Canalys: markt Chromebooks groeide in een jaar tijd met 75 procent

In een jaar tijd werden er 75 procent meer Chromebooks verkocht. Dat stelt analysebureau Canalys in een rapport. Daarmee doet het Chromebook-segment het beter dan de globale pc-markt die 10 procent groeide. Ook de verkoop van tablets lijkt volgens Canalys te stagneren.

Het Amerikaanse HP blijft in het tweede kwartaal van 2021 marktleider in het Chromebook-segment met 36,4 procent, in vergelijking met 29,5 procent vorig jaar. HP verkocht afgelopen kwartaal volgens Canalys 4,32 miljoen Chromebook-toestellen. Lenovo verkocht tijdens het tweede kwartaal van dit jaar 2,5 miljoen Chromebooks en zag zijn marktaandeel stijgen van 20,8 procent vorig jaar naar 21,6 procent dit jaar. Op plaats drie staat Acer met 1,8 miljoen verkochte Chromebooks en 15,7 procent marktaandeel tegenover 15 procent in dezelfde periode vorig jaar.

"Het succes van Chromebooks blijft aanhouden", stelt Brian Lynch, analist bij Canalys. "Overheden en onderwijssystemen willen deze apparaten immers op lange termijn integreren. Omdat Google een stabiele marktpositie heeft verworven in het onderwijsveld, zullen ze er dit jaar alles aan doen om ook commercieel flink uit te pakken", klinkt het.

In het tabletsegment blijft Apple marktleider. De techreus uit Cupertino verkocht het afgelopen kwartaal naar verluidt 14,1 miljoen tablets en behaalt met dit resultaat 36,3 procent marktaandeel. Dat is enkele procentpunten minder dan de 38 procent marktaandeel dat het bedrijf vorig jaar kon claimen. Samsung doet het een pak beter op de tabletmarkt volgens Canalys. Het marktaandeel van het Zuid-Koreaanse bedrijf liep vorig kwartaal op naar 20,5 procent. Vorig jaar was dat nog 18,7 procent. Lenovo komt op plaats drie in de tabletmarkt. Het Chinese bedrijf had vorig jaar nog 7 procent marktaandeel, nu is dat 12 procent.

Op de globale pc-markt hoeft Lenovo zich ook geen zorgen te maken. Het bedrijf behaalde tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een marktaandeel van 19,7 procent. Vorig jaar was dat 18,1 procent. Apple neemt de tweede plaats in met 18,1 procent tegenover 16,7 procent vorig jaar. HP heeft het derde grootste marktaandeel van de globale pc-markt. Het Amerikaanse bedrijf bedient 15,8 procent van de markt. In 2020 was dat volgens Canalys nog 14,7 procent.

Canalys

Door Jay Stout

Redacteur

29-07-2021 • 20:31

72 Linkedin

Reacties (72)

72
67
33
3
0
29
Wijzig sortering
Snap dat de lage prijs aan de voorkant zeer aantrekkelijk is, maar om als school of overheid in zee te gaan met Google? Het is en blijft een bedrijf die geld verdient met advertenties op basis van data.
Ik vind het lastige vooral dat de ouders door de keuze van de school in feite worden gedwongen om hun kinderen van jongs af aan in het Google ecosysteem te laten opgroeien. Zeker nu ik zelf Google grotendeels (work in progress) heb weggedaan, vind ik het moeilijk te verteren dat je meest waardevolle bezit direct in de handen van datzelfde bedrijf wordt geworpen.

Maar ja, schoolkeuze hangt al van zoveel verschillende factoren af…
Als ouder heb je wel enig invloed op de onderdelen die gebruikt worden in het Google ecosysteem op school.

Ikzelf beheer IT op een basisschool. Bij Google Workspace for Education heb je een verschil tussen kern en additionele services. https://support.google.com/a/answer/6356441?hl=nl

De additionele services verzamelen meer data. Als de school één of meerdere van deze additionele services wil gebruiken, dan dienen ze toestemming te hebben van de ouder.
Voor aanvullende services is toestemming nodig voor minderjarigen: In de Google Workspace for Education-overeenkomst (artikel 2.5) staat dat scholen toestemming van ouders/verzorgers moeten krijgen om leerlingen jonger dan 18 jaar toegang te geven tot aanvullende services.
https://support.google.com/a/answer/6356509?hl=nl

Mijn school heeft besloten alle additionele services uit te zetten, omdat er altijd wel ouder is die dat niet wil.

Wellicht ook interessant. Onderwijsorganisaties zitten niet stil en zijn bezig met Google. https://tweakers.net/nieu...einen-privacyrisicos.html
Dat is heel interessant en goed om te horen. Bij mij zijn ze nog niet van schoolgaande leeftijd maar we zijn al wel aan het rondkijken. Wel iets waar ik ook naar zal vragen!
Waar moet je nog afscheid van nemen bij het Google ecosysteem als ik vragen mag?

Ze hebben inmiddels aardig wat zaken naar het kerkhof gedragen, waardoor ik voor bepaalde dingen al over was naar andere dingen, binnenkort ook kijken wat ik als alternatief voor google bookmarks ga gebruiken.
Ik zit nog af en toe met regelmaat met de zoekmachine. Die werkt gewoon zo ontzettend goed vergeleken met de privacy vriendelijke varianten dat ik moeite heb om compleet afscheid te nemen.

Als ik bij duck duck go iets niet kan vinden dan twijfel ik toch altijd of het er echt niet is, of dat het aan de zoekmachine ligt (icm mijn zoektermen). Dat heb ik bij Google nou nooit.

[Reactie gewijzigd door Kevinns op 30 juli 2021 08:00]

Daar kun je heel makkelijk zelf achter komen. Duckduckgo heeft "bangs" ofzo (een uitroepteken met een of meerdere letters) die je achter een zoekopdracht kunt zetten. Je wordt dan doorverwezen naar de bijbehorende zoekmachine. Bv "!w" brengt je naar wikipedia, "!dis" brengt je naar discogs, "!y" naar youtube, en jawel, "!g" brengt je naar google. Zo was ik in het begin de twee met elkaar aan het vergelijken. Maar ik kwam er al snel achter dat als de duck niks vond, dat google dat ook niet deed. Dus de illusie dat google zoveel beter is dan de rest was ik snel genoeg vanaf.

Maar ik had dan ook geen bubbel om mee te vergelijken, ik opende google alleen in een private tab, zonder login en al hun smerige cookies enzo. Misschien krijg je met een bubbel wel betere resultaten. Maar ik ben niet van plan dat uit te gaan testen. Ik denk dat het vooral een idee is dat ondertussen in de hoofden van een grote groep mensen geplant is, dat google de beste is. Het is voornamelijk naamsbekendheid. De concurrentie zit ook niet stil.
Je hebt wel gelijk. De laatste tijd heb ik ook het gevoel dat duckduckgo steeds beter wordt, ook qua layout.

Ik heb een tijd geleden wel geprobeerd geen google meer te gebruiken maar ik merkte dat ik steeds !g gebruikte. Dat werkte dan ook niet lekker. Maar gezien de constante verbeteringen ga ik nog eens de Google zoekmachine compleet verbannen en nog eens écht proberen. Dank voor de broodnodige motivatie! :D
Ik ben het deels met je eens. Toen ik op de basisschool zat, gebruikten wij Windows 95, op de middelbare Windows 2000 of net XP, op mijn opleiding Windows Vista/7 en op de daaropvolgende opleiding Windows 8/10.

Weliswaar een ander businessmodel, maar toch een sterke voorkeur door ervaring met Windows.
De keuze was toendertijd ook makkelijk. Apple is gewoon te prijzig tegenover dell en hp. Laten we wel wezen, op de meerderheid van scholen staan optiplexen. Linux is dan weer klote omdat je weet dat er later van ze verwacht wordt dat ze vloeiend zijn in outlook en de rest van ms office.

Ik zou ook liever zien dat we met zn allen op linux overstappen, maar dan moet er eerst een fatsoenlijke office suite komen die daar goed op werkt. LibreOffice en Gsuite zijn gewoon niet zo veelzijdig als MS Office is.

Ik vind LibreOffice algemeen best prettig werken, maar om nou te zeggen dat het 100% van dr toeters en bellen heeft, nee.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 29 juli 2021 22:59]

Leg eens uit welke Office-exclusieve functionaliteit je voor schoolopdrachten nodig hebt.
Juffie zegt maak een mooi voorblad, jammer pik, die knop is er niet. Doe maar met de hand. Je komt ergens niet uit "oh is goed, ik help wel even" "...wat is dit, nee installeer eerst maar even gewoon word, dan kan ik helpen"
Niet iedereen is een techie.

Kijk als je er handig in bent of een ICT opleiding doet is linux dikke prima, maar weet wel dat je met al je problemen alleen naar het internet kan gaan. Niemand in de klas, op je opleiding of van de docenten kan je ook maar ergens mee helpen. Als ze een of ander oud webprogramma gebruiken wat op zn bek gaat omdat ie je OS versie niet goedkeurt moet je dat nog gaan spoofen ook.(Ask me how I know) Leuk is dat als je geen tweaker bent.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 30 juli 2021 10:28]

Juffie zegt maak een mooi voorblad, jammer pik, die knop is er niet. Doe maar met de hand. Je komt ergens niet uit "oh is goed, ik help wel even" "...wat is dit, nee installeer eerst maar even gewoon word, dan kan ik helpen"
Niet iedereen is een techie.
Slecht voorbeeld. Office is niet nodig voor de schoolopdracht.
Kijk als je er handig in bent of een ICT opleiding doet is linux dikke prima, maar weet wel dat je met al je problemen alleen naar het internet kan gaan.
Als je niet weet hoe een tekstverwerker of spreadsheet werkt, dan maakt het niet uit of je Office of LibreOffice gebruikt.
[...]
Slecht voorbeeld. Office is niet nodig voor de schoolopdracht.
Het aantal keren dat ik gezeik heb gehad omdat mijn docenten er na de deadline achterkwamen dat ik mijn verslag als pdf had ingeleverd in plaats van, ik citeer, WORD BESTAND, is niet meer op al mijn vingers en tenen te tellen.

Ik ben het helemaal met je eens dat je word enzo niet verplicht kan stellen, maar je krijgt een gratis studentenlicentie bij je studie en dus verwachten de docenten blind dat je dat dan ook gebruikt.
Als je niet weet hoe een tekstverwerker of spreadsheet werkt, dan maakt het niet uit of je Office of LibreOffice gebruikt.
Ja toch zeker wel. Als jij het namelijk een bepaalde functie oid niet snapt omdat je idk, nog jong bent of nooit zoveel met computers gedaan hebt, want niet iedereen heeft thuis een eigen pc, dan gaat de docent het je niet kunnen uitleggen want die zien een andere interface en snappen het gelijk zelf ook niet want waar zijn mn tabblaadjes nou. Je studiegenoten hebben dat rare programma ook nog nooit gezien dus dan ga je maar googlen en kom je op askubuntu ofzo, een plek die je nog nooit gezien hebt.

Dat is hoe dat gaat. Voor heel erg veel mensen is een PC iets wat gewoon altijd hetzelfde moet zijn en gewoon moet werken. Met linux en libreoffice ben je een kleine uitzondering en dat is lullig voor mensen die niet zo handig zijn met pc's.

Ik snap aan je reacties te zien dat jij dit probleem nooit gehad hebt en je diep in je veilige FOSS bubbel zit, maar het kan ook heel anders gaan.

Ik heb in mijn studietijd een klasgenootje gehad die via der papa een refurbished laptop had gekregen met linux erop en dergelijke. Ze had geluk dat ze dezelfde lessen volgde als ik want ze snapte er geen bal van en op mij na verder ook niemand anders.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 30 juli 2021 13:46]

Als de juf zelk ook alleen maar Google Docs gebruikt, dan word geleerd hoe iets daar mee moet en vraagt ze dingen op een daar op afgestemde manier.

Chromebook met evt Office 365 is wat anders dan een andere Linux distro met Open Office.
Enige wat voor mij een dingetje is, is dat er zoveel verschillende Chromebooks lijken te zijn dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.

Geen idee wat nou een goeie chromebook is of zou zijn.
Wat "goed" is, hangt natuurlijk altijd af van de usecase van de gebruiker en zijn/haar voorkeuren.
Zelf zou ik graag een 12 inch chrome tablet op basis van een ARM-processor met een IPS-scherm (>1080p resolutie willen), maar ik heb 'm nog niet gevonden. Usecase zou het consumeren van video's en het lezen van artikelen op websites zijn, maar met 100% Android support om mail en wat andere zaken eenvoudig te kunnen doen.
Zelf zou ik graag een 12 inch chrome tablet op basis van een ARM-processor met een IPS-scherm (>1080p resolutie willen), maar ik heb 'm nog niet gevonden. Usecase zou het consumeren van video's en het lezen van artikelen op websites zijn, maar met 100% Android support om mail en wat andere zaken eenvoudig te kunnen doen.
Waarom zou je dan geen Android tablet nemen? Android als OS is beter als je enkel consumeert.
The support die Google geeft op Android via Chrome OS, loopt vaak een stuk langer door dan de support van Samsung (die inderdaad ook een 12 inch Android tablet heeft).
Zoals ik het begrijp draait Android onder Chrome op een ARM powered device nagenoeg net zoals bij een dedicated Android OS
De celeron in een chromebook is hele andere koek dan een celeron in een desktop. Tis appels met peren vergelijken. Wel een dingetje om rekening mee te houden.
Wat is goed? Ik heb er een voor 250 euro gekocht, enige minpuntje is dat het scherm TN is maar dat is het dan ook.
Je bedoelt net zoals bij andere computers? En bij auto's? En bij koelkasten? Etc.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 30 juli 2021 12:10]

Wat zijn de verkoop cijfers van Windows laptops?
75% klinkt leuk maar als het totaal aantal al laag was dan is het weer niks.
Op scholen gaat het heel goed met de Chromebooks, zeker in de VS. Door corona moesten plots allemaal kinderen thuis les krijgen. De Chromebook is dan een mooie betaalbare oplossing. Ik vermoed dat de groei wat zal afvlakken nu dat zowat ieder kind is voorzien van een digitaal leermiddel. Buiten het onderwijs zal het gebruik ook gegroeid zijn maar ik vermoed veel minder spectaculair.
Ik heb ook bijgedragen aan de groei van Chromebooks. :)
Nadat mijn ouwe iPad Air het begaf en mijn nog oudere HP workstation oververhit en super langzaam werd, heb ik zo'n Lenovo duet aangeschaft en vervang zo in een keer beide apparaten. En daar heb ik geen spijt van.
Kan ook best wat apps gebruiken die ik goed ken van mijn android phone.
Heeft een Chromebook last van virussen?
Nee. Althans, nog niet. Chrome OS is doorgaans erg veilig.
Dat is mooi en is het mogelijk om van een oude laptop een chromebook te maken?
Absoluut: CloudReady, zeer stabiele fork van Chromium sterk gelijkend op licensed Chrome OS (alleen zonder Play Store support). Nu overgenomen door big G en sterke kandidaat voor een standalone toekomst: https://chromeunboxed.com...ates-cloudready-installer

[Reactie gewijzigd door retspan op 30 juli 2021 01:05]

Je kan dan beter een volwaardige Linux distributie installeren. Niet moeilijker om te doen, je kan er veel meer mee én je zit niet vast aan het Google ecosysteem.
Waarom blijft deze onwaarheid terugkomen? Je zit niet vast aan het Google ecosystem, je kan ook makkelijk met Office365 koppelen, je gebruikt dan niets van google, zelfs de Google DNS servers zijn optioneel.
Je gebruikt nog steeds Chrome, dat is van Google.

Los daarvan was mijn punt vooral dat, als je het op een oude laptop zou installeren, je met dezelfde moeite een volwaardige Linux-distributie kan installeren. Dat lijkt me dan vrijwel altijd te verkiezen.
Nu ben ik niet echt bekend in de Linux Distro wereld, maar is er een distro die exacht hetzelfde doet als CrO? Met exact dezelfde voordelen (geen omkijken naar, automatisch updaten)?

Want zoals bij iedere oplossing, het ligt aan de gebruiker of dit gaat lukken of niet.
Ja, zelfs ubuntu kan dit. Bij de eerste keer dat ie vraagt om updates op een vinkje klikken a la "installeer updates automatisch op de achtergrond" en klaar. Je kunt linux tegenwoordig, als je dat wilt, 100% zonder terminal gebruiken.
Het meerendeel van de distro's hebben iets van een appstore met ingebouwde updater, precies zoals mensen tegenwoordig gewend zijn.

Linux heeft al dat centrale updaten trouwens ook gewoon als eerste ingevoerd hoor. Alleen werkte het toen via de terminal omdat dat toen de norm was.
2 commando's en alle updates worden geinstalleerd voor zowel het OS zelf als software geinstalleerd via de package managers, wat bij benadering alles is.


Die grafische updater neemt zowel apt packages als snap packages mee dus, zolang je niets uit een .deb installeert update ie alles mee.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 30 juli 2021 10:18]

Meerdere jaren automatisch updaten zonder omkijken is prima voor elkaar te krijgen. Er is dan natuulijk wel een installatie en eerste setup waar je doorheen moet, maar als je toch al op een oude laptop ging installeren heb je dat bij ChromeOS net zo goed. Een gebruiker die ChromeOS kan installeren (of iemand kan vragen dit te doen), kan ook Linux installeren en zo instellen dat er geen omkijken meer naar is (of iemand vragen dat te doen).
Uh, je hebt het over chromeos installeren, dat is geen installatie, dat is alleen inloggen met je google account.
Wel op een oude laptop, maar daar heb je geen ChromeOS voor, alleen forks. Ik had het puur over ChromeOs op een Chromebook.
Je reageerde oorspronkelijk op mijn antwoord op de vraag van @Mezkeijou:
Dat is mooi en is het mogelijk om van een oude laptop een chromebook te maken?
Daar ging het hier dus specifiek wel over. ;)
Natuurlijk zit je nog steeds vast aan google. Ja, je kunt je DNS omzetten en een ander Office pakket installeren, maar dat wil niet zeggen dat je vrij van ze bent. Je zit op hun OS met hun "diagnostische gegevens"

Voor mensen die daarom geven (ik niet, maar ik snap ze wel) is de oplossing linux met firefox en een search engine als duckduckgo oid

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 30 juli 2021 10:14]

Andere Linux distros hebben niet het QA niveau van ChromeOS/Android. De sandboxing van Chrome apps is ook beter dan Ubuntu Snaps (en Ubuntu is de enige desktop distro die een beetje consistent sandboxed).

Met een beetje geluk kunnen zodirect alle Chromebooks Linux draaien via Crostini/CrossVM en Linux games via Virgil3D. Het is jammer dat je gedatamined word maar ze maken wel mooie software bij Google.
Het is jammer dat je gedatamined word maar ze maken wel mooie software bij Google.
En asbest is een mooi brandwerend materiaal, alleen jammer dat je er zo ziek van wordt. :+
M.a.w. als de nadelen zo groot zijn, doet het er voor mij niet meer toe hoe mooi de software is.
Blijkbaar, ik heb al wel een chromebook in vmware draaien, maar hier zijn nog wat tuts:

https://www.alphr.com/goo...ggish-old-windows-laptop/

https://www.howtogeek.com...erating-system-on-any-pc/
Realistisch gezien niet voor een non-tweaker. Er bestaan dingen als Chromium OS en Bliss OS die, volgensmij, support hebben voor Android apps. Ik zou die allebei niet direct aan non-techie vrienden aanraden.

Chrome OS zelf is niet te downloaden voor zover ik weet. Dat staat voorgeinstalleerd op je chromebook en dat is het.

Edit Het kan schijnbaar via Cloudready. Geen ervaringen mee, maar t schijnt net zo eenvoudig te zijn als linux installeren.

Je kan op een oude laptop relatief een stuk eenvoudiger Linux installeren. Pop!_OS, Ubuntu, Zorin OS, Linux Lite, MX Linux, Elementary OS, ga zo maar door zijn allemaal dood eenvoudig om te installeren.
Zolang je geen Word oid voor je werk of school nodig hebt is het in principe smooth sailing vanaf daar. De meeste linux distributies (moeilijk woord, versie) hebben een appstore waar je libreoffice en chrome vandaan kunt trekken en dat is tegenwoordig eigenlijk alles wat je nodig hebt. LibreOffice ligt soms een beetje achter op ms office en is niet 100% zo compleet, maar werkt verder prima.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 30 juli 2021 10:11]

Dit is echt onjuist.

USB stickje in je laptop, cloudready downloaden, Google herstelprogramma installeren en binnen 10 minuten heb je een installatie USB met Chrome OS erop. Daarna nog even je pc opnieuw opstarten en na een paar minuten heb je het geïnstalleerd.

Ik durf te wedden dat de installatie van Linux niet sneller is.
Ik zie het nu. De laatste keer dat ik keek was het Chromium OS of niks. Grappig. Even aanpassen :)
Net zo snel en met alle voordelen van een volwaardige Linux en zonder de nadelen van Googles ecosysteem. ;)
maar cloudready heeft geen android support dacht ik. Toch een serieus gemis
Hoewel het voor de tante of nonkel nog altijd meer dan voldoende zal zijn.
En anders gebruik je gewoon de online Office 365 (in je browser). Het grote probleem is niet eens zozeer office, het is meer de Adobe Photoshop en Lightroom applicaties, die niet onder Linux werken. Nu zijn daar uiteraard alternatieven voor zoals de GIMP, maar ja probeer dat maar aan eens professionals te verkopen. Een ander issue dat sommige hardware minder of moeilijker werkt. Een goed voorbeeld is vingerprint scanners.
In plaats van Cloudready kun je ook Brunch proberen: https://github.com/sebanc/brunch

Dat is een volledige Chrome OS installatie, dus inclusief Linux en Android app support. Wat mij betreft beter dan Cloudready.
Zoals elke computer en apparaat uiteraard (zoals deze lijst)
Hooguit heb je een kleinere kans omdat er minder ChromeOS gebruikers zijn en de meeste hackers en virussen dus op Windows zullen richten.
Virussen is iets anders dan trojans.
Geen enkel OS is inderdaad immuun voor mallware. Een trojan horse leunt op de dommigheid van de gebruiker om het te installeren en daar helpt weinig tegen.

En uiteraard heeft elk stuk software bugs zoals je link al aantoont. Betekend niet dat je er direct een virus of worm voor kan schrijven.
Grote nadeel van Chromebooks is het EOL gebeuren. Geen ondersteuning meer na zoveel jaar. Heel veel mensen hebben er geen weet van. Met Windows OS heb je dat probleem niet.
Maar dat betekent niet dat die nog jaren geen beveiliging updates krijgt.
Je kan niet altijd oude meuk updaten.
Het zorgt er alleen voor dat je beperkt word.
Dat vind ik ook een nadeel. Helaas heeft de variant die ik heb een HP Chromebook 11 G2 een Samsung exynos processor. Het is een oudje maar hij doet het nog prima en met een super accuduur. Ik zou er graag een kleine Linux variant of ChromiumOS opzetten om zo toch up-to-date te blijven. Maar dit lijkt ingewikkeld te zijn.