Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Stadia op Chromecast Ultra krijgt mogelijk betere support 3rd-party-controllers

Google gaat het straks mogelijk makkelijker maken om met third-party controllers op Stadia te spelen met de Chromecast Ultra. Nu kan dat ook al met 'Tandem Mode', maar het bezit van een Stadia-controller is daarbij nog verplicht.

In de bestaande Tandem Mode kunnen spelers die op Stadia gamen op de Chromecast Ultra hun third-party-controller via usb aansluiten op hun Stadia-controller. Hoewel je de Stadia-controller daarbij niet direct gebruikt voor de bediening, is hij nog wel vereist.

9to5Google heeft in versie 3.15 van de Android-app verwijzingen gevonden naar een nieuwe bridge mode waarin je je telefoon kan zetten. Daarin kan ook je telefoon dienen als de controller, met de knoppen zichtbaar op het touchscreen. In het verlengde daarvan is het echter ook mogelijk om een third-party-controller aan te sluiten op de telefoon, waarvan de input vervolgens naar Stadia gaat. Het is nog niet duidelijk of de controller via usb-kabel met de telefoon verbonden moet worden of dat een bluetooth-verbinding ook volstaat.

Verwijzingen naar de functies zitten in een nu verkrijgbare versie van de app, maar de functie werkt nog niet. Naast deze feature wordt ook gesproken over Stadia-volume regelen met je telefoon, integratie met Google Contacts om medespelers makkelijker te vinden en een sneltoets voor het activeren van de screen reader, die tekst opleest voor slechtzienden.

Google Stadia is nog niet beschikbaar voor de nieuwste versie van de Chromecast, uitgerust met Google TV. Het is wel mogelijk om de .apk over te zetten naar de nieuwe Chromecast en die daar te installeren. 9to5Google vond in april al wel verwijzingen naar Google TV-ondersteuning in de Stadia-app.

Beeld: Google Stadia via 9to5Google

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

09-05-2021 • 10:58

116 Linkedin

Reacties (116)

Wijzig sortering
Stadia is voor mij by far de beste cloud service. Werkt heerlijk stabiel. Ben 30+, heb een druk leven en een gezin; dan ga je niet meer uren spenderen op een tacky Game PC, maar wil je zo snel mogelijk, zonder gedoe, af en toe een uurtje kunnen spelen.

Speel aardig wat verschillende games en heb een flinke library geclaimd inmiddels. Ik heb een prima verbinding en ervaar simpelweg geen lag en het gemakzucht van Stadia is voor mij persoonlijk echt “nextgen”. Speel op zowel m’n TV’s, m’n MacMini en iPad. Alles opstarten is secondenwerk. In mijn situatie is dat een ongeëvenaarde experience die ervoor zorgt dat ik vaker kan gamen dan anders mogelijk had geweest.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 9 mei 2021 16:52]

idem hier!
Wel weer gestopt met pro, omdat ik echt maar 1 of 2 uur per maand speel.
Cyber Punk gekocht wegens zeer goeie deal, maar ik speel het niet... En de 2de controller gebruik ik nu eigenlijk ook niet.
Mijn oudste zoon is bijna 4 jaar, en voor hem is het toch nog iets te moeilijk :-) Echte kindvriendelijke spelletjes (iets zoals Mario kart) mis ik wel.
Nu, ik speel al een jaar lang Lara Croft, gekocht met die 10 euro korting die je kreeg tijdens een deal. Kan wel nog paar jaar verder, want zit nog maar aan 30%
Er zijn ook veel deals te vinden om 3 maand gratis pro te hebben. Echter kan je zo een deal maar 1 keer gebruiken per account.
De echte kinderspellen mis ik ook nog op de stadia. Hopen dat hier ook in de toekomst verandering in komt.
Precies dit! Hier ook 30+ met kinderen met beperkte tijd. Gewoon aanzetten en gaan!
Ik kan mij helemaal vinden in jou situatie en jou verhaal.
Voor mij is de stadia ook een uitkomst, naast het drukke reguliere leven. de oude game pc die stof staat te happen zal ook niet meer vernieuwd gaan worden.
Bij mij speelt hetzelfde als bij @Dannydekr . Het begint in mijn geval al dat mijn vriendin er minder van gecharmeerd is als er weer een extra apparaat bij komt in de woonkamer. Daarnaast heb je de kinderen die er dan aan gaan zitten. En het belangrijkste is nog wel vrije tijd. Dat begint pas als de kinderen op bed liggen en het huis is opgeruimd. Dan ga ik niet nog uren zitten gamen. Een stadia-oplossing is dan ideaal. Alleen een controller pakken en gaan.

Dit was iig wel wat ik mijzelf voorschotelde als reden om stadia te nemen. In de praktijk gebruik ik het alsnog vrijwel nooit, omdat het game-aanbod mij helaas minder aanspreekt.
Zit als -net- 40er met exact dezelfde situatie. Apart :)

Heb net everspace gevonden. Dat leent zich goed om even een 45m of uurtje te pakken. Bij veel games gaat dat niet echt.

Heb cyberpunk ook maar daar kom ik door tijdsgebrek echt niet 'in'.

[Reactie gewijzigd door RielN op 9 mei 2021 20:02]

Check ook even Journey to the Salvage Planet. Dat spel kun je ook heerlijk ‘eventjes’ tussendoor spelen
Doom Eternal kan ik je zeker aanraden als je af en toe een uurtje wilt knallen!
Daar ben ik ondertussen al flink gevorderd.

Misschien wat offtopic... Maar met een controller spelen kan ik niet maar dat is veel smoother dan de muis. De muis in Chrome is erg schokkerig. Geen lag maar gewoon niet smooth. Iemand een idee?
Je kunt je punt ook gewoon 1x maken in dit topic :)
Waarom noem je mensen die Stadia prettig vinden een 'kudde'? Jij bent hier het fanatiekste voor je XB.

(Ik moest opzoeken wat een XB kon zijn en ik ben zelfs die doelgroep die niet weet hoe een Xbox eruit ziet!)
Ik hoef geen console te kopen.

Scheelt me geld van de console die ik sporadisch gebruik en die verouderd na een paar jaar, en daarbij stel ik minder hoge eisen aan de gamekwaliteit, die voor mijn leken maatstaven prima is.

Stadia speel je gratis in je browser. Ik mijn geval speel ik met veel plezier Doom Eternal op mijn Chromebook. Daar hoef ik echt alleen maar de game voor te kopen.

[Reactie gewijzigd door RielN op 10 mei 2021 19:51]

Alleen Doom voor 59,99 geloof ik.
Ik weet niet waar je heen wil. Ik speel op ChromeOS en betaal alleen voor de game. Mis ik iets?
Dat kun je dan toch zeggen ik vraag naar wat voor hardware en software je koopt en gebruikt en ik ging van stadia hardware uit omdat dit een stadia topic is dus nogmaals wat voor hardware gebruik jij en wat heeft het gekost dan kan dat vergeleken worden met Consoles.

Want daar hebben wij een discussie over de onkosten van stadia vs Consoles en als jij andere hardware gebruikt dan Chromecast + stadia controller prima maar dat kost ook geld.
De Chromebook heb ik al voor werk en privé in huis. Kost een euro of 350 denk ik maar daar doe ik meer mee dan alleen gamen.

Net Everspace nog even gespeeld op mijn mobiel.

[Reactie gewijzigd door RielN op 11 mei 2021 20:50]

Ah ok en sorry je had het gisteren al gezegd over een browser maar toen aangepast terwijl ik aan het reageren was of ik heb er overheen gelezen.. gebeurt wel vaker bij mij..

Maar een Console kun je ook voor meer dan alleen gamen gebruiken en ik heb een Series S deze heeft in plaats van 300€ een 280€ gekost via een bol.co retour deal dus voor mij is Console hardware een 70€ goedkoper dan jouw Stadia setup.

Qua software heb ik dit jaar al iets van 150€ uitgegeven maar heb daar iets van 5 a 6 spellen voor terug gekregen maar dezen waren met tussen de 50% en 75% korting en zijn tussen de 1 en 4 jaar oud dus.. niet echt te vergelijken met 1 nieuw spel van 60€

Totaal verschillende speel smaken maar veel plezier met Doom en hopelijk komt er nog een vervolg op Stadia en anders ben je welkom op XBOX ;)
Ja, maar zelfs tweedehands ben je dus toch snel 400 euro kwijt. Stadia kost niks, wil je met controller spelen? Dan kost het vooralsnog een starters Kit, die bijv. Nu te combineren is met resident evil 8 gratis erbij.

Ik kan 60 euro nog wel verantwoorden thuis, maar 400 euro, een zwart lelijk kastje, een rijtje game cd's e.d.? Nee, niet echt, en voor mezelf ook niet want ik speel soms weken of maanden niet.
Ik heb nooit gezegd dat een Chromecast en controller gratis is. Ik zei 60 euro, nu incl gratis RE:8. En ik vind het er erg mooi uit zien, heb de demo al ff gespeeld. En dat startte binnen 30 seconden. Geen downloads, niks.

En cd's, het voordeel is idd dat je 2e hands games kunt kopen om de prijs te drukken, maar, op dvd is dat uiteraard.

Maar goed, jij bent blijkbaar niet de doelgroep, prima toch?
Je hebt geen Chromecast nodig, enkel als je op je TV wilt spelen. Je kunt gewoon vanuit je PC of Tablet spelen en kunt elke controller gebruiken die je wilt.
Je kunt je PlayStation of Xbox controller ook koppelen aan je tablet, pc of telefoon. Of gebruik elke andere willekeurige bluetooth controller.
Kijk, jij bent blijkbaar geen fan. Niet je games, graphics niet de max. Prima. Koop lekker de nieuwste Xbox, zo heb je mensen daarvoor, net als voor de switch, is ook een ander soort publiek.
Denk dat veel mensen dit te veel gedoe gaan vinden.

Diverse android tv devices missen intussen nog ondersteuning (waaronder hun nieuwste device 'Chromecast met Google tv'.). Erg benieuwd wat daarbij zo ingewikkeld is.
Ik vind t wel handig idee dat als iemand langskomt en ik met een kabeltje de oude PS4 controller aan m'n eigen telefoon kan koppelen en zo snel een potje local multiplayer kan spelen zonder meteen meerdere stadia controllers te moeten aanschaffen. Vroeger (lees: pre corona) speelden we op de PS4 nog wel eens met 4 man FIFA, dat is nu makkelijker te realiseren.
Krijg je dan niet gigantische delays met je controllers als het eerst via de telefoon naar de chromecast moet?

[Reactie gewijzigd door kameleon20 op 9 mei 2021 11:10]

Kan me niet voorstellen dat het van telefoon naar chromecast gaat. Waarschijnlijk heeft de telefoon dan direct verbindingen met de cloud.
De stadia controller heeft ook geen verbinding met de chromecast maar gaat inderdaad direct naar de cloud, dat zal hier ook zo zijn lijkt me.
dat denk ik inderdaad ook. Zo werkt het met de controller in ieder geval
Het voordeel van de huidige Stadia controller is dat deze een eigen wifi verbinding heeft. Hierdoor zijn de delays naar de servers van Google lager dan als het eerst met bluetooth met de telefoon of Chromecast moet verbinden. Ik speel sinds de launch van Cyberpunk op Stadia, ik vind het echt een geweldig platform!
Geen last van delays? Ik heb Hitman 3 geprobeerd op stadia via m'n laptop, maar was bij vlagen onspeelbaar door lag. Kan natuurlijk aan wifi verbinding en gebruikte hardware liggen.
Speel ook via chromecast en geen delay met watchdogs legion. Met de xbox controller en android app wel eens gehad. Gebruik nu de razer kishi met stadia. Dan heb je ook minder input lag.
Als je verbinding goed genoeg is, zal Hitman heel goed speelbaar moeten zijn. Zelf heb ik een erg consistente ervaring dus als het bij jou "bij vlagen onspeelbaar" is, zou het inderdaad aan je wifi kunnen liggen. Je zou voor de gein eens een bekabelde verbinding kunnen proberen.

Als je bandbreedte beperkt is (zeg 50mbit/s) gaat Stadia ook even haperen als iemand anders op hetzelfde netwerk een 4K Netflix aanslingert, maar dat is vrij logisch.
Ik had op Stadia eerst ook veel last van lag als ik op m'n laptop speelde. Op aanraden van Tweakers in de Stadiathread op het forum deze extension geïnstalleerd en VP9 als codec geforceerd en dat was een wereld van verschil. Cyberpunk was toen prima speelbaar.
Mijn lag was na een complete vervanging van cat 5 utp naar cat6 6a ftp kabels geminimaliseerd. En zelfs dan is er nog wel een merkbaar verschil tussen wifi en de kabel gebruiken. Hoewel wifi toen wel veel stabieler was dan eerder en de klachten van mijn significant other waren ook weg :).

[Reactie gewijzigd door teusink op 9 mei 2021 11:57]

Had je daarvoor zelf gemaakte kabel? Ik heb er nog niet aan gedacht om dat te upgraden eigenlijk, dat zou best wel eens uit kunnen maken
Er is inderdaad wel sprake van aansluitpunten in de muur, maar had ook gewoon last van interferentie. En ze waren oud, voor zover dat wat uitmaakt.

Ik heb er in ieder geval veel plezier van :)
Wel eens gehoord van interferentie wat opgelost wordt met ftp kabels? Kennelijk niet, getuige je opmerking...

En met Cloud-gaming gaat het niet alleen om latency, maar ook packet-loss. Dat was te hoog bij mij.

[Reactie gewijzigd door teusink op 9 mei 2021 17:23]

Wat een onzin post zeg. Heb je zelf wel eens met Stadia gespeeld? Hier heel goede ervaringen, local & online co-op, alles zonder lag.
Stadia is erg afhankelijk van een goede verbinding, maar dan werkt het ook uitstekend!
Idd. Gebruik het hier ook, merkbaar vindt ik het niet. Voelt niet anders dan op een PS5. Oke competitieve games zal je niet moeten spelen als elke ms telt.
Jep, er is lag, net zoals overigens elke draadloze controller heeft, of hij merkbaar is? Dat is een tweede. Veruit de meeste stadia gebruikers hebben er geen last van, logisch want anders gebruik je t niet. Voor degenen die er wel last van hebben zijn er de bekende alternatieven, prima toch?
Met lag wordt over het algemeen bedoeld een merkbare vertraging. De stadia controller heeft een directe link met de server.

Maar los van het lag issue, vind ik dit persoonlijk te veel gedoe. Ik gebruik mijn mobiel liever niet. Wat dat betreft werkt stadia veel beter op android tv.
Het gaat hier dan ook over merkbare lag. In theorie verhoogt elke stap erbij je input lag, maar als deze toegenomen lag klein genoeg is dat de gebruiker het niet opmerkt, dan is er geen probleem. Daarnaast zijn er natuurlijk ook verschillend use cases: een uurtje casual Cyberpunk spelen vs competitief CSGO. De toegenomen lag kan in het ene geval niet zo erg zijn, en in het andere geval dramatisch.

Jij hebt het over objectief meetbare lag, maar dat is uiteindelijk niet wat telt. Niemand zal ontkennen dat als je een input lag objectief zal meten dat het bij cloudgaming hoger zal zijn. Maar is de input lag voldoende hoger dat een gebruiker er last van heeft?

Dat is natuurlijk de subjectieve ervaring, en dat is het hetgene dat telt voor gamers. Ik snap je argument ook niet helemaal. Er werd hier al verschillende keren gezegd "ik merk niets van grotere input lag", dan steek jij een uitleg af over hoe netwerken werken. Dat is toch volledige naast de kwestie?

Als er toegenomen lag is, maar niemand merkt het op, heb je dan een goede kritiek op Stadia?

Ik heb in ieder nog nergens een reactie gelezen van iemand die stadia serieus geprobeerd heeft en gestopt is omdat de input lag te groot zou zijn. De meeste Stadia gebruikers zeggen dat cloud gaming een aangename ervaring is.
Precies dit. En niet alleen "in theorie" hoor, élke tussenliggende stap tussen de beweging van je vingers op de controller tot aan het beeld dat je ziet veranderen op je scherm voegt lag toe. Of het merkbaar is? Misschien (als ik Youtube en diverse fora mag geloven). Of het stórend is? Dat is subjectief natuurlijk maar ik zou gillend gek worden bij multiplayer games. Voor singleplayer games zal het vast wel goed (genoeg) zijn..
Als je het al zou merken natuurlijk.
Het is inderdaad wel zo dat een slecht intern netwerk thuis naar voren komt als je Stadia speelt. Een prima argument om daar iets aan te doen.
Je hebt moeite met de realiteit merk ik. De Chromecast is niet verbonden met de controller. De snelheid van je provider naar Google is in Nederland geen probleem. Google heeft genoeg frames voor je klaar staan.

En firewalling?? Misschien dat je een brakke firewall config hebt, maar dat doe je zelf. De meeste mensen doen iets met NAT, maar IPv6 werkt ook en dan zul je tussen je huis en de server geen firewall vinden.

Hier de ervaringen van mensen die het wel snappen:

reviews: Google Stadia een jaar later - De features, de gebruikers en het alt... ik.
Ik heb geen idee of de firewalling van Google per definitie brakkig is, maar élke firewall en router voegt lag toe, ik weet niet of je ooit wel eens iets met internet hebt gedaan verder, maar élke tussenstap kost tijd om te verwerken, en al is het maar 1 milliseconde, het stapelt wel lekker op als je een game probeert te spelen.

De vraag is natuurlijk of je het écht merkt, maar zeker competitief zou ik nogal ruk vinden op die manier..
Ik zeg dus... Geen firewall bij Google voor het Stadia cluster
Och lieve jongen, maak jezelf nou niet belachelijk. Hier is een artikel voor je, het is in begrijpelijk Engels geschreven, maar ik citeer het ook voor je:
"No Firewalls, No Problem for Google | Threatpost"
On Tuesday at RSA Conference, Google shared the seven-year journey of its internal BeyondCorp rollout where it affirms trust based on what it knows about its users and devices connecting to its networks. And all of this is done at the expense—or lack thereof—of firewalls and traditional network security gear.
Klik hier als je uitleg wil waarom Google geen firewall gebruikt

Je zou ook nog over BeyondProd kunnen lezen https://cloud.google.com/...native-security-at-google
Of de echte deel dive:
https://cloud.google.com/security/beyondprod/

Maar waar het op neer komt is dat je niet weet waar je het over hebt. Je snapt niet hoe Stadia werkt. Je weet niet waar in het netwerk de latency zit en hoe Google de latency laag houdt. Het is jammer, maar je bent een drammer zonder kennis van zaken.
Nou ja, ik lees het net, maar één internet journalist op een games website (uit de States, een land met notoir slecht internet) is niet echt een betrouwbare bron.
Je mag ook zelf zoeken naar “Google stadia lag issues” hoor. YouTube staat ook vol met voorbeelden, en metingen vanuit de States, Europa en overal waar Stadia beschikbaar is…..
Nee hoor, de controller staat direct in verbinding de servers van Google.
En wat blijkt, dat werkt prima in de praktijk. Niet tevreden erover? Gewoon bij je pc, PlayStation of Xbox blijven.
Gebruik het nou eerst maar eens voordat je er al een mening over hebt. Alles wijst erop dat je het niet eens geprobeerd hebt. :z
Ah ok, dat is dan toch weer een voordeel ipv bijvoorbeeld een console, waarbij de controller eerst naar de console moet verbinden en dan naar de router, ipv direct. Alles heeft zijn Voor- en nadeel, maar de keren dat ik stadia eens geprobeerd heb, werkt het exact even goed als met mijn eigen console :)

Uiteraard moet je de chromecast via een kabel verbinden, ander ga je het waarschijnlijk wél merken.
Nee want net als de controller staat de app direct in verbinding met de data centra van Google net als je chromecast. Het gaat niet via je telefoon naar de chromecast maar via je telefoon naar de data centra en het beeld komt van dat centrum. Evenveel (of even weinig) delay als dat het nu is.
De controller verbinding ook niet met de CCU, alleen met het internet. Idem dus voor de telefoon.
Dit gaat om 3rd party controller support voor CCU via je smartphone. Dat kon al via tandem mode via een Stadia controller. En op Pc/laptop/smartphone kon je al lang met 3rd party controllers spelen.

Via een smartphone geeft echter wel meer mogelijkheden (en je hebt geen Stadia controller nodig) want later zou je op die manier wellicht ook met m/kb kunnen spelen op de CCU.
Toevallig ook in de bol gezien welk aandeel of crypto het goed gaat doen? Thanks vast voor de tip! (PS ik beloof met een deel van de winst ook een ps of xbone the halen...)
Er is geen glazenbol voor nodig om te zien dat Stadia dood is want het heeft nog nooit geleefd of kun jij een platform wat nu al 2 jaar bestaat met 2 miljoen gebruikers een levend platform noemen ? daarnaast wat geven die 2 miljoen uit ?

Daarbij zonder eigen games ben je afhankelijk van anderen en Stadia heeft maar 200+ spellen terwijl er duizenden spellen beschikbaar zijn dus hoeveel vertrouwen hebben uitgevers in Stadia ?

Daarbij nog eens dat Google zelf hun Studio's gesloten heeft en er 150 man weg zijn en nu volgen er nog meer uit eigen belang waaronder hoofdleden tot Vicepresident dus je kunt met zekerheid wel zeggen dat Google zelf en de spelers en de uitgevers allemaal geen vertrouwen in het platform hebben.

Waar zijn nu de cijfers van Stadia qua investeringskosten, onderhoudskosten, verkoop per speler en hoeveel spelers daadwerkelijk kopen, aantal premium gebruikers, percentages wat Stadia per € krijgt, etc. ik kan daar weinig over vinden.
3rd party controllers hebben altijd gewerkt, zelfs via de ccu, maar in dat laatste geval ​moest je m linken aan je eigen controller. Zo kun je bv wel een elite controller gebruiken oid. Deze feature wordt dus verder uitgebouwd, dat is juist hoopgevend want het betekent dat er geïnvesteerd wordt in features.
Ach, al dat 'mijn dienst is beter dan de jouwe' interesseert me echt niks. Ik speel heerlijk via stadia zonder problemen en ben als casual gamer meer dan tevreden. Graphics zien er prima uit, stadia positioneert zich momenteel tussen current en next gen in, prima voor mij.
Ik heb ook jarenlang met een pc gegamed waar de high settings t niet op deden, ook daar prima mee vermaakt. Verschil is dat ik goedkoper uit ben, maar net zoveel plezier heb met gamen.
Sorry, maar met al deze aannames die je als feiten poneert ben je echt niet op de hoogte van de huidige situatie. Ik hap een keer: Ik speel FIFA, cyberpunk en Hitman momenteel, allemaal beter qua graphics dan op de PS4, waar ik ze ook op gezien en gespeeld heb. Laadtijden daarnaast ook beter. Vergelijk ik t met andere maat met PS5 verliest Stadia duidelijk.
Nergens staat dat Stadia goedkopere games zou hebben, maar als je de sales in de gaten houdt is t ook weer niet extreem. Nka2k voor 3 euro, AC Odyssey voor 15 euro, FIFA voor 30 euro. Je moet t maar te duur vinden.
Maar jij bent meer tevreden met een andere console: prima, allebei gelukkig!

[Reactie gewijzigd door Ht87 op 9 mei 2021 18:21]

https://9to5google.com/20...ames-resolution-fan-site/

Het probleem met graphics is dat Stadia lang niet alles op 4K/60fps draait. Dat lukt je lokaal - mits je game dat support - misschien wel. Tenminste, als je zélf geïnvesteerd hebt in de relevante hardware natuurlijk.

Het is een goedkopere manier om te gamen. Maar je bent nooit ergens “eigenaar” van en volledig afhankelijk van de grillen van Google die, wees eerlijk, soms ook wel ogenschijnlijk random projecten weer stopt..
Ja dat klopt, met hoge instapprijs zou ik t risico niet nemen, nu ben ik blij dat ik t wel gedaan heb.
Overigens zeer weinig betaalde diensten van google zijn gecanceld. Maar ik denk dat Google in de toekomst zijn technologie gaat verhuren/verkopen aan uitgevers: 'Hitman 5, powered by stadia', dus dat stadia een manier is voor een uitgever om laagdrempelig de game uit te brengen. Ik denk dat dat best een reëel toekomstbeeld is. (Niet voor de hardcore gamers, maar voor families, casual gamers etc die t er niet voor over hebben om een grote aanschaf te doen of slechts af en toe gamen).

[Reactie gewijzigd door Ht87 op 9 mei 2021 19:32]

Hoeveel Xboxes en TV's moet ik kopen als ik zowel beneden, in de slaapkamer, in bad, op zolder, in de auto, in de tuin als in een vakantiehuisje hetzelfde spel wil spelen? Oja, zonder down time bij switchen van locatie. Dat is waar ik het nu voor gebruik namelijk.
Natuurlijk waarom ook niet de Maan erbij want jij schets situaties waarvoor een handheld beter geschikt is terwijl wij het over consoles hebben :+ maar goed xCloud is in Beta en zal ergens in dit jaar of volgend jaar op de markt komen dan hoef jij alleen nog maar een controller te kopen.

Zo verkopen Stadia gebruikers het ook die gaan er van uit dat iedereen al een controller of muis + toetsenbord in huis hebben en een Chromecast ultra hebben of een geschikte smartphone of tablet of PC want Stadia is maar op beperkt aantal devices beschikbaar.
Op de maan, erg gevat natuurlijk. Maar de genoemde locaties zijn locaties waar ik het persoonlijk op gebruik. Er is geen handheld die op kan tegen de grafische prestaties van Stadia (high res oled scherm van een telefoon loopt ook mijlenver voor op een Switchscherm). Ik gebruik Stadia in sommige gevallen dan ook in handheld met Razer Kishi. Maar op merendeel van de genoemde locaties staat al een TV. Daar hoef je dan alleen een built-in Chromecast, externe Chromecast reeds in te hebben (of in te pluggen) en je hebt een superieure ervaring t.o.v. handheld. Veel laagdrempeliger dan om een dock van je switch mee te sleuren, te voeden en te verbinden (laat staan een console als een Xbox).

Ik snap dat u erg fan bent van Microsoft's game divisie (ik geef je geen ongelijk). Toch bent u niet heel erg op hoogte. XCloud werkt niet native op TV's. Uiteraard zijn er omwegen, maar dit is verre van gebruiksvriendelijk. Ik snap dat dit ooit allemaal wordt toegevoegd, maar dat is een invalide argument. Maximale streaming kwaliteit is bovendien nog geen 4k. Deze functionaliteit werkt al sinds launch van Stadia. Verder werkt de officiële Stadia app ook op alle "niet-supported" android devices. Op mijn Poco staat: "apparaat is nog niet officieel ondersteunt, klik hier om toch verder te gaan", om vervolgens een goede ervaring te hebben.
die gaan er van uit dat iedereen al een controller of muis + toetsenbord in huis hebben en een Chromecast ultra hebben of een geschikte smartphone of tablet of PC
Voeg daar ook nog een laptop en third-party controller aan toe (zie artikel). Iedereen is natuurlijk wat veel, maar wat denk je zelf? Ik kan niemand in mijn omgeving bedenken die niet een potentieel werkende setup heeft (80 plussers included).

[Reactie gewijzigd door BL3ND3D op 12 mei 2021 11:41]

Kan niet wachten als de nieuwe edge volledige is uitgerold op de xbox. Mooi daar stadia op spelen.
Mooi, nu nog een muis-toetsenbordsetje vinden die kan dienen als input device voor Stadia/Chromecast Ultra en ik kan op een voor mij mij vertrouwde manier casual gamen.
Mooie ontwikkeling. Niet elk spel zal zich natuurlijk lenen voor besturing via telefoon, maar adventures met een niet te hoog tempo moeten prima te doen zijn.
Ben vooral benieuwd of je zo player 2 of 3 enzovoort makkelijk kan toevoegen. Ideaal als je vrienden hun ps of Xbox controllers meenemen. Dan kun je laagdrempelig FIFA etc spelen.
Ben op zich zeer te spreken over Stadia. Heb een Nintendo pro controller die bekabeld goed werkt met stadia. Zou fijn zijn als het ook draadloos gaat werken.

Verder vind ik het erg jammer dat de Stadia hardware acceleratie in Chrome/Chromium op Linux niet ondersteund wordt. Terwijl het op een Chromebook welk goed werkt. Ze hebben er waarschijnlijk niet zoveel belang bij het op andere Linux platformen goed te laten werken. Stadia is een van de weinige redenen dat ik Windows nog opstart.
Je moet hiervoor een Chrome plugin installeren; Stadia Enhanced. Deze forceert dat je in 4K kunt spelen met de VP9 codec, ongeacht of die goed wordt ondersteund door je GPU. Zal de kwaliteit aanzienlijk verbeteren!
Bedankt voor de tip. Ik heb Stadia+ en Stadia Enhanced geprobeerd maar beide bieden geen soelaas. Zelfs al staat er 4k in de instellingen word ik vrolijk terug gezet naar wazig en schokkend 1080p beeld. Bij codec geeft hij ook aan codec : software vp9. Draai Ubuntu 21.04 met Chrome 90 en Nvidia 460 drivers :/
Ironisch genoeg wordt Microsoft Edge ook vaak genoemd als goede oplossing (i.c.m. die plugin neem ik aan). Heb weinig verstand van Chromium en Ubuntu, maar zou met Stadia Enhanced eigenlijk wel moeten werken. Misschien de H265 codec proberen met 4K?
Heb vandaag Ubuntu 20.04.2 opnieuw geïnstalleerd met laatste versie Chrome, Chromium (Vaapi patched), de Vaapi driver en ook de Edge Beta versie samen met de plug-ins maar alles geeft hetzelfde resultaat. Geen enkele Chrome variant kan hardwarematig accelereren en communiceren met de Linux drivers. Iemand op internet zei al dat je dit niet kunt winnen. Zelfde geldt voor Archlinux, Mint enz. Het heeft even gewerkt in een bepaalde Chromium variant (78) maar nu is de hardware acceleratie daar compleet in uitgeschakeld.

Misschien kan ik beter een Chromecast Ultra met controller oppikken uit die deal met Resident Evil voor euro 69,95 en dan de Chromecast op de HDMI poort van mijn monitor zetten. Denk dat dat een hoop hoofdpijn scheelt

[Reactie gewijzigd door KaMiKaZe op 10 mei 2021 19:08]

Ik hou het wel bij GeForce now, minder apparaten en dus minder gedoe
Totdat je op de TV wilt spelen...
Dat werkt ook prima
Maar met meer gedoe aperatuur dan Stadia.
GeForce now is net als Stadia een gamestreaming dienst die tegenwoordig beschikbaar is voor alle Android besturingssystemen, je hebt ook toegang tot steam, uplay en andere diensten. Ik heb hem zelf draaien op mijn firestick 4k van amazon icm een Xbox controller. De resolutie is voor non-shield tv apparatuur echter wel beperkt tot full-hd geen 4k dus, maar voor mij is FHD voor mij meer dan voldoende. Het abonnement kost mij bovendien slechts 5e p/m.

[Reactie gewijzigd door choi99 op 12 mei 2021 16:37]