Gerucht: Nvidia brengt eind oktober RTX 3060 8GB en RTX 3060 Ti met GDDR6X uit

Nvidia komt mogelijk eind oktober met twee nieuwe GeForce RTX 30-videokaarten. Dat vertellen bronnen aan VideoCardz. Het bedrijf zou nieuwe varianten van de GeForce RTX 3060 en RTX 3060 Ti uitbrengen.

Volgens VideoCardz beschikt het nieuwe GeForce RTX 3060-model over 8GB GDDR6-geheugen, waar de huidige RTX 3060 wordt geleverd met 12GB geheugen. De nieuwe 8GB-variant wordt daarmee vermoedelijk goedkoper dan zijn voorganger. De nieuwe GeForce RTX 3060 Ti krijgt op zijn beurt sneller GDDR6X-geheugen, hoewel de hoeveelheid met 8GB ongewijzigd blijft. Ervan uitgaande dat de RTX 3060 Ti 19Gbit/s-geheugenmodules krijgt, zou de bandbreedte daarmee oplopen van 448GB/s naar 608GB/s.

De geruchten komen overeen met berichten van Twitter-gebruiker Megasizegpu, die de komst van deze videokaarten eerder al voorspelde. Die leaker sprak ook over een nieuwe RTX 3070 Ti met een snellere GA102-gpu, maar daarover kon VideoCardz geen bevestiging krijgen van bronnen.

Het is niet bekend wat de overige specificaties van de videokaarten worden, maar vermoedelijk blijven die ongewijzigd ten opzichte van de huidige RTX 3060 en RTX 3060 Ti. Boardpartners verwachten de komst van deze kaarten een poging van Nvidia is om meer videokaarten aan te bieden in het midrangesegment, waar de concurrentie aan het groeien is.

De berichten over nieuwe RTX 30-videokaarten volgen vlak na de aankondiging van een GeForce Beyond-livestream, waar Nvidia volgende week waarschijnlijk zijn eerste RTX 40-gpu's aankondigt. Vermoedelijk gaat dat aanvankelijk alleen om high-endmodellen, zoals de RTX 4090. VideoCardz schrijft dat de nieuwe RTX 3060 en RTX 3060 Ti eind oktober pas uitkomen nadat de eerste RTX 40-videokaarten zijn verschenen.

Videokaart CUDA-cores Geheugen Geheugensnelheid Bandbreedte
GeForce RTX 3060 Ti (G6X) 4864? 8GB GDDR6X, 256bit 19Gbit/s 608GB/s
GeForce RTX 3060 Ti 4864 8GB GDDR6, 256bit 14Gbit/s 448GB/s
GeForce RTX 3060 3584 12GB GDDR6, 192bit 15Gbit/s 360GB/s
GeForce RTX 3060 8GB 3584? 8GB GDDR6, 128bit 15Gbit/s 240GB/s

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

12-09-2022 • 07:31

102

Reacties (102)

102
99
33
5
0
42
Wijzig sortering
Maak me maar wakker wanneer de RTX3060 terug op 350 euro zit en de RTX3070 op 450 euro. (En dan de Ti modellen een paar tientjes hoger)
Pas dan geloof ik wat van Nvidia z'n woorden over hun oude stock nu leeg willen hebben voor dat de 40## serie lanceert.
€350 voor een 3060? Maak dat gerust maar €250.

Maar in de 60-klasse willen ze de oude stock nog helemaal niet legen. Een 4060 komt pas ruim in 2023 uit (zomer zou ik zo verwachten). En in de cryptoboom hebben ze veel meer dan normaal in het hoogste segment geproduceert (lees GA102 chips) en nu hebben ze dus ruimschoots te veel 3080+ kaarten. In het lagere prijssegment is de vraag nog vrij hoog en het aanbod nog niet zo disproportioneel groot dus die kaarten zullen langzamer dalen.

Dat neemt niet weg dat €350 voor een 60-klasse op dit moment in zijn life-cycle veel te veel is. Dus poot stijf houden, er komen nog wezenlijk betere prijzen. Zeker als het AMD lukt om weer een competitieve reeks uit te brengen.
AMD heeft al een competitieve reeks natuurlijk, maar de meesten staren zich blind op de RTX toevoeging welke beter is gerealiseerd in de Nvidia video kaarten. Maar de 660XT/6700XT zijn voor het geld stuk voor betere kaarten voor je geld dan de Nvidia tegenhangers.

Als de RTX3080 nou voor een schappelijke prijs leverbaar zou zijn zo'n 2 jaar na verschijnen en niet nog steeds voor €829,- minimaal, dan zou ik daar misschien wel voor kiezen.
Tja, merknaam draagt gewoon gewicht en ik ben nog steeds stomverbaasd hoeveel mensen denken dat de beter RT van de 3060 een grote selling point is tov de veel krachtigere 6700XT die je voor praktisch dezelfde prijs kunt krijgen (althans in Duitsland waar ik woon).

En toch oefent AMD met een competitieve reeks druk uit. Als AMD dit najaar weer wegzakt, dan zal de 3060 nog een jaartje of 2 rond die prijspunt hangen en kun je een 4060 voor eind 2023 gerust vergeten, want waarom zou nVidia beginnen iet beters te leveren?

Maar, als AMD met een volledige, competitieve stack (tot de 6700(XT) komt en die prijst op een vergelijkbaar niveau als de MSRPs van vorige generatie, dan komt de 3060 ineens tegenover een product dat in alle opzichten ruimschoots sneller is en blijven er geen zeldzame edge-cases als RT die de nVidia fanboys de ruimte geven om de 3060 te adverteren. Een groot deel zal dan toch AMD proberen OF nVidia zal de prijzen aanpassen. Hoe dan ook, beter voor ons consumenten dan wanneer AMD weer achterblijft.
Nouja ik zei €350 meer in de zin van dat de GTX1060 ooit voor 250-310 ging en ik een beetje rekening hou met de inflatie enzo :P
Ik heb notabene ooit nog een RTX2070 gekocht voor €396(!) (black friday aanbieding dat wel).
De prijs/prestatie verhoudingen zijn zo scheef gegroeid dat het gewoon niet meer klopt.
Ik heb mijn RTX2070 nog gekocht voor 425€ buiten promoties om zo'n 2 jaar terug... Toen de prijzen nog normaal waren...
Begin vorig jaar de RTX2070 super FE voor €500 gekocht rechstreeks vanuit de nvidia website. Net voordat alle prijzen gigantisch omhoog gingen.
Ik heb mijn RTX2070 Super gekocht van een tweaker, paar jaar terug....nog steeds geen moment spijt, wat een top kaart is dat.
Ik heb notabene ooit nog een RTX2070 gekocht voor €396(!) (black friday aanbieding dat wel).
Leuke prijs! :)
Even voor black friday 2020 heb ik 1 van de beste 5700 XT's (vergelijkbaar met 2070S, sneller dan 3060) kunnen kopen voor € 298,90. Achteraf gezien met gemak de beste beslissing in 'mijn hele tech aankoop geschiedenis'.
Een GTX1060 was normaal, als low/mid end kaart, onder de €200. Drie jaar geleden heb ik zelfs nog een 1660 (non-super) voor €197 gekocht, dus nog wel een stuk minder dan de genoemde €250-€310. Hopelijk komen de prijzen snel weer op een vergelijkbaar niveau :)
DarkStriker,

Op www.evga.com staan nog de normale prijzen van voor die ongelofelijke verhoging.

grtz

Mike
Ben je daar zeker van... Die staan namelijk zonder btw op de site...
Ja, hun hebben nooit de prijzen aangepast. Volg dit al die tijd al als vergelijking. Kijk maar naar de RTX3050 ex BTW 229,- Inclusief BTW komt ie op 277 euro. Daar kan je hem niet voor kopen op tweakers.
250? De xx60's zijn vanaf de 10xx alrijd ruim boven de 300 geweest, meestal zelfs 350. Lager was dan vaak een individuele aanbieding.
Veel te veel is dus onzin, 350 is gewoon een realistische prijs, zeker met de huidige inflatie.
Waar haal je dat in hemelsnaam vandaan?
2060 -> 400/300
1660 -> 220
1060 (6G) -> 250
1060 (3G) -> 200

En dat waren launch MSRPs en we weten dat de 20-serie veel minder verkocht werd dan de 10-serie en ook ver achterbleef op van nVidia wilde.

De 1060 6G was tegen het einde van zijn cyclus noemenswaardig onder de €200 en de 1060 3G eerder rond de €150. Zelfs de 2060 verkocht vlak voor de release van de (highend kaarten van de) 30-series ondanks duidelijk gestegen vraag (dankzij de pandemie) noch regelmatig rond de €250.
Eind 2019 was de goedkoopste RTX2060(Super) nog steeds 370 euro, en dat was dan al een aanbieding. En die 250 euro is dan echt een hele sporadische aanbieding geweest.
In PW staat al een 3060 voor €389, dus die €350 zal niet lang meer duren.

Echter wat een hoop mensen lijken te vergeten is dat niet elke videokaart dezelfde chip gebruikt.
3050, 3060 => GA106
3060 Ti, 3070 (Ti) => GA104
3080 (Ti), 3090 (Ti) => GA102

Waar de prijs significant van omlaag is gegaan zijn de GA102 chips, groot en duur. Maar na bijna twee jaar in productie zal de yield significant verbeterd zijn, waardoor je minder verloren chips hebt en de prijzen omlaag gaan (voor gebruik in de duurste kaarten). Daarnaast waren de kaarten relatief vrij duur en de vraag was nooit hoog hierdoor, door de crypto gekte en de enorme vraag naar de goedkopere kaarten moesten miners op een gegeven moment wel aan de duurdere kaarten. Dat is nu echter ook weggevallen. Weinig vraag en veel aanbod is lagere prijzen anders blijf je met een enorme voorraad zitten die je aan de straatstenen niet kwijt kan.

De vraag naar de betere betaalbare kaarten is altijd al heel hoog geweest en die vraag blijft relatief hoog, zoals je zelf ook al aangaf. Dus hoeven die kaarten ook niet significant in prijs omlaag, maar nog steeds dalende prijzen (een beetje meer aanbod dan vraag). De GA102 kaarten gaan in prijs omlaag omdat de GTX 4090 in aantocht is (AD102), wellicht dat de rest ook in prijs omlaag gaat wanneer de andere kaarten eraan komen, maar dat ligt hoeveel aanbod er is... De 4080 krijgt deze keer trouwens een andere chip (AD103) die significant kleiner is dan de AD102, het lijkt er op dat Nvidia flink aan het klooien is met naamgeving/performance/chips...

Bron:
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/
Je hebt gelijk dat NVIdia's marketing klooit met de namen. Dat is al jarenlang gebruikelijk. Ze zijn nogal effectief in het omnhoog drijven van de wensen van de consument. Als jij destijds een 970 gekocht hebt, dan wil je nu waarschijnlijk een 3070, en voelt een 3060 als een stap terug. Desondanks is de 3060 heel veel sneller dan die 970.

Performance is voor NVIdia een trade-off. Grotere chips met meer CUDA cores hebben meer performance, maar de yields zijn (zeker aan het begin) lager. Met binning kun je wel wat differentieren, als er niet al te veel cores defect zijn, maar een defect in een geheugencontroller is vaak het einde van de hele chip. (alhoewel die 970 berucht was in dat opzicht). Maar hier leidt engineering. Marketing wordt verteld wat ze moeten verkopen, en de namen komen daarna wel.
Is het niet vrij gebruikelijk dat een 4 generaties oude kaart een stuk trager is dan een van de huidige generatie? Zeker als er maar 1 stap zit tussen de gradatie (van 6 naar 7) Al drijven ze wel steeds verder de prijzen van een 'budget' of 'midrange' kaart op
Inderdaad zit er een enorme performance gap, en dat is precies mijn punt. Je krijgt steeds meer performance voor minder geld, als je de marketing afdeling negeert.
Mijn punt is juist de vraag of dat wel het geval is. 10 tot 15 jaar terug zat er ook een wereld van verschil tussen 4 generaties van gpu's. En ik weet dat mijn hd7850 erg veel kon voor minder dan 200 euro toen ik hem nieuw kocht. Die is ook nog best een tijd mee gegaan ook.

Je hebt, als je nieuwe games speelt, ook steeds meer performance nodig
Jensen (CEO van nVidia) heeft letterlijk gezegd dat ze de levering van de 3000 reeks aan retailers gaan beperken om zo de prijs artificieel hoog te houden, dus hoop er maar niet op.
https://www.youtube.com/watch?v=15FX4pez1dw
Ik zou niet alles geloven wat een ceo van nvidia zegt, die zegt dingen natuurlijk uit eigen belang, wij van wc eend.....
De prijsdalingen zijn sinds begin augustus wel wat gestagneerd. De laagste 3070 zit rond de 600 EUR al eventjes, en de laagste 3060 rond de 400. De laagste 3080 rond de 830 al zelfs sinds begin juli. Dit zijn de MSRP's ongeveer, als je 21% BTW bij de $ MSRP's telt.

Ik vermoed niet dat Nvidia of de retailers de prijs nog veel zullen laten dalen. Als je een betere deal wil zul je toch echt tweedehands een kaart moeten scoren denk ik. Ik vermoed ook niet dat de 4060 en 4070 respectievelijk voor minder dan deze prijzen zullen gaan, eerder weer een stukje meer, zeker in het begin.

Als ik moest gokken, wordt de MSRP van de 4070 $549 (t.o.v. $499 vr de 3070) en 4060 $349 (tov $329 3060). Nvidia en AMD hebben gezien wat de gek ervoor wil betalen zeg maar, dat draai je nooit meer terug.
Ik heb gewoon een 3060ti voor 550 gekocht. Als je uitrekent wat het je over die jaren kost valt het allemaal wel mee en je hebt er gewoon plezier van.
Ga 2x niet uiteten en je hebt het alweer bespaart haha.
Poeh, veel geld voor een midrange kaartje.
Tsja, blijven bij mijn geforce 670 was ook geen optie. En wat ik al zei 200 euro extra lig ik ook niet wakker van. Ga 2x niet uit eten of stappen en je hebt het alweer bespaard.
Nu elke dag plezier van en eigenlijk die 550 euro aan uren gamen alweer eruit gehaald.
+ uiteindelijk verkoop je hem misschien weer voor 300 dan heb je voor 250 euro een kaart gehad.

[Reactie gewijzigd door Silence op 23 juli 2024 13:20]

We hebben al een sprookje waarbij iemand eeuwig slaapt :+
Zal AMD de prins op het witte paard zijn? :+
Slaap lekker verder. Want die oude prijzen kun je gerust vergeten met de huidige giga inflatie en chiptekorten.
De oude prijzen lagen nog 50 tot soms wel 100 euro lager dan wat ik noem hé. Dus ik had al rekening gehouden met de inflatie. ;)

[Reactie gewijzigd door LongTimeAgo op 23 juli 2024 13:20]

Ik heb een paar weken geleden de Gigabyte RTX 3060 6GB voor €338,- gekocht, maar door BTW van 21% (€70,-) werd het rond de €410,-.
Jammer dat ze het geheugen van de Ti niet ophogen naar 12Gb, denk dat dat 'm voor veel mensen toch interessanter zou maken
De Ti heeft nu een 256 bits bus; om die te upgraden van 8 GB naar 12 GB zou je de bus naar 384 bits moeten upgraden. Dat is geen simpele wijziging. In theorie zou je ook de bus kunnen downgraden van 256 naar 192 bits, maar dan komt je 3060Ti te dicht bij de 3060 non-Ti performance.

Je kunt ook een twee keer zo grote geheugenchip genruiken op je 256 bits bus, maar dan eindig je dus met 16GB. En dan heb je een 3060Ti die concurreert met de 3070 non-Ti. NVidia zit dus enigzins klem tussen de twee non-Ti versies.
Bedankt voor de uitleg, als leek weet ik dat soort dingen niet, maar dit is een goede verklaring :)
Het kan wel, maar dan krijg je net zoals de GTX 970 de 3.5GB meme. De kaart had 4GB maar alleen de eerste 3.5GB was eigenlijk bruikbaar omdat de laatste 512MB gewoon zo traag was dat het nutteloos was.
Los daarvan, de GTX 970 was gewoon een prima kaart maar had imho nooit als 4GB kaart verkocht mogen worden.

Je wil dus zoals MSalters al aangeeft het geheugen gelijk hebben met de geheugenbus.
Toen ik de titel las dacht ik dus dat ze zoiets hadden gedaan, bij beide kaarten de busbreedte omlaag en bandbreedte compenseren met gddr6x
Waarom zou je een 3060ti maken als je al een 3070 hebt dan?🧐
Nvidia is altijd greedy met memory uitdelen, dat heeft niets te maken met hoeveel bit je aan een bus hangt of het nou 512 is 128 of 192of whatever.,. Nvidia is altijd gierig

[Reactie gewijzigd door CryptoArnold op 23 juli 2024 13:20]

Dus 1.5 jaar later komen ze nog met nieuwere uitvoeringen, om toch nog wat van de 3000 serie te kunnen verkopen, voordat de 4000 in de schappen ligt.

OM het aantrekkelijk te maken, moeten ze toch echt de prijs flink drukken. Ik ga mijn 2070S niet wegdoen voor een 3000 serie die nog 700e kost.
Aan de andere kant, de tweedehands prijhzen voor je 2070S zijn nog zo hoog omdat een tweedehands 2070S een realistisch alternatief is voor een nieuwe 3060.
Nou nou, de 30xx serie is prima voor nu en de toekomst, alleen de prijs is momenteel ruk. De 40xx is natuurlijk beter en je kan er dan nog langer mee vooruit, maar als je straks een goede 30xx deal kan scoren is dat helemaal geen slecht iets. Alleen wonen wij in NL, waar de prijzen nooit hard zakken, dus de 3080 zal rond de 750e komen en blijven en dat is korting, voor de Nederlandse begrippen.. :z
Volgens mij hebben we momenteel gewoon pech dat de waarde van de Euro wat zwak is tegenover die van de dollar. Als ik naar Amerikaanse winkels kijk zie ik daar 3060s liggen voor prima prijzen(zelfs inc. BTW), maar de euro is gewoon 20% van zijn waarde verloren sinds maart...
Ik ben wel benieuwd naar de Videokaarten markten crash die aanstaande lijkt.

De Crypto munt Etherium gaat over op POS (proof of stake) in de aankomende 2 weken als ik me niet vergis waarvan nu ruim 90% gemined word!

Dus er komt een grote partij 2e hands op de markt, daarnaast komt de nieuwe 4xXx serie er aan waardoor andere overstappen naar de nieuwe kaart waardoor er nog meer op de 2e hands markt komt.
En zullen retailers uiteindelijk ook gaan zakken omdat ze toch willen verkopen!

Je wilt geen 2e hand die meerdere jaren minen maar als jij een high end kaart voor een prikkie kan kopen zullen velen dit toch doen.

Ben heel benieuwd of dit daadwerkelijk gaat gebeuren en wat de prijzen zullen zijn, wat denken jullie?
3080 voor €500 ofzo?
3090 voor € 600 ?
Sowieso word er nu al heel weinig geminded met die dump. En de prijzen veranderen niet gigantisch. Straks leeft crypto weer op en zo ook weer de schaarste van kaarten dus zie het niet veel goedkoper worden imho.
Er word nog steeds volop gemined op ETH namelijk meer dan 90% , dus er zal een deel afhaken en verkopen. dus ben er wel benieuwd naar hoeveel dit gaat zakken dat kan niet anders.
ETH is niet het enige waar gemined word he.
Nee nee heb je helemaal gelijk in, maar vele zitten in de grote munten. daarom zal ook niet alles op de markt komen want een deel gaat gewoon iets anders minen. maar een deel zal daarom ook afhaken!
Maar goed ben gewoon heel benieuwd waar het naartoe gaat!
Nee, maar BTC wordt niet met GPU's gemined.

GPU's komen in de niche van coins die wel PoW zijn, maar niet populair genoeg om dedicated ASIC's te rechtvaardigen. En logischerwijs, omdat ze niet populair zijn, zijn ze dus ook niet waardevol.
Ja net als de huidige MRSP kaart prijzen zeker, reken maar op hoger tegen die tijd haha
i wish, maar zal wel weer 1800 zijn.
Op i wish is die vast wel goedkoper😅
haha, we gaan het mee maken.
Ben ook benieuwd wat de intel ARC met de markt gaat doen.
En de nieuwe amd rdna3 ?
Daar heb ik me eigenlijk helemaal niet mee bezig gehouden. wanneer komt die ?
"Realistically, it will either be Q3 or Q4 of 2022 based on the “evidence” we’ve gathered and the fact that NVIDIA will be releasing its RTX 4000 GPUs around that same time."
https://www.gpumag.com/amd-rdna-3/

[Reactie gewijzigd door LangeJan85 op 23 juli 2024 13:20]

Nou las ik een tijdje geleden dat nVidia de 3080 12gb weer wou opstarten ivm teveel chips nog beschikbaar op een andere techsite. Dat leek mij een hele onlogische stap aangezien ze het high end aan het afbouwen zijn ivm de release van de 40xx.

Kan het zo zijn dat de "geupdate" versie van de 3070ti waarover gesproken wordt de chip van de 3080 daarvoor gebruikt gaat worden?

Dat maakt in mijn ogen de "leak" nog best plausibel en in lijn met de plannen om het midrange segment voorlopig vast te zetten.
Hoeveel beter is dit tov de RTX2060?
Sowieso een heel stuk beter.
Maar ik vond persoonlijk een 2060 (die van asus zo’n OC versie voor gaming) al helemaal niet onaardig, zeker in combinatie met dlss 2.0 kom je heel ver qua prettig gamen.

Maar niet op 4k.

Daar zou je weer prima een 3060 ti voor kunnen gebruiken.
Een heel stuk beter? Hij is sneller ja maar overall slechts zon 20%.. Is dat de moeite waard om 300+ te lappen? Voor mij persoonlijk absolulut niet.
Je kan voor mijn gevoel sowieso altijd beter 1 generatie overslaan als je naar GPUs kijkt, af hangende van hoe hoog je eisen zijn aan graphics zelfs 2.

Heb je een kaart uit de 10XX serie? Dan is een kaart uit de 30XX serie een goede stap. Maar heb je er 1 uit de 20XX serie wacht dan lekker op de 40XX serie.
Onlangs mijn pc geupgrade,

Van Intel Core i5-4690 icm Asus H97M-E + 16 gb ram ddr3 1600mhz naar een Intel Core i7-12700KF icm MSI MAG Z690 Tomahawk WiFi + 32 gb ram ddr5 5200 mhz.

Mijn rtx 2060 vind ik nog niet upgrade waardig. Game ook niet op 4k (is ook niet de wens).
Er wordt niets gezegd over een 3070ti
In de tweet die wordt vermeld in het artikel wordt een 3070 Ti genoemd.
Echter is er al een op de markt met 8 GB GDDR6X VRAM (256 bit) dus de tweet klopt niet (helemaal).
Het enige verschil wat ik kan opmerken is dat er in de tweet een GA102 wordt genoemd en het huidige model van de 3070 Ti heeft een GA104 grafische processor.

[Reactie gewijzigd door LieveGeit op 23 juli 2024 13:20]

Het moest 'RTX 3060 Ti met GDDR6X' in de titel zijn - ik heb dat aangepast. Duidelijk tijd voor koffie zo op de maandagochtend :+
Hebben ze opeens zoveel GA106 chips liggen dat ze maar van gekkigheid nieuwe varianten uitbrengen op ruim 1,5 jaar oude tech?

Dat ze er maar lekker mee blijven zitten :Y)
Of ze moeten voor echte goede prijzen beschikbaar zijn, dan zou ik wel interesse hebben :)
Zo rond de € 300,- voor een RTX 3060 8GB vind ik nog te doen ;)
Nee dat is nog steeds te duur. 250 voor die oude meuk is het maximum. Anders krijg je straks de 4000 reeks voor veel te hoge prijzen (wat ze toch wel gaan worden).
Ik zou inderdaad met de huidige zwakte van de euro t.o.v. de dollar, de oplopende inflatie en het feit dat 4000 serie chips een stuk duurder zullen zijn om te produceren (Nvidia gaat immers van een relatief goedkope Samsung 10nm afgeleid proces, wat ze 8N noemen, naar het normaal gesproken veel duurdere TSMC 4N proces (een 5nm afgeleide) niet direct verwachten dat de 4000 serie goedkoper gaat worden dan de 3000 serie.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 23 juli 2024 13:20]

In deze tijd dat energie goud geld kost gaan ze deze energie slurpende generatie nog een update geven?

Laten ze de productieruimte voor de 40-serie gebruiken.
De 4000 serie gaat meer energie gebruiken dan de 3000 serie...
Maar verbruik alleen zegt niets over de efficiëntie, wat natuurlijk bepalend is voor het uiteindelijke verbruik.
Een RTX4000 serie zal meer energie verbruiken wanneer je deze op voluit laat draaien, maar zal daarbij ook meer FPS produceren, of je kan hogere settings draaien, mocht je daar voor kiezen

Je kan er echter ook voor kiezen om bijv. een framelimiter te gebruiken, en dan zal normaal gesproken een RTX 4000 kaart bij hetzelfde FPS minder energie verbruiken dan een RTX 3000 kaart, terwijl je mogelijk wel naast dat je hetzelfde maximum FPS haalt, de 1% lows mogelijk beter zijn en je mogelijk hogere settings kan draaien.

Hetzelfde voor mensen die deze kaarten voor andere zaken gebruiken als gaming. Die zullen meer werk gedaan krijgen in dezelfde tijd of hetzelfde werk in minder tijd, waardoor normaal gesproken een RTX 4000 kaart ook efficiënter zal zijn als een RTX 3000.

Immers als ze bij Nvidia geen efficiëntie slag maken gen on gen zal RTX 4000 echt dramatisch worden voor Nvidia, die fout zie ik ze echt niet maken. Dat is immers hetgeen iedereen altijd verwacht van iedere generatie.
Ik voel een 1000 watt voeding aankomen.
Ik hoor niemand over CPUS maar alleen klagen over GPU energie
Ik heb liever dat men een onderdeel wat 450W verstookt zuiniger maakt dan iets wat 75W verstookt.
Maar alle beetjes helpen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.