'Vlaming gebruikt smartphone gemiddeld meer dan 3 uur per dag'

Vlamingen gebruiken gemiddeld 188 minuten per dag hun smartphone, wat drie minuten meer is dan een jaar eerder. 40 procent van deze tijd wordt voor sociale media gebruikt. Meta's apps worden minder gebruikt, maar blijven de populairste socialemedia-apps.

Volgens het imec.digimeterrapport, een jaarlijks onderzoek naar elektronicagebruik onder Vlamingen, zitten Vlamingen dagelijks gemiddeld 75 minuten op sociale media. Dit is 2 minuten meer dan bij het vorige rapport. Opvallend daarbij is dat 54 minuten van die tijd Vlamingen Meta's apps gebruiken. Dat is weer 3 minuten minder dan een jaar eerder. Alleen 65+'ers en volwassenen tussen 45 en 54 jaar oud zijn Meta's apps meer gaan gebruiken; andere gebruikers zijn gelijk gebleven of zijn de apps minder gaan gebruiken.

Die stijging in het gebruik van sociale media komt volgens imec voornamelijk door TikTok. 62 procent van alle 16- tot 24-jarigen gebruikt maandelijks TikTok, bij 24- tot 34-jarigen ligt het op een kwart. Vooral bij die jongste doelgroep stijgt het aandeel van TikTok: bij het vorige rapport lag dat aandeel op 50 procent. Het maandelijkse gebruik van Signal onder alle Vlamingen is bovendien verdrievoudigd, al blijft het aandeel met 6 procent absoluut gezien nog laag. Deze chatapp is vooral populair onder 24- tot 44-jarigen, met een aandeel van 8 tot 10 procent.

In het rapport kijkt imec ook naar videostreaming; in 2021 had 55 procent van alle Vlamingen toegang tot een videostreamingdienst. Dit is 5 procentpunt meer dan een jaar eerder en 10 procentpunt meer dan in 2019. Netflix blijft de grootste aanbieder. 49 procent van alle Vlamingen heeft hier toegang toe, 4 procentpunt meer dan een jaar eerder. Daarna is Disney+ de grootste, dat zijn aandeel verdubbelde tot 16 procent. Daarna volgen de Vlaamse streamingdienst Streamz en Amazon Prime, met respectievelijk 6 en 4 procent.

Het aantal Vlamingen met een digitale-tv-abonnement daalde voor het eerst sinds 2015. In 2020 had 84 procent van de Vlamingen toegang tot digitale tv, een jaar later was dit 78 procent.

Uit het onderzoek blijkt verder dat authenticatieapp Itsme sinds juli 2020 flink meer gebruikt wordt. Toen werd de app nog door net 10 procent van alle Vlamingen maandelijks een keer gebruikt. In februari 2022 lag dat aandeel op 70 procent. Itsme is vergelijkbaar met DigiD en laat inwoners hun identiteit bevestigen tegenover bedrijven en overheden. Ook in Nederland wordt de app gebruikt, in de gemeente Rotterdam.

Vlamingen kijken minder tv, maar meer streamingdiensten, aldus imec.digimeter

Door Hayte Hugo

Redacteur

19-04-2022 • 13:37

154

Lees meer

Reacties (154)

154
154
54
7
0
73
Wijzig sortering
Ik mis één belangrijke grafiek: zij die niks van al deze pulp willen aanschaffen - waar ik toe hoor! _/-\o_
Als we allemaal 2 van die 3 uur pakken en een hobby zouden leren of zouden sporten, dan zouden we als samenleving een stuk gelukkiger zijn. Maarja, toch wel heel moeilijk stiekem.
Als ik op bus of trein sta te wachten, kan ik moeilijk puzzelen, volleyballen, noem maar op.
True. Maar je kan wel ff een small talk doen met een ander die ook staat te wachten. Of gewoon simpel oogcontact maken. Het lijkt onzinnig maar kan een heel verschil maken op sociaal vlak.
Dat kan inderdaad veel veranderen, door wat smalltalk en oogcontact wordt ik zeer ongemakkelijk en put dit mij uit als introvert zijnde. Wat voor jou leuk en goed is, is daarom niet voor een andere zo.
Zodra iemand tegen mij begint te praten terwijl ik op het OV wacht, gaan de oordopjes in :/

Maar goed, iets anders doen kan inderdaad ;)

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 23 juli 2024 17:15]

Weinig empathie of energie over voor anderen?
Gewoon geen trek om in het OV willekeurige gesprekken te hebben met mensen die ik niet ken. Ik hoef niet te horen wat diegene te zeggen heeft en ik heb diegene niks zinnigs te melden :/

Geldt voor mij overigens niet alleen voor het OV. Als je als willekeurig persoon die ik nooit meer ga zien tegen mij begint te praten over iets irrelevants, is er 99% kans dat ik echt geen behoefte heb aan je geklets :)

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 23 juli 2024 17:15]

Anoniem: 1733082 @vickypollard20 april 2022 07:26
Hoe weet je dat allemaal als je nooit met mensen praat? En al zou 90% van de gesprekjes oninteressant zijn dan is die 10% het waard om toch wat meer contact te maken met je directe omgeving. Laat jezelf eens verrassen.
Uw logica is te logisch. Dat begrijpt men nooit.
Nee, de reactie zit vol foutieve aannames en redeneert vanuit het eigen perspectief :)
Geef ze dan maar aan en onderbouw uw tegenstelling.
- Het gaat ervan uit dat ik nooit in mijn leven met vreemde mensen praat of gepraat zou hebben
- Het gaat ervan uit dat ik na 35 jaar nog steeds geen weet heb van wat ik wel en niet prettig vind
- Het gaat ervan uit dat ik behoefte heb aan allerlei willekeurige contacten buiten mijn kringen om.
- Het gaat ervan uit dat iedereen behoefte heeft aan koetjes en kalfjes met onbekende mensen
- Het gaat ervan uit dat een 1/10 kans op een leuk gesprek op de een of andere manier een verrijking van mijn leven zou zijn
- Het gaat ervan uit dat ik verrast zou willen worden door gesprekken met onbekenden
- Het is bovenal zó vanuit het eigen perspectief geschreven dat het voorbij gaat aan wat een persoon (ik in dit geval) zelf aangeeft wel of niet prettig te vinden, dat volledig opzij schuift alsof het complete onzin was en de eigen behoeften projecteert op de ander alsof dat is wat iedereen zou moeten willen en voelen.

Mijn tip: als iemand zegt wat hij wel of niet prettig vindt, geloof diegene dan gewoon en dring niet je eigen gevoelens en verwachtingen op. Je bent tevens niet in de positie om op basis van één reactie een psychologische analyse van iemand te maken en een 'advies' te geven waar diegene niet op zit te wachten.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 23 juli 2024 17:15]

- Het gaat ervan uit dat ik nooit in mijn leven met vreemde mensen praat of gepraat zou hebben
Dat maak je er wel zelf van met je opmerkingen als oordopjes in.

Maar verder, jemig wat ben je een opgewonden hoogstandje. Ik snap wel dat andere misschien geen zin hebben in contact met jou.
Als je geen inhoudelijke reactie hebt op mijn toelichting waar je om vroeg, is het misschien beter om niet te reageren, in plaats van me een 'opgewonden standje' te noemen en daaruit te concluderen dat niemand contact met me zou willen. Laten we zeggen dat het meer zegt over jou dan over mij.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 23 juli 2024 17:15]

Lees je eigen reactie, zegt eigenlijk wel genoeg. Alleen die koppies al elke keer.

[Reactie gewijzigd door dieAndereGozer op 23 juli 2024 17:15]

Het is ondertussen wel duidelijk dat je een trol bent. Dus bij deze wat mij betreft klaar :)
Anoniem: 1733082 @vickypollard20 april 2022 13:22
Wie dringt er iets op dan? Neem gewoon eens reacties ter kennisgeving aan ipv er maar aanstoot aan te nemen. Overigens als dit een gesprekje bij de bushalte was geweest dan had het heel anders gelopen. Dan had je mijn intonatie gehoord en anders gereageerd dan je nu doet.

De aanname in mijn reactie is gebaseerd op de strekking van jouw eerdere post. Dat is niet zo vreemd toch? Je kunt het er dan of bij laten of wat meer info geven als je er verder op in wilt gaan. Nu kom je over als een gebeten hond terwijl dat nooit de bedoeling is geweest.
Sommige mensen willen graag een slachtoffer spelen, zo is hun natuur. Ben je het niet eens met hun? Dan ben je een enge fascist. Zo is het leven nou eenmaal ;)
En zonnebril op, is het oogcontact ook weg. 8-)
En een stap naar achter, volgens mij kuchte ie toen ie aanliep...
Dat lukte me 10+ jaar geleden wel, regelmatig leuke gesprekken met willekeurige vreemden.
Maar sinds de smartphone en het mobiele internet ingeburgerd zijn, kan ik de random gesprekken op 1 hand tellen.

Al ben ik vorig jaar gestopt met het OV.
Dat is ook een beetje het punt wat ik probeer te maken. Als je gewoon open staat zie je misschien ook dat je elke dag dezelfde trein pakt als een ander die het ook maar een saaie bedoeling vind en daardoor een small talk wel kan waarderen.

Het hoeft geen diepgaande gesprekken te zijn, maar je mist misschien wel leuke nieuwe contacten.
Vaak is het zo dat je het gesprek aangaat, merkt dat er geen klik is, maar nu zie je elkaar wel elke dag en moet je een soort van verplicht 'hoe is het' gesprekje gaan houden. :X
Ik stond er vaak wel open voor, regelmatig gebruikte ik mijn telefoon niet in de trein. Beetje om je heen turen 'zoals vroeger', om te zien dat 99% van de reizigers wel met de neus in de telefoon zit.

De gesprekken die ik heb gehad sinds de smartphone gemeengoed is geworden, zijn vooral met oudere mensen. De helft omdat ze hulp nodig hadden met kaartje kopen of het inchecken en daar verdwaasd staan terwijl praktisch iedereen ze negeert.

Door dit soort kleine dingetjes, nooit meer leuk gesprekje hebben met mensen, vind ik het OV juist minder aantrekkelijk. Blij dat ik nu lekker met de auto ga, als iedereen liever in bubbels wilt leven, dan heb ik meer ruimte nodig dan die ene zitplaats.
Je bent de krant vergeten zekers? Dat was the "smartphone" waar mensen zich meestal in isoleren.
En die was de laatste honderd jaar erg populair als je niets te doen had op de trein / Geen interactie wil hebben.
oj, de krant was helemaal aso. Zeker het oude formaat waarbij sommige een papieren muur van 2x1mtr op trokken. Daarmee vergeleken zijn de telefoontjes een stuk minder erg.
Of gewoon simpel oogcontact maken. Het lijkt onzinnig maar kan een heel verschil maken op sociaal vlak.
Ja, vooral vrouwen hebben graag dat de rest de hele tijd oogcontact met hen probeert te maken op het perron of in de trein.
Wel een praatje maken met diegene die ook wacht.

Zo ben ik ooit in een treingroepje gekomen, oh alweer vertraging, ja rot he, ja, hee, jij zit ook altijd in deze trein of niet? Ja klopt, wij zitten altijd de 2e coupe van achteren, oh gezellig, hoppa!

[Reactie gewijzigd door JDx op 23 juli 2024 17:15]

Dan zal jij vast Nederlander zijn.

Hier in België praten we niet met "vreemden" jammer genoeg, met of zonder smartphone. Als je een praatje zou proberen te slaan word je scheef bekeken.
Ik heb het hier wel over 20 jaar geleden, nog voor de smartphones en WhatsApp en we waren schoolgaanden (wel allemaal verschillende scholen), het was overigens niet centraal station, maar een substation in onze stad, dus het was wat knusser allemaal.

Baalde wel altijd als ik die trein had gemist, was een gezellig uurtje, als je er geen zin in had, dan ging je gewoon ergens anders zitten.

[Reactie gewijzigd door JDx op 23 juli 2024 17:15]

Nederlanders staan, of stonden, er zeker wel om bekend vaker een praatje te slaan met de medemens dan wij Belgen.

Ik denk dat Belgen (Vlamingen dan toch) een van de meest gesloten, in zichzelf gekeerde volkeren zijn. En ik heb al in verschillende landen gewoond, dus ik heb wel wat vergelijkingsmateriaal.

Zie je ook aan veel Vlaamse huizen in de suburbs, die zo weinig mogelijk vensters naar de straatkant toe hebben bijvoorbeeld. En als er vensters zijn, vooral gordijntjes ervoor hangen, en om 18u de rolluiken naar beneden. De buren zouden maar eens kunnen "binnenkijken". Mensen in het openbaar die je niet kent zijn "vreemden" en daar hoor je niet mee te praten. Ook geen oogcontact zoeken. Contact beperken tot je eigen vriendenkring.

Ik weet echt niet waar dit vandaan komt, maar zo is het echt.
Ja jammer is dat, toen ik hier kwam wonen heb ik als een van de enige mijn schutting aan de achterkant gehalveerd zodat ik wat uitzicht heb, de buren zeiden meteen, maar dan kan iedereen naar binnen kijken en inbrekers kunnen zo je tuin in!

Ik ben/was zelf ook heel erg gesloten en verlegen, maar als iemand dan toch een praatje met me ging maken dan voelde ik me daarna toch altijd beter/gelukkiger ofzo.

Maar hier is het inmiddels ook wel zo hoor als je een keer iets zegt tegen iemand in of buiten de supermarkt dat ze je dan aankijken van uhm... moet ik wat terugzeggen? :9
Kan inderdaad bevestigen toen ik in Middelburg bij vrienden zat, je zo in de tuin van de overbuur kon kijken. Heel vreemd vond ik dit als Belg/West Vlaming.
Nuja inmiddels verhuisd naar mijn Zeeuwse vriendin in NL en is de lokale bevolking ook meer gesloten.
Maar het zijn hier dan ook reserve Belgen zoals ze zeggen 😅.
In Nederland begin je een gesprek over het weer maar in België denken ze dan dat je gek bent.
Dikke ziever, ik ben Antwerpenaar en raak altijd aan de praat als ik trein / als ik wil.
Zoals @JDx het reeds aangaf it's all about body language.
Toch zou ik het awkward vinden. :X
Dan lees ik een liever een boek.
Dat mag maar hoe heb je dan je partner ontmoet als je nooit met vreemden praat? :?
Oh ik praat wel met vreemden. Maar de kans dat je iemand tegenkomt op de trein die vervelend is eens je die persoon kent is groot, en dan keer op keer zou terug zien op de trein. Je achterna loopt.. Haha
Dat is waar.
Ik eindig wel eens bij zo'n vrouw thuis en dat loopt nooit goed af O-)
Hier in de Kempen noemde we dat " Ai, nen Aantwaarpenaar. Zal weg veel lowaat bijhebbe" destijds :D
Jij woon in mijn achtertuin dus zak mor wa ;)
Nou ja, genoeg mensen die niet zitten te wachten op een praatje dus voor hen zou het geluksgevoel wellicht weer achteruit gaan. Smartphone kan ook gebruikt worden als 'laat me maar lekker even met rust' device...
Dat kan ook met lichaamstaal.
Dus als je gewoon normaal staat zonder telefoon sta je open om met iemand anders te praten?
Don’t think so.
Nee helemaal niet, je staat er niet open voor zonder het aan te geven, maar als je gewoon een beetje om je heen kijkt of oogcontact maakt met mensen, dan sta je er duidelijk wel voor open.

Ik dacht dat ik anti-sociaal was, maar dat valt blijkbaar best wel mee aan de reacties hier te lezen.
dan sta je er duidelijk wel voor open.
Als dat je criteria zijn dat iemand open staat voor een gesprek :X

Ik kijk graag rond als ik ergens ben en maak ook oog contact maar dat betekend echt niet dat ik dan gelijk zin heb in een random gesprek.

Mijn 'conclusie' als ik bovenstaande reacties lees zou eerder zijn dat lichaamstaal en sociaal contact een vrij complexe materie is met veel nuances in plaats van gelijk roepen dat mensen anti-sociaal zijn :?
Dat is het ook, een het is voor algemene sociale ontwikkeling (en dat bedoel ik aanzienlijk minder denigrerend dan het zo klinkt) en het welzijn van belang om daar af en toe aan deel te nemen.

Ik vind dat ook een gemis. Vind het gebruiken van een telefoon in het openbaar ook wat hebben van het laten van een scheet: toch wat ongepast en iets wat je eigenlijk stiekem doet als het dan toch perse moet.
De grap is dat ik het zelf aan haal maar best gesloten ben. Mijn lichaamstaal is niet verder gekomen dan de bronstijd en nodigt niet uit om ff een praatje mee te maken. Maar ik besef het mij wel degelijk wat voor invloed het kan hebben als je gewoon ff ergens niet mee bezig bent en gewoon om je heen kijkt.

Denk dat het voor sommige ook een vlucht gedrag is om met de telefoon bezig te zijn. Het is zo makkelijk om je dan voor de buitenwereld af te sluiten. Als ik mij ergens ongemakkelijk voel pak ik ook mijn iPhone en doe ik quasi nonchalant om maar niet te laten merken dat ik mij niet op mijn gemak voel en het liefst met rust gelaten wil worden. Maar in werkelijkheid kan juist dan een small talk of vriendelijk oogcontact een beter effect hebben maar sluit je je daarvoor af.
Smartphone kan ook gebruikt worden als 'laat me maar lekker even met rust' device...
Alternatief: oortjes/koptelefoon, eventueel met een zonnebril met gepast weer. Werkt ook erg goed.
Dat deden we in de tijd voor de smartphone ook niet hoor.
Klopt. Voor de smarpthones gebruikte men kranten/boeken, walkmans, ...
Ik heb altijd lectuur bij : CT-mag , Scientific Am, Humo / Knack , ...
Voor een mooie dame blijft dat uiteraard in de rugzak :*)
Dit is echt mijn grootste nachtmerrie.
Je kunt ook even “niets doen” en je hersenen rust geven.
Je kan ook de fiets pakken 8-)
een taal leren of wat interessante artikelen lezen op diezelfde telefoon ipv 40% van de tijd op Facebook etc. zitten kan natuurlijk best. Maar mensen hebben daar gewoon geen behoefte aan.
Dan kan je een boek lezen.
Klopt, maar je kan wat productievers doen zoals je smithing skill verhogen in Skyrim op de Switch.
Oh wacht...
Idem als je in de file staat 8)7
Zelfs met hobby/sport -en goeie afspraken- is het vrij moeilijk om het aanvaardbaar te houden.
De dochter doet een 17 tal uur (zonder vervoer ) aan sport per week. En bijna dagelijks is er hier een pruillip te zien bij haar.

We doen hier niet niet aan schermtijd.
De dochter zal beseffen dat schermtijd van 1-1,5 uur rap op zou zijn).
We proberen het hier op de oude manier => vertrouwen en afspraken :
- Vragen om de GSM/tablet te gebruiken
- Gewoon een oude kook wekker gebruiken om de tijd te tracken.
- Geen GSM gebruik voor bepaalde zaken gedaan zijn( dus geen GSM checken voordat ze volledig klaar is om naar school te vertrekken, etc... )
- Geen devices op de kamer na 'slaaptijd'

en toch blijft het een moeilijke balans. Want vroeg of laat krijg je toch Maar Pa/ Mama mag wel ...


edit: GSM / social media vervangt gewoon ook al veel 'TV tijd' voor haar.

[Reactie gewijzigd door blahenazo op 23 juli 2024 17:15]

Over die tv tijd. Kijken tieners uberhaupt nog veel TV? Mijn ervaring is dat iedereen die nu 25 of jonger is eigenlijk alleen nog maar streamt
Uit mijn ervaring (ben zelf 22) ken ik niemand die nog traditioneel TV kijkt. Wel worden er TV programma's gestreamed, maar voor de buis gaan zitten en een beetje zappen is eigenlijk nooit van toepassing.
Dat is nog steeds TV kijken. De bron is niet relevant. Lineaire TV, DVD, Blu-ray, YouTube, Streaming. Het is allemaal naar datzelfde scherm kijken.
Verschil is wel dat je gerichter kijkt. Met lineair kijken verspil je ook veel tijd aan reclame, promoties voor programma's die je toch niet boeien, herhalingen en bepaalt de zender hoe laat ze hun bandje starten. Met streaming of fysieke schijfjes bepaal jij zelf wanneer je wat kijkt en dat is bij veel content handiger. Uiteraard niet geschikt voor sportwedstrijden etc.
De bron is wel relevant voor de TV kanalen als medium natuurlijk. De presentatoren, programmamakers enzovoorts.

Ik kijk er ook niet meer aan dus mij zijn ze als doelgroep helemaal kwijt. Het enige waar ik "de TV" voor gebruik is wat series streamen. Dat ik ook veel op de computer doe trouwens.

Ik vind dat wel degelijk heel anders. Ik kijk "live" TV programma's ook niet gestreamed. Alleen fictie series.

Voor nieuws en actualiteiten zijn internet sites veel sneller en toegankelijker, amusementsprogramma's en talkshows vind ik het kijken niet waard dus eigenlijk alles wat de omroepen produceren heb ik niks meer mee.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 17:15]

Oh? Waar zei ik dan dat ze op hun TV streamen? Heel veel kijken ook gewoon op telefoon/tablet/laptop. Dat vind ik wel anders dan tv kijken.
Ik ben 46 en ik heb niet eens meer een live TV aansluiting. Ik heb alleen internet hier. Had een tijdje begin 2020 nog NLZiet maar heb dat ook opgezegd omdat het alleen nog maar over Corona ging. Sindsdien niet gemist dus het is ook niet meer teruggekomen.

Dus het is niet alleen iets van jongeren. Denk niet dat ik ooit nog live TV ga hebben thuis. Het aanbod is veel te veel prut (en reclame!!), nieuws kan ik beter lezen op internet en series streamen.

Toen ik laatst bij mijn moeder was verbaasde het me hoe irritant de reclame nu is trouwens. Aan het eind van elk reclameblok worden alle reclames nog eens kort herhaald ook. Dubbel de irritatie..

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 17:15]

17 uur aan hobby/sport? Wow... Heeft ze überhaupt nog wel tijd om uit te rusten?
voor haar in discipline is het nu al een vrij hoog niveau, haar droom is nog hoger geraken ( topsport school)

edit: het is maar 1 hobby/sport , er is niet echt veel tijd meer voor iets extra :)

[Reactie gewijzigd door blahenazo op 23 juli 2024 17:15]

Dan snap ik best die pruillip bij haar... 17 uur sporten (zonder vervoer) + school en dan in de kleine uurtjes vrije tijd die ze heeft zulke strenge regels omtrent smartphonegebruik. Sorry dat ik het zeg maar ik heb met haar te doen.
je doet het harder klinken dat het is vrees ik.
Ik sta open voor voorstelling ivm correct gsm/tabel gebruik voor in mijn geval een 11-jarige.

Meestal zal ze zitten er rond de 1- 2 uur per dag in de week. in de weekend zal het ietske meer zijn.
Misschien op hoog niveau? Anders is gemiddeld 2,5 uur per dag, 7 dagen per week inderdaad wel veel.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 23 juli 2024 17:15]

Is ook verdomd moeilijk. Wat betreft dit:
"en toch blijft het een moeilijke balans. Want vroeg of laat krijg je toch Maar Pa/ Mama mag wel ..."

Het enige dat daar tegen helpt is zelf het goede voorbeeld geven, zonder enige uitzondering. Dus zelf ook aan die regels houden die je voor haar opstelt. Verder ben ik van mening dat de leeftijdsgrens voor social media gebruik hetzelfde moet zijn als voor alcoholgebruik. Nog geen 18, dan geen smartphone.
Dat lijkt moeilijk, maar met goede afspraken en educatie is dat te doen. En bedenk ook wat het alternatief is.
wij hebben ook vrij goede afspraken ( gelukkig maar )

maar social media en notifications stoppen nooit ( daarom hebben we ook vrij strikte regels)
het is in ons geval onmogelijk om haar geen GSM te geven. Ze heeft altijd haar GSM mee naar training bvb. Alle communicatie van de sport gaat over Facebook groupen , messenger , chats met coaches, , etc....

De ' pruillip-probleempjes' zijn meestal kleinigheden in de luwtes en meestal met klasgenootjes, Of ik zat nog niet aan 1,5 uur vandaag etc.... of ik wil nog eerst dit afkijken. Maar dan zijn we toch vrij strikt.

op 3 weekdagen - komt ze thuis van training tegen 21:45. Dan avondeten en dan zijn we blij als ze tegen 22:30 - 23:00 uur naar haar kamer gaat. Dan heeft ze net 8 uur slaap tot 7 uur voor de wekker :)

De andere weekdagen is het slaapkamer-deur-toe-uur 21:30 om wat bij te slapen.
Als we kijken is meestal tegen 22:00-22:30 is het licht uit op de kamer.

In het weekend (zowel zaterdag en zondag trainingen overdag) , dan is het enkel vrij vroeg opstaan om de training te halen.
Beide zaken die je noemt kosten geld. Je telefoon ook, maar dat abonnement had je toch al.

Maar ik ben het met je eens, de wereld zou een stuk gezelliger en mooier zijn zonder social media.
Het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten. Elke hobby heeft op facebook/instagram wel actieve communities waar je inhoudelijk kunt discussieren en foto's en filmpjes kunt delen. Als ik bijvoorbeeld een modeltreinbaan bouw, kan ik dat helemaal voor mezelf houden, maar ik kan de voortgang van de bouw ook op instagram zetten, en discussieren over technische problemen in modeltreingroepen op Facebook. In die zin kan social media best een leuke en waardevolle aanvulling zijn.
bwa, ik ga iedere dag 90 - 120 minuten sporten in de basic fit, vooral omdat ik anders 3h in de zetel zit met mn smartphone voor de televisie.
resultaat is dat ik van een 59kg wegende 'ongezonde' it gast momenteel een goede 70kg weeg en een pak gezonder overkom, zelfs mijn slaap is er enorm op vooruit gegaan (al die ik vaak een middagdutje wanneer ik van thuisuit werk)
Knap dat je de tijd weet te vinden om 2 uur per dag te sporten. Ik kan al met moeite 3 uur in de week inplannen. En ja. Dat is dan 3x per week 1 uur. Ingepland en gewoonte. Als alleenstaande vader met pubers ben ik blij dat dit lukt. Maar 2 uur per dag... Dat zou betekenen dat ik elke dag pas om 21.30u thuis ben. Dat gaat m voor mij niet worden.

Maar chapeau op je behaalde resultaat.
Vroeger opstaan? Dat werkt voor mij met een pasgeboren baby. 5u op, 5u45 in de fitness. 7u - 7u15 terug thuis. :)
U vergeet nog de tijd die je nodig hebt om te recupereren na 2 uur sporten. Wat ik trouwens ook niet haal, beetje fatsoenlijke training duurt 45min-1u max en dan moeten de beentjes echt omhoog.
Ik lig iedere dag om 22h in bed en sta om 07h45 op ;-)
In mijn geval doe ik 4 dagen sport+ 1 dag rust - 4 dagen + 2 dagen en dan opnieuw.
Dat kan nooit goed zijn, er moet minstens dag tussen om te spieren te laten recupereren (herstellen / gifstoffen afvoeren) 10 uur slapen? 8)7
ik ga niet sporten voor en na het slapen, altijd 's avonds dus er is zo goed als 24h tussen mijn trainingen. bovendien train ik telkens andere spiergroepen ;-)
nooit dezelfde spiergroep 2 dagen na elkaar

PS ja ik slaap graag, heb dat ook mentaal/fysiek nodig, ik ben vaak tegen 15h al uitgeput vandaar de middagdutjes.

[Reactie gewijzigd door killerbie op 23 juli 2024 17:15]

Op sportdagen slaap ik net dieper en korter (letterlijk licht uit en out ). 23u-6u
Ik heb eht probleem dat ik die dagen vaak onderbroken slaap, soms een pak te snel wakker wat me suf maakt doorheen de dag (vorig weekdn meerdere keren wakker geworden door mijn eigen gesnurk, wist niet eens dat ik snurkte..)
Oversleeping, or long sleeping, is defined as sleeping more than nine hours1 in a 24-hour period. Hypersomnia2 describes a condition in which you both oversleep and experience excessive sleepiness during the day. Narcolepsy and other sleep disorders commonly cause hypersomnia. Doctors might also call consistent oversleeping that causes you distress in daily life an excessive quantity of sleep (EQS)3. When the cause for your sleepiness cannot be found, the disorder is called idiopathic hypersomnia.
https://www.sleepfoundation.org/how-sleep-works/oversleeping
*disclaimer* ben geen arts maar het toch wel lange slapen + het snurken/wakker worden ervan ...
toch maar eens nakijken :O
Ik ben alleenstaande, zonder kinderen. In mijn geval doe ik het vooral door tijdens mijn middagpauze thuis alvast wat te kuisen 3 dagen per week. Zo bespaar ik tijd met niet in de file te staan én uren kuisen na het werk. resultaat is een proper huis én extra tijd voor andere zaken.
Moet nu wel toegeven dat mijn ps4 alreeds 5 maanden stuk is en ik nog geen 5 heb kunnen aanschaffen, creert ook plots wat meer vrije tijd :-D
Wat een openbaring (ik sport m'n hele leven al ;))
Maar knap dat je bent bijgekomen, meeste beginnen fitnes om af te vallen (en vergeten dat spieren meer dan vet wegen,lol )
Ik heb mijn dieet nogal aangepast, vroeger geen ontbijt etc, tegenwoordig doe ik het een pak gezonder met nog wat proteine na de middag etc :)
heb me een beetje laten gaan op bodyandfit, moet wel toegeven dat ik er zelf van verschoot toen ik op de weegschaal stond
Als we nou met zijn allen een keer niet aan anderen gingen vertellen wat ze moeten doen, en hun niet beoordelen/veroordelen als ze afwijken van onze standaarden....., dan krijgen we pas een gezellige samenleving.
Ben ik met je eens, echter, social media heeft erg vaak een negatief effect op jezelf als persoon en worden zo gemaakt om je er verslaafd aan te maken. Per nieuw social media platform wordt dit meer geëxploiteerd en tiktok is daar nu wel echt "meester" in. Bron: is vrijwel algemene kennis maar er zullen genoeg onderzoeken zijn die dit ondersteunen.

Je zou het dus bijna kunnen vergelijken met een massa verslaving en daar kan best wat van gezegd worden. Eenzelfde als dat je een gokverslaving o.i.d. hebt.
Zelf zie ik met die massa verslaving van social media best wat overeenkomsten met het roken van de vorige eeuw. Het gaat decennia duren voordat men doorkrijgt dat het slecht is voor mens en maatschappij.
Ben ik volledig met je eens. Maar toch zijn diezelfde mensen soms de klagers dat ze 'geen tijd hebben' of zich 'ongelukkig voelen'. Geen sport, geen nieuwe hobbies aanleren..

En euh, been there done that. ;) Gaat stukken beter met me sinds ik mijn smartphone iets meer thuis liet of tout court niet wist waar hij in huis zat.
Het is bij elkaar opgeteld 2-3 uur per dag, dus geen 3 uur achtereen.
Hoe vaak sta je wel niet ergens te wachten, op de bus, trein whatever, dat zijn kleine momenten om op de smartphone te kijken.
Ik lees op mijn smartphone, het is niet omdat het op een smartphone gebeurt dat het nutteloos is he?
Zelf bewust een featurephone aangeschaft en heb geen smartphone meer.
Dat terwijl ik al in 2008/2009 een smartphone als 1 van de eerste een smartphone kocht.
Maar ik wil meer bewust bezig zijn.
Als ik even iets wil opzoeken, denk ik: "is dat nodig, wil ik daarvoor naar mijn pc lopen?"

Dus gewoon een feature phone voor bellen, een horloge voor de tijd, ...

Wat ik meest miste was wel Google Maps, dus maar weer een old school navigatie aangeschaft, wat dus puur is voor navigatie, en verder geen afleiding geeft tijdens het rijden.
(Night panel van Saab is overigens ook een geweldige uitvinding tegen afleidingen)

Geen smartphone geeft tegenwoordig ook wel uitdagingen, omdat iedereen er van uit gaat dat je een smartphone hebt.

Natuurlijk kun je dan nog steeds 3 uur achter de pc of tv hangen, maar dat vindt ik beter dan ik en mijn vrouw 3 uur achter elkaar beide naar een klein scherm staren.
Of je de tijd gebruikt voor de hobby of andere ontspanning, geen smartphone kan ik iedereen wel aanraden om eens te proberen.
Het is vandaag de dag wel moeilijk om nog te functioneren in de maatschappij zonder smartphone vind ik persoonlijk.

- Mensen verwachten dat ze je even een QR code kunnen geven om iets te betalen aan vrienden.
- Je moet (als het een beetje handig moet zijn) inloggen met je Itsme app voor allerlei zaken van de overheid.
- Evenementen waar verwacht wordt dat je een QR code toegangsticket kan scannen.
- Covid Safe Ticket op smartphone.

Etc, etc. Het zal best wel lukken allemaal op de 'oude' manier, maar je bent toch echt een buitenbeentje dan.
Mee eens dat QR codes een stuk makkelijker zijn op de smartphone.
Betalen via QR code hoeft echt niet, de "oude" manier werkt prima, misschien krijgen je vrienden het alleen wat later ;)
En andere betalingen overmaken kost inderdaad ook iets extra moeite.
De Itsme app nog niet gebruikt, DigiD doe ik weer met SMS code als 2 stap beveiliging.

Misschien ben ik een buitenbeentje, maar voor mij persoonlijk ervaar ik meer voordelen dan nadelen door geen smartphone meer te gebruiken.
Dus eigenlijk gaat het je enkel om de schermgrootte.
Nee, meer zo weinig mogelijk verschillende taken per device, en meer bewuste acties per device.
En voor de computer moet ik bijvoorbeeld naar de zolder lopen, die op een vaste plek staat.
omdat iedereen er van uit gaat dat je een smartphone hebt
Dat is niet zo gek, omdat het simpelweg de standaard is waar wij wonen. Alsof je nu nog met paard en wagen aan komt zetten. Jouw keuze uiteraard, maar dan niet verbaasd zijn dat mensen een logische verwachting hebben :)

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 23 juli 2024 17:15]

Als ik aan het ontbijten ben zet ik het journaal aan op mijn telefoon of scrol ik door de krantenkoppen. Als ik op de hometrainer zit dan zet ik netflix aan op mijn telefoon. Als ik aan het wandelen ben dan luister ik naar podcasts op de telefoon. Bij het joggen heb je leuke apps die je gemiddele tijd en snelheid registreren en hoe ver je gelopen hebt. Als ik in de auto rijdt dan gebruik ik de telefoon als navigatie. Het is niet dat die 3 uur per se verloren uren zijn, het is vaak multitasken en soms samen met sporten.

Mijn vrouw doet al die dingen niet, ze heeft een ouderwetse Nokia als telefoon en gebruikt een Tomtom en een echte camera voor foto's en de laptop voor social media (en ze haalt nog steeds meer uren aan social media dan ik, want ik vind dat eigenlijk al een hele tijd niet meer interessant).

[Reactie gewijzigd door Marzman op 23 juli 2024 17:15]

Ik denk dat ook meespeelt dat de uren die we vroeger achter een PC zaten nu gewoon op de bank met een telefoon gevuld zijn.
Waarom vinden we 3 uur scherm tijd op een smartphone een probleem maar 8 uur schermtijd op kantoor niet?
Waarom vinden we 3 uur scherm tijd op een smartphone een probleem maar 8 uur schermtijd op kantoor niet?
Het gaat niet zozeer om de letterlijke tijd dat je naar een scherm kijkt maar vooral wat je erop doet. Wat dat betreft maakt het in mijn ogen niet uit of het een smartphone is, een laptop, tablet of pc.

Maar door velen wordt social media en games als slecht gezien en werk uiteraard als nuttig.
Maar door velen wordt social media en games als slecht gezien en werk uiteraard als nuttig.
Ik snap stiekem wel dat dit zo is, alleen de waarom zie ik niet.

Stress is volksziekte nummer 1 ofzo en werk (of aan werk gerelateerde variabelen) hofleverancier van de oorzaken.
Toch gaat het er zelden over dat we collectief gewoon veel te veel werken.

Iemand zit 5 minuten langer op hun smartphone en je wordt van alle kanten bestookt met betweters die vinden dat je met wildvreemde mensen bij de bushalte Rubbikub moet gaan spelen in plaats van farmville op je telefoon.
Als we gewoon minder kunnen werken is er voor alles veel meer tijd.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 23 juli 2024 17:15]

Anoniem: 1733082 @Polderviking20 april 2022 07:32
Meer tijd voor social media bedoel je? Ik ben geen betweter en ik voel ook een drempel om met vreemden te praten. Maar iedereen heeft stress tegenwoordig en het kan enorm helpen om elkaars bestaan op een willekeurige plek op zijn minst te erkennen. Je hoeft niet uitgebreid in gesprek maar een heel klein stukje wederzijdse erkenning maakt al een groot verschil. En soms leidt dat inderdaad tot een gesprek maar dat kan heel ongedwongen zijn. Niets is verplicht maar koste wat kost elke sociale interactie vermijden door jezelf op te sluiten in je eigen wereld is niet gezond. Dat kun je toch niet ontkennen?
Meer tijd voor social media bedoel je?
Als men daar behoefte aan heeft.
Maar ik denk dat het meer jou interpretatie is die daar deze draai aan geeft dan iets wat ik heb gezegd.
Ik ben geen betweter en ik voel ook een drempel om met vreemden te praten. Maar iedereen heeft stress tegenwoordig en het kan enorm helpen om elkaars bestaan op een willekeurige plek op zijn minst te erkennen. Je hoeft niet uitgebreid in gesprek maar een heel klein stukje wederzijdse erkenning maakt al een groot verschil. En soms leidt dat inderdaad tot een gesprek maar dat kan heel ongedwongen zijn. Niets is verplicht maar koste wat kost elke sociale interactie vermijden door jezelf op te sluiten in je eigen wereld is niet gezond. Dat kun je toch niet ontkennen?
Ik snap eigenlijk niet zo goed waar je naartoe wil met dit verhaal.

Sociaal contact is geen water ofzo waarvan we weten dat een bepaald volume van moet consumeren om gezond te blijven.
Mensen gaan daar dus soms veel uitgebreider en soms minder uitgebreid aan trekken dan jij dat doet.
Ik snap niet hoe je (of wie dan ook) daar een waarheid meent te bezitten.

Bij stress moet je de bron aanpakken.
Gehoord worden is leuk als je een keer ruzie hebt met je partner.
Als je in de rats zit om werk is dat gewoon een kwestie van bron identificatie en die bron vervolgens wegnemen.
Als ik tot waanzin gedreven wordt door bepaalde verantwoordelijkheden helpt het geen drol om daar over te praten.
Anoniem: 1733082 @Polderviking20 april 2022 13:17
Je lijkt het nogal persoonlijk op te nemen maar dat is echt niet nodig hoor. Ik ben vooral hardop aan het denken. En die eerste zin staat een vraagteken achter. Dat betekent dat het een vraag is en dat bedoel ik in letterlijke zin. Als in: iets dat ik mij afvraag.
Omdat we in een maatschappij leven waar alles altijd maar "nuttig" moet zijn, en hopelijk dragen die 8uur op kantoor wat bij ;)
Ik denk dat die 8 uur voor de meeste mensen vooral bijdragen aan het besteedbare inkomen van derden. Sterk betwistbaar nut. :)
Dat noemen ze 'Epibreren'.

De helft van de baantjes zijn al zo goed als doelloos (Of kunnen veel efficienter worden gedaan, dmv. automatisatie).

Maar al die overheids gesubsidieerde baantjes en andere meuk (Ik hoor steeds meer dat mensen letterlijk uit hun neus vreten of er een sportschool van maken of een hang-out plek) worden steeds minder nuttig, en neigen steeds meer naar ordinair 'socializen' en bezigheidstherapie.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 23 juli 2024 17:15]

Omdat we daarvoor betaald worden en dat als werk wordt gezien. Overigens wissel ik dat af met wandelingetjes naar collega's en buiten door het park.

Maar wat minder aan de smartphone geplakt (ook op de fiets) zou een mens goed doen. :)
Dus als ik je koter geld geef om 3 uur per dag op facebook door te brengen is het benodigde equilibrium bereikt?
Die drie uur op de smartphone wordt ook niet in één ruk bereikt hé, dat is een dag cumulatief.

Weet je waar ik denk dat de mens beter van wordt?
Als minder dingen persé nuttig moeten zijn, een prestatie moet omvatten of anderzijds dingen van je verwacht worden. Dat je zeg maar ook nog gewoon mag bestaan, welke vorm dat ook voor je heeft.

En als het toch over werk gaat. Een uur of 20 per week minder moeten werken.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 23 juli 2024 17:15]

Ik vraag mij af hoe deze vergelijking zouden zijn met een ~decennia terug. Of deze aantallen overeen komen met bijvoorbeeld de televisie tijden van toen. Of dat door het gemak van ‘even snel’ kijken op je telefoon hier een grotere invloed op zou hebben.
Voorheen videospelletjes, televisie, muziek die werd afgekeurd, stripboeken des duivels en ga zo maar door. Elke generatie heeft wel wat.
In 2004 keek de gemiddelde Nederlander ~190 minuten TV per dag.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-68800.pdf
Het Disney+ en Tiktok gebruik komt grotendeels van onze jonge gebruikertjes, en ik denk dat ze niet alleen maar veel tijd consumeren, ook bakken data.
Bizar wat voor generatie er aankomt.
...zei elke vorige generatie over de volgende. Dat blijft toch van alle tijden.
Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.
Socrates, 5e eeuw voor Christus
Enorm veel data ja, was daar echt verbaasd over, ik zit deze maand nu op 211MB en via mijn oude werk kende ik mensen die net van school kwamen, die gebruikten 1GB per dag ofzo :/
Data verbruik op zich is natuurlijk ook geen ijkpunt.

Als je muziek en video uit de lucht plukt gaat dat vrij rap, ik zit voor April ook al ver boven de 30 maar als ik dat opsplits per applicatie gaat het leeuwendeel naar Youtube Music en Youtube, Tethering, Nextcloud, Films/Serie streaming services, Geforce Now en dan hobbelt daar op een verre afstand Brave achteraan waar dan ook mijn social media verbruik in zit. (gebruik de apps niet)
Op zich niet zo een probleem die tijd, hangt er gewoon vanaf wat voor tijdsbesteding het vervangt.

Als je op bus of trein zit, (of op het toilet) dan vervangt het gewoon het lezen van een boek, krant, etc. Vind ik niet zo gek veel anders. Al wordt je van het lezen van een krant mss nog wat slimmer. Van hersenloos Tiktok scrollen zoals ik veel tieners op de trein zie doen wordt je eerder dommer denk ik. Ook TV kijken is best een hersenloze bezigheid, dus als het TV vervangt, prima.

Als het smartphonegebruik ten koste gaat van hobby's, echt dingen gaan doen, afspreken met vrienden of huiswerk maken, e.d. dan lijkt het me wel problematisch dat hier 3 uur per dag wordt aan besteed.

Ik denk dat ik zelf niet aan 3 uur per dag kom.
Vroeger zat ik voor de TV op Zaterdag te kijken naar Telekids.
Keek ik uren lang naar tekenfilms op FoxKids, Yorin, Nickelodeon en Cartoon network.
Speelde ik paar keer per week op de Super Nintendo of op de Gameboy.

Ok, ik moet zeggen dat ik ook vaak buiten was om met Pokémon kaarten te spelen, voetballen of zelfs onschuldig Oorlogje aan het spelen was met plastic geweertjes.
We praten hier even over de jaren 90, toen ik nog een kind was.

Ik denk dat ik in vergelijking gemiddeld gezien ook net zoveel uur besteed aan mijn telefoon als toen aan TV kijken.

Nu kijk ik nooit meer regulier tv, altijd streamingdiensten of opgenomen
Ik leer mijzelf steeds meer af om onnodig applicaties geïnstalleerd te hebben. Steeds meer apps verdwijnen al van mijn hoofdscherm, waar ik voorheen vier nieuws-apps heb, zijn het er nu nog twee en binnenkort zelfs nog maar één. Facebook is al lang geleden verloren gegaan, Instagram is binnenkort aan de beurt.

Alle meldingen staan uit, alleen die van iMessage en PostNL. Verder merk ik wel of ik wat gemist heb, als het überhaupt al missen is. Heerlijk zo, zouden meer mensen mogen doen. :)
Yup same. mensen worden hier gelukkiger door. ik weet het zeker
Nou, aan mij verdienen ze weinig aan, Gebruik vrijwel nooit een mobiel, niet aan mij besteed.
Ben liever bewust actuele dingen bezig. Als ik in de trein zit, dan gaat vrijwel bij iedereen de nekken op 90 graden...mooi rustig :).
Ben benieuwd welke social media apps onder bezoekers van tweakers.net het populairst zijn.
Aan de reacties te lezen lijken mensen hier weinig tijd te spenderen op social media, terwijl ze in vergelijking met de gemiddelde Nederlander waarschijnlijk het meeste tijd online hebben doorgebracht als tech nieuws lezers 😄
ik spendeer heel weinig tijd aan social media.
3 jaar geleden Facebook en instagram de deur uit gegooid.

Enkel Twitter gebruik ik af en toe.
Gewoon omdat ik daar min om meer het gevoel heb dat ik krijg te zien wat ik wil zien...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.