Fujitsu stopt volgend jaar met pc-verkopen in Europa

Fujitsu gaat stoppen met het verkopen van pc's in Europa. Dat bevestigt het Japanse elektronicabedrijf tegenover The Register. Het bedrijf wil dat vanaf de lente van 2024 doorvoeren. De pc-markt kampt al enkele kwartalen met tegenvallende verkopen.

Een woordvoerder van Fujitsu vertelt aan The Register dat de elektronicamaker een 'DX-bedrijf' wil worden, dat de digitale transformatie wil ondersteunen. De fabrikant wil zich daarmee meer gaan richten op duurzaamheid. "Met dit in gedachten en na zorgvuldige overweging is Fujitsu van plan om de activiteiten rondom client computing devices in Europa te beëindigen." Het bedrijf zegt dat bestaande producten ondersteuning en garantie behouden.

Het bedrijf blijft tot april 2024 pc's verkopen in Europa. Met de beslissing stopt Fujitsu op dat moment met het leveren van LifeBook-laptops en -tablets en Esprimo-pc's in Europa. De fabrikant blijft wel pc's verkopen in andere regio's waar het actief is, zegt Fujitsu.

In Europa gaat Fujitsu zich na de wijziging richten op zijn bestaande server- en opslagproducten en 'productgerelateerde diensten'. Fujitsu meldde eerder dat het een datacenterprocessor gaat maken op basis van Arm, als opvolger van de A64FX-chip die werd gebruikt in de Japanse Fugaku-supercomputer. Die cpu moet in 2027 verschijnen en wordt gericht op efficiëntie. Fujitsu zei eerder dat de chip hoge prestaties per watt levert en moet bijdragen aan 'de realisatie van een CO₂-neutrale en duurzame samenleving'.

Eerder stopte Fujitsu al met het produceren van hardware in zijn Duitse fabriek. Het bedrijf meldde vorig jaar dat het in 2030 gaat stoppen met het verkopen van zijn mainframes en Unix-serversystemen. Fujitsu stopt nu dus ook met pc's binnen Europa. De pc-markt had rond de coronapandemie te maken met recordomzet, maar beleefde in de afgelopen kwartalen een terugval. Fujitsu heeft volgens analisten een aandeel van 2,88 procent op de Europese pc-markt, waar dat ooit nog 4,49 procent was, schrijft The Register.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

07-08-2023 • 16:11

84

Submitter: Feni

Reacties (84)

84
83
61
1
0
12
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Naar mijn gevoel zijn alle kantoren tegenwoordig Dell. Lenovo en HP zie je soms nog wel eens. Maar Dell is echt wel de grootste.
Van wat ik vaak zie, is dat de 2e kamer leden allemaal Fujitsu's gebruikt in zijn of haar kantoor!
De overheid is een mix van vrijwel alle merken. Volgens mij waren er regels/guidelines over niet alles uit dezelfde stal halen.
Nee dat heeft te maken met Europese aanbestedingsregels. Fujitsu heeft een aantal keer mogen aanbieden vandaar dat er nog veel hardware staat. Na een aantal jaar krijg je dus een mix van hardware van verschillende leveranciers.
Heeft te maken met groot inkopen en dan onder de aanbestedingsregels vallen. Fujitsu wordt, net als HP, bij ons wel heel veel gebruikt, nooit echt veel klagen over gehad.
Nee, elke deel van de overheid gaat dal allemaal zelf regelen. Lees aanbesteden.
Dat zijn alleen de schermen. De laptops/tablets zijn vaak van een ander merk bij de ministeries.
Bij ons op het ministerie zijn de thienclients voornamelijk fujistu.
En bij ons dan weer HP, maar aangezien vrijwel alle collega's tegenwoordig een werklaptop hebben, is het aantal thin clients op kantoor zo ongeveer op één hand te tellen. Ze zijn er nog wel, voor wanneer iemand z'n laptop bij ICT moet afleveren wegens een probleem.
In 2016 is onze overheid in zee gegaan met Fujitsu(FSC) voor alle overheidswerkplekken. Ik was toen gedetacheerd bij het planbureau voor de leefomgeving, en in alle overheidsgebouwen werd het Fujitsu Schermen en TC's, en voor laptops en tablets werd er toen gekozen uit diverse Fujitsu modellen.

Kan niet bepaald zeggen dat ik tevreden was over de kwaliteit, zowel de laptops als schermen hadden een goedkoop vuilniszakplastic-gevoel als je ze beetpakte, evenals uitstraling, en de TC"s bewezen dit, in de eerste maand van de uitrol(PBL verhuisde het RIVM gedeelte naar den Haag en was gelijk in de nieuwe inrichting proefkonijn) oververhitte de SSD in elke TC waardoor de print kromtrok en het contact met zijn socket verloor, FSC had een engineer rondjes door het pand rennen die elke TC minimaal 1 keer gewisseld heeft, voor ze met een oplossing kwamen, zowel met firmware als met alternatieve SSD's.

Qua consumentenlijn kan ik me niet voorstellen dat mensen een FSC kopen gezien het uiterlijk als je hem in een winkel naast een HP of Dell, of zelfs Acer zou zetten. 23 jaar geleden had FSC een aantrekkelijke aanbieding bij Vobis voor P4's(socket 423 met RDRAM, Geforce2MX), met onsite support contracten, die vlogen wel de deur uit.
FSC staat hier voor Fujitsu Siemens Computers? Die combinatie bestaat sinds 2008 niet meer. Tegenwoordig is het FTS (Fujitsu Technology Solutions). Die leveren dus hardware en bij verschillende klanten ook de IT-dienstverlening.

Fujitsu richt zich puur op de zakelijke markt. En de recentere laptopjes zien er toch best goed uit moet ik zeggen.
"Onze overheid"? Je bedoelt dan een bepaald departement/ministerie (in dit geval Infrastructuur en Waterstaat), want zo goed als alle departementen/ministeries hebben hun eigen IT-organisatie met eigen aanbestedingen en dus allemaal verschillende keuzes.
Ik zie ze vooral twitteren X'en tijdens debatten eigenlijk :+ .
Iksen of niksen, that's the question.
Op VROM ministerie in begin 2000 Fujitsi's in server ruimte. Had ze daarvoor nog nooit gezien.
Zitten schijnbaar met link naar de overheid.
Mijn vorige werkgever leverde alleen HP uit en mijn huidige werkgever enkel Lenovo.
Als ik Dell moet inschakelen betreffende een defect onderdeel dan worden de reparaties op locatie uitgevoerd, vaak al binnen één werkdag.
Dat is wel een verschil met Lenovo waar geregeld iets defect gaat en de hardware weer terug moet naar de distributeur.
dat hangt gewoon af van je contract (en de service prijs...) , alle 3 de vendors die jij vermeld kunnen soortgelijk contract aanbieden afh van je locatie natuurlijk wel (we spreken hier over BE-NL) in dit geval.
juistem, bij ons is ook alles Lenovo, en als er iets loos is wordt er een onderdeel nageleverd, zodra dat binnen is staat er een monteurtje op de stoep. Kan de monteur pas veel later, dan staan ze vaak toe dat je zelf het onderdeel vervangt met behoud van garantie.
Je mag ook gewoon direct vragen om reparatie zelf te doen. Zo vaak gaat lenovo niet stuk bij mij .maar zelf doen is nooit een issue.
Zeker niet als gewoon effe een toetsenbord of iets is, bellen achteraf of het gelukt is prima service.
Dit hangt idd van het contract af dat je hebt met ze. We hebben hier zowel HP, Lenovo & Dell en allemaal hebben ze next day business warranty. En allemaal zijn ze ook echt gemaakt (of een replacement)
Hier helaas ook Dell op het werk.. een tijd geleden nieuwe laptops gekregen, in mijn team is ongeveer de helft van de laptops scheef en zijn al 40% van de laptops teruggegaan omdat ze crashen of andere mankementen hebben.
Zoals White Feather zegt het hangt echt van de serie af: zo waren de 5000 en 6000 serie in 2010 echt kak (https://www.amazon.com/De...rofessional/dp/B003O7R6JY). Verf schilferde eraf na een tijdje, scherm ging constant kapot (viel eerst willekeurig uit), batterij ging niet lang mee, trackpad had veel last van ghost touching, de gunk van mensen hun vingers bleef extra lang kleven op de coating van de toetsen, etc ... Maar de 7000 en volgende series waren uitstekend.

[Reactie gewijzigd door goarilla op 22 juli 2024 17:30]

7000 en 9000 series zijn higher end modellen.
Het ligt ook meer aan welke serie je van een fabrikant hebt dan het merk.

Iedere fabrikant heeft bagger-modellen en sommige hebben ook mid/zwaar-zakelijk.
Latitude 5440, kost volgens internet toch rond de €1500.

[Reactie gewijzigd door Fidesnl op 22 juli 2024 17:30]

Ook al kost die 2000 euro maakt niet uit, ook daar zitten maandag ochtend modellen tussen.
''Hier helaas ook Dell op het werk.. een tijd geleden nieuwe laptops gekregen, in mijn team is ongeveer de helft van de laptops scheef en zijn al 40% van de laptops teruggegaan omdat ze crashen of andere mankementen hebben.''

''Latitude 5440, kost volgens internet toch rond de €1500.''

Exclusief BTW kan ik ze bestellen voor €936,00 zonder bulk-korting (i5/8GB/256GB). Daarbij heb ik er echt heel veel gezien en in mijn handen gehad en ze zijn echt van prima kwaliteit, beter dan een prijs-gelijke HP of Lenovo.
Daarbij heb ik er echt heel veel gezien en in mijn handen gehad en ze zijn echt van prima kwaliteit
Dus wat ik zeg klopt niet of wat probeert u te zeggen?
De allerduurste Apple machines kunnen ook zulke problemen hebben (en is meermaals voorgekomen). Prijs zegt absoluut niks over kwaliteit, is maar net hoeveel marge de leverancier wilt hebben.
Absoluut niks is een onjuiste opmerking en te kort door de bocht. Over het algemeen gesproken wil met in het hoger segment ook proberen meer kwaliteit uit te stralen en heeft men meer ruimte om te investeren in onderdelen en service.
Iphone's hebben een stuk lagere returnrate dan budget androids van 100 euro om die reden. Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken maar daar gaat het hier nu net om.

Als je zou stellen dat prijs niet altijd bepalend is voor kwaliteit dan zou ik je gelijk kunnen geven.
Zo hadden zeker de eerste generatie Surface tablets van Microsoft ook een returnrate van ongeveer 25 procent, terwijl hier wel fors voor betaald werd.
En ook Apple producten kennen hun problemen uiteraard.

Buiten de computer wereld kan je het ook terug zien: Een BMW of Mercedes is absoluut geen garantie voor minder problemen, maar merken als Lexus en Mercedes hebben wel een naam hoog te houden en dus gaat er (ook) meer geld naar betere onderdelen en betere service. Anders lopen die klanten weg en hou je als leverancier derhalve ook geen marge meer over.
Omdat iets duur is wil niet betekenen dat het goed is, genoeg voorbeelden van het tegenovergestelde. Dat je er vanuit zou mogen gaan dat het duurder is en dus ook "kwaliteit uit te stralen en heeft men meer ruimte om te investeren in onderdelen en service" dat moet nog maar blijken, dat is geen zekerheid.

Wat betreft de automerken die je noemt, zijn juist ook de merken die als eerste beginnen met DLC's voor de auto, waar je subscription moet betalen voor stoelverwarming enzo, dat maakt alles duurder, maar is dat beter? Dat klinkt als regelrechte low-budget meuk, net als een cheap website stampens vol met ads. Ik blijf juist weg van dat soort high-profile merken. En wat dacht je van Tesla, zijn ook redelijk dure bakken maar de bouwkwaliteit van de auto's is om te janken. Pas ook een filmpje over een McLaren die er nog triester uitzag dan de gemiddelde Tesla https://www.youtube.com/watch?v=8QlzjwGTZRc veel ste dure regelrechte rommel. En dat van dit soort merken!

Klanten lopen toch niet echt weg ... dit soort bedrijven komen met een hoop ongein weg hoor. Meestal kwestie van dat randje op te zoeken hoe ver ze precies kunnen gaan, om maar winsten te optimaliseren. En dan gaat ze er een keertje over heen, zijn mensen boos, bieden ze hun excuus aan en gaat het gewoon precies zo verder.

Dus wederom, ik blijf bij mijn punt, prijs zegt niks over kwaliteit.
Volgens mij begrijp je niet echt het verschil tussen een Casio horloge en Rolex als je die stelling van prijs zegt niets over kwaliteit blijft herhalen.

Betere onderdelen, beter geschoold personeel, betere ondersteuning maken een vaak een beter product. Dit kan je niet verwachten van low budget productie.

Jij herhaalt alleen maar jouw opmerking over uitzonderingen. En ja, van Moof maakte ook dure fietsen en daarvan was de kwaliteit ook beroerd. Er zijn altijd uitzonderingen, maar een product is altijd de som van de componenten. Troep erin is troep eruit.
Het verschil tussen een Casio en Rolex is toch echt 90% luxe. Alsof het onmogelijk is een exacte Rolex replica te maken met dezelfde kwaliteit voor een paar tientjes? Onzin. Je betaald grotendeels voor de naam, niet per se de kwaliteit, en als je gaat zoeken kom je vast voorbeelden tegen waar Rolex er een potje van maakt. Dat is eerder regel dan uitzondering.

Tesla maakt bagger kwaliteit auto's, das geen uitzondering, das de norm, al hun auto's zijn zo.
Dat Mercedes en consorten DLC's toepassen op hun auto, dat doen ze vast per uitzondering maar bij 1 of 2!
Net nieuwe McLaren die al loopt te roesten, niet zo zeuren, is maar een uitzondering.
En Apple had ook niet hele reeksen aan macbooks met brakke keyboards erin? Enkel een uitzondering toch?

Point being, altijd uit je doppen kijken, reviews afwachten en research doen.
Kijk ook waar deze discussie uit vloeit, er wordt van een Lenovo laptop een prijs genoemd met de context dat dit wel een goed ding moet zijn. En dat is onzin. Een ander zegt "Ook al kost die 2000 euro maakt niet uit, ook daar zitten maandag ochtend modellen tussen." absoluut mee eens. Die prijs is geen garantie voor kwaliteit. Punt.

Kan je miepen dat dit uitzonderingen zijn, so what? Maakt dat het dan minder waar?
Alsof het onmogelijk is een exacte Rolex replica te maken met dezelfde kwaliteit voor een paar tientjes? Onzin.
Probeer dit maar eens voor een paart tientjes, dan koop ik er gelijk een paar honderd van je
Haha wat een onzin filmpje. En het silver is gesmeden enkel bij volle maan zeker? Pfff. Over-engineering is ook een vak. Dit is gericht op de soort mensen die ook goldplated hdmi kabels koopt van een paar honderd eu. Dit heeft echt niets met kwaliteit te maken. Begrijp wel dat zo'n proces duur is ja.

En in een chinese sweatshop maken ze een of ander plastic ding van een paar centen die exact dezelfde functie vervult. Maar daar gaat het niet om, het is een juweel, een luxe ding, daar betaal je voor, streeft compleet zijn functie (tijd kunnen lezen) voorbij.

En als je dat mooi vind en het geld waard vind, prima. Maar je gaat mij niet vertellen dat dat ding zoveel (alsin, een factor van paar honderd, zo niet duizend, in prijsverschil) beter is dan mijn hello kitty horloge die ik op de kermis heb gewonnen.

Maar is goed, als jij een paar honderd "klok-op-pols" machines van me wil afnemen, die minder dan een cent moeten kosten qua productie, voor een paar tientjes, kunnen we wel wat regelen hoor. Als je per se nodeloze mechanische onderdelen wilt plak ik er wel een fidget spinner op ofzo. Ok, sorry, geen exacte replica's,

(begrijp me niet verkeerd, ik vind de ambacht en de precisie en al dat echt wel indrukwekkend, maar goed beschouwd is het speelgoed voor volwassenen he, het gaat niet echt om de functie van een horloge)
Misschien moet je dan eens de definitie van replica eens opzoeken. Dat gaat iets verder dan een Chinees prul wat er ongeveer hetzelfde uitziet als een Rolex en na 3 maanden de prullenbak in kan omdat het een keer geregend heeft. Voor de posers is dat natuurlijk prima, maar het zijn gewoon niet dezelfde producten. Klaar.

En ja, de marges op een Rolex zijn heel (heel) hoog, maar goed te lezen dat je snapt dat het maken ervan ook gewoon veel geld en expertise kost. Ook al noem jij dat 'over engineered', dat is inderdaad waar de kopers voor betalen, naast het merk en het recht om er mee te koop te lopen. Persoonlijk heb ik het er ook niet voor over, maar ik kan het vakmanschap en oog voor detail wel waarderen. Iemand die alleen wil weten hoe laat het is, heeft al lang geen horloge meer nodig, dus dat vergelijk gaat sowieso mank.
Ik zweer bij Lenovo, prive alleen maar Thinkpad (en daarvoor Toshiba), nog steeds ongeëvenaard. Verder wel héél jammer, want Fujitsu is gewoon een begrip in de wereld van hardware. Eigenlijk door de overname nooit echt doorgebroken in de medical wereld. Want daarin had Fujitsu wél potentie, maar heeft Siemens logischerwijs gekozen voor "Duitse" bekendheid.

[Reactie gewijzigd door m4ikel op 22 juli 2024 17:30]

En zo ging men van Siemens naar Fujitsu-Siemens naar Fujitsu naar ... niets meer in Europa. (Misschien nog een naamswijziging gemist?)
Voor zo ver ik weet stond in de jaren 90 de naam Nixdorf icm Siemens op PC hardware.
Klopt. Eind jaren 90 voor Siemens in Zoetermeer gewerkt. Daar kreeg ik een laptop van de zaak: uiteraard een Siemens-Nixdorf. De kleur (groen) vergeet ik nooit meer.
Tja, na twee defecte thinkpads en een hele slechte ervaring met een toshibah zweer ik privé bij Apple’s. Ja, ook die kunnen stuk en ja ze zijn niet goedkoop, maar tenminste geen gezeik met het OS.
Maar ja N=1….
Gelukkig nog wat cijfertjes van de werkgever. Van de lenovo’s (~4k) gaat ~4% binnen 3 maanden retour, best veel. Van de 142 MBA’s tot nu toe 1.
Ik vind de Lenovo's ook echt ruk. Met name bij het aansluiten op hub's of ingebouwde hubs in beeldschermen. De Lenovo's zijn de enige die daar moeite mee hebben. Dell en HP doen het altijd.
HP laptop en HP scherm met ingebouwde dock: niets dan problemen met audio en netwerk. HP houdt je 3 maand aan het lijntje en je moet zelf maar ontdekken dat er fixes in de laatste BIOS (PC) en firmware (scherm) zitten. Ook gezellig dat je 100'en schermen mag gaan updaten en hun update niet eens silent kan draaien...
Hp drivers kan je prima silent bij werken, zonder hp support assistant of iets.
We doen op werk niks anders, zowel bij lenovo als na.

En je werkt toch sowieso je drivers en bios bij, zowel stabiliteit als veiligheid is belangrijk die dingen ooo te updaten(ook zakelijke laptops).
Werkt gewoon meer dan prima, op het werk staan alleen maar Dell docks of hp monitoren ,er usb c Dock.
Alle Lenovo thinks hebben er 0 issues mee, wel zorgen dat je de displaylink software heb.(due bij die dingen hoort)
Geen fan displaylink. Op Linux welke keer weer gezeik met kernel modules die veel te laat worden geüpdatet. Veel te veel tijd aan verloren.
Dell is op de zakelijke markt de nummer 3 met ongeveer 17 procent marktaandeel, Lenovo en HP zijn het grootste, met een aandeel van elk ongeveer 22 procent.

Zie Gartner: https://www.dutchitchanne...-met-hp-en-lenovo-aan-kop

Is weliswaar uit 2018, maar toch. Het zal niet wereldschokkend anders zijn lijkt me.
Lenovo hp zijn de grotere jongens.

Dell zie je vaak als monitor op kantoor.
Maar Lenovo en hp toch wel voor de core hardware.

Bij mijn vorige werkgever was alles Fujitsu schermen+ thin clients.
Ik zie eigenlijk alleen maar HP in mijn werkgebied.
Ja, zelf eigenlijk zelden Fujitsu gezien bij mijn Japanse collega's hier in EU, in ieder geval hele tijd geleden. Nu is het vooral Toshiba of Apple wat ze gebruiken. In Japan heel ander verhaal, vooral Fujitsu heel populair, zowel desk- als laptops. Apple is erg populair, maar vooral als prive laptop met uitzodnering van creatieve beroepen, zakelijk Toshiba of Fujitsu
Bij ons ziekenhuis worden er alleen maar Fujitsu computers gebruikt en ze draaien erg goed. Jammer dat ze goede markt speler die de markt scherp hield er mee stopt in de EU.
Ik zie ook veel Lenovo en HP bij klanten van ons.
Ik heb pas een refurbished Fujitsu gekocht (zo'n minipc), maar die bakjes zijn minder stevig dan dell of hp, zit ook gelijmd en geklemd ipv geschroefd. Werkt verder prima, het is ook niet dat er iets aan te upgraden is ofzo dat hij vaak open moet, maar als kantoor ITer zou ik dan ook een Dell of HP bakje bestellen.
Aangezien de top 3 HP, Dell, en lenovo de grote windows aandeel hebben voor zakelijke gebruikers (groot afnemers) is dit geen verassend nieuws. Wel jammer dat merken als Sony Vaio al eerder ten onder gingen, en VAIO`s waren echte krachtpatsers. maakte hun eigen inhouse ontwerp en productie van mobo`s waardoor ze veel betere en fijnere I/O hadden en bouw/levens kwaliteit van zo`n device was veel beter dan een toshiba of Fujitsu.
Wel waren de Viao,s echte heethoofden (zeker met de eerste series I7) en berucht om warmlopen en uitvallende of rood strepende schermen daardoor. Qua uitvalrate vind ik de Sony's erg tegenvallen als ik de resultaten vergelijk met Dell of Fujitsu
Dat zou kunnen, in combinatie van het model/specs. Ik had een 17 inch i7 2012/2015 met 16GB ram, Nvidia gpu en 1TB HDD. Veel gebruikt met Adobe After effects, photoshop en hier en daar wat games als warrock en NFS/Fifa, nooit echt issues gehad Top ding, alleen ja leek soms wel alsof er een F16 ging opstijgen met full boost 😅😅. Vooral tijdens renderen alleen eigenlijk...mja goeie VAIO tijden :)
Wat een vaag begrip, een "DX bedrijf". Wordt het dus een bedrijf dat andere bedrijven helpt te digitaliseren? Wordt het dus een dienstverlener?
Ze zijn al jaren dienstverlener. Dat is hun grootste activiteit.
Fujitsu heeft wel van die heel zuinige moederborden. Betekent dit ook het einde van losse componenten dat ze verkopen ?
Voor zover ik weet zijn de zuinige moederborden overgenomen door Kontron, verder geen idee wat er met de rest van de componenten gaat gebeuren.
Jammer, kreeg hier vaak refurbished Fujitsu spullen binnen en was alijd wel onder de indruk van de hardware en afwerking. Absoluut geen slecht merk naar mijn ervaring

[Reactie gewijzigd door AvWijk op 22 juli 2024 17:30]

Inderdaad prima te spreken over de (zakelijke)laptops van Fujitsu, heb er zelf een (S936) tweedehands kunnen bemachtigen voor een leuke prijs. Super licht en toch volledig van metaal, scherm met 100% sRGB dekking en na 7 jaar nog een bios update gehad. De i5 6200U is niet de snelste meer maar Windows 11 draait er meer dan prima op, ondanks dat de CPU niet officieel ondersteund wordt.
bij ons is het ook allemaal dell (latitude). Had graag gezien dat er ook een optie was voor BYOD waarmee ik zelf voor een apple mba had kunnen kiezen..

in de basis is dell prima maar toch wel kwetsbaar zo'n kunststof behuizing.. al diverse keren scheurtje in behuizing of problemen met toetsenbord..
Het ligt er natuurlijk aan welke Latitude je hebt.

Je hebt bv de 3540 vanaf € 1.000, de 5540 vanaf € 1.200 en de 7530 vanaf € 2.000.

Daar zit zowel in cpu, opties als in degelijkheid een groot verschil in.

Veel bedrijven begrijpen niet dat je medewerkers goed spul moeten hebben en dat uitval van een laptop veel geld kost.

Je schrijft een laptop in 3-4 jaar af, dus dat kost je, inclusief next businessday support misschien 600-800 per jaar.

Dat is het gereedschap waarmee je medewerker die je € 60k+ per jaar kost (salaris, pensioen, ziektenkosten, enz enz) werkt.
verschillende modellen... ik gebruik zelf de 5320..

voorheen was het HP, nu dell...

veel mensen hebben voor standaard kantoorwerk geen bijzondere specs nodig. zeker gezien het feit dat er eerder altijd met citrix omgeving werd gewerkt... maar voor bepaalde zaken is het soms wel fijn om net wat meer te kunnen op een nagenoeg dichtgetimmerde laptop... corperate ict heeft totaal geen idee wat er op specifieke vakgebieden gebeurt/nodig/wenselijk is.. maargoed dat terzijde..

vind persoonlijk de bouwkwaliteit wel wat fragiel voor een werklaptop waar ik dagelijks op diverse locaties en onderwerp moet werken.. vorige werkgever had levovo thinkpads... heerlijk toetsenbord, fijne laptop (incl specs)...

met huidige opzet vraag ik mij wel eens af wat nu een duurzame keuze is.. BYOD of zelf een vaste laptop uitleveren..
Het gaat weinig om de specs, al kost vertraging doordat de laptop traag is ook geld.

Het gaat voor 80% van de gebruikers om een stevige machine die in een laptop tas gestopt kan worden en gewoon 4 jaar gebruik overleeft.

Bij ons (multinational) hebben ze ervoor gekozen de 15” wat zwaarder uit te voeren qua performance, dat zijn Dell 5531’s met Core i7 12800H. Zo zijn er nagenoeg geen gebruikers meer die een “developers-laptop” meer vragen/hoeven. We hebben ook 13”, maar die zijn gebaseerd op i5 U-cpu’s. Goed voor merendeel, wil je sneller, dan neem je een grote.

Dat hebben ze gelukkig goed begrepen bij ons bedrijf.

Wat ik dan wel weer raar vind is dat er bv geen uitleg gegeven wordt bij het gebruik van meerdere schermen. Kleine moeite om mensen te laten zien dat ze schermen kunnen docken en dat ze dus meerdere schermen tegelijk open kunnen hebben. Scheelt flink in productie, kost je maar een kwartiertje uitleg.

BYOD is beveiligingstechnisch dramatisch. Voor wat administratie ok, maar niet als je met persoonsgegevens werkt.
voordeel is dat ik niet zelf met persoonsgegevens werk. en als dat zo zou zijn het in een afgeschermde omgeving alsnog toegankelijk is.

hebben een apart netwerk waarin de verkeersmanagement applicaties draaien dus beveiligingstechnisch is dat al afgeschermd (niet anders dan met een bedrijfslaptop).
Wat wordt er mee gedaan dan?
In de trein zie ik nog geregeld mensen op een Fujitsu laptop werken, dat is dan ook direct het enige moment waarop ik de naam ooit zie. Een nogal anoniem merk is het geworden onderhand. Ik vraag me af wat de laatste keer is dat een nieuwe klant bij Fujitsu heeft aangeklopt voor een contract, het lijkt op een legacy merk.
Dan word mijn volgende pc helaas van een ander merk,
Al vele jaren tevreden klant van de degelijke hardware ervan :)
Jammer. Wij bestellen op het werk veel workstations, desktops en laptops bij Fujitsu. De hardware is zeer in orde. Daarnaast is de service ook uitstekend. Heel jammer dit.
Gezien dit nieuws ben ik blij dat ik binnenkort overga naar een Asus mini pc, maar ik heb 7 jaar gewerkt op een uiterst betrouwbare Fujitsu-Siemens desktop. Ook geweldige support (niet uitbesteed aan derden en echte techneuten aan de telefoon en via mail) tot 2 jaar na einde van de garantie.
Jammer dus voor Fujitsu en voor degenen die niet voor het nieuwste en snelste gaan, maar het beste en betrouwbaarste.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.