Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 63, views: 15.103 •

Ontwikkelaar Roberts Space Industries heeft 6,2 miljoen dollar opgehaald voor de ontwikkeling van space sim Star Citizen. De game verbreekt daarmee het record, dat een maand geleden gevestigd werd met de inzameling voor Project Eternity. Roberts blijft geld inzamelen.

De inzameling voor Star Citizin via Kickstarter is afgelopen en het bedrag dat Roberts Space Industries ophaalde, eindigde op 6.238.563 dollar. De game verbreekt daarmee het record dat een maand geleden werd gevestigd door Obsidian, dat via Kickstarter 3,9 miljoen dollar ophaalde voor de ontwikkeling van Project Eternity. Het bedrag dat voor Star Citizen is opgehaald, is het hoogste dat tot nu toe via crowdfunding voor de ontwikkeling van een game is opgehaald. Dat bedrag kwam slechts gedeeltelijk binnen via Kickstarter, de crowdfunding website die Obsidian gebruikte. Het grootste deel van het totaal kwam binnen via de inzameling op de site van Roberts Space Industries. Via Kickstarter kwam 2.134.374 dollar binnen, via de eigen site haalde de studio 4.104.189 dollar op. Het geld werd bijeengebracht door bijna 90.000 donateurs. RSI hoopte minimaal 2 miljoen dollar op te halen.

RSI wil van Star Citizen een open spelwereld maken die gesitueerd is in de ruimte. Het moet een mmog worden die ook offline gespeeld kan worden. Binnen de spelwereld speelt zich een singleplayer-campagne af rond Squadron 42. Chris Roberts, naamgever van de studio en ooit bedenker van het klassiek Wing Commander, wil van dogfights een belangrijk onderdeel maken van het spel. Die kunnen spelers vanuit eerste persoon-perspectief ervaren. De studio wil de game zo maken dat er in coöp gespeeld kan worden. Verder kunnen spelers handel met elkaar drijven. De studio wil de optie inbouwen om mods te maken voor de game, zodat er meer avonturen gemaakt kunnen worden die zich binnen het Star Citizen-universum afspelen.

Video gemaakt voor inzameling Star Citizen

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)

Reacties (63)

I'm a backer! Erg veel zin in deze game, hoewel ik nog even geduld moet hebben tot 2014..

Overigens is crowdfunding niet de enige inkomstenbron voor Star Citizen. Het crowdfunding gedeelte moet 'angel investors' overtuigen ook te investeren waardoor het totaal budget wel wat hoger komt te liggen.
Ik zit te balen kwam er pas achter toen de crowdfunding over was :(. Maar ik denk dat het ook laat zien dat het gewoon kan hun presenatie is gewoon erg goed.
volgens mij kan je gewoon nog funden hoor?
niet meer via kickstarter maar wel via zijn eigen site
Dit "enorme" project heeft steeds maar de helft van het budget van Wing Commander 4 tot dusver(maar daar ging het budget met name in de gage's van de terugkerende acteurs en het filmen met echte decors zitten(De filmscenes van die game zagen(en zien) er ook beter uit dan van de gemiddelde scifi-serie)

Uiteraard backte ik ook, en ik vond het zelfs een reden om starlancer eens uit de mottenballen te halen, die geweldig stabiel loopt op windows7 in multiplayer.
Ligt eraan. Ga je uit van de 6.3miljoen die ze nu hebben of het geld dat de private investers er ook nog eens bovenop doen?
Chris/Cloud Imperium Games heeft ook een aantal investeerders gevonden. Het bedrag dat de investeerders investeren was afhankelijk van het success van de crowd-funding campaign. Op die manier is namelijk meteen te meten hoeveel "draagvlak" er bij de gamers is.

Alpha/Beta is over 12 maanden ("november/december 2013" zei Chris gister op de livestream). Die Alpha/Beta is alleen voor pledgers. De game release duurt nog 20 tot 22 maanden, liet hij gister ook weten. Na de release blijven er nogsteeds onderdelen te koop voor dollars; ships, upgrades, etc. "But nothing that can't be achieved through fair gameplay".

I'm a citizen!
Ik ben benieuwd hoe dit geld gespendeerd zal gaan worden. Het zou zonde zijn als veel geld naar overhead en andere management doeleinden zal gaan (zoals ook bij veel donatiefondsen gebeurd).
Enig idee wanneer de release en/of beta zal zijn?

Wel ode aan het feit dat er zoveel geld opgehaald is middels crowdfunding! Zou vaker moeten gebeuren, als het inderdaad in een goed spel resulteert!
Ze werken heel efficient met kleine teams. Ze hebben zich 30 dagen ingezet om dit geld op te halen en gaan zich nu op het project focussen. Dit is geen goed doel dus vergelijking met donatiefondsen gaat niet zo op lijkt mij.
Het geld dat ze met deze crowdfunding actie hebben binnen gehaald is slechts een deel van het budget.
Deze actie is deels nodig geweest voor de centen, maar belangrijker nog, de Angel Investors (mensen met grote zakken geld :P ) zien zo dat er vetrouwen in het product is en zijn dus gewilliger om die grote zakken geld neer te leggen.

Zie ook het Topic op GoT, staat ontzettend veel info in.
Naast het crowdfunding geld hebben ze nog $15 miljoen binnengehaald bij investeerders (meen ik ergens gelezen te hebben). Op de livestream hadden ze het erover dat ze ook een record gevestigd hebben op gebied van het _aantal_ backers; en dus niet alleen het bedrag op zich.

Het ziet er veebelovend uit, kom maar op met die game! (backer sinds dag 1 :P) Freelancer was meesterlijk indertijd; het spel voelde echt aan als een levend universum vol mensen en groeperingen met elk hun eigen doelen, en een grote, open te ontdekken wereld. Er is nog zelfs nog steeds een actieve modding community voor. Star Citizen wordt in geest en gedachte de opvolger van Freelancer, wat hoge verwachtingen schept mijnerzijds :9~ .

Een linkje naar het forumtopic: [PC] Star Citizen

[Reactie gewijzigd door The Dutch Dude op 20 november 2012 11:51]

Thx voor de link.

Dit lijkt me wel wat en heb me geregistreerd op de site. Nog even wat meer lezen maar denk dat ik ook ga backen als Digital Mercenary en misschien zelfs Digital Bounty Hunter. :)

Wat me behalve de game op zich, erg aanspreekt is:
- PC only
- Publisher overslaan en alle gelden rechtstreeks in de game pompen.

Hopelijk maken ze dat ook waar. :)

Verder is het enige wat me tegenhoudt dat het allemaal wel HEEL erg ambitiieus klinkt.

[Reactie gewijzigd door Help!!!! op 20 november 2012 23:02]

Valt wel mee. Om een universum van dit kaliber op te zetten heb je nodig:
- Engine
- Verhaallijn om alles aan elkaar te knopen (Chris zal dit zelf doen denk ik)
- 3D model artiesten. Niet zo moeilijk om goede te vinden in deze economy, en als ie aan de community vraagt zal ie vast response krijgen uit de modding communities.
- SFX configuratie. Wat moeilijker dan 3D modeling, maar een goede WYSIWYG tool helpt.
- Configuratie van bases en planeten.
- SFX audio (geen stemmen)
- Voice audio. Mogelijk in verschillende talen.
- Text. Mogelijk in verschillende talen.

Je kunt een alpha releasen met een aantal schepen, beperkte base functies en geen voiceovers, en dat kan zeer vlot.
Over 12 maanden zou er een ´dogfighting´ alpha moeten komen.
Gaat dus nog wel even duren :)

Ben zelf ook een backer en heb in ieder geval hoge verwachtingen van dit spel. Die 12 maanden kunnen mij niet snel genoeg gaan :)
Dit spel zou moeten worden wat Freelancer (en voorloper Starlancer) ooit bedoeld was. Ik ben benieuwd hoe moddable dit spel is - Freelancer heeft een stevige modding community achter zich. De mod waar ik zelf in speel (en aan develop), Discovery GC, zal waarschijnlijk op deze nieuwe engine gaan draaien als dit enigzins mogelijk is.
Backer! Een donatie gedaan via de RSI site, omdat die Paypal ondersteund. Dat is ook gelijk de reden waarom ik bijna nooit een project kan ondersteunen ook al zijn ze zo goed. Echt iets waar ze bij kickstarter aan mogen werken is dat Paypal wordt ondersteund.
Een van de redenen waarom dit project zoveel op heeft gehaald is de extensieve communicatie en de energie van Roberts zelf uit omtrent het project.
Binnen de 30 dagen periode dat de crowdfunding heeft plaats gevonden heb ik 44 (!) updates gehad met informatie over welke goals er gehaald zijn, wat ze van plan zijn, kleine teasers met in-game materiaal, artwork, gedachtenspinsels etc.
De wijze waarop de geinteresseerden (de pledgers en backers) bij het project betrokken werden (en straks ook nog worden) heeft er grotendeels voor gezorgd dat er zoveel geld opgehaald is.

En daarnaast: wie wil er nu geen hedendaags vervolg op Freelancer en/of Wing Commander? :D
Ik heb bewust niet deze game gebacked terwijl ik een game als deze graag wil spelen. MMO's hebben nogal de neiging om te exploderen kwa ontwikkelkosten en tijd.. Daarom denk ik niet dat de game er gaat komen of in een speelbare staat.
Alleen is deze game geen MMO, als je het tweakers artikel leest en de website bekijkt wordt er overal gesproken over single player met mogelijkheid tot cop en het draaien van private servers.
Ik heb de video zeker bekeken.. daar werd toch echt gesproken over MMO actige opties zoals het vernoemen van star systems naar de ontdekker ervan. Waarom zou je die optie willen als het single player is? En als je praat over "private servers" dan heb je toch echt over een MMO die prive gehost kan worden.
Heb je Freelancer gespeeld? Het is inprincipe het zelfde concept. Een single player mode of een online variant waar zij de server hosten of mensen zelf servers hosten. Dus ze hebben inprincipe al een keer zo een spel gemaakt echter was er toen geen server gehost door de makers zelf maar moesten spelers het zelf doen. Dus zie niet in waarom door onvoorziene kosten dit opeens zou moeten floppen.

Het is gewoon Freelancer 2.0 met een online persistent world. (iets wat al door player mods gebeurt in Freelancer hedendage)
zoiets heet een multiplayer sandbox game net zoals ARMA 2 waar ook mods voor uit komen waar door het in een totaal andere game verandert.
I heb deze game ook niet gebacked, n van de redenen is dat er nog een hele stevige development cycle aan vast zit van 2+ jaar. Hoe langer de development cycle, hoe groter de risico's, ik heb bij een andere KS waarbij het nog 1,5 jaar zou duren flink op het hoofd gekrapt. Daar komt bij dat de basis game niet bepaald goedkoop was in vergelijking met andere KS projecten, 50-100% duurder dan de andere drie grote KS computer game projecten die ik heb gesteund. De waarde wat ik er voor terug krijg vs. het risico dat ik loop is daardoor een stuk groter dan bij andere projecten. Een andere reden is dat ik afgelopen jaar al een aardige hoeveelheid cash heb gestoken in crowdfunding projecten en ik eigenlijk eerst wel eens een product wil zien voordat ik verder crowdfund.

@Sleepkever:
De website, filmpjes en de kickstarter lijken juist eerder een persistant game (MMO) te promoten met een single player campaign en offline/private server gameplay.

Edit:
@Mirved:
Met $6.2 miljoen en nog $4-$15 miljoen aan private investors ga je echt geen AAA title neerzetten, daar is het budget en het team gewoon te klein voor. Ben het met je eens dat de marketing van Eternity inderdaad niet heel denderend was, maar daar staat wel tegenover dat het Obsidian Entertainment is (ook al zijn hun titels niet altijd even bug vrij), waardoor het vertrouwen veel hoger is. En alpha spelen is alleen beschikbaar bij $40+. Shadowrun, Double Fine, Homestuck en Planetary Annihilation gebruiken bv. niet de Unity Engine.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 20 november 2012 13:37]

Ik vond juist dat deze game meer kon laten zien dan andere games zoals wasteland 2 of Project enfinity (die ik ook gebacked heb). Beide duren ook nog lange tijd en bij deze game kan ik over een jaar al de alpha spelen.

Tevens dat deze kickstarter zoveel geld vraagt is mede omdat ze een triple A titel willen neerzetten. De andere kickstarter games blijven toch een beetje in het indie sfeertje hangen door bijvoorbeeld de unity engine te gebruiken.
Ik deel je bezorgdheid dat Roberts wel heel hoge doelen heeft gezet, maar ik ben er wel zeker van dat er "iets" gaat komen
Het spel gaat namelijk voor iedereen beginnen als militair (wing commander stijl) met een campaign van 50 missies. Voor zover ik het kan volgen dient dit als tutorial, maar kan je vrij snel ontslag nemen (om in de vrije wereld te gaan spelen) of het verhaal afmaken.
Indien de vrije wereld niet lukt, veronderstel ik dat ze dus minstens dit eerste deel kunnen afleveren.

Met Wing Commander, Starlancer, Freespace,... heb ik mij zeer goed vermaakt, een nieuwe Privateer zou fantastisch zijn, maar met het eerste ben ik ook al tevreden.
Je kan eigenlijk direct al "awol" gaan, maar dat lijkt me niet verstandig. Tijdens de tour of duty bouw je ook ingame credits etc op, voor als je "afzwaait".
Ik ben ook een backer. Freelancer was al erg goed en daarmee had Robert niet eens bereikt wat hij allemaal wou.

Als je ook de filmpjes op de site ziet. Zie je al dat ze een goeie basis hebben terwijl het nog pre-alpha is! Door dit filmpje was ik direct verkocht: http://vimeo.com/51125118

Over een jaar komt de Alpha uit open voor de mensen die gesteund hebbben. Dus dan valt de wachttijd nog wel mee.
Grappig, in een grijs verleden (lees Februari 2011) heb ik ooit eens een hele post geschreven op mijn blog over een scifi game dat ik gerealiseerd wilde zien. En nu ineens komt Chris Roberts met dit idee? Hmmm... misschien kan ik hem aanklagen? ;)

Zie hier:
http://foofdude.wordpress...ace-game-creator-persons/
klinkt eerder dat men jou moet aanklagen...

Star Citizen is niets anders dan Privateer 3 dat lang geleden om de een of andere duistere reden werd gecanceld (nu spreek ik wel van rond de eeuwwisseling)
De duistere reden was de val van de space sim; Tegenvallende verkopen van Wing Commander Prophecy, en de concurrenten freespace en de latere x-wing/tie sims waren ook al geen kaskrakers(evenals starlancer, concurrentie uit oud-werknemers). Privateer 2, wat op 1 losse missie en een enkele verwijzing in de handleiding na niets te doen heeft met privateer 1 of de wing commander serie, was ook niet bepaald een succes.

En dan nog het verhaal van de developers zelf http://www.wcnews.com/new...y-then-what-didn-t-happen

[Reactie gewijzigd door Maikel_1976 op 20 november 2012 15:26]

Ik ben altijd een enorme fan geweest van Microsoft's Freelancer. Nu ik zie dat Star Citizen die game gebruikt als een voorbeeld ben ik gelijk verkocht. Ik ga deze game in de gaten houden, want ik zie een goede Space Trader game wel zitten. EVE vind ik net niets te ingewikkeld, terwijl Black Prophecy mij weer iets te simpel overkomt. Als het hier tussenin ligt wordt het ongetwijfeld een geweldige game!
Het is zelfs van dezelfde bedenker. Als je op de site van de game kijkt kun je al best veel info lezen. Dus ook dat er speciale trade schepen zijn en een ingame player run economy.
Chris Roberts is een marketing koning (naast een top dev). Ik heb het project sinds de aankondiging direct gesteund en daar geen spijt van!

Hij heeft het slim aangepakt met zijn stretch goals waardoor er nieuwe en vooral grotere schepen aan het spel toegevoegd worden. (Wie wil er nou niet met een aantal vrienden een schip besturen!)

Ik hoop dat hij de beloftes na kan komen!
Ziet er zeer goed uit, jammer dat ik hem gemist heb op Kickstarter.


Wing Commander was echt geweldig!
Je kan nu nog steeds backen/pledgen via de RSI site. De teller loopt nog gewoon door.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013