Analistenbureau: Apple leverde 6,5 miljoen MacBooks in derde kwartaal

Analistenbureau Strategy Analytics becijfert dat Apple in het derde kwartaal 6,5 miljoen MacBooks heeft geleverd; dat is 10 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf behaalde in dit kwartaal een recordomzet wat verkopen uit Macs betreft.

De stijging van de MacBook-leveringen zou met name te danken zijn aan goede verkopen van de MacBook Air met M1-processor. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers zei Apple-ceo Tim Cook vorige week al dat er een sterke vraag was naar dat model.

Apple noemt zelf geen aantallen van geleverde MacBooks. Volgens Strategy Analytics gaat het in totaal om 6,5 miljoen exemplaren in het derde kwartaal. Daarmee heeft Apple een wereldwijd marktaandeel van 10 procent op de markt voor laptops, goed voor een vierde plek.

Lenovo staat al vier kwartalen op rij op de eerste plek met een recordaantal leveringen. De Chinese fabrikant leverde naar schatting 15,3 miljoen laptops en heeft een marktaandeel van 23 procent. Dat is een groei van 5 procentpunten ten opzichte van een jaar eerder.

Volgens Strategy Analytics leverde Dell in het kwartaal 12,2 miljoen laptops; dat is 50 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Daardoor groeide het marktaandeel met 5 procentpunten. De totale laptopmarkt groeide met 8 procent, ondanks de aanhoudende chiptekorten.

De cijfers gaat over het derde kwartaal van 2021, dat eind september afliep. Apple introduceerde in oktober de nieuwe MacBook Pro's met M1 Pro- en M1 Max-socs. Of die het marktaandeel van Apple verder kunnen vergroten, zal uit cijfers over het vierde kwartaal moeten blijken.

Leveringen laptops derde kwartaal 2021 volgens Strategy Analytics
Fabrikant Leveringen (miljoen) Marktaandeel (%) Groei in leveringen jaar-op-jaar (%)
Lenovo 15,3 23 5
HP 14,3 21 -5
Dell 12,2 18 50
Apple 6,5 10 10
ASUS 5,1 8 10
Anderen 13,5 20 -4
Totaal 66,8 100 8

M1-soc in Apple MacBook Air

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-11-2021 • 16:02

79

Reacties (79)

79
75
28
0
0
19
Wijzig sortering
Ik vind het mooi om te zien dat Apple, na het verwaarlozen van hun Mac-lijn de afgelopen jaren (mijn mening), nu echt het tij aan het keren is en komt met mooie producten.
  • De M1-processor is echt indrukwekkende hardware;
  • Het faciliteren van snel-laden in hun MacBooks;
  • Het terugplaatsen van de vele poorten (SDXC, USB/Thunderbolt 4, HDMI, MagSafe en de Mini-jack aansluiting);
  • Het verwijderen van de touchbar;
  • Het verwijderen van het Butterfly toetsenbord
etc.

Daarnaast lijken de volgende hardware-revisies (redesigns), volgens de geruchten, zich ook echt weer te focussen op de wensen van de consument (bijv. kleuren voor de consument op de MacBook Air, de vele poorten voor de (semi-)professional op de Mac Mini etc.)

Chapeau Apple.

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 25 juli 2024 07:56]

Ik heb het idee sinds Jony Ive daar vertrokken is dat Apple weer langzaamaan terug naar het 'oude vertrouwde' gaat, wat goed is. Ondanks dat Jony Ive natuurlijk in het begin wel positief heeft bijgedragen aan het design van Apple producten. Maar de laatste jaren was het design bij meerdere producten behoorlijk doorgeslagen door basis functies en hardware weg te laten. Met als resultaat geen SD card sloten, geen HDMI poorten, verrotte toetsenborden enzovoorts.

Kan het compleet mis hebben natuurlijk, maar het valt me wel op :)
Het slechte toetsenbord was een engineering probleem, had niets met Jony te maken.
Dat beweer ik ook nergens. Feit is wel dat het design meer prioriteit had dan o.a. goede engineering ;)
Macbooks moesten zo plat dat er concessies moesten gemaakt voor de gebruikte toetsenborden.

[Reactie gewijzigd door Tux3.14 op 25 juli 2024 07:56]

Dan wil ik toch graag voor Jony Ive opnemen. Want ik denk niet dat Ive verantwoordelijk was voor het weglaten van de SD slot etc. eerder de marketing afdeling. Maar hij heeft zeker Apple een gezicht gegeven.

[Reactie gewijzigd door gesmurfed op 25 juli 2024 07:56]

Je zou best wel kunnen stellen dat engineering ook een soort design is, en het butterfly keyboard wat dat betreft gewoon een design-flaw is.
Die dramde z’n form over function credo door
Het engineering probleem kon ontstaan omdat iemand wilde dat de laptops zo dun mogelijk werden...
Nu die belachelijke prijzen nog naar beneden...
Volgens mij prima prijzen als je naar de TCO kijkt en appels met appels vergelijkt
Ik vind niet dat ze de Mac-lijn ooit hebben verwaarloosd. Ik heb de 2016 MacBook Pro gehad en ik vond het een fantastisch toestel.

Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat ze verkeerde keuzes hebben gemaakt nl. de fysieke escape-toets verwijderen. Ik denk dat de Touch Bar heel veel kritiek heeft gekregen net omwille van de verwijdering van de fysieke escape-toets, omdat het een digitale werd deel uitmakend van de Touch Bar en je dus voortaan naar de toets moest kijken terwijl zoveel gebruikers altijd een vinger op deze knop lieten rusten omdat het zo vaak moet worden ingedrukt. Maar voor de rest vind ik de Touch Bar geweldig, voornamelijk voor universele toetsen zoals helderheid, geluid, tekstvoorspelling in Berichten.

Ik vond het toetsenbord van de 2016 Touch Bar MacBook Pro het beste toetsenbord dat ik ooit heb gebruikt. Later bleken er veel toetsenborden defect te gaan en daar hebben ze dan wel de fout begaan. Ikzelf heb er op vijf jaar tijd nooit problemen mee gehad maar dat wilt niet zeggen dat de problemen er niet waren want ik herinner me veel mensen die opeens defecte toetsen hadden.

Ik ben al enige tijd pro verwijdering van de poorten zoals ze dat destijds hadden gedaan. Reden? De aanwezigheid van poorten zoals een HDMI en SD-kaart wordt al jaren door minder en minder mensen gebruikt, in tegenstelling tot tientallen jaren geleden toen zelfs niet-professionals aparte point and shoot fototoestellen hadden en een SD kaart moesten kunnen insteken. Wilt dat zeggen dat fotografen en filmmakers dus maar elders moesten gaan kijken? Neen want je kan met een simpele dongle je SD of HDMI wel aansluiten. Dat is dan inderdaad minder praktisch mààr, je maakt het het een kleine groep mensen moeilijker (omdat ze de dongle moeten kopen en aansluiten), maar je maakt er het overgrote deel van de gebruikers wel een voordeel mee omdat je een lichter / dunner toestel maakt of je voegt extra batterijduur door een grotere batterij. Ik wil maar zeggen, het is altijd een afweging tussen keuzes en dus kan niemand zeggen dat de aanwezigheid van deze poorten, mensen die deze niet nodig hebben, hen stoort. Het stoort hen op een onbewuste manier want zonder deze poorten hadden we een toestel kunnen krijgen die dunner / lichter was of betere batterijduur of een combinatie hiervan. De toevoeging van deze poorten is m.a.w. nooit, maar dan ook nooit, "gratis".

Sommigen zullen dan zeggen "maar dit is de MacBook Pro", het is voor professionals en zij gebruiken zulke poorten.
Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Iedereen, inclusief Apple, weet dat het overgrote deel van MacBook Pro gebruikers geen professional is. Hoeveel studenten die een MacBook Pro niet kopen i.p.v. een MacBook Air omdat ze denken dat ze de rekenkracht nodig hebben (ook voor de M1 generatie). M.a.w. de overgrote meerderheid van MacBook Pro gebruikers heeft deze poort niet nodig en als ze het wél nodig hebben is het 1 à 2 keer per jaar en dan is het misschien beter de poorten niet te hebben en wél een dongle, net zoals wanneer je die ene keer een DVD moet afspelen op je MacBook, je sluit hem aan voor die ene keer en voor de rest moet je hem niet meer meesleuren.
Dit is dus het grote verschil met de Mac Pro bijvoorbeeld. Er zijn geen Mac Pro gebruikers die de rekenkracht en poorten iet nodig hebben die een Mac Pro kopen, behalve als je echt te veel geld hebt en je er gewoon een wilt.
De MacBook Pro draagt nog steeds de "Pro" naam maar zoals ik dus zei, de overgrote meerderheid van MacBook Pro gebruikers is geen professional of iemand die de poorten en rekenkracht echt nodig heeft.

Ik ben blij voor de mensen die deze poorten terugwilden omdat ze er nu weer zijn, maar ik was zelf helemaal mee met de beslissing van Apple.

Waar ik teleurgesteld was in de oudere generaties MacBook Pros, maar ook in de huidige modellen, is de kostprijs voor meer geheugen en opslag. Ik vind dit crimineel duur.

[Reactie gewijzigd door Twinker op 25 juli 2024 07:56]

De enige reden om al die poorten weg te halen was omdat Jony Ive een obsessie had met alles steeds dunner maken. De laptops werden daarom steeds onhandiger voor pro gebruikers. Voor alles had je een dongle nodig.

Wie had er baat bij om alleen nog maar USB-C poorten te gaan gebruiken? 99% van de hardware heeft nog steeds een USB-A aansluiting, en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven.
En heeft iemand ooit weleens de thunderbolt poort gebruikt zonder omvormer naar een nuttige aansluiting?

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 juli 2024 07:56]

Dat is heel simplistisch en ik geloof er zelf eigenlijk niets van. Ik zeg niet dat hij niet voor de verwijdering van deze poorten had gestemd om de MacBook Pro dunner te maken, ik zeg wel dat ik er niets van geloof dat dit allemaal het gevolg is van zijn obsessie voor dunnere toestellen. Apple is geen kleine startup met 3 werknemers, ze hebben alle data die ze nodig hebben om na te gaan hoe vaak elke poort wordt gebruikt, anders hadden ze ook nooit van hun leven de jack aansluiting op de iPhone verwijderd.

Zoals ik reeds uitvoerig heb uitgelegd. Alles is afwegen, je zou evengoed kunnen klagen over het ontbreken van de DVD-drive of ethernet aansluiting. Op een bepaald moment worden technologieën zoals aansluitingen voorbijgestreefd of ze worden heel weinig tot niet meer gebruikt en pas je je producten aan.
99% van de hardware heeft nog steeds een USB-A aansluiting, en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven.
Oneens. Je moet eens nadenken, als er een nieuwe, betere technologie bestaat, wie gaat de eerste zet zetten om deze poort te ondersteunen? Om het voorbeeld van het ontbreken van de jack aansluiting op de iPhone nogmaals te gebruiken: Als Apple de jack aansluiting op de iPhone had behouden, denk je dan werkelijk dat de makers van koptelefoons zich hadden aangepast en zich meer zou zijn gaan richten op draadloos? Maar neen. Makers van koptelefoons willen dat hun producten met zoveel mogelijk toestellen gebruikt kunnen worden, en dat zou in dat geval nog steeds de jack aansluiting zijn want ze willen ook op prijs spelen en dan was jack veruit de beste oplossing. Dus m.a.w., het is een kip en ei situatie, ofwel de maker van het toestel of de accessoire moet de zet maken en het was destijds duidelijk dat makers van koptelefoons het risico niet wilden lopen en dus was sowieso 1 bedrijf wel verplicht de eerste zet te maken en ik was absoluut niet verrast dat Apple het was en de jack aansluiting verwijderde. Het was een gedurfde zet en helemaal gelukt. Samsung volgde met spottende spots en enkele maanden later kwamen ze zelf met toestellen zonder jack aansluiting. Het was hetzelfde verhaal met de verwijdering van de DVD drive, opladers bij de aankoop van smartphones en in deze situatie met poorten op laptops. Het is net nu Apple (en misschien andere fabrikanten) overstappen naar USB-C (kabels die met iPhones en iPads komen) allemaal USB-C worden, dat autobouwers, etc. sneller zullen overschakelen naar USB-C. Maar nooit van zijn leven was het andersom geweest dat autobouwers zelf het initiatief hadden genomen dit te doen.

Ik denk dat het enige verschil met de verwijdering van de poorten is dat er veel meer kritiek is geweest van diegenen die deze poorten vaker gebruiken en hun woede op het internet, etc. hebben geuit en dat dit samen met de kritiek op het toetsenbord van oudere generaties en problemen met throttling te veel was. En wat ik heb gezien in de nieuwste MacBook Pros is dat Apple letterlijk een checklist heeft genomen met alle kritische punten en dat ze elk van deze hebben opgelost en de echte pro gegeven heeft wat hij wilde.
Kijk voor de grap eens naar desktopbehuizingen. Welke poorten zitten daarop? Bijna altijd alleen maar USB-A.
USB-C is gewoon het nieuwe firewire, thunderbolt, etc. Alleen maar onhandig. Het word toevallig door telefoons gebruikt maar daar blijft het ook bij. Muizen, toetsenborden, tekentabletten, flash drives, alles is nog steeds bijna exclusief USB-A en dat gaat niet veranderen.
Als je externe apparatuur met je Mac wilt gebruiken, dan moet je 9/10 keer een dongle gebruiken.

En waarvoor? Zodat we via dezelfde poort op kunnen laden? Dat was misschien een voordeel geweest als we 3 poorten hadden, maar ze hebben eigenlijk gewoon een poort weggehaald bij de Macbook Air (die voorheen 2x USB-A had én een oplaadpoort).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 juli 2024 07:56]

USB-C het nieuwe fire wire? Neen want USB-C wordt duidelijk door verschillende bedrijven in hun producten verwerkt omdat het universeel is en veel voordelen. Het enige wat onhandig wordt beschouwd aan USB-C is dat het verschillende technologieën kan ondersteunen met dezelfde poort en zo wordt het moeilijk ze te onderscheiden.

Wordt USB-C enkel door telefoons gebruikt? Ik weet niet wat jij ziet maar ik zie het overal komen nl. in laptops, desktops, smartphones, tablets, auto's, accessoires, etc. Sorry maar de vergelijking met FireWire en Thunderbolt gaat echt niet op. Voor mij is er al 3 à 4 jaar lang bewijs dat USB-C een hit is, in tegenstelling tot de andere poorten zoals Thunderbolt.
Er staan in de Pricewatch 2000 muizen met USB-A, en 26 met USB-C. Nou wat een hit 8)7
Een vaste draad muis gebruikt men ook op een desktop een zakelijke draadloze fatsoenlijke muis heeft al sinds 2005 bluetooth bijv de mx5000 van logitech. Deze is dan ook te gebruiken op 2021 apparaten met bluetooth. de nieuwe logi(voorheen logitech)lijn heeft zat apparaten met usb c.

[Reactie gewijzigd door FireSheep op 25 juli 2024 07:56]

Als USB-C echt voordeel had dan gebruikten we het toch ook massaal op de desktop?
Desktop heb je geen ruimte gebrek op het apparaat. Dus zie je vaak A en de andere kant C. Er zijn wel moederbordjes al een flink aantal jaar waar je ook C op hebt met 10gbits.
Ja ik heb ook één USB-C poort achterop de desktop PC. Het is alleen nogal niche, want de meeste randapparatuur had aan USB 2.0 al genoeg. Ze hadden veel beter gewoon een USB 4 aansluiting kunnen introduceren die wel compatible was, en die USB-C lekker bij telefoons laten.

Dat ruimtegebrek op laptops is ook maar kunstmatig. In 2014 had de Macbook Air gewoon twee USB-A poorten.

Ofwel, het komt neer op mijn oorspronkelijke argument; Apple wou dunnere laptops, en bezorgt de klant daarmee veel ongemak.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 juli 2024 07:56]

De meeste bedrijven blijven USB-A gebruiken zolang USB-C het niet overneemt van USB-A op vlak van aantal uitgeruste toestellen. Je zegt bijvoorbeeld hierboven dat als USB-C echt een voordeel had dat dit gebruikt zou worden op desktops, maar we zitten nog in de transitiefase. USB-A vervangen is niet op 1-2-3 gebeurd.

En je moet voor een transitie ergens beginnen, ergens moet iemand zeggen "ok nu doen we de overgang" opdat de rest zou volgen en er ook effectief toestellen zoals accessoires zouden worden gemaakt die met USB-C compatibel zijn.
Ben ik helemaal met je eens. USB A is echt passe. Geen enkel voordeel tov USB C. Net als volhouden aan een ps/2 poort.

Als fabrikanten geen incentive geven om over te gaan naar USB C blijft USB A onnodig een standaard. De USB A poort komt uit 1996, stop hiermee!

@Wolfos Zolang niemand initiatief neemt veranderd dit nooit.

Ja, dit kan inderdaad irritant zijn voor de klant, wees blij dat er een fabrikant is die vooruitgang belangrijk vindt.
Als het echt beter was geweest, dan waren we er zonder drastische maatregelen ook wel gekomen. Het feit is gewoon dat er geen echte behoefte was aan een snellere USB poort, en Apple probeert dit er alsnog door te drammen.

Daarnaast - de PS/2 poort was ook gewoon goed genoeg voor toetsenborden en muizen, en heeft daarom nog heel lang op computers gezeten. Niemand wil z'n randapparatuur onnodig weggooien.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 juli 2024 07:56]

USB-C is gewoon beter, al is het alleen maar omdat het smaller is en het niet uit maakt hoe om de aansluiting in een apparaat zit. USB-A bestaat alleen nog maar omdat er een vicieuze cirkel is. Het bestaat nog omdat veel randapparatuur dit heeft en vice versa.
En volgend jaar introduceren we een poort die nog smaller is en kunnen we weer alles weggooien. Een standaard van 25 jaar moet je niet zo snel wegdoen. Daar is tijd voor nodig, veel tijd.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 juli 2024 07:56]

Dus jij blijft maar wachten? Prima, de rest wil met de tijd mee. Na 25 jaar lijkt het me tijd voor een opvolger en die is er ook in de vorm van usb c.

Zoals gezegd, enige manier om die overgang te krijgen is dat een grote fabrikant stopt met de oude vorm, anders blijf je dit gebruiken. Gelukkig is er een bedrijf als Apple die die stap wel neemt, zie ook floppy en pre usb a poorten. Of je het wilt of niet, apple zorgde vaker voor het dumpen van verouderde poorten.
De rest wil helemaal niet verder. Niemand vroeg om snellere USB en al helemaal niet met een nieuwe aansluiting.

Als je even buiten je Apple bubbel kijkt zie je dat.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 juli 2024 07:56]

Lees je commentaar nog eens terug, ik dacht dat ik oud was.

Technologie gaat nu eenmaal verder. niemand vroeg om een opvolger van ps/2. USB A was maar onhandig, wie had dat nou? Die seriële poort voor het toetsenbord werkt toch ook? Mijn SCSI CD schrijver is snel zat. Mijn joystick paste toch prima op de parallelle poort?

Als jij eens buiten je eigen bubbel kijkt zie je wellicht technologie nog eens verder komen. Wees blij met bedrijven als Apple die nieuwe technologieën voorrang geven om zo andere partijen te dwingen mee te gaan. Voorbeelden als floppy en cd zijn duidelijk, maar die mis je waarschijnlijk ook? Of werk je nog met SCSI drives met backups via USB-A?
Ik zie in diverse (zeer grote) bedrijven dat de traditionele dock verdwijnt en wordt vervangen door één USB-C aansluiting voor alle randapparatuur.

Super handig overigens.
Blij dat je begrijpt dat iemand het initiatief moet nemen. En dit laatste zin vind ik geweldig, simpel en helemaal met je eens.
Kan zijn, en als USB-C niet goed was dan waren het 2000 USB-A poorten met 0 met USB-C. Elke transitie gebeurd traag, tenzij 1 enkel bedrijf 1 soort poort maakt zoals de 30 pin van Apple. Ik zie USB-C overal terwijl je Thunderbolt en FireWire letterlijk nergens zag.
Apple was in de firewire tijd ook niet zo arrogant om meteen alle poorten te vervangen. 7 jaar na de introductie van de standaard mogen we USB-C op de PC met recht een gefaald experiment noemen.
Er zijn gewoon geen voordelen voor de meeste apparatuur.

Dat je er telefoons mee op kan laden maakt geen drol uit. Het andere einde van die laadkabel is meestal toch USB-A.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 juli 2024 07:56]

Oneens. Er zijn veel voordelen aan USB-C, ik begrijp echt niet wat je bedoelt.

Je kan het arrogant noemen dat Apple de poorten heeft vervangen met USB-C, ik vind het gedurfd, vooral van zo'n groot bedrijf, om zulke beslissingen te durven nemen. Ik zie letterlijk geen enkel ander bedrijf dat dit had gedurfd. Net zoals de verwijdering van de jack connector. Neen de andere bedrijven volgen lieven i.p.v. te leiden.
Welk voordeel heeft het om een muis aan te sluiten via USB-C? Ik merk alleen dat ik een dongel nodig heb voor al m'n randapparatuur. Niks voordeel, alleen maar gezeik.

Je ziet op de vrije PC markt gewoon een voorkeur voor USB-A. Apple geeft die keuze niet en dat is arrogant. Het is duidelijk niet wat klanten willen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 juli 2024 07:56]

Waarom heb je het over muizen altijd?

Is het nodig om constant te vloeken?

Er zijn enorm veel voordelen.
1) Het laat hogere overdrachtssnelheden toe
2) Ondersteuning voor andere technologieën zoals Thunderbolt
2) Je kan meer stroom overdragen om sneller op te laden of om met 1 enkele kabel je laptop aan te kunnen sluiten aan je scherm omdat het voldoende stroom én data over kan dragen
3) Het is compact
4) Er is geen goede kant, je moet dus niet meer opletten dat je die er correct insteekt

Ik kan er werkelijk niet inkomen dat iemand op Tweakers het voordeel van USB-C t.o.v. USB-A niet ziet of kent of wilt zien...
Al die voordelen zijn enorm niche. Muizen, toetsenborden, etc, is waar men USB voor gebruikt.
Als mensen die voordelen zo belangrijk vonden dan was de PC markt ook over, maar we zijn inmiddels 7 jaar verder en het is nog steeds gedoe.
Dat bewijst wat mij betreft dat de voordelen niet opwegen tegen het enorm grote nadeel: er is een extra standaard bij.

Snap je echt niet hoe naar het is dat Apple in één keer de meestgebruikte poort weghaalt? Dat mensen daar last van hadden?

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 juli 2024 07:56]

Omdat de mensen met Mac computer draadloos werken, toetsenbord en muis!!!
:)
Die voordelen zijn enorm niche? Sorry maar volgens mij had je zelf niet eens door wat de voordelen waren en nu je het wel weet na mijn reactie te hebben gelezen besef je dat je niet goed geïnformeerd was en wil je je fout niet bekennen...

Ik vond het absoluut niet raar dat Apple de meestgebruikte poort weghaalde, omdat er betere oplossing bestonden / bestaan. Het weghalen wilde niet zeggen dat ze hun accessoires niet meer konden gebruiken, het wilde enkel zeggen dat ze nu een dongle moesten gebruiken. En natuurlijk hoor je enkel de kritikasters, ze zijn nl. verschillende malen luider dan de mensen die wel over iets tevreden zijn. Kritiek lokt gewoon veel meer aandacht.
Het probleem is dat er geen enkele normale USB poort meer op zit, terwijl 99% van de randapparatuur dat nog wel gebruikt en zelfs de nieuwste desktop PC's nog nauwelijks USB-C hebben.
Als ze één USB-C poort hadden toegevoegd dan had je niemand horen klagen, maar Apple wou dunnere laptops.

Ik heb niet gezegd dat het niet beter is, maar wel dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Voor de meeste apparatuur maakt het immers helemaal niet uit dat de poort sneller is.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 juli 2024 07:56]

Absoluut. Ik kan er niet bij dat andere hardwarefabrikanten daar niet meer op inzetten. Al is het alleen al om niet eerst 3 keer je kabel proberen in te pluggen, en dan je toch nog een vierde keer de plug moet omdraaien voordat ie erin past :D
Wat je bedoelt te zeggen is dat Apple kopers makke volgers zijn van Apple
Je moet niet jaloers zijn op het feit dat Apple overal vooroploopt en gewoon beter is... zielige excuusjes gaan halen is wat kindjes doen
betekent dat niet dat veel pc's hopeloos achter lopen?

Ik heb twee jaar geleden een moederbord gekocht met 1 USB-C poort. En dat was echt zoeken (en een duurder model betalen). Bizar.
Een muis is inderdaad een legacy device met vaak een oude interface dus USB-A. Moderne muizen zijn vaak draadloos.
Je slaat de spijker op zijn kop. Ik heb hier ook een MBP early 2019 en inderdaad. Altijd die klere dongel meesleuren want geen HDMI en USB A poorten. Iets wat echt op een werkstation hoort te zitten.

De grote grap is dat iPhones weer USB-C. naar lightning zijn. De magic keyboard zit weer een USB-A naar lightning. Idem voor de kabel van Airpods.
Dan hebben we het nog niet over de nieuwe macbook die weer magsafe heeft.
Zo n beetje niets is compatible met elkaar.

[Reactie gewijzigd door com2,1ghz op 25 juli 2024 07:56]

Eigenlijk hoort usb a al jaren niet meer op werkstations en randapparatuur te zitten.

Na 25 jaar mogen we toch hier wel eens vanaf.
Euh ja tuurlijk Thunderbolt is een must !!

Externe storage array
EGPU
Dat je een laptop niet professioneel gebruikt, betekent nog niet dat je geen poorten nodig hebt. Ik gebruik mijn Macbook niet voor werk, maar toch heb ik aan twee Thunderbolt/USB-C poorten te weinig, aangezien ik mijn laptop voor een groot deel van de tijd als desktop gebruik en ik geen zin heb om me al het (compatibiliteits)gedonder met docks op de hals te gaan halen en ik ook niet van plan ben om mijn - goede - monitor te gaan vervangen, alleen omdat deze geen USB-C heeft.
Dat is waar. Niet elke SD-kaart gebruiker is een professional. Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat het vooral die professionals zijn die het het vaakst gebruiken en dus hinder zullen ondervinden.

Maar als je klacht is dat er te weinig poorten zijn kan ik er nog inkomen.
Hmmm, eerste dat voor de airs aangeschaft is zijn s.d./hdmi/usb dongles
Als ex-Apple gebruiker vind ik dat ook. Het gaat mij er meer om dat ze weer echt 'uniek' zijn in die zin met een eigen processor. Het is nu meer dan het Apple logo alleen dat het hardware onderscheid maakt.
Het logo en het OS dan eerst want mac os (hate it or love it) is (en was) wel degelijk onderscheidend tov andere laptops.
Klopt, absoluut zo, maar ik heb het over de hardware. Gezien de processors, echt wel weer vooruitstrevend zijn zoals in het begin van Apple.
Ik zou chapeau enkel op zijn plaats vinden als Apple ook zou denken aan right-to-repair. Het grote probleem van een Apple laptop is dat het niet uitmaakt wat er kapot gaat (op het scherm of accu na), maar dat je vastzit aan een board-swap en dat houdt ook in dat je de laptop opnieuw kan installeren. Een defect chipje van 5 euro kan er al voor zorgen dat al je data weg is en de reparatie €1000+ gaat kosten.

PS: Ik vond de touch-bar best wel prettig. Onder Mac OS gebruik je de functietoetsen veel minder dan op een Windows machine. Even snel helderheid instellen of volume via de touchbar vind ik wel fijn.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 25 juli 2024 07:56]

Niet te vergeten de MacBook Pro. Het 2019 model kreeg nog een repareerbaarheidsscore van 1. De MacBook Pro 2021 met M1 kreeg van iFixit een 4. Niet bijzonder, maar het gaat wel de goede kant op.
Ik geloof niet dat iedereen van vernieuwing spreekt. Er is eerder sprake van opluchting omdat meerdere fouten uit het verleden nu gecorrigeerd worden.
Mooie cijfers. Daarnaast vind ik de groeicijfers van Dell (50%) ook opvallend.
Ik weet niet of het opvallend is, wij hebben bijvoorbeeld de laatste tijd ook meer Dell geleverd omdat ze de leverbaarheid beter op orde hadden dan de concurrentie (voornamelijk HP). HP verkoopt in absolute zin nog steeds wel meer, echter een aantal projecten waar wij initieel HP voor hadden gepland zijn in een later stadium naar Dell gegaan.
Ik denk dat het meevalt. Je gaat als groot bedrijf niet zomaar van vendor kunnen wisselen, in de praktijk heb je vaak te maken met langdurige contracten met distributeurs/leveranciers. In geval van Dell is wellicht een voordeel dat ze direct uit hun eigen fabrieken kunnen leveren zonder dat er een reseller tussen zit.

Daarnaast heb je te maken met nieuwe images die per model 'even' gemaakt moeten worden en randapparatuur zoals docking stations die vaak niet compatible is tussen de verschillende merken.
Van merk wisselen is een kostbare aangelegenheid en niet iets wat je zomaar even doet.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 25 juli 2024 07:56]

Ik had een andere titel voor dit artikel ook geschikt gevonden

Analistenbureau: Dell leverde 50% meer laptops in derde kwartaal
Inderdaad, maar dat levert minder clicks op en daar moet Tweakers het toch van hebben...
Apple levert minder dan 10% van alle laptops in het derde kwartaal ondanks M1 had denk ik meer clicks gekregen ;)
De tijd zal het leren. Qua repareerbaarheid kan Apple zeker nog eea sterk verbeteren. Altijd leuk die presentaties over hoe goed deze producten zijn (en dan zijn ze zeker nu met de M1`serie) maar op dit vlak is het drama als er iets defect raakt (en zeker net buiten de garantie). De innovatie mag op dit gebied zeker nog binnen Apple toeslaan....
Na ja Apple saboteert actief je vermogen om te repareren, dus als je spreekt van "sterk verbeteren" dan heb je het over het nog beter onmogelijk maken...
Dat de CPU niet te vervangen is en dat het geheugen nu op de SOC zit is wellicht nog wel te verdedigen. Geheugen op de SOC schijnt een stuk vlotter te zijn, dus daar kan je nog wel wat van vinden. Het grote probleem is dat Apple geen schema's en/of onderdelen beschikbaar stelt, waardoor repareren gewoon onmogelijk is. Louis Rossman heeft al genoeg video's hierover gemaakt. Soms is een MacBook gewoon niet meer te repareren vanwege een chip van nog geen 10 euro. Apple verbiedt gewoon de verkoop van dit onderdeel en dan zit je vast aan een board-swap (met soms ook nog eens gegevensverlies). Daarmee is menig laptop ineens total-loss.

Zou fijn zijn als je auto total-loss is als je een bougie kapot hebt. Gewoon de hele motor vervangen als oplossing aanbieden. Dat is hoe Apple werkt (helaas zijn ze niet de enige)...
Yep, maar daar is o.a. the RightToRepair movement mee bezig. In Europa buigt hierover tegenwoordig ook de Unie zelf om o.a. waste tegen te gaan.
Volledig mee eens. Misschien een kleine troost: bij de nieuwste generatie lijken ze ook een andere richting in te slaan met repareerbaarheid. Hopelijk zetten ze dit voort in toekomstige generaties. Batterij is makkelijker te vervangen en de drie USB-C poorten, de MagSafe aansluiting, en de headphone jack zijn modulair.

https://www.macrumors.com...ok-pro-battery-pull-tabs/

[Reactie gewijzigd door pBook op 25 juli 2024 07:56]

Ze zullen zo veel verkopen als ze kunnen produceren, ik heb begrepen dat de levertijd van de nieuwe Macbook pro al richting 2 maanden zit
Maandag een mailtje gekregen dat onze 14" die 2 dagen na de presentatie is besteld niet begin november komt maar nu gepland staat voor eind November. Het zal van je model en de configuratie afhangen hoe lang het duurt, maar dat is weinig bijzonders zo vlak na de release.
De belangrijkste modellen worden redelijk snel geleverd, binnen gemiddeld 4 weken.
De zelf samengestelde varianten iets later, rond de 6 weken.
Ik heb zomaar het idee dat dat lijstje er heel anders uitziet als je in bedragen rekent in plaats van in aantallen... O-)
Dat gaat nog wel verder omhoog. Die nieuwe M1 Pro en M1 Max zijn zo zuinig met energie en zo krachtig qua rekenkracht dat Intel nu echt het na kijken heeft. Serieus desktop power in een laptop en de batterij duur die de buurt van een mobiele telefoon komt.
Gelukkig draait de MacBook met M1 op OS X Mac OS 😃

[Reactie gewijzigd door chippie777 op 25 juli 2024 07:56]

Hehe merci, ik heb het aangepast :)
Een groot gedeelte wel, maar tijd kan keren. Steam loopt native op de m1 en sommige games draaien echt perfect. En het merendeel wat een pc nodig heeft draait de games niet.

Op een moment denk ik dat Apple meer marktaandeel kan verwachten, en heb je al een iPhone dan is die Mac air erg dichtbij om ook te kopen voor 989€

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.