Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

IDC: aantal wereldwijde pc-leveringen steeg voor zesde kwartaal op rij

Het aantal leveringen van desktops, laptops en workstations is voor het zesde kwartaal op rij gestegen. Dat meldt analistenbureau IDC. Wel heeft de pc-sector nog altijd last van problemen met de bevoorrading en de logistiek.

Volgens IDC zijn er in het derde kwartaal van dit jaar 86,7 miljoen pc's geleverd. Daaronder verstaat het analistenbureau onder andere desktops, laptops en workstations. Dit is een toename van 3,9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2020. De pc-markt maakt al sinds de start van de coronapandemie begin 2020 een grote groei door.

"De pc-industrie wordt nog steeds gehinderd door uitdagingen op het vlak van bevoorrading en logistiek en helaas is er de voorbije maanden niet veel verbetering opgetreden in deze problemen," schrijft een research manager van IDC daarbij. Daarom zouden bepaalde leveranciers hun leveringsprioriteiten heroriënteren over verschillende marktsegmenten. Daarom zouden bepaalde 'opkomende markten' volgens IDC hun groeimomentum behouden, terwijl de groei van andere markten juist zou vertragen.

Onder de grootste pc-leveranciers groeide Dell het afgelopen kwartaal het hardst. Dat bedrijf leverde in het derde kwartaal van 2021 ongeveer 15,2 miljoen apparaten. Dat is een toename van 26,6 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Apple-leveringen namen in dezelfde periode toe met 9,9 procent en de leveringen van ASUS, Lenovo en Acer stegen ook. Het aantal leveringen van HP-pc's daalde met 5,8 procent, meldt IDC.

De pc-markt in de VS zou voor het eerst sinds het begin van de pandemie iets zijn gekrompen. Dat komt volgens IDC door bottlenecks in de toeleveringsketens en logistieke problemen. De vraag naar pc's zou ook iets gedaald zijn in de Verenigde Staten, na 'een jaar van versnelde aankopen' dat werd gedreven door thuiswerken en thuisonderwijs. Ondanks deze daling, liggen de voorraad in veel marktsegmenten nog steeds onder de vraag, concludeert het analistenbureau.

IDC berichtte vorig maand dat ook de chipmarkt blijft groeien. Het analistenbureau schreef daarbij dat halfgeleiderfabrikanten momenteel bijna 100 procent van hun productiecapaciteit inzetten. IDC verwacht daarbij dat de vraag en aanbod naar chips medio 2022 weer 'genormaliseerd en evenwichtig' zijn. Tegen het einde van 2022 komen volgens het analistenbureau 'grootschalige capaciteitsuitbreidingen' online bij grote halfgeleiderfabrikanten als TSMC en Samsung. Daarom zou er in 2023 mogelijk een overcapaciteit kunnen ontstaan in de chipsector.

Groei in de pc-markt en het marktaandeel van de grootste fabrikanten. Afbeeldingen via IDC

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

11-10-2021 • 19:45

23 Linkedin

Reacties (23)

Wijzig sortering
Prima cijfers, echter ik denk dat het vrij snel weer gaat stagneren naarmate wij weer op kantoor gaan werken, heel veel werkgevers hebben voor de werknemers ook PC,s voor thuis gekocht.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 11 oktober 2021 19:59]

Reageer
PC’s gaan ook langer mee dan vroeger, de tijd dat je echt elke 3 jaar een nieuwe nodig had is voorbij.
Reageer
Nouja, wil je voldoen aan de requirements van Windows 11, dan zullen veel mensen toch hun "oude" PC van 3-4 jaar oud weg moeten doen.
Reageer
Hoezo, je kan toch gewoon op Windows 10 blijven? Ik weet ook wel zeker dat die ondersteuning verlengd wordt als ze erachter komen dat er nog ~300 miljoen devices zijn met Windows 10 over een aantal jaar.
Reageer
Dat zal voor veel mensen het geval zijn, maar ik hoor ook al van genoeg mensen dat ze nieuwe hardware kopen specifiek voor Windows 11. Want het nieuwste is het beste, dat zegt Microsoft tenslotte zelf ook. ;)

Mensen voelen zich minder veilig / up-to-date op Windows 10 als ze horen dat Windows 11 uit is en meer veiligheidsfeatures heeft.
Reageer
Ehm Windows 10 wordt zeker nog tot en met oktober 2025 ondersteund... Dat is vanaf dit moment nog 4 jaar. Daarbij komt ook nog dat de pc's die niet voldoen, ook al wel een aantal jaartjes op de markt zijn. Daarvoor hoeven mensen niet hun "oude pc" voor weg te doen. Vinden ze dat Windows 11 onveilig is? Dan vraag ik mij af waarom ze het de afgelopen jaren hebben gebruikt, het is nu niet alsof Windows 11 zo veel veiliger is geworden en Windows 10 super onveilig is. Er zijn zeker mooie dingen opgebouwd met Windows 11, maar Windows 10 loopt onderhuids op veel vlakken gelijk.

Als consumenten vanwege gemakzucht nieuwe hardware kopen, dan is dat niet het probleem van Microsoft of Windows 11 vind ik. Dan lezen consumenten zich niet voldoende in op de beschikbare materie. Het is heel simpel: Je gebruikt bij oude hardware nog Windows 10, tot aanschaf van nieuw systeem. En bij ondersteuning kan je zelf een overgang bepalen of wordt je automatisch naar Windows 11 geupgraded.
Reageer
Al lang! Dat is van voor deze statisiek representeert.
Reageer
Heb nog nooit een PC gehad. Altijd laptops en een All in one. Vorige week een refurbished Dell Optiplex 5050 met 256 G SSD en 16G geheugen gekocht en een Samsung r650 27inch monitor. W10 Pro meteen gewist en Ubuntu er op geinstalleerd. Total net iets meer dan 600 euro.
Reageer
Met windows 11 om de hoek zal de opleving nog wel even doorgaan.
Reageer
Ik denk niet dat we weer 4/5 dagen per week naar kantoor gaan. Wat mij (en veel collega's) betreft is 1 a 2 dagen per week genoeg.
Het werken gaat prima bij ons, we halen onze deadlines. Onze velocity is prima. Je ziet alleen wel dat de sociale contacten minder worden.

[Reactie gewijzigd door erikdenv op 11 oktober 2021 20:10]

Reageer
Ik vrees er voor.
Bij de klant waar ik nu werk (reeds een jaar) heeft men gezegd: "terug naar normaal, en dat is op kantoor". Begin juli zei men al 50% op kantoor.
Wat belachelijk is, want we hebben teamleden verspreid over de hele wereld.
Iedereen probeert 50% thuis te werken.
Mijn directe manager heeft gezegd 1 dag in de week op kantoor, maar ik zie anderen daar nog over klagen.
De afstand is te groot voor mij (100km) en zeker qua tijd: in de zomer lukte 1,5u nog, maar nu gaat het naar 4u onderweg zijn om 8u op kantoor te werken. Ik heb al duidelijk laten weten dat als ik meer moet komen dat het project dan stopt voor mij.
Bijkomend probleem is dat de infrastructuur op kantoor dan ook nog eens op bijna alle werkplekken heel wat minder is. 1 FHD monitor tov 2 QHD monitors thuis en veel rumoer (want iedereen zit in Teams vergaderingen) is niet goed voor de productiviteit.
Reageer
Misschien tijd om werk dichterbij te zoeken? Ik werk bij een IT bedrijf wat voor mij 12 minuten rijden is, ik zit in de buitendienst dus ik moet veel naar klanten toe. Klanten zitten verspreid van 5 minuten rijden tot aan 2 uur rijden (mijn verste klant is 1 uur rijden). Daarnaast flexibele baan, zelf controle over waar je werkt als het remote is.

Vindt het zelf fijn om 60-70 procent toch gewoon bij de klant of op kantoor van mijn werkgever te werken. Sociale contacten verwateren anders wat zeker bij klanten belangrijk is maar collega’s zijn bij mij ook gewoon belangrijk.
Reageer
Wat jij dus eigenlijk zegt: Vóór de pandemie konden we niet werken. Dat was ondoenbaar en gelukkig heeft de pandemie er voor gezorgd dat we nu wel kunnen werken... :X
Reageer
Dat weet ik niet, ik weet eigenlijk niet goed wat je bedoeld.
Voor de pandemie werkte ik niet voor deze klant, maar meestal iets dichterbij.
Vorig jaar oktober bij deze klant gestart en toen was het natuurlijk altijd thuiswerken.
Reageer
Maar één monitor is toch wel opmerkelijk in een IT omgeving. Een 4K monitor zul je bij een klein bedrijf niet snel krijgen, maar een tweede 1080p monitor moet toch geen probleem zijn.
Reageer
Dat is hier aan de file in België anders niet te zien. Er is meer file van vroeger en het weer is zelfs nog niet slecht. Ik krijg dagelijks wel een paar recruiters aan de lijn, maar 3-4 dagen home working in development ... nopes, eerder 5 dagen ter plaatse. Onlangs dacht ik nog ... dit is wel interessant. Ik had duidelijk aangegeven aan die recruiter, 4 dagen per week thuiswerken anders heeft een interview geen zin... Tijdens het interview, dus je vind het niet erg om 5 dagen in de week naar Brussel te komen ... yeah not going to happen. Afhankelijk van de bereikbaarheid van de locatie wil ik gerust nog 3 dagen in de week gaan, maar echt niet meer. Ik werk trouwens als sinds 2007 ofzo 2-3 dagen per week van thuis uit.
Reageer
Het lab wacht niet meer. Veel werk kon online, maar nu moeten we toch echt wat fysieks gaan doen met alle samples die we intussen verzameld hebben
Reageer
Bepaalde banen zijn altijd uitzondering. Maar ik heb een paar dev's die ik zo nu en dan een schop onder de komt moet geven. Dat kan ik ook vanaf de andere kant van de wereld...
Reageer
Ik werk bij grote multinational wij werken nog massaal thuis. Echter zie dat er al flink wordt gereden in de spits en dat er bij de kleine en middelgrote bedrijven nog nauwelijks wordt thuis gewerkt. Helaas.
Reageer
Lijkt wel of de files nog langer zijn geworden dan voor het thuiswerken.
Reageer
De pc markt is dood, we gaan allemaal onze telefoon gebruiken en tablets! ....
Was dat niet de kreet die je elke keer weer hoorde als de cijfers van de pc verkopen tegen vielen?
Misschien is de markt veranderd, maar toch fijn om te zien dat de markt niet dood is, zoals zovelen al dachten. Hopelijk blijven de kreten dus volgende keer achterwege als er andere cijfers naar buiten komen.
Reageer
Ik heb nog nooit iemand horen claimen dat de PC markt dood is. Dat een deel van het computergebruik naar smartphones en tablets verhuiste is duidelijk, maar je zult mij niet zien programmeren op een iPad. Daar is het OS ook niet voor bedoeld.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 oktober 2021 16:43]

Reageer