Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties
Bron: NRC, submitter: GeekK

Fervente gamers wordt regelmatig verweten zich op te sluiten in een droomwereld en het contact te verliezen met de realiteit. Of dat ook waar is, zal per persoon verschillen. Wat in ieder geval wel waar lijkt te zijn, is dat gamers die in een echte droomwereld zitten juist beter contact hebben met de realiteit. Onderzoek van de droomonderzoekster Jayne Gackenbach concludeert namelijk dat regelmatige gamers vaker lucide dromen dan mensen met een spellenloos bestaan. Lucide dromen zijn die slaapavonturen waarin de dromer zich ervan bewust is te dromen en in sommige gevallen ook bewust invloed kan uitoefenen op het verloop van het verhaal. De oorzaak dat gamers dit vaker hebben dan niet-gamers zoekt Gackenbach in de overeenkomsten tussen dromen en game-omgevingen. De overlap zou ervoor zorgen dat spellenspelers in hun droomwereld herkenningspunten vinden die hen doen denken aan het spelen van games. Vervolgens wordt de slaper zich ervan bewust te dromen en bestaat de mogelijkheid dat deze de droom manipuleert.

Association for the Study of Dreams-logoVoor haar onderzoek gebruikte de Canadese 377 studenten. Zij hield van hen bij of zij zich herinnerden gedroomd te hebben. Als dit het geval was, wilde zij weten of de dromer zich tijdens het dromen hiervan bewust was en of hij in staat was om actief in de droomwereld bezig te zijn. Een opmerkelijk detail is dat een soortgelijk onderzoek van Gackenbachs hand uit 1998 geen relatie vond tussen het spelen van games en lucide dromen. Zij wijt dit aan het lage niveau van realisme en sporadische gebruik van driedimensionale werelden in de spellen uit die tijd. Naast de bevindingen omtrent lucide droomgedrag rapporteerde Gackenbach in haar artikel voor het tijdschrift Dreaming ook haar bevindingen omtrent de relatie tussen het spelen van games en nachtmerries. Haar gegevens wijzen erop dat gamers niet meer beangstigende dromen hebben dan de controlegroep. Volgens de onderzoekster kan dit twee oorzaken hebben: of het aantal nachtmerries is gelijk bij beide groepen, of gamers hebben meer nachtmerries maar ervaren die als minder beangstigend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

1 2 3 ... 6
Gamen is dus zo verslavend omdat het stiekem eigenlijk een soort verkapte drug is: Je zit in je eigen belevingswereld en je vindt het fijn. :+
Nou en of.
Er is een heuse afkick kliniek voor game-verslaafden in nederland geopend, wist je dat?
idd, daar staat een heel stuk over in in de Power Unlimited :)
Voor 500 euro per dag las ik in de Power Unlimited, dan kun je beter blijven gamen als je je financieŽn goed wilt houden.
Niet persee een drug..
bij een drug verlies je veelal zelf controle vermogen.

ik heb heel vaak in mijn slaap dat ik droom van bepaalde 'acties' in quake 3.
ik bedenk/droom ongeveer wat ik wil gaan doen (bijv. rocket jump combinatie).
en daarna droom ik vervolgens hoe ik dat kan doen.
en de volgende dag herinner ik mij dat vaag.. maar kan het wel herhalen.

best leuk af en toe.. slaap je goed van
Ik speel al quake sinds Quake 1 en moet echt nog m'n eerste Quake droom hebben hoor haha :)

Droom liever van iets anders :)
Onderzoek van de droomonderzoekster Jayne Gackenbach concludeert namelijk dat regelmatige gamers vaker lucide dromen dan mensen met een spellenloos bestaan.
Zou je het niet om kunnen draaien?

Dus: zou het zo kunnen zijn dat mensen met aanleg tot lucide dromen zich meer aangetrokken voelen tot gamen...?

Dus: Dat (lucide) dromers zich gewoon liever in een fantasiewereld begeven als mensen die wat meer met beide beentjes op de grond staan?

Ik zie het onderzoek in ieder geval maar vanuit een kant bekeken en dat kan een verkeerd beeld scheppen.
Erg serieus komen haar onderzoeken niet over. Lijkt me eerder een gevalletje van creatief omgaan met statistiek ipv een grondig onderzoek. Ook zijn de conclusies van haar andere onderzoek lachwekkend:
"Volgens de onderzoekster kan dit twee oorzaken hebben: of het aantal nachtmerries is gelijk bij beide groepen, of gamers hebben meer nachtmerries maar ervaren die als minder beangstigend."
Ik mis de optie, gamers hebben minder nachtmerries maar ervaren die als meer beangstigend.
Dat klopt niet wat je zegt. Ze telt het aantal voorvallen dat men bang werd in/van een droom, niet hoe erg men het vond.
Er zal vast wel een bepaalde soort droom zijn die een nachtmerrie is, maar als je frevent Doom III speler bent kick je daar misschien juist op en ervaar je het als 'cool' itt 'oh lieve hemel red me'. Daardoor gaan het aantal keer 'bang geworden van droom' naar beneden.

Als je minder nachtmerries hebt kan je niet vaker bang worden zoals jij zegt, da's gewoon onmogelijk.
Wat voor nadeel of voordeel hebben de gamers dan ten opzichte van de niet-gamers? Wat heb je eraan om dan in je droom actief bezig te zijn? Worden de hersens dan niet een beetje overactief? En er wordt ook niet vermeld of de gamers dan na het slapen juist moeier zijn dan de niet-gamers.
Lucide dromen vergen geen extra werk van je hersenen, en zodra dat wel zou gebeuren, zou je je REM verlaten en in een droomloze staat komen of wakker worden.

Het is ook niet zo dat je in lucide dromen echt volledige controle hebt. Het is meer een beetje interactief dan dat je echt bepaalt wat er gebeurt.

Over het algemeen slapen mensen die lucide dromen ervaren beter dan mensen die dat niet hebben. Met lucide dromen kan je jezelf langer in de REM fase laten verkeren en ben je beter uitgerust.

-R-
Dat herken ik wel bij mezelf, ik herriner me niet vaak mijn dromen, maar als ik ze herriner zijn ze meestal wel lucide (nog nooit van dat woord gehoord tot gisteren trouwens) en ik voel me dan altijd veel prettiger en uitgeruster als ik zo'n droom heb gehad, dus ik denk dat er niks mis mee is :)
Ik kan in mijn dromen anders exact bepalen wat er gebeurt hoor!
Als ik er bewust op aanstuur om een Lucide droom te hebben, heb ik ook volledige controle. Als ik echter in een droom tot ontdekking kom dat ik droom, heb ik er niet meteen complete controle over, maar duurt het ff.
it alles doet me denken aan de keer dat ik droomde dat ik droomde. En toen probeerde ik dus uit alle macht mijn ogen open te doen maar dat lukte niet. Omdat ik het droomde.
In je REM slaap zijn je hersenen zelfs (gemiddeld) actiever dan overdag.
" Lucide dromen zijn die slaapavonturen waarin de dromer zich ervan bewust is te dromen en in sommige gevallen ook bewust invloed kan uitoefenen op het verloop van het verhaal."

Dit heb ik al van kinds af aan, en moet zeggen dat het me erg goed bevalt. Ik onthoudt bijna elke dag mn dromen, en ook weet ik vaak tijdens het dromen dat ik droom. Voor mij is slapen dan ook een soort van VR :)
Vraag me af dit echt door games komt, heb het nameljik altijd al gehad.
je moet het onderzoek ook niet omdraaien. Het is NIET zo dat gamers per definitie lucide dromen hebben en het is zeker NIET zo dat iemand met een lucide droom automatisch een gamer is.
Gamen hoeft uiteraard niet de enige oorzaak te zijn (even ervanuitgaande dat dit onderzoek klopt). Voor lucide dromen kun je ook gewoon trainen. Zo ben ik me er vrijwel altijd terdege van bewust dat ik droom sinds ik er een artikel over gelezen heb, m'n gameervaringen hebben er weinig mee te maken :).

In dit artikel op wikipedia wordt het ook goed uitgelegd.
Haar gegevens wijzen erop dat gamers niet meer beangstigende dromen hebben dan de controlegroep. Volgens de onderzoekster kan dit twee oorzaken hebben: of het aantal nachtmerries is gelijk bij beide groepen, of gamers hebben meer nachtmerries maar ervaren die als minder beangstigend.
Of niet-gamers hebben meer beangstigende dromen, maar ervaren die als minder beangstigend.

Waarom gaan ze er altijd vanuit dat gamen een negatieve invloed heeft?

Ikzelf weet 't ook bijna altijd als ik in een droom zit, voel me daar wel comfortabel bij eigenlijk. :) (En 't is al een tijd geleden dat ik een typische gamer was.)
Weet, of echt doorhebben en voelen?

Ik denk dat daar een heel groot verschil tussen zit. Weten dat je droomt kan soms maar een luttele seconden duren, terwijl als je echt door hebt dat je droomt je ook gelijk naar elke plek toe kan waar je heen wilt. Dat verschil word ook al wel in het artikel beschreven.

Ik vind het namelijk een wereld van verschil, lucide dromen is niet doorhebben dat je droomt, maar net iets meer.. imo.
De overlap zou ervoor zorgen dat spellenspelers in hun droomwereld herkenningspunten vinden die hen doen denken aan het spelen van games
Ik game best wat, maar kan me niet voorstellen dat ik in een droom ineens in een couterstrike level beland..?! Ik snap ook wel dat je verder moet denken dan dat, bijvoorbeeld een granaat of geweer.. Maar in dat geval blijven games toch ver onrealistisch van de realiteit, imo.
Ik game best wat, maar kan me niet voorstellen dat ik in een droom ineens in een couterstrike level beland..?! Ik snap ook wel dat je verder moet denken dan dat, bijvoorbeeld een granaat of geweer.. Maar in dat geval blijven games toch ver onrealistisch van de realiteit, imo.
ik liep in de tijd dat ik veel BF2 speelde (en daarvoor Generals) nogal wat 's nachts in mijn droom door de levels. Vaak 'skipte' ik dan ook naar de goede punten op de map bijv.
Is dat dan een negatieve invloed?
Een voor een ander beangstigende droom, niet zo beangstigend vinden. Lijkt me juist positief niet?
Ik weet niet of het van het gamen komt, maar vroeger had ik als kind heel veel nachtmerries en was bang om te gaan slapen tot mn 6e toen ik idd het gevoel kreeg dat ik soms mn dromen kon "besturen" zeg maar.

Ik weet nu wel wanneer ik droom, maar het is niet zo dat ik altijd controle heb over een droom. Ook bij nachtmerries ben ik idd minder snel bang.

Ik heb overigens wel zo nu en dan een droom die zo realistisch is dat ik gewoon kwaad of vrolijk wakker kan worden. Dat gevoel blijft ook als je eenmaal weet dat je gedroomd hebt, nog even hangen.

Gamen toch ergens goed voor :) (nooit geweten dat dat lucide dromen zijn trouwens, weer wat geleerd :) )
Verdraaid , kan hier mischien is een onderzoek naar gebeuren? Ik heb al enkel jaren last van slechte dromen en word zo nogal veel kwaad wakker en dat blijft inderdaad nog ff hangen ook al besef je dat het een droom was. Vreselijk, het vergalt je leven.
@Subashir

Er is heel veel onderzoek gedaan naar dromen. Als nachtmerries je leven vergallen dan kun je daar wel een remedie voor krijgen, bijvoorbeeld via de huisarts. Geen pillen of joints hoor, wat Globalman-X verteld helpt soms ook echt.
Als het echt je leven vergalt heb ik een goede tip voor je.

Rook voor je gaat slapen een dikke joint en je slaapt zo verschikkelijk diep dat je je droom niet kan herinnneren. Werkt prima moet ik zeggen... :7
Of zoek uit waar die dromen vandaan komen.

Waarvan ik denk dat mijn idee de voorkeur zou moeten genieten.
Rook voor je gaat slapen een dikke joint en je slaapt zo verschikkelijk diep dat je je droom niet kan herinnneren. Werkt prima moet ik zeggen
yep, werkt perfect!
dikke jay. kwartiertje nog even "nOObs" tellen en je bent vertrokken. dag erna weet je er niets meer van en ben je alleen kwaad op je wekker, omdat die je er aan herrinerd dat je moet werken :+
Grappig, ik heb precies hetzelfde :)

Op m'n 11e/12e ofzo eens een ranzige nachtmerrie gehad. Toen `besloot' ik om geen nachtmerries meer te hebben. Sindsdien droom ik lucide (al glipt er wel eens een nachtmerrietje door).

Verder slaap ik wel altijd heel licht, maar ik heb geen idee of dat hiermee te maken heeft...
Misschien wel interessant - ook ik had als kind zo vaak last van nachtmerries, dat ik op een gegeven ogenblik WIST dat ik droomde. Dat moet ook zo rond mijn zesde zijn geweest. Vanaf het ogenblik dat ik lucide droomde, kon ik de rollen soms omdraaien, en joeg ik het monster schrik aan, i.p.v. hij mij. Wat gamen betreft, ik ben nu 45 en ik hou eigenlijk alleen van adventures als Myst, Riven, Rhem, Dark Fall et cetera...
Sinds de laatse paar jaren ben ik me er vaak van bewust dat ik aan het dromen ben, en kan vaak ook de droom manipuleren. Leviatie komt ook vaak terug :)
Had ik vroeger eigenlijk nooit, speelde toen ook niet veel realistische games

Zodra de droom tegenwoordig evt. richting een nachtmerrie gaat (die ik nagnoeg niet heb), kan ik er ook voor zorgen dat ik wakker wordt. Een hoge flat opzoeken en er vanaf springen zorgt er altijd voor dat ik ontwaak uit m'n slaap :)
Vraag me af wat Freud daarvan zou vinden :P ;)
Ik deed het ook wel eens, maar tot m'n grote ergernis "leefde" ik nog als ik tegen de bodem smakte :'(
Daarom vond ik ook het springen op een hoog flatgebouw leuker dan er af ;)

Helaas maar een paar lucide dromen gehad, tegenwoordig herinner ik mij misschien maar 5 dromen per jaar. Daar gaat mijn VR omgeving :'(
teveel matrix gekeken :P
Freud is so ... 19th/20th Century? :) Zou ik het toch richting Carl Jung zoeken. Volgens mij had die wat meer op met dromen.
Freud zou meer geinteresseerd zijn in jouw verhaal van 'natte dromen', denk ik ;)
Leviatie????

Bedoel je soms: levitatie?
le∑vi∑ta∑tie (de ~ (v.))
1 het omhoog zweven door uitschakeling van de zwaartekracht


http://www.vandale.nl/opz...boek/?zoekwoord=levitatie

Aanvulling:
Dit als Off-Topic weg te modden is niet echt verstandig. Het is een aanvulling op een spelfout in een reactie met als doel eea duidelijk te maken. Mijns inziens is dit eerder "behulpzaam"....
Een opmerkelijk detail is dat een soortgelijk onderzoek van Gackenbachs hand uit 1998 geen relatie vond tussen het spelen van games en lucide dromen.
Ik had vroegah toch echt Tetris dromen, tot en met level 19 :*)

Waarschijnlijk hadden ze toen nog niet voldoende gameverslaafden om te onderzoeken ;)
Ik speel in mijn dromen nog vaak genoeg 'tetris' :9~
Maar echt sturen kan ik ze niet :D
heb dat ook wel eens gehad, maar dan met Diablo 2.
Had ik dat met een LAN weekend van smorgens 10 uur tot 5 uur snachts, en als je dan gaat slapen dan speel je het nog steeds. (steeds kistjes open maken non-stop)
Ik heb hier weinig verstand van, maar hoe weet je eigenlijk dat je het bewust meemaken en zogenaamd invloed uitoefenen op je droom ook niet een droom is?
Ik merk het aan absurde gebeurtenissen in een droom.
Ik weet dan dat het geen realiteit is en dan probeer ik de droom naar mijn hand te zetten.
Beetje vliegen enzo ;)

Dit gebeurt bij mij meestal in de ochtend.
De slaap wordt dan al wat minder diep.
Ik heb hier weinig verstand van, maar hoe weet je eigenlijk dat je het bewust meemaken en zogenaamd invloed uitoefenen op je droom ook niet een droom is?
In een aflevering van Stof hoorde ik eens het volgende, herkenbare, verhaal:

De presentator zat ooit eens bij een vriend die een nieuw racespel had. Hij had de controller in zijn handen en startte het spel op. Het spel startte direct. Nu bakte hij meestal niet zoveel van dergelijke spellen, maar dit keer ging het opmerkelijk goed: de auto bleef op de baan, en hij wist zelfs een redelijke tijd neer te zetten. Na een rondje verscheen er op het beeld "Demo over. Press start.".

Hij dacht dus dat hij controle had - maar dat was blijkbaar niet zo. Is het niet hetzelfde met het echte leven? Als je nu je arm beweegt denk je dat je dat doet omdat jij dat wil, maar wie zegt er dat het al niet "voorgeprogrammeerd" is?

Dus nee, of je echt keuzes kan maken in een droom, dat weet ik niet. Maar of je echt keuzes kan maken IRL weet ik evenmin :).
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True