'AMD, Apple en Nvidia willen minder chips afnemen van TSMC'

AMD, Apple en Nvidia willen dat TSMC minder chips voor ze gaat maken, meldt DigiTimes op basis van eigen bronnen. AMD en Apple gaan daadwerkelijk minder chips krijgen van TSMC, maar TSMC zou dit niet voor Nvidia willen doen.

De vraag naar consumentenproducten als smartphones en pc-componenten is in de laatste maanden sneller dan verwacht gedaald, zeggen de DigiTimes-bronnen. Daarom hebben fabrikanten nu te veel voorraad en dalen de prijzen van deze producten. Om het dalen van de prijzen tegen te gaan, hebben fabrikanten TSMC gevraagd minder chips te maken.

Zo was Apple initieel van plan om een eerste batch van 90 miljoen iPhone 14-smartphones te maken, maar dit zou het bedrijf inmiddels met tien procent hebben verlaagd. Apple heeft TSMC daarom gevraagd minder chips te maken.

AMD heeft de chipfabrikant gevraagd 20.000 minder 6nm- en 7nm-wafers te maken in het laatste kwartaal van dit jaar en het eerste kwartaal van volgend jaar. Deze chips worden in processors en gpu's van de fabrikant gebruikt. De bestellingen voor 5nm-chips heeft AMD volgens de bronnen niet verlaagd.

Ook Nvidia zou TSMC hebben gevraagd minder chips te leveren, maar dit wilde TSMC volgens de bronnen niet. Nvidia betaalde TSMC juist extra om verzekerd te kunnen zijn van capaciteit, nadat het eerder chips door Samsung liet maken. Nu heeft Nvidia echter nog te veel gpu's van de huidige generatie in voorraad en worden tweedehandse miningvideokaarten verkocht, omdat het minder rendabel is om cryptovaluta te minen.

Het gaat om een bestelling van 5nm-chips voor de RTX40-serie-gpu's, die Nvidia wilde verkleinen. TSMC wil dit volgens DigiTimes niet doen, maar stelt in plaats daarvan voor om de productie met een of twee kwartalen uit te stellen, tot het eerste kwartaal van volgend jaar. Daarbij is Nvidia wel verantwoordelijk voor het zoeken naar een andere klant die de vrijgekomen productiecapaciteit van TSMC kan gebruiken.

Ondanks de verminderde vraag van de drie bedrijven blijft TSMC volgens de DigiTimes-bronnen positief. De vraag uit de auto- en supercomputersector blijft sterk; in sommige gevallen is de vraag groter dan wat TSMC kan produceren.

Door Hayte Hugo

Redacteur

01-07-2022 • 16:10

122 Linkedin

Reacties (122)

Wijzig sortering
Je zou ook wel zot moeten zijn om nu een nieuwe GPU te kopen van 2 jaar oud die nog duurder staat dan de richtprijs, wetende dat er binnen enkele maanden een nieuwe generatie uit komt. Tegen dan is de waarde van je GPU waarschijnlijk meer dan gehalveerd.
Meestal komen eerst de high-end kaarten. Bijvoorbeeld een 4080. Daarnaast is de vraag bij launch eigenlijk altijd hoger dan het aanbod. Het kan dus best nog wel een jaar duren voor je een betaalbare 4xxx serie in het midden segment gaat tegenkomen.
Nog een maandje wachten, de prijzen zakken vanzelf wel. Ze zijn naar mijn mening nog steeds veel te hoog vergeleken met bijvoorbeeld de Pascal generatie of bij AMD Polaris/Vega.

De prijzen in Duitsland bij bijvoorbeeld Mindactory zitten veel dichter tegen een schappelijke prijs aan. In Nederland betaal je zo'n 10-20% meer. Het is dat ze niet meer naar Nederland versturen anders had ik daar een kaart gehaald.

Een videokaart is nog steeds een luxe product; ik kan net zo lang wachten als nodig is tot die prijzen zakken. Ze mogen van mij best nog een stukje onder MSRP zakken.
Mee eens, we moeten echt niet blij zijn dat we nu 3 jaar na introductie die kaarten kunnen kopen voor introductieprijs, daar mag nog 50% vanaf, 3 jaar oude technologie dan is 50% van nieuwprijs nog aan de hoge kant zelfs. Ook van die miners die denken voor hun met 3 jaar geminde rtx3070 nog 600 euro te kunnen krijgen, te grappig voor woorden.
Tellen de jaren dubbel als je minet? De RTX 3070 kwam uit op 28 oktober 2020.
Zolang de energieprijzen hoog zijn zal crypto minder interessant zijn en hopelijk de volgende generatie kaarten beter beschikbaar. Zodra crypto echter weer lucratiever wordt om te minen begint het feest weer dus mocht dat zover komen (waar het voorlopig niet op lijkt) dan zou ik het iig in de gaten houden.
Om het dalen van de prijzen tegen te gaan? Ze zitten nog nieteens volledig op MSRP in alle gevallen... :'(

Voorbeeldje, de MSRP van de 3070 is 499 USD. vanafprijs in nederland is 600+ euro...

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 1 juli 2022 16:16]

Het vervelende is dat we hier met invoer en meegerekende BTW zitten. De MSRP in dollars is zonder belasting, omdat dat in de VS gebruikelijk is. De prijzen zijn in werkelijkheid min of meer gelijk.

Als je het rekensommetje maakt kom je uit op: $499 * 0,962 [USD/EUR] * 1.21 [BTW] = €580,85.
Dus de vanafprijs is hier eigenlijk maar €20 te duur. Dat kun je eventueel nog wel toeschrijven aan logistiek en marges voor tussenhandelaren.

Ik vrees dat de prijzen overal verder moeten zakken willen we hier nog enig effect zien.
Het zit hem vooral in de wisselkoers. Zo'n 3070 had je voor 519 euro (alternate rond launch), maar toen zaten we op 1,20. Nu zitten we onder de 1,05.
De MSRP in dollars is zonder belasting, omdat dat in de VS gebruikelijk is.
Dat klopt, omdat de VS is opgedeeld in staten en elke staat hanteert hun eigen btw. Net als in de EU eigenlijk want Duitsland hanteert weer andere btw. Echter hoef je vaak het verschil niet te betalen als je iets bestelt op een Duitse webshop als deze naar andere EU landen verzendt.

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 1 juli 2022 16:41]

Het is natuurlijk wel afhankelijk van de webshop, want Amazon.de berekent bijvoorbeeld wel gewoon Nederlandse BTW. Officieel gezien moeten alle webshops die meer dan 10.000 euro per jaar omzet hebben, verplicht de BTW berekenen op basis van de ontvanger van de dienst of product. Dat geld voor alle 27 lidstaten van de EU. Dat is een nieuwe e-commerce regel die per 1 juli 2021 is ingegaan.
€10.000 omzet naar andere lidstaten, omzet in eigen land telt niet mee.
800 € per maand... 200€ per week. Daar ga je als shop héél snel over, hoop ik
Als het zwaartepunt van je winkel internationaal is wel, maar als je een winkel hebt die zich primair op Nederland richt en af en toe een bestelling uit het buitenland ontvangt, heb je daar geen buitengewone BTW-rompslomp op.
Meestal wordt het juiste belastingtarief gekozen als je het leveringsadres invoert; bijvoorbeeld op Amazon.de betaal je met een NL verzendadres gewoon 21% BTW. Op Aliexpress bijvoorbeeld ook tegenwoordig.
plus inflatie sinds introductie van de 3070, dus waarsch zitten we nu al lager dan MSRP van launch :3
Nou ik vind het niet vervelend je geld komt van je verdiende loon, maar als je ontslagen wordt heb je hier nog sociale vang net die ook deels door die 21% btw gevoed wordt
In vs heb je dat niet. Hun sociale vangnet is belabberd . En 3 job volk is daar heel gangbaar dan hier. Of dat met camper naar werk gaat en weekend thuis.

Nu met die inflatie en energie prijzen voelen meer mensen zoals vs om met baan ook krap of net niet rond te komen.
Absoluut. Mijn boodschap was eigenlijk dat de reality-check vervelend is voor mensen die denken dat spullen aan de andere kant van de oceaan daadwerkelijk goedkoper zijn.
En 3 job volk is daar heel gangbaar dan hier.
Het is zelfs nog gekker: Bijna nergens ter wereld zijn er zo veel mensen die slechts part-time werken als in Nederland. Dat leidt overigens ook tot problemen omdat bedrijven nu voor 1 FTE twee mensen nodig hebben, en die moeten allebei ergens wonen. Onder andere daardoor hebben we nu zo'n vacatureoverschot en een krappe huizenmarkt (met name in de stadsregio's).
Nu met die inflatie en energie prijzen voelen meer mensen zoals vs om met baan ook krap of net niet rond te komen.
Het ingewikkelde is dat dit de kloof tussen arm en rijk groter maakt. Mensen met verschillende inkomens worden in ongelijke mate getroffen door de prijsstijgingen, en hebben daardoor ook minder kansen.
Het verhaal van “btw” wordt vaak verteld,
alleen in de VS is het gebruikelijk om zonder btw te adverteren omdat het per staat kan verschillen.


Er bestaat onterecht het beeld dat het in de VS zoveel goedkoper is terwijl deze prijs niet de verkoopprijs is.
Dit gaat enkel om de processoren op de videokaart en maakt maar een deel van de kosten uit. Het is verder ook heel normaal om de vraag bij te stellen wanneer deze sterk afwijkt van de projectie/prognose.
Kennelijk koelt de markt sneller af dan ze verwacht hadden.
Misschien wordt het na 5-6 jaar cryptogekte, eindelijk weer een normale tijd voor gaming.
De prijsdaling zal nog wel een tijdje doorzetten namelijk en ik hoop stiekem dat ze nog lang met de voorraden blijven zitten om zo van de woekerprijzen af te komen.
Die woekerprijzen zijn al weg. Het is nu de vraag of het onder de MSRP gaat duiken.
Rond de MSRP is geen woekerprijs.
Vanaf 1,5 ligt grens
1,25 is hoge prijs in prijsvergelijker kom je die ook altijd tegen boven aan waar aan de andere kant onder msrp laagste prijs
MSRP wil niet zeggen dat het een redelijke prijs is. Dat zijn adviesprijzen van de fabrikant (wij van wc eend vinden dat..) en steevast meer dan een product doorgaans verkocht wordt bij een gezonde verhouding tussen vraag en aanbod.
Daarnaast is het ook abnormaal dat er na 1.5 jaar de laagste prijs nog steeds niet onder MSRP is.
De 6xxx en 3xxx serie verliezen veel waarde nu er een grote overschot is en de nieuwe serie in aantocht is.
Wc eend jij vind dat geen redelijke prijs het is dus wat de consument redelijk vind.
De een vind 200 nog teveel voor een 3090ti de ander dokt scalperprijzen 3k ervoor.
Dus dat is opinie. Alleen jij bepaald voor hoeveel je eigen auto doorverkoopt.
En is niet relevant of iemand dat redelijk vind jij bepaald.
Zoals nv bepaald wat de chip kost en wat refbkaart kost en wat AIB ermee doen.

Dan heb je nog wat conform de markt is.
Wat kost het voor AIB om het te produceren en met redelijke marge er over. Daar is de MSRP op gebaseerd.
Je mag het oneens zijn met mijn mening dat MSRP niet per definitie betekend dat het een redelijke prijs is, maar deze doet niet onder van jouw mening.
Ik heb niet voor niets daaronder twee argumenten gegeven, waarom ik dat zo vind.
De factoren van 1.5x en 1.25x boven MRSP die jij noemt zijn ook puur gebaseerd op een mening, ook al stel je dat als waarheid!

Daarnaast zijn 'conform de markt' en 'MRSP' ook twee begrippen die je niet zomaar in één lijn kan noemen.

De definitie van MSRP volgens wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/List_price
Hier staat ook in dat de 'MSRP' hoger kan zijn, dan anders puur door vraag/aanbod zou worden bepaald.
Markt conform: https://www.encyclo.nl/begrip/marktconform
Niet zo lang geleden zou een MSI Gaming X Trio 3090 'markt conform' €2000 euro kosten, ca. 130% van de MSRP.

Wat een woekerprijs is, is niet exact gedefinieerd, dus vrij voor interpretatie. De algemene strekking is het vragen van een veel te hoge prijs of hogere prijs dan de waarde van een product.
Welnu, als je diverse producten bekijkt (niet alleen videokaarten) dan zal je zien dat de de prijzen vrijwel altijd onder de MSRP zakken gedurende de 'verzadiging fase' en zeker aan het einde van het productlevenscyclus: https://nl.wikipedia.org/wiki/Productlevenscyclus Kijk maar eens naar de prijshistorie van processoren e.d.

De 3xxx en 6xxx serie zitten na 1.5 jaar op de markt te zijn geweest bijna in de laatste 'verval/terugloop' fase. Maar nog altijd is de allerlaagste prijs, dik €50-100 boven de MSRP.. m.a.w. op alles wat nu nog verkocht wordt zitten dikke marges die niet passen bij deze fase en dito wordt er (zeer) veel winst gemaakt. Vandaar dat ik het als woekerprijs aanduid.
Nou het is niet dat ik perse oneens bent maar wat redelijk is is individueel mening. Of 1 euro teveel vind voor 4090ti of €1000,- voor 3050 dat bepaal je helemaal zelf.
Alleen maakt dat msrp niet onredelijk. Het is dan wel weer hoeveel van de massa dat ook vinden.
Dat de prijzen nu volgens verwachting onder de msrp kunnen duiken omdat er binnen kort nextgen komt. Kan je vinden dat de prijzen nog hoog zijn.
Ik ga iig niet voor huidige gen met mijn 3 gen oude Vega.
Dat heeft minder met de huidige prijzen te maken eerder wat de nrxtgen gaat doen en hoeveel beter het kwa prijs performance gaat zijn. Dus bang for tha buck.
Maar iig redelijke prijs is mening en niet feit. En dus heel persoonlijk.
Sinds waneer is de MSRP $499 dollar.
Ten eerste is deze allang verhoogd, betalen we in euros en heeft dit alleen betrekking op FE kaarten.

Dus die €600 die je noemt is hartstikke netjes.
Je sommetje klopt... tenminste als je het normaal vind dat die dingen 2 jaar na de introductie nog op MSRP moeten zitten!
Ja, ze zijn 2x zo duur geweest vanwege al die chip tekorten en zo, maar onder normale omstandigheden zouden ze nu eerder een fors stuk onder de MSRP moeten zitten. De productie nu afknijpen zonder de prijzen te verlagen lijkt me inderdaad een stukje uitmelken van de markt.
De reactie over " jij werkt dus ook voor niets" en de vergelijking die daarop volgt is niet in dezelfde context als wat er gebeurd met o.a. de videokaarten. Corona, China sancties en de Rusland sancties nav de oorlog in de Oekraine, worden allemaal aangemerkt als redenen voor de prijsverhogingen.

Muv de eerste zijn onze overheden zelf verantwoordelijk voor de prijsverhogingen die daardoor ontstaan en de fabrikanten maken daar dankbaar gebruik van is mijn vermoeden, maar dat zien de wel als de grote partijen hun economisch resultaat met de rest van de wereld delen.
Verhoogd? Waar? Bron? Staat gewoon op de site van nvidia voor 549 hoor. Normaal gesproken zijn de prijzen van de AIB kaarten zo lang na launch allang lager dan wat nvidia voor de kaart vraagt op de eigen site.

MSRP bij launch was 499 en het kan me niets schelen als ze die willen veranderen, dat is eigenlijk alleen nog maar veel erger dan dat het door vraag en aanbod omhoog gaat.

De MSRP heeft betrekking op ALLE nvidia kaarten. Ik weet niet onder welke steen jij leeft, maar nvidia stuurt de prijzen van de boardpartners ook gewoon bij, dat is de deal die ze met ze hebben.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 2 juli 2022 19:53]

Is de adviesprijs verhoogd ja? Ik dacht dat die nog altijd 500 dollar was. Exclusief BTW weliswaar dus rond de 600 euro lijkt me inderdaad een realistische prijs.
De MSRP is dus 499, exclusief belasting en in dollars. Omgerekend dus:
499 x 1,21 = 603,79$
603,79$ = 582.02639 EUR
Die euro prijs wordt eigenlijk altijd naar boven afgerond naar een 'rond' getal, en dus kom je inderdaad op 600 euro uit.
Ze staan op de nvidia site anders gewoon voor 549 euro te koop.

Je doet nu net of je onder een steen hebt geleefd de afgelopen jaren. Is dit de aller eerste generatie GPU's die je meemaakt ofzo. Het is hartstikke normaal voor videokaarten om richting de launch van de volgende generatie allang onder msrp te zitten.
Jij begint met ze zitten nog steeds niet op MSRP prijs.. nou wel dus. Dat heeft nog helemaal geen betrekkeing op waar het "normaal" zou moeten zitten. Vervolgens zeg je dat de prijs in NL vanaf 600 euro is en nu is het 549? Volgens mij vergeet je je eigen standpunt even.
De pricewatch prijzen van de AIB's zijn 600+. Bij nvidia kun je altijd voor MSRP bestellen, er moet alleen stock zijn. De prijzen waar ik het over had waren dan ook de AIB's, gezien die van nvidia in de regel nooit verandert

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 2 juli 2022 22:34]

De euro staat tegenwoordig bijna gelijk aan de dollar, tel daar de BTW bovenop en je zit op de 600 euro. Is nog steeds veel geld voor een videokaart natuurlijk, maar het zit dus niet veel van de MSRP af.
Het gaat om een bestelling van 5nm-chips voor de RTX40-serie-gpu's, die Nvidia wilde verkleinen.
zonder te zeggen over welke specifieke chips het gaat weten we dat dit niet over de huidige kaarten gaat, want die serie is nog helemaal niet uitgebracht. De invloed van deze vraag gaat dus nog wel een tijdje op zich laten wachten, want ondertussen gaan er weer rare dingen gebeuren door de hoge wereldwijde inflatie
Met crypto crash en hoge overstock huidige gen en heel belangrijk aankomende economische crisis die EU war en de aanzienlijke inflatie als nv ook zien dat de vraag van 40serie wel eens grote kans dat die tegen valt. Dat in 1st kwartaal redelijk is maar dan inkakt
Dit gaat om 5nm nv nextgen gpu
Kwestie van tijd.. Er gaan de komende weken nog veel videokaarten op de markt komen van crypto miners. Dat betekent heel veel aanbod, dus logisch dat AMD en Nvidia daar nu alvast op anticiperen door minder de productie terug te schroeven.
Idd dat de prijzen dalen is juist goed voor de consument. Maar nee die klote fabrikanten moeten er weer een stokje voor steken. Ze zouden eens niet genoeg winst meer kunnen maken.
Wat is nu de grootste belemmeringen voor de console chips? Aantal beschikbare wafers of beschikbare productielijn? Weet iemand hier hoe snel TSMC voor AMD de productie van haar console chips kan opschalen?
Ik werk bij een conglomeraat die ook heel veel chips verwerkt.

Wij hadden aanvankelijk last van chiptekorten maar sinds flinke tijd zijn dat ook harsen en sinds een aantal maanden ook staal door de oorlog. Het kwam dan voor dat bij de productielijn alles klaar was behalve de behuizing.
oh heerlijk. ik kijk al uit naar de 4080/4090 release en mijn bestelling. zal ik voor asus of voor Gigabyte gaan of toch voor de founders kaart. en dan toch tegen de adviesprijs. vind het helemaal prima. die Iphone 14 Pro Max staat ook op mijn lijstje dus laat maar komen.
Ben je mal: dat wordt ook weer een paper launch met een heleboel marketing hype en in het begin omhoogschietende prijzen en tekorten en zo. Niet netjes, maar dat heet winstmaximalisatie en werkt al een tijdje heel goed voor Nvidia en AMD...
maar de vraag neemt dusdanig af gezien verzadiging en minder vraag dat ze minder gpu's bestellen dus ik hoop dat dit een uitzondering is tov de normale verwachting.
Ik verwacht dat kort slecht leverbaar zal zijn, zoals gewoonlijk en dan in maand of 2 redelijk goed leverbaar wordt.
klinkt logisch. veel stellen hun aankoop uit vlak voor nieuwe release en kopen 4000 series. maar aan de andere kant begrijp ik dat de 4090 als eerste komt en die wil ik graag. vraag naar die kaarten ligt lager dan de 4080 die maand later komt. dan de vraag welk merk, asus, gigabyte of ander merk.
Nu heeft Nvidia echter nog te veel gpu's van de huidige generatie in voorraad

Verlaag dan de prijs, worden ze zo verkocht hehe
Alleen maken ze dan verlies op hun produkten, want ze hebben hun grondstoffen en halffabrikaten natuurlijk tegen hogere prijs ingekocht.

Het is nu eenmaal geen filantropische instelling die aan liefdadigheid doet. Een bedrijf wordt nu eenmaal geacht winst te maken. En niet alleen voor de aandeelhouders, maar ook om te kunnen investeren in het personeel en de R&D voor nieuwe produkten.
En hoe gaat een onverkochte GPU hiertegen helpen?

De nieuwe generatie GPU's staan voor eind dit jaar. Waarom zou ik nog voor de hoofdprijs een nieuwe 3080 oid kopen? Je verlies pakken is ook niet altijd verkeerd. Maar ja, als je nu mensen gaat voorzien van een nieuwe 3080 gaan ze die nieuwe 4080 niet kopen natuurlijk.
De vraag is dan ook: "hoeveel verlies gaan ze daardoor werkelijk maken?" Hun omzet en winst is nog nooit zo hoog geweest als in de afgelopen 2 jaren...

https://tweakers.net/nieuws/193382/nvidia-haalde-recordomzet-in-2021-en-verwacht-dit-jaar-voorraadverbeteringen.html

Het willen toeknijpen van de productie is dan ook echt schandalig in mijn ogen.
Precies. We moeten allemaal maar begrip hebben voor die megabedrijven die meer winst dan ooit maken in deze tijden en de consumenten aan het belazeren zijn met kunstmatige hooggehouden prijzen. Bekijk het effe.
Het willen toeknijpen van de productie is dan ook echt schandalig in mijn ogen.
Hoezo? Ze hebben nog onverkochte voorraad liggen. Moet die dan maar naar de schroot?
Wanneer ze die onverkochte voorraad voor een lagere prijs verkopen blijven ze met de nieuwe productie zitten en verschuift het probleem alleen maar.
Het beperken van de nieuwe productie is de op één na beste oplossing in dit geval. De beste oplossing was minder productie in het afgelopen jaar geweest, zodat er nu minder voorraad was geweest, maar daar is het al te laat voor.
Hoezo? Ze hebben nog onverkochte voorraad liggen. Moet die dan maar naar de schroot?
Wanneer ze die onverkochte voorraad voor een lagere prijs verkopen blijven ze met de nieuwe productie zitten en verschuift het probleem alleen maar.
Het beperken van de nieuwe productie is de op één na beste oplossing in dit geval.
Nee. Hoezo zou dat naar de schroot moeten? Minder productie is niet de oplossing voor het huidige probleem dat ze hebben. Ja, de productie moet minderen als er geen vraag is, maar het mag geen excuus of manier zijn om de prijzen niet te laten dalen.

De productie verminderen en de huidige producten een correcte prijs geven, zou wel een correcte oplossing zijn. Een kaart die 20 maanden (net geen 2 jaar oud is) nog verkopen voor MSRP of zelfs meer dan de MSRP is schandalig, ongeacht wat er de afgelopen 2 jaar heeft plaatsgevonden.

En AMD, Intel en Nvidia vragen dit niet omdat ze zich zorgen maken om het milieu, want anders zouden ze wel met iets beter afkomen dan GPUs met een TDP van 400W. Ze doen dit puur om zo veel mogelijk en zo lang mogelijk dikke moneys te maken en te profiteren van de situatie van de afgelopen 2 jaar, die nu eigenlijk gedaan is.
De beste oplossing was minder productie in het afgelopen jaar geweest, zodat er nu minder voorraad was geweest, maar daar is het al te laat voor.
Dus van u hadden de prijzen tijdens de afgelopen 2 jaar nog hoger mogen zijn? Oké..
De productie verminderen tijdens die 2 jaren had er ook voor gezorgd dat de prijzen nu nog altijd enorm hoog zouden liggen en dat er duizenden mensen nog altijd zonder GPU zaten.
De nieuwe generatie GPU's worden uiteraard, niet leverbaar straks...
Precies, en maken dan gebruik van de marketing rondom de nieuwe generatie om de restanten van de oude generatie te verkopen. Zo werkt dat gewoon.
En nu liggen diezelfde grondstoffen ruimte te happen in magazijnen over heel de wereld, en die opslag is ook niet gratis. En grote bedrijven werken vooral met lange termijn contracten, maakt u dus een simpele aanname dat er duurder is ingekocht. Want dat hoeft niet.

Dus nee, zo kort door de bocht dat ze dan verlies maken is het niet. Hoogstens minder winst. significant verschil.
Dat is een aanname.
Als je de videokaarten in plaats daarvan moet weggooien heb je er helemaal niets aan verdiend. Ze kunnen prima fungeren als low- en mid end alternatief complementair aan de 40x range kaarten.

En laten we wel wezen, de hoeveelheid grondstoffen zijn de kosten niet. Die zitten vooral in de productiemachinecapaciteit, techniek en productontwikkeling.
NVDIA Die verlies gaat maken na die mega mega winsten.... dude hoor wat je zegt.
Ja en dat wil Nvidia nou juist niet want dat kost ze geld (winst). Daarom doen ze nu huilie bij TMSC.

De consument is er om uitgeknepen te worden, niet om kadootje te geven. Het feit dat twee jaar oude kaarten nog steeds boven de originele adviesprijs worden verkocht zegt mij dat we absoluut geen medelijden met Nvidia hoeven te hebben.
Je hebt gelijk - maar het stomme is dat ook die advies prijs door diezelfde fabrikant is bedacht. En die is gedeeltelijk gebaseerd op productie kosten (en inkoop en wat overhead) en daarna de winst-marge maar ook: wat wil de consument uitgeven en wat biedt de concurrentie.

Dus stellen dat ze zich moeten houden aan de advies prijs... tja...


Maar het feit dat de consument wel goed dient te betalen - ja, dat klopt wel.

Winstmaximalisatie heet dat en daarom schuwen ze zelfs niet hun toeleveranciers uit te knijpen.
Toeleveranciers kunnen alleen uitgeknepen worden wanneer je een geloofwaardig dreigement hebt dat je anders naar hun concurrent zal stappen. Er zijn niet zo veel concurrenten van TSMC die vergelijkbare volumes tegen een betere prijs zullen kunnen produceren. Dus TSMC zal niet zo snel uitgeknepen worden.
Bedoel je met de uitgeknepen toeleverancier TSMC? Hoe zijn die uitgeknepen door Nvidia? Als ik het artikel goed begrijp willen ze onder een afspraak uit en TSMC gaat niet akkoord. Wat wordt er uitgeknepen?
Dat is toch de definitie van (proberen) uit te knijpen? Je besteld X units en de leverancier zorgt voor productie capaciteit en daarna zegt de afnemer "ik wil minder". Dat ze niet akkoord gaan is logisch maar soms lukt dat niet - bijv. als ze de grootste afnemer zijn (= meer macht).

Maar ze proberen het dus wel.
TSMC kijkt natuurlijk naar hun orderboek voordat ze "Nee" zeggen tegen NVidia. Maar stel dat TSMC wel alternatieve klanten in de wacht hd staan, dan hadden ze NVIdia een aanbod kunnen doen: we producreren 10% minder chips voor jullie, en dat kost jullie dan 5% minder.

Het is denkbaar dat er een win/win situatie was geweest, maar dat kon NVidia niet weten. .
Proberen uitknijpen is iets anders dan uitknijpen. Tenminste wat mij betreft. Men probeert onder een deal uit te komen, lukt niet -> geen slachtoffers. Men komt wel onder de deal uit -> uitgeknepen want slachtoffers.
IK schreef ook dat ze niet schuwen om dat te doen (dat uitknijpen). En vanuit hun machtspositie proberen ze (als TMSC akkoord zou gaan) hun vermindere winst (notabene omdat ze teveel voorraad hebben cq. te weinig verkopen cq. de prijs niet hoog genoeg kunnen houden) naar de leverancier. Dat is niet zo netjes.
Waarom zo neerbuigend over Nvidia? huilie doen? geen medelijden?

Nvidia stelt gewoon de verwachtingen bij en geeft bij de leverancier aan dat ze minder willen afnemen. Daar is niets mis mee en is doodnormaal. Of denk je dat jouw lokale bakker op een weekdag evenveel bakt als voor een Zondag? Neen, je maakt wat je denkt te kunnen verkopen en niet meer. En dat is een puur zakelijke beslissing.

Dat Nvidia nu met een overschot aan gereserveerde capaciteit zit komt door een sneller dan verwachte daling in de markt. Dat zijn de risico's van het ondernemen. Nvidia stelt daarom gewoon de vraag en TSMC heeft simpelweg het recht om neen te zeggen. Waar jij uithaalt dat ze "huilie doen" is mij dan ook een raadsel.

Kaarten worden in essentie ook niet meer ver boven adviesprijs verkocht. Vergeet niet de veranderende wisselkoers, BTW, import, transport en ook even de gestegen kosten voor vele grondstoffen, energie en arbeid mee te tellen en je ziet snel dat de prijzen vandaag correct zijn.

Medelijden? Moet je nooit hebben met een bedrijf. Het is en blijft zakendoen. Het is en blijft een balancering van vraag en aanbod.
Ha de fijne kapitalist die het heeft over vraag en aanbod. In een duopolische markt moet er staatscontrole zijn op dat soort handelen van bedrijven.
Wat zie je precies and markt? Als je kijkt naar de markt voor grafische chips heb je toch minimaal 5 partijen die in absolute aantallen best aan elkaar gewaagd zijn. Je hebt iig nvidea, amd, apple, en intel. Denk dat intel in absolute getallen misschien wel de grootste is vd 4. Daarnaast heb je partij 5 in de zin van ARM wat een ontwerp levert waar veel partijen van gebruik maken.

Meer is beter maar het is niet zo dat dr maar 2 zijn. Alleen in het highend segment is het relatief schaars maar daar zie je o.a. apple en intel stappen in nemen
Als je als markt voor grafische chips alles meeneemt dat meer dan een igpu-tje is en bedenkt dat mensen voor het gamen geen Apple of ARM-apparaat gaan kopen als ze al een PC hebben staan (maar er gewoon een gpu bijsteken), dan is er gewoon een markt van 2 spelers. AMD en Nvidia.

Het gaat hier immers om de losse GPU-kaarten (danwel iets gelijks dat op een moederbord aangebracht is bij een laptop).

Ik kan geen kaarten van Apple, ARM of Intel kopen.
Als je praat over de markt vd grafische chips kijk je natuurlijk naar alles. Als je daarna kijkt naar de gaming markt neem je natuurlijk ook alles mee. De meeste games worden tegenwoordig misschien wel op telefoons gespeeld en daar zijn nvidea en amd maar kleintjes :p

Als je kijkt naar de super kleine (relatief gezien) niche markt genaamd highend gaming hardware is dat idd een ander verhaal.

Mja in enorm veel segmenten is de niche highend markt maar beperkt tot een aantal spelers
Het gaat hier over gpu's, niet consoles en telefoons er bijhalen en dan roepen dat je dat dan "natuurlijk"moet doen. En dan nog eens het segment vergroten en dat weer "natuurlijk"vinden.

Hou je gewoon bij het gegeven van de (oorspronkelijke) reactie.

En is een Radeon RX 6400 en een Nvidia 1650 tegenwoordig "high end gaming hardware"?

Kom op zeg.
Meer concurrentie en overheidscontrole geeft in dit geval misschien een cap op de verkoopprijs, maar niet op de beslissing hoeveel er geproduceerd en/ of ingekocht gaat worden.

Met meer concurrenten zal één van de partijen bij overproductie misschien agressief proberen marktaandeel te winnen ten koste van een concurrent, maar dat heeft maar een tijdelijke invloed op de verkoopprijzen.
Staatscontrole?

Kijk, in de veodselvoorziening is staatscontrole wenselijk, oook als er meer dan 2 bedrijven actief zijn. Dat is een primaire levensbehoefte. Maar discrete gaming-GPU's zijn géén eerste levensbehoefte.
De vraag is nu: hebben ze gewoon minder nodig van hun reservering of stellen ze hun bestelling naar beneden bij (of proberen dat te doen)?

Een reservering is wat anders dan een order.

Het mag dan wel vraag en aanbod zijn maar als je dus duopolist (of monopolist) bent kun je het aanbod dus blijkbaar manupileren en zodoende een grotere vraag dan aanbod laten ontstaan wat de prijzen opdrijft.
Dat is niet de bedoeling (en nu zijn er duidelijk meer bedrijven die dit doen - bijv. de OPEC).
Als er voldoende concurrentie zou zijn dan probeer je wel degelijk zoveel mogelijk te produceren omdat de vraag blijkbaar groot genoeg is - maar dan gaat de prijs niet omhoog vanwege de schaarste.
...dat we absoluut geen medelijden met Nvidia hoeven te hebben.
Het kan nog erger, nVidia vertelde een tijdje terug dat de schuld bij de gamers lag met hun "veranderende gedrag" toen de RTX30 erg snel uitverkocht raakte. Wat natuurlijk niet zo is want die zijn allemaal bij de niet-gamers beland.

Een twee jaar oude gen voor MSRP en boven zie ik mijzelf nooit betalen. Ik spendeer mijn geld liever aan andere hobby's. Telefoons, GPU's en andere hardware worden mij allemaal veel te duur en ze zijn het geld dan ook niet waard.
Tja zo kun je het alle kanten op redeneren. Je kunt ook redeneren dat het fijn is dat Nvidia er alles aan heeft gedaan om de productie capaciteit zo ver mogelijk op te rekken tot het punt dat ze een financieel risico lopen bij een daling van de markt. AMD is bijvoorbeeld wat conservatiever geweest en je ziet het aandeel Radeon hierdoor al een tijdje dalen. De RX 6 series komen tot heden uberhaupt nauwelijks bij gamers terecht; https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/ . Wellicht dat dit nu gaat veranderen nu mining wegvalt, alhowel er in het artikel staat dat ook AMD minder gaat afnemen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 1 juli 2022 17:56]

Dan snijden ze zich voor de nieuwe batch in hun vingers, immers iemand afgelopen jaar een goede videokaart heeft gekocht gaat echt driemaal niet upgraden.

Dus tja... prijzen blijven hoog. Helaas.
Eerst zijn er allemaal grote problemen met chiptekorten, en wordt alles duur en moeilijk of niet te krijgen - en dan wordt er geroepen dat het nog wel twee of drie jaar kan duren voordat dat probleem is opgelost omdat er eerst nieuwe fabrieken moeten worden gebouwd... en nu is plotseling het tegenovergestelde weer aan de hand?

De werkelijkheid zal wel ingewikkelder zijn dan wat je in het nieuws ziet, maar het is wel moeilijk te volgen allemaal...
De chipwereld blijkt niet los te staan van de echte economie. Basisbehoeften worden over de hele wereld duurder, waardoor er minder geld over blijft voor luxe goederen. Consumentenvertrouwen is laag, koopbereidheid daalt. Dat was een jaar geleden wel anders. Hiermee dienen de eerste indicatoren voor een recessie zich aan. Het enige positieve wat daar mee gezegd kan worden is dat daar door ook de vraag naar grondstoffen en energie zal dalen, waardoor de pijn van de stijgende energieprijzen wat gedempt zal worden.
Er zijn nog steeds gigantische tekorten, alleen niet meer zo erg in de high end chips. Simpele componenten zoals FET's, level shifters, regulators en FPGA's zijn nog steeds nergens te krijgen...

Wat volgens mij ook gewoon mee speelt..
FPGA's zijn veel te duur voor massa producten zoals videokaarten.
Er zijn maar 2 gevallen waar je die gebruikt. In prototypes en als je oplage zo klein is dat een custom chip niet uit kan. Je vindt die alleen in dure specialistische producten.
Ik heb het nergens over videokaarten, mijn opmerking was dat de wereldwijde chiptekorten nog altijd niet opgelost zijn. Hierdoor heeft de gehele elektronica markt gewoon problemen met productie en prijzen, van auto's to medische apparatuur, overal problemen. Het lijkt me sterk dat AMD, Apple en Nvidia daar geen last van hebben.

Overigens is de totale markt voor "kleine oplage" apparatuur gigantisch groot, een custom chip ipv een FPGA word pas interessant vanaf een oplage van miljoenen, bij 100.000 moet je je afvragen of de ontwikkel tijd opweegt tegen de kostprijs voordeel. Of als een FPGA het niet kan ga je voor een custom chip...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 2 juli 2022 11:45]

Na het prototype stadium weet je welke functies je nodig hebt. Dan kijk je welke van de miljoenen standaard chip ontwerpen je nodig hebt en bestel je die per 10.000 of meer. FPGA's kunnen zo tientallen of een paar honderd euro per stuk kosten.

Ik onken niet dat de totale markt voor FPGA's groot is, je gebruikt ze alleen als het niet anders kan.

Mijn interpretatie was dat het over de fabrikanten ging die in het artikel genoemd worden.
Auto fabrikanten moet je helemaal geen medelijden mee hebben, die hebben hun chip tekort zelf veroorzaakt door alle orders te annuleren op het moment dat er tegenslag was. Die volumes moet je maanden/jaren van tevoren reserveren.
FPGA van 10,- tot enkele duizenden.
Dus kunstmatig een chip te kort in stand houden?
Zo klinkt het wel inderdaad, eerst veel teveel produceren tijdens een chiptekort en nu erachter komen dat je teveel hebt. Er is ook wel een redelijk omslagpunt bereikt, inflatie gaat wereldwijd omhoog, bitcoin koers is behoorlijk gedaald en daarmee ook de vraag naar miner kaarten. Een nieuwe telefoon voegt ook steeds minder toe dus mensen gaan daar logischerwijs als eerste op bezuinigen.
Chiptekort bevatten vooral ander soort chips. Ook ander soort fabrieken
Bijvoorbeeld de 40nm en 28nm nodes producties zoals STM32 MCU
Correct. TSMC gaat dan ook nieuwe 28nm plants bouwen, wat een unicum is. Tot nu toe bouwde TSMC alle nieuwe capaciteit op de kleinste nodes, maar EUV is simpelweg te duur.
Beter niet teveel produceren, dan teveel te produceren en het overschot te vernietigen, in plaats van het in de aanbieding te doen.
Nou bij geheugen zijn er vaker periodes geweest van over productie. En dan is mem erg cheap zo had ik ooit bij AMD build ivm wat nodig had gewoon het maximale gehaald.
Als een bakker verwacht 100 taarten te verkopen dan bakt hij er toch ook geen 200? Het is een verspilling van geld en grondstoffen.
En veel mensen maar altijd roepen dat de gpu schaarste niets met miners te maken had, moet je nu is zien, minen is niet meer profitabel en opeens zijn de gpu's weer volop beschikbaar, zeker toeval?
Ach tuurlijk was het wel door de hele mining bende en daarnaast de scalpers, nu is er overaanbod en houden mensen de handen op de knip. Ik verdom het om nu nog een 30x0 serie te kopen wacht wel mooi op de 40x0 serie dan maar en paar knaken meer maar geen ex mining kaart of winkelier uit de penarie te helpen omdat ze zelf de prijzen net zo goed uitmelken.

Waren ze klanten tegemoet gekomen hadden ze gewoon bundels gemaakt waardoor je miners/scalpers het minder interessant had gemaakt net als wat er nu gebeurd met de playstation 5.
Denk je serieus dat je de 4000 series straks kan kopen :D??? no no no no
Zie geen probleem om 2 a 3 maanden na release een 4000 serie te kunnen kopen.

Markt is overspoeld met 3000 serie dus meer dan genoeg aanbod.
Daarnaast komt Intel ook de markt op met de alchemist serie.

Laatste 2 jaar is voornamelijk gedreven door scalpers en crypto en daar de halve wereld in puin ligt door energie crisis en Oekraïne kan je er vanuit gaan dat de economie de aankomende 2 jaar nog wel flink in mineur zal zitten met als gevolg consumenten die de hand op de knip houden.

En anders wacht ik nog wel wat langer lig er niet meer wakker van.
Vooralsnog ga ik uit van goede beschikbaarheid met prijzen tegen msrp.
Ja, dat is zeker toeval. De chip productie was de afgelopen tijd ook gewoon behoorlijk opgevoerd waardoor er ook grotere voorraden beschikbaar kwamen. Ik ken zelf eigenlijk niemand in mijn omgeving die een 2e hands GPU zouden kopen, het prijsverschil met wat veel mensen vragen is te klein tegenover het risico dat de kaart een kortere levensduur heeft doordat die overgeklojt is geweest oid.
Dat is geen toeval alleen heb je hiermee niet aangetoond dat het tekort door crypto kwam.

We zien nu de hele economie piepen en kraken. Rentes zijn enorm gestegen waardoor beurzen enorm zij gedaald crypto is nu gewoon meegedaald, zij het iets harder. Je ziet dat dit beleid ook echt zorgt voor economische afkoeling waardoor vraag dus afneemt en flitsbezorgers hebben wereldwijd tientallen procenten van hun personeel laten gaan, meta gaat minder mensen aannemen en mensen ontslaan, en nu krijgt TSMC te maken met verminderde vraag vanuit AMD, Apple, nVidia. Het is heel aannemelijk dat je steeds meer van dit soort berichten gaat lezen.

[Reactie gewijzigd door klonic op 2 juli 2022 08:24]

Beetje raar verhaal;
Als Nvidia, AMD etc wil dat de prijzen niet dalen, maken ze toch minder eindproducten?

Een paar pallets met chips op voorraad hebben lijkt me het minste probleem :)
ehh wel als je die paar pallets met chips straks bij het grofvuil kan zetten omdat niemand ze meer wilt want de nieuwe generatie is uit...
Die niet leverbaar gaat zijn, waardoor last gen weer interessant wordt, en dus weer duurder en kunnen ze alsnog die pallets met chips kwijt tegen een leuke marge. Cirkeltje rond...

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee