Horizon Forbidden West Review

Nog beter dan Zero Dawn

Mooi, soepel en gebruiksvriendelijk

Qua gameplay en de structuren die daarbij horen, lijkt Forbidden West natuurlijk in veel opzichten op Zero Dawn. Dat betekent dat je te maken hebt met een actiespel waarbij je de meeste actie vanuit een derdepersoons-perspectief ziet. Aloy is de avonturier die bewapend met een speer en een boog ten strijde trekt. Vijanden zijn daarbij vaak de machines die je overal tegenkomt, maar ook vijandige mensen die horen bij de rebellen of bij de geheimzinnige ‘Sons of Prometheus’ die je af en toe tegenkomt. Aloy doet echter veel meer dan vechten. Er moet flink geklauterd worden, er moeten puzzels worden opgelost en als je betere spullen wil hebben, zoals een tas waar je meer grondstoffen in kwijt kunt of waarmee je meer pijlen bij je kunt dragen, zul je ook moeten jagen. Een ander steeds terugkerend taakje is het constant aanvullen van je voorraad helende planten, en je voorraad hout om pijlen van te maken.

Prachtige spelwereld

Al die gameplay-elementen kunnen terugkomen in missies, maar ze zijn vooral verpakt in een grotere drijfveer, namelijk het verkennen van de wereld. Dit noemden we in de review van Horizon Zero Dawn al als pluspunt en het is in Forbidden West misschien nog wel sterker aanwezig. De spelwereld is ongelooflijk divers, zit vol geheimen en heeft behoorlijk wat potentiële herkenningspunten voor wie steden als Las Vegas en San Francisco goed kent. Het zorgde ervoor dat we meermaals lukraak een punt ergens ver weg selecteerden en daar zonder reden naartoe reisden, gewoon om te zien wat we onderweg tegenkwamen. Zulke acties resulteren in mooie plaatjes, maar ze zijn ook handig. Je komt onderweg kampvuren tegen die, zodra je ze een keer hebt bezocht, als locatie dienen voor het fasttravel-systeem. Hoe mooi de wereld van Horizon Forbidden West ook is, het gaat uiteindelijk wel vervelen als je vaak heel lang moet lopen.

Bij lange afstanden is het uiteraard fijn dat Aloy snel door de wereld kan reizen. Dat kan eventueel mounted op een machine, maar dus ook tussen kampvuren. Je kunt daarbij ook vanaf elk punt in de wereld naar zo’n kampvuur reizen. Zoek je eerst een kampvuur op en reis je vanaf daar, dan is je snelle reis gratis. In ruil voor een Fast Travel Pack kun je ook vanaf elke andere locatie starten. Dat is een fijne versimpeling. De game duurt erg lang en als je de meeste delen van de wereld al eens hebt gezien, wordt het verlangen om sneller van quest naar quest te gaan groter. Gamers die dat verlangen hebben, worden door Guerrilla Games op hun wenken bediend.

Overigens valt op dat alles lekker snel gaat. In dat kader zien we de kracht van de PlayStation 5 natuurlijk in actie, en dan met name de snelheid van de ssd. De spelwereld kom je helemaal zonder laadtijden door, tenzij je gebruikmaakt van fast-travel, maar dat gaat pijlsnel. Ook het inladen van een opgeslagen spel kost amper tijd. Dat is enorm fijn en wat ons betreft een van de grotere pluspunten van Horizon Forbidden West op een PlayStation 5. Natuurlijk zal de game er op de nieuwere console ook beter uitzien en soepeler draaien. We hebben het spel niet getest op een PlayStation 4, dus kunnen we geen onderbouwde uitspraak doen over hoe de game daar op draait. Guerrila Games heeft zelf wel een video uitgebracht waarop de game draaiend op een PS4 in actie is te zien, maar dat zegt natuurlijk niets over de stabiliteit.

Speel je de game op een PlayStation 5, dan profiteer je logischerwijs van een audiovisuele stap omhoog, en van enkele features die te maken hebben met de DualSense-controller. Die controller zorgt voor betere haptische feedback tijdens gevechten, terwijl de adaptive triggers ook bij verschillende wapens en handelingen anders aanvoelen. Op grafisch gebied profiteert de game van een nieuw lichtsysteem dat onder meer bijdraagt aan de dag-en-nacht-cyclus in de spelwereld. Verder is het algemene grafische niveau hoog. Guerrilla Games maakt er geen geheim van dat het hoge detailniveau en de hoge kwaliteit character models mogelijk zijn gemaakt door de ssd van de PlayStation 5.

Performance vs. Fidelity

De game laat spelers kiezen uit twee grafische modi, waarvan er eentje zorgt voor optimale graphics en de andere voor een hogere framerate. Dit is een keuze die we inmiddels al jaren kennen bij consolegames. In dit geval is er niet echt een verkeerde keuze. Wat het best werkt, hangt van je voorkeur af. Wij speelden de game tot ongeveer halverwege in de Fidelity-modus en schakelden vervolgens over naar de iets soepelere Performance-modus. Die laatste genoot uiteindelijk onze voorkeur. De game is mooier en oogt scherper in de Fidelity-modus, maar zeker in drukke gevechten zijn de extra frames een fijne bonus. Wat je daarbij inlevert aan grafische kwaliteit is bovendien niet echt schokkend. Het omgekeerde kun je ook verdedigen. Als je in Fidelity speelt, wen je snel genoeg aan de wat lagere framerate, waarna je net zo goed kunt genieten van al het moois dat Horizon Forbidden West heeft te bieden.

Links Fidelity, rechts Performance.

Al dat moois komt tot uiting in de manier waarop de machines zijn gemaakt en geanimeerd, in sterk kleurgebruik en in schitterende omgevingen. Meermaals stonden we even stil om te genieten van al het fraais dat de zeer gevarieerde wereld van Horizon Forbidden West biedt. De mooiste momenten zijn echter zonder uitzondering die waarop beeld en geluid samenkomen om zeer filmische scènes op je scherm te tonen. De opening-credits zijn daar een voorbeeld van, maar tijdens de belangrijkste missies kom je meer van dit soort momenten tegen waarbij de regie zich van zijn beste kant laat zien. Horizon Forbidden West hoort in die situaties bij de mooiste games die ooit zijn gemaakt.