook zoiets. En ja (uiteindelijk) allemaal zelf bij elkaar gespaard.
als 20-ger kocht ik de eerste kaart met 6 mb aan boord, de Canopus Pure 3D, https://www.tomshardware....or-card-reviews,42-4.html
om in Quake 2 het licht van een raket op de muur te kunnen zien en een 3D explosie. jaw dropping. Ik weet niet meer voor hieveel gulden }>

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 22 juli 2024 14:54]

Ah, bij mij was dat de Asus EN8800GTX, beest van een kaart voor die tijd. 15 jaar geleden alweer zo te zien... met inflatie correctie zou je daar nu € 643,59 voor betalen. Staat dus niet echt in verhouding met 1200 euro in deze tijd voor een 3080 serie.
Zelfs als dit doorzet denk ik dat vele mensen zoals ik denken: nou ja, leuk, maar het is nog altijd best wat geld, en wie wil er nu een gpu rond de adviesprijs van 2 jaar terug kopen als er eind dit jaar een nieuwe generatie wordt uitgebracht?

De rtx30 en Radeon 6000 series zijn echt een verloren generatie. Voor de lucky few boden ze erg mooie prestaties, maar voor het overgrote deel van consumenten bestonden deze GPUs simpelweg niet, de reviews konden even goed verzonnen zijn. En nu de kaarten leverbaar zijn wacht ik alweer liever op de rtx40 en Radeon 7000 serie. Ik wacht toch al twee jaar, wat is een extra half jaartje dan nog?
Precies dat dus. Zit al jaren te azen op een opvolger voor m'n 1060 6GB. Maar kosten/baten is dat gewoon een beste klus momenteel. Dan de resolutie maar wat omlaag ;)
Heb precies het zelfde. Had een 2de hands 1060 6GB gekocht en maak er goed gebruik van. Maar had die gekocht met de gedachten als de 3060 komt dan verkoop ik die weer. Voor VR is het wel handig een wat krachtiger gpu te hebben. Hoop dat de prijzen nog meer zakken en dan voor de zomervakantie eens kijken.
En wie zegt dat die nieuwe generatie wel voor adviesprijs te koop gaat zijn EN dat deze in de buurt van de huidige zal zitten? Je hebt mensen die al bijna 2 jaar wachten op een aankoop, en met zo een afwachtende houding gaan velen nooit nog een kaart kopen.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 22 juli 2024 14:54]

En wie zegt dat die nieuwe generatie wel voor adviesprijs te koop gaat zijn EN dat deze in de buurt van de huidige zal zitten?
De vraag is of nVidia durft NOG duurdere kaarten in de markt te zetten. De prijzen zijn nu al debiel, gaan ze serieus een RTX 4060 met een adviesprijs boven de 800 euro lanceren?

Er zit een limiet in wat klanten kunnen betalen, en die is echt bereikt nu. Ik ken genoeg PC gamers die dan maar een Xbox Series S gekocht hebben: die is verkrijgbaar en kost een derde van een degelijke GPU. En wie wat meer geduld heeft koopt een series X of PS5.

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 juli 2024 14:54]

Ja hier toevallig zo iemand; een X gekocht en daardoor geen behoefte meer aan een nieuwe GPU. Gamen op de bank bevalt me zoveel beter dan maar weer achter die pc :)

Het valt me wel op dat de low end kaartjes totaal niet lijken te dalen in prijs, zoals de GT1030. Maar misschien volgen die later. Ik zoek nog een goedkope manier om mn HTPC naar 4k60 te tillen :) maar vertik het om 100+ euro ervoor te betalen. Vooral omdat die kaarten gewoon oud zijn inmiddels.
Dit is misschien een optie? V&A aangeboden: XFX Radeon RX 460 Heatsink 2GB (Passief gekoeld, RX-460P2H V2...

Of voor net 100 euro de refresh met dubbel zoveel geheugen: V&A aangeboden: ASRock Phantom Gaming Radeon RX560 4G (14 CU)

De RX 460 heeft als ik me niet vegis HDMI 2.0 en HEVC 10bit decoding (check dat even voor de zekerheid) en is dus ideaal voor een HTPC.

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 juli 2024 14:54]

O ja thanks! Zoiets zou ook nog kunnen inderdaad :)
Bij de 560 4GB kan enkel afgehaald worden (niet verzonden) en er staat ook: "De status van deze advertentie is 'Vervallen'."
Momenteel is de 460 2GB niet vervallen en is verzenden ook mogelijk.
Deze is perfect voor 4k/60fps

Zelf heb ik een XFX 460 4GB. (was toen de goedkoopste optie met HDMI 2.0 buiten het 2GB model dat toen maar 15€ goedkoper was)
De vraag is of nVidia durft NOG duurdere kaarten in de markt te zetten
Zolang ze de kaarten kwijt kunnen is er voor mij geen twijfel mogelijk dat ze dit gewoon aandurven, waarom ook niet? er zal wellicht minimale woede zijn op internet, maar de echte fans kopen ze toch wel op
Het is puur anekdotisch, meer heb ik niet natuurlijk, maar ik zie nu dus al redelijk wat mensen overstappen van PC naar console door deze prijzen.

Als nvidia de markt wil opbranden door tijdelijke hebzucht is dat natuurlijk hun vrije keuze.
Yes, ben ook overgestapt, bevalt heel goed. Ik ga niet meer terug naar PC. Korte laadtijden, graphics zien er top uit op PS5, geen gedoe met componenten updates of oververhitting.
Dit dus. Zou me niets verbazen als de adviesprijs makkelijk 200-300 euro hoger ligt bij de 4000 series dan de huidige series. Persoonlijk haalt me dat niet uit maar ik denk dat mensen serieus onderschatten hoeveel de volgende series gaat kosten.
Ik vrees er ook voor. langs de andere kant is het ook wel zo dat veel gamers een nieuwe GPU hebben gekocht aan het begin van de Covid. Mogelijk is de vraag naar de 4000 reeks wat lager dan gewoonlijk. Niet iedereen koopt om de twee jaar een nieuwe GPU.
En als Intel zich enigszins gunstig prijst kon dat ook nog wel eens gevolgen hebben. Vooral als ze ook voorraad hebben.
Uiteindelijk is het instapmodel vanzelf sneller dan wat ik nu heb. Die RX 6500 XT a 200 euro lijkt al redelijk eind op weg te zijn, geef het nog een paar generaties en het is een upgrade voor m'n Fury :+

Ik heb dat ding nieuw voor 315,- gekocht, ooit, uitlopend model toen. Voel er weinig voor om 800-900 euro te betalen voor een echte upgrade of 500 voor een kleinere stap. Enige wat jammer zou zijn, is als de magische rook zou ontsnappen. Maar met deze markt zou zelfs dat vooral keuze zijn tussen eindelijk eens een Xbox of dan maar gewoon tijdje retro gamen op de iGPU.

De low-end kruipt iedere generatie gewoon braaf mee met de steeds krachtigere high-end, he, uiteindelijk vindt die groep wachtenden vanzelf een nieuw thuis.
Eens, maar er is ook nog de 2e hands markt. Ik vraag me af of de crypto miners hun kaarten nog gaan verkopen, vooral na de ethereum switch, en wat dat gaat doen…
Vraag is ook of je een tweedehands GPU wil die maanden achter elkaar 100% gedraaid heeft. Daar is ook niet iedereen even happig op.
De meeste miners undervolten hun kaarten en draaien heel koel , dus zo slecht zijn ze niet .
Er zal wel wat performance verlies ziin na jaren , er is vast ergens wel een artikel te vinden over 'GPU slijtage na mining'
die slijten niet, de GPU heeft dezelfde performance. Jouw CPU wordt toch ook niet trager met de jaren?? (nota: tenzij security patches)

het enige wat je eventueel moet vervangen, is de ventilator (wegens veel draaiuren). Daar zitten lagers in, welke wel eens verslijten.

Caps op het PCB eens nakijken kan ook geen kwaad (voor stabiele spanningen), maar kans is groot dat die nog goed zijn. Tenzij ne crappy farm met veel te hoge temperaturen, maar da's niet de standaard

Dus kortom: aan een laag genoeg prijs, zijn deze GPUs interessant.

[Reactie gewijzigd door ouhaha op 22 juli 2024 14:54]

die slijten niet, de GPU heeft dezelfde performance. Jouw CPU wordt toch ook niet trager met de jaren?? (nota: tenzij security patches)
Een moderne CPU die zelf zijn kloksnelheid bepaald waarschijnlijk wel. Ik weet niet wat ze precies als inputs gebruiken daarvoor, maar goede kans dat het een intern circuitje is wat ook lekker mee-slijt met de rest, en daardoor hij steeds wat langzamer zal worden. Of het significant is, is een tweede. Maar transistor op een chip slijten wel zeker.
mja failures rates zijn belachelijk laag op CPUs. En performance verandert niet...

wat er kan gebeuren is vuil in de koeler, en daardoor warmer, en daardoor trager (gebeurt vaak in laptops).
stofzuiger erop, en de gehele performance is terug.

Er zijn in mijn geweten geen CPUs welke trager clocken met de tijd om "niet kapot te gaan". Non-sense verhaal.

Sorry maar mijn bijna 20 jaar oude Intel laptop van 1.6GHz is vandaag nog altijd 1.6GHz effectief.

De meest voorkomende slijtage dat je op transistor niveau hebt, is elektromigratie, maar dat zorgt niet voor tragere performance... Toch niet bij normaal gebruik. Ga je spanningen verhogen (=buiten spec) dan ja, kan het sneller kapot gaan.

Wat ik nog gezien heb is GPUs, welke door warmte/koude cycli problemen op package niveau hebben, waardoor de verbindingen (packaging, niet silicium) kapot gaan. Eigenlijk de solderingen. Effe reflow en het ging terug als een zonnetje.
De meest voorkomende slijtage dat je op transistor niveau hebt, is elektromigratie,
En NBTI, PBTI, etc. Ligt maar aan omstandigheden wat dominant is. En eletronmigratie levert wel degelijke tragere performance op. En uiteraard zijn ze erop ontworpen om hun normale levensduur het goed te doen, maar daar wordt niet uitgegaan van dat ze permanent 100% van de tijd draaien.

Hoeveel de impact onder de streep is, geen idee. Zal vast niet zo groot zijn. Maar de stelling dat ze niet slijten is onjuist.
mja in theorie heb je gelijk, in de praktijk zo goed als niet. het is niet helemaal zwart-wit :)
relatief met alle andere failures modes (voeding, vuil, mechanische ventilatoren, ...) is het te verwaarlozen.

een van mijn statements blijft geldig: voor een goeie prijs zeker te overwegen :)
Klopt eens. En al die slijtage dingen zijn gerelateerd aan temperatuur, denk de meeste zelfs exponentieel. Dus een koel draaiende GPU omdat hij undervolt is scheelt ook zeker. Maar de vraag is dan wel weer of de random GPU bij een puber thuis die stiekem mined op kosten van zijn ouders ook undervolt is ;) .

Maar inderdaad, ik zou niet direct daarop een GPU laten schieten tegen een goede prijs.
Een keertje de thermische pasta (als dat een goede vertaling is van thermal paste) vervangen kan ook geen kwaad. Goedkope uitgedroogde pasta kan thermisch best slecht zijn, en in het ernstige gevallen kan het zelfs scheuren enzo (hoewel het koelblok meestal wel behoorlijk hard op de GPU gedrukt wordt volgens mij).

RAM gaat soms wat makkelijker stuk, maar ik heb ook nog RAM modules liggen die een decennium oud zijn en nog werken.
ja dat valt ook nog te veranderen zonder al te veel problemen/kosten
Wel eens een ruimte geweest waar zo'n mining rig draait? Das echt gevalletje subtropische zwemparadijs.
Maar de kaarten zelf draaien bij miners vaak koeler dan dat ze doen in gaming rigs, dat de ruimte waar ze staan warmer wordt komt natuurlijk gewoon omdat het zoveel kaarten zijn.
Zeker, maar ook juist daarom wil je niet dat je kaarten zo warm lopen omdat je anders hashrate kwijt raakt aan throttling.
Het is meer dat de kaarten lang draaien en er netto heel veel energie wordt verstookt waardoor je ruimte gewoon langzaam op die hogere temperatuur komt te liggen. Maar dat is niet noodzakelijk heel veel warmer dan geen gesloten game PC case met matige airflow.

Als ik de fans van m'n loop uit zet en de PC niet zwaar belast, dan is de case na een tijdje ook 45C. En dan kan je nog steeds prima de CPU een minuutje volle kracht laten rekenen. Je kunt ook prima een uurtje gaan gamen vanuit die situatie, maar dan loopt je GPU opeens 1315mhz ipv 1980...
Linus heeft hier een leuke video over gemaakt
Het grootste probleem is de lokatie waar ze de rig's meestal hebben staan.
In vochtige kruipruimtes of onverwarmde schuren/loodsen.
De werking van die kaarten is meestal wel ok, alleen zit er vaak roest in de poorten.
Ook weleens mining kaarten gezien met roest op de soldeerpunten.
De GPU wordt undervolt en soms underclocked, maar het geheugen wordt hard overclocked, omdat daar winst in zit. De vraag is dus niet of de GPU-chip zelf nog goed is, maar of het geheugen nog goed is. En zelfs als de geheugenchips nog ok zijn, is het de moeite om de thermal pads van de geheugenchips na te kijken of te vervangen.
En toch hebben die GPU's niet echt op 100% gedraaid, want ze zijn vaak underclocked als ik het goed heb.
Dat hoop je maar weet je natuurlijk niet.
Niks is 100% zeker maar dat geld ook als je tweedehands “gaming” kaart over neemt. Als je RTX kaarten uit hoog segment koopt kan je vrij zeker van zijn dat die underclockt en undervolt zijn geweest om energie en VRAM temperatuur in bedwang te houden. Anders krijg je lage hashrate wegens thermal throttling van de VRAM.Core temperature is zelfs zelden boven 50C. Als je een kaart koopt voor 2000€ dan wil je ook als miner dat die paar jaar mee gaat om je investering eruit te halen. Dus het is echt niet per definitie zo dat mining karten slechter zijn dan kaarten waarop is gegamed.
Undervolten geeft ze meer winst gezien de kaarten minder stroom verbruiken en evenveel verdienen.
In meeste gevallen is het zo, gpu overklokken heb je niets aan met minen, miners willen juist zo hoog mogelijk efficientie.
Mensen zijn niet happig op die kaarten als ze weten dat ermee gemined is.
Ze zijn gebruikt voor zaken waar ze oorspronkelijk niet voor bedoelt zijn, de kaarten stonden vaak 24/7 aan ipv als je klaar met gamen de pc uit zet.

Ofwel ze zijn vaak "versleten" of gaan snel kapot na aanschaf van een gebruikte kaart.
Gewoon om het idee al ook al zou een cryptominer die de kaart probeerd te verkopen niet gaat toegeven.

De kaarten moeten wel heel goedkoop zijn wil ik het risico nemen, desnoods betaal ik 10x meer voor een nieuwe kaart met garantie en weet dat er niet mee gerotzooid is.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 14:54]

Ofwel ze zijn vaak "versleten" of gaan snel kapot na aanschaf van een gebruikte kaart.
Dat is niet waar en ook al meerdere malen bewezen
Zolang de kaart goed onderhouden is geweest is het eigenlijk helemaal geen probleem

Natuurlijk wil je dan wel dat de prijs er naar is
Zo heb ik nog jaren plezier gehad van een R9 290 die ook jaren had lopen minen
Helaas is dit wel de werkelijkheid, je kan gerust een keertje geluk hebben.

De fabrikant heeft ze nooit ontworpen voor deze doelstelling, minen valt niet onder normaal gebruik, dit is net zoiets als een gebruikte vrachtwagen kopen die altijd overbeladen heeft rondgereden, je kan geluk hebben maar vaak pech.

Als koper neem je een behoorlijke risco, zeker omdat een verkoper vaak niet eerlijk is daarover is want hij/zij weet ook dat zijn kaart dan minder waard is om te verkopen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 14:54]

De GPU core heeft inderdaad niet op 100% gedraaid en vaak underclocked en undervolted, máár het geheugen is vaak zeer zwaar belast geweest met een eventuele of zelfs waarschijnlijke overclock en overvolt erbij, want dat is waar ETH mining zijn prestaties haalt: geheugensnelheid.

Het kan dus best zijn dat het geheugen zodanig belast is geweest op hoger-dan-ideale temperaturen waardoor de chips versleten zijn en binnenkort last beginnen krijgen van instabiliteit bij stock voltages en clocks.

Exact hetzelfde probleem als vroeger met de GPU cores, maar verschoven naar de geheugenchips van de GPUs.
Voor een prijs die er ook naar is waarom niet, heb hier zelf veel ervaring mee. Niet mechanische dingen zoals chips slijten niet echt. Wel eens problemen gehad met ventilatoren die aan begonnen te lopen maar dat was echt met heel goedkoop spul van Sapphire en jaren geleden. Inmiddels investeren ze daar bij de videokaart fabrikanten ook meer in.
Ik heb zelf een rx580 die eerst 2 jaar heeft lopen minen, en nu draait ie al 3 jaar zonder problemen in mijn pc. Zolang de kaarten niet worden blootgesteld aan extreme hitte of vocht zou er geen probleem mee moeten zijn.
Die ethereum switch waar ze het al 3 jaar over hebben? Het zou in december 2020 al live gaan. Nu u geven ze mid 2022 aan . Ik denk dat dit weer uitgesteld wordt.

Zo niet, dan kunnen we in augustus voor weinig weer kaarten kopen O-)
Is ondertussen live op het testnet. Dus augustus 2022 lijkt zeer aannemelijk.
Ik voorspel dat AMD en NVIDIA eerst nog deze generatie gaan melken omdat ze dan genoeg productie kunnen gaan draaien voor een uitgestelde next gen launch in 2024. Mensen willen zo graag een nieuwe GPU dat als de prijzen wat gaan zakken, mensen alsnog gaan kopen, ongeacht wat ze nu roepen.
Zo sta ik er ook in, verder vind ik ook dat er weinig nieuws uitkomt dat mij motiveert. Een nieuwe GPU aanschaf ging bij mij meestal gepaard met de release van een nieuwe game.
100% mee eens, ik wacht ook op de AMD Radeon 7000 serie, zitten paar stoere kaarten tussen, laten we hopen dat de prijzen meevallen, dan gaan we een mooie slag maken voor komende jaren. Kan niet wachten totdat AMD weer met een mooie presentatie komt.
Allemaal leuk en aardig dat de volgende generatie gpu's om de hoek komen kijken, maar zet je verwachtingen niet zo hoog. Je kan beter msrp of dichtbij msrp kaarten kopen van de huidige generatie, want de kans is groot dat er ook een tekort is aan videokaarten voor de volgende generatie. Geruchten gaan rond dat ze een enorme performance boost krijgen ten opzichte van hun voorgangers. Vergeet ook niet dat ze nog waarde hebben als de opvolgers de markt betreden, dus verkopen kan altijd.
Dat is elk jaar het "gerucht" en elk jaar zijn het weer vertekende marketing cijfers.
Zelfs als dit doorzet denk ik dat vele mensen zoals ik denken: nou ja, leuk, maar het is nog altijd best wat geld, en wie wil er nu een gpu rond de adviesprijs van 2 jaar terug kopen als er eind dit jaar een nieuwe generatie wordt uitgebracht?

De rtx30 en Radeon 6000 series zijn echt een verloren generatie. Voor de lucky few boden ze erg mooie prestaties, maar voor het overgrote deel van consumenten bestonden deze GPUs simpelweg niet, de reviews konden even goed verzonnen zijn. En nu de kaarten leverbaar zijn wacht ik alweer liever op de rtx40 en Radeon 7000 serie. Ik wacht toch al twee jaar, wat is een extra half jaartje dan nog?
Uitstelgedrag zal de markt niet of in ieder geval maar weinig beïnvloeden. Het bewijs daarvoor is denk ik wel terug te vinden in het feit dat nu ook al de oudere kaarten -zelfs als tweedehands- niet zelden tegen bedragen van boven de (toenmalige!) verkoopprijs van eigenaar verwisselen.

We kunnen dus met ze allen wel gaan wachten tot de RTX40- en Radeon 7-serie op de markt komen, maar de prijzen van de huidige generaties zal pas gaan dalen als óf de vraag afneemt óf het aanbod toeneemt.
Zelfs als dit doorzet denk ik dat vele mensen zoals ik denken: nou ja, leuk, maar het is nog altijd best wat geld, en wie wil er nu een gpu rond de adviesprijs van 2 jaar terug kopen als er eind dit jaar een nieuwe generatie wordt uitgebracht? De rtx30 en Radeon 6000 series zijn echt een verloren generatie. Voor de lucky few boden ze erg mooie prestaties, maar voor het overgrote deel van consumenten bestonden deze GPUs simpelweg niet, de reviews konden even goed verzonnen zijn. En nu de kaarten leverbaar zijn wacht ik alweer liever op de rtx40 en Radeon 7000 serie. Ik wacht toch al twee jaar, wat is een extra half jaartje dan nog?
Precies. Ik heb nu al zolang gewacht, dan kan dat half jaar tot de nieuwe generatie uitkomt er ook nog wel bij. Dan even afwegen of die de moeite waard zijn. En wat prestaties van de huidige generatie betreft, ze doen het goed, maar het is ook weer niet 1080Ti goed, en zeker niet qua prijs/prestatie verhouding. Al met al hoef ik deze huidige generatie niet eens meer en blijf ik nog wel even op mijn 1080Ti.
maar het is ook weer niet 1080Ti goed, en zeker niet qua prijs/prestatie verhouding.
En ZEKER niet als je naar performance per watt kijkt. Voor de huidige generatie heb je mogelijke ook een nieuwe voeding nodig.
Nou de prijzen moeten echt nog een keer halveren, een 3070TI voor 829,- keep on dreaming
dat betreft
Inderdaad, in 2017 heb ik een 1080ti gekocht voor €829 (wat ook al veel duurder was dan de generatie ervoor). Nu is de adviesprijs voor een 3080 ti €1269. Kortom, 53% hoger dan de 1080 ti.
Dan kunnen ze wel zeggen dat de adviesprijzen 'onhaalbaar' zijn, maar ergens in de ontwerp-/productieketen gaat er dan wat fout.
Wordt de adviesprijs van de 5080ti dan €1941? En van de 7080ti dan €2970?
ik kocht jaren geleden een Nvidia 780 OC3 ,, pas met BF6 komt ie te kort daar betaalde ik nieuw 450,- voor afgezet tegen al die jaren dat ik hem heb goed besteed , maar voor die 450 krijg ik geen x80 reeks, niet eens een x50... terwijl die niet zolang mee zullen gaan....

dat met die niet voor adviesprijzen kunnen leveren heeft puur te maken dat iemand er een marge opplakt en denkt dat de sky is the limit
het feit dat deze kaarten stroom vreten en de nieuwe generaties aan de horizon verschijnen zal daar ook wel voor iets tussen zitten.
het feit dat deze kaarten stroom vreten en de nieuwe generaties aan de horizon verschijnen zal daar ook wel voor iets tussen zitten.
High end kaarten van nieuwe generaties verbruiken altijd meer stroom dan equivalente kaarten van de voorgaande generatie (daarbij tellen we niet mee een variant van een kaart van een bepaalde generatie gemaakt op een kleiner procedé).
Juistem.

2010: De HD6970 aan 250W
2012: De HD7970 GHz edition aan 300W.
2013: De R9 290X aan 290W
2015: De R9 390X aan 275W
RX400/500 waren geen high end.
2017: De Vega64 aan 295W
2019: De Radeon VII aan 295W
2020: De Radeon 6900XT aan 300W

Even tellen. Da's.. 50W erbij in 10 jaar als we de 2012 sprong naar 300W negeren. Het is zeker geen vaste trend dat high-end kaarten elk jaar méér verbruiken. Voor 2010 zal er zeker wel een groei naar die 250-300W geweest zijn, maar sindsdien is dat niveau niet echt vast doorbroken. Er zijn ook uitschieters bij, ofwel aftermarket overgeklokte versies ofwel dual-GPU dingen .

Wat me wél een trend lijkt is dat de niet-highend kaarten veel grotere koelers hebben gekregen en standaard hoger geklokt worden om zoveel mogelijk performance uit een kleinere chip te halen. Zelfs een 3060 non-Ti zit al op 170W. Een RX6600XT op 160W en een RX6700XT op 230W.

Een HD7790 zat nog op 85W en een HD7850 zat op 130W, beide met een relatief kleine koeler met 1 ventilator. In team groen had bvb een GTX660 ook een TDP van 140W.

Dat laatste lijkt me misschien ook wel logischer. Met ervaring/ontwikkeling wordt de koeltechniek om die vermogens af te voeren goedkoper en toegankelijker en is voordeliger voor de fabrikant om die route op te gaan. Bij de highend worden de limieten van de koeling pas getest.
Het is zeker geen vaste trend dat high-end kaarten elk jaar méér verbruiken.
Ik zei niet elk jaar, maar van generatie op generatie (nieuwe architectuur), daar zit over het algemeen meer dan een jaar tussen.
Nieuwe architectuur houdt oa in dat er meer transistors op de chip zitten die bovendien hoger worden geklokt zodat er ondanks een kleiner procedé wel meer vermogen wordt verbruikt.
Je noemt zelf ook vooral voorbeelden van nieuwe kaarten die meer vermogen gebruiken dan hun equivalente voorgangers. De lange termijn trend is zeker niet dat vermogen gelijk blijft of daalt.
Dat laatste lijkt me misschien ook wel logischer. Met ervaring/ontwikkeling wordt de koeltechniek om die vermogens af te voeren goedkoper en toegankelijker en is voordeliger voor de fabrikant om die route op te gaan. Bij de highend worden de limieten van de koeling pas getest.
Lijkt je logischer dan wat?
Al die extra koeling bij nieuwere kaarten is nodig omdat die kaarten meer vermogen gebruiken dan voorgaande generaties - oa omdat zoals je zelf ook aangeeft, die hoger geklokt worden om zoveel mogelijk performance uit een kleinere chip te halen (waar ondanks de kleine afmetingen wel meer transistors op zitten dan de voorgaande generatie).
Ik toon specifiek dat we 10 jaar geleden óók al 300W kaarten hadden. Daarvoor was er wel een evolutie, maar in die tijd is die er niet echt geweest. Ik vermoed ook wel deel dat dit gewoon met PCI-E stekkers te maken heeft. Recent kwam Nvidia in het nieuws met een nieuwe stekker om voorbij dergelijke limieten te geraken.
Punt blijft wel dat we al een decennium op dezelfde limiet zitten en de performance inderdaad komt uit architecturale en procesverbeteringen. Elke keer als de fabricatie meer snelheid toelaat wordt er wel weer naar die power limiet toegewerkt. Maar een trend inzake verbruik zie ik in de highend echt niet. We zitten echt al 10 jaar rond die lijn te dansen.

Stukje van wikipedia:
A full-sized ×16 graphics card[22] may draw up to 5.5 A at +12 V (66 W) and 75 W combined after initialization and software configuration as a "high power device".
Optional connectors add 75 W (6-pin) or 150 W (8-pin) of +12 V power for up to 300 W total (2 × 75 W + 1 × 150 W).
PCI-E slot: 75W. 2x 8pin: 300W. Totaal max 375W. Liefst met nog een beetje speelruimte.

Het lijkt me logischer dat midrangekaarten nu ook op energiezuipend vlak uitgeperst worden naar boven in plaats van dat de highend dat doet omdat daar dus nog meer speelruimte zit in die energievoorziening en koeling.

Kijk naar die 10 jaar oude HD7970, nauwelijks kleiner dan een moderne high-end kaart. Kijk dan naar die HD7790: half zo kort en breed (niet de "OC" versies). Een moderne RX6400 komt in de buurt ja, maar dat is wel enkele treden lager qua positie.

Dus ja, de midrangeperformance wordt nu blijkbaar liever gehaald met meer vermogen en koeling dan 10 jaar terug. Op high end lopen we gewoon tegen de limieten van bestaande voedingsstekkers en koeling (in een bepaald formaat).
Een grote reden waarom is vermoedelijk dat Eth zijn laatste test voor de proof of Stake merge voor Eth 2.0 heeft doorstaan. Eth 2.0 is op dit moment geen speculatie meer, maar een feit wat dit jaar gaat gebeuren. Voor degene die niet weten wat Eth 2.0 is, het is een update die oa van Etherium een proof of Stake token maakt, en je feitelijk niet meer kan minen.

Dat betekend dat veel serieuze miners (met b.v 10.000 videokaarten) begonnen zijn met de verkoop van hun videokaarten. Als ze te lang wachten kunnen ze videokaarten maar voor dumpprijzen kunnen verkopen. Dit veroorzaakt veel aanbod waardoor prijzen van nieuwe kaarten ook zakken.

Er is dus een kans dat prijzen nog lager kunnen uitvallen, en als je wacht kan het zijn dat je voor nog betere prijzen een kaart kan kopen. Echter moet je ook niet vergeten dat er nog geen vaste datum is gegeven voor Eth 2.0, dus met heeeeel veel pech word het alsnog uitgesteld, hoewel dat bijna niet mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 22 juli 2024 14:54]

Eth 2.0 is op dit moment geen speculatie meer, maar een feit wat dit jaar gaat gebeuren.
Dit zegt men echt al sinds Peercoin (10 jaar geleden). Zeker, we komen er steeds dichterbij maar harde datums roepen is iets dat al jaren gebeurt.

Daarnaast zijn er genoeg andere minable coins buiten ETH.
Denk dat het niet zo'n vaart zal lopen eerlijk gezegd.
Dat het testnet van proof-of-stake geslaagd is, is wel significant voor de release van Eth 2.0. Maar we zullen zien.

Welke mining tokens zijn dan nog relevant? Rvn en ETC kan ik niet serieus noemen, en het minen van BTC heb je specifieke hardware nodig.
https://whattomine.com/

genoeg andere hash dingen dat nog geen PoS doen... werkenden met ZelHash, CryptoNightGPU, ProgPow, ...

Het zou me trouwens niet verbazen als er extra ETH-like coins komen, die op PoW blijven.

ETH 2.0 ging vorige zomer al "anders veranderen"... niet dus.
veel serieuze miners zijn absoluut nog niet begonnen met verkopen van hun videokaarten. Eerder de zeer oude of de minst interessante zullen ze weg doen vervangen.

De meeste kopen veelal geen kaarten meer bij, dat is het grote verschil tov 3tal maanden geleden.

Mooi clickbait van Tweakers... maar als je goed kijkt naar de verhoudingen van prijs momenteel dan zie je dat de kaarten met beste prijs/prestaties nog steeds heel wat duurder zijn. Diegene die dichterbij hun msrp komen zijn de kaarten minst in balans prijs/perf de 3080ti is daar het beste voorbeeld van (opgeklopte MSRP prijs van nvidia). Anderszijds is de 6500XT gewoon een heel slechte kaart.

Algemeen was de MSRP van de nieuwe kaarten ook hoog en dit zal zeker bij volgende generatie niet beter zijn
Ook zijn de prijzen van crypto een flink tijd met constant stijgen gestopt. Dus speculeren op de stijging is veel minder aantrekkelijk

Maar net vandaag stijgen ze weer naar nieuwe records.
Ik heb maart 2020 een systeem laten bouwen bij alternate ( ja ik weet het een echte Tweaker bouwt hem zelf :+ ) met een Ryzen 3600 en RTX2070Super.

Dit is de beste en meest lucky beslissing geweest van de afgelopen jaren wat hardware betreft.
En ja die 30xx serie heb ik dus ook totaal aan mij voorbij laten gaan.

Wellicht als de 40xx serie niet ook 50-100% over MSRP gaat dat ik daar over na ga denken.
Gelukkig gaat de MSRP dan gewoon 150% zijn van de MSRP van de 30xx kaarten :+
Ik kocht een 2080TI vlak voor de aankondiging van de 3000 series. Dat was echt een rollercoaster ride voor mij. 1200 euro voor betaald destijds, en daarna zou er een significant goedkopere kaart uitkomen met dezelfde performance. In praktijk is die kaart er nooit geweest voor die prijs.
lol .. Ik heb gewoon m'n 3080 kunnen kopen op amazon voor +-820 :+
Enkele vrienden hebben ook een 3080 weten te bemachtigen voor 800-900
Ik heb precies hetzelfde gedaan maar dan wel zelf gebouwd. Zelfs een FE rechstreeks vanaf de site kunnen bestellen. Ik snap dat iedereen graag 60fps op 4K wilt gamen maar een 2070(super) is vaak meer dan genoeg voor de meeste games.
Interessant artikel. Ik ben benieuwd hoe het straks met de nieuwe generatie videokaarten gaat. Waarschijnlijk zullen ze in hun adviesprijzen wel rekening houden met de dan geldende situatie. Het zou voor de consumenten fijn zijn als de productie dan wel voldoende is. Ook bij AMD, die er dus nog steeds moeite mee heeft.

[Reactie gewijzigd door Opxah op 22 juli 2024 14:54]

Zal volgens mij afhangen van de prestatie winst. Maar ik verwacht dat die een stuk minder zal zijn. We hebben net een nieuwe generatie nieuwe consoles en dat gaat ongeveer de standaard zijn voor de komende jaren
Consoles zijn nooit de standaard. Op pc wordt meestal toch graag de technische max geshowed. Zie bijv Crysis toen.
Crysis zie ik toch eerder als een uitzondering. De engines van de meeste games focuses toch echt wel op de console en dan iets betere graphics / performance op de pc.
Dat denk ik niet, alleen veel grote gamebedrijven krijgen flinke kapitaalinjecties van consolemakers om exclusives te maken.

Ik denk wel dat er een heleboel market share gewonnen is ten opzichte van PC gamers door de console wars en de verbeteringen die continu doorgevoerd worden. Je kunt steeds meer met een console tov vroeger.
Ik denk wel dat er een heleboel market share gewonnen is ten opzichte van PC gamers door de console wars en de verbeteringen die continu doorgevoerd worden.
Dat valt dus best mee. Mobiele gaming heeft een gigantische groei meegemaakt en blijft dat voorlopig doen. PC-gaming en consolegaming is praktisch hetzelfde gebleven t.o.v. elkaar. Vergeet niet dat de beschikbaarheid van nieuwe consoles ook niet je van het was en is.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 25604 op 22 juli 2024 14:54]

Naar mijn ervaring met meerdere multiplatform releases zijn er bepaalde zaken die geoptimized worden voor de laagste SKU mbt performance. Als voorbeeld het aantal overlapping lights in bepaalde scenes worden terug geschroeft afhankelijk van of de minst performant SKU de framerate target haalt ja of nee. Dit heeft wel degelijk invloed op hogere SKU's, waaronder PC, gezien in mijn ervaring simpelweg de tijd er niet is om per SKU extra werk te gaan verzetten. Je hebt dan bijvoorbeeld wel hogere resolutie shadows maar het aantal lights blijft gelijk. Zo ook bijvoorbeeld distance fading van lights, zit meestal een multiplier op afhankelijk van de setting maar het gros van het werk word gedaan gebaseerd op de zwakste SKU.

Kan zijn dat die approach specifiek is aan de studios waar ik mee gewerkt hebt maar... my 2 cents :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.