Hoofdcategorieën

Californië legt verkoop gewelddadige games aan banden

Door René Wichers, maandag 12 september 2005 18:21
Bron: GameDaily, views: 22.935

Het parlement van Californië heeft een wetsvoorstel geratificeerd dat de verkoop van gewelddadige en pornografische games aan strenge voorwaarden onderhevig maakt. In het door zowel Republikeinen als Democraten gesteunde voorstel van parlementariër Leeland Yee wordt de verkoop aan minderjarigen verboden, en van retailers wordt geëist dat dergelijke spellen van een opvallende '18'-waarschuwingssticker worden voorzien. De gestelde eisen zijn vergelijkbaar met de voorwaarden voor de verkoop van bijvoorbeeld pornofilms; het lijkt dan ook waarschijnlijk dat de betreffende games door winkelketens als WalMart uit de schappen worden gehaald. Gouverneur Arnold Schwarzenegger heeft dertig dagen de tijd om Assembly Bill 1179 te ondertekenen. Als hij geen veto uitspreekt, zou de wet op 1 januari aanstaande van kracht worden.

Parental Advisory - Explicit Code De gamesindustrie is uiteraard niet blij met deze ontwikkelingen. De Entertainment Software Association tekende eerder al beroep aan tegen een vergelijkbare wet die in Illinois werd aangenomen, en stelt dat ook deze wet in strijd is met het beroemde First Amendment, dat het recht op vrije meningsuiting garandeert. 'De wet verlegt de verantwoordelijkheid van de ouders naar de regering, en maakt surrogaatouders van winkeliers', meldt de ESA in een eerste reaktie. 'Films, televisie, muziek en boeken kunnen ook aanstootgevend zijn, maar die onttrekken zich aan overheidsbemoeienis, en zo hoort het ook. De verantwoordelijkheid voor welke content in huis wordt gehaald ligt bij de ouders, en bij niemand anders.'

Randall Hagar van de California Psychiatric Association is het daar niet mee eens: 'Deze gewelddadige spellen leren onze kinderen gewelddadig gedrag aan.' Dit standpunt werd onlangs nog bevestigd door de American Psychological Association. Ook Jim Steyer, oprichter van Common Sense Media, dat zich bezighoudt met het verbeteren van het 'medialeven' van kinderen, is goed over de nieuwe wet te spreken: 'Onderzoek heeft aangetoond dat geweld in videogames slecht voor zowel de lichamelijke als geestelijke gezondheid van kinderen is. Deze games zijn een even grote bedreiging voor de gezondheid als het roken van sigaretten.'

Arnold Schwarzenegger in Predator
Schwarzenegger: goed voorbeeld doet goed volgen

Volgende 20:40
Vorige 17:20

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

blij dat ik niet in california woon....
preutselingen, die americanen

In NL bestaat deze wet al veel langer hoor, geen verkoop onder de 18 voor sommige flims en games..

Ik zie ook niet in wat daar fout aan is.. Sommige dingen moet je opleggen vanuit de overheid, want alles aan de mensen (in dit geval ouders) zelf overlaten werkt gewoon niet.. Alsof ouders weten wat hun kinderen allemaal kopen.. Dan kan je het dus idd beter verplicht stellen aan winkels om niet onder een bepaalde leeftijd te mogen verkopen..

Het is trouwens wel weer typisch Amerikaans om het ongewenste overheidsbemoeienis te noemen.. Imho moet er een balans zijn en dus niet alles aan de mensen zelf overlaten..

Maar in nederland heb je niet zo'n machtsmisbruikende grote speler als Walmart die deze games dan gelijk uit de handel haalt. Zij ergeren me meer dan het feit of zo'n wet er wel of niet komt. (Ben van mening dat ie er niet moet komen hoor, de regering is geen opvoeder, want wie bepaalt welke game wel of niet goed is? waarschijnlijk van die christelijke fundamentalisten die het hele land al runnen.

Dat is hun goed recht. De regels worden gelijk gesteld aan die van Nederland, alleen de winkelketens gaan er anders mee om. Toch grappig dat de politiek de schuld krijgt :)

waarom zou een winkel niet mogen kiezen wat ze verkopen?
er zijn zat cinema's waar sommige films ook nooit te zien zijn, zo iets heet keuze en is eigen aan onze maatschappij

Nouja zeg. Ik voed toch liever zelf m'n kind op dan dat ik dat aan de overheid over laat.

De opvoeding van de kinderen blijft allereerst de taak van de ouders. Pas als die er echt een potje er van maken kan je als overheid ingrijpen.

Ik speelde ook Quake en Mortal Kombat toen ik 13-14 was, en ik ben er altijd vrij normaal onder gebleven. Mijn ouders controleerden wel wat ik keek en deed, maar waren er niet enorm strikt in.

Ooit, op m'n 15e of zo, werd toen mij een film geweigerd. Daar was ik toen behoorlijk pissig over.

Achteraf heb ik begrip voor het feit dat ze geen boete wilden, maar ik heb ook begrip voor ouders zelf willen bepalen wat hun kinderen zien en spelen.

Mwoah, met als verschil dat het Amerikaanse rating systeem nogal betuttelend is. In Amerika is een film waar 2x f*ck gezegd wordt 17+ (R). In Nederland kan zo'n film gewoon AL geclassificeerd worden (zie bijv. Mallrats ). Ik zit wat minder in de games, maar ook daar zijn dit soort verschillen te vinden. Thief 3 wordt hier bijvoorbeeld 12+ geclassificeerd tegen 17+ in de VS.

De magische leeftijd in Nederland is overigens 16, niet 18. Art artikel 240a van het wetboek van strafrecht verbiedt het om mensen jonger dan 16 voorwerpen te verkopen waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de 16.
In de VS mag de filmrating dan vrijwillig zijn, dat wil nog niet zeggen dat alles zo maar mag en kan qua films. Films met een X of NC-17 rating mag je alsnog niet zomaar aan minderjarigen verkopen (niet om de rating, maar om de inhoud). Mainstream videotheken en winkels weigeren hierdoor alsnog om de film te leveren, waardoor een filmmaker die enig commercieel succes beoogt een gecensureerde versie uitbrengt. En dat zijn echt niet alleen pornofilms. Nogmaals de betutteling vergeleken met Europa, maar wat ik eigenlijk wil aangeven is dat
'Films, televisie, muziek en boeken kunnen ook aanstootgevend zijn, maar die onttrekken zich aan overheidsbemoeienis, en zo hoort het ook"
geen erg steekhoudend argument is van de heren van de ESA niet zoveel steek houdt.

Een wettelijk afdwingbare regeling die bepaalde content verbiedt onder een bepaalde leeftijd lijkt me niet fout an sich. Men moet alleen wat realistischer worden inde beslissingscriteria. Een blote barbie is niet schadelijk voor een kind, maar een geslachtsloos SIMS-poppetje in de blote kont is 18+. Dat is natuurlijk je reinste waanzin...

Ik vind zelf dit soort dingen wel wat overdreven. Zelf wordt ik echt niet aggressief van een potje gamen, zolang je niet te fanatiek bezig bent. Wel vreemd dat in de EU helemaaaal niet op dit soort dingen wordt gelet. Er staat wel een leeftijdsstickertje op, maar daar wordt totaal geen waarde aan gehecht.

'Deze games zijn een even grote bedreiging voor de gezondheid als het roken van sigaretten.'
Ik vind dit dus grote onzin. Mensen veranderen misschien wel met veel geweldadige games, maar met roken gebeurt er toch iets heel anders.
'Onderzoek heeft aangetoond dat geweld in videogames slecht voor zowel de lichamelijke als geestelijke gezondheid van kinderen is
En geweld in games kan ik daar teenpijn van krijgen :?

Proud to be a Hollander! ;)

onderzoek heeft nada aangetoond, ofwel het ene onderzoek zegt een 'effect' te zien, de ander niet....

Kijkend naar alle ellende in de wereld en bijv. zaken in New Orleans,.... geweld ligt echt niet aan computerspelletjes..... de meeste mensen zijn van nature gewelddadig.. kijk naar wat er om voetbal wedstrijden gebeurd, kijk naar landen waar het gezag wegvalt.

Laat mensen dan vooral hun agressie en geweld virtueel botvieren... Hebben minder mensen last van dan dat dat in de 'echte' wereld plaatsvindt....

Roken lijkt me toch HEEL wat schadelijker dan een spelletje.....
whoever wrote that has been smoking SOMETHING for sure....

en niet elleen schadelijk voor jezelf, maar ook iedereen om je heen, het mileu, en zo ongeveer iedereen behalve de staat,, want die krijgen belasting centen.

Randall Hagar van de California Psychiatric Association is het daar niet mee eens: 'Deze gewelddadige spellen leren onze kinderen gewelddadig gedrag aan.' Dit standpunt werd onlangs nog bevestigd door de American Psychological Association.
Dat was toch dat dubieuze onderzoek dat een tijdje geleden ook op t.net stond, hadden ze gewoon wat voor hun positieve, vaak niet significante onderzoeksresultaten opgeteld en daar een niet onderbouwde conclusie voor getrokken

dat er zon voorstel ligt kan ik me wel voorstellen, als je ergens grote hypocrieten hebt is het daar wel (zolang je daar nog gewoon wapens mag hebben zie ik niet in waarom games wel verder gereguleerd moeten worden)

De games industrie heeft dus schijnbaar nog onvoldoende kont gelikt in californie aangezien hun tegenstrevers in de film en wapen industrie schijnbaar wel zonder problemen kunnen doen wat ze willen, zou me niets verbazen als die eerste dit wel prima vind, aangezien games ed natuurlijk direct met film/muziek concurreren

BOOM.......Headshot ;)

Ach ja, America ten top. De grootste wapen en porno industrie ter wereld, bijna hoogste misdaad gehalte ter wereld... en dan spelletjes verbieden... Goed bezig.


Ach ja, kunnen ze de wereld niet naar hun handje zetten proberen ze de jeugd wel te beinvloeden op deze manier. De jeugd die ze zelf hebben opgevoed met het gedachtegoed dat geweld OK is en wapenbezit eveneens normaal is...

Hypocriet..mmhhh...tja... ;)

Nog afgezien van dat je in de VS vanaf je 17e aangemoedigd word om het leger in te gaan om te leren in real life mensen af te schieten...
En dat Bush en Blair met z'n tweetjes te pas en te onpas prive oorlogjes (laten) uitvechten in bijvoorbeeld Irak en Pakistan om es iets recents erbij te pakken...

Daar zijn echte mensenlevens bij betrokken en da's allemaal geen probleem, maar o weeeee je gebeente als je als 17 jarige een potje CounterStrike speelt.... noooouuuuwww zeg dan ben je pas echt fout bezig hoor! :Y)

Typisch Amerikaans dit... ;)

Kort samengevat: De Verenigde Staten van Amerika worden niet voor niets het land van de Dubbele Moraal genoemd.

Overigens ben ik het wel met de bezwaren van de gamesindustrie eens, omdat spellen net als boeken etc. onder de vrijheid van meningsuiting horen. Als deze niet vrij kunnen worden gepubliceerd, dan is kritiek ten aanzien van [het morele standpunt van?] de regering niet meer mogelijk. Dit is vaak een eerste stap naar een dictatuur / Big Brother-samenleving waar de overheid almachtig is.

Is dat ook niet iets waar de regering Bush al jaren voor aan het ijveren is??? Meer controle waar en wanneer het maar kan!

De regering Bush is juist meer van het laissez-fair principe. Economisch gezien mag je alles wat God verboden heeft, everything for a buck. Zelfs een land in de as leggen om het vervolgens weer op te bouwen. Dat is de rechtse moraal in de VS.

Bush is echter ook vrij conservatief (ik zeg vrij conservatief, want ga maar eens praten met échte conservatieven in de VS and be amazed - Bush is hun keus bij gebrek aan beter; lees nog rechtser), en dat betekent dat je de tere kinderzieltjes behoed voor alles wat Slecht is, en dan met name porno. Het is geen toeval dat deze wet na veel gezeur pas tot stand is gekomen na de GTA-'bug'.

Ik ben het met Bloody eens :
Een spel valt naar mijn idee net zoals een boek ook onder de vrijheid van meningsuiting.

Een game ontwikkelaar is in principe een soort van moderne kunstenaar.

de VS doet overigens altijd alsof zij het "vrijste" land ter wereld zijn : echt complete bullshit..
Een vrij land kent geen censuur zoals zij kennen : een borst of scheldwoorden op TV zijn uit den boze (een inperking op je vrijheid dus : je mag dus niet meer zeggen of laten zien wat je wilt), maar bv de KKK kan wel van alles zeggen onder het motto "vrijheid van meninsuiting" (en dat zijn juist de dingen waar je censuur toe zou moeten passen als overheid).

Achja, ik ben blij dat ik in Nederland geboren ben, hier heb je tenminste nog wel "echte vrijheid".

Pakistan?
Afganistan, gok ik? (allemaal stans, kweet t.. maar toch :+ )

Hoe creeer je een gefrustreed volk idd... uitlaatkleppen verbieden , wapens lagaliseren ,, en das precies wat ze doen in De VS!!!!!

nee, das geen gefrustreerd volk, das gewoon een oplossing voor het probleem "overbevolking"

Dat ze eerst de verkoop en bezit van wapens aan banden leggen, en laat ze dan verder praten... :(

Je kunt alleen een wapenvergunning krijgen wanneer je geen strafblad hebt, en wanneer je lessen hebt gevolgd voor het gebruik, ook kijken ze naar je gezondheid, zowel fysiek als geestelijk. Dus je kunt niet zomaar een wapen krijgen. Op de zwarte markt gaat het makkelijker, maar dat is in europa niet anders.

dat ligt er echt aan waar je zit, en geld voornamelijk voor handwapens (pistolen dus)

zwaar geschut,shotguns en m16's, kan je instantly meekrijgen op vertoon van ID, zonder registratie (in de meeste staten)
en een ak47 is een verzamel object dat ook niet aan regelgeving gebonden is, omdat deze niet 'nieuw' worden gekocht over het algemeen maar op 'verzamel' sites worden aangeboden.

@Wilders:

Hoe komt Michael Moore in Fahrenheit 911 dan toch aan dat enorme geweer die hij gratis van een bank krijgt bij het afsluiten van een rekening? Hij heeft geen wapenvergunning nl.

Heet jij toevallig niet Geert van je voornaam? Die heeft ook een iets te rooskleurig beeld van de VS als je het mij vraagt. ;)

Het is gebleken dat Michael Moore dat gewoon gefaket had

Ik zelf speel allerlei spellen die geweldadig zijn met bloed ingewanden die eruit vliegen. Maar wordt er zeker niet geweldadiger van. Maar ik kan me wel voorstellen dat dat bij andere mensen niet zo is. voorbeeld mijn Pa die speelt op de Xbox Lord Of The Rings en als die verliest kan die er behoorlijk pissig van worden maar niet geweldadig. maar persoonlijk vind ik in USA de wetgeving etc. een hoop zooi.
Ga naar de K Mart daar en koop een pistool ben je 17 speel dan geen GTA. Tja USA

En over een half jaar komen ze erachter dat er in Californie ineens meer games illegaal gedownload worden.. goh hoe kan dat toch?
Als de gamer een 18+ spelletje wil, die weg is wel bekend voor de groep.

In de VS is het al jaren praktijk om actief leeftijd te verifiëren bij aankoop van CD's met 'Parental Advisory'. Ouders kunnen natuurlijk niet altijd aanwezig zijn als de kids iets kopen (en eventueel thuis naar binnen 'sneaken'). Standpunt van ESA is IMHO dus kul.

Standpunt van het Californische parlement vind ik ook kul want houden ze rekening met de mogelijkheid van (illegaal) downloaden van de software? Nee...

Verder is er niets menselijker dan te begeren wat verboden/onbereikbaar is, het zal de interesse in 18+ games alleen maar doen groeien

Doorgeslagen politieke correctheid wat mij betreft

Inderdaad: tone Carmageddon destijds in het nieuws kwam omdat je dat echt niet zomaar kopen kon en winkels je serieus verzochten op te zouten als je er om vroeg werd het pas populair. De demo (van de PCFormat, dus ipv met mensen met robotdingen om plat te skelteren) was wel lollig. De moraalmedia maakte er pas echt een hit van. Idem dito met GTA in veel landen.

Dus, na de ernstig prijzige GSM, het peperdure horloge en de stoere auto komen nu de 18+ games als statussymbolen tevoorschijn

Als ik in California zou wonen, zou ik mijn frustatie afreageren op de eerste voorbijganger ipv in GTA :Y)

Doe dat dan op een politieke leider ipv die 'onschuldige' voorbijganger!

precies, die politiek leider weet wel hoe die terug moet meppen ;)

dat ligt er maar net aan op wie die 'voorbijganger' heeft gestemd! :Y) }>

Vind het eigenlijk niet meer dan normaal.
Kinderen onder 18 zijn de ouders nog steeds verantwoordelijk voor, dus als het mag van de ouders, gaan zij toch gewoon het game kopen.
Dan is het ook eindelijk gedaan met rechtzaken tegen die games. Want zijn de ouders verantwoordelijk en nietmeer de ontwikkelaars.

Als ik erover nadenk vind ik het op zich ook wel een 'normale' regeling.
Op dit moment kijken de winkeliers niet naar een leeftijd van een koper van een product. Iemand van 6 jaar kan gewoon een 18+ game kopen. Die ratings staan er niet voor niets op.
Natuurlijk kun je wel zeggen dat iemand van 15 heus wel een 18+ game kan spelen zonder ergens last van te hebben. Dit is dan iets dat ouders wel moeten goedkeuren in principe.

Toch ben ik wel blij dat ik hier in NL nooit problemen heb gehad met het kopen van games. Hmm, volgens mij speelde ik alleen maar warez toen ik nog 'jong' was. Dit is echter veranderd toen ik 18 ben geworden. Vanaf toen ben ik games legaal gaan kopen.

Volgens mij haalt deze regeling dus niet zoveel uit, aangezien de jongeren ook wel via internet aan hun games kunnen komen. Maar moet wel zeggen dat ik niet 100% tegen dit voorstel ben, meer iets van 85% voor :)

Je geeft het zelf al aan: De markt zal zich verplaatsen naar warez.
Op console zullen er praktisch geen spellen meer worden gemaakt die een 18+ rating krijgen, want de doelmarkt van deze spellen is toch wel de jeugd vanaf 15 denk ik zo
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:40
Vorige 17:20
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: