IBM: Chiptekorten kunnen nog 'een paar jaar' aanhouden

Het kan nog een paar jaar duren voor alle chiptekorten weg zijn, stelt IBM-topman Jim Whitehurst. Hij zegt dat het lang duurt voor een chipfabriek is gebouwd en klaar is voor productie. Daardoor kan oplossen van de capaciteitsproblemen nog jaren duren.

Whitehurst zegt tegen de BBC dat zijn bedrijf daarom naar alternatieve manieren kijkt om aan de vraag van consumenten te kunnen voldoen. Het bedrijf denkt bijvoorbeeld aan het hergebruiken van 'bepaalde computing technologieën' en het verlengen van levenscycli van deze technologieën. Daarnaast wil hij meer investeren in bestaande fabrieken om zo snel mogelijk meer capaciteit beschikbaar te stellen.

IBM is niet het enige bedrijf dat denkt nog jaren last te hebben van de chiptekorten. Eerder spraken onder meer Sony en Intel vergelijkbare verwachtingen uit. De chiptekorten komen mede door de coronapandemie, waardoor veel mensen thuis zitten en de verkoop van pc's en laptops onverwacht flink is gestegen. Ook de vraag naar consumentenelektronica als consoles en videokaarten is veel groter dan het aanbod.

Daarnaast is de auto-industrie zwaar getroffen door chiptekorten. Veel autofabrikanten zegden orders voor chips af toen de vraag naar auto's begin vorig jaar drastisch daalde. De vraag steeg echter weer sneller dan verwacht, maar de productiecapaciteit voor chips was intussen al grotendeels vergeven. Tweakers schreef een achtergrondartikel over de oorzaken en gevolgen van de chiptekorten.

Door Hayte Hugo

Redacteur

14-05-2021 • 14:56

70

Submitter: edeboeck

Lees meer

Reacties (70)

Sorteer op:

Weergave:

Voor wat betreft de auto-industrie. Dit artikel https://blog.hardwareclub...s-jit-culture-dcbc1db16bb legt, terecht naar mijn inschatting, de schuld bij de JIT (Just-in-time) managementstijl. De verstoringen in de markt door het coronavirus hebben de kwetsbaarheid blootgelegd. Jezelf (volledig) afhankelijk maken van toeleveranciers, die toeleveranciers uitknijpen en het onvoldoende aanhouden van strategische voorraden zijn daarna dodelijk voor het businessmodel. Op zich is het raar dat de auto-industrie zo grootschalig JIT omarmt vanuit de gedachte dat ook automodellen voor jaren op de markt worden gezet.

JIT does not work in semiconductors
Let me jump to the key problem: the huge difference in the supply chain culture of automakers and semiconductors. Automakers run on JIT (Just-in-time) systems and rely on (screwing) their suppliers to react to their demands in a swift and reactive way (forcing the later to shoulder the inventory cost and working capital). Automakers’ concept of supply chain is measured in weeks if not days. Semiconductors run on extremely high capex, long cycle of bring-ups and constant obsoletion of equipments that fall behind the curve dictacted by Moore’s Law. To ensure the massive capex of a new process technology be recovered in 4 years before it falls behind the curve and therefore becomes unprofitable, foundries need long-term forecasts from clients in order to build capacity. Semiconductors’ concept of supply chain is measured in years. Clients like Nvidia (co-founded by its Taiwan-born CEO Jensen Huang), Qualcomm, Broadcom, Mediatek as well as today’s Apple and Tesla give forecasts of their chip demands to TSMC starting at 2 years minimum.
Dat zegt ook wel iets over de toekomst visie van autofabrikanten. Die hebben namelijk maar een paar maanden een dipje gehad in de verkopen. Maar ik ken geen merk dat direct een auto kon leveren vorig jaar maar alleen maar oplopende wachttijden heeft.

Daarnaast wordt de auto industrie aangehaald, maar zijn die paar maanden waarin de orders terugliepen zo desastreus dat we nu jaren tegen een tekort aanhikken? Is ook niet zo dat fabrieken opeens gingen sluiten want consumenten elektronica was vervolgens niet aan te slepen.
Het is ook precies andersom, auto fabrikanten hebben in eerste instantie de orders voor chips naar beneden geschaald omdat de verwachting was dat door lockdowns er minder autos verkocht zouden worden. Ondertussen is de vraag op andere vlakken naar chips juist flink toegenomen waardoor de productieslots voor de chips die autofabrikanten nodig hebben werden ingezet voor andere producten. Op dat moment was er dus al sprake van schaarste op de chip markt o.a. door een eerdere verstoring in de productie door lockdowns in china, grote vraag naar consoles, grafische kaarten en CPUs door alle mensen die nu ze thuis zaten besloten dat het tijd was voor een upgrade en de grote vraag naar andere producten gerelateerd aan thuiswerken.

Ondertussen bleek dat de vraag naar autos juist niet afnam maar juist aan het toenemen was (ik weet even niet meer wat hier de achterliggende reden voor was maar het heeft volgens mij ook met Corona te maken), dus autofabrikanten probeerden de productie op te schalen en dus chips te kopen waarvan de productie naar beneden was geschaald en er nu ook geen capaciteit meer was om naar boven op te schalen.

tl;dr iedereen wilde tegelijk chips, autofabrikanten harder getroffen omdat ze eerst hadden ingeschat minder chips nodig te hebben.


edit: Overigens staat er in het nieuwsartikel ook een link naar een achtergrond artikel waar men dit beter toelicht ;)

[Reactie gewijzigd door Creesch op 22 juli 2024 20:19]

Ergens is jouw reactie scheef. Niet dat ik het onderuit wil halen, maar als de productieslots zijn ingezet voor andere producten, hoe kan het dan dat alle producten die een chip bevatten schaars zijn?

Ergens klopt er iets niet en heb ik het idee dat men de algehele crisis gebruikt om de prijs op te drijven.
Een simpel antwoord op een erg complexe vraag:

Als er 10 slots beschikbaar zijn en er 9 worden gebruikt dan is er capaciteit over. Vervolgens zeggen autofabrikanten een aantal orders af en komen er twee slots extra vrij. Nu zijn er 7 slots vrij. Ondertussen ziet de personal computer markt dat de vraag enorm toeneemt door al het thuiswerken. Ze vullen die drie vrije slots op met orders. Nu komen de autofabrikanten en die zeggen: wij hebben eigenlijk toch die twee slots nodig, 3 zelfs. Dan hebben ze pech. Tegelijkertijd blijkt dat de vraag naar personal computers ook groter is dan ingeschat. Zij hebben nu ook pech want er zijn geen plekken meer om orders te plaatsen 10 van de 10 slots zijn vol. Veel simpeler kan ik het niet uitleggen.

Dat jij denkt dat er ergens iets niet klopt komt waarschijnlijk door de manier waarop je omgaat met iets wat je onbekend is. Zo redeneren mensen nou eenmaal vaak. Als je kijkt kijkt naar de verkopen en omzet dit duidelijk laat zien dat de vraag zeer hoog is (zie bijvoorbeeld: Gartner). Dat wat er niet klopt is het ontbreken van deze informatie in jouw redenatie denk ik.

In de situatie waarin we nu zitten is de vraag 30% hoger dan het aanbod (als ik HW.info mag geloven). Wanneer de vraag hoger is dan het aanbod gaat de prijs uiteraard omhoog. Dus ja de prijs wordt opgedreven maar ik denk niet dat het zozeer een kwestie is van de crisis gebruiken om de prijs op te drijven. Het is een gevolg van vraag en aanbod. Uiteraard wordt gebruik gemaakt van de hoge vraag om de prijs op te drijven. Als ze niet al hun producten kwijt zouden raken zouden ze vanwege hoge prijzen met een voorraad overschot komen te zitten en dat is een kostenpost.

Edit:
Om iets specifieker op je vraag in te gaan (was hierboven misschien een beetje te simpel):
Zoek ook eens naar verkoopaantallen van de PS4 en PS5 (de PS5 kent extreme schaarste, toch zijn er in hetzelfde tijdsbestek meer verkocht dan van de PS4) of de Nvidias recordomzet. Ik las onlangs ook een verhaal over leveringsproblemen AED's vanwege chiptekorten. Of het de hele markt betrekt weet ik niet, er zijn in ieder geval op veel verschillende gebieden tekorten.

Edit 2:
@laptopleon
Wat bedoel je met "Het een sluit het ander niet uit."? Ik zeg juist dat ze meer zullen vragen als het kan in het verhaal hierboven, meer dan logisch want zo werkt onze vrije markt economie nou eenmaal (los van of dat wenselijk is). TSMC heeft bijvoorbeeld aangekondigd kortingen voor grote klanten (AMD, Apple) te stoppen bij nieuwe orders. Je bericht voegt niet echt iets toe. Ik snap dan ook niet wat je bedoelt met "Ik zeg ook twee keer dat ze meer zullen vragen als het kan, meer dan logisch want zo werkt onze vrije markt economie nou eenmaal (los van of dat wenselijk is). TSMC heeft bijvoorbeeld aangekondigd kortingen voor grote klanten (AMD, Apple) te stoppen bij nieuwe orders.

Die fabrieken hebben inderdaad weinig marge want leegstand betekent onnodige kosten. Is wel even anders dan een fabriek waar plastic prul wordt geproduceerd qua schaling. Het is niet voor niets dat al die fabrikanten nu aankondigen miljardeninvesteringen te gaan doen: ze ruiken kansen. Zou zomaar kunnen dat als al die fabrieken bijgebouwd zijn en de productiecapaciteit hoger wordt dan de vraag dat we juist goedkopere chips gaan zien. Zo gaat dat met RAM ook al jaren. Is net even een ander verhaal, dat wel, maar daar zie je het effect van schalen van productiecapaciteit. Kijk alleen al naar de prijscyclus van DDR4. Volgens mij zijn daar vorige decennium overigens wel illegale prijsafspraken gemaakt overigens (al was dit in het DDR3 tijdpark als ik het me goed herinner).

Edit 3:
@laptopleon
Het is me nog steeds niet duidelijk wat dat betekent. Zoals ik het lees bedoelt @Yzord dat de prijs kunstmatig wordt opgedreven. Hoe dan? Kartelafspraken? Anders gaat er echt wel iemand onder die prijs zitten. Voor die claim is zo veel minder bewijs dan voor punten die ik hierboven aanhaal en @Immanent Ike ook nog eens benoemt. Het zou wel extreem opzichtig zijn om de prijs kunstmatig op te drijven, de risico's die daarbij komen lijken mij enorm hoog. Lijkt mij het niet waard als je je al in zo een enorm gunstige situatie bevind dat alles wat je produceert verkocht is voordat het van de band is afgerold. Het lijkt me verstandig om in eerste instantie uit te gaan van de zaken die we wel weten itt tot Yzords onderbuikgevoel. Kritisch reflecteren is erg belangrijk maar onderbuikgevoelens, speculaties en feiten zijn niet hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Speedway4 op 22 juli 2024 20:19]

cc @Yzord

Het een sluit het ander niet uit. Als fabrikanten / leveranciers merken dat ze meer kunnen vragen voor hun producten.. doen ze dat ook.

Maakt verder weinig uit wat de exacte, complexe aanleiding precies is.

Het gaat er bij niet in dat er een jarenlange achterstand ontstaat in zo’n korte tijd. Dat zou onder andere betekenen dat al die fabrieken vrijwel geen enkele marge hebben qua opschalen. Dat ze in een normaal jaar net genoeg capaciteit hebben om aan de verwachtte orders te voldoen. Ik ben geen bedrijfseconoom maar komt op mij extreem rigide over voor een ultramoderne bedrijfstak.
Ze hebben inderdaad nauwelijks marge om op te schalen omdat een productielijn ontzettend lastig is om op te zetten en de chipmachines nauwelijks aan te slepen zijn. Er was al een kleine chipschaarste voor de coronacrisis, en deze is alleen maar groter geworden door het tijdelijk stil leggen van fabs, stroomstoringen en alles wat speedway4 hierboven aanhaalt.
nvt

[Reactie gewijzigd door tunnelforce1 op 22 juli 2024 20:19]

Edit 2:
@laptopleon
Wat bedoel je met "Het een sluit het ander niet uit."?
Dat @Yzord's idee "dat men de algehele crisis gebruikt om de prijs op te drijven" en het feit dat er schaarste is elkaar niet tegenspreken.
Die fabrieken hebben inderdaad weinig marge want leegstand betekent onnodige kosten. Is wel even anders dan een fabriek waar plastic prul wordt geproduceerd qua schaling.
Dat wordt steeds aangehaald hier in de reacties maar het idee dat een fabriek altijd precies een bepaalde omzet kan draaien, klopt niet. ASML profiteert bijvoorbeeld van de mooiste omzetten ooit, onder andere doordat ze voor bestaande machines software updates verkopen.
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik kan niet beargumenteren waarom er overal zulke tekorten lijken te zijn.

Ik kan me alleen wel voorstellen dat fabrikanten "achter" lopen en dat niet meteen in kunnen halen. Er is immers een ontzettend lange periode gaande met een vergelijkbare vraag maar met een stuk minder productie geweest. Nu dan max productie capaciteit gebruiken is dan misschien niet genoeg om die achterstand in te halen. En nu je productie capactieit gaan vergroten betekend pas over een paar jaar meer capaciteit. Het kan ook dat eerder in de keten de productie is terug gevallen waardoor er nu achterstanden zijn in de levering van grondstoffen wat verderop op de lijn gevolgen heeft.

Hoe het ook is vraag en aanbod bepaalt de prijs dus voor fabrikanten is het kassa. Ik kan me dus voorstellen dat kunstmatig de krapte wordt opgerekt om langer hogere prijzen aan te kunnen houden.
Veel grondstoffen hebben achterstanden in productie. Ik las gisteren nog dat matrassen duurder worden door tekorten in de grondstoffen voor het gebruikte schuim (bericht op een matrassen webshop). En een afname in de productie van glas, wat nu tekorten gaat opleveren in de productie van drank (uit een recent artikel over Kentucky bourbon). Dit komt allemaal door COVID en zal zeker ook meespelen bij chips, en vele andere sectoren. Bij sommige producten (met minder voorraad?) zagen we dit al eerder maar de voorraden raken nu op meerdere plaatsen op, en de productie van grondstoffen zit nog steeds niet op hetzelfde niveau als voorheen.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 22 juli 2024 20:19]

Omdat de vraag van andere producten waar chips in zitten ook is toegenomen in de tussentijd. Zo ingewikkeld is het niet. Om een voorbeeld te noemen, doordat men massaal thuis zit hebben veel mensen besloten te investeren in een console, upgrade van een pc, thuiswerk apparatuur, etc.
Daar komt nog eens bovenop dat de productielijnen aan het begin van de crisis ook verstoord zijn geweest door de lockdowns in China waardoor er al sprake was van een backlog op bestaande producten.

En wederom, dit volgens mij ook in het achtergrondartikel.
Het gaat niet alleen om toegenomen vraag, maar ook om afgenomen productie. Da's geen lekkere combinatie.
Tel hier ook nog een brand bij Renesas (grote leverancier voor automotive chips) bij op:https://www.reuters.com/b...nt-by-end-may-2021-04-19/
En een bij akm eind okt. (high end audio componenten en TCXOs/oscillators die weer in veel andere ICs gebruikt worden) https://www.converge.com/...on-news-akm-factory-fire/
Resultaat is dat partijen die daarvan afhankelijk waren bij andere producenten moeten kijken waar de productie al krap was.
Achteraf makkelijk praten maar een jaar geleden dachten echt vrijwel iedereen dat we in de grootste naoorlogse crisis ooit terecht zouden komen. Dat is gelukkig niet uitgekomen maar daardoor zijn wel hele delen uit de keten op nul gezet. Niet alleen in de auto- of chipindustrie. En ondertussen groeit de wereldeconomie als nooit te voren, alleen op andere gebieden dan voor de crisis. En iedereen vist in de dezelfde vijver van onderdelen en productiecapaciteit.

Bij horeca zie je nu hetzelfde. Die mogen weer open maar hebben geen personeel omdat ze vorig jaar iedereen moesten ontslaan om te overleven. Bij zo'n beetje iedere horecagelegenheid kan je momenteel direct aan de slag.

[Reactie gewijzigd door Frame164 op 22 juli 2024 20:19]

Seat leverde in sommige gevallen vrij snel. Ik had mijn Leon binnen 2 maanden na bestelling.
Lucky you! Ik wacht al 7 maand op mijn Ford Focus ST Line Wagon.

Zou eerst binnen 2-3 maand geleverd worden, toen in april en wordt nu in juni verwacht. Ik houd mijn hart vast.

Als ‘t nog lang duurt zullen ze al wel weer een nieuw model hebben 😂
Ik ben toevallig in de markt voor een nieuw auto. De levertijden zoals dealers mij deze week hebben aangeven zijn, hou je vast:

- Toyota: 3-4 maanden
- Kia: 4-5 maanden
- Opel: 5 maanden
- Hyundai: 6 maanden
- Ford: 7-8 maanden

Soms staan er nog (wat duurdere) modellen nieuw op voorraad ergens bij een dealer in het land, maar ik heb gemerkt dat verkopers liever af-fabriek verkopen en je laten wachten dan een auto "overkopen" van een collega merkdealer. Natuurlijk is je keus dan afhankelijk van wat er op vooraad is dus op gebied van kleur en opties is het niet ruim ... maar mijn tip aan iemand die nu een auto wil kopen op leasen is: kijk of je misschien een voorraad exemplaar kan vinden in misschien een 2e keus kleur ofzoiets.

[Reactie gewijzigd door Pogostokje op 22 juli 2024 20:19]

Dat zijn toch prima levertijden? 6-8 maanden is altijd al geweest…
Bij één van de dealers hier staat anders ook nog aardig wat goedkopere nieuwe auto's op voorraad (dit jaar geproduceerd). Deze dealer levert Mazda, Mitsubishi en Suzuki.
Inderdaad.

Ik mag "slechts" 4-5 maanden wachten op mijn Polestar.
Wat ik me afvraag bij dit soort verwachtingen is of dit is gedaan met de huidige vraag als uitgangspositie of zit hier ook een correctie voor een afvlakkende of zelfs dalende lijn qua vraag. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen (op het gebied van consoles en grafische kaarten) dat omdat men nu thuis zit men graag wil upgraden en investeren in een console maar dat dit minder wordt op het moment dat men weer minder thuis zit. Dan zit de industrie natuurlijk nog met achterstanden van openstaande orders e.d. maar ik vraag me af hoe lang dat aanhoud.

Nu is het natuurlijk koffiedik kijken wat de vraag naar chip gerelateerde producten zal zijn over een langere periode, maar het is toch iets wat ik me zo afvroeg.

[Reactie gewijzigd door Creesch op 22 juli 2024 20:19]

Naar mijn idee zijn ze nu voornamelijk bezig met de aanvraag van dit moment, gezien de chips in ongeveer alles worden gebruikt van router tot auto zal de vraag de komende jaren nog wel blijven zoals het is, of erger worden tot ze meer capaciteit hebben. Waarna het ooit zal afvlakken als ze weer een beetje een voorraad hebben opgebouwd.

Het probleem is meer dat er meer vraag naar is dan dat ze van de band af kunnen rollen, dus openstaande orders gaan door en blijven groeien tot er een moment komt dat ze wel aan de vraag kunnen voldoen, waarna ze alsnog alle backorders zullen moeten voldoen, pas dan met een voorraad zal langzamerhand de prijs weer lager uitkomen.

Ik hoop persoonlijk dat ze alles lekker volbouwen en investeren, een overschot aan chips betekent alleen maar minder kosten voor ons aan het eind :)
Wat ik me afvraag bij dit soort verwachtingen is of dit is gedaan met de huidige vraag als uitgangspositie of zit hier ook een correctie voor een afvlakkende of zelfs dalende lijn qua vraag.
Het is niet alleen de ontwikkelingen van nu, wat door corona flink is verstoord qua afname, maar ook wat komen gaat. Het is een ingewikkelde formule van enerzijds nieuwe technologie (EUV), de beperkte afname (tot nu toe) die daarop is gaan inzetten qua productie, de verstoorde marktvraag door externe bedreigingen (corona) maar daarnaast ook het aantal designs wat nog gaat komen wat in wil zetten op EUV. Dat laatste is vrolijk door gaan tuffen, dus als je weet hoe jouw bezetting op dit moment is en je weet wat er gaat komen, dan kun je al een aardige prognose maken hoe de toekomst eruit gaat zien, zelfs als je actuele afname opnieuw verschuift.
Ik hoop persoonlijk dat ze alles lekker volbouwen en investeren, een overschot aan chips betekent alleen maar minder kosten voor ons aan het eind :)
Ab-so-luut niet, een overcapaciteit aan fabs kost een godsvermogen aan lijnen die stil liggen (orde van grootte een halve ton per uur), dat komt in de kostprijs terecht van wat wel wordt afgenomen en maakt de boel dus fors duurder.
Ik hoop vooral dat er meer chips worden geproduceerd waar echt vraag naar is en dat er niet op slechts bepaalde soorten chips gericht wordt zoals APU's en SoC's als voornaamste rekeneenheid.

Zo zou ik liever de basis van mijn systeem zo lang mogelijk willen gebruiken, maar meer toepassingen willen kunnen draaien die met accelerators werken en relatief eenvoudig te vervangen zijn.
Een van de oorzaken van het chip tekort is de auto-industrie. In de elektrische auto's zitten veel complexere chips. De chips moeten namelijk steeds meer rekenkracht hebben om allerhande sensoren te kunnen monitoren en zelfs taken van de bestuurder overnemen. Het automatisch afremmen wordt bijvoorbeeld binnen kort al verplicht op nieuwe auto's.
De corona-crisis heeft de productie en levering van chips vertraagt, terwijl de vraag juist toenam. Het bouwen van nieuwe machines en fabrieken doe je niet in een paar maanden, maar dat kost enkele jaren.
Een van de oorzaken van het chip tekort is de auto-industrie
Van wat ik heb begrepen niet direct, alleen harder getroffen omdat ze in eerste instantie bestellingen naar beneden hebben bijgesteld omdat de verwachting was dat er minder autos verkocht zouden worden. Op het moment dat de fabrikanten door hadden dat dit niet klopte was er al sprake van een chip tekort door andere factoren.
Dat zal wel kloppen. Het is waarschijnlijk een optelling van meerdere factoren.
Vwb de autoindustrie heeft de brand bij de AKM fabriek ook de vraag niet verminderd. Zij hebben een deel van de productie verplaatst naar Renesas, waarna vervolgens daar ook brand is geweest. Het zal wel toeval zijn, maar de sector had wel veel pech. Zie bijv:
- nieuws: Japanse chipfabrikant voor autosector legt productie maand stil na fa...
- nieuws: 'Schade bij Japanse chipfabrikant na fabrieksbrand lijkt groter dan v...
De auto fabrikanten worden wel harder getroffen dan andere sectoren. Doordat ze de bestellingen naar beneden hadden bijgesteld is de beschikbare productiecapaciteit direct naar andere sectoren gegaan.
De autoverkoop is nu juist flink gestegen. Juist de verkoop van elektrische auto's stijgt harder. Daar stoppen ze veel meer chips in dan in de conventionele auto's. Dit maakt het probleem alleen maar groter.

Ook het uitvallen van een aantal fabrieken is natuurlijk een belangrijke factor. Voor een groot deel draaien die fabrieken weer, maar zelfs als alle fabrieken weer 100% kunnen draaien, zou men de toenemende vraag aan chips niet aankunnen. Het grote aantal chip's dat in moderne auto's wordt gestopt is een belangrijke oorzaak van de globale toename in de vraag naar chips. Elektrische auto's bevatten nog meer sensoren en bijna niets is meer mechanisch. De hoeveelheid chips per auto is daardoor enorm toegenomen.
Dat heeft niets met elektrische auto's te maken. Juist in auto's zit veel rekenkracht en logica in de sensoren ipv dat dit pas centraal wordt berekend. Dus elke sensor bevat een kleine chip om de gegevens op de Can bus te zetten. Ook benzine, diesel en stoommachines kunnen prima uitgerust worden met adaptieve cruise control waarbij de auto zelf afremt en optrekt. Begrijp niet waarom er altijd zo tegen elektrische auto's op wordt gekeken. Juist een brandstof of hybride auto is veel complexer met elektronica dat de ontsteking, lucht toevoer e.d. allemaal regelt.
Juist de elektrische auto's worden volgepropt met allerhande sensoren. De benzine en diesel auto's kunnen ook volgepropt worden, maar daar zit onvoldoende toekomst in om nog totaal nieuwe modellen uit te brengen. De nieuwe modellen die nog uitgebracht worden zijn meer updates van bestaande modellen. Daar gaan beduidend minder chips in. Bij benzine en diesel motoren wordt nog veel (deels) mechanisch geregeld. Bij puur elektrische auto's is dat niet eens mogelijk.
Eigenlijk is het niet zo zeer de elektrische auto zelf die één van de oorzaken is van het chip tekort, maar de toename van de hoeveelheid elektronica in nieuwe auto's. Door de huidige ontwikkeling zijn de nieuwe modellen voornamelijk elektrische auto's. De chip tekorten komen nu ook bij traditionele auto's voor, maar dan gaat het wel voornamelijk om chips voor zaken als navigatie, veel minder voor minder complexe chips voor het motor management.
Jaren? Was toch allang bekend dat er steeds meer vraag is naar chips. Die fabrieken hadden al in de planning kunnen staan. En verder mag je hopen dat na de lockdown de vraag wat daalt bij laptops, smartphones, ps5 etc. Want die koop je maar 1 x per x jaar.
Maarja, verschillende mensen die op verschillende tijden een nieuwe PC/gpu/console kopen, dus daarom blijft de vraag altijd wel constant.
Ben ik niet mee eens. Bijv 1e kwartaal zijn rustige maanden voor autoverkoop omdat iedereen in Q4 de auto koopt en laat registreren. In lockdown heeft iedereen zijn spullen gekocht na de lockdown spenderen ze hun geld ergens anders aan.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 22 juli 2024 20:19]

Nou, dat valt dus echt wel mee, computers werden ook al gekocht in de maanden ervoor, ja er was zeker wel een verhoigde veaag naar bepaalde artikelen bij de lockdown, maar niet zo extreem.
Als grote namen zeggen dat vanwege lockdown de chip vraag ontzettend gestegen is en jij aangeeft dat het wel meevalt. Weet ik wel wie ik moet geloven.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 22 juli 2024 20:19]

Ik denk dat IBM heel correct is om naar "oudere" technologien te kijken. Ergens is het absurd dat een chip voor een telefoon na een jaar al als verouderd bestempeld wordt.

Specifiek voor laptops voor thuiswerken voldoen chips van 5-10 jaar terug nu ook nog prima.
En in de auto industrie zijn er ook genoeg "verouderde" systemen, ik heb toevallig het Sync systeem in mijn Ford van 2017 geupdate onlangs, ging nog om Windows Mobile 5 waar het op draait en prima voldoet.

Dus ik vraag me af of er terecht tekorten zijn, of meer tekorten van bepaalde modellen/series waarvan de productieapparatuur stof staat te happen.
Als alle mondiale productiecapaciteit bezet is...... Dan zou het juist lonen om naar modernere vormen uit te wijken, immers, dan haal je meer chips uit een water?! Dus begrijp niet waar je op doelt, of hóe jij het probleem dacht te fixen?
Op dit moment wordt een 5mm procede gebruikt, daarvoor was het 12 mm, daarvoor....
Oftewel er zijn oudere chipmachines die vervangen zijn voor nieuwe. Soms tweedehands verkocht, anders gewoon in de hoek gezet.
IBM doelt in hun artikel erop dat ze die oudere chips kunnen gebruiken.
Vrij vertaald, gebruik Intel i5 Haswell chips uit 2014 ipv Comet Lake chips uit 2020 in de apparatuur.
Wat ik me afvraag is waar wordt alle bestaande capaciteit nu voor gebruikt dan,bij lees alleen maar over gecancelde orders, iemand heeft die ruimte ergens mee ingevuld? Of zouden we sowieso met een tekort hebben gezeten?
Dat wordt in het genoemde achtergrondartikel aangestipt:
Dit probleem hebben de autofabrikanten deels aan zichzelf te danken, blijkt uit uitlatingen van NXP-Chief Corporate Counsel Jean Schreurs tegen Bits & Chips. NXP is samen met Infineon en Renesas de belangrijkste chipfabrikant voor de automarkt. Autofabrikanten waren eind 2019 en begin vorig jaar vooral bezig hun bestaande voorraden weg te werken maar plaatsten daarna weinig nieuwe bestellingen voor chips, uit onzekerheid over de gevolgen van de coronapandemie voor de autoproductie en -verkopen.

Ondertussen steeg de vraag naar pc's, smartphones, servercapaciteit, internet-of-thingstoepassingen en andere producten, en daarmee de bestellingen van chips voor die producten bij TSMC en Samsung. In de tweede helft van 2020 nam de vraag naar auto’s echter weer sterk toe. Schreurs: “Omdat er nog maar weinig voorraden waren, zorgde dit voor een flinke boost in de vraag naar onze halfgeleiders, maar de chipfoundries waren toen al grotendeels volgeboekt. Het eerste kwartaal van 2021 was ook al compleet uitverkocht.” NXP heeft zelf chipfabrieken, maar besteedt een groot deel ook uit aan TSMC, bijvoorbeeld voor 5nm-chips.

[Reactie gewijzigd door Qwerty-273 op 22 juli 2024 20:19]

.oisyn Moderator Devschuur®
@Qwerty-27314 mei 2021 16:01
Dus er was eigenlijk overcapaciteit voor PC hardware, maar toch was het nog steeds niet genoeg.

Maar had TSMC niet ook een probleem met de watervoorziening?
TSMC heeft behoorlijk problemen met droogte. Het kan zijn dat ze over iets van een maand zelfs de boel dicht moeten gooien omdat het gewoon op is door de droogte. Maar ik geloof dat het regenseizoen er wel al bijna aan komt in het gebied, dus met een beetje geluk....
In de vaccins van Bill Gates natuurlijk! ;)
Ik mag toch hopen dat je die complete onzin niet gelooft ?

Zo ja, zit je hier op een totaal verkeerde site en is er ongetwijfeld wel een wappie site te vinden ...
je hebt de knipoog ( ;)) van mij toch gezien? en voor alle duidelijkheid: ik ben geen Thierry Bidet-aanhanger. :+
Je kon wel verwachten dat chipfabrikanten andere markten gaan aanboren voor hun inkomsten. En als het goed blijkt te lopen zullen ze niet ala minuut omschakelen naar het oude. Zelfde liedje ongeveer als dat een bedrijf hun medewerkers ontslaat als het slecht gaat, maar verwacht niet dat ze gelijk terugkomen als het weer beter gaat. Intussen hebben ze wat anders gevonden wat misschien zelfs beter is.
Ik vraag mij af wat er gaat gebeuren wanneer er bijvoorbeeld continue genoeg videokaarten gemaakt worden. Zal de boel dan een keertje in elkaar storten of zouden die ethereumminers dan blijven kopen, omdat de trend is dat ethereum blijft stijgen?
Dit gaat zichzelf oplossen na corona - als we weer wat "beters" te doen hebben. Binnen een paar maand is 't zover.
Inderdaad, maar dan moeten er toch nog wachtlijsten worden weggewerkt wat vele maanden kan duren. Dan is het de vraag wat de winter gaat geven. Als deze weer moeilijk wordt kan het zijn dat de vraag weer stijgt. Persoonlijk verwacht ik pas een GPU aan normale prijzen te vinden tegen 2023.
Las ergens dat er ook een relatie is tussen het verbod van Trump op levering van ASML machines aan China en de huidige tekorten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.