Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Bron: Reuters

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat de leeftijdsaanduidingen op de verpakking van computerspellen niet voldoende betrouwbaar zijn, zo meldt Reuters. Kimberly Thompson en Kevin Harringer hebben in een onderzoek ontdekt dat bezorgde ouders niet alle eventueel schadelijke spelelementen kunnen terugvinden op de spelverpakking. Dat er niets over seks, geweld of smerig taalgebruik op de doos staat, betekent niet dat dit niet in het spel voorkomt, zo is hun boodschap. Het Entertainment Software Rating Board baseert hun leeftijdsadviezen door op video opgenomen delen van het spel en andere informatie te bekijken die verschaft wordt door de fabrikant.

Games classificatiesysteem aankondigingspicMet behulp van de gegevens die op deze manier verkregen zijn, bepaalt het ESRB de leeftijdsaanduiding en maakt de organisatie een beschrijving van de schadelijke elementen in het spel. Thompson en Harringer hebben voor het onderzoek geen gebruik gemaakt van dit door de fabrikant verstrekte materiaal, maar hebben eenentachtig tienerspellen een uur lang zelf gespeeld. Spellen van de tienercategorie worden in Amerika geschikt geacht voor jeugdigen van dertien jaar en ouder en kunnen dingen bevatten als (licht) geweld en vloeken.

Gamesgeweld kwalificatiesysteem aankondiging Hoewel de onderzoekers het meestal niet oneens waren met de leeftijdsaanduiding op de doos, waren zij wel verrast door de dingen die wel in het spel voorkwamen maar niet op de doos vermeld stonden. Zo hadden tweeŽntwintig spellen seksueel getinte inhoud, terwijl dat slecht op zestien verpakkingen genoemd werd. Als tip voor de toekomst zegt Thompson dat zij hoopt dat het ESRB voortaan oordeelt op basis van de spellen en niet op het materiaal van de fabrikanten, zodat ouders met een gerust hart spellen kunnen kopen voor hun onschuldige bloedjes van kindjes.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Alsof ik er slechter op geworden met internet xs vanaf 12 jaar en doom / wolfenstein op m'n ehhm 10e ofzo

Er is nog nooit aangetoond dat deze beelden/games werkelijk effect op kinderen hebben maar omdat iedereen denkt dat het slecht is gaan ze er moeilijk over doen. :Z
Niet iedereen is echter hetzelfde. Daarom is het aan de ouders van ieder kind om te bepalen wat wel en niet toepasselijk is voor hun specifieke kind. Daarvoor zijn echter hulpmiddelen aangezien je niet van ouders kunt verwachten dat ze spellen eerst volledig doorspelen voordat ze het aan hun kinderen geven. Zo'n rating is dan een mogelijke oplossing: een maatstaf voor ouders. Die moet dan natuurlijk wel kloppen.
Er is nog nooit aangetoond dat deze beelden/games werkelijk effect op kinderen hebben maar omdat iedereen denkt dat het slecht is gaan ze er moeilijk over doen.
Dat geweldadige games/films effect hebben op kinderen is een feit. Er zijn ook al meerdere onderzoeken gedaan die dit bevestigen. De vraag is alleen welk effect precies. Zoals JeroenB echter ook al zegt, niet iedereen is hetzelfde. Ik kan me nog wel herinneren dat ik, toen ik nog klein was, na het zien van een karate-film altijd direct met mijn broer ging stoeien/vechten en dat we allebei bovengemiddeld actief en aggresief waren. Maar dat ging altijd na een uurtje wel weer over. Ik heb er verder ook niets aan overgehouden.

Maar het probleem met kinderen is dat zij nog moeilijk kunnen beoordelen dat er een verschil is tussen het echte leven en fictie, dus wat ze zien in spellen en op tv. Daarom kan het goed voorkomen dat kinderen die hier vatbaar voor zijn op school, in het echte leven, klasgenootjes gaan slaan of zich buitensporig aggresief gedragen omdat ze denken dat dit normaal gedrag is. De belangrijkste manier waarop kinderen nieuwe dingen leren is immers door imitatie, het nadoen van anderen, of datgene wat ze in films of in spellen zien.
De belangrijkste manier waarop kinderen nieuwe dingen leren is immers door imitatie, het nadoen van anderen, of datgene wat ze in films of in spellen zien.
Ik heb op jonge leeftijd Leisure Suit Larry gespeeld.... :o
Dan ben jij niet de enige :+
Want wie heeft Larry niet gespeeld vroeger :7
Ik in ieder geval dus wel ;)
ik ken je niet, dus ik zou niet weten in hoeverre jij verpest bent :)
Alsof ik er slechter op geworden met internet xs vanaf 12 jaar en doom / wolfenstein op m'n ehhm 10e ofzo
Dat denk jij!! :P
Je spelling is er allezins niet op verbeterd :p ;)
Ik vind het op zich goed dat je aan de buitenkant zou kunnen zien wat je kan verwachten , screendumps maar ook of er grof taalgebruik of schokkende beelden kunnen komen.

De vraag is alleen wat is schokkend,,,, als je een 3D shoter heb dan zou je kunnen aannemen dat er misschien bloed te zien is etc.

Ik denk als je een shoter heb die kan super agressief zijn zonder bloed & verbaal geweld, en daar is het om te doen lijkt me ???
Waarom geef je kind dan toch zo iets ??
Niet alles is bloederig etc. Neem als het ultieme voorbeeld een van de allerbeste spellen op de PS2: Timesplitters 2. Hevig verslavend, maar er komt geen spatje bloed in voor, geen grof taalgebruik, wat dan ook.
Het hoeft allemaal niet zo bloederig te zijn.

Neemt niet weg dat ik vind dat mensen zů ongelooflijk kunnen zeiken hierover, met name die hypocriete figuren aan de andere kant van de atlantische oceaan. Zit me iedere keer weer gigantisch op te winden als ik dit soort onzin lees.
Met behulp van de gegevens die op deze manier verkregen zijn, bepaalt het ESRB de leeftijdsaanduiding en maakt de organisatie een beschrijving van de schadelijke elementen in het spel.
Hoe komen ze erbij dat zulke dingen "schadelijk" zouden zijn?

En wat bedoelen ze met "seksueel getint", als je alleen al over straat loopt of de televisie aanzet dan wordt je doodgegooid met seksueel getint materiaal.

Ik vind dat ze die leeftijdscategorieen helemaal moeten los moeten laten, gewoon een vermelding van het soort inhoud is genoeg, dan kan je zelf beslissen of jij zo'n spel wilt kopen
Zoals er in de tekst staat, ouders. (Meestal mensen die niet vaak een spel halen)
Ik kijk nooit naar de rating, je kijkt toch meer over waar het spel over gaat en kans is dat je van te voren allang info hebt opgezocht. voordat je zoiets koopt.

Zowieso heb je wel eens spellen waarvan je je afvraagt waarom daar nu een 18+ rating op zit terwijl een ander spel dat weer niet heeft. (shooter vs strategy game)

Dan nog, ik heb nog nooit een winkelier gezien die bijvoorbeeld weigerd een 18+ game te verkopen aan iemand.
Het feit dat de rating erop staat vind ik anders best, maar als die niet klopt kan die maar beter weg gehaald worden.
Lijkt me naar dat de mensen die er wel naar kijken toch besodemieterd worden.

Aan de andere kant, waar ligt een duidelijke grens tussen de leeftijdscategorien ? De ene persoon heeft sneller bezwaar tegen iets dan een ander.
Leuk beroep, games moeten spelen. ;)

Maar goed toch dat dit gecontroleerd wordt?
Als je als ouder je kind een spel wilt geven dan mag je toch wel weten wat het inhoud?

Maar denk dat gamemakers maar beter aan deze ratings moet gaan houden anders krijgen ze gezeik met de overheid of 'bezorgde ouders van' organisaties.

En voor de verkoop is het ook niet verkeerd om op je spellen die ene sticker te plakken. ;)
Het blijft lastig dit soort zaken. Als voorbeeld kan ik een klassieker uit de kast trekken 'leisure suit larry'. Op de doos staat niets over sex, de fabrikant zal het ook niet zeggen, maar als een kind 'ken sent me' kan onthouden en een pooier weet bezig te houden met de afstandsbediening, dan krijgt hij toch 'x-rated' materiaal te zien (volgens amerikaanse definitie).

Wat men over het hoofd ziet is dat zo'n rating slechts een hulpmiddel is. Wat je heel veel ziet tegenwoordig is dat ouders zaken nalaten, en dat het dan ergens anders ingepast moet worden (vandaar ook alle opvoedkundige vakken in het tegenwoordige middelbaar onderwijs, vakken waarin je leert dat je sla niet hoeft te koken, enzovoort).

Zo ook hier, ouders zien op de doos niets over sex of geweld, en vinden dan dat zij van het probleem af zijn. Als dan de aanduiding op de doos niet altijd juist is, is de aanduidende instantie de gebeten hond.

Imo is dat niet hoe het werkt. Zoals aangegeven zijn deze ratings slechts een hulpmiddel, het ontslaat de ouder niet van de plicht om in de gaten te houden waar zijn/haar kind mee bezig is. De eindverantwoordelijkheid voor wat een kind op TV of op de computer te zien krijgt ligt nog altijd bij de ouder, niet bij de fabrikant. Ouders die daar geen tijd voor claimen te hebben, hadden geen kinderen moeten nemen of dienen hun rooster aan te passen. Kinderen op 1, dan pas de rest. En niet andersom.

Daarnaast is het ook nog eens leuk om met de kinderen mee te spelen/surfen, dikke pret. Ik weet uit m'n eigen kindertijd nog (geen computer) dat m'n pa altijd meespeelde met de Lego, stiekum omdat hij het ook (nog) leuk vond. Juist dit soort momenten zijn als ouder schitterend om bij aanwezig te zijn imo.
Gepost door chewie : "Dat geweldadige games/films effect hebben op kinderen is een feit."

Een effect wat voor effect dan? en een feit ?
Dit komt absoluut niet overeen met het onderzoek dat gedaan word. Natuurlijk zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat er meer agressie enzo onstaan. Maar uit een pol gehouden naar al het onderzoek dat gedaan is bleek dat uit 60 procent van de onderzoek GEEN direkt verband werd aangetoont tussen geweldadig games en gedrags verandering en maar liefts 85 procent van de onderzoekers kon geen verband aantonen tussen geweldadige games en geweld.

Ik zie geen feiten jij wel waar haal je ze vandaan dan vraag ik me af ;).

We moeten oppassen met uitspraken als games veroorzaken geweld enzo. In de media bestaat een hype om bij maatschappelijke problemen als school shootings de direkte link te leggen naar games.

Natuurlijk is het nu niet zo dat je je kinderen het liefst niet wil confronteren met geweld door games en wil je als ouders daar controle over hebben.
Daarin kan een rating systeem een goede rol in hebben. Ik denk alleen dat ouders het daar niet bij moeten laten en mer betrokken zijn bij het spelen.
Dan zijn ouders niet alleen afhankelijk van een rating die altijd door andere gedaan word en dus nooit de morele standaard van de ouders kan vertegenwoordigen.

Daarom vind ik ook dat het een advies moet blijven, de primaire verantwoording voor wat kinderen wel of niet spelenb ligt bij de ouders en niet bij enige instantie of bij de overheid.
Zo hadden tweeŽntwintig spellen seksueel getinte inhoud,

sex in games.... Als je een paar virtuele tieten al sex vind zeker.
In Amerika wel ja, zie ook Superbowl ;)
Ik snap ook niet welke spellen ze bedoelen... Wat is hun defenitie van sex? Een blote tiet in beeld? Of een kus? Ik kan om eerlijk te zijn niet zo 22 spellen opnoemen waarins sex (of een blote tiet :P) in voorkomt.... Of hebben ze in het vak van X-rated spellen gekeken :P
hehe dat klopt maar wie let er nu op dat advies :7
Iedereen die geen (buitensporig) geweld wil zien in games. Veel gamers hebben niet zo'n moeite met geweld in games, en zullen de symbolen dus niet lezen.
en ik ben er zo ťťn. zag dit onderwerp gisteren nog op tv. tegenwoordig is het maar wat normaal dat je punten scoort als je vrouwen verkracht of als je gijzelingen een nekschot geeft. nou nou, wat een lol.
sorry hoor, maar dat is toch gewoon ziekelijk.

probleem is alleen dat de meeste games nog steeds gedownload worden. en dan vind je die leeftijdsadviezen lang niet altijd in de nfo file.
Dus je vindt dat de fabrikant er rekening mee moet houden dat het spel op oneigenlijke wijze verspreid gaat worden en daarom ook een leeftijdsadvies in de nfo file moet zetten?
Als je op zo'n manier een spel verkrijgt heb je geen recht van spreken, punt.
Heel stom dat je plaatje ziet van Carmageddon... Alsof dat een van de nieuwste spellen is en dat iedereen het speelt ofzo.. Vind ik altijd vaag, Carmageddon heeft gewoon wat bloed enzo maar die gebruiken ze bijna altijd merk ik als voorbeeld enzo...
Carmageddon is een schoolvoorbeeld van een spel dat slecht gedrag uitstraalt in een realistische context.

Door dit soort spellen kunnen kinderen wel degelijk worden beinvloed. Het is tenslotte in het dagelijks leven niet gewenst mensen voor de lol plat te rijden, maar in dit spel is het een nevendoel.

\[edit: typefouten]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True