'Sony wil in maart 2023 twee miljoen PlayStation VR2-headsets gereed hebben'

Sony wil tegen maart volgend jaar twee miljoen PlayStation VR2-headsets hebben gemaakt, zeggen bronnen bij Bloomberg. De massaproductie van de bril zou in september zijn begonnen. Verkoop van de headset moet begin volgend jaar beginnen.

Het productieaantal is nog niet definitief, benadrukken bronnen tegen Bloomberg. Dit zou hoger of lager kunnen worden, afhankelijk van hoe het product in de eerste periode na release wordt verkocht. Sony zou nog geen last hebben van toeleveranciers die niet genoeg onderdelen kunnen leveren.

De bronnen geven aan dat het aantal van twee miljoen headsets betekent dat Sony verwacht dat de PS VR2 een groter succes wordt dan zijn voorganger. Het duurde acht maanden voordat Sony een miljoen PS VR-headsets had verkocht. Het aantal van twee miljoen headsets werd een jaar en twee maanden na de introductie gehaald.

Sony heeft al eerder aangegeven de VR2 begin volgend jaar te willen verkopen. Begin volgend jaar verwacht Sony ook dat de PlayStation 5-leveringsproblemen zijn opgelost en de console dus beter verkrijgbaar is, schrijft Bloomberg. Voor de PS VR2-headset is een PS5 vereist.

De PlayStation VR2-headset krijgt een hogere resolutie van 4000x2040 pixels en inside-outtracking. Ook krijgt de bril een hdr-scherm en een iets groter blikveld. Hoeveel de headset moet kosten, is niet bekend. Bij release moet de headset zeker twintig VR-games krijgen, waaronder een Horizon-spin-off.

Door Hayte Hugo

Redacteur

03-10-2022 • 11:47

90 Linkedin

Reacties (90)

Wijzig sortering
Ik ben benieuwd hoe hard deze gaat lopen op release.
Vooral omdat de PSVR-games niet speelbaar zijn op de PSVR2
Ik kan mij geen enige reden bedenken waarom dit is...

Het zorgt alleen maar voor meer e-waste. Stel ik koop een PSVR2 en ben helemaal happy ermee. Moet ik in mijn ogen een oud ding kopen als ik een leuk spel wil spelen die enkel voor de PSVR1 is. Heb ik 2 dingen die eigenlijk hetzelfde doen van dezelfde fabrikant. Voor 1 of 2 spelen waarna ik de PSVR1 in de kast gooi want al de nieuwe spellen zijn toch PSVR2.

Andersom snap ik nog wel. Er zitten functies in de PSVR2 die de 1 niet heeft.

Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om PSVR1-beeld om te zetten naar PSVR2 als je de wil hebt?
Het gaat vooral om de vernieuwde tracking technologie.
De oude leunde erg op een camera en de leds op de VR headset + je controllers (DualShock4 of move controllers)

Sony heeft bekend gemaakt dat games niet standaard zullen werken met de nieuwe PSVR2, al staan ontwikkelaars vrij om zelf een update uit te brengen die de ondersteuning toe kan voegen.

de update kan dan gratis zijn of betaald, vergelijkbaar met hoe nu ook de PS5 updates werken (met als uitzondering dat de PSVR games geheel niet zullen werken zonder de update)
Verschil in resolutie, aantal camera's, andere manier van tracking.

Gaan best wat uren inzitten om dat om te zetten.
Totday Sony met remasters komt op de psvr2 dan kan het wel?
Natuurlijk kan dat, als je bereid bent om tijd en geld te investeren in het opnieuw schrijven van delen van je game dan kan dat natuurlijk.
Er zal natuurlijk werk in zitten maar geen volle prijs weer.
Dat klopt natuurlijk. We zullen zien wat men doet, zou best net zo kunnen zijn als met de XboX, dat je voor sommige games 10,- betaald om je oudere game in een voor de nieuwe generatie geoptimaliseerde versie te krijgen.
Ik zie games in de store waarbij je voor de nieuwe versie 10,- meer betaald dan voor de oude. Ik zou moeten kijken wat nu niet lukt maar ik meende dat je voor sommige games ook de 10,- kon betalen als je de oude versie al had en de nieuwe wilde en anders blijf je de oude versie houden die wel draait maar niet de mogelijkheden van de series X volop benut.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 3 oktober 2022 15:09]

Voor welke Xbox game moet je 10 euro betalen voor upgrade naar nieuwe generatie?
Welke Xbox games maken er dan een VR generatie shift?

Het gaat over de mogelijkheid dat PSVR1 games weer op PSVR2 komen. Dat dit kan is al bestigd, dus dat heeft niks te maken met "totdat Sony met remasters komt". Het gaat om patches.
Of en wat er voor betaald moet worden laat Sony volledig open, wat ik ervan meegekregen heb.

Ik nap ook totaal niet waar dit vandaan komt en wat het nut hiervan is.
Er zal natuurlijk werk in zitten maar geen volle prijs weer.
Wie heeft het over volle prijzen?

En waarom eindigt dit eigenlijjk met een Sony vs MSFT first party upgrade pad prijsstrategie? Wat heeft dat met VR te maken eigenlijk?
Ik had het dan ook nergens over specifiek 1st party ;)
Lijkt me niets voor Sony om remasters uit te brengen.
Ja, daarom werkt het op de PC wel met zoveel verschillende headsets. Gewoon een 'emulatie'laag tussen een PSVR game en de PSVR2 hardware, immers is de PS5 een heel stuk krachtiger dan de PS4 (pro) en daarmee zou er dus genoeg ruimte moeten zijn om zo'n laag tussen te bouwen, ik neem namelijk aan dat ze hier wel deels mee bezig zijn geweest waarbij ze PSVR games hebben gebruikt om de PSVR2 ook te kunnen testen, dus zo'n emulatielaag hadden ze al tentijde van ontwikkeling van de PSVR2 mee kunnen bouwen.
Het klinkt zo simpel, maar PSVR games zijn ontwikkeld voor 1 specifieke VR-Bril, de PSVR2 is een totaal ander apparaat die anders waarneemt, weergeeft en communiceert. Wil je dat vloeiend omzetten dan kom je er niet met een emulatielaag maar zul je echt een remaster van je game moeten maken. PC is een slecht voorbeeld, want daar is het de PC/Markt die bepaald aan welke standaarden een VR bril en een Game moet voldoen, fabrikanten/uitgevers moeten daaraan voldoen anders werkt het gewoon niet. Bij de PS5 was dat nooit het geval, daar was het de bril die bepaalde waar een game aan moest voldoen, dat kun je niet zomaar overnemen naar een totaal andere bril.
Ligt er helemaal aan hoe het opgezet is origineel. Er wordt met een SDK gewerkt, en er zal sowieso een abstractie laag tussen de hardware en de game zitten die de tracking omzet naar coordinaten in 3d space.
En om development makkelijker te maken zal de PSVR2 in iedergeval ook gewoon de OpenXR standaard gebruiken (Sony zit zelf ook in de groep). UnrealEngine4 ondersteund bv ook de originele PSVR, dus ik ga er van uit dat er een beetje SDK voor de PS4 aanwezig was en niet aan de developers zelf om de hardware rechtstreeks aan te spreken en dus helemaal zelf de tracking en weergave moesten bouwen/onderhouden.
Een goede SDK en bmovl filtertje en binnen een uurtje heb je je oude build weer aan de praat.
Het enige wat veel langer duurt is de stap waar Sony voor je checkt of alles wel naar behoren werken.
Daar gaat weken over heen.
Nou het is een beetje meer dan dat maar inderdaad zou het niet veel werk moeten zijn. Maar het laatste is denk ik de struikelpunt. Waarschijnlijk heeft Sony gekeken hoeveel mensen nog de oude headset echt gebruiken en bedacht dat het te veel geld kost om zo kleine groep te ondersteunen. Dit is wel jammer want ze zijn nu ook een stukje goodwill kwijt wat moeilijker op waarde te schatten is.
Dat zijn allemaal dingen die Sony's API zou moeten afhandelen. Behalve deels resolutie dan maar dat is niet zo moeilijk op die zwaardere hardware.

Blijkbaar is die API/SDK niet met de toekomst in het hoofd gebouwd :/

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 oktober 2022 22:50]

https://tweakers.net/nieu...t-speelbaar-op-psvr2.html
Dit is helaas door Sony bevestigd. Blijkbaar vanwage dat de VR1 een externe camera gebruikt.
Ik denk dat veel, al dan niet meeste, populaire games wel met een PSVR2 versie komen. Daarbij lijkt het mij ook logisch dat een bestaande aankoop ook een gratis update kan krijgen, net als veel PS4 -> PS5 games dat ook krijgen. Vooral bij games die al cross-vr-platform zijn lijkt het mij vanzelfsprekend dat ze ook voor de PSVR2 komen; Beat Saber gaat dat kans niet laten liggen om ook daarop te werken.

Het scenario waarin een game die je wil spelen alleen PSVR1 exclusief is, lijkt mij echt niet veel voorkomend. Misschien games die de eye-toy-achtige camera gebruiken, maar dat is nooit aangeslagen.
e-waste valt denk ik wel mee, het zijn dure apparaten. E-waste is meer een probleem voor goedkope weggooi-hardware.
Instant buy voor mij iig 😝
Ik denk dat de tijd langzaam aan rijp begint te worden voor VR

Pakketje maken met ps5+vr, 999E prijzen. En ze zullen als warme broodjes over de toonbank vliegen.
Als de tijd rijp was voor VR dan hadden ze het standaard mee moeten leveren. We zien eigenlijk bij vrijwel alle add-on apparatuur bij consoles dat het maar door een klein deel van de console eigenaren gekocht wordt.
Nouja, de PSVR was ansich een succes voor Sony, verkocht beter dan indertijd verwacht.
Qua console-VR ratio geen succes. Console- PS Move ratio was veel succesvoller. En ook daar kwam de ontwikkeling nauwelijks van de grond.
Console-VR ratio is helemaal niet van belang, het ging er om hoeveel headsets Sony dacht te verkopen en DAT was meer dan ze origineel hadden verwacht.
Voor de eindgebruiker boeit het maar weinig hoeveel Sony er denkt te verkopen, al dan niet achteraf gecommuniceerd.

Het gaat om console-VR ratio, dat maakt of 3th party ontwikkelaars er hun best voor gaan doen.
Leuk dat Sony er meer dan het zelf had verwacht verkocht, uiteindelijk zijn de meeste al vrij snel ergens onderin een la beland omdat er te weinig kwaliteitscontent op uitkwam.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 3 oktober 2022 18:08]

Als je kijkt naar de verkoop van de Quest schiet het al aardig op. Er is nu dus een grotere doelgroep die al bekend is met VR en mogelijk de PSVR2 wil proberen.
Instant buy
Dit is echt een goede vr head set. en de spellen komen ook. PSVR 1 spellen zijn overigens met een update van de ontwikkelaar wel speelbaar. Dus ik verwacht dat er wel een paar gepatched worden
De adaptive triggers zijn redelijk uniek inderdaad, maar verder is er niet veel bijzonders aan deze VR headset. Grote nadelen zijn dat je maar een enkele trigger per controller hebt en dat je aan een draad vastzit.
Ik ben wel erg geïnteresseerd in de HDR OLED weergave. Bij mijn weten is dit nog niet bij andere headsets ingezet. Hierdoor kan een scène echt aardeduister zijn (waar bij andere headsets altijd wel wat licht doorbloedt) en door HDR elementen weer fel verlicht kunnen worden of dat je in een zonovergoten buitenwereld komt.

Dit gecombineerd met de andere specificaties (die ook al behoorlijk zijn) zal mogelijk ervoor zorgen dat dit een van de beste headsets gaat worden.

Ik heb gelukkig een ps5 en de VR2 koop ik gewoon erbij wanneer deze beschikbaar is. Ik zie wel of het wat wordt.
De Quest 1 heeft ook OLED en de Quest pro krijgt miniled. HDR is niet echt uniek dus. Ben het wel eens dat het een stuk betere ervaring geeft dan het matige grijze zwart van een LCD scherm.
Ja, maar dus niet de PS4-versies maar een opnieuw uitgebrachte PS5(gepatchte)versie. Ff voor de duidelijkheid.
Ik vraag me af of deze versie of wellicht de volgende ook beschikbaar zullen zijn voor de pc aangezien veel playstation spellen ook naar de pc komen.
Nee, nooit. Niet officieel in elk geval, je weet nooit wat mensen allemaal in elkaar knutselen om het op een PC aan het werken te krijgen, maar je zult nooit een PSVR voor PC gaan krijgen.
Nouja, de originele PSVR is inmiddels ook via thirdparty beschikbaar op PC, dus ik verwacht zeker dat er een hoop 'knutselaars' snel aan de slag zullen gaan om te proberen de PSVR2 ook op de PC te kunnen gebruiken. Vergeet niet dat een groot aantal games gewoon op de PC ontwikkeld worden, dus het zou mij niets verbazen als de UnrealEngine bv undocumented de PSVR2 ondersteund.
Precies, third party, als door geknutsel en gehack.
Maar er zal geen officiële Sony PSVR (1 of 2) PC versie gaan komen, dat is voor Sony totaal niet interessant, en zou PSVR (1 als wel 2) ontwikkelaars alleen maar extra belasten (extra hardware configuraties) en limiteren (wat kan op een PS5, kan niet op elke PC).
De PC drivers zullen gewoon gebaseerd zijn op OpenXR, zoals eigenlijk elke nieuwe headset is. Dus voor PC developers is het sowieso gewoon kijken wat voor functionaliteiten er beschikbaar zijn, dat moeten ze nu ook al met al die verschillende controllers.
En developers die sowieso alleen PS5 targetten hebben geen problemen met extra belasting en PC developers die de PSVR2 willen ondersteunen zullen ook amper tot geen problemen daarmee hebben als ze gewoon dus OpenXR ondersteunen, wat zowel de UE en Unity vollop ondersteunen, en als je nu bezig bent, en voorlopig nog niet klaar, het verstandigst is om naar over te schakelen.
PSVR2 heeft sowieso niets dat niet met een PC zou kunnen worden aangestuurd, hell, de PC zou zelfs een groot voordeel hebben met de eyetracking voor foveated rendering.
Leuk dat ze 20 games bij release willen aanbieden. Maar heb toch liever kwaliteit dan kwantiteit. Van het aanbod vr games is de kwalitatieve goede games maar dun bezaaid.
Het gerucht gaat dat Half-Life: Alyx voor de PSVR2 gaat uitkomen. Als dat zo is, zit het met de kwaliteit wel goed.
Ik wacht wel af. Wil eerst kijken of ik met deze set niet misselijk word zoals met de huidige set. En het aanbod games lijkt me ook belangrijk. Ben er met de Vita al eens ingestonken en de VR1 loopt ook niet over van topgames van Sony
Bij o.a. de mediamarkt stonden testopstellingen voor de VR1. Dan kun je in iedergeval ervaren of het nieuwe scherm minder impact heeft op misselijkheid.
Ik vrees voor je echter dat als je hier gevoelig voor bent, dat de VR2 niet veel verschil gaat uitmaken.
Wel heb ik gelezen dat sommige gamers langzaam aan (rustig opbouwen) steeds beter bestand waren tegen VR gaming.
Ja, klopt. Je kunt eraan wennen, maar niet iedereen en niet even snel. Ik ben één keer in het begin kotsmisselijk geworden van Scavengers Odyssey, en bij Farpoint moest ik de eerste helft van de game snap-turn gebruiken anders voelde 't alsof m'n hoofd uit elkaar getrokken werd ofzo.. Ben nu handig met het instellen van de options in VR games, tip: het rondkijken in VR(horizontaal) zo snel mogelijk zetten. Dan is de beweging alweer over voordat je er last van kunt krijgen. Die stond bij Farpoint standaard dus veel te langzaam. Verder nooit meer echt ziek geweest van een spel, en ik heb er honderden gespeeld nu.

[Reactie gewijzigd door Lucifer of God op 3 oktober 2022 19:55]

Scavengers Odyssey is het enige VR spel waar ik niet tegen kon. Snelle bewegingen kan ik goed hebben, maar iets in dit spel gooide mijn evenwichtsgevoel flink door de war. Zelfs half uur na spelen voelde ik mij nog gek. Op tweakers forum las ik dat meer gamers last hadden van dit specifieke spel.
Laat ze eerst maar de productie van de ps5 zelf naar een hoger niveau tillen.

Waarom een psvr2 kopen als je nog geen ps5 kan krijgen (voor een normale prijs)
Er zijn al minstens 20 miljoen ps5s verkocht en het lijkt me niet dat de ps2vr de verkoop van de ps5 vertraagt
Ze liggen nog niet in de schappen overal maar ik krijg wel het idee dat ze makkelijker verkrijgbaar zijn de laatste maanden. Zelf ingeschreven via Sony voor een PS5 en kon deze ongeveer 3 maanden later bestellen. Nee, snel is anders en ik durf niet te zeggen of het geluk was dat het "maar" 3 maanden duurde maar kom hem dus wel gewoon voor de normale prijs aanschaffen.
Het lijkt mij dan ook sterk dat iemand zonder een PS5 de PSVR2 gaat kopen. Laat dat maar over aan de miljoenen mensen die wel een PS5 hebben.
:+
Sony heeft al eerder aangegeven de . Begin volgend jaar verwacht Sony ook dat de PlayStation 5-leveringsproblemen zijn opgelost en de console dus beter verkrijgbaar is, schrijft Bloomberg.
Dit stukje niet gezien in het artikel?
Natuurlijk moeten ze dat niet eerst doen, dat moet tegelijk. Zou wel ideaal zijn als je straks de winkel uit kunt lopen met zowel een PS5 als een PSVR2 natuurlijk. Of dat werkelijk zo uitkomt is even afwachten.
Via Sony bestellen met je PSN account, dan heb je 'm voor de adviesprijs. Als je nu bestelt is 'ie echt wel geleverd voor maart.
Ik ben op zich wel geïnteresseerd, maar het hangt wel af van de prijs en aanbod games.
"Het duurde acht maanden voordat Sony een miljoen VR2-headsets had verkocht."
Moet natuurlijk zijn: Het duurde acht maanden voordat Sony een miljoen VR-headsets had verkocht.
Ik kijk er naar uit. Niet omdat ik zelf een PSVR (of PS) heb, maar omdat er een grote speler op de VR markt blijft en dat is over het algemeen goed nieuws voor alle VR spelers. Het is dan sneller rendabel om voor de hele VR markt een spel te produceren. Alleen de exclusiviteit moet dan ophouden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee