'Microsoft moet meer dan helft Vista herschrijven'

Een paar dagen terug benoemde Microsoft Steve Sinofsky tot hoofd van de Windows-divisie, als onderdeel van een eerder aangekondigde reorganisatie. Sinofsky, die eerder de Office-software onder zijn hoede had, zou de ontwikkeling van Windows- en Windows Live-producten gaan stroomlijnen. Naar het zich nu laat aanzien is de benoeming echter een noodgreep geweest en moet Sinofsky proberen om de ontwikkeling van Vista weer op de rails te krijgen. Het onlangs aangekondigde uitstel van de consumenteneditie van het nieuwe besturingssysteem zou symptoom van grote problemen zijn, reden voor de nieuwe topman om een wel heel opmerkelijke maatregel te nemen: zestig procent van Vista zou opnieuw geprogrammeerd moeten worden.

Windows Vista-logo (klein) Hoewel de berichten onbevestigd zijn, zouden onder meer ontwikkelaars van het Xbox-team tijdelijk zijn overgeplaatst om te helpen bij het oplossen van 'talrijke problemen' die met name de Media Center-functionaliteit hebben getroffen. Deze functionaliteit wordt als een van de kernonderdelen van Vista gezien; er zal van het besturingssysteem ook geen aparte Media Center-versie verschijnen, zoals dat bij XP wel het geval was. Het uitstel zou nu al een schadepost van ongeveer een half miljard dollar hebben veroorzaakt, terwijl het nog maar de vraag is of Vista op tijd voor de jaarlijkse Consumer Electronics Show in 2007 gereed zal zijn.

Door René Wichers

Eindredacteur

24-03-2006 • 15:15

213

Submitter: Jeroen Sack

Bron: SmartHouse

Lees meer

Reacties (213)

213
202
105
39
9
59
Wijzig sortering
Zou dit nog gevolgen hebben voor WinXP's SP3? Want die zou nà Vista komen.

Misschien blijft deze datum wel staan, maar het kan ook dat er vanaf dat project, mensen worden overgeplaatsd. :'(
Het kan ook zijn dat ze dit ook naar achter schuiven, zodat ze meer mensen op vista kunnen hebben, ze hebben toch na vista gezegt.
Mocht dit waar zijn, dan is Microsoft begonnen met zijn eigen graf te graven.
Of we hebben straks een Vista met de kwaliteiten van Windows ME.

Of het gaat nog een hele lange weg worden...
Anoniem: 36664 @Qorne24 maart 2006 16:17
MS wil duidelijk met Vista een grote (inhaal)slag maken ten opzichte van de zaken die de meeste tweakers hier nu zien van OS X en Linux. De gewone consument ziet ze nog niet en naar MS zijn mening hoeft dat ook niet meer na Vista.

Daarnaast willen ze van het patch gezeik van Windows XP af, dat kost hun handen vol geld, dus doen ze het deze keer zeer hun best om alles goed te krijgen (Dat zal niet lukken, maar hopelijk wel beter dan met Win XP).

Daarnaast is "herschrijven" een woord dat in heel veel verschillende manieren geinterpreteerd kan worden. Helemaal wanneer het van een manager af komt!

Dus met dat graf zal het wel mee vallen. En wat dan nog als het ietjes langer duurt? Windows XP heeft nog wel een levensduur, zelfs Windows 2000 heeft dat nog.. Alleen wordt het minder en minder aantrekkelijk voor MS om het door te ontwikkelen.. En de concurrenten? Die zijn nog heel ver weg. Migreren naar een ander OS is simpel, alle applicaties werkend krijgen / vervangende gelijkwaardige producten vinden is een traject van vele jaren. De meeste bedrijven hebben dit traject niet ingezet en zullen dat de eerste 5 tot 10 jaar ook zeker nog niet gaan doen.
Klopt MS is een meester in het samenvoegen van de functionaliteiten.
Als je objectief bekijkt is MS Office + exchange, maar ook het OS zelf geniaal.
Daarintegen heeft MS ook veel ontwikkelingen die je regelrecht in de prullenbak kan mikken, ook al was het idee goed zoals de registry en DLL's (of goed gejat ;) )
Windows is over het algemeen goed gesupport, je kan bijna alles doen onder windows.

betreft dat Windows buggy en BSOD's op levert en de favo uitspraak van een support-er is "herinstalleren" of reboot heeft ook zijn redenen.
Maar ja wat wil je met:
- Heel veel progammeurs binnen windows die onderling niet eens weten waar men mee bezig is. Hoeveel man uren worden er wel niet besteed?
- Drivers geschreven intern MS en door fabrikanten.
- software die niet volgens de normering werkt (dus niet voldoet aan MS standaard)
- hardware die zo veel sorten en maten heeft dat voor MS het meeleveren ettelijke GB's zou beteken.

Met een standaard windows CD kan je al heel veel doen zonder extra software te installeren.

Neem linux als tegenhanger die is zo modulair dat het het op alles draait van embedded systemen t/m de meest waanzinnige servers, er is niks flexibeler dan dat. Nadeel is dat er geen 1 goeie oplossing is er zijn er veel meer dan dat.

MS bied 1 oplossing en daarmee moet je het doen waar ook wel wat voor te zeggen valt.

PS no flames intended
MS wil duidelijk met Vista een grote (inhaal)slag maken ten opzichte van de zaken die de meeste tweakers hier nu zien van OS X en Linux. De gewone consument ziet ze nog niet en naar MS zijn mening hoeft dat ook niet meer na Vista.
Ze willen wel, maar ze slagen er blijkbaar niet in. Na al het uitstel en het schrappen van functies komt nu nog meer uitstel. Het is blijkbaar zo erg dat ze een deel (60% zal wel overdreven zijn) moeten overdoen. Ze zijn trouwens al eens helemaal opnieuw moeten beginnen. En ondertussen blijkt in IE 7 (waar eenzelfde upgrade van veiligheid werd beloofd) dezelfde kritieke bug te zitten als in z'n voorganger.

Je mag dan wel de grootste softwareproducent ter wereld zijn, maar dit is echt niet normaal. Er is iets rot bij Microsoft, en als ze daar niks aan doen wordt dat nog eens hun ondergang. Klanten gaan dat niet blijven pikken...
Denk je nou echt dat het ook maar iets uitmaakt voor de desktopmarktverdeling als MS het product een half jaar later uitbrengt? Echt niet hoor. En ze zullen ook echt hun geld wel verdienen als het product eindelijk af is. Voor iedereen moge het duidelijk zijn dat dit de eerste echte nieuwe Windows wordt sinds windows NT. Alles is al opnieuw geschreven en de voorspellingen liegen er niet om. Dit wordt een geweldig besturingssysteem. Ik geloof btw. ook niet dat 60% herschreven wordt. Ze zijn al jaren bezig met Vista. Als ze meer dan de helft opnieuw moeten schrijven, betekent dat ten eerste dat er er jaren mensen hebben liggen slapen en levert dit ze een achterstand op van misschien wel een paar jaar.
Ik vermoed dat de genoemde helft te maken heeft met de code voor het multimediagedeelte, wat zeker niet de helft van het besturingssysteem is.
Je hebt gelijk als je zegt dat ze bij de release weer bakken geld gaan verdienen.
Dat neemt niet weg dat ze flink verliezen op uitstel.
Bekijk het eens over een langere periode.
Elke 3 jaar of elke 6 jaar een nieuw OS.
Dat scheelt 60%. Ervan uitgaande dat veel mensen elke keer overstappen.
MS is heeft heel veel cash. Tig jaarsalarissen v/h programmeer team is ook voor MS een flinke aderlating.
Voor iedereen moge het duidelijk zijn dat dit de eerste echte nieuwe Windows wordt sinds windows NT. Alles is al opnieuw geschreven en de voorspellingen liegen er niet om.
Het wordt nu eens tijd dat die roddel de wereld wordt uitgeholpen. "Alles is opnieuw geschreven" is bullshit. Dat zou gewoonweg veel te veel kosten en veel te lang duren. Er is gewoon, zoals bij elke release, verder geborduurd op het vorige (in dit geval de codebase van server 2003 IIRC).
Dit wordt een geweldig besturingssysteem.
Ik heb het al meermaals gezegd: moest MS een half jaar geleden met een OS zijn gekomen dat de functionaliteit had die ze in eerste instantie hadden beloofd, en het had naar behoren gewerkt, dan was het een goed OS geweest. Nu wordt het "just another windows". Wil je een geweldig OS, dat bovendien _nu_ beschikbaar is, kijk dan elders.
Dat ze minder winst maken dan ze misschien hadden verwacht , eens. Maar ze zullen meer verliezen als ze niet het product brengen wat ze beloven. Zeker nu de open source kant steeds toegankelijker wordt en MAC producten steeds meer verkocht worden. Zelfs als ze honderden miljoenen extra kosten maken is het nog peanuts voor een bedrijf dat in een kwartaal tijd rond de 2 miljard winst maakt. Nog niet te zwijgen over het geld dat ze achter de hand hebben.
Anoniem: 133254 @Qorne24 maart 2006 15:39
Tja, mensen hebben in grote hoeveelheden rotzooi als windows3.11 gekocht... Dus waarom zouden ze niet weer voor die truuk vallen?

Verder lijkt het mij een gevolg van andere keuzes: MS besluit achter *alle* markten aan te gaan --- tegen Google op met zoek- en reklameengine, tegen Yahoo etc op met een verfrist Hotmail, tegen Sony/Nintendo met een XBoX 1&360, ... Dat versnipperen van activiteiten kost logischerwijze het vlot draaien van de kernactiviteit. Ervaren windowscoders zijn nu eenmaal niet zomaar te koop. Dus bij graf graven lijkt mij dit de oorzaak: hand overspeelt, Blackcomb --nee Longhorn --nee Vista, dat in 2004 nee 2005 nee 2006 nee 2007 verschijnt en meer features dan eerst MacOSX nee evenveel features nee minder features zal hebben: de laatste 3jaar lijkt het hele project al een zootje.

Met vertragingen bij Sony/PS3 kunnen ze daar wat programmeurs terughalen etc maar het is binnen een kleine marge.
MS besluit achter *alle* markten aan te gaan --- tegen Google op met zoek- en reklameengine, tegen Yahoo etc op met een verfrist Hotmail, tegen Sony/Nintendo met een XBoX 1&360
Veel mensen gebruiken dit als argument om MS "af te kraken"...
Waarom? Philips, LG, Sony, Samsung (en noem alle grote bedrijven maar op) storten zich ook in alle electronica markten die er zijn. Ik heb nooit iemand horen zeggen (als voorbeeld dan) "Oh nee, LG is nu ook begonnen met TFT schermen maken". Bij deze bedrijven is het geen probleem. Echter wanneer MS wil uitbreiden staat iedereen vooraan.

Nee ik ben geen "fan"boy o.i.d. Maar ik vind dat sommige mensen gewoon kortzichtig zijn en bij de naam MS al meteen beginnen te "zeiken"
Anoniem: 133254 @CyPh24 maart 2006 16:35
Natuurlijk zijn de meeste bedrijven die vanalles doen ooit met 1 ding begonnen. Is mijn punt niet ook niet.
Microsoft is van het beginafaan ook sterk gegroeid door (half)afgewerkte producten met bedrijf en al over te nemen.

Wat wel is, is dat MS nu de laatste 3jaar dat diversifieren veel sterker probeert te doen, en meer op eigen kracht dan door inkopen van tech -- zie XBoX, zie zoek/reclame efforts, hun nieuwste plannen voor een tekenprogramma, ... .
Dat ene roemeense virusbedrijfje dat ze overnemen hoort bij hun oude, vertrouwde aanpak: koop experts en en weef die in het geheel --- goed. Heb helemaal geen zin MS af te kraken, dat doen ze zelf wel. Ik overwoog gewoon waar de oorzaak lag --- 60% van een bijna-afgewerkt product weggooien is geen "plotse" crisis.
Anoniem: 170841 @CyPh25 maart 2006 13:41
sony houd zich dan aleen bezig met electronica.. samsung ook.dwz het overgrote deel van hun apparaten zijn "praktisch" hetzelfde , een pcb voor de ps2 etsen is maar hetzelfde als een pcb voor een TFT etsen. je hetbt dus maar een klein(er) aantal specialisten op gaming vlak nodig en een ander aantal op Thin Film Transistor Techniek.

ms stort zich op electronica , software , diensten. en Probeert zich (typisch amerkiaans) zich op voorhand al als de beste te verkopen.
Ow jongen was het maar zo simpel. Wat dacht je dat Sony Computer Entertainment de hele dag door doet? Die hebben ook hun eigen gameontwikkelafdelingen hoor.

Er wordt toch ook een OS / Ontwikkel API voor de PS3 op het moment gemaakt?

Al die fabrikanten zitten ook in de mobiele markt en wat moet er op die telefoons draaien? Juist! Software! Moeten ze dus ook nog maken!

Apple gaat de muziek markt in! Laten we het over Mitshubishi maar niet hebben, want die zitten overal in! Philips hetzelfde verhaal!

Ik vind het opvallen dat MS dit juist nog niet veel eerder heeft gedaan. Het heeft zich (in verhouding tot al die andere bedrijven) juist heel erg alleen maar gefocussed op software ontwikkeling en hebben nooit wat anders gedaan. Maar de heren gaan (eindelijk) sinds ene jaar of 4 in de hardware ontwikkeling en het is ineens weer te veel :S
Anoniem: 9233 @CyPh26 maart 2006 20:36
Met dit verschil dat in elke PS3 dezelfde hardware zit, terwijl een universeel OS als Windows Vista heel wat meer met zich meebrengt.
Kijk maar hoe snel Apple kan ontwikkelen.
3.11 was zelfs de doorbraak voor Miscrosoft! Ongenadig hard ging het; toen bleek dat de 7 diskettes gewoon gekopieerd konden worden, geen beveiliging, geen activaties, geen product keys, niks.

Ineens had iedereen Windows 3.11 op zijn DOS 6.22 en gouden tijden braken aan voor 'dollar'-Bill ;)
Ik vind Windows 3.11 nog steeds de beste Windows-versie die er is. Liep maar heel weinig vast i.t.t. de hedendaagse Windozen.
Ik moet toch zeggen dat windows 3.11 vaker vastliep dan XP, je moet gewoon de spyware die je zelf download niet meerekenen onder de vastlopers en het is een zeer stabiel systeem!
Ik moet toch zeggen dat windows 3.11 vaker vastliep dan XP, je moet gewoon de spyware die je zelf download niet meerekenen onder de vastlopers en het is een zeer stabiel systeem!
Goh, meen je dat nou? |:(
Ik wil niet veel zeggen, maar je bent hiet op Tweakers.net en niet op Computeridee.nl ofzo.
Tja, mensen hebben in grote hoeveelheden rotzooi als windows3.11 gekocht...

Waar heb jij dat nou weer vandaan, dat is 1 van de beste Windows versies die er is, klein, start snel op, zeer stabiel, goed configureerbaar door de ini's en met wat extra's kan het ook nog lijken op zijn opvolger, wat wil je nog meer.
Tja, mensen hebben in grote hoeveelheden rotzooi als windows3.11 gekocht.
Ach ja, Windows 3.11 de versie die alleen ten doel had het voormalig gezamenlijke project OS/2 om zeep te helpen.
Een van de veldslagen in de vuile oorlog tegen elke concurentie.
Windows 3.11 rotzooi? Bij mijn weten de meest stabile windows ooit uitgebracht. Ik heb hem iig nog nooit zien crashen.

Tja de reden dat er overal zoveel MS shit draait is dat systeembeheerder tegenwoordig geen keuz heeft, omdat de standaart werknemer bekent is met windows. En die gebruiker heeft thuis windows, omdat dat makkelijk is want dat is hetzelfde als op zijn werk. Zo blijft dat balletje ronddraaien en komen we nooit van de rest van die troep af.

Psygologisch gezien zou het goed zijn om een sirkel te doorbreken, maar we moeten er wel samen aan werken :Y)
Apple die jat? LOL ze hebben echt niet alles zelf verzonnen, maar Exposé? Dock, Spotlight need i say more?
hehehe, hoe bedoel je "ik weet niet waar ik het over heb en dus roep ik maar wat!" :D:D

Apple heeft ontzettend veel zelf bedacht, zoals de hele opzet waarmee men bij Microsoft Windows opgezet hebben; de muis (idd, door Apple bedacht); grafische interface en volgens mij ook (maar weet 't niet zeker) multitaksing..

Dus klets niet zo dom raak!
Ga de wikipedia eens lezen over de geschiedenis van GUI's, muizen (uitgevonden door de evolutie?? :P ) en dergelijke. Ook mogelijk is britannica of een willekeurige encyclopedie en je zal zien dat Apple inderdaad alles (weliswaar errug goed) heeft gejat en het goed weet te marketen. (zo goed dat jij erin tuint dat ze dergelijke dingen zelf hebben bedacht.

Ook spotlight en het dock bestonden al langer (ik noem een office toolbar, met vrijwel dezelfde functionaliteit, danwel een quicklaunch). Read the facts apple-boys!

P.S. ook de mp3 speler is niet door apple uitgevonden. MPEG 4 ook niet enehh (moet ik doorgaan???)
@Tha Man:


- de originele muis is bedacht door een meneer genaamd Douglas Engelbart, en niet Apple. Een latere variant, meer zoals de muis die we nu kennen is bedacht door Xerox PARC, niet Apple.
- de grafische interface is bedacht door Xerox PARC, Apple heeft het gekocht (hoe vaak moet dat verhaal nog uitgelegd worden?)
- multitasking uitgevonden door Apple? Oude versies van MacOS stonden juist bekend om hun gebrek aan of gebrekkige multitasking. Als ik mij niet vergis komt die eer toe aan OS/2
hehehe, hoe bedoel je "ik weet niet waar ik het over heb en dus roep ik maar wat!" :D:D Dus klets niet zo dom raak!
uhuh...
Me was niet slecht, meeste bedrijven schreven gewoon slechte drivers of deden geen moeite omdat de 98drivers volgens hen voldeden.

Uiteindleijk heeft Me ook een aantal goede vernieuwingen met zich meegebracht zoals System Restore.
Microsoft heeft zelf toegegeven dan ME het slechtste was dat ze ooit hebben uitgebracht...
Waarschijnlijk als marketingargument toen XP eraan stond te komen? ;)
idd,

installeer maar eens Win ME op een bak met 1 gig aan ram.

you'll see
ik snap ook niet wat mensen tegen ME hebben/hadden?
De meest gangbare drivers werden automatisch geinstalleerd. De kale installatie gaat vlot. etc.
Ook restore is een goede geweest!
En bluescreens heb ik zelf eigenlijk niet meegemaakt.
Ik heb een celeron 450 die al jaren probleemloos op ME werkt.

De meeste blue-screens kun je met een 'ESC' gewoon oplossen en zijn vaak te wijten aan onzorgvuldig handelen van gebruiker : cd uitwerpen, terwijl je er vanaf aan het kopieren bent etc.
Mijn ME ervaring is een heel stuk slechter en blijf het bestempelen als de slechtste editie van Windows ooit.
- memory leak vanuit het OS, dus na een dag draaien krijg je problemen, na twee dagen geen reboot == geheugen vol. Dit is gepatched, maar er zaten nog meer van die dingen in, waardoor het nog terugkeerden.
- driver support, was niet optimaal. Veel beter geregeld in Win98/2000/XP in die tijd.
- Die bluescreens vind je niet erg? Met ESC kom je inderdaad uit je CD uitwerp bluescreen. Ik heb dat nog nooit zien gebeuren bij een Win2k of WinXP machine omdat mijn schijf je er uit geflikkerd is. Oude linux versie konden om die reden ook wel eens een kernel-panic krijgen. Dat was lang geleden net zo 'onhandig' (understatement).
En je vind het normaal dat je een blauw scherm krijgt als je een cd eruit haalt waarvan je aan het kopieren bent?
win98 en 95 dedend precies het zelfde hoor. daar kan je winme niet echt op afrekenen.
En je vind het normaal dat je een blauw scherm krijgt als je een cd eruit haalt waarvan je aan het kopieren bent? Jaagt een gewone foutmelding niet genoeg angste in? Gewoon een:"Er is een fout opgetreden tijdens het kopieren! [OK]" |:(
@omixium, en dat was dan weer gelijk een probleem.
Heb je wel eens een niet pnp modem geinstalleerd ?
Gaat ME gewoon stug door en houd vol een goede driver te hebben.
Je deinstalleerd deze, moet restarten en ME installeerd gewoon weer de pnp driver.

Nee, dit was echt bagger.
Zelfs Microsoft heeft het nooit meer over ME.

Trouwens, 98 had al een restore (scanreg/restore)
Me was niet slecht, meeste bedrijven schreven gewoon slechte drivers of deden geen moeite omdat de 98drivers volgens hen voldeden.
Als het OS buggy is dan los je dat met aanpassen van drivers niet op. Je bent geen OS aan het schrijven maar een DRIVER die gebruik moet maken van het OS. Het probleem bij Me lag zeker niet bij de hardware fabrikanten en diens drivers.
toch wel
heb win me gebruikt vanaf dat het uit kwam tot XP er was op meerdere PC's en op de meeste werkte het gewoon uitstekend, vaak beter als 98.
maar op een paar PC wilde het echt voor geen meter, en meestal begonnen de probleme na het installeren van de software ervoor.

ook had spyware meestal een erg slechte invloed op win ME meer als bij bv 98.
Ja zodat je meer dan eens weer terug kon naar de originele configuratie nadat je weer eens wat geinstalleerd had.. lol :+
Het feit dat je als 'grappig' wordt gemodereerd, zegt al wat... ;)

ME was helaas wél slecht. Er zaten talrijke memory-leaks in, die gewoon niet kunnen in een nieuw OS.

Toegegeven, er zaten ook een paar verbeteringen in... System Restore was een goed idee, en het eruit slopen van de 16-bits meuk heeft de boot-tijd ook teruggebracht... Maar netto blijft ME 1 stap vooruit, 2 achteruit.
Vergeleken met Windows 1.0 was ME zeker niet slecht nee.
Persoonlijk heb ik het niet zo op bronartikelen die ondertekend worden met slechts 'Kevin'.

60% van de code herschrijven... Dat kan nooit de bedoeling zijn. Het (vrij wazige) artikel lijkt te bedoelen: "Met name onderdelen van het media-center-gedeelte moeten grondig worden herzien".

De kop 60% is meer om aandacht te trekken dan een conclusie....
Voor de getallengekken onder ons:

Windows Vista is geschat op >50 miljoen regels code (SLOC in jargon).

We hebben het hier dus over zo'n slordige 30 miljoen regels! |:(

http://en.wikipedia.org/wiki/Source_lines_of_code
En er word algemeen gerekend op 10 fouten per 1000 lijnen code
Als je dat doet dan kom je nooit aan de 60% (30 miljoen regels) code...

Dat is dus een programmeur geweest met een flinke kater :P
poe, 30 miljoen regels typen, dat kost heel wat manuren. En dan moet er ook nog wat zinnigs staan ook
hoeveel tekens per regel?

want ik kan ook bijna alles onder elkaar zeggen: "mijn prog is 1 miljoen regels!!!"
Stelt nou niemand de vraag: Waarom doen ze dit :? Iedereen heeft door dat dit sloten tijd en geld kost, maar MS is niet gek als ze ergens goed in zijn is het marketing (zo zijn ze groot geworden). Reken maar dat wanneer dit niet zou gebeuren Vista zou floppen (tuurlijk pure speculatie). Als MS besluit om heel Vista op de schop te gooien heb ik naast het zien van de domper ook zoiets van : misschien gaan ze voor kwaliteit en willen ze een sterk OS afleveren?
misschien gaan ze voor kwaliteit en willen ze een sterk OS afleveren?
Iedereen hoopt bij elke nieuwe windows versie dat ze deze keer voor kwaliteit zijn gegaan. Wat ik tot nu toe heb gezien hebben ze dat alleen bij win98, win2000 en SP2 van Winxp gedaan.
Ehh, heb je het dan niet over bijna de helft van alle ooit uitgebrachte os'es door MS. Bovendien vergeet je server 2003 :P ... Ik moet zeggen dat NT server 3.51 ook wel stabiel was (maar errug brakke hardware support) en NT 4 was ook niet slecht. volgens mij zit ik nu over de helft... ;)
Alweer?? Blijven ze nou alles herschrijven om de 2 jaar?

Bron: nieuws: Jim Allchin: 'Ontwikkeling Vista in 2004 compleet herzien'

In 2004 is ook alles al op de schop gedaan. Tja .. dan is open source zo gek nog niet he.
De berichten zijn nog niet eens bevestigd, maar toch wordt Microsoft weer helemaal tot de grond toe afgebrand.
Hoe typisch...

Microsoft geeft wel altijd openheid over de ontwikkeling van zijn producten. Dit in tegenstelling tot andere bedrijven. Dus als er dan misschien iets fout gaat wordt het weer onder een vergrootglas gelegd.

Eerst maar eens op bevestiging wachten voordat er ongefundeerde meningen het www opgeslingert worden.
Dan vraag ik me toch af:
Hoe kan het in godsnaam gebeuren dat 60% van al het werk dat gedaan is, verkeerd blijkt te zijn?
Hoe zit het dan met al die talloze bèta versies, waarom waren daar geen problemen bij en waar ging het mis?
MS had zoveeeel ideeën en ze zijn er weer dingen gaan uitslopen wie weet heeft dit wel een rommelige code opgeleverd...
Komt ook bij dat een nieuwe Projectlijder zich wil bewijzen en dan moet je grote veranderingen doorvoeren.

Ik zit zelf al een paar jaar aan OS X dus ik mis niks maar XP is echt niet meer van de ze tijd qua gebruiksvriendelijkheid. We zullen zien.

Als het waar is hoop ik 1 ding, MS kap eens met onrealistische release dates te geven. want dat slaat nergens op.
een nieuwe Projectlijder
In dit geval dekt projectlijder volledig de lading :+
Wel, gewoonlijk wordt beweerd dat 80% van de software in 20% van de tijd van het project geschreven kan worden. De overige 20% kost 80% tijd. Ik denk dan ook niet dat er daadwerkelijk veel software herschreven zal moeten worden, maar de afwerking zal zeker veel tijd kosten.

In mijn ervaring is het afronden van software (kleine bugs verwijderen, gebruiksvriendelijker maken, etc...) inderdaad het meeste werk.
Die 80/20 20/80 regel geldt natuurlijk alleen als je niet je ontwikkelproces op orde hebt. Nou is het me onduidelijk hoe op orde het proces bij Microsoft is maar het feit dat producten maar uitgesteld blijven worden doet het ergste vermoeden.
Wat mij nou het meest opvalt is dat Microsoft sinds een jaar of twee volgens het CMMI ontwikkelmodel probeert te werken, dat is een van de drijfveren geweest achter het uitbrengen van Visual Studio 2005 Team System (het serverdeel van Team System is nu meer dan een jaar vertraagd en komt "misschien" in Q2 2006 uit :P).

En wanneer zijn de grote vertragingen begonnen... juist toen ze hun ontwikkelmethode gingen formaliseren. Toeval? }>

edit:
Ik vond ondersteuning voor mijn theorie in de klaagzangen van MS-employees onder het Mini-Microsoft blog:

[quote]
Want to see Vista ship?

Get rid of 90% of the Process that goes between writing the code and getting it checked in.


Get rid of the developer-hosted test boxes, get rid of prefast and quality gates, get rid of the process that has people working at 3AM on Sunday morning NOT to fix bugs, NOT to write features, NOT to make the product more stable, but only to move marbles from one coffee can to another coffee can... er, uh, I mean, for FIs and RIs.

Because that's where all the time is going, and that's why people working on Vista are closing their doors and literally weeping in frustration at their desks.
[/quote]
60% van het werk ? 20% van een softwareproduct maken(qua tijd) bestaat uit implementeren (het daadwerkelijke programmeren), 60% van al het werk is dus lichtelijk overdreven.

Alleen als er 60% overnieuw geschreven moet worden dan is er waarschijnlijk ergens een fout opgedoken in het ontwerp en moet er dus meer aangepast worden dan alleen code :)
Anoniem: 128855 @masser12024 maart 2006 15:33
mediacenter van vista gaf bij mij wel problemen.. bijvoorbeeld het bladeren door muziek albums ging random in plaats van naar links en rechts boven beneden .. wazig bij het leven dat op zn minst
Anoniem: 31421 24 maart 2006 15:19
Analysten verwachten dan ook dat vooral Apple hiervan zal profiteren door OSX.5 sneller te lanceren.
Bron:
"Apple is de duidelijke winnaar van het uitstel", zegt Gene Munster, analist bij Piper Jaffray. Apple's besturingssysteem "Mac OS X" levert volgens hem al de functies waarmee Vista de gebruiker wil overtuigen: veiligheid en functies voor het bewerken van video's en foto's. Als de klant nog langer moet wachten op Vista, zal de keuze snel gemaakt zijn, meent Munster. Microsoft heeft al ongeveer vijf jaar geen nieuw besturingssysteem meer op de markt gebracht.
Zo zou het uiteindelijke verlies van het uitstel toch nog groter uitvallen dan oorspronkelijk gedacht.
Apple is en blijft natuurlijk gewoon een kleine speler. Als je een vrije keuze kon maken voor OSX zou dit opgaan, maar je kunt t alleen met apple hardware afspelen. Alsof mensen daar op zitten te wachten. Nou, vooruit, een paar dan, de rest wil wel graag een flexibele omgeving met vrij keuze voor hardware. Aan een ipod valt niet veel aan samenstellingskeuze te maken, da's bij een pc wel anders. dus of apple daar echt zo van profiteren als hij wil doen geloven lijkt me sterk.
Ik neem zo'n analist echt niet serieus, de grote consumentengroep heeft nog nooit van vista gehoord en zal dat ook nog wel een tijdje met xp volhouden.
... de rest wil wel graag een flexibele omgeving met vrij keuze voor hardware.
Onzin, de rest wil gewoon wat de meerderheid draait. Als 90% van de mensen Mac OS X draaiden, zou bijna iedereen geneigd zijn om Mac OS X (en dus Apple) te blijven kopen, omdat daar alle applicaties op draaien en omdat het platform vertrouwd is. Dat heet vendor lock-in.
Als ik nou gewoon Windows spellen kon draaien op een Apple, native, dan had ik er allang 1 gekocht....
Codeweavers is bezig om crossover office naar de mac over te plaatsen. Dan kan je normaal je spellen wel spelen.
Zie http://onmac.net/ waar een procedure staat waarmee je XP kan draaien op je Mac met Intel processor. De Mini werkt al helemaal, de iMacs en de MacBook Pros moeten het (nog) zonder hardware video acceleratie doen maar daar wordt hard aan gewerkt en dit lijkt geen enorm opstakel te zijn.

Enige nadeel is dus dat je even moet rebooten als je een spel wilt spelen dat alleen onder Windows draait.
De mini is nu niet direct een krachtpatser hé ...
De meeste games draaien gewoon op mijn Powerbook hoor :)
Tja bij OSX-Tiger was het al "Redmond, start your copiers" ondertussen is het enige wat uit de copier is gekomen een beetje geratel en gekuch. In markt is apple mischien nog maar onder de 8% maar in mindshare is het veel groter. Apple wordt steeds meer toonaangevend en leader in innovatie. Ik ben zelf de mening toegedaan dat 06 het jaar van Apple wordt. iMac had als intro "hello, again", "think different" en wellicht is 01 april 2006 tijd voor de volgende stap in the revolution, tijd voor een Big Brother spotje met eigentijds tintje?
jaja, als er een goed platform was voor games op de Mac(en een goede warez-scene), dan zou het idd. een kans maken.
Vraag het me af. Veel mensen weten namelijk inmiddels dat Microsoft met een nieuw besturings systeem komt en wachten dat gewoon af. Als Microsoft nou nog geen concrete ideeën had laten zien dan is het wat anders.
Als ze die code inderdaad opnieuw gaan schrijven, dan lijkt het mij niet ondenkbaar dat dat ook weer heel veel nieuwe bugs gaat opleveren. De nieuwe code heeft immers niet de "ervaring" die de oude code had.
Zeer terechte opmerking. Bij Netscape heeft men ook ooit besloten om "from scratch" code te gaan herschrijven... ongetwijfeld heeft de extreme vertraging in de ontwikkeling die dit tot gevolg had bijgedragen aan hun ondergang.

Zie ook http://www.joelonsoftware.com/articles/fog0000000069.html

Afgezien daarvan kan de media center functionaliteit van Vista, waar de meeste problemen schijnen te zitten, mij persoonlijk gestolen worden. Hoewel dat eigenlijk niks met een OS te maken heeft, is het helaas een strategisch speerpunt van MS geworden.
Mensen, mensen, wie zegt dat deze getallen waar zijn.. tuurlijk kan het zijn dat er bepaalde stukken code onhandig in elkaar zitten en herzien moeten worden, maar 60% vind ik een uiterst ongeloofwaardig getal, zeker voor een bedrijf met zoveel OS ervaring.
Ik stel er ook zo mijn vraagtekens bij want het klinkt allemaal wel heel extreem. Met een 60% rewrite kun je eigenlijk net zo goed opnieuw beginnen. En zoiets minder dan een jaar voor de deadline? Dat lijkt me absoluut niet haalbaar.

Maar toch: er zijn behoorlijke twijfels gezaait na het uitstel van Vista en (wat vandaag in het nieuws was) Office 2007. Ook de doorgevoerde managementwijzigingen en het feit dat eind vorig jaar ineens de pre-release planning werd omgegooit roepen de nodige vragen op. Hoe het ook gaat uitpakken: Vista zal binnen Microsoft flinke littekens achter gaan laten. En als dit gerucht waar is dan zou dit zelfs wel eens "het einde van een tijdperk" kunnen betekenen.
60% lijkt mij ook overdreven.... aan de andere kant maakt Microsoft zo nu en dan nog wel es flinke uitglijders... hoe verklaren we anders de fenomenen Win 3.11, Win '95, Win '98 (first edition only), Windows ME? :o
Daarvan was er maar 1 fout, en dat was ME.
En dan nog, voor mensen die niks anders deden dan mailtje lezen en briefje typen, was die ook perfect goed...
Ben ik het toch echt niet mee eens... die OS'en die ik noemde waren echt erg instabiel. Win 3.11 liet bij mij meer crashen dan bijv. DOS, Win '95 is toch echt een lachertje die zelfs bij de intro een BSOD gaf en ME was helemaal een ramp. Dan kun je wel zeggen dat ME voldoende is om een briefje te typen maar dat slaat natuurlijk helemaal nergens op: als jij ME koopt verwacht je niet dat deze slechter is dan '98. Als ik een auto puur voor de boodschappen koop wil ik ook niet dat ie uit elkaar valt als ik een keer boven de 100 ermee zou rijden...

Ik zal wel -1 flamebait krijgen maar dit is gewoon mijn gefundeerde mening.
Het is ook allemaal sterk overdreven.

Als 60% van de code herschreven zou moeten worden, zou de release dan niet wat verder worden verschoven in plaats van november naar januari?

60% van een OS herschrijven in zo'n korte tijd? En dan ook nog de lopende werkzaamheden die nog niet of volledig geimplementeerd waren? Kom op, dat is totale lariekoek.

Toen dit nieuws naar buiten kwam was op diverse sites al te lezen dat het Media Center gedeelte van Vista een puinhoop is en dat daar een groot deel van overnieuw moet, wellicht is daar die 60% vandaan gekomen. Maar zoals gewoonlijk gaan dat soort verhalen al heel snel een eigen leven leiden, zeker wanneer het over MS gaat.

Vandaar dat devs van MS' X-Box team op Vista gezet zijn om ervoor te zorgen dat Media Center goed en op tijd afgeleverd kan worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.