Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 156 reacties
Bron: WinBeta.org

WinBeta.org is, evenals voorgaande jaren, aanwezig op de Windows Hardware Engineering Conference (WinHEC) 2005. Tijdens dat evenement is onder meer een dvd uitgedeeld met daarop een nieuwe build van Windows Longhorn, build 5048. Vanzelfsprekend is deze build door WinBeta.org geïnstalleerd op een testsysteem en zijn er de nodige screenshots gemaakt en deze zijn vergezeld van een verhaaltje online geplaatst. Nog steeds moeten gebruikers van deze Windows-versie er niet vanuit gaan dat alle nieuwe features aanwezig zijn. Jim Allchin, vice-president van de Microsoft Platforms Group, heeft al laten weten dat de eerste bètaversie, die gepland staat voor medio dit jaar, van Longhorn slechts eenderde van de features zal bevatten die de final versie aan boord zal hebben.

Windows Longhorn logoZo mist onder meer de functie om Windows-componenten na de installatie toe te voegen of te verwijderen; iets wat alleen mogelijk is via de command line op dit moment. Ondanks de missende features, die zullen zijn opgelost in de final release, voelt build 5048 aanzienlijk prettiger, stabieler en 'meer af' aan dan eerdere vrijgegeven Longhorn-builds. Volgens het Redmondse softwarebedrijf is er een groot aantal zaken gewijzigd in deze build. Opvallend is echter dat aan het uiterlijk van Longhorn nog weinig nieuws te zien is. Er is weliswaar een nieuwe look-and-feel ten opzichte van Windows XP en Windows Server 2003, maar die voelt aan als 'just another lay-out'. De voornaamste wijzigingen zijn dieper in het systeem doorgevoerd.

Windows Longhorn - Build 5048 - Setup I (klein)Windows Longhorn - Build 5048 - Setup II (klein)
Links: Setup I | Rechts: Setup II | Klik op de afbeelding voor een grotere versie

De setup van deze Longhorn-build is vrijwel gelijk aan die van eerdere vrijgegeven builds en is to-the-point en op dit moment nog zonder enige marketingfranje. Na een installatie die ongeveer 20 minuten in beslag neemt, verschijnt onderstaande afbeelding (links) op het scherm. Drivers zijn nog niet beschikbaar voor deze Windows-versies, echter de drivers uit Windows XP of Windows Server 2003 zullen in veel gevallen werken. Nadat alles is ingesteld, kan gekeken worden naar de look-and-feel van het besturingssysteem. Deze heet Aero, maar is nog niet voorzien van alle features die gepland zijn voor Aero. De reden hiervoor is dat het grafische subsysteem Avalon en de nieuwe Desktop Window Manager, eerder nog bekend als Desktop Composition Engine en de opvolger van GDI, nog niet af zijn.

Windows Longhorn - Build 5048 - Desktop after setup (klein)Windows Longhorn - Build 5048 - Network (klein)
Links: Desktop na setup | Rechts: Network-venster | Klik op de afbeelding voor een grotere versie
Windows Longhorn - Build 5048 - Start Menu I (klein)Windows Longhorn - Build 5048 - Start Menu II (klein)
Links: Start Menu I | Rechts: Start Menu II | Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Zoals op bovenstaande screenshots te zien, is aan het startmenu ook het een en ander veranderd. Zo is het mogelijk gemaakt om de inhoud van het complete startmenu te laten zien op de plaats waar normaal de links naar de meest gebruikte programma's te vinden zijn. Ook is er een zoekfeature toegevoegd waarmee het mogelijk is direct naar programma's te zoeken binnen het startmenu. De verwachting is dat deze zoektechnologie ook op andere plekken binnen Longhorn gebruikt zal worden. Zoals op onderstaand Explorer-afbeelding te zien is, zijn de mapopties die in huidige Windows-versies aan de linkerkant van een map te vinden zijn, verplaatst naar de bovenkant van de map. Het voordeel hiervan is dat schermruimte bespaard wordt en er meer van de mapinhoud zichtbaar gemaakt kan worden.

Windows Longhorn - Build 5048 - Internet Explorer (klein)Windows Longhorn - Build 5048 - Computer (klein)
Links: Internet Explorer | Rechts: Explorer-venster | Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (156)

1 2 3 ... 7
neowin heeft er een speciaal gedeelte aangewijd. zie: http://www.neowin.net/events/index.php?cat=4

daar kun je ook de background downloaden :)
zie hier: http://www.neowin.net/staff/creamhackered/Longhorn5048/Longhorn.jpg
finally windows on the background instead of clouds or mountains :+
het grafische subsysteem Avalon en de nieuwe Desktop Window Manager..nog niet af zijn

M.a.w. wat je hier ziet gaat toch veranderd worden. De kern van build 5048 is het testen van de stabilteit en niet ontdekken van het 'uiterlijk' van Longhorn.

geÔnstalleerd op een testsysteem
Athlon 64 at 2.75ghz and 1 gig of ram, 6600GT

Echter geen benchmarks uitgevoerd jammer genoeg. Het enige wat ze zeggen is dat er geen vertragingen te merken zijn tijdens games, niet echt objectief en interessant zeker met zo'n systeem. "once I was immersed in a game, there was no noticeable lag"
Een benchmark zou ook niet echt intressant zijn denk ik, aangezien de code nog vol debugzooi kan staan en dus zodoende trager is dan normaal.
M.a.w. wat je hier ziet gaat toch veranderd worden.
Idd
Wat je op die screenshots ziet lijkt van een hobbyist te komen die zich verveelde en met een paar tools de GUI van z'n XP verneukte.
Een 2.75Ghz A64 bestaat echt wel niet hoor.
Buiten het gemekker over screenshots, kan er ook eens iets concreets worden verteld over wat er dan zgn. onder de schil is verbeterd?
Dat is vrijwel allemaal uitgesteld. En als ik nu zie dat zelfs de icoontjes nog niet vectorised zijn vraag ik me eerlijk gezegd af wat men bij Microsoft het afgelopen jaar heeft gedaan.
Niet als troll bedoeld maar een jaar terug ben ik bij een lezing geweest van MS. Dat klonk veel belovend. Met de huidige snelheid geloof ik echter dat ze op den duur ten onder zullen gaan aan alle andere opkomende OSses. Voor bedrijven met een kapitaal als dat van Microsoft moet uitstel toch geen optie zijn.
Zoals al zo vaak is gezegd, het is een alpha-versie! Je ziet in bepaalde screenshots nog gewoon WinXP-icoontjes. Bovendien wil het feit dat het niet te zien is niet zeggen dat het niet geÔmplementeerd is.
Naar wat mogen we dan volgens jouw wel kijken ?

Het uitzicht.... mmmneee... want het is alpha...

De benchmarks... mmmneee... want het is alpha...

En alle andere beloofde features zitten er maar half of gewoon niet in.

Wat voor zin heeft het dan dat MS weer een alpha op de markt gooit als je toch uit niets conclusies mag trekken ?
En van die lijst schiet niet veel meer over...
Voor diegene die ook de wallpaper leuk vinden, hier een mirror: :D


http://img36.echo.cx/my.php?image=longhorn5048wallpaper4bp.jpg
lol, wtf .. kijk wat voor foto ik een aantal weken geleden heb gemaakt: :P

http://web.inter.nl.net/users/arfman/dpz/fotoshoot/DSC_0206.jpg
Hmm een grote mediaplayer 10 layout omgezet tot OS. Bill gates style :*)
Ik vind het best mooi, en je zal vast wel van lay-out kunnen veranderen. Alleen dat low-res pictogram onderaan in het netwerkvenster vind ik maar niets, in de huidige xp zie je soms ook pictogrammen uit win9x.
wordt hoog tijd dat windows overgaat op vector icoontjes
ik snap geen snars van linux (redhat 7 als ik me nie vergis ), maar al die icoontjes zagen d'r teminste mooi uit
De grafische interface engine is nog niet af!
dat zeggen ze in het artikel toch..
Redhat 7?? Dat is ook al een hele tijd geleden hoor?
De desktop versie noemt ondertussen zelfs al Fedora core. En die zitten als ik me niet vergis aan release 3.

Maar je hebt wel gelijk dat de icoontjes op een Linux distributie er wel leuk uit zien.

Nu ben ik wel even in de war met iets wat een paar posts hoger staat? Ging Windows ook niet de vectoriele toer op?? Linux is daar ondertussen trouwens ook aan het werken met Cairo.

En naar wat ik gezien heb zag dat er al aardig leuk uit.
Ik raad je aan om is met Mandrake Linux 10 te beginnen. Dat is een stuk gebruiksvriendelijker os, dan iedere andere Linux Distributie.
Ik vind er geen zak aan.... Je werkbare scherm wordt steeds kleiner. Balkje links erbij, balkje rechts erbij, meerdere balkjes bovenaan, Meerdere onderaan... ;(

Hopelijk kun je de cometische dingen juist uitzetten, zodat je zelf kunt bepalen hoe je scherm ingedeeld wordt....
Het lijkt nu rustig, maar het lijkt me slecht werken zo..
@LauPro:

Ja, er draaien ook zo lekker veel games onder Linux, zoals Grand Prix Legends, GTR, CS:S, etc. Geen alternatief dus.
@Arfman:
Laupro bedoelt neem ik aan alleen productieve dingen op een *nix bak

tenslotte ziet je de GUI toch helemaal niet als je in een spel zit
Wellicht tijd voor een andere DE of OS als ik het zo hoor. Als je gamed zie je de Windows GUI over het algemeen niet en productief zijn kan ook prima op een *nix met alle vrijheden die daarbij meekomen.
Dat is geen 9x-icoon, maar een te ver uitgestretchte XP-icon.
Dat icoon viel mij ook op, en ik was juist in de veronderstelling dat longhorn vector-icons (soort SVG) zou krijgen... zijn ze misschien nog niet klaar mee?
Ik heb zelf nog geen beta of 'gevonden' versie getest of in handen gehad, maar bij elke lading screenshots dat ik zie komt het gevoel op dat Longhorn vooral een plastische 'vernieuwing' is en dat de echte technologische vooruitgang weer ver te zoeken gaat zijn :(

En dit baseer ik vooral op de toemende verhalen over het schrappen van beloofde features... Het enigste waar blijkbaar niet aan ingeboet wordt is flashy layouts en graphics...

Ik kan verkeerd zijn maar ik hecht in de eerste plaats belang aan een state-of-the-art kernel/OS. Wat heb je immers aan een flashy GUI als de onderliggende systeem weer op geen ******* trekt... |:(
Longhorn is veel meer dan een plastische vernieuwing:
http://www.tweakers.net/reviews/385
Yup, maar toch denk ik dat een vergelijking Win 95 naar 98 meer op zijn plaats is dan 98 naar Xp. Ook omdat een paar technieken naar Xp zullen komen.
Nee, Windows ME werd opgevangen door een OEM bouwer op het moment dat Microsoft het CD'tje uit het raam gooide... dat 'OS' hadden ze nooit naar buiten willen brengen...
lol idd, ME was een slecht excuus voor een OS, 98se werkte duidelijk beter en stabieler. Maar ME werd uitgebracht omdat wat ze bij XP wilde (alles op de NT codebase) niet ging lukken met 2000 en ze maar ff snel ME over de schutting tiefden (jah niet gooien of smijten, maar echt tiefen).

Veel mensen denken dat een nieuwe layout een beter OS maakt. Als ze XP een 95 look hadden gegeven, dan zaten veel mensen nog lekker op 95/98, omdat het er toch als 95/98 uitziet.
Bij 98 en XP zat er dan ook nog een versie tussen.
@redah

Gezien het feit dat je +3 staat is dit verhaal kennelijk op waarheid berust. Heb je bronnen? Ik vind het een prachtig verhaal en zou er graag meer over lezen!
Ik werk al jaren met ME... Wat is daar nou mis mee?
Voor bepaalde hardware combinaties is ME instabiel, SE2 was wat dat betreft universeel. ME heeft voor mij altijd prima gewerkt. net als SE2...

elke OS en GUI heeft goede eigenschappen, en ook frustrerende punten. Denk dat ik voortaan maar OS neutraal door het leven ga.
Voor een boel mensen zal het inderdaad lijken alsof het alleen een GUI verandering is, maar MOCHT je tijd over hebben, verdiep je dan eens in het technische gedeelte.

Voor de ontwikkelaar veranderd er al MEGA veel, WinFX wat geimplementeerd wordt bijvoorbeeld.

Mocht je dit niets zeggen, dan kan je ook niet meepraten over de verschillen tussen XP en Longhorn.

Het verschil tussen beide versies is meer Win 3.11 -> Win 95 dan Win 95 -> Win 98 hoor.
Tussen windows 95 en 98 okť...
maar tussen win3.11 en windows 95 ... nee, dat was een hele revolutie man! :z
Win95 was jammergenoeg marketingtechnisch wel een hele omslag...
WinFX zegt me inderdaad niet veel, WinFS des te meer ....
Ja, maar dat heeft niks met Longhorn te maken, want WinFX komt ook op XP (volgens Wikipedia).
Verder is WinFS nog niet af en komt dus niet met Longhorn, Lijkt Indigo nogal op project Looking Glass van Sun, en is de unix-link (virtuele directories) implementatie ook niet echt nieuw te noemen, aangezien het unix-commando link al in de jaren 60 bestond.
Kortom, voor jou lijkt het misschien vernieuwend, maar het bestaat allemaal al in een of andere vorm, en het geheel valt niet echt innovatief te noemen, enkel een combinatie van andere al bestaande uitvindingen, wat natuurlijk zeker niet slecht is.
Daarom is het ook goed dat ze eraan bezig zijn.
@Green.Velvet: Op basis van een screenshot denken dat de wijzigingen alleen van plastische aard zijn..... Drie maal raden, maar wat klopt er niet aan je opmerking....

Misschien handig om je eens wat meer te verdiepen in de technische aspecten. Met een beetje geluk lukt het dan wel om een zinvolle opmerking te maken :)
Mijn opmerking was vooral ironisch bedoeld.

Ik heb ook al ettelijke artikels gelezen over de vermeende technische vernieuwingen allemaal en uiteraard zal er wel het een en ander veranderen. Maar veel van die vernieuwingen zijn door MS zelf ondertussen al wat afgevlakt of men doet er hoe langer hoe minder enthousiast over.

Daarom dat ik zei dat het mij opvalt dat hoe langer hoe meer de nadruk op de plastische aanpassingen lijkt te liggen ipv. op de onderliggende verbeteringen.

Feit is dat ik hoe langer hoe cynischer wordt over elke nieuwe Windows versie die MS uitbrengt...

Microsoft lijkt de pedalen meer en meer te verliezen tegen de oprukkende concurrerende OS'en zoals Linux en OSX. Die slagen er namelijk wel in om bij elke release te groeien op technisch vlak...

En voor de mensen die mij verwijten dat ik geen idee zou hebben over hetgeen er in Longhorn zou komen zitten : ik ken MS developers die zeer goed op de hoogte zijn van wat er met Longhorn te maken heeft, en ik stel vast dat zelfs die mensen niet echt zwaar enthousiast meer zijn. Als je aan hen vraagt hoe Longhorn er volgens hen gaat uitzien zeggen die vlakaf dat het pas duidelijk zal zijn als MS het released want geen enkele developer heeft nog een juist idee van welke richting MS nu uit wil gaan. Quote van een developer : "Ze zijn er een zooitje van aan het maken"...

Zegt genoeg dacht ik zo...
Ik was tot voor kort ook erg kritisch over deze nieuwste versie van Windows, het lijkt of alles wat ze willen hebben al in de Tiger zit. Een aantal weken geleden echter toevallig een gastcollege gehad van een Nederlander(afgestudeerd Industrieel Ontwerper) die in het ontwerpteam zit van de UI van Longhorn, en deze heeft een aantal indrukwekkende demo's laten zien.

Niet alleen is Avalon erg leuk speelgoed vanwege de grafische snufjes, maar er wordt ditmaal (heb ik het idee) echt een stuk beter nagedacht over de logica en handigheidjes, echt voorbeelden kan ik niet noemen, maar wat we hier als screenshots zien lijkt in de verste verte niet op de demonstratie die ik kreeg. Wat we hier zien is slechts een samenraapsel van experimenten die daarbij ook nog eens geen (of hooguit nauwelijks) gebruik maken van de nieuwe grafische kernel. Vandaar dat het er ook zo chaotisch uitziet.

Ik heb er nog wel vertrouwen in, mag ook wel als het nog anderhalf jaar duurt...
Kan je die voorbeelden niet noemen omdat je onder een NDA valt of heb je geen directe info meer bij de hand?

Ik ben wel benieuwd naar die 'grafische snufjes' en de 'logica erachter'. Juist omdat je de vergelijking met Tiger trekt; ik vind dat Apple er aardig in geslaagd is een 'fancy look' met gebruiksvriendelijke logica te combineren. Ik noem Exposť, minimaliserende vensters die duidelijk ergens heen verdwijnen of springende iconen die opstarten aangeven. Moet ik me zo iets voorstellen bij die presentatie?

Verder vraag ik me af waarom de menubalk zo ver omlaag gestopt is.†Is dat in de echte versie ook zo, en had die Industrieel Ontwerper daar een speciale reden voor?
Ik heb geen NDA hoeven tekenen, maar inderdaad niet echt info bij de hand.

Waarom de menubalk zo ver naar beneden gestopt is? Je kan dat ook zien als een manier om te testen waarom die menubalk eigenlijk altijd onder de titelbalk staat. Apple heeft succes met een titelbalk altijd bovenin het scherm, waarom zouden er niet nog andere plaatsen zijn? Daarnaast is ook geprobeerd om van een venster meer een geheel te maken. Niet een losse titelbalk met een losse toolbar en daarboven weer eens de sluitknopjes. Of het er overzichtelijker van wordt is de vraag, maar ik vind het prima dat ze dat soort dingen allemaal meenemen.

De fancy look kwam in de demo niet te uiting in een teletubbie interface, maar meer Apple-stijl. Erg strak, en vooral slimme, kleine handigheidjes. Om maar een paar kleine dingetje te noemen die ik me nog kan herinneren: scrollen in een tree: met de oneindige frustratie van steeds weer een beetje horizontaal moeten scrollen omdat de tree te ver naar rechts uitloopt.
Een andere leuke was de nieuwe thumbnail browser (die de demo-pc overigens nauwelijks trok), waarin de foto's als het ware rond vliegen. Grafisch erg leuk om te zien, maar ook qua vindsnelheid werkt het stukken beter dan blijven bladeren in een lijst met platte thumbnails.
Verder natuurlijk ook een hoop Exposť achtige geintjes, transparante vensters, etc.

Leuk detail overigens: veel van de ideeŽn worden door 'echte' ontwerpers bedacht, en uitgevoerd in Director. Dit wordt vervolgens door programmeurs zo goed mogelijk nagemaakt. Vervolgens getest door grote groepen gebruikers, weer teruggekoppeld, aangepast, etc.
Als die vriend een NDA heeft getekend daarvoor dan had hij zelfs die demo's niet mogen laten zien.

En verder geloof ik niet zoveel van zijn verhaal.

Ik ken ook developers en heb hen daarstraks zijn posting doorgemailed en geen enkele van die developers kan zich ook maar enig idee vormen bij wat hij "opwindende demo's" noemt...
Heb 'm hier even op mijn laptop geÔnstalleerd, maar het is nog niet veel bijzonders voor de nieuwsgierige testpersonen zoals ik :+

Sowieso werkt de mooie 3D-aangedreven 'Glass' look niet, aangezien je daarvoor een Radeon 9800 of GeForce FX voor moet hebben (zijn zeer specifieke eisen, weet ze niet uit mijn hoofd) en mijn laptop heeft 'n 9700. Zal vast wel een patch voor komen, maar voorlopig krijg ik dus alleen de standaard Aero skin te zien (die ik in XP ook al gebruik).

Het installeren was echt een fluitje van een cent. CD-key copy-pasten :Y) paar keer volgende drukken en de rest ging vanzelf. Kreeg echter wel mijn scherm in 640x480, maar dat komt natuurlijk door de ontbrekende drivers. Het installeren ervan ging overigens vrij simpel. Niet via setup.exe zoals normaal, die gaf een foutmelding, maar via het Hardware paneel was het zo gebeurd (update driver, klaar).

Verder nog niet veel nieuws gezien tegenover 4074, maar het werkt wel een stuk soepeler en ziet er al wat minder 'alpha' uit. Ook de sidebar is (gelukkig, IMO) weer weggehaald. Of die nog terugkomt weet ik niet, maar ik zal 'm niet missen.

Binnenkort komt beta 1, ik neem aan dat die een stuk leuker wordt dan deze :)
*update*

DWM, has now been unlocked. Like i suspected its mearly a registry key that needed planting. It would appear that from early tests, a full hardware DirectX 9 video card is what you need to keep things running correctly with DWM enabled. Be warned.
Hier staat het reg bestand en de instructies: http://www.winbeta.org/images/dwm.rar
Ik heb een jaar geleden zelf de beta van longhorn getest. Ik vin dhet een beetje veel van het zelfde, Het valt me op dat ze nu alles verstopt hebben. Het configuratie scherm is totaal vernieuwd en onoverzichtelijk geworden. Het zou mij benieuwen of alles in de achtergrond geinstalleerd word of dat je als gebruiker zelf ook nog wat te beslissen hebt.

Doet me denken aan de tijd dat ik XP zo vervloekt hebt, Je kon verdorie niet eens de IRQ zelf fatsoenelijk aanpassen. Nou van de fouten hebben ze blijkbaar niet geleerd. En op een vraag van boven uit te komen , Ja er is een mogelijk heid om een classic look te hebben. Maar hierbij is het config scherm nog verborgen. Niet eens een hardware beheer kunnen vinden.

Ik heb de beta er ook maar snel afgeflikkerd. Geef mij maar de goede oude dos , zonder muis en shit. Daar zag je tenminste wat je deed.
of dat je als gebruiker zelf ook nog wat te beslissen hebt.
dat zal wel niet, want dat pas niet in de visie van microsoft. Die visie is dat het OS weet wat goed voor je is, en hij geeft dan de juiste informatie door aan jou. Uit deze visie komt bijvoorbeeld ook de Office paperclip voort. En of je het nou leuk vind, of niet: daar gaan ze mee door.

Overigens mis ik net zoals Low-Fi de echte interessante dingen, zoals een goedwerken, niet fragmenterend filesystem oid. Kennelijk is dat te veel gevraagd. Oh, natuurlijk komt er straks iemand met de opmerking: "Het is een alpha" maar wanneer beginnen ze er dan pas aan? Het zit er opeens in bij de final? Nooit gezien, opeens helemaal af en ingevoerd in de final? Lijkt mij sterk.
Mij lijkt het enorm leuk als Microsoft in Longhorn een product als Paint.Net op zou nemen. Niet omdat ze zelf niet zo'n product kunnen maken, maar veel meer op de gebruikers het gevoel te geven dat Windows geen afgesloten iets is. Daarbij denk ik dat Microsoft zijn tijd veel beter kan besteden aan de Avalon engine als aan Paint.

Ik heb inmiddels wat gewerkt met XAML, de basistaal van Avalon , en moet zeggen, hoewel hij vrij Windows georiŽnteerd is, dat het een erg goed product is. Het verlengt, qua configuratie, het web echt naar de desktop.

Er komen inmiddels dan ook een aantal producten op de markt die de Longhorn interface hebben, vaak al XAML gebaseerd zijn en in de nabije toekomst zaken gaan patenteren waar Microsoft nog niet aan toe is. Stiekem denk ik dat Microsoft daar ook op gokt. Hoe sneller dat soort producten evolueren, hoe sneller Microsoft Longhorn tot de standaard kan verheffen. :)
Wat veeeeeeel mensen vergeten is dat de "echte" interface -> Aero pas vanaf Beta 2 erin zit! Deze versies zijn alleen bedoelt om de motorkap als het ware te promoten etc.. en lijkt dus 100% niet op wat de interface er vanaf aero uit komt te zien.
Laat dat ff duidelijk zijn, voordat iedereen het weer heeft over: tiz xp met een ander thematje :Y)
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True