'Computerleveringen stegen in 2021 met 15 procent en vooral Apple profiteerde'

De leveringen van computers stegen in 2021 met bijna 15 procent volgens de onderzoeksbureau's IDC en Canalys. Sinds 2012 zou de computermarkt niet meer met een dergelijk percentage zijn gegroeid. Met name de leveringen van Macs zouden zijn gestegen.

Fabrikanten leverden in 2021 348,8 miljoen computers en dat was 14,8 procent meer dan in 2020, becijfert IDC op basis van zijn Personal Computing Device Tracker. Dat is het onderzoek waarmee het bureau elk kwartaal een schatting maakt van de hoeveelheid geleverde desktops, notebooks en workstations. Volgens IDC werden er sinds 2012 niet meer zoveel systemen geleverd en hadden deze nog hoger uit kunnen vallen als er geen chiptekorten en andere problemen met de aanvoer van onderdelen waren geweest.

In het laatste kwartaal van 2021 viel de groei bescheiden uit: de leveringen kwamen 1 procent hoger uit dan in het vierde kwartaal van 2020. Volgens IDC profiteerde vooral Apple vorig jaar van de gestegen vraag maar ook Dell zou zijn leveringen flink hebben zien toenemen. Lenovo en HP blijven volgens het onderzoek de fabrikanten met de grootste marktaandelen.

IDC-jaarcijfers, pc-leveringen wereldwijd (in duizenden)
Bedrijf 2021 leveringen 2021 marktaandeel 2020 leveringen 2020 marktaandeel 2021/2020 groei
1. Lenovo 81.935 23,5% 71.832 23,6% 14,1%
2. HP Inc. 74.104 21,2% 67.782 22,3% 9,3%
3. Dell Technologies 59.303 17,0% 50.297 16,6% 17,9%
4. Apple 27.775 8% 22.754 7,5% 22,1%
5. Acer Group 23.906 6,9% 20.977 6,9% 14%
Overigen 81.777 23,4% 70.218 23,1% 16,5%
Totaal 348.800 100% 303.860 100% 14,8%
Bron: IDC Quarterly Personal Computing Device Tracker, January 12, 2022

Onderzoeksbedrijf Canalys publiceert vergelijkbare cijfers. Ook bij dit bureau stegen de leveringen in 2021 met afgerond 15 procent. Volgens Canalys stegen niet alleen de leveringen van Mac-systemen flink, maar wist ook Acer te profiteren van de grote vraag naar pc's. In 2020 stegen de leveringen volgens Canalys met 11 procent en ook dit bureau wijst naar 2012 als laatste jaar waarin de pc-markt groeide zoals het in 2021 deed.

Canalys-jaarcijfers, pc-leveringen wereldwijd (in duizenden)
Bedrijf 2021 leveringen 2021 marktaandeel 2020 leveringen 2020 marktaandeel 2021/2020 groei
1. Lenovo 82.142 24,1% 72.646 24,4% 13,1%
2. HP Inc. 74.072 21,7% 67.688 22,7% 9,5%
3. Dell Technologies 59.300 17,4% 50.273 16,9% 18%
4. Apple 28.958 8,5% 22.754 7,6% 28,3%
5. Acer Group 24.383 7,1% 20.023 6,7% 21,1%
Overigen 72.198 21,2% 64.430 21,6% 12,1%
Totaal 341.053 100.0% 297.614 100.0% 14,6%
Bron: Canalys PC Analysis (sell-in shipments), January 2022

Canalys pc-leveringen 2021

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-01-2022 • 09:06

89

Reacties (89)

89
88
53
5
0
20
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Goed voor ons allemaal. Microsoft Windows zou wel wat meer concurrentie kunnen gebruiken en ik hoop dan ook dat Apple, Google, en dergelijke, in de komende tien jaar het aandeel van Windows blijven aanvreten.
Nou nee dankje, je word er als developer helemaal niet vrolijk van om meerdere platformen te supporten.
Ook de verschillende game stores Steam, Epic Games Store, Origin etc het liefst wil je gewoon 1 plek voor je games en niet al die verschillende stores.
Multi-platform is juist goed voor developers. Je wilt niet afhankelijk zijn van een monopolist, en wat is er tegen meer werk? :)
als developer wil je niet constant achter bugs aanjagen die alleen voorkomen op platform X omdat platform X het net iets anders doet dan de rest.
hoevaak ik m'n tijd wel niet heb verspilt aan platform specific bugs terwijl ik gewoon bezig had kunnen zijn met feature development.
Meer werk d.m.v multi-platform bug fixing word je niet echt vrolijk van of het moet echt je ding zijn.
Hoewel ik het ergens hier op Tweakers deze volgende post tegen kwam én ik zelf géén ICTer ben, kan deze link wél interessant zijn. Het betreft een game ontwikkelen voor meerdere platformen. Waarbij deze auteur positief is over de linux community, omdat zij juist meer buginfo geven dan andere gebruikers: https://www.reddit.com/r/..._58_sales_over_38_of_bug/

EDIT: Mijn vraag is vervolgens, kan deze conclusies voor games ook worden doorgetrokken naar andere software op muli platforms?

[Reactie gewijzigd door 86ul op 22 juli 2024 23:24]

Bij hun game is het nog te overzien met de aanname dat hun playerbase even gesplitst is over een kleine aantal platformen. Maar om maar even een extreem voorbeeld er bij te pakken. Als je een game hebt waarvan 95% je playerbase op Windows speelt en de overige 5% verdeeld word over Mac, Linux, Chrome, het zij een aantal andere platformen. Dan is het niet meer financieel interessant om bugs te gaan zitten fixen voor een bijvoorbeeld Chrome omdat het maar een klein percentage is van je gehele playerbase.
Al zou die 1 á 2% veel bug reports sturen, het is nog steeds tijd die je kwijt bent aan het fixen van een platform specifieke bug.
Zodra je dus nog meer platformen support word die verdeeldheid alleen maar erger en erger. En dan komt er een keer een punt waarop je moet gaan beslissen om platformen te gaan weigeren en inkomen misloopt. Of ze juist wel supporten en het feit accepteren dat je meer bezig gaat zijn met platform specifieke bugs.
Voor de consument is het dan altijd maar de vraag, word mijn platform wel gesupport?
En zelfs als het gesupport word is het dan nog de vraag of het wel stabiel is voor je platform.

Ik werk al zo'n 7 jaar met Unity, elke keer als er een platform bij komt in je development cycle dan is dat significant veel meer werk desondanks dat Unity makkelijk te builden is voor de verschillende platformen.

Alleen al het verschil tussen iOS en Android over de jaren heen ben ik al veel bugs tegengekomen waarbij iOS hun metal rendering alles goed ging maar Android OpenGLES 3 niet. Ook andersom overigens.
iOS video's afspelen wat haperde maar op Android gewoon normaal verliep. Ook andersom.
Of nog specifieker dat het op het ene Android toestel wel werkt maar op een ander Android toestel niet.
Allemaal tijd die je kwijt bent aan debugging en bug reporting.
Beeld je dan maar eens in met 10 verschillende platformen voor je mobiel waarbij ieders 5~15% aandeel heeft in de totale markt. Je gaat dan echt keuzes moeten maken welk platform je support.
Niet alleen zul je aankopen mislopen maar je bent ook nog eens drukker bezig met het fixen van platform specifieke bugs. Financieel is het gewoon niet aantrekkelijk meerdere platformen te hebben.
Dan is het niet meer financieel interessant om bugs te gaan zitten fixen voor een bijvoorbeeld Chrome omdat het maar een klein percentage is van je gehele playerbase.
Dat is juist het punt van deze redditor: hoewel Linux een kleine doelgroep zijn, leveren zij wél meer praktische data voor bug tracking. Daarom kiest/koos deze redditor om wél te blijven werken met Linux, juist omdat Linux bug tracking veel efficienter gaat.
Mijn vraag is vervolgens, kan deze conclusies voor games ook worden doorgetrokken naar andere software op multi platforms?
Vervolgens vroeg ik of deze efficientere bug tracking ook van toepassing is op andere software.

Hoewel @maskedmous geen direct antwoord op deze vraag geeft (of ik lees diens antwoord geeft), haal ik er wél uit dat voor jou deze (mogelijk) efficientie niet significant op weegt tegen de extra lasten.

Met als gevolg dat een mogelijk antwoord kan zijn als,
Ja, maar de lasten zijn wel significanter zwaarder, dan bij een dergelijk game, dus het is tot niet op te schalen naar andere vormen van software. (@86ul eigen invulling)
Klopt dit?

[Reactie gewijzigd door 86ul op 22 juli 2024 23:24]

Nou nee dankje, je word er als developer helemaal niet vrolijk van om meerdere platformen te supporten.
Dat is wel heel erg kortzichtig, en op korte termijn gedacht. Op lange termijn heb je als ontwikkelaar er juist profijt van als er meerdere platformen zijn, zelfs als je ze niet allemaal zelf kunt of wilt supporten.
Door de concurrentie blijven alle (relevante) platformen meegaan met nieuwe ontwikkelingen, waardoor het vroeg of laat ook naar jouw platform(s) of choice komt.
Verder zijn platform specifieke problemen eerder uitzondering dan regel, mits je ontwerp goed in elkaar steekt natuurlijk.
Misschien is het dan wel net tijd om te kiezen, of te gaan voor multi-platform oplossingen, wie weet zelfs web? Ondertussen zijn er legio oplossingen om native en web te combineren (ik zeg niet dat ze ideaal zijn). Flutter, react native om even de grootste te noemen.

Als je het over game stores hebt, is het toch enkel het publishen wat je extra moet doen? Ik weet niet of daar ondertussen aggregatie tools voor bestaan. Maar de workload waar je hier over spreekt is toch te verwaarlozen tov de rest wat er komt te zien bij het maken en marketen van een spel...
Het is niet alleen enkel het publishen. Het is ook platform specifieke code wat je moet gaan schrijven. Daarnaast moet je voor elk platform individueel testen of het wel werkt. Het brengt zoveel meer onnodig werk met zich mee. Dat is zeker niet verwaarloosbaar.
Dat hebben we ook gezien met Internet Explorer destijds, en Google Chrome/Edge nu.

En of we daar nu vrolijk van worden...

Concurrentie is goed, voor iedereen. Ook voor ontwikkelaars. Meer werk is nooit slecht.

[Reactie gewijzigd door b12e op 22 juli 2024 23:24]

Dus je wil graag (meer) monopolistische markten zodat het werk dat gedaan moet worden in sommige jobs gemakkelijker wordt/blijft. Right, kwestie van prioriteiten en ieder zijn voorkeur. Gelukkig willen de meesten van ons dat niet zeg ik dan :-).
Specialiseer je dan in het platform dat je bevalt. Als consument heb ik niks aan een ontwikkelaar die een applicatie uitbrengt voor het platform waar ik mee werk enkel maar om aanwezig te zijn en wat geld te rapen. De beste Mac apps worden meestal gemaakt door Apple adepten en dat zal op elk platform wel zo zijn
Ik ben dan ook wel benieuwd welk aandeel Chromebooks hebben. Bijna elk merk verkoopt wel wat Chromebooks, maar hieruit kun je dat natuurlijk niet halen..
Wereldwijd lijkt het nog wel mee te vallen:
- Windows: 73.72%
- OS X: 15.33%
- Unknown: 6.67%
- Chrome OS: 2.18%
- Linux: 2.09%

https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide

Maar in de Verenigde Staten gaat het hard:
- Windows: 61.67%
- OS X: 27.07%
- Chrome OS: 6.48%
- Unknown: 2.98%
- Linux: 1.8%

https://gs.statcounter.co.../united-states-of-america

Mijn hoop is dus ook dat Windows met een paar jaar onder de 50% komt en dat de rest van de wereld dan langzaam volgt. Daarnaast is dit maar een bron, dus mogelijk dat andere bedrijven met andere aantallen komen. Het is echter wel hoopvol.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 22 juli 2024 23:24]

Mijn hoop is dus ook dat Windows met een paar jaar onder de 50% komt en dat de rest van de wereld dan langzaam volgt.
Ik hoop echt dat dat nooit gaat gebeuren. Het zou een ramp zijn. Beter 100% MS dan 50%.
Versplintering komt de consument niet tengoede. Wat denk je bv wat het Adobe kost om op verschillende platformen software te verkopen?

Apple probeert al deccenia wat op OS gebied. Eerst geld problemen, maar nu bakken geld. En laten we eerlijk zijn zelf met al dat geld het lukt ze niet om een serieus Windows alternatief neer te zetten.
In een paar fringe takken heeft Apple voet aan de grond; maar of dat op realisme berust is zeer de vraag.
Een MS monopolie zal de klanten wel ten goede komen?
Vreemde redenering hou je er op na.
Noem bijna een kwart marktaandeel in de US enterprises maar een fringe markt.

https://twitter.com/deanh.../1354154893569908736?s=20

En als je om je heen kijkt, serieuzere web developers hebben uitsluitend Macs. Het is niet voor niets dat Microsoft met Windows Subsystem for Linux is gekomen. De developers in mijn organisatie die niet in .NET hoeven te ontwikkelen kiezen stuk voor stuk voor een Mac (300+ man).

edit; een nieuwere versie van de stat: https://archive.is/pc4zE Het lijkt erop dat 2021 stabiel gebleven is.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 23:24]

Adobe heeft ook best een goeie monopolie positie waardoor ze zulke prijzen kunnen vragen voor producten die in 20 jaar tijd grotendeels niet extreem veel veranderd zijn.
Waarom zou je ChromeOS / Google datamine OS prefereren?
Centraal te beheren, zeer weinig overhead & goedkoop. En als je je zorgen maakt over je privacy; een nieuw Google (dummy) account is zo aangemaakt ;) Ik persoonlijk zou voor zakelijk gebruik niet gauw een Chromebook gebruiken, tenzij die alleen gebruikt wordt voor een RDP-sessie.
Google weet uiteindelijk na het even gebruiken van dit nieuwe account gewoon prima je beide accounts aan elkaar te knopen (inloggen vanaf zelfde device/netwerk), allebei gebruik maken vanzelfde account bij service X etc.
Dat is niet zo veel verschil met Windows tegenwoordig hoor
Dat is echt pertinent onjuist. Veel bloat: Ja, maar microsoft komt niet eens in de buurt van Google als het gaat om datamining.
Klopt, het is zelfs zo erg dat de overheid het gebruik van Google software in schoolomgevingen afraad door de informatieverzameldrift van bijv. G suite en dergelijke. De conclusie is dat het niet veilig genoeg is voor in de klas. Dan moet je jezelf ook achter de oren krabben of je dit product voor privédoeleinde (waar vaak nog minder waarborgen zijn) wel wilt gebruiken. Microsoft en Apple hebben dat beide prima geregeld en zijn ook bereid zaken aan te passen wanneer ergens kritiek op is vanuit het ministerie.

https://www.rtlnieuws.nl/...-ministers-voor-onderwijs
nieuws: AP waarschuwt scholen voor dataverzameling en afhankelijkheid van tec...
De dienst van het ministerie zegt in een Kamerbrief dat metadata een van de problemen oplevert. "Google heeft als standpunt dat zij zichzelf als enige verwerkingsverantwoordelijke ziet voor metadata. Dit betekent dat zij mag bepalen voor welk doel zij metadata verzamelen en op welke manier dat gebeurt. Ook heeft Google in de privacyovereenkomsten opgenomen dat zij de voorwaarden rondom metadata eenzijdig mag aanpassen, zonder de gebruiker om toestemming te vragen. Dat betekent dat onderwijsinstellingen die Google G Suite for Education gebruiken, geen of onvoldoende grip houden op wat er met deze gegevens gebeurt."

Veel onderwijsinstellingen werken nu al met Google. Het is onbekend wat zij gaan doen met het advies. Voor het privacyonderzoek voerde de overheidsdienst een half jaar lang gesprekken met Google om de privacyproblemen op te lossen. Diensten van Microsoft hebben volgens de dienst geen grote privacyrisico's.
nieuws: Ministerie: gebruik Google in onderwijs levert privacyrisico's op
https://www.rijksoverheid...rosoft-rijk-slm-microsoft

Om een OS te draaien van een bedrijf met zo'n instelling zou ik zelf in ieder geval afraden.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 22 juli 2024 23:24]

Amerika is wel een gekke markt. Je bent daar of arm of rijk. Daarom groeit Chrome OS en OSX daar misschien.
Denk eigenlijk dat de aanwezigheid van OSX daar meer te maken heeft met het feit dat de iPhone een veel groter marktaandeel heeft in de VS. Cross-platform integration tussen iOS en OSX is een stuk makkelijker in gebruik dan alternatieven (en mensen doen niet de moeite om naar alternatieven te kijken).
aanmoedigen om in het closed Apple eco systeem te gaan met beperkte mogelijkheden.... goed bezig...

die chromebooks zijn ook weer niet alles want na 3tal jaar stoppen ze met OS support en dan sta je daar met je e-waste. En ook weer beperkt in gebruik.

en windows is een ramp kwa OS, maar tenminste kan je er wel heel wat jaren mee verder en heel wat eigen keuze omtrent HW en gebruik.
Tja, die nieuwe iMacs zijn dan ook prima WFH machines. Snel, mooi, met camera en goed geluid.
De hele lijn met Apple Silicon is een hit.

Voor zowel bedrijven als particulieren zijn de Macbook Pro's met Apple Silicon een reden om versneld laptops te vervangen. Voor flink wat toepassingen is de prestatiewinst zo hoog dat het domweg de productiviteit verhoogd (je zit significant minder lang te wachten op renderen of compileren of andere intensieve taken).

En voor privegebruik is het ook fijner, omdat ze een flink stuk stiller zijn, wat name met videobellen toch wel fijn is. (Ok, ook een voordeel in werk-context).

Nou is het de vraag of de nieuwe macbook Pro al in dit overzicht verwerkt zitten of niet, want ze kwamen in laatste kwartaal van 2021 uit en de definities van "jaar" wisselen nog wel eens, maar ik voorspel dat Apple ook een sterk begin van 2022 gaat hebben.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juli 2024 23:24]

Precies. Ik heb mijn asus gaminglaptop (die ik vooral voor muziekproductie gebruikte overigens) ingeruild voor een M1 omdat ik simpelweg de 100% geluidloze werking in combinatie met alsnog redelijk wat power ideaal vind.

Ik vind Mac OS een absolute ramp overigens, dus zodra het mogelijk is om windows native te draaien switch ik wel qua OS. Dat betekend dus ook dat als MS met een 100% stille, maar krachtige machine op de markt komt ik weer terug switch.
I feel your pain. Intuitief is het niet. Macos doet ook veel dingen anders die in windows en linux hetzelfde werken. Om een voorbeeldje te geven: de werking van de dock als je met meerdere instanties werkt van een applicatie.
Je vindt het niet intuïtief bedoel je. Ik vind het 't weer wel. Intuïtief vind ik dat iets ergens zit waar ik het verwacht terwijl ik het niet ken. Bij macOS heb ik dat regelmatig, met Windows heb ik dat totaal niet, in mijn decennia gebruikerservaring sinds Windows 3.11.

Onder intuïtief versta ik niet dat ik kennis heb van waar iets in het systeem zit. Maar dat noem ik gewenning. En wat je bij Linux zegt vind ik ook geen verassing, aantal GUI's / DE's hebben bewust naar Windows gekeken. Daarentegen sluit Linux en macOS weer meer op elkaar aan op gebied van de directory structuur en de command line. Wederom ook zaken die ik niet onder 'intuïtief' schaar, maar onder gewenning.
In mijn tijd met MacOS heb ik het tegenovergestelde ervaren. Ik verwacht dat iets ergens staat, of op een bepaalde methode moet gebeuren, maar nee, het moet dan weer net linksom in plaats van rechtsom. Dat OS heeft me constant tegengewerkt in de tijd dat ik eraan overgeleverd was, en ik ben dan ook blij dat er alternatieven zijn met omgevingen die wél naar me luisteren.
Ik denk dat het voor een deel te maken heeft met gewenning. Als je al jarenlang gewend bent om met Windows te werken, dan komt MacOS over als een beperkt OS, dat is ook mijn ervaring. Aan de andere kant is de insteek van MacOS totaal anders, aangezien daarbij meer de nadruk gelegd wordt op gebruikersvriendelijkheid (lees zo min mogelijk systeembeheer), ipv. flexibiliteit/compatabiliteit.
Ik denk dat het voor een deel te maken heeft met gewenning
Daar heb je natuurlijk een punt, maar ik heb MacOs nooit intuitief gevonden. Ik weet niet of het nog zo is, maar toen ik een 'gemounte' USB-stick naar de prullenbak moest slepen om deze te 'unmounten' ben ik afgehaakt qua logica. Ook op mijn eerste iPad. Toen ik mijn iPad via iTunes moest synchroniseren met een lege map op mijn pc om foto's te kunnen verwijderen, ben ik afgehaakt qua logica (dat zal inmiddels wel verbeterd zijn, maar toch).

Ik ben al jaren een tevreden Windows-gebruiker. Alle oude argumenten tegen Windows (instabiel/BSOD's, traag, ingewikkeld) zijn (naar mijn mening) al jaren niet meer van toepassing.

Ik heb aardig wat collega's die Applefan zijn. Een aantal hiervan is recent ook overgestapt op de nieuwe Mac-hardware. En ik hoor ze zeggen: "Het apparaat is echt supersnel! Veel sneller dan de laptop van de baas!". Ja, nogal wiedes! Van de baas krijgen we een basic laptop die inmiddels hardware van een jaar of 3 geleden bevat en nieuw nog geen €600 kostte. En die ga je dan vergelijken met een nieuwe laptop van minimaal €1200? Me dunkt dat de Mac sneller is. 8)7

Ik heb hen toen mijn privélaptop (gewoon een middenmoter, maar wel redelijk nieuw) laten gebruiken, en die was (bij normaal kantoorgebruik) net zo snel als hun Macbook. Tegen een fractie van de prijs. Toen krabden ze zich toch wel even achter de oren ;)

Kijk, je moet gewoon kopen en gebruiken wat je prettig vindt. Als dat Apple is, moet je dat doen, zeker als je alles van Apple hebt, dan ben ik er van overtuigd dat het ecosysteem probleemloos werkt. Maar voor mij, en mijn gebruik (gewoon internet en office, verder niks) is de hardware echt veel en veel te duur, en de bediening totaal niet intuitief.

Ik denk dan ook dat er altijd 2 kampen zullen blijven bestaan, die het nooit met elkaar eens worden over wat beter/prettiger is. Het ligt helemaal aan wat je gewend bent, wat je ermee doet, en hoeveel geld je ergens voor over hebt. Daarover discussiéren is dus zinloos.
Het moet echt al een eeuwigheid geleden zijn dat jij macOS moet gebruikt hebben want ik herinner me inderdaad naar de prullenmand slepen als een OS8 functie. da's dus nog van de jaren 90. macOS gebruikt al een eeuwigheid eject buttons om te unmounten
Ja bedankt, nu voel ik me oud (maar het klopt, dat is lang geleden). Net zo goed als dat Appleproducten en MacOs verbeterd zijn de afgelopen 20 jaar, geldt dat ook voor Windows en pc's.

Mijn afsluitende punt is daarme ongewijzigd: afhankelijk van wat je gewend bent, je prettig vindt en je budget, kies je voor een bepaald ecosysteem. Er is er niet 1 beter dan de ander (specifieke use cases voor bijv. grafisch ontwerp / video editing e.d. buiten beschouwing gelaten).

De meeste mensen in mijn omgeving gebruiken hun mac voor standaard internet en office toepassingen. Voor mij persoonlijk is de hardware daarvoor echt overkill, en ook veel te duur (in relatie tot waar het voor gebruikt wordt). Want of je nou voor Windows of Apple kiest, een browser gebruiken en een briefje typen of een presentatie maken, werkt op beide systemen voor 99% hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 22 juli 2024 23:24]

Kijk, je moet gewoon kopen en gebruiken wat je prettig vindt.
Klopt, ik koop gewoon hardware wat voor het doel geschikt is & ik snap heel goed dat niet iedereen die luxe heeft & dan een middenweg kiest (lees Windows). Ik ben al tientallen jaren Windows systeembeheerder (grotendeels) & ik moest enigzins wennen aan het huidige MacOS & ja op sommige vlakken is het niet altijd intuïtief, zeker als het om systeembeheer gaat. Aan de andere kant vind ik het verfrissend om te zien hoe gemakkelijk het te gebruiken is voor een computer-leek. Ik vind het overigens wel zeer jammer hoe gesloten het Apple ecosysteem is, waardoor gebruikers (te) vaak op kosten gejaagd worden.
Finder is een regelrechte draak van een file manager. Leuk dat je tabs hebt, maar navigeren tussen mappen is bijna niet te doen zonder een uitvouwstructuur zoals in de verkenner.

Terminal is ook hopeloos verouderd inmiddels (de windows terminal is simpelweg de beste terminal van dit moment).

Er zitten zo ontzettend veel onderdelen aan MacOS die ten tijde van snow leopard nog innovatief/heer en meester waren, maar waar intussen niets an gedaan is en nu dus hopeloos verouderd zijn.
Kwestie van Iterm2 installeren.
Inderdaad, iTerm2 is absoluut een aanrader. https://iterm2.com
Bedankt voor de tip dat ga ik zeker doen :) Heb je toevallig ook een alternatief voor finder?
Wauw..

gewoon Wauw..

De Finder heeft gewoon een uitvouwstructuur. Als je dat niet heb gevonden moet je misschien langer dan 20 minuten met een Macbook werken.

En zeggen dat Windows terminal de beste is op dit moment is gewoon een troll. Windows terminal is nog steeds in beta en crasht regelmatig als de GPU driver een reload doet. Het is een hele verbetering op de Command-box maar is geen concurrentie voor wat dan ook.
De MacOS Terminal kan daarentegen prima meekomen met zijn (haar?) soortgenoten op Linux. Daar heb je de iTerm2 console echt niet voor nodig.
Na een jaar ergernis nog geen uitvouwstructuur gevonden, het is niet zo intuitief dus als men roept blijkbaar. Misschien kan je me op weg helpen?
Daarentegen wordt ik bijvoorbeeld weer maf van windows verkenner en ben ik helemaal content met Finder.
De kolommenweergave is echt de beste ooit imo.

Verder zijn er een aantal zaken die ik dan weer steevast mis in windows:
- Voorvertoning
- Quickview

kortom: het is echt gewenning, er is geen 'goed' of 'fout.
Zo kan ik voor geen meter overweg met Office, ben werkelijk waar minuten op zoek naar functies als celranden als ik dat eens nodig heb. Terwijl ik kan lezen en schrijven met iWork (ja, ik gebruik dat fulltime professioneel), en anderen die office gewend zijn daarin weer minuten op zoek zijn naar bepaalde functies.

Ook zou ik bijvoorbeeld niet zonder mijn automator workflows en applescripts kunnen.
Kortom, het is echt maar net waar je al jaren aan gewend bent en waar je je comfortabel voelt.

Windows 11 ziet er voor de verandering wel lekker uit trouwens.
Wat mis je aan de terminal eigenlijk? :) Ik gebruik het ding zeer veelvuldig de gehele dag door, nooit wat aan gemist; het doet wat het moet doen. :P What am I missing out on?
Ik vind MacOS voor muziekproductie juist een verademing; geen gezeik meer met het brakke audio-mechanisme, wat Windows heeft.
Ik heb nooit iets te klagen gehad over een brak audiomechanisme. Of doel je op het gegeven dat je ff een asio drivertje moet installeren?
Nee, ik doel puur op de architectuur & de Frankenstein-interface, die MS gebruikt. Zelfs voor "gewone" audio-instellingen is Windows een drama. LTT gaf laatst al heel mooi weer, hoe gefragmenteerd de user-interface van Windows is tav. audio-instellingen.

Wat betreft ASIO-drivers; je bent volledig afhankelijk vd. hardware-fabrikanten, waardoor je soms met brakke ASIO-drivers opgescheept zit & je dmv. een hack zoals ASIO4ALL de boel aan de praat moet krijgen.
Asio4all werkt gewoon goed. Sommige DAW software levert eigen asiodrivers mee. Ik heb op mijn mac tot nu toe meer issues met audio dan onder windows (coreaudiod moet ik regelmatig killen om uberhaupt mijn interfaces te kunnen zien)

Edit: Oh en nu ik erover nadenk, toen ik nog bij een speciaalzaak voor pro-audio werkte was elke mac os update een ramp qua drivers. DJ gear die ineens niet meer werkte door een update en meer van dat. Nee, je gaat mij niet wijsmaken dat de ervaring op macos beter is dan op windows of linux, hooguit anders ;)

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 22 juli 2024 23:24]

Vreemd heb daar nog nooit issues mee gehad, onder MacOS icm. Ableton Live & Rekordbox. Het enige waar ik soms tegenaan loop, is performance, maar ja ook niet zo vreemd met een Mac Mini uit 2014. Ik ga dan ook eerdaags upgraden naar een Mac Mini M1.
Kun je geen Linux installeren op een M1?

Maar dat is inderdaad het grootste nadeel dat je vast zit aan MacOS.
Muziekproductie op linux is lastig met support van plugins. Kan dus idd niet.
VST's zijn sowieso lastig, aangezien er minder voor MacOS zijn geschreven, vreemd genoeg. Enkele VST's die ik regelmatig gebruikte, zijn alleen maar voor Windows verkrijgbaar, helaas. En inderdaad voor Linux is het nog veel lastiger.
MacOS is zalig hoor. Ik ken het gevoel dat je hebt wanneer je van windows naar macOS stapt maar dat is puur omdat je Windows bent aangeleerd. Bij mij is de switch in mijn hoofd gekomen door me voor te stellen dat ik nog nooit met een computer gewerkt had en hoe zou je dan iets gedaan moeten krijgen. Niet denken "zo doe je dat in windows". Dan begon me op te vallen hoe zalig macOS is en hoe backwards Windows eigenlijk is. Het beste voorbeeld was toch echt naar start gaan om je PC uit te zetten. macOS heeft nooit zulke grote inconsistenties gehad.

[Reactie gewijzigd door monojack op 22 juli 2024 23:24]

Ik zet zowel op mac als windows mijn computer niet uit. Bovendien staat er al decennia geen 'start' meer, maar slechts een windows logo. Zoals dat op de mac een appeltje is...
Oh kan dat tegenwoordig ook met Windows, je PC laten openstaan tot er nog eens een update binnenrolt? Dat was nog niet zo heel lang geleden een dingetje dat je niet moest proberen met Windows. Maar goed sluimeren doet je PC toch ook wel?
Denk dat de lancering van Windows 11 ook er mee te maken heeft dat velen, w.o. ikzelf ook een nieuwe HP laptop heb "moeten" aanschaffen, mijn laptop van 2018 was blijkbaar te oud (...)

HP 15Seq2815nd -. tot nu toe erg tevreden op soms in het begin ( dev ) een enkele bug na, draait verder als een tierelier en ben zelfs al zo ver dat als ik na enige tijd weer even op de oude laptop werk ( W10 ) dat ik echt weer even terug moet schakelen ;-)
Je hoeft niet up te graden naar W11 voor nu. Ik geloof dat er support voor windows 10 zal zijn tot 2025. Ik heb nog een hp van 2016 die gewoon windows 10 blijft draaien tot het echt niet meer kan.
i Know, maar mannen blijven kleine kinderen en willen altijd nieuw speelgoed hebben ;-)
Wilde een tijdje ermee kunnen spelen , en voor de zekerheid de "oude" erbij laten staan om e.v.t. op terug te kunnen vallen.

Mvg.
De Apple stijging is een tijdelijk effect van de M1. Alder Lake heeft een flinke inhaalslag gemaakt en zal dit jaar de Windows laptopmarkt stuwen.
Ik snap de haters nooit zo goed, als je geen Apple wilt, het niet fijn vind, koop wat anders. Maar bedenk je wel, dat doordat Apple (en google) haar eigen weg gaan worden bedrijven als Intel en MS gedwongen hun producten sterk te verbeteren.
Je hebt niet enkel haters en fanboys, er zit nog iets tussen hoor ;) Kritiek moet mogen, toch?
En als app developer bijvoorbeeld ben je gewoonweg verplicht van met apple te werken, dan kan je niet kiezen, dat heeft apple zo geregeld :)

Persoonlijk vind ik de bouwkwaliteit van apple geweldig, en wat ze nu presteren met de M1: hoedje af. Maar ben ook wel van mening dat Macos echt wel een pak intuitiever zou kunnen zijn.
Ik heb ook wel eens kritiek op apple, maar ik heb het over de haters
Eens, ik vind de apple producten er prima uitzien maar het OS zowel op de mac als de iphone werkt voor mij niet fijn. Als ik vrijheid had om een ander OS op de mac te zetten dan had ik al lang een mac gehad.
Dat kon perfect, met de macs met intel cpus. Ik heb jaren zitten tokkelen op een 2015 i7 macbook die windows draaide via bootcamp. Draaide zeer vlotjes!

[Reactie gewijzigd door spoonman op 22 juli 2024 23:24]

Ah, ik had de indruk dat dat een manier was die apple niet echt kon waarderen en daardoor mogelijk problemen zou gaan opleveren in het gebruik.
Duidelijk COVID effect, meer vraag naar WFH apparaten en thuisvermaak.
Ikzelf heb ook een nieuwe computer gekocht in 2020 al, voornaamste drijfveer was ook omdat ik niet aan een PS5 kon komen.
Het verbaast mij totaal niet dat Macs het zo goed doen, aangezien ze nu een erg goede prijs/prestatie-verhouding hebben, tov Wintel-machines. Voor zakelijk gebruik zijn ze redelijk geschikt, zolang het puur voor office-gebruik is. Voor de creatieve beroepen is het sowieso een betere keuze, dan Wintel-systemen.
Dit verbaast mij niets. Apple doet een aantal dingen gewoon heel goed. Die nieuwe M1 Macbooks zijn stille monsters en hebben een geweldige prijs/kwaliteit verhouding (het instapmodel Air met name). Bovendien schrijf je er relatief weinig op af. Een paar jaar oude Windows laptop is geen cent meer waard, terwijl je voor oude Apple apparatuur vaak nog een flinke duit kan vangen. Ze gaan bovendien ook lang mee en ze spelen in op de behoeftes van de minder tech-savvie gebruiker.

Omdat mijn partner om dit moment in between jobs is en tot volgende maand geen laptop van het werk heeft, maar er wel af en toe een nodig heeft, heb ik voor haar mijn oude Macbook Air uit 2012 of 2013 onder het stof weggetrokken. Een bijna 10 jaar oud apparaat dus. Niet alleen verbaasde ik mij over de prestaties en de accuduur van het apparaat, maar ook dat ze er vanaf dag één gewoon op heeft kunnen werken zonder mij ook maar een vraag te hoeven stellen. Ze heeft nooit eerder met MacOS gewerkt en ze heeft echt 0 interesse in tech.

Zelf heb ik afgelopen jaar een Surface laptop gekocht en ik ben er niet vreselijk blij mee. De prestaties zijn oké, maar het ding loopt om de haverklap te loeien alsof het elk moment kan opstijgen. Ik ben vanwege de vreselijke software die ik noodgedwongen moet gebruiken in de uitoefening van mijn beroep gebonden aan Windows. Met een beetje geluk is dat ergens begin dit jaar verleden tijd en ga ik serieus overwegen om weer een Macbook aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door meestertje op 22 juli 2024 23:24]

Tja als je altijd al een Apple wou maar tegen de prijs aanhinkte, heb je nu kunnen sparen.
En al het geld dat je gespaard hebt, ben je nu toch weer kwijt aan prijssteigingen t.g.v. de inflatie..
Ja als je er 2 jaar voor moet sparen wel.
Plus Apple heeft nu voor €999 een MacBook Air M1 die weer helemaal bij de tijd is. Eerst had je voor dat geld een oude MacBook Air met te weinig opslag en gigantische schermranden, het laatste Intel model MacBook Air met problematisch toetsenbord, ook te weinig opslag en slechts 1 USB-C aansluiting was al duurder.
Met de komst vd. M1 Macs is het zeer betaalbaar geworden; sterker nog tov. vergelijkbare Wintel-machines zijn ze goedkoper.
Als je met MacOS overweg kan dan is het zeker een goede keuze. Maar toch zou ik persoonlijk niet willen ruilen. Ik kon er niet aan wennen maar gelukkig hoefde ik er slechts 3 maanden mee te werken.
Zelf een PC in elkaar sleutelen, is dat nog wel van deze tijd?

Een OEM heeft een grotere inkoopkracht, dus een nieuwe pc voor de zelfde specs is daar goedkoper dan dat je zelf je onderdelen in moet komen.
Zelf een PC in elkaar sleutelen, is dat nog wel van deze tijd?
En dat vraag je op deze website? :D
Zelf een PC in elkaar sleutelen, is dat nog wel van deze tijd?

Een OEM heeft een grotere inkoopkracht, dus een nieuwe pc voor de zelfde specs is daar goedkoper dan dat je zelf je onderdelen in moet komen.
Als je een standaard systeem wilt hebben, heb je helemaal gelijk, maar eh, dit is tweakers.net, sommige mensen hier (waaronder ik mezelf ook reken) hebben specifieke eisen waardoor je eigenlijk niet anders kan dan zelf een systeem samenstellen.
Zelf een PC in elkaar sleutelen, is dat nog wel van deze tijd?
Nee, is het niet. Maar het is een hobby voor veel mensen, standaard onderdelen in standaard "bovendelen" steken. Zoals anderen iedere weekeinde aan hun VW Golf sleutelen.
Een belangrijk deel van de bevrediging daarbij is het Ikea Effect
Persoonlijk heb ik daar nooit wat in gezien, mijn iMac werkt gewoon snel en stil direct uit de doos, maaaar ik heb de 8GB geheugen vervangen door 128GB en dat is natuurlijk veel beter, want ik heb het zelf gedaan.
Zelf een PC in elkaar sleutelen, is dat nog wel van deze tijd?
Voor sommigen wel. Maar de meeste mensen die ik om me heen zie hebben laptops en geen desktop pc. Het zelfde voor kantoren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.