Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google Stadia krijgt meer dan honderd nieuwe games dit jaar

Er verschijnen volgens Google dit jaar meer dan honderd nieuwe games in de Stadia Store. In een blog noemt Google een aantal games die in de komende maanden verschijnen. Daar zitten geen grote nieuwe titels bij.

Op 23 februari verschijnen Shantae: Half-Genie Hero Ultimate Edition en Shantae: Risky's Revenge - Director's Cut op Stadia. Op 2 maart volgt It came from space and ate our brains, gevolgd door FIFA 21 op 17 maart, Kaze and the Wild Masks op 26 maart en Judgment op 23 april. Verder noemt Google de komst van Killer Queen Black, Street Power Football en Hellpoint. FIFA 21 en Judgment zijn de grootste titels, maar dat die games naar Stadia zouden komen, was eerder al bekendgemaakt.

Door nadruk te leggen op de komende games lijkt Google aan te willen geven dat de streamingdienst nog volop in leven is. Begin deze maand maakte het bedrijf bekend dat het stopt met het zelf ontwikkelen van games voor Stadia. De Stadia Games & Entertainment-vestigingen die daarvoor waren opgezet, worden gesloten. Google gaf toen al aan dat Stadia blijft bestaan als platform voor games van andere ontwikkelaars en uitgevers.

Volgens Google zijn de genoemde games slechts een voorbeeld van de ruim honderd games die dit jaar aan de Stadia Store toegevoegd worden. Het merendeel van de komende titels is echter nog niet bekend. Wel is al duidelijk dat er verschillende nieuwe Ubisoft-games naar Stadia komen. Dat gaat onder andere om Far Cry 6, Riders Republic en Hello Engineer.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-02-2021 • 10:33

117 Linkedin

Lees meer

Reacties (117)

Wijzig sortering
Om even dit bericht in een ander daglicht te stellen:

nieuws: Google voegt dit jaar meer dan 120 games toe aan Stadia

Voor 2020 beloofde ze 120 games toe te voegen. En dat is een doel dat ze toen niet hebben gehaald, ze zijn gestrand op 102 games. In januari en februari samen hebben ze maar 10 games toegevoegd, dus ze lopen nu ook al achter op hun doelstelling hier.

En dit is natuurlijk miezerig in verhouden met Xbox en PlayStation welke jaarlijks, consistent, 350+ games toevoegen aan hun catalogus, en in tegenstelling tot Stadia zijn deze vaak nieuwe games ipv oude games die nog naar die platformen moesten komen.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 15 februari 2021 11:11]

Tja, 2020 is ook niet het makkelijkste jaar gebleken om beloftes na te komen. Genoeg studio's die spellen hebben uitgesteld. Kijk bijvoorbeeld eens naar de line-up van de PS5, waarvan een aantal spellen nog niet zijn uitgebracht. Van een uitgesproken intentie om 120 spellen uit te brengen, en dan 102 te realiseren vind ik zelf zo slecht nog niet dan.
Toch is Stadia (op de Nintendo Switch na, scheelde zo'n 6 games) het current gen platform geweest met de meeste games binnen een jaar na de release :p

[Reactie gewijzigd door SvenBo op 15 februari 2021 11:28]

Nee hoor, zowel Xbox series als PS5 hebben honderden, zo niet duizend plus games. Dat die games niet allemaal nieuw zijn of alleen voor dat platform maakt niet uit, dat is bij stadia ook niet zo.
Deze telling ging uit van games specifiek gemaakt/geport voor het platform, en dus geen backward-compatible consoles.
Ja maar waarom zou je zo tellen? Dat heeft dus helemaal niks te maken met wat de werkelijke keuze aan games is voor een consument op dat platform.
Zeker waar! Ik denk alleen niet dat je op deze manier ooit op een cijfer uitkomt waarbij de langer bestaande platformen lager uitkomen, tenzij ze die backwards compatibility eruit halen. Op die manier maakt het gegeven "in het eerste jaar na de release" ook niet meer uit voor je statistiek, aangezien het eerder uitgegeven games betreft.
Als je daar een eerlijke vergelijking in wil maken dan moet je misschien alleen games tellen die ook echt voor het eerst uitkomen en niet al een jaar of nog langer op andere platformen beschikbaar zijn. Want de cijfers voor stadia zijn ook kunstmatig hoog juist omdat er oudere games op gezet zijn.
Oké, in dat geval is Linux-gaming ook booming, want dan tel ik gewoon het aantal games mee dat via Wine of Proton draait als het toch niet uitmaakt...
Als dat goed draait, waarom niet? Hoewel ik om te zeggen of iets 'booming' is eerder naar het aantal gebruikers zou kijken.
Mee eens - ik gebruikte het woord "booming" verkeerd. Maar je snapt wat ik bedoel ;)
Als consument koop je toch een next gen console voor nieuwe games? Leuk dat de PS5 1000 games heeft, maar als ik die alle 1000 al op m'n PS4 kon spelen..
Ik begrijp wel wat @Finraziel bedoelt hierin. Is het echt een groot verschil of er oude meuk geport wordt of dat je oude meuk dmv BC kan spelen? Uiteindelijk gaat het erom hoeveel je games je te spelen hebt op een bepaald platform en daarmee hadden de PS5 en XSX op dag 1 al een gigantisch catalogus. Een groot deel daarvan kon zelfs in een of andere boost/enhanced mode gespeeld worden.
Gaan we nu in 2020, een jaar waarin veel bedrijven, waaronder ook developers en uitgevers hun activiteiten ernstig en moesten passen vanwege de pandemie, klagen over 102 in plaats van 120 games? 18 games minder? Zelfs in een normaal jaar valt er wel het een en ander af waar je geen controle over hebt.

Dat is geen ander daglicht, dat is juist een compliment voor het vrijwel geheel halen van je belofte.
Ik denk dat wanneer dit de enige belofte die Stadia niet waargemaakt heeft zou zijn niemand daarover zou vallen. Echter bij Stadia is het de zoveelste in een reeks van beloftes die niet of pas veel later zijn waargemaakt. Daarnaast vind ik 15% off-target best veel, al zijn er uiteraard verzachtende omstandigheden aan te voeren m.b.t. de pandemie.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 15 februari 2021 14:10]

Dat is misschien wel zo, maar ook van deze nieuwe belofte raak ik persoonlijk niet echt onder de indruk. Vooral niet als de games die ze nu noemen voornamelijk vrij onbekende titels zijn.
Vergeet niet dat de Stadia nog jong is vergeleken met de namen Playstation en Xbox. Veel ontwikkelaars twijfelen nog over hoe goed de Stadia bij het publiek geaccepteerd wordt en of Google dus de stekker er niet uit trekt. Hoe meer games (ook onbekende games) er zijn hoe meer vertrouwen de mensen krijgen/interessanter het is voor mensen en dus wat meer vertrouwen geeft aan andere ontwikkelaars. Daardoor zal de aantal games per jaar natuurlijk langzaam stijgen.
Je hebt een punt betreft het feit dat 100 niet heel indrukwekkend is. Het is echter ook niet heel slecht.

Maar je andere opmerking over onbekende titels, besef dat Google zelden zelf grote games aankondigt voor Stadia. Dat laten ze over aan de uitgevers.
Maar je andere opmerking over onbekende titels, besef dat Google zelden zelf grote games aankondigt voor Stadia. Dat laten ze over aan de uitgevers.
Dat klopt, daar hebben ze immers zelfs de stekker laatst uitgetrokken, Google was echter zelf wel van plan om grote games te gaan lanceren, en dan juist games speciaal ontwikkeld voor Stadia als platform, dus met specifiek op Stadia gerichte controls en features. Juist het feit dat ze dat soort ambitieuze plannen nu cancellen geeft mij te denken, daar het er toch op wijst dat Google mogelijk wat vertrouwen mist in Stadia en de toekomst.

Mogelijk dat het in de toekomst allemaal los zal lopen, ik vind echter de wijze waarop Google eigenlijk al sinds kort na release bezig is met Stadia niet blaken van vertrouwen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 15 februari 2021 14:17]

Als je die 18 games er af haalt brengen ze geewoon per jaar 100 games uit en dat is weinig.
Ik speel met moeite 1 spel per jaar... niet voor iedereen is 100 weinig :-)
Ik vind 100 best veel. Had eigenlijk verwacht dat ze maar 25 titels per jaar zouden uitbrengen, dus 100 vind ik boven verwachting al.
Wat hadden ze verwacht? Dat goeie games maken te doen was in een jaar ofzo als je net begin?

Voelt als te snel opgegeven helaas. Een game die optimaal gebruik maakt van hun eigen datacenter waar Stadia op draait had zeker potentie denk ik zo, waar andere games niet specifiek voor deze manier van leveren worden gemaakt zou het wellicht onderscheidend kunnen zijn. Ook in mogelijkheden dat zo'n spel zou kunnen bieden waar het volledig gebruik maakt van een datacenter omgeving.

Stadia in zijn huidige staat heeft nog steeds wel potentieel denk, maar wellicht had het groter or sneller groot kunnen worden met hun eigen studio. Nu blijft de doelgroep een stuk beperkter.

[Reactie gewijzigd door NLatuny op 15 februari 2021 10:49]

Ja, ik heb helaas het gevoel dat alles wat met Stadia te maken heeft zo half assed gedaan wordt door google. Het is echt hun race om te verliezen in de cloud omgeving, ze hebben op het moment met ruime marge de beste infra ervoor. Helaas ook de slechtste marketing/store/pipeline... Erg jammer dat ze het moeilijke wel goed krijgen en het "makkelijke" niet. Ik vermoed dat Stadia op een gegeven moment versneden wordt en aangeboden als een ander product.
Noem eens een product van Google dat niet 'half-assed' is? De producten zijn voldoende voor sommige doelgroepen, maar ze zijn grotendeels beperkt/gelimiteerd en niet echt bepaald compleet uitgewerkt. Hoe kom je er eigenlijk bij dat Google de beste infra heeft voor cloud gaming? Ik zie niet direct voordelen in hun implementatie ten opzichte van de hardware/infra bij hun concurrenten. Als het over cloud in het algemeen gaat, lopen ze ook hopeloos achter op MS en Amazon.
Noem eens een product van Google dat niet 'half-assed' is?
Gmail
Google calendar
YouTube
Android
Chromebook
Chrome browser
En de zoekmachine :*)
Google Docs
Google Sheets
Google Slides
Google Parenting App (of hoe dat ding ook maar heet)
Youtube kids
Worksuite
Adwords
Adsense

Vast nog wel meer te verzinnen
Nog eentje waar het halve internet op draait en die niemand kent:
Google fonts.
https://fonts.google.com/
Die zoekmachine is inderdaad iets wat veel mensen lijkenbte vergeten. Het is hetgeen waar we Google van kennen. Ondanks dat Google veel projecten de nek heeft omgedraaid, is de zoekmachine gewoon een dagelijks gebruik geworden.
Als ik de streaming kwaliteit van Stadia vergelijk dan streamt Stadia toch een stuk beter dan Ms en Geforce. Dus op streaming vlak hebben ze volgens mij wel een voorsprong. Ik heb The Division 2 en Cyberpunk op Stadia en ik moet zeggen dat de input lag en streaming kwaliteit uitstekend is.

Maar als ik kijk naar de games die erop komen, dan is het aanbod inderdaad mager. Bijna geen enkel spel waarvan ik denk dat ik het zou willen spelen. Ook bvb de Pro-games zijn niet echt de moeite. Meestal gewoon wat indie games van de kwaliteit waarvan Epic ze wekelijks weggeeft. In feite zijn de gratis games bij epic nog een stuk beter dan de games waar je bij Stadia nog een abonnement moet nemen.
Zelf speel ik cyperbunk op geforce now, ook daar ben ik zeer tevreden over,
Toch best leuke aanbiedingen geweest laatste tijd. Zelfs RDR2, Borderlands 3, Assasins Creed Odyssey en Ghost Recon: Breakpoint gehaald.

Toch vrij aardige games en voor mij voor maanden zo niet een jaar spelplezier :) Streaming kwaliteit is zeer goed te noemen.

Ik had er een hard hoofd in, werkelijk nog nooit een Google product gehad, maar moet zeggen dat ik toch redelijk onder de indruk was van het gemak en de kwaliteit.
Ik speel cyberpunk via geforce now en ben bijzonder onder de indruk. Alles op ultra met hoogste raytracing instellingen (motion blur wel uitgeschakeld want dat haat ik), zonder problemen... Xcloud heb ik overigens ook niet echt klachten over, maar die levert inderdaad wat beeldkwaliteit in (ten gunste overigens van input lag voor mijn gevoel). Zelfs bij lokaal vanaf xbox streamen vind ik die kwaliteit niet echt je van het.
poeh, moeilijk. Na jaren IOS gebruikt te hebben naast Android kan ik gerust zeggen dat hun mobiele OS wel de beste is op de markt. Daarnaast is hun mailoplossing ook erg goed, ken ook eigenlijk geen betere searchengine. Ohja, ik ken ook geen enkel alternatief dat beter is dan youtube. En ik tik dit uiteraard op chrome....Voor de rest gebruik ik eigenlijk niet heel veel van googles applicaties.

Kwa beste infra voor cloud gaming; na de 3 "grote" gebruikt te hebben staat Stadia er kwa gebruik er met kop en schouders bovenuit kwa responsiveness, ease of use en hoe makkelijk het te gebruiken is. Nu geef ik eerlijk toe dat ik amazon's oplossing nog niet heb geprobeerd. Ja, of dat aan google's infra ligt weet ik eigenlijk niet, het enige wat ik weet dat als consument zijnde wanneer ik kijk naar "wat speelt het meeste als lokaal" ik eigenlijk bij stadia terecht kom en niet xcloud of gforce. Daarom vind ik het ook jammer dat hun store zo crisis is, en waarom is er niet gewoon een pipeline naar buiten gecommuniceerd, waarom moeten we (en erger nog, dev's die voor stadia bezig zijn) naar alles gokken wat er komen gaat?
Vergeet niet de Google Assistent, Google Maps(& Earth + Street View), Pixel telefoons zijn solid. Stadia is ook een solide service. Dat het nog in de kinderschoenen staat is logisch. Maar ik kan lekker op de bank achteroverleunen en goedkoop een spel spelen. Naast mijn ps4 perfect..
Nee, ze willen niet concurreren met de game studio's, eigen games ontwikkelen was puur zorgen voor kennis en ervaring, alsmede andere begeleiden met hun titels beschikbaar maken voor het platform.
Google doet net zoiets met telefoons, ja ze hebben de Pixels, maar dat concurreert niet echt met een Samsung of Xiaomi, is puur als development platform waar ze op mikken, en beperkt beschikbaar.
Ja dat vind ik juist jammer. Ze moeten niet perse concurreren, maar juist een nieuw soort game ontwikkelen. Is niet makkelijk (dat snap ik), maar juist een game dat bepaalde dingen kan vanwege het feit dat die volledig is gemaakt voor een datacenter omgeving. Kan niks direct bedenken, maar goed. Hoe dan ook het is wat het is :)
Ze moeten niet perse concurreren, maar juist een nieuw soort game ontwikkelen.
Elke game is een concurrent van een andere game, ook een "nieuw soort game".
Elke euro en/of speeluur kan de consument maar één keer besteden.
Grappig, ik kan juist heel veel bedenken vanuit dat perspectief.

Je kan echt complete multi-player werelden maken die 100% consistent en real-time zijn omdat je de user niet meer de hele wereld laat uitrekenen, maar hem enkel een view geeft over wat hij kan zien.
Het data-center rekent dan de wereld uit.

Met dit principe kan je vanuit Multi-player en VR echt gigantisch mooie dingen doen, jij kan bijv iets achter een boom neerleggen en dan een week later tegen iemand zeggen dat hij het achter die boom kan ophalen.
Zoals MMO's nu al een langere tijd doen ;)
Heb je daar toevallig een voorbeeld van? Want afaik ondersteunt geen enkele momenteel het scenario wat ik net beschrijf, puur omdat de items slechts enkele uren bewaard worden op de server / clients en daarna weg zijn.
Mwa, waarom je eigen studio behouden als je toch genoeg 3rd parties hebt die op jouw platform willen uitbrengen. De grote engines ondersteunen inmiddels toch Stadia, dus als je bv met de UnrealEngine werkt kost het weinig moeite om je spel ook draaiende te krijgen op Stadia, voordeel is zelfs dat het daar makkelijker op draaiende te krijgen is dan op een doorsnee PC, want Stadia is maar 1 platform met 1 configuratie en niet zoals PC met ontelbare configuraties en daarmee dus ook veel technische problemen.

Ik verwacht dat de reden om de stekker uit de studio's te trekken puur was omdat de voortgang niet ging zoals gewenst en er inmiddels genoeg 3rd parties zijn om mensen naar het platform te trekken. Beter is om dan het geld rechtstreeks in het onderhoud/verbetering van het platform te steken, dan die 100den miljoenen te steken in een studio om 1 a 2 spellen voor dat platform te maken, waarbij die dus ook amper echt meer mensen zullen trekken om die kosten er uit te halen.
Met andere woorden, er komen weinig grote titels meer uit voor Stadia. Lekkere post Google :)
De voorbeelden zijn inderdaad niet de sterkste, maar het gaat dan ook slechts om een fractie van die 100 games. Ubisoft brengt grote games naar het platform. EA is daar ook mee begonnen. 2K brengt games. Het is alleen een kwestie van tijd voordat meer grote titels komen. Bovendien spreekt met van ruim 100 games, waardoor het aantal mogelijk nog een stukje hoger komt te liggen door games die nu nog niet bevestigd zijn, maar waar achter de schermen wel drug over onderhandeld wordt.

Uiteindelijk kijkt Google ook naar de wensen vanuit de community waardoor het ook niet uitgesloten is dat games als Hogwarts Legacy naar Stadia komen, ook al is die game nu enkel voor de andere platformen bevestigd.

Maar ik ben het wel met je eens: wat betreft communicatie en promotie kan het allemaal stukken beter.
Echter als er iets boeiends en mainstream uit zou komen, zoals bijvoorbeeld Fifa, dan zou je dat dus nu aankondigen.
FIFA is al aangekondigd en komt binnenkort beschikbaar.
Ik denk dat het belangrijkste is dat ze nu de engine voor Fifa goed geport hebben, dan zouden volgende releases toch makkelijker moeten zijn
@Atilim bedoelt natuurlijk dat als er nog meer grote mainstream titels zouden uitkomen dat ze dat ook zoals Fifa nu, al hadden aangekondigd.

Hij geeft hier Fifa als voorbeeld omdat Fifa in het artikel wordt aangekondigd.

[Reactie gewijzigd door er0mess op 15 februari 2021 11:22]

Klopt, als je als Google kan kiezen tussen mass effect bijvoorbeeld en een random indie 2D platformer om mensen naar jouw platform aan te trekken dan is zo'n keuze snel gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Atilim op 15 februari 2021 12:50]

Als je praat over 1 main game en 1 indie game wel ja. Maar de orijs van bijvoorbeeld Mass effect zoals je noemt kunnen ze misschien wel 20 indie games van nemen. Dan wordt de keuze toch wel moeilijker. 1 game biedt weinig variatie. 20 games dan klinkt het alsof ze druk bezig zijn met de groei.
That's like your opinion man.
De voorbeelden zijn inderdaad niet de sterkste, maar het gaat dan ook slechts om een fractie van die 100 games.
Maar ik reageer hierop.
Dit zijn de 'beste' titels die Google op Stadia gaat uitbrengen, en er is blijkbaar maar één titel die beroemd genoeg is met genoeg mainstream appeal om op deze lijstje te komen.
Nou dit zijn de titels die in de zeer nabije toekomst uitkomen. Er staat niks over de rest van het jaar behalve 'meer dan honderd'
Fifa staat letterlijk in die post aangekondigd :p
Net nadruk op "zoals"
Het gaat ook om dat Google buiten FIFA dus verder geen bijzondere spellen aankondigt :P .
Fifa komt 17 maart staat in het bericht van Google
Met andere woorden, er komen weinig grote titels meer uit voor Stadia. Lekkere post Google :)
Tja, dat krijg je als je als vuil met je ontwikkelaars omgaat: nieuws: Ontwikkelaar Terraria annuleert Stadia-versie na afsluiting Google-ac...
Zie dus ook dat de afhankelijkheid van een enkele partij in de supply chain een slecht idee is voor alle betrokken partijen (leveranciers en afnemers). Zeker moet men met de diensten van Google opletten, want die verdwijnen nog wel eens.
Het staat een beetje raar verwoord in het artikel, aangezien in de blog post staat dat enkel een deel van de 100+ games bekend gemaakt zijn. Tussen die 'sample' van komende maanden zitten geen grote, nieuwe games.

[Reactie gewijzigd door SvenBo op 15 februari 2021 11:23]

Niet perse. Google doet zelf namelijk niet de aankondigingen voor grote titels. Dat doen de uitgevers zelf.
Nouja, het is niet alsof er op de console heel veel grote titels per jaar uitkomen, die zijn ook op 2 handen te tellen.
Fijn! Ik heb sinds kort Stadia in afwachting van een PS5 en ik moet zeggen dat het me prima bevalt. Ik speel nu Cyberpunk via Stadia en zowel de performance als de graphics zijn top. Ik heb wel alles bekabeld, en een gbit glasverbinding, dus dat zal wel een hoop schelen. Mocht ik nog geen PS5 kunnen krijgen dan wordt Farcry 6 de volgende aankoop. Overigens vind ik het niet echt bezitten van de titels persoonlijk geen probleem. Ik geniet van een game en zie het als een uitgave aan vermaak, net als een avondje kroeg.
En dat niet bezitten van de titels vind ik weldegelijk een groot probleem. Google kennende willen ze nog wel eens stoppen of een project een stille dood laten sterven. Als die games nou een tientje zouden kosten, prima geen probleem. Maar we hebben het hier over A+++ titiels waar je gewoon de volle mep voor mag neertellen.

Wat dat betreft doet Geforce Now het beter, gewoon je eigen libraries en dus altijd de beschikking over je games. Mocht ik mn laptop upgraden dan kan ik bijvoorbeeld cyberpunk ook gewoon weer lokaal spelen en ben ik niet afhankelijk van een internet verbinding.
Als je je 200 dagen game plezier in een A++++ game hebt zitten, en je bent door naar de volgende... dan valt de pijn dat je de game kwijt raakt ook wel mee.
Ik denk niet dat deze discussie veel anders is dan elke digital purchase die je kan/moet doen.
Xbox of PS zelfde verhaal, alleen vertrouwen we daar nu meer op dat die over x jaren er nog wel zullen zijn. Maar echte garanties heb je daar ook niet.
Netflix,Spotify allemaal groot geworden zonder ook maar iets te 'kopen' anders dan het recht zolang je de dienst hebt en de dienst bestaat. Schade is alleen klein genoeg, want als die verwdijnen, stap je wel over naar een andere provider.
De games die je af hebt zijn dan echt wel een acceptabele loss.
Ik heb ook nog een kast vol diskettes (45+ voor Betrayel at Krondor) en game cd-roms die het alleen op dubbel speed drives doen, of andere redenen waarom ze niet meer te spelen zijn.
Verlies is niet ongewoon, en het zijn juist de digitale kopers die ervoor zorgen dat Steam weer vol staat met oude PC games die op de CD het al een tijdje niet meer deden.
Als je je 200 dagen game plezier in een A++++ game hebt zitten, en je bent door naar de volgende... dan valt de pijn dat je de game kwijt raakt ook wel mee.
Oh, dus daarom eisen zoveel gamers backward compatibility bij Sony en Microsoft? :P
M.a.w. er is een behoorlijke markt van gamers die hun 'gouwe ouwe' games van console generatie op console generatie mee willen nemen. Sony en Microsoft maken er zelfs een selling point van voor hun consoles.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 15 februari 2021 13:42]

het is ook zeker een plus, ik ben er zelf ook blij mee als het kan. maar het is ook geen drama als het niet kan
Ik vind het geen onredelijke vraag. Er zijn immers nog genoeg mensen die Skyrim of Fallout 3/New Vegas spelen. Dat zijn games die allemaal inmiddels 10-12 jaar oud zijn.

Het is waar dat het voor veel games niet uitmaakt, maar dat weet je vantevoren niet. Als ik maar moet accepteren dat er een risico bestaat dat m'n game onspeelbaar is over 1-2 jaar omdat Google het wel best vindt zo, dan koop ik 'm liever op PC of console.

Technisch gezien loop je hetzelfde risico bij Steam, maar het verschil zit 'm denk ik meer in de keuze van mijn kant om te stoppen met betalen, tegenover de keus van Google om de stekker eruit te trekken.
Technisch gezien loop je hetzelfde risico bij Steam
Je loopt inderdaad het risico dat Steam er ooit mee stopt, maar ik denk niet dat het hetzelfde risico is. Google staat er toch wel om bekend dat ze vaak de stekker uit projecten/producten trekken, terwijl Steam toch al ruim 15 jaar bestaat. Het risico dat ze stoppen lijkt me dus toch een stuk kleiner dan bij Google.
Het is waar dat het voor veel games niet uitmaakt, maar dat weet je vantevoren niet. Als ik maar moet accepteren dat er een risico bestaat dat m'n game onspeelbaar is over 1-2 jaar omdat Google het wel best vindt zo, dan koop ik 'm liever op PC of console.
Absoluut mee eens. Veel games speel ik maar 1 keer op het moment dat ik ze koop, maar af en toe heb ik toch in eens zin om een game te spelen die ik al een paar jaar niet gespeeld heb. Het zou vervelend zijn als ik daar dan niet meer bij kan en dus opnieuw moet kopen (als dat nog kan).
Er mist wel meer, maar ik vermaak me steeds beter met de Pro games selectie. Into the breach, ook weer zo'n juweeltje die ik anders nooit had gespeeld omdat al mijn tijd in megagrote AAA games ging zitten.
Into the breach is echt wel een goeie game, maar als Stadia pro game is dit toch niet echt de moeite. Is een spel dat bijna geen eisen stelt aan een pc (Intel HD 3000). Dus voordeel van streaming valt hierdoor weg. Dit loopt ook gewoon lokaal op mijn 5 jaar oude laptop.

Is ook geen echte dure game staat momenteel op steam in sale van 7,5eur. En deze werd ook al is gratis weggegeven op Epic games.
Ja, het is zeker waar dat dit spel ook op een gemiddelde laptop draait. Maar dat betekend niet dat het op Stadia geen voordeel geeft.

- Geen updates of downloads. Altijd direct spelen.
- Eenvoudig op zowel je laptop, TV als Tablet en smartphone spelen en schakelen tussen deze apparaten.
- Je laptop wordt minder warm en/of maakt minder herrie (veel comfortabeler!). en je kunt ook langer met de accu doen.

Of dit voor jou argumenten zijn kan ik natuurlijk niet beoordelen. Op Stadia spelen heeft ook mogelijke nadelen (bv wanneer je een databundel hebt). Maar voor mij zijn dit zeker wel voldoende argumenten om Stadia boven b.v. Steam te verkiezen.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 15 februari 2021 13:33]

Je hebt wel gelijk dat Stadia op bepaalde punten nog een voordeel kan hebben, maar het is veel kleiner bij zo een game.

Geen updates, ok maar een update van into the breach is geen gigabite groot. Dus die update is zo uitgevoerd.

Ik ben wel bij dat het op stadia staat. Maar om echt indruk te maken heeft Google meer games zoals cyberpunk nodig. Bij zo een veeleisende games heeft stadia pas echt een meerwaarde.
Zou wellicht om deze reden ook de redelijk onverwachte port van Kingdom Hearts zijn gemaakt? De games lijken me namelijk vrijwel alleen speelbaar met controller.
Nu kunnen PC gamers ook genieten van het prachtige, volledig logische verhaal :+
Ik mis Resident Evil, een spel zoals Horizon en Ratchet. B spellen zijn leuk om in een 'steam sale' mee te pakken en daar helft niet van te spelen.

Ook betere crossplatform support is belangrijk. Stadia kan in mijn ogen echt perfect langs een PS, Xbox of pc bestaan. Maar niet zonder crossplatform.
Cross Platform ligt vooral aan de game ontwikkelaars. Stadia/Google houdt dit niet tegen.
Cross Platform ligt vooral aan de game ontwikkelaars.
Nee, ook aan de platformhouders, die houden toch echt controle over die mogelijkheid.
Sony is daar al een paar keer in het verleden in het nieuws gekomen over blokkeren van cross play.
nieuws: Sony-ceo: er is geen Fortnite-crossplay omdat PS4 de beste 'ervaring'...
nieuws: Microsoft reageert op uitleg Sony over niet toestaan crossplay Rocket...
nieuws: Blizzard onderhandelt met Sony en Microsoft over crossplay in Overwatch
nieuws: Bethesda lijkt Sony onder druk te zetten met eis voor crossplay bij k...
etc.
Dit lag aan de platformhouders. Tegenwoordig heeft elk platform zijn crossplatform API (of hoe het ook heet) aan elke ontwikkelaar vrij gesteld. Dus het klopt gewoon dat Stadia/Google dit niet tegenhoudt.

Destiny krijgt bijvoorbeeld dit jaar nog crossplatform voor iedereen (incl Stadia).
Dit lag aan de platformhouders. Tegenwoordig heeft elk platform zijn crossplatform API (of hoe het ook heet) aan elke ontwikkelaar vrij gesteld.
De controle daarover ligt nog steeds bij de platformhouders, want ze kunnen de service per spel vrijgeven en intrekken. .
Tja, Google Stadia en communicatie 8)7
Op zich goed dat er weer een langere termijn visie lijkt te zijn met uitrol van meerdere games, maar zit zelf als actieve Stadia gebruiker niet zo extreem te wachten op alleen maar indie games. Soms zit er een goede game tussen, maar niet iets waar ik naar uitkijk ofzo.
Zolang de triple AAA games gewoon blijven komen (de Ubisoft games, games als RDR2 en in september fifa 22) blijft Stadia relevant voor me.
Na een jaar stadia pro lid ben ik toch maar overgestapt op de ps5, net even wat betrouwbaarder, minder latency en vooral betere games. Meer in 4k en 60fps.

Het lange wachten op features van stadia zelf heeft ook niet geholpen. zo het duurde lang voor 4k op chrome browser kon en
Een draadloos controller gebruiken op alles behalve een chromecast ultra, en de chat functies.

De aanbiedingen en gratis games elke maand waren dan wel weer top, maar het aanbod bleef mager.

Daarnaast als je samen met iemand een spel wou spelen was er bijna nooit crossplay met pc of consoles, een erg gemis in borderlands 3 bijvoorbeeld. En het idee om op een nieuw platform weer games opnieuw te kopen kwam niet zo goed over. En veelal de angst van alles streamen en latency zorgde ervoor dat veel vrienden het niet probeerde.

[Reactie gewijzigd door Skadrow op 15 februari 2021 10:50]

In maart of april loopt de timed-exlusive voor Final Fantasy VII Remake af. Aangezien er al meerdere Square-Enix games op Stadia staan hoop ik dat FFVIIr zsm ook naar Stadia komt!