Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

SpaceX slaagt in eerste lancering en landing sideboosters van Falcon Heavy-raket

Dinsdagavond 21.45 uur Nederlandse tijd is de Falcon Heavy van SpaceX met succes gelanceerd vanaf het lanceerplatform op Cape Canaveral. De twee side boosters zijn succesvol geland, maar het is nog onduidelijk of ook de middelste core met succes is geland op het droneschip.

Met een vertraging van ruim twee uur wegens sterke wind hoger in de lucht is de Falcon Heavy-raket succesvol gelanceerd en de Tesla Roadster als payload is onderweg naar een baan om de zon. De twee hergebruikte boosters aan weerszijden van de raket zijn tweeënhalve minuut na de lancering succesvol ontkoppeld en ruim acht minuten na de lancering verticaal en vrijwel geheel gelijktijdig geland op de twee naast elkaar gelegen landingsplatforms op Cape Canaveral.

Het is vooralsnog onduidelijk wat er is gebeurd met de middelste core van de raket. Zo'n drie minuten na de lancering is deze core probleemloos ontkoppeld, waarna er een landing moest plaatsvinden op een droneschip in de Atlantische oceaan. Vlak voor de landing moest plaatsvinden, viel de verbinding weg en waren er geen beelden meer te zien van een eventuele landing. SpaceX heeft tot nu toe niets bekendgemaakt over het lot van de middelste core. In de live video van SpaceX is te horen dat de voiceover zegt dat de middelste core 'verloren is gegaan'.

Tweakers publiceerde in aanloop naar de lancering een achtergrondverhaal over de Falcon Heavy, waarin het verloop van de ontwikkeling en de toepassingen voor de raket aan bod komen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

06-02-2018 • 22:12

287 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (287)

Wijzig sortering
Tesla Roadster als payload is onderweg naar een baan om de zon
Nee, hij zit nu nog in een hoge elliptische baan rond de Aarde. Over enkele uren moet er nog een 'burn' van de 2e trap plaatsvinden die de Tesla werkelijk in een baan rond de zon plaatst. Dit is ook weer een experiment op zich, aangezien het de eerste keer is dat ze zoveel tijd (6 uur) na de lancering nog een burn met de 2e trap uitvoeren. Hiervoor heeft deze 2e trap extra accu's en extra Helium bij zich, maar er kan nog van alles mis gaan (de brandstof kan bevroren raken ofzo). Ook gaat de 2e trap + Tesla nu door de Van Allen belt, waar veel straling is (veel meer dan in Low Earth Orbit of interplanetaire ruimte bijvoorbeeld), dus daar moet de electronica van de 2e trap ook nog tegen kunnen. Nog even fingers crossed dus!

Ik weet niet precies in wat voor orbit hij zit, maar mocht deze burn niet plaatsvinden / mislukken, dan verwacht ik dat de Tesla + 2e trap binnen korte tijd weer in de Atmosfeer van de Aarde terecht komen en opbranden. Het laagste punt van de elliptische orbit is nog zo laag dat er wrijving is, hij iedere omloop iets afremt tot hij neerstort. Misschien zelfs al wel gelijk binnen 1 orbit.

[Reactie gewijzigd door 147126 op 6 februari 2018 23:16]

De planning was dat er pas op de tweede orbit een mars injection burn wordt gestart.
Op dit moment is de orbit:
" TLEs for Tesla now available as object 43205, orbit 180 x 6951 km x 29.0 deg "
https://twitter.com/planet4589/status/961016772391563265
(Dit kan ook opgezocht worden op spacetrack.org)

Elke keer bij het 'raken' van de bovenkant van de atmosfeer komt de apogee iets naar beneden. Het zal heel veel omlopen zijn voordat deze genoeg wordt afgeremd.

Zover ik het begreep van de persconferentie gaf Elon Musk aan dat de batterij 12 uur heeft. Binnen die tijd zal de burn moeten plaatsvinden.
Die derde burn is waarschijnlijk zojuist vanuit California gespot:https://twitter.com/tacticalskyguy/status/961066498964955136
aangezien het de eerste keer is dat ze zoveel tijd (6 uur) na de lancering nog een burn met de 2e trap uitvoeren.
Wat is de reden dat ze hier langer dan anders voor uittrekken? Kan een raket op die manier meer momentum opbouwen?
De tweede trap werd eerst in een hoge elliptische baan (150 bij 6000km) geplaatst en maakte volgens mij 3 omlopen voordat de Earth-escape-burn plaatsvond, iedere omloop kost gewoon tijd. Dat ze eerst 3 omlopen deden zal meerdere redenen hebben:

Er is het Oberth Effect, wat in het kort zegt dat het uitvoeren van een 'burn' of propulsive maneuvre het meest efficient gaat op het laagste punt van een elliptische orbit (de 'Periapsis'). Door het 'omhoogtillen' van de Apoapsis ('hoogste punt van de ellips') tot een Earth escape trajectory te doen op het punt van Periapsis, haal je dus inderdaad de meeste kinetische energie uit je brandstof. Daardoor is het doen van een 'Earth escape' dus efficienter om te doen in meerdere orbits (iedere keer bij Periapsis een 'korte' burn uitvoeren) dan in een keer, en dat komt omdat een raketmotor een bepaald maximum stuwkracht heeft; hij kan niet -alle- brandstof in een keer verstoken, dat kost gewoon tijd, en in die tijd is het punt van Periapsis al weer voorbij waardoor de burn steeds minder efficient wordt.

Ten tweede zou het mogelijk zijn dat ze hebben moeten wachten totdat de Perigee (het punt waar je dus je escape burn wil uitvoeren) op de juiste "ejection angle" ligt om de juiste heliocentrische baan die ze uiteindelijk wilden bereiken te halen

Tenslotte was het gewoon iets wat ze wilden testen: het uithoudingsvermogen van de 2e trap, of het ze lukt om na zoveel tijd nog een burn uit te voeren (brandstof dat niet bevriest oid), of de electronica bestand is om meerdere keren een ritje door de Van Allen belt te overleven, of ze continue telemetry en video kunnen ontvangen, etc. etc. Gewoon een experiment dus.

[Reactie gewijzigd door 147126 op 7 februari 2018 15:08]

Super verhelderend antwoord. Heel erg bedankt!
Als het niet gelukt was dan zou de 2e trap gewoon in de orbit door de Van Allen belt door blijven zweven met Spaceman en de Tesla
De Center Core kon alleen de middelste motor aankrijgen voor de Landing Burn. Dat was niet genoeg om af te remmen.
Er zijn nog geen beelden van, maar Elon zegt dat er wel een blooper reel zal komen.
Alle drie de stages zouden niet weer gebruikt worden.
De twee Side Boosters gaan naar musea.
Bron:
ABC Livestream, Space X News Conference.
https://www.youtube.com/watch?v=KORTP545vAc
De twee Side Boosters gaan naar musea.
Leuk hoor die reusability, maar dan moet je wel een keer stoppen met het vinden van redenen waarom zo'n beetje elke gelande booster het museum in mag. :p

Bedankt voor de link!

https://www.youtube.com/watch?v=KORTP545vAc "KORT"? Niks kort aan; ze zitten nu al twee vier uur te praten en ze lijken nog lang niet klaar te zijn!

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 7 februari 2018 05:07]

deze generatie boosters zijn niet gemaakt om nog een keer gebruikt te worden. block 5 modellen zijn wel gemaakt om vaak opnieuw gebruikt te worden. je gaat dus nog veel meer zwartgeblakerde boosters zien in de toekomst. block 5 modellen zijn bedoelt om even met de hoegdrukspuit het ergste roet eraf te krijgen en dan weer het lanceerplatform op. mogelijk in de nabije toekomst (in elon musk tijd) gaan ze gewoon weer landen op de beugels van het lanceerplatform als het kan qua lading.
De side boosters van deze lancering werden eerder al eens gebruikt voor andere missies. Dus er is wel degelijk sprake van hergebruik.
Hoe kan het dan dat dit de eerste keer is dat ze de sideboosters hebben laten landen terwijl ze deze al eerder hebben gebruikt? Zouden ze dan niet onbruikbaar zijn geworden toen ze weer naar beneden vielen?
De buitenste cores zijn hergebruikte Falcon 9s (van Thaicom 8 en CSRxx, kan zo snel even niet herinneren welke precies) waar niet veel aan veranderd is. Er zitten nu armpjes aan waarmee ze aan de middelste core vastzitten en ze hebben een aerodynamische nose cone waar vroeger de tweede trap zat, maar dat is het wel zo'n beetje.

Oorspronkelijk (jaren geleden, bij de eerste aankondiging) was Elon Musk iets te optimistisch en dacht dat ook de middelste core een standaard (en dus eventueel een hergebruikte) Falcon 9 kon zijn. Dat bleek uiteindelijk compleet onhaalbaar; die moest grotendeels opnieuw ontworpen worden omdat er veel grotere krachten op komen te staan. Daarom was de (verloren gegane) middelste core net nieuw gebouwd.

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 7 februari 2018 14:06]

Bedankt, heldere uitleg!
Het is voor het eerst dat ze als sidebooster gebruikt zijn, deze boosters zijn gewoon dezelfde boosters als die Falcon 9 als eerste trap gebruikt.
Die zijn dus geland net zoals die twee van gisteren, maar dan wel in aparte missies.

Gisteren was een primeur wat betreft een landing van 2 boosters tegelijk.
De titanium grid fins gaan niet naar mee naar een musea in ieder geval.
Er zijn al veel eerder elektrische auto`s de ruimte ingeschoten en deze zijn zelfs gebruikt om op de maan rond te karren. :)
maar die had geen airco, leren bekleding, satnav, enz enz enz :+
Ja, airco, heb je ook écht wat aan ;)

Deze heeft wél een Hitchhiker's Guide to the Galaxy-exemplaar in het handschoenenvakje, aldus Musk. En een handdoek.
Ja, airco, heb je ook écht wat aan ;)
Tesla Roadster als payload is onderweg naar een baan om de zon
Zou toch wel van pas kunnen komen dus ;)
Nouja. Om air te kunnen “conditionen” heb je wel air nodig. In deze omstandigheden heb je meer aan een spiegel.
Precies ! En dat waren Porsche's ... Met 4 motoren en 4 wiel aandrijving.
Konden tevens geen lekke banden rijden :+
als je de tesla wilt zien hebben ze er een nieuwe livestream voor gestart:
https://www.youtube.com/watch?v=aBr2kKAHN6M
Nvm

[Reactie gewijzigd door Fantasma op 6 februari 2018 23:12]

Dat is precies de zelfde link! :P

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 6 februari 2018 23:14]

Zie het fantastische topic op Gathering.Tweakers voor een compleet overzicht met data e.d.
[Event] SpaceX Falcon Heavy maiden flight (di. 6 feb. 21:45)
Klein minpuntje dat de center core verloren is gegaan. Ze zullen wel gaan onderzoeken wat de reden was. Maar totaal gezien een enorm succes voor SpaceX en de ruimtevaart in het algemeen. De Amerikanen hebben de Russen een lesje geleerd dat je wel degelijk veel motoren tegelijkertijd kan gebruiken tijdens een lancering.

Nu is de vraag: wat gaan ze er mee doen? Bij NASA zullen ze wel aan het rekenen zijn wat ze hier mee kunnen lanceren. Ik denk dat er op de commerciële satelliet markt weinig vraag is naar een raket die 60 ton wegende satellieten in een baan om de aarde kan brengen.
Zoals ze op de site van SpaceX al zeggen... je zou (qua massa) een Boeing 737 inclusief passagiers, bemanning, bagage én brandstof ermee de ruimte in kunnen schieten.
En puinruimers. Vraag mij trouwens af hoe ze een liedje in de ruimte willen laten horen, je hoort er niks. Space Oddity van David Bowie.

[Reactie gewijzigd door AndromedaM31 op 7 februari 2018 02:23]

Je hoort ook niks inderdaad, gewoon voor de fun hebben ze hem op play gezet

Trouwens als je de auto aan zou raken zal je het wel kunnen horen

[Reactie gewijzigd door Twanekel op 7 februari 2018 12:21]

Niet als je de inflight magazines mee rekend die nodig zijn om daarmee naar Mars te vliegen.
De Amerikanen hebben de Russen een lesje geleerd dat je wel degelijk veel motoren tegelijkertijd kan gebruiken tijdens een lancering.
Ehm, Soyuz heeft 20 motoren (niet zo gek veel minder dan de 27 van Falcon Heavy)... en de beste staat van dienst van alle raketten ooit gemaakt. Het ging bij de Russen pas mis toen ze 30 motoren onder de N1 schroefden.
Nu is de vraag: wat gaan ze er mee doen? Bij NASA zullen ze wel aan het rekenen zijn wat ze hier mee kunnen lanceren. Ik denk dat er op de commerciële satelliet markt weinig vraag is naar een raket die 60 ton wegende satellieten in een baan om de aarde kan brengen.
Niet alleen NASA, ook het Amerikaanse leger zou hier best wel eens interesse voor kunnen hebben. En SpaceX zelf; ik neem aan dat ze niet gaan wachten totdat BFR klaar is voordat ze de eerste test-ladingen naar Mars sturen. Denk bijvoorbeeld aan een apparaat om brandstof te produceren uit de atmosfeer van Mars; hoe eerder je getest hebt dat dat inderdaad werkt, hoe beter. Daarnaast verwacht ik dat ze zullen willen beginnen met het bouwen van hun eigen versie van het Deep Space Network. Daar is niet zozeer haast bij omdat het misschien niet werkt, maar er is wel haast bij in de zin dat je het hoe dan ook nodig gaat hebben en je kunt er haast mee maken omdat je daarvoor niet op BFR hoeft te wachten. Met andere woorden: de eerste kleine (maar concrete) stapjes zetten op weg naar een kolonie op Mars.
De kans lijkt mij klein want dat soort experimenten kosten (veel) geld en SpaceX verdient niet heel veel aan de lanceringen.

Ze kunnen volgens mij ook beter een soort GPS netwerk rondom Mars bouwen om precisie landingen mogelijk te maken. Liefst op basis van cubesats om het geheel goedkoop te houden.
De kans lijkt mij klein want dat soort experimenten kosten (veel) geld en SpaceX verdient niet heel veel aan de lanceringen.
Het kost een schijntje vergeleken met een vloot BFRs... Ik denk dat je dat soort experimenten en voorbereidingen gewoon moet zien als een noodzakelijke investering die je pas later (met tickets voor BFR) kunt terugverdienen.
Ze kunnen volgens mij ook beter een soort GPS netwerk rondom Mars bouwen om precisie landingen mogelijk te maken. Liefst op basis van cubesats om het geheel goedkoop te houden.
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat is ook een goede ja. Al weet ik niet of je er met cubesats komt; hoe klein kunnen we atoomklokken maken tegenwoordig? Daarnaast is het voordeel van een cubesat (als je er eentje kwijtraakt kun je die makkelijk vervangen) juist een nadeel rond Mars: het duurt nog wel even voordat we op Mars satellieten gaan bouwen en lanceren, dus alles moet vanaf Aarde ingevlogen worden. Dan wil je waarschijnlijk liever een paar grote satellieten die lang meegaan dan een paar kleine waarvan je er af en toe eentje verliest.
De synchroon landing van de twee boosters was een euforisch moment, wat een ongelofelijk beeld!

Weet iemand hoe het zit met de livestreams van de side boosters vlak voor de landing? De streams leken erg veel op elkaar, wat logisch is omdat ze zo dicht bij elkaar vlogen, maar op een gegeven moment leek het alsof er exact dezelfde viezigheid op de lens zat :?

EDIT: Achteraf is het inderdaad overduidelijk dat het ook hetzelfde landingpad is, en het dezelfde camera met een iets ander frame is geweest. Maakt uiteindelijk natuurlijk geen zak uit :-)

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 6 februari 2018 23:03]

Nieuwe Olympische sport: simultaan raket landen :+
Wel jammer dat de onderste 2 beelden van dezelfde falcon komen, volgensmij een foutje van het team die de lifestream draait

[Reactie gewijzigd door Twanekel op 7 februari 2018 12:23]

Inderdaad, zelfde viezigheid en zelfde weerspiegeling en alles leek hetzelfde inderdaad alsof het twee cameras waren op een booster. Ach zal wel niet.
Het was volgens mij 2x dezelfde stream. De correcties waren exact gelijktijdig, en je ziet ze ook naar dezelfde landingsplaats gaan op het laatst. Dat ging niet helemaal lekker dus. Maar verder ultra-cool om te zien.
Ik denk ook dat het twee keer dezelfde stream was. Ook vooral omdat de twee beelden op hetzelfde landing pad af gaan.. Op de beelden vanaf de grond zie je toch echt dat ze op twee losse pads landen, beide in het midden.

Misschien was de camera feed van de andere booster niet beschikbaar en hebben ze daarom maar de feed gedupliceerd. Al leek de ene feed wel iets vertraagd van de andere. Ik kan me ook voorstellen dat het wat verwarrend was om zo veel camera feeds live in elkaar te zetten.

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 6 februari 2018 22:58]

er werd gezegd dat het niet dezelfde feed is,
en roet op dezelfde plekken ed is te verwachten, gezien het allemaal precies ontworpen is om zo te werken,
en er is geen atmosferische invloed om "randomheid" toe te voegen.
en er is geen atmosferische invloed om "randomheid" toe te voegen.
Hoe zie je die?
Deze twee boosters zijn de atmosfeer überhaupt niet uit geweest. er is niets dan atmosferische invloed.....
De boosters gaan erg hoog, in dus practish gezien geen atmosfeer. plus gaan de raletten al snel
Super en later zelfs ultrasoon, daardoor worden de kleine druk variaties practisch irrelevant. Dot omdat de andere krachten zoveel
Sterker zijn, en omdat de schokgolven zich weinig aantrekken van kleine druk variaties. En als er dus een burn gebeurt, de vlam elke keer exact hetzelfde vormt, en daarmee dus ook hetzelfde patroon achterlaat
De 2 beelden kwamen van dezelfde falcon, de landings zones zien er beide verschillend uit.
Lz1 is zwart en lz2 is grijs even simpel uitgelegd.
Waren inderdaad dezelfde beelden. Op het eind zag je namelijk de burn van de andere booster in beeld, en hetzelfde landingpad was in beeld aan beide kanten.
Vond dat ook al opvallend, vooral aangezien de commentators zeiden dat het wel twee aparte streams waren. Maar kijkend naar de beelden van de landing lijkt het toch echt alsof beide beelden op dezelfde pad 'landen'
Lijkt niet, dat gaan ze inderdaad, het is dezelfde videostream, ook al zeiden ze dat het verschillende waren, foutje waarschijnlijk. :)
Daar ging inderdaad iets even niet helemaal lekker.
Buiten dat nog steeds een geweldige launch!
Leek mij ook het geval, want het leek dat ze naar dezelfde pad gingen.
Ja waren dezelfde beelden, ze landen in de stream (volgens het camera beeld) op de witte landingszone, er is 1 witte, en 1 zwarte
Ik heb de live stream herbekeken, en ik weet 100% zeker dat het dezelfde stream is van de twee side boosters. De andere booster is zelfs vlak voor de landing zichtbaar. Het is 100% duidelijk dat beide streams op dezelfde pad landen, de andere side booster kun je zien en landt op de andere pad.
Waarschijnlijk niet bewust maar een foutje in de regie.
Yep, ze hebben ondertussen een update van de streams waarbij ze ook aangeven dat ze nu wel de afzonderlijke streams hebben.

Daarbij kun je ook duidelijk zien dat de twee boosters op de twee verschillende pads landen. Was dus inderdaad kwestie van "oeps, regie foutje".
Ik heb het gezien, erg appart dat ze dat zo doen
Ik geloof er niks van, allemaal trucage, vast in een studio in Hollywood opgenomen... ;)