'Intel-prijsdaling mogelijk vervroegd door Vista-uitstel'

Intel gaat de prijzen van de Core Duo-processors waarschijnlijk eerder verlagen dan eerst gepland was. Hiermee zou Intel volgens DigiTimes reageren op de beslissing van Microsoft om de introductie van Vista uit te stellen naar eind januari 2007. Consumenten zouden volgens een rapport van investeringsmaatschappij Lehman Brothers de aanschaf van een nieuwe pc hierdoor uitgesteld hebben. Dit om zeker te zijn dat de nieuwe pc overweg kan met Vista. Door de prijzen van processors te verlagen, worden de prijzen van de computers ook lager, waardoor het aantrekkelijker wordt voor de consument om een nieuwe pc te kopen. Daarnaast hopen Taiwanese computerfabrikanten dat de prijsverlagingen van de Pentium D 9xx-processors, die voor het derde kwartaal van 2006 op het programma staan, ook vervroegd worden.

Door Ralph Smeets

Nieuwsposter

23-03-2006 • 21:55

31

Bron: DigiTimes

Reacties (31)

Sorteer op:

Weergave:

De prijsdaling van de Core Duo processors is interessant, maar Intel wil natuurlijk niet met teveel 'oude' processors blijven zitten zodra de Merom wordt geïntroduceerd.

Ik denk dat meer mensen eerder op de Merom of Conroe processoren wachten met het kopen van een computer dan op Vista, want het besturingssysteem is achteraf gemakkelijker en goedkoper te upgraden dan de processor, zeker in een notebook (waar de Core Duo nu voornamelijk in wordt gebruikt).
feit is wel dat het merendeel van de pc's gekocht wordt met (OEM-) OS en nooit geupgrade wordt, zeker als het over thuis pc's gaat. Voor Business pc's hoeft Intel geen actie te ondernemen; het zal sowieso nog een paar maanden (tot jaren) duren oor Vista door de bedrijven voldoende geaccepteerd wordt...
het zal sowieso nog een paar maanden (tot jaren) duren oor Vista door de bedrijven voldoende geaccepteerd wordt...
Het schijnt dat er ook nog steeds bedrijven zijn die Windows gebruiken maar nog steeds niet overgestapt zijn op XP.
Ik denk dat meer mensen niet weten dat Vista eraan komt, en dat ze al helemaal nooit van Merom en/of Conroe gehoord hebben (en een heleboel waarschijnlijk ook niet van Core Duo.)
maakt vista zelf gebruik van de 2 cores, zodat we betere prestaties op een dual core kunnen verwachten?
Umm... jah.. NT 4, Windows 2000, XP en Server 2003 doen dat ook al.
Bij windows xp alleen de pro versie. Meeste OEM-licenties zijn home edition...
Multi core is wat anders dan multi chip. Elke windows versie kan met meerdere cores overweg.
De Core Duo cpu is Vista ready. Wordt dus door Vista ondersteund.
Helaas wordt dit door sommige bronnen tegengesproken. Merom zal echter 64bit aanbieden, wat niet meteen een plus zal worden denk ik. Nog niet veel geoptimaliseerde software, en je moet al heel wat RAM hebben om prestatie winst te boeken. Iets wat in laptops vrij kostelijk kan zijn, zeker als we over + 2Gb spreken.
De Core Duo cpu is Vista ready. Wordt dus door Vista ondersteund.
Elke x86 CPU is Vista ready in het principe. Het enige waardoor ie niet vista ready zou kunnen zijn is dat ie te traag is, maar aangezien er tegenwoordig echt geen cpu's meer verkocht worden die te traag is voor vista is dat nogal een onzin tekst.
Helaas wordt dit door sommige bronnen tegengesproken.
Ohja ? Waar dan ? Het lijkt me nl. heel heel erg sterk.
Merom zal echter 64bit aanbieden, wat niet meteen een plus zal worden denk ik. Nog niet veel geoptimaliseerde software, en je moet al heel wat RAM hebben om prestatie winst te boeken. Iets wat in laptops vrij kostelijk kan zijn, zeker als we over + 2Gb spreken.
Waarom zal x64 volgens jou niet direct een plus zijn ? Nu zijn er al x64 programma's en een speciale win-XP editie, en de programma's die gebruik maken van x64 hebben daar over het algemeen wel degelijk baat bij, ook zonder extra RAM. Nu is het geen enorme prestatie winst nee, maar genoeg om er toch in de toekomst meer gebruik van te maken. Tevens verwacht ik dat juist de komst van windows vista wordt aangegrepen om veel software toch (ook) in x64 te gaan maken.
[quote]De Core Duo cpu is Vista ready. Wordt dus door Vista ondersteund.
Elke x86 CPU is Vista ready in het principe. ]/quote]

nou dan gaat Boner maar ff gauw zijn oude XTG afstoffen. Scheel hoopjes geld aan electriciteit.

Ik den k dat je de plank behoorlijk mist. In theorie heb je gelijk dat elke moderne x86 vista kan draaien. Maar in de praktijk moet je altijd even 'voelen' hoe prettig alles werkt.

Nix is zo frustrerend als een nieuwe slome pc.
Waarom zal x64 volgens jou niet direct een plus zijn ?
Omdat x32 programma's een keer zoveel geheugen gaan gebruiken omdat ze niet overweg kunnen met de 64-bits geheugenadressen. Dit heeft dus als nadeel dat je (voor bijvoorbeeld Visual Studio of Photoshop) veel meer geheugen nodig zal hebben dan ervoor. Wanneer je dus nu 1 GB hebt dan heb je in feite al haast 2 GB nodig. Dat is in een laptop zoals gezegd een dure aangelegenheid.
Klopt in principe. Alleen 2x is wel wat te veel. Er zal wel een 32-bits datatype blijven, dus alleen de adressen worden 64 bits.
(Executables worden eventueel weer veel groter doordat een exe bijvoorbeeld intern een 32-bits als een 64-bits versie kan bevatten. Hoeft niet (er kan ook de gewenste versie bij installatie gekozen worden, maar het kan.)
Kost je niet alleen het e.e.a. aan RAM, maar ook je cache wordt virtueel gehalveerd.

Allemaal nadelen, terwijl voor de meeste programma's de voordelen nagenoeg nihil zijn.

Dat er programma's zijn die momenteel wel een flinke verbetering te zien geven komt meestal doordat er een paar andere verbeteringen zijn doorgevoerd in de 64-bits mode. (Al je dan toch een mode introduceerd waar apart voor geprogrammeerd moet worden en aparte exe voor nodig zijn, kun je gelijk wat andere uitbreidingen toevoegen).
Zo zijn er bijvoorbeeld veel extra registers beschikbaar, en die hebben veel meer invloed op de snelheid dan het 64 bits breed zijn van de registers.
Ik weet niet precies wat ik me hierbij moet voorstellen. Is die zog. .EXE bestand dan 2x hetzelfde programma, 1x 32- en 1x 64 bits ? Zoiets als hoe dat nu met het Mac verhaal is ? (ook iets van 2x verschillende code in 1 dezelfde programma ?)

Als die 32 bits code er dan in zit kan dat toch ook weer 'geflushed' worden als die .EXE in gebruik is, en zo minder geheugen gebruiken. Of zie ik dat verkeerd ?
Dat met die 2x geheugen, klinkt mij als onzin. Een 32 bit programma zal gewoon geheugenruimte krijgen in de onderste 4GB, een 64 bit programma mogelijk ook daarbuiten.
'Daarnaast hopen Taiwanese computerfabrikanten dat de prijsverlagingen van de Pentium D 9xx-processors, die voor het derde kwartaal van 2006 op het programma staan, ook vervroegd worden'

Intel 950 ging toch in april met 50% dalen? Of bedoelen ze het hele gamma 9xx bij de komst van de nieuwe cpu's!
Volgens mij wil je niet weten hoeveel mensen niet eens weten dat er een nieuw besturingssysteem aan zit te komen.
Maar goed, ik wil denk ik ook niet eens weten hoeveel computergebruikers niet weten wat een besturingssysteem is.

Dus tja, al die mensen houden bij het aanschaffen van een pc echt geen rekening met de komst van Vista.
De mensen met verstand van zaken zullen er wel niks van snappen.
gelukkig heeft intel apple nog om de blits mee te maken. wat een sof zeg, ms vista os pas in 2008.

ken je die mop van dat ms os dat in 2007 gereleased zou worden? het werd niet gereleased! :7

edit: ik stel automatisch mijn verwachtingen bij als het om ms releases gaat kennelijk. alle genoemde jaartallen - 1 bedoel ik natuurlijk :P thx arcanedevil
Geen 2008 maar begin 2007. De originele release stond rond eind 2006 gepland.

Edit (reactie op hieronder) : De RTM komt idd eind 2006 uit en zal verspreid worden naar bedrijven onder de naam 'Corporate Volume edition'. De consumenten versie zal echter eind januari 2007 gereleased worden, dit ivm met de tijd dat de OEM's nodig hebben voor het 'verwerken' van windows vista. Het is echter niet zo dat de normale edities in 2006 publiekelijk uitgegeven worden.

Edit: jaartal |:( (Ach, kan gebeuren bierbuik ;))
Een OS moet je nooit aan het begin kopen. Het duurt altijd iets van een jaar voor je alle drivers heb en je zonder problemen over kunt stappen...
Windows 98 Second Edition (SE).

Ook bekend als: "Windows98 Tweede Poging" :+
Mee eens, bij SP1 wordt het meestal pas wat (OSR2 voor '98). :)
Als jij een nieuwe pc koopt met Vista op het moment dat Vista uikomt, heb je dat probleem niet. Bij Windows XP heb ik ook niet een jaar gewacht, na enkele maanden (2 om precies te zijn) waren alle drivers voor mijn hardware beschikbaar.

Het is van belang om hardware van gerenommeerde merken te kopen. Als je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten qua hardware, dan heb je jouw omschreven probleem wel inderdaad.

En: In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Dat gaat beide kanten op. SQL Server 2005 is een prima product, waarbij je echt niet tot SP1 hoeft te wachten voor het wat is. Ik ben er van overtuigt dat Vista behoorlijk beter gereleased wordt dan vorige versies. Dus kom niet met die eeuwige dooddoener dat je moet wachten tot SP1 etc. Bekijke het product, evalueer het product, voldoet het dan gebruik je het, voldoet het niet dan wacht je op updates of een sp.
@ Pinobot:

Windows 95 OSR2 bedoel je.
Idd nOloGIc, Windows 95 OSR2; Windows 98 Second Edition (SE).
Hij wordt nogsteeds ge releaced in 2006 hoor (october 2006 is NML de RTM), en RTM = ~ final, RTM is de build versie die naar dell en andere bedrijven wordt verstuurd, en omdat die bedrijven meestal custom installations hebben, en dat daar de voorbereiding meestal enkele maanden duurt, hebben ze de customer version iid verplaatst naar november (VLK = ~oktober 2006...)
Bij Microsoft Nederland weten ze nog NIET dat Vista uitgesteld is.
de "Corporate Volume Edition" komt toch nog in 2006 ?
Je bedoelt de Public Beta Edition?
:+
Die prijsverlaging lijkt speciaal gericht naar Apple die bijna exclusief deze core duo gebruikt, best mogelijk want de verkoop is niet zoals ze gehoopt hebben. De mini zou dan terug naar 500$ kunnen wat de verkoop inderdaad sterk zou stimuleren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.